Wat zou nou een leuke arbeidsovereenkomst kunnen zijn voor een bioscoop? Nou, wat dacht je van eentje in de vorm van een filmrol? Dit is vanaf nu dus ook de vervanging van de ‘normale’ arbeidsovereenkomst bij Pathé Bioscopen. Een arbeidsovereenkomst die dus perfect past bij het bedrijf. Want wie wilt nou niet in plaats van een saai contract een filmrol binnenkrijgen?
‘Wij vinden het belangrijk om al onze processen zo makkelijk mogelijk te maken voor onze medewerkers. Onze nieuwe visuele arbeidsovereenkomst is nu veel leuker en makkelijker om te lezen en te begrijpen, én voldoet uiteraard ook aan alle juridische zaken die verplicht zijn’, schrijft Kim Hipke, HR-adviseur bij Pathé.
Lezen en tekenen in een app
Kandidaten kunnen de nieuwe overeenkomst van Pathé lezen én tekenen in een app. Het contract is dus niet alleen korter gemaakt, maar ook leuker en makkelijker om te bekijken en te tekenen. Door het in een app te doen helpt Pathé ook mee aan het ‘paperless werken’, een van de MVO-doelen van de organisatie, aldus Hipke. ‘Een film met een goed einde dus!’, grapt ze ook nog.
Tony’s Chocolonely trok een paar jaar geleden ook al de aandacht met het gehele contract op 2 (kleurrijke) pagina’s.
Met het nieuwe contract sluit Pathé aan in een trend van bedrijven die nieuwe vormen van de arbeidsovereenkomst naar buiten hebben gebracht. Zoals Tony’s Chocolonely, die een paar jaar geleden al de aandacht trokken met het gehele contract op 2 (kleurrijke) pagina’s. Veel korter, veel visueler en een stuk simpeler. Een innovatie die destijds op veel waardering kon rekenen, net als Pathé nu overkomt.
Ook start-up-ecosysteem B. Amsterdam kwam een jaar geleden al met een ‘moderne versie van het arbeidscontract’ (zie beeld hierboven), net als bijvoorbeeld CSU (zie onder). Steeds meer bedrijven willen dan ook een ‘contract dat juridisch waterdicht én goed leesbaar is voor hun personeel’, zei arbeidsjurist Bastiaan van Rossum hierover begin dit jaar nog tegen Trouw. Maar het voorbeeld van Pathé is in elk geval het eerste dat wij zien dat zó goed aansluit bij het bedrijf zelf. En zo zie je maar weer: zelfs iets saais als een contract kan een fraai staaltje employer branding zijn. Als je bereid bent het te zien.
Het is oktober, en dat is altijd het seizoen waarin we elkaar graag schrik aanjagen. Dit jaar doet Dr. John Sullivan ook een duit in het zakje, en komt de Amerikaanse recruitmentgoeroe met een verhaal waaruit blijkt dat er weinig is waarvan CEO’s tegenwoordig zo wakker liggen als hun werving en selectie. Het is volgens hen zelfs de belangrijkste belemmering voor groei van hun organisatie, en werd net zo vaak genoemd als de volgende 4 categorieën samen: verkoop, marketing, uitvoering en financiën.
‘Velen beslissen nog steeds op basis van intuïtie, valse veronderstellingen en verouderde praktijken in plaats van data.’
Schokkend, aldus Sullivan, want het onderstreept volgens hem aan hoe slecht op dit moment veel organisaties ervoor staan als het gaat om recruitment. Terwijl het zoveel beter kan. ‘Wervingsbeslissingen worden nog steeds gedreven door intuïtie, valse veronderstellingen en verouderde praktijken in plaats van door data.’ Hij noemt maar liefst 15 ‘pijnlijke cijfers’ die volgens hem elke recruiter schrik zouden moeten aanjagen.
#1. Falende aannames: 46%
Zo kent recruitment bijvoorbeeld een ‘beschamend’ hoog percentage mislukkingen. aldus Sullivan. ‘De meeste recruitment leaders zijn geschokt als ze horen dat baanbrekend Leaderschap IQ-onderzoek heeft uitgewezen dat 46% van alle nieuw geworven werknemers binnen 18 maanden als ‘mislukt’ wordt beschouwd. Uit ditzelfde onderzoek bleek ook dat slechts een schamele 19% van de nieuwe medewerkers als ‘ondubbelzinnig succes’ wordt gezien.’
#2. Doelen niet gehaald: 50%
De helft van alle recruitmentafdelingen bereikt bovendien zijn doelen niet, laat hij zien. ‘En op het steeds belangrijker wordende diversiteitsgebied zei minder dan 2% van de werkgevers dat ze er zeker van waren dat ze hun DEI-doelen bereikten. Dit falen van het diversiteitsdoel heeft gevolgen voor álle sollicitaties, omdat 76% van de werkzoekenden aangeeft dat een divers personeelsbestand een belangrijke factor is bij het evalueren van bedrijven en hun vacatures.’
#3. Afhakende sollicitanten: 74%
Een langzame of pijnlijke sollicitatieprocedure jaagt de meeste sollicitanten weg, dat is geen nieuws. Maar schokkend is het wel dat maar liefst 74% van de kandidaten die aan de sollicitatieprocedure van een bedrijf beginnen, afvalt voordat ze deze hebben afgerond, aldus Sullivan. ‘Helaas betekent dit dat je misschien wel je kandidatenpool met driekwart vermindert, terwijl je nooit weet dat deze mensen nooit hun aanvraag hebben ingediend.’
#4. Zwak werkgeversmerk: 75%
Een zwak employer brand zal sollicitaties ontmoedigen. Als kandidaten merken dat een werkgever zijn werkgeversmerk actief beheert, zegt 75% van de actieve werkzoekenden eerder naar een baan bij dat bedrijf te solliciteren. En organisaties die een merk opbouwen dat invloed heeft op de beste kandidaten om te solliciteren, terwijl ze anderen juist ontmoedigen, kunnen de kwaliteit van hun sollicitanten met 54% verbeteren en de uiteindelijke quality-of-hire met 9%.
#5. Negatieve reviews: 55%
Een zwak imago op social media heeft een negatieve invloed op het aantal sollicitaties dat je zult kunnen verwachten. Zo zegt 55% van degenen die een negatieve bedrijfsreview hebben gelezen, te hebben besloten niet te solliciteren naar een functie bij dat bedrijf. En 98% van de sollicitanten zegt proactief sociale media te bezoeken ‘om te zien wat anderen zeggen over hun wervingservaring en werken bij jouw organisatie.’
#6. Zwakke vacatures: 75%
Let ook op je vacatureteksten. Volgens 75% van de kandidaten is het ‘uiterlijk van je vacature’ immers rechtstreeks van invloed op hun beslissing om al dan niet te solliciteren. En natuurlijk, als je je vacatures plaatst op sites die je beoogde kandidaten niet bezoeken, zal je totaalaantal mogelijke sollicitaties natuurlijk ook drastisch achterblijven bij wat het had kunnen zijn, als je wel eerst onderzoek had gedaan.
#7. Langzaam proces: 82%
Een langzaam recruitmentproces betekent dat je topkandidaten misschien al verdwenen zijn tegen de tijd dat je een beslissing neemt. SHRM heeft vastgesteld dat de gemiddelde tijd om een vacature te vervullen 41 dagen is. Maar veel sollicitanten zijn dan allang niet meer beschikbaar. Zo verwacht82% van hen dat het wervingsproces niet langer dan 2 weken duurt. Zo’n 66% wacht dus ook niet langer dan 2 weken om iets van een werkgever te horen voordat hij doorgaat naar een andere mogelijkheid. Voor de allerbeste kandidaten in zeer competitieve banen geldt dat ze al weg zijn voordat er zelfs maar 10 dagen zijn verstreken.
#8. Onduidelijk proces: 76%
Details over je wervingsproces niet onthullen? Het frustreert kandidaten. Bereid ze dus voor door de details bekend te maken van het proces waarmee ze te maken krijgen. Het is immers ook een probleem dat 76% van de kandidaten zegt dat de hiring manager nooit de volgende stappen in het proces heeft uitgelegd.
#9. Geen vriendelijk proces: 30%
Heb je een voor de kandidaat pijnlijk sollicitatieproces? Dat zal de uitval vergroten: 30% van de geïnterviewden zegt een potentiële werkgever al tijdens de sollicitatiefase te verlaten als ze het proces niet kandidaatvriendelijk vinden.
