LDC: ‘Op arbeidsmarkt kampt A.I. nog vaak met kip-en-eiprobleem’

Over de toepassing van kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel te doen. Ook in de arbeidsmarkt. ‘Hoe Artificiële Intelligentie het loopbaanvak gaat ondersteunen!‘ heeft Maurice Vermunt dan ook zijn bijdrage genoemd aan het Loopbaanseminar op 10 december. Maar ondanks dat uitroepteken, zegt hij ook direct erbij te waken voor al te opgeklopte verwachtingen. Want A.I. heeft volgens hem zeker wel potentie, maar de praktijk gaat echt nog niet zo hard als soms wordt gedacht, stelt hij.

Vermunt is algemeen directeur bij LDC, een bureau dat al 30 jaar vooral testsoftware ontwikkelt, voor ‘arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid’. Een concreet voorbeeld hiervan is het AD Assist; een systeem dat arbeidsdeskundigen ondersteunt in hun werk. Hier wordt al artificiële intelligentie (A.I.) in gebruikt om mensen werk te geven dat bij ze past. Maar dan wel met de kanttekeningen ‘realistisch eerlijk verhaal’ en ‘geen gebakken lucht’, benadrukt hij. Tijd voor een nadere kennismaking.

> Hoe ver zijn jullie met jullie A.I.?

‘De data die nodig zijn om kunstmatige intelligentie goede suggesties te laten geven, is vaak niet direct voorhanden. Hiervoor bestaan verschillende oplossingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te werken met ‘lerende systemen’. Als de applicatie ook zonder A.I.-component al meerwaarde kan bieden aan de gebruiker, dan kunnen de data tijdens gebruik aangevuld worden. Het algoritme kan dan tijdens gebruik bijleren en zelf bepalen wanneer er op een bepaald gebied voldoende data is om goede suggesties te kunnen doen.

‘De data die nodig zijn om A.I. goede suggesties te laten geven, zijn zelden direct voorhanden.’

Dit gebeurt dan eerst op veel voorkomende datasoorten en na verloop van tijd ook op de minder frequent voorkomende elementen. Een andere insteek kan zijn om het systeem bij het opstarten te laten beginnen op een bestaande dataset, zoals onze kwalitatief hoogwaardige functie-takenset. Hoewel deze gegevens vaak niet helemaal geschikt of compleet zijn, kan het soms wel een bruikbare uitgangspositie opleveren; een soort startpakket.’

> En hoe werkt dat bij een loopbaanvraag?

‘Elke loopbaanvraag is te ontleden tot een logisch vraagstuk, uitgedrukt in data. Het knelpunt hierin is meestal de hoeveelheid data die nodig is om antwoord te kunnen geven op de vraag. Deze data moeten zeer uitgebreid zijn en van een bepaalde samenstelling. Dat is in de praktijk lang niet altijd mogelijk. Naast kunstmatige intelligentie zijn er echter ook andere tools die kunnen helpen, zoals meer conventionele algoritmes of zoekmechanismen. Een combinatie van A.I. met deze meer conventionele tools kan vaak ook uitkomst bieden.’

> Wat zijn de grote uitdagingen die jullie qua A.I. tegenkomen?

‘We maken bij de ontwikkeling van het systeem een vooronderstelling: we gaan ervan uit dat de gebruikers bereid zijn om het systeem te gebruiken, terwijl de kunstmatige intelligentie in de beginfase nog getraind moet worden en geen bijdrage kan leveren. Dit heeft een beetje het karakter van een kip-en-eiprobleem. Daarnaast vergen A.I.-algoritmes vaak bijstelling om tot goede resultaten te komen. En ook dit kan pas later in het traject plaatsvinden als er voldoende data verzameld is.

‘Experimenteren is de charme van A.I.-ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

Hierdoor weten we pas laat in het ontwikkeltraject of onze veronderstellingen echt uitkomen. We zorgen voor voldoende feedback en afstemming met de gebruikers, bijvoorbeeld in de vorm van een co-productie, maar helemaal zeker weten of het gaat werken doen we pas als het voltooid is. Dit is tegelijkertijd ook de charme van dit soort ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

> Hoe denk je dat loopbaanprofessionals tegen A.I. aankijken?

‘De huidige generatie tools die loopbaanprofessionals ondersteunen zijn geëvolueerd uit de vroegere vragenlijsten op papier. Deze tools krijgen steeds meer mogelijkheden. Je kunt de uitslag nu bijvoorbeeld makkelijk presenteren in mooie grafieken en je kunt data makkelijker combineren. Zo kun je bijvoorbeeld de uitslag van een interessetest combineren met gegevens over beroepen en daar kwalitatief goede uitspraken over doen. Deze evolutie zal zich voortzetten en de nieuwe generatie tools zal steeds meer A.I. gebruiken om tot dit soort matches te komen.

‘Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, lastig om een concreet beeld van A.I. te krijgen.’

Wel staan deze ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, nog lastig om hier een concreet beeld van te krijgen. De werking van kunstmatige intelligentie is ook niet eenvoudig uit te leggen. De algoritmes zijn gebaseerd op ontoegankelijke wiskunde en een metafoor doet altijd tekort aan de echte werking. Maar het onbegrip verdwijnt vanzelf als de praktijk laat zien dat AI een nuttige bijdrage kan leveren als digitale assistent voor de mens. De medische sector is hier alvast een mooi voorbeeld van, zo blijkt uit KPMG-onderzoek.

> Wat is je key takeaway tijdens het seminar?

‘Dat het vak van loopbaanadviseur professionaliseert. Zo is er op het vlak van het instrumentarium ook sprake van een evolutie. Kort samen te vatten als: papier -> CD-Rom -> online -> online met A.I. Wij werkten al in de tijd van de CD-Rom – en zelfs al eerder – met een beroependatabase. Die heeft nu geleid tot een kwalitatief hoogwaardige basisset, op basis waarvan we verder A.I. kunnen ontwikkelen.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed. Er zijn zeer veel factoren die hierin een rol spelen. Het is onmogelijk om kunstmatige intelligentie deze vraag in één keer te laten beantwoorden. Dit is en blijft mensenwerk. De professionals die zich hiermee bezig houdenkunnen echter wel ondersteund worden door geautomatiseerde tools. Ook A.I. kan hier dus een bijdrage leveren, op voorwaarde dat er voldoende gegevens beschikbaar zijn. En dat zal dus niet voor alle vraagstukken binnen dit domein het geval zijn.’

Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees ook

Het Nieuwe Recruitment: eerst de ‘fit’, dan pas het cv

Waar was of ben je minder goed in? Wat zorgt ervoor dat je ‘s morgens je bed uitkomt? Welke karaktereigenschappen verwacht ik niet bij jou? Wat is voor jou het wachten altijd waard? Het zijn misschien niet de standaard sollicitatievragen, maar ze leveren wel een gesprek op over je persoonlijkheid. En dat is precies waar het om draait bij Het Nieuwe Recruitment, een landelijk werkend recruitmentbedrijf, gevestigd in Rotterdam.

Wat zorgt ervoor dat je ‘s morgens je bed uitkomt? Wat is voor jou het wachten altijd waard?

Ze hebben er zelfs een kaartspel voor ontwikkeld, met ruim 50 van zulke persoonlijke vragen. Dat (voor iedereen aan te vragen) kaartspel is in co-creatie samengesteld op basis van de zogeheten Gouden Sessie, een avond in juli met partners, klanten, en onder meer chef-kok Herman den Blijker. ‘Het is een van onze middelen om met recht te kunnen zeggen dat we Het Nieuwe Recruitment zijn’, aldus marketing & recruitment consultant Krista Kostwinder.

Eerst de fit, dan het cv

Want wat echt telt is eerst de persoonlijkheid van kandidaten, aldus Kostwinder, en dan pas het cv. ‘Wij geloven dat wie jij bent, belangrijker is dan wat je hebt gedaan. We willen dus weten wat iemand zijn passie, drijfveren en ambities zijn in het leven. Met de verrassende vragen in het kaartspel kun je uit je comfortzone stappen en het over een andere boeg gooien om erachter te komen wie de persoon tegenover je is.’

‘Door meer naar het persoonlijke plaatje te kijken, durven bedrijven meer.’

krista kostwinder hnr dusDoor op een meer persoonlijke manier het recruitmentproces aan te pakken, draai je eigenlijk het hele proces om, zegt Kostwinder (foto). ‘Hierbij staat de persoon op 1. Daarnaast kijken we naar het gehele plaatje. Door dat hele persoonlijke plaatje in kaart te brengen tijdens een kennismakingsgesprek of wervingsexperience, durven bedrijven en werkgevers meer risico’s aan te gaan. Dit geeft werkzoekenden een kans die ze anders misschien niet zo snel hadden gekregen. Je krijgt andere gesprekken, betere gesprekken over wie je bent als persoon.’

‘We horen vaak dat dit leidt tot meer gelukkige matches.’

Die methode blijkt in de praktijk te werken, benadrukt ze. ‘Harde cijfers zijn moeilijk te geven. Maar we horen vaak dat het leidt tot enerzijds unieke ervaringen en anderzijds gelukkige matches. En dat kandidaten die zo zijn binnengekomen, gemiddeld langer blijven dan als ze op de traditionele manier zijn aangenomen.’

Experiences

Hoe werkgevers dan de kans krijgen om die persoonlijke vragen aan hun kandidaten te stellen en die andere kant van sollicitanten te leren kennen? Daar hebben ze bij Het Nieuwe Recruitment ook een bijzondere manier voor ontwikkeld: experiences. Vóór corona kon het bijvoorbeeld zomaar gebeuren dat een hele bus vol kandidaten voor de functies van loodgieter of technisch tekenaar naar een voetbalstadion werd gebracht om daar aan een zipline doorheen te vliegen. Of dat kandidaten via de watertaxi door Rotterdam scheurden, om vervolgens gezamenlijk aan opdrachten te werken.

In de huidige coronatijd zijn zulke experiences natuurlijk moeilijker te organiseren, aldus Kostwinder. Zo werd in juni nog een grote hal van 10.000 vierkante meter in Gorinchem afgehuurd, voor 12 sollicitanten. Ook daarna werden nog wel behoorlijke evenementen georganiseerd, ‘zo’n 3 à 4 in de maand’, maar met de tweede golf wordt ook dat moeilijker. ‘Tot eind september hielden we bijvoorbeeld ontbijtsessies, maar dat kan nu helaas ook niet meer.’

BN’er erbij

Wel probeert Het Nieuwe Recruitment (kortweg: HNR) de beleving van de wervingsdagen nu ook naar online te vertalen. En dat betekent bijvoorbeeld dat een BN’er erbij is die de boel aan elkaar praat, om het ook nu voor kandidaten én werkgevers tot een bijzondere belevenis te maken. Op de site van HNR staan al tal van filmpjes met zulke BN’ers, van Jorgen Raymann tot oud-Heel Holland Bakt-winnaar Hans Spitsbaard en ‘verbinder’ Rob Mes.

Maar ook nu blijft het uitgangspunt overeind, benadrukt Kostwinder. Dus: het cv van de kandidaat komt pas laat in beeld, bij het eerste gesprek of de wervingsexperience krijgt de organisatie het nog niet te zien, want dan gaat het alleen om de persoonlijke aspecten van de kandidaat (onder meer gemeten via de bekende Big Five). ‘Dat is voor veel organisaties in het begin nog best een drempel die ze over moeten’, zegt ze.

‘Tikje brutaal’

HNR werft kandidaten altijd uit naam van de klant. Maar het bedrijf is wel een ‘tikje brutaal’ en daagt klanten graag uit anders te denken, zegt Kostwinder. ‘Zo laten we ze altijd wel kennismaken met mensen aan wie ze zelf niet zo snel gedacht hebben, maar die misschien wel goed passen. We willen aan de ene kant namelijk zo goed mogelijk kwalificeren wat past, maar aan de andere kant ook mogelijkheden creëren waar in eerste instantie niet aan gedacht wordt. .’

‘Je moet het durven én leuk vinden om in een groep sollicitanten terecht te komen.’

Enthousiasme is daarbij een belangrijke eigenschap, zegt ze. Je moet het durven én leuk vinden om in een groep sollicitanten terecht te komen, samen te werken en je persoonlijk op te stellen. Voor de klant is dat volgens haar natuurlijk ook een voordeel. ‘Die krijgt in korte tijd de kans om 4 à 5 kandidaten te spreken. Dat scheelt tijd, en geeft een brede blik, terwijl je toch heel andere gesprekken hebt met kandidaten over wie hij of zij is als persoon.’

9 van de 10 keer verrassing

Het kaartspel helpt daar dus bij, zegt ze. ‘Het voorkomt dat je in een kennismaking steeds dezelfde vragen stelt, met steeds dezelfde antwoorden. Door het kaartspel heb je andere vragen wat 9 van de 10 keer voor een verrassingseffect zorgt.’ En dat gaat zelfs ver voorbij alleen sollicitaties, aldus Kostwinder. ‘Je kunt het ook tijdens een etentje gebruiken. Gegarandeerd de hele avond goede gesprekken.’

Het uiteindelijke doel van HNR, zo zegt ze, is: klanten uitdagen en op een unieke manier laten zien dat ‘persoonlijke matches’ de manier zijn om nieuwe collega’s aan te trekken. En dan vervolgens: die klant ‘volledig ontzorgen, tot aan de onboarding aan doe’. Zelf werkt ze nu zo’n jaar bij het bureau. Tot veel genoegen, benadrukt ze. ‘De persoonlijke aanpak biedt oneindig veel leuke situaties en mogelijkheden.’

‘Buiten de lijntjes kleuren’

In gesprek gaan met klant én opdrachtgever, dat is wat haar drijft. ‘Veel klanten denken bijvoorbeeld zelf goed te weten wat ze zoeken. Maar daar challengen wij hen ook graag op. Waarom stel je deze functie-eisen eigenlijk? Bijna elke hiring manager zoekt een schaap met 5 poten en een gouden randje. Maar een schaap loopt toch maar op 4 poten. Wat als je een toppersoonlijkheid vindt met twee punten op het cv die misschien niet helemaal matchen? Dat betekent niet dat het geen fit kan zijn.’

‘Bijna elke hiring manager zoekt een schaap met 5 poten en een gouden randje.’

Soms moet je als recruiter daarom een beetje ‘buiten de lijntjes kleuren’, zoals ze het noemt. ‘We zeggen niet voor niets tegen onze kandidaten: “Heb jij het lef? Sluit aan bij een wervingsexperience!” Dat lef geldt natuurlijk ook voor onszelf, om continu te blijven doorontwikkelen. Wij geloven met ons concept niet alleen mensen een kans te kunnen geven die ze anders misschien niet zo snel hadden gekregen. Door er echt een belevenis van te maken kunnen we ook latent werkzoekenden aantrekken die anders misschien niet zo snel reageren. Wat je zegt: Het Nieuwe Recruitment dus.’

Lees ook

Hoe VolkerRail zijn werving en selectie volledig vernieuwt – en zo makkelijker vacatures vervult

Toen Martine Bom in 2019 als recruiter binnenkwam bij VolkerRail was er een vacature die al twee jaar openstond: onderhoudsspecialist groot materieel. Er was van alles aan gedaan om ze te vinden, tot bureaus aan toe, maar het lukte maar niet de geschikte kandidaat te vinden. Bom besloot daarop om maar eens in de werkplaats te gaan praten met mogelijk toekomstige collega’s van deze professional.

De mannen in de werkplaats gaven aan de drempel om te solliciteren vrij hoog te vinden.

Wat bleek? De mannen in de werkplaats gaven aan de drempel om te solliciteren vrij hoog te vinden. Een cv? Een sollicitatiebrief? Dat paste eigenlijk helemaal niet bij ze, gaven ze aan. Waarop Bom de aanpak veranderde. Het traditionele proces werd overboord gezet, en ingeruild voor open selectiedagen. Bij de eigen materieeldienst in Dordrecht mocht iedereen komen kijken. En er werd ook reclame gemaakt met een laagdrempelige insteek: ‘Machines kijken? Kom dan eens langs!’

Wie houdt van grote machines?

De open dag werd bekend gemaakt via een advertentie in de lokale krant, maar ook via sociale media. Via Facebook werden bijvoorbeeld specifiek mensen getarget die houden van ‘grote machines’ of ‘Formule 1’. ‘Mensen die misschien nog nooit van deze functie gehoord hebben, en er daarom normaal ook niet zo snel op zouden reageren. Maar nu wel laagdrempelig konden ontdekken dat het mogelijk toch iets voor hen zou zijn’, vertelt ze.

En er was nog een nieuw effect: ook medewerkers maakten ineens reclame. ‘Ze werden echt ambassadeur’, aldus Bom. En met resultaat. ‘We hebben op die open dag meteen een aantal koffiegesprekken ingepland. En uiteindelijk is de vacature die twee jaar openstond niet één keer vervuld, maar zelfs twee keer.’

Meer op de kandidaat gericht

Het voorbeeld tekent de verandering die de werving en selectie doormaakt bij VolkerRail, het onderdeel van familiebedrijf VolkerWessels dat met 1.100 medewerkers dagelijks werkt aan bouw en onderhoud van het spoor, sluizen, bruggen en op Schiphol. De traditionele aanpak van post & pray wordt steeds meer ingeruimd voor een meer moderne aanpak, waarin de behoefte van de kandidaat centraal staat.

De traditionele aanpak van post & pray wordt steeds meer ingeruimd voor een meer moderne aanpak.

Het is een ontwikkeling zoals momenteel veel organisaties die doormaken. Bom streeft daarin ook continu naar verbetering, zegt ze. Volgt webinars, leest blogs, laat zich graag inspireren. ‘Wat we nu doen is bijvoorbeeld een survey sturen naar alle sollicitanten. Hoe heb je het proces ervaren? Waar kunnen we nog verbeteren? We merken dat we mensen nog wel eens in het proces verliezen. Zo willen we continu blijven sleutelen.’

Selectiedagen

Het traditionele selectieproces bij VolkerRail bestond altijd uit drie rondes: een eerste gesprek, gevolgd door een tweede gesprek, en een assessment. Nu worden ook selectiedagen georganiseerd, waarbij je als kandidaat de volgende dag meteen de uitslag krijgt. ‘Veel hiring managers vinden het heavy om zóveel gesprekken achter elkaar te houden. Maar je wint er ontzettend veel tijd mee. En kandidaten vinden het ook fijn. De vacature voor uitvoerder hadden we zo in 9 dagen vervuld. Dat is echt razendsnel, dat duurde in het verleden echt veel langer.’

Hiring managers vinden het vaak heavy om zóveel gesprekken achter elkaar te houden.’

Vóór corona merkte Bom al vaker dat het wat traditionele sollicitatieproces van VolkerRail voor veel kandidaten te lang duurde. Ze haakten daardoor vroegtijdig af. De selectiedag heeft dat aantal flink teruggedraaid. En er was nog een voordeel, vertelt ze. ‘Als het kan plannen we op zo’n selectiedag ook een lunch met de toekomstige collega’s. Dat is positief voor de kandidaat, zo was mijn eerste gedachte: kan die alvast kennis maken. Maar het blijkt ook heel positief uit te pakken voor de huidige medewerkers. Die geven aan: we hebben eindelijk het gevoel óók een rol te hebben in de selectie. Daardoor verloopt het hele proces ook soepeler.’

Nog beter afwijzen

Met deze veranderingen is ze er echter nog niet, vertelt ze. Voor volgend jaar staat bijvoorbeeld op het programma om nog eens goed te kijken naar de afwijzingen. ‘Ik heb zelf aan bureauzijde gewerkt. Daar leerde je wel dat afwijzen een van de belangrijkste onderdelen van het recruitmentwerk is. Want als je iemand niet goed afwijst, kun je hem of haar eigenlijk nooit meer opnieuw bellen.’

‘We willen dat kandidaten die zijn afgewezen tóch een positief verhaal over ons blijven vertellen.’

En daarin valt voor VolkerRail nog wel een verbeterslag te maken, zo leert de survey onder sollicitanten. ‘Goed afwijzen ís ook heel moeilijk, maar de feedback die wij geven wordt niet altijd als positief ervaren. Daar wil ik volgend jaar nog wel iets aan gaan doen, bijvoorbeeld via workshops voor hiring managers. Zodat we hopelijk bereiken dat kandidaten die zijn afgewezen tóch een positief verhaal over ons blijven vertellen.’

volkerrail dus

Ook wil Bom in 2021 nog verder aan de slag met content: foto’s en filmpjes om het werk bij VolkerRail meer aan de markt duidelijk te maken. Alles om de candidate experience te verbeteren, zegt ze. ‘Je moet continu je manier van werven blijven verbeteren, zeker als het gaat om de schaarse technische profielen die wij vaak zoeken.’

Meer weten?

Dit verhaal kwam tot stand in samenwerking met auteur/ HR Business Partner / Docent Joost Seijsener, die adviseert over hoe sollicitatieprocessen te vernieuwen. In de vroege ochtend van 24 november is hij spreker tijdens een webinar ‘NK voor de recruiters, Mensen erbij, W&S 3.0‘, een interactieve workshop over het sollicitatieproces en het belang om dit vernieuwen. Klik hier voor alle informatie of om je meteen in te schrijven.

5 opvallende manieren om de rode loper uit te leggen op je recruitmentsite

Als je op zoek bent naar goede kandidaten, wil je hen ook graag een goede ervaring geven. De rode loper voor ze uitrollen, als het ware. Maar toch zie je in de praktijk dat veel recruitmentsites nog helemaal niet zo uitnodigend zijn. Solliciteren is er vaak een beproeving, met ellenlange sollicitatieformulieren. Of de vacatures zijn opgemaakt in een ondoordringbare letterbrij. Als je überhaupt al passende vacatures krijgt voorgeschoteld.

Zoek je goede kandidaten, dan wil je hen ook graag een goede ervaring geven.

Dat kan anders, zeggen Karlien Donders en Ramses Serno. Met hun bureau Floyd & Hamilton specialiseren ze zich al 10 jaar in hoe recruitmentsites te verbeteren. In een recente whitepaper schreven ze 10 learnings op die ze in die tijd opdeden. En daar zitten best veel slimme dingen in, waar ook veel Nederlandse recruitmentsites hun voordeel mee zouden kunnen doen. Een interview, aan de hand van 5 van zulke slimmigheden.

#1. Referral via je site

Referral is een belangrijke bron van werving voor veel organisaties. Maar recruitmentsites houden er zelden rekening mee. Waarom eigenlijk niet, vraagt Donders zich af. ‘Dit wordt nog weinig gefaciliteerd in recruitmentsites. Terwijl het heel simpel in te richten is, met een invulscherm waar referrees hun referral kunnen invullen. Waarna de gerefereerde een berichtje krijgt met een link naar een persoonlijke website. Dan is de candidate journey dus al helemaal voorgekookt, en meteen relevant.’

‘Referral wordt nog veel te weinig gefaciliteerd in recruitmentsites.’

Bij Hunkemöller heeft Floyd & Hamilton dit ingericht met de werknemers-app , Refer a Shero. ‘Die tool werkt al in 9 landen’, vult Serno aan. Er is een koppeling met Workday, en medewerkers kunnen een ‘brand ambassador score’ bijhouden. De gerefereerde krijgt zijn persoonlijke landingspagina op de recruitmentsite en kiest zelf vacatures, en moet ook zélf solliciteren. Maar zo bouwt Hunkemöller wel sneller een talentpool op. In een winkel is de app bovendien makkelijk te gebruiken voor de sollicitanten die via de winkel binnenkomen. En bij Mediq zoeken ze bijvoorbeeld via hun eigen intranet op deze manier naar verpleegkundigen.

#2. Nooit een 0-resultaat

Zoeken op vacatureoverzichten? Veel kandidaten hebben bepaald niet het idee dat hier de rode loper voor ze wordt uitgelegd. En dat terwijl dit een van de belangrijkste onderdelen van een wervingssite is. Gebruik bijvoorbeeld nooit een categorie ‘overig’, tipte Bas van de Haterd onlangs nog. En hoed je ook voor een 0-resultaat, adviseert Donders. ‘Als je kandidaat een vacature zoekt, zorg dan dat je hem of haar altijd in elk geval een vacature laat zien’, aldus Donders. ‘De kandidaat kan heus zelf wel bepalen of het iets voor hem of haar is. En zelfs als je op het moment geen vacatures hebt, kun je bijvoorbeeld nog wel vragen of je hem of haar een job alert mag sturen.’

Ook belangrijk, zegt Serno: laat je inspireren door andere sites. Ook buiten recruitment. En leer daarvan. Zelf verwijst hij in dit geval bijvoorbeeld naar de bijna Google-esque cleane opmaak van de homepage van verzekeraar a.s.r., waar hij ooit keek om een verzekering af te sluiten. Geen toeters en bellen, geen fratsen, maar 5 knoppen, en een zoekveld waar je je vraag in kwijt kunt. ‘Bij een recruitmentsite moet er natuurlijk meer inspiratie in, maar dit is wel een voorbeeld hoe je een bezoeker of kandidaat snel via een chat-achtige navigatie stuurt richting een passende oplossing en een goede conversie, denk ik.’

#3. Kandidaten níet op je site

Recruitmentsites, dat is waar Floyd & Hamilton zich in specialiseren. Maar soms hebben ze liever dat kandidaten helemaal niet eens op die sites terecht komen. Bij een dynamische chat gaan kandidaten bijvoorbeeld door het hele sollicitatieproces, zónder de recruitmentsite ook maar bezocht te hebben. ‘Je hoeft de chat niet te verlaten voor de hele ervaring’, aldus Donders.

‘Je hoeft de chat niet te verlaten voor de hele ervaring.’

Zo’n chatnavigatie is wat anders dan een chatbot, benadrukt ze. ‘We schrijven voor die navigatie een aantal paden helemaal uit, en eindigen altijd met een relevant vacatureresultaat, en daarna een sollicitatieformulier. Daar kun je dan bijvoorbeeld weer knockout-vragen in stellen. Zoals: ben je in het weekend beschikbaar? Het zal je misschien verbazen, maar bij een vacature voor ‘weekendhulp’ vulden veel kandidaten hier toch nog ‘nee’ in. Die kun je dan wel wijzen op vacatures die mogelijk wél passen.’

#4. De salariscalculator

Voordat kandidaten ertoe over te gaan ergens te solliciteren, willen ze meestal weten wat ze er kunnen gaan verdienen. Toch ontbreekt het salaris nog vaak op recruitmentsites. Wil je helemaal de rode loper uitrollen voor je kandidaten, dan kun je dit zelfs interactief maken. Serno: ‘Bij Praxis merkten we dat veel kandidaten zochten naar hoeveel ze er gingen verdienen. Daarom hadden we al een salariscalculator bij de vacature, maar hebben we recent ook een eigen landingspagina voor de salariscalculator gebouwd. Daarmee kun je zelf uitzoeken wat in een bepaalde functie je salaris wordt.’

#5. De after sales

Een andere ‘quick-win‘ voor veel recruitmentsites: de after sales. Als iemand heeft gesolliciteerd, volgt vaak een afgemeten ‘Bedankt voor je sollicitatie’. Maar verder gebeurt er zelden iets. Terwijl je ook hier best de rode loper mag uitrollen. Waarom hier niet wat meer content gedeeld? Een leuk filmpje? Nog wat meer informatie? De sollicitant oproepen de vacatures te delen met anderen? ‘Het is bijna een gemiste kans’, zegt Donders. ‘Je bedankpagina is gewoon een contentpagina, net als bijvoorbeeld je 404-pagina. Waarom zou je die niet beter benutten?’

‘Je bedankpagina is gewoon ook een contentpagina. Waarom zou je die niet beter benutten?’

In het nieuwe systeem ContentComposer dat Floyd & Hamilton hanteert zit dit ook al ‘min of meer ingebakken’, legt ze uit. ‘Je wordt als gebruiker in elk geval gedwongen om er even over na te denken of je hier nog iets extra’s plaatst of niet.’

Meer weten?

Meer weten over hoe je met de juiste elementen een succesvolle recruitmentsite realiseert? Of op zoek naar meer inspirerende voorbeelden? Kijk dan eens rond op de site van Floyd & Hamilton. Download de whitepaper. Of kijk hier de hele bijdrage aan Werf& Live nog eens terug:

Lees ook

Hoe WhatsApp steeds verder het werving- en selectieproces binnensluipt

WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Maar in werving en selectie wordt het nog steeds maar mondjesmaat gebruikt. En dat terwijl er toch tal van nuttige toepassingen te bedenken zijn, zeggen Bastiaan Brans van OTYS en Luuk van Neerven van Joboti. Toepassingen die bovendien vaak veel beter werken dan de meer traditionele communicatiemethodes.

Er zijn tal van nuttige toepassingen voor WhatsApp in recruitment.

Hoe je dat precies doet, WhatsApp gebruiken in je werving en selectie? Daar gaan ze woensdag 18 november op in tijdens een interactief webinar. Hier alvast een voorproefje op wat je dan kunt verwachten.

Wat is jullie belangrijkste takeaway?

whatsapp in werving en selectie bastiaan bransBrans: ‘Een kandidaat aan de telefoon krijgen of snel een reactie op een mail ontvangen wordt elke dag lastiger. Je gebruikt WhatsApp nu ongetwijfeld al om contact te leggen met kandidaten die in procedure zijn. Wij willen vertellen hoe je WhatsApp ook kunt inzetten om kandidaten eenvoudig te laten solliciteren, automatisch op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie of heel snel kunt vragen om hun actuele beschikbaarheid. Maar ook hoe je bijvoorbeeld job alerts via WhatsApp kunt versturen.’

Wat missen organisaties die nog niet appen met sollicitanten?

Brans: ‘Heel vaak zie je dat bureaus en recruiters nog vastzitten in de klassieke manier van communiceren. Social platforms zoals LinkedIn hebben iedereen de ogen al weten te openen dat je ook op een andere manier kunt – en zelfs: móét – communiceren met kandidaten. Maar lang niet iedereen zit op LinkedIn. Door een medium te gebruiken dat bijna iedereen gebruikt, zorg je dat je nauwer en persoonlijker in contact staat met je kandidaat dan ooit tevoren. Het is een toegankelijkere manier van contact leggen en contact onderhouden.’

‘Als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, blijkt al een conversiestijging van 20%.’

whatsapp in werving en selectie luuk van neervenVan Neerven: ‘Persoonlijk denk ik dat recruiters whatsappen als time consuming zien. Door het proces voor een groot deel te automatiseren zorg je dat het tijds- en kostenefficiënt is. Uit onderzoek blijkt dat als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, er al een conversiestijging van 20% is. Dat betekent dat organisaties sowieso kandidaten missen als ze deze optie niet aanbieden. Daarnaast kun je als organisatie WhatsApp inzetten om geautomatiseerd je kandidatenbestand actueel te houden.’

Hoe bedoel je dat?

Van Neerven: ‘Je kunt steeds meer qua communicatie met jouw kandidaat en/of medewerker in het proces. Uiteraard heb je het initiële contact met een potentiële kandidaat. Dan kunnen toolings zoals de chatbot van Joboti op de website een uitkomst bieden. Kandidaten laten solliciteren via WhatsApp is een volgende laagdrempelige manier om hen over de streep te trekken. Plus dat ze dan vaak veel meer informatie willen delen, in vergelijking met een standaard sollicitatieformulier.’

‘Kandidaten willen via WhatsApp vaak meer informatie delen dan in een sollicitatieformulier.’

Brans: ‘We kunnen WhatsApp bijvoorbeeld ook koppelen aan je OTYS-agenda. Zo kun je ook geautomatiseerd intakes plannen en afspraken definitief maken. Als uitzendbureau kun je het bijvoorbeeld ook koppelen aan de reguliere planning. Je kunt er een simpele beschikbaarheidsvraag mee uitsturen, zoals: kun je morgen werken? Om maar een voorbeeld te noemen.’

Zijn er goede voorbeelden waar je aan denkt?

Brans: ‘Voor detacheerders of uitzenders is snelheid erg belangrijk. Hoe sneller je met kandidaten kunt schakelen over hun interesse in een opdracht en hun beschikbaarheid, hoe sneller je bij de opdrachtgever de juiste kandidaten kunt voorstellen. Zo werken we nu met een aantal detacheerders die voorheen pas kandidaten gingen bellen en mailen op het moment dat er een nieuwe opdracht binnenkwam. De response rate en de reactiesnelheid van de mail was echter laag en vaak is het onmogelijk om snel een kandidaat telefonisch te pakken te krijgen.’

‘Een beller is sneller, dat gaat steeds minder op.’

‘Er is een oud gezegde onder recruiters: een beller is sneller. Maar dat gaat steeds minder vaak op. Nu stuurt onze chatbot in WhatsApp de geselecteerde kandidaten vanuit het ATS-systeem een appbericht met de vraag of hun beschikbaarheid nog klopt en of ze geïnteresseerd zijn. We zien dat het merendeel van de kandidaten al binnen een uur reageert op dat appje. Daarna kan de recruiter zelf met de geïnteresseerde kandidaten snel de volgende stap zetten.’

Wat vinden jullie zelf het meest opvallend over WhatsApp in recruitment?

Van Neerven: ‘Opvallend is te zien dat kandidaten in een chatgesprek bereid zijn om meer vragen te beantwoorden dan via een formulier. Heel eerlijk, solliciteren via chat is voor een kandidaat vaak niet sneller dan via een formulier. Maar door de andere beleving ervaren ze het heel anders. We zien dat de conversie van kandidaten die de chat afrondt een stuk hoger ligt dan bij een formulier.’

whatsapp in werving en selectieEn wat is ‘de volgende stap’, denken jullie?

Brans: ‘Een mooie innovatieve stap die we willen maken, is het up-to-date houden van kandidaten tijdens hun recruitmentproces. Als je een pizza bestelt, ontvang je bij elke stap een sms-notificatie. Maar als je ergens solliciteert – vaak toch iets belangrijker dan je pizzabestelling – hoor je als kandidaat soms dagen of weken niets en blijft het proces een black box.

‘Bij een pizza word je vaak beter op de hoogte gehouden dan bij een sollicitatie.’

‘Door WhatsApp te koppelen aan de fases in je ATS, kun je kandidaten per fase automatisch een app met een update sturen, zelfs met misschien een korte video met tips voor het eerste interview. WhatsApp wordt zo steeds meer de schakel tussen je recruitmentsite en het ATS.’

Meer weten?

Op woensdag 18 november geven Luuk van Neervan en Bastiaan Brans een webinar over WhatsApp in werving en selectie. Ook je conversie verhogen? Of benieuwd naar alle andere toepassingen? Schrijf je dan nu in!

whatsapp in werving en selectie

Lees ook

Hoe goed is leiderschap nu werkelijk al te testen in een game?

Gamend naar de raad van bestuur‘, kopte de Volkskrant onlangs. Aanleiding was de leiderschapsgame die het Amsterdamse TENEA lanceerde, en waarmee het claimt in 3 uur te kunnen vaststellen of iemand een goede leider kan worden of niet. Hier schreven we ook al eerder over deze ‘flight simulator’ voor leiders. Maar wacht eens, leiderschap ís toch helemaal niet te voorspellen, werd altijd gezegd? En zeker niet in zo korte tijd, via een spel? Daarvoor spelen toch veel te veel factoren een rol? Want wat bepaalt wat een goede leider is? En hoe stel je dat vervolgens vast in een game?

‘Een work sample is het meest voorspellend. Maar deze game komt daar opvallend dichtbij.’

Marcia Goddard

Vragen genoeg. Toch is deze nieuwe game niet ‘zomaar een spel’, benadrukt gepromoveerd neurowetenschapper Marcia Goddard, die eerder bijvoorbeeld voor YoungCapital al onderzoek deed naar succesvoorspellers, en nu voor de Rotterdamse serious game-ontwikkelaar &ranj werkt. ‘We weten dat een work sample het meest voorspellend is. Maar deze game komt daar opvallend dichtbij, ook voor een topfunctie. Dit spel sleept je echt mee, je vóélt je echt CEO. En we weten: hoe meeslepender de ervaring, hoe meer je natuurlijk gedrag laat zien.’

‘Redelijk revolutionair’

Bij &ranj is Goddard al langer bezig met de ontwikkeling van zogeheten game based assessments, bijvoorbeeld voor graduate recruitment, jonge afgestudeerden dus. De vraag van TENEA of zoiets ook voor de absolute top te ontwikkelen is, was ook voor haar ‘redelijk revolutionair’, zoals ze het zelf zegt. ‘Op c-level vinden vaak nog heel traditionele, langdurige assessments plaats. Ik ken wereldwijd eigenlijk geen ander voorbeeld dat hierbij in de buurt komt.’

‘Hoe iemand reageert, dat kun je in een game goed simuleren.’

Maar aan de andere kant: waarom zou het ook niet kunnen? Of beter gezegd: waarom zou een game niet beter kunnen voorspellen of iemand over de juiste leiderschapskwaliteiten beschikt dan een traditioneel assessment, met vragenlijsten, een rollenspel en de onvermijdelijke postbakoefening? ‘Of iemand een goede leider is, hangt natuurlijk af van veel factoren’, aldus Goddard. ‘Maar hoe iemand in het echt zal reageren, dat kun je in een game goed simuleren. We geloven er heilig in dat dit echt een veel completer beeld geeft dan een traditioneel assessment.’

10 kwaliteiten getest

Marleen Redeker

Uitgangspunt voor de mede door haar ontwikkelde game zijn 10 leiderschapskwaliteiten, eerder al door TENEA opgesteld. Die lopen uiteen van ‘visie’ tot ‘verbindend vermogen’, en van ‘integriteit’ tot ‘reflectievermogen’. Goddard legt uit: ‘Bij TENEA werken ze al langer met die leiderschapskwaliteiten. Zij hebben hier ook superveel ervaring mee. Marleen Redeker, een van de oprichters, is zelfs gepromoveerd op dit onderwerp.’

Welk gedrag hoort nou bij die kwaliteiten? En hoe vertaal je dat nou in een game?

‘Onze rol was vervolgens om die kwaliteiten ook operationeel te maken, om ze te vertalen. Welk gedrag hoort nou bij die kwaliteiten? En hoe vertaal je dat nou in een game die dat gedrag ook echt meetbaar maakt, zodat je bijvoorbeeld meet of iemand meer of minder visie heeft? Dat hebben we echt samen gedaan de afgelopen maanden, met een team van bij ons zo’n 15 mensen.’

‘Geen Heilige Graal’

Er is geen ‘Heilige Graal’ in het vinden van goede leiders, denkt Goddard. ‘Maar we hebben denk ik wel een rode draad weten te vinden. Wat heb je nodig als leider? Vervolgens hebben wij toegevoegd dat je dat gedrag ook echt losmaakt bij kandidaten. Het blijft natuurlijk moeilijk om echt hard te maken dat de ene leider beter is dan de ander. Maar dat was het altijd al. Daarom ben ik ook supertrots op deze game: omdat we al die elementen echt proberen te vangen. Er gebeurt zoveel in de game dat je gedwongen wordt voorbij cognitief gedrag te gaan. Ook sociaal wenselijk gedrag is bijna onmogelijk.’

Volgens de neurowetenschapper is het spel van TENEA de ‘volgende stap’ in wat ze ziet als een revolutie. ‘We willen dit zo breed mogelijk naar de arbeidsmarkt te brengen. Het niveau van assessments kan over de hele linie veel beter. We weten dat cv’s en opleidingen weinig voorspellen, en dat soft skills steeds belangrijker worden. Juist daarop willen we goede games bouwen, die ook echt valide voorspellingen kunnen doen. Soms is dat lastig. Bij ’empathisch vermogen’ is bijvoorbeeld oogcontact belangrijk. Dat is moeilijk in een game te ondervangen. Maar het gaat er dan om dat je op een andere manier tot de kern van de vaardigheid komt.’

10 jaar na The Game

Zo’n 10 jaar geleden won &ranj al vele prijzen met ‘The Game’, de destijds ontwikkelde (wervings- en assessment)game voor Houthoff Buruma. Marcia Goddard hoopt opnieuw op zo’n effect, zegt ze, volgens haar vooral omdat het de héle selectiepraktijk op de arbeidsmarkt kan helpen. ‘De olievlek moet groter worden. Het doel is juist zoveel mogelijk mensen te testen, zodat ze weten welke kwaliteiten ze hebben. Mensen willen over het algemeen ook graag meer weten over zichzelf. En door dit goed in kaart te brengen, kunnen organisaties ook betere selectiebeslissingen maken.’

De game van TENEA wordt afgenomen in een speciaal gebouwde bestuurskamer in Amsterdam Oud-Zuid. Daardoor voelt de testpersoon zich niet alleen meteen CEO, het is ook nodig om alle vaardigheden goed te kunnen meten. Het spel, dat draait om het fictieve bedrijf Kumara op een al even fictieve eilandengroep, doet in totaal 120 metingen die zich vertalen in scores op alle 10 genoemde leiderschapsvaardigheden. Juist nu is dat belangrijk, zeggen Redeker en haar college Tabitha Kortman in de Volkskrant. ‘Als er onzekerheid is, wil je duidelijkheid en daarvoor kijk je toch naar de leider.’ En dan kan die leider dus maar beter zo zeker mogelijk weten dat hij of zij over de juiste kwaliteiten beschikt om die onzekerheid te lijf te gaan…

Bekijk een vlog met Marcia Goddard

Lees meer

Jim d’Amico: ‘Dit zijn dé 7 verhaallijnen die elke recruiter zou moeten kennen’

Als er één ding duidelijk is geworden tijdens de huidige pandemie, dan is het dat steeds meer moeite kost om kandidaten te overtuigen. Als je nog vacatures hebt, dan is het lastig om mensen los te weken van hun huidige baan. Mensen verkiezen nu namelijk vaak de schijnbare zekerheid van hun huidige functie boven de onzekerheid van een nieuw avontuur. ‘One in the hand is worth two in the bush‘, zoals Jim d’Amico het uitdrukt.

Actieve kandidaten noemt hij nu ook wel ‘agressieve kandidaten’, en passieve kandidaten ‘resistant candidates‘.

jim d'amicoNatuurlijk is dat anders voor actieve kandidaten, aldus de voorzitter van de wereldwijde Association of Talent Acquisition Professionals. Die actieve kandidaten noemt hij nu ook wel ‘agressieve kandidaten’, omdat ze vaak min of meer wanhopig op zoek zijn naar een baan. Maar passieve kandidaten duidt hij daarentegen aan als ‘resistant candidates‘, omdat ze nu dus moeilijker over te halen zijn om een overstap te maken.

De kracht van storytelling

Maar gelukkig is er wel een middel om dat te doen, aldus D’Amico. En dat is: storytelling. De TA-directeur van het grote tech- en chemiebedrijf Celanese ging er woensdag uitgebreid op in, voor een Nederlands publiek, ter gelegenheid van de zogeheten Silicon Valley Masterclasses van Werf&. Eerder waren daarin al Dr. John Sullivan en Kevin Wheeler te gast.

‘Het gaat nu minder om mensen aantrekken, maar steeds meer om verleiding.’

Bij Celanese is de werving bepaald niet stil komen te vallen, aldus D’Amico. ‘We recruiten op hetzelfde niveau als vóór corona. Maar het proces is dus wel complexer geworden, langduriger ook. We kijken meer naar nieuwe mogelijkheden om mensen te engagen. En het gaat nu minder om mensen aantrekken, maar meer om verleiding.’

Tiger King als Eureka-moment:

Technologie is daarbij de oplossing niet, zegt hij. Net zo min als kandidaten meer salaris bieden. ‘Dat verhoogt alleen het volume van wat niet werkt’, zoals hij het uitdrukt. Wat dan wel? ‘Het Eureka-moment hadden we in de eerste lockdown, toen iedereen thuis zat en Netflix aan het bingewatchen was. In Amerika heb je twee typen mensen: zij die naar Tiger King kijken, en zij die liegen dat ze er niet naar kijken. Die show was echt compelling. Toen zijn we gaan nadenken over het belang van storytelling, en hoe we dat konden gebruiken voor ons recruitment.’

Goede verhalen hebben een soort universele aantrekkingskracht, merkte D’Amico. Maar waar schuilt die kracht dan precies in? ‘Daar waren we echt door gefascineerd geraakt. De kracht ervan in onze cultuur is groot . Er worden dan ook al heel lang verhalen verteld. Al ver vóór internet, en vóór tv. Het is onderdeel van onze aard geworden. We wilden het nu alleen beter leren gebruiken.’

Hollywood als mekka

Gelukkig is D’Amico van vele markten thuis. Hij is al lang actief als recruiter, maar deed ooit ook aan stand-up comedy, en zat bij een soort improvisatietheater. Daar leerde hij al wel wat beginselen van storytelling. ‘Maar ik zie mezelf bepaald niet als expert.’ En dus besloot hij zich licht op te steken in Hollywood, toch het mekka op het gebied van storytelling. Als sourcer kostte het hem niet veel moeite om in contact te komen met een script writer van een paar van zijn favoriete shows. En haar vroeg hij vervolgens zijn team te trainen. ‘Gelukkig wilde ze dat wel.’

Het Celanese-team kreeg daar te horen dat eigenlijk alle verhalen zijn terug te herleiden tot zeven archetypes:

#1. Overcoming the monster

Dit is het klassieke verhaal van David tegen Goliath, het verhaal van disruptie, waarbij de underdog het opneemt tegen de grootmacht en uiteindelijk overwint. Door slimheid, of door doorzettingsvermogen. Het is misschien een oud verhaal, maar de metafoor wordt nog steeds vaak gebruikt, bijvoorbeeld als we het over start-ups hebben. Het is een verhaal dat ook veel kandidaten aanspreekt, en waarvan het dus zin heeft als je het over jouw eigen organisatie kunt opstellen, aldus D’Amico.

#2. From rags to riches

Nog zo’n klassiek verhaal is dat van de zero tot hero, of het dubbeltje dat een kwartje wordt. ‘Mensen houden ervan’, aldus D’Amico. ‘Het is een open en vriendelijk, en laat mensen delen in het succes. We kennen allemaal de verhalen van hoe Jeff Bezos in zijn schuurtje begon met boeken verkopen. Wat resoneert is dat iedereen zich er iets bij kan voorstellen, en iedereen ook wel zoiets wil. Gelukkig hebben de meeste organisaties ook wel zulke verhalen in huis. We vragen de hiring managers dan ook om ze aan onze kandidaten te vertellen. Zodat die zichzelf als held kunnen visualiseren in hetzelfde soort verhaal.’

#3. The Hero’s Quest

Een derde standaard-verhaallijn is die van de held die iets moet overwinnen. Denk: Jason en de Argonauten, of Koning Arthur. ‘In dit verhaal is de reis belangrijker dan de bestemming. Het concept van het ‘waarom’ is ook groter dan het hoe’, legt D’Amico uit. ‘We wéten dat de held uiteindelijk gaat winnen. Maar wat ons fascineert is de reis ernaartoe, waarbij er iets verbetert, iets verandert.’

Een voorbeeld hiervan noemt hij TOMS shoes, een schoenenmerk dat voor elk paar dat het verkoopt ook een paar weggeeft aan mensen die ze het hardste nodig hebben. ‘Ze maakten geen betere schoenen, noch een betere manier om ze te verkopen. Wat ze wel deden was mensen een betere reden geven om schoenen te kopen. Veel mensen willen deel uitmaken van zo’n verhaal.’

‘We zijn een chemiebedrijf. Die hebben niet altijd de beste reputatie in de wereld.’

In Nederland hanteert Tony’s Chocolonely ook min of meer zo’n verhaal. En Celanese zoekt het ook, aldus D’Amico. ‘We zijn een chemiebedrijf. Die hebben niet altijd de beste reputatie in de wereld. Maar we vertellen nu wel dat we rietjes maken van een composteerbaar materiaal, dat in 13 uur afbreekt. En we laten zien dat onze medewerkers zich onder werktijd inzetten voor community service, in totaal voor 2,5 miljoen uur per jaar.’

#4. Voyage and return

Beeld van De Verloren Zoon.

Een andere verhaallijn die prima van toepassing is in recruitment, is dat van de held die terugkeert. Denk: Steve Jobs, die terugkeerde naar Apple om er een succes van te maken. De verhaallijn heeft met de vorige te maken, maar wijkt af omdat het einde hier toch ook van belang is. En D’Amico gebruikt dit verhaal vaak om het belang van boomerang recruitment te benadrukken. ‘Dat is voor ons een belangrijke bron van aannames. Je komt bij ons in de gangen veel mensen tegen die zijn teruggekeerd, na een tijdje iets anders buiten het bedrijf te hebben gedaan. Kandidaten vinden dat ook fijn om te horen, dat je altijd welkom blijft.’

‘We doen veel aan boomerang recruitment. Kandidaten vinden dat ook fijn om te horen.’

Ja, het is opnieuw een Bijbelse referentie, ziet D’Amico: het verhaal van de verloren zoon die terugkeert. Maar goed, de Bijbel is dan ook bron van vele verhalen, zegt hij ook. En die kun je best af en toe nog naar het heden vertalen.

#5. Komedie

Komedie, of humor, lijkt een heel aantrekkelijke verhaallijn om te gebruiken in recruitment. Iedereen houdt wel van een lach of een glimlach. Maar pas op, waarschuwt D’Amico ook: het is een wankel evenwichtskoord waarop je je begeeft. En als oud-stand-up-comedian kan hij het weten. Je kunt jezelf namelijk ook belachelijk maken. ‘Het is zeker niet voor iedereen weggelegd, en luistert nauw. En er moet een connectie zijn met een serieuze boodschap die eronder ligt.’

‘Humor is zeker niet voor iedereen weggelegd, en luistert nauw.’

Een goed voorbeeld vindt hij wel de Budweiser-campagne van een paar jaar geleden:

Een belangrijke les voor wie humor wil gebruiken in recruitment, volgens D’Amico: ‘Een vergissing kan grappig zijn. Maar ervan leren is wat het werkelijk waardevol maakt. Dat resoneert bij kandidaten. Niemand wil gedefinieerd worden door zijn fouten. Wel door hoe hij of zij ervan heeft geleerd.’

#6. Tragedie

Deze gebruiken we weinig, zegt D’Amico. Niet zo gek, want in de klassieke Griekse tragedie loopt het met iedereen slecht af. Toch is het verhaal ook in hedendaagse communicatie nog wel herkenbaar, vertelt hij ook. Bijvoorbeeld in de uitingen van ngo’s, die oproepen in actie te komen voor een goed doel. En wat bij kandidaten ook resoneert is de reactie op een tragedie, vertelt hij.

Beeld: Luis Maram

‘Twee jaar geleden hadden wij een orkaan bij een van onze fabrieken in Wilmington, Delaware. Dat had natuurlijk een grote impact. Maar we hadden snel hotelkamers en veilige auto’s geregeld voor onze medewerkers. En toen de storm voorbij was, hebben we onze facilities omgetoverd in restaurants voor mensen in de buurt. Dat verhaal vinden kandidaten natuurlijk wél interessant.’

#7. De wedergeboorte

Als laatste klassieke verhaallijn een verhaal dat opnieuw heel veel mensen aanspreekt: dat van de feniks die herrijst uit de as. ‘In dit verhaal ontwaakt de held niet alleen opnieuw, hij komt zelfs sterker dan ooit terug.’ D’Amico ziet er genoeg voorbeelden van in de praktijk van alledag. Zoals Chrysler, dat een campagne bouwde rondom zijn eigen ‘heruitvinding’. ‘Zo’n boodschap resoneert bij mensen. Daar willen ze deel van uitmaken. Mensen willen zichzelf ook opnieuw creëren.’

‘Zo’n verhaal resoneert bij mensen. Daar willen ze deel van uitmaken.’

Ook zijn eigen Celanese maakt zo’n wedergeboorte door, vertelt hij. ‘We zien onszelf nu meer als innovatiebedrijf, niet meer als chemiebedrijf. Dat spreekt aan, en onderscheidt ons van de concurrentie.’

De 4 basisregels

Dat zijn ze, de 7 archetypen van elk goed verhaal. En als je dan ook nog zorgt dat je verhaal voldoet aan vier basisregels, dan kun je er veel voordeel van hebben. Die basisregels zijn:

  • Authentiek
  • Beknopt
  • Met een helder begin, midden, en eind
  • Volgtijdelijk

Over die laatste basisregel zegt D’Amico: ‘Als ik kandidaten één keer benader, zijn ze niet geïnteresseerd. Eén telefoontje zal ze niet overtuigen. Daarom bel ik ze terug, en vertel ik ze dan meer. Na 3 à 4 telefoontjes raken ze dan al meer geboeid. Zo werken we constant aan onze verhalen.’ En nee, dat zijn nadrukkelijk géén sales pitches of scripts, zegt hij erachteraan. ‘Die kijken niet wat je publiek interessant vindt, en bouwen geen connectie met de ontvanger. Terwijl het daar juist om draait.’

Operationeel gemaakt

Bij Celanese hebben ze de principes van storytelling vooral operationeel gemaakt voor de meest moeilijk te werven functies, vertelt D’Amico. ‘Hoe hoger we in de piramide komen, hoe belangrijker en lastiger het wordt mensen te verleiden. Bij ongeveer 15 procent van onze functies werken we met aggressive seduction. We zijn op al onze mensen trots. Maar we beseffen dat we om bepaalde mensen te werven het anders moeten aanpakken dan traditioneel. En het rijzende getij zal zo alle schepen optillen, hopen we. Als we op de meer strategische functies betere mensen aantrekken, is dat goed voor de hele organisatie.’

‘We beseffen dat we om bepaalde mensen te werven anders moeten werven dan traditioneel.’

Een les voor meer recruitmentleiders, zegt hij (verwijzend naar een boek van Mark Huselid). ‘Als ATAP-voorzitter spreek ik veel TA leaders. De meeste focussen op de kwantiteit, niet op de kwaliteit.En dan klagen ze erover dat de organisatie hen niet als belangrijk ziet. Nee, vind je het gek, denk ik dan. Maar je moet juist durven differentiëren in je aanpak.’

Vacatures als verhalen

Storytelling werkt, heeft hij de afgelopen maanden gemerkt. ‘Ik geloof sterk in A/B-testen. We hadden op een gegeven moment twee teams. De ene werkt met een traditionele outreach, de ander met de principes van storytelling. we merkten dat de tweede groep niet alleen een hogere conversie had, maar ook steeds meer expert werd in hoe verhalen te vertellen. Het is een vaardigheid die je moet opbouwen. Je moet meters maken.’

‘Het is een vaardigheid die je moet opbouwen. Je moet meters maken.’

De volgende stap? Jim d’Amico vertelt vanaf januari geen traditionele vacatures meer naar buiten te willen brengen. In plaats daarvan wil hij eigenlijk alleen nog maar verhalen vertellen. ‘Dus geen opsomming van functie-eisen meer, maar meer de why van de baan belichten. Wat is het dat jou drijft om elke dag naar kantoor te komen? En dan kijken of dat impact heeft.’

geen excuus voor silicon valley jim d'amico

Lees ook

Dinette Koolhaas (Kelly): ‘Snel kunnen innoveren is in deze tijd nóg belangrijker geworden’

Er is de afgelopen zeven maanden zóveel gebeurd, dat je soms bijna vergeet hoe het leven er vóór corona uitzag, zegt Dinette Koolhaas (president bij uitzendorganisatie Kelly International). Ook voor haar eigen organisatie waren het zeker geen makkelijke maanden, erkent ze meteen. ‘Maar ik ben ook onder de indruk hoe mijn collega’s en onze klanten deze nieuwe uitdaging hebben omarmd en nieuwe innovatieve oplossingen hebben weten uit te rollen.’

‘Ik ben onder de indruk hoe collega’s en klanten deze nieuwe uitdaging hebben omarmd.’

Om wat voor innovatieve oplossingen het gaat, daarover zal ze meer vertellen tijdens EngageX op 5 november. Alhoewel ze zelf al jaren in Zwitserland woont, is ze aangekondigd als een van de drie Nederlandse sprekers op dit internationale evenement, samen met Hans Scheers en Wim Davidse. Ze zal het er in een interactieve discussie hebben over hoe je succesvol veranderingen kunt implementeren in een organisatie en hoe je aan een model kunt bouwen om je voor te bereiden op de toekomst van recruitment. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is je belangrijkste takeaway voor de dag?

‘Staffing-organisaties zoals de onze zijn afhankelijk van veeI externe factoren. Economisch, politiek, sociaal en technologisch. Onze industrie ziet zich geconfronteerd met significante disruptie door digitalisering. Om succesvol te blijven, is het daarnaast cruciaal om consumententrends te blijven volgen. Externe én interne kansen en bedreigingen moeten we constant onderzoeken, en daar ook continu ons businessmodel op aanpassen.’

‘Tijdens de pandemie is met name die digitale transformatie nog eens in een stroomversnelling geraakt.’

‘Wij zijn bij Kelly International al vóór de coronacrisis begonnen om te kijken hoe we meer toegevoegde waarde aan onze klanten kunnen leveren. Die transformatie was dus al in gang gezet, en raakte alle onderdelen van de business: van digitalisering tot onze go-to-market-strategie en segmenten om op te focussen. Tijdens de pandemie is met name die digitale transformatie nog eens in een stroomversnelling geraakt.’

> Maar hoe geef je nou leiding aan zo’n proces?

‘Het gaat bij het zogeheten “transformationeel veranderen” erom anders te kijken naar hoe je waarde genereert en levert aan je klanten. Hoe kun je de kansen benutten? Hoe kun je nieuwe producten en oplossingen op de markt zetten? En hoe kun je de effectiviteit en efficiency van de business verhogen? Dat kan door kleine en grote innovaties. Daar moeten organisaties constant over nadenken, en bedenken welke operating models de meeste waarde zullen toevoegen.’

> Hoe krijgt dat dan vorm?

‘De afgelopen maanden heeft bijna elke organisatie gemerkt hoe moeilijk het is om in deze situatie contact te maken met nieuw talent. Er waren geen netwerkevenementen, geen campus events, geen face-to-face sollicitatiegesprekken. Geen kansen om in een kamer met iemand te zitten en een gevoel te krijgen of iemand bij je organisatie zou passen.’

‘Veel organisaties kijken nu voorbij hun lokale netwerken, en letten meer op de global community.’

‘Tegelijk nam het aantal vacatures niet overal af. Sterker nog: wij hebben veel klanten in de life sciences. Daar is recruitment de afgelopen maanden alleen maar toegenomen – en hoe. Daarnaast merken we ook dat ons perspectief op talent communities veranderd is. Voor het netwerken kijken veel organisaties nu noodgedwongen voorbij wat zich lokaal afspeelt. Netwerken heeft zich verplaatst naar enkel virtueel. Zo opent zich een hele andere “global community”. Gespecialiseerd talent hoef je steeds minder te vinden in je eigen stad, of zelfs in je eigen land. Dit wordt nog eens versterkt door de groei in zelfstandig en freelance talent. Een trend die ook niet meer weggaat, en misschien zelfs alleen nog maar harder gaat groeien.’

> En verder?

‘Je ziet dat het werven op afstand, remote recruitment, snel is verworden tot “Het nieuwe normaal”. Veel organisaties hebben het sneller omarmd dan gedacht, en ook dit zal niet meer verdwijnen. Al denk ik wel dat we nog moeten kijken naar manieren om dit te verbeteren, met name om zowel kandidaten als hiring managers hierin te ondersteunen.’

‘Je ziet dat het werven op afstand, remote recruitment, snel is verworden tot “Het nieuwe normaal”.’

‘Ten slotte denk ik ook dat de kandidaat- en medewerkerervaring aandacht verdient. Tech wordt steeds belangrijker in het recruitmentproces, maar kandidaten moeten nooit het gevoel krijgen dat ze op een lopende band staan. De talentwereld is de afgelopen maanden enorm veranderd (net zoals alles eigenlijk). Laten we hopen dat we de geleerde lessen kunnen gebruiken om een slimmere en meer op de mens georiënteerde wervingstoekomst te creëren.’

> Wat zijn momenteel jullie grote uitdagingen?

‘Natuurlijk de tweede golf, en hoe dat onze business raakt. Maar daarnaast ook: hoe we onze mensen in deze zware tijd kunnen steunen. Hoe kunnen we managers ondersteunen om nu hun teams te leiden en te motiveren? Hoe kunnen we de nervositeit en zorgen verminderen? En als derde: ervoor zorgen dat we proactief onze pijplijn aan klanten en kandidaten gevuld houden.’

‘Hoe kunnen we managers ondersteunen om nu hun teams te leiden en te motiveren?’

‘We zien dat het gaat om bedrijven die het snelst innovatieve ideeën kunnen ontwikkelen, en dat bottom-up én top-down innovatie daarbij het beste resultaat geven. Beide vormen zijn nodig. De eerste vorm duurt langer, en raakt de hele organisatie, de tweede vorm noemen we ook wel team-driven innovatie. Iedereen kan zijn hand opsteken en een idee suggereren. Daarnaast organiseren we ook elk jaar Hackathons, waar ook veel nieuwe producten en ideeën zijn geboren. Zo’n cultuur die innovatie ondersteunt en benadrukt, is essentieel om te kunnen overleven, daar zijn wij van overtuigd.’

Meer weten?

Op 5 november is Dinette Koolhaas een van de drie Nederlandstalige sprekers op EngageX Europe. Klik hier voor het volledige programma en om je in te schrijven:

Lees ook

 

Textkernel weer op eigen benen: ‘Lijkt beter te kloppen zo’

In 2015 nam het Amerikaanse CareerBuilder al het merendeel van het belang in het Nederlandse Textkernel, in 2019 werden de laatste aandelen overgedragen. Maar in 2020 lijkt ineens alles anders. En dus ook dit. Nu kondigt Textkernel aan dat CareerBuilder haar aandeel in het bedrijf overdoet aan de Nederlandse investeerder Main Capital Partners.

‘Het lijkt voor ons beter te kloppen als we zelfstandig buiten de groep doorgaan.’

Maar zo anders zal het in de praktijk waarschijnlijk ook weer niet uitpakken, zegt CEO Gerard Mulder in een reactie. ‘CareerBuilder gaat door als een van onze grootste klanten. We hebben een een partnership en license agreement voor de lange termijn gesloten. We werken ook samen op de development-kant. Het lijkt voor ons alleen beter te kloppen als we zelfstandig buiten de groep doorgaan. Binnen de groep groeiden we hard, maar bleven we omzettechnisch toch een relatief kleintje. We denken dat we dan zelfstandig meer aandacht op de markt kunnen krijgen.’

Focus op Amerika

Binnen de CareerBuilder-groep is de omzet van Textkernel de afgelopen jaren verviervoudigd, aldus Mulder. De focus op de Amerikaanse markt zal ook zeker niet verminderen, nu een Nederlandse investeerder aan boord is, denkt hij. ‘Absoluut niet. We investeren heel hard door in de VS. We hebben daar ook een eigen salesteam, dat we ook nog verder gaan uitbreiden.’

‘Ons salesteam in de VS gaan we verder uitbreiden.’

‘Op dit moment zijn we supersuccesvol in Amerika, en we denken dat er nog enorme kansen liggen, onder meer door de partnerships die we hebben met partijen als Bullhorn, SAP en Oracle. Het leuke van de Amerikaanse markt is ook: hij is heel groot. En hij past goed bij onze propositie.’

Main Capital

De overname van Textkernel is inmiddels een van de vele voor de Nederlandse software-investeerder Main Capital. Zo werd eerder deze maand ook al BusinessForensics en het Duitse softwarebedrijf Mach AG overgenomen. Vorig jaar haalde de Haagse investeringsmaatschappij ook al het Zweedse assessmentbedrijf Assess.io binnen. Ook Connexys behoorde voorheen tot de stal van het bedrijf. Of al die softwarepartijen nog tot synergievoordelen voor Textkernel gaan leiden? ‘Daar gaan we zeker naar kijken’, aldus CEO Mulder.

Met de overname zouden ‘tientallen miljoenen euro’s’ gemoeid zijn.

Main Capital neemt overigens 95 procent van de aandelen over. Met de overname zouden enkele ‘tientallen miljoenen euro’s’ gemoeid zijn, zegt Charly Zwemstra, managing partner van Main, in het FD. CEO Gerard Mulder en COO Guus Meijer zullen aan boord blijven en zelf ook aandeelhouder blijven van het bedrijf, dat inmiddels ruim 150 medewerkers telt en naast zijn kantoor in Amsterdam ook vestigingen heeft in Düsseldorf, Londen en Parijs.

Buy & build-strategie

‘We zijn blij dat we de steun van Main Capital Partners hebben om onze ambitieuze uitbreidingsplannen voor de toekomst waar te maken. Ondanks de uitdagende economische context zien we voldoende ruimte voor groei in diverse klantsegmenten en regio’s’, aldus Mulder in een officiële reactie. Daar horen volgens hem overigens ook ‘mogelijk’ nieuwe acquisities bij. Mogelijk? Of: waarschijnlijk? ‘Je snapt hopelijk: daar kan ik me niet over uitlaten. Maar Main heeft een duidelijke buy & build-strategie. Dus hier zullen we zeker naar kijken.’

‘Er komen een hoop leuke nieuwe dingen aan, meer verdieping op onze producten.’

De contacten met Main bestaan al lang, aldus Mulder. Maar vanaf januari dit jaar vonden de eerste ‘serieuze gesprekken’ plaats. De CEO is vol vertrouwen en optimisme over de toekomst met de nieuwe investeerder aan boord. ‘Ook omdat we het in de praktijk eigenlijk al heel lang zelfstandig doen. Bovendien komen er een hoop leuke nieuwe dingen aan, meer verdiepingen op onze producten.’

Nauwelijks corona-effecten

Van de huidige coronacrisis heeft het bedrijf volgens hem nauwelijks last. Veel klanten hebben er natuurlijk wel mee te maken, en de arbeidsmarkt verandert hard, maar de groei is bij Textkernel zelf ‘nog altijd double digit‘, zoals Mulder het uitdrukt. ‘Het is niet zo dat we niets merken, en ik wil eigenlijk altijd harder. Maar ondanks corona gaat het bij ons gewoon nog heel goed.’

‘Automatisering wordt in deze tijd eigenlijk alleen nog maar belangrijker.’

En hij ziet weinig reden om te denken dat dat snel verandert. ‘Automatisering wordt in deze tijd eigenlijk alleen nog maar belangrijker. Veel klanten zien juist nu dat op A.I. gebaseerde technologie echt de next step is, en hun processen kan verbeteren. Ik verwacht dus eigenlijk nog een groeiversnelling. Omdat wat wij doen eigenlijk iets wat straks volgens mij niet meer speciaal is, maar juist noodzaak voor elk bedrijf. En dan wil je toch de beste hebben.’

Semantische software

Het al 20 jaar bestaande Textkernel is in Nederland vooral bekend van tools als Jobfeed. Het bedrijf is groot geworden dankzij zogeheten ‘parsing’-technologie, die teksten en documenten kan analyseren in verschillende talen, en via ‘semantisch zoeken’ matching op de arbeidsmarkt makkelijker maakt. Daar is in de loop van de tijd een waaier aan nieuwe A.I.-producten bijgekomen.

De omzet lag vorig jaar op zo’n 20 miljoen euro, de groei was ongeveer 20 procent.

Momenteel telt het bedrijf meer dan 1.000 uitzend-, corporate HR- en recruitmentorganisaties over de hele wereld als klant. De omzet lag vorig jaar op zo’n 20 miljoen euro, de groei was ongeveer 20 procent. Main-managing partner Zwemstra zegt in het FD overigens een fusie tussen Textkernel en het Zweedse Assessio niet uit te sluiten. ‘Maar dat ligt ingewikkelder en minder voor de hand, omdat Textkernel met inleg van andere investeerders is aangekocht als Assessio’, aldus de krant.

Lees ook

Hoe Jobdigger wil bijdragen aan een steeds transparantere arbeidsmarkt

Of het nou de Volkskrant is, het AD, misschien De Limburger of het Financieele Dagblad, de ontwikkeling van het aantal vacatures haalt de laatste maanden vaak het nieuws. De krantenlezer blijkt zéér geïnteresseerd in waar bijvoorbeeld nog wél kansen zijn op de arbeidsmarkt. Maar wie levert dan al die data? Daarvoor ben je onder meer aan het goede adres bij Jobdigger, dat zich in een paar jaar heeft opgewerkt tot een van de belangrijkste ‘vacaturetellers’ van Nederland.

‘Compleet ben je nooit. Maar de meest complete, dat lukt wel.’

Dagelijks speuren hun ‘spiders’ het web af, volledig automatisch en zelfstandig. Zo bezoeken ze ruim 1 miljoen bronnen van vacatures, waarvan ze er dagelijks zo’n 13.000 nieuwe, unieke indexeren en ‘ontdubbelen’. Ze kijken daarvoor niet alleen op jobboards en recruitmentsites, maar analyseren zelfs pdf’s en word-bestanden. ‘Compleet ben je natuurlijk nooit’, zegt Joeri Renkema. ‘Maar ik durf te stellen dat wij hierdoor wel de meest complete zijn in het in kaart brengen van de vraagkant van de arbeidsmarkt.’

‘Jouw aanspreekpunt’

joeri renkema jobdigger‘Jouw aanspreekpunt voor het verkrijgen van inzicht in de arbeidsmarkt’. Dat staat boven Renkema‘s LinkedIn-profiel, sinds anderhalf jaar sales consultant bij bedrijf, na onder meer een paar jaar in Vietnam. En er is hem veel aan gelegen om dat inzicht breed te verspreiden. Niet alleen aan de kranten, maar sinds het begin van de coronacrisis ook regelmatig via speciale en veelbekeken ‘corona-webinars’. Eerst gebeurde dat alleen, maar later samen met OnRecruit en Intelligence Group (op donderdag 8 oktober is er weer eentje…).

‘Eerst was de schaarste nog heel breed. Maar de markt is nu gekanteld.’

‘We zijn goed aan het groeien, juist ook in coronatijd’, zegt hij dan ook. ‘Onze naamsbekendheid neemt toe. Dat komt natuurlijk ook omdat de arbeidsmarkt is veranderd. Eerst was de schaarste nog heel breed. Maar de markt is nu gekanteld. De horeca ligt bijvoorbeeld vrijwel plat. Maar elders zijn nog wel kansen. Wij willen ons opstellen als kennispartner, om toch de informatie te delen over de arbeidsmarkt en zo te laten zien waar nog wel kansen liggen. De juiste data kunnen daarbij ontzettend veel waarde toevoegen.’

Drie producten, één vlaggenschip

Om die data goed te kunnen delen, heeft Jobdigger een aantal producten ontwikkeld. Samen met partner Intelligence Group wordt bijvoorbeeld het DoelgroepenDashboard aangeboden, dat laat zien hoe moeilijk of juist hoe makkelijk bepaalde doelgroepen zijn te werven. Ook is er ‘Jobdigger Loopbaan‘, gefocust op de wereld van het loopbaanadvies, en dat ‘de meest complete en actuele verzameling loopbaantesten, beroepen, opleidingen en vacatures van Nederland’ belooft. Daarnaast is er veel maatwerk mogelijk.

Steeds meer klanten zien al in hun ATS hoe de arbeidsmarkt eruitziet.

Maar het ‘vlaggenschip’, in woorden van Renkema, is toch wel ‘Insights‘. Hiermee kun je direct inzicht krijgen in het aantal geplaatste vacatures binnen een bepaalde regio, sector of beroepsgroep. Dit product wordt ook steeds vaker gekoppeld aan ATS-systemen, zoals die van Carerix, Otys, RecruitNow of MySolution. Daarmee kunnen ook klanten van die leveranciers snel zien hoe de arbeidsmarkt voor bepaalde profielen er op een gegeven moment uitziet.

Skills in kaart

Jobdigger weet daarbij niet alleen de formele functietitels en vereisten uit een vacature te halen, maar ook meer soft skills en competenties, en dat te koppelen aan bepaalde profielen. ‘Alle woorden in vacatureteksten zijn we al aan het vertalen’, aldus Renkema. ‘We kijken: is dat een skill of niet? “Windows” herkennen we bijvoorbeeld al als skill. En dan kunnen we kijken: is deze skill steeds meer of steeds minder gevraagd? En dat kunnen we vervolgens koppelen aan profielen van werkzoekenden. Daar komen veel inkoppertjes uit naar voren, maar soms ook heel verrassende matches.’

‘Alle woorden in vacatureteksten zijn we aan het vertalen. Is dat een skill of niet?’

Op die manier moet een snellere overstap op de arbeidsmarkt mogelijk worden, denkt hij. ‘We zagen in het begin van de coronacrisis dat de horeca dichtging en dat de vraag naar bijvoorbeeld stewardessen instortte. Dan kunnen wij achterhalen: waar kunnen zij nog wél aan de slag? Zo kun je steeds beter kansen leren zien.’

Waar zullen we ons vestigen?

Arbeidsmarktdata kunnen organisaties op allerlei manieren van dienst zijn, denkt Renkema. Denk aan vragen als: op welke profielen moeten we ons focussen? Of zelfs: waar zullen we ons vestigen? ‘Als blijkt dat bepaalde doelgroepen in bepaalde regio’s nauwelijks te werven zijn, kun je bedenken dat je daar beter niet kunt gaan zitten, en kun je beter een andere plek opzoeken.’ Of, stel: je wilt arbeidsmarktbemiddelaar worden. ‘Met deze data kun je ook in kaart brengen waar al concurrenten zitten. Dat kun je dan ook weer afwegen, en kijken waar je nog wel waarde kunt toevoegen.’

De volgende stap? Dat is helder: het buitenland.

De volgende stap? Daarover is Renkema helder. Dat is: het buitenland. ‘We hebben het nog niet van de daken geroepen, maar dat we beginnen in Frankrijk is al officieel. En in België hebben we nu ook al de eerste klanten aangesloten. Het is een grote klus geweest in Frankrijk om bedrijven goed te kunnen herkennen. Is het nou bijvoorbeeld een bemiddelaar of niet? Maar nu we dit trucje onder de knie hebben, kunnen we denk ik ook makkelijker uitbreiden naar andere landen.’

De ideale wereld

Maar ook in Nederland zijn nog volop mogelijkheden voor een meer transparante arbeidsmarkt, denkt hij. ‘Als je op een hoog niveau informatie kunt bieden, gaat daar veel waarde inzitten. Denk aan onderwijsinstellingen. Onze skills-data kunnen bijvoorbeeld studenten adviseren, en curricula bijsturen. Als we de vraag naar bepaalde skills zien groeien, kun je daarop anticiperen. Dan kun je echt een gamechanger zijn.’

‘Als we de vraag naar bepaalde skills zien groeien, kun je daarop anticiperen.’

Een transparante arbeidsmarkt, ‘dat zou de ideale wereld zijn’, zegt hij. Op de weg daarnaartoe is Jobdigger nu bijvoorbeeld bezig met verbanden analyseren, een beetje op de Spotify- of Netflix-manier. ‘Zo van: “jij vindt dit interessante bedrijven, dan zou dit ook interessant voor jou kunnen zijn.” Met als uiteindelijke doel: bedrijven sneller en effectiever laten opereren in de arbeidsmarkt, door data begrijpelijk, relevant en toegankelijk te maken.’

Beeld boven: een heatmap voor sales manager-vacatures, samengesteld door Jobdigger.

Bekijk het webinar

Jobdigger verzorgde recent, samen met Tigris, een webinar over de toepassing van data in het flexproces. Benieuwd hoe het werkt? Bekijk het webinar hier terug:

Lees ook

Meer weten?

Op donderdag 8 oktober is er tussen 11:00 – 12:00 uur weer een ‘Webinar Arbeidsmarkt Update’, nu van Week 41. Daar bespreken Jobdigger, OnRecruit en Intelligence Group weer de meest actuele arbeidsmarktdata. Aanmelden? Dat kan hier. Het vorige ‘webinar Arbeidsmarkt Update’ vond plaats op donderdag 3 september. Dit webinar is hier terug te kijken.

AANMELDEN VOOR HET WEBINAR

Frank Roders: ‘Dit is hét moment om na te denken over je recruitment’

Om te stellen dat ze het recruitmentvak in Nederland hebben uitgevonden, dat is misschien wat overdreven. Maar toen Frank Roders en Hetty Moll 20 jaar geleden met ‘hun’ Compagnon begonnen, zag het vak er nog wel héél anders uit. Ze waren destijds bijvoorbeeld een van de eerste klanten van Monsterboard in Nederland. ‘Dat zat toen nog gewoon in een woonhuis’, herinnert Roders zich.

‘Toen wij begonnen, zat Monsterboard nog in een woonhuis…’

Compagnon-directeuren Frank Roders en Hetty Moll
Compagnon-directeuren Frank Roders en Hetty Moll

Recruitment was nog helemaal post & pray: je plaatste een vacature, en moest vervolgens maar afwachten wie er ook daadwerkelijk een sollicitatiebrief op de bus deed. Hoe anders is dat nu, stelt de Compagnon-directeur. ‘Het gaat nu om een complex proces van data, selectie en rapportage. Er is sourcing bijgekomen, een CRM-deel, noem maar op. Het is niet alleen maar: je moet nu ook sociale media erbij doen. Je moet het hele proces beheersen wil je succesvol zijn.’

Meer dan Messi

Of, in de voetbalanalogie zoals hij die graag gebruikt: ‘Met alleen Messi win je de wedstrijd niet meer. Het wordt pas een gestroomlijnd proces als alle schakels kloppen. Dus als én je verdediging, én je middenveld én je aanval optimaal is. Ik denk ook dat het zo complex is geworden dat één recruiter het voor een hele organisatie nauwelijks meer aankan.’

‘Het wordt pas een gestroomlijnd proces als alle schakels kloppen.’

Roders begon 20 jaar geleden overigens ook met een voetbalterm. Naar analogie van het – zeker in die tijd – grote Manchester United noemde hij zijn bureau aanvankelijk ‘Recruiters United‘. Maar Compagnon, de naam waaronder Hetty Moll haar bedrijf was begonnen, bleek veel beter te lopen. En dat werd dus de gezamenlijke naam. De naam ‘Recruiters United‘ kwam in een la te liggen. ‘Totdat ik bijeenkomsten ben gaan organiseren voor het vak, en we vervolgens de naam mooi konden gebruiken voor een platform waar recruiters elkaar kunnen ontmoeten.’

Goede vriend én zakelijk partner

De naam Compagnon bleek niet alleen beter aan te slaan, hij past ook beter bij het bedrijf, zegt Roders. ‘Vanaf dag één hadden we onszelf als doel gesteld een echte compagnon te zijn voor klanten, kandidaten én collega’s. Zowel een goede vriend dus als een zakelijk partner. Beide kanten van de medaille. Relatie én resultaat. Zakelijk én privé. Hard én zacht. En-én dus, geen óf-óf.’

De tulp werd hét symbool voor groei.

De tulp als symbool was er daarbij al vanaf het begin, zegt hij. ‘In het begin hadden we daar alleen voor gekozen omdat Hetty toevallig tulpen spaarde. Maar het heeft daarna heel goed gewerkt, en bleek echt bij ons te passen. De naam Compagnon en de tulp zijn echt met elkaar versmolten geraakt. De tulp werd het symbool voor groei.’

tulpendag compagnon frank roders interview
Tulpendag, een Compagnon-traditie waarbij vlak voordat de lente écht begint, tulpentaarten worden langsgebracht bij projectprofessionals en relaties.

Vertrouwen gaat sneller

Beiden werkten aanvankelijk in een nogal hiërarchische organisatie. Frank als marketeer, Hetty als HR-manager. Ze vonden elkaar onder meer in het idee dat het effectiever werkt als je mensen vertrouwen geeft, en niet alles top-down bepaalt. ‘We wilden laten zien dat je bedrijfsvoering beter gaat als je als compagnon samenwerkt met je mensen’, aldus Roders. ‘Dat was toen nog een heel moderne opvatting.’

‘We wilden laten zien dat je bedrijfsvoering beter gaat als je als compagnon samenwerkt met je mensen.’

In 2008 werden ze in dat idee versterkt toen ze de oudste zoon van Stephen Covey ontmoetten, die destijds net The Speed of Trust had geschreven. In dat boek stelde Stephen M.R. Covey dat vertrouwen sneller gaat dan controle. Zoals Roders het samenvat: ‘Mensen mogen privé alles doen. Maar komen ze bij een bedrijf binnen, moeten ze dat ineens inleveren en luisteren naar wat de baas zegt. Binnen bedrijven lijkt het wel afgelopen met de democratie. Wij wilden juist laten zien dat het anders kan, en dat het beter werkt als je mensen wel hun persoonlijkheid laat meenemen, en daarin vertrouwen uitstraalt.’

Voorname partij

Maar, zo voegt hij meteen toe, ‘Als je dat pretendeert, dan moet je natuurlijk ook meedoen om te winnen. Dan moet je laten zien dat het niet alleen een verhaal is, maar dat het ook werkt.’ Iets dat volgens hem overigens in die 20 jaar behoorlijk goed gelukt is. Niet alleen doordat er vanuit Zoetermeer een bedrijf is ontstaan waaraan vele tientallen recruiters en consultants verbonden zijn, maar ook vanwege ‘de bijdrage aan het vak’. Zoals de activiteiten met Recruiters United, maar ook met Werf&, Recruitmenttech, het Recruitment Kengetallen-onderzoek en vele andere initiatieven in het vak.

frank roders hetty moll compagnon ineke pompen
Frank Roders en Ineke Pompen, destijds partnermanager van Werf&, bij het 10-jarig bestaan van het gezamenlijke partnership.

Niet dat het altijd van een leien dakje liep in die 20 jaar. Een bedrijf beginnen is één ding, het twee decennia lang volhouden echt wel iets anders. ‘Toen we begonnen, hadden we geen doel voor 2020’, zegt Roders. ‘We startten alleen met het idee: we hebben vrij hoge principes, en die willen we zolang mogelijk vasthouden. Maar in de vorige crisis hadden we bijvoorbeeld te kampen met een lastige bank. De Deutsche Bank besloot afscheid te nemen van zijn mkb-klanten, net op het moment dat die geen alternatief hadden. Dan wordt het wel lastig om je principes hoog te houden, hoor.’

‘We startten met het idee: we hebben hoge principes, en die willen we zolang mogelijk vasthouden.’

