Anita Huijmans (EY): ‘Diversiteit en inclusiviteit verbeteren betekent: aan vele knoppen draaien’

Wil je diversiteit en inclusiviteit verbeteren? Dan moet je aan heel wat knoppen draaien. De sleutel ligt niet alleen bij recruitment, zegt Anita Huijmans, sinds 3 jaar Diversity & Inclusiveness Leader voor EY Nederland. ‘We moeten ook ervoor zorgen dat werknemers uit minderheidsgroepen gemotiveerd blijven en doorstromen in de organisatie. Dit betekent dat we deze mensen, waar nodig, extra ondersteuning geven in de vorm van coaching- of sponsorprogramma’s.’

‘De sleutel voor diversiteit ligt niet alleen bij recruitment.’

Maar, zo vult ze aan: ‘Het vraagt bijvoorbeeld ook van de organisatie om te kijken welke competenties wij eigenlijk van belang vinden voor het leiderschap van EY. Zijn dat eerder masculiene of feminiene eigenschappen? En herkennen mensen met een andere culturele achtergrond zich wel in het huidige leiderschapsmodel? Dat soort wezenlijke vragen heeft invloed op de drie belangrijkste HR-processen: attract, develop en engage.’

Al sinds 2005

Huijmans werkt al 25 jaar bij EY, in verschillende HR-rollen, en is dus de laatste jaren verantwoordelijk voor diversiteit bij het Big 4-kantoor. Op 6 april vertelt ze tijdens het Seminar Diversiteit van Werf& wat in die tijd allemaal bereikt is. Een ‘project’ wat bij EY overigens al loopt sinds 2005. ‘Toen ging het nog vooral over de man/vrouwbalans’, blikt Huijmans terug. ‘Er waren destijds weinig vrouwen die naar het partnerniveau doorgroeiden. Steeds meer mensen concludeerden toen dat die situatie eigenlijk niet oké was.’

‘Steeds meer mensen concludeerden toen dat die situatie eigenlijk niet oké was.’

Toch raakte na verloop van tijd ‘de energie een beetje uit de discussie’, zoals ze het uitdrukt. ‘Gelukkig benaderen we het thema diversiteit en inclusiviteit wereldwijd nu veel breder. Het gaat niet meer alleen om gender, maar ook om culturele diversiteit, LGBT+, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en wensen op het gebied van flexibel werken: work where you want, when you want. De nadruk ligt nu dus meer op gelijke kansen voor iedereen, waarbij inclusie een grotere rol krijgt.’

Geboorteverlof en BLM

Maatschappelijke gebeurtenissen werken daarbij ook als katalysator, vertelt ze. ‘Denk aan de quotumwet voor topvrouwen, uitbreiding van het geboorteverlof en de Black Lives Matter-beweging.’ Maar diversiteit en inclusie zijn ook gewoon integraal onderdeel geworden van de overkoepelende EY-filosofie ‘Building a better working world’ en van de ‘Next Wave’-strategie van het kantoor, waarbij groepen met verschillende achtergronden, perspectieven, gedachten en meningen een belangrijk uitgangspunt vormen.

‘Die topprioriteit van inclusiviteit is een keiharde noodzaak, want ook onze klanten worden steeds diverser.’

‘Die topprioriteit van inclusiviteit is een keiharde noodzaak, want ook onze klanten worden steeds diverser’, aldus Huijmans. Om een goede aansluiting bij hen te houden moeten ook wij diverser worden. Bovendien verandert de arbeidsmarkt: er komen steeds meer succesvolle vrouwen en multiculturele talenten van de universiteiten en hbo’s. Daarnaast blijkt uit onze root cause analysis dat teams waarin accountants een afwijkende mening kunnen geven, zorgen voor hogere controlekwaliteit. En last but not least: het is moreel juist om aandacht te hebben voor D&I. Iedereen verdient gelijke kansen.’

De materie is weerbarstig

Ook bij EY blijkt uit onderzoek dat D&I leidt tot betere bedrijfsprestaties en meer innovatie. Maar de materie is weerbarstig, geeft Huijmans ook aan. ‘Het kan best zo zijn dat je op een veilige manier je mening naar buiten kunt brengen binnen je team. Maar dat betekent natuurlijk nog niet dat men ook ernaar luistert en iets doet met jouw verhaal.’

‘Veel managers geloven nog steeds dat de beste mensen vanzelf wel komen bovendrijven.’

Bovendien speelt de zogenoemde ‘unconscious bias’ een rol. ‘Veel managers geloven nog steeds dat de beste mensen vanzelf wel komen bovendrijven, ongeacht bijvoorbeeld hun achtergrond of geslacht. Maar wie bepaalt wat goed is? En door welke bril moeten we daarbij kijken? In de praktijk blijkt dat mensen de voorkeur geven aan mensen die op hen lijken. Maar uit onderzoek blijkt dat de besluitvorming dan vaak niet optimaal is. Voor mannen hoor je vaak: ‘ik zie het hem wel doen’, terwijl bij minderheden eerder de vraag is: ‘heeft hij of zij zich al bewezen?’ Zulke automatische denkwijzen kunnen bij recruitment van divers personeel in de weg zitten. En het werkt natuurlijk door bij de beoordeling en bij promotiebeslissingen.’

Drie vragen

Om deze unconscious bias de kop in te drukken heeft Huijmans in haar actieplan trainingen geagendeerd voor alle Nederlandse EY’ers, inclusief het bestuur. Daarnaast krijgt ze ondersteuning van een bewustwordingscampagne van de internationale organisatie. Die campagne dwingt EY-managers en recruiters wereldwijd zich steeds af te vragen of een beslissing is gebaseerd op persoonlijke voorkeuren, tradities of op een vereiste van het vraagstuk waarop die beslissing betrekking heeft. ‘Dat bewustzijn is belangrijk’, legt Huijmans uit. ‘Vaak denken we automatisch dat onze beslissingen op de juiste overwegingen zijn gebaseerd. We laten ons toch immers altijd leiden door kwaliteit?’

‘We denken vaak automatisch dat onze beslissingen op de juiste overwegingen zijn gebaseerd.’

De verdeling tussen mannen en vrouwen in de organisatie is redelijk eenvoudig vast te stellen. Voor mensen met een multiculturele achtergrond of LGBT’ers ligt dat veel ingewikkelder. ‘We vragen mensen bij indiensttreding niet waar hun (groot-)ouders zijn geboren, of wat hun seksuele geaardheid is’, stelt ze. ‘Het beleid is daarom erop gericht om een cultuur te creëren die potentiële werknemers het gevoel geeft: als ik bij EY ga werken, kan ik volledig mezelf zijn.’

Analysetools voor beslissingen

EY heeft gelukkig tools om beslissingen te analyseren langs verschillende dimensies, ‘om zo de mogelijke vooroordelen beter inzichtelijk te maken’, vertelt Huijmans. ‘Soms moet het besef nog beter indalen dat als mensen hun werk iets anders aanpakken dan gebruikelijk, dit niet per definitie slechter is voor de organisatie. Misschien is het zelfs wel beter.’

‘Bij het aantrekken van personeel (attract) zochten we heel lang mensen die in de gewenste ‘succes-mal’ passen.’

Eén van haar favoriete uitspraken is niet voor niets: ‘Don’t fix the minorities, fix the system’. ‘Bij het aantrekken van personeel (attract) zochten we heel lang mensen die in de gewenste ‘succes-mal’ passen. Maar nu vragen we ons steeds meer af: is die mal wel geschikt voor alle mensen die je in je organisatie zou willen opnemen?’

Dialoog en verbinding

Diversiteit en inclusiviteit is geen sprint, benadrukt ze nog maar eens, maar een marathon. ‘Het is een lange weg met vele hobbels. Maar er is nog nooit een revolutie gestart bij een meerderheid. Het werkt waarschijnlijk het best om veel aandacht te besteden aan de mensen die aanslaan op het onderwerp en niet aan degenen die ertegen zijn.’

‘Diversiteit en inclusiviteit is geen sprint, maar een marathon.’

En het helpt ook al dat EY niet meer alleen praat over de man/vrouwverschillen, zegt ze. ‘Ik geloof in dialoog en verbinding. Pas als je bereid bent naar elkaar te luisteren, om elkaar beter te begrijpen, kun je werkelijk pijnpunten bespreken. Het helpt al enorm als mensen openstaan voor bewustwording van hun eigen vooroordelen. Het hoeft helemaal niet groots en meeslepend te zijn. Spreek eens met mensen die niet in je inner circle zitten of die een afwijkende mening hebben. Educate yourself!’

Een grote ambitie

Het uiteindelijke doel bij EY is daarbij 30 procent vrouwen aan de top en meer mensen met een multiculturele achtergrond, meer inclusiviteit voor LGBT+’ers en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Een grote ambitie’, aldus Huijmans. ‘Maar we gaan stapje voor stapje in de juiste richting. Het vergt een lange adem en enorm veel vasthoudendheid. Misschien duurt het nog enkele generaties, maar ik heb goede hoop dat het uiteindelijk gaat lukken. Het begin is gelukkig gemaakt.’

‘We gaan stapje voor stapje in de juiste richting.’

Doel van het recruitmentbeleid is bijvoorbeeld 50% man en 50% vrouw. In 2019 werd dat doel niet gehaald: de teller qua vrouwen bleef steken op 44%. Ook bij de topfuncties gaat het niet altijd even hard. ‘De benoemingen die we op die niveaus jaarlijks zien, zijn meestal het gevolg van voorbereidingstrajecten die al zijn gestart toen bij wijze van spreken nog niemand over diversiteit sprak’, stelt Huijmans. En iemand van buiten de organisatie in een topfunctie benoemen? ‘Dat is meestal geen optie, hoor je hier veel.’

Meer feminiene waarden 

Benieuwd is ze wat de coronacrisis betekent voor activiteiten op D&I-gebied. Tijdens de vorige crisis zakte het thema namelijk fors op de corporate agenda. Huijmans: ‘Dat was dom, vertelde een bestuurslid van EY me later. Om daarna eraan toe te voegen: gelukkig zijn we een slimme organisatie; dus dat laten we niet nog eens gebeuren.’

‘Feminiene waarden maken het er ook voor de mannen leuker op.’

Het is overigens niet alleen dit soort steun die haar helpt in haar missie, ze ziet ook dat corona empathisch leiderschap meer wind in de zeilen heeft gegeven. ‘Dat collega’s nu bijvoorbeeld eerst informeren naar je persoonlijke omstandigheden en pas daarna terzake komen. Dat leg ik uit als een toename van feminiene waarden in onze organisatie. Dat maakt het er ook voor mannen leuker op. Dan kan er echt iets veranderen.’

Meer statistieken over diversiteit & inclusiviteit?

Werf& Statistieken Diversiteit & Inclusiciteit

Meer statistieken over diversiteit? Werf& heeft een mooie infographic met nieuwe cijfers samengesteld. Download hem hier:

Infographic

seminar diversiteit werf&

Meer weten? Kom naar het seminar

Op dinsdag 6 april organiseert Werf& het Seminar Diversiteit. Daar deelt onder meer Anita Huijmans van EY haar ervaringen hoe je diversiteit en inclusiviteit op de agenda krijgt en houdt. Ook gaat het seminar in op hoe je kunt voldoen aan de mogelijke verplichtingen die uit de nieuwe wet voortvloeien.

Seminar Diversiteit

Lees ook

Johan Bertens: ‘Een nieuwe naam voor cv is niet nodig. Een nieuwe vorm wel’

De arbeidsmarkt gaat er na corona radicaal anders uitzien, verwacht Johan Bertens. ‘We gaan naar de grootste krapte toe die de Nederlandse arbeidsmarkt ooit heeft gezien. Het is echt alarmfase 1 als het gaat om talentmanagement binnen organisaties. Voor directies met visie is het daarom nú het moment om in te grijpen. En wel via een drietrapsraket: zorg dat je de juiste mensen binnenhaalt, dat je huidige werknemers optimaal renderen en dat ze dolgraag voor je blijven werken.’

‘Voor directies met visie is het nú het moment om in te grijpen.’

Als ex-medewerker voor de de Koninklijke Luchtmacht roept hij zelfs op: ‘Maak er een militaire operatie van. Al eerder voorspelde het CBS een tekort van 500.000 medewerkers in de nabije toekomst. Met name in de techniek, IT, bouw, zorg en logistiek. Snelle technologische ontwikkelingen, nieuwe businessmodellen en klimaatveranderingen hebben impact op elke sector. Als bedrijf ga je dus alleen met een superprofessionele aanpak met voorsprong de toekomst in.’

Leven lang leren

johan bertens mytalentboard
Johan Bertens

Bertens is momenteel directeur van MyTalentBoard, een platform dat stuurt op talenten en ambities, en bedrijven en consumenten wil helpen bij uitdagingen op het gebied van leren en werken. Via snel en eenvoudig inzicht in talenten en hoe je die het beste kunt inzetten. En via toegang tot een scala aan leermiddelen om je talenten te blijven ontwikkelen. Een leven lang. Hoe gaat in zijn werk? Een paar vragen.

> Hoe groot is het probleem precies?

‘Ondanks het achterblijven van economische groei worden tot 2024 nog 2 miljoen baanopeningen verwacht. Er komen een half miljoen werkenden bij, zo wordt verwacht, en er worden 1,5 miljoen werkenden vervangen. Zij gaan met pensioen, nemen zorgtaken op zich of raken arbeidsongeschikt. Tegenover deze 2 miljoen baanopeningen staat een instroom van 1,6 miljoen mensen die afgestudeerd zijn of die met een diploma van school komen. Het aantal baanopeningen is dus een stuk hoger dan het nieuwe aanbod.’

‘Tegenover 2 miljoen baanopeningen tot 2024 staan 1,6 miljoen mensen die van school komen.’

‘De kansen op een baan tot 2024 zijn over het algemeen goed. Er zijn wel grote verschillen tussen opleidingsrichtingen en opleidingsniveaus. De mensen met een opleiding in techniek en ICT, onderwijs en gezondheidszorg op hbo- en wo-niveau hebben de beste kansen. Met name in de sectoren zorg, welzijn en onderwijs blijft het lastig mensen te vinden, ook omdat veel mensen hier vervangen moeten worden.’

> En dus?

‘Niet alleen gaan veel mensen met pensioen, ook het werk zelf verandert snel. Uit een recent World Economic Forum-rapport blijkt dat 40% van de kernvaardigheden van medewerkers in de komende 5 jaar verandert. Dit betekent dat 50% van de medewerkers zal moeten worden bij- of omgeschoold. Bovendien zien we, mede door een mismatch tussen onderwijs en bedrijfsleven, dat de vraag naar skills anders is dan het aanbod.’

‘Bij Talent Acquisition wordt nu al meer gekeken naar competenties dan naar iemands achtergrond.’

‘Bij Talent Acquisition wordt nu al meer gekeken naar competenties dan naar iemands achtergrond. Talentmanagement wordt een optelsom van Talent Acquisition en Talent Development. Twee disciplines die steeds meer naar elkaar zullen toegroeien. Talent development zal de komende jaren in het teken staan van bijscholing en omscholing.’

> Hoe komt dat?

De twee grootste oorzaken zijn: de Skills Gap, oftewel: het gat tussen wat werkgevers zoeken en wat medewerkers te bieden hebben, en Digitalisering en Robotisering. Om met de skills gap te beginnen, die kent zijn oorzaken onder meer in een structurele mismatch tussen aanwezige competenties van schoolverlaters en gevraagde competenties door bedrijven, in onderwijs dat achterloopt, in vertrekkende babyboomers, maar ook in werkgevers die zoeken naar mensen met veel ervaring, terwijl het vakgebied volledig nieuw is.’

‘Momenteel is 84% van de werkgevers van plan om werkprocessen sneller te digitaliseren.’

‘Dan naar digitalisering en robotisering. Over 5 jaar wordt verwacht dat machines bijna de helft van alle taken uitvoeren. Momenteel is dat nog een derde. Mede door corona komt ook digitalisering in een verdere stroomversnelling: 84% van de werkgevers is van plan om werkprocessen sneller te digitaliseren. Robotisering gaat nog een stapje verder: machines nemen daarbij veel menselijke taken volledig over.’

> En wat betekent dat volgens jullie?

‘Dat we niet kunnen wachten tot dit overwaait. Bedrijven moeten actie ondernemen door hun medewerkers nieuwe vaardigheden aan te leren met bijscholing – dat wil zeggen: nieuwe relevante vaardigheden toevoegen aan de huidige skills-set – en omscholing: bestaande skills die niet meer relevant zijn vervangen door nieuwe. Met ons platform MyTalentBoard denken we dat we je daar enorm bij kunnen helpen. Hoe weet je of je medewerkers op de juiste plek zitten? Benutten ze hun volle potentieel? Welke talenten ontbreken nog om je bedrijf met volle kracht vooruit te stuwen? Dat is precies wat je ontdekt met MyTalentBoard.’

‘Elke medewerker brengt in dit platform voor zichzelf zijn talenten en ambities in kaart, aan de hand van een diepgravende intake. Het geeft een schat aan informatie voor datagedreven talentmanagement. Het resultaat is uiteindelijk dat talentvolle medewerkers optimaal uit de verf komen in dienst van je bedrijfsdoelen. En dat je precies weet waarop je extern nog moet werven. Structureel.’

> Waarom zouden werknemers dit doen?

‘Het mooie is dat medewerkers zelf MyTalentBoard gaan gebruiken als dashboard voor hun persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing. Zo laat je ze hun sterke kanten ontwikkelen en laat je ze groeien in functies die ze op het lijf geschreven zijn. Je krijgt er een ijzersterke organisatie met kundige en loyale medewerkers voor terug. Op basis van de talentprofielen kun je inzichtelijk maken wat medewerkers willen en kunnen, en kun je richting geven welke bij- of omscholing haalbaar is. Met andere woorden: wat de beste ‘upskill-fit’ of ‘reskill-fit’ is.’

‘Het mooie is dat medewerkers dit gaan gebruiken als dashboard voor hun persoonlijke ontwikkeling.’

‘Daarnaast kun je bijvoorbeeld een relevant opleidingsaanbod en daarbij behorende leerpaden adviseren, kun je mentorprogramma’s definiëren waarbij ervaren medewerkers hun skills overdragen aan de nieuwe generatie, jobrotatie faciliteren, bestaande functies uitbreiden met nieuwe taken, waardoor je het aanleren van nieuwe vaardigheden stimuleert en in- en externe mobiliteit bevorderen. MyTalentBoard geeft inzicht in de beste interne match, maar je kunt er ook bedrijven en beschikbare talenten (werkzoekenden) en/of beschikbaar komende talenten (scholieren/studenten) mee koppelen.’

> Hoe helpt dat dan om verder vooruit te kijken, zeg: naar 2030?

‘MyTalentBoard vertaalt arbeidsmarktontwikkelingen naar nieuwe kansen. Momenteel beschikt het platform over meer dan 800 banen met bijbehorende competenties. Elke gebruiker kan toetsen welke banen het best bij zijn of haar profiel passen. Dat geldt ook voor banen die nieuw ontstaan door digitalisering en/of robotisering. Of banen die zakelijke gebruikers van MyTalentBoard toevoegen. Hierdoor vindt er telkens een update plaats van nieuwe banen met bijbehorende competenties. Zo kunnen mensen zien wat zij moeten bij- of omscholen om te kunnen of willen voldoen aan de toekomstige eisen.’

‘Elke gebruiker kan toetsen welke banen het best bij zijn of haar profiel passen.’

‘MyTalentBoard is en blijft een leven lang van het talent zelf. Ik vind het ‘skills-paspoort’ in deze tijd een foute benaming, maar MyTalentBoard voldoet wel aan alle kenmerken van zo’n paspoort. Ik zou trouwens zelf liever vasthouden aan het cv. Voor mij hoeft dat geen nieuwe naam te krijgen, maar wel: een nieuwe vorm. En die vorm is dan het liefst: MyTalentBoard.’

Lees ook

Wereldrecruiters, deel 2: Hoe vind je toptalent in… Hawaii?

Zelf de wereld rondreizen kan op dit moment moeilijk. Maar er zijn vele Nederlandse recruiters ‘in den vreemde’, die ook kunnen laten zien hoe het er in andere landen aan toe gaat. Wat kunnen we van hen leren? In de rubriek ‘Wereldrecruiter’ stellen we een aantal van hen voor. Deze week: Els Green, corporate recruiter bij Kelly Services, vanuit Honolulu, Hawaii.

> Kun je iets meer over jezelf vertellen?

‘Mijn naam is Els, maar hier in de States heet ik Elisabeth. Ik woon sinds juni 2010 in de VS en werk sinds november dat jaar voor Kelly Services. Begonnen als branch manager in El Paso, Texas, in 2014 naar Hawaii verhuisd, een klein uitstapje naar Zuid Korea en Bahrein gemaakt en sinds mei 2019 weer terug “in paradise” en weer werkzaam voor Kelly Services.

‘In Hawaii zijn we nog steeds in een bijna-lockdown.’

Ik werk sinds 1995 in de uitzendwereld en heb in Nederland onder meer voor Manpower en Staffplanning/Tempo Team gewerkt. In 2006 ontmoette ik mijn Amerikaanse man in Landgraaf, en toen hij in 2010 klaar was met zijn contract voor de Airforce zijn we naar The States vertrokken. Hier in Hawaii richt ik me nu voornamelijk op industriële en administratieve banen, en werk sinds Covid vanuit thuis (heerlijk!). In Hawaii zijn nog steeds weinig vacatures – wij zijn nog steeds in een bijna-lockdown, de meeste hotels zijn dicht. Maar ik heb wel volop vacatures voor Californië, Utah, Texas en South-Carolina. Je kunt dus met een gerust hart zeggen: all over the place!

> Hoe vond je als recruiter werk in Amerika?

‘Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet verwacht had als recruiter aan de slag te kunnen in Amerika. Maar toen ik op een banenbeurs in El Paso eens met Kelly Services sprak bleken ze al enige maanden op zoek te zijn naar een branch manager. Met mijn Manpower-ervaring dachten ze in mij een goede kandidaat gevonden te hebben. Nu 10 jaar later denk ik dat ze gelijk hadden.’

> Wat is het grootste voordeel van werken in The States?

‘Daar moet ik echt lang over nadenken. Eigenlijk komen alleen de enorme verschillen bij me boven. Werken is hier bovenal: anders. Ik heb hier bijvoorbeeld geen enkele zekerheid als werknemer. Mijn contract is ‘at will’, wat betekent dat Kelly Services mijn contract zonder opgave van reden op elke moment kan beëindigen. Het betekent ook dat ik zoveel uren werk als nodig is, zonder overuren uitbetaald te krijgen, met 5 ziektedagen per jaar, en maar 10 vakantiedagen…’

‘Ik heb vaak het gevoel dat ik 40 jaar terug in de tijd ben gegaan door naar de VS te verhuizen.’

‘Ik heb vaak het gevoel dat ik 40 jaar terug in de tijd ben gegaan door naar de VS te verhuizen. Natuurlijk maakt wonen in Hawaii een hoop goed, want hier heb je het hele jaar een vakantiegevoel. Bovendien heeft 2020 voor mij een positieve verandering gebracht. Eindelijk dringt het ook hier door dat werknemers gewoon presteren als ze vanuit huis werken. Dat ze verantwoordelijkheid nemen en productief zijn zonder dat een manager ze continu in de gaten houdt.’

hawaii kelly els green honolulu

> Wat heb je hier geleerd dat in Nederland moeilijker zou zijn?

‘De grootse persoonlijke ontwikkeling die ik heb meegemaakt is mijn aanpassingsvermogen. Werken voor verschillende staten, met elk z’n eigen regels en wetten, vergt een enorme flexibiliteit en elke keer weer een omschakeling. Engels is en blijft een vreemde taal, dus ook daarin blijf ik mezelf ontwikkelen. En na 15 jaar in Nederland gewerkt te hebben, was de omschakeling naar de ‘je leeft om te werken’-cultuur hier niet altijd even makkelijk.’

‘Er is hier zero zekerheid, of je nu 3 maanden of 3 jaar voor je werkgever werkt.’

‘Ik had eerlijk gezegd geen verwachting voor ik hier kwam. Maar nog elke dag sta ik er versteld van hoe weinig rechten uitzendkrachten en werknemers hier hebben. Er is zero zekerheid, of je nu 3 maanden of 3 jaar voor je werkgever werkt, elke dag kan je laatste zijn. Er is geen dossieropbouw, uitzendkrachten bouwen nauwelijks vakantierechten of pensioen op. Een dag ziek of vrij is een dag geen inkomen. Ook worden er drugstesten en background checks gedaan, die veel verder gaan dan bijvoorbeeld de Nederlandse check omtrent goed gedrag.’

> Hoe beïnvloedt dat jouw rol als recruiter?

‘In de States bestaat geen minimumjeugdloon zoals in Nederland: een 18-jarige verdient hier net zoveel als iemand van boven de 23. Een werkgever neemt dus niet sneller een jongere werknemer aan. Cv’s hebben hier ook minder informatie: geen leeftijd, geslacht, of foto bijvoorbeeld. Daardoor wordt meer naar werkervaring gekeken, wat wel weer positief is.

hawaii kelly nasdaq

Reiskostenvergoeding bestaat hier overigens niet. Uitzendkrachten worden geacht op eigen kosten naar het werk te komen. En dat terwijl openbaar vervoer hier nauwelijks een uitkomst biedt, omdat bussen niet naar de industriegebieden rijden. Afhankelijk in welke staat je woont, is een 60-urige werkweek hier heel gewoon. Maar het allergrootste verschil blijft voor mij wel dat je als uitzendkracht geen rechten opbouwt als je voor een uitzendbureau of opdrachtgever werkt.’

> En als je kijkt naar het recruitmentproces?

‘Ik denk dat het hele proces redelijk te vergelijken is. Het posten van vacatures, de interviews, de bemiddelende rol die je als recruiter hebt tussen de opdrachtgever en de uitzendkracht komen vrijwel overeen. Het grootse verschil zit hem in de screenings voordat een uitzendkracht kan beginnen, dus de drugstest en de achtergrondchecks.’

‘Communicatie tussen opdrachtgever en uitzendkracht is hier nihil.’

Communicatie tussen de opdrachtgever en de uitzendkracht is hier trouwens nihil. Dit is met name om ‘co-employment’ te voorkomen. Oftewel: een uitzendkracht zal nooit van de opdrachtgever horen dat een opdracht ten einde is gekomen, dat vertelt het uitzendbureau hem of haar. Ook als een opdrachtgever opmerkingen heeft ten aanzien van de productiviteit of kwaliteit, dan zal het uitzendbureau dit met de uitzendkracht bespreken.’

> Welke kanalen en acties zet je hier in om aan de juiste kandidaten te komen?

‘Uiteraard onze eigen website (die vacatures doorlinkt naar honderden jobsites), maar daarnaast ook sociale media (vooral Facebook) en tegenwoordig ook Ziprecruiter, waar voorheen Careerbuilder nummer 1 was. En voor corona gebruikten we ook veel banenbeurzen. Ik ben te lang weg uit Nederland om te aan te kunnen geven of hier verschil in zit.’

Lees ook:

Een kwart eeuw assessments: ‘Organisaties zijn zich steeds meer bewust van talenten en hun motivatie’

Zo rond de eeuwwisseling was het nog een bijzonderheid. Assessments waren in die tijd vaak zware testen, slechts verplicht bij vacatures voor de allerhoogste functies. Je kon er als kandidaat zomaar een dag mee bezig zijn. Een papieren postbaktest hoorde er meestal wel bij, net als een rollenspel en IQ-test. Er werd getest op intelligentie, persoonlijkheid en competenties, vooral aan de hand van vragenlijsten.

Het assessment is steeds meer een commodity geworden.

Bijna een kwart eeuw verder is er veel veranderd. Assessments zijn er nu in soorten en maten, voor allerlei functies, en spelen zich veelal online af. Beoordelen of een kandidaat geschikt is voor een functie is lang niet altijd een dagtaak meer, en is ook niet meer alleen voorbehouden aan de laatste een of twee kandidaten in een sollicitatieprocedure. Het assessment is steeds meer een commodity geworden.

Een betere match

Maar wat hebben al die veranderingen precies voor impact? Waarin schuilt ‘m in deze tijd nog het onderscheidend vermogen? En de hamvraag: zorgen assessments nu voor een betere match dan 25 jaar geleden? Als er iemand is die dat kan beoordelen, is het wel Yolanda Marijnen, die dit jaar op de kop een kwart eeuw met het onderwerp bezig is, vanuit bureau Velde. Bij assessments gaat het nooit om goed of fout, zegt ze meteen. ‘Het gaat om de match. En als het niet matcht, betekent dat nog niet dat je een slecht mens bent.’

‘Als het niet matcht, betekent dat nog niet dat je een slecht mens bent.’

Ooit studeerde ze medische biologie. Bij GlaxoSmithKline begeleidde ze daarna clinical trials. Bij een loopbaanadvies kwam vervolgens haar sterk analytische en adviserende kant naar voren. Haar overstap naar de wereld van assessments vind ze zelf dus niet zo vreemd. ‘Ook hier kun je echt iets meegeven aan mensen. Je kunt mensen mooi in kaart brengen, de vinger op de zere plek leggen. En zo echt van betekenis zijn in iemands loopbaan, of voor de ontwikkeling van een opdrachtgever.’

Zowel selectie als ontwikkeling

Bij Velde houdt ze zich zowel bezig met selectie- als met ontwikkelassessments. Dus aan de ene kant met testen die kijken of iemand past bij een specifiek gedefinieerde functie. Maar aan de andere kant dus ook beoordelen waar iemand zich nog kan verbeteren, of waar punten liggen waar een kandidaat mee aan de slag kan. Waarna dan meestal een ontwikkel-, begeleidings- en trainingsadvies volgen. Denk: een assertiviteit- of effectiviteitstraining, timemanagement of situationeel leidinggeven. ‘Je kunt altijd adviseren’, zegt ze. ‘Het verschil is vooral dat er bij een selectieassessment meestal wel een vacature is, en dat het bij een ontwikkelassessment meestal gaat om een medewerker die zich een bepaalde kant op wil ontwikkelen.’

‘Wat wij ook altijd doen is een aanvullende intake met de opdrachtgever.’

De vacature is altijd een mooi uitgangspunt voor een selectieassessment. ‘Maar wat wij ook altijd doen is een aanvullende intake met de opdrachtgever’, zegt ze. ‘Dan stellen we vragen als: hoe is de teamsamenstelling? Wat is de managementstijl? Waar liggen jullie twijfels? En wat moet deze persoon over 1 jaar hebben bijgedragen? Wat is de specifieke ambitie van de organisatie? Hoe moet de nieuwe medewerker daaraan bijdragen?’

Watson-Glasertest

Een assessment bestaat vaak uit meerdere onderdelen, ook bij Velde, vertelt Marijnen. Denk aan een online persoonlijkheids- en drijfverenvragenlijst, een capaciteitentest, tests om specifieke vaardigheden in kaart te brengen, en een diepte-interview. Bij de capaciteitentest wordt tegenwoordig vaak gebruik gemaakt van de zogeheten Watson-Glasertest (of voluit: Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (WGCTA)), een test die je  kritische denkvermogen beoordeelt.

Een diepte-interview is volgens Marijnen een onmisbaar onderdeel van een assessmentprocedure.

Het diepte-interview is volgens Marijnen ook een onmisbaar onderdeel van de hele procedure. ‘Daarin nemen we de resultaten van alle door de kandidaat gemaakte assessmentonderdelen persoonlijk door. Eerst gaan wij dieper in op je achtergrond, je carrière tot nu toe, je ambities, je motivatie voor de betreffende functie & organisatie en je zelfbeeld. Daarna nemen wij de resultaten met je door.’

In de spiegel durven kijken

Er hoeft geen perfect plaatje uit het assessment te komen, benadrukt ze nog maar eens. ‘Het is vooral belangrijk dat jij als kandidaat jezelf herkent in zowel je kwaliteiten als ontwikkelpunten. Dat je in de spiegel durft te kijken en open staat voor feedback. Vervolgens bekijken we samen of je profiel en ambitie aansluiten bij de functie en organisatie waarop je solliciteert. En we geven aan wat ons advies zal zijn aan onze opdrachtgever.’

‘Het is vooral belangrijk dat jij als kandidaat jezelf herkent in het rapport.’

Yolanda Marijnen (Velde): ‘Assessments kunnen mensen mooi in kaart brengen.’

Het is vooral die persoonlijke benadering die het verschil maakt, ziet ze. ‘Die combinatie van aan de voorkant goed uitvragen bij de opdrachtgever, en het uitgebreide gesprek met de kandidaat, liefst fysiek aan tafel, dat maakt de aanpak echt uniek en zorgt voor resultaat. We werken bijvoorbeeld al 25 jaar voor Allianz verzekeringen. Dat is niet voor niets. Zij zeggen: het is zó belangrijk dat je de organisatie goed kent. Dat zie je vervolgens echt terug in betere matches. Daar zit ook je toegevoegde waarde op lange termijn. Een goed assessment kan voorkomen dat iemand weer snel uit dienst gaat.’

Bad hires voorkomen

Ze heeft in die kwart eeuw assessments gezien dat het instrument alleen maar aan belang wint. ‘Het wordt steeds belangrijker om het risico op een verkeerde keus te verkleinen. Het heeft immers directe invloed op het langetermijnresultaat van de organisatie. De kans op reputatieschade wordt groter, net als de wervingskosten. Je kunt een bad hire nooit 100% voorkomen, maar uit een goed assessment kun je wel veel belangrijke informatie halen. Zeker als je de klant vooraf goed bevraagd hebt.’

‘Als je jouw kandidaten alleen een assessment laat doen, dan gaat het ook niet werken.’

Maar, zo onderstreept ze ook: ‘Als je jouw kandidaten alleen een assessment laat doen, dus zonder diepte-interview, dan gaat het ook niet werken. Het is ook belangrijk de persoon erachter te leren kennen. Heel veel is ook afhankelijk van de motivatie van de kandidaat. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat organisaties zich door de jaren heen over het algemeen bewuster zijn geworden om te kijken naar talenten en hun motivatie.’

Nieuwe website

Velde heeft recent een nieuwe website ontwikkeld. Neem hier een kijkje…

Lees ook

Wereldrecruiters, deel 1: hoe vind je toptalent in… Angola?

Zelf de wereld rondreizen kan op dit moment moeilijk. Maar er zijn vele Nederlandse recruiters ‘in den vreemde’, die ook kunnen laten zien hoe het er in andere landen aan toe gaat. Wat kunnen we van hen leren? In de rubriek ‘Wereldrecruiter’ stellen we een aantal van hen voor. Deze week: Dominique Zuijdwijk, die als zelfstandig recruiter onder de naam DZ Talent Solutions voortdurend op zoek is naar engineers en projectleiders met een elektrotechniek-achtergrond en hoogspanningservaring. Momenteel zit hij in Mexico, maar daarvoor enkele jaren in het Afrikaanse Angola.

> Kun je iets meer over jezelf vertellen?

Dominique Zuijdwijk in Mexico

‘Ik heb enkele jaren als corporate recruiter a.i. gewerkt voor Fugro. Momenteel werf ik meer kandidaten voor detachering en interim-opdrachten voor Nederlandse bedrijven in de energie/renewable/offshore industrie. Daarnaast doe ik ook werving- en selectie-opdrachten.’

‘Mijn focus is altijd internationaal geweest.’

‘Mijn focus is altijd internationaal geweest. Bij Fugro was ik Regional Recruiter voor Afrika. In die rol belandde ik in Angola waar ik op rotatie werkzaam was. Daar was ik verantwoordelijk voor recruitment van zowel technisch personeel als staff/management functies voor verschillende Afrikaanse landen. Momenteel werk ik remote vanuit Mexico en mijn focus ligt nog steeds vooral op de Nederlandse markt.’

> Waarom eerst Angola, en nu Mexico?

‘Vanwege mijn drang naar avontuur, culturele ontwikkeling, het leren van nieuwe talen zoals Spaans en Portugees, en natuurlijk vanwege de enorme leercurve in mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling. Zowel Angola als Mexico zijn derdewereldlanden. Om daar te kunnen werken heb je een pioniersmentaliteit en aanpassingsvermogen nodig. Dat past mij.’

> Wat is het grootste voordeel van daar recruiten?

‘Voor mij is het allergrootste voordeel om te werken in Mexico het klimaat en de culturele verrijking. Daarnaast heb je – mits je een goed inkomen hebt – hier een veel grotere kwaliteit van leven, aangezien het hier goedkoop leven is. Met zeer vriendelijke mensen, mooie natuur, goed eten.

Beeld van de werkplek van Dominique Zuijdwijk in Angola

Angola heeft mij vooral een enorme carrièreboost gegeven. Je woont met mensen van allerlei culturen in een compound. Je eet gezamenlijk, werkt nauw samen en hebt allemaal met dezelfde issues te maken qua omstandigheden. Zeer leerzaam. Voor mij was het grootste voordeel dat je heel nauw werkt in een community, maar tegelijk heel veel zelfstandigheid hebt.’

> Wat heb je in Angola vooral geleerd?

‘Werken in Angola heeft mij gevormd op professioneel vlak en persoonlijk vlak. Aangezien ik niet alleen recruitertaken had maar ook HR Project Lead was, onderhandelde ik ook met mensen van de vakbond en met diverse ministeries. Dat vergde geduld, onderhandelingsvaardigheden en versterkte mijn communicatieve vaardigheden. Je hebt in een land als Angola met veel gevoeligheden te maken, aangezien het een land is met een lange historie van burgeroorlog en natuurlijk dat het een ex-kolonie is van Portugal.’

> Kwam je verwachting overeen met de realiteit?

‘Werken als recruiter in Angola kwam redelijk overeen met mijn verwachtingen. Ik kende al veel verhalen van collega’s en ik deed al werk op afstand voordat ik ernaartoe ging. Wonen en werken op locatie is natuurlijk wel anders. Je werkt namelijk afgezonderd. Wonen doe je op een compound en werken is in een kantoor op een basis, vergelijkbaar met een soort van grote scheepswerf of haven met allerlei grote olie- en gasbedrijven.

Je reist tussen de compound en de basis met een chauffeur van het bedrijf. Je bent nauwelijks buiten die locaties en hebt ook weinig vrije tijd. Werkdagen duren meestal 12 uur en je werkt 7 dagen per week. Verder moet je rekening houden met allerlei ziektes zoals gele koorts en malaria. Je moet dan ook veel inentingen krijgen.’

> Waarin verschillen de arbeidsmarkt van Nederland en Angola het meest?

‘Het aantal goed opgeleide mensen is in Angola veel lager. Je vist in een relatief kleine vijver. De mensen die ik zocht waren wel voor meer senior posities. Groot verschil is verder dat kandidaten zeer hoge salarissen verwachten, aangezien de leefkosten in met name hoofdstad Luanda hoog zijn. Een voorbeeld: een HR-manager vraagt al snel een salaris van 200.000 (Amerikaanse) dollar per jaar.