#10. Onnodige assessments: 47%
Nog zo’n frustratie voor veel kandidaten: onnodige assessments. Maar liefst 47% van de kandidaten zegt niet te houden van pre-hire assessments. Ze duren hen te lang ofwel het is onduidelijk waarom ze ze moeten maken. Ook dat zal leiden tot hogere afhaakpercentages bij kandidaten.
#11. Negatieve interviews: 45%
Slechte sollicitatiegesprekken kunnen ook zorgen voor veel uitval: 75% van de sollicitanten zegt dat ze een baanaanbod waarschijnlijk niet accepteren als ze tijdens het hele wervingsproces slecht worden behandeld. En 45% van de finalisten zegt een jobaanbod daadwerkelijk te hebben afgewezen na een negatieve interviewervaring.
#12. Lange background screenings: 31%
Langzame screenings zorgen ook voor meer uitval van finalisten – helaas verliest 31% van de werkgevers wel eens kandidaten tijdens achtergrondchecks omdat deze voor hen te lang duren.
#13. Zwakke onboarding: 30%
En dan zijn we er nog niet, want héb je eenmaal iemand aangenomen, dan stuit je weer op het probleem van onboarding. Zo verlaat 30% van de nieuwe medewerkers alweer hun baan binnen 90 dagen. En maar liefst 88% van de werknemers zegt dat hun bedrijf de onboarding niet goed doet. Een verrassende 29% van de nieuwe medewerkers zegt bovendien zich niet volledig voorbereid en ondersteund te voelen. En dit heeft impact op zowel hun eerste optreden als hun bereidheid om te blijven.
#14. Misleid gevoel: 72%
Nog meer pijnlijke cijfers: maar liefst 72% van de nieuwe medewerkers zegt het gevoel te hebben dat ze zijn misleid tijdens het wervingsproces. Omdat ze na hun start ontdekten dat de functie of het bedrijf ‘heel anders’ was dan ze tijdens de werving werden verondersteld te geloven. En voel je je misleid, dan doet dit dramatisch afbreuk aan wat je nieuwe medewerkers hun collega’s over je bedrijf vertellen.
#15. Minder klanten: 56%
Dat kan dus zelfs impact hebben op je klandizie. Een slechte kandidaatervaring kan namelijk ook de productverkoop schaden. Zo’n 56% van de kandidaten die huidige klanten zijn, geeft aan dat het onwaarschijnlijk is dat ze dat zullen blijven na een slechte ervaring. En voor degenen die momenteel geen klant zijn, is het ook hoogst onwaarschijnlijk dat ze een nieuwe klant worden na een slechte ervaring.
Au!
Veel pijnlijke cijfers dus, al met al, aldus Sullivan. En dat voor een functie die zoveel CEO’s als cruciaal voor hun organisatie beschouwen. Ergens gaat er dan ook nog steeds iets niet helemaal goed met de wereld van recruitment, schrijft hij. Terwijl er aan de andere kant ook genoeg organisaties zijn die dit soort problemen veel minder kennen. Zoals Google en IBM, die beide vorig jaar maar liefst 3 miljoen sollicitanten mochten verwelkomen. Of Amazon, dat in het moeilijke recruitmentjaar 2020 nog steeds maar liefst 30 miljoen sollicitaties ontving.
‘De meeste van de hier genoemde pijnlijke cijfers komen waarschijnlijk ook in jouw organisatie voor.’
‘Dus als je een eind wil maken aan je voortdurende recruitmentprobleem, is het naar mijn idee tijd om de realiteit onder ogen te zien. Analyseer waarom je jouw wervingsdoelen niet haalt. Kijk naar de data, en stap over naar een datagedreven model dat alle andere bedrijfsfuncties allang hebben omarmd. De meeste van de hier genoemde pijnlijke cijfers komen waarschijnlijk ook in jouw organisatie voor. Tijd om te leren hoe ze te voorkomen.’
Recruitment en loopbaanadvies liggen vaak dicht bij elkaar. Waar de ene voor werkgevers op zoek is naar het beste talent, probeert de ander het talent naar boven te halen voor wie wil weten waar zijn of haar loopbaan te starten of voort te zetten. Vandaar dat we ook op deze site frequent stilstaan bij wat er zoal gebeurt in het loopbaanadvies-vak. En hoe kan dat beter dan door te kijken naar de meest spraakmakende initiatieven, die kans maken op een LoopbaanPro Award? Dit jaar wordt er gestreden in drie categorieën: loopbaanprofessional van het jaar, team van het jaar award en de case van het jaar. We lichten er een aantal voorbeelden uit:
Van de mensen met autisme heeft slechts 30% betaald werk, vertelt Melisa Visser, autisme- én loopbaancoach. ‘En van die 30% vindt een groot deel zijn werk niet leuk. Wat vaak komt doordat de groep voor posities onder het eigen niveau wordt aangenomen. En doe je werk waar geen enkele uitdaging in zit? Dan levert dat gewoonlijk meer stress op dan een functie waarbij je zo nu en dan wél je best moet doen.’
Vorig jaar deed ze een loopbaanbegeleidingsopleiding van de Academie voor Coaching en Counselling (ACC). ‘Het loopbaanthema ligt me goed’, zegt ze, ‘omdat werk wat mij betreft meer is dan alleen geld verdienen. Het gaat over zingeving, en over iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Aangezien juist mensen met autisme vaak moeite hebben met werk vinden dat bij hen past, vind ik het belangrijk om aan hun werkgeluk een bijdrage leveren.’ Dat hoeft niet ‘met fluwelen handschoenen’, vervolgt ze. ‘Mensen met autisme zijn immers vaak eerlijk: ze zeggen waar het op staat. En ze kunnen goed omgaan met directe antwoorden.’
‘Het is verleidelijk eerst naar vacatures te kijken, en dan je loopbaanroute uit te stippelen. Maar draai het eens om.’
Vanuit haar praktijk Ban-Pé (in het Papiaments, Vissers’ moedertaal, betekent dat: ‘Kom, we gaan ervoor’) helpt ze mensen met autisme, aan de hand van de 7 stappen-techniek van Marja Boxhoorn, om stress te vermijden en eerst een stapje terug te doen bij loopbaanvraagstukken. ‘Het is verleidelijk om eerst naar vacatures te kijken, en aan de hand daarvan je loopbaanroute uit te stippelen. Maar volgens mij moet je het omdraaien. Eerst onderzoeken wat iemand écht wil, en dan aan de hand van die wensen werk samenstellen.’
Een voorbeeld dat nog dichter tegen de recruitmentwereld aan ligt, komt van Kanteen25, een Amsterdams hotel en restaurant dat statushouders opleidt tot kok – een schaarsteberoep in Nederland. En heeft iemand geen talent voor de keuken? Dan helpt een jobcoach hem of haar verder. ‘In potentie kan dit project enorme impact op de arbeidsmarkt hebben’, aldus managing director Ruben de Vries.
‘In potentie kan dit project enorme impact op de arbeidsmarkt hebben.’
Het hotel/restaurant begon eind 2019 met Cooks25, een gratis programma voor statushouders. Heel welkom voor die groep mensen natuurlijk, maar ‘het mes snijdt aan twee kanten’, vertelt De Vries in mooi horecajargon. ‘Aan koks is op dit moment immers een groot gebrek. Door statushouders in het vak op te leiden, schieten we dus niet alleen die groep te hulp, maar ook andere horecaondernemingen.’
Alleen in het afgelopen jaar wist Cooks25 al zo’n 30 koks op te leiden. Maar De Vries’ ambities gaan verder. ‘Natuurlijk, afgelopen jaar lieten wij veel mensen instromen op de arbeidsmarkt – dat is iets om trots op te zijn. Maar bedenk eens wat er gebeurt als andere organisaties ons gaan nadoen? Dan betrekken we nóg meer statushouders bij de arbeidsmarkt. Dat zou flink zoden aan de dijk zetten bij het oplossen van personeelstekorten.’
‘Erg slecht!’ Met die niet mis te verstane woorden beschrijft Jos Maas het huidige aanbod voor laagopgeleiden in de loopbaanbegeleiding. ‘Ik vind dat ons vak de doelgroep onvoldoende serieus neemt’, zegt hij. Om daar iets aan te doen ontwikkelde de Leidse arbeidsmarktspecialist de afgelopen jaren een tool, die mensen met een niveau mbo-2 of lager helpt een goede beroepskeuze te maken. Job-O heet die app, die wordt uitgegeven door Xynthesis (niet geheel toevallig het arbeidsmobiliteits- en vitaliteitsbureau waarvan Maas directeur is).
‘We gaan ervan uit dat we mensen zonder opleiding wel in de schoonmaak of zo kwijt kunnen. Onzin!’
Job-O is echt hard nodig, vertelt Maas vastberaden. ‘Wij denken altijd maar dat alleen hoogopgeleiden eindeloze assessments moeten invullen om te ontdekken wat het best bij hen past. Bij mensen met een lage, of helemaal geen opleiding, gaan we ervan uit dat we ze wel in de schoonmaak of zo kwijt kunnen. Onzin! Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die groep niet ook in sommige banen wel, en in andere banen niet tot z’n recht komt.’
Zijn vanaf 2019 ontwikkelde app, die inmiddels fully operational is, moet daar iets aan veranderen. Via foto’s doorloopt de Job-O-kandidaat maar liefst 190 vragen. ‘Op de eerste dag dat je het platform gebruikt, zie je foto’s van activiteiten voorbijkomen’, legt Maas uit. ‘Die kun je een aantal sterren geven, afhankelijk van hoe leuk de bezigheid je lijkt. Je kunt ook heen en weer swipen, zodat je je waardering later weer kunt aanpassen. Op dag 2, 3 en 4 kies je – opnieuw met behulp van foto’s – welke werkomgeving je prettig vindt, en welke vaardigheden je jezelf toeschrijft.’
‘Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze groep niet ook in sommige banen beter tot z’n recht komt.’
‘Hebben we het over kwaliteiten? Dan zie je bijvoorbeeld dat iemand die zichzelf stoer vindt, het waarschijnlijk leuk vindt om als installateur met grote zonnepanelen het dak op te gaan. Je eigenschappen zeggen dus veel over welke baan bij je past – ook als je geen diploma’s hebt’, aldus Maas.
Op dag 5 gaat het systeem van Job-O vervolgens voor de appgebruiker aan de slag: het platform laat zien welke banen bij hem of haar passen, én beloont hen met een certificaat. Cruciaal, zegt Maas. ‘Veel mensen die de app gebruiken hebben nog nooit een diploma gekregen, maar nu wel. Voor hen is dat zo’n boost om aan de slag te gaan.’
Ook iemand nomineren?
Ook iemand nomineren als kandidaat voor een LoopbaanPro Award? Een loopbaanprofessional, een case of zelfs een heel team? Dat kan nog tot 25 oktober! Wees er dus snel bij. Halverwege november maakt de jury al een eerste selectie van drie potentiële winnaars per categorie bekend. De uiteindelijke awards zullen worden uitgereikt tijdens LoopbaanPro Live 2022 op 15 december 2022.
Als we het hebben over diversiteit, dan denken we vaak aan hoe we meer vrouwen kunnen aannemen, of meer mensen met een kleurtje. Het gaat vaak om checkboxes, waarin we letterlijk aantallen kunnen afvinken. Maar als het gaat over neurodiversiteit gaat die vlieger ineens niet meer op. Dan gaat het plots om een fundamenteel andere manier van kijken naar hoe we onze werving- en selectieprocessen inrichten. En juist daarom is het zo belangrijk om het erover te hebben.
‘Er zijn ongeveer 1 miljard mensen op de wereld die neurodivergent zijn.’
‘Er zijn ongeveer 1 miljard mensen op de wereld die neurodivergent zijn’, legde ADHD’er én auteur Theo Smith recent nog maar eens uit op de Sourcing Summit in Amsterdam. Of het nu gaat om dyscalculie, dyslexie, autisme, ADHD, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid of een combinatie ervan (‘Dat komt vaak voor’), veel mensen denken anders, leren anders, zien de wereld anders en interacteren anders dan de anderen. En daar zouden we in recruitment veel meer rekening mee moeten houden, aldus Smith. ‘En dan horen introverten er officieel niet eens bij’, zegt hij. ‘Al worden die ook vaak erbij betrokken.’
Grote barrières
Volgens Smith kunnen deze neurodiverse ‘andersdenkenden’ van enorme waarde zijn voor je organisatie. Maar ze benaderen op dezelfde manier als je al je andere kandidaten benadert? Dat kan wel eens verkeerd uitpakken. Sterker nog: de meeste traditionele werving- en selectiemethoden werpen juist grote barrières op voor neurodivers talent, aldus Smith. Of het nu gaat om sollicitatiegesprekken, motivatiebrieven of assessments; ze werken zelden ten faveure van iemand die ook maar een beetje afwijkt van de norm.
En dat is jammer, want veel van zulke ‘stoornissen’ kunnen voor werkgevers juist een groot voordeel zijn, als ze het eenmaal inzien en ermee leren omgaan. Denk aan Greta Thunberg, die haar aspergersyndroom zelfs een ‘superkracht’ noemt. Dat is niet overdreven, vindt Diantha Voskuijl, ambassadeur van de Nederlandse Neurodiversity Foundation. ‘Neurodivergente mensen hebben vaak kwaliteiten die bij anderen minder aanwezig zijn, zoals oog voor detail, een hyperfocus en een grotere sensitiviteit waardoor je de wereld anders, soms ook mooier, kunt ervaren’, legde ze vorig jaar nog uit.
Neurotypische mensen
De term neurodiversiteit erkent volgens haar ‘de diverse vormen waarin een brein bedraad kan zijn. In plaats van het denken in termen van mensen met een gezond brein en mensen met een ziek of afwijkend brein, gaat neurodiversiteit uit van neurotypische en neurodivergente mensen.’ En dus niet van een ‘stoornis’ die genezing zou behoeven.
Neurodiverse mensen presteren bovengemiddeld in analytisch denken, logica, creativiteit en outside-the-box-denken.
Inmiddels zijn er al heel wat werkgevers die de voordelen van neurodiversiteit ontdekken. Denk aan het Veldhovense hightechbedrijf ASML, waar ze zeggen veel van hun innovatiekracht te danken aan hun neurodivergent medewerkersbestand. Zij presteren namelijk bovengemiddeld in analytisch denken, logica, creativiteit en outside-the-box-denken. ‘Dat is nu juist wat we nodig hebben bij een innovatief bedrijf als ASML’, aldus Peter Baillière, executive vice president HR bij ASML en zelf vader van een neurodivergente zoon.
De neurodiverse (dyslecte) ASML-CTO Martin van den Brink tijdens de jaarlijkse medewerkersdag.
ASML kent zelfs een intern netwerk voor neurodiverse medewerkers onder de naam ‘Atypical’. Een doel van dat netwerk is ook om andere collega’s in te laten zien hoe normaal hersenverschillen eigenlijk zijn. Want dat is nog niet zo vanzelfsprekend, zegt bijvoorbeeld bedrijfsanalist Arnout Nederpelt, die in het autismespectrum zit. ‘Na mijn afstuderen aan de Technische Universiteit Eindhoven heb ik 3 jaar gesolliciteerd en had ik moeite voorbij het eerste sollicitatiegesprek te komen’, vertelt hij.
Lastig solliciteren
Want (traditioneel) solliciteren, dat blijkt dus vaak lastig voor neurodiverse mensen. Ze hebben vaak moeite hun extra krachten duidelijk te maken in ouderwetse procedures met cv’s en sollicitatiegesprekken. ‘Als mensen zich gaan aanpassen, zullen ze nooit floreren. […] Het is belangrijk om al bij een sollicitatie te laten zien dat je een neurodivers bedrijf bent en te vragen wat dat betekent voor de kandidaat’, aldus Nel Hofmeester, deskundige op het gebied van dyslexie, in juni in een veelgelezen artikel in NRC. ‘Dat helpt mensen om over de blokkade heen te komen. Want ga er maar van uit dat ze die hebben.’
Neurodiverse mensen hebben vaak het gevoel dat ze ‘een vierkant deksel voor een rond potje’ zijn.
Nu hebben neurodiverse mensen nog heel vaak het gevoel dat ze ‘een vierkant deksel voor een rond potje’ moeten zijn, zoals de 38-jarige Deloitte-consultant Victoria Coady het in hetzelfde artikel uitlegt. ‘Mijn ADHD voelde als iets slechts, iets waarvoor je een speciale behandeling nodig had. […] Bedrijven missen een hoop talent als ze zo blijven kijken naar neurodiverse mensen. Je hoeft zulke mensen niet te ondersteunen, je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ze kunnen floreren’, zegt ze.
4x Anders recruiten
Maar dat betekent dus wel: ook anders omgaan met je werving en selectie. Niet alleen op je site zetten dat je open staat voor neurodiverse mensen, maar daar ook daadwerkelijk gehoor aan geven. Dat is niet makkelijk, zoals Robert Walters opmerkt. Het recruitmentbureau begon in 2020 met een speciaal framework, op basis van wetenschappelijk onderzoek, en komt daarbij tot 4 verschillende stappen om neurodiversiteit een plek te geven in werving en selectie:
#1.Pas je vacatures aan
Vacatureteksten zijn voor sommige doelgroepen vaak veel te lang en lastig te lezen. Een vacature-audit kan dan helpen. Zijn je teksten duidelijk en niet multi-interpretabel? Denk er ook aan om ze bijvoorbeeld te laten voorlezen op je site. En bekijk de eisen die je in de vacature stelt nog eens kritisch. Hebben de kandidaten werkelijk ‘excellente communicatieve vaardigheden’ nodig? Bedenk eens: wie zou je daarmee kunnen afschrikken?
Nuttige tip: wees duidelijk over hoe de sollicitatiedag eruitziet.
Nog een nuttige tip: wees volledig duidelijk over hoe een sollicitatiedag eruitziet voor een sollicitant. Wie kunnen ze verwachten? Wat zullen ongeveer de vragen zijn? Dit soort verwachtingsmanagement is een belangrijke verandering die je kunt invoeren om neurodiverse kandidaten de kans te geven zich van hun beste kant te laten zien.
#2.Check je werkenbij-site
In aanvulling op het checken van je vacatures raadt Robert Walters ook aan de toegankelijkheid van je werkenbij-site na te lopen. Biedt die niet te veel prikkels? Lees hier hoe iemand met autisme letterlijk met post-its zijn scherm afplakt om rust te creëren (dit keer vooral om schreeuwerige banners te blokkeren). Veel bewegend beeld op je site kan aantrekkelijk zijn, maar kan dus ook voor bepaalde doelgroepen te overweldigend zijn.
#3.Hoe zit het met je assessment?
Er is veel progressie in de technologie van assessments. Maar sommige assessments zetten neurodiverse groepen wel – ten onrechte – op een achterstand (of juist op een voorsprong). Neem bijvoorbeeld game-based assessments: weet je zeker dat ze meten wat je wilt meten? Ga hierover in overleg met de leveranciers, raadt het recruitmentbureau aan. Denk ook aan de omgeving waarin je assessments afneemt. Wat voor stimuli komen kandidaten daar tegen? En is dat eerlijk voor iedereen?
#4.Ga anders interviewen
Waarschijnlijk de belangrijkste aanpassing van de 4 hier genoemde tips: kijk eens kritisch naar je sollicitatiegesprekken. Traditioneel gezien leunen zulke gesprekken op veel ‘sociale indicatoren’, zoals lichaamstaal, handdruk en oogcontact. Maar voor neurodiverse mensen zijn dit minder vanzelfsprekende aspecten. Daarom moeten interviewers leren juist in zo’n gesprek te focussen op de specifieke vaardigheden die nodig zijn voor een functie. ‘Tenslotte is het goed te beseffen dat ieder individu anders is, zodat je selectieproces flexibel moet zijn en kandidaten als individu moet benaderen’, voegen ze toe.
Traditioneel gezien leunen sollicitatiegesprekken veel op ‘sociale indicatoren’, zoals oogcontact en lichaamstaal.
Minder kijken naar iemands cv, hoe enthousiast hij of zij overkomt tijdens het sollicitatiegesprek, en of je jezelf op vrijdag met hem of haar een biertje ziet drinken: het zal voor veel recruiters en hiring managers wennen zijn. Maar wil je volop profiteren van neurodiversiteit, dan zal het toch nodig zijn. Doe je het niet alleen om neurodiverse mensen ‘dan maar’ een kans te geven, doe het dan in elk geval omdat het gewoon goed is voor je organisatie.
Meer weten?
Bekijk hieronder een aflevering van Great Conversations waarin Erik Smithuis (CEO) en Jerry Lust (E-learning Professional) van ICM opleidingen & trainingen praten over neurodiversiteit, je anders of onbegrepen voelen en maatwerk op de werkvloer:
Wil jij het gesprek aangaan over neurodiversiteit op de werkvloer, maar weet je niet goed hoe je het moet aanpakken? Om betekenisvolle gesprekken op gang te brengen, heeft Great Place to Work ook een kaartspel gemaakt met 35 open vragen over diverse thema’s, waaronder neurodiversiteit.
Ze kon er geen vacatures vinden, maar wilde toch haar enthousiasme laten zien.
De sollicitant in kwestie, afkomstig uit Wilmington, North Carolina, had haar oog namelijk laten vallen op een functie bij Valiant Labs, een zogeheten start-up incubator bij Nike. Ze kon er geen vacatures vinden, maar wilde toch haar enthousiasme laten zien. En dus printte ze haar cv uit en bestelde bij een lokale taartenmaker een taart met haar cv erbovenop. Alles eetbaar. En dat postte ze ook op LinkedIn. Piece of cake. Just do it.
Mag het een plakje meer zijn?
De post van de taart ging daarna al snel viral. Sommige reageerders vonden het een slecht idee (‘Hoe moet je dat cv nou in een ATS invoeren?’), maar de meesten bleken hier juist wel vrolijk van te worden. ‘Dit is misschien de enige situatie denkbaar waarbij de werkgever het wel zou waarderen als het cv meer dan één kantje zou beslaan’, antwoordde bijvoorbeeld iemand gevat.
‘Dit is misschien de enige situatie waarbij de werkgever een cv van meer dan één kantje zou waarderen.’
Speciale kudos van Blackburn gingen uit naar Denise Baldwin, de bezorger die met in één arm de taart en in de andere arm een slapend kind over de Nike campus dwaalde, op zoek naar Mac Myers, degene voor wie Blackburns taart bestemd was. Het respect bleek wederzijds, want Baldwin raakte zo geïnspireerd door Karly’s gedreven actie dat ze besloot zelf ook werk te maken van een nieuwe baan. ‘De taart bezorgen inspireerde één iemand. En misschien dat deze post ook weer anderen inspireert’, aldus Blackburn, die inmiddels ruim 130.000 likes op haar #resumecake-bericht wist te verzamelen.
In welke van de 75 gebouwen?
Het verhaal van de twee vrouwen die van verschillende kanten van het land elkaar wisten te vinden om bij Nike een taart te laten bezorgen, haalde daarna ook heel wat reguliere pers. Zo besteedde Good Morning America er al aandacht aan en schrijft TODAY over hoe Baldwin de taart niet bij de receptie achterliet, maar erop aandrong hem bij de juiste persoon te mogen afleveren. Het enige probleem: ze had alleen een naam van die persoon, maar wist niet in welke van de 75 gebouwen op de Nike-campus in Beaverton, Oregon, diegene zich bevond. Het was uiteindelijk aan security te danken dat ze toch op de goede plek terecht kwam, waar ze samen met ontvanger Mac Myers dankbaar op de foto ging.
De toewijding van de bezorger leidde tot een diepe vriendschap tussen de twee vrouwen.
Die toewijding van de bezorger leidde vervolgens tot een diepe vriendschap tussen de twee vrouwen. Blackburn was Baldwin zo dankbaar dat ze voorstelde sámen naar nieuw werk te zoeken. En zo hielp de eerste de tweede bijvoorbeeld al met het opzetten van een LinkedIn-profiel, en dankzij de populariteit van het taartverhaal leidde dat zelfs al tot wat belangstelling van werkgevers. Al zat voor beide de gouden tip daar nog niet bij, meldde Blackburn recent nog. Jammer, want dat zou volgens haar namelijk helemaal het toefje op de taart zijn.
Nu de arbeidsmarkt zo krap is, moeten werkgevers alle zeilen bijzetten om het juiste talent aan boord te krijgen. Toch haken waardevolle kandidaten nog vaak halverwege het sollicitatieproces af. Ze verliezen dan hun belangstelling, voelen te weinig verbinding, vinden de procedure ontmoedigend of ervaren te veel spanning. Aan hiring managers en recruiters om deze ‘lekkage’ in kaart te brengen en veelbelovende kandidaten juist een reis te bieden die van start tot finish de moeite waard is. Hoe je dat doet? 3 mogelijke verbeterpunten:
#1. Maak de relatie gelijkwaardig
Het is zo verleidelijk: iemand reageert op een vacature en als hiring manager of recruiter zet je vervolgens alles op alles om na te gaan of de sollicitant geschikt is voor de functie en past bij het bedrijf. Om helemaal zeker te zijn dat je de beste kandidaat selecteert, leg je de sollicitant het vuur aan de schenen. Je stelt strikvragen, gaat op zoek naar zwakke punten en eventuele ‘verborgen gebreken’ en stelt de kandidaat tijdens de hele sollicitatieprocedure stevig op de proef.
Met strikvragen jaag je menig kandidaat van je weg.
De kans is groot dat je hiermee veelbelovende kandidaten afschrikt en zelfs van je wegjaagt. Solliciteren is spannend en voor veel werkzoekenden behoorlijk stressvol. Veel kandidaten vertellen hoe heftig zij het vinden om van baan te wisselen. Heb als werkgever oog voor deze gevoelens en neem waar mogelijk stressvolle zaken weg in het sollicitatieproces.
Eisen stellen mag
Natuurlijk mag je als werkgever eisen stellen. Net zo goed als een werkzoekende eisen mag stellen aan jou als werkgever. Er is immers pas een goede, duurzame match als er sprake is van twee gelijkwaardige partners die beide tot hun recht komen en voldoening halen uit het samenzijn. Bouw dus tijdens het hele recruitmentproces aan een evenwichtige relatie tussen jou en de kandidaat.
Bouw tijdens het hele proces aan een evenwichtige relatie.
Durf je daarbij als hiring manager of recruiter ook kwetsbaar op te stellen. Vertel eerlijk wat je als werkgever te bieden hebt, waar je van droomt, wat je zwakke punten zijn en waarvoor je bij jou absoluut niet aan het juiste adres bent. Stel je vervolgens dezelfde vragen aan de kandidaat, dan zal deze eerder geneigd zijn om eerlijk te antwoorden. Zo krijgen beide partijen een goed beeld van elkaar en kunnen jullie beide gefundeerd beoordelen of er sprake is van een match.
#2. Wees een betrouwbare gids
Solliciteren brengt in het algemeen spanning met zich mee. Indeed deed onderzoek naar de emoties van kandidaten tijdens de candidate journey en ontdekte onder meer dat het niveau van onzekerheid en stress hoog is direct ná de sollicitatie en vlak vóór het definitieve beslissingsmoment. Houd hiermee rekening tijdens de procedure en neem zoveel mogelijk obstakels voor hen weg.
Neem zoveel mogelijk obstakels voor sollicitanten weg.
Veel sollicitanten zien de candidate journey als een reis vol drempels, valkuilen en doodlopende wegen. Voor jou als werkgever of recruiter de schone taak om het pad te effenen en van het traject een boeiende reis te maken met een duidelijke bestemming: het vol overtuiging tekenen van het contract.
Bereid de sollicitant zo goed mogelijk voor op wat er komen gaat.
Een recruitmentproces is als een reis die jullie samen afleggen. Stel je daarbij niet op als examinator of verkeersagent, maar als een ervaren en betrouwbare gids die reizigers soepel langs drempels, wegversperringen en T-splitsingen loodst. Wees eerlijk, transparant en geef de kandidaat alle relevante informatie om zelf goede keuzes te kunnen maken. Stel je reiziger niet voor onnodige verrassingen en bereid hem of haar zo goed mogelijk voor op wat er komen gaat.
#3. Vermijd bias en werk aan inclusiviteit
Net als in een goede relatie, is in een gezonde verhouding tussen werkgever en werknemer altijd sprake van geven en nemen. Zet dan ook in op een langdurige relatie en probeer niet het onderste uit de kan te halen in de contractonderhandelingen.
Waardeer werknemers gelijk en bied een eerlijk salaris.
Waardeer werknemers gelijk en bied een eerlijk salaris, ongeacht verschillen in achtergrond of persoonlijke kenmerken. Als hiring manager of recruiter speel je een belangrijke rol in de transitie naar een rechtvaardiger beleid en meer diversiteit en inclusie in je organisatie.
Dus: zie de journey als een reis
Zie de candidate journey dus als een reis waarin je kandidaten begeleidt naar een veelbelovende bestemming: een arbeidscontract bij jouw organisatie. Wees daarbij als een goede reisgids. Bezorg kandidaten tijdens de candidate journey een boeiende trip vrij van valkuilen en obstakels. Vertel open en eerlijk over de het traject en doe er alles aan om te voorkomen dat waardevol talent buiten de boot valt of voortijdig afhaakt. Bereiken jullie samen de eindstreep, zorg dan voor een ruimhartig en eerlijk contract met alle voorwaarden die recht doen aan een cultuur van inclusie en diversiteit.
Wees als een goede reisgids voor de kandidaat.
Als je het goed aanpakt, vloeit de candidate journey rimpelloos over in een employee journey die alle ingrediënten bevat om ook daarvan een reis te maken vol uitdaging, waardering, voldoening, loyaliteit en wederzijds respect.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Indeed.
Steeds meer IT-vraagstukken, steeds meer roep om IT’ers. Zo kun je de situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt wel omschrijven. En dus is het niet zo gek dat de schaarste groot is. Op dit moment mag al zo’n 6 procent, ofwel 1 op de 17 personen op de arbeidsmarkt, zich een IT’er noemen. Dit is ongeveer een verdubbeling in 10 jaar tijd.
De sourcingsdruk is bij IT’ers met bijna 65 procent ongekend hoog.
Het groeitempo van de roep om IT’ers is de afgelopen jaren steeds zo’n 7 procent per jaar. Mocht dit groeitempo doorzetten, dan zou dit betekenen dat in 2030 maar liefst 1 op de 10 Nederlanders zichzelf als IT’er zou kunnen kwalificeren. De vraag is echter ook nog steeds heel groot. De strijd om IT’ers in loondienst en tijdelijke IT’ers, zelfstandig en in dienst van detacheerders, is in volle gang. De sourcingsdruk – het percentage dat minimaal eens per kwartaal wordt benaderd – is met bijna 65 procent ongekend hoog, zeker vergeleken met het gemiddelde van 38 procent voor de hele beroepsbevolking.
IT’er mainstream geworden
Uit analyse van HR-techdienstverlener HeadFirst Group en arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group blijkt dat de vraag naar IT’ers in loondienst (25.000) in september 2022 bijna acht keer zo groot is als de vraag naar tijdelijke IT-professionals (3.000). Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van Intelligence Group, hierover: ‘IT’ers zijn hun speciale plek op de arbeidsmarkt kwijt. Niet omdat ze niet speciaal of relevant zijn. Integendeel. Het vakgebied is alleen geen niche meer, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Om IT-kennis goed ingebed te hebben in de organisatie, zijn meer IT’ers in vaste dienst nodig. Aangevuld met tijdelijke IT-professionals, die specifieke IT-kennis meebrengen.’
Naar IT’ers in vaste dienst is 8 keer zoveel vraag als naar interimmers.
Als gevolg van deze stijgende vraag wordt de beroepsgroep in de spanningsindicator van het UWV – het aantal openstaande vacatures, gedeeld door het aantal mensen dat korter dan zes maanden WW ontvangt – geclassificeerd als de meest krappe. Ondanks dat het aantal IT’ers in Nederland jaar op jaar met 6,9 procent stijgt.
Werven blijft moeilijk
Op dit moment werken zo’n 580.000 mensen binnen een IT-beroep. Het deel dat werkzaam is in loondienst kent een uitermate lage arbeidsmarktactiviteit, namelijk 6,8 procent. In vergelijking met de gehele Nederlandse beroepsbevolking is dat ongeveer de helft (11,5 procent). Het aandeel IT’ers met een vaste baan dat in het tweede kwartaal van 2022 helemaal niet op zoek is naar nieuw werk, is 42,7 procent. Net iets meer dan de helft (50,5 procent) is latent – oftewel niet actief – op zoek en slechts 6,8 procent is dus actief op zoek. Interim IT-professionals zijn bewegelijker op de arbeidsmarkt: het aantal actieve opdrachtzoekers is 22,4 procent, 46,9 procent is latent op zoek en 30,7 procent helemaal niet.
‘De inhoud en relevantie van het werk zijn nu de kritische wervingsfactoren.’
Marion van Happen, CEO HeadFirst Group: ‘Er is steeds meer concurrentie tussen organisaties om de aandacht te krijgen van latente baan- en opdrachtzoekers. Met arbeidsmarktcommunicatie wordt de nadruk gelegd op het verkopen van de vacature of opdracht en de werk- of opdrachtgever. Salaris en andere arbeidsvoorwaarden zijn hygiënefactoren geworden, de inhoud en relevantie van het werk zijn nu de kritische wervingsfactoren.’
Meer weten?
Op dinsdag 18 oktober om 10.00 uur worden de bevindingen van het onderzoek gedeeld in een webinar. Aanmelden kan via de website van Intelligence Group. Daarna wordt de volledige Talent Monitor beschikbaar gesteld op headfirst.group.
De Webinar Week van Werf& en ZiPconomy kun je inmiddels wel een begrip noemen. Al een paar jaar organiseren beide contactplatformen gezamenlijk een week waarin je in 25 webinars weer helemaal op de hoogte bent van alles dat er speelt op het gebied van recruitment van vast én flex. Welke 3 webinars vielen ons dit keer op? Een korte terugblik:
Les 1: Solliciteren net zo simpel als ticket boeken
Voor het webinar van ‘no code recruitment platform’Minggowas Jaron Schaillée vanuit België overkomen, om te vertellen hoe je solliciteren zo makkelijk...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Als je ook maar íets doet met HR en technologie, dan is Parijs dezer dagen the place to be. Hier vindt deze week namelijk UNLEASH World plaats, ook wel bekend als de hoogmis van de HR-tech. Duizenden bezoekers, honderden standhouders, het is een waar gekkenhuis in het Franse Convention Centre. Waar te beginnen om hierover te schrijven?
Tussen de ruim 200 officiële sprekers vinden we een flinke handvol landgenoten.
Nou, laten we het in de eerste plaats eens houden bij: wie zijn de Nederlanders hier? Want niet alleen bij de vele mensen die hier rondlopen, maar ook tussen de ruim 200 officiële sprekers die op een van de vele podia verschijnen vinden we een flinke handvol landgenoten. Wie had je hier kunnen horen spreken? En wat had je dan ongeveer te horen gekregen?
#1. Sander de Bruijn: employee experiences
Oudgedienden kennen hem misschien nog van Monsterboard. Maar inmiddels is Sander de Bruijn alweer een jaar of 4 werkzaam bij ING, waar hij actief is als Head of Employee Experience. De eerste ooit die die rol bij de bank invult. Wat komt daar bij kijken? Hoe zorg je voor een goede employee experience voor al die duizenden medewerkers?
Hij is de eerste ooit die deze rol bij de bank invult.
‘Bij ING willen we dat alles wat een medewerker ziet, hoort, denkt en voelt als hij of zij met onze organisatie interacteert persoonlijk, slim en eenvoudig is’, vertelde hij. ‘Noem het een customer experience, maar dan intern.’ Maar dat dan wel op een wereldwijde schaal. Dat kan alleen maar als je het data-driven maakt, legde hij zijn gehoor uit. Waarbij zelfs een NPS-score van het ene tot het andere land behoorlijk blijkt te kunnen verschillen.
#2. Anita Lettink: trends in de markt
De auteur van het boek How to Select Your Next Payroll. Waarmee je al meteen duidelijk hebt waar Anita Lettink in gespecialiseerd is: payrolling. Na een lange loopbaan in HR besloot ze haar eigen business in payroll-advies te starten, en daarbij onder meer HRTechRadar.com op te richten. Ook is ze Partner bij het Strategic Management Centre.
Op UNLEASH spreekt ze vandaag vooral als investeerder, en zit ze in een panel om de laatste ontwikkelingen op de markt van HR-tech te bespreken.
#3. Judith Engels: interne marktplaats
Dan over naar de enige andere vrouw in dit gezelschap, de associate director Talent Management bij Coca-Cola Europacific Partners. Judith Engels is bij de bottelier van de frisdrankengigant verantwoordelijk voor alle Talent and Performance Management-structuren, processen en technologie. In een sessie, gesponsord door eightfold.ai, legde ze met haar collega Magda Malé-Alos uit hoe hier de afgelopen jaren een interne Talent Marketplace is opgezet.
Het buzzwoord op deze editie: de Internal Marketplace.
Dat laatste was overigens toch hét buzzwoord op deze editie van het grote HR-congres. Er waren nog niet heel veel concrete voorbeelden van, maar iedereen had het wel over Internal Marketplaces als the next big thing. Op dit soort interne platformen kunnen medewerkers hun skills en interesses bijhouden, zodat hiring managers ook beter intern naar kandidaten kunnen zoeken. Bij Coca-Cola Europacific Partners in elk geval een uitkomst, zo hield Engels woensdag haar publiek voor.
#4. Eric Houwen: TA-transformatie
‘Ongeveer hetzelfde verhaal als ik bij Werf& Live gehouden heb.’ Eric Houwen, head of Talent Acquisition and Employer Branding bij Deloitte Nederland, reageert nuchter als je hem ‘s ochtends vraagt waar hij het die middag over gaat hebben. Maar die nuchterheid verbloemt dat hij in zijn sessie op de woensdagochtend wel degelijk een grote verandering beschrijft, over hoe zijn team in de covid-tijd eigenlijk een complete metamorfose onderging. Van centralisatie van de TA-technologie tot een sterke focus op diversiteit, en van een herstructurering van het TA-team tot een revitalisering van het werkgeversmerk: het komt in zijn verhaal allemaal voorbij.
#5. Dirk Jonker: alle data verzamelen
Over naar de wereld van de data, en wel die van Crunchr, het snelgroeiende Amsterdamse bedrijf dat van People Analytics zijn specialiteit heeft gemaakt. Oftewel: alle data van medewerkers bijhouden, in systemen stoppen, en daar vervolgens bruikbare informatie uithalen. Het is een specialisme waar steeds meer belangstelling voor is, mag oprichter en CEO Dirk Jonker uitleggen tijdens een Product Announcement aan het begin van de woensdagmiddag.
Gartner noemde de dataverzamelaar al een ‘cool vendor in Human Capital Management’.
De gewezen actuaris is sowieso een behoorlijk succesverhaal aan het maken van Crunchr. Niet alleen zijn de groeicijfers goed, dankzij grote klanten als MetLife, AkzoNobel en de Rabobank, Gartner noemde de dataverzamelaar ook al een ‘cool vendor in Human Capital Management’. Momenteel doet het bedrijf onderzoek naar hoe artificial intelligence het behoud en verloop van talent kan voorspellen. De data die ze verzamelen blijken het vooral goed te doen als ‘mythbusters’: om managers erop te wijzen dat de gedachten die ze hebben in de werkelijkheid vaak toch net even anders in elkaar zitten.
#6. Arjen Swank: employee listening
En nu we toch in de wereld van data zijn, over naar de Senior Employee Engagement Specialist van het Amsterdamse onderzoeksbureau Effectory, Arjen Swank. De specialist in ‘employee listening’ hield een presentatie over wat ervoor nodig is om dit in elke organisatie te kunnen gebruiken.
Autonomie, werkdruk en sfeer blijken belangrijker dan salaris.
Daar leerden we bijvoorbeeld dat salaris eigenlijk nooit de reden is dat mensen vertrekken bij een werkgever. Uit het onderzoek van Effectory blijkt het veel eerder te gaan om dingen als autonomie, werkdruk en sfeer. En ook opvallend getal: 63% van de mensen die bij een organisatie vertrokken zijn, zegt best te hebben willen blijven als de organisatie daar beter zijn best voor had gedaan.
#7. Bas van de Haterd: tough questions
De oprichter van Digitaal-Werven stond woensdag al heel vroeg in de ochtend geprogrammeerd. Terwijl op de Main Stage openingsspreker Costas Markides het woord voerde, mocht ‘professional snoop’ Bas van de Haterd aanschuiven in een panel met onder meer SmartRecruiters-CEO Jerome Ternynck om enkele ‘tough questions on HR’ te beantwoorden. Een kolfje naar zijn hand.
#8. Ruben Wieman: frontline-app
En zo komen we bij de laatste van de acht Nederlandse sprekers die we konden ontdekken in de uitgebreide line-up van dit event: Ruben Wieman, oprichter en CEO van start-up Oneteam, gespecialiseerd in de totale employee experience van specifiek de frontline-workers.
Wieman is uit frustratie tot deze app gekomen.
Wieman is tot de oprichting van deze app gekomen uit frustratie over zijn eigen ervaring als frontline-medewerker bij een supermarkt en een fastfoodrestaurant. De chaos in interne communicatie die hij daar tegenkwam, deed hem besluiten dat het anders moest. In een breakoutsessie met vier andere start-ups, onder leiding van (opnieuw) Jerome Ternynck, mocht hij vertellen hoe dat uiteindelijk resulteerde in een app met alle ingrediënten om de medewerkers in de frontlinie succesvol en betrokken te houden. En het allerbeste nieuws voor hem? Hij mocht er ook nog eens de Start-up Award in ontvangst nemen. Hollands Glorie!
And the winner of the UNLEASH Startup Award is… ONETEAM! ? ? What a way to kick off our presence at the #UNLEASHWorld conference. And what an amazing team effort ?
Nu sociale media steeds meer onder vuur liggen vanwege discriminerende algoritmes, probeert Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, van alles om dat tegen te gaan. Eén van de stappen is dat je vanaf vandaag, 12 oktober, geen Special Ad Audiences meer kunt selecteren. Deze targetmogelijkheid was voorheen mogelijk voor wie onder meer handelde in leningen of woningen, maar ook specifiek voor de recruitmentsector. En die wordt nu dus de pas afgesneden. Wat betekent dat precies? En is dat een groot verlies?
