Martijn Hemminga over recruitmenttooling: ‘Het moet gaan om wat je wilt, niet om wat kan’

Recruitmenttools genoeg, maar hoe kies je uit alles wat beschikbaar is het beste voor jou? Martijn Hemminga leidt je door het oerwoud aan mogelijkheden tijdens het seminar Recruitmenttooling.

De vraag wat de beste recruitmentsysteem is, vergelijkt hij met de vraag wat de beste auto is. Ook daar is namelijk geen eenduidig antwoord op, maar het is altijd afhankelijk van je doel en de omstandigheden. Je moet namelijk eerst weten wat je wil als organisatie (of als potentiële koper van een auto). De valkuil is dat mensen zich te veel laten leiden door wat allemaal kan op het gebied van recruitmenttooling – en dat is veel -, maar dat wil niet zeggen dat alles wat kan ook bijdraagt aan wat je wil bereiken.

  • Meer weten? Bekijk het interview met Martijn hieronder of luister naar de podcast:

Of kom naar het seminar Recruitmenttooling

Donderdag 6 juni vindt het Werf& seminar Recruitmenttooling plaats tijdens Recruitment + Talent Tech Demo_Day in Utrecht. Met expertsprekers zoals Martijn Hemminga die je bijpraten over de nieuwste technologie en met praktijkcases voor inspiratie. Na afloop van het seminar kun je je vervolgens oriënteren bij zo’n 50 leveranciers van tooling op het gebied van recruitment en talentmanagement op Demo_Day.

Klik hier voor alle informatie. 

Lees ook:

Dit zijn de 5 dingen die bij de recruiters van NS nog op de bucketlist staan

De wervingsbehoefte is groot, en dus is het recruitmentproces van de NS al behoorlijk sophisticated. Maar dat betekent natuurlijk niet dat er niets te wensen overblijft. Wat staat er nog op de bucketlist voor de komende jaren?

mascha ns bucketlistHet is natuurlijk altijd leuk om succesverhalen te horen. Wat hebben organisaties allemaal (succesvol) gedaan om talent aan te trekken? Zo zou Mascha van der Heijden, hoofd recruitment en employer branding bij de NS, veel kunnen vertellen over hun geweldige nieuwe recruitmentsite, die vorig jaar zelfs genomineerd werd voor een prijs bij Digitaal-Werven.

Het is echter ook wel leuk om bij dit soort organisaties te kijken wat er nog op de bucketlist staat. Wat wil Van der Heijden de komende jaren bereiken bij recruitment van NS? Ze haalt er 5 belangrijke agendapunten uit.

#1. Next level fact based werken

Natuurlijk meet NS nu al van alles door op recruitmentgebied. Natuurlijk weet de organisatie al vanaf welke bron welke sollicitant afkomstig is. En natuurlijk is dat niet alleen op basis van ‘last click‘, maar hebben ze ook een attributiemodel van alle bronnen die een kandidaat heeft gebruikt voordat hij of zij solliciteert.

de NS wil het recruitmentproces gaan doormeten tot minimaal de eerste beoordeling van een hire

Allemaal mooi, maar dan weet je natuurlijk nog niet wat de quality of hire is. Daarom wil de NS het hele proces gaan doormeten tot minimaal de eerste beoordeling van een hire. Waar komen, per doelgroep, de beste kandidaten vandaan? En welke kanalen scoren juist heel slecht, zowel in conversie als in (vooral) quality of hire? Kunnen we op die manier ons geld inzetten op waar de meeste kwalitatief goede hires vandaan komen? Of is daar misschien wel niets over te zeggen? Zegt de bron niets over de kans op kwaliteit?

#2. Predictive analytics

We kunnen al veel verklaren, maar nog maar weinig voorspellen, zegt Van der Heijden. Op haar bucketlist staat daarom nadrukkelijk de vraag welke indicatoren er zijn om te bepalen of iemand een goede hire in een bepaalde functie gaat worden. De eerste stap is bepalen welke datapunten daar überhaupt voor nodig zijn. De tweede stap is bepalen hoe je die dan gaat verzamelen. Pas dan kun je gaan meten wat of en hoeveel elk van die datapunten ertoe doet. Zo krijg je een beter inzicht in wat een goede kandidaat voor een bepaalde functie maakt.

#3. Objectievere selectie

Dit punt hangt nauw samen met het vorige, maar de nuance ligt anders. Objectievere selectie komt met name voort uit het feit dat NS diverser wil worden. Met name in de hogere regionen zoekt NS collega’s met een niet-westerse achtergrond. Een combinatie van factoren als imago, bereik en uitval in het proces maakt dat deze doelgroep nu nog weinig vertegenwoordigd is.

ns jij zorgt bucketlist

De vraag is evenwel: hoe doe je dat dan, objectiever selecteren? Hierin kan technologie een rol gaan spelen, denkt Van der Heijden, maar ook gestructureerde interviews en een beter vastgelegd en gecontroleerd proces kunnen volgens haar al een heleboel oplossen.

#4. Uitbouw van de employer branding

Na 9 jaar relatieve radiostilte is de NS nu weer gestart met employer branding. Het doel is om dit de komende jaren verder uit te bouwen, zegt Van der Heijden, die daarbij benadrukt vooral ook een langetermijnstrategie te willen hanteren. Aandachtspunten daarbij: duidelijke vakgebieden identificeren waarin de krapte de komende jaren mogelijk nijpender wordt, en daar nu vast werken aan de positieve perceptie van NS als werkgever.

conducteur bucketlist ns

Daarin moeten medewerkers een grotere rol krijgen, aldus Van der Heijden. Dat klinkt misschien logisch, maar zo’n groot bedrijf mobiliseer je niet ineens dezelfde richting op. Ook zijn er meer doelgroepgerichte campagnes nodig, op basis van insights. Oftewel: meer ‘tell‘, de laag tussen ‘touch’ en ‘sell’ in. En natuurlijk moeten middelen als video daarin een grote rol gaan spelen.

#5. Een betere candidate experience

Tot slot staat verdere verbetering van de candidate experience hoog op de agenda. Een aantal zaken zijn relatief makkelijk op te pakken, zegt Van der Heijden, zoals aanpassing en aanscherping van de vacatureteksten. Andere zaken zijn bij een grote organisatie als NS lastiger. Een hiring manager die 3 weken wacht met een tweede gesprek inplannen en dat alsnog afzegt is daarvan een voorbeeld.

NS heeft nu ‘recruitmentbeloftes’ geformuleerd, rondom de vraag: hoe gaan we met kandidaten om?

NS heeft daarom nu ‘recruitmentbeloftes’ geformuleerd, met daarin richtlijnen rondom de vraag: hoe gaan we als organisatie met kandidaten om? Voor recruitment zelf is dat goed te regelen, de rest van de NS meekrijgen is soms lastiger, geeft Van der Heijden toe. Dat toch voor elkaar krijgen staat dan ook niet voor niets hoog op haar bucketlist.

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je meer weten over de NS-bucketlist? Hoe Mascha van der Heijden van plan is deze dingen aan te pakken? Of heb jij dingen op je bucketlist staan die Mascha al heeft kunnen afvinken? Kom dan naar Werf& Live en hoor daar hoe ze zover zijn gekomen en wat er nog komen gaat. Meteen inschrijven kan hier.

Hoe Maintec en Teqoia dankzij dashboards hun schaarse doelgroepen weten te bereiken

Vorig jaar veranderde Humares zijn naam in de TecqGroep. De twee onderliggende labels Maintec en Teqoia werken sindsdien met één ATS. Een uitkomst, vertellen twee specialisten, omdat ze nu makkelijker kandidaten kunnen bereiken én uitwisselen.

Humares was sinds 1976 een flexbedrijf met een sterke technische specialisatie. Maar door allerlei ontwikkelingen had de organisatie sinds die tijd ook wel 10 verschillende labels gekregen, wat de slagkracht aanmerkelijk verminderde. Tijd voor een nieuwe strategie, werd in 2018 besloten. Er kwam één overkoepelende nieuwe naam, de TecqGroep, en daaronder nog maar twee labels: Maintec, dat zich met name focust op zogenoemde blue-collar-profielen, en aan de andere kant: Teqoia, met een focus op meer white-collar-specialisten.

Hoe vind en bind je technici?

Maar wat betekent zo’n nieuwe strategie precies? Hoe vind én bind je de schaarse technische profielen? En hoe blijf je innoveren als flexbedrijf? Over dat soort vragen spreken Yasar Erol (Maintec) en Richard Mellaart (Teqoia) binnenkort op Talent Acquisition Live, hét internationale evenement over de meest recente ontwikkelingen in de wereld van recruitment. Hier alvast een kort voorproefje.

> Wat is jullie belangrijkste take-away?

richard mellaartMellaart: “We willen met name vertellen over de vele mogelijkheden die dashboarding biedt. We willen laten zien hoe die dashboarding kan helpen om je beschikbare middelen goed in te zetten, zodat je daarmee goed je doelgroep kunt bereiken.”

> Hoe kreeg dat bij jullie vorm?

“We hebben in deze markt allemaal te maken met krapte. Er is veel werk, er zijn veel vacatures, maar weinig kandidaten. We wilden onze middelen zo effectief en efficiënt mogelijk inzetten om de instroom zo hoog mogelijk te houden. Maar met 10 labels is het lastig om een totaaloverzicht te krijgen. We werkten met allerlei verschillende databases. Daardoor lukte het voorheen bijvoorbeeld moeilijker om onderling kandidaten uit te wisselen. Nu we zijn overgestapt op hetzelfde ATS, Carerix, is dat een stuk makkelijker geworden.”

