Zijn werkgevers in Nederland werkelijk kieskeuriger dan bij de buren?

Mensen met autisme of een chronische aandoening? Fysiek gehandicapten? Ex-gedetineerden? Kandidaten die geldproblemen hebben of verslaafd zijn geweest? Statushouders? Of langdurig werklozen? Ondanks de enorme krapte op de arbeidsmarkt komen ze nog steeds nauwelijks aan het werk. Werkgevers houden hier het liefst vast aan hun eisenpakket, en blijken kieskeuriger dan in andere landen, aldus nieuw onderzoek, in opdracht van RPO-specialist Pro Contact, uitgevoerd door Markteffect onder 300 Nederlandse ondernemers en hogere managers.

‘De manier van denken is sinds de jaren 90 nauwelijks veranderd.’

Daarvoor is overigens best een verklaring te vinden, aldus oprichter en directeur Noud Baijens. ‘Tot de jaren 90 belandde iedereen die niet productief was in de WAO. Deze regeling bestaat inmiddels niet meer, omdat dit uit de hand liep. Maar die manier van denken is nauwelijks veranderd. Sindsdien zijn er wel nieuwe regels ontstaan, zoals de verplichting voor bedrijven om iemand die ziek wordt 2 jaar lang loon door te betalen. Hierdoor zijn bedrijven terughoudender om iemand aan te nemen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt is.’

Halsstarrigheid

Toch laten werkgevers hiermee veel kansen liggen, denkt hij. ‘Laten we vooropstellen dat er gelukkig een groot deel van de ondernemers wél openstaat om een niet voor de hand liggend persoon aan te nemen. Maar deze beweging gaat nog veel te traag. En er is nog een wereld te winnen. Bedrijven die vanuit een tunnelvisie redeneren lopen door hun halsstarrigheid veel talent mis en lossen hun tekort niet op. Alleen bedrijven die maar 1 of 2 mensen zoeken, kunnen dat nog op de traditionele manier doen. Bedrijven die op zoek zijn naar grote groepen mensen, zullen echt hun eisenpakket moeten aanpassen’, zegt hij.

‘Bedrijven die op zoek zijn naar grote groepen mensen, zullen echt hun eisenpakket moeten aanpassen.’

Uit het onderzoek blijkt onder meer:

  • 22% van de werkgevers acht de kans (zeer) klein dat ze iemand een baan aanbieden die langer dan 10 jaar werkloos is.
  • 23% acht de kans (zeer) klein dat ze iemand een baan aanbieden die herstellende is van een burnout.
  • 42% acht de kans (zeer) klein dat ze iemand een baan aanbieden met chronische vermoeidheidsklachten.
  • 25% verklaart nog liever bedrijfsverlies te nemen dan iemand van bovengenoemde personen een baan aan te bieden.
  • 35% zegt alleen in extreme noodsituaties iemand aan te nemen die niet aan het ideaalbeeld voldoet.

Positiever over ouderen

Alleen over ouderen zijn de ondervraagde werkgevers positiever gaan denken. Zo zegt 55% nu de kans (zeer) groot te achten dat ze een 60-plusser zullen aannemen. Om dit kieskeuriger gedrag te rationaliseren, verschuilen werkgevers zich overigens ook vaak achter hun klanten of de rest van het personeel, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt:

  • 37% te verwachten dat zijn of haar personeel een procent ex-gedetineerde niet zal accepteren,
  • 19% te denken dat klanten weigeren om zaken te doen met iemand die niet binnen het bedrijfsprofiel past,
  • En 26% neemt liever geen statushouder(s) aan, omdat ze denken dat dit niet goed is voor het bedrijfsimago.

Toch is er sinds de oorlog in Oekraïne wel een opvallende verandering waar te nemen, aldus het onderzoek. Zo zegt:

  • 44% van de werkgevers dat zijn of haar kijk op de inzet van een vluchteling op werkvloer is veranderd.
  • 57% is bereid om een vluchteling uit Oekraïne een baan aan te bieden
  • En 43% is van mening dat arbeidsmigranten – in tegenstelling tot Nederlanders – harde werkers zijn en minder hoge eisen stellen.

Meer weten?

Benieuwd naar alle cijfers van het onderzoek? Download hier de hele whitepaper:

Pro Contact

werkgevers nederland kieskeuriger

Ondanks de krapte mogen stagiairs (nog) niet vaker blijven

Werken met stagiairs wordt in de krappe arbeidsmarkt vaak gezien als een goede manier om jonge mensen te werven (en meteen te kunnen selecteren). Iemand als Maarten Brand, auteur van Het Grote Stageboek voor Werkgevers en dé stage-expert van Nederland, raakt er niet moe van overal deze boodschap te verkondigen.  Bedrijven die op een goede manier met stagiairs werken, hebben minder moeite om personeel te trekken en te houden, zegt hij. En dat geldt voor alle branches. ‘Een stage is stiekem een sollicitatiegesprek van een aantal maanden.’

Er zit nauwelijks groei in het aantal stagiairs dat na de stage mag blijven.

Toch is die boodschap nog niet bij alle bedrijven geland. Sterker nog: er zit nauwelijks groei in het aantal stagiairs dat na de stage een aanbod van de werkgever mag tegemoet zien. In 2022 mocht 21 procent van de stagiaires na zijn stage aanblijven, en dat is iets minder dan vorig jaar, en ook niet bijzonder veel meer dan voor de coronacrisis, blijkt uit cijfers van Loket.nl waarbij maandelijks 1,3 miljoen geanonimiseerde loonstroken zijn geanalyseerd.

