Wat is belangrijk voor een goede candidate experience? Is het al meteen de ontvangst op de website? Of toch vooral de ervaring van het sollicitatiegesprek? En waarop kan de recruiter het best letten als hij of zij hierin het verschil wil maken? Intelligence Group vroeg de afgelopen 12 maanden aan potentiële kandidaten zelf hoeveel gesprekken ze willen, welke feedback en andere voorkeuren. Daarbij ging het om ruim 15.000 mensen. En dit zijn hier 4 belangrijkste aandachtspunten:
#1. Procedure: kort graag
Wat zijn voor kandidaten de belangrijkste aspecten bij een sollicitatie? Ruim bovenaan staat een korte wervingsprocedure, door 41,3% als prioriteit aangemerkt.
Generatie Z kiest voor bedrijven waar ze serieus worden genomen en kunnen groeien.
Gelijkwaardige gesprekspartner zijn (39,6%) en persoonlijke feedback (39,0%) staan in 2023 ook hoog genoteerd. Een ‘stukje respect’, het past in de trend dat bijvoorbeeld Generatie Z liever kiest voor bedrijven die hen serieus nemen en waar ze kunnen groeien, dan voor een werkgever waar ze een leasebak of net iets hoger salaris krijgen. Daarbij past ook nummer 4 op de lijst: de gelegenheid krijgen om je te presenteren. Kandidaten hebben (nog) de arbeidsmarkt mee, dus kunnen aandacht en energie van recruiters verlangen. Eenvoudig zelf online kunnen solliciteren blijft populair, al ziet niet iedereen het belang daarvan.
Wat zijn voor u de belangrijkste aspecten bij een sollicitatie? |
2023 (%)
|
|
1. Korte doorlooptijd/korte sollicitatieprocedure |
41,3 |
|
2. Gelijkwaardige gesprekspartner van de werkgever zijn |
39,6 |
|
3. Persoonlijke feedback op mijn sollicitatie |
39,0 |
|
4. Gelegenheid krijgen mijzelf te presenteren |
35,0 |
|
5. Eenvoudig online een sollicitatie kunnen indienen |
31,3 |
|
6. (Gegronde) redenen voor de afwijzing |
29,8 |
|
7. Goede bereikbaarheid/toegankelijkheid van de werkgever/recruiter |
25,7 |
|
8. Met vakgenoten/toekomstige collega’s spreken |
24,1 |
|
9. Ontmoeting met de lijn/team/hiring manager |
20,5 |
|
10. Gedegen voorbereiding van recruiter voorafgaand aan sollicitatiegesprek |
13,9 |
|
#2. Vrouwen: feedback en snelheid
Vrouwen hebben meer haast en willen de procedure sneller afwikkelen (42,6%), vergeleken met mannelijke kandidaten (40,0%). Ze hechten ook veel meer belang aan feedback op hun sollicitatie dan mannen (42,6% vs. 35,5%). Bovendien, mocht het traject niet leiden tot een contract, dan willen vrouwelijke kandidaten graag de reden van afwijzing weten (31,9%). Kortom, ze willen zich een gelijkwaardige gesprekspartner voelen.
Mannen willen de hiring manager buiten kantooruren kunnen spreken.
Mannen zijn het op veel punten eens met de andere sekse, maar hechten relatief meer belang eraan dat ze een teammanager kunnen spreken, dat ze een conceptcontract krijgen na hun eerste gesprek en aan de mogelijkheid om de hiring manager buiten kantooruren te kunnen spreken.
#3. Praktisch opgeleide: simpele procedure
Niet alleen zijn er genderverschillen, ook gemeten naar opleiding blijken er verschillen in verwachtingen van kandidaten. Kandidaten met een theoretische opleiding (hbo/wo) hechten meer belang aan een gelijkwaardige positie in het sollicitatieproces. Als recruiter moet je je volgens hen wel goed voorbereiden (17,4%) en persoonlijke feedback geven (42,3%). En het is bij theoretisch opgeleiden ook handig een gesprek met toekomstige collega’s en of chef in te roosteren (29,3%).
Kandidaten met een hbo/wo-opleiding hechten meer belang aan gelijkwaardigheid in het sollicitatieproces.
Praktisch opgeleiden kijken daar minder naar. Die stellen meer praktische eisen, zoals een snelle procedure en simpele methode om je sollicitatie door te sturen. Bedrijven sluiten hierbij aan door bijvoorbeeld de mogelijkheid te bieden om via een kanaal als WhatsApp te solliciteren, met name op functies waarvoor geen hoog opleidingsniveau wordt gevraagd.
|
Praktisch |
Theoretisch |
|
|
Gelijkwaardige gesprekspartner van de werkgever zijn |
34,9% |
45,1% |
|
|
Persoonlijke feedback op sollicitatie |
36,1% |
42,3% |
|
|
Korte sollicitatieprocedure |
41,5% |
41,0% |
|
|
Eenvoudig online een sollicitatie kunnen indienen |
33,2% |
28,9% |
|
|
Met toekomstige collega’s spreken |
19,7% |
29,3% |
|
|
Goede voorbereiding recruiter voorafgaand aan gesprek |
10,9% |
17,4% |
|
|
#4. Jongeren: feedback, ook als ze de baan níét krijgen
En dan zijn er ook nog leeftijdsverschillen. Zo kijken twintigers anders aan tegen de ideale sollicitatieprocedure dan 50-plussers. Ze hebben verrassend genoeg minder haast (35,5% versus 44,3% bij senioren), voelen minder de drang om op gelijke voet te staan met de recruiter of zichzelf te presenteren in een gesprek. Opvallend is verder dat ze ook meer uitleg over de procedure willen, een gegronde reden voor afwijzing (31,7% versus 29,1%), en een sollicitatieadvies na een afwijzing.
Twintigers willen graag sollicitatieadvies na een afwijzing.
Kandidaten boven de 30 willen doorpakken en de boel snel afronden, voor twintigers is het proces niet afgerond na een afwijzing. Recruiters doen er goed aan deze jongeren zoveel mogelijk te ondersteunen, want in deze schaarse arbeidsmarkt weet je nooit of je ze misschien voor een andere functie zou kunnen gebruiken cq. verleiden. Uitgaan van skills en niet 1-op-1 plaatsen op basis van cv, de kandidaat centraal stellen en zo de experience verbeteren.
‘De kandidaat vindt zichzelf steeds meer het middelpunt van het proces, en dat recht heeft hij/zij ook, gezien de schaarste en vraag naar hem/haar’, aldus Geert-Jan Waasdorp, ceo en oprichter van Intelligence Group. ‘Een kandidaat wil na interesse direct een afspraak kunnen maken in plaats van afwachten tot het eventuele verzoek van de recruiter.’ Hij ziet obstakels bij veel werkgevers, die zich nog op een klassiek ‘kandidaatgericht proces’ richten vol ‘van traditionele gebruiken en procedures’. Zijn advies:
- Zend het contract met salaris/voorwaarden nog voordat het eerste gesprek plaatsvindt;
- Stuur een ‘cv’ en een introductievideo van de hiring manager en/of recruiter naar de kandidaat; en
- Stel de kandidaat in staat om zichzelf (goed voorbereid) te presenteren.
Lees ook