> En wat betekent dashboarding daarin?

yasar erolErol: “Dashboards zorgen ervoor dat je zowel snelheid als beheersing in je proces krijgt. Dat geldt zowel voor de frontoffice als de backoffice. We hebben ons hele proces bekeken, en toen gezocht naar een systeem dat de kant van zowel de kandidaten als de opdrachtgevers inzichtelijk kon maken, en dat je vrij snel met verschillende koppelingen kunt uitbreiden. Dat helpt je beter werk te leveren. Voorheen hadden we veel handmatig werk. Dat is nu stukken minder. En we hebben bijvoorbeeld veel meer onderlinge wisselwerking. Daardoor houd je elkaar ook beter scherp.”

> Kun je een voorbeeld noemen?

“We kunnen nu bijvoorbeeld makkelijker zien welke opdrachtgevers interessant zijn. We weten ook beter waar de interessante kandidaten vandaan komen, en kunnen daarop sturen. Dat bespaart veel tijd en kosten. We kunnen nu echt datagedreven gaan werken. Dat moet ook, want je moet in deze markt continu blijven innoveren. En door de AVG is een goed beheer van je database ook nog eens veel belangrijker geworden. We willen op Talent Acquisition Live graag vertellen hoe dat bij ons uitpakt.”

Meer weten? Kom naar TA Live

Yasar Erol en Richard Mellaart spreken op 18 april tijdens Talent Acquisition Live in Amsterdam. Ze verzorgen dan een sessie over het innoveren van de kandidatenreis.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Sara Cauwenbergh (Indeed): ‘Bij een lange rij wil je liever niets kopen. Dat is ook zo in recruitment’

Een lange rij bij de kassa, of eerst een klantenkaart moeten aanmaken bij online shoppen, weerhoudt mensen ervan echt iets te kopen. Dat geldt ook bij online solliciteren, zegt Sara Cauwenbergh. Waarom werpen veel bedrijven dan nog zoveel drempels op?

sara cauwenberghAls organisatie wil je vanzelfsprekend het beste talent aantrekken. Met minder geen genoegen. Maar daar hoort dan bij dat je hen ook een geweldige candidate experience biedt, zegt Sara Cauwenbergh, Recruitment Evangelist Benelux bij Indeed.

Liever geen lange rij

En dus: geen lange rijen bij de kassa, geen accounts hoeven aanmaken, geen tijdrovende vragenlijsten, om maar een paar voorbeelden te noemen. Op Werf& Live op 16 mei zal ze meer vertellen over hoe je dat kunt doen: een sollicitatieproces zo inrichten dat het kandidaten uitnodigt in plaats van afschrikt om te solliciteren. Hier alvast een voorproefje…

> Hoe maak je bij een digitale ontmoeting indruk op een kandidaat?

‘Mensen dromen graag, en dus ook van hun volgende baan. Help hen met die droom en prikkel hun verbeelding door een vacaturetekst zo op te stellen dat de kandidaat zichzelf al op de werkvloer kan inbeelden. Doe dit bijvoorbeeld met quotes van huidige werknemers. Verplaats je in de schoenen van de kandidaat en schrijf datgene op wat hij/zij te weten wil komen. Laat hem bijvoorbeeld weten in welk team hij terechtkomt, hoe een werkdag eruitziet en wat de meerwaarde van zijn rol is.

Kortom: stel de kandidaat voorop. De politie doet dit bijvoorbeeld door een kijkje achter de schermen te geven. Aan de hand van filmpjes laten ze zien hoe elke functie binnen de politie effectief bijdraagt aan hun grotere doel. Met andere woorden: zorg voor open, eerlijke en authentieke communicatie. Niemand staat nog te wachten op archaïsche vacatureteksten en uitspraken als “een marktconform salaris”. Met eerlijke communicatie creëer je de juiste verwachtingen. Zo zien we een duidelijke trend in Nederland dat het communiceren van salarissen steeds gangbaarder wordt.

‘een organisatie als Netflix heeft een sollicitatieproces dat voor alle functies maximaal 1 minuut duurt’

Laat je kandidaat voldoende kennis met je maken als werkgever. Dit kan met filmpjes, reviews, quotes, noem maar op. Zolang het maar een weerspiegeling is van je echte identiteit als werkgever. En tot slot: richt je sollicitatieproces zo in dat een kandidaat het wil doorlopen en het makkelijk kan afronden op elk mogelijk device. We zien jammer genoeg nog steeds veel bedrijven waarbij kandidaten eerst een account moeten aanmaken voordat ze kunnen solliciteren. Of ze moeten eerst of 20 screener questions invullen. Maar een organisatie als Netflix heeft bijvoorbeeld een efficiënt sollicitatieproces. Voor alle functies duurt het maximaal 1 minuut en het bevat slechts 5 screener questions.

Zo voorkom je het gevoel van de lange rij bij de kassa of het verplichte account aanmaken voordat je iets online kunt kopen. Dat weerhoudt mensen ervan om daadwerkelijk iets te kopen. En dat geldt net zo bij het online solliciteren.’

> Wat zijn de mooiste acties die je recent hebt gezien om de kandidaatervaring te optimaliseren?

‘Dat valt uiteen in drie delen: vóór, tijdens en na het gesprek. Om met het eerste te beginnen: solliciteren is best stressvol. Mijn advies is daarom altijd: help je kandidaat door hem of haar op tijd te briefen voor het gesprek. Treed als recruiter op als een ambassadeur voor je kandidaat. Google geeft bijvoorbeeld vooraf mee welke soort vragen een kandidaat wél, maar ook welke vragen hij niet moet verwachten.

Tijdens het gesprek kun je er bijvoorbeeld aan denken om te gaan wandelen met een kandidaat, om hem of haar echt te leren kennen. We werken in een mensgeoriënteerde sector, maar verliezen soms toch het menselijke aspect uit het oog.

En ná het gesprek is het belangrijk om feedback te geven en ook te krijgen, ongeacht of de kandidaat verder mag in het proces. Denk aan het inloopspreekuur voor afgewezen sollicitanten dat het Reinier de Graaf-ziekenhuis inrichtte (en waarmee ze vorig jaar een Werf& Award wonnen, red.). Tijdens dit ‘sollicitantenspreekuur’ krijgen ze feedback over onder andere hun cv en aanwezigheid op sociale media. Een niet geschikte kandidaat vandaag is misschien je potentiële ideale kandidaat van morgen.’

> Welke technologie kunnen we meer benutten om een goede candidate experience te bieden?

‘Het gaat volgens mij niet zozeer om een technologie, maar eerder om te weten en te erkennen waar je de candidate experience kunt verbeteren. Hoe is de responstijd op je kandidaten vandaag? En wat doe je om de kandidaat voldoende voor te bereiden op zijn sollicitatiegesprek? Dit zijn cruciale vragen die je jezelf als organisatie moet stellen.

‘het is vooral creativiteit om je te wíllen onderscheiden dat de doorslaggevende factor kan zijn’

Technologie kan daar eenvoudig bij helpen. Naar mijn idee is het vooral creativiteit om je te wíllen onderscheiden van andere werkgevers dat de doorslaggevende factor kan zijn. We hoeven niet allemaal VR-games te installeren, maar sommige initiatieven hebben wel een positief effect op de experience met een brand of werkgever. Een leuk initiatief zag ik bij een bedrijf dat potentiële technici uitnodigde voor het sollicitatiegesprek in een grote kraan. Het was sowieso een unieke ervaring voor de sollicitant, maar kandidaat en recruiter konden ook sneller inschatten of ze binnen deze werkomgeving op hun plek waren of niet. De som van kleine optimalisaties zal bijdragen aan een geheel verbeterde candidate experience. En dat begint volgens mij al vóór de inzet van technologie.’

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je weten hoe je kunt nadenken over een betere ervaring voor je kandidaten, zodat je meer toptalent aan je organisatie kunt binden? Schrijf je dan nu in voor de sessie van Sara Cauwenbergh op Werf& Live.

Lees ook:

Floor Nobels: ‘Recruitment moet dicht bij mensen blijven’

In de huidige arbeidsmarkt moeten recruiters alle zeilen bijzetten. Floor Nobels vindt dat bedrijven daarbij vooral gebruik moeten maken van hun eigen mensen. ‘Referral is echt het krachtigste middel in een krappe arbeidsmarkt.’

Floor Nobels: ‘Recruitment moet dicht bij mensen blijven’

De arbeidsmarkt is krap en blijft dat ook nog wel even. Valt er wat te werven als er nauwelijks kandidaten zijn? Floor Nobels, recruitment innovator en headhunter bij Worklife Recruitment, vindt van wel, mits bedrijven zich niet blind staren op het perfecte plaatje.

‘Goede mensen vinden is altijd moeilijk. Het is ook nu niet onmogelijk, maar veel bedrijven hebben toch moeite met het vinden van echt góede mensen. Ik werk veel in de IT, daar was zes jaar geleden ook al krapte. Er zijn allemaal leuke en lieve mensen om ons heen, maar zijn dat de goede developers voor jouw bedrijf?’