En dat is opvallend, aldus Ronald de Snoo (MKB Servicedesk).  is al 18 jaar hét contentplatform voor ondernemers in Nederland. ‘Door de huidige krapte is het geen gekke verwachting dat het aantal stagiairs dat zal blijven, de komende jaren gaat stijgen. Toch is hier dus voorlopig nog geen trend in te zien’, zegt hij.

Ook weinig doorstromers

Ronald de Snoo

Uit de data blijkt verder dat ook de doorstroom van werknemers de afgelopen jaren niet in een stroomversnelling is gekomen. Werkgevers investeren veel in werving, maar nog te weinig in het behoud van het huidige personeel, vat De Snoo het samen. Volgens de cijfers kreeg in 2022 slechts 4,9% van de werknemers een nieuwe baan bij hetzelfde bedrijf. Dat is niet eens veel meer dan voor de coronacrisis, en zelfs een stuk minder dan in de tijden van de pandemie.

‘Door met werknemers in gesprek te gaan, zijn kansen beter te benutten.’

‘Door met werknemers in gesprek te gaan, zijn deze kansen beter te benutten’, aldus De Snoo. ‘Dat kan bijvoorbeeld via een ontwikkelpad waarin iemand duidelijk kan zien welke stappen hij of zij kan zetten binnen de organisatie.’

De gemiddelde stagevergoeding ging dit jaar met zo’n 3,3% omhoog.

Uit recente data van Magnet.me blijkt overigens dat bedrijven hun stagiairs wel steeds beter betalen. De gemiddelde stagevergoeding ging dit jaar namelijk met zo’n 3,3% omhoog. De advocatuur biedt met 679 euro gemiddeld de hoogste stagevergoedingen, zo blijkt uit de analyse van ruim 4.300 stagevergoedingen voor studenten aan de universiteit en het hbo. Op de tweede en derde plaats wat betreft de gemiddelde vergoedingen staan de consultancysector (658 euro) en de overheid (637 euro).

Lees ook

Foto boven: Jay Baker

8 nieuwe inzichten over hoe je social media het best kunt inzetten voor je recruitment

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de wereld van recruitment. Maar wat zijn nou de beste maanden om te posten? En hoe bereik je latent talent? Hoe lang moet een bericht idealiter zijn? Tot voor kort was er weinig over bekend. Reden waarom Radancy besloot er onderzoek naar te doen, en keek naar advertenties op sociale media ter waarde van een half miljoen Britse pond. Het rapport ervan verscheen recent. Welke 8 conclusies springen daarbij het meest in het oog?

Conclusie 1. Organisch werkt het best

‘Organic...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Nergens werven techbedrijven zoveel over de grens als in Nederland

Wereldwijd werven? Nergens gebeurt het zoveel als in Nederland, blijkt uit het 2022 Tech Talent Report van de Nederlandse unicorn Remote. Slechts iets meer dan de helft (52%) zegt zich nog altijd volledig te richten op de lokale markt – wereldwijd het laagste percentage. Daarentegen scoren ‘we’ met 40% bedrijven die buiten de eigen landsgrenzen zoekt om techtalent aan zich te binden internationaal veruit het hoogst: gemiddeld blijkt in de 6 onderzochte landen namelijk slechts 26% van de bedrijven over de grens te werven.

Frankrijk en Zweden zijn de hekkensluiters qua werven van techtalent over de grens.

Bij die wereldwijde werving richt 68% van de Nederlandse bedrijven zich op bekende tech-hubs over de grens, zoals New York, Parijs, Berlijn en San Francisco. Opkomende tech-hubs als Buenos Aires, Helsinki en Guadalajara zijn minder populair bij Nederlandse bedrijven (48%). Van de bedrijven die internationaal werven zegt 34% remote werken te hebben omarmd. En ook opvallend: waar Nederland dus met 40% eenzame koploper is als het gaat om werven van techtalent over de grens, zijn Frankrijk (11%) en Zweden (16%) de hekkensluiters, terwijl de VS (20%), Duitsland (23%) en het VK (25%) de middenmoot vormen.

Verspreid over de wereld

‘Er zijn steeds meer goede mogelijkheden om wereldwijd talent in te huren’, aldus Job van der Voort, neurowetenschapper, CEO en medeoprichter van Remote, in reactie op het onderzoek. ‘Dit levert geweldige kansen op die veel groter zijn dan de uitdagingen die bedrijven zien als het gaat om het werven van het beste talent. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven verder moeten kijken dan hun eigen markt om de juiste techtalenten te vinden. Deze talenten zijn echt niet verdwenen; ze zijn alleen verspreid over de wereld. Bedrijven moeten de stap zetten om ook deze mensen te vinden en een baan aan te bieden.’

‘Techtalenten zijn echt niet verdwenen; ze zijn alleen verspreid over de wereld.’

Het tekort aan lokaal talent is overigens volgens het onderzoek niet eens de belangrijkste reden waarom Nederlandse bedrijven over de grens kijken. Bedrijven noemen als redenen namelijk eerst: het diverser maken van teams (74%), het strategisch testen van nieuwe markten (64%), en daarna pas het tekort aan technisch talent aanpakken (40%). Zo’n 34% heeft de verschuiving naar werk op afstand tijdens en na de pandemie aangegrepen om hun zoektocht naar het juiste talent uit te breiden.

