Waarom een ‘wijnvlek’ of litteken al snel tot onterechte afwijzing kan leiden

Voormalig Russisch president Michael Gorbatsjov (90) is waarschijnlijk de beroemdste persoon ter wereld met een ‘wijnvlek‘ (Latijn: naevus flammeus), een aangeboren vaatafwijking, die bij ongeveer een half procent van de bevolking voorkomt, vooral in de hals en het aangezicht. Of het ermee te maken heeft dat weinig mensen met deze afwijking bekend zijn is gissen. Maar feit blijft wel dat uit recent onderzoek blijkt dat het de kansen bij een sollicitatie aanzienlijk vermindert.

‘Iets’ in het gezicht blijkt de kansen bij een sollicitatie aanzienlijk te verminderen.

Eva Derous

Het onderzoek werd uitgevoerd door Eva Derous, Alexander Buijsrogge en Wouter Duyck van de universiteit van Gent. Ze zetten twee experimentele studies op, waarbij ze allereerst oogbewegingen analyseerden, terwijl ze hun proefpersonen video’s lieten zien van sollicitanten met én zonder visueel stigma in het gelaat – in dit geval: een wijnvlek. Ze bestudeerden daarbij bijvoorbeeld waar beoordelaars precies naar keken. Ook keken ze hoeveel informatie ze onthielden in de kennismakings- en de interviewfase en hoe ze sollicitanten beoordeelden. De beoordelaars keken naar vooraf opgenomen interviews met sollicitanten.

Maakte veel verschil

De resultaten bleken opmerkelijk, aldus Derous. ‘Als de sollicitant een visueel stigma had, dan keken de beoordelaars daar tijdens de kennismakingsfase opvallend veel naar. De wijnvlek trok letterlijk veel aandacht. De beoordelaars konden daardoor minder goed de functierelevante informatie onthouden die deze sollicitanten tijdens de kennismakingsfase gaven. Bovendien konden de beoordelaars daarna minder goed het initiële oordeel over die sollicitant aanpassen op basis van de uitgewisselde informatie in de daaropvolgende, feitelijke interviewfase.’

Met andere woorden: heb je ‘iets’ in je gezicht dat afwijkt van wat mensen als gewoon zien? Dan heb je daar in sollicitaties behoorlijk last van. ‘ Het eindoordeel was daardoor minder gunstig dan wanneer een beoordelaar wel aandacht had voor de verbale informatie die uitgewisseld was’, aldus Derous. Gekwalificeerde sollicitanten met een niet-functierelevant visueel stigma (van litteken tot acné) krijgen veelal lagere interviewscores. Ook kregen ze minder uitnodigingen voor een baan. Discriminatie, aldus Derous.

Wat deden ‘echte’ interviewers?

De eerste studie werkte met een labsituatie, waarbij de beoordelaars keken naar eerder opgenomen interviews. In de tweede studie keken de onderzoekers naar 193 ‘echte’ interviewers die een ‘echt’ sollicitatiegesprek hielden met een – speciaal door de onderzoekers opgeleide – sollicitant. In deze tweede, experimentele studie manipuleerden ze zowel het stigma van de sollicitant (wijnvlek/geen wijnvlek in gelaat) als de interviewprocedure (traditioneel/gedeeltelijk blind).

‘Telefonische eerste interviews kunnen bias in selectie verminderen en bijdragen aan een meer inclusieve werkplek.’

Naast het traditionele interview, waarbij interviewer en sollicitant elkaar zien van kennismaking tot en met interviewfase, introduceerden ze in deze studie ook de ‘gedeeltelijk blinde interviewconditie’. Oftewel: de interviewer kon de sollicitant niet zien in de kennismakingsfase, maar wel in de daaropvolgende interviewfase. Het resultaat hiervan? ‘Net als in de eerste studie pasten de beoordelaars hun initieel oordeel amper tot niet aan als ze een gestigmatiseerde sollicitant interviewden,  maar wel als ze een niet-gestigmatiseerde sollicitant interviewden’, aldus Derous. ‘Maar was het interview gedeeltelijk blind, dan vonden we juist dat interviewers hun eerste oordeel over zowel gestigmatiseerde en niet-gestigmatiseerde sollicitanten aanpasten.’

Oftewel: de resultaten uit de eerste studie werden bevestigd in de tweede. Dat leidt bij Derous tot een praktische aanbeveling. ‘Zorg ervoor dat interviewers geen eerste indruk opdoen op basis van stigmatiserende informatie. Dat kun je doen door interviewers zoveel mogelijk objectieve informatie vooraf aan het feitelijke interview te geven en/of het eerste gesprek te ‘blinderen’, bijvoorbeeld via telefonische interviews. Meer kennis over beslissingsprocessen kan zo leiden tot praktische aanbevelingen om bias in selectie te verminderen. En zo kan het bijdragen aan een meer inclusieve werkplek.’

Lees ook:

Wat zijn de 7 beste boeken voor recruiters voor de komende cadeaumaand?

De afgelopen maanden verschenen al leuke recruitment-boeken van Kirsten de Roo en Gusta Timmermans. Over de eerste lees je hier meer, over de andere binnenkort meer op deze site. Maar welke boeken voor recruiters verschenen er verder zoal de laatste tijd? Wat zou er op jouw verlanglijstje voor de decembermaand niet misstaan? Een kort overzicht, met daarbij steeds de vraag waarom juist deze boeken de moeite waard zijn om gelezen te worden.

#1. Van uitzenden tot zzp

Wie? Max Boodie (bekend van PlaytoWork), Peter Donker van Heel, Rob de Laat, en Paul Oldenburg

professioneel inhuren boekenWaarom lezen? Dit boek verscheen al eerder in 2013, maar is nu helemaal aangepast aan de moderne tijd. Werkelijk alles rondom flexibele arbeid komt erin aan de orde, van wetten als de WDBA, de AVG, de Wwz en de WAB tot master vendor-constructies en payrollers. Een belangrijk boek, al is het alleen al omdat van elke euro van de loonsom van elk bedrijf tegenwoordig gemiddeld 16 cent naar zzp’ers en uitzendarbeid gaat. Maar hoe ga je daar nou het beste mee om?

‘Iedereen huurt in, maar niet iedereen huurt professioneel in.’

‘Professioneel inhuren van externe arbeid’ is het enige handboek waarin al deze aspecten van de Nederlandse flexmarkt aan bod komen en – waar mogelijk – met CBS-cijfers worden onderbouwd. Van uitzenden, detacheren, payrollen, zzp tot bemiddelen. Onmisbaar voor elke recruiter die niet alleen mensen werft die in vaste dienst komen. Want ‘iedereen huurt in, maar niet iedereen huurt professioneel in’, zoals de auteurs zelf al terecht stellen.

#2. Diversiteit als marathon

Wie? GroenLinks-Tweede Kamerlid Kauthar Bouchallikht en onderzoeksjournalist Zoë Papaikonomou

Waarom lezen? ‘Een diversere werkvloer is niet per se gezellig’, schreef De Correspondent al over dit boek waarin 41 diversiteitsprofessionals en -onderzoekers over hun kennis en ervaringen vertellen. Om mensen voor te bereiden op ‘het ongemak dat bij het onderwerp komt kijken’, aldus de auteurs. Zoals Melvin Tjoe Nij, oprichter van divers recruitmentbureau Global People, zegt: ‘Vraag de gemiddelde leider van een grote corporate wat de plannen zijn voor grote verandertrajecten en je krijgt een goed onderbouwd verhaal met dito doelen. Maar vraag je wat het plan is op het gebied van diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid, dan blijft het vaak stil’, zegt hij.

‘Diversiteit is veel persoonlijker en complexer dan de meeste praktische organisatieveranderingen.’

Of luister naar Siham Achahboun, programmamanager Culturele Diversiteit bij Achmea. Diversiteit en inclusie lijken best op andere organisatieveranderingen, zegt ze. ‘Omdat het ook gaat over de vraag wie er wel bij hoort en wie niet.’ Maar, voegt ze toe: ‘Daarbij gaat het ook over een historisch opgebouwde norm van wie al dan niet een streepje voor hebben binnen een organi­satie.  […] Dit maakt het veel persoonlijker en complexer dan de meeste praktische organisatieveranderingen.’

#3. Fluisteren met talenten

Wie? Spreker, coach en adviseur Luk Dewulf.

Waarom lezen? Zeg in Vlaanderen ‘talent’, en dikke kans dat iemand ‘Luk Dewulf’ antwoordt. De talentenfluisteraar, pedagoog, talent- en burn-outcoach, en auteur van meerdere bestsellers over talent, ontpopt zich de laatste tijd steeds meer als autoriteit op dit gebied. Dankzij zijn internationale talentenwerking hebben al meer dan 100.000 volwassenen en kinderen hun talenten in kaart gebracht.

‘Als je overdag dingen doet waar je energie van krijgt, laad je je batterij ook op tijdens het werk.’

Dit boek (overigens net zoals zijn andere boek Werken met talent) legt uit waarom het zo belangrijk is om aan je talenten te werken en wat je ermee kunt bereiken. ‘Als je overdag dingen doet waar je energie van krijgt, laad je je batterij ook op tijdens het werk’, zei hij er recent over. Er worden in totaal 39 ‘talenten’ behandeld, waarvan mensen zich gemiddeld in 15 herkennen. Handig, ook voor recruiters, zegt hij. ‘Niet voor niets gebruiken veel bedrijven de talentenscan ook bij sollicitaties. Om zo te ontdekken wat een kandidaat meebrengt en of hij of zij inderdaad in het team past.’

in betere banen boeken#4. De zin van het leven

Wie? HRM-deskundigen Auke Klijnsma, Peter Blok en journalist Simone Lensink.

Waarom lezen? In deze interviewbundel komen veel bekende namen aan het woord over de knelpunten van de huidige organisatie van werk. Denk aan mensen als Hugo-Jan Ruts (Zipconomy), Cristel van de Ven, Daan Nijssen, Evert Verhulp, Jacco Vonhof, Kees Vuyk, Lawrence van Woensel, Marcel Becker, Paul de Beer, Reinier Castelein, Ronald Dekker, Roos Wouters, Ruben Houweling, Sjanne Marie van den Groenendaal en Ton Wilthagen. Ja, wie eigenlijk niet?

‘De banen waar je niks doet, behalve communiceren en vergaderen, dat zijn de banen met aanzien.’

En dat leidt vaak tot leuke, opvallende constateringen. Zoals wanneer hoogleraar Paul de Beer zegt: ‘Ik zie werk zelfs als een soort vorm van luxe consumptie. We creëren nieuw werk omdat juist dat zin geeft in het leven. Je kunt je zelfs afvragen of al het werk dat we doen nog wel echt nodig is. Sterker nog, je zou kunnen zeggen dat werkzaamheden die de minste economische betekenis hebben juist het hoogste gewaardeerd worden. Dat zie je aan de banen waar je niks doet, behalve communiceren en vergaderen. Dat zijn de banen met aanzien.’

#5. Waarom vrouwen minder verdienen…

Wie? Sophie van Gool, econoom, oprichter van Salaristijger en FD-columnist

Waarom lezen? ‘We zijn er nog lang niet. Discussie aan de hand van argumenten is nog steeds nodig. Daar kan dit boek bij helpen’, zei Neelie Kroes al over ‘Waarom vrouwen minder verdienen’. In dit boek rekent Sophie van Gool af met mythes en meningen over gelijke beloning. Zoals wanneer ze laat zien dat vrouwen in een werkend leven gemiddeld 300.000 euro mislopen. En als ze opmerkt dat er in Nederland meer directeuren zijn met de naam Peter dan vrouwelijke directeuren.

‘Er zijn in Nederland meer directeuren die Peter heten dan vrouwelijke directeuren.’

Gelukkig hebben politiek en bedrijfsleven wel steeds meer oog voor gendergelijkheid, schrijft ze. Al blijft het wat haar betreft nog wel te veel bij ‘paneldiscussies, Instagramposts en beleidsnotities. Echte acties, zoals gelijke beloning, langer ouderschapsverlof of het doorlichten van sollicitatie- en beoordelingsprocedures, blijven uit. We richten de aandacht liever op het individu: vrouwen werken toch vaker in deeltijd, en in sectoren die minder goed betalen? Moeten ze niet eerst zelf veranderen?’ Nee dus, aldus Van Gool. We moeten volgens haar juist allemaal veranderen.

#6. … En waarom ze minder werken

Wie? Liesbeth Staats, journalist en presentatrice, bekend van onder meer AT5, het JeugdjournaalEenVandaag en Brandpunt.

Waarom lezen? En zo komen we eigenlijk als vanzelf bij het volgende boek, dat je min of meer als tweelingzus kunt zien van het vorige boek in deze lijst. Want ‘waarom vrouwen minder verdienen’ blijkt dus toch wel veel te maken te hebben met ‘waarom vrouwen minder werken’, aldus Staats. Eerst maakte ze al een spraakmakende documentaireserie over deze vraag, en dat werkte ze vervolgens uit in dit boek.

‘Dit probleem moet van de borden van individuele vrouwen af.’

Het leidde onder meer al tot een veelbesproken interview in VN. ‘Het probleem moet van de borden van individuele vrouwen af en hoog op de politieke agenda komen’, zei ze daarbij onder meer. Maar ze heeft tegelijkertijd ook een boodschap voor recruiters. ‘Er is een boek dat Why Do So Many Incompetent Men Become Leaders? heet. Er zijn zoveel mannen die worden aangenomen op wat ze laten zien tijdens een sollicitatiegesprek, terwijl zij helemaal niet geschikt zijn om, zeg, een crisis te leiden of een team doelen te laten behalen. Er zit een enorm verschil tussen ­zelfvertrouwen en com­petentie. En die mannen ­blijven maar aangenomen worden.’

#7. Dat en hoe tekst werkt

Wie? Nicol Tadema, bekend van Voor Tekst.

Waarom lezen? Omdat dit boek een stuk verder gaat dan Tadema’s vorige boeken Werven met Woorden (2016) en De nieuwe Werven met Woorden (2018), die je toch vooral kon zien als handleidingen om een goede vacaturetekst te schrijven. In haar nieuwe boek gaat ze echter niet alleen nóg veel dieper in op die vacatureteksten, maar gaat het onder andere ook over hoe je e-mailberichten, socialmediaberichten, webteksten en testimonials schrijft. En behandelt ze en passant ook nog eens schrijftechnieken als de Dialoog Methode, beïnvloedingsprincipes en storytelling.

‘Mijn belangrijkste advies om tekst te laten werken: zet je oogkleppen af en de bril van de doelgroep op.’

‘Mijn belangrijkste advies om tekst te laten werken: zet je oogkleppen af en de bril van de doelgroep op’, zegt ze daarbij. Ze is trouwens zelf ook zeker niet de enige die in het boek aan het woord komt. Ook 17 andere vakprofessionals laten hun licht schijnen over het nut van tekst in recruitment, zoals Japke-d. Bouma, Martin Kranenburg en Aaltje Vincent. ‘Ik wil graag dat recruitment-professionals inzien dát tekst werkt en hóé tekst werkt’, aldus Tadema over haar boek. ‘Zo kan iedereen met de juiste woorden invloed uitoefenen op bijvoorbeeld diversiteit, de instroom van talent, personeelsverloop, omzet, conversie en/of efficiency.’

Boek gemist?

Hebben we een boek gemist? Of ben je zelf iets moois aan het schrijven dat in 2022 verschijnt? Laat het ons weten!

Lees meer over recruitment-boeken:

 

Feel Good Friday: Altijd al voor de Queen willen werken? Dit is je kans!

Met haar 95 jaar is Queen Elizabeth nog steeds zeer actief. Maar zelf alle duizenden brieven beantwoorden die aan haar worden gericht? Dat redt ze toch echt niet meer. En daarom is ze nu op zoek naar een Assistant Correspondence Officer, die als taak krijgt al haar correspondentie van een passende respons te voorzien. Een hele verantwoordelijkheid, aldus de vacaturetekst. ‘Het gaat immers om brieven die iemand nooit meer zal vergeten.’

‘Het gaat om brieven die iemand nooit meer zal vergeten.’

Een bijzondere functie ook, beseft de vacature zelf. ‘Het gaat om werk in een team met een gedeelde en unieke purpose, waarbij je met het publiek engaget terwijl je de rol van de koningin ondersteunt. Als deel van de Correspondence Unit zal het jouw uitdaging zijn om te verzekeren dat iedereen tijdig een goed gecomponeerde reactie krijgt.’ Dat varieert van antwoorden op specifieke vragen tot ‘algemene boodschappen van goede wensen’, aldus de vacaturetekst.

Contract ligt al klaar

Het contract voor de professionele brievenschrijver ligt al klaar. Het gaat om een tijdelijke aanstelling van twee jaar, beginnend in februari volgend jaar. De beloning zal zo’n 23.500 pond per jaar zijn (bijna 28.000 euro) voor een 37,5-urige werkweek. De vereisten voor de ideale kandidaat, aldus de vacature: ‘Iemand met oog voor detail, die in staat is grote volumes aan correspondentie te verwerken’. Daarnaast word je ook geacht ‘georganiseerd te zijn in je aanpak van je dagelijkse werk.’

Jaarsalaris is zo’n 23.500 pond (bijna 28.000 euro) voor een 37,5-urige werkweek.

Reageren kan nog tot 5 december. Het is opvallend genoeg niet de enige vacature die de laatste tijd vanuit het Britse koningshuis naar buiten kwam. Vorige maand nog werd bijvoorbeeld ook al gevraagd om een ‘chef de partie’ en een vrachtwagenchauffeur. Voor de functie van chef de partie zochten ze destijds vooral nog naar iemand voor de nagerechten: ‘Om een ​​reeks elegante lekkernijen te creëren voor de honderden banketten, recepties en lunches die elk jaar door de koninklijke familie worden georganiseerd.’

queen vacatures

7 vacatures open

Momenteel staan er in totaal overigens 7 vacatures open bij het Britse koningshuis. Daarvan hebben er 5 als standplaats: Buckingham Palace. De andere twee nieuwe werknemers zullen vooral op The Palace of Holyroodhouse hun werkzaamheden tentoonspreiden. De rol van Assistant Correspondence Officer is wel degene met de grootste kans op daadwerkelijke samenwerking met de Queen, zo wordt ingeschat.

Lees ook

Recruitercode wil volgend jaar naar minimaal 500 ondertekenaars

Vraag zelfstandig adviseur Margriet Koerts waarom ze zitting nam in de commissie die de Recruitercode heeft opgesteld, en haar antwoord is helder: ‘Elke idioot kon en kan aan de slag als recruiter. Maar recruitment is echt een vak. Daar moet serieuzer mee worden omgegaan. En deze code helpt daarbij.’

‘Recruitment is echt een vak. Daar moet serieuzer mee worden omgegaan.’

Andere aanwezige recruiters in de Amsterdam ArenA sloten zich daar gisteren allemaal bij aan. Zoals Jan Willem Weijers, momenteel interim-voorzitter van Recruiters United. ‘De intrinsieke motivatie van mensen is van belang om zich te willen committeren aan de code’, zei hij. ‘Fijn dat het nu zo ver is, ik denk ook dat de markt er nu naar is.’

De aftrap

De Recruitercode is al officieel live sinds 8 juli dit jaar. De bijeenkomst gisteren kon echter gezien worden als de echte aftrap. En waar kun je zo’n aftrap beter laten plaatsvinden dan in een voetbalstadion? Ondanks de coronamaatregelen ging de bijeenkomst door, en kwamen zo’n 35 recruiters op het evenement af, om te laten zien dat zij – en hun organisaties – staan voor een professionele, integere en bekwame uitoefening van hun vak.

Senior corporate recruiter bij YaWorks Sander Smorenberg tekent de code.

Naast ondertekening van de code was er ook een korte rondleiding door het stadion, en een uitstekende lunch verzorgd. Daar konden recruiters verder met elkaar in overleg, over de code en de vraag wat het nou is dat recruitment precies professioneel en integer maakt. ‘Als recruiter moet je niet alleen goed kunnen luisteren, maar ook een ander kunnen doorgronden’, viel er bijvoorbeeld te horen. ‘Begrijpen wat diegene zegt en of diegene daadwerkelijk past bij de functie of dat de kandidaat het juist mooier maakt dan het is.’ ‘Empathie is heel belangrijk binnen het recruitmentvak, de ander aanvoelen’, vulde een ander aan.

Stevige ambities

Bij de eerste live ondertekening van de Recruitercode werden ook meteen stevige ambities uitgesproken. Zo is de bedoeling om eind 2022 minstens 500 ondertekenaars te kunnen laten zien. Ook Weijers riep namens Recruiters United zijn leden op om tot ondertekening over te gaan, net als iemand als Jan-Karel Sindorff, namens het Recruitment Leaders Network.

Elke recruiter kan nu laten zien: ‘Ik werk volgens de Recruitercode.’

Het moet niet alleen de Recruitercode de komende tijd een vliegende start geven, maar natuurlijk vooral: het hele vak op een hoger plan brengen. Elke recruiter kan nu immers laten zien: ‘Ik werk volgens de Recruitercode.’ En iedere sollicitant kan vervolgens in het Register kijken of de recruiter ermee werkt, en daaruit bepaalde verwachtingen krijgen, en bovendien hem of haar daar ook op aanspreken.

Ook Koen Roozen, voorzitter van de Recruitercode-commissie, was natuurlijk aanwezig om te tekenen.
Margriet Koerts tijdens ondertekening van de code.

Toekomstplannen

De toekomstplannen betreffen overigens niet alleen een forse uitbreiding van het aantal verwachte ondertekenaars van de code, die vooral een samenhangend geheel van praktische richtlijnen en ethische principes, regels en opvattingen wil zijn die de recruiter kan hanteren bij het uitoefenen van zijn of haar vak. Er wordt momenteel ook nog gewerkt aan een klachtenprocedure. Zo komt er een formule waar de sollicitant aan moet voldoen voordat het een officiële klacht is.

Tijd voor inhoudelijke uitwisseling van wat nou precies integer recruitment maakt.
Beeld van de locatie voor de officiële aftrap van de Recruitercode.

Lees ook

En de recruitmentrevolutie begint dus bij… Brockmeyer

Het was vorige week nog een groot mysterie. Wie zat er toch achter die plots overal opduikende URL van de recruitmentrevolutie? Zelfs veel medewerkers van Brockmeyer wisten het niet. Ook zij werden dan ook dinsdag verrast toen ze tijdens een presentatie ineens de rebranding van hun eigen bedrijf kregen voorgeschoteld. Die revolutie, dat waren ze dus al die tijd zelf!

Brockmeyer, die kennen we al een aantal jaar als ‘jobmarketing experts’. Maar in de video duiken ook allerlei andere begrippen op. Van vacaturetekst tot talent sourcing, van doelgroepanalyse tot SEO-optimalisatie en landingspagina’s. ‘Allemaal dingen die we ook al een tijdje doen’, aldus managing director Maurits Pater. ‘Maar dat weet nog lang niet iedereen. We willen daarom laten zien dat we de hub in de recruitmentwereld zijn, de one-stop-shop waar je terecht kunt voor eigenlijk alles, tot aan de selectiefase.’

Na de zomer van 2020 begonnen

Het proces begon min of meer na de zomer van 2020, vertelt hij. ‘We hielden toen interne overleggen rondom de vraag: wat bieden we nu allemaal? Voor wie en vooral: hoe kunnen we die diensten elkaar laten versterken? Een jaar of 5 geleden was dat eigenlijk alleen nog maar advies over mediakanalen. Maar wij worden afgerekend op resultaat. Krijgen onze klanten de kandidaten die ze nodig hebben? Daarom zijn we ons in de loop der jaren ook steeds meer gaan toeleggen op die inhoud, die boodschap naar kandidaten toe. Zo is het balletje gaan rollen.’

‘We zien de behoefte groeien aan een totaaloplossing, waarbij alle radertjes elkaar versterken.’

Via overnames en samenwerkingen wist Brockmeyer vervolgens steeds meer expertises aan het portfolio toe te voegen. Nu is het tijd om al die eilandjes bij elkaar te brengen, en alle radertjes in elkaar te laten grijpen, aldus Pater. ‘In de huidige krappe arbeidsmarkt merken steeds meer van onze relaties dat ze niet meer kunnen komen aanzetten met dezelfde vacatureteksten als 10 jaar geleden. Zo zien we de behoefte groeien aan een totaaloplossing, waarbij alle radertjes elkaar versterken.’

Ontzorgen als propositie

Relaties ‘ontzorgen’, daarin ligt volgens Pater de grootste kracht van de nieuwe propositie. ‘Als je normaal gesproken als organisatie al die radertjes goed wilt laten draaien, zit je zomaar met 7 verschillende partijen aan tafel. Dat is natuurlijk duur en inefficiënt. En het uiteindelijke totaalresultaat leidt er ook vaak onder. Daar ligt denk ik de meerwaarde van een organisatie als de onze, waar je met één contactpersoon te maken hebt, die vervolgens het hele proces voor je kan inregelen.’

Lees ook

Waarom aanpassing van je learningstrategie belangrijk is voor recruitment [ADV]

Dat de veranderingen momenteel snel gaan, zal iedere organisatie uit eigen ervaring beamen. De overgang naar thuiswerken is met een factor 40 versneld, blijkt uit onderzoek van McKinsey. Oftewel: waar bedrijven voorheen een jaar de tijd voor namen, moest ineens binnen twee weken worden gerealiseerd. Maar niet alleen de ontwikkeling van technologie zoals videoconferencing speelt een grote rol. Ook de verwachtingen van werknemers veranderen. En dat heeft ook grote gevolgen voor recruitment.

Technologie is de beste optie die we hebben om mensen met elkaar te verbinden.

Innovatie is broodnodig om werknemers beter te laten werken en samenwerken. Daarom moeten we stoppen met technologie te beschouwen als een faciliterende en ondersteunende factor. Technologie is de beste optie die we hebben om mensen met elkaar te verbinden. Daarnaast kan het werknemers meer autonomie en creativiteit bieden, persoonlijke groei mogelijk maken en een gevoel van gezamenlijke doelstelling creëren – zonder dat de individuele werknemer wordt vergeten. Stuk voor stuk voorwaarden die een bedrijf aantrekkelijk maken voor een potentiële werknemer.

Een nieuw werksysteem

De verwachtingen van werknemers zijn veranderd en veranderen nog steeds. Werk verschuift van een rol naast het privéleven naar een rol die mede zin geeft aan dat privéleven. Hedendaagse werknemers zijn op zoek naar een carrière die hun leven vormgeeft en mogelijkheden biedt om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en voor zingeving te zorgen. Zo werkt 1 op de 3 werknemers bij voorkeur voor een organisatie die verantwoording aflegt over zijn handelen aan stakeholders, blijkt uit onderzoek door Mercer.

Het begint bij het omarmen van een nieuw werksysteem.

Om werk te veranderen zodat het voor iedereen werkt, is er in de basis verandering nodig bij organisaties. Het begint bij het omarmen van een nieuw werksysteem. Een systeem waarin individuele behoeften en doelstellingen centraal staan. Verenigd in een gezamenlijk verhaal van groei en succes met vrijheid en flexibiliteit in de manier van werken. Daarmee zullen organisaties beter in staat zijn om zowel individuele als organisatiegerichte doelstellingen met elkaar te verenigen. Dit leidt tot een grotere werktevredenheid en werknemers die zich betrokken voelen bij hun organisatie, met alle positieve gevolgen van dien voor hun retentie.

Learning & development

De betrokkenheid en loyaliteit van werknemers wordt deels beïnvloed door de ontwikkelingsmogelijkheden die een organisatie biedt. Volgens PwC wil 77% van de werknemers nieuwe vaardigheden leren of zich laten omscholen om beter voorbereid te zijn op de toekomst. De snelheid van technologische veranderingen en de toenemende druk om talent met de vaardigheden van de toekomst op te leiden en aan te trekken, vraagt verandering van de HR-afdeling in de omgang met ontwikkeling.

Learning & development versterkt recruitment en andersom.

In plaats van de learning & development strategie te baseren op ouderwetse doelstellingen zoals compliance, moet deze strategie worden opgebouwd rondom vaardigheden en competenties. Alleen zo kan HR tegemoetkomen aan zowel de individuele wensen en voorkeuren van werknemers, als de eisen en doelstellingen van de organisatie. Bovendien maakt het bieden van persoonlijke ontwikkelings- en ontplooiingsmogelijkheden een werkgever aantrekkelijk voor talent: learning & development versterkt recruitment en andersom.

Cornerstone Xplor

Het nieuwe Cornerstone Xplor maakt persoonlijke groei mogelijk door een volledig geïntegreerd en tot in detail gepersonaliseerd traject te faciliteren van leren, vaardighedenontwikkeling, groei en loopbaanmobiliteit. Dit stelt HR-medewerkers in staat om werknemers op hun eigen niveau in hun ontwikkeling aan te spreken, met een sterk geïndividualiseerde en volledig verbonden groei-ervaring.

In tegenstelling tot traditionele Learning Experience Platforms (LXP) – of vergelijkbare applicaties die zijn ontworpen om verschillende elementen van het groeitraject van mensen in afzonderlijke applicaties te vatten – is Cornerstone Xplor de eerste toepassing die elk element van de groei van werknemers naar één enkele bestemming brengt. Dit gebeurt door gebruik te maken van talentmanagement, workflows, AI-gegevens en -inzichten die aan de basis liggen van wat Cornerstone doet.

Cornerstone Xplor verstevigt niet alleen de learning & development strategie van organisaties, het biedt ze eveneens een mogelijkheid om hun recruitmentstrategie aan te passen naar moderne tijden.

Zo ervaren werknemers meer vrijheid en flexibiliteit wanneer learning & development suggesties worden gedaan op basis van hun persoonlijke interesses en carrièrepad. Op die manier leren werknemers dat hun carrière daadwerkelijk onderdeel uit gaat maken van hun dagelijkse werkzaamheden. Cornerstone Xplor verstevigt niet alleen de learning & development strategie van organisaties, het biedt ze eveneens een mogelijkheid om hun recruitmentstrategie aan te passen naar moderne tijden.

Want het dichten van de vaardigheidskloof vormt één van de grootste hedendaagse uitdagingen voor recruitment. Waarbij het niet alleen draait om het binden van de juiste werknemers, maar ook om het achterhalen van wélke vaardigheden en precies nodig zullen zijn. Cornerstone Xplor biedt hier ondersteuning in. De blik is daarbij niet alleen naar buiten gericht, minstens zo belangrijk is het benutten van het volledige potentieel van huidige werknemers. En dat start met het ontdekken wat hun talenten zijn.

Lees ook

Wat als je kandidaat niet op een baan, maar op een loopbaan solliciteert?

Als recruiter heb je in de eerste plaats natuurlijk een baan te verkopen. Maar wat als je eens wat verder kijkt en de kandidaat het perspectief schetst van zijn of haar vólgende baan? Of nog beter: vanuit de stip op de horizon die hij of zij wil bereiken, en dat je dan van daaruit terugkijkt hoe je die toekomstdroom werkelijkheid kunt maken?

‘Brengt die toffe vacature jou ook naar wat je op lange termijn voor ogen hebt?’

Niet veel kandidaten kijken nu al van een afstand naar hun eigen loopbaanpad. Maar in een nieuwe whitepaper probeert bureau Velde hen daar wel mee te helpen. Onder de noemer ‘Solliciteer op je carrière en niet op een baan‘ worden sollicitanten erop gewezen hoe ze regie over hun eigen carrière kunnen nemen. ‘En dat lukt alleen als je verder kijkt dan naar de kans van je eerstvolgende baan’, aldus projectconsultant Yenthl School. ‘Heb je nagedacht of die toffe vacature jou ook brengt naar wat je op lange termijn voor ogen hebt? En weet je eigenlijk wel wat jouw ideale scenario voor de toekomst is?

Toe aan een doorbraak

School ziet dat vooral jonge mensen nogal eens te snel willen opklimmen, maar daarvoor de benodigde ervaring missen. Ze zien echter wel kansen, en ervaren daarbij ook stevige sociale druk. ‘LinkedIn en andere sociale media staan vol met succesverhalen en mooie plaatjes van al je oud-studiegenoten, vrienden en collega’s. En hoewel iedereen weet dat de realiteit vaak minder rooskleurig is, is het ideaalbeeld van snel carrière maken overal. En als je dan de imponerende functieomschrijvingen ziet die mensen krijgen of het hogere salaris dat lonkt, dan krijg je al snel het gevoel dat jij nu toch ook echt toe bent aan een doorbraak.’

Besef dat je een nieuwe baan niet alleen voor nu kiest, maar ook voor later.’

Niets mis met die ambitie, zegt ze. ‘Maar het is wel zo dat het niet het enige argument zou moeten zijn om voor een bepaalde functie te gaan. Het is vooral voor jezelf belangrijk om te bepalen of je de functie daadwerkelijk aankunt. Kijk kritisch naar je ervaring in een bepaalde branche. En naar hoe gelukkig je wordt van leidinggeven, veel reizen of veel druk, terwijl je bijvoorbeeld ook net een jong gezin hebt. Besef daarom dat je een nieuwe baan niet alleen voor nu kiest, maar ook voor later.’

Daar zouden recruiters hun kandidaten natuurlijk ook in kunnen ondersteunen. Volgens de whitepaper is het iedereen aan te raden af en toe letterlijk uit te zoomen, en jezelf af te vragen of je de goede richting hebt gekozen naar je eindbestemming. ‘Promotie maken in de branche waarin je nu actief bent, gaat relatief eenvoudig als je goed presteert. Maar hoe langer je in diezelfde branche werkt, hoe moeilijker het is eruit te komen. Stel jezelf dus de vraag: zie ik mijn toekomst in de branche waarin ik nu werk? En zo nee, besef dat een weloverwogen keuze voor jou dan extra belangrijk is.’

Jouw loopbaanplan maken

Hoe maak je als werkzoekende jouw loopbaanplan? Daarbij gaat het er vooral om trouw te blijven aan jezelf, aldus School. ‘Voel niet de druk om aan anderen verantwoording af te leggen. Je doet dit voor je eigen geluk en voor niemand anders.’ Ook raadt ze aan: ‘Pak kansen aan als ze zich aandienen. Want jouw toekomst kan ook bij je huidige werkgever liggen.’ En schrijf je ambities ook vooral op, zegt ze. ‘Het geeft om te beginnen rust om dat te doen, want het zit niet in je hoofd. En daarnaast voorkom je er impulsieve stappen mee.’

‘Voel niet de druk om aan anderen verantwoording af te leggen.’

In die zin schuilt er in de whitepaper ook een boodschap voor recruiters. Niet alleen om ook eens over hun eigen loopbaan na te denken, maar ook om het er met hun kandidaten over te hebben. En dan niet zozeer via het geijkte ‘Waar zie je jezelf over 5 jaar?’, maar eerder via vragen als: ‘Wat is je grote ambitie? En wat heb je al in huis om die ambitie te vervullen?’ Of: ‘wat moet je nog ontwikkelen om er op een later moment wel klaar voor te zijn?’

Meer weten?

Sparren over jouw toekomst en de stappen die je kunt zetten om jouw ambitie te verwezenlijken? Of nieuwsgierig naar de Velde methode©? Lees hier verder. Of download hier de hele whitepaper.

Baan of loopbaan

Lees ook

Ruim 1/3 van het onbenut arbeidspotentieel wil alleen een baan bij ‘acute geldnood’

Het ‘onbenut arbeidspotentieel’ bestaat in Nederland uit ongeveer een miljoen mensen, van wie ongeveer een derde onder de 25 jaar is. Als we erin zouden slagen hen in te zetten, zouden dan niet alle problemen op de arbeidsmarkt tot het verleden behoren? Nou, nieuw onderzoek van Pro Contact onder 508 Nederlanders die vallen onder de officiële definitie van het onbenut arbeidspotentieel laat zien dat je er niet al te hoge verwachtingen moet hebben.

Zo’n 13% zegt dat het sociaal vangnet lucratiever is dan gaan werken.

Zo zegt ongeveer 1 op de 10 respondenten minder gemotiveerd te zijn om aan de slag te gaan, omdat er in Nederland zulke goede regelingen zijn voor mensen zonder betaalde baan. Daarnaast zegt 13 procent dat het lucratiever is om gebruik te maken van het sociaal vangnet dan om te gaan werken. Zij laten weten netto meer over te houden van bijvoorbeeld een uitkering dan van een salaris.

‘Niet wenselijk’

De meerderheid van het ondervraagde onbenut arbeidspotentieel (61%) wil graag aan de slag en denkt binnen een half jaar weer werk te hebben. Daarentegen geeft toch nog zo’n 36% aan dat zij alleen in het geval van acute geldnood op zoek gaan naar een betaalde baan. Opvallend is verder dat onder huishoudens met jonge kinderen (onder 12 jaar) maar liefst 20 procent stelt dat niet werken meer loont dan wel werken. Ook zijn zij het significant vaker eens met de stelling ‘Omdat we in Nederland zulke goede regelingen hebben als je geen betaald werk hebt, ben ik minder gemotiveerd om te gaan werken’ (17%).

1 op de 5 huishoudens met jonge kinderen stelt dat werken nauwelijks loont.

Willem Bos, creatief directeur bij Pro Contact en initiatiefnemer van het onderzoek: ‘De onderzoeksresultaten wijzen er sterk op dat door de hoge kosten voor de opvang van jonge kinderen veel ouders de beslissing nemen om niet of veel minder te werken. Dat dit voor hen onderaan de streep voordeliger is, vind ik zorgelijk. Zeker in de huidige tijd waarin het personeelstekort economische stilstand dreigt te veroorzaken, zijn deze cijfers absoluut niet wenselijk.’

Best bereidwillig

Om deze groep toch aan het werk te krijgen, is het belangrijk dat werkgevers flexibel werk kunnen aanbieden, zegt hij. Van het onbenut arbeidspotentieel met jonge kinderen zegt 51 procent dat dit hen zou aansporen om weer te gaan werken. Meer dan de helft (52%) van het totale onbenut arbeidspotentieel is bovendien bereid om een baan aan te nemen onder het eigen opleidingsniveau.

‘Deze groep is nu veel te groot; een dikke miljoen Nederlanders staan aan de zijlijn.’

Bos: ‘Het is belangrijk dat we juist nu heel scherp kijken naar hoe we het onbenut arbeidspotentieel weer aan het werk krijgen. Deze groep is nu veel te groot; een dikke miljoen Nederlanders staan aan de zijlijn. Er zal altijd een klein deel zijn dat echt nauwelijks in beweging te krijgen is, maar het grootste deel wil echt wel werken of meer uren draaien. Hoe krijgen we hen weer terug op het werkveld? Allereerst door goed naar deze groep te luisteren en antwoord te krijgen op de vraag waar zij behoefte aan hebben. Ons onderzoek is daar een eerste voorzichtige stap in, en flexibiliteit lijkt het antwoord. Met name om vaders en moeders met jonge kinderen te motiveren. Voor ondernemend Nederland lijkt me het geen onoverkomelijke uitdaging om deze groep daarin tegemoet te komen.’

Lees ook

In de strijd om talent lijkt weer alles geoorloofd (3 lokkertjes nader bekeken)

De ruimtereis die New York Pizza aan zijn sollicitanten aanbiedt, is natuurlijk van de buitencategorie. Net zoals de ballonvaart die McDonald’s inzette. Maar ook elders valt op dat de krappe arbeidsmarkt weer veel creativiteit losmaakt bij werkgevers die verlegen zitten om goed personeel. Van alles trekken ze uit de kast om vooral jong talent over de streep te trekken, nu de arbeidsmarkt krapper is dan ooit. Welke lokkertjes komen daarbij waarschijnlijk het meeste voor?