Niet op zoek naar de perfect fit

“Als je kijkt naar de bouw, daar zijn de komende tijd 94.000 mensen nodig. Die zijn er gewoon niet. Dan moet je gaan kijken of je mensen kunt om- en bijscholen. Ik geloof erin dat je mensen op persoonlijkheid aanneemt. In de bouw wil je iemand die de handen uit de mouwen steekt, die zijn helm opzet en netjes zijn stenen stapelt. Dan moet je bedenken: welke persoon hebben we nodig? En welke skills horen daarbij? Op basis daarvan zoek je dan naar mensen die aan dat profiel voldoen.

‘Ik geloof erin dat je mensen op persoonlijkheid aanneemt’

Ik zag laatst een mooi voorbeeld van iemand die administratief werk deed bij een bank, maar thuis veel aan het klussen was. Op een gegeven moment werd hij eruit gegooid bij de bank. Nou, zo iemand kun je dan prima omscholen tot goede servicemonteur. Maar als je gaat zoeken naar de perfect fit, naar mensen die helemaal aan het profiel voldoen, dan wordt het een carrouselletje waarbij iedereen de kandidaten uit dezelfde kleine vijver probeert te vissen.’

> Hoe stap je uit die carrousel?

‘Bedrijven zijn allemaal heel druk met recruitment en ze huren mij vaak in voor heel complexe projecten. Maar eigenlijk is altijd mijn eerste vraag: “Wat doe je aan het dichthouden van de achterdeur?” Want we kunnen ons helemaal suf werven en daar bakken tijd en geld aan besteden, recruiters laten sourcen en op events gaan staan. Maar als tegelijkertijd je achterdeur wagenwijd openstaat, dan blijf je bezig. Mijn eerste tip is daarom altijd: moet je niet eerst een hoofd retentie aannemen?’

> Wat maakt referral volgens jou zo’n waardevolle methode?

‘Toen het Slotervaartziekenhuis failliet ging, werden veel mensen daar meteen benaderd door recruiters. Maar mensen worden veel liever benaderd door iemand die echt kan inschatten of het werk bij ze past. Werven via je eigen netwerk is bewezen het snelst en goedkoopst. Maar ik vind vooral belangrijk dat het ook het leukste kanaal is. Het is leuk om samen aan je eigen bedrijf te werken. Als je happy bent in het bedrijf waar je werkt, zijn de meeste mensen bij wijze van spreken met een chocoladereep te motiveren om met goede namen te komen. Referral is echt het krachtigste middel in de krappe arbeidsmarkt.’

‘werven via je eigen netwerk is bewezen het goedkoopst en het snelst’

> Hoe zet je referral succesvol in?

‘Veel bedrijven hebben referralbeleid. Dat betekent dan vaak dat ze je 500 of 2.500 euro geven als je een kandidaat aandraagt. Dat is dus serious money, maar het motiveert bijna niemand. Wat wel motiveert? Je moet de medewerkers bij elkaar halen, het belang van referrals benadrukken én je moet hen helpen. Ik zit in een heel professionele omgeving. Daar werken adviseurs die honderden euro’s per uur verdienen, maar die nog geen berichtje op LinkedIn weten te krijgen. Als je nou gewoon even die ene regel met ze typt, dan merk je dat het werkt en dat ze het ook leuk gaan vinden. Ik heb wel meegemaakt dat mensen dan wel 15 succesvolle referrals aandroegen. Recruiters kunnen 100 mensen benaderen, dan krijgen ze misschien één positieve reactie.’

> Veel sollicitanten klagen over slechte procedures. Is de kandidaat in een krappe arbeidsmarkt nog geen koning?

‘Ik vind dat je kandidaten altijd de red carpet treatment moet geven. Maar de huidige arbeidsmarkt maakt het nog belangrijker. Ik ken voorbeelden van jonge gastjes voor wie, als ze in gesprek gaan, het contract al klaarligt. Je moet gewoon een heel snel, goed en net proces hebben. Klachten over dat het allemaal te lang duurt, zit heel erg in ouderwetse procedures. Ik snap wel dat meerdere mensen met een kandidaat willen spreken, maar concentreer dat dan: eerst een half uurtje met de een, dan een half uurtje met de ander. En geef daar dan snelle opvolging aan.

Ik snap dat meerdere mensen een kandidaat willen spreken, maar concentreer dat dan. en volg het snel op’

De selectieboulevard van de Belastingdienst is een mooi voorbeeld. Die heeft hard fiscalisten nodig. Als je daar op gesprek komt, hoor je nu binnen een dag of je een aanbieding krijgt. Dat is wel heel lekker.’

> In hoeverre helpt technologie het recruitmentproces?

‘Er wordt heel vaak gezegd: “Daar hebben we een systeem voor” of “We sturen automatisch een mailtje”. Maar winnen we daar echt wat mee? Wat je wel moet doen is close blijven met de kandidaat. Het kan best zo zijn dat hij eerst nog een maand gaat shoppen bij twee andere bedrijven, prima. In die periode moet je contact houden. Veel mensen zijn daar slecht in, maar daar heb je gewoon systemen voor. Ik onthoud ook niet iedereen met wie ik heb gesproken, maar ik zet dat direct in mijn systeem. Dan krijg ik een signaaltje: “Vandaag moet je die en die bellen.” Dan bel ik even of stuur ik een appje: “Hoe gaat het met je? Wanneer spreken we je weer? Heb je nog vragen?” Die aanraakmomentjes zijn heel belangrijk.’

‘Onboarding is toch echt gewoon even met elkaar een kop koffie pakken en praten’

‘Technologie kan helpen, als je goed weet wat je zoekt. De intake met de hiring manager waarin je hem uitdaagt, dat kan een robot niet. Dat moet je echt zelf doen. Op basis daarvan kun je wel zeggen: “We zoeken deze hard skills en die soft skills en nu kan de bot gaan zoeken. Of we zoeken een cyberspecialist: wat zijn de meest gevraagde skills en waar vind je die mensen?’ Oh, ze zitten niet in Nederland, maar in de Oekraïne heb je een overschot.” Daarbij kunnen technologie en data je onwijs goed helpen.

Maar ik vind dat technologie ons ook vaak tegenwerkt. Je hebt tegenwoordig overal een app voor: een referral-app, een recruitmen-app, een onboarding-app… Maar onboarding is toch echt gewoon even met elkaar een kop koffie pakken en praten. Even samen door het pand lopen. Onboarding is niet: “Hier is de link en het staat op de server”. Persoonlijke aandacht, het is tijdrovend, maar heel waardevol. Je moet dicht bij de mensen blijven.’

> Veel bedrijven automatiseren ook de voorselectie. Wie niet aan de eisen voldoet verdwijnt dan direct uit het proces.

‘Ik denk dat je daardoor mensen misloopt die misschien niet aan het perfecte plaatje voldoen, maar die, als je een beetje creatief kijkt, wel goed zouden passen. Een schrijnend voorbeeld is de robot van Amazon. Die discrimineerde vrouwelijke kandidaten omdat hij was geprogrammeerd op de bestaande populatie. Dat waren allemaal mannen, dus de vrouwen flikkerde hij eruit.’

> Je bedrijf zit ook in China. Welke trends zie je daar waar ook Nederlandse recruiters mee te maken krijgen?

‘In China deed ik alles met Wechat, een soort Whatsapp waarmee je alles kunt: betalen, een reis boeken, appen. Het is ook een kanaal waarmee je zakelijk en privé mengt. Wat ik vooral leerzaam vond is dat je heel veel met app kunt doen. Je hebt niet allemaal eigen apps nodig, maar je moet gewoon appen met elkaar. Heel korte lijntjes met elkaar hebben, daar heeft iedereen in recruitment behoefte aan. Dus als je nou met iemand spreekt, link dan meteen met hem, stop hem in je Whatsapp en zeg: “Ik app je morgen, dan plannen we een nieuwe afspraak.” Dan zit je er heel dicht op en ben je ook 24/7 bereikbaar voor een kandidaat. Dat wil je wel als je mensen binnen wilt hijsen.

‘Heel korte lijntjes met elkaar hebben, daar heeft iedereen in recruitment behoefte aan’

Wat ik ook echt van China gewend ben, is klikken op een website of op je mobiel en meteen in een formulier terecht komen waarmee je kunt aangeven dat je een gesprek wilt. Op LinkedIn heb je QR-codes waarmee je snel met iemand kunt linken. Ik verwacht dat we dat ook meer gaan zien in vacatures. Met drie clicks kan iemand solliciteren. zonder dat je allerlei drempels opwerpt en mensen ingewikkelde brieven laat schrijven.’

> Dus geen sollicitatiebrieven meer?

‘We moeten af van de sollicitatiebrief. Je krijgt daarmee toch alleen maar het geijkte verhaal van: “ik wil heel graag bij jullie werken”. Ik heb nog nooit een brief gelezen waarin stond: “Ik heb grote twijfels over jullie tent, ik ben benieuwd of dit wel mijn droombaan is, maar kom toch graag eens kennismaken.” Geef mij een stapel cv’s en die kan ik direct splitsen in wel en niet interessant. Dat zit echt in de opleiding, de stappen die iemand heeft genomen en de keuzes die hij heeft gemaakt. Heb je nog vragen? Bel hem even op, voordat je hem langs laat komen. Dat is voor beide partijen verhelderend.

‘We moeten af van de sollicitatiebrief. Je krijgt daarmee alleen het geijkte verhaal van ‘ik wil heel graag bij jullie werken’

Een andere trend is dat jobhoppen steeds gewoner wordt. Chinezen zitten sowieso overal maar een jaar of anderhalf jaar. Ze gaan van de een naar de ander en kunnen echt voor het kleinste dingetje van baan veranderen. Dat begint hier ook meer te komen.’

> Wat betekent dit snelle verloop voor de arbeidsmarkt?

‘Jobhoppen wordt normaler, maar terugkomen ook. Je begint ergens, je gaat ergens anders proeven en dan denk je: “Ik wil toch wel weer terug.” Deze boemerangwerknemers zijn waanzinnig waardevol voor je werving. Het gras is niet altijd groener aan de overkant en dan willen ze wel weer eens komen praten. Of je kunt denken aan vrouwen. Die haken vaak af als er kinderen komen, maar als die kinderen ouder zijn, is dat hét moment om weer contact op te nemen. En het is echt niet zo dat hun hersenen dan zijn gekrompen. Daar moet je in Nederland mensen nog vaak van overtuigen.’

> Werkgevers zien beren op de weg, bijvoorbeeld omdat kennis is verouderd.

‘Bij- en omscholing! Als je niet uit elkaar bent gegaan omdat de werknemer heeft gestolen of omdat hij de tent in brand heeft gestoken, dan moet je in deze mensen investeren. Veel managers zijn een beetje beledigd als iemand weggaat. Laat ze! Laat ze ergens iets gaan leren. Je hoort ook vaak: “Ja maar hij lag toch niet zo lekker in het team.” Teams veranderen, managers veranderen en mensen zelf veranderen ook. De potentie zat er, waag er weer eens een gesprekje aan.’

> Wat zie je als de grootste uitdaging voor 2019?

‘Waar we last van krijgen is de GDPR. Dat is een hel in recruitment. Dit is toch echt een vak van even een naam noemen: “Is dit niet iemand voor die vacature?” Lijstjes namen bijhouden is zó’n onderdeel van ons vak. Maar nu moet je continu je schijven schonen. Het hele systeem is ingericht op een paar cowboys die heel onzorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Ik heb mijn teams altijd heel netjes opgevoed. Je moet zorgvuldig omgaan met gegevens. Als mensen niet benaderd willen worden, moet je dat respecteren. Benader je ze toch, moet je netjes je excuses aanbieden.

‘De GDPR is een hel in recruitment’

Ik ben nu bij twee bedrijven bezig de systemen te vereenvoudigen. We willen het makkelijker maken voor mensen om te solliciteren of om een referral te geven. Man, voor je dat bij een GDPR-officer erdoorheen krijgt… En dat ligt niet aan die officer, dat ligt aan de wet. Ik voeg me ernaar en ik acteer ernaar, maar het is een gedrocht. Ik vraag me ook af wie er gebaat bij is dat je overal opnieuw je akkoord moet geven. Even zeggen: “Mail mij je cv maar even”, kan niet eens meer. Want dan heb je weer geen akkoord op het bewaren van de persoonsgegevens.’

> Veel bedrijven willen inzetten op employer branding. Lukt het bedrijven al om een overtuigend verhaal te vertellen?

‘Door de krappere arbeidsmarkt is daar veel meer ruimte voor. Dus je ziet nu veel betere werkenbij-sites. Je ziet dat steeds meer bedrijven niet alleen vacatures posten, maar ook medewerkers aan het woord laten om te vertellen wat ze nou eigenlijk doen. Wat houdt het werk in? Je kunt een kijkje krijgen zonder dat je daadwerkelijk binnen hoeft te lopen. Wat ik wel veel zie is dat er een soort glossy filter over wordt gelegd. Maar dat werkt toch niet. Met een broodje kroket werf je geen mensen.

‘Met een broodje kroket werf je geen mensen’

Ik geloof wel in hypertargeting. Dat is meer jobmarketing. Je gaat echt op zoek naar de persoon. Een vriend van mij zocht beveiligers. Daar past ook niet een bepaald plaatje bij, behalve dat je geen strafblad mag hebben. Toen zijn ze verschillende mensen gaan beschrijven om in die minidoelgroepen zichtbaar te worden. Daar moet je dan een maatwerkverhaal bij vertellen over waarom jij als werkgever interessant zou zijn. Dat is niet one size fits all. Voor de een is dat omdat je de uren goed kunt combineren met kinderen. Voor de ander is dat je al je talen kunt spreken. Weer een ander vertel je dat dit ook voor een 50-plusser een leuke baan is. Zo ga je op zoek naar verschillende doelgroepen en pas je daar je werkenbij-verhaal op aan. Dát werkt.’

Meer weten?

Dit interview is gedaan door Nicol Weidema, redacteur bij PW. Floor Nobels is spreker op het congres Futureproof recruitment op 11 april in Bunnik.

Lees ook:

Kevin Wheeler: ‘Recruiters verschuilen zich te veel achter technologie’

Niet méér, maar misschien wel mínder focus op technologie is hard nodig in recruitment, stelt Kevin Wheeler. Volgens hem is nu immers juist gebrek aan overtuigingskracht, kennis van de business en empathie. En vooral ook: aan goede processen.

In de recruitmentwereld gaat het heel hard met technologische verandering. Het is veel makkelijker dan een aantal jaar geleden om kandidaten te zoeken, te bereiken en te testen, om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar volgens Kevin Wheeler zouden we ons als recruiters best iets minder mogen focussen op die technologische wedstrijd, en ons wat meer op het menselijke aspect mogen storten.

Juist te veel bezig met technologie, te weinig met mensen

Hij haalt daarbij Johnny Campbell aan, die recent opmerkte: ‘Je kunt iemand die rijles geeft in een Formule-1-wagen zetten, maar een Formule-1-race zal hij of zij nooit winnen’. In recruitment is het eigenlijk net zo, aldus Wheeler, die stelt dat de meeste recruiters helemaal niet zo goed zijn in het via social media of andere online communicatietools serieuze connecties maken met een kandidaat. Net zo min kunnen ze hiring managers ervan overtuigen om echt samen op te trekken. Recruiters zijn te veel bezig met technologie, te weinig met het menselijke aspect, concludeert Wheeler dan ook.

‘Je kunt een rij-instructeur in een Formule-1-wagen zetten, maar een Formule-1-race zal hij nooit winnen’

Kevin Wheeler is waarschijnlijk de bekendste futurist in de wereld op het gebied van recruitment en HR. Wonend aan de rand van Silicon Valley beschikt hij over een enorme kennis van alle nieuw ontwikkelde technologie. Op Werf& Live op 16 mei deelt hij graag zijn visie op de toekomst van recruitment met het Nederlandse publiek. Hoe gaat het vak veranderen? Welke technologieën gaan een grote impact hebben? En hoe moeten recruiters daarmee omgaan?

Zo snel verandert het allemaal niet

Om vooruit te kijken is het vaak ook goed om af en toe terug te kijken, zegt Wheeler. En dan valt hem op dat recruitment niet zo snel verandert als we soms denken. ‘Een recruiter die in 1990 met pensioen ging kan zich de huidige recruitmentfunctie heel snel eigen maken’, stelt hij. Natuurlijk, er zijn grote technologische veranderingen geweest. Een ATS bestond 30 jaar geleden bijvoorbeeld nauwelijks. Het hele internet trouwens ook nog niet. Het was in die tijd bijna onmogelijk om een kandidaat te volgen of vinden. Het is sindsdien makkelijker geworden om kandidaten te identificeren en contact met ze te leggen. Maar het is nog steeds net zo moeilijk om ze écht te bereiken en over te halen voor een baan te kiezen, stelt Wheeler.

‘Een recruiter die in 1990 met pensioen ging, kan zich het huidige recruitment snel eigen maken’

De belangrijkste vaardigheden van een recruiter waren, zijn en blijven de soft skills, benadrukt hij. Dan gaat het om: overtuigingskracht, kennis van de business en empathie. Maar ook om: verbetering van de processen, iets waar recruiters volgens Wheeler momenteel notoir slecht in zijn. Zowel in de efficiency als in het centraal stellen van de kandidaat ziet hij veel verbetering mogelijk. ‘We maken niet alleen het solliciteren vaak onnodig moeilijk met onze lange formulieren en vele eisen, maar we hebben het kandidaten ook nog eens bijna onmogelijk gemaakt zich te onderscheiden’, stelt hij.

Chatbots, AI en CRM-tools in opkomst

Toch is technologie ook weer niet onbelangrijk, vervolgt hij. Chatbots, AI en ook goede CRM-tools zullen de komende jaren volgens hem een groeiende rol spelen; tools die ons gaan helpen data te analyseren, betere kandidaten gaan aanbevelen en zorgen dat de kandidaten met wie we contact leggen ook oprecht geïnteresseerd zijn. Deze tools geven ons de mogelijkheid om dat te doen waar we als recruiters goed in zouden moeten zijn, zegt Wheeler: contact leggen van mens tot mens.

‘dankzij tools kunnen recruiters dat doen waar zij goed in moeten zijn: contact van mens tot mens’

Ook geven deze tools volgens hem recruiters steeds meer de mogelijkheid om te kijken naar talenten in plaats van cv’s. Wheeler geeft aan dat organisaties tegenwoordig vacatures veel te gedetailleerd hebben gemaakt, met veel te veel eisen en verwachtingen. En daar zijn ook recruiters debet aan, zegt hij. In zijn optiek hebben recruiters namelijk gefaald om managers het inzicht te geven dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst. Terwijl de bereidheid en mogelijkheden van een kandidaat om te leren en zich aan te passen zo’n garantie veel eerder kan geven.

Wat moet je doen om toekomstproof te zijn?

Op de vraag wat een recruiter nu moet doen om ‘toekomstproof’ te zijn is Wheeler uitgesproken: ‘De volledige geautomatiseerde recruitmentfunctie komt er aan. Van alles dat recruiters nu doen, kunnen algoritmes 80% op zeer korte termijn beter, sneller en goedkoper. Er is echter één ding wat technologie niet kan: oprechte gesprekken aangaan, invloed uitoefenen op kandidaten, ze overtuigen een baan te nemen en de volledige context begrijpen van het leven van de kandidaat, om een zo op maat gesneden mogelijk aanbod te doen.’

‘de recruiter van de toekomst gebruikt de technologie om zoveel mogelijk mens te zijn’

Met andere woorden: de recruiter van de toekomst gebruikt de technologie om zoveel mogelijk mens te zijn. Ben jij er al klaar voor?

Meer weten? Kom naar Werf& Live!

Wil je meer weten van de visie van Kevin Wheeler? Op Werf& Live is hij een van de hoofdsprekers en vertelt hij er nog veel meer over.

Lees ook:

Christoph Fellinger: ‘Schep zo vroeg mogelijk een emotionele band met de kandidaat’

Kandidaten willen niet puur vanwege rationele redenen werken bij een bedrijf, zegt Christoph Fellinger (Beiersdorf). Daarom moet je volgens hem zo snel mogelijk een emotionele band met ze opbouwen. Maar hoe doe je dat?

Christoph Fellinger heeft het er maar druk mee. In de eerste plaats is hij Head Strategic Talent Acquisition bij het grote Duitse bedrijf Beiersdorf, bekend van grote merken als NIVEA. Maar daarnaast is hij daar ook bezig voor het Early Career team en het traineeprogramma Beyond Borders: ‘Geen dag is hetzelfde’, zegt hij erover. Op 18 april spreekt hij tijdens Talent Acquisition Live over de kansen en beperkingen die technologie biedt als het erom gaat toekomstig talent te identificeren en te selecteren.

> Hoe ziet een gemiddelde dag eruit voor jou?

‘Twee banen in één bedrijf hebben zorgt ervoor dat ik te maken heb met een een breed aanbod aan onderwerpen op een dagelijkse basis: van discussiëren over digitale campagnes tot applicaties voor programma’s laten draaien tot onze selectiecriteria herschrijven, trainees coachen, TA collega’s wereldwijd adviseren en ja, er zijn voor mijn team van zes geweldige collega’s. Geen dag is hetzelfde, het voelt elke dag als als het wisselen van wagons in een hogesnelheidstrein.’

> Beiersdorf kent een paar sterke merken. Hoe gebruik je de sterke punten daarvan voor het corporate employer brand?

‘Om eerlijk te zijn: de discrepantie tussen de high awareness op de merken en de low awareness van het bedrijf is zowel een droom als mijn grootste nachtmerrie. Een nachtmerrie in de zin dat de naam ‘Beiersdorf’ maar bij weinig mensen een belletje doet rinkelen. Het logo of de naam in een resultatenlijst van een jobsearch heeft bijvoorbeeld niet de impact die we zouden willen hebben. Mensen verwarren ons met farmaceutische of saaie bedrijven.

‘We moeten de kracht van de merken gebruiken om in aanmerking te komen voor de candidate journey’

Dat betekent dat we de kracht van de merken móeten gebruiken om in aanmerking te komen voor de candidate journey. Daarom zorgen we dat de merken in elke visual die we gebruiken staan. Neem de functietitel ‘Business Controller’ bij Beiersdorf, die werkt niet. Daarom zetten we hem neer als ‘Business Controller NIVEA’. Ook al zal dit nooit op het visitekaartje komen te staan. Vanwege de kracht van onze merken hebben we bijna 98% awareness (in elk geval voor NIVEA) en staan mensen in het algemeen sympathiek tegenover de merken. Dat is de droom die ik heb opgenomen in onze employer branding.’

> Hiervoor werkte je bij Universal Music. Welke recruitmentlessen heb je geleerd van de muziekindustrie?

‘Als ik één ding heb geleerd is het wel dat je dichtbij de emoties van consumenten moet staan. Mensen willen niet puur vanwege rationele redenen werken bij een bedrijf. In elk geval niet de mensen die echt betrokken zijn. En dat zijn de mensen die we echt willen.

‘Echt betrokken mensen willen niet alleen maar vanwege rationele redenen werken bij een bedrijf ‘

Je moet daarom al vroeg in het Talent Acquisition-proces een emotionele band met hen scheppen. Ik denk dat dat makkelijker is met employer branding en recruitmentmarketing dan in het daadwerkelijke recruitmentproces met alle efficiëntie die het kost om een recruitmentteam te runnen in een groot bedrijf.’

> Op Talent Acquisition Live vertel je “waarom VUCA machines eet als ontbijt”, terwijl je ook bekend staat als techsavvy. Hoe rijm je dat?

‘Ik geloof echt in HR-tech. Technologie kan de ervaring van de kandidaat, de recruiter en de hiring manager verbeteren – als je het slim uitzoekt en de gebruiker centraal stelt. Maar ik zie ook duidelijk de grenzen ervan. Machines helpen ons met taken automatiseren, dat is de grootste potentie voor HR. Maar ze moeten getraind worden op basis van menselijke data – met al hun foutgevoeligheid. De huidige staat van technologie resulteert misschien in betere processen dan hiervoor, maar het is niet de heilige graal. Het komt zeker tekort als het gaat om vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de toekomst.’

> Hoe heeft tech je de laatste jaren geholpen om beter te recruiten?

‘Online assessments en video-interviews hebben veel gedaan voor het selectieproces voor onze graduates. Maar mijn laatste favoriet zijn de metrics: ik probeer een voorraad aan recruitmentdata te bouwen die ons helpen om de prestaties van onze campagnes en vacatures in realtime te tracken – vergelijkbaar met wat onze collega’s in e-commerce doen. Dat, gecombineerd met gepersonaliseerde content, zal de volgende fase zijn, maar we doen het stap voor stap. Zorgen dat de data kloppen, vanuit alle verschillende bronnen, is al uitdagend genoeg.’

> Welke recruitmenttechnologie heeft volgens jou de meeste potentie op dit moment?

‘Ik geloof dat vroeg of laat het grootste deel van het recruitmentproces geautomatiseerd wordt. Als dit lukt, ligt de focus op communicatie met de kandidaat. Wanneer mensen matchen bij een functie handel is, gaat de race om het krijgen van relevante kandidaten.

‘als het recruitmentproces grotendeels is geautomatiseerd, ligt de focus op communicatie met de kandidaat’

Hun aandacht krijgen, en hen de juiste aandacht op het juiste moment geven om interesse op te wekken, de relatie voeden totdat je hen een geschikte baan kunt geven – dat is waar ik veel potentie zie. Dit zal een combinatie van mens en machine zijn, want niets overtreft de menselijke interactie van het creëren van een emotionele band.’

Meer weten? Kom naar TA Live

Christoph Fellinger, Head Strategic Talent Acquisition bij Beiersdorf, vertelt op donderdag 18 april tijdens Talent Acquisition Live alles over de kansen en beperkingen van technologie als het gaat om het selecteren en identificeren van toekomstig talent.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

‘Met Appie kom je verder’: de site waarmee Albert Heijn zijn vakkenvullers een springplank biedt

Een ‘springplank naar de arbeidsmarkt’. Met die gedachte heeft AH sinds kort een een interne carrière-site gelanceerd. ‘We willen langer relevant voor onze bijbaanmedewerkers zijn.’

Eindexamentraining voor bijbaners waren er al langer. Maar met een nieuwe site, onder de noemer ‘Met Appie kom je verder’, richt Albert Heijn zich nóg nadrukkelijker op de ontwikkelingskansen die elke bijbaner bij de supermarktketen krijgt. Van een onderdeel waar werknemers zich online kunnen voorbereiden op hun eindexamen tot een beroepskeuzetest, en van carrièreverhalen van succesvolle ex-vakkenvullers tot – natuurlijk – traineeships en vacatures: het staat er allemaal op.

Vakken vullen als suffe bijbaan? Niet bij Albert Heijn, zo moet de site duidelijk uitstralen

Vakken vullen als suffe bijbaan? Niet bij Albert Heijn, zo moet de site duidelijk uitstralen. Hier is die eerste bijbaan juist een prachtige opstap naar veel meer moois. De url ‘verder.ah.nl’ verraadt al de doelstelling om werknemers een stapje verder te brengen. Wie zich bijvoorbeeld opgeeft voor de gratis examentraining ontvangt na Pasen van zijn of haar supermarktmanager een inlogcode voor ‘Examen voor Jou’. Hier krijg je dan video’s met theorie en vragen uit vorige examens, behandeld door ervaren docenten. Ook kun je de docenten op het eind vragen stellen tijdens speciale ‘Stel-je-vraag’-momenten.

Steeds meer nieuwe content

De site is gericht op jonge bijbaanmedewerkers, die er onder meer worden aangemoedigd zich met (interne) studies en stages bij te scholen. ‘Gratis skills‘ en ‘gratis kennis om een eindbaas te worden.’ Er is ook heel veel video te vinden. Zo vertellen ex-AH’ers onder de noemer ‘Albert Heijn’s Got Talent’ over hun leven na de supermarktketen. De site is onderdeel van een bredere strategie om medewerkers langer te binden aan de organisatie. Het creatief bureau Born05 tekende voor de ontwikkeling. Gedurende het jaar wordt het platform voorzien van nieuwe content.

De taal van de jongeren spreken

albert heijn rene herremansDe bedoeling is dat Albert Heijn langer relevant blijft voor de bijbaanmedewerkers en beter aansluit bij hoe zij gewend zijn om te communiceren, aldus director Employer Branding & Employee Engagement René Herremans. Dat is namelijk ook weer goed voor de instroom, zegt hij. Tijd om er even over verder te praten.

> Vanwaar deze nieuwe site? 

“Deze site is ontstaan vanuit Employee Journey mapping. Daaruit bleek dat wij onze bijbaanmedewerkers meer bewust kunnen maken van wat zij leren in hun bijbaan bij ons. Inclusief de ontwikkel-, doorgroei- en stagemogelijkheden ín en ná hun bijbaan. Onze 65.000 eigen medewerkers zijn onze belangrijkste pool voor de werving van nieuwe medewerkers, voor korte en langere termijn. Daarom is het goed dat zij ons ook meer zien als potentiële werkgever voor een volgende stap. Daarnaast concretiseert de website ook onze claim dat wij de beste springplank naar de arbeidsmarkt zijn, doordat bij ons school en werk het beste met elkaar te combineren zijn.”

> Hoe sluit dit aan bij de wervingsactiviteiten voor jongeren?

“Het is vooral bedoeld om onze huidige medewerkers verder te laten kijken dan alleen het vak dat zij vullen. En zit er meer perspectief in je bijbaan, dan helpt deze site zowel behoud als de interesse in een vervolgstap als bijvoorbeeld teamleider of eventueel zelfs verder tot supermarktmanager, via bijvoorbeeld een HBO-duaal traject. Het is dus een platform dat primair op behoud en doorstroom gericht is, maar door zijn open karakter ook potentiële medewerkers, maar ook ouders en andere stakeholders laat zien wat voor mogelijkheden er nog meer zijn, na de – veelal – eerste bijbaan.”

met appie verder

> Hoe zijn de reacties tot nu toe?

“We hebben de site pas sinds kort live gezet. De introductie naar de medewerkers vindt plaats vanaf het tweede kwartaal van 2019. Maar nu al krijgen we vele positieve reacties van de medewerkers en hun omgeving.”

> Wat kunnen we nog verwachten op dit gebied?

“Het idee is om dit platform verder in te vullen en te blijven actualiseren. Eigenlijk willen we alle ontwikkelmogelijkheden binnen dit concept met onze medewerkers delen. Daarnaast kan het platform nog verder doorgroeien in functionaliteit. Het is nu nog vooral een communicatieplatform met linken naar de verschillende functionaliteiten. Dat willen we nog verder concretiseren.”

> Is winkelpersoneel voor jullie echt altijd de belangrijkste wervingsbron?

“Dat verschilt natuurlijk per rol, maar winkelpersoneel is wel altijd in scope, bij vrijwel elke functie. We hebben per slot van rekening zo’n 65.000 bijbaners bij ons in dienst. Maar naast kwantitatief is het overigens ook kwalitatief een belangrijke bron. Medewerkers met winkelervaring zijn immers vaak succesvoller in hun nieuwe functie dan mensen van buiten. En dat geldt ook op het hoofdkantoor.”

appie talenten

> Vanwaar de carrièreverhalen van succesvolle ex-AH-vakkenvullers?

“Zij kunnen als geen ander vertellen wat zij geleerd hebben in hun bijbaan en wat ze daar nu nog aan hebben. Hierdoor hopen we onze medewerkers bewust te maken van het feit dat een bijbaan meer is dan alleen maar geld verdienen, maar dat je er ook nuttige skills voor je andere werk opdoet.”

> Helpt het om het verloop naar beneden te brengen?

“Via dit platform willen we langer relevant zijn voor onze bijbaners door duidelijk te maken dat we hen meer te bieden hebben. En dat moet leiden tot meer behoud. Ook willen we door een rijkere employee journey van onze bijbaners het ambassadeurschap stimuleren. Zo kunnen ook de peer-to-peer-gesprekken over werken bij Albert Heijn een extra lading krijgen.”

Lees ook:

Clubgeist: waarom Ton Rodenburg en Mike Demelinne na bijna 20 jaar voor zichzelf beginnen

De een werkte 19,5 jaar voor ARA, de ander bijna 18. Tijd om op eigen benen te staan, besloten Ton Rodenburg en Mike Demelinne. Maar wat gaan ze bij hun nieuwe bureau Clubgeist precies anders doen dan ze al deden?

‘Het avontuur tegemoet’. Zo omschrijven Mike Demelinne en Ton Rodenburg de oprichting van hun employer branding-bureau Clubgeist. Bijna twee decennia waren ze het gezicht van het Rotterdamse ARA M/V, vorige week nog op deze site besproken vanwege de nieuwe campagne van het Kadaster. Maar nu laten ze die tijd dus achter zich, en staan ze er samen voor.

Als de student die op kamers gaat

Een beetje als de jongvolwassene die het ouderlijk huis verlaat, zegt Rodenburg, die van 2008 tot 2016 ook nog eens bestuurslid van Recruiters United was. ‘Ja, het voelt echt wel weer als een student die op kamers gaat.’

‘We hoorden steeds vaker: Goh, zitten jullie in loondienst?’

De gedachte aan het eigen bureau speelt bij beiden al zeker een half jaar, vult Demelinne aan. ‘We hoorden steeds vaker: “Goh, zitten jullie in loondienst?” Toen ontstond de gedachte: moeten we niet eens voor onszelf beginnen? En zo is het begonnen.’ Eerst was er het hoofd dat het een goed idee vond, zegt Rodenburg. Daarna volgde ook ‘het hart’ en tenslotte ‘de handen’. “We geloven zeker dat er plek is voor een bureau als het onze.”

Gestart vanuit de eigen praktijk

Niet dat de banden met ARA nu meteen volledig zijn doorgesneden, of dat er met slaande deuren een vertrek is doorgedrukt. ‘Ik werkte al 1 dag in de week in een eigen praktijk’, zegt Rodenburg. ‘Een aantal klanten daaruit hebben nu het laatste duwtje gegeven. Maar de ARA-klanten blijven gewoon ARA-klant. En voor een aantal trouwe klanten huurt ARA ons dan gewoon in.”

Wendbaarder en flexibeler

Met hun nieuwe bureau Clubgeist, gevestigd in de hippe Rotterdamse ‘broedplaats’ Het Industriegebouw (foto hieronder), willen Rodenburg en Demelinne vooral ‘wendbaarder en flexibeler’ worden. Demelinne: ‘Voor een deel gaan we natuurlijk hetzelfde doen als we al deden. We weten immers vrij goed hoe dat moet. En die solide, deskundige basis willen we behouden. Maar daar komt bij dat we nu veel kleiner en dus flexibeler zijn. We kunnen voor klanten het netwerk samenstellen dat bij hen past.’

clubgeist industriegebouw

‘Bottom-up employer branding’

Een ander belangrijk verschil is volgens Rodenburg dat het nieuwe bureau zich ook meer richt op wat hij noemt: ‘bottom-up employer branding‘. ‘Alles is employer branding, zelfs de simpelste video. Ook je job branding en je vacatures. Je moet het dus allemaal vanuit je merk doen. Wij geloven ook dat dat kan, en dat je zelfs binnen 1 dag “merk-waardige” recruitmentcontent kunt neerzetten.’

‘Wij vinden echt: er moet meer clubgeist in organisaties komen. Hashtag zininwerk’

Bij Clubgeist geloven ze namelijk in ‘merkkracht’, zegt Rodenburg. ‘Wij vinden echt: er moet meer clubgeist in Nederlandse organisaties komen. Hashtag zininwerk. Meer enthousiasme, vriendschap, engagement en focus. Dat is voor ons de essentie, daar gaat employer branding ook om. Het moet gaan om de combinatie van cultuur en employer branding samen. En niet alleen maar om mooie campagnes voor de buitenkant.’

Leiderschap 100x belangrijker dan vacaturetekst

Niet voor niets wil het bureau zich ook richten op het thema leiderschap. In elk geval méér dan de twee in het verleden bij ARA deden. ‘Leiderschap goed uitwerken is 100 keer belangrijker dan welke vacaturetekst dan ook. Daarom bieden wij ook interventies op zogeheten brand leaders. Leiders kunnen een merk laten vliegen. Het gaat om een holistische, integrale benadering. En daar werken wij dan natuurlijk ook aan.’

Great stories well told, dat is waar wij voor gaan’

Een merk bouwen is wat Rodenburg noemt een ‘gesammtkunstwerk’. ‘Je moet alle touchpoints in kaart brengen. Die punten worden gedragen door je identiteit, en gestut door je leiders. Communicatie is dan het sluitstuk van alle stories die ergens gebeuren, over wat een organisatie bijzonder maakt.’ En dan gaat het erom die verhalen goed naar boven te halen, en vervolgens goed te vertellen, zegt hij. ‘Great stories well told, dat is waar wij voor gaan.’

Lees ook:

‘Is je candidate experience al net zo geweldig als het talent dat je zoekt?’

Als organisatie zoek je natuurlijk het beste talent. Maar sluit jouw candidate experience daar wel op aan? Volgens Jori Besteman is er wat dat betreft nog veel werk aan de winkel. ‘Ik vrees dat organisaties in alle stadia nog kansen laten liggen…’

Jori Besteman is Senior Marketing Manager Benelux bij Indeed. Op 15 april spreekt hij tijdens een evenement van deze vacaturesite in Mediaplaza in Utrecht over de ‘Search for Greatness‘. Bij deze alvast een voorproefje.