Taalbarrières

De Nederlandse bedrijven die nog terughoudend zijn met het werven van talent in opkomende tech-hubs, antwoordden in de vraag naar het waarom daarvan in 21% van de gevallen dat ze er nog nooit eerder hebben geworven. Daarnaast wijst 17% erop dat ze geen juridische entiteiten hebben in die markten, terwijl 13% zegt zich zorgen te maken over taalbarrières, of de ‘culturele match’.

Zo’n 13% van de bedrijven zegt zich zorgen te maken over de ‘culturele match’.

De grootste uitdagingen die Nederlandse bedrijven noemen voor werving in nieuwe regio’s zijn:

  • Taalbarrières (48%)
  • Werken in verschillende tijdzones (48%)
  • Lokale voorschriften inzake loonadministratie (41%)
  • Leren over lokale wettelijke vereisten (41%)
  • Begrijpen welke voordelen gebruikelijk zijn in nieuwe regio’s (36%)
  • Verschillende werk- en managementculturen samenbrengen (35%)
  • Loonlijst beheren (31%).

Meer over wereldwijd werven?

Op 14 februari 2023 organiseert Werf&, samen met Intelligence Group en Decisio, het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit in Nederland. Daar komt onder meer aan de orde wat de populairste beroepen zijn voor kenniswerkers en hoe aantrekkelijk Nederland eigenlijk is voor werkzoekenden over de grens. Meer weten? Kijk hier.

Congres Internationalisering

In de zorg stijgt het aantal vacatures gewoon nog door

Het was natuurlijk al voorspeld, vanwege de vergrijzing. Maar het blijkt nu ook bewaarheid te worden. Waar in andere sectoren de groei van het aantal vacatures behoorlijk afremt, gaat het in de sector zorg en welzijn gewoon door. In de zorg ontstonden in het derde kwartaal zo’n 56.000 nieuwe vacatures, méér dan in de jaren van de coronapandemie, en ook meer dan in hetzelfde kwartaal in 2019, toen in de zorg nog zo’n 41.000 vacatures ontstonden, ongeveer een kwart minder dus.

vacatures zorg

In alle branches van de zorg ontstonden in het derde kwartaal meer vacatures dan 3 jaar geleden.

Dit geldt eigenlijk over de hele linie van de sector: in alle branches van zorg en welzijn ontstonden in het derde kwartaal meer vacatures dan 3 jaar geleden, aldus het CBS. Het grootste deel daarvan was te vinden in de verpleging, verzorging en thuiszorg, de branche met de meeste banen (en werknemers) in zorg en welzijn. In het derde kwartaal van 2022 ging het om 16.500 vacatures, 6.100 meer dan 3 jaar geleden, een toename van 58%, de grootste relatieve toename van alle branches.

Snelle toename sinds 2021

In de hele sector zorg en welzijn stonden in het derde kwartaal zo’n 67.000 vacatures open. Toen de coronapandemie begon kwam de stijging in openstaande vacatures in de zorg even tot stand, maar vanaf begin 2021 nam het aantal openstaande vacatures weer sneller toe dan voor de pandemie. In het derde kwartaal van 2021 waren er nog minder dan 51.000 openstaande vacatures in de zorg. Ook hier is de branche verpleging, verzorging en thuiszorg het grootst en de snelste stijger. In het derde kwartaal stonden er hier 21.700 vacatures open, 11.400 meer dan 3 jaar eerder, een groei van liefst 109%.

vacatures zorg

In de hele sector zorg en welzijn stonden in het derde kwartaal zo’n 67.000 vacatures open.

Cijfers over het aantal vacatures per 1.000 banen, de zogenoemde vacaturegraad, heeft het CBS nog niet over het derde kwartaal. Maar afgaande op het tweede kwartaal is de krapte nog altijd enorm. De vacaturegraad in zorg en welzijn was toen 44. In hetzelfde kwartaal van 2019 was de vacaturegraad nog 28. En de groei lijkt sinds die tijd alleen maar te versnellen. De voorspelling dat de zorg tot 2040 steeds meer mensen nodig heeft, tot wel 1 op de 4 van alle werkenden, lijkt zo steeds meer bewaarheid te worden.

Lees ook

7 nieuwe inzichten over het werven van mbo’ers

Voor het mbo is de laatste tijd weer een behoorlijk groeiende belangstelling. Menig krantenkolom wordt volgeschreven over juist de tekorten aan mbo’ers en het grote belang dat ze hebben voor de Nederlandse arbeidsmarkt. Maar wat willen ze zelf eigenlijk? Waar gaan ze op aan? Hoe spreek je hen het beste aan? Het is niet altijd makkelijk om daar inzicht in te krijgen. Reden voor het in deze doelgroep gespecialiseerde recruitmentplatform PlaytoWork om regelmatig een groep mbo’ers te ondervragen. Wat de afgelopen maanden onder meer de...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Webinar

Meer weten? Hoe kun je de mbo-doelgroep het beste bereiken en aanspreken? Wat vinden ze een ideale candidate journey? En wat spreekt ze aan in een vacature? Het webinar Effectief recruiten van de mbo-doelgroep van 20 december 2022 beantwoordt al deze vragen.