#1. Vervoer van de zaak

‘Het lijkt hier soms wel een tweewielerzaak’, zei Daan Slütter, directeur van uitzendbureau 4 minutes uit Enschede, vorige week nog tegen de NOS. Vanwege het personeelstekort gaf het bedrijf dit jaar al zo’n 500 fietsen aan uitzendkrachten. Ook zijn er tientallen e-scooters waarmee zij naar klanten kunnen afreizen en krijgen nieuwe medewerkers een scooterrijbewijs vergoed.

Het uitzendbureau zegt: ‘Het lijkt hier soms wel een tweewielerzaak.’

Het Twentse uitzendbureau is bepaald niet het enige dat ziet dat vervoer een belangrijk lokkertje kan zijn. De leaseauto van de zaak mag dan z’n beste tijd gehad lijken te hebben, dat geldt bepaald niet voor andere vervoerswijzen. Zo biedt de Antwerpse horecagroep Shrimp Tempura aan zijn sollicitanten de kans aan op 3 jaar lang een gratis deelauto, of 1 van de 10 elektrische steps. Tenminste, als je minimaal 6 maanden bij hen in dienst blijft, en geluk hebt bij de tombola die de horecaketen dan organiseert. ‘We willen hiermee vooral nieuwe mensen warm maken voor een leuke job in de hospitality- en horecasector. En ze tonen dat werken in de horeca een leuke carrière kan zijn’, aldus Wim Van der Borght, eigenaar van de keten van 22 horecazaken.

#2. Gratis woonruimte

Naast de crisis op de arbeidsmarkt speelt er natuurlijk ook nog die andere crisis: op de woningmarkt. Daardoor hebben veel werkgevers nog eens éxtra moeite om mensen aan te trekken, omdat kandidaten misschien wel willen, maar dan de woonruimte in de buurt niet kunnen betalen.

Er zijn inmiddels best veel werkgevers te vinden die woonruimte in de strijd werpen.

De Winterswijkse horecabaas Hans Tenbergen haalde deze zomer het nieuws met zijn aanbod van een gemeubileerd appartement, zonder huur, met verschillende kamers en een balkon dat uitkijkt over de Markt, terwijl je ook nog geld verdient als medewerker van het onderliggende restaurant La Promenade. Maar inmiddels zijn er in de horeca ook genoeg andere werkgevers te vinden die een soortgelijk aanbod doen.

Ook in het onderwijs en de zorg kijken veel werkgevers hoe ze de woningnood van hun eventuele sollicitanten kunnen verlichten. Zo maakten alliantiepartners Rochdale en Zonova recent een overeenkomst bekend waarbij er extra woningen beschikbaar komen voor leerkrachten die willen werken in Amsterdam Zuidoost. Dit om iets te doen aan de meer dan 350 bevoegde leerkrachten die het Amsterdamse basisonderwijs momenteel tekort komt.

In het onderwijs en de zorg willen veel werkgevers de woningnood van hun kandidaten verlichten.

Ook in Zaanstad speelt een soortgelijk initiatief, waar de gemeente Zaanstad en woningbouwvereniging Parteon samenwerken om woningen met voorrang beschikbaar te stellen voor (startende) leerkrachten bij Zaan Primair. En in Rotterdam konden politieagenten en leraren al langer rekenen op voorrang voor een huurwoning, maar is dat dit jaar met behulp van deRotterdamseZorg nu ook voor zorgpersoneel (in opleiding) beschikbaar gekomen.

#3. Betaalde opleidingen

En dan over naar een van de oudste en meest bekende lokkertjes op de arbeidsmarkt: een (betaalde) opleiding. Vooral in de finance, ict– en technieksector is dit al jarenlang een beproefde manier om talent te werven. Maar ook voor bijvoorbeeld recruiters komt het nu voor, zoals met de Yacht Recruitment Academy. ‘Een betaalde opleiding, waarbij je in 3 maanden tot (interim) recruiter wordt opgeleid’, aldus commercieel manager HRM Ellen Bergh. ‘Op trainingsdagen, gegeven door interne en externe trainers en door training on the job word je in deze recruitment pressure cooker klaargestoomd tot corporate recruiter.’

Tal van sectoren bieden inmiddels betaalde opleidingen, vaak met baangarantie.

Er zijn inmiddels tal van sectoren en werkgevers waar ze werken met betaalde opleidingen, vaak met baangarantie. Zoals bij netbeheerder Alliander dat technici een opleidingsprogramma om je te laten omscholen naar monteur aanbiedt. Ook bijvoorbeeld Bevolkingsonderzoek Nederland betaalt de tweejarige opleiding voor zijn laboranten in spe (à 30.000 euro), en biedt daarna gegarandeerd een baan aan. Hetzelfde geldt op sommige plekken al voor verpleegkundigen, en voor meer technische beroepen. Of het allemaal genoeg is om de grote (verwachte) tekorten op te vangen? Dat is natuurlijk nog even afwachten. Maar het lijkt in elk geval op lange termijn wel het meest effectieve lokkertje voor het talent van morgen.

Lees ook

 

6 keer: het nut van loopbaanbegeleiding in de praktijk bewezen

Heeft loopbaanbegeleiding van werkzoekenden wel nut? Is het alle energie en inspanning waard om met mensen te praten over waar ze naartoe willen? Kun je die tijd niet beter besteden aan bijvoorbeeld méér solliciteren? Het zijn vragen die velen de afgelopen jaren hebben beziggehouden. Maar de wetenschap lijkt er inmiddels wel uit. Dat de meeste loopbaanbegeleiding helpt om de werking van de arbeidsmarkt te verbeteren, achten ze inmiddels namelijk wel bewezen.

Dat de meeste loopbaanbegeleiding helpt, acht de wetenschap inmiddels bewezen.

Dat is relevante informatie voor bijvoorbeeld de overheid, die hiermee een goede kosten-batenanalyse maken van subsidieprogramma’s als NL Leert Door en het STAP-budget. Het is natuurlijk ook een mooie opsteker voor het jonge vak van de loopbaanbegeleiders zelf, een groeiende groep, die ook voor de totale arbeidsmarkt dus zijn waarde bewijst. Hier komen gelukkig ook steeds meer voorbeelden van beschikbaar, zoals duidelijk te zien is bij de inzendingen van de LoopbaanPro Awards, die op 9 december (online) worden uitgereikt. We lopen de 6 nominaties even langs, plus: wat hen bijzonder maakt.

De teams

Als eerste de drie genomineerde teams, plus wat maakt dat ze deze nominatie verdiend hebben.

#1. Agenten met opties

Wie: Het Loopbaan- en Mobiliteitscentrum (LMC) van de politie.

Waarom bijzonder? Helma Burgmeijer: ‘De politie is een unieke werkgever. Veel van onze collega’s wilden al van jongs af aan politieman of -vrouw worden. Er heerst hier daarom een familiegevoel, agenten willen eigenlijk nooit naar een andere baan. De afgelopen 2 jaar hebben we als loopbaanteam knetterhard gewerkt, waardoor we onder politieagenten toch het besef creëerden dat er zoiets als een loopbaan bestaat.’

‘We openen hun ogen als we agenten vertellen dat ze zelf de regie over hun loopbaan kunnen pakken.’

‘We openen hun ogen als we hen vertellen dat ze daar zelf de regie over kunnen pakken. Dat betekent natuurlijk niet dat we hen motiveren om de organisatie te verlaten – we hebben iedereen keihard nodig. Maar we kunnen hen wel helpen te bekijken of hun talenten op een andere functie binnen de politie beter passen. Door ons werk hebben agenten straks opties op de arbeidsmarkt, mochten ze ooit iets anders willen.’

#2. Zeskoppig team als basis

Wie: Team Loopbaanregie van Yris

Waarom bijzonder? Ralph Kolen: ‘Bij ons krijg je als cliënt niet één loopbaancoach die zich om alle facetten van je loopbaankeuze bekommert. In plaats daarvan staan we als team van 6 mensen voor je klaar. Wil je jezelf aanprijzen op LinkedIn? Dan helpt iemand met een marketingachtergrond je op weg. En wil je weten welke financiële gevolgen jouw potentiële loopbaanstap heeft? Dan kan iemand met ervaring als accountant je het beste ondersteunen. Iedereen maakt zo gebruik van zijn eigen specialiteit, en daardoor ondersteunen we onze cliënten optimaal.’

#3. Alle partijen aan tafel

Wie: Het Regionaal Mobiliteitsteam Midden-Brabant

Waarom bijzonder? Silvia Bekkers: ‘Op de Nederlandse arbeidsmarkt hebben we nu met een unieke situatie te maken: enerzijds is er crisis en anderzijds zijn er personeelstekorten. Doordat we alle partijen aan tafel kregen, werkgeversorganisaties én vakbonden, het UWV en de gemeenten – en dus van elkaars diensten gebruik kunnen maken – werken we aan een oplossing ervoor.’

‘We zijn bereidwillig naar elkaar en willen de verbinding leggen.’

‘Ons doel is om werkzoekers in de regio niet zomaar naar een nieuwe baan te begeleiden. We hebben de personele en financiële middelen waarmee we hen naar een duurzaam dienstverband kunnen begeleiden. En als het nodig is, nemen we daarvoor de tijd. Dus is iemand gebaat bij een werkfit-traject, voordat hij of zij aan z’n echte banenjacht begint? Dan bieden we dat ook aan. Wat hier echt het verschil maakt, is ons team. We zijn bereidwillig naar elkaar en willen de verbinding leggen – iets dat voor onze organisaties normaal gesproken niet altijd vanzelfsprekend is. Onze mentaliteit is ‘gaan voor elkaar’, we willen en durven elkaar om hulp te vragen.’

De loopbaanbegeleiders

Naast de Awards voor loopbaanteams worden er 9 december ook prijzen uitgereikt aan de meest opvallende loopbaanprofessionals van Nederland. Wie zijn hierbij de kanshebbers om de allereerste LoopbaanPro van het Jaar te worden? En wat maakt hen bijzonder?

#1. Grondlegger van de loopbaantrechter

Wie: Heidi Jansen

Waarom bijzonder? ‘Ik heb het vak van begin af aan meegemaakt. Daardoor heb ik veel zelf moeten uitvinden. Ik reisde daarvoor onder andere naar de Verenigde Staten, waar loopbaancoaching al veel langer bestond. Ik leerde veel van wat ik daar zag, én van wat ik vervolgens in Nederland praktiseerde natuurlijk. Het resulteerde in mijn eigen theorie, ‘de Loopbaantrechter’ – in 2018 schreef ik er zelfs een boek over – maar ook in post-hbo-opleidingen. Om met de Wetenschappelijke Raad van Regeringsbeleid te spreken: ik wil dat Nederland weer “de beste plek om te werken” wordt. Je moet werk doen dat ertoe doet en het gevoel hebben dat jij ertoe doet. Daar zet ik me voor in. En ik vind het na 30 jaar nog altijd fantastisch.’

#2. Samen deuren openen

Wie: Birgit Vandermeulen

Waarom bijzonder? Goed loopbaanadvies is in mijn ogen advies dat concreet perspectief biedt. Het is advies dat je helpt om iets te overwinnen en een loopbaanstap te zetten, en dat te doen met het volle vertrouwen in eigen kunnen. Je doet dat dan zonder de angst een verkeerde keuze te begaan en met de drive van: ‘leuk, daar ga ik werk van maken!’ Coachen gaat voor mij verder dan spiegelen: het gaat over het samen openen van deuren.’

‘Het is tof als iemand weet wat-ie wil, maar er moet op de markt wel concrete vraag naar zijn.’

‘In gesprekken leg ik continu verbanden tussen binnen en buiten. Binnen gaat over dat wat je motiveert én belemmert, dat wat je in je leven hebt meegemaakt en wat je van huis uit hebt meegekregen. Buiten gaat over regionale kennis van vacatures en organisaties, én een glashelder cv. Het is tof als iemand weet wat-ie wil, maar er moet op de markt wel concrete vraag naar zijn, en hij moet dat tijdens een sollicitatiegesprek kunnen uitleggen.’

#3. Droombaan komt niet uit de muur

Wie Maurice van Dijk

Waarom bijzonder? ‘Als loopbaancoach laat ik me onder andere inspireren door mensen uit de kunst- en cultuursector. Zij krijgen met zoveel tegenslagen te maken, en toch: door de passie die zij voor hun werk voelen, komen ze die telkens te boven. Het staat voor mij symbool: als je een mooie baan wilt moet je daar ook iets voor doen, een droombaan trek je niet uit de muur. Namens de Heren van Werk ondersteun ik mensen graag in die zoektocht, maar uiteindelijk maakt een cliënt zelf het verschil.’

‘Solliciteren is vaak een enorm eenzaam proces – mensen praten er zelfs liever niet met hun partner over.’

‘Gaat iemand echt voor die mooie loopbaanstap? Dan help ik wanneer dat maar nodig is – ik sta 24/7 aan. Dus ben jij op zondagmiddag een sollicitatiebrief aan het schrijven en kom je er niet uit? Stuur me dan gewoon een appje, ik denk graag even mee. Dat iemand zelfs op zondag om mijn hulp vraagt voelt voor mij juist als waardering. Solliciteren is vaak een enorm eenzaam proces – mensen praten er zelfs liever niet met hun partner over. Fijn toch, als ik dan even naast iemand kan staan? Ik vind het ook mijn taak als loopbaanbegeleider om te waarschuwen: ik zie namelijk steeds vaker cliënten met burn-outklachten binnenkomen. Mensen werken zich helemaal over de rooie en durven geen keuzes meer te maken. Ik hoop dat ons vak dat tij kan keren.’

Meer weten?

Benieuwd wie er met de allereerste Loopbaan Pro Awards vandoor gaan? Op donderdag 9 december van 16.00 tot 17.00 worden de winnaars bekend gemaakt tijdens een live stream. Lees er hier meer over:

Loopbaanpro Awards

Lees ook:

 

The sky is (not) the limit: over de ruimtereis die je als sollicitant bij New York Pizza kunt winnen

‘Wow!!’ ‘Iconisch’.’Echt typisch New York Pizza!’ En ‘over employer branding gesproken, tof hoor.’ De reacties op de vorige week bekend gemaakte actie liegen er niet om. Het bijna 30-jarige bedrijf is op zoek naar minstens zo’n 500 bezorgers. En om die te vinden hadden ze iedere nieuwe bezorger een bonus van zeker 400 euro kunnen bieden. Maar in plaats daarvan verzonnen ze een wel heel coole actie: de kans om als eerste pizzabezorger ooit de ruimte in te worden ingeschoten. Inclusief pizza. In een doos.

‘Kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

‘Wij sturen onze beste pizzabezorger van 2022 de ruimte in’, aldus Philippe Vorst, CEO en oprichter van het bedrijf. ‘Een plek bij de eerst mogelijk commerciële ruimtevlucht is gereserveerd. Planning en voorbereiding in acht nemend zal in 2023 de allereerste pizza in de ruimte bezorgd worden.’ Over het waarom van de actie is hij ook heel duidelijk. ‘We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

Notoir moeilijk te vinden

Hoewel het wel eens anders lijkt als je op een willekeurig begin van de avond naar buiten kijkt, zijn pizzabezorgers momenteel namelijk bijzonder moeilijk te vinden. ‘De ruimtereis is dan ook een ultieme poging om bezorgers te vinden nu het personeelstekort onder bezorgers ongekende hoogte heeft bereikt’, stelt New York Pizza dan ook. ‘Dat laatste heeft ook alles te maken met de investeringsmiljoenen van flitsbezorgers die de krapte op deze markt verder hebben versterkt.’

Alle pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis.

Potentiële bezorgers kunnen zich overal ter wereld melden door te solliciteren op een van de vacatures op newyorkpizzajobs.com. De ruimtereis bij een commercieel ruimtevaartbedrijf gaat het concern maximaal zo’n 200.000 euro kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek, wist Metro te melden. Pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis. Klanten mogen via reviews uiteindelijk bepalen wie ’de allerbeste pizzabezorger van het jaar’ is en dus mee mag in de raket. Daarna begint voor de gelukkige winnaar de training voor de ruimtereis.

Krapte nog nooit zo groot

Een opvallende actie, natuurlijk, maar het zegt ook iets over de krapte op de arbeidsmarkt. Die is volgens het CBS immers nog nooit zo groot geweest: elke 100 werkzoekenden zouden momenteel kunnen kiezen uit 126 vacatures. Werkgevers moeten dus behoorlijk wat uit de kast trekken om sollicitanten te vinden. En zeker werkgevers in de bezorging, waar steeds meer werk is.

New York Pizza heeft de ‘winactie’ open gezet van 17 november dit jaar tot eind volgend jaar. Philippe Vorst: ‘In 2023 bestaan we ook nog eens 30 jaar. Een extra mooi moment om als eerste pizzaketen wereldwijd een pizza in de ruimte proberen te bezorgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit om onze beste pizzabezorger te volgen in zijn of haar weg naar ongekende hoogte.’

Astronomische groei

Het bedrijf van Vorst beleeft zelf trouwens ook een astronomische groei. Zo ziet New York Pizza in Duitsland nog wel ruimte voor 1.000 extra filialen, vertelde hij recent in het FD. Het bedrijf nam in september daartoe al 32 vestigingen over van het Duitse Stückwerk. Ook in België zijn er uitbreidingsplannen. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in Leuven geopend. En dit jaar moeten er nog zeker 5 verkooppunten bijgekomen zijn.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, wat goed was voor een omzet van 54,7 miljoen euro, inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12% gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten, maar ook door per filiaal steeds meer pizza’s te verkopen. Het bedrijf is sinds deze zomer voor driekwart in handen van het Noorse levensmiddelenconcern Orkla.

De voorwaarden

De ruimtereis is te winnen voor alle medewerkers van New York Pizza. Je hoeft als bezorger je daarvoor alleen maar aan te melden bij je leidinggevende, in een van de zelfstandige franchisevestigingen van het pizzabedrijf. Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is persoonlijk bestemd voor de winnaar, niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar, benadrukt het bedrijf wel. Ook voegt het toe ‘de beschikbaarheid van de prijs niet te kunnen garanderen en niet risico-aansprakelijk’ te zijn.

Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar.

Wel verbindt New York Pizza zich maximaal 5 jaren aan de inspanning om de prijs te reserveren en beschikbaar te stellen aan de winnaar. Maar mocht het toch niet lukken binnen die tijd om de vlucht voor maximaal 200.000 euro te boeken, dan krijgt de winnaar de gelegenheid om het resterende bedrag zelf aan te vullen of, naar keuze, als alternatieve ervaring een reis naar de rand van de ruimte met een luchtballon te aanvaarden, waarbij ook de reis- en verblijfkosten in de wereld worden vergoed. ‘Even’ een goede score halen en dan stoppen kan trouwens niet. Wil je meedingen naar de ruimtereis, dan zul je minimaal 50 geregistreerde klantenreviewscores binnen de actieperiode moeten hebben behaald. Uiterlijk 17 februari 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Lees ook

Feel Good Friday: De opkomst van ‘Voor niet-gevaccineerden’ als pullfactor

Weinig houdt de gemoederen dezer weken zo bezig als 2G en de al dan niet discriminatie van ongevaccineerden. Een coronacheck op de werkvloer? Het zorgt voor grote verdeeldheid en vaak ook onderlinge spanningen. Niet veel bedrijven komen er ook mee naar buiten. NRC meldde onlangs dat niet-gevaccineerden of niet recent negatief geteste medewerkers van ESA Estec niet op de vestiging in Noordwijk mogen werken. Eerder bleek al dat LeasePlan alleen gevaccineerd personeel op kantoor wil zien, en dat Deloitte zijn accountants en adviseurs steekproefsgewijs naar een coronapas vraagt, ook al staat dit op gespannen voet met de wet.

In een krappe arbeidsmarkt als de huidige zijn er ook altijd ondernemers die ergens juist een kans in zien.

Maar in een krappe arbeidsmarkt als de huidige zijn er ook altijd ondernemers die hier juist een kans in zien. Zoals Dirk-Jan de Jeu, oprichter van bedrijven als GOALD, Kokleo en MKBTR. ‘Eist jouw werkgever van jou een QR of vaccinatie? Welkom bij ons’, schrijft hij uitnodigend aan belastingadviseurs of accountants.

Of schoenwinkel Barefoot & More, dat op Indeed een vacature plaatst met de tekst: “Wij houden van verbinding. Niet van uitsluiting. Je werkt hier samen met collega’s in een leuk en gezellig team, met zowel gevaccineerden als ongevaccineerden en we gaan niemand dwingen om hierin een keuze te maken. Natuurlijk houden we ons zoveel mogelijk aan basisregels, maar controleren op een ‘coronapas’ zullen we niet doen.”

Overgewaaid uit Amerika

Zoals het gaat met dit soort trends, die komen vaak overgewaaid uit Amerika. Daar schijnt ‘No vaccine required’ al een heel normale arbeidsvoorwaarde te zijn, meldde CNN deze week. Steeds meer werkgevers noemen het in elk geval al in hun vacatures, ook als ‘antidotum’ tegen de (veel grotere groep) werkgevers die juist wél een coronavaccinatie van hun werknemers verlangen.

Werkgevers die met No vaccine required in hun vacatures adverteren, zeggen dat het werkt.

De Amerikaanse overheid wil alle bedrijven met meer dan 100 werknemers, zorgmedewerkers en bepaalde leveranciers vanaf januari verplichten alleen nog maar met gevaccineerden te werken, of – soms – met recent getesten. Maar werkgevers die met ‘No vaccine required’ in hun vacatures adverteren, zeggen dat het op dit moment wel werkt. Zoals Primal Life Organics, dat het aantal reacties ineens zag verviervoudigen nadat het dit zinnetje in zijn vacatures had toegevoegd. Het leidde al tot zes nieuwe medewerkers, vertelde CEO Trina Felder tegen CNN.

in september vaccins in vacatures

Voordeel of nadeel?

De andere kant – vacatures die juist wél om een vaccinatie vragen – komt veel meer voor. The Ladders constateerde enige tijd geleden al dat het aantal vacatures met een vaccinatie-eis in Canada en de VS sinds januari met maar liefst 5.000% is gestegen. ‘En ik verwacht dat dit pas het begin is’, zei Ladders-CEO Marc Cenedella destijds.

Het aantal vacatures mét een vaccinatie-eis is sinds januari met 5.000% gestegen.

Het gaat zelfs nog verder, blijkt uit weer ander onderzoek, dit keer van ResumeBuilder. Zij stellen dat een sollicitant die geen vaccinatiestatus op zijn of haar cv zet, in 1/3 van de gevallen meteen wordt afgewezen, en in nog eens 1/3 van de gevallen een nadeel heeft ten opzichte van sollicitanten die wél aangeven gevaccineerd te zijn.

Ook aparte jobboards

Maar er blijkt nu dus ook een beweging de andere kant op. Al is die ook wel weer klein, relativeert AnnElizabeth Konkel, econoom bij het Indeed Hiring Lab. Ongeveer 0,01% van alle vacatures en een even groot deel van alle zoekopdrachten bevat (een parafrase op) ‘geen vaccin verplicht’, zegt ze. Terwijl in ruim 2,5% van alle vacatures op Indeed juist wél een verplicht vaccin vermeld staat. ‘Mijn vermoeden is dat sommige werkgevers moeite hebben om mensen te vinden, en daarom maar alles aangrijpen, in de hoop op succes. Maar ik vind het een kortetermijn-gok, met langetermijn-consequenties.’

Ongeveer 0,01% van alle vacatures én zoekopdrachten bevat (een parafrase op) ‘geen vaccin verplicht’.

In de VS zie je echter niet alleen op Indeed het aantal vacatures voor niet-gevaccineerden toenemen. Er is sinds augustus zelfs een apart jobboard voor hen; NoVaxMandate.org. Sinds de lancering heeft die site 2,25 miljoen bezoekers getrokken, die in totaal 20.000 cv’s hebben achtergelaten, aldus oprichter JP Valadez. De site heeft momenteel zo’n 500 verschillende vacatures in de aanbieding. Ter relativering: in heel de VS staan momenteel ruim 10,4 miljoen vacatures open.

Lees ook

foto boven