‘Een HR-manager in Angola vraagt al snel een salaris van 200.000 (Amerikaanse) dollar per jaar.’

Sollicitatiegesprekken zijn in Angola vaak ook wel iets grondiger dan in Nederland. En er vinden naar mijn idee ook betere checks plaats. Onderhandelingen over salaris gaan soms iets stroever dan in Nederland. Ook de doorlooptijd van vacatures is vaak wat langer, aangezien het niet altijd even makkelijk is om een geschikte kandidaat te vinden. Gelukkig heb ik daar wel een duidelijk verschil in kunnen maken en die doorlooptijd weten te verkorten.’

> Wat valt je verder nog op?

‘De omgang en communicatie zijn in Angola meestal iets beleefder en formeler. Oudere mensen hebben een grotere hang naar een bepaalde beleefdheid, vanwege een grotere hiërarchie in de samenleving.’

‘De omgang en communicatie zijn in Angola meestal iets beleefder en formeler.’

‘Ik gebruikte daar zelf trouwens kanalen als referrals, LinkedIn recruiter, mijn eigen netwerk, de website van het bedrijf, contacten met scholen en universiteiten en netwerkbijeenkomsten van HR en recruitment van diverse internationale bedrijven. Recruitment is er zeker niet verder ontwikkeld dan in Nederland. Ik denk dat er wel meer kandidaten gevonden worden door te netwerken dan via allerlei tools. Dit is trouwens ook meer noodgedwongen, door de niet altijd even goede omstandigheden waarin mensen wonen en werken en de slechte infrastructuur.’

Lees ook

Over de vliegende start van InTandem, bureau voor de hele talent journey

Als twee personen of onderdelen hecht en effectief met elkaar samenwerken, noemen we dat ook wel ‘in tandem‘. Toen Marloes Peters en Dominique Rooswinkel – van den Broek eind vorig jaar een naam zochten voor hun nieuwe bedrijf, kwamen ze samen dan ook precies daarop uit, en zie: inTandem was geboren.

Als twee personen effectief met elkaar samenwerken, noemen we dat ook wel: ‘in tandem‘.

Marloes Peters

In dat bedrijf houden beiden zich bezig met alles wat te maken heeft met branding, recruitment en engagement, bij organisaties die aan de slag willen met één of meerdere fases van hun talent journey. ‘En dan niet met dikke rapporten en dure consultants’, vertelt Peters, ‘maar met een hands-on en effectieve aanpak. Op maat.’ Na ‘een vliegende start’ wordt het nu tijd voor een nadere kennismaking…

> Waarom zijn jullie hiermee begonnen?

‘Als oud-collega’s van Essent zijn we altijd met elkaar in contact gebleven. En op een gegeven moment zeiden we tegen elkaar: wat zou het toch leuk zijn om weer eens samen te werken! Toen we beiden, los van elkaar, als ondernemer waren gestart bleven we met elkaar praten over ons vak, onze visie en de onderlinge match.’

‘Als oud-collega’s van Essent zijn we altijd met elkaar in contact gebleven.’

‘Beiden geloven we in sterk in de connectie tussen branding, recruitment en engagement. Dit is dan ook de basis van ons nieuwe bedrijf waarin we onze krachten bundelen en samen als strategische partner en verlengstuk van organisaties inspiratie brengen en oplossingen willen bieden die passen bij deze tijd.’

Dominique Rooswinkel – Van den Broek

> Wat bieden jullie precies aan?

‘Wij zijn twee recruitment-vakidioten met allebei net een andere specialiteit in dit mooie vak. Waar ik iets meer gericht ben op branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie, heeft Dominique vooral een track record in recruitment bij organisaties als Corbion, Essent, Kuehne + Nagel en Royal FloraHolland.’

‘Wij zijn twee vakidioten met allebei net een andere specialiteit.’

‘Samen helpen we vol energie en betrokkenheid ambitieuze en vooruitstrevende werkgevers zich te verbinden met (potentiële en/of toekomstige) medewerkers. Dit doen we doelgericht en op basis van data.’

> Wat onderscheidt jullie precies van anderen?

‘We denken niet vanuit één fase of één touchpoint. We koppelen niet alleen branding en recruitment, wat op zich al onderscheidend is, maar integreren ook engagement. Kortom: we werken vanuit de volledige talent journey. Daarnaast werken we niet als ‘bureau’, maar als verlengstuk van onze klant. We bemiddelen dus niet. We werken niet met werving- en selectie-fees, maar verbinden de klant – en niet onszelf – met haar doelgroep.’

> Wat is je kijk op recruitment voor de komende 10 jaar?

‘Als het gaat om branding gaat het volgens mij om de toegevoegde waarde van het corporate en employer brand. Op de arbeidsmarkt kijken mensen niet alleen meer of ze zich aangetrokken voelen tot een merk (hoewel dit nog steeds een hele belangrijke rol speelt), maar zoeken ze steeds meer de match met de purpose van het bedrijf. Branding gaat dus verder dan een mooi beeldmerk en een goede huisstijl. Het gaat over het omzetten van de waarden van een organisatie in een identiteit die het merk tot in de puntjes vertegenwoordigt en past bij de wervingsdoelgroep(en).’

‘Op de arbeidsmarkt kijken mensen steeds meer naar de match met de purpose van het bedrijf.’

‘Bij recruitment zie ik dat flexibiliteit steeds meer onvermijdelijk wordt. Flexibiliteit in wie je zoekt, hoe je hen zoekt en bindt (contracteert) en hoe je hen selecteert. Selectie op skills en persoonlijkheid in plaats van op het cv. En bedrijven bewegen tegenwoordig dus mee met de arbeidsmarkt, in plaats van andersom. En daar is nog niet iedere organisatie zich van bewust.’

Engagement tenslotte staat voor de betrokkenheid en bevlogenheid van medewerkers in alle fases van de talent journey. Het gaat hier dus om de interactie tussen de organisatie en de (potentiële en/of toekomstige) medewerker bij elk touchpoint. Bij branding en recruitment ging het al steeds meer over verbinden op lange termijn, en precies daar komt engagement dus om de hoek kijken. Het gaat hierbij niet alleen over: hoe behouden we nou onze medewerkers zo lang mogelijk? Het gaat ook over: hoe verbinden we de toekomstige, huidige en zelfs oud-medewerkers met de organisatie? En hoe maak je de merkbelofte nou waar in de hele talent journey, inclusief je recruitmentproces? Dit is waarmee organisaties aan de slag moeten om het verschil te maken. Nu en in de toekomst.’

Lees ook

Linda Frietman (IamProgrez): ‘Je game-data op je cv? Dat is absoluut de toekomst’

Bouw je in Minecraft de mooiste steden? Dikke kans dat je ook in ‘het echte leven’ iets van architectuur zult begrijpen en ruimtelijk inzicht hebt. En ben je goed in Fortnite? Dan zul je waarschijnlijk je strategisch denkvermogen goed ontwikkelen. En FIFA-spelers zijn op hun beurt mogelijk weer goed in het samenstellen van teams.

Gamen werd lang niet beschouwd als iets om op je cv te zetten.

Allemaal belangrijke vaardigheden. Maar tot nu toe werd er op de arbeidsmarkt vrijwel niets mee gedaan. Veel gamen werd hooguit gezien als tijdverspilling, en niet bepaald als iets om op je cv te zetten. Daar begint echter verandering in te komen. Sterker nog: ze mag geen namen noemen, maar Linda Frietman, CEO van IamProgrez, zegt dat er grote internationale bedrijven zijn die hier momenteel naar kijken.

Innovatie uit Nederland

Linda Frietman IamProgrez game-data voor assessments‘Spannende ontwikkelingen’, zegt Frietman, wier Nederlandse organisatie deze vertaalslag momenteel aan het maken is. Als alles goed is, kunnen recruiters dus straks niet alleen meer sourcen op bijvoorbeeld werkervaring, maar ook op game skills. Voor het zover is? ‘Dan zijn we zeker nog wel een paar jaar verder’, aldus Frietman. ‘Maar de gesprekken met allerlei organisaties zijn er, absoluut.’

‘Het zal normaal worden om je game achievements op je cv te zetten; het zijn bewezen skills.’

Uiteindelijk zal het normaal worden om ook je game achievements op je cv te zetten, zegt ze. ‘Want het zijn uiteindelijk bewezen skills. Met games kun je veel soft skills ontwikkelen en aantonen. Het gaat er nu om dat aantoonbaar en meetbaar te maken, zodat het niet alleen maar zelfrapportage is, maar echt waardevolle informatie.’

Games vertaald naar skills

IamProgrez haalde eerder deze week het nieuws dankzij een samenwerking met Defensie. De afdeling recruitment van het dienstencentrum Personeelslogistiek (DCPL) aldaar gaat data van gamers gebruiken in zijn selectiebeslissingen. Daarbij worden realtime en online game-profielen van kandidaten vertaald naar soft skills en baangerelateerde competenties.

Het gaat bij Defensie heus niet alleen om first person shooters.

game-data op je profiel
Farmville

En daarbij gaat het heus niet alleen om first person shooters, benadrukt Frietman. Het is namelijk zeker niet zo dat wie in een game het beste zijn tegenstander kan uitschakelen, ook automatisch het meest geschikt is als militair. ‘Het gaat bijvoorbeeld ook om strategische spellen. Of om een spel als Farmville, waar je veel leert over nurturing van dieren en gewassen. Of om GTA, waar je hand/oogcoördinatie heel belangrijk is.’

20 militairen assessen

Om dat soort game-data voor Defensie daadwerkelijk voorspellend te kunnen laten zijn, keek IamProgrez in eerste instantie naar welke skills de legereenheden nu al vroegen. ‘We zijn toen voor elke knelpuntfunctie eerst 20 mensen digitaal gaan assessen die nu al die functie hebben. Zo hebben we persona’s gemaakt van elke functie, met de bijbehorende soft skills.’

‘Wij zijn voor elke knelpuntfunctie 20 mensen digitaal gaan assessen die nu al die functie hebben.’

De game-data van spelers vertaalt de technologie van IamProgrez vervolgens naar relevante job skills en deze worden weer gematcht aan de skillset van de persona’s. ‘Alles uiteraard AVG-compliant’, aldus Frietman. ‘We vragen de speler van tevoren toestemming voor het gebruik van zijn of haar game-data voor de vertaling.’

De beste spelers benaderen

Het is een ontwikkeling die veel interesse wekt van kandidaten, vertelt Frietman. In het ‘proefjaar’ werd aangetoond dat dit aantoonbaar leidde tot meer conversie bij Defensie. Zelfs veel ouders reageerden enthousiast toen ze ontdekten welke skills hun kinderen door te gamen opdeden, vertelt ze. Zeker bij een groep die misschien niet altijd makkelijk schoolresultaten kan laten zien, en ook lang niet altijd een LinkedIn-profiel heeft. ‘Met de game-data tonen ze aan wel degelijk over waardevolle skills te beschikken.’

‘Uiteindelijk kunnen we op basis van de data zien welke games de meest waardevolle kandidaten opleveren.’

Gaat het al zover dat Defensie-recruiters ook gaan sourcen op basis van de games? Worden de beste spelers actief benaderd voor een militaire loopbaan? Zover is het nog niet, zegt Frietman. ‘Misschien over een jaar of twee, drie, wie weet. Uiteindelijk kunnen we natuurlijk wel op basis van de data kijken welke games de meest waardevolle kandidaten opleveren. Wat voor arbeidsmarktcommunicatie weer superinteressant kan zijn. Daarom werken we ook al wel samen met Steam en Radancy, de arbeidsmarktcommunicatiebureaus van Defensie.’

League of Legend-spelers, een van de spellen waarvan IamProgrez de game-data vertaalt naar relevante arbeidsmarkt-skills.

De passie van developers

IamProgrez probeert overigens niet alleen de data van kandidaten te verrijken met hoe goed ze kunnen gamen. Op Github kijkt het bijvoorbeeld ook (geautomatiseerd) naar welke passie developers hebben. Alles om recruiters in de wereld méér (waardevolle) informatie te bieden om een gefundeerd besluit te nemen dan alleen cv en diploma’s.

‘In Nederland zijn 7,5 miljoen mensen samen elke dag een half miljard minuten aan het gamen.’

Frietman verwijst naar Starbucks-CEO Howard Schultz die in 2008 Stephen Gillett aannam als CIO, vooral omdat hij zijn prestaties in World of Warcraft op zijn cv vermeldde. En zo zal het steeds vaker gaan, vermoedt ze. ‘In Nederland zijn 7,5 miljoen mensen samen elke dag een half miljard minuten aan het gamen. Ongeveer 800.000 mensen in de leeftijd van 14 tot 35 jaar gamen dagelijks, van wie 46% vrouw. De skills die zij tijdens het gamen ontwikkelen, trainen en verbeteren zijn relevant voor werkgevers die personeel zoeken dat getrainde en direct inzetbare skills heeft voor het werk dat gedaan moet worden. Als dit de belevingswereld is, dan moeten we daarmee ook een brug kunnen slaan naar de echte wereld, denken wij.’

Interesse van meerdere kanten

Er zijn inmiddels meerdere organisaties die interesse in de technologie hebben getoond, vertelt ze. Waaronder ook de Politie. ‘We zijn in gesprek.’ En over de toekomst? ‘We zien nu al dat game-data veel meer inzichten opleveren over kandidaten dan wij van tevoren hebben bedacht.’

Bij jonge mensen is er eigenlijk geen andere manier om skills zo goed inzichtelijk te maken.’

Het is work in progrez, zegt ze lachend. ‘Maar we kunnen vaak al wel een goede vertaalslag maken naar wat er specifiek gevraagd wordt. Beter dan op een andere manier kan, in elk geval. Bij de groep jonge mensen is er eigenlijk geen andere manier om allerlei skills zo goed inzichtelijk te maken. Ook omdat ze aan games toch al zoveel tijd besteden. Niet voor niets noemen we dit intern ook wel productive downtime.’

Lees ook

René Brands (Topic): ‘Het is vaak makkelijker mensen uit Zuid-Afrika te halen dan uit Twente’

Hij begon eind jaren 90 in het recruitmentvak. Noemt zich sinds die tijd een echte ‘recruitment addict. Ook al rolde hij zomaar in. Hij was nog een van de laatste dienstplichtigen van Nederland. Terwijl hij daarop wachtte, begon hij ooit bij Vedior, waar hij onder meer voor PTT Post een project rondom de bemensing van de  kerstkaartjes leidde. ‘En daarna ben ik een beetje in de werving en selectie blijven hangen’, vertelt René Brands, senior recruiter van IT-bedrijf TOPIC.

Het gaat hier niet alleen om software services.

Nou ja, IT-bedrijf. Daarmee doe je het bedrijf met vestigingen in Best, Nijmegen en Delft ook wel weer tekort. Niet voor niets dragen ze zelf ook de ondertitel ‘Embedded systems’ mee, onder hun logo. Het gaat hier namelijk niet alleen om software services als testing, configuratie-, integratie- en build-management, maar ook om digitale hardwareontwikkeling in bijvoorbeeld ‘boarddesign‘ en ‘FPGA‘. Een bedrijf dat in 2005 de kaap van 100 medewerkers bereikte, en nu zelfs zo’n 150 medewerkers telt. Die – als het even kan – vooral werken vanuit het state-of-the-art kantoor in het Brabantse Best.

Op zoek naar wereldwijd talent

En aan Brands dus om, samen met twee recruitmentcollega’s, ervoor te zorgen dat er voldoende gekwalificeerde mensen bij het bedrijf aan de slag gaan. Met name softwareontwikkelaars. Een zoektocht die hem tegenwoordig steeds verder rondom de wereld brengt, vertelt hij. Want talent in Nederland op dit gebied is schaars, en zéér gewild. En als je er als organisatie voor open staat, is het over de grens nog wel mogelijk te vinden wat in eigen land nauwelijks lukt.

‘Lang leve LinkedIn. En je netwerk.’

‘Lang leve LinkedIn. En je netwerk’, zegt Brands dan ook. ‘Dat is ook een voordeeltje van corona, denk ik: woon-werkafstand maakt steeds minder uit. En nou moet ik ook zeggen: het is vaak makkelijker om mensen uit Zuid-Afrika te overtuigen om naar Brabant te komen, dan mensen uit Twente. In Nederland zijn de mensen nou eenmaal niet zo verhuisbereid.’

wijzijn topic-recruiter

Twee koppels gevonden

Het netwerk, mond-tot-mondreclame, wereldwijd skypen, het is voor Brands essentieel gereedschap om zijn werk goed te kunnen doen, vertelt hij. Zo vond hij in Turkije al eens een stel, van wie de vrouw test engineer was en de man software-ontwikkelaar. In Zuid-Afrika min of meer hetzelfde verhaal. Het maakte een overstap naar Nederland al meteen een stuk makkelijker. En ook zijn netwerk helpt mee. ‘Ik heb veel contacten die weten: “Als ik iemand heb die wil werken, stuur ik hem wel naar René”.’

‘Ik vind corporate recruitment het leukste. Dat je echt helemaal voor een bedrijf kunt gaan.’

Je contacten goed houden, ook met mensen met wie je in het verleden allemaal gewerkt hebt, dat helpt enorm in recruitment, merkt hij. En in zijn geval zijn dat er heel wat. Hij was vestigingsmanager bij Content, maakte een uitstapje naar detachering in de zorg, en werkte daarnaast als (IT-)recruiter bij onder meer Getronics/KPN, Sogeti, Brunel en Yacht, om maar een paar voorbeelden te noemen. ‘Ik vind corporate recruitment het leukste’, zegt hij. ‘Dat je echt helemaal voor een bedrijf kunt gaan.’

topic embedded systems

Een kwestie van mindset

Via een oud-collega is hij 3 jaar geleden trouwens ook bij TOPIC terecht gekomen, een bedrijf dat onder meer klanten kent als ASML, Philips Healthcare, Océ, ProRail en VDL. Daar werkt hij nu onder meer aan recruitment marketing, maar ook aan connecties met de technische universiteiten en met Brainport Eindhoven. ‘Zo willen we bijvoorbeeld samen een online training opzetten. Die veelzijdigheid, dat maakt je rol als recruiter ook zo leuk.’

Die veelzijdigheid, dat maakt je rol als recruiter zo leuk.’

En hij werkt dus veel internationaal. ‘Al jaren hebben we hier veel mensen direct uit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika gehaald. In mijn ogen is dat vooral een kwestie van mindset. Met wat creativiteit kun je ver komen. Ook in je werving en selectie. Je hoeft echt niet iedereen hier op kantoor te hebben voor een sollicitatiegesprek. Bovendien kenden we altijd 3 rondes aan gesprekken. Om dit makkelijker te maken, willen we dit graag terugbrengen naar 2 gesprekken.’

Op tournee door Zuid-Afrika

Het begon in 2017, vertelt hij. Daarna groeide het internationaal recruitment bij TOPIC langzaam verder. Met de HR-afdeling samen werd zowel relocation als het vliegticket uitgewerkt, en werd ‘het hele pakket goed ingekleed’, zoals Brands het noemt. Daar hoort ook een ‘tournee’ door Zuid-Afrika zelf bij. ‘We gaan ze letterlijk in Kaapstad en Johannesburg ophalen’, vertelt hij. ‘Als we een week daarheen gaan en gesprekken plannen, is dat best rendabel.’

‘Het is nu best een uitdaging mensen letterlijk aan tafel te krijgen.’

Een soortgelijk initiatief is gestart vanuit Brainport Development, waarbij het bedrijf in Spanje campagne voert, ‘samen met een aantal concullega’s’. ‘We willen dit jaar 30 mensen aannemen. En het is nu best een uitdaging mensen letterlijk aan tafel te krijgen. Velen lijken voorzichtiger geworden.’ Maar ook dat maakt het recruitmentvak alleen maar leuker, vindt hij. ‘De grote lijn is toch dat je mensen probeert te helpen, in de breedste zin van het woord. Dan is er toch niets mooiers?’

werken bij topic

Digitale handtekeningen

Het komend jaar wil hij nog meer werk maken van video in zijn recruitmentaanpak. ‘Ik geloof zelf wel in bewegend beeld om jezelf te verkopen. Daarom maken we ook nieuwe films met onze medewerkers. En we kijken ook naar solliciteren per video. We geven ook steeds meer tips aan mensen in het proces, proberen steeds beter verwachtingen te managen. Ik wil namelijk graag dat ze slagen.’

‘Ik geloof zelf wel in bewegend beeld om jezelf te verkopen.’

En ze experimenteren bij TOPIC ook met het zetten van digitale handtekeningen onder een contract. Want waarom zou je daarvoor eigenlijk nog bij elkaar moeten komen? Waarom zou je überhaupt nog een heel eind moeten reizen voor een sollicitatiegesprek? ‘Voor internationaal reizen was Skype al ingeburgerd. Je ziet dat het afgelopen jaar dat nog eens versneld heeft. Zo wordt techniek steeds belangrijker. Maar het blijft in recruitment wat mij betreft toch nog altijd vooral gaan om die persoonlijke touch. Dat inleven in je kandidaat, waar die ook vandaan komt. Als je dat kunt, kun je veel bereiken, daar ben ik van overtuigd.’

Meer weten?

Dit verhaal kwam tot stand in samenwerking met auteur/ HR Business Partner / Docent Joost Seijsener, die adviseert over hoe sollicitatieprocessen te vernieuwen. Zo werkte hij eerder samen met Martine Bom, die recent werd uitverkozen tot een van de meest invloedrijke recruiters van het jaar. Lees meer over zijn aanpak in het e-book ‘Mensen erbij, Werving en Selectie 3.0’.

Lees ook:

Primeur van ‘Netflix voor recruitment’: ‘We kunnen nu voor iedereen de ideale baan uitrekenen’

De algoritmes van Netflix zijn uitstekend in staat om uit te rekenen welke films en series bij jou passen, op basis van je eerdere voorkeuren. Wat als je nou eens zo’n systeem zou kunnen bouwen voor recruitment? Precies dat is wat Han Stoffels voor ogen heeft met het totaal vernieuwde Jobliebe-platform dat 8vance deze week lanceert. ‘We kunnen hiermee in principe voor iedereen de ideale baan uitrekenen, en aan de andere kant ook kijken wie echt past bij jouw vacatures.’

‘Als je de eerste bent in jouw regio of jouw branche begin je gewoon met alle data die wij al erin hebben gestopt.’

Ook voor ondernemers en recruiters is dit een grote doorbraak, zegt hij. ‘Elk bedrijf kan nu op Jobliebe zijn eigen ecosysteem gaan bouwen, open, of juist gesloten met ‘vrienden’. En als je de eerste bent in jouw regio of jouw branche begin je gewoon met alle data die wij al erin hebben gestopt. We gaan het ecosysteem-platform helemaal ‘preloaden’ met alle openbare arbeidsmarktdata over vraag en aanbod. Dus bijna alle vacatures en bijna alle publieke profielen. En dit willen we in combinatie met de autonome matchtechnologie tegen een Netflix-achtige flat fee beschikbaar maken. De disruptie komt dus vanuit zowel de autonome matchtechnologie, als de vele data die erin zitten en het flat fee business model per gebruiker, voor oneindig gebruik.’

Mensen zijn complex, niet rechtlijnig

Klinkt mooi. Misschien zelfs wel: eenvoudig. Maar er is een proces van jaren aan voorafgegaan, aldus oprichter en CEO Stoffels. ‘Mensen zijn gecompliceerd. Ze veranderen. Ze zijn verrassend. Mensen zijn niet rechtlijnig. Een opleiding op een cv voorspelt niet altijd wat iemand goed kan. Daarom moet je leren tussen de regels door te lezen. En precies dat is wat wij de afgelopen jaren gedaan hebben, en in dit systeem hebben ingebouwd.’

‘Je moet leren tussen de regels door te lezen.’

En dat dus aan beide kanten van de arbeidsmarkt, dus zowel bij kandidaatprofielen als bij vacatureteksten. ‘We hebben miljoenen en miljoenen profielen en vacatures geanalyseerd. We zijn echt Big Data. Zo merkten we al snel hoe moeilijk dit is. Vacatures zijn voor een groot deel niet feitelijk, maar veel marketingblabla. Het heet al: werving, dat zegt al genoeg. Dat betekent dat je iets moet verkopen. Een vacature is geen keurige analytische interpretatie van een functie. Het is moeilijk om tussen de regels door te lezen wat écht gevraagd wordt. Dus daar moet je een interpretatie op loslaten. En dat is waar wij ons mee bezighouden.’

Vacature is niet keurig feitelijk

Met bedrijven als BrightMaven deed hij al ervaring op met A.I.-matching, maar dan in de verzekeringsmarkt. Ook hier bouwde hij een autonoom systeem dat op basis van data uit zichzelf een match kon maken. Maar waar objecten nogal ‘straightforward’ zijn, zijn mensen dat natuurlijk niet. En datzelfde geldt voor vacatures aan de andere kant.

Als je mensen goed aan vacatures wilt leren matchen, is er eerst groot onderzoek nodig.

Als je die twee dus goed wilt leren matchen, is er eerst groot onderzoek nodig. Maar dat is nu achter de rug, zegt hij. ‘En nu kunnen we per vacature heel goed kunnen vaststellen welke kennisgebieden, skills en competenties (KSC) iemand nodig heeft om de vacature te vervullen. Daarmee kun je een goede match maken.’

Voorspeller voor werksucces

Dat ‘tussen de regels door lezen’ doet 8vance ook aan de andere kant van de tafel, dus: bij de profielen van kandidaten. ‘In eerste instantie hebben we ons vooral beziggehouden met feitelijke, harde criteria en bepaalde, wat ze noemen: transferable skills. Er zaten ook een paar personality-onderdelen in, zoals de Big Five. Maar dat bleek toch niet zo’n goede voorspeller voor werksucces. Daarom zijn we verder gaan zoeken, en kijken we nu veel meer naar drijfveren, dat beter lijkt samen te hangen met succes. Al loopt dit onderzoek natuurlijk nog steeds, en het voorspellen wordt steeds beter.’

‘De Big Five bleek toch niet zo’n goede voorspeller voor werksucces.’

Het uiteindelijke doel, aldus Stoffels: een autonome machine die kan interpreteren wat aan de ene kant écht in een cv staat en aan de andere kant wat écht in een vacature gevraagd wordt, om daar vervolgens ‘een heel goede voorspelling’ over te doen of dit de juiste match is. ‘We trekken enerzijds de cv-kant helemaal uit elkaar in elementaire delen, zoals kennisvelden, competenties, skills en certificaten. Als iemand bijvoorbeeld 3 jaar productmanager is geweest in de chemie, kunnen we nu behoorlijk inschatten welke kennis hij of zij daar heeft opgedaan, en waar die allemaal nog meer toepasbaar is.’

80 miljoen profielen

Er is voor het systeem ‘een heel grote analyse gedraaid’, vertelt Stoffels op een zelf verzamelde dataset van wel 80 miljoen (!) profielen, vooral van mensen uit West-Europa en Noord-Amerika. ‘Daar hebben we immers de meeste informatie over, dat kunnen we het best matchen.’

‘Hét algoritme van Jobliebe, dat bestaat niet.’

Daar zijn vervolgens allerlei algoritmes op losgelaten. ‘Hét algoritme van Jobliebe, dat bestaat niet’, zegt de CEO. ‘We hebben een set met algoritmes die leiden tot een profiel met wegingen. Stel: iemand heeft werktuigbouwkunde gestudeerd. Dan kijken we eerst hoe lang dat geleden is, dan of iemand die opleiding verder heeft gebruikt in zijn werkervaring. Zo niet, dan kijken we hoe de waarde van zo’n opleiding afneemt in de loop van de tijd en wegen we dat mee in het profiel. Maar we kijken ook naar hoe iemand zichzelf in kennis en vaardigheden heeft verrijkt in de tijd.’

DNA’s matchen

Neem het voorbeeld van de journalist, zegt hij. Dat die leuk kan schrijven, dat is logisch. ‘Maar wij weten dan ook dat je bijvoorbeeld goed bent in plannen, in deadlines halen. Die verrijking kunnen we toevoegen uit de data van duizenden anderen die ook zo’n functie hebben. We kijken welke beroepen zij eerder gehad hebben, en welke beroepen volgden. Als die voldoende gelieerd zijn met jouw ervaringen, dan voegen we die automatisch toe aan jouw profiel. Al blijven we wel door mensen genoemde KSC onderscheiden van zulke verrijkte KSC.’

‘We hebben een eigen statistische ontologie gemaakt die ook dynamisch groeit naarmate meer data instromen.’

Die totale rekensom van al die algoritmes levert uiteindelijk een product op, dat Stoffels definieert als iemands ‘DNA’. En dat kan vervolgens worden gematcht op net zo uitgebreid geanalyseerde vacatures.’ Hoe dat precies gaat? ‘Dat is een beetje ons geheim. Het voorbereiden van die data is eigenlijk de grootste klus in wat we doen.’ Voert een werkgever een vacature in, dan kunnen de algoritmes al ‘invullen’ welke (alternatieve) skills erbij horen, en wat voor drijfveren hier passen. ‘We hebben daarvoor een eigen statistische ontologie gemaakt die ook dynamisch groeit naarmate meer data instromen.’

Yves Feijen en Han Stoffels

Matrix van hard en zacht

Stoffels onderscheidt voor zijn autonome match onder meer ‘hard’ en ‘zacht’ DNA. Hard, dat zijn dan eigenlijk de feitelijke KSC: kennisgebieden, skills en competenties, inclusief de transferable skills. Zacht, dat zijn meer zaken als persoonlijkheid, drijfveren en learning agility. Dat wordt vervolgens vertaald in een matrix, waarbij op de ene as de ‘harde’ match staat, en op de andere as de ‘zachte’. ‘En in het kwadrant rechtsboven treedt dan de beste match op. Al hangt het ook een beetje af van het functietype wat het meest belangrijk is. Er zijn immers banen waarbij het zachte veel belangrijker is dan het harde, en andersom.’

‘Wij kijken met een aantal partijen of we bestaande concepten kunnen inbouwen en automatiseren.’

Overigens is Stoffels nog aan het kijken of hij de ‘zachte kant’ in het systeem nog wat kan uitbouwen. ‘Wij zijn nu met een aantal partijen in gesprek om te kijken of we bestaande concepten kunnen inbouwen en automatiseren. We hebben daar zelf wel kennis over, maar misschien kan het nog beter samen met andere partijen. Maar we willen dit in elk geval snel toevoegen, liefst dit kwartaal nog.’

Computer aided recruitment

Het systeem maakt een rijkere match dan ooit mogelijk. Maar de recruiter vervangen? ‘Daar geloven wij niet in’, zegt Stoffels. ‘Ik kom oorspronkelijk uit de techniek. Daar wordt al heel lang gewerkt met wat we noemen: computer aided design. Zo moet je dit ook zien. Wij denken dat recruiter steeds meer aan computer aided recruitment gaat doen, om zo meer succes te hebben. De scores die dit oplevert zijn altijd relatief. De recruiter moet daarbij dus ook nog steeds eigen afwegingen maken. En daar leert het systeem natuurlijk ook alleen maar weer van.’

‘De recruiter vervangen? Daar geloven wij niet in.’

Stoffels is al een paar jaar bezig met het idee. ‘Het gaat nu veel verder dan linguïstisch en semantisch matchen van vacatures en cv’s. We kunnen naar steeds diepere patronen kijken.’ En wat dat betreft komt het systeem ook precies op tijd, denkt hij. ‘In de coronacrisis zien we de behoefte aan meer mobiliteit over sectoren heen. Maar dat was voorheen altijd heel moeilijk. Door dieper te matchen, op basis van die onderliggende lagen, kun je dat wél bereiken.’

Een heel vloeiende arbeidsmarkt

Mensen die 1-op-1 op een vacature passen? Ze zijn nog vaak schaars, ziet Stoffels. ‘Maar met onze engine kunnen we wel mensen vinden met een kleine kloof naar de functie, en zien we wat ze nog moeten leren om daar wel aan het werk te komen. Als er maar voldoende motivatiefactoren zijn. En als je dan een ecosysteem hebt waarin je kunt zien wat je persoonlijke arbeidsmarkt is, dan kun je een heel vloeiende arbeidsmarkt bouwen, met veel logische mobiliteit en minder werkloosheid.’

‘Met onze engine kunnen we mensen vinden met een kleine kloof naar de functie, en zien we wat ze nog moeten leren.’

In de praktijk is het nog niet zover. Voor enkele bedrijven onderling worden momenteel ‘kleine clusters’ gebouwd, – ‘wij noemen dat: ecosystemen’ – en er zijn samenwerkingen met de NBBU en Monsterboard gesloten. Zo groeit het systeem wel steeds verder, en worden steeds meer data toegevoegd. Stoffels verwijst naar de Wet van Metcalfe, die verwijst naar: hoe meer apparaten onderdeel zijn van het netwerk, hoe meer waarde het netwerk voor de gebruikers krijgt. ‘Het klassieke voorbeeld is de fax. Of denk aan de mobiele telefoon. Als je de enige bent met zo’n apparaat heb je er niet veel aan, maar als iedereen er een heeft, wordt het wel handig.’

Organische manier

Zo wil hij ook zijn ecosysteem opbouwen. ‘Vandaar dat we alle arbeidsmarktdata erin stoppen die we hebben, openbare bronnen plus alle verrijkingen die we toevoegen. We hebben nu al alle vacatures in Nederland, en alle openbare profielen van mensen. Wil je jouw personeelsbestand effectief managen, dan is het nu noodzakelijk overzicht te hebben van alle in- en externe personen. Hier komt het ecosysteem om de hoek kijken, waar – met ondersteuning van platformtechnologie – skills en capaciteiten vloeiend hun weg vinden tussen bedrijven en mensen hun eigen paden vinden op een organische manier.’

‘Het lineaire loopbaanpad is niet meer de oplossing voor de huidige skillscrisis.’

Nu blijven oude managementpraktijken – en ook de politiek – vaak een beetje hangen op een verouderde werknemergeoriënteerde visie op het personeelsbestand, zegt hij. Oftewel: de klassieke ingehuurde werknemer die werk verricht langs een lineair carrièrepad. ‘Dit is niet meer de oplossing voor de skillscrisis van de  werkgever enerzijds en de aanspraken van de nieuwe werknemer/arbeidskracht aan de andere kant.’

Veel kosten bespaard

Arbeidsmarkt-ecosystemen zijn volgens hem dan ook hard nodig. ‘Omdat meer en meer ‘niet-werknemers’ werk doen voor bedrijven en workforce management steeds complexer wordt. We zien meer kortlopende, competentiegerichte, teamgeoriënteerde werkopdrachten waarbij automatisering en technologie capaciteit van mensen vrijmaken. Er is ook steeds meer bewijs dat een meer divers, flexibel en inclusief personeelsbestand meer waarde kan leveren.’

‘Er is ook steeds meer bewijs dat een divers, flexibel en inclusief personeelsbestand meerwaarde kan leveren.’

Ook zien we dat bedrijven door deel te nemen aan een workforce-ecosystemen kandidaten aantrekken die ze nog nooit eerder hebben gezien, zegt hij. ‘Als je dus binnen een ecosysteem, op grote schaal diep kunt matchen op basis van KSC enerzijds en zachte factoren anderzijds worden veel problemen opgelost op bedrijfsniveau (de deelnemer) en worden enorm veel kosten bespaard.’

Skills mismatch’-crisis

En het ecosysteem verbetert alleen nog maar, zegt hij. ‘In het volgende kwartaal gaan we een persoonlijkheidsmatch toevoegen. Als je dan zelf een profiel aanmaakt, kun je snel zien wat daarbij past. En als recruiter kun je, zodra je een vacature erin zet, na 30 seconden een goede suggestielijst krijgen. Die kun je vervolgens weer filteren. Zo willen we de arbeidsmarkt steeds meer transparant maken, iets wat volgens ons essentieel is om het probleem van de crisis aan te pakken.’

‘Dit ecosysteem kan een enorme bijdrage leveren om de ‘skills mismatch-crisis’ op te lossen.’

De crisis op de arbeidsmarkt is volgens hem in de eerste plaats namelijk een ‘skills mismatch-crisis’. ‘Dit ecosysteem, plus het matchingconcept, kan een enorme bijdrage leveren om die crisis op te lossen, daar zijn wij van overtuigd. En we hebben nu al zo’n preload aan data, dat we denken dat we een vliegende start kunnen maken.’ Noem het dus gerust ‘de Netflix van recruitment’, zegt hij. ‘De match is onze Heilige Graal. Dat is echt een must om de stap verder te kunnen maken. We zien dat bemiddelaars die hierop inzetten, en niet alleen op een klein stukje informatievoorsprong, ook echt toegevoegde kunnen gaan leveren. Die gaan floreren in dit ecosysteem.’

webinar week beeld

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week van Werf& geeft Han Stoffels van 8vance, samen met Yves Feijen, op 12 februari een webinar over het belang van ecosystemen met ondersteuning van matchtechnologie en hoe je daar als recruiter je voordeel mee kunt doen. Schrijf je hier snel in voor dit webinar.

Ecosystemen

Lees ook

Of kijk

Kijk hier alvast een webinar wat Han Stoffels en Yves Feijen vorig jaar al over dit onderwerp gaven:

Hoe Europa’s eerste masterclass diversiteit je leven leuker kan maken

Wendy Broersen had er de televisie niet voor aangezet, maar natuurlijk kreeg ze het mee. Afgelopen maand werd in de Verenigde Staten een nieuwe vicepresident beëdigd. ‘Eentje die past bij het multiculturele Amerika’, aldus Broersen.

‘Eigenlijk is het jammer dat we haar in een vakje moeten plaatsen.’

Het verhaal van Kamala Harris is inmiddels bekend. Haar 48 voorgangers weken alleen qua politieke kleur van elkaar af. Zonder uitzondering waren het witte mannen. Als nieuwe vicepresident breekt Harris met die traditie. ‘Ze vinkt drie vakjes aan’, vertelt Broersen. ‘Ze is vrouw, Afro-Amerikaans én Aziatisch. Maar eigenlijk is het jammer dat we haar in een vakje moeten plaatsen.’

Achterlopen op Amerika

‘Dat de VS eindelijk klaar zijn voor hun eerste vrouwelijke leider, komt deels omdat de Amerikaanse maatschappij aandacht besteedt aan inclusiviteit’, stelt Broersen. ‘Vooraanstaande universiteiten doen er veel onderzoek naar. Vervolgens adviseren ze organisaties en vertellen hen wat zij kunnen doen om hun personeelsbestand te spiegelen aan het bevolkingsregister. En dan niet alleen op de HR- en de communicatieafdeling, maar ook op de bovenste verdieping van hun wolkenkrabber. Daar waar de directie zit.’

‘Het is beter om te zeggen: wij lopen achter op de VS.’

‘Wat dat betreft lopen ze in de VS op ons voor’, benadrukt ze. ‘Of misschien is het beter om te zeggen: wij lopen achter op hen.’

De eerste Diversity & Inclusion-opleiding van Europa

En dus gaat Broersen nu iets doen dat in Amerika al wel, maar in Europa nog niet bestaat. Met haar bedrijf, Superwomen Academy, heeft ze samen met de Universiteit van Amsterdam een heuse D&I-opleiding opgezet. De ‘D’ staat daarbij allicht voor Diversity, de ‘I’ voor Inclusion. De opleiding is bedoeld voor CEO’s en HR-professionals. ‘Heel kort door de bocht: we combineren het consultancywerk dat we met de Superwomen Academy doen met de best practices van grote bedrijven en vooraanstaande wetenschappers.’

‘Alle deelnemers krijgen ook 20 coachingsuren om tot een goede diversiteitsstrategie te komen.’

De opleiding, die 29 maart van start gaat, wordt ‘een cursus op masterclass-niveau’, belooft Broersen. Tijdens 18 sessies, 2,5 uur per stuk, leren deelnemers alles over vooroordelen, diversiteitsstrategieën en wat daarin wel en niet werkt. Maar daarbij blijft het niet. Broersen: ‘Alle deelnemers krijgen ook 20 coachingsuren. Daarin worden ze begeleid om – door middel van een actieplan – voor hun eigen organisatie tot een goede diversiteitsstrategie te komen.’

Veel meer dan anders recruiten

Die diversiteitsstrategie gaat natuurlijk deels over recruitment, vertelt Broersen. ‘Ieder mens heeft vooroordelen, daar ontkom je niet aan. Maar bij het aannemen van personeel kun je dingen doen waardoor die vooroordelen een minder grote rol spelen.’ Maar Broersen weet ook dat, wil je een organisatie echt divers en inclusief maken, er veel meer nodig is dan alleen een nieuwe recruitmentstrategie. ‘Je moet een cultuuromslag maken, eentje die je niet binnen een jaar hebt afgerond.’

‘Zet er een bordje bij: is het halal of niet?’

Soms kan zo’n cultuuromslag met een kleine ingreep worden bevorderd, legt ze uit. ‘Zorg bijvoorbeeld ervoor dat je in de kantine niet steeds dezelfde Hollandse hap serveert. Het is echt heel simpel: als er soms iets uit de Surinaamse keuken op het lunchmenu staat, voelen alle buitenlandse medewerkers zich sneller onderdeel van je organisatie. En zet er ook een bordje bij: is het halal of niet?’

Cultuuromslag niet zomaar gedaan

Met een kleine ingreep rond het middageten, ben je er nog niet. Die verwachtingen moet Broersen temperen. ‘Een bedrijf dat een cultuuromslag wil maken, moet daarvoor allerlei processen aanpassen. En je moet durven investeren. Bijvoorbeeld door ook partners verlof te geven rond de geboorte of adoptie van een kind. Daardoor hebben vrouwen – zij zijn normaal gesproken de enigen die verlof krijgen rond een zwangerschap – het gevoel dat hun tijd bij een bedrijf net zo gewaardeerd wordt als die van hun mannelijke collega’s.’

‘Een bedrijf dat een cultuuromslag wil maken, moet durven investeren.’

‘En zelfs als je dat allemaal doet, is het soms niet genoeg.’ Broersen moet er bijna om lachen als ze het zegt. ‘Een organisatie die een echte cultuuromslag teweeg wil brengen, moet zelf het goede voorbeeld geven. Ik ken bijvoorbeeld een groot bedrijf waar een verlof voor partners met een nieuwe baby werd ingesteld. Maar bijna niemand maakte er gebruik van, tot de CEO van het bedrijf – een jonge vent – drie maanden wegbleef om voor z’n pasgeboren kind te zorgen. Pas toen zag je bij dat bedrijf echt dingen veranderen.’

Schoolvoorbeeld van kapitaalvernietiging

Diversiteit aanbrengen in je personeelsbestand is, om een lang verhaal kort te maken, niet makkelijk. Vervolgens een echt inclusieve organisatie worden is helemaal een uitdaging. De hamvraag is daarom: waarom zou je? Broersen heeft daar een kort antwoord op. ‘Omdat ik een hekel heb aan ongelijkheid. Ik vind het belachelijk dat je iets niet kan worden, puur vanwege de manier waarop je bent geboren.’

‘Waarom? Omdat ik een hekel heb aan ongelijkheid.’

wendy broersen leven leuker met diversiteitOrganisaties die inzetten op inclusiviteit, houden daar echter veel meer dan een goed gevoel aan over, zegt ze ook. ‘Onderzoek na onderzoek toont aan dat bedrijven met een divers personeelsbestand betere beslissingen nemen. Dat levert je op de lange termijn geld op. Door inclusiviteit op de werkvloer verlies je ook minder. Ooit gedacht aan al die mensen in wie je duizenden euro’s investeerde aan salarissen, inwerktrajecten en bijscholingen? En die je bedrijf toen opeens verlieten, omdat ze er geen toekomst voor zichzelf zagen? Een schoolvoorbeeld van kapitaalvernietiging, als je het mij vraagt.’

Leuker leven

Broersen slaakt een diepe zucht. ‘Waarom een bedrijf diversiteit nastreeft, maakt me eigenlijk geen donder uit. Zolang ze het maar doen, daar gaat het me om. En als je eenmaal in een inclusieve organisatie werkt, wil je nooit meer terug’, zo belooft ze. ‘Het leven is gewoon leuker met mensen om je heen die anders zijn dan jij. Dus: investeer dan ook in diversiteit! Dat is geen nieuwe trend die uit Amerika is komen overwaaien. Het is innovatie, en dat is wat mij betreft juist heel Nederlands.’

Meer weten?

Zelf ook inclusiever werken? Download hier de whitepaper van Broersen.

Of kom op 6 april naar het Werf& Seminar over Diversiteit. Daar delen onder meer Marieken Westerink en Jowieke Lourens van de Politie hun ervaringen hoe je D&I op de agenda krijgt en houdt en hoe zaken als motivatie, streefgetallen en een businesscase hieraan kunnen bijdragen.

Seminar Diversiteit

De auteur van dit verhaal is Joost de Ruiter.

Hoe Undutchables in 25 jaar internationaal recruitment in Nederland op de kaart zette

Het was nog de tijd van pen en papier, van faxen en van de vuistdikke Intermediairs en Gouden Gidsen. Toen Ilse Visser en Judith van der Klundert een kwart eeuw geleden een gat in de markt zagen voor een internationaal recruitmentbureau in Nederland, zag werving en selectie er heel anders uit dan nu. Maar wat op een zolderkamertje in Amstelveen begon, bestaat nog steeds, en deze week viert Undutchables dan ook zijn zilveren jubileum.

‘Het product was catchy, de naam was catchy, het was een gewoon een goed idee’, blikt Nick van der Dussen terug. ‘Dus zo gek was het niet dat het sindsdien best snel ging.’

Een warm welkom

Het was de tijd van de grote internationalisering. Steeds meer buitenlanders kwamen naar Nederland, al dan niet voor de liefde, en bij Undutchables vonden zij een warm welkom. Talent dat het Nederlands niet als moedertaal had wist het bureau in die tijd goed te koppelen aan tal van bedrijven die juist naar meertalige medewerkers op zoek waren.

Er is nu zelfs een vestiging van Undutchables in Stockholm, Zweden.

Wat begon in Amstelveen, breidde de jaren daarna dan ook gestaag uit, met nu vestigingen in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven erbij. En zelfs een vestiging in Stockholm, Zweden. Oók onder de naam Undutchables. ‘Een Zweedse collega ging op een gegeven moment terug naar Zweden en is daar een franchise begonnen’, legt Van der Dussen uit. ‘Zij bemiddelt nu in internationals die naar Zweden gaan.’

De overdracht van Ilse Visser en Nick van der Dussen in 2018

Faxen met tipp-ex

Zelf werkt hij er sinds de eeuwwisseling, dus ook alweer een mooie 21 jaar. Van der Dussen begon er als recruitment consultant, en is sinds 2018 general manager van het bedrijf, toen hij Paula Verstappen in die rol afloste. In die tijd zag hij het bedrijf enorm veranderen. ‘Toen ik hier begon, stond er al wel een computer op mijn bureau. Maar dat was om een fax te kunnen typen in Word. Als ik een cv had van een kandidaat, maakte ik met tipp-ex bepaalde gegevens blanco, en faxte dat dan naar de opdrachtgever, samen met een getypt voorstel.’

‘De wereld is letterlijk kleiner geworden, dankzij internet.’

Hij wil maar zeggen: in een kwart eeuw is écht veel veranderd. Tegenwoordig gaat het matchen bijna volautomatisch, en staat van vele kandidaten in de database welke talen ze beheersen, maar ook over welke vaardigheden ze beschikken. En het kandidatenbestand is ook enorm gegroeid. Waar het in de begindagen vooral ging om anderstaligen die om een of andere reden al in Nederland woonden, tegenwoordig is de hele wereld het werkveld. ‘De wereld is letterlijk kleiner geworden, dankzij internet’, aldus Van der Dussen.

De kandidaten ‘laten landen’

In de begindagen waren vooral callcenters klant. Zij zochten mensen die thuis waren in een bepaalde taal en cultuur, en Undutchables had zulke kandidaten, of zocht ze. Maar tegenwoordig maken bijvoorbeeld kennismigranten een steeds groter deel uit van het bestand. ‘We hebben vorige week nog een kennismigrant uit Zuid-Afrika hier in Nederland weten te plaatsen’, legt Van der Dussen uit. ‘Dan regelen wij alles rondom de werkvergunning en zo.’

‘Het is niet zo dat we iemand uit Zuid-Afrika halen en dan zeggen: zoek het maar uit.’

Die dienstverlening gaat ver, zegt hij. ‘We zorgen er ook voor dat iemand hier “landt”. Het is niet zo dat we iemand uit Zuid-Afrika halen en dan zeggen: zoek het maar uit. Alleen huisvesting doen we niet. Daar zijn weer andere partijen beter in. En daarvan zeggen wij: schoenmaker, blijf bij je leest.’ En die leest is: arbeidsbemiddeling. ‘Nederland heeft van zichzelf een talentschaarste. Zeker in bijvoorbeeld hightech bedrijven. Daar kunnen wij van toegevoegde waarde zijn.’

Duits en Frans als hoofdmoot

De meeste kandidaten in het bestand zijn hoogopgeleid, en de aanwas is nog steeds uitstekend, aldus de general manager. ‘We doen er ook heel veel aan om ervoor te zorgen dat, zodra ze in Nederland aan het werk willen, Undutchables het eerste is dat in hen opkomt.’ Momenteel bestaat de ‘hoofdmoot’ volgens hem vooral vooral uit kandidaten die Duits of Frans als moedertaal hebben. Handig, want Duitsland is toch ‘de economische motor van de EU’. En ook met Frankrijk is er veel handelsverkeer. Dan is het makkelijk als je als organisatie mensen hebt die de taal spreken en – minstens zo belangrijk: de cultuur snappen.

‘We willen letterlijk de energie voelen, zodat we een goede match kunnen maken.’

‘Er zijn in Nederland bijvoorbeeld best veel mensen die redelijk goed Duits spreken. Maar het verschil in handel en wandel blijft. Zaken doen, dingen aanvoelen, dat werkt dan toch vaak beter met iemand die Duits als moedertaal heeft meegekregen.’ Het is ook daarom dat de recruiters van Undutchables graag naar klanten toe gaan. Ook al is dat nu in coronatijd vaak niet mogelijk. ‘Maar in gesprek met de opdrachtgever merk je pas echt hoe het eraan toe gaat in zo’n bedrijf. Hoe wordt er gemanaged? Wat voor mensen werken er? We willen letterlijk de energie voelen, zodat we een goede match kunnen maken.’

undutchables Team 2021
Het team van Undutchables, in 2021

Vier kernwaarden

Langsgaan bij een opdrachtgever, ook als die verder weg gevestigd is, dat lijkt een grote tijdsinvestering. ‘Maar we doen het graag’, aldus Van der Dussen. ‘Omdat we denken dat de match er beter van wordt. Net zoals we na de inwerkperiode ook gráág evalueren bij de kandidaat en bij de opdrachtgever: hoe gaat het nu? Wat kan er nog beter? We stoppen daar wel veel tijd en liefde in, in die persoonlijke aandacht. Onze vier kernwaarden zijn ook niet voor niets: persoonlijk, ondernemend, partner en expertise. Dat proberen we zo breed mogelijk in te vullen.’

‘We stoppen veel tijd en liefde in die persoonlijke aandacht.’

Dat betekent dus aandacht naar twee kanten, benadrukt hij. ‘De kandidaat is net zo goed een klant. Zeker in het spectrum waarin wij zitten. Wij kunnen het ons niet veroorloven ons als cowboys te gedragen. De internationale gemeenschappen zijn hecht. Ze weten elkaar snel te vinden via online fora. Dat dwingt je ook met een oog voor kwaliteit zaken te blijven doen. Maar goed, anders houd je het natuurlijk ook geen 25 jaar vol…’

nick van der dussen undutchables
General manager Nick van der Dussen: ‘De kandidaat is net zo goed een klant.’

Smeerolie in de internationale machine

Wat in al die jaren niet is veranderd is dat het nog steeds vaak de liefde is waarvoor de Undutchables-kandidaten in eerste instantie naar Nederland komen. Hun binding met het land van herkomst raken ze echter ook niet zomaar kwijt. ‘Daarom organiseren wij ook veel events voor onze kandidaten. Nu vooral online natuurlijk. Maar dan zie je dat we in die zin ook wel als de smeerolie in de machine van de internationale gemeenschap fungeren.’

‘We willen echt het go-to-portal worden voor die internationale kandidaat in Nederland.’

Een rol die Van der Dussen de komende jaren nog wel verder wil uitbouwen. ‘We willen echt het go-to-portal worden voor die internationale kandidaat in Nederland, de community of choice. Daar zetten we momenteel al aardige stappen, maar dat kunnen we nog verdiepen. Ik vind het een mooie uitdaging om de verbindende factor voor al die groepen te kunnen zijn. Dus: meer dan alleen werk bieden, maar een plek waar een meertalige kandidaat alles kan vinden over hoe het nou is om in Nederland te wonen en te werken.’

Alle resources for grabs

Nu de wereld kleiner is geworden, zou je kunnen denken dat veel bedrijven ook zelf makkelijker kunnen zoeken naar talent over de landsgrenzen heen. Maar in de praktijk blijkt dat toch nog niet zo eenvoudig, aldus Van der Dussen. Dan is kennis van de lokale cultuur bijvoorbeeld echt handig. ‘Daarin kunnen we ons gelukkig nog steeds goed onderscheiden.’

‘Ik weet nog goed dat LinkedIn opkwam, en iedereen zei: dit wordt het einde van de uitzendbureaus.’

Het is trouwens ook niet de eerste keer dat Undutchables met bedreigingen te kampen kreeg, zegt hij. Hij herinnert zich bijvoorbeeld de kredietcrisis nog goed. ‘En ik weet ook nog goed dat LinkedIn opkwam, en iedereen zei: dit wordt het einde van de uitzendbureaus. Want alle resources zijn nu for grabs. Maar de grap is: er zijn sinds die tijd nog nooit zoveel bureaus bijgekomen.’

vondel 3 undutchables 1997
Een foto uit de oude doos, uit 1997, dus 1 jaar na oprichting.

Geen speciale sector

De klanten van Undutchabels variëren sterk, zegt Van der Dussen. Van het hoofdkantoor van Nike in Hilversum tot ‘de ondernemer op de hoek, die zijn producten wil verkopen in Italië, en erachter komt dat het handig is om iemand te hebben die de tal spreekt.’ Het bureau is niet gespecialiseerd in één bepaalde sector. ‘En gelukkig maar. Dat is ook fijn in tijden van crisis. Nu veel gebeurt in e-commerce en logistiek kun je zo een beetje compenseren wat er niet gebeurt in de horeca en het toerisme.’

‘We komen overal vandaan, van Tsjechië tot de VS. Maar op kantoor is de voertaal Nederlands.’

Wie niet beter zou weten, zou verwachten dat de voertaal op al die vestigingen van Undutchables Engels is. Maar zo is het dus niet. ‘We komen overal vandaan, van Tsjechië tot de VS. Maar onze voertaal is Nederlands. Al onze documentatie is in het Nederlands. En we willen bijvoorbeeld ook dat onze mensen goed een Nederlandse cao kunnen interpreteren. Ze weten ook allemaal hoe het is om naar Nederland te komen, spreken de taal meestal ook gewoon goed. Daardoor kunnen ze goed de vertaalslag maken tussen meerdere culturen. Dat is voor ons erg belangrijk.’

undutchables den haag
En een foto van nu, van de vestiging in Den Haag..

Taal en cultuur eerste match

Voor de match van kandidaat en opdrachtgever is taalvaardigheid en kennis van een bepaalde cultuur doorslaggevend, zegt hij. Daar komt de klant meestal in eerste instantie voor, zegt Van der Dussen. ‘Een taal leren is meestal ook lastiger dan bijvoorbeeld logistieke kennis oppikken. Een rondje langs de nonnen van Vught is dan niet genoeg.’

‘In gesprek gaan blijft toch het allerleukste van recruitment.’

Gelukkig zijn algoritmes steeds beter in staat die match te ‘vangen’ en een goede voorselectie te maken. Daardoor kan de recruiter zich bezighouden met wat Van der Dussen noemt ‘het leuke deel’. Oftewel: ‘in gesprek gaan. Oké, ik heb nu een stukje papier. Maar wie ben je echt? Wat is de rol precies? Dat blijft toch het allerleukste van recruiten. En al die automatisering om je heen maakt dat ook alleen maar makkelijker, en dus leuker.’

De ongrijpbare factor

Video-interviews, persoonlijkheidsanalyses met micro-expressies, Van der Dussen noemt het ‘heel mooie ontwikkelingen’. Maar, zegt hij ook: ‘In the end denk ik wel dat mensen met mensen zaken blijven doen. En diegene wil je toch in de ogen gekeken hebben. Je wil de energie gevoeld hebben. Dat is de ongrijpbare factor, die je nooit 100% in software zult kunnen vangen. Die beleving, dat was 25 jaar geleden al belangrijk. En dat is nog zo. En ik denk dat het over 25 jaar nog steeds het geval zal zijn.’

Een online verjaardagsfeest

Vandaag, op 5 februari, vindt officieel het zilveren jubileum-feest van Undutchables plaats. Er is voor de gelegenheid een speciale jubileum-pagina ingericht. Daar zijn nog veel meer foto’s en verhalen over de rijke geschiedenis te vinden, van Songfestival-feestjes tot uitjes in Cannes, Nice en Kitzbühel.

Naar de jubileum-pagina

Hoe je van elke medewerker een marketeer én een recruiter maakt

‘Eigenlijk is het heel simpel’, zegt Patrick De Pauw, oprichter en CEO van Social Seeder. ‘Als je medewerkers vraagt om het verhaal van je organisatie te doen, is de impact daarvan heel groot. De impact van wat mensen andere mensen vertellen is wereldwijd veel groter dan de impact van welke advertentiecampagne dan ook. Maar op een of andere manier lijken veel organisaties dat idee wel verloren.’

‘Mensen zijn nu meer dan ooit bereid om iets te delen over hun organisatie.’

En precies in dat gat stapt hij in met zijn bedrijf. Op maandag 8 februari zal hij erover vertellen, tijdens de Webinar Week van Werf&. In zijn webinar wil hij laten zien hoe je het zo makkelijk mogelijk kunt maken om medewerkers te betrekken bij ‘het verhaal van de organisatie’. Zodat je niet alleen je merk versterkt, maar het ook makkelijker dan ooit maakt om nieuwe medewerkers aan te trekken en vacatures te vervullen. Iets waar juist in coronatijd veel resultaat uit te verwachten is, benadrukt hij. ‘Mensen zitten nu immers meer dan ooit achter hun pc, en op sociale media. En mensen zijn nóg meer bereid om iets te delen over hun organisatie.’

‘Mensen zijn best fier’

Veel medewerkers zijn gemiddeld genomen namelijk ‘best fier’ op de organisatie waarvoor ze werken, aldus De Pauw. ‘Maar heel weinig mensen tonen die fierheid uit zichzelf. Dat is waar wij organisaties mee kunnen helpen.’ Inmiddels meer dan 250 klanten gebruiken daarvoor de Social Seeder-software, waaronder bijvoorbeeld ook veel universiteiten, ziekenhuizen, gemeentes, en ngo’s. Zij kunnen met een paar drukken op de knop hun medewerkers vragen content te delen,op het sociale platform dat ze zelf willen.

‘Medewerkers zijn geen wandelende reclamezuilen.’

Voor veel van de organisaties blijkt de kracht van sociale media een soort ‘verborgen goudmijn’. ‘Je moet medewerkers nooit zien als wandelende reclamezuilen. Maar ze willen best naar buiten met een goed verhaal. En we zien ook hoe goed dat werkt. Hoe meer authentiek je verhaal, hoe meer het gedeeld wordt. Dat blijkt universeel wel een factor 10 verschil te maken ten opzichte van een commercieel verhaal, in zowel mensen die het delen als mensen die het lezen. En voor bedrijven die het helemaal snappen, loopt dat wel op tot een factor 50.’

Met Branson en Obama

Zelf ontdekte hij ooit de kracht van sociale connecties op een lunch op het Google-hoofdkantoor, waarvoor hij was uitgenodigd als marketeer in de reiswereld. Enkele andere gasten? De toenmalige president Barack Obama en Richard Branson, om er een paar te noemen. Op de vlucht terug bedacht hij dat menselijke connecties veel invloedrijker zijn dan welke andere marketingtools ook. En besloot vervolgens een bedrijf te bouwen om die kracht ook beter te leren benutten.

‘Als jouw vrienden zeggen dat iets mooi werk is, dan zal dat wel kloppen toch?’

‘Veel medewerkers zijn van goede wil, maar weten niet wat te delen, of zeggen er geen tijd voor te hebben. Daarom moet je hen dat makkelijk maken’, zegt hij. Juist voor recruitment kan dat volgens hem van grote waarde zijn. Niet alleen omdat jouw medewerkers waarschijnlijk veel mensen kennen die bij je organisatie kunnen passen. Maar ook omdat commerciële campagnes aan geloofwaardigheid hebben ingeboet. Maar als je vrienden zeggen dat iets mooi werk is, zal dat wel kloppen toch? ‘Als je op een goede manier employee advocacy inzet, heb je veel minder kosten aan marketing, sales en employer branding-campagnes’, aldus De Pauw.

Databedrijf

Door veel klanten te faciliteren in het vertellen van hun verhaal, heeft Social Seeder de laatste jaren een schat aan data opgebouwd, vertelt De Pauw. ‘Daardoor kunnen wij het effect van employee advocacy op sales en recruitment ook steeds beter meetbaar maken. Met Social Seeder worden we steeds meer de brug tussen interne en externe communicatie. We kunnen bijvoorbeeld benchmarken hoe goed jouw boodschappen ten opzichte van die van de concurrentie.’

Alles wat op het platform gebeurt, gebeurt via ‘intrinsieke goesting’.

In die data zit de meeste waarde, denkt hij. ‘We hebben rigoureus ervoor gekozen ons platform in te richten zónder gamification. Dat wil dus zeggen dat organisaties geen rechtstreekse beloningen geven als hun medewerkers iets delen via sociale media.’ Alles wat gebeurt, gebeurt dus via ‘intrinsieke goesting’, zoals De Pauw mooi op z’n Vlaams zegt. En juist dát maakt het ook wetenschappelijk interessant, vertelt hij. ‘We werken daarom nu ook samen met UGent om naar de effecten te kijken. Als je er gamification aan zou verbinden, zou je nooit zulke conclusies kunnen trekken.’

Conversietracker

Mensen delen content dus niet omdat ze er een beloning voor krijgen, maar omdat ze intrinsiek gemotiveerd zijn om het te delen, omdat ze trots zijn op wat ze anderen kunnen vertellen. Daarvoor is dus wel een authentiek verhaal essentieel, zegt De Pauw. ‘Wij zijn geen contentbedrijf. Maar we zien wel dat als bedrijven onze software gebruiken om een commercieel verhaal te vertellen, dat mensen daar doorheen prikken.’

‘Als bedrijven onze software gebruiken om een commercieel verhaal te vertellen, prikken mensen daar doorheen.’

Sinds oktober vorig jaar heeft het bedrijf in het Belgische Vilvoorde zelfs een tool om dat te bewijzen: een zogenoemde ‘conversietracker’. ‘Daarmee kunnen we bijvoorbeeld zien hoeveel mensen je bereikt, maar ook hoeveel daarvan zich inschrijven voor een nieuwsbrief, en hoeveel mensen hun cv achterlaten.’

Gepensioneerden en alumni

Social Seeder bouwt als het ware ‘virtuele cafés’ waar mensen met andere mensen spreken over jouw bedrijf, zoals hij het noemt. In die cafés is trouwens voor velen plaats, zegt hij: ‘We zien de laatste tijd bijvoorbeeld dat ook gepensioneerden en ex-medewerkers best graag content van je organisatie willen delen. Bedrijven vergeten vaak deze grote groepen ambassadeurs. Maar het gaat vaak om mensen met een groot netwerk. En als je verhaal goed is, is er in feite geen limiet aan wie jouw ambassadeurs zijn.’

In het virtuele café is voor iedereen plaats. En de toegang is er gratis.

Oftewel: in het virtuele café is voor iedereen plaats. En de toegang is er gratis. Je moet alleen nog even zorgen dat mensen een mooi verhaal hebben om over te praten.

webinar week beeld

Meer weten?

Tijdens de Webinar Week van Werf& op maandag 8 februari geeft Patrick De Pauw een webinar onder het motto: ‘Elke medewerker is marketeer én recruiter’. Hij deelt dan niet alleen talloze tips en tricks, maar geeft ook inzicht in de meest recente onderzoeksresultaten. Schrijf je dus nu in:

Marketeer én recruiter