Webinar

Lees ook

 

‘Recruiters voegen meer economische waarde toe dan accountants en advocaten’

Hoe belangrijk is de recruitment-industrie voor de totale economie? Dat zal per land verschillen. Maar in Groot-Brittannië zijn de gezamenlijke recruiters economisch belangrijker dan bijvoorbeeld alle accountants of advocaten samen, aldus het meest recente Recruitment Industry Status Report, een rapport van de Recruitment & Employment Confederation, die al een paar jaar probeert het belang van recruiters ook in financiële cijfers te benadrukken.

Nederland telt waarschijnlijk meer recruiters dan advocaten of accountants.

Volgens het rapport was de Britse uitzend- en recruitmentindustrie in 2021 goed voor een toegevoegde waarde van 42,9 miljard pond (zo’n 50 miljoen euro). Ervan uitgaande dat de Britse economie ongeveer 3 keer zo groot is als de Nederlandse (3,1 biljoen tegenover 1,0 biljoen dollar), zou dat voor alle Nederlandse recruiters en uitzenders omgerekend neerkomen op een bijdrage van ruim 16 miljard euro. En ja, hoewel precieze financiële cijfers ook hier ontbreken, lijkt het erop dat er ook in Nederland meer recruiters werken dan advocaten (zo’n 18.000) en accountants (tot 25.000, afhankelijk van wie je meetelt). En dat hun economische bijdrage daarmee ook groter is.

Veel eenpitters

Enkele andere interessante cijfers uit het Britse rapport:

  • Bureaus zouden sinds het begin van het economisch herstel na de pandemie maar liefst 23 miljoen mensen naar een andere baan hebben geholpen.
  • De bijdrage van bijna 43 miljard pond is een groei van 21,7% ten opzichte van 2020, en ook méér dan voor de pandemie.
  • De Britse recruitmentindustrie geeft werk aan meer dan 200.000 mensen (6,5% meer dan vorig jaar), in ruim 30.000 ondernemingen (+1,9%)
  • Het grootste deel van de omzet bedroeg het plaatsen voor tijdelijke functies (36,4 miljard pond, versus 6,5 miljard voor vaste functies)
  • Die 6,5 miljard voor vaste functies betrof in totaal zo’n 550.000 functies (dus ruim 10.000 pond per vacature).

  • Bijna 80% van het aantal bedrijven in de branche heeft minder dan 10 medewerkers.
  • Slechts 470 bedrijven hebben meer dan 250 medewerkers.
  • Verwacht wordt dat in 2025 de bijdrage van recruitment aan de Britse economie zo’n 51,3 miljard pond zal zijn, een jaarlijkse groei van 6%.
  • De groei van de recruitmentindustrie gaat harder dan de Britse economische groei in totaal.

Vergelijkbare cijfers zijn in Nederland weinig voorhanden. Maar er is weinig reden om aan te nemen dat de branche hier minder belangrijk zou zijn. REC-directeur Neil Carberry ziet in de cijfers in elk geval wel een bevestiging van het belang van het vak. ‘Met de huidige onvoorspelbare economie, en de aanhoudende tekorten op de arbeidsmarkt, is het nog nooit eerder zo belangrijk geweest om te werken met recruiters die organisaties het advies kunnen geven om kandidaten een succesvol aanbod te doen.’

Ook REC-voorzitter Sarah Thewlis toont zich in het rapport positief over de vooruitzichten voor de recruitmentbranche. ‘Tegen de verwachtingen in hebben we als industrie ook van 2021 een succes weten te maken. En ik denk dat we dan in 2023 ook zullen doen. Klanten zullen meer dan ooit naar onze professionele dienstverlening kijken op het gebied van recruitment en retentie. En kandidaten zullen ook naar ons kijken, voor advies en als gids voor hun volgende opdracht of carrièremove. Ik ben dan ook trots om deel uit te maken van deze innovatieve, weerbare industrie, en besef dat goede recruiters meer nodig zijn dan ooit.’

Meer weten?

Lees het hele rapport

Lees ook

ABN Amro over aanhoudende schaarste: ‘Bedrijven moeten zichzelf opnieuw uitvinden’

De Amerikaanse vliegtuigmaatschappij Southwest Airlines staat al decennia bekend om het belang dat zij hechten aan match met de cultuur in recruitment. ‘The true secret of our culture is really quite simple. We hire hard, so we can manage easy’, zo schijnt het motto van het bedrijf te zijn. Een motto dat ook Nederlandse bedrijven in hun oren zouden moeten knopen, zegt Han Mesters, sector banker Zakelijke Dienstverlening en een van de hoofdauteurs van een vandaag verschenen ABN Amro-rapport over ‘Ondernemen in tijden van structurele schaarste aan mensen‘.

Hire for purpose and culture match, train for skills.

‘Niet alleen recruiters erkennen steeds meer het belang van culturele fit’, meldt hij. ‘Het is een groeiende bron van zorg geworden onder de werknemers zelf, met name onder generatie Y, van wie velen verder kijken dan alleen naar de inhoud van de baan en beter nagaan of ze wel bij hun nieuwe werkgever zullen passen.’ Het bekende adagium Hire for attitude, train for skills wil hij dan ook graag anders fraseren: Hire for purpose and culture match, train for skills.

‘Cultuur is cruciaal’

‘Een sterke cultuur is van cruciaal belang voor het creëren van een duurzaam concurrentievoordeel’, stelt het rapport. ‘Cultuurgedreven organisaties hebben bewezen zeer succesvol te zijn; werknemers voelen zich verbonden, ongewenst verloop daalt en de productiviteit stijgt.’ En Mesters heeft ook goed nieuws in petto: ‘Bedrijven die hun maatschappelijke impact en bedrijfscultuur helder verwoorden in hun arbeidsmarktcommunicatie hebben veel minder moeite bij het aantrekken en behouden van talent.’

Maar daarmee ligt er meteen wel een flinke opdracht. Zo maakt het rapport duidelijk dat de schaarste op de arbeidsmarkt waarschijnlijk structureel is. Er zijn simpelweg steeds minder mensen (en vooral: minder jongeren) om het vele werk te doen. En niet iedereen wil ook (volledig) werken, zo blijkt. ‘Dit structurele tekort – aan medewerkers in brede zin en talent in het bijzonder – heeft tot gevolg dat strategische personeelsplanning (SPP) nog nooit zo belangrijk is geweest.’

‘Strategische personeelsplanning (SPP) is nog nooit zo belangrijk geweest als nu.’

Volgens het rapport zorgt de schaarste er ook voor dat het nog niet eerder zo belangrijk was om de ‘achterdeur dicht te houden’: ‘het vasthouden van medewerkers is een veel betere strategie dan het aannemen van nieuwe medewerkers en bovendien goedkoper.’ Maar dit betekent wel ‘dat bedrijven zich opnieuw moeten uitvinden en moeten beseffen dat de werknemer centraal staat. Dit heeft grote gevolgen voor de bedrijfscultuur, de winstgevendheid en contractvormen van werknemers binnen de organisatie’, aldus Mesters.

Quotes en bevindingen

Enkele meer opvallende quotes en bevindingen uit het rapport:

  • Vier dingen die bedrijven niet kunnen uitbesteden aan externe werving- en selectiebureaus: het opstellen van een purpose-verklaring, het optuigen van een SPP-proces, het denken in termen van competenties en het op juiste wijze gebruiken van recruitmentmarketing.
  • Werkgevers zullen noodgedwongen meer moeten gaan investeren in ‘upskilling en reskilling’ omdat de benodigde toekomstige competenties buiten de organisatie vaak niet voorhanden zijn.
  • In een Wall Street Journal-enquête onder meer dan 900 leidinggevenden meldde 92% dat soft skills als communicatie, nieuwsgierigheid en kritisch denken, net zo belangrijk zijn als technische vaardigheden. Tegelijk gaf 89% van diezelfde executives echter aan dat ze het (erg) moeilijk hebben om medewerkers met soft skills te vinden.
  • In tijden van structurele personeelstekorten neemt het verloop toe omdat werknemers uit meer banen kunnen kiezen. Het is daarom belangrijk om van elke medewerker een ambassadeur te maken zodat zij na vertrek nieuwe medewerkers kunnen aanbrengen of wellicht later weer kunnen terugkeren.
  • 7 Trends die van invloed zijn op werving en selectie:
    1. Recruitment marketing
    2. Referral recruitment
    3. Employer branding
    4. Data-driven recruitment
    5. Soft skills
    6. Doelgroepenonderzoek
    7. Hybride werken/remote work

abn amro personeelstekorten

  • Vroeger was de consensus dat de verschillende stappen in het recruitment-proces steeds meer geautomatiseerd kunnen worden. Dit was echter het geval in de ‘oude’ situatie toen kennis en specificaties als behaalde cursussen, ervaring, opleidingsniveau en opleidingsinstituut centraal stonden binnen werving en selectie. In die oude wereld was het makkelijker technologie te gebruiken om bijvoorbeeld de cv’s van sollicitanten te analyseren op kennis en specificaties.
  • Nu binnen werving en selectie de match op basis van bedrijfscultuur en identiteit belangrijker wordt, neemt juist het belang van menselijk interactie in het proces toe. verwacht ABN Amro. De analyse van deze ‘zachte’ criteria – cultuur, purpose, identiteit – is namelijk veel moeilijker te automatiseren.

Nu de match op bedrijfscultuur en identiteit belangrijker wordt, neemt het belang van menselijk interactie juist weer toe.

  • Zorg daarom voor detailkennis over nieuwe werknemers zoals drijfveren en nevenactiviteiten en houd dit ook periodiek bij, raden de auteurs aan. En ook: investeer in een Employee Relationship Management-systeem (ERM).

Accountants

In het laatste hoofdstuk gaan de ABN Amro-auteurs (samen met Full Finance en NOVAK) nog nader in op een onderzoek dat de afgelopen maanden werd gedaan naar het HR-beleid van 60 accountantskantoren. Want juist in de accountancy is de schaarste groot en hardnekkig, omdat er ook maar weinig studenten in die richting zijn. Bovendien komen afgestudeerde accountants ook lang niet altijd in het vak terecht, zo blijkt uit de analyse.

abn amro personeelstekorten

Ongeveer de helft van de respondenten in het onderzoek geeft aan dat het kantoor gebruik maakt van externe HR-expertise. Zo’n 2/3 van de kantoren geeft aan een bedrijfscultuur gedefinieerd te hebben. Met name de kleinere kantoren (van zo’n 20 fte) hebben dit (nog) niet gedaan hebben, terwijl de kantoren die dit wel gedaan hebben gemiddeld ongeveer 5 keer zo groot zijn.

Bij slechts een derde van de kantoren is er sprake van een strategische personeelsplanning.

Bij slechts een derde van de kantoren is er bovendien sprake van een strategische personeelsplanning, iets meer bij grotere kantoren dan bij kleinere. Gemiddeld investeren ook meer grote dan kleine kantoren in employer branding. Maar slechts 40% van de kantoren communiceert de maatschappelijke relevantie van het werk in de arbeidsmarktcommunicatie. Opmerkelijk genoeg zijn het juist gemiddeld de wat kleinere kantoren die aangeven dit te doen. ‘Gezien de tekorten liggen hier mogelijk kansen voor de sector als geheel’, aldus Metsers.

Individuele wensen

Vrijwel alle kantoren geven aan dat ze bij werving en selectie rekening houden met individuele wensen van kandidaten. Die werving en selectie gebeurt bij ongeveer 3 op de 4 kantoren op basis van competenties. Bij zo’n 2 op de 3 kantoren stellen de medewerkers een persoonlijk ontwikkelingsplan op. Diversiteit in het personeelsbeleid wordt volgens de respondenten door zo’n 70% van de kantoren in meer of mindere mate geborgd. Minder dan de helft van de respondenten geeft echter aan dat er ook mensen met een andere studie-achtergrond dan accountancy of bedrijfseconomie worden aangenomen.

abn amro personeelstekorten

Bovendien geeft slechts 40 procent aan dat er bewust mensen met verschillende achtergronden worden aangenomen. Ook hier liggen dus nog wel kansen voor de accountantskantoren, aldus de onderzoekers.

Lees ook

Opmerkelijk: veel HR-professionals bepleiten strengere wetten op eigen vakgebied

Opvallend nieuws natuurlijk, want ze gaan er voor een groot deel zelf over. Of althans: weinig staat het in de weg om het in de eigen organisatie door te voeren. Toch meldt Visma | YouServe na onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse HR-professionals dat velen van hen niet achter de huidige wet- en regelgeving op hun eigen vakgebied staan, en dat ze vinden dat die op heel wat punten wel wat strenger mag.

Bijna 70% pleit voor een wettelijke plicht om een vertrouwenspersoon te hebben.

Neem bijvoorbeeld het feit dat Nederlanders niet het recht hebben om buiten kantoortijden onbereikbaar te zijn. Van de HR-professionals zou bijna 80% dit recht wel graag in de wet terug zien komen. Ook vindt ruim 57% dat werkgevers verplicht een regeling in hun CAO/beleid zouden moeten opnemen voor de verdeling van werktijd en vrije tijd zodat, indien gewenst, medewerkers kunnen werken wanneer hen dat goed uitkomt. Nog geen 30% vindt daarnaast de voorwaarden voor medewerkers voor thuiswerkverzoeken te streng. En bijna 70% pleit voor een wettelijke plicht voor bedrijven om een vertrouwenspersoon te hebben.

Regelingen weinig bekend

Naast het feit dat HR-professionals vaak niet achter de wet- en regelgeving over hun vakgebied staan, blijkt uit het onderzoek verder dat veel van de actuele HR-regelingen überhaupt weinig bekend zijn. Zo dacht 85% dat het hierboven genoemde recht om buiten kantoortijden onbereikbaar te zijn, wél in de wet staat. HR-professionals hadden daarnaast een ander beeld van de vertrouwenspersoonregeling: 70% dacht dat dit nu al verplicht was.

‘Wet- en regelgeving is steeds meer iets waar HR-afdelingen in ontzorgd willen worden.’

‘Het is bijzonder om te zien dat er een mismatch is tussen de HR-professional en het toepassen van de wetten en regels die er gelden’, zegt Simon Kornblum, director bij Visma | YouServe. ‘De wet- en regelgeving op het gebied van HR en payroll wordt steeds complexer en steeds meer iets waar HR-afdelingen in ontzorgd willen worden. Wij zien dan ook dat onze klanten de uitvoering van deze zaken steeds vaker uitbesteden. Zo heeft HR meer tijd voor de meest belangrijke kerntaken, waaronder het werken aan voldoende aanwas van nieuw talent en employee development programma’s.’

Lees ook

Wordt 2023 nu dan echt het jaar van de transparantie in salarissen?

Een vacature mét salarisindicatie ontvangt gemiddeld 45% méér reacties dan een vacature zonder. Toch zet 52% van de werkgevers salarisinformatie nu nog niet of nauwelijks in de vacatures, blijkt uit recente cijfers van Indeed. En dat terwijl transparantie in salarissen nog veel meer voordelen heeft, aldus Kelly Oude Veldhuis van Indeed. ‘Het helpt de loonkloof tussen mannen en vrouwen te verkleinen. En leidt tot meer werkgeluk en grotere werknemerstevredenheid.’

Wat houdt werkgevers eigenlijk tegen om salarisinformatie te delen?

Wat houdt werkgevers tegen om salarisinformatie te delen? Uit het onderzoek blijkt dat 46% van de werkgevers zegt het salaris nog niet te hebben bepaald op het moment dat de vacature online komt te staan. Daarnaast zet 22% geen salarisinformatie in vacatures omdat ze bang zijn dat de concurrent een hoger salaris aanbiedt. En 15% vermeldt geen salarisinformatie omdat zij denken dat openheid over salaris het aantal sollicitaties dat bij de organisatie binnenkomt verkleint. Een vrees die dus bepaald onterecht is, zo blijkt uit de overall cijfers.

2023: jaar van transparantie in salarissen

En als de voortekenen niet bedriegen, zullen zulke werkgevers ook gedwongen worden anders te gaan denken. Dat 2023 het jaar wordt van de transparantie in salarissen is namelijk bepaald geen gewaagde voorspelling. Steeds meer signalen wijzen die kant op. Denk aan New York City, dat eerder dit jaar een wet aannam, waardoor werkgevers daar nu ‘het minimum- en maximumloon voor elke baan, promotie of overstapmogelijkheid’ moeten opnemen in hun vacatures (al was de recente start hiervan weinig veelbelovend, met salarisranges uiteenlopend van 50.000 tot 150.000 dollar…).

Ook in Europa gaan veel stemmen de kant op van het openbaar maken van salarissen, teneinde de loonkloof te dichten. In april 2021 werd hiervoor al de eerste zogeheten Pay Transparency Directive gepresenteerd, die steeds verder vorm krijgt, en mogelijk ook in Nederland grote werkgevers verplicht vanaf 2024 het salaris te vermelden voordat iemand op sollicitatie komt. En ook de Verenigde Naties en de International Labour Organization doen een duit in het zakje, door ‘transparantie’ als kernelement te benoemen voor hun International Pay Day in september.

Vrijwillig programma

In het Verenigd Koninkrijk is ondertussen een vrijwillig proefprogramma voor werkgevers opgestart om hun salarissen te openbaren. En dat terwijl het land al verhoudingsgewijs uitstekend scoort, in een recente rangschikking van jobboard Adzuna. Waar volgens hun telling maar liefst 58,5% van de Britse vacatures al salarisinformatie bevat, is dat in de rest van Europa nog een stuk minder. Met name Duitsland schiet met 4,2% echt nog tekort, maar ook landen als België (4,5%), Polen (6,5%), Spanje (7,1%), Italië (11,1%), Nederland (13,7%), Oostenrijk (14,4%) en Frankrijk (16,7%) kunnen nog wel wat verbeteren, aldus Adzuna.

transparantie in salarissen

‘Je doet toch ook geen boodschappen in een winkel waar geen prijzen staan vermeld?’

En dat terwijl niet alleen Indeed meldt dat transparantie in salarissen leidt tot méér sollicitaties, maar dat ook het Britse Reed hier al eens onderzoek naar deed, en daarbij merkte dat het niet alleen gemiddeld 27% meer kandidaten oplevert, maar dat hun sollicitaties volgens hiring managers ook nog eens meer relevant blijken te zijn (38%), en bovendien tijd opleveren in het verdere recruitmentproces (35%). ‘Je zou geen boodschappen doen in een winkel waar geen prijzen staan vermeld, dus waarom verwachten we wel dat mensen vacatures lezen die geen salaris vermelden’, merkte managing director Simon Wingate daarbij al op.

Tijdverspilling en stress

Volgens Wingate lopen bedrijven die niet open zijn over hun salarissen kans de beste talenten te verliezen. Volgens Adzuna-CEO Doug Monro leidt het bovendien tot veel tijdverspilling. ‘Meer dan 50% van de Amerikanen heeft ooit een baan afgewezen nadat ze het salaris hadden ontdekt, dat is gemiddeld 7 uur verspild aan een ongepaste functie.’ Maar het veroorzaakt ook onnodig veel stress, stelt hij. ‘Uit onderzoek blijkt dat een nieuwe baan vinden als stressvoller wordt beschouwd dan verhuizen, een bruiloft plannen, spreken in het openbaar, belasting betalen – en zelfs als een wortelkanaalbehandeling.’

‘Meer dan 50% van de Amerikanen heeft ooit een baan afgewezen nadat ze het salaris hadden ontdekt.’

Adzuna is daarom (in de VS) een petitie gestart voor meer verplichte transparantie in salarissen. ‘We willen dat werknemers weten wat ze waard zijn en minder tijd verspillen aan sollicitaties, maar we willen ook waarde toevoegen aan werkgevers die in staat zijn om de juiste kandidaten aan te trekken voor hun openstaande functies. Het belangrijkste is dat we de bestaande loonkloof tussen mannen en vrouwen willen bestrijden en dat we salaristransparantie willen zien als het begin van deze belangrijke reis’, aldus Monro tegen Newsweek.

Ook in Nederland

Een pleidooi dat ook in Nederland steeds meer weerklank vindt. Althans, volgens recent onderzoek van XpertHR, uitgevoerd onder ruim 350 HR-professionals, blijkt dat 47% vindt dat Nederlandse bedrijven verplicht hun salarisdata zouden moeten publiceren. Hiermee willen de professionals onder andere de loonkloof bespreekbaar maken binnen hun bedrijf, want maar liefst 95% gelooft dat gelijke beloningen een vanzelfsprekend onderdeel van het organisatiebeleid moeten zijn.

‘Ik wil bedrijven oproepen om niet op eventuele wetgeving te wachten, maar zelf aan de slag te gaan.’

‘Ik wil bedrijven oproepen om niet op eventuele wetgeving te wachten, maar zelf aan de slag te gaan’, aldus Frank Klein, directeur Nederland bij XpertHR. ‘Afgezien van het feit dat het niet meer dan normaal is om gelijk te belonen, heeft inzicht in en transparantie over de salarissen een zeer positief effect op talentacquisitie.’

Indeed voegt ondertussen de daad al bij het woord, en is deze week met een zogeheten Loonkloof Kwartet gekomen. Het kwartetspel helpt zowel werkgevers als sollicitanten om zich goed voor te bereiden op gesprekken over salaris. Indeed verspreidt het spel door het hele land bij klanten, en op locaties als hogescholen. Zodat niemand er meer omheen kan en 2023 écht het jaar van de transparantie in salarissen wordt.

Lees ook

 

 

‘Balen van je baan? Het leidt zelden tot actie’

Maar liefst een kwart van werkend Nederland zou niet goed op zijn plek zitten, aldus recent onderzoek van PanelWizard in opdracht van opleidingsinstituut NCOI. Zoveel mensen die balen van hun baan, en dat in tijden van (nog altijd) een uitzonderlijke krapte op de arbeidsmarkt. ‘Zorgelijk’, zegt Sven Tump, directeur bij NCOI Opleidingen. ‘Zeker nu er zoveel kansen liggen.’

15% onderneemt helemaal geen stappen, uit onzekerheid over wat ze wel willen of wat hun talenten zijn.

Wat te meer opvalt aan het onderzoek is dat mensen ondanks al die kansen toch niet veel in actie komen om iets aan hun situatie te doen. Er mogen dan veel mensen balen van hun baan, maar slechts een kwart van die groep werknemers zoekt actief naar ander werk en reageert op openstaande vacatures. Anderen gaan het gesprek aan met leidinggevenden (30%) om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn of gaan zelf op onderzoek uit (30%). Toch zegt ook 15% helemaal geen stappen te ondernemen, uit onzekerheid over wat ze wel willen of wat hun talenten zijn.

Niet in hun kracht

Zoveel mensen die ‘juist in deze tijd, vastzitten in een baan waarin ze niet in hun kracht staan’, dat zou niet moeten mogen, aldus Tump. ‘Daarom willen wij mensen begeleiden om erachter te komen wat ze echt willen en wat ze nodig hebben om daar te komen, waarbij we verder kijken dan alleen het aanbieden van opleidingen, en ook vrijblijvende loopbaancoaching aanbieden. Ook roepen we organisaties op om actiever het gesprek aan te gaan met hun werknemers.’

Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer een vijfde van alle werknemers in Nederland een 6 of lager overheeft voor zijn werkgeluk. De Nederlanders die de balen hebben van hun werk, geven daar uiteenlopende redenen voor op. De meesten ervaren een gebrek aan een gevoel van voldoening, hebben andere ambities of zien onvoldoende doorgroeimogelijkheden of een onbevredigend salaris bij hun huidige werkgever. Ook meldden velen (35%) onvoldoende uitdaging in hun baan te hebben.

Waarom geen actie?

Waarom veel mensen niet in actie komen als ze balen van hun baan? De zekerheid wordt daarbij het meest genoemd. Daarnaast wil 33% van hen zijn of haar vaste contract niet opgeven (vooral vrouwen geven deze reden). Ook geeft een kwart aan dat ze niet weten wat ze dan zouden willen doen (opnieuw: meer vrouwen dan mannen). Bovendien is 24% onzeker over hun talenten en ondernemen daarom geen actie – iets wat vaker te zien is bij praktisch dan theoretisch opgeleiden.

60% voelt zich (enigszins) aangemoedigd om de arbeidskansen te benutten die de krapte met zich meebrengt.

De huidige krapte op de arbeidsmarkt blijft trouwens ook niet onopgemerkt bij werkend Nederland. Zo geeft meer dan 70% aan veel mensen om zich heen te zien switchen naar een andere job. En 60% voelt zich door de krapte (enigszins) aangemoedigd om gebruik te maken van de arbeidskansen die deze krapte met zich meebrengt. Daar ligt dus nog een grote kans voor recruiters, die hen ervan willen overtuigen de overstap te maken. Al moet je daarvoor dus waarschijnlijk meer uit de kast halen dan een standaard vacature op een jobboard.

Lees ook

Wim op woensdag: Wel of geen motivatiebrief?

We hebben er allemaal wel een mening over. Wordt Trump wederom president en als dat zo is, gaat dat goed komen? Worden ‘we’ wereldkampioen, en ook belangrijk: wie wordt de meest invloedrijke recruiter van 2022?

In mijn ogen is een brief achterhaald, maar dat vind ik ook van het cv.

Zo hebben we ook allemaal een mening over de motivatiebrief. Wel of niet? Vraag niet naar mijn mening, die krijg je wel. In mijn ogen is dit namelijk volkomen achterhaald, maar dat vind ik ook van het cv en in heel veel gevallen zelfs van de sollicitatie-interviews. Stop ermee en ga werven op basis van competenties en meeloop-/snuffeldagen, zou ik zeggen.

Doorgaan of afschieten?

Maar dit terzijde. Nu aandacht voor het wel en wee van de motivatiebrief. Ik zie dagelijks vacatures voorbij komen met de vraag: interesse, stuur je cv met motivatiebrief. Wat moeten we ermee? Doorgaan? Afschieten? Tijd voor een grondig onderzoek.

Dagelijks zie ik vacatures met: interesse, stuur je cv met motivatiebrief.

Daarom vraag ik hierbij graag je input vanuit 3 invalshoeken: die van de professionals (recruiters, HR en managers), die van de sollicitant en die van iedereen die er een mening over heeft maar niet als professional of als sollicitant wil reageren. Let’s go. Binnenkort deel ik in een nieuwe blog de resultaten. Let op: deelnemen kan tot en met 25 november.

Doe mee

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook: