Of je haar nu kent van het spraakmakende debat tussen Pieter Omtzigt en Frans Timmermans vorig jaar, van RTL Nieuws, van BNR Nieuwsradio of van Buitenhof, dat maakt eigenlijk niet uit. Feit is dat Diana Matroos door de jaren heen bekend is komen te staan als een van de scherpste interviewers van Nederland. Een kwaliteit die haar ook volgende week goed van pas zal komen, als ze optreedt als dagvoorzitter van het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt, dat op 9 september in Rotterdam plaatsvindt.
‘Er zit op het dossier natuurlijk de nodige spanning.’
Het belooft namelijk een interessante dag te worden, waar de controverse rondom het onderwerp niet wordt geschuwd. Of het nu gaat om huisvesting, integratie, of het belang van arbeidsmigratie voor de Nederlandse economie, Matroos zal doorvragen tot het naadje van de kous, belooft ze. Sterker nog: ze ziet het als haar taak om het debat te laten knetteren. ‘Er zit op het dossier natuurlijk de nodige spanning – en ik vond het mooi te lezen in de aankondiging van het event dat het ook best mag schuren. Zo’n spannend dossier vraagt dat ook en de scherpte is dan cruciaal om tot goede oplossingen te komen.’
Big Five
‘De internationale arbeidsmarkt is als dagvoorzitter een nieuw onderwerp voor mij’, geeft ze aan. ‘Maar uiteraard heb ik daar als journalist veel aandacht voor, bijvoorbeeld in mijn programma BNR’s Big Fivewaarvoor ik ook een aantal sprekers op dit congres heb geïnterviewd. Dus heel leuk om die ervaring nu ook te verbinden in mijn rol als dagvoorzitter.’
Het onderwerp ‘migratie’, en met name arbeidsmigratie, heeft natuurlijk al wel langer haar aandacht. De geboren en getogen Amsterdamse, dochter van een Nederlandse moeder en Surinaamse vader, kwam in 2015 in het nieuws na een onthullend vraaggesprek met de Volkskrant waarin zij vertelde slachtoffer te zijn geweest van discriminatie. ‘Onder het mom van een grapje worden de vreselijkste dingen gezegd of gedaan. Bij RTL legde een chef een handje pepernoten op mijn bureau met de woorden: voor de enige echte Zwarte Piet op de redactie.’, onthulde Matroos destijds.
Het belang van culturele diversiteit
Later keek ze met minder genoegen terug op dat interview. Tegen de VPRO zei ze erover: ‘Het is voor mij een oud verhaal, er is al zoveel over gezegd. Mijn statement destijds ging overigens vooral over het belang van meer diversiteit in de media. Maar de media pakten de pepernoten op als hét grote verhaal.’ Gelukkig pakte RTL het wel positief op, blikt ze terug. ‘Op dat moment was het weliswaar slikken voor RTL, maar later hebben ze me bedankt voor het bredere inzicht dat culturele diversiteit positief is voor de media.’
In 2015 nam ze ook een TEDtalk op, onder de titel Diversity Wins. ‘Nederland is al heel lang aan het verkleuren, of men dat nu leuk vindt of niet’, zei ze daarover. ‘Het is een feit en de trend zal doorzetten, wijzen de prognoses uit. Daarbij leven we sowieso meer global. Dan is het vanuit een economisch oogpunt niet handig om niets met die doelgroepen te doen.’ […] ‘Iemand met een migratieachtergrond die vanuit een kans benaderd wordt, komt veel beter tot zijn recht dan goedbedoelde projecten uit het verleden, waarbij we allochtonen gingen helpen.’
Beladen onderwerp
Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder, en is het onderwerp diversiteit misschien alleen nog maar meer beladen geworden, net als de hele internationalisering van de arbeidsmarkt, en arbeidsmigratie in het bijzonder. Maar laat het maar aan iemand als Diana Matroos om het debat erover in goede banen te leiden. Dat deed de aanvoerder van De Kleurrijke Top 100 van 2015 tenslotte al vele malen eerder, van medische congressen en vastgoedconferenties tot een nationale veiligheidsconferentie en diepte-interviews met onder meer oud-premier Balkenende samen met de rechterhand van bondskanselier Merkel, Peter Almeier.
Als hoogtepunt van dit jaar noemt zij tot nu toe het dagvoorzitterschap van de tweedaagse Bilderberg Conferentie enkele maanden geleden, met daarin onder meer een uitgebreid on stage-interview met de dan net als premier vertrokken Mark Rutte. Maar misschien dat ze daar volgende week zomaar een nieuw hoogtepunt van het jaar aan kan toevoegen…
Meer weten?
Op 9 september 2024 vindt in Rotterdam de tweede editie plaats van het congres Internationalisering van de Nederlandse Arbeidsmarkt. Tijdens dit evenement worden deelnemers geïnspireerd door de feiten, de context, de praktijk, best practices, dilemma’s, uitdagingen, problematiek en oplossingen. Geen heilige huisjes, wel feiten en de praktijk. Problemen én oplossingen. Schrijf je dus nú snel in:
Wie niet beter zou weten, zou denken dat het begrip ‘employer branding‘ altijd bestaan heeft. Maar het tegendeel is het geval. Sterker nog: het was pas in oktober 1996 – nog net geen 28 jaar geleden dus – dat het begrip voor het eerst (gefundeerd) de wereld in werd geworpen, en wel door een academisch artikel van Simon Barrow (oprichter en consultant van Simon Barrow Associates, links op de foto) en de dan bijna 60-jarige Tim Ambler, marketinghoogleraar aan London Business School (rechts), waar hij tot 2012 aan verbonden bleef.
In het artikel uit 1996 hebben ze het beiden niet alleen voor het eerst ooit over het beeld dat je als werkgever wil oproepen in de hoofden van je (potentiële) werknemers, ze leggen daarbij ook de eerste theoretische principes uit, waarbij ze eigenlijk voor het eerst de wereld van HR en marketing bij elkaar proberen te brengen. Dat gaat nog op een vrij rudimentaire manier, zoals bovenstaande afbeelding laat zien. Maar wie het artikel nu leest, ziet dat veel van de ideeën erin nog steeds overeind staan, en nog verrassend actueel zijn.
Al sinds 1990
Toegegeven, helemaal als de aartsvader van het begrip employer branding kan Ambler niet worden beschouwd. Het was Barrow die er al in 1990 over sprak, op de toenmalige Britse CIPD-conferentie. Maar het was wel Ambler die in 1995 het eerste wetenschappelijke ernaar startte, door 2 MBA-studenten (Christian Ingerslev en Andrew Wiseman) het HR- en marketingmanagement bij 27 toonaangevende werkgevers te laten interviewen, en de resultaten daarvan – plus een eerste definitie van employer branding – te publiceren in de Journal of Brand Management.
Zonder Tim Ambler zou de World Employer Branding Day misschien niet eens plaatsgevonden hebben.
In The Employer Brand, het standaardwerk dat Simon Barrow in 2005 samen met de latere Universum-directeur Richard Mosley schreef, komt Ambler er trouwens maar bekaaid vanaf, met slechts drie vermeldingen, waarvan eentje naar Amblers eigen boek Marketing and the Bottom Line. Maar het is niet overdreven gewaagd om te stellen dat zonder het werk van Tim Ambler de wereld van werkgeversmerken er echt nog wel anders uit had gezien, en een groot evenement als de nu ruim 700 bezoekers trekkende World Employer Branding Day misschien nog niet eens plaatsgevonden zou hebben. ‘We zijn hem veel verschuldigd bij het helpen oprichten van wat nu een gevestigde mondiale managementdiscipline is geworden’, schrijft Mosley nu dan ook.
‘Strategisch marketinginstrument’
In het artikel uit 1996 leggen Barrow en Ambler kort gezegd uit dat employer branding een ‘strategisch marketinginstrument’ is dat kan worden gebruikt om het beste talent aan te trekken en te behouden. Kort samengevat definieerden ze het concept als ‘het pakket functionele, economische en psychologische voordelen die een baan met zich meebrengt en die geïdentificeerd worden met het bedrijf dat de werknemer in dienst heeft’. Dus, zoals Barrow en Ambler stellen, kunnen we zeggen dat employer branding het proces is waarbij de bedrijfscultuur verandert om de werkomgeving positief en aantrekkelijk te maken en zo het beste talent aan te trekken en te behouden.
‘We zijn Tim Ambler veel verschuldigd bij het helpen oprichten van wat nu een gevestigde mondiale managementdiscipline is.’
Tim Ambler heeft eigenlijk zijn hele leven gewijd aan de effectiviteit van marketing. Hij stond lange tijd op de lijst van 100 meest invloedrijke figuren in de marketingwereld, en het Chartered Institute of Marketing noemde hem een van de top-50 marketing experts in de wereld. Hij studeerde wiskunde aan Oxford University en marketing aan MIT Sloan School of Management. Voordat hij naar de academische wereld overstapte, werkte Ambler 30 jaar in het bedrijfsleven, eerst als accountant, daarna pas als marketeer. Na zijn pensionering ontwikkelde hij zich ook nog eens als componist.
Meer weten?
Meer te weten te komen over employer branding? Van 9 tot 11 oktober is Amsterdam opnieuw het decor voor de groots opgezette World Employer Branding Day. Met dit jaar cases van onder meer McKinsey, Amazon, Coca-Cola, DHL Group, Merlin Entertainment, PwC en McCain. Met de promocode werf krijg je 100 euro korting per persoon.
Artificial Intelligence is geen toekomstmuziek meer; het is hier en nu en verandert de manier waarop bedrijven werken. Het is ook allang geen hype meer, constateren ze bij RPO-dienstverlener Pro Contact, maar een steeds concretere mogelijkheid om slimmer te werken, kosten te verlagen en de klant- of kandidaatervaring te verbeteren. Maar wat is er in de praktijk in recruitment allemaal mee mogelijk? Een nieuwe whitepaper probeert het te ontrafelen. Wat kun je daarbij verwachten? De onderwerpen ultrakort samengevat.
Toepassingen van A.I.
Minder handmatig door cv’s bladeren, maar A.I. automatisch naar geschikte kandidaten zoeken op verschillende platforms, zoals vacatureplatforms en sociale media.
Cv’s screenen in een oogwenk.
A.I. maakt het mogelijk kandidaten eerlijk en objectief te beoordelen. Waar menselijke recruiters onbewust bevooroordeeld kunnen zijn, kan A.I. kandidaten beoordelen zonder rekening te houden met naam, geslacht of achtergrond.
Met A.I. kun je voorspellende analyses gebruiken om te beoordelen of een kandidaat goed past, niet alleen op basis van hun cv, maar ook door hun online gedrag en persoonlijkheidskenmerken mee te nemen.
Met A.I.-gestuurde chatbots kun je routinevragen direct laten beantwoorden door de kandidaat en zo ervoor zorgen dat de eerste screening soepel verloopt.
A.I. kan slimme campagnes creëren. Denk aan advertenties die automatisch worden opgemaakt en A.I. die teksten schrijft, afgestemd op jouw doelgroep.
Daarnaast kan A.I. de data van je marketingcampagnes analyseren, zodat je precies weet wat werkt en waar je kunt bijsturen.
Met sentimentanalyse begrijp je beter wat je klanten en kandidaten voelen, zodat je snel kunt inspelen op eventuele problemen.
A.I. opent de deur naar innovatie. Door nieuwe technologieën te omarmen, kan jouw organisatie unieke producten en diensten ontwikkelen die je onderscheiden van de concurrentie.
De uitdagingen van A.I.
A.I. brengt ethische overwegingen met zich mee. Beslissingen van A.I.-algoritmen kunnen vooringenomen zijn als de data waarop ze zijn getraind niet representatief zijn. Dus moet je zorgen dat de A.I.-systemen die je gebruikt transparant en eerlijk zijn, en regelmatig worden gecontroleerd op biases.
De implementatie van A.I. vereist vaak een flinke aanpassing van bestaande systemen en processen. Een soepele integratie vereist goede planning en investeringen in de juiste infrastructuur en training van personeel.
A.I.-systemen verwerken vaak veel gevoelige gegevens. Dit brengt risico’s met zich mee op het gebied van beveiliging en privacy. De juiste maatregelen zijn daarom essentieel om te voldoen aan relevante privacywetten en -voorschriften.
A.I. kan leiden tot veranderende rollen van medewerkers. Automatisering van routinetaken kan banen overbodig maken, maar ook nieuwe kansen creëren. Bij- en omscholing om je medewerkers aan te passen aan deze veranderingen is daarom onmisbaar.
Hoewel A.I. op termijn kosten kan besparen, moet je aardig investeren als je ermee start. Realistische verwachtingen over de ROI en een duidelijke strategie voor je A.I.-technologieën gaat inzetten zijn dus nodig.
Meer weten?
Bedrijven die nu investeren in A.I. zullen volgens de whitepaper een voorsprong nemen op de concurrentie, efficiënter werken en hun klantervaring drastisch verbeteren. Meer weten? Download hem nu!
Het vaste contract bezig aan een opmars, zoals nu.nl onlangs schreef, op basis van cijfers van statistiekbureau CBS? Dat leek inderdaad lange tijd het geval. Maar nieuwe cijfers van Jobdigger laten juist recent iets héél anders zien. Na de piek van het aantal vacatures met een aangeboden vaste aanstelling in mei dit jaar is volgens hen namelijk ineens een scherpe daling te zien. Werden in mei dit jaar nog 136.000 vaste contracten aangeboden, inmiddels is dat gedaald tot minder dan 80.000 per maand, ongeveer de helft minder dan begin dit jaar.
Zou het de veranderende arbeidsmarkt in zijn geheel zijn? Of zou het iets te maken hebben met een op de rem trappende overheid, van oudsher de meest genereuze uitdeler van vaste contracten? Anyway, de trend lijkt duidelijk gekeerd. Waar het aantal werknemers met een vast dienstverband volgens het CBS al sinds 2015 alleen maar aan het stijgen is, wijst veel erop dat ze binnenkort wel eens andere geluiden zullen moeten gaan communiceren.
Top 10 functies voor vast contract
Welke aangeboden functies gaan het meest samen met een vast dienstverband? Hier blijken vooral logistieke functies als vrachtwagenchauffeur en magazijnmedewerker goed te scoren. Maar ook in andere beroepen komen nog veel vacatures met aangeboden vaste contracten voor. De top 10 functies is overigens gebaseerd op de eigen JDCO-classificatie van Jobdigger, een classificatie die de functies gedetailleerder beschrijft dan de meer algemene ISCO-classificatie.
Is het verstandig dat in deze functies veel vaste contracten worden aangeboden? Zeker. Uit een analyse van data van Intelligence Group blijkt het vaste contract namelijk zowel bij de magazijnmedewerker als de vrachtwagenchauffeur in de top-3 van pullfactoren te staan, naast een goed salaris en werksfeer. De vrachtwagenchauffeur die op zoek is naar een (andere) baan zal hier dus waarschijnlijk zeker gevoelig voor zijn als hij of zij deze arbeidsvoorwaarde in een vacature tegenkomt.
Vaakst vaste contracten voor mbo’ers
Ingezoomd naar opleidingsniveau is te zien dat meer dan de helft van de vacatures met aangeboden vaste contracten een mbo-opleiding vraagt. Iets meer dan een kwart van de vacatures vraagt een hbo-opleiding en slechts 4% een afgeronde wo-opleiding. Het vaste contract is dus vooral in trek bij de praktische beroepen, wat aansluit bij de eerdere top-10 met functies waarbij organisaties vaste contracten aanbieden.
Je eigen medewerkers inzetten als ambassadeurs voor je werkgeversmerk. Velen zeggen het graag te willen doen, maar hoe kun je dat nou in de praktijk goed handen en voeten geven? Het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft lanceerde hiervoor in april 2024 de campagne De baan van je leven. Belangrijkste doel: nieuwe collega’s aantrekken voor diverse functies in het ziekenhuis. Hoe? Onder meer door De baan van je leven-battle op social media, met name Instagram.
‘Welke video krijgt de meeste likes?’ Daar draaide het de laatste tijd om in de wandelgangen van het Reinier de Graaf-ziekenhuis.
Medewerkers van alle afdelingen werden hierbij uitgedaagd om op een creatieve manier te laten zien waarom zij precies ‘de baan van hun leven’ hebben. Deze content deelde het Reinier de Graaf-ziekenhuis vervolgens op de eigen sociale media. Alle inzendingen werden om de beurt gepubliceerd en bleven steeds twee weken online staan. ‘Welke video krijgt de meeste likes en reacties?’ Daar draaide het de afgelopen maanden om in de wandelgangen van het ziekenhuis. En deze week werd de winnaar bekend. Met veruit de meeste likes sleepte de Intensive Care-afdeling de wisselbeker en het felbegeerde teamuitje in de wacht.
Afgelopen week werden de zorgprofessionals van de IC in stijl verrast met onder andere de hulp van out-of-the-box-denker, schrijver en mede-jurylid Rico Bakker.
Vanwege het grote succes van de battle, start het Reinier de Graaf-ziekenhuis begin volgend jaar een nieuwe editie, vertelt senior recruiter Michelle Bossers. ‘Want ondanks het succes van deze campagne, zijn er nog steeds veel medewerkers nodig. En we willen graag laten zien wie wij zijn als werkgever, zodat potentiële kandidaten kunnen bedenken of zij hier op hun plek zijn. We kijken tegenwoordig ook veel meer naar de mens achter de sollicitant. Wie ben jij, waar word je blij van, waar liggen jouw talenten? En hoe kunnen wij als werkgever meedenken naar een passende functie voor jou? Deze manier van (om)denken is nodig om het werk in de zorg aantrekkelijk te houden, ook voor jonge professionals.’
De battle leverde trouwens niet alleen een groot aantal (interne) likes en reacties op, maar ook een piek aan sollicitanten, vertelt ze. Precies het doel van de in april gestarte campagne, die vooral wil uitdragen dat bij het Reinier de Graaf-ziekenhuis medewerkers op de eerste plaats staan. ‘Als zij zich goed en gehoord voelen, zijn ze beter in staat om de allerbeste zorg aan patiënten te leveren. Wij vinden het daarom belangrijk dat medewerkers hun vaardigheden en passies kunnen benutten om zich te blijven ontwikkelen.’
Winnaar Werf& Award
Het ziekenhuis in Delft heeft overigens inmiddels een behoorlijke traditie als het om baanbrekende arbeidscommunicatie gaat. Zo won het al in 2018 een Werf& Award voor het spreekuur waarmee sollicitanten feedback op hun gesprek konden krijgen. Later kwamen daar campagnes bij met onder meer violistes op de IC, kregen solliciterende moeders 2 uur lang gratis kinderopvang aangeboden, kun je er wandelend solliciteren, en organiseerden ze ook al eens een Meet en Greetvoor statushouders uit Delft, Den Haag, Pijnacker en Capelle a/d IJssel, met een medische opleiding en ervaring binnen het ziekenhuiswezen.
Met Undutchables, een recruitmentbureau voor internationaal talent dat aan de slag wil in Nederland, werkt Marjan Stoit al 25 jaar aan de internationalisering van de arbeidsmarkt. Iets wat volgens haar misschien wel nodiger is dan ooit, gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook een fenomeen dat ze behoorlijk onder druk ziet staan. Met alle gevolgen van dien voor onze economie.
‘Wij kunnen het ons niet veroorloven beperkingen in te voeren terwijl omringende landen juist het tegenovergestelde doen.’
‘Met het aantreden van het kabinet Schoof en de aanhoudende krapte op de woningmarkt, loopt de branding van Nederland als aantrekkelijke internationale vestigingsplaats gevaar’, zegt ze. ‘Wij kunnen het ons niet veroorloven om beperkingen in te voeren terwijl omringende landen juist inzetten op instrumenten om makkelijker kandidaten te werven voor moeilijk vervulbare functies.’
Zijn migranten nog gewenst?
Stoit is een van de vele sprekers op het congresInternationalisering van de Nederlandse arbeidsmarkt, dat volgende week gehouden wordt in Den Haag, en waar alle voor- en nadelen van arbeidsmigratie – op alle niveaus – worden besproken. Volgens haar een onderwerp waar we in elk geval voorzichtig mee zouden moeten omgaan. ‘Nederland is van oudsher een land dat internationals aantrekt van over de hele wereld en dat altijd internationaal zaken heeft gedaan en het lijkt dat we daar nu minder open voor staan.’
‘We hebben hoogopgeleide, creatieve en innovatieve talenten nodig, die binnen Nederland niet altijd beschikbaar zijn.’
Niet verstandig, zegt ze. ‘We zijn een klein land met een goed ontwikkelde kenniseconomie, die wel vaart bij internationale handelsrelaties. Daarvoor heb je hoogopgeleide, creatieve en innovatieve talenten nodig, die binnen Nederland niet altijd beschikbaar zijn. Met de nieuwe politieke wind die er waait, worden de broodnodige regelingen voor buitenlands talent dat in Nederland wil werken, ter discussie gesteld. Je ziet dat het negatieve klimaat rondom migratie ook doorwerkt bij migranten die hier al werken. Zij beginnen zich af te vragen of ze hier nog wel gewenst zijn.’
Open, tolerant, inclusief en liberaal?
En dat kan de arbeidsmarkt er eigenlijk niet bij hebben, zegt ze. In de 25 jaar dat Stoit bij Undutchables buitenlands talent bemiddelt, zag ze dat Nederland lang een voorkeurspositie genoot bij internationaal talent. ‘Nederland heeft zich jarenlang succesvol geprofileerd als een aantrekkelijke vestigingsplaats voor zowel bedrijven uit het buitenland als voor Nederlandse bedrijven die deels afhankelijk zijn van buitenlands talent. We staan bij kandidaten in het buitenland doorgaans bekend als een open, tolerant, inclusief en liberaal land. Daarnaast zijn er van oudsher aantrekkelijke regelingen voor kenniswerkers en expats (zoals de 30%-regeling).’
‘Is arbeidsmigratie beperken het juiste instrument om de woningnood op te lossen?’
Maar waar andere landen regelingen optuigen om nijpende tekorten op de arbeidsmarkt aan te pakken via arbeidsmigratie, gaat de discussie hier ‘over expats die de woningprijs opdrijven en buitenlandse studenten die het hoger onderwijs minder toegankelijk zouden maken voor Nederlandse studenten’, zegt ze. Zeker, Nederland heeft een woningtekort, dat beseft ze ook wel. ‘Maar is arbeidsmigratie beperken het juiste instrument om dat op te lossen, terwijl een recordaantal vacatures openstaat? En voor internationale studenten geldt dat ze een aantrekkelijk potentieel zijn voor Nederlandse bedrijven.’
Het belang van arbeidsmigratie
Stoit benadrukt meerdere keren dat ze niet op de stoel van de politicus wil plaatsnemen. Maar ze wil ook wel duidelijk maken dat het beleid op het gebied van arbeidsmigratie wel direct grote gevolgen heeft voor het Nederlandse bedrijfsleven. ‘Het is niet voor niets dat ASML bij het kabinet op de deur heeft geklopt en gedreigd heeft Nederland te verlaten als ze hier niet meer kunnen groeien. Zelfs als het je al lukt om meer mensen op te leiden voor schaarse beroepen dan nog duurt het jaren voordat je het effect merkt. Bedrijven kunnen daar niet op wachten.’
‘Het is wat mij betreft wenselijk om het aantal regelingen voor speciale doelgroepen uit te breiden en niet in te perken.’
Als we onze economie gezond willen houden, moeten we daarom uiterst voorzichtig omgaan met het ontmoedigen van arbeidsmigratie, zegt ze stellig. ‘Het is wat mij betreft wenselijk om het aantal regelingen voor speciale doelgroepen uit te breiden en niet in te perken. Daarnaast moet je natuurlijk blijven werken om de knelpunten hier aan te pakken, zoals aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt en huisvesting.’ Uiteindelijk is ze daar wel optimistisch over, zegt ze. ‘Migratie is een complex vraagstuk dat veel sentimenten oproept, maar per saldo draagt arbeidsmigratie al jarenlang op een positieve manier bij aan onze welvaart.’
Meer weten?
Op 9 september 2024 vindt in Den Haag de tweede editie plaats van het congres Internationalisering van de Nederlandse Arbeidsmarkt. Tijdens dit congres worden deelnemers geïnspireerd door de feiten, de context, de praktijk, best practices, dilemma’s, uitdagingen, problematiek en oplossingen. Geen heilige huisjes, wel feiten en de praktijk. Problemen én oplossingen. Schrijf je dus nú nog snel in:
De laatste dag van de transferperiode, altijd spannend. Welke voetbalclub haalt welke superster (in spe) nog binnen? Wie weet de Messi’s en Ronaldo’s van morgen te contracteren, liefst ook nog eens voor een redelijke prijs, zodat verkoop bij échte supersterrenstatus helemaal de hoofdprijs oplevert? Het is voor de liefhebbers ongetwijfeld leuk om te volgen. Maar zoals iedereen ook weet: met 11 Haalands smeed je nog geen winnend elftal. Met 11 Mbappé’s is het ook maar de vraag wat er op het veld van samenspel terecht komt. En ook een (voormalig) superster als Henderson of Mario Götze...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
In 2015 leek het organisator Martijn Hemminga leuk om een prijs in het leven te roepen voor recruitmenttechnologie. Hij organiseerde al meerdere events rondom de in de wereld van recruitment gebruikte automatiseringstools, maar ontdekte dat er eigenlijk nog geen Award voor in het leven was geroepen. En dus besloot hij dat zelf te doen. Met destijds de case van het CAK en het ATS van Connexys als trotse winnaars van de allereerste Recruitment Tech Awards in de geschiedenis.
De historie van de awards kun je daarna lezen als een beknopte samenvatting van de ontwikkelingen in het recruitmentvak. Van een videotool als Flipbase (winnaar in 2018) tot een sourcingstool als Recruit Robin (tot twee maal toe winnaar, in zowel 2019 als 2020) en van een whatsapp-tool als Joboti (winnaar in 2022) tot een gepersonaliseerde candidate experience-tool als Taglayer (winnaar in 2023); voor vrijwel elk onderdeel van het recruitmentproces kwam wel een tool voorbij. En ook aan de selectiekant van het recruitmentproces werd gedacht, met de winst voor bijvoorbeeld BrainsFirst in 2021 (dat nu eindelijk ook door Ajax is ontdekt…).
De winnende cases
Als het gaat over de cases die het de afgelopen 9 jaar tot winnaar hebben geschopt, geldt min of meer eenzelfde verhaal: ze laten zien hoe het vak zich in die jaren ontwikkeld heeft. In 2015 won bijvoorbeeld een case waarbij het CAK een online assessmenttool van het toen nog jonge Harver – gericht op contact center agents – integreerde in het ATS en de werkenbij-site. Een jaar later volgde de beloning voor een case van USG People, dat destijds de semantische zoektechnologie van Textkernel inzette om van alle databases van de verschillende merken één voor elke consultant doorzoekbare database te creëren.
De winnaars van de cases laten vaak mooi iets van de dan geldende tijdgeest zien.
In de jaren die volgden waren er bijvoorbeeld prijzen voor de destijds nieuwe WervingsCockpit van Olympia, de gepersonaliseerde candidate experience op de site van VNOM, en de AH Game waarin kandidaten het werk bij Albert Heijn al kunnen ervaren voordat ze aan de slag gaan. En de tijdgeest kwam ook voorbij. Zo won in 2022 de case die het enorme tekort aan huisartsen hielp verlichten. En in 2021 was het juist nog corona dat de klok sloeg, en won de case waarin YoungCapital dankzij Scotty (die binnen 4 uur meer dan 7.000 kandidaten wist te screenen) heel snel de coronatest- en vaccinatielijn wist te bemensen.
Wie zal dit jaar de prijs pakken?
Wie zal er dit jaar met de prijs vandoor gaan? En wat zullen die winnaars dan zeggen over de huidige tijdgeest? Gaan we trends als A.I. en skills based hiring misschien terugzien in de tools en cases van dit jaar? Het zal de komende weken duidelijk worden. Op 5 september sluit namelijk al de inzendtermijn, voor zowel cases als tools. Twijfel je of je kans maakt en moet inzenden? Doe dan eerst nog even (tot en met maandag 2 september) de precheck. Een professionele jury zal vervolgens je inzending beoordelen. Van 26 september tot en met 14 oktober volgt daarna ook nog een publieksjury.
De jubileumwinnaars worden uiteindelijk op donderdag 7 november bekend gemaakt, tijdens het Recruitment Tech Event. Het doel van de prijzen is om enerzijds goede recruitmentsoftware in het zonnetje te zetten en anderzijds gebruikers te inspireren ook het maximale uit hun recruitmentsoftware te halen. Aan inzenden zijn geen kosten verbonden. Partner van de Recruitment Tech Awards is al vanaf het prille begin Compagnon.
Veel mensen zijn bang voor robotisering, omdat het werkgelegenheid zou kunnen verdringen. In de praktijk blijkt het echter vaak eerst vooral méér werk op te leveren. En de overtreffende trap daarvan vinden we weer eens bij – hoe kan het ook anders: Tesla, dat nu dringend op zoek is naar mensen om hun mogelijk toekomstige ‘humanoid robot’ Optimus te trainen in wat nu precies menselijke bewegingen zijn en wat niet.
Voor tot wel 48 dollar per uur moet je meer dan 7 uur per dag lopen, tot 30 kilo dragen, en ook lange tijd een VR-headset dragen.
Onder meer het Amerikaanse Fortune en The Verge schrijven over de vacature voor bijvoorbeeld een ‘Data Acquisition Operator’, waarbij het vooral je taak is om rond te lopen in een zogeheten motion capture-pak, dat al je bewegingen volgt en vastlegt. De functie is dan ook alleen geschikt voor mensen van ongeveer 1,80 meter, wat waarschijnlijk in de buurt komt van de grootte die we kunnen verwachten van de Optimus. De betaling is tot wel zo’n 48 dollar per uur, aldus de vacature. Maar daarvoor moet je dan wel meer dan 7 uur per dag lopen, tot 30 kilo dragen, en ook lange tijd een VR-headset dragen.
Multiple fully Tesla-made Bots now walking around & learning about the real world 🤖
Volgens aangehaalde deskundigen is het een flinke tour de force van Tesla: het kan miljoenen uren aan datatraining kosten om Optimus klaar te stomen om bijvoorbeeld het werk in Tesla-fabrieken te kunnen overnemen, wat een van de doelen van het project schijnt te zijn. Voorzichtige schattingen gaan uit van een kostprijs van zeker een half miljard dollar. Tesla-CEO Elon Musk had zelf beloofd volgend jaar al te beginnen met de productie van ‘echt nuttige’ robots. Maar voorlopig is er weinig dat erop wijst dat zulke robotisering echt haalbaar is, melden volgers als Animesh Garg, senior onderzoeker bij Nvidia Research.
Tesla zou al meer dan 50 mensen hebben aangenomen, die dus nu allemaal ergens in een labruimte rondlopen.
Volgens een analyse via LinkedIn zou Tesla het afgelopen jaar al meer dan 50 mensen voor deze functie hebben aangenomen, die dus nu allemaal ergens in een labruimte aan het rondlopen zijn. Motion capture is al langer een veelgebruikte en vaak kosteneffectieve manier om robots te trainen in het uitvoeren van mensachtige bewegingen, maar Tesla is een van de eerste bedrijven die de technologie op deze grote schaal toepast. Op – waar anders? – het officiële Tesla Optimus X-account staan overigens alle verantwoordelijkheden van deze functie, in meerdere talen.
Reacties nogal negatief
Bijna 50 dollar voor alleen een beetje rondjes lopen? Het lijkt misschien niet zo onaantrekkelijk, maar toch zijn de reacties, bijvoorbeeld op het The Verge-artikel erover, overwegend negatief. Zo zijn er mensen die de hoogte van het uurloon in twijfel trekken (‘Het is eerder 27 dollar, zonder verhuispakket. Matige ziektekostenverzekering. Geen extraatjes of andere dingen die je misschien verwacht van het werken voor een bedrijf van deze statuur. Hoe ik dat weet? Ik heb voor deze baan gesolliciteerd’).
‘Ze steken enorme hoeveelheden geld in het overbodig maken van ons voor elke mogelijke baan…’
Anderen halen de Trump-voorliefde van Musk erbij (‘Ik vind dit eerlijk gezegd fascinerend – mensen die volledig losstaan van de realiteit. Het soort mensen – zoals die-hard Trump-supporters – dat zich verplaatst in bizarre specifieke nieuws echokamers en alleen hoort wat ze willen horen…’). En dan zijn er natuurlijk ook die fundamentele kritiek hebben op de robotisering in zijn algemeenheid. ‘Ze steken allemaal enorme hoeveelheden geld en moeite in het overbodig maken van ons voor elke mogelijke baan…’ Iets wat voorlopig dus alleen nog maar heel veel méér werk vraagt. Als je uren rondlopen in elk geval ‘werk’ wilt noemen.
Het boek Recruitment Unicornswerd eerder dit jaar door onze lezers al uitverkoren tot beste recruitmentboek van 2024. Niet gek dus dat er al een tweede druk onderweg is van het boek, waarin zo’n 50 experts in arbeidsmarkt, employer branding en recruitment delen hun kennis, ervaring en advies hebben gebundeld. Maar het blijft niet alleen bij een boek: het succes is inmiddels zo groot dat er ook een theatertour aan gekoppeld is. Dit najaar trekt een bont gezelschap daarom langs 6 Pathé-theaters om het woord te verkondigen.
Welke arbeidsmarkt komt op ons af? En hoe moeten we anders kijken naar arbeid?
Achtereenvolgens in Leeuwarden (19 september), Utrecht (26 september, uitverkocht), Breda (10 oktober, nog enkele plekken beschikbaar), Zwolle (31 oktober), Maastricht (7 november) en Amsterdam (14 november, uitverkocht) zal auteur Arjan Elbers samen met enkele van de andere gastauteurs het podium betreden om een middag lang te praten over vragen als: welke arbeidsmarkt komt op ons af? Hoe gaat de wereld van flex eruit zien? En hoe moeten we anders kijken naar arbeid? Bedrijven als UP in Business, ROVC en Pluimen hebben daarbij trouwens ook hun medewerking al toegezegd.
Vrijkaarten beschikbaar!
‘Verover de arbeidsmarkt, word een Recruitment Unicorn gaat om een besloten, bijna uitverkocht event’, aldus organisator Elbers. ‘Als je snel bent kun je misschien nog wel aansluiten, bijvoorbeeld met je team, prospects of relaties. Tijdens de Recruitment Unicorns Roadshow staan diverse vraagstukken, vergezichten, adviezen en tips centraal rond de grote vraag: hoe verover je de arbeidsmarkt?’ En bij Werf& mogen we hiervoor 5 vrijkaarten weggeven, voor de opvoering in Leeuwarden. Wil je er eentje ontvangen? Druk dan op de knop hieronder. Wie het eerst mailt, wie het eerst maalt.
Het theater blijkt trouwens behoorlijk ontdekt dit najaar, als plek om een recruitmentboodschap uit te dragen. Naast de theatertour van de Recruitment Unicorns klimt bijvoorbeeld ook de van LinkedIn bekende recruiter Jesse Geul binnenkort op de planken, en wel die van het Afas-theater in Leusden. Daar geeft hij namelijk op 5 september de training Recruitmentstrategie in één dag, over 3 onderwerpen: positionering, werving en selectie. Met gastsprekers als Laura Bas en Dounia Maakor.
En dan hebben we natuurlijk ook nog good oldMartijn Isager-Smit (foto), die met de Recruitment Night of Comedy door het hele land volle zalen trekt. Op 19 september is er nog één voorstelling van te volgen, in Amsterdam dit keer. Later volgen nog Apeldoorn en Eindhoven. Recruitment in het theater, je zou bijna zeggen: een trend lijkt geboren. Helemaal nieuw is het misschien niet (een evenement als Digitaal-Werven trekt dit jaar bijvoorbeeld ook naar het theater, Flint in Amersfoort), maar opvallend is het wel dat zoveel recruiters van hun werk de komende tijd een theatershow maken.
Waar juli nog een drukke maand op nieuwsgebied was, viel het in augustus 2024 eigenlijk een beetje tegen. Van de Olympische Spelen restten al snel niet veel meer dan wat vage herinneringen aan een Australische breakdancer die een kangoeroe nadeed, een ongelooflijke marathon van Sifan Hassan, met politiek gedoe over een hoofddoek achteraf, en ook heel veel gedoe over een Algerijnse boksster. Verder nieuws? De inmiddels gebruikelijke schermutselingen in Oekraïne, Israël en de Amerikaanse verkiezingen. Naast de 11-jarige Mikael die naar een land toe moet waar hij nog nooit geweest is, en Dieuwertje die vervangen moet worden.
Van de Olympische Spelen restten al snel niet veel meer dan wat vage herinneringen…
Oja, en dan passeerden we natuurlijk ook nog de grens van 18 miljoen mensen in ons land. En overleed de Vlaardingse loodgieter, maar bleven explosieven geplaatst worden. Net zoals de aanslagen op de Nord Stream ondanks nieuwe onthullingen met mysteries omringd bleven. En de broers van Oasis weer bij elkaar kwamen. Maar wat gebeurde er deze maand verder allemaal dat voor de recruiters van Nederland van belang is? Een overzicht, in 7 delen.
#1.Natuurlijk, het lerarentekort
Natuurlijk, als er in augustus één recruitment-onderwerp altijd speelt, dan is het wel het lerarentekort. En dat is in augustus 2024 zeker niet anders. Integendeel zelfs. Zo tekende Nu.nl op dat het lerarentekort zich dit jaar als een olievlek vanuit de Randstad uitspreidt, uit Zeeland kwamen geluiden dat ook in Vlaanderen de nood steeds hoger wordt, en NRCsprak een schoolbestuurder die zei het schooljaar weliswaar te beginnen met voldoende leraren, ‘maar het wordt lastig als iemand langdurig ziek wordt. De pool met vervangers is leeg.’
Het lerarentekort is inmiddels over het hele land voelbaar. In de grote steden zijn er volgens het ministerie alleen nog wel aanzienlijk minder scholen die zeggen geen tekort te zien (14%) dan in de rest van Nederland (49%). Volgens vakbond Leraren in Actie (LIA) is het de afgelopen jaren er bovendien ‘sowieso niet beter op geworden’ door te weinig afgestudeerden aan de pabo in combinatie met veel leraren die met pensioen gingen. OCW schat in dat het lerarentekort in het basisonderwijs de komende jaren licht daalt. Na 2028 zal het tekort dan weer gaan stijgen, zo is de verwachting.
Uit onderzoek van Indeed blijkt dat het wel meevalt met de tekorten in het onderwijs: vacatures zijn er snel vervuld.
Ondertussen bleek in augustus uit onderzoek van Indeed juist weer dat het wel zou meevallen met de tekorten in het onderwijs. Zo staat van de vacatures voor een leraar maatschappijleer na 2 maanden slechts 4% nog steeds open, aldus het vacatureplatform. Ook docenten economie (95% na 2 maanden) en geschiedenis en Engels (beide 92%) zijn snel gevonden. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met de datacenter-engineer (84% stond na 2 maanden nog open) of de monteur industrie (82%). Ook de vacatures voor een servicemonteur verwarming (80%) of gasmonteur (78%) staan relatief lang open, zo meldde Indeed.
#2.Productiviteit verder onder druk
Misschien wel het meest zorgelijke nieuws van afgelopen maand, wat verder eigenlijk relatief weinig aandacht kreeg: het CBS meldde dat het nog steeds niet goed gaat met de arbeidsproductiviteit. Zo is volgens de rekenmeesters in de afgelopen 50 jaar de arbeidsproductiviteit meer dan verdubbeld. Maar deze toename is vooral behaald tussen 1974 en 2013, toen de arbeidsproductiviteit jaarlijks met gemiddeld 1,5% toenam. In de afgelopen 10 jaar nam de arbeidsproductiviteit met gemiddeld slechts 0,4% per jaar toe. Dat is dus bijna niets, alle verhalen over automatisering en digitalisering ten spijt. In 2023 dáálde de productiviteit zelfs.
‘Onderwijs is de beste manier om de arbeidsproductiviteit wél omhoog te krijgen, met innovatie op plaats 2.’
En het zorgelijke is: in andere landen lukt het wél om productiever te worden, en niet alleen maar economisch te groeien door méér uren te gaan werken. In Ierland groeide de arbeidsproductiviteit de afgelopen 10 jaar bijvoorbeeld met gemiddeld 5% per jaar. Het leidde tot meerdere pleidooien om in elk geval te blijven investeren in onderwijs, ‘de beste manier om de arbeidsproductiviteit wél omhoog te krijgen, met innovatie op plaats twee’, aldus bijvoorbeeld Barbara Baarsma. Ook investeren in leven lang ontwikkelen hoort daar volgens de bekende econoom onlosmakelijk bij, om zo transities op de arbeidsmarkt te vergemakkelijken.
#3.Vast contract rukt verder op
Ander opmerkelijk nieuws waar het CBS in augustus 2024 mee naar buiten kwam: de flexibilisering van de arbeidsmarkt stagneert, en het aantal vaste banen zit juist in de lift. Met name bij de overheid worden scheutig vaste contracten uitgedeeld, zo blijkt uit de cijfers. Het is al bijna 10 jaar dat het aantal werkenden met een vaste arbeidsovereenkomst toeneemt, en ligt nu op zo’n 5,5 miljoen werknemers, aldus het CBS. Een direct gevolg van de krapte op de arbeidsmarkt, aldus CBS-hoofdeconoom Peter Heijn van Mulligen. ‘Werknemers hebben meer macht en kunnen naast een hoger loon bijvoorbeeld ook een vast contract eisen.’
En dat is – anders dan vaak gedacht – ook precies wat veel jongeren willen, zo bleek eerder dit jaar uit promotieonderzoek van Lin Rouvroye. ‘En als we kijken naar de vormen van flexwerk, zoals uitzendwerk of een tijdelijk contract, blijkt: hoe onzekerder het dienstverband, hoe groter de afkeer’, vertelde ze hier destijds over. Dat wil overigens niet zeggen dat niemand meer zelfstandige wil worden. Sterker nog: niet alleen het aantal vaste contracten steeg, maar óók het aantal zzp’ers. Dat bedraagt nu zo’n 1,6 miljoen. Of dat ook zo blijft nu de overheid heeft aangekondigd harder te gaan handhaven op schijnzelfstandigheid, is nog even afwachten.
#4.Harley-Davidson minder divers en sociaal
En dan: over naar Amerika. Want het zal ook eens niet in Amerika zijn. Jarenlang waren hier de diversiteitsprogramma’s niet aan te slepen, overtuigd als elke organisatie ervan was dat diversiteit niet alleen goed voor de resultaten, maar ook voor de PR was. Maar inmiddels lijkt de (politieke en sociale) wind wat gedraaid, en stoppen steeds meer organisaties er juist mee. In augustus 2024 kwamen bijvoorbeeld Harley-Davidson, Starbucks, Ford en whiskyproducent Jack Daniel’s met aankondigingen hun inspanningen op dit gebied terug te schroeven, of diversiteitsdoelen te schrappen uit de beoordelingscriteria van managers.
We remain committed to listening to all members of our community as we continue on our journey together as one Harley-Davidson. United We Ride. pic.twitter.com/0feGYhTUMh
‘We zijn bedroefd door de negativiteit op de sociale media van de afgelopen weken.’
Steeds vaker gebeurt dat trouwens onder druk van conservatieve activisten op sociale media. Zo zorgde de inmiddels gevreesde Robby Starbuck er min of meer eigenhandig voor dat Harley-Davidson doelen schrapte om samen te werken met toeleveranciers in handen van mensen uit een minderheidsgroep. Eerder bezweken al bedrijven als Tractor Supply en tractorbouwer John Deere onder Starbucks’ socialmediacampagnes. ‘We zijn bedroefd door de negativiteit op de sociale media van de afgelopen weken, bedoeld om de Harley-Davidson-gemeenschap te verdelen’, aldus het bedrijf met thuisbasis in Milwaukee in een reactie.
#5. ‘Sturen in opleiding helpt nauwelijks’
Eerder in dit overzicht meldden we al het belang van onderwijs voor een goed lopende arbeidsmarkt. Maar uit onderzoek dat deze maand naar buiten kwam, blijkt de onderwijskeuze van studenten echter moeilijk te beïnvloeden. Zelfs als je er ambitieus beleid op zou voeren, levert dat jaarlijks niet meer op dan 32.000 extra gediplomeerden in tekortsectoren. ‘Nog niet voldoende’ dus, concluderen de onderzoekers, die onder meer stellen dat om studenten te verleiden richting tekortsectoren ‘ook de arbeidsvoorwaarden en werktijden in die sectoren aantrekkelijker zullen moeten worden.’
‘Ook de arbeidsvoorwaarden en werktijden in tekortsectoren zullen aantrekkelijker moeten worden.’
Ze verwijzen daarbij onder meer naar de technieksector, die juist in juni nog naar buiten bracht dat alle inspanningen rond het Techniekpact positief gezegd een nogal wisselend beeld laten zien: enerzijds bijvoorbeeld een lichte stijging van het aandeel havo- en vwo-leerlingen dat kiest voor een natuurprofiel, maar anderzijds ook verder dalende instroom in bètatechnische lerarenopleidingen. Het meest veelbelovende beleid om studiekeuze te beïnvloeden behelst overigens vroege loopbaanoriëntatie en voorlichting met gerichte arbeidsmarktinformatie, aldus de ESB/OCW-onderzoekers. Oftewel: hoe later de inzet, hoe minder effect.
#6.Ook blijvend schaars: de accountant
Een sector waar het met de arbeidsvoorwaarden redelijk goed lijkt te zitten, maar waar niettemin ook al heel lang sprake is van tekorten, is de accountancy. En dat zal voorlopig ook niet veranderen, aldus de jongste editie van Vooruitzicht Accountancy, waar ING Research in augustus 2024 mee naar buiten kwam. Er wordt in deze sector al jaren veel verwacht van het automatiseren van routinematige taken en een deel van de werkzaamheden laten uitvoeren door A.I. Maar in de praktijk blijkt dat toch lastig, en zijn er nog steeds veel manuele uren nodig om de boeken te controleren.
‘In de praktijk blijkt automatisering van routinematige taken in de accountancy toch nog steeds lastig.’
En dat terwijl de komende jaren de vraag naar accountants- en adviesdiensten juist steeds verder toeneemt, verwacht ING, onder meer door nieuwe regelgeving, zoals de verplichte CSRD-duurzaamheidsrapportages en meer focus op fraude en faillissementsrisico’s bij te controleren bedrijven. Volgens het CBS kampt inmiddels ruim de helft van de accountantskantoren met een tekort aan personeel. Ze worden daardoor selectiever in het aannemen van nieuwe klanten en nemen soms zelfs afscheid van minder renderende relaties. Die dan vervolgens weer op zoek moeten naar een nieuwe accountant, die wel tijd en ruimte voor hen heeft.
#7.Employer branding-succes van HEMA en CSU
Soms kan employer branding zo simpel zijn. In juni kwam de HEMA al met een video rond medewerker John van Grevenbroek, die in augustus écht viraal ging en de teller van 100.000 likes aantikte. In die video vertelt Van Grevenbroek eerlijk en oprecht over zijn werk bij het bedrijf: ‘Ik ben gewoon Hema.’ Authentieker wordt het niet. Gen Z-expert Laura Bas denkt te weten waarom de video zo aanslaat: ‘Echte verhalen van echte mensen. Geen perfecte plaatjes of ingestudeerde teksten.’ En: er is zelfs plaats voor een beetje kritiek. Zonder commerciële call-to-action. En ook belangrijk: zónder hippe influencer of BN’er: ‘gewoon John is meer dan genoeg.’
Heel anders, maar toch ook een beetje vergelijkbaar, is de actie waarmee schoonmaakbedrijf CSU zich deze maand in de kijker speelde. Hier gingen de kinderen Jessie, Steffie, Jaymian en Didi een dagje mee naar het werk van hun papa of mama, en ontdekten daar ‘coole’ gadgets en alles over schoonmaken op plekken als de Universiteit in Groningen en Efteling Bosrijk in Kaatsheuvel. Dankzij een samenwerking met QMusic mochten ze er ook nog eens op de radio over vertellen. Plus: er werden leuke korte video’s over opgenomen, waarin de kinderen uitleggen hoe ze naar het werk van hun ouders kijken. Ons oordeel: campagne van de maand.
En omdat we nu toch bezig zijn, doen we er meteen nog maar eentje, alweer iets ouder, maar hier nog niet eerder besproken, en daarom toch de moeite waard. In deze video dénken medewerkers van Virgin dat ze mee gaan doen in een testimonial-video, maar worden ondertussen de rollen volledig omgedraaid. Een gelikte video, die niet voor elke werkgever geschikt zal zijn, maar wel eentje die laat zien dat een onderscheidend idee vaak het halve werk is. Hij zal niet helemaal onbevooroordeeld zijn, maar Sir Richard Branson noemde de campagne zelf al ‘delightful’ en ‘brilliant’.
In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van recruitment. In augustus 2024 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!
Beluister de podcast
Liever luisteren? Martijn Hemminga en Peter Boerman maken ook (bijna) elke maand een podcast over dit nieuwsoverzicht. Luister hier de recente versie:
Als je ergens een vacature wilt plaatsen, op welke site moet je dan zijn? Vraag je het willekeurige recruiters, dan zal waarschijnlijk eerst het van oudsher bekende rijtje voorbijkomen. Maar wist je dat er inmiddels geen enkele site is – op eentje na – die zoveel bereik onder kandidaten weet te genereren als werkzoeken.nl? En dat dit bovendien de enige grote generieke vacaturesite is die volledig onafhankelijk is, dus los van grote corporate uitzendconcerns of uitgeverijen staat? Tijd om dat eens wat harder van de daken te schreeuwen, zegt ook oprichter Bram van de Bunt.
‘Wij hebben het idee dat heel veel partijen nog niet weten hoe groot ons bereik is.’
‘Wij hebben het idee dat heel veel partijen niet weten hoe groot ons bereik is. In de uitzendmarkt zijn we inmiddels heel groot. Die testen gemiddeld iets sneller of iets voor hen werkt of niet. We zien dat recruiters van directe werkgevers echter toch nog eerder aan de grootste gevestigde namen denken.’ En dat terwijl zijn site inmiddels ruim 250.000 vacatures telt, en al bijna een miljoen inschrijvingen van kandidaten. En bovendien ook nog wel wat andere eigenschappen heeft die het platform volgens Van de Bunt extra aantrekkelijk maken voor zowel werkgevers als werkzoekenden.
Snel schakelen
Hij somt ze vlot op. ‘Ten eerste: wij richten ons volledig op de lokale Nederlandse markt. Ten tweede: we zijn de enige grote partij die nog volledig in handen is van de oprichters, en niet van een grote uitgever of corporate. Daardoor kunnen we zelfstandig en snel keuzes maken. Er is geen stakeholder die op snelle winst uit is. De financiële consequenties van onze beslissingen dragen we helemaal zelf. Dat is ook voor de klant fijn; we kunnen snel schakelen. Als iemand iets wil, hoef je niet eerst nog door allerlei bureaucratische lagen heen voordat je toestemming krijgt.’
Bovendien, zegt hij: ‘Wij hebben een customer success-team dat als doel heeft onze klanten succesvol te maken op ons platform. Dit team bestaat uit adviseurs van wie een groot deel hiervoor zelf recruiter of marketeer is geweest. Zij hebben dus aan de dezelfde kant als onze klanten gestaan en begrijpen hen heel goed.’
‘Ons customer success-team bestaat uit adviseurs van wie velen hiervoor zelf recruiter of marketeer zijn geweest.’
En dan vergeet hij nog bijna wat hij ‘het belangrijkste’ onderscheid noemt: beide oprichters zijn van huis uit developer. Voordat hij 8 jaar geleden met werkzoeken.nl begon, werkte Van de Bunt bijvoorbeeld zelf al 9 jaar aan ICTergezocht.nl, en leerde daar het klappen van de zweep. ‘Door die IT-achtergrond ga je bij alles denken in automatisering en digitalisering’, zegt hij. ‘We zijn een tech driven bedrijf, weten wat er mogelijk is, denken op een ander niveau, bijvoorbeeld op het gebied van A.I. En we geloven dat we heel veel problemen kunnen oplossen met technologie.’
Language detection systeem
Kan hij daar een voorbeeld van geven? ‘Denk aan een language detection systeem dat we zelf hebben gebouwd. Als in de vacature staat dat Nederlands spreken noodzakelijk is voor de functie, maar er willen kandidaten solliciteren die geen Nederlands taal spreken, dan geven wij aan: de kans is groot dat je zult worden afgewezen. Daarmee lossen we deels een van de grootste problemen in de markt op; dat kandidaten solliciteren – van wie op voorhand duidelijk is dat ze niet aan de harde eisen voldoen.’
‘We willen voorkomen dat kandidaten solliciteren van wie op voorhand duidelijk is dat ze niet aan de eisen voldoen.’
Het is een van de voorbeelden waarmee het platform de match tussen vacature en sollicitant wil optimaliseren. Ander voorbeeld? ‘Veel vacatures worden doorgeschoten van de ene site naar de andere. Dan kan het bijvoorbeeld gebeuren dat er een label ‘mbo’ aanhangt, terwijl in de tekst ‘hbo-niveau’ staat. Wat is dan de waarheid? Ongeveer 20% van de vacatures heeft dit soort feitelijke fouten. Wij hebben dat ondervangen door een systeem te bouwen dat – op basis van de miljoenen vacatures die we kennen – op zo’n moment de waarheid kan achterhalen.’
Shit in = toch goed out
Shit in = shit out, geldt vaak in automatisering. En juist in recruitment ligt dat gevaar vaak op de loer, zegt Van de Bunt. ‘Terwijl het juist voor kandidaten geen goede ervaring is als ze denken dat iets een mbo-functie is, terwijl het eigenlijk een hbo-functie is. Dan solliciteren ze ten onrechte, of haken ze juist af terwijl dat niet zou hoeven. Wij proberen in alles wat we doen, op basis van data en technologie, ervoor te zorgen dat shit in = toch goed out. Daardoor krijg je als werkgever wat je vraagt, en als kandidaat weet je waar je aan toe bent.’
Een salarisindicatie afgeven, als de werkgever dat niet doet, zoals enkele andere vacaturesites al wel doen? Dat doen ze bij werkzoeken.nl bewust nog niet, vertelt Van de Bunt. Ook al is uit onderzoek gebleken dat het aantal reacties er flink door kan toenemen. ‘Maar we willen het wel feitelijk houden. Als we zelf een indicatie geven, maar we zitten ernaast, dan kweek je toch teleurstellingen. En dan kun je weer opnieuw beginnen. Dat willen we voorkomen. Zo proberen we af te wegen: wat kunnen we corrigeren? En wat niet?’
De grootste uitdaging
De grootste uitdaging? Daarover is Van de Bunt kort, dat is: A.I. ‘En dan ook nog: klanten overtuigen dat de technologie soms iets beter kan dan de mens het zelf kan. Denk aan het schrijven van vacatureteksten. Zo’n tekst moet volledig zijn, maar ook op de doelgroep geschreven. Met de juiste technologie kan A.I. dat in elk geval deels overnemen. Daar doen we nu heel veel tests mee. We gaan er geen informatie zelf bij verzinnen, maar denken bijvoorbeeld wel na over wat er minimaal in een vacature moet staan. En helpen klanten daar dan vervolgens mee.’
Waar denkt hij dan aan? Waar gaat het nu in de praktijk vaak mis? ‘Veel vacatures worden nog geschreven vanuit het perspectief van wat het bedrijf zoekt, en niet vanuit de what’s in it for me voor de kandidaat’, zegt hij. ‘En het blijkt dat ook de tone-of-voice daarin heel belangrijk is. Op basis van de resultaten van de miljoenen vacatures die wij voorbij zien komen, kunnen we daarover veel zeggen. Gelukkig zie ik ook de trend dat marketeers hierbij steeds meer betrokken raken, en dat daardoor dus het niveau omhooggaat. Met name bureaus snappen heel goed dat het resultaat oplevert als je hieraan aandacht besteedt.’
‘Grote kans dat je ons tegenkomt’
Hoe het komt dat kandidaten én bureaus werkzoeken.nl wél goed weten te vinden, terwijl dat voor directe werkgevers nog minder is? Van de Bunt: ‘Online zijn we gewoon heel sterk. De kans dat je ons tegenkomt als je online gaat zoeken, is heel groot. Dat hebben we tot in de puntjes verzorgd. Bovendien binden we kandidaten door middel van e-mails. Als er geschikte vacatures zijn, kunnen we hen zo mailen. Dat levert hoge conversies op.’
‘Ik denk dat de uniekheid van veel vacatures zit in het bedrijf erachter, en dat willen we dus meer laten zien.’
Op de roadmap staat nog wel het plan om meer employer branding op het platform mogelijk te maken. Nu beperkt zich dat nog tot vrijwel alleen een korte bedrijfsomschrijving bij een vacature. Maar Van de Bunt merkt ook dat er méér nodig is. ‘Daar gaan we de komende tijd dan ook veel moeite in stoppen. Dat je je bedrijf kunt promoten onder de juiste doelgroep, met foto’s en video. Dat zit er echt aan te komen. Als je zoekt naar een functie als accountmanager in Amsterdam, krijg je misschien wel 500 vacatures te zien. Ik denk dat de uniekheid dan zit in het bedrijf erachter, en dat willen we dus meer laten zien.’
‘De volledige informatie’
Dat sluit ook aan bij de missie van werkzoeken.nl, ‘het grotere plaatje’, zoals Van de Bunt het noemt. ‘Waar wij naar streven is dat we het platform zijn waar je als kandidaat beschikt over alle juiste informatie over die baan, en meer. We willen bijvoorbeeld de hele sollicitatieprocedure inzichtelijk maken, door middel van een tool voor werkgevers waarin ze het hele tijdpad duidelijk kunnen maken, zodat kandidaten ook weten wat ze kunnen verwachten. En we willen kandidaten ook laten zien hoe snel een werkgever gemiddeld reageert, dat is voor hen heel belangrijke informatie.’
‘De issues die veel kandidaten hebben in een sollicitatieprocedure, die proberen wij te tackelen met technologie’, stelt hij. Wat dat betreft kan recruitment volgens hem nog wel een voorbeeld nemen aan de wereld van de e-commerce. ‘Dat niveau van het begrijpen en informeren van je doelgroep, dat willen wij ook bereiken. Je kunt je toch niet meer voorstellen dat je een pakketje bestelt, en géén track & trace krijgt? Maar recruitment loopt tot nu toe op een of andere manier altijd achter op die wereld. Het is tijd om daar verandering in te brengen.’
‘Moet veel simpeler worden’
Het vinden van werk moet voor kandidaten veel simpeler worden dan het nu is, aldus Van de Bunt. ‘Velen starten bij Google of een vacatureplatform zoals dat van ons, en dan moet je vervolgens alle filters helemaal zelf instellen, en maar hopen dat je een goed resultaat krijgt. Dat proces is volgens mij steeds minder houdbaar. Ik verwacht dat we binnen een paar jaar bijna als vanzelf steeds relevantere resultaten krijgen voorgeschoteld, behoeftegericht, vanuit die kandidaat. Matchmaking zal sterk automatiseren, verwacht ik, niet alleen op harde filters als salaris en ervaring, maar ook op bijvoorbeeld reistijd en motivatie.’
‘Ik zie veel nieuwe technologieën ontstaan waar ik wel blij van word.’
Gelukkig, zegt hij, ziet hij de laatste jaren wel steeds meer ontwikkelingen die ook die kant op wijzen. ‘Ik zie veel nieuwe technologieën ontstaan waar ik wel blij van word.’ Bij zijn eigen bedrijf, dat overigens volledig remote werkt, en geen officieel kantoor heeft, doen ze daar – met een eigen development team – hard aan mee. ‘We bouwen eigenlijk alles zelf’, legt hij uit. ‘Bijvoorbeeld een tool die jouw vacatures benchmarkt met die van vergelijkbare bedrijven en dan automatisch met suggesties komt om ze te verbeteren. De next step is dat je dan zelfs dat kunt automatiseren met een soort fix it-knop. Zo proberen we steeds verder te verbeteren.’