Meta snijdt de pas af van wie zijn vacatures gericht wil targetten.
Eerst maar even een stukje geschiedenis. Meta introduceerde in 2021 speciale advertentie-categorieën als een manier om het aantal targetingopties voor specifieke onderwerpen te verminderen en discriminatie bij die targeting te voorkomen. Meta beperkte de beschikbare targetingopties vooremployment van meer dan 12.000 tot nog slechts 338, maar stond wel nog steeds de creatie van zogenoemde ‘Lookalike Audiences’ toe onder de naam Special Ad Audiences.
Schikking
Als onderdeel van een schikking met de Amerikaanse overheid zet Meta nu echter de stap om hier ook mee te stoppen. Als je als bedrijf onder één van deze categorieën valt, word je vanaf nu beperkt in je targetingmogelijkheden. Facebook vindt namelijk dat elke lening of woning voor iedereen toegankelijk moet zijn. En dus ook elke vacature. Daarom kun je vanaf nu niet meer voor ‘vergelijkbare doelgroepen’ vacatures maken.
Facebook vindt dat elke lening of woning voor iedereen toegankelijk moet zijn. En dus ook elke vacature.
Per vandaag is het enkel nog mogelijk om op brede doelgroepen te targetten. Dat wil zeggen: alle geslachten, alle leeftijden en geen interessemogelijkheden. Een hyperlocal campagne kan alleen nog met een straal van 16 kilometer, iets was sinds vorig jaar onveranderd blijft. Het is hierbij wel belangrijk dat je als adverteerder optimaal gebruik maakt van het sterke algoritme van Meta. Het algoritme kan namelijk teksten en afbeeldingen herkennen en aan de hand van deze elementen wordt dus mede bepaald voor wie de advertentie wel of niet relevant is. Denk hierbij aan een functietitels benoemen, woorden als bijbaan gebruiken of het niveau aan te duiden met een junior, medior of senior.
Dynamic remarketing
Dynamic remarketing zal na deze ontwikkeling nog belangrijker worden voor bedrijven die werkzaam zijn in een special ad category-branche. Zo kun je namelijk heel gericht een product (of vacature) laten zien die de betreffende persoon bekeken heeft. Een goede branding-campagne in combinatie met een dynamic retargeting wordt nu éxtra belangrijk.
Een goede branding-campagne in combinatie met een dynamic retargeting wordt nu éxtra belangrijk.
Wat overigens geen probleem hoeft te zijn, zegt Dennis van Allemeersch, COO van het in automatisch recruitment gespecialiseerde Aimwel. ‘De afgelopen maanden hebben we een uitgebreid scala aan hypothesen op Meta getest – niet alleen gericht op targeting maar specifiek op de combinaties tussen targeting, biedingen, budgetten en content’, vertelt hij.
Dennis van Allemeersch (Aimwel)
‘Onze experimenten hebben aangetoond dat de juiste oplossing veel beter presteert dan wat Meta met Special Ad Audiences bood. Onze advertenties ontvangen 86% meer conversies (sollicitatie-start) en hebben een 171% hogere conversieratio in vergelijking met advertenties zonder de targeting-beperkingen van Meta. Dit is niet alleen het resultaat van onze voortdurende ontwikkeling, maar ook door veranderingen in algoritmen en Meta-waardering van wat we met onze technologie doen, die op zijn beurt wordt beloond door het Meta-algoritme.’
Duizenden data
Het grootste voordeel bij Aimwel is ‘dat we dagelijks campagnes voor duizenden banen faciliteren, waardoor we veel data beschikbaar hebben’, aldus Van Allemeersch. ‘We gebruiken deze gegevens continu om te experimenteren en om Meta de nodige feedback te geven, zodat we samen kunnen werken aan succes voor onze klanten – het krijgen van relevante sollicitaties.’
‘We faciliteren dagelijks campagnes voor duizenden banen, waardoor we veel data beschikbaar hebben.’
Van Allemeersch zegt met Aimwel niet alleen op veel vacaturesites actieve werkzoekenden te bereiken en te converteren, maar ook passieve werkzoekenden op social media te bereiken en te binden. Daar heb je Special Ad Audiences dus eigenlijk niet eens voor nodig, benadrukt hij. ‘Ons recruitment advertising platform is juist voor dit doel gemaakt: het automatisch creëren en optimaliseren van advertentiecampagnes voor individuele vacatures. We verspreiden deze vacatures via aggregators, social media en display met slimme systemen die automatisch de biedingen en budgettoewijzing afhandelen.’
In alle 35 arbeidsmarktregio’s van Nederland minimaal één loket waar werkgevers, werkenden en werkzoekenden kunnen aankloppen met al hun vragen over werk. En tegelijk moeten overheidsinstanties, sociale partners, uitvoeringsorganisaties én bedrijven dan samen ervoor zorgen dat werknemers en werkgevers die zich melden bij die regionale loketten ook daadwerkelijk geholpen worden.
Wie zich meldt bij de regionale loketten moet niet doorverwezen worden.
Dat is het antwoord van het kabinet op de huidige schaarste op de arbeidsmarkt. Ook moeten er ‘persoonlijke werkplannen’ en een verbeterd aanbod voor om- of bijscholing komen de match tussen vraag en aanbod te verbeteren, schrijven ministers Van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) in een brief aan de Tweede Kamer over uitbreiding van de ‘arbeidsmarktinfrastructuur’.
Behoeften van mensen centraal
Nu valt een deel van de werkgevers, werkenden en werkzoekenden buiten de boot doordat ze niet alle regelingen kennen, niet op tijd de dienstverlening krijgen die ze nodig hebben of niet weten welke instanties kunnen helpen. Daarom moet het systeem eenvoudiger en toegankelijker worden, stellen beide ministers. ‘Als werkgevers, werkenden of werkzoekenden aankloppen met vragen over werk, moeten ze geholpen worden en niet alleen maar worden doorverwezen’, aldus Van Gennip.
‘Er staan nog steeds te veel mensen langs de kant.’
‘Er staan nog steeds te veel mensen langs de kant’, vult Schouten aan. ‘En dat terwijl iedereen, met of zonder beperking, talenten heeft in te zetten en er volop behoefte is aan deze getalenteerde mensen. Door vraag en aanbod beter samen te brengen, zorgen we ervoor dat kansen die er zijn beter benut kunnen worden. Voor íedereen.’
Regionale Mobiliteitsteams
Het gaat de beide ministers dus niet alleen om regionale loketten, maar ook om persoonlijke werkplannen voor werkgevers en werknemers om werk of personeel te vinden en wat voor ondersteuning daarbij nodig is. Bij de uitwerking hiervan willen ze voortborduren op de ervaringen met de Regionale Mobiliteitsteams (RMT’s), die mensen helpen die hun baan (dreigen te) verliezen, maar die er ook zijn voor werkgevers, zzp’ers of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Onlangs maakte het kabinet al 1,2 miljard euro vrij voor een sterke leer- en ontwikkelcultuur.
Ook scholing is trouwens van groot belang bij het vinden van een nieuwe baan of doorstroming op de huidige werkplek, schrijven de ministers aan de Kamer. Onlangs maakte het kabinet al 1,2 miljard euro vrij voor scholing en het versterken van de leer- en ontwikkelcultuur. Daarnaast werkt het kabinet nu ook aan een passend en overzichtelijk aanbod van opleidingen, zodat iedereen zich kan blijven ontwikkelen.
‘Nood-argumentatie’
Veel van de aangekondigde maatregelen moet nog nader worden uitgewerkt. Maar of het allemaal gaat werken voor een soepeler werking van de arbeidsmarkt? Geert-Jan Waasdorp, directeur van onderzoeksbureau Intelligence Group, heeft er nu al een hard hoofd in. Hij heeft het over een ‘nood-argumentatie’. ‘Ze doen net alsof er een miljoen werklozen zijn. Maar er is meer dan genoeg werk. Er zijn meer dan voldoende kansen. Alleen: werk moet lonen.’
‘Er zijn meer dan voldoende kansen. Alleen: werk moet lonen.’
En daar schort het vooral aan in de huidige arbeidsmarkt, zegt hij. ‘Deze opzet houdt heel veel beleidsmakers aan het werk, maar gaat niet echt verschil maken om het onbenut arbeidspotentieel aan de slag te helpen. Dat hebben het UWV, de gemeenten en de uitzendbureaus al uit en te na geprobeerd. Tevergeefs. Zolang arbeid niet substantieel extra gaat lonen, helpt werkplannen maken vooral UWV’ers aan het werk. Dat is ook hard nodig, want zij hebben helemaal niets te doen, nu er nauwelijks nog werklozen zijn…’
‘De beleidsmakers hebben zeker niets meer te doen, nu er nauwelijks nog werklozen zijn…’
Natuurlijk, zegt hij, de plannen zullen heus wel effect hebben. Maar of het de investering waard is? ‘Wedden dat straks weer blijkt dat een paar procent meer mensen aan een baan geholpen worden en dat dat al dit geld verantwoordt? Maar laat arbeid lonen en het effect is het tienvoudige of meer…’
Foto boven: minister Van Gennip tijdens het recente ABU-congres
Er is genoeg talent in de wereld. Je moet het alleen zien te vinden. Met dat uitgangspunt presenteert het nieuwe Pera zich aan de wereld van recruitment. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een ‘zero waste policy’ voor talent. ‘Traditionele selectiemethodes kijken vooral naar opleiding en cv, niet naar gedrag. Maar als we dat wel doen gaat er een wereld voor ons open’, aldus CCO Riccardo Cevaal, die hier tijdens Digitaal-Werven op 6 oktober voor een goedgevulde zaal over mocht vertellen.
Helemaal nieuw is Pera overigens niet. Het bedrijf is al zo’n 5 jaar actief, voorheen onder de naam Seedlink. Maar de afgelopen jaren is zóveel geïnvesteerd in validatie van de assessments, dat het nu tijd is voor een nieuwe fase, aldus Cevaal. En dus ook voor een nieuwe naam. Het bedrijf loopt daarmee ook over van ambitie, zegt hij. Mede dankzij een flinke investering wordt flink aan internationale expansie gedacht, en zijn er al kantoren in Den Bosch, maar ook in São Paulo en Sjanghai.
Meer retentie en omzet
Maar eerst even terug naar het begin: waarom is Pera eigenlijk belangrijk? Om dat duidelijk te maken, wijst Cevaal eerst naar de tekortkomingen van de traditionele selectiemethoden. ‘We hebben onderzoek gedaan naar selectie op enerzijds cv’s en anderzijds competenties. We verzamelden gegevens van bijna 3.500 kandidaten voor een fictieve functie. Toen we de verschillen naast elkaar legden bleek de waarde van selectie op competenties klip en klaar.’
‘Selecteren op competenties vergroot de kans op geschikt talent met 30%.’
Selecteren op competenties vergroot de kans op geschikt talent met 30%, zegt hij. Medewerkers die op competentie zijn aangenomen zorgen bovendien gemiddeld voor 50% omzetstijging nadat ze zo’n anderhalf jaar in dienst zijn. ‘Daarnaast blijven ze gemiddeld ook langer’, aldus Cevaal, die ook nog maar eens benadrukt dat ‘opleiding en relevante werkervaring vooral een beeld geven van wat mensen gedaan hebben, maar competenties geven een voorproefje van wat ze in hun mars hebben.’
Taalanalyse
Mooie woorden, maar hoe stel je nu vast welke competenties je als werkgever precies nodig hebt? En minstens zo belangrijk, hoe meet je of kandidaten over die competenties beschikken? Daarvoor heeft Pera een tool ontwikkeld op basis van taalanalyse. Oftewel: door patronen in taalgebruik in teams en kandidaten over meerdere jaren te bekijken, kan Pera de unieke competenties vinden die bepalend zijn voor succes op lange termijn, legt Cevaal uit.
Daar deed het bedrijf de afgelopen jaren ook al aardig wat ervaring mee op. Zo gebruikte een grote multinational tussen 2018 en 2019 het zogeheten ‘digitale interview’ van Pera om 246 managementtrainees te selecteren uit duizenden sollicitanten, in 8 verschillende landen. Pera bestudeerde patronen in het taalgebruik die een goede indicatie zijn voor succes, en koppelde deze aan verschillende competenties. In 2022 bekeek het bedrijf vervolgens hoeveel van deze medewerkers die na 24 maanden nog steeds voor de organisatie werkten. Daaruit bleek dat 32% van de medewerkers die niet beschikten over de ‘succescompetenties’ het bedrijf al had verlaten. Het verloop was 1,4 keer hoger dan bij medewerkers die wél de juiste competenties bezaten.
18 maanden later haalde de Pera-groep bijna 50% meer omzet dan de groep die via traditionele methoden was aangenomen.
Ander voorbeeld: een internationale consultancybedrijf, dat in 2017 begon met het aannemen van uitsluitend analisten en consultants die hoge competentiescores haalden bij Pera’s digitale interview. In 2020 werd de groep die een jaar vóór de introductie van het digitale interview werd aangenomen, vergeleken met de groep die 12 maanden ná de introductie aan boord was gekomen. En wat bleek? 18 maanden na indiensttreding haalde de tweede groep bijna 50% meer omzet dan de groep die via traditionele methoden was aangenomen.
‘Tijd voor anders kijken’
Het is – kortom – tijd om anders te kijken naar talent, aldus Cevaal, die speciaal om dit te onderstrepen zo’n 500 gele zonnebrillen naar Digitaal-Wervenhad meegenomen, en in de weken ervoor al een online masterclass organiseerde met Victor Mids, per slot van rekening dé expert in Nederland op het gebied van anders kijken.
Daar komt het woord ‘pera‘ trouwens ook vandaan, legt Cevaal uit. ‘Het is een oud-Grieks woord dat “verder” betekent. Een toepasselijke naam voor ons bedrijf, omdat wij verder kijken dan de voor de hand liggende kenmerken zoals achtergrond, opleiding en ervaring.’
Drie vragen is genoeg
De digitale interviews van Pera bestaan uit 3 vragen. Kandidaten wordt gevraagd die in zo’n 100 woorden per stuk schriftelijk te beantwoorden. Dat is al voldoende voor een uitgebreide schets van iemands competenties, aldus Cevaal. De kandidaat vult ze in in zijn of haar eigen tijd en woorden, eenvoudig via de mobiel of computer. De antwoorden worden vergeleken met kandidaten die aantoonbaar succesvol zijn in vergelijkbare banen.
Kandidaten wordt gevraagd 3 vragen in zo’n 100 woorden per stuk schriftelijk te beantwoorden.
Het zijn niet steeds dezelfde vragen. Na een analyse bij de opdrachtgever wordt bepaald welke competenties het meest belangrijk zijn. Op basis daarvan worden de vragen samengesteld. Dat heeft een tweeledig doel, legt Cevaal zijn publiek uit. ‘Enerzijds helpen wát iemand antwoordt een werkgever natuurlijk om de geschikte kandidaten te bepalen. Maar hóe iemand een vraag beantwoordt, helpt ons om diens competenties vast te stellen.’
Recruiter blijft
Pera is oorspronkelijk opgezet door Rina Joosten, die haar bedrijf in China begon, en daar ook 7 jaar woonde. De technologie van het bedrijf wordt inmiddels ingezet bij grote partijen zoals l’Oréal, AIA en Coca Cola, maar ook bij kleinere innovatieve start-ups en scale-ups als Heliox. Grote verschil van het nieuwe product met Seedlink is volgens Cevaal dat het nu ‘plug & play’ is. ‘We hebben miljoenen taalanalyses gedaan, en dat gekoppeld aan de performance scores die managers geven. Daardoor hebben we nu een catalogus van standaard benchmarks. Dat helpt ons enorm in de opschaling.’
Grote verschil van het nieuwe product met Seedlink is dat het nu ‘plug & play’ is.
De taalanalyse-assessments zorgen voor een unieke ‘vingerafdruk’ van de kandidaat. Maar ze mogen dan beter succes voorspellen dan welk sollicitatiegesprek ook, ze verdringen daarbij níet de rol van de recruiter, benadrukt Cevaal. ‘De recruiter blijft belangrijk, vooral voor de vraag: hoe interpreteer je dat nou? Wij noemen dat wel: van STARR naar “Starring“. Oftewel: je leert nu echt de impact vaststellen van kandidaten.’
Tips
Zijn tips, voor wie snel aan de slag wil met selecteren zónder cv? ‘Verwijder alle niet-essentiële vereisten of nice-to-haves uit de functieomschrijving. Vertel ook duidelijk dat je openstaat voor kandidaten die niet per se perfect in het profiel passen. Verwijder alle onnodige tussenstappen voor de functie die je wilt invullen. Vraag niet om een motivatiebrief als een simpel: “Waarom wil je hier werken?” je alle informatie geeft die je nodig hebt. En geef vooroordelen geen kans door het cv pas te bekijken tijdens het sollicitatiegesprek.’