Het is wel een stuk makkelijker om goed om te gaan met klanten, kandidaten en collega’s als er voldoende geld is, blikt hij terug. ‘Als je geld genoeg hebt, kun je een crisis afkopen. Maar als je onvoldoende geld hebt, moet je soms heel vervelende, complexe keuzes maken. Dat hebben wij dus ook moeten doen. Maar ik denk dat we daar in de loop der jaren wel een stuk minder slecht in zijn geworden. En we hebben ook gezien dat mensen – zelfs na een gedwongen ontslag – tóch bij ons terugkomen. Dat zegt ook wel iets over het belang van de relatie, denk ik.’

Zij van de structuur, hij van de innovatie

Als ondernemers hebben de twee elkaar door de jaren heen steeds beter leren aanvullen, zegt hij. ‘Wij zijn twee uitersten; Hetty is supernetjes, houdt van een strakke, nette organisatie en heeft alle kwaliteitscertificaten in de kast. Ik ben meer ondernemend, van de creativiteit en innovatie. Ik ben ook heel erg van de technologie; wil elke nieuwe gadget uitproberen. We zijn misschien zelf geen innovator, maar wel een early adopter van nieuwe tech. We selecteren ook voor klanten welke recruitmenttechnologie interessant is – en zorgen dat het werkt en geïntegreerd is in de andere systemen.’

‘In elk succesvol recruitmentproject blijkt de menselijke factor altijd cruciaal.’

Een tegenstelling tussen mens en technologie? Daar gelooft hij niet in. De techniek kan de mens niet overnemen, wel aanvullen, zegt hij. ‘In elk succesvol recruitmentproject blijkt de menselijke factor altijd cruciaal. Je moet wereldwijde sterke technologie altijd lokaal vertalen, en daar de factor “mens” aan toevoegen, zoals onder meer ook Steven van Belleghem zegt. De factor ‘lokaal’ en de factor ‘mens’, daar kunnen wij als Compagnon dus aan bijdragen.’

frank roders hetty moll compagnon
Digitale ontmoetingen met elkaar in coronatijd, met Frank Roders en Hetty Moll linksonder.

De eerste RPO-provider

Het bedrijf begon 20 jaar geleden vooral als bemiddelaar in HR-professionals. Inmiddels is het vooral bekend als grootste partij in allerlei recruitmentservices, en eigenlijk de eerste grote RPO-provider in Nederland. Talloze recruiters van Compagnon zitten bij bedrijven binnen om daar het recruitmentproces te ondersteunen en te optimaliseren. Een specialisme dat in 15 jaar behoorlijk tot wasdom is gekomen, aldus Roders. Al had hij er naar eigen zeggen nog wel meer van verwacht.

‘Ik schreef in 2002 al: “RPO wordt het helemaal”. Met 3 uitroeptekens.’

‘Ik schreef in 2002 al een artikel in PW onder de kop “RPO wordt het helemaal”. En dat met 3 uitroeptekens. Als je in Nederland rondkijkt, zie je meestal kleine recruitmentafdelingen, van hooguit 2 à 3 mensen. Dan begin je eigenlijk elke keer opnieuw. RPO leek me dan de ideale combinatie van binnen en buiten; een oplossing waarbij je kennis opbouwt, voor lange tijd genoeg mensen beschikbaar hebt, maar toch voldoende kennis van de organisatie. En die bovendien betaalbaar is, ook in mindere tijden.’

Een serieus vak

Het gebruik van RPO mag in de praktijk dan nog niet de hoge vlucht hebben genomen die hij eerder ervan had verwacht, het geloof erin is hij nog zeker niet verloren. ‘Ik denk dat goed recruitment in de loop der jaren zo complex is geworden dat één recruiter dat nooit meer in z’n eentje aankan. En dan ga je het dus uitbesteden. Niet de strategie en de uiteindelijke selectie, dat wil je doorgaans zelf bepalen, maar wel alles eromheen.’

‘Als je echt wilt uitblinken, snapt iedereen dat partijen die niet anders doen de beste keus zijn.’

En ja, dat is een serieus vak, en steeds serieuzer, benadrukt hij nog maar eens. ‘Als je een waterleidingbedrijf hebt, zul je goed water kunnen leiden. Maar betekent dat ook dat je een kandidaat een goede beleving kunt bieden? Dat kun je dan waarschijnlijk beter uitbesteden aan een partij die dáárin gespecialiseerd is. Over marketing en recruitment kletst iedereen mee. Het is moeilijk om te zien wie er wel en geen verstand van hebben. Maar als je echt wilt uitblinken, snapt iedereen dat je dat het beste kunt vragen aan partijen die dag-in-dag-uit niet anders doen.’

compagnon hr runners
Een team door Compagnon gesponsorde ‘HRunners’, een groep (hard)lopende HR-professionals en recruiters. hier tijdens de City-Pier-City-loop 2017

Goed in sport A, niet in sport B

Juist nú, zegt Roders. ‘Dit is hét moment dat veel organisaties nadenken over hoe ze hun recruitment willen organiseren. Met een RPO-proces hoef je niet steeds na elke crisis opnieuw te beginnen. Die houdt gewoon het vuurtje brandend. En blijft doen wat je ook in een crisistijd moet doen, om na de crisis niet achter te lopen. Zowel op menselijk vlak als op het digitale vlak, dat bij ons strak is georganiseerd. Wij zijn goed in sport A, zoals andere organisaties goed zijn in sport B. Dat moet je niet met elkaar vermengen, je kunt niet in iedere sport uitblinken.’

‘Wij zeiden 20 jaar geleden al: kandidaten zijn klanten. Dat is nu nog steeds heel modern.’

Want ‘de juiste kandidaat op de juiste plek’, dat klinkt misschien makkelijk. Maar in de praktijk vergt het nog steeds heel wat, zegt hij. ‘Wij zeiden 20 jaar geleden al: kandidaten zijn klanten. Dat is nu nog steeds heel modern. Het heeft te maken met respectvol omgaan met mensen, waarbij je niet alleen selectiegesprekken voert, maar daar echt kennismakingsgesprekken van maakt. Het gaat om een nieuwe baan. Dat is een nogal belangrijke keus, zowel voor de sollicitant, als voor de organisatie.’ En daar moet je professioneel mee omgaan, zegt hij. Om vervolgens te besluiten met alweer een mooie voetbalanalogie: ‘Als je je team selecteert onder het mom van “Als we er maar 11 hebben”, dan word je natuurlijk nooit kampioen…’

Lees ook

Ook bijdragen?

Werf& Live ondersteunt dit jaar Stichting Compassie, verbonden aan Compagnon. Ook jij kunt jouw steentje bijdragen door een donatie te doen als je je aanmeldt voor Werf& Live op 1 oktober.

Hans Rademakers (ICT Group): ‘Er moet wel verbinding zijn tussen de markt en de vrager’

Recruiters worden van oudsher vooral gezien als ‘degenen die de vacatures vullen’. Maar wil je daarbovenuit stijgen en echt een strategisch partner van de organisatie worden, dan is méér nodig, zegt Hans Rademakers. ‘Je moet het inzicht van de markt naar het bedrijf weten te brengen, verbinding maker tussen de markt en de vrager.’

‘Je moet als recruiter het inzicht van de markt naar het bedrijf zien te brengen.’

hans rademakersHans Rademakers is leider van het recruitmentteam bij ICT Group, een organisatie die inmiddels zo’n 1.400 mensen telt. Hij zit sinds 1991 in het recuitmentvak en heeft zowel nationale als internationale ervaring. Ook doceert hij bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, voor de Leergang Strategisch Recruitment, die op 2 november weer begint. We spreken hem over veranderingen in het vak, recruiten in coronatijd en tips voor een goede samenwerking.

> Hoe zie je het recruitmentvak veranderen?

‘Ik zie dat er wel duidelijk ontwikkeling in zit. Recruitment was altijd een heel supportive afdeling, maar ik heb het bij veel organisaties nu wel echt een strategische partner zien worden.’

> Welke ontwikkelingen zie je hier dan?

‘De arbeidsmarkt is op heel veel plekken nog steeds heel krap. De manier waarop je interacteert met je doelgroepen moet daarom een duidelijke verbinding hebben met je eigen organisatie. Als je alleen maar een opdracht krijgt en dan aan de slag gaat voor de organisatie, maak je die connectie niet. Recruitment is niet een klus die bij mij wordt neergelegd, het is ónze klus als organisatie en je bent er als vacaturehouder dus ook medeverantwoordelijk voor.’

> Wat zie je als strategisch recruitment (en wat niet?)

‘Strategisch recruitment houdt voor mij in dat ik met mijn partners binnen de organisatie praat over het succes, of het niet-succes, en hoe we dit vervolgens wél tot een succes kunnen brengen. Wat nooit handig is, zoals ik al zei, is bijvoorbeeld zonder nadenken de opdracht aannemen. Kom ook met tegenvoorstellen, en zeg het ook gewoon als een opdracht niet haalbaar is. Het doel van goed recruitment is ook om te laten zien hoe die arbeidsmarkt eruitziet en waar wel potentie in zit. Zo kun je dan wellicht samen met je opdrachtgever tot andere inzichten komen.’

‘Kom ook met tegenvoorstellen, en zeg het gewoon als iets niet haalbaar is.’

‘En dat is duidelijk een verandering, dat zie je bij veel organisaties. Zomaar de opdracht aannemen, en vervolgens tot de conclusie dat het niet werkt, dat zie je steeds minder. Je kijkt steeds vaker eerst naar de markt en vraagt je af of een opdracht wel realistisch is. Zijn ze wel beschikbaar? In die aantallen die je wilt? Dat zie je ook in deze coronaperiode: is onze doelgroep meer of juist minder mobiel geworden? En wat betekent dat voor ons? Het gaat dus om inzicht geven in de arbeidsmarkt. Die beweging in de markt moet je terugkoppelen, zodat je duidelijk de opdrachtgever kunt meenemen in waar succes te behalen valt.’

> Hoe pak je dat aan in deze coronatijd?

‘Corona heeft in eerste instantie ervoor gezorgd dat er minder vraag is, dus het gaat er nu vooral om: wie zijn wij als organisatie en wat is onze kracht?’

‘Wat is de kracht van mijn organisatie en wat betekent dit voor potentiële kandidaten?’

‘Mijn organisatie heeft zelf bijvoorbeeld weinig last gehad van corona en is redelijk stabiel, daarmee onderscheiden we ons. Zo’n punt haal je dan naar voren. Dus: wat is de kracht van mijn organisatie en wat betekent dat op dit moment voor mensen die bijvoorbeeld nu in dienstverband zitten om een overstap te maken, of voor mensen die niet in dienstverband zitten, maar bijvoorbeeld wel een vaste werkgever willen?’

> Hoe stijgen recruiters uit boven dat ‘vacatures vullen’?

‘Eigenlijk door het inzicht van de markt naar het bedrijf te brengen, waar ik het net al even over had. Er moet verbinding zijn tussen de markt en de vrager. En dat is anders dan klakkeloos een opdracht aannemen, waarna dan blijkt dat het niet werkt, waarna je later moet aanhoren dat recruitment niet kan leveren.’

‘Ik ben veel meer de verbinding tussen de markt en de vrager.’

‘Dat is ook een stap die veel recruiters kunnen maken: probeer veel meer de verbinding te zijn tussen de markt en de vrager en zorg ervoor dat we met de inzichten die we samen hebben de markt kunnen benaderen op een succesvolle manier.’

> Wat wil je anderen vooral meegeven?

‘Accepteer nooit zomaar de vraag, maar zoek altijd de vraag achter de vraag. En probeer vooral te overleggen met je opdrachtgever om gezamenlijk tot een consensus te komen.’

Meer weten?

Hans Rademakers is een van de 6 docenten die deelneemt aan de Leergang Strategisch Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. In deze opleiding voor ervaren recruiters word je in 4 dagen verder opgeleid als vakvolwassen recruiter waardoor je een sterke gesprekspartner wordt voor management, de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst. Klik hier voor alle informatie.

Lees meer