9 opvallende uitspraken van de nieuwe voorzitter van Recruiters United

arjan elbers recruiters united voorzitterOm Arjan Elbers kun je dezer dagen niet heen. Of het nou zijn recente benoeming is als voorzitter van Recruiters United, of in het tv-programma over recruitment dat 8 zondagen lang te zien is, de oprichter van digital recruitment agency GetNoticed en auteur van Het Recruitment Fundament lijkt welhaast overal. En dan komt hij ook nog eens uitgebreid aan het woord in een recente whitepaper van Nationale Vacaturebank, samen met recruitmenttrainer Ellen van Dieren. Welke inzichten geeft hij daar de lezer mee? We pikten er 9 opvallende uitspraken uit.

#1. ‘Zo’n 300.000 functies zijn niet in te vullen’

Volgens Elbers zijn er momenteel zo’n 300.000 functies die niet door de jongere generaties kunnen worden ingevuld, simpelweg doordat er meer werkenden vertrekken dan erbij komen. Dat maakt van de huidige arbeidsmarkt misschien wel de moeilijkste sinds de wederopbouw, toen Nederland gastarbeiders uit het buitenland haalde om vacatures ingevuld te krijgen, zegt hij.

#2. Op cv’s staan alleen dingen die je nooit meer wil doen’

Als het aan Elbers lag, hadden we het cv allang diep begraven op een geheime plek. ‘Op je cv staan alleen dingen die je nooit meer wil doen,’ zegt hij. ‘Het geeft nauwelijks een beeld van wat iemand kan en wil. Terwijl je, zeker in deze tijd van schaarste, nou juist op competenties en motivatie moet werven. Dus ja, we moeten echt van het cv af. Een dijk van een motivatiebrief is 10 keer belangrijker dan een “kloppend” cv.’

#3. ‘Belangrijkst is dat je uit het juiste hout gesneden bent’

Volgens Elbers is het ook tijd om traditionele functie-eisen – zoals opleiding en werkervaring – los te laten en met een open blik talent te gaan scouten. Bijvoorbeeld in sectoren die raakvlakken hebben met je eigen vakgebied, adviseert hij. ‘Dat kun je ruim interpreteren. Zo zijn er best veel overeenkomsten tussen zorg en hospitality. Het belangrijkste is dat mensen uit het juiste hout gesneden zijn. De rest komt later wel.’

#4. ‘We moeten ons idee van de beroepsbevolking oprekken’

Talent afvangen van andere sectoren is waarschijnlijk niet genoeg om alle openstaande vacatures in te vullen. ‘Eigenlijk moeten we onze definitie van de beroepsbevolking dus oprekken’, aldus Elbers. ‘Kunnen we ook scholieren en studenten erbij betrekken, of gepensioneerden? En statushouders? Werkgevers en recruiters moeten echt op een andere manier naar arbeid gaan kijken. In plaats van te zoeken naar de ideale kandidaat, moet je je afvragen: hoe krijg ik het werk gedaan?’

#5. ‘Door concurreren beland je alleen maar in een ratrace’

Personeelsschaarste is geen probleem van individuele organisaties. Overal in Nederland worstelen bedrijven ermee. Om toch goede mensen aan te trekken, kun je of concurreren met andere werkgevers in je sector, of je krachten juist bundelen. Volgens Elbers geeft de laatste aanpak de grootste kans op succes: ‘Door samen te werken, vergroot je je slagkracht. Terwijl je door te concurreren alleen maar in een ratrace terechtkomt.’

#6. ‘Het is leuk om in verschillende keukens te kijken’

Zo’n samenwerking kan bijvoorbeeld bestaan uit een gezamenlijk opleidingsprogramma, zegt hij. Als je op dat terrein de krachten bundelt met andere organisaties, kun je daar op verschillende manieren van profiteren. ‘Zo kun je samen met andere organisaties een aantrekkelijk opleidingsprogramma ontwikkelen,’ legt hij uit. ‘Denk aan traineeships waarbij deelnemers door verschillende bedrijven rouleren en zo kunnen ontdekken waar ze het best op hun plek zijn. Dat is voor kandidaten ook veel interessanter, het is voor hen leuk en leerzaam om in verschillende keukens te kijken.’

#7. Richt een gezamenlijke website in en je kunt knallen’

Elbers adviseert organisaties dus om samen een vuist te maken op de arbeidsmarkt. ‘Maar hou het wel behapbaar’, adviseert hij. ‘Werk samen binnen je regio en sector, ga niet landelijk of over verschillende sectoren aan de slag. En zorg dat het samenwerkingsverband niet te groot wordt. Met 4 of 5 organisaties kom je al een heel eind.’ Verder helpt het als deelnemende organisaties een beetje op elkaar lijken, bijvoorbeeld qua omvang en wervingsbehoefte. ‘Zo hou je de rollen gelijkmatig verdeeld en kun je samen een doelstelling definiëren. 500 mensen erbij, bijvoorbeeld. Richt een gezamenlijke website in en je kunt knallen.’

#8. ‘Recruitment moet wekelijks aan de directie rapporteren’

In de huidige arbeidsmarkt kun je het niet meer alleen aan de recruitmentafdeling overlaten om alle vacatures in te vullen. Volgens Elbers is het dan tijd om je hele organisatie te mobiliseren, te beginnen bij de directie. ‘Belangrijk dat ze ook daar de urgentie zien, zodat ze bijvoorbeeld de beschikbare budgetten kunnen verruimen. Eigenlijk zou de recruitmentafdeling wekelijks aan de directie moeten rapporteren: dit zijn onze tekorten, dit moeten we doen om die op te vullen.’

#9. ‘Krapte vraagt om nieuwe of grotere vijvers’

‘Traditionele recruiters richten zich erg op de in- en uitstroom van mensen, en op stakeholdermanagement’, aldus Elbers. Oftewel: ze vissen vaak in principe in dezelfde vijver. Terwijl krapte volgens hem juist erom vraagt om nieuwe of grotere vijvers te ontdekken. ‘Kijk dus eens wat recruitmentmarketeers voor je kunnen doen, of partijen die je vacatures strategisch naar de juiste doelgroepen kunnen brengen – bijvoorbeeld via social media en display.’

Meer weten?

Benieuwd naar de totale visie van Arjan Elbers? Of wil je weten wat Ellen van Dieren allemaal gezegd heeft over haar kijk op het moderne recruitment? Download dan nu de hele whitepaper:

Whitepaper

Hoe je lekkage in je wervingsproces voorkomt met A.I. en automations

Ergens halverwege het gesprek zegt Joram Timmerman ineens: ‘Een kandidaat, die wil je gewoon plaatsen.’ Het tekent de drive van de oprichter van Byner, een app die speciaal voor de staffingbranche is ontwikkeld, gebouwd op het Salesforce-platform. Want alle automations waar hij dagelijks mee bezig is, dienen maar één doel: een soepele werking van de arbeidsmarkt, waar kandidaten snel terecht komen op de plek waar ze het meest tot hun recht komen.

‘Een kandidaat, die wil je gewoon plaatsen.’

Joram Timmerman (Byner)

En dus is het voor hem ook volstrekt logisch om de handen ineen te slaan met bijvoorbeeld Textkernel, dat slimme matchingstechnieken levert. En met Jobrock, geïntegreerde toolkit voor recruitmentmarketing, waarmee bureaus talent kunnen aantrekken en engageren waar ze écht zijn. Zo ontstaat een krachtige machine die opdrachtgevers snel kan helpen aan het benodigde talent, zonder kandidaten tijdens het proces kwijt te raken. Zonder ‘lekkage’ dus, zoals hij het noemt.

De heilige drie-eenheid

De heilige drie-eenheid noemen ze het al. Met z’n drieën zullen ze er ook meer over vertellen tijdens de Webinar Week, op maandag 14 februari. Aan de hand van drie concrete voorbeelden uit de praktijk zullen ze dan laten zien hoe je als uitzender of detacheerder in deze enorm schaarse arbeidsmarkt toch nog altijd tijdig geschikte professionals kunt vinden. Zelfs in grote volumes.

‘Automatisering gaat het werk van de recruiter niet overbodig maken, maar juist makkelijker, leuker en sneller.’

Zonder al te veel te willen verklappen, willen ze al wel wat lessen delen die ze daarbij hebben geleerd. Eén van de belangrijkste: zorg dat tech voor mensen blijft werken, niet andersom. ‘Het contact met de recruiter blijft key‘, aldus Timmerman. ‘Het misverstand leeft nogal eens dat technologie recruiters overbodig gaat maken. Maar ons idee is juist hun werk makkelijker, leuker en sneller te maken.’ En ook vooral: productiever, voegt Jobrock-directeur Rob Boersma toe. ‘Als je dankzij automations altijd snel met kandidaten kunt schakelen, worden de persoonlijke gesprekken die daarop volgen ook relevanter. Daarmee wordt de recruiter productiever, en kun je veel hogere conversieratio’s in je funnel krijgen.’

Transparant en uitlegbaar

Philip van Leeuwen (Textkernel)

Tijdens het gesprek valt ook de term A.I. geregeld. Met zelflerende artificial intelligence kun je bijvoorbeeld steeds beter en sneller kandidaten matchen aan vacatures, vertelt Philip van Leeuwen (director of global partnerships bij Textkernel). Doordat je beter leert welke kandidaten bij bepaalde vacatures matchen, kun je dat ook teruggeven aan het wervingsproces, en zo direct de juiste kandidaten op de juiste kanalen leren aan te spreken. ‘Dan wordt het steeds relevanter’, aldus Boersma.

‘A.I. is geen silver bullet die al je problemen oplost.’

Al moet je van A.I. ook ‘geen orakel’ maken, voegt Van Leeuwen toe. ‘Het is geen silver bullet die al je problemen oplost. We zijn bij Textkernel voortdurend bezig om te kijken hoe je algoritmes transparant en uitlegbaar houdt. A.I. wordt vaak gezien als oplossing voor alles, maar het gaat er om dat je het op een juiste manier vervlecht in je proces. Je wilt geen bias introduceren, maar juist de waardevolle informatie gebruiken om het proces te verbeteren. Dát is de uitdaging.’

De ‘infinity-tunnel’

Van het eerste contact met een potentiële kandidaat totdat iemand de organisatie weer verlaten heeft: het gaat erom mensen steeds betrokken te houden, benadrukken ze alle drie. En dus: lekkage in het kernproces voorkomen. Van sourcen en selecteren, tot starten vanuit een opdracht. De ‘infinity-tunnel’, noemen ze het ook wel. Timmerman: ‘Door hier hogere conversieratio’s te bereiken, kun je als bureau kandidaten sneller plaatsen, en opdrachtgevers sneller en beter bedienen.’

‘Via A.I. kun je met dezelfde effort meer effect bereiken.’

Rob Boersma (Jobrock)

Textkernel maakt recruitment slimmer, Jobrock maakt het relevant en sneller, en Byner is als platform voor sales, recruitment en end-to-end engagement met klant, leverancier en talent de plaats waar het allemaal samen komt, vat hij het samen. Het is een antwoord op de huidige krapte, zegt Van Leeuwen. ‘Wat je via Textkernel bijvoorbeeld kunt doen: als je drie kandidaten hebt voorgedragen, en er wordt er één geplaatst, dan kun je voor de silver en bronze kandidaat meteen zien welke vacatures nog meer beschikbaar zijn en zouden passen. Zo kun je met dezelfde effort meer effect bereiken. Dat is fijn nu kandidaten steeds schaarser worden.’

114% meer recruitmentmarketeers

Vooral de meer traditioneel werkende uitzendbureaus kunnen hier nog grote slagen slaan, en veel voordeel bereiken, denkt Timmerman. ‘Dat zie je ook terug in de drie cases die we presenteren. Met slimme automations en een andere mindset zie je dat deze bureaus echt veel meer resultaat weten te boeken.’ Recruitment wordt sowieso veel meer datagedreven en marketing, vult Boersma aan. ‘In de afgelopen 5 jaar is het aantal recruitmentmarketeers in Nederland met 114% gestegen. Dat is dé verandering die veel organisaties nu doormaken.’

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week, op maandag 14 februari, vertellen Joram Timmerman (Byner), Rob Boersma (Jobrock) en Philip van Leeuwen (Textkernel) in een webinar aan de hand van drie concrete praktijkcases hoe je slimme automations, A.I. en automatic matching kunt inzetten om als uitzender/detacheerder in deze schaarse arbeidsmarkt toch altijd tijdig geschikte professionals te kunnen vinden. Schrijf je dus nu in:

Automations en A.I. matching

 

Steven Gudde (Olympia): ‘Je moet nu extreem veel aandacht besteden aan de medewerker’

De coronacrisis heeft diepe sporen getrokken op de hele samenleving. Maar het heeft voor de uitzendbranche ook veel goeds betekend, ziet Steven Gudde, directeur arbeidsmarkt bij Olympia. ‘Natuurlijk was het zeker niet alleen maar goed nieuws. We zijn op veel vlakken enorm uitgedaagd. Maar we hebben als flexsector vooral ook laten zien dat wij juist in staat zijn om mobiliteit op de arbeidsmarkt te faciliteren en te organiseren, over sectoren heen, over banen heen, en over alle traditionele hiërarchische carrièrepaden heen.’

‘Als corona ons iets geleerd heeft is het dat flexibilisering echt waarde toevoegt aan de samenleving.’

Tijdens de hele coronacrisis is gebleken dat flexwerk ‘extreem waardevol’ is, zegt hij. ‘We hebben bedrijven kunnen helpen omgaan met risico’s. En anderzijds hebben ook sectoren een enorme push gekregen, zoals de e-commerce of GGD’s. Dat is bijna helemaal opgevangen door flex. Als corona ons iets geleerd heeft is het dus dat flexibilisering echt een plek en waardering verdient, en dat het waarde toevoegt aan de samenleving.’

‘Een mooie opdracht voor flex’

Steven Gudde is op 5 april een van de keynote sprekers op Bureaurecruitment Live, het jaarlijkse evenement voor iedereen in de bureauwereld. Dit jaar staat het event in het teken van ‘De toekomst van bureaurecruitment’. Een toekomst die Gudde in elk geval optimistisch tegemoet ziet. ‘Wij hebben als bureaus een grote opdracht te vervullen in mensen naar werk helpen en laagdrempelig toegang geven tot de arbeidsmarkt. Ik denk dat er voor flex een heel mooie opdracht ligt om de BV Nederland vooruit te helpen, en mensen te leiden naar werk van betekenis. En dat is wat mij betreft geen loze kreet.’

‘Er ligt voor flex een mooie opdracht om de BV Nederland vooruit te helpen.’

Corona heeft laten zien dat werk ‘veel meer is dan een uitruil tussen tijd en geld’, aldus Gudde. ‘Werk betekent veel meer dan inkomen alleen. Het geeft mensen ook perspectief, identiteit, betekenis, een sociale omgeving. Daarom moet je er ook zorgvuldig mee omgaan. De coronacrisis heeft het belang van contact houden met mensen duidelijk gemaakt, ook met uitzendkrachten. We hebben geleerd dat juist nu extreem veel aandacht nodig is voor de factor mens.’

Krappe arbeidsmarkt

De krappe arbeidsmarkt versterkt die noodzaak nog eens, zegt hij. ‘De eigen medewerker, de flexmedewerker, de gedetacheerde, de uitzendkracht, daar heb je goed voor te zorgen. Ik zie een bedreiging voor onze sector als we ons blijven positioneren langs de as van efficiency en kostenbesparing. Maar het is een kans als we het debat weten te verschuiven naar de waarde van werk, en wat je met je dienstverlening aan waarde toevoegt voor je klanten. Die oude wereld van alleen maar flex om kosten te besparen, die bestaat niet meer. Wij zijn geen intermediair, we zijn dienstverlener. Én werkgever. Vanuit dat besef moeten we ook handelen.’

Die oude wereld van alleen maar flex om kosten te besparen, die bestaat niet meer.’

De Wet Arbeidsmarkt in Balans is daar volgens hem alleen maar een steun in de rug bij. ‘Het zorgt voor een dialoog over waaróm je flex wil inzetten en wanneer het van waarde is, en wanneer niet.’ Hij denkt dan ook niet dat de behoefte aan flex in Nederland zal afnemen. Maar die behoefte zal wél veranderen. ‘Bedrijven willen zich blijvend wendbaar en weerbaar organiseren. Er komt alleen een andere vorm van hoe dat gebeurt. Uitzendkrachten inzetten vanuit gewoonte zal in de toekomst waarschijnlijk minder gebeuren. Het wordt onderdeel van een veel bewuster keuze. Daar ligt voor ons ook een opdracht.’

Alleen maar drukker

Hij is van huis uit werktuigbouwkundige, afgestudeerd in Delft. Maar Steven Gudde houdt zich nu alweer 25 jaar op allerlei manieren bezig met de wereld van werk. ‘Ik ben tijdens mijn afstuderen gefascineerd geraakt door de relatie tussen mens en werk. Dat je processen kunt verbeteren zonder te processen te veranderen, maar door mensen op een andere manier met werk te verbinden’, zegt hij. Bij Olympia, vooral actief in uitvoerende praktische beroepen in sectoren als afval, logistiek en contactcenters, merkt hij de betekenis die werk kan geven aan het leven van mensen. ‘En dan kun je maar beter ervoor zorgen dat je werk ertoe doet.’

‘Wat in het verleden heel lelijk de onderkant van de arbeidsmarkt werd genoemd, blijkt nu het fundament.’

Tijdens het begin van de coronaperiode bleek het werk waarin Olympia bemiddelt veelal tot de cruciale beroepen te behoren. ‘Die kregen het in die tijd alleen maar drukker’, blikt hij terug. ‘In deze tijd zie je dat het de sectoren zijn waar heel Nederland een beroep op blijft doen. In het verleden werd het nog wel eens de onderkant van de arbeidsmarkt genoemd, voor wie die lelijke term wil blijven gebruiken. Maar het blijkt nu echt het fundament van de BV Nederland.’ Het bureau is in de coronatijd dan ook gewoon doorgegroeid, aldus Gudde.

Uniforme skillstaal

Om de rol van bemiddelaar die waarde toevoegt nog verder uit te bouwen is Olympia momenteel veel bezig met digitalisering en nieuwe matchingstoepassingen. ‘Zo zijn wij bezig met een traject met TNO om te komen tot een uniforme skillstaal, juist om mobiliteit mogelijk te maken tussen sectoren die elkaars taal niet spreken. Daar speelt software natuurlijk een grote rol. Maar dat geldt ook voor toepassingen als gaming voor training, waar we ook druk mee bezig zijn.’

‘Met TNO samen zijn wij druk bezig met een traject om te komen tot een uniforme skillstaal.’

Maar altijd met de mens centraal, stelt hij. ‘Wil je verbinding maken met je kandidaten en uitzendkrachten, dan moet je daarvoor ruimte creëren. En dat kan alleen als je een hele hoop processen automatiseert.’ De krapte op de markt is bovendien geen tijdelijk gegeven. ‘Die is structureel. Dat betekent dat elke werkgever zich moet bezinnen op de vraag: wat betekent dat nou? Voor hoe je mensen opleidt? Voor hoe je mobiliteit creëert? En voor hoe je kunt werven op skills in plaats van op cv’s? En voor mensen die we nu niet in beschouwing nemen voor allerlei banen?’

Meer weten?

Sjuk Akkerman, Sector Banker bij ING, ging recent in gesprek met Steven Gudde, directeur arbeidsmarkt van Olympia:

Bureaurecruitment Live

Op 5 april neemt Steven Gudde een keynote voor zijn rekening tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live, een evenement dat ook dit jaar onder leiding staat van Wim Davidse. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Of kijk eerst nog de aftermovie van het event van 2021:

Equalture haalt 2,75 miljoen op om onderbuikgevoel in recruitment tegen te gaan

2,75 miljoen euro. Dat is het bedrag dat Equalture vandaag bekend mag maken te hebben opgehaald. Met het geld wil de Rotterdamse start-up in recruitmenttech bedrijven nog beter gaan helpen om op een onbevooroordeelde en wetenschappelijk onderbouwde manier personeel aan te nemen, door te vertrouwen op neurowetenschap in plaats van onderbuikgevoel.

Met deze financiering wil Equalture haar internationale klantenbestand verder uitbreiden.

De financieringsronde werd geleid door de Nederlandse investeringsmaatschappij van serial entrepreneur Pieter Schoen, Shoe Investments, samen met het Nederlandse VC fonds 4impact. Met deze financiering is Equalture van plan om haar internationale klantenbestand verder uit te breiden en haar set aan game-based neuro-assessments uit te breiden, zodat bedrijven de (soft) skills en gedragingen van zowel hun teams als kandidaten op een onbevooroordeelde, wetenschappelijke manier kunnen evalueren.

Het verhaal achter Equalture

Equalture werd in 2018 gelanceerd door Charlotte en Fleur Melkert, die daarvoor een eigen recruitmentbureau hadden. De inspiratie voor Equalture kwam voort uit jarenlange frustratie die de tweelingzussen ervoeren bij hun recruitmentbureau: dat potentiële werkgevers kandidaten vaak ten onrechte en oneerlijk beoordeelden op basis van hun cv en uiterlijk, in plaats van op hun persoonlijkheid, skills en talenten.

‘Na 540 jaar vertrouwen we nog steeds op cv’s om kandidaten te beoordelen, krankzinnig.’

Charlotte Melkert: ‘In dit tijdperk van snelle technologische innovaties is het krankzinnig dat we beslissingen over het aannemen van personeel nog steeds baseren op subjectieve eerste indrukken die wij onze eigen vooroordelen laten creëren. In 1482 schreef Leonardo da Vinci het eerste cv, en tot op de dag van vandaag, 540 jaar later, vertrouwen we nog steeds op cv’s bij de beoordeling van kandidaten. Het meest ironische is dat we allemaal van binnen weten dat cv’s niet voorspellend zijn en vooroordelen sterk vergroten, maar dat we toch vasthouden aan deze screeningsmethode. Simpelweg omdat oude gewoontes moeilijk te doorbreken zijn.’

19% meer omzet

‘Diversiteit is een bewezen businesscase’, aldus de Equalture-CEO. Volgens BCG-onderzoek genereren diverse teams immers 19% meer omzet. ‘Met Equalture willen wij bedrijven helpen dit ook te bereiken. Wij willen alle kandidaten een gelijke kans te bieden om aangenomen te worden, door verder te kijken dan wat er op hun cv staat. We hebben een set wetenschappelijk gevalideerde game-based assessments ontwikkeld waarmee bedrijven de cognitieve vaardigheden, culturele voorkeuren, gedrag en meer van zowel hun kandidaten als hun huidige team kunnen analyseren.’

‘Wij willen alle kandidaten een gelijke kans te bieden om aangenomen te worden.’

Kandidaten krijgen de vraag om deze game-based assessments te doorlopen aan het begin van het recruitmentproces. De assessments nemen zo’n 15 minuten in beslag. Dat zorgt voor een eerste indruk op basis van wetenschap in plaats van onderbuikgevoel. ‘We zijn ervan overtuigd dat dit de sleutel zal zijn tot een wereld van waarin (neuro)diverse teams de standaard worden. Een wereld waarin iedereen een gelijke kans krijgt om te worden aangenomen voor een baan.’

Eerst de vrouw, dan het gebouw

Het bewijs dat het werkt? ‘Uiteraard gebruiken wij Equalture ook voor de keuze van onze eigen medewerkers. Momenteel telt ons team 31 teamleden die samen 19 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigen. Het team bestaat voor 52% uit vrouwen. Dit heeft er zelfs voor gezorgd dat wij afgelopen november de Dutch Diversity & Inclusion Award hebben binnengesleept.’

equalture miljoen

Pieter Schoen, eigenaar van Shoe Investment en serial entrepreneur, bekend van Dragon’s Den en als medeoprichter van de Nederlandse Energie Maatschappij: ‘Vanaf het eerste moment was ik al gecharmeerd door Charlotte en Fleur, en Jaap, de CTO van Equalture. Het enthousiasme en doorzettingsvermogen van de onderneemsters straalt er vanaf. En ook bij Equalture zie ik de belangrijkste investeerdersles bevestigd worden: ‘Eerst de vrouw, dan het gebouw’. Ik bewonder hoe de meiden in tijden van corona Equalture zo snel en professioneel hebben laten groeien. En ik heb het volste vertrouwen dat dit nog maar het begin is.’

Sustainable Development Goals

Schoen had eind vorige eeuw ook nog een tijdje zelf een bedrijf in de markt van de toen nog zeer prille HR-technologie. ‘We ontwikkelden een cd waarmee je kon solliciteren in game-vorm en bedrijven konden een kamer huren in de game. Spelers die in de kamer van bijvoorbeeld Heineken hoog scoorden, kregen direct een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek. Ik zie veel overeenkomsten tussen beide ondernemingen. Daarnaast zie ik mijzelf terug in het ondernemerschap van Charlotte en Fleur en dat enthousiasmeert mij enorm. Ik sluit niet uit dat Equalture een unicorn wordt.’

‘Ik sluit niet uit dat Equalture een unicorn wordt.’

Ali Najafbagy, Managing Partner bij mede-investeerder 4impact: ‘Onze samenwerking met Equalture begon met onze eerste investering in februari 2020. Sindsdien heeft het bedrijf een sterke groei doorgemaakt. We zijn trots op het impactvolle werk dat het team dagelijks levert. Met onze vervolginvestering ondersteunen wij Equalture’s unieke techoplossing en de focus op 2 van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties: gendergelijkheid en verminderde ongelijkheid.’

Lees ook

Grip op je funnel: waarom méér vacatures plaatsen niet werkt als je engineers zoekt

Als er één groep momenteel moeilijk aan te trekken is, dan zijn het wel engineers. En dat terwijl de behoefte misschien wel groter dan ooit tevoren is. Een vacature plaatsen? Dikke kans dat je er geen enkele reactie op krijgt. ‘Engineers solliciteren niet, daar hebben we ons bij neergelegd’, zegt Caroline Pols. ‘Roepen dat je ze nú wilt hebben is gewoon niet meer reëel.’ Maar ja, hoe trek je dan nog wel voldoende technisch talent aan? Het gaat er dan vooral erom ‘grip op je funnel’ te krijgen, aldus de oprichter van UP in Business.

‘Roepen dat je ze nú wilt hebben is gewoon niet meer reëel.’

Tijdens de aankomende Webinar Week zal ze er uitgebreid nader op ingaan, op woensdag 16 februari, samen met Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group). ‘Wij zijn volledig gefocust op de latent werkzoekende’, vertelt Pols, als ze een tipje van de sluier oplicht. ‘Wat wij voor inmiddels best wat corporates doen is een community opbouwen waarin we inhoudelijke kennis bieden en waar engineers gelijkgestemden kunnen tegenkomen. Zo trigger je ze inhoudelijk, waarna je...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Meer weten over hoe UP in Business de latente werkzoekenden weten te verleiden en organisaties grip biedt op hun recruitmentproces? Benieuwd naar de voorbeelden uit de praktijk? Schrijf je dan nu in voor het webinar op woensdag 16 februari.

Inschrijven

Lees ook

7 dingen die ons opvielen in januari 2022 (mét podcast)

Januari 2022 was natuurlijk de maand van de val van The Voice – en Lil’ Kleine. Maar ook van de beëdiging van wéér een kabinet Rutte (het vierde, dit keer), en van een positief getinte persconferentie. In het buitenland waren het vooral de spanningen tussen Rusland en Oekraïne die de aandacht trokken, naast de massale protesten in Kazachstan, en de rijen ‘vrachtwagens voor vrijheid’ in Canada.

Januari 2022 was natuurlijk vooral de maand van de val van The...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

 Lees ook:

Waarom je nooit te oud bent om (mee) te recruiten…

Op deze site schreven we eerder een bericht over (te) jonge recruiters. In Vlaanderen zien we het andere uiterste. Nu ja, echt een recruiter is hij natuurlijk niet. Maar dat de 93-jarige Pius Sinove mag meedoen aan de sollicitatiegesprekken van de wooncentra van de Zorgband Leie en Schelde, met woonzorgcentra in Merelbeke, Destelbergen, Laarne en Nazareth, is zeker een feit.

Onder zijn goedkeurend oog werden intussen al drie zorgkundigen aangenomen.

Onder zijn goedkeurend oog werden intussen al drie zorgkundigen aangenomen die bij de Zorgband Leie en Schelde aan de slag gaan. Het gaat immers om de mensen die voor hem en zijn huisgenoten in het rusthuis in Lemberge aan de slag gaan. En dat past in de filosofie van het rusthuis, dat experimenteert met een nieuw model waarbij bewoners mee beslissen over alles wat er gebeurt. Dus ook over wie er in het rusthuis mag komen werken.

Extra bezigheid

Zelf heeft Sinove niet zoveel ervaring met solliciteren, vertelt hij in Het Nieuwsblad. ‘Vroeger heb...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Foto boven: © Zorgband Leie en Schelde

Wim Dammans verkozen tot meest invloedrijke recruiter van het jaar

Dammans werd door de vakjury unaniem gekozen tot dé overall Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar 2021. Corwin in de Eng werd door het publiek uitgeroepen tot de Meest Invloedrijke Recruiter 2021. Ook besloot de jury dit jaar om een prijs uit te delen in de categorie Corporate. Hier was het Libby Fox van Payaut die zich een jaar lang de meest Invloedrijke Corporate Recruiter noemen.

Het was dit jaar voor de dertiende keer dat de ‘Meest Invloedrijke Recruiter’ werd uitverkozen. De winnaars hebben vandaag alle drie uit...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Wie is Bureaurecruiter van het Jaar?

Voor de allereerste keer in de geschiedenis gaat Werf& dit jaar awards uitreiken voor de allerbeste bureaurecruiters en bureaus van het land. Wie vind jij dat zo’n prijs verdient? Wil jij hiervoor jezelf of iemand anders nomineren? Kijk dan hier voor meer informatie:

Bureaurecruitment Awards

Welke 6 dingen doen de toppers in candidate experience beter dan de rest?

Hoe krapper de arbeidsmarkt, hoe belangrijker de candidate experience. Maar opvallend genoeg is die boodschap blijkbaar nog niet tot alle organisaties in Europa doorgedrongen. In een nieuw rapport van de Talent Board, dat al jaren onderzoekt hoe kandidaten over de hele wereld het sollicitatieproces ervaren, blijkt dat in 2020 nog 8% van de kandidaten ontevreden was over hoe ze als sollicitant werden behandeld, dit jaar is dat opgelopen tot 10%, een groei van 25%. ‘De sterkste groei sinds we 10 jaar geleden begonnen met meten’, aldus hoofdonderzoeker Kevin Grossman.

‘Ontevreden kandidaten zullen...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

10 handige sourcingtools om elke kandidaat te kunnen vinden

Nu sollicitanten steeds minder makkelijk vanzelf naar jou als werkgever komen, gaan werkgevers steeds vaker zelf op zoek. Sourcing is dan ook een onderdeel van het recruitmentvak dat zich in een flink groeiende belangstelling mag verheugen. Waren er een jaar geleden nog 67 openstaande vacatures voor sourcers; nu zijn dat er 307 (aldus het DoelgroepenDashboard). Maar tot welke sourcingtools wenden zij zich zoal? Een klein en hopelijk behulpzaam overzicht.

#1. E-mail permutator

Praktische tool om e-mailadressen te gokken. Deze tool genereert een lange lijst van mogelijke mailadressen op basis van naamcombinaties en mailproviders....

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Sourcen is veel meer dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens de tweedaagse training Sourcing & Search leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak.

Tweedaagse Sourcing & Search

Lees ook

22 (nieuwe) beroepen die in 2022 op doorbreken staan

Welke beroepen zullen dit jaar hun grote doorbraak maken? Vraag het een grote groep experts en er komt een grote groep aan verwachtingen boven. Maar in al die verwachtingen zitten ook wel een paar grote lijnen. Zoals de groeiende vraag naar recruiters en loopbaanadviseurs, waarvan velen denken dat die nog wel even door zal zetten. Maar ook werkgeluksdeskundigen worden vaak genoemd als een van dé beroepen van 2022. Wat valt nog meer allemaal te verwachten aan (nieuwe) beroepen die in 2022 zullen doorbreken?

#1. Rob Witjes (UWV): Adviseur onderwijs & arbeidsmarkt

‘Ik verwacht een groeiende vraag naar adviseurs onderwijs & arbeidsmarkt. Er zal zowel onder jongeren als volwassenen meer behoefte zijn aan goed arbeidsmarktgericht en onafhankelijk opleidingsadvies. Ook UWV gaat hierin investeren met de komst van de STAP-regeling per 1 maart 2022. De komende jaren zullen meer mensen nodig zijn in veel sectoren zoals ict, techniek, zorg, bouw, onderwijs en kinderopvang. Het is goed om verder te kijken dan het hier en nu en dus om je te richten op beroepen waaraan in de komende jaren structureel een behoefte...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

trends vierdaagse werkweek

Meer trends?

Welke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2022 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes? En waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Wil je alles weten? Schrijf je dan nu in voor het bomvolle seminar Arbeidsmarkttrends 2022-2026 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 23 maart 2022:

Arbeidsmarkttrends

Lees ook

Zorgt de krapte voor de grote doorbraak van de vierdaagse werkweek?

Het heeft iets tegenstrijdigs: in tijden van grote krapte voorspellen dat we met z’n allen kórter gaan werken. Maar terwijl er aan de ene kant een grote druk is om parttimers méér uren te laten werken, vindt in werkelijkheid een tegenovergestelde beweging plaats: steeds meer mensen willen juist liever mínder uren werken. En als het even kan ook nog voor hetzelfde salaris als bij een volledige werkweek.

Het idee is niet zo wild als het misschien lijkt.

Het idee is niet zo wild als het misschien lijkt. In Nederland draaide bijvoorbeeld...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer trends?

Welke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2022 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes? En waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Wil je alles weten? Schrijf je dan nu in voor het bomvolle seminar Arbeidsmarkttrends 2022-2026 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 23 maart 2022:

Arbeidsmarkttrends