Zijn eerste ervaring met recruitment was letterlijk op straat. Met een vestigingsmanager liep Eric Houwen ooit door Gent op zoek naar potentiële winkelmanagers voor Manfield. ‘Gewoon winkels inlopen en vragen: wil jij niet bij ons werken?’ Het was old school headhunting in z’n puurste vorm, vertelt de Talent Acquisition Director bij ACT Group in een nieuwe aflevering van de Monkey Rock-podcast van Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer (EN HR solutions) en Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group). ‘Ik weet nog steeds niet of het destijds gelukt is, maar het vak heeft me toen wel gegrepen.’
‘Je moet mensen de ruimte geven binnen heldere kaders. Niet micromanagen, maar sturen op output.’
In zijn ruim 5 jaar bij Deloitte maakte Houwen een van zijn grootste groei uitdagingen mee. Na covid moest het recruitmentteam snel weer opschalen: van 1.500 naar 2.700 hires per jaar. ‘Dat lukt alleen als je een goede structuur hebt én goede mensen om je heen’, blikt hij terug. Vertrouwen geven is daarbij cruciaal, zegt hij. ‘Je moet mensen de ruimte geven binnen heldere kaders. Niet micromanagen, maar sturen op output.’ Deloitte decentraliseerde de werving door recruitment leads in de business te plaatsen. ‘Dat gaf ons schaalvoordeel en flexibiliteit. Als TA-leider hoefde ik niet alles zelf te bouwen, maar konden anderen het lokaal oppakken.’
Geen paniek, maar scenario’s
Houwen benadrukt dat recruitment nooit volledig strategisch zal zijn, omdat het zo conjunctuurgevoelig is. Maar je kunt wel degelijk sturen, zegt hij. En wel aan de hand van scenario’s. ‘Je moet altijd rekening houden met groei, krimp en transformatie. Wat als we meer A.I.-experts nodig hebben? Wat als de markt instort? Dat is geen glazen bol, dat is voorbereiding.’ Bij ACT Group werkt Houwen momenteel bijvoorbeeld met verschillende scenario’s die inspelen op marktontwikkelingen, technologie en veranderende skills, vertelt hij. ‘We kijken niet alleen naar volume, maar ook naar type functies en capabilities.’
‘Referral recruitment is een krachtig wapen. Maar je moet het wel continu zichtbaar maken.’
In zijn huidige rol stuurt hij een wereldwijd recruitmentteam aan, dat verspreid werkt over Europa, de VS en Azië. De uitdaging: met beperkte schaal een maximaal effect behalen. ‘Referral recruitment is daarbij een krachtig wapen. In een jaar zijn we daarmee gestegen van 9 naar 22% van onze instroom.’ De implementatie van referral tool Sprad en consistente interne communicatie waren daarbij de sleutel, legt hij uit. ‘Het werkt alleen als je het actief blijft promoten. Niet een keer roepen dat referral belangrijk is, maar continu zichtbaar maken.’ Ook het aantal hires via bureaus halveerde in die tijd. ‘We zijn kritischer gaan kijken naar wat we zelf kunnen en waar we echt externe hulp nodig hebben.’
Bouw altijd eerst de basis
Waar Houwen ook komt te werken, zijn eerste stap is altijd hetzelfde: zorgen dat de basis op orde is. ‘Processen, systemen, branding, structuur: dat moet staan’, vertelt hij. ‘Pas dan kun je bouwen aan innovatie.’ A.I., recruitment marketing automation en tooling; ze zijn allemaal belangrijk, maar alleen als ze op een stevig fundament landen. ‘Veel organisaties willen een vlag op een modderschuit zetten. Dan ziet het er misschien mooi uit, maar zakt het alsnog in elkaar.’
‘Goede mensen blijven nodig. Technologie versterkt, maar vervangt niet.’
Uiteraard experimenteert hij bij de ACT Group ook met A.I., bijvoorbeeld via tools als BrightHire. ‘Zo nemen we sollicitatiegesprekken op en analyseren die vervolgens via A.I. Superinteressant, maar ook spannend. GDPR, ethiek en betrouwbaarheid zijn zaken die we daarbij serieus nemen.’ Houwen gelooft dat A.I. de basis van het vak misschien zal veranderen, maar niet de essentie. ‘Goede mensen blijven nodig. Technologie versterkt, maar vervangt niet.’
Wat maakt een goede TA-leider?
Wat maakt volgens Houwen een goede Talent Acquisition-leider? ‘Iemand die scenario’s kan uitwerken, maar ook de basis blijft bewaken. En iemand die snapt wanneer je moet schakelen, en wanneer je gewoon even niks moet doen.’ Wat hij daarbij als zijn belangrijkste KPI hanteert? Daarover is hij duidelijk, dat kan er maar één zijn. ‘De Quality of hire. Zitten ze er na een jaar nog? Zijn ze succesvol? Dát is waar het om draait.’
De 5 belangrijkste take-aways:
#1. Goede structuur + goede mensen = succes
‘Je moet mensen de ruimte geven binnen duidelijke kaders.’ Een sterke structuur en vertrouwen in je team zorgen voor schaalbaarheid en flexibiliteit. Micromanagen belemmert groei.
#2. Decentraliseren werkt
‘Als TA-leider hoefde ik niet alles zelf te bouwen.’ Door recruitment te decentraliseren kunnen teams lokaal eigenaarschap nemen en sneller inspelen op specifieke behoeften.
#3. Referral recruitment is goud waard
‘Van 9 naar 22% in een jaar tijd.’ Referral groeit pas echt als het ondersteund wordt met tooling, communicatie én zichtbare interne aandacht.
#4. Bouw eerst de basis
‘Veel organisaties willen een vlag op een modderschuit zetten.’ Processen, systemen en employer branding moeten op orde zijn vóór je gaat innoveren. Zonder basis geen impact.
#5. TA-leiders zijn scenarioplanners
‘Je moet altijd rekening houden met groei, krimp en transformatie.’ Anticiperen op verschillende scenario’s maakt recruitment wendbaarder en veerkrachtiger bij onverwachte ontwikkelingen.
Meer weten?
Benieuwd naar meer inzichten van Eric Houwen? Luister de volledige Monkey Rock-podcast en ontdek hoe hij bij verschillende werkgevers, zoals momenteel ACT Group, de uitdagingen van de arbeidsmarkt te lijf gaat.
Lees en luister ook:
- Regie, relaties en een radicale omslag: de 3 redenen waarom Alliander in zijn recruitment nu vooroploopt
- Natasja Freijer (Schiphol): ‘From scratch een recruitmentafdeling bouwen? Een droomklus’
- Jolie den Boer (Booking): ‘Onze naam helpt, maar ook bij ons gaat recruitment niet vanzelf’
- Wouter Koolmees en Mascha van der Heijden (NS): ‘Recruitment is iets waarvoor de hele organisatie zich moet inzetten’
- Mickey Spier (Securitas): ‘Kijk naar talent in de breedste zin, daar word je toekomstbestendig van’
- Alle Werf& Podcasts