> Wat betekent voor jou een ‘greatcandidate experience?

“Elke werkgever zoekt de beste talenten. En tijdens het recruitmentproces krijgt elke werkgever volop kansen om een positieve indruk te maken op een toekomstig werknemer. Zo vergroot een positieve sollicitatie-ervaring de kans dat nieuw talent bij jou wil komen werken. Helaas geldt omgekeerd ook hetzelfde: een negatieve ervaring kan de reputatie van je bedrijf flink aantasten. In mijn sessie wil ik de aanwezigen meenemen in de hoogte- en dieptepunten van de candidate experience.”

> Welke take-away wil je jouw publiek meegeven?

“Ik hoop de deelnemers te inspireren om hun candidate experience naar een hoger niveau te tillen. Onder andere door hen te laten zien hoe zij indruk kunnen maken op kandidaten tijdens de eerste online ‘ontmoeting’ en hoe zij de ervaring vóór, tijdens en direct na het sollicitatiegesprek kunnen optimaliseren. Ik laat ook voorbeelden zien van andere organisaties die slim nieuwe technologieën gebruiken in hun candidate experience.”

> Wat moet je volgens jou het eerst aanpakken?

“We onderscheiden bij Indeed drie stadia in de Candidate Experience: allereerst het solliciteren, dan het in gesprek gaan en ten slotte de onboarding. In de sollicitatiefase is het van groot belang om het proces te stroomlijnen en snel en op een creatieve manier te reageren. In de gespreksfase moet je vervolgens zorgen dat je kandidaten voorbereidt op het gesprek en hen als gewaardeerde bezoekers behandelt op de locatie waar je ze ontmoet. Is een nieuwe medewerker aangenomen, dan is onboarding een essentieel en continu proces: vanaf het moment dat ze je aanbod accepteren tot de dagen, weken en maanden na hun eerste werkdag.

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat hun introductietraject nog vóór de eerste werkdag laat starten is IBM. Zij bieden met Succeeding@IBM divers digitaal lesmateriaal en trainingen. Nieuwe medewerkers die het introductietraject hebben doorlopen, zijn 80% minder geneigd het bedrijf in hun eerste jaar te verlaten.”

> Waar is het meest ‘laaghangend fruit’ te plukken, denk je?

“Ik ben helaas bang dat veel organisaties in alle drie stadia nog kansen laten liggen. Veel werkgevers reageren in de sollicitatiefase bijvoorbeeld traag of helemaal niet. Terwijl bijna de helft van de kandidaten zegt dat ze zich meer verbonden voelen met het bedrijf als ze na het solliciteren snel een reactie ontvangen. In de gespreksfase zien we dat je organisatie een positieve indruk achterlaat als je kandidaten tijdens het proces helpt om succesvol te zijn. Dit gebeurt zelfs bij kandidaten die de baan uiteindelijk niet krijgen: ruim driekwart van de kandidaten die al vóór de gespreksfase gedetailleerde informatie heeft ontvangen, maar uiteindelijk niet wordt geselecteerd, geeft zijn ervaring toch minimaal 3 van de 4 mogelijke sterren.

rituals company values

Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat juist op een slimme manier opvolging geeft aan sollicitatiegesprekken is Rituals. Het bedrijf geeft elke kandidaat na een sollicitatiegesprek twee cadeautjes: een om zelf te houden en een om weg te geven. Ook stuurt het bedrijf een bedankkaartje met een productsample naar het thuisadres van elke kandidaat. Dat doen zij vanuit het idee dat zij hun sollicitanten als hun beste klant willen behandelen. Rituals beschouwt elke sollicitant als een ambassadeur van hun merk.”

> Wat is voor de kandidaat van nu doorslaggevend, denk je?

“Kandidaten zoeken vooral echt tweerichtingsverkeer en meer menselijke interactie. Grappig genoeg is dat wat recruiters eigenlijk ook het liefst willen: uit onderzoek blijkt dat veel recruiters meer tijd willen besteden aan communiceren met kandidaten. Snel een reactie ontvangen op een sollicitatie en feedback krijgen op een sollicitatiegesprek zijn zaken die kandidaten erg belangrijk vinden.”

‘feedback krijgen op een sollicitatiegesprek is iets wat kandidaten erg belangrijk vinden’

> Kunnen jullie aantonen dat een betere ervaring ook daadwerkelijk leidt tot bétere kandidaten?

“Ik zou het willen omdraaien: de kans dat een goede kandidaat ergens in het proces afhaakt als de candidate experience niet naar wens is zal groot zijn. Zeker nu veel organisaties steeds meer aandacht aan die ervaring besteden en de ideale kandidaat vinden geen makkelijke opgave is. En de kans dat die ideale kandidaat er wél tussen zit, is natuurlijk groter als er meer kandidaten zijn om uit te kiezen.”

> In hoeverre speelt bias een rol in de candidate experience?

“In elke fase van de candidate experience kan bias een rol spelen. Dat begint al in de sollicitatiefase. Voor veel kandidaten geven vacatureteksten een eerste indruk van de waarden en cultuur van je bedrijf en uit onderzoek blijkt dat woordkeuze een sterk effect kan hebben. En zo kun je door een bepaalde bias in je tekst te leggen bedoeld of onbedoeld je talentenpool aanzienlijk verkleinen.

‘In elke fase van de candidate experience kan bias een rol spelen. Dat begint al in de sollicitatiefase’

We zagen bijvoorbeeld eens een vacaturetekst voor een blogger/vlogger in Amsterdam die specifiek verwijst naar kandidaten met de uitdrukking “mede-millennials“. Er staat zelfs: “Het is een pré als je zelf een millennial bent …”. De candidate experience biedt echter ook diverse kansen om juist transparant te zijn over hoe je als werkgever bias probeert te voorkomen. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Blendle. Zij hebben hun Employee Handbook publiek beschikbaar gemaakt op hun carrièresite. Daarin moedigt het bedrijf de medewerkers aan om bias in het wervingsproces te verminderen.”

> Jullie event gaat over ‘Greatness‘. Wat versta jij daaronder?

“Qua candidate experience betekent ‘Greatness’ voor mij vooral dat je geweldig goed communiceert met je kandidaten. Dus dat je ervoor zorgt dat jouw candidate experience tweerichtingsverkeer is: als iemand bij jou solliciteert op korte termijn een persoonlijke reactie geven, voordat een kandidaat op gesprek komt informatie delen zodat hij of zij zich erop kan voorbereiden en na afloop van het gesprek snel weer iets van je laten horen, ook inhoudelijke feedback geven en bovendien de kandidaat vragen hetzelfde te doen.

‘een geweldige candidate experience is een continue dialoog tussen werkgever en (potentiële) nieuwe medewerker’

In een geweldig onboardingproces zorg je tenslotte niet alleen dat je nieuwe medewerker alle informatie heeft om een goede start te maken, maar vraag je óók feedback. Kortom: een geweldige candidate experience is in mijn ogen een continue dialoog tussen werkgever en (potentiële) nieuwe medewerker.”

explore indeed greatnessMeer weten?

Ga mee in de ‘Search for Greatness’ tijdens Indeed Explore op 15 april in Utrecht. Verzamel een schat aan nieuwe inzichten en ontdek hoe je als werkgever kunt excelleren op de arbeidsmarkt. Entree is gratis voor recruitment(marketing)professionals bij werkgevers en bureaus. Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Talent Acquisition in Nederland: de visie van Veronne van der Meijs (Randstad Groep Nederland)

Wat bij Talent Acquisition Managers op de agenda staat, verschilt per land of regio. Deze rubriek maakt het inzichtelijk. Vorige keer behandelden we België, maar wat speelt er eigenlijk in ons eigen landje? Veronne van der Meijs (Randstad) vertelt het.

Hoe ziet Talent Acquisition eruit in Nederland?

‘TA is in Nederland een belangrijk verlengstuk van HR waarin zij haar eigen rol en businesspartnerschap inneemt. De afgelopen jaren is het evident dat recruitment en talent acquisition, met al zijn facetten, als een specialisme neergezet moet worden om te voldoen aan de wensen van de kandidaat en ervoor te zorgen dat je talent aan je bindt. Organisaties met een Angelsaksische cultuur hebben deze stap nog niet altijd gemaakt. Hier loop je meer risico dat recruitment gezien wordt als ‘cv schuiver’ in plaats van de eerste belangrijke stap in de employee journey en als adviseur en partner van de business.’

Wat wil je als TA manager?

‘Mensen en mijn organisatie ondersteunen in het realiseren van hun ware potentieel. In het eerdere interview dat ik gaf aan Werf& sprak ik over het belang van werkgeluk. Talent Acquisition is de eerste stap in het werkgeluk. Zoals het bieden van een optimale candidate experience, het werven van een nieuwe collega en maatje, alles in het belang voor werkgeluk. De doorstroom binnen onze organisatie is de letterlijke doorvertaling van het werkgeluk. Want wat je gelukkig maakt, wil je nooit meer kwijt.

