Over de employer-branding-campagne van Nespresso (inzending Greenhousegroup)

Omschrijving van de case

AANLEIDING

We zijn continu op zoek naar nieuwe medewerkers in onze boutiques, callcenters, warehouses én natuurlijk ons hoofdkantoor. Om ervoor te zorgen dat potentiële medewerkers die écht bij ons passen Nespresso gaan overwegen, zijn we gestart met een hyperlokale en dynamische employer branding-campagne.

We verkopen geen producten bij Nespresso, maar we vertellen een verhaal.

DATA & INSIGHTS

Eerst hebben we in kaart gebracht wie wij zijn als werkgever (intern) en hoe we worden gezien van buitenaf (extern, perceptie). We gebruikten onze internationale Employer Value Proposition, verzamelden data over de markt en hebben natuurlijk veel interviews afgenomen bij medewerkers en mensen buiten onze organisatie. Het meest interessante menselijke inzicht wat daaruit voortkwam was dat al onze medewerkers allemaal iets extra’s meenemen naar hun werk. We verkopen geen producten bij Nespresso, maar we vertellen een verhaal. En om dit goed te doen heb je nét even dat extraatje nodig. Want… Jij maakt het verschil.

CREATIE & BUDGET

We bedachten en executeerden een mooie social campagne met behulp van dat inzicht. We legden een verband tussen de competenties van mensen (hobby’s) en hoe ze dat dagelijks toepassen in hun werk. Onze eigen medewerkers speelden de hoofdrol in onze video’s en gebruikte onze prachtige boutiques als filmset. Zo konden we ons productiebudget zo efficiënt mogelijk inzetten.

Door het juiste samenspel van creatie, media, data en tech haalden we het maximale resultaat uit onze campagne.

MEDIA INNOVATION

We publiceerden een hyperlokale en dynamische campagne om zo persoonlijk en relevant mogelijk te zijn. De kanalen Social in combinatie met Search waren (met ons mediabudget) verreweg de meest effectieve manier om onze doelgroep te bereiken. We gebruikten onder meer locatie, targetingdata zoals intent en interesses om de meest relevante boodschap, op de juiste tijd, met de juiste boodschap én de juiste prijs te serveren. Door het juiste samenspel van creatie, media, data en tech haalden we het maximale resultaat uit onze campagne.

Wat was de impact van de case?

PERFORMANCE

Ons doel was om binnen het beperkte budget zoveel mogelijk de juiste mensen te bereiken. En dat ze zich met onze boodschap konden identificeren én een betere perceptie van ons zouden krijgen. Met de onderstaande resultaten kun we met trots zeggen dat dit doel ruimschoots is bereikt!

SOCIAL (Facebook en Instagram)
  • 3,8 miljoen potentiële medewerkers bereikt, waarvan 970,128 uniek
  • 50% lagere CPM kosten
  • +120% ad recall (geschatte advertentieherinnering), 11% t.o.v. 9% benchmark
SEARCH (bron: Google)
  • 40.688 unieke en potentiële medewerkers bereikt
  • +294.74% CTR, 2.290 clicks. 5,6% t.o.v. 1.9% benchmark
  • 50% van de 2.290 clicks resulteerde in kwalitatieve vervolgstappen op twee jobsites van Nespresso. Met meer dan 450 potentiële medewerkers als resultaat.

De reacties van de medewerkers waren heel positief. Dat kwam vooral doordat de collega’s zelf de hoofdrol hadden. Ze hebben het daardoor vaak en veel (organisch) gedeeld.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wat deze case zo bijzonder maakt is dat we door een uitgebreid onderzoek onder medewerkers zijn gekomen op een prachtig en rijk menselijk inzicht. Vervolgens hebben we dat als ingrediënt ingezet voor het concept, targeting en de allerslimste techieken (creatie + media + tech + data) die we beschikbaar hebben binnen Greenhousegroup. De medewerkers speelden de hoofdrol in al onze creaties en de Nespresso-boutiques waren de locaties waar we hebben gefilmd.

De campagne was een samenspel van media, creatie, data en tech.

De campagne was compact en heel gericht (hyperlokaal, targetingmogelijkheden). Ook heeft de campagne heel veel resultaat en data opgeleverd waarmee we tijdens de campagne konden optimaliseren. Die nemen we mee als learnings voor de komende jaren. De campagne heeft optimaal gewerkt, en goed gepresteerd. Zo hebben we het maximale uit de marketinginvestering gehaald. En hebben we de juiste mensen op de juiste plek op het juiste moment bereikt. Een samenspel van media, creatie, data en tech.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Medewerkers van Nespresso, Ektor Tsolodimos van Epsilon Studios (video- en fotograaf)

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Al bijna 50 inzendingen binnen voor Werf& Awards – deadline nadert…

Bijna 50 inzendingen. Tot zover staat inmiddels de teller voor de Werf& Awards 2022. En dan hebben slimme organisaties nog een dag om ook hun inzending in te dienen. Als het zo doorgaat wordt het recordaantal inzendingen van vóór de coronacrisis dit jaar flink overtroffen. Met andere woorden: er gebeuren veel mooie dingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment in Nederland.

De komende twee weken zullen dagelijks meerdere cases op deze site verschijnen.

Nog niet alle inzendingen staan op dit moment overigens online. De komende twee weken zullen dagelijks meerdere cases op deze site verschijnen, zodat iedereen er op z’n gemak kennis van kan nemen. Wil je daar ook nog tussen staan en meedingen om de prijzen? Je krijgt uitstel tot woensdag 23 maart om 17.00. Een mooie kans om jouw prestaties in het zonnetje te zetten!

In de breedste zin van het woord

De Werf& Awards zijn jaarlijkse prijzen voor cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (in bijvoorbeeld werving en selectie, arbeidsmarktcommunicatie, uitzenders of detacheerders) in de breedste zin van het woord.

Na woensdag 23 maart om 17.00 uur gaat de jury in beraad over de genomineerden.

Na het sluiten van de mailbox op woensdag 23 maart om 17.00 uur gaat de jury in beraad over welke inzendingen tot de genomineerden behoren voor de publieksjury. Als je tot de gelukkigen behoort, ontvang je daar op 7 april bericht over. Vervolgens starten de publieksstemmen en mag jij jouw case 14 april  in Rotterdam presenteren voor de vakjury.

Er zijn al mooie inzendingen

Een flink aantal mooie cases is dus al ingezonden. Onder de bijna 50 inzendingen vinden we bijvoorbeeld nu al de Banen Bingo van Unigarant Verzekeringen en de bijzondere werving van ICT’ers, van Kentalis waarbij in gebarentaal de wervende boodschap ‘wordt vertelt’. Of wat dacht je van het Welkomstpakket voor een warm welkom bij PostNL?

En dan hebben we bijvoorbeeld ook nog de Global EVP uitrol en localization op de nieuwe global career site van Danone en de werving zonder CV van Welkoop voor de werving van schaarse orderpickers. En Happy Horizon speelt in op de trend dat (young) professionals vaker naar een cultural match zoeken en zet daarvoor De SwipeGame in. Maar hou de site goed in de gaten, want de komende dagen komt er nog veel meer moois op.

Zien we jouw case straks ook op ons platform?

Wil jij ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 23 maart 2020 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie op de pagina van de Werf& Awards.

Podcast laat kennismaken met IT-systemen achter treinreis (inzending NS)

Omschrijving van de case

NS werkt aan veel gave en impactvolle IT-projecten. Om deze projecten op een vernieuwende manier onder de aandacht te brengen, hebben we als NS een podcast ontwikkeld waarin je als luisteraar wordt meegenomen in de IT-systemen die schuilgaan achter jouw treinreis. In Van code tot coupé maakt presentatrice Vivianne Bendermacher in 5 afleveringen een reis van haar woonplaats Lelystad naar station Eindhoven Centraal. In elke aflevering licht ze een ander IT-product uit dat zij tijdens haar reis tegenkomt. Zo krijg je antwoord op de vraag hoe de dienstregeling tot stand komt, wat er allemaal voor nodig is om de juiste reisinformatie op de schermen in de trein te tonen en hoe de toekomst eruitziet: checken we dan allemaal in met onze bankpas of smartphone?

podcast ns

Elke keer 2 IT’ers aan het woord

Elke aflevering komen er twee IT’ers aan het woord: eerst een NS’er die iets vertelt over de strategie van de afdeling, vervolgens wordt met een developer van NS doorgepraat over hoe bepaalde applicaties tot stand komen. Luisteraars worden aan het einde van elke aflevering doorverwezen naar de landingspagina werkenbijns.nl/vancodetotcoupe. Hier kan een koffiemoment ingepland worden met een van de IT’ers uit de podcast om na te praten over het desbetreffende onderwerp.

ns it podcast

De podcast wordt bij de relevante IT-vacatures op werkenbijns.nl toegevoegd als extra content. Zo is de podcast is heel relevant voor sollicitanten voor bijvoorbeeld de functies bij de afdeling DSO, de planningsapplicatie. Ook wordt de podcast ingezet bij het proactief benaderen van kandidaten, bijvoorbeeld via LinkedIn Inmails. De recruiters versturen de link naar kandidaten die op gesprek gaan. Hierdoor blijft de kandidaat verbonden met NS tijdens het proces en kan de kandidaat zich op een toegankelijke manier verdiepen de organisatie. Dit is belangrijk voor de candidate experience. De podcast wordt natuurlijk ook gedeeld op bijvoorbeeld LinkedIn door de recruiters, hiring managers en IT-collega’s, dus zichtbaar gemaakt hun netwerk.

Wat was de impact van de case?

Het primaire doel van de podcast is om NS als interessante IT-werkgever bij de luisteraar te promoten. Het campagnedoel van de podcast was om zoveel mogelijk streams te behalen met een campagne op verschillende platformen van DPG-media en Bright. De podcast is gepromoot door middel van een post– en preroll in relevante andere podcasts zoals Man man man de podcast, Universiteit van Nederland en Podcast over media.

podcast ns

De looptijd van de campagne was 6 t/m 19 december 2021 en 27 december t/m 7 januari 2022. De campagne heeft meer dan 2 miljoen impressies vergaard, meer dan de verwachte 1,7 miljoen. Uiteindelijk heeft de podcast 4.000 streams opgeleverd in de campagneperiode.

Van onze kandidaten hebben we heel positieve reacties gekregen.

Van onze kandidaten hebben we heel positieve reacties gekregen. Bijvoorbeeld dat ze het heel fijn vinden om in de trein, de auto of tijdens het klussen naar de podcast te luisteren. Daarnaast hebben we ook enthousiaste geluiden gehoord van onze eigen collega’s. Zij vonden het heel interessant om de podcast te beluisteren, een mooie bijvangst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat we door middel van een nieuw medium NS als IT-werkgever op de kaart gezet hebben bij de moeilijk te bereiken IT-doelgroep.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Daphne van der Sprong (Manager recruitment marketing)
  • Lilian Vrolijk (Employer Branding & arbeidsmarktcommunicatie specialist)
  • Marleen Starrenburg (Online recruitment marketeer)
  • Tess de Bruin (Arbeidsmarktcommunicatie & eventcoördinator)

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Hoe nostalgische 8-bit storytelling de IT-arbeidsmarkt verovert (inzending Wortell)

Omschrijving van de case

De spanning op de IT-arbeidsmarkt is in 2021 tot recordhoogte opgelopen. Desondanks moesten we bij Wortell een personeelsgroei realiseren van 25%. Met ruime keuze aan werkgevers was het zaak om IT-specialisten te laten zien dat wij dé aantrekkelijkste werkgever zijn. We kozen voor een wervingscampagne op social media waarin 8-bit videogames de kern vormen en zijn omgetoverd naar een ‘Werken bij Wortell-verhaal’. Tijdens dit project zochten wij naar manieren om op unieke wijze in te zoomen op wat IT’ers verbindt. Innovatie binnen deze branche gaat in een razend tempo. De juiste IT-talenten aanspreken en daarin verwijzen naar hun eerste ontmoeting met technologie, wakkert een oude vlam aan in hun hart.

Bijna alle IT’ers die werken bij Wortell zijn in hun jeugd opgegroeid met 8-bit games.

 

Waarom 8-bit?

Bijna alle IT’ers die werken bij Wortell zijn in hun jeugd opgegroeid met 8-bit games. Het hoogtepunt van de dag was wanneer zij na school op hun piepkleine tv’tje of monitor klassiekers als Super Mario, Pac-Man en Wolfenstein 3D speelden. Deze generatie, die opgroeide in de jaren 80 en 90, is uniek: zij zijn de eerste generatie die groot werd met videogames. Nostalgie dus. Pixels zijn bovendien weer helemaal sexy. Je ziet deze stijl teruggekomen in retro games. Aan de hand van een doelgroep- en medewerkersonderzoek hebben we ons laten inspireren om geen standaard, dertien-in-een-dozijn-video’s te creëren, maar die totaal een andere kant op ging. Eén die de hoogtijdagen van deze games verbindt met werken bij Wortell.

De candidate journey

De eerste stap was aandacht trekken van potentiële werknemers. 8-Bit vormde de ideale kapstok. De nostalgische gevoelens bij 8-bit pixels of ‘wobbly’ 3D-modellen zijn niet te onderschatten. De tweede stap was meer vertellen over onze cultuur en werkgeverschap. Mensen zoeken niet alleen een baan, maar ook een werkgever die écht bij ze past. Om vervolgens met het platform van MrWork de juiste vacatures bij kandidaten aan te bieden. Deze vorm sluit aan bij onze waarden: laagdrempelig, regelmatig contact en korte doorlooptijden.

Wat was de impact van de case?

Benchmark-brekende cijfers

Een ongelooflijke interactie vanuit de doelgroep met de campagnes volgde. Maar liefst 85% van de mensen die de video voorbij zag komen, keek de video af (10% is gemiddeld in de markt (bron: MrWork). Van de 63.264 IT-specialisten die we bereikten, klikten er 11.618 door naar de website. Hier konden ze vervolgens hun journey op gepersonaliseerde wijze vervolgen.

In september waren alle wervingsdoelen voor 2021 al behaald.

Dankzij de video’s was er directe betrokkenheid bij de doelgroep en moest Wortell in september de campagne-activiteiten stopzetten: alle wervingsdoelstellingen voor 2021 waren al gehaald. In totaal hebben we 475 sollicitaties ontvangen, een stijging van 46% ten opzichte van 2020. Dit ondanks dat er in 2021 een harde daling was van het gemiddelde aantal sollicitaties in Nederland (Bron: DutchIT Channel). Uiteindelijk zijn in 9 maanden tijd 94 specialisten aangenomen op een totale populatie van 370. Dit zonder tussenkomst van bureaus.

8-bit ambassadeurs

In het verlengde van de 8-bit video’s hebben wij merchandise ontworpen met daarop de characters uit de 8-bit video’s. Aan de hand van verschillende giveaways binnen en buiten de organisatie deelden we deze uit. Ze worden met trots gedragen. Naast de nodige fysieke uitingen wordt content ook bij livegang van elke nieuwe video actief gedeeld op social media door onze collega’s.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de doldwaze arbeidsmarkt van IT’ers moet je authentiek zijn. Wil je opvallen? Dan moet je iets doen wat geen andere organisatie doet. Wij hebben iets unieks weten te creëren dat de massa ontstijgt. Het sluit volledig aan bij de doelgroep én raakt het hart van Wortell; de identiteit van de organisatie. Zo werf en behoud je de mensen die goed bij je passen en andersom.

Dat hebben we bereikt door goed te luisteren naar IT-specialisten aan de hand van een doelgroep- en medewerkersonderzoek, in combinatie met een goede dosis creativiteit. In tegenstelling tot outbound-marketing, wat zich focust op een brede groep, doen wij vooral aan inbound-marketing: kandidaten aantrekken, aanspreken én verrassen om hen zo te verleiden om bij ons te solliciteren.

Terugkijkend op 2021 hebben wij ons succesvolste recruitmentjaar in de geschiedenis van Wortell beleefd.

Terugkijkend op 2021 hebben wij ons succesvolste recruitmentjaar in de geschiedenis van Wortell beleefd. Wij kunnen niet trotser zijn op het eindresultaat! En om die reden zenden wij deze case in voor de Werf& Awards.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Recruitment Marketing: Friso Visser
Head of Recruitment: Bryan Peereboom
MrWork: Mees van Velzen, Robin Velberg en Jessy Kraan

Recruitment team:
Mylene Nijman, Lu Wie Hu, Kahina Fung, Cindy Smit en Clair van Breukelen

Creative Agency:
Remco Hergaarden – 100ms

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Jouw case voor de Werf& Awards nog niet ingezonden? Je krijgt een beetje uitstel!

De Werf& Awards zijn jaarlijkse prijzen voor cases op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, die impact hebben (gehad) op de instroom van een organisatie. De awards richten zich op kleine en grote organisaties, zonder budget of met grote budgetten, voor werkgevers (corporates) en bureaus (in bijvoorbeeld werving en selectie, arbeidsmarktcommunicatie, uitzenders of detacheerders) in de breedste zin van het woord.

We hebben besloten om toe te geven aan de verzoeken om uitstel, tot 23 maart.

Wij krijgen veel vragen over een het verlenen van uitstel op de inzendtermijn. Wij hebben besloten om toe te geven aan deze verzoeken. De deadline die stond op vrijdag 18 maart om 17.00 hebben we daarom verschoven naar woensdag 23 maart, 17.00 uur. Als je tot de genomineerden behoort, ontvang je daar op 7 april bericht over. Vervolgens starten de publieksstemmen en mag jij jouw case 14 april  in Rotterdam presenteren voor de vakjury.

Er zijn al mooie inzendingen

Een flink aantal mooie cases is al ingezonden. Wat denk je bijvoorbeeld van: Banen Bingo van Unigarant Verzekeringen,  de bijzondere werving van ICT’ers, van Kentalis waarbij in gebarentaal de wervende boodschap ‘wordt vertelt’. Of wat dacht je van het Welkomstpakket voor een warm welkom bij PostNL?

En dan hebben we bijvoorbeeld ook nog de Global EVP uitrol en localization op de nieuwe global career site van Danone en de werving zonder CV van Welkoop voor de werving van schaarse orderpickers. Happy Horizon speelt in op de trend dat (young) professionals vaker naar een cultural match zoeken en zet daarvoor De SwipeGame in.

 

Al een mooie mix aan inzendingen dus. Maar daar kan ook zeker nog meer moois bij!

Zien we jouw case straks ook op ons platform?a

Wil jij ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 23 maart 2020 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie op de pagina van de Werf& Awards.

 

 

Hoe gebrek aan beleid voor screening tot onnodig risico leidt

Uit navraag van Sterling onder Nederlandse HR-professionals blijkt dat 63 procent van de HR-professionals een screening uitvoert als het om een fulltime functie gaat. Maar als het om een sollicitatie voor een parttime functie gaat, voert nog maar 37 procent van de HR-professionals een achtergrondcheck uit. Opvallend, want vaak gaat het hierbij net zo goed om functies waarbij de medewerker toegang krijgt tot systemen en informatie die ook voor fulltimers toegankelijk zijn.

Hierdoor lopen bedrijven onnodig extra risico, waarschuwt Michel Franken, Regional Director bij Sterling. ‘Het is best vreemd dat bedrijven zoveel onderscheid maken tussen voltijd en deeltijd collega’s, want ze hebben vaak dezelfde toegangsrechten. De potentiële gevolgen van een verkeerde werving en screening zijn dus in beide gevallen net zo schadelijk. Screening zou belangrijk moeten zijn, ongeacht of een werknemer nu fulltime of parttime werkt.’

Veiligheid voorop

Veel bedrijven (60%) voeren de screenings van hun nieuwe medewerkers uit in navolging van wet- en regelgeving. Veiligheid van collega’s en klanten wordt echter nog vaker genoemd als reden (77%). Als derde reden staat het voorkomen van kosten van een slechte aanname genoemd (51%), en als vierde wordt genoemd de mogelijke reputatieschade bij een slechte aanname (40%).

Franken: ‘Behalve dat je een nieuwe collega moet kunnen vertrouwen met gevoelige gegevens of een kluissleutel, moet je ook je huidige collega’s en klanten beschermen. Door standaard een screening uit te voeren laat je als HR-afdeling zien dat je veiligheid niet alleen in euro’s meet. Uit onze rondvraag blijkt dat dus ook de belangrijkste reden.’

Geen tijd om tijd te besparen

Meer dan de helft van de HR-professionals waarmee Sterling sprak, gaf aan dat tijd de bepalende factor is als wordt afgezien van achtergrondonderzoek. In de krappe arbeidsmarkt van vandaag hebben HR-afdelingen het druk zat met nieuw talent zoeken. Daarom kiezen ze regelmatig voor een een sollicitatieproces zonder screening. Als tweede wordt genoemd dat mensen het als inbreuk op de privacy kunnen ervaren, ook al zijn organisaties het vaak wel verplicht vanuit wet- en regelgeving.

‘Een screening hoeft geen maanden te duren. Sommige controles kunnen binnen 24 uur worden uitgevoerd.’

‘Dat een screening veel tijd kost is een inschattingsfout’, aldus Franken. ‘Een screening hoeft geen maanden te duren. Sommige controles kunnen binnen 24 uur worden uitgevoerd. Dit levert eerder meer tijd op, dan dat het kost als je dat zelf moet doen. Zet het bovendien af tegen het aannemen, begeleiden en afscheid nemen van een niet gecheckte en ongeschikte kandidaat; dat zal uiteindelijk veel meer tijd en geld kosten.’

Meer weten?

Download hier het hele onderzoek, met nog veel meer infographics:

Achtergrondonderzoek in Nederland

Lees ook

SkillsCV haalt in een eerste ronde 2 miljoen euro op

De investeerders van het bedrag voor SkillsCV bestaan uit bedrijven uit de arbeidsbemiddeling, techondernemers en het venture capital-fonds 4impact, naast de initiële investeerders Intelligence Group en de oprichters van Westerduin Uitzendbureau.

De investering wordt onder meer ingezet voor het uitbreiden van het team.

De investering wordt ingezet voor de lancering van de app, integratie met overheden, gemeenten, scholen en recruiters en het uitbreiden van het team.

Transitie naar nieuwe arbeidsmarkt

SkillsCV gaat een belangrijke rol spelen in de transitie naar de nieuwe arbeidsmarkt. Die arbeidsmarkt van de toekomst draait om skills, niet om diploma’s. Het ontwikkelen van skills én het matchen van mens en werk op basis van skills moet centraal komen te staan om ‘mismatches’ tegen te gaan.

Die arbeidsmarkt van de toekomst draait om skills, niet om diploma’s.

SkillsCV zegt de eerste praktische arbeidsmarkttoepassing te zijn op het gebied van skills matching om banen en stages te vinden. De app zet alle vacatures van werkgevers en bemiddelaars om in een set van skills en opleidingen. Aan de andere kant worden de ervaringen van kandidaten omgezet in vaardigheden om een persoonlijk SkillsCV te creëren. Daarmee worden de persoonlijke SkillsCV’s gematcht met alle beschikbare openstaande vacatures in Nederland. Elk cv wordt hierbij op dezelfde manier opgebouwd, waardoor je bias meer uitsluit. Alle sollicitaties en matches zijn by default anoniem, zodat de match puur en alleen op skills kan plaatsvinden.

Privacy first

De technologie wordt gecombineerd met verschillende eisen die passen bij de arbeidsmarktvraagstukken uit dit decennium, zoals privacy first, mobile, one click application, kandidaat centraal en transparantie. Dit gecombineerd met toegang tot alle (bij)banen en stages in Nederland moet resulteren in een breed toegankelijke arbeidsmarkt met een reductie aan bias en ongelijkheid voor baanzoekers.

‘Wij zijn zeer blij met het brede enthousiasme dat we bij investeerders aantroffen.’

‘Wij zijn zeer verheugd met het brede enthousiasme dat wij bij investeerders hebben aangetroffen om de arbeidsmarkt eerlijker en transparanter te maken. Met inhoudelijk sterk betrokken aandeelhouders hebben wij een lot uit de loterij gekregen om onze droom waar te maken’, aldus Maarten Westerduin CEO van SkillsCV.

‘De traditionele manier van selecteren creëert ongelijke kansen.’

Pauline Wink, partner bij 4impact: ‘Investeren in gelijke kansen en inclusieve werkgelegenheid zijn belangrijke investeringsthema’s voor ons. De traditionele manier van selectie op basis van achtergrond, opleiding en ervaring werkt beperkend en creëert ongelijke kansen. SkillsCV staat voor verandering. We zijn erg onder de indruk van het ervaren en ondernemende team, hun visie, ambitie en hun aanpak en kijken uit naar onze samenwerking.’

De baan die je bent

SkillsCV maakt op 4 april haar soft launch in twee regio’s in Nederland samen met 16 (middel)grote arbeidsbemiddelaars. Dat is goed voor ongeveer 1 op de 7 vacatures in Nederland. Na de zomer zal de landelijke launch plaatsvinden. Daarbij heeft SkillsCV de ambitie om binnen een jaar door te groeien naar een half miljoen gebruikers.

SkillsCV maakt op 4 april haar soft launch in twee regio’s in Nederland.

Naast arbeidsbemiddelaars richt SkillsCV zich op overheden, onderwijs (ROC’s en HBO instellingen) en gemeenten. De app wil alle banen, stages, bijbanen en vrijwilligerswerk in Nederland op een gelijke en makkelijke manier ontsluiten. Zo krijgt elke (bij)baanzoeker een gelijk uitgangspunt op de arbeidsmarkt. Daarbij zijn skills de taal waarop de matching plaatsvindt, en de gebruiker ‘de baan vindt die hij is’.

Lees ook

Op wie te stemmen? Dit zijn dé 4 eigenschappen om op te letten

Deze week vinden in (vrijwel) het hele land weer verkiezingen plaats, ditmaal voor 333 gemeenteraden. Bijna 55.000 mensen (1 op ongeveer 320 Nederlanders) staan kandidaat voor zo’n 8.260 beschikbare raadszetels, dus gemiddeld kan 1 op de 6,6 kandidaat zich opmaken voor een plekje in het pluche voor de komende 4 jaar. Maar wie te stemmen? Daarvoor kun je gebruik maken van instrumenten als de Kandidatenkaart, of lokale Stemwijzers of KiesKompassen.

Wie kan de uitdagingen van de moderne tijd het beste aan?

Als je er inhoudelijk niet uitkomt, kun je natuurlijk ook altijd kijken welke kandidaat bij jou het meeste vertrouwen geniet. Wie kan het best de uitdagingen van de moderne tijd aan? Dat blijkt volgens assessmentaanbieder Hogan Assessments terug te voeren op vier persoonlijkheidskenmerken, zo heeft meer dan 30 jaar onderzoek aangetoond.

#1. Ambitie

Leiders die hoog scoren op ambitieniveau, blijken goed toegerust om de productiviteit van hun team tijdens een crisis te handhaven. Ambitie meet hoe doelgericht mensen zijn en hoe energiek ze overkomen. Dit gaat dus om zelfverzekerde leiders die het publiek op daadkrachtige wijze motiveren. De Hogan Personality Inventory meet aan de hand van het ambitieniveau de mate waarin iemand maatschappelijk bewust is, leiderschapskenmerken bezit, en competitief en energiek is.

#2. Interpersoonlijke sensitiviteit

Een ander kenmerk dat kiezers wereldwijd associëren met krachtig leiderschap is interpersoonlijke sensitiviteit, oftewel: de mate waarin een persoon wordt gezien als opmerkzaam, diplomatiek, hartelijk en voorkomend of juist als iemand die mensen die slecht presteren daarop aanspreekt, en als iemand die bereid is om impopulaire standpunten in te nemen. Leiders die hierop hoog scoren, komen hartelijk en vriendelijk over en willen conflicten vermijden. Het zijn mensen die goed kunnen communiceren en die op toegankelijke wijze ondersteuning en advies bieden.

#3. Zorgvuldigheid

‘Zorgvuldigheidsniveau’ is een maatstaf voor de factor betrouwbaarheid of nauwgezetheid. Persoonlijkheidskenmerken als procesoriëntatie en oog voor detail worden hier ook mee geassocieerd. Kiezers zullen bij voorkeur stemmen op leiders die hoog scoren op persoonlijkheidskenmerken zoals betrouwbaarheid en nauwgezetheid.

#4. Leergerichte aanpak

Leidinggevenden die op dit persoonlijkheidskenmerk hoog scoren, zijn vindingrijk en nieuwsgierig naar nieuwe en inventieve manieren om problemen op te lossen. Het gaat hier om een leergerichte aanpak om te bepalen in welke mate iemand plezier lijkt te beleven aan leren. Bij deze factor wordt onder meer gekeken naar creativiteit, abstract denken, nieuwsgierigheid en interesse in nieuwe ervaringen en uitdagingen.

Kies voor bescheidenheid

‘De keuze voor een charismatisch leider ligt voor het publiek wellicht voor de hand’, aldus Dr. Robert Hogan, oprichter van Hogan Assessments. ‘Maar charisma leidt vaak tot minder effectief leiderschap. Charismatische leiders stellen doorgaans hun eigen persoonlijke ontwikkeling centraal, terwijl bescheiden leiders zich juist meer richten op het algemeen belang.’

‘Charisma leidt vaak tot minder effectief leiderschap.’

Uiteindelijk levert juist bescheiden leiderschap betere resultaten, productiviteit en efficiëntie op, aldus Hogan. ‘Het is gebleken dat leiders die een bescheiden opstelling combineren met voldoende zelfvertrouwen bijzonder effectieve leiders zijn doordat ze in staat zijn om optimaal presterende teams samen te stellen en te behouden.’

Lees ook

Foto boven

Zo worden de laatste medewerkers voor de Floriade geworven

Floriade Expo 2022 gaat bijna van start. Vanaf 14 april vult Start People als partner van Floriade een groot deel van de vacatures in. Van office functies tot banen op het park zelf. Van de circa 75 vacatures, zijn er nog zo’n 30 te vervullen. Daarom organiseerde Start People – met nog precies een maand te gaan tot de bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling – vandaag een pop-up sollicitatiemoment in een tijdelijke kas in Almere.

Mensen konden in de sollicitatiekas – zonder afspraak – in stijl solliciteren.

Mensen konden hier – zonder afspraak – in stijl solliciteren op één van de laatste vacatures van Start People bij één van de grootste evenementen van ons land. Kandidaten van jong tot oud kwamen langs voor een gesprek in de kas en de kans om een half jaar onderdeel uit te maken van het Floriade-team.

floriade sollicitatiekas
Blik op de Sollicitatiekas

Aftelklok

De sollicitatiekas stond aan de Esplanade in Almere Centrum. Hier staat ook de aftelklok van de Floriade, die vandaag door Start People werd verzet. De aftelklok is hét symbool voor de Floriade en wordt al sinds 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur aangepast.

De aftelklok wordt al 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur verzet.

Sarah Plaizier, projectleider bij Start People: ‘We zijn trots dat we als partner van de Floriade een grote groep mensen aan het werk kunnen zetten op één van de meest bijzondere en grote evenementen van ons land. We hebben een breed aanbod aan vacatures. Office-functies, zoals supervisors en boekingsagenten, maar ook banen op het terrein zelf, zoals gastheren en ticketmedewerkers. Een van de subthema’s van Floriade is “Healthying the city”. Dit sluit mooi aan bij de missie van Start People, namelijk mensen kansrijk maken en houden. We kijken er naar uit om tijdens de Expo mensen te laten groeien.’

Unieke werkervaring

‘Het team dat gaat werken bij de Floriade vormt een half jaar lang één grote familie’, aldus Plaizier. ‘Samen mogen ze een evenement neerzetten dat maar één keer in de 10 jaar plaatsvindt. Dat is een bijzonder uitgangspunt en dé basis om unieke werkervaring op te doen. In combinatie met het thema van de Floriade is werken op dit grootse evenement een echte toegevoegde waarde op ieder cv en een ervaring om nog lang na de Expo te mogen koesteren.’

‘Het team dat gaat werken bij Floriade vormt een half jaar lang één grote familie.’

Floriade Expo 2022 vindt plaats vanaf 14 april tot 9 oktober dit jaar. Almere is dan een half jaar lang het podium voor deze bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling met als hoofdthema ‘Growing Green Cities’. In het 60 hectare grote Floriade-park kunnen mensen groene oplossingen van innovators uit binnen- en buitenland ontdekken die onze steden mooier en duurzamer maken op het gebied van groen, voeding, gezondheid en energie. Er zijn nog een paar vacatures te vervullen. Deze zijn te vinden op de website van Start People.

Lees ook

Digitaal IT’ers werven op 3 continenten vanuit Amsterdam (inzending Mavim & Pro Contact)

Omschrijving van de case

Mavim is een softwarebedrijf dat is ontstaan in Noordwijk. Het bedrijf heeft grootse uitbreidingsplannen, maar weet tegelijkertijd dat hun kracht niet ligt bij recruitment. De focus ligt op het uitbreiden van het bedrijf, door hubs op te zetten in India en de VS. Via deze hubs kan de organisatie verder zijn vleugels uitslaan. Mavim durft te dromen, is anders dan anderen en juist dat eigenzinnige karakter moet de voedingsbodem zijn voor een allesomvattende recruitmentstrategie.

‘Juist het eigenzinnige karakter van Mavim moet de voedingsbodem zijn voor een allesomvattende recruitmentstrategie.’

Precies op dat cruciale moment legt Pro Contact via LinkedIn contact met de DGA van Mavim, Jean-Jacques Vossen. Wat volgt zijn bevlogen gesprekken over de plannen, de mensen en de missie. Jean-Jacques is een groot voorstander van RPO en gelooft in de toegevoegde waarde ten opzichte van W&S, detachering en uitzenden. De samenwerking komt tot stand, de machine komt op stoom. Een echte combinatie van jobmarketing, interim recruitment en employer branding.

mavim werft met pro contact

Met behulp van job marketing campagnes worden alle vacatures via Facebook, Instagram en Google verspreid over de wereld. De recruitmentconsultants van Pro Contact werken vervolgens met het corporate recruitmentteam van Mavim samen bij het searchen en screenen van alle kandidaten. Allemaal via Teams, vanuit Nederland, worden over de hele wereld sollicitatiegesprekken gevoerd.

‘Via Teams, vanuit Nederland, worden over de hele wereld sollicitatiegesprekken gevoerd.’

Tegelijkertijd ontwikkelt het creatieve team een employer branding-campagne voor Mavim genaamd ‘You Make Mavim’ die internationaal wordt ingezet, ondersteund door een werkenbij-pagina en social media-uitingen. Inmiddels zijn de kantoren in Boston en Bangalore een feit. Grotendeels geworven via de RPO-campagnes die Mavim en Pro Contact hebben opgezet. Juist omdat medewerkers zich vanaf dag 1 onderdeel moeten voelen van de Mavim familie, is het belangrijk dat zij uitingen zien van Mavim, daar heeft RPO enorm aan bijgedragen.

Wat was de impact van de case?

De pay-off ‘You Make Mavim’ is omarmd door de gehele organisatie. Dit is tweeledig: enerzijds zijn het de mensen die Mavim tot Mavim maken, daarnaast zijn zij het die dag-in-dag-uit bezig zijn met het verbeteren van het software-product ‘Mavim’. Tijdens interne meetings wordt hier ook aandacht aan geschonken en de boodschap is dus ook echt ingebed. Dit is de belangrijkste kwalitatieve impact.

Op kwantitatief niveau heeft de samenwerking tot een enorm aantal hires geleid.

Op kwantitatief niveau heeft de samenwerking tot een enorm aantal hires via de RPO-campagnes geleid. Inmiddels staat de teller op 14 plaatsingen verspreid over drie continenten: Europa, Azië en Noord-Amerika. De recruitmentconsultants van Pro Contact zijn dusdanig vergroeid met het bedrijf, dat zij altijd verantwoordelijk zijn voor de eerste screening. Dit heeft gezorgd voor een enorme efficiencyslag omdat het corporate recruitment team van Mavim zich volledig kan richten op de tweede gesprekken, en daarmee de time-to-hire is verkort met meer dan 40%.

mavim werft met pro contact

Verder is het Mavim gelukt om een zeer krappe arbeidsmarkt zij-instromers te werven. Professionals die graag in de IT willen werken, maar zijn begonnen vanuit een andere achtergrond. Door met advertenties hierop in te spelen, hebben Mavim en Pro Contact meerdere mensen geworven voor IT-profielen, die nooit via de reguliere kanalen waren gevonden. Juist door verder te kijken, en je te begeven buiten de gebaande paden is het in deze tijd mogelijk om aan goede mensen te komen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het is een case die alle facetten raakt van RPO. Op een creatieve manier werven met job marketing, interim recruitment als verlengstuk van de klant en een breed gedragen employer branding-campagne. Samen heeft dit ervoor gezorgd dat Mavim haar ambities kan waarmaken: uitbreiden naar meerdere continenten. Verder is het een case die de digitalisering precies vat: wat in het pre-covidtijdperk voor onmogelijk werd gehouden is waarheid geworden bij Mavim. Via Microsoft Teams zijn in samenwerking met Pro Contact twee volledige kantoren opgezet die nu ook operationeel zijn in de VS (Boston) en India (Bangalore).

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Sander Cornelissen – Directeur Mavim
  • Jean-Jacques Vossen – Directeur Mavim
  • Martijn van Steenbeek – Partner bij Pro Contact
  • Fransje Vosmeer – Recruitment Consultant bij Pro Contact
  • Roos van Pinxteren – Creative bij Pro Contact
  • Willem Bos – Creatief Directeur Pro Contact

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

De ideale kandidaat selecteren? ‘Van 1 tot 100 tellen is genoeg’

Je stem is, net als een vingerafdruk en DNA, uniek. Je stem bevat verborgen informatie. Met dat uitgangspunt is vandaag Voice Your Future gelanceerd. Door simpelweg in een microfoon hardop van 1 tot 100 te tellen, genereert deze start-up een compleet persoonlijkheidsprofiel. Initiatiefnemer Gusta Timmermans: ‘Je stem zegt alles. Voice Your Future is een nieuw HR-instrument. Van beroepskeuzetesten tot het vinden voor de juiste kandidaat voor een vacature. Jouw Voice bepaalt jouw Future.’

‘Jouw Voice bepaalt jouw Future.’

Nu al is er schaarste op de arbeidsmarkt en die krapte wordt komende jaren alleen maar groter. Tegelijkertijd zijn er nog altijd veel mismatches bij werving en selectie. Zeker in een overspannen arbeidsmarkt is het belangrijk competenties en persoonlijkheidsprofielen goed te laten matchen met een functie om zo snel mogelijk de juiste persoon voor je team te vinden. Maar hoe krijg ik de juiste kandidaat met de juiste skills in mijn team? Hoe voorkom ik als HR-afdeling dat ik vooringenomen ben naar kandidaten en niet onbewust toch selecteer op huidskleur of gender? En vooral: hoe krijg je een objectief beeld van een kandidaat? ‘Een cv moet kloppen en het helpt als je cv ook een echte afspiegeling is van je persoonlijkheid’, aldus Timmermans. ‘Juist daarin excelleert dit nieuwe unieke arbeidsmarktinstrument.’

Wiskundige modellen

‘Je stem is uniek en bevat verborgen informatie’, aldus Timmermans. ‘Door je stem op te nemen met een microfoon, door hardop van 0 tot 100 te tellen, worden trillingen en frequenties geregistreerd waarmee we op basis van wiskundige modellen een persoonlijkheidsprofiel kunnen samenstellen. Met de stemanalyseopname meten we de elektrische activiteit van je stem in combinatie met hersenactiviteit en kunnen zo de krachtige (maar ook minder sterke) eigenschappen van een kandidaat benoemen. De stem vertelt je of je een leider of een helper bent, of je een doener of een denker bent, of je creatief of juist analytisch bent.’

‘Elke stem is uniek, net zoals je vingerafdrukken of je iris.’

Co-founder Sander Poos snapt dat het wonderlijk overkomt. Hardop tot 100 tellen in een microfoon en dat een softwareprogramma vervolgens een persoonlijk profiel van jou maakt. Werkt dat wel? Poos zegt van wel. ‘Maar Voice Your Future is veel meer dan een horoscooptestje. Elke stem is uniek, net zoals je vingerafdrukken of je iris. Een moeder hoort aan de stem van een baby of er iets is, dieren communiceren met geluid. Er komt ook geen licht in onze hersenen, maar we kunnen wel licht zien. Onze hersenen werken als nullen en enen en stemgeluid is daarin een onbekende, maar bepalende factor. Trillingen en frequenties leggen dankzij Voice Your Future je persoonlijkheid bloot.’

Verrassend correct

Er ligt veel wetenschappelijk onderzoek ten grondslag aan Voice Your Future, aldus Timmermans. Ruim 25.000 mensen zijn getest om het model te verifiëren en de uitkomsten zijn verrassend correct. ‘Je stem zegt alles over wie je bent. Met de uitslag van een test kan een coach zijn of haar coachee ook veel beter verder helpen.’

‘Met je stem kunnen we een beroepskeuzeprofiel maken. Welk vak past bij jou?’

Voice Your Future is bovendien ook nog een leuke, creatieve aanvullende tool voor HR-professionals, (loopbaan)coaches, beroepskeuzes, teamsamenstelling en arbeidsmarktvraagstukken, benadrukt ze. ‘Met je stem kunnen we bijvoorbeeld een beroepskeuzeprofiel maken. Welk vak past bij jou? En wat past niet?’ Maar ook voor mensen die al op de arbeidsmarkt actief zijn, is Voice Your Future geschikt, zegt Timmermans. ‘Je stem kan veranderen, en dus ook wie je bent. Op latere leeftijd kan jouw profiel van helper, best leider of bemiddelaar geworden zijn.’

‘Hardop tellen en het persoonlijke rapport rolt er binnen een paar minuten uit.’

In de war for talent kan Voice Your Future een beslissende rol spelen, denkt Poos: ‘Je kunt op basis van een stemanalyse heel snel van een grote groep mensen een profiel maken en zo selecteren. Hardop tellen en het persoonlijke rapport rolt er binnen een paar minuten uit. Zo kun je ook heel goed teams met verschillende competenties samenstellen. In HR zie je nog altijd zoveel mismatches. Je denkt vaak de goede kandidaat te hebben, maar in de praktijk valt het toch vaak tegen. Voice Your Future laat echt zien wie je bent en zorgt snel voor een goede match tussen kandidaat en vacature.’

Lees ook

Ook recruiters steeds meer in de bres voor Oekraïne

Raakt de oorlog in Oekraïne ook al de wereld van recruiters? Zoals dat gaat met zo’n wereldwijde crisis: natúúrlijk. En wel op allerlei manieren. Zo vallen bijvoorbeeld al tal van initiatieven op die zijn opgezet om de mensen in Oekraïne op een of andere manier te ondersteunen, ook vanuit een recruitmentperspectief.

Jooble heeft een initiatief gelanceerd om Oekraïners te helpen aan het werk te blijven.

Zo is er een Notion-page die gevluchte Oekraïners in de EU en het VK helpt met werk, maar bijvoorbeeld ook met werkvisa en andere documenten. En via HR for Ukraine worden alle HR-gerelateerde bronnen verzameld om Oekraïne bij te staan. Daarnaast heeft Jooble, een grote jobsite met zijn hoofdkwartier in Kyiv, een initiatief gelanceerd om Oekraïners de kans te geven ook over de grens verder te werken of een nieuwe baan te vinden.

Onderdak bieden

Jooble is actief in meer dan 70 landen in de wereld. De carrièrezoeksite van het bedrijf wordt elke maand door ongeveer 90 miljoen mensen gebruikt. Volgens SimilarWeb is Jooble zelfs de op één na meest bezochte carrièresite ter wereld. Het hoort bij de 500 best bezochte websites ter wereld.

Met het nieuwe initiatief wil Jooble zijn verantwoordelijkheid nemen.

Met het nieuwe initiatief wil de site zijn verantwoordelijkheid nemen, zo schrijft het: ‘De oorlog heeft je gedwongen tijdelijk je huis te verlaten. Maar vergeet niet: we zijn samen, en worden gesteund door de hele wereld. En deze site helpt je om een baan te vinden in een land dat je onderdak heeft geboden.’

Ook opvallend

Ook opvallend is een initiatief als het platform RemoteUkraine, opgezet om getalenteerde Oekraïners aan de slag te houden, waar ze ook terecht komen. En StepStone ondersteunt een jobboard dat UATalents heet, en vacatures biedt voor hen die door de oorlog hun baan zijn verloren.

Indeed heeft alle Russische vacatures verwijderd.

Terwijl de vrije wereld zich dus enerzijds achter Oekraïne schaart, melden vrijwel alle bedrijven anderzijds hun werkzaamheden in Rusland te staken. Bekende vacaturesites als Indeed, Adzuna, Jobrapido en Upwork (voor freelancers) hebben hun Russische sites al op zwart gezet. Indeed heeft zelfs alle Russische vacatures vervangen door een boodschap die de invasie afwijst.

Ook grote recruiters nemen de wijk

Ook bekende en wereldwijd opererende recruitmentbureaus als Hays hebben besloten al hun werkzaamheden in Rusland stil te leggen. De kantoren die het had in Moskou en St.-Petersburg blijven voorlopig dus gesloten. Geen makkelijke beslissing, zei CEO Alistair Cox tegen ToTalent. ‘Maar we kunnen geen aanwezigheid in Rusland continueren, noch organisaties in enige manier blijven assisteren, in het licht van de huidige situatie.’

‘In het licht van de huidige situatie kunnen we geen aanwezigheid in Rusland continueren.’

Ook de World Employment Confederation (WEC) heeft al een statement doen uitgaan waarin het uitlegt hoe de recruitment-industrie probeert mensen steun te verlenen, in het bijzonder de mensen die zijn ontslagen door de crisis. En de International Labour Organisation (ILO) heeft de huidige situatie in Oekraïne ‘een van de meest donkere hoofdstukken uit de geschiedenis genoemd’. ‘Het is een brutale schending van onze missie om vrede door sociale rechtvaardigheid te promoten’, aldus directeur-generaal Guy Ryder. ‘De aggressors beseffen maar al te goed dat de vernietiging van banen massief is en nog jaren zal voortduren.’

Fast track sollicitatie’

Ondertussen is in Denemarken fintech-scale-up Pleo gestart met een ‘fast track sollicitatie‘ voor mensen die in Oekraïne hun baan zijn verloren, inclusief bijvoorbeeld visa, relocatie en eventuele therapie. Ook andere organisaties springen in op deze mogelijkheid, en laten zien open te staan voor talent uit Oekraïne dat hier graag aan het werk wil. Via Jobs4Ukraine kunnen ze in het Engels, maar ook in de eigen taal solliciteren. Dat geldt van designers tot marketeers.

Via Shelter4UA kunnen Oekraïners in de rest van Europa onderdak vinden. En Imagine Ukraine wil vluchtelingen uit Oekraïne matchen met vrijwilligersorganisaties en bedrijven die diversiteit hoog in het vaandel hebben staan. Overigens niet alleen voor Oekraïners, ook jonge mensen uit Belarus en Rusland wil de organisatie graag een nieuw perspectief in Europa bieden. En dan hebben we ook nog een platform van de internationale freelancerssite Upwork om projecten om te zetten in een donatie.

‘We willen vluchtelingen gerust stellen over de mogelijkheden in Nederland.’

In Nederland is onder meer werkzoekendenplatform JobOn actief, met aanstaande vrijdag een evenement voor Oekraïners die in Nederland aan de slag willen. In een gratis online webinar vertelt onder meer Elena Bragar, die in Oekraïne geboren is en allang vrijwilliger is bij JobOn, hoe je succesvol in Nederland kunt solliciteren. ‘Het doel is om drempels weg te nemen bij vluchtelingen en ze gerust te stellen over de mogelijkheden in Nederland en ze te informeren over de kansen die er ook zijn’, aldus Pieter Vermeer, oprichter van JobOn.

Positief effect

En zo zijn er dus ook al steeds meer werkgevers die – hoe wrang ook – een positief effect aan de oorlog ontdekken. In het Westland staan bijvoorbeeld al tal van kwekers en uitzendbureaus met open armen klaar om Oekraïense vluchtelingen te verwelkomen om in de kassen te komen werken. Oekraïense burgers die het geweld in eigen land ontvluchten, kunnen in de EU een speciale status krijgen. Daarmee kunnen ze ten minste een jaar in een EU-lidstaat wonen en werken en hoeven niet de gebruikelijke asielprocedure voor niet-EU-burgers te doorlopen.

‘Oekraïners zijn hartstikke welkom.’

Voor de uitzendbureaus en Westlandse kwekers biedt dat perspectieven: zij kampen de laatste jaren met een tekort aan arbeidsmigranten. Tomatenkwekers verwachten zelfs dat dit tekort vanaf de zomer alleen maar groter wordt. Nu de gasprijzen zo hoog zijn, telen zij namelijk met natuurlijk zonlicht en gaan ze over een paar maanden allemaal tegelijk oogsten. ‘Dan komt er echt een piek en neemt dus ook de vraag naar arbeid toe’, zegt Margriet Looye van Looye Tomaten in Naaldwijk. ‘Oekraïners zijn hartstikke welkom.’

‘Misstanden absoluut voorkomen’

Glastuinbouw Nederland is bezig met een inventarisatie. Hoeveel ruimte hebben kwekerijen om Oekraïners op te vangen en mogelijk werk te bieden? ‘De prioriteit ligt écht bij fatsoenlijke huisvesting, goede gezondheidszorg en scholing voor de kinderen’, aldus een woordvoerder. ‘Het mooiste is als deze vluchtelingen straks weer terug naar huis kunnen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan willen we mensen helpen om te kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud. Werken in de kas is dan een optie, maar alleen als de randvoorwaarden goed zijn geregeld. Misstanden moeten we absoluut voorkomen.’

Ook bij veel Nederlandse uitzendbureaus staan ze klaar om vluchtelingen uit Oekraïne die in Nederland terechtkomen aan het werk te helpen. Maar wel alles op zijn tijd, aldus Frank van Gool, topman van OTTO Workforce, dat voor de oorlog al duizenden Oekraïners hier in Nederland en in Polen aan het werk hielp. ‘Natuurlijk zien we tekorten op de arbeidsmarkt. Maar laten we ons eerst realiseren dat het mensen zijn. Mensen die dramatische ervaringen hebben opgedaan.’

‘Het is geen bus vol sollicitanten voor de Nederlandse arbeidsmarkt die hier aankomt, het zijn vluchtelingen.’

Ook de ABU vindt de berichten dat berichten dat uitzenders de Oekraïners graag zien komen om de krapte op de arbeidsmarkt op te lossen ‘op dit moment voorbarig en ongepast. Ze doen geen recht aan de schrijnende situatie.’ Albert Kolthof van de Kiwi Personeelsgroep in Hoogezand vatte de situatie tegenover RTV Noord misschien nog wel het meest treffend samen. ‘Het is geen bus vol sollicitanten voor de arbeidsmarkt die hier aankomt, het zijn vluchtelingen’. Met andere woorden: victorie kraaien over Oekraïners als dé oplossing voor de krapte? Laten we daar alsjeblieft nog even voorzichtig mee zijn.

Iets gemist? Laat het ons weten!

Lees ook