Waarom de employee journey geen hype, maar juist een krachtig framework is

Iedereen lijkt wel over allerlei journeys en experiences te praten, maar daar zit vaak niet veel inhoud achter, constateert Sascha Becker. Tijd om deze begrippen te ‘onthypen’, zegt hij tegen Marcel van der Quast.

Sascha Becker, head of strategy bij bureau PROOF en samen met Wenda Bolink schrijver van het boek ‘De employee journey‘ vertelt in Marcel van der Quasts podcastserie ‘Hier is AMC’ uitgebreid over hoe hij wel inhoud aan die ‘reizen’ en ‘ervaringen’ van kandidaten en medewerkers wil geven. Bekijk hieronder het hele gesprek, verderop in dit artikel licht ik een paar onderwerpen eruit.

Employee journey is geen nieuw begrip

Het boek is niet geschreven om de employee journey als iets nieuws te introduceren, zegt Becker. Iedere organisatie heeft namelijk al in een of andere vorm een werknemersreis. ‘We hopen met dit boek alle onderdelen van die journey met elkaar te verbinden vanuit 1 visie, met een verbindend model en veel praktische handvatten. Op die manier kunnen organisaties het vooral als één geheel benaderen. Dat maakt een belangrijk verschil.’

Spreek boardroom-taal: business value

Mensen zijn voor veel werkgevers hun belangrijkste asset. Dat blijkt ieder jaar weer uit verschillende onderzoeken. De employee journey gaat over alle contactmomenten met die mensen, dus de verantwoordelijkheid daarvoor hoort hoog in de organisatie te liggen, zegt Becker. Te vaak is dat nog niet zo, omdat de journey niet als één geheel wordt benaderd. Iedere afdeling doet zijn best op hun deel. Maar er zit verschil in, het is net niet optimaal op elkaar afgestemd, en (toekomstige) medewerkers merken dat.

Spreek een gezamenlijke taal die bestaat uit business value

Om het als één geheel te benoemen, moet je ook een gezamenlijke taal spreken. Die taal bestaat uit business value. Cijfers dus. De employer journey (of experience) is hierbij maar een middel. Het gaat erom wat deze uiteindelijk oplevert, en dat is business value, zegt Becker. Dat moet je inzichtelijk maken, en zo moet je het dus ook doorrekenen als verantwoordelijke voor die experience. Dan moet je niet (alleen) HR-metrics benoemen als verloop, verzuim, engagement, maar ook: wat dat oplevert voor de organisatie. Denk aan: lagere wervingskosten, betere NPS-scores, hogere klanttevredenheid.

Basis wordt gevormd door ‘aligned’ medewerkers

De basis van de employee journey zijn de zogenoemde ‘aligned’ medewerkers, zegt Becker: blije, tevreden medewerkers die weten wanneer ze wat moeten doen, wat de juiste dingen zijn. Zodat ze uiteindelijk lekker in hun vel zitten. En als je lekker in je vel zit, creëer je businesswaarde. ‘De meeste mensen hebben het over engagement. Dat betekent in mijn visie ‘Ik wil de juiste dingen doen’. Waarom wij bij PROOF met de term ‘aligned’ werken, is omdat dat ook in zich heeft ‘Ik kan de juiste dingen doen. Wat kan ik en wat wil ik met mijn talent doen, en hoe word ik gefaciliteerd door mijn werkgever. En vanuit de werkgever: wat kan ik jou bieden waardoor jij de beste versie van jezelf wordt, en voor de organisatie business value gaat realiseren.’

Hoe uniek moet het werkgeversverhaal zijn?

Centraal in alles wat je als werkgever in de employee journey doet, staat het verhaal als werkgever en de belofte die je je (toekomstige) medewerkers doet. Hoe uniek moet dat verhaal zijn? ‘In de strategie wordt bepaald wat het verhaal en de belofte zijn. Die hoeven niet 100% uniek te zijn, als het maar echt is en wordt gevoeld door de eigen medewerkers. In de creatieve vertaling naar communicatie moet dit uniek en bijzonder worden gemaakt.’

‘Je verhaal hoeft niet 100% uniek te zijn, als het maar gevoeld wordt door de eigen medewerkers’

Dit moet je niet te ‘vroeg’ doen. Vooral interne communicatie moet niet als reclame aanvoelen voor de eigen medewerkers. Naar de externe doelgroep moet je het scherper doorvertalen. Zij kennen je organisatie nog niet, dus daar moet je ook andere onderdelen uit het verhaal belichten.

Uiteraard hebben we in het hele gesprek nog veel meer besproken, dus luister vooral de hele aflevering.

Over de auteur

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van AMC-bureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.  

Lees ook:

Podcast Wieke Dijkstra: ‘Recruiter van de toekomst wordt steeds meer netwerkmanager’

De recruiter van morgen is niet alleen meer bezig met vacatures vullen, maar fungeert veel meer als netwerkmanager, die kijkt naar de potentie van kandidaten en dat koppelt aan de op dat moment geldende vraag van de organisatie.

Die verwachting spreekt Wieke Dijkstra uit, ex-tophockeyster, tegenwoordig talentconsultant en op 16 mei een van de keynote sprekers op Werf& Live. Dijkstra ziet organisaties steeds flexibeler worden, maar tegelijk behoefte hebben aan specialisten. Aan de andere kant ontwikkelen steeds meer kandidaten zich volgens een zogenoemde ‘T-shape’: ze koppelen een specialisme aan brede, generieke vaardigheden als creativiteit, samenwerking en aanpassingsvermogen.

De blik op morgen: ontwikkelzekerheid

Aan de recruiter van de toekomst om die veranderende vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. En dan niet alleen in het hier en nu te kijken, maar juist ook meer met de blik op morgen, zegt ze. Daar past volgens haar bijvoorbeeld samenwerking met andere bedrijven, om talenten meer onderling uit te wisselen. Maar het gaat er ook om de nieuwe generaties de kans te bieden op de ontwikkeling waaraan ze zoveel behoefte hebben.

‘Voor generaties Y en Z geldt niet zozeer baan- of werkzekerheid. het gaat hen om ontwikkelzekerheid’

‘Voor de generaties Y en Z geldt niet zozeer baanzekerheid of werkzekerheid’, zegt Dijkstra in een recente podcast van Werf&. ‘Waar het hen om gaat is ontwikkelzekerheid. Als je aantrekkelijk wil zijn voor jonge generaties moet je erover nadenken hoe je dat kunt bieden. En dan niet alleen in fantastische ontwikkelprogramma’s, maar vooral door goede uitdagingen te bieden. En als je dat niet alleen kunt, daarvoor samenwerking te zoeken met anderen.’

Grotere rol in exitbeleid

Voor recruiters betekent het volgens haar dat ze niet alleen moeten zoeken naar wat iemand nu al kan, maar ook naar wat iemand in de toekomst gaat kunnen. En ze pleit ervoor een grotere rol te claimen in het exitbeleid van de organisatie. ‘Schrijf mensen niet af als ze je organisatie verlaten. Maar hou contact, verlies ze niet uit het oog, en neem ze misschien weer aan na een paar jaar, als ze meer kennis en ervaring en meer aanpassingsvermogen hebben opgedaan.’

‘Schrijf mensen niet af als ze je organisatie verlaten. Maar hou contact, verlies ze niet uit het oog’

Het maakt niet uit wat er op je afkomt, maar hoe je ermee omgaat, zegt ze. Focus je dus niet te veel op schaarste alleen, maar leer kijken naar de potentie van mensen. ‘Dat vraagt van de meeste recruiters wel iets anders dan ze nu gewend zijn. Het vraagt van hen bijvoorbeeld ook dat ze intern draagvlak leren creëren voor hun werk.’ En het vraagt ook dat je het niet erg vindt als iemand de organisatie verlaat. ‘Dan kun je zeggen: wat zijn ze toch niet-loyaal. Maar als je goed uit elkaar gaat, kun je het ook als een kans zien om een duurzame relatie op te bouwen met potentiële ambassadeurs met je organisatie.’

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je het complete verhaal over de ‘andere manier van kijken’ van Wieke Dijkstra horen? Meld je dan nu aan voor Werf& Live.

Of luister eerst de hele podcast met Wieke

Als voorbereiding op Werf& Live maakte Wieke Dijkstra een interessante podcast. Onderwerpen als de vierde industriële revolutie, menselijke toegevoegde waarde, werkverdeling, zelfregulatie, en het nut van data komen hier allemaal aan bod. Luister hier het hele gesprek:

Lees ook:

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

De Jonge Recruiterspodcast: Ruth Tolhuijs ontdekte dat je eerst moet weten wie je bent, voordat je kunt solliciteren

Jonge recruiters zitten nog maar net in het vak, maar hebben al genoeg te vertellen. Elke maand interviewen we een van hen in onze Jonge Recruiterspodcast. Denk aan vragen als: hoe ging je eerste aanname? En hoe zie je de toekomst van recruitment voor je?

Vandaag in de tweede aflevering: Ruth Tolhuijs, Recruitment Consultant Online Marketing bij WeKnowPeople.

Wat nu?

Na haar HR-studie twijfelde Ruth: wat nu? Bij haar werk voor een uitzendbureau ontdekte ze dat het belangrijk is om eerst te weten wie je bent en wat bij je past, voordat je kunt solliciteren. En dat gold ook voor haarzelf.

De juiste persoon op de juiste plek, dat is wat ze nastreeft

Match via Instagram

Via het Instagramaccount van de Rijdende Recruiter werd ze nieuwsgierig. Waar werkte deze creatieve en inspirerende vrouw? De match werd al snel duidelijk: Ruth ging aan de slag bij WeKnowPeople, het bedrijf dat haar waarden deelde. De juiste persoon op de juiste plek, precies wat zij zelf nastreeft als recruiter.

Meedoen?

Ben jij een jonge recruiter (max 2 jaar ervaring en onder de 30 jaar) en wil je meedoen? Neem dan contact met ons op!

Lees ook: