Over het Belgische algoritme dat in 0,3 seconden (!) iemands soft skills inschat

De gemiddelde recruiter kijkt gemiddeld 6 tot 7 seconden naar een cv. In die superkorte tijd beslist hij of zij: óf door, óf een twijfelgeval, óf – en dat komt het meeste voor: een directe afwijzing. Zo’n paar seconden lijkt misschien al heel weinig, maar kandidaten beoordelen kan in werkelijkheid nog veel sneller. En nog beter ook, claimt Traicie, een zelflerend algoritme dat je persoonlijkheid detecteert via een diepgaande analyse van je schrijfstijl.

‘Er is een enorme kloof tussen wie een job zoekt en de openstaande vacatures.’

‘Puur op basis van stijlkenmerken kan ons algoritme de auteur van een tekst ontmaskeren’, vertelt CEO en co-founder Jochen Roef van het Vlaamse bedrijf op bloovi. En dat belooft een heel nieuwe manier van recruiten, zegt hij. ‘Er is een enorme kloof tussen wie een job zoekt en de openstaande vacatures. Recruiters gaan traditioneel op zoek naar de competenties die een kandidaat nodig heeft in de baan. Maar dat model werkt niet meer. De skills gap is vaak zo groot dat je haast niemand meer vindt die aan die objectieve criteria voldoet.’

jochen roef traicie
Jochen Roef, CEO Traicie

Suitability match

En taalanalyse kan daar volgens hem wel eens hét antwoord op zijn. Want waarom zou je iemand nog vragen een heel cv en een motivatiebrief op te stellen, als uit de analyse van slechts een klein stuk tekst ook al grotendeels kan worden opgemaakt of iemand geschikt is voor een bepaalde functie?

‘Vroeger recruiten we op een competentiematch, nu verschuift dat meer naar een ‘suitability match’.’

‘Beschik je als ICT-student over een developer mindset? Heb je als kandidaat-verpleegkundige een zorgzame persoonlijkheid met een dito werkstijl? Dan zit er een klik aan te komen. Waar we vroeger recruiten op een competentiematch, verschuift dat nu steeds meer naar een ‘suitability match’: checken of een kandidaat op basis van zijn soft skills uit het juiste hout is gesneden voor de job. En dat kan met deze technologie.’

Jarenlange zoektocht

Traicie komt voort uit een jarenlange zoektocht van Roef naar een waterdichte, niet-manipuleerbare persoonlijkheidstest. ‘Uit teksten op LinkedIn kon ik op een gegeven moment taalpatronen, woordvormen en zinsconstructies detecteren. Ik ben toen bij diverse universiteiten gaan polsen of ze belangstelling hadden voor een applicatie hieromheen.’

‘Uit teksten op LinkedIn kon ik taalpatronen, woordvormen en zinsconstructies detecteren.’

Bij de universiteit van Antwerpen bleek dat inderdaad het geval. En dan met name bij ‘language engineer’ Guy De Pauw. Hij werkt al 20 jaar als onderzoeker in ‘computationele linguïstiek’, en richtte daarvoor ook spin-off Textgain op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in technologie voor zogeheten Natural Language Processing (NLP). ‘En dit niet alleen voor commerciële toepassingen: de laatste tijd concentreren we ons op de detectie van haatspraak en desinformatie op sociale media’, vertelt hij.

guy de pauw textgain traicie
Guy de Pauw, Textgain

Persoonlijkheid en werkstijl in kaart

Textgain (slogan: ‘AI that reads between the lines’) had al NLP-algoritmes om iemands geslacht, leeftijd, persoonlijkheid en opleidingsniveau uit een stukje tekst te  distilleren. Samen met Roef werd dat uitgebreid tot de bouw van een algoritme dat ook persoonlijkheid en werkstijl in kaart brengt. ‘Beschouw het als een gespecialiseerde vorm van auteursattributie’, aldus De Pauw. ‘Van een tekst waarvan je niet weet wie die geschreven heeft, kun je op basis van stijlkenmerken de auteur ontmaskeren. Ken je de reeks Mindhunter op Netflix? Wel, eenzelfde principe past Traicie toe, maar dan op het niveau van soft skill-detectie.’

Deze vorm van herkenning van taalpatronen kan zowel de werkgever als de kandidaat veel opleveren, benadrukken beide. ‘In de huidige arbeidsmarkt komt het erop aan om iemand te vinden die heel snel kan léren: hire for attitude & train for skill. Traicie kan nagaan welke talenten en natuurlijke werkstijl een kandidaat in huis heeft’, aldus Roef.

‘Traicie vertelt de basis van wie jij echt bent, zodat je een baan kunt scoren waaruit je heel veel energie zult halen.’

En je kunt als kandidaat wel proberen om Traicie te omzeilen. Maar, zo vraagt hij zich af: waarom zou je dat willen? ‘Dan kom je terecht in een functie waar je binnen drie maanden een burn-out riskeert. Dat is misschien ook de filosofische vraag: heeft het überhaupt zin om je anders voor te doen dan je bent? Want Traicie vertelt de basis van wie jij echt bent, zodat je een baan kunt scoren waaruit je heel veel energie zult halen.’

De man of vrouw achter de schrijfstijl

De technologie gaat een stuk verder dan de bestaande cv-parsing of cv-extractietechnologie die door cv’s heen loopt op zoek naar een bepaalde competentie, al dan niet via synoniemen, of in een bepaalde context. ‘Het gaat niet over hoe iemand zichzelf omschrijft, wel over de manier waarop die dat doet’, stelt Roef. En dat levert volgens hem veel meer voorspellende waarde op dan een traditioneel cv ooit kan doen.

‘We hoeven hier niet heel breed te gaan. Maar net daardoor kun je wel diep gaan.’

‘Het idee is niet nieuw’, vult De Pauw aan. In Nederland zijn we bijvoorbeeld al bekend met Seedlink en IamProgrez, die iets soortgelijks doen. ‘Er is al heel wat onderzoek rond het voorspellen van persoonlijkheidskenmerken uit iemands schrijfstijl’, vertelt de Vlaamse onderzoeker. ‘Met wisselend succes. We hadden bij Textgain al technologie ontwikkeld om persoonlijkheden te profileren op sociale media. Specifiek aan Traicie is de persoonlijkheidstypologie en de focus op één bepaald teksttype, dus we hoeven hier niet heel breed te gaan. Maar net daardoor kun je wel diep gaan.’

traicie laptop

Meer tijd om mens te zijn

Hoe het precies werkt? Dat is complex. Maar wie zichzelf graag omschrijft als empathisch en betrokken, maar eigenlijk een egoïstische nerd is, valt snel door de mand, legt Roef uit. ‘Het algoritme is in de eerste plaats opgebouwd op basis van vocabularium dat is gelinkt aan bepaalde persoonskenmerken en gedragsstijlen. Daarnaast is er het niveau van syntax, de taalpatronen die je onbewust toepast. Bijvoorbeeld: de ratio tussen het aantal keer dat je een onbepaalde wijs of infinitief gebruikt, gedeeld door het aantal vervoegde werkwoorden in je cv. Op die twee niveaus die wij op een cv loslaten, kan een recruiter al voorspellingen doen.’

‘ Dankzij Traicie weet een recruiter wel voor 80% waar hij of zij aan toe is.’

Natuurlijk is het (nog) niet verstandig je werving en selectie alleen maar op deze technologie te baseren, zegt hij ook. ‘Uiteindelijk ligt het finale besluit nog steeds bij de recruiter. Maar dankzij Traicie weet hij of zij wel voor 80% waar hij aan toe is. Dat betekent dat hij of zij zich alleen nog maar op die 20% hoeft te concentreren – de essentie. Of, zoals recruitmentgoeroe Kevin Wheeler het verwoordt: door technologie krijgt de mens meer tijd om mens te zijn.

Nog niet af

Het principe van language engineering is nog lang niet af, en wordt steeds verder verfijnd, vertelt De Pauw. Elke zoveel maanden is er wel weer een nieuwe revolutie in dit domein. ‘Ken je Generative Pre-trained Transformer 3 al? Dat is een massief taalmodel dat al behoorlijk realistische teksten kan schrijven. Semantische verbanden, grammatica… het is als een kind dat je een taal aanleert, maar dan op basis van miljarden teksten in tientallen verschillende talen tegelijkertijd.’

Maar tegelijkertijd is er op dit gebied ook nog veel te leren, geeft hij toe. ‘In de review van een smartphone is het woord ‘dun’ bijvoorbeeld positief, maar in een hotelreview is dat niet zo – “de muren waren erg dun”. Snap je? We worden er steeds beter in om dat op te lossen, maar we zijn er nog niet.’

‘Wat Tracie doet, is inderdaad ook niet perfect. Maar het is al wel heel goed.’

‘De grote lijnen kloppen’

Het is ‘heel bias-gevoelige context’, voegt ook Roef toe. ‘En wat Tracie doet, is inderdaad ook niet perfect. Maar het is al wel heel goed. Vanaf twee tekstdocumenten – bijvoorbeeld LinkedIn en een cv – halen we meer dan 80 procent herkenning. De grote lijnen kloppen. Traicie ziet meer dan een mens. Maar het systeem maakt nog fouten in de vorm van kandidaten die hij als geschikt ziet, maar dat in feite niet zijn.’

‘Bij het voorspellen van een bad performance slagen we erin om geschikte kandidaten niet langer uit te sluiten.’

jochen roef traicie
Jochen Roef, CEO Traicie

Belangrijker is volgens hem echter het omgekeerde: ‘Bij het voorspellen van een bad performance slagen we erin om geschikte kandidaten niet langer uit te sluiten. Om het met de woorden van Fons Leroy te zeggen: je moet naar alle sterren kijken, niet enkel wat je met het blote oog kan zien. Het kan zijn dat je als verpleegkundige ooit 6 maanden eruit geweest bent, maar daarom ben je nog niet minder zorgzaam.’

Veelbelovende preselectie

En juist daarin kan de soft skills-tekstanalyse van Traicie het verschil maken, stelt Roef. ‘Op basis van voorkennis en tijdwinst via deze technologie kun je veel dieper en beter verbinden en dus gerichter kandidaten selecteren. IKEA krijgt elk jaar een miljoen cv’s opgestuurd. Stel: elk cv kost een recruiter 30 seconden. Dan heb je het over ruim 4 recruiters die fulltime cv’s zouden moeten beoordelen. Terwijl Traicie 0,3 seconden per cv erover doet. Zonder potentieel goede kandidaten uit te sluiten.’

‘Traicie is een gelijkmaker die objectiveert. Een hulp om discriminatie de wereld uit te helpen.’

Natuurlijk, het gaat om ‘gevoelige informatie’, erkent hij ook. ‘Je kent iemands persoonlijkheidsstijl, je weet waar mensen ontvankelijk voor zijn.’ Maar, zegt hij ook: ‘De technologie van Traicie is een gelijkmaker die objectiveert. Een hulp om vooroordelen en discriminatie de wereld uit te helpen. Traicie ziet jouw naam niet. Ben je man, vrouw, allochtoon, rolstoelgebruiker, topsporter? Heb je wel of geen diploma, zitten er gaten in je cv? Traicie kijkt er niet naar en ziet alleen hoe je schrijft en wat dat vertelt over waar je natuurlijk talent zit.’

Amazon als mogelijke klant

Een idee dat inmiddels ook in het buitenland is opgemerkt. Zo is Amazon al enthousiast gebleken. Na eerdere negatieve ervaringen met A.I. in selectie, lijkt ‘s werelds grootste webwinkelier wel gevoelig voor de Vlaamse technologie. Logisch ook, want wie 1.400 medewerkers per dag (!) verwelkomt, en al 400.000 nieuwe collega’s sinds januari heeft toegevoegd, kan moeilijk volstaan met alleen traditionele technologieën.

Na eerdere negatieve ervaringen met A.I. in selectie, lijkt Amazon nu wel gevoelig voor de Vlaamse technologie.

En dat nota bene dankzij een salesvertegenwoordiger die Roef eerst had afgewezen, omdat Traicie hem een persoonlijkheidskenmerk had toegedicht dat de CEO zelf niet zag zitten. Pas toen uit een grootschalige analyse bij een andere organisatie bleek hoe cruciaal dat kenmerk juist wél was, herzag Roef zijn mening. En gelukkig maar, blikt hij nu terug. ‘Een schitterende werknemer. We zijn dus blij dat Traicie zei dat we hem een kans moesten geven. Een mooi voorbeeld van hoe mijn eigen bias als hiring manager me in de weg stond.’

Lees ook

Inge Vuik (Intelligence Group): ‘Kijk verder dan naar de skills die nú nodig zijn’

Skills for the future’. Dat is het thema van het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals dat op 10 december plaatsvindt. Klinkt mooi natuurlijk. Maar wat zijn die vaardigheden van de toekomst dan precies? En hoe voorkom je dat je wat nú gebeurt toch weer prioriteit geeft? Want: ‘niets vervelender dan een werkloze helpen, die over 5 jaar weer op straat staat’, zegt Inge Vuik.

‘Volgens het World Economic Forum is 40% van onze basisvaardigheden over 5 jaar veranderd.’

Namens Intelligence Group is Vuik binnenkort een van de sprekers op het seminar....

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Ester Leibbrand (Noloc): ‘Bedrijven zijn (nog) niet genoeg bezig met loopbaanontwikkeling’

Skills for the future. Leven Lang Ontwikkelen. Learning by doing. Loopbaanontwikkeling en -begeleiding. Wie even met Noloc-voorzitter Ester Leibbrand spreekt, komt zulke termen snel tegen. Het zijn dan ook termen die in Nederland veel te weinig aandacht krijgen, zegt ze. ‘Binnen Europa zijn we bijvoorbeeld verder in skills erkennen dan in Nederland. Hier ontbreekt het echt aan samenhang van initiatieven en er is geen gedeelde overheidsbrede visie op leven lang ontwikkelen. Daar hamer ik dus ook continu op.’

‘Er is helaas geen gedeelde overheidsbrede visie op leven lang ontwikkelen.’

Leibbrand is op 10 december dagvoorzitter van het Werf& Seminar voor Loopbaanprofessionals. Ze zegt te hopen op ‘een prikkelend seminar, dat mensen aan het denken zet en waar de goede voorbeelden dienen ter inspiratie van ons allemaal.’ Want er mag best een beetje meer inspiratie komen, vindt ze. Een beetje peper in het vak ook. ‘Ik hoop met mijn zendingsdrift te bereiken dat loopbaanprofessionals inzien hoe belangrijk het is proactief te zijn.’

In de spotlight

Loopbaanprofessionals zijn er natuurlijk al heel lang. Op allerlei fronten, en op allerlei manieren. Leibbrand is er zelf ook één, als directeur van haar eigen loopbaanbureau SAM& in Heerhugowaard en als onder (veel) meer programmamanager Arbeidsmarktmobiliteit van de gemeente Leiden. Maar nog nooit stonden loopbaanprofessionals en jobcoaches zó in de spotlight als dit jaar, nu door corona de behoefte aan loopbaancoaching enorm gegroeid is.

Nog nooit stonden loopbaanprofessionals en jobcoaches zó in de spotlight als dit jaar.

Dat vraagt ook wel wat van de professionals in het vak, stelt Leibbrand. ‘Het gaat allemaal snel nu, maar gelukkig ook niet helemaal over één nacht ijs. We zagen deze transitie aankomen en nu we erin zitten moeten we onszelf aanpassen. Als loopbaanprofessional blijft het daarom belangrijk dat je alert bent en in verbinding staat met je omgeving. Deze overgangsfase duurt nog wel even – en dan dient de volgende zich aan – dus learning by doing is hier wel op zijn plaats.’

Jubileumjaar

De beroepsvereniging die ze voorzit, beleeft dit jaar zijn 30-jarig bestaan. Dat wordt onder meer ‘gevierd’ met een nieuw landelijk keurmerk voor loopbaanprofessionals – een mijlpaal in dit jubileumjaar (samen met CMI). ‘Het mooiste keurmerk van Europa, als je het mij vraagt’, zei ze er laatst trots over tegen Jolan Douwes in het jubileummagazine. En over het jubileum: ‘Wij zijn een van de weinige beroepsverenigingen die vitaal en glorieus de 30 jaar halen.’

‘Het is nu veel vanzelfsprekender dat je een loopbaanadviseur inschakelt dan 30 jaar geleden.’

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de situatie op de arbeidsmarkt, erkent ze meteen. ‘Het is nu veel vanzelfsprekender dat je een loopbaanadviseur inschakelt dan begin jaren 90. Toen was het hoogst haalbare dat je tot je pensioen bij dezelfde baas bleef. Nu zeggen we tegen iemand van 30 die na haar stage blijft plakken: hoog tijd dat je eens iets anders zoekt…’

‘Meer nodig dan ooit’

Als Noloc-voorzitter kan ze het niet nalaten het belang van het vak te onderstrepen. ‘Voor mij is ook belangrijk dat Noloc zichtbaar is in het politieke en maatschappelijke debat’, zegt ze. ‘We maken deel uit van denktanks, adviesraden, klankborden en onderzoeksgroepen. Met de minister van SZW en zijn beleidsmedewerkers zijn we volop in gesprek over het Ontwikkeladvies. Ze zetten daar geen stap in zonder dat wij
meedenken. Daar hebben we ook hard voor gewerkt.’

‘Met de minister van SZW zijn we volop in gesprek.’

Ze ziet de toekomst dan ook ‘uitzonderlijk zonnig’ in voor haar beroepsgroep. ‘Als wij niet relevant waren, zou de minister ons ook niet uitnodigen voor een gesprek. We zijn meer nodig dan ooit.’

Flexibiliteit als uitdaging

Als dagvoorzitter van het Werf& Seminar wil ze dat nog eens onderstrepen. ‘De arbeidsmarkt vraagt op dit moment veel, heel veel van ons’, zegt ze. ‘Flexibel zijn en ontwikkelgericht blijven zie ik daarbij als grootste uitdaging. Ik denk dus dat de loopbaanprofessional goed zicht moet hebben op trends en bewegingen binnen sectoren, branches en banen, maar ook kennis heeft van opleidingen.’

‘We hebben onze mensen in Nederland gemiddeld slecht opgeleid.’

Daar zou wat haar betreft overigens al in het onderwijs meer aandacht voor mogen komen. ‘We hebben onze mensen in Nederland gemiddeld slecht opgeleid. Binnen het onderwijs is weinig ruimte voor loopbaanontwikkeling en -begeleiding. En eenmaal aan het werk zien we zulke vaardigheden helemaal niet meer terug. Dus waar moet je je loopbaancompetenties aanleren? Ontwikkelen? Inzetten? Bedrijven zijn daar wat mij betreft (nog) niet genoeg mee bezig.’

objectiviteit in de matching

Meer weten?

Meer weten? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees ook

Human Capital Group: ‘Oudere medewerkers in beweging krijgen? Begin bij hun drijfveren’

Ontwikkelen, trainingen volgen en doorgroeien. Het zijn dingen waar veel organisaties op sturen. Zeker nu alles in rap tempo digitaler, flexibeler en skills-gerichter wordt. De millennials van een organisatie staan meestal dan ook te popelen om zichzelf zoveel mogelijk te ontwikkelen, maar de oudere medewerkers blijven nog wel eens wat achter. Zijn ze niet te motiveren? Vinden ze het wel best zo? Of zit er toch iets anders achter? Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) zochten het uit.

Ouder worden op het werk

Radboud van Hal, die jarenlange ervaring in verschillende (recruitment)functies heeft, is sinds 2018 directeur van Human Capital Group, een brede adviesorganisatie op HR-gebied. Ze adviseren onder andere organisaties in het vinden van een nieuwe baan voor de medewerkers waarvoor ze geen plek meer hebben. Ze kijken hierbij naar welke skills iemand heeft, en welke daarvan ook in een ander beroep toepasbaar kunnen zijn.

Op het Loopbaanseminar vertellen ze hoe je met een andere bril naar oudere medewerkers kunt kijken.

Als HR-consultant werkt Darya Moghimi ook bij Human Capital Group. Ze is gepromoveerd Arbeids- en organisatiepsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen, en heeft haar PhD-onderzoek gedaan naar duurzame inzetbaarheid en gezond ouder worden op het werk. Daarin heeft ze zich gefocust op de motivatietheorieën van oudere werkenden. Bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat ouderen nog steeds goed kunnen functioneren, en vitaal en inzetbaar zijn. Op het Werf& Loopbaanseminar op 10 december gaan ze het samen hebben over hoe je als organisatie oudere medewerkers wendbaar en skilled houdt.

Geen beweging

‘Wij voeren veel gesprekken met grote organisaties’, vertelt Van Hal. ‘Die kampen allemaal met het probleem dat ze hun populatie niet in beweging krijgen.’ Ze bieden vaak een groot palet aan trainingen en opleidingen, maar er is maar een beperkte groep die daaraan deelneemt. En dat terwijl de gemiddelde leeftijd stijgt, en hun werknemerspopulatie vergrijst. Hoe zorg je dan toch ervoor dat jouw organisatie wendbaar blijft, en je de gehele populatie daarin meeneemt? 

Anders denken over drijfveren

Volgens Van Hal zijn de trainingen van veel organisaties nu met name gericht op ontwikkelen en iets nieuws leren. Dat werkt ook heel goed voor de jongere medewerkers. Maar de oudere medewerker denkt daar toch anders over. Waarna de organisatie dit ziet als: ‘ze willen niet’. Dit is onterecht,aldus Van Hal. ‘Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft, wat hun motivatie is. Gelijktijdig bieden organisaties – vanuit de beste bedoelingen – trainingen en ontwikkelprogramma’s aan die niet aansluiten bij de behoeften van oudere medewerkers.

Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft.’

En dat is ‘echt zonde’, zegt hij. ‘Wij kijken liever met een andere bril naar het vraagstuk en beginnen bij de motivatie en drijfveren van de medewerker. Als we een zijstap nemen naar de wereld van marketing, dan zal een marketeer nooit zeggen dat ‘de klant niet wil’. Hij zal op zoek gaan naar de behoeften van de klant. Vanuit de theorie zijn we nu de eerste inzichten aan het delen met grote organisaties.’

Kennis over grotere plaatje

Volgens Darya Moghimi verschilt die motivatie namelijk wel degelijk. ‘Organisaties vinden het moeilijk om hun oudere medewerkers in ontwikkeling te brengen. Dat ligt vooral aan de verschillen in wat jongere en oudere mensen motiveert.’ Moghimi stelt dat oudere werknemers door hun werk- en levenservaring heel veel skills hebben waarvoor je niet eens een diploma kunt halen. ‘Dat gaat niet over kennis van een opleiding, maar over kennis van het grotere plaatje. Zulke dingen kun je alleen maar opbouwen over de tijd.’

Inzichten en handvatten

‘De oproep die ik wil doen in het seminar is om op een andere manier te luisteren naar je doelgroep’, aldus Moghimi. ‘Zodra je door hebt welke onderliggende motivaties medewerkers hebben, kun je goede interventies doen en erkennen dat er een diversiteit is als het gaat om ontwikkelbehoeftes. Daar moet je je producten en diensten op inrichten om te zorgen dat al je doelgroepen in beweging komen.’

‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’

‘Dat begint bij het doorgronden van de behoefte, zoals welke skills ze willen meenemen naar de toekomst’, aldus van Hal. In het seminar wil hij dan ook handvatten geven om met een kritische blik te kijken naar hoe je als organisatie oudere medewerkers in beweging probéért te krijgen. En handvatten hoe je ze vervolgens ook daadwerkelijk in beweging krijgt. ‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’

Benieuwd naar alle tips?

Kom op 10 december naar het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals, met als centrale thema ‘Skills for the Future’. Daar vertellen Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) je onder andere de handige toepassingen in hun praktijk. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.

Seminar Loopbaanprofessionals

Lees meer

HalloWerk: een stap in de goede richting naar minder werkloosheid?

De werkloosheid is in de maanden juli tot en met augustus toegenomen, maar is wel lager dan waar het Centraal Planbureau (CPB) aanvankelijk vanuit ging. Ondertussen stijgt het aantal banen en is de arbeidsmarkt wat opgekrabbeld na de enorme coronaklap van het tweede kwartaal. Maar met 51 vacatures op 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt wel voorbij, zo zei CBS-econoom Peter Hein van Mulligen recent.

Het aantal banen stijgt, maar de werkloosheid neemt ook toe.

Om die toenemende werkloosheid aan te pakken, zijn de gemeenten Rotterdam en Den Haag anderhalf jaar geleden gestart met HalloWerk, een matchingplatform dat inmiddels in de regio’s Rijnmond en Haaglanden al heel wat werkgevers aan werkzoekenden met een uitkering koppelt. Het platform is gemaakt door vacature- en loopbaanportaal Jobport en loopbaanbureau Matchcare. Sinds kort zijn er ook pilots gestart in Amsterdam en Utrecht. Hoe gaat het nu met dit initiatief? Is dit dé oplossing voor het probleem? En zo ja, wat is dan het geheim van het succes?

Persoonlijke touch

HalloWerk is een online platform, gecombineerd met persoonlijke dienstverlening. Communicatieadviseur Madelon Baans: ‘Wij zijn niet gewoon een nieuwe vacaturesite. De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij. Zowel bij de kandidaat, als bij de werkgever.’ 

‘De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij’

Er zijn verschillende mogelijkheden op het platform. Werkgevers kunnen werkzoekenden meteen benaderen als hun profiel hen aanspreekt, maar ze kunnen het ook via de gemeente regelen. Het kandidaatprofiel is hoofdzakelijk ingericht op skills. Natuurlijk is er ook ruimte voor ervaring en diploma’s, maar die staan zeker niet op de voorgrond. Daarnaast kan een kandidaat ook zelf reageren op een vacature, of overleggen met hun HalloWerk-coach of de vacature geschikt is voor ze. Min of meer: het aloude arbeidsbureau, maar dan dus in een modern jasje.

Proactief zoeken

Een van die HalloWerk-coaches die werkzoekenden helpt nieuw werk te vinden is Sophie Jurvillier. De doelgroep die ze begeleidt is heel divers. Dat kunnen mensen zijn die al langer werkloos zijn, maar bijvoorbeeld ook ondernemers die een bijstandsuitkering hebben aangevraagd, omdat ze net failliet zijn gegaan, vertelt Jurvillier.

Ze merkt dat er wel een stijging is in bijstandsuitkeringen, maar dat er ook weer nieuwe banen worden gecreëerd zoals in teststraten en corona-callcenters. ‘Het is mooi om te zien hoe ondernemers – die vanwege corona op dit moment geen werk hebben – hun steentje bijdragen door aan de slag te gaan als bijvoorbeeld medewerker Bron- en Contactonderzoek bij de GGD.’

Uiteenlopende branches

Niet alleen de werkzoekenden worden gekoppeld aan een coach, ook alle werkgevers krijgen een eigen contactpersoon die hen helpt om geschikte mensen te vinden. Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen. ‘Je vindt onder andere vacatures in de zorg, techniek, beveiliging, logistiek en de detailhandel. En nu heel veel bij de GGD natuurlijk. Die diversiteit maakt het ook aantrekkelijk voor werkzoekenden’, zegt Jurvillier. Volgens Madelon Baans zijn ook uitzendbureaus aangesloten als strategisch partner, en zijn bovendien vacatures van andere vacaturesites zichtbaar binnen HalloWerk.

‘Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen’

Volgens de actuele cijfers zijn er nu 14.480 beschikbare kandidaten en 520 ‘kansrijke vacatures’. Het dienstverleningsconcept is erop gericht binnen 1 week geschikte kandidaten te vinden voor vacatures. Maar dat gaat niet bij alle werkzoekenden zo snel. Daarnaast is er door corona een groei in het aantal kandidaten. Ook kandidaten met een wat ander profiel en een kortere (of geen) afstand tot de arbeidsmarkt, zoals zzp’ers, vertelt Baans. ‘Natuurlijk willen we graag meer vacatures. Daarom zijn we altijd actief op zoek naar maatschappelijk betrokken werkgevers die zich willen aansluiten in de regio’s waar we actief zijn.’

Bruggen slaan

Jobmarketing- en sollicitatie-expert Aaltje Vincent is in elk geval enthousiast over het platform. ‘Alle initiatieven om de brug te slaan tussen werknemers en werkgevers, daar ben ik voor.’ Het is een doelgroep die volgens Vincent anders moeilijk aan tafel komt, en nu hebben ze een extra duwtje. ‘Ik denk dat HalloWerk het makkelijker maakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. En ook dat werkgevers die mensen makkelijker kunnen vinden.’ 

Het is een doelgroep die anders moeilijk aan tafel komt, nu hebben ze een extra duwtje.

Ook Emile van Nassau, HR-adviseur bij de gemeente Lingewaard, ziet dat er behoefte is aan zulke initiatieven. ‘Er worden in verschillende regio’s nu nieuwe initiatieven opgezet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij hanteren met de LinkedIn-groep Beschikb@@r eigenlijk hetzelfde principe.’

‘Werkgevers moeten wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken.’

Volgens Van Nassau zal er in de toekomst steeds meer op vaardigheden in plaats van op diploma’s gematcht worden. ‘Door met vaardigheden en kwaliteiten van mensen te werken kan de arbeidsmarkt inclusiever worden. Ook kunnen mensen sneller anticiperen op de veranderingen die zich voordoen op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten dan wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken en openstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Er is een match, en dan? 

Om het werkloosheidsprobleem te verminderen is het natuurlijk wel belangrijk dat het op de lange termijn ook duurzaam is. Madelon Baans vertelt dat er met elke werkgever die bij HalloWerk komt, een gesprek vooraf is. ‘Niet iedereen kan dus zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten. Onze intentie is om mensen duurzaam te verbinden.’ 

‘Niet iedereen kan zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten’

Die duurzame verbinding is per persoon verschillend, merkte Sophie Jurvillier. Sommigen stromen voor altijd uit en bij anderen blijft het toch lastiger. ‘Die werken dan ergens een half jaartje en dan zie je ze weer terug.’ Het profiel blijft nog wel compleet tot na de proefperiode. ‘Daarna houden we ook nog contact en leveren we nazorg. Na de eerste dag, de eerste week en de eerste maand hebben we nog contact. Zodra ze de uitkering zijn uitgestroomd stopt onze dienstverlening, maar kunnen zij nog wel gebruikmaken van hun profiel.’ 

Lange termijn

Hoe het dan verder gaat? Natuurlijk krijgen ze zelden meteen een vast contract, zegt Baans. Meestal eerst voor een half jaar of een jaar, hoe dat ook in de normale werkwereld gaat. En nu is dat ook weer anders, in bepaalde sectoren is meer werk en in sommige minder. Dat kan tijdelijke oplossingen bieden als het echt nodig is, die ervaring is dan wel weer mooi meegenomen. ‘Maar we zien in elk geval wel dat er al heel veel matches duurzaam gelinkt zijn aan de werkgevers.’

werkt hallowerk tegen werkloosheid

Verder kijken dan cv

HalloWerk kijkt dus vooral naar wat werkzoekenden willen en kunnen, en minder naar het cv en werkervaring. ‘Kijken naar skills is eigenlijk een nieuwe manier van matchen, en je ziet het steeds vaker gebeuren’, aldus Baans. De kandidaten doorlopen op HalloWerk een scala aan vragen, en dan worden ze gekoppeld aan een aantal werksoorten.

‘De werkgevers die meedoen, zijn vaak wel al maatschappelijk betrokken’

Wat echter nog steeds een lastig punt kan zijn, is of de werkgevers ook verder kunnen en willen kijken dan het cv, vertelt Baans. Al zijn de werkgevers die meedoen vaak wel al maatschappelijk betrokken. ‘Als werkgevers zich bij ons aansluiten, weten ze ook dat HalloWerk op vaardigheden gebaseerd is. Natuurlijk kijken ze soms nog steeds naar werkervaring en diploma’s, maar wij proberen wel zoveel mogelijk erop aan te sturen om dat niet te doen.’

Zelfservice

Nu het in Rotterdam en Den Haag goed loopt, zijn Amsterdam en Utrecht aan de beurt. In Utrecht is net een pilot gestart. Projectleider Carola de Koning vertelt dat ze zich in Utrecht vooral richten op de mensen die nu instromen als gevolg van corona. ‘Dit zijn mensen die zelfredzaam en digitaal vaardig zijn. De insteek is om die werkzoekenden de dienstverlening van HalloWerk te geven in een “zelfservicemodel”. In Amsterdam ligt er nu ook extra focus op het ‘van werk naar werk’ begeleiden. Dit zijn voor een groot deel ook de ‘zelfservice’ kandidaten die weinig tot geen hulp nodig hebben en geen afstand tot de arbeidsmarkt hebben.’

‘Onzichtbare’ groep

In juni waren er 2.000 mensen aan het werk door het platform, op dit moment zijn dat er ongeveer 3.575. Wat is het toekomstplan van HalloWerk? ‘We willen nu vooral steeds verder uitbreiden en ons werkgeversbestand en naamsbekendheid bij hen vergroten’, aldus Sophie Jurvillier.

‘Het doel is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden’

Het doel van HalloWerk is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden, volgens Madelon Baans. Daarmee bedoelt ze dat er een ‘onzichtbare’ groep werkzoekenden zichtbaar wordt gemaakt voor werkgevers die ze een kans willen geven weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Deze doelgroep is moeilijker te bereiken omdat ze zichzelf niet presenteren op LinkedIn of andere platforms. Met HalloWerk krijgen ze tools om zich goed te presenteren en is er direct contact mogelijk. ‘Dat is ook een van de redenen waarom HalloWerk is gestart.’

Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees meer

Jack van Emden (Gemeente Rotterdam): ‘Kunstmatige intelligentie werkt in de praktijk verrassend goed’

‘Personeel en hun mobiliteit, dat is mijn passie en mijn vak’. Zo omschrijft Jack van Emden zijn functie als Teamleider Mobiliteit en Recruitment bij de Gemeente Rotterdam. De bedrijven waarvoor hij heeft gewerkt waarderen hem om zijn hands-on aanpak, empathie, stressbestendigheid en gezonde dosis humor. Al meer dan 20 jaar adviseert hij overheid en ondernemingen op het brede spectrum van in-, door- en uitstroom en de opzet en uitvoering van mobiliteitscentra. 

Volgens Van Emden komt een gedroomde toekomst van de arbeidsmarkt dankzij data steeds dichterbij.

Op donderdag 10 december geeft Van Emden een keynote op het Werf& Seminar voor Loopbaanprofessionals. De professioneel (loopbaan)coach op senior niveau schetst daarin hoe een gedroomde toekomst van de arbeidsmarkt met behulp van data steeds dichterbij komt. Concreet betekent dat: kandidaten kunnen steeds sneller hun droombaan vinden en organisaties kunnen hun gedroomde kandidaten beter bereiken. Hier alvast een voorproefje van wat we kunnen verwachten.

> Hoe kijkt u aan tegen skills in plaats van diploma’s en ervaring?

‘Van oudsher is de gemeente gewend om vanuit diploma’s en ervaring haar kandidaten te werven en te selecteren. Dat is de laatste 2 jaar behoorlijk aan het kantelen. Er wordt meer en meer gekeken naar skills, maar vooral ook naar de motivatie waarom kandidaten voor Rotterdam willen werken.’

‘Er wordt meer en meer gekeken naar skills en motivatie bij de gemeente.’

‘We kijken daarbij naar de actuele inzetbaarheid en de toekomstige inzetbaarheid. Voor een aantal beroepen blijven diploma’s wel van belang, want bepaalde vakbekwaamheid en specialisatie blijven noodzakelijk. Toch blijkt in de praktijk dat op alle niveaus horizontale en verticale doorstroom en ontwikkeling heel goed mogelijk zijn.’

> Hoe krijgt dat vorm bij de Gemeente Rotterdam?

‘We gaan steeds meer over op wetenschappelijke tools die beweren op een objectieve manier iemands vermogen zichtbaar en bespreekbaar te maken. Dit doen we om toch gevoel te hebben bij het soort skills dat iemand heeft, en of het ook past bij de vraag van de vacaturehouder. Zoals bij de capaciteit die iemand nodig heeft of de opgave die gerealiseerd moet worden.’

‘We hebben geëxperimenteerd met allerlei tools om vaardigheden te beoordelen.’

‘We hebben hiervoor geëxperimenteerd met allerlei psychologische testen, vragenlijsten en kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie blijkt in de praktijk verrassend goed te werken. Zo hebben we bijvoorbeeld game assessments ingezet die mooie resultaten laten zien.’

> Hoe werkt dat dan intern?

‘Belangrijk is dat vraag en aanbod dezelfde taal spreken en op zijn minst zo gecodeerd zijn dat deze ook digitaal de prematches kunnen maken. Bijvoorbeeld op basis van de ESCOen de ISCO, wat is afgeleid van de Europese standaard om beroepen en competenties te duiden. Dat kunnen we gebruiken om de interne arbeidsmarkt van de Gemeente Rotterdam met zo’n 12.000 medewerkers inzichtelijk te maken. Maar ook om uiteindelijk intersectoraal de prematches te gaan maken.’

> Hoe kijkt u aan tegen die intersectorale mobiliteit?

‘Uiteindelijk kan de krimp van de ene organisatie de groei van een andere bewerkstelligen. Dan krijg je een soort ecologisch evenwicht op de arbeidsmarkt waarbij er minder ontslagen hoeven te vallen. Dat draagt dan weer bij aan meer levensgeluk en minder stress bij mensen, waarna er waarschijnlijk minder geld nodig zal zijn voor sociale vangnetten.’

‘Waar loopbaan coaching eerst vooral curatief gedreven was, wordt het nu als preventief instrument omarmd.’

‘Op loopbaangebied zie je dat deze ontwikkeling steeds meer substantieel bijdraagt aan een grotere inzetbaarheid van medewerkers. De beweging faciliteren die mensen willen maken is positief. Loopbaancoaching was eerst vooral curatief gedreven. Nu wordt het ook steeds meer als preventief instrument omarmd, om zo optimaal mogelijk te onderzoeken hoe mensen inzetbaar zijn. Binnen de organisatie of eventueel daarbuiten.’

> Welke kansen en uitdagingen ziet u nog?

‘Op loopbaangebied zijn er veel nieuwe ontwikkelingen. Niet alleen aan de instroomkant wordt nu volop geëxperimenteerd met Artificial Intelligence. Ook aan de loopbaankant komen deze ontwikkelingen nu binnen handbereik. Zo zijn we aan het experimenteren om van een breinprofiel opgesteld vanuit de neurowetenschap, een arbeidsmarktprofiel of inzetbaarheidsprofiel te ontwikkelen.’

‘De zoektocht naar passend en verrassend werk wordt met A.I. een stuk eenvoudiger.’

‘De zoektocht naar passend en verrassend werk wordt daarmee een stuk eenvoudiger. Daardoor kan de loopbaancoach meer tijd besteden aan drijfveren en persoonlijke ontwikkeling. In het verlengde hiervan zijn we ook bezig met de ontwikkeling van digitale leeromgevingen en loopbaanportalen. Dit om zoveel mogelijk medewerkers te bereiken.’

> Hoe krijgt dat vorm? 

‘We onderzoeken met behulp van data waar Blijf-, Verschijn- en Verdwijnfuncties ontstaan. Dit doen we met behulp van recruiters, loopbaanadviseurs, ontwikkeladviseurs en datamedewerkers. We hopen hiermee mensen uit een Verdwijnfunctie naar een Blijf- of Verschijnfuncties te begeleiden. Er is daarmee een innige samenwerking ontstaan tussen loopbaanadvies en recruitment.’

‘Als je optimaal je interne arbeidsmarkt gebruikt, hoef je misschien nooit meer te reorganiseren.’

‘Uiteindelijk wil je optimaal gebruik kunnen maken van je interne arbeidsmarkt. In de praktijk hoef je dan wellicht nooit meer te reorganiseren, en geef je serieus invulling aan de organische ontwikkeling die jij je als organisatie wenst. Als lonkend perspectief kunnen we dat op termijn dan hopelijk ook regionaal tot stand laten komen.

Meer weten?

Op 10 december is Jack van Emden een van de sprekers op het Seminar Loopbaanprofessionals. Je kunt je hier inschrijven om meer te weten te komen over de toekomst van de in- en externe arbeidsmarkt.

Seminar Loopbaanprofessionals

Hier kun je ook nog meer recent interview met Jack van Emden lezen.

Lees meer

Martijn Groot (BrainsFirst): ‘Elk talent verdient een eerlijke, objectieve match’

Objectieve werving en selectie, het blijft lastig. Het klinkt natuurlijk mooi, maar hoe stel je objectief vast of je met de beste kandidaat voor de functie te doen hebt? De beste voor jouw organisatie? Op korte en op de langere termijn? Hoe zorg je dat je bias zoveel mogelijk voorkomt, en afgaat op iemands werkelijke potentieel?

Objectiviteit is in werving en selectie altijd een lastig begrip.

Volgens BrainsFirst is er maar één plek waar je dat echt goed kunt vaststellen: het brein. Een cv vertelt immers alleen wat je deed, hoe lang en voor wie. Maar niet hoe goed en onder welke omstandigheden. Laat staan dat het kan voorspellen hoe iemand een nieuwe opdracht zal uitvoeren. Maar als je in kaart kunt brengen hoe iemand ‘denkt’, kom je daar wel dichtbij in de buurt. Op 10 december, tijdens het Werf& Loopbaanseminar, gaan wetenschapper Ilja Sligte en commercieel directeur Martijn Groot hier nader op in. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is jullie key takeaway op het seminar?

Groot: ‘Future fit zit tussen je oren. Meer precies: in het brein. Daarom introduceren wij het ‘breinpaspoort’ als carrièrekompas, zodat je loopbaan beter past bij waar je van nature goed in bent.’

‘We leven in een tijd waar banen uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst.’

‘We leven in een tijd waar banen uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst. Dan kun je beter je professionele vervolgkeuzes baseren op het meest fundamentele: het menselijk brein. Fact-based in plaats van opinion-based. Dan kan een schijnbaar doodlopende loopbaanweg ineens een kruispunt met perspectief worden.’

> Hoe belangrijk zijn skills nou echt op de arbeidsmarkt?

Skills nemen als bouwstenen van talent is een stap in de goede richting. Dan kom je al tot meer mogelijkheden om een loopbaan richting te geven. Maar goed, met skills als bouwstenen voor je carrière ben je er nog niet. Welke skills heb je in de toekomst nodig? Hoe beoordeel je iemands skills objectief? Wat als iemand die skills nog niet heeft? Onder welke omstandigheden worden de skills verlangd? Ga zo maar door.’

Zoals Josh Bersin laatst al zei op HRTechConf20: “skills are just phrases in a job description”. Ook mijn collega Ilja Sligte schreef hier recent over. Objectiviteit in het meten van skills is lastig. Het gaat meestal om gedrag uit het verleden, of om zelfrapportage. Maar door de breinfuncties in kaart te brengen, kun je beter voorspellen welke skills, capaciteiten en rollen van nature bij iemand passen.

‘Brain skills zijn cruciaal als basis om betere matches te maken wat betreft (loop)baankeuze.’

Het gaat ons dus om de stap verder: brain skills. Die zijn cruciaal op de arbeidsmarkt. Vooral als basis om betere matches te maken wat betreft (loop)baankeuze. Door breinfuncties in kaart te hebben, kunnen mensen makkelijker en sneller naar nieuwe rollen overstappen. Het verschil tussen een brein op z’n plek en niet op z’n plek, is het verschil tussen professioneel welbevinden en burn-out of bore-out.’

> Maar hoe werkt dat dan?

‘Waar het om gaat is faire en future-proof matchmaking als maatschappelijke en economische noodzaak. Om tot een diverse, inclusieve workforce te komen, moet elke recruiter of loopbaanbegeleider net even wat verder kijken dan voorheen. Of eigenlijk: betere instrumenten gebruiken die hen werk uit handen kunnen nemen. Het goede nieuws daarbij is: die zijn gelukkig ook steeds meer voorhanden.’

‘Om tot een diverse workforce te komen, moet elke recruiter net even wat verder kijken dan voorheen.’

‘Het doel zou moeten zijn: een productieve, vitale medewerker aannemen en/of ontwikkelen. En de meetinstrumenten daarvoor moeten betrouwbaar, en ‘bias-arm’ zijn. Zo geef je iedereen een faire kans. Maar instrumenten moeten vooral voorspellend vermogen laten zien op de gewenste gedragingen. Zowel bij instroom (recruitment) als bij door- of uitstroom (talent mobility).’

 Objectieve Objectiviteit in de matching brainsfirst

‘Toekomstbestendig matchen van talent en opportunity doe je door naar potentieel te kijken in plaats van naar past performance. Wat ga je kunnen (leren)? In welke richting is het het meest kansrijk om je te re- of upskillen? Die vragen kun je alleen beantwoorden door op brein-niveau te assessen. Niet omdat wij dat hebben bedacht, maar omdat het brein de biologische basis is van (professioneel) gedrag. Wij maken het alleen inzichtelijk.’

> Kun je iets vertellen hoe jullie afgelopen jaar beleefd hebben?

‘Dit jaar is voor ons team, zoals voor velen, een uitdagend jaar op persoonlijk vlak. Maar voor het gedachtegoed waar BrainsFirst sinds de start voor staat, is 2020 een doorbraakjaar. De maatschappelijke ontwikkelingen – neem onder meer de abrupte omschakeling naar digitaal en de terechte aandacht voor diversiteit en inclusiviteit – zorgden voor enorme toename in urgentie en importantie van onze basisprincipes: 100% remote talent matching en zoveel mogelijk objectieve matching, dus vrij van vooroordelen en ruis.’

‘Voor het gedachtegoed waar we sinds de start voor staan, is 2020 een doorbraakjaar.’

‘Overigens is een andere trend van de laatste maanden wél zorgelijk: het gegroeide wantrouwen ten opzichte van de wetenschap. Gelukkig doet aan de andere kant de data-driven approach ook in HR met steeds nadruk zijn intrede. De toch nog massaal aanwezige subjectiviteit in selectie moet, daar waar dat kan, plaats maken voor een meer objectieve selectie. Dat verdient elk talent.’

Objectiviteit in de matching Objectieve

> Maar hoe weet je al goed wat precies performance bepaalt?

‘Zonder context zijn labels als slim, flexibel, agile of punctueel slechts loze begrippen. Het klopt: op dit vlak staat het vak nog behoorlijk in de kinderschoenen. Terwijl context en een goed profiel de basis vormen voor een goede match. Maar een traditionele IQ-test, persoonlijkheidsvragenlijst of capaciteitentest neemt context niet of nauwelijks mee. Wij hechten juist veel waarde aan context. We merken dat opdrachtgevers zelf enorm veel leren over wat ze nou exact zoeken door met ons die context te bepalen, het profiel te ontleden.’

‘Op het vlak van context staat selectie nog behoorlijk in de kinderschoenen.’

‘We komen op twee manieren tot de gewenste/gevraagde performance:

  1. Door de breinfuncties te meten van een representatieve groep die reeds de verlangde prestatie levert in die context. Vervolgens destilleer je de differentiërende combinatie van breinfuncties. Deze goed presterende breinen gebruik je dan als benchmark. Zo weet je naar welke breinen je op zoek bent. Deze aanpak vraagt natuurlijk wel het een en ander van de opdrachtgever, zoals: een minimaal vereiste steekproefomvang.
  2. De andere methode is via onze intern ontwikkelde en gevalideerde Job Design-methode. Dan bepalen we samen met de opdrachtgever welke exacte professionele gedragingen je op de werkvloer wilt zien. Vervolgens vertellen datamodellen ons welke breinfuncties daarvoor verantwoordelijk zijn en het onderliggende baanprofiel vormen. Dit representeert dan de context. Deze optie is doeltreffend, én praktisch en efficiënt in de uitwerking.’

> Waar zit nog de grootste uitdaging qua prestaties voorspellen?

‘Je wilt weten hoe aangenomen en/of doorgestroomd talent presteert op de werkvloer. Het liefst over een langere periode. Daar heb je vooral tijd voor nodig. In topvoetbal en enkele andere sectoren zijn we daartoe inmiddels in staat. Maar als je morgen begint met meten in een nieuw werkdomein moet je enig geduld hebben om het verwachtte bewijs in de praktijk terug te zien. Onze belofte: de ontwikkelde datamodellen zijn voorspellend en worden met de tijd nog beter.’

Objectiviteit in de matching. Objectieve

> Jullie sloegen recent de handen ineen met Manpower. Hoe leren jullie daar weer van?

‘Die samenwerking is veelbelovend in veel opzichten. Manpower zet zich in om de herdistributie van talent in de toekomst te faciliteren. Zij hebben al schaal. En ze voegen graag de daad bij het woord. Diversiteit, inclusiviteit, atypisch talent, life long learning, re-skilling, upskilling: door er alleen op strategisch niveau over te praten, verandert er weinig. En als je weer doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Het roer moet dus om. Ons instrument stelt hen in staat naar potentieel te kijken – los van cv, afkomst, opleiding, geslacht of wat ook. Zo komt hun missie om elk talent een passende baan te bieden daadwerkelijk dichterbij.’

> Heb je nog meer recente voorbeelden, à la gemeente Rotterdam?

‘Het gebeurt wekelijks dat opdrachtgevers verrassende matches krijgen, door met BrainsFirst te werken. In het voetbal zijn dat bijvoorbeeld jongens die fysiek op hun 17de achterlopen, op randje van afwijzing staan, maar toch het voordeel van de twijfel krijgen op basis van onze test-scores. Om vervolgens in (Jong) Oranje te debuteren. Ook in bijvoorbeeld IT, finance, consultancy, trading, internships, data science en luchtvaart is het standaard dat er uit trajecten voor de opdrachtgever gehoopte, of gewenste verrassende uitkomsten rollen.’

Meer weten?

Meer weten over zoveel mogelijk objectiviteit in de matching? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.

objectiviteit in de matching

Lees ook

LDC: ‘Op arbeidsmarkt kampt A.I. nog vaak met kip-en-eiprobleem’

Over de toepassing van kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel te doen. Ook in de arbeidsmarkt. ‘Hoe Artificiële Intelligentie het loopbaanvak gaat ondersteunen!‘ heeft Maurice Vermunt dan ook zijn bijdrage genoemd aan het Loopbaanseminar op 10 december. Maar ondanks dat uitroepteken, zegt hij ook direct erbij te waken voor al te opgeklopte verwachtingen. Want A.I. heeft volgens hem zeker wel potentie, maar de praktijk gaat echt nog niet zo hard als soms wordt gedacht, stelt hij.

Vermunt is algemeen directeur bij LDC, een bureau dat al 30 jaar vooral testsoftware ontwikkelt, voor ‘arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid’. Een concreet voorbeeld hiervan is het AD Assist; een systeem dat arbeidsdeskundigen ondersteunt in hun werk. Hier wordt al artificiële intelligentie (A.I.) in gebruikt om mensen werk te geven dat bij ze past. Maar dan wel met de kanttekeningen ‘realistisch eerlijk verhaal’ en ‘geen gebakken lucht’, benadrukt hij. Tijd voor een nadere kennismaking.

> Hoe ver zijn jullie met jullie A.I.?

‘De data die nodig zijn om kunstmatige intelligentie goede suggesties te laten geven, is vaak niet direct voorhanden. Hiervoor bestaan verschillende oplossingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te werken met ‘lerende systemen’. Als de applicatie ook zonder A.I.-component al meerwaarde kan bieden aan de gebruiker, dan kunnen de data tijdens gebruik aangevuld worden. Het algoritme kan dan tijdens gebruik bijleren en zelf bepalen wanneer er op een bepaald gebied voldoende data is om goede suggesties te kunnen doen.

‘De data die nodig zijn om A.I. goede suggesties te laten geven, zijn zelden direct voorhanden.’

Dit gebeurt dan eerst op veel voorkomende datasoorten en na verloop van tijd ook op de minder frequent voorkomende elementen. Een andere insteek kan zijn om het systeem bij het opstarten te laten beginnen op een bestaande dataset, zoals onze kwalitatief hoogwaardige functie-takenset. Hoewel deze gegevens vaak niet helemaal geschikt of compleet zijn, kan het soms wel een bruikbare uitgangspositie opleveren; een soort startpakket.’

> En hoe werkt dat bij een loopbaanvraag?

‘Elke loopbaanvraag is te ontleden tot een logisch vraagstuk, uitgedrukt in data. Het knelpunt hierin is meestal de hoeveelheid data die nodig is om antwoord te kunnen geven op de vraag. Deze data moeten zeer uitgebreid zijn en van een bepaalde samenstelling. Dat is in de praktijk lang niet altijd mogelijk. Naast kunstmatige intelligentie zijn er echter ook andere tools die kunnen helpen, zoals meer conventionele algoritmes of zoekmechanismen. Een combinatie van A.I. met deze meer conventionele tools kan vaak ook uitkomst bieden.’

> Wat zijn de grote uitdagingen die jullie qua A.I. tegenkomen?

‘We maken bij de ontwikkeling van het systeem een vooronderstelling: we gaan ervan uit dat de gebruikers bereid zijn om het systeem te gebruiken, terwijl de kunstmatige intelligentie in de beginfase nog getraind moet worden en geen bijdrage kan leveren. Dit heeft een beetje het karakter van een kip-en-eiprobleem. Daarnaast vergen A.I.-algoritmes vaak bijstelling om tot goede resultaten te komen. En ook dit kan pas later in het traject plaatsvinden als er voldoende data verzameld is.

‘Experimenteren is de charme van A.I.-ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

Hierdoor weten we pas laat in het ontwikkeltraject of onze veronderstellingen echt uitkomen. We zorgen voor voldoende feedback en afstemming met de gebruikers, bijvoorbeeld in de vorm van een co-productie, maar helemaal zeker weten of het gaat werken doen we pas als het voltooid is. Dit is tegelijkertijd ook de charme van dit soort ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

> Hoe denk je dat loopbaanprofessionals tegen A.I. aankijken?

‘De huidige generatie tools die loopbaanprofessionals ondersteunen zijn geëvolueerd uit de vroegere vragenlijsten op papier. Deze tools krijgen steeds meer mogelijkheden. Je kunt de uitslag nu bijvoorbeeld makkelijk presenteren in mooie grafieken en je kunt data makkelijker combineren. Zo kun je bijvoorbeeld de uitslag van een interessetest combineren met gegevens over beroepen en daar kwalitatief goede uitspraken over doen. Deze evolutie zal zich voortzetten en de nieuwe generatie tools zal steeds meer A.I. gebruiken om tot dit soort matches te komen.

‘Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, lastig om een concreet beeld van A.I. te krijgen.’

Wel staan deze ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, nog lastig om hier een concreet beeld van te krijgen. De werking van kunstmatige intelligentie is ook niet eenvoudig uit te leggen. De algoritmes zijn gebaseerd op ontoegankelijke wiskunde en een metafoor doet altijd tekort aan de echte werking. Maar het onbegrip verdwijnt vanzelf als de praktijk laat zien dat AI een nuttige bijdrage kan leveren als digitale assistent voor de mens. De medische sector is hier alvast een mooi voorbeeld van, zo blijkt uit KPMG-onderzoek.

> Wat is je key takeaway tijdens het seminar?

‘Dat het vak van loopbaanadviseur professionaliseert. Zo is er op het vlak van het instrumentarium ook sprake van een evolutie. Kort samen te vatten als: papier -> CD-Rom -> online -> online met A.I. Wij werkten al in de tijd van de CD-Rom – en zelfs al eerder – met een beroependatabase. Die heeft nu geleid tot een kwalitatief hoogwaardige basisset, op basis waarvan we verder A.I. kunnen ontwikkelen.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed. Er zijn zeer veel factoren die hierin een rol spelen. Het is onmogelijk om kunstmatige intelligentie deze vraag in één keer te laten beantwoorden. Dit is en blijft mensenwerk. De professionals die zich hiermee bezig houdenkunnen echter wel ondersteund worden door geautomatiseerde tools. Ook A.I. kan hier dus een bijdrage leveren, op voorwaarde dat er voldoende gegevens beschikbaar zijn. En dat zal dus niet voor alle vraagstukken binnen dit domein het geval zijn.’

Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees ook

Het Nieuwe Recruitment: eerst de ‘fit’, dan pas het cv

Waar was of ben je minder goed in? Wat zorgt ervoor dat je ‘s morgens je bed uitkomt? Welke karaktereigenschappen verwacht ik niet bij jou? Wat is voor jou het wachten altijd waard? Het zijn misschien niet de standaard sollicitatievragen, maar ze leveren wel een gesprek op over je persoonlijkheid. En dat is precies waar het om draait bij Het Nieuwe Recruitment, een landelijk werkend recruitmentbedrijf, gevestigd in Rotterdam.

Wat zorgt ervoor dat je ‘s morgens je bed uitkomt? Wat is voor jou het wachten altijd waard?

Ze hebben er zelfs een kaartspel voor ontwikkeld, met ruim 50 van zulke persoonlijke vragen. Dat (voor iedereen aan te vragen) kaartspel is in co-creatie samengesteld op basis van de zogeheten Gouden Sessie, een avond in juli met partners, klanten, en onder meer chef-kok Herman den Blijker. ‘Het is een van onze middelen om met recht te kunnen zeggen dat we Het Nieuwe Recruitment zijn’, aldus marketing & recruitment consultant Krista Kostwinder.

Eerst de fit, dan het cv

Want wat echt telt is eerst de persoonlijkheid van kandidaten, aldus Kostwinder, en dan pas het cv. ‘Wij geloven dat wie jij bent, belangrijker is dan wat je hebt gedaan. We willen dus weten wat iemand zijn passie, drijfveren en ambities zijn in het leven. Met de verrassende vragen in het kaartspel kun je uit je comfortzone stappen en het over een andere boeg gooien om erachter te komen wie de persoon tegenover je is.’

‘Door meer naar het persoonlijke plaatje te kijken, durven bedrijven meer.’

krista kostwinder hnr dusDoor op een meer persoonlijke manier het recruitmentproces aan te pakken, draai je eigenlijk het hele proces om, zegt Kostwinder (foto). ‘Hierbij staat de persoon op 1. Daarnaast kijken we naar het gehele plaatje. Door dat hele persoonlijke plaatje in kaart te brengen tijdens een kennismakingsgesprek of wervingsexperience, durven bedrijven en werkgevers meer risico’s aan te gaan. Dit geeft werkzoekenden een kans die ze anders misschien niet zo snel hadden gekregen. Je krijgt andere gesprekken, betere gesprekken over wie je bent als persoon.’

‘We horen vaak dat dit leidt tot meer gelukkige matches.’

Die methode blijkt in de praktijk te werken, benadrukt ze. ‘Harde cijfers zijn moeilijk te geven. Maar we horen vaak dat het leidt tot enerzijds unieke ervaringen en anderzijds gelukkige matches. En dat kandidaten die zo zijn binnengekomen, gemiddeld langer blijven dan als ze op de traditionele manier zijn aangenomen.’

Experiences

Hoe werkgevers dan de kans krijgen om die persoonlijke vragen aan hun kandidaten te stellen en die andere kant van sollicitanten te leren kennen? Daar hebben ze bij Het Nieuwe Recruitment ook een bijzondere manier voor ontwikkeld: experiences. Vóór corona kon het bijvoorbeeld zomaar gebeuren dat een hele bus vol kandidaten voor de functies van loodgieter of technisch tekenaar naar een voetbalstadion werd gebracht om daar aan een zipline doorheen te vliegen. Of dat kandidaten via de watertaxi door Rotterdam scheurden, om vervolgens gezamenlijk aan opdrachten te werken.

In de huidige coronatijd zijn zulke experiences natuurlijk moeilijker te organiseren, aldus Kostwinder. Zo werd in juni nog een grote hal van 10.000 vierkante meter in Gorinchem afgehuurd, voor 12 sollicitanten. Ook daarna werden nog wel behoorlijke evenementen georganiseerd, ‘zo’n 3 à 4 in de maand’, maar met de tweede golf wordt ook dat moeilijker. ‘Tot eind september hielden we bijvoorbeeld ontbijtsessies, maar dat kan nu helaas ook niet meer.’

BN’er erbij

Wel probeert Het Nieuwe Recruitment (kortweg: HNR) de beleving van de wervingsdagen nu ook naar online te vertalen. En dat betekent bijvoorbeeld dat een BN’er erbij is die de boel aan elkaar praat, om het ook nu voor kandidaten én werkgevers tot een bijzondere belevenis te maken. Op de site van HNR staan al tal van filmpjes met zulke BN’ers, van Jorgen Raymann tot oud-Heel Holland Bakt-winnaar Hans Spitsbaard en ‘verbinder’ Rob Mes.

Maar ook nu blijft het uitgangspunt overeind, benadrukt Kostwinder. Dus: het cv van de kandidaat komt pas laat in beeld, bij het eerste gesprek of de wervingsexperience krijgt de organisatie het nog niet te zien, want dan gaat het alleen om de persoonlijke aspecten van de kandidaat (onder meer gemeten via de bekende Big Five). ‘Dat is voor veel organisaties in het begin nog best een drempel die ze over moeten’, zegt ze.

‘Tikje brutaal’

HNR werft kandidaten altijd uit naam van de klant. Maar het bedrijf is wel een ‘tikje brutaal’ en daagt klanten graag uit anders te denken, zegt Kostwinder. ‘Zo laten we ze altijd wel kennismaken met mensen aan wie ze zelf niet zo snel gedacht hebben, maar die misschien wel goed passen. We willen aan de ene kant namelijk zo goed mogelijk kwalificeren wat past, maar aan de andere kant ook mogelijkheden creëren waar in eerste instantie niet aan gedacht wordt. .’

‘Je moet het durven én leuk vinden om in een groep sollicitanten terecht te komen.’

Enthousiasme is daarbij een belangrijke eigenschap, zegt ze. Je moet het durven én leuk vinden om in een groep sollicitanten terecht te komen, samen te werken en je persoonlijk op te stellen. Voor de klant is dat volgens haar natuurlijk ook een voordeel. ‘Die krijgt in korte tijd de kans om 4 à 5 kandidaten te spreken. Dat scheelt tijd, en geeft een brede blik, terwijl je toch heel andere gesprekken hebt met kandidaten over wie hij of zij is als persoon.’

9 van de 10 keer verrassing

Het kaartspel helpt daar dus bij, zegt ze. ‘Het voorkomt dat je in een kennismaking steeds dezelfde vragen stelt, met steeds dezelfde antwoorden. Door het kaartspel heb je andere vragen wat 9 van de 10 keer voor een verrassingseffect zorgt.’ En dat gaat zelfs ver voorbij alleen sollicitaties, aldus Kostwinder. ‘Je kunt het ook tijdens een etentje gebruiken. Gegarandeerd de hele avond goede gesprekken.’

Het uiteindelijke doel van HNR, zo zegt ze, is: klanten uitdagen en op een unieke manier laten zien dat ‘persoonlijke matches’ de manier zijn om nieuwe collega’s aan te trekken. En dan vervolgens: die klant ‘volledig ontzorgen, tot aan de onboarding aan doe’. Zelf werkt ze nu zo’n jaar bij het bureau. Tot veel genoegen, benadrukt ze. ‘De persoonlijke aanpak biedt oneindig veel leuke situaties en mogelijkheden.’

‘Buiten de lijntjes kleuren’

In gesprek gaan met klant én opdrachtgever, dat is wat haar drijft. ‘Veel klanten denken bijvoorbeeld zelf goed te weten wat ze zoeken. Maar daar challengen wij hen ook graag op. Waarom stel je deze functie-eisen eigenlijk? Bijna elke hiring manager zoekt een schaap met 5 poten en een gouden randje. Maar een schaap loopt toch maar op 4 poten. Wat als je een toppersoonlijkheid vindt met twee punten op het cv die misschien niet helemaal matchen? Dat betekent niet dat het geen fit kan zijn.’

‘Bijna elke hiring manager zoekt een schaap met 5 poten en een gouden randje.’

Soms moet je als recruiter daarom een beetje ‘buiten de lijntjes kleuren’, zoals ze het noemt. ‘We zeggen niet voor niets tegen onze kandidaten: “Heb jij het lef? Sluit aan bij een wervingsexperience!” Dat lef geldt natuurlijk ook voor onszelf, om continu te blijven doorontwikkelen. Wij geloven met ons concept niet alleen mensen een kans te kunnen geven die ze anders misschien niet zo snel hadden gekregen. Door er echt een belevenis van te maken kunnen we ook latent werkzoekenden aantrekken die anders misschien niet zo snel reageren. Wat je zegt: Het Nieuwe Recruitment dus.’

Lees ook

Hoe VolkerRail zijn werving en selectie volledig vernieuwt – en zo makkelijker vacatures vervult

Toen Martine Bom in 2019 als recruiter binnenkwam bij VolkerRail was er een vacature die al twee jaar openstond: onderhoudsspecialist groot materieel. Er was van alles aan gedaan om ze te vinden, tot bureaus aan toe, maar het lukte maar niet de geschikte kandidaat te vinden. Bom besloot daarop om maar eens in de werkplaats te gaan praten met mogelijk toekomstige collega’s van deze professional.

De mannen in de werkplaats gaven aan de drempel om te solliciteren vrij hoog te vinden.

Wat bleek? De mannen in de werkplaats gaven aan de drempel om te solliciteren vrij hoog te vinden. Een cv? Een sollicitatiebrief? Dat paste eigenlijk helemaal niet bij ze, gaven ze aan. Waarop Bom de aanpak veranderde. Het traditionele proces werd overboord gezet, en ingeruild voor open selectiedagen. Bij de eigen materieeldienst in Dordrecht mocht iedereen komen kijken. En er werd ook reclame gemaakt met een laagdrempelige insteek: ‘Machines kijken? Kom dan eens langs!’

Wie houdt van grote machines?

De open dag werd bekend gemaakt via een advertentie in de lokale krant, maar ook via sociale media. Via Facebook werden bijvoorbeeld specifiek mensen getarget die houden van ‘grote machines’ of ‘Formule 1’. ‘Mensen die misschien nog nooit van deze functie gehoord hebben, en er daarom normaal ook niet zo snel op zouden reageren. Maar nu wel laagdrempelig konden ontdekken dat het mogelijk toch iets voor hen zou zijn’, vertelt ze.

En er was nog een nieuw effect: ook medewerkers maakten ineens reclame. ‘Ze werden echt ambassadeur’, aldus Bom. En met resultaat. ‘We hebben op die open dag meteen een aantal koffiegesprekken ingepland. En uiteindelijk is de vacature die twee jaar openstond niet één keer vervuld, maar zelfs twee keer.’

Meer op de kandidaat gericht

Het voorbeeld tekent de verandering die de werving en selectie doormaakt bij VolkerRail, het onderdeel van familiebedrijf VolkerWessels dat met 1.100 medewerkers dagelijks werkt aan bouw en onderhoud van het spoor, sluizen, bruggen en op Schiphol. De traditionele aanpak van post & pray wordt steeds meer ingeruimd voor een meer moderne aanpak, waarin de behoefte van de kandidaat centraal staat.

De traditionele aanpak van post & pray wordt steeds meer ingeruimd voor een meer moderne aanpak.

Het is een ontwikkeling zoals momenteel veel organisaties die doormaken. Bom streeft daarin ook continu naar verbetering, zegt ze. Volgt webinars, leest blogs, laat zich graag inspireren. ‘Wat we nu doen is bijvoorbeeld een survey sturen naar alle sollicitanten. Hoe heb je het proces ervaren? Waar kunnen we nog verbeteren? We merken dat we mensen nog wel eens in het proces verliezen. Zo willen we continu blijven sleutelen.’

Selectiedagen

Het traditionele selectieproces bij VolkerRail bestond altijd uit drie rondes: een eerste gesprek, gevolgd door een tweede gesprek, en een assessment. Nu worden ook selectiedagen georganiseerd, waarbij je als kandidaat de volgende dag meteen de uitslag krijgt. ‘Veel hiring managers vinden het heavy om zóveel gesprekken achter elkaar te houden. Maar je wint er ontzettend veel tijd mee. En kandidaten vinden het ook fijn. De vacature voor uitvoerder hadden we zo in 9 dagen vervuld. Dat is echt razendsnel, dat duurde in het verleden echt veel langer.’

Hiring managers vinden het vaak heavy om zóveel gesprekken achter elkaar te houden.’

Vóór corona merkte Bom al vaker dat het wat traditionele sollicitatieproces van VolkerRail voor veel kandidaten te lang duurde. Ze haakten daardoor vroegtijdig af. De selectiedag heeft dat aantal flink teruggedraaid. En er was nog een voordeel, vertelt ze. ‘Als het kan plannen we op zo’n selectiedag ook een lunch met de toekomstige collega’s. Dat is positief voor de kandidaat, zo was mijn eerste gedachte: kan die alvast kennis maken. Maar het blijkt ook heel positief uit te pakken voor de huidige medewerkers. Die geven aan: we hebben eindelijk het gevoel óók een rol te hebben in de selectie. Daardoor verloopt het hele proces ook soepeler.’

Nog beter afwijzen

Met deze veranderingen is ze er echter nog niet, vertelt ze. Voor volgend jaar staat bijvoorbeeld op het programma om nog eens goed te kijken naar de afwijzingen. ‘Ik heb zelf aan bureauzijde gewerkt. Daar leerde je wel dat afwijzen een van de belangrijkste onderdelen van het recruitmentwerk is. Want als je iemand niet goed afwijst, kun je hem of haar eigenlijk nooit meer opnieuw bellen.’

‘We willen dat kandidaten die zijn afgewezen tóch een positief verhaal over ons blijven vertellen.’

En daarin valt voor VolkerRail nog wel een verbeterslag te maken, zo leert de survey onder sollicitanten. ‘Goed afwijzen ís ook heel moeilijk, maar de feedback die wij geven wordt niet altijd als positief ervaren. Daar wil ik volgend jaar nog wel iets aan gaan doen, bijvoorbeeld via workshops voor hiring managers. Zodat we hopelijk bereiken dat kandidaten die zijn afgewezen tóch een positief verhaal over ons blijven vertellen.’

volkerrail dus

Ook wil Bom in 2021 nog verder aan de slag met content: foto’s en filmpjes om het werk bij VolkerRail meer aan de markt duidelijk te maken. Alles om de candidate experience te verbeteren, zegt ze. ‘Je moet continu je manier van werven blijven verbeteren, zeker als het gaat om de schaarse technische profielen die wij vaak zoeken.’

Meer weten?

Dit verhaal kwam tot stand in samenwerking met auteur/ HR Business Partner / Docent Joost Seijsener, die adviseert over hoe sollicitatieprocessen te vernieuwen. In de vroege ochtend van 24 november is hij spreker tijdens een webinar ‘NK voor de recruiters, Mensen erbij, W&S 3.0‘, een interactieve workshop over het sollicitatieproces en het belang om dit vernieuwen. Klik hier voor alle informatie of om je meteen in te schrijven.

5 opvallende manieren om de rode loper uit te leggen op je recruitmentsite

Als je op zoek bent naar goede kandidaten, wil je hen ook graag een goede ervaring geven. De rode loper voor ze uitrollen, als het ware. Maar toch zie je in de praktijk dat veel recruitmentsites nog helemaal niet zo uitnodigend zijn. Solliciteren is er vaak een beproeving, met ellenlange sollicitatieformulieren. Of de vacatures zijn opgemaakt in een ondoordringbare letterbrij. Als je überhaupt al passende vacatures krijgt voorgeschoteld.

Zoek je goede kandidaten, dan wil je hen ook graag een goede ervaring geven.

Dat kan anders, zeggen Karlien Donders en Ramses Serno. Met hun bureau Floyd & Hamilton specialiseren ze zich al 10 jaar in hoe recruitmentsites te verbeteren. In een recente whitepaper schreven ze 10 learnings op die ze in die tijd opdeden. En daar zitten best veel slimme dingen in, waar ook veel Nederlandse recruitmentsites hun voordeel mee zouden kunnen doen. Een interview, aan de hand van 5 van zulke slimmigheden.

#1. Referral via je site

Referral is een belangrijke bron van werving voor veel organisaties. Maar recruitmentsites houden er zelden rekening mee. Waarom eigenlijk niet, vraagt Donders zich af. ‘Dit wordt nog weinig gefaciliteerd in recruitmentsites. Terwijl het heel simpel in te richten is, met een invulscherm waar referrees hun referral kunnen invullen. Waarna de gerefereerde een berichtje krijgt met een link naar een persoonlijke website. Dan is de candidate journey dus al helemaal voorgekookt, en meteen relevant.’

‘Referral wordt nog veel te weinig gefaciliteerd in recruitmentsites.’

Bij Hunkemöller heeft Floyd & Hamilton dit ingericht met de werknemers-app , Refer a Shero. ‘Die tool werkt al in 9 landen’, vult Serno aan. Er is een koppeling met Workday, en medewerkers kunnen een ‘brand ambassador score’ bijhouden. De gerefereerde krijgt zijn persoonlijke landingspagina op de recruitmentsite en kiest zelf vacatures, en moet ook zélf solliciteren. Maar zo bouwt Hunkemöller wel sneller een talentpool op. In een winkel is de app bovendien makkelijk te gebruiken voor de sollicitanten die via de winkel binnenkomen. En bij Mediq zoeken ze bijvoorbeeld via hun eigen intranet op deze manier naar verpleegkundigen.

#2. Nooit een 0-resultaat

Zoeken op vacatureoverzichten? Veel kandidaten hebben bepaald niet het idee dat hier de rode loper voor ze wordt uitgelegd. En dat terwijl dit een van de belangrijkste onderdelen van een wervingssite is. Gebruik bijvoorbeeld nooit een categorie ‘overig’, tipte Bas van de Haterd onlangs nog. En hoed je ook voor een 0-resultaat, adviseert Donders. ‘Als je kandidaat een vacature zoekt, zorg dan dat je hem of haar altijd in elk geval een vacature laat zien’, aldus Donders. ‘De kandidaat kan heus zelf wel bepalen of het iets voor hem of haar is. En zelfs als je op het moment geen vacatures hebt, kun je bijvoorbeeld nog wel vragen of je hem of haar een job alert mag sturen.’

Ook belangrijk, zegt Serno: laat je inspireren door andere sites. Ook buiten recruitment. En leer daarvan. Zelf verwijst hij in dit geval bijvoorbeeld naar de bijna Google-esque cleane opmaak van de homepage van verzekeraar a.s.r., waar hij ooit keek om een verzekering af te sluiten. Geen toeters en bellen, geen fratsen, maar 5 knoppen, en een zoekveld waar je je vraag in kwijt kunt. ‘Bij een recruitmentsite moet er natuurlijk meer inspiratie in, maar dit is wel een voorbeeld hoe je een bezoeker of kandidaat snel via een chat-achtige navigatie stuurt richting een passende oplossing en een goede conversie, denk ik.’

#3. Kandidaten níet op je site

Recruitmentsites, dat is waar Floyd & Hamilton zich in specialiseren. Maar soms hebben ze liever dat kandidaten helemaal niet eens op die sites terecht komen. Bij een dynamische chat gaan kandidaten bijvoorbeeld door het hele sollicitatieproces, zónder de recruitmentsite ook maar bezocht te hebben. ‘Je hoeft de chat niet te verlaten voor de hele ervaring’, aldus Donders.

‘Je hoeft de chat niet te verlaten voor de hele ervaring.’

Zo’n chatnavigatie is wat anders dan een chatbot, benadrukt ze. ‘We schrijven voor die navigatie een aantal paden helemaal uit, en eindigen altijd met een relevant vacatureresultaat, en daarna een sollicitatieformulier. Daar kun je dan bijvoorbeeld weer knockout-vragen in stellen. Zoals: ben je in het weekend beschikbaar? Het zal je misschien verbazen, maar bij een vacature voor ‘weekendhulp’ vulden veel kandidaten hier toch nog ‘nee’ in. Die kun je dan wel wijzen op vacatures die mogelijk wél passen.’

#4. De salariscalculator

Voordat kandidaten ertoe over te gaan ergens te solliciteren, willen ze meestal weten wat ze er kunnen gaan verdienen. Toch ontbreekt het salaris nog vaak op recruitmentsites. Wil je helemaal de rode loper uitrollen voor je kandidaten, dan kun je dit zelfs interactief maken. Serno: ‘Bij Praxis merkten we dat veel kandidaten zochten naar hoeveel ze er gingen verdienen. Daarom hadden we al een salariscalculator bij de vacature, maar hebben we recent ook een eigen landingspagina voor de salariscalculator gebouwd. Daarmee kun je zelf uitzoeken wat in een bepaalde functie je salaris wordt.’

#5. De after sales

Een andere ‘quick-win‘ voor veel recruitmentsites: de after sales. Als iemand heeft gesolliciteerd, volgt vaak een afgemeten ‘Bedankt voor je sollicitatie’. Maar verder gebeurt er zelden iets. Terwijl je ook hier best de rode loper mag uitrollen. Waarom hier niet wat meer content gedeeld? Een leuk filmpje? Nog wat meer informatie? De sollicitant oproepen de vacatures te delen met anderen? ‘Het is bijna een gemiste kans’, zegt Donders. ‘Je bedankpagina is gewoon een contentpagina, net als bijvoorbeeld je 404-pagina. Waarom zou je die niet beter benutten?’

‘Je bedankpagina is gewoon ook een contentpagina. Waarom zou je die niet beter benutten?’

In het nieuwe systeem ContentComposer dat Floyd & Hamilton hanteert zit dit ook al ‘min of meer ingebakken’, legt ze uit. ‘Je wordt als gebruiker in elk geval gedwongen om er even over na te denken of je hier nog iets extra’s plaatst of niet.’

Meer weten?

Meer weten over hoe je met de juiste elementen een succesvolle recruitmentsite realiseert? Of op zoek naar meer inspirerende voorbeelden? Kijk dan eens rond op de site van Floyd & Hamilton. Download de whitepaper. Of kijk hier de hele bijdrage aan Werf& Live nog eens terug:

Lees ook

Hoe WhatsApp steeds verder het werving- en selectieproces binnensluipt

WhatsApp is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Maar in werving en selectie wordt het nog steeds maar mondjesmaat gebruikt. En dat terwijl er toch tal van nuttige toepassingen te bedenken zijn, zeggen Bastiaan Brans van OTYS en Luuk van Neerven van Joboti. Toepassingen die bovendien vaak veel beter werken dan de meer traditionele communicatiemethodes.

Er zijn tal van nuttige toepassingen voor WhatsApp in recruitment.

Hoe je dat precies doet, WhatsApp gebruiken in je werving en selectie? Daar gaan ze woensdag 18 november op in tijdens een interactief webinar. Hier alvast een voorproefje op wat je dan kunt verwachten.

Wat is jullie belangrijkste takeaway?

whatsapp in werving en selectie bastiaan bransBrans: ‘Een kandidaat aan de telefoon krijgen of snel een reactie op een mail ontvangen wordt elke dag lastiger. Je gebruikt WhatsApp nu ongetwijfeld al om contact te leggen met kandidaten die in procedure zijn. Wij willen vertellen hoe je WhatsApp ook kunt inzetten om kandidaten eenvoudig te laten solliciteren, automatisch op de hoogte te houden van de status van hun sollicitatie of heel snel kunt vragen om hun actuele beschikbaarheid. Maar ook hoe je bijvoorbeeld job alerts via WhatsApp kunt versturen.’

Wat missen organisaties die nog niet appen met sollicitanten?

Brans: ‘Heel vaak zie je dat bureaus en recruiters nog vastzitten in de klassieke manier van communiceren. Social platforms zoals LinkedIn hebben iedereen de ogen al weten te openen dat je ook op een andere manier kunt – en zelfs: móét – communiceren met kandidaten. Maar lang niet iedereen zit op LinkedIn. Door een medium te gebruiken dat bijna iedereen gebruikt, zorg je dat je nauwer en persoonlijker in contact staat met je kandidaat dan ooit tevoren. Het is een toegankelijkere manier van contact leggen en contact onderhouden.’

‘Als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, blijkt al een conversiestijging van 20%.’

whatsapp in werving en selectie luuk van neervenVan Neerven: ‘Persoonlijk denk ik dat recruiters whatsappen als time consuming zien. Door het proces voor een groot deel te automatiseren zorg je dat het tijds- en kostenefficiënt is. Uit onderzoek blijkt dat als een kandidaat met WhatsApp kan solliciteren, er al een conversiestijging van 20% is. Dat betekent dat organisaties sowieso kandidaten missen als ze deze optie niet aanbieden. Daarnaast kun je als organisatie WhatsApp inzetten om geautomatiseerd je kandidatenbestand actueel te houden.’

Hoe bedoel je dat?

Van Neerven: ‘Je kunt steeds meer qua communicatie met jouw kandidaat en/of medewerker in het proces. Uiteraard heb je het initiële contact met een potentiële kandidaat. Dan kunnen toolings zoals de chatbot van Joboti op de website een uitkomst bieden. Kandidaten laten solliciteren via WhatsApp is een volgende laagdrempelige manier om hen over de streep te trekken. Plus dat ze dan vaak veel meer informatie willen delen, in vergelijking met een standaard sollicitatieformulier.’

‘Kandidaten willen via WhatsApp vaak meer informatie delen dan in een sollicitatieformulier.’

Brans: ‘We kunnen WhatsApp bijvoorbeeld ook koppelen aan je OTYS-agenda. Zo kun je ook geautomatiseerd intakes plannen en afspraken definitief maken. Als uitzendbureau kun je het bijvoorbeeld ook koppelen aan de reguliere planning. Je kunt er een simpele beschikbaarheidsvraag mee uitsturen, zoals: kun je morgen werken? Om maar een voorbeeld te noemen.’

Zijn er goede voorbeelden waar je aan denkt?

Brans: ‘Voor detacheerders of uitzenders is snelheid erg belangrijk. Hoe sneller je met kandidaten kunt schakelen over hun interesse in een opdracht en hun beschikbaarheid, hoe sneller je bij de opdrachtgever de juiste kandidaten kunt voorstellen. Zo werken we nu met een aantal detacheerders die voorheen pas kandidaten gingen bellen en mailen op het moment dat er een nieuwe opdracht binnenkwam. De response rate en de reactiesnelheid van de mail was echter laag en vaak is het onmogelijk om snel een kandidaat telefonisch te pakken te krijgen.’

‘Een beller is sneller, dat gaat steeds minder op.’

‘Er is een oud gezegde onder recruiters: een beller is sneller. Maar dat gaat steeds minder vaak op. Nu stuurt onze chatbot in WhatsApp de geselecteerde kandidaten vanuit het ATS-systeem een appbericht met de vraag of hun beschikbaarheid nog klopt en of ze geïnteresseerd zijn. We zien dat het merendeel van de kandidaten al binnen een uur reageert op dat appje. Daarna kan de recruiter zelf met de geïnteresseerde kandidaten snel de volgende stap zetten.’

Wat vinden jullie zelf het meest opvallend over WhatsApp in recruitment?

Van Neerven: ‘Opvallend is te zien dat kandidaten in een chatgesprek bereid zijn om meer vragen te beantwoorden dan via een formulier. Heel eerlijk, solliciteren via chat is voor een kandidaat vaak niet sneller dan via een formulier. Maar door de andere beleving ervaren ze het heel anders. We zien dat de conversie van kandidaten die de chat afrondt een stuk hoger ligt dan bij een formulier.’

whatsapp in werving en selectieEn wat is ‘de volgende stap’, denken jullie?

Brans: ‘Een mooie innovatieve stap die we willen maken, is het up-to-date houden van kandidaten tijdens hun recruitmentproces. Als je een pizza bestelt, ontvang je bij elke stap een sms-notificatie. Maar als je ergens solliciteert – vaak toch iets belangrijker dan je pizzabestelling – hoor je als kandidaat soms dagen of weken niets en blijft het proces een black box.

‘Bij een pizza word je vaak beter op de hoogte gehouden dan bij een sollicitatie.’

‘Door WhatsApp te koppelen aan de fases in je ATS, kun je kandidaten per fase automatisch een app met een update sturen, zelfs met misschien een korte video met tips voor het eerste interview. WhatsApp wordt zo steeds meer de schakel tussen je recruitmentsite en het ATS.’

Meer weten?

Op woensdag 18 november geven Luuk van Neervan en Bastiaan Brans een webinar over WhatsApp in werving en selectie. Ook je conversie verhogen? Of benieuwd naar alle andere toepassingen? Schrijf je dan nu in!

whatsapp in werving en selectie

Lees ook