‘Wat je gelukkig maakt, wil je nooit meer kwijt’

Als manager van de afdeling Talent Acquisition ben ik samen met mijn team verantwoordelijk voor het aantrekken van nieuw talent, het binden en boeien van talent en talent te koesteren door ze te laten groeien. Ons team bestaat uit vakvolwassen, betrokken en bevlogen Talent Acquisition Specialisten, Recruitment Marketing en Employer Branding Specialisten. Deze specialisten zijn online én offline het gezicht en dé expert in hun markt en daardoor een stevige business partner voor de managers en directeuren van onze sterke merken Randstad, Tempo Team en Yacht. Ze zijn samen marketeer en ambassadeur van onze prachtige werkgeversmerken en met onze top vacatures weten wij de beste talenten te boeien en te binden. Ook kijken wij naar het potentieel van zittende medewerkers en hoe wij hen verder kunnen helpen naar de volgende stap in hun carrière.

We streven iedere dag naar tevreden kandidaten en hiring managers met als doel een duurzame match voor beide partijen. We moeten blijvend impact maken aangezien de technologische veranderingen en de kandidatenmarkt ervoor zorgen dat morgen alles weer anders kan zijn. Deze veranderingen bieden juist ook weer kansen: hoe ga je om met verandering? Hoe kunnen de digitale innovaties helpen om ons werk nog beter te doen? Want als je de wil hebt, kan morgen juist alles, toch?’

Welke technologieën/tools gebruik je en wat zou je nog kunnen/willen gebruiken?

‘Arbeidsmarktdata, assessments, goede websites. Kortom: alles wat te maken heeft met het vinden en binden van kandidaten zowel intern als extern. Alles wat ik als TA manager wil, is aanwezig. Wat ik nog wel eens zou willen gebruiken of krijgen, is een tool die schapen met vijf poten, toptalenten en echte goal-getters 3D kan printen.’

‘Wij geloven dat tech de menselijke touch zal verrijken en vergroten’

Waar wil je meer over weten?

‘Hoe gaat de technologie ons verder ondersteunen in de toekomst? Wij geloven dat tech het mogelijk maakt om de menselijke touch te verrijken en vergroten, zeker in een wereld waarin steeds meer digitaal wordt. Hoe gaat VR en AR ons helpen om ook op afstand die daadwerkelijke warme handdruk te geven? Wat gaat er gebeuren op de arbeidsmarkt? Wat gaat er écht veranderen in de verschillende beroepen in de arbeidsbemiddeling? Kortom, ik wil graag een glazen bol. Hebben jullie die?’

We vrezen van niet, maar wie weet ooit… Wat is eigenlijk jouw tip voor andere TA managers?

‘Maak het doel af en toe minder belangrijk. Kijk naar de purpose van je afdeling én je organisatie. Bedenk hoe deze purpose past bij de mensen die op de afdeling werken en kijk naar wat de purpose van je bedrijf de kandidaat brengt en wat ze van zichzelf daarin kwijt kunnen. Staar je niet gek op data, maar verbindt de belangrijkste elementen met elkaar en blijf van daaruit altijd in verbinding staan met de wensen van je kandidaten, je eigen team en de hiring managers.’

‘Staar je niet gek op data’

Achtergrond van TA Managers in Nederland

Gebaseerd op de data van The European Recruitment Dashboard geven we deze keer een inkijkje in de achtergrond van TA-Managers in Nederland. We keken naar de man/vrouwverhouding, leeftijd, werkervaring en ervaring het buitenland.

Meer weten? Kom naar TA Live

Talent Acquisition Live presenteert 4 inspirerende keynotes en 16 breakout-sessies over internationaal recruitment. Niet alleen helpen de sprekers je om de vraag te beantwoorden hoe je innovatief kunt zijn met je recruitment, het is ook de gelegenheid om je Europese netwerk te vergroten. Alle sessies zijn in het Engels.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

Annika van Leeuwen (Bullhorn): ‘Door schaalbaarheid groeien wij mee met onze klanten’

Hoe is Bullhorn de grootste recruitment softwareleverancier geworden? En hoe ziet hun toekomst eruit? Marketing Manager Benelux Annika van Leeuwen vertelt het.

Hoe is Bullhorn begonnen?

‘Daar zijn twee verhalen over, namelijk Bullhorn internationaal en Bullhorn in Nederland. Wereldwijd is Bullhorn begonnen in 1999. De Amerikaanse Art Papas ontwikkelde software om mensen aan elkaar te koppelen in de tijd dat computers net opkwamen. Dat idee was geen succes. Gelukkig kwam hij op het idee om recruitmentsoftware te ontwikkelen. Zijn klanten zeiden namelijk: ‘Weet je wat handig zou zijn? Als ik een systeem heb waar al mijn kandidaten en vacatures bij elkaar zitten.’ En zo geschiedde.

‘Als je focust op alles, dan heb je nergens focus op’

Bullhorn in Nederland bestaat sinds 2013, maar groeide sterk door de overname van Connexys in september 2017. Connexys in Rotterdam is rond dezelfde tijd als Bullhorn in Amerika begonnen. Bullhorn zag Connexys als een van de grootste spelers in Nederland, België en Duitsland en en wilde de groei verhogen in Europa. Door dit soort overnames willen we groeien in Europa, maar we hebben bijvoorbeeld ook een kantoor in Sydney. In ons Rotterdamse pand richten we ons met name op de Benelux en DACH-regio’s. Als je focust op alles, dan heb je nergens focus op. Dit jaar willen we dan ook echt gaan excelleren in de Benelux en de DACH-regio, voordat we doorgroeien naar andere landen in Europa.’

Welke verschillen zie je tussen bijvoorbeeld Groot-Brittannië, waar jullie een kantoor in Londen hebben, en Nederland?

‘In Engeland schieten de recruitmentbureaus als paddenstoelen uit de grond, vooral de wat kleinere. De markt is daar natuurlijk groter. Zo zijn er ook tientallen events rondom recruitment. Collega’s klagen wel eens: ‘We weten niet welke we moeten kiezen.’ We zien wel dat bureaus in Engeland meer bereid zijn te experimenteren. Als we een nieuw product op de markt brengen, zijn ze sneller bereid die te adopteren. De cyclus van het aanschaffen van een ATS kan daar binnen een paar dagen, hier duurt die journey wat langer.’

‘Bureaus in Engeland zijn meer bereid te experimenteren’

Waarin onderscheidt Bullhorn zich?

‘We zijn vaak in gesprek met onze klanten en ontwikkelen samen met hen onze producten. Momenteel steken we 30 miljoen dollar in Research & Development om onze producten naar een hoger niveau te tillen. Hier in Nederland is Bullhorn onderscheidend, opties hebben voor onze klanten. Zo bieden wij een keuze tussen verschillende ATS producten: Bullhorn native ATS en Bullhorn ATS gebouwd op Salesforce. Daarnaast zijn er extra opties zoals onboarding, rapportage en een mobiele app. Klanten kunnen voor ons kiezen als kernproduct, maar als er tools zijn die zij graag willen inzetten (zoals een chat-bot) hebben klanten een volledige vrijheid om te kiezen voor tools die naadloos zijn geïntegreerd met Bullhorn. Dat maakt Bullhorn als product schaalbaar. Als een bureau groeit, kan het andere apps inzetten die nodig zijn om de groei te realiseren. Zo groeien wij met ze mee.’

Waar zijn jullie nu mee bezig?

‘Als eerste hebben we compleet vernieuwde Onboarding product. Recruitmentsoftware (ofwel een ATS) wordt vaak ingezet voor vinden, koppelen en behouden van kandidaten. Wij zetten een extra stap door ook het onboardingproces soepeler te laten verlopen. Tussen de plaatsing en de dag dat een kandidaat start, moet er vaak veel documentatie geregeld worden. Bullhorn Onboarding maakt dit proces soepel voor zowel klant als kandidaat. Denk aan het automatisch laten ondertekenen van documenten en sturen van reminders. Ook de kandidaat zelf kan inloggen in de portal en zien hoe ver hij is in het proces en waar nodig documenten digitaal ondertekenen.

Onze mobiele native app zorgt ervoor dat je alles onderweg kunt doen, zoals kandidaten opzoeken, notities maken en kandidaten koppelen aan vacatures. Iedereen die Bullhorn kent, staat te springen om dit te gebruiken.

Tot slot introduceren wij onze nieuwe VMS integratie: Bullhorn Fyre Sync. Een synchronisatietool om te koppelen aan een Vendor Management System (VMS). Bedrijven als Coca-Cola hebben duizenden vacatures en sturen die naar een portal, waar recruiters kunnen zien welke ze willen vervullen. Maar die moeten ze vervolgens wel handmatig overzetten naar ATS. Met deze tool worden alle vacatures uit het VMS ingeladen in je ATS. Het is een product waarvan veel bedrijven nog niet weten dat ze het nodig hebben. Het importeert en actualiseert automatisch vacatures naar jouw ATS – meestal binnen 10 seconden of minder zodat je sneller kunt schakelen en beter kunt presteren dan je concurrentie.’

Wat is jullie uitdaging?

‘Hier in Nederland hebben we naast ons een aantal goede en waardevolle concurrenten staan. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we altijd een stapje voorop lopen? De uitdaging is dat de technologie zo snel gaat en je moet proberen dat bij te benen. Maar dat geldt ook voor de doelgroep. Wij kunnen wel iets heel fancy opzetten als het gaat om kunstmatige intelligentie (AI), maar onze doelgroep is daar misschien nog niet altijd klaar voor. Het is het zoeken naar een balans tussen wat wij willen en kunnen bieden en wat de markt wil en kan inzetten en gebruiken.’

Lees ook: