10 vragen aan Madelon Spaan: ‘Een profiel is slechts een profiel; het gaat om de persoon erachter’

Hoe denken mensen in het recruitmentvak? Hoe zien zij het vak veranderen? Hoe zijn ze gekomen waar ze nu zitten, en waar zien ze zichzelf over 5 jaar? In deze serie leggen we verschillende mensen in het vak deze en andere vragen voor. Vandaag de vierde aflevering, met Madelon Spaan, senior recruitment consultant HR bij Compagnon:

#1. Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

‘Ik ben aanvankelijk in de breedte in het vak ontwikkeld. Ik was HR-adviseur bij Achmea. Door veranderingen in de organisatie ben ik op een gegeven moment op zoek gegaan naar een andere baan.

‘Ik had er nooit over nagedacht ook bij Compagnon te kunnen werken.’

En zo kwam ik in 2005 als kandidaat bij Compagnon terecht. Gewoon, om eens te kijken wat we voor elkaar konden betekenen. Ik had er nooit over nagedacht daar ook te gaan werken. Maar na een gesprek met een consultant bleken er toch veel aanknopingspunten.’

#2. En verder?

‘Werving en selectie was onderdeel van mijn werk als HR-adviseur. Maar in de arbeidsbemiddeling had ik nog niet eerder gewerkt. Maar mijn HR-achtergrond hielp en ik ontwikkelde me snel in de rol van consultant in het team in Amsterdam. Daar heb ik mogen helpen de vestiging verder te ontwikkelen. De markt was goed, wij groeiden snel. Maar in 2008, 2009 brak een moeilijke tijd aan en vertrok ik bij Compagnon. Ik ben daarna in het HR-bemiddelingsvak verder gegaan bij kleinere partijen.’

‘Vorig jaar begon ik te twijfelen. Paste de omvang van mijn werkomgeving nog wel bij me?’

‘Vorig jaar begon ik te twijfelen. Paste de omvang van mijn werkomgeving nog wel bij me? Ik wilde weer onderdeel uitmaken van een groter team, groter bedrijf met meer dynamiek. Zo kwam ik weer met Compagnon-directeur Frank Roders in gesprek, die al vaker had gevraagd of ik wilde terugkomen. Zo is het gekomen.’

#3. En nu?

‘Vanaf 1 maart werk ik nu weer in team Amsterdam. Een rare tijd natuurlijk om te beginnen. Ik was op zoek naar een groter team om mij heen. Zat ik wéér alleen aan de keukentafel… Maar gelukkig voelde ook weer veel hetzelfde en ben ik uiteindelijk goed geland.’

#4. Waarom Compagnon?

‘Compagnon staat voor mij voor vernieuwing. We werken hier met nieuwe tools, en nieuwe trends in recruitment. Open, toegankelijk, actief in de markt en communiceert goed met de doelgroep. Ik voel me daarbij echt thuis.’

‘Open, toegankelijk, goed communiceren met de doelgroep. Ik voel me hier echt thuis.’

‘Je krijgt hier bovendien ruimte om jezelf te ontwikkelen. De Stichting Compassie, die ik mede heb opgezet, is daarvan een mooi voorbeeld. Ik had een idee, heb dat uitgewerkt en ben er uiteindelijk zelfs voor naar Ghana geweest.’

#5. Wat zie je veranderen in het vak?

‘Toen ik in 2005 bij Compagnon begon, hoorde ik Kevin Wheeler eigenlijk voor het eerst praten over LinkedIn. Dat was toen een nieuw zakelijk netwerk, waar echt nog niet iedereen mee werkte. Wij dachten toen: mooi, dat gaan we ook gebruiken. Dat heeft enorme impact gehad op ons werk. Anno 2020 is het natuurlijk ondenkbaar dat je als recruiter géén LinkedIn-account hebt. Werken met data, profielen eruit halen, gedrag eruit opmaken, dat is de laatste jaren echt toegenomen. Maar tegelijkertijd denk ik ook niet dat de recruiter een uitstervend vak is. De persoonlijke contacten, mensen echt leren kennen, dat blijft toch mensenwerk.’

‘Ruim 10 jaar geleden waren interim en vast nog gescheiden, nu loopt dat meer door elkaar.’

‘Wat ook heel sterk veranderd is: de markt is flexibeler geworden. Min of meer gedwongen door de economie zijn kandidaten makkelijker van vast naar tijdelijk werk gegaan en andersom. In het verleden waren deze markten meer gescheiden. Dat vraagt ook een andere aanpak vanuit onze kant. Kandidaten hangen minder aan zekerheden en staan meer open voor tijdelijke constructies. Daardoor is er meer beweging.’

#6. Wat is je tip voor recruiters en consultants?

‘Je kunt beschikken over een database, maar het gaat om het werkelijk kennen van de mensen. De persoon met zijn of haar wensen maakt het profiel pas compleet. Daar zit denk ik je toegevoegde waarde als recruiter. Het verschil zit hem erin dat wij de mensen die we bemiddelen ook echt kennen, we weten wat ze willen, luisteren en vragen door. Daar krijg je een rijk profiel van. Waardoor je steeds beter in staat bent de juiste match te maken voor zowel kandidaat als opdrachtgever. Bij mij gebeurt dit proces in mijn hoofd, niet in de eerste plaats door een search in de database. Dus mijn tip is: luisteren, oprecht interesse hebben in beide kanten.’

‘Als recruiter kun je maar aan twee knoppen draaien: die van de kandidaat en die van de opdrachtgever.

madelon spaan ‘Kort gezegd, aan het apparaat dat we als recruiter hebben zitten maar twee knoppen: die van de kandidaat en die van de opdrachtgever. Het is de kunst die continu op elkaar af te stemmen. Ze verdienen allebei evenveel aandacht. Ik voel me echt de intermediair tussen die twee, probeer constant de balans te bewaken.’

#7. Wat vind je het leukst aan dit vak?

‘Als de kandidaat precies vindt wat hij of zij zoekt, en als de opdrachtgever datzelfde gevoel heeft over de kandidaat, dan heb je het denk ik goed gedaan. Dat geeft voldoening. Ik adviseer kandidaten ook altijd zolang mogelijk vast te houden aan hun wensenlijstje. En als dat dan lukt, is dat natuurlijk heel leuk.’

#8. Wat is het mooie aan HR-mensen bemiddelen?

‘Als je dat proces dat ik hiervoor schetste goed managet, dan komen mensen voor een volgende stap ook bij je terug. Dat vind ik het allerleukst aan bemiddelen in HR: dat je mensen in verschillende fases verder kunt helpen en zo steeds beter kunt matchen. Dat je mensen echt kunt volgen. En dat de kandidaat van nu de opdrachtgever van straks kan zijn.’

#9. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Dat is lastig te zeggen, de ontwikkelingen in dit vak gaan zo snel. Ik weet wel dat we dan nóg meer met data zullen doen. Zoiets als het DoelgroepenDashboard, dat helpt enorm om opdrachtgevers te laten zien hoe zij zich moeten richten op hun huidige én toekomstige medewerkers. Dat ondersteunt je werk. Al ben ik er dus ook van overtuigd dat de uiteindelijke selectie nog wel even mensenwerk zal blijven.’

‘Met betrekking tot mijn eigen loopbaan kijk ik niet zover vooruit.’

‘Dus ja, met betrekking tot mijn eigen loopbaan kijk ik niet zover vooruit. Ik vind op dit moment omgevingsfactoren erg belangrijk. Nu heb ik het naar mijn zin en kan me nog steeds ontwikkelen.’

#10. Wat zie je nu veranderen in coronatijd?

‘Een bijzondere tijd. Maar mooi om te zien hoe flexibel we zijn. De snelheid waarin we ons aan deze nieuwe situatie hebben aangepast is ongelooflijk. En vanuit ons eigen vakgebied: de markt is heel even geïmplodeerd, maar trok gelukkig ook vrij snel weer aan. Het alleen vanuit huis werken is nog wel moeilijk, vind ik. De collega’s mis ik wel. Dat wordt de komende tijd nog wel echt een uitdaging, denk ik. In ons vak is persoonlijk contact met klanten en kandidaten de ideale vorm. Laten we hopen dat we elkaar in 2021 weer vrij kunnen ontmoeten.’

Dit is de vierde aflevering in een serie waarin we steeds 10 vragen stellen aan recruiters uit het vak. 

Lees ook

Over de toekomst van employer branding (volgens Steven Ehrlich)

Zelf vacatures plaatsen op een platform waarvan je dénkt dat jouw doelgroep het wel zal bezoeken? Een volstrekt achterhaalde werkwijze, zegt Steven Ehrlich, SVP bij TMP Worldwide in New York. De toekomst is namelijk volledig data driven, verwacht hij. Dus: data bepalen waar je ideale kandidaat zich bevindt, data weten wat voor hen de beste boodschap is die tot activatie dwingt én data kunnen zorgen dat je niet te véél kandidaten krijgt, maar wél de juiste.

Data, algoritmes en A.I. kunnen steeds beter bepalen waar je je budget het best kunt inzetten.’

‘In plaats van een educated guess kunnen data, algoritmes en A.I. steeds beter bepalen waar je je budget het best kunt inzetten om een bepaalde functie onder de aandacht te brengen’, zegt hij, in voorbereiding op het Bureaurecruitment Evenement van Werf& op 28 januari 2021. Bij TMP hebben ze daar het systeem TalentBrew voor, vertelt hij in een snel geschoten video, die is gemaakt tijdens de meest recente editie van World Employer Branding Day. ‘Daarmee kunnn we zelfs meten welke functietitels het beste werken op welk platform, en dat – automatisch – optimaliseren.’

Creativiteit

Data, gecombineerd met creativiteit. Dat is volgens Ehrlich dus de toekomst. ‘Tot voor kort was employer branding misschien meer art dan science. We gebruikten survey data bijvoorbeeld meer als basis voor de bouw van een Employer Value Proposition, maar niet om het echt te activeren. Maar met de data en de insights die we nu hebben, is een veel wetenschappelijker aanpak mogelijk, waarmee een employer brand direct te managen is. Al blijft de art ook nog steeds bestaan.’

‘Met de data en de insights die we nu hebben, is een veel wetenschappelijker aanpak mogelijk.’

Ehrlich spreekt volgend jaar op het Werf&-event namens Maximum, dat onderdeel uitmaakt van zijn wereldwijde bureau, en juist ook op het gebied van die datagedreven aanpak al jarenlang voortgang boekt. ‘De takeaway van mijn bijdrage zal dan ook zijn dat organisaties die hun strategie baseren op data en technologie exponentieel beter zullen presteren als het gaat om het aantrekken van de juiste kandidaten. En daardoor ook als geheel.’

Focusgroepen niet meer nodig

Zelf is hij al ruim 20 jaar in het vak van de arbeidsmarktcommunicatie actief. In het begin werkte hij nog met focusgroepen, vertelt hij. Maar dat is nu niet meer nodig. ‘Nu kunnen we realtime het gedrag van kandidaten over de hele wereld volgen. We zien elke klik. En dat bepaalt ook hoe we content gaan creëren. Ik kan bijvoorbeeld wel dénken dat ik content maak die vrouwen aanspreekt, maar als de data vervolgens laten zien dat dat niet gebeurt, dan moet ik dus iets anders gaan doen.’

Waar de laatste jaren vooral voortgang is geboekt in waar je de meeste kandidaten kunt bereiken, tegen de laagste kosten, gaat de technologie nu ook helpen de quality-of-hire te verbeteren, denkt Ehrlich. ‘Hoe specifieker je mensen kunt benaderen, hoe meer je van ze weet, hoe beter ook je kandidaten. En mocht je toch niet tevreden zijn over de sollicitanten die je ontvangt, dan kan de technologie je makkelijker dan ooit helpen aan de knoppen te draaien om dat te veranderen.’

Veel te leren van Netflix

Hij kijkt graag naar Netflix, zegt hij. En dan niet zozeer naar de series die het platform uitzendt, maar wel naar de algoritmes eráchter. Het bedrijf weet zijn boodschap steeds relevanter op de kijker af te stemmen, door continu te meten waar hij of zij graag naar kijkt. Daar kunnen de meeste employer branders nog heel wat van leren, zegt hij. ‘De storytellers in employer branding besteden veel tijd aan het maken van content. En daar komen ook best vaak veel likes bij kijken. Maar dat correleert nog lang niet altijd met de return on investment. Het wordt tijd om ook die stap te zetten.’

‘Dit is een revolutie in hoe we talent kunnen aantrekken, engagen, aannemen en behouden.’

Netflix begreep volgens hem al vanaf het begin het belang van data, aldus Ehrlich. En met TalentBrew proberen ze dat bij TMP zoveel mogelijk te kopiëren, zodat kandidaten in spe zoveel mogelijk op basis van hun zoekgedrag, locatie en profiel de juiste vacatures krijgen voorgeschoteld. ‘Dus nog voordat we naar data van de klant zelf kijken. Het is een revolutie in hoe we talent kunnen aantrekken, engagen, aannemen en behouden. Iets wat wij zelf ‘Connected Intelligence‘ noemend.’

In alle stappen

In de afgelopen 2 jaar gingen er meer dan 10 miljoen vacatures door het TalentBrew-platform. Met die vacatures vonden ruim 1 miljard transacties (!) plaats, door 400 miljoen kandidaten, resulterende in 129 miljoen kliks op een sollicitatieknop. ‘Als dat nog geen Big Data is’, zegt Ehrlich lachend. En al die data leveren voor alle stappen van het wervingsproces volgens hem waardevolle inzichten op. ‘Niet alleen om te kijken hoe bepaalde media presteren, maar ook om te optimaliseren hoe doelgroepen met een bepaalde boodschap interacteren, of hoe de volgende campagnes te plannen.’

En dat hoeft geen inbreuk op de privacy te zijn, denkt hij. Kijk bijvoorbeeld naar Starbucks. ‘Ze weten welke koffie je drinkt, waar en hoe laat. Ze weten ook wanneer ze je kunnen verwachten. Dat maakt persoonlijke aanbiedingen mogelijk. Niet op basis van de data van elke individuele klant, maar wel van geaggregeerde klanten. En dat is goed genoeg om te kunnen voorspellen waar jij gevoelig voor zult zijn.’

‘Starbucks weet welke koffie je drinkt, waar en hoe laat. Ze weten ook wanneer ze je weer kunnen verwachten’.

De wereld van employer branding is nog niet zover als Starbucks, aldus Ehrlich. ‘Maar de lessen zijn wel te gebruiken om talent engagement omhoog te krijgen en zowel sollicitaties als aannames makkelijker te maken.’ Hoe je dat precies doet, daarover zal hij meer vertellen op 28 januari. Maar een tipje van de sluier? ‘Stel: je zoekt iemand voor een finance rol. Als kandidaten dan al bijvoorbeeld bij een andere site van een van onze klanten zijn geweest op zoek naar zo’n functie, dan kunnen we de landingspagina op basis van anonieme data wel personaliseren. Dan krijgt die kandidaat ook op jouw website meteen finance-vacatures te zien. Totdat ze expliciet zelf op zoek gaan naar iets anders.’

Vanaf het eerste point of engagement

Door zo elke gebruiker te volgen, vanaf het eerste point of engagement tot aan de sollicitatie en zelfs daar voorbij, leert het systeem steeds bete wat werkt. ‘We zien nu bijvoorbeeld waar, wanneer en waarom kandidaten afhaken. En welke platforms en media invloed hebben. Of welk soort employer branding stories voor een bepaalde actie bij de kandidaat zorgen. Zo wordt het steeds duidelijker waarin je het best kunt investeren, wat voor content we meer moeten maken en wat juist niet.’

‘We willen niet méér kandidaten. We willen vooral: meer pássende kandidaten.’

Denk aan programmatic advertising. ‘Eerst werd dat vooral gebruikt om te retargetten naar de bezoekers van je website die uiteindelijk besloten toch maar niet te solliciteren. Nu kun je het ook gebruiken voor programmatic prospecting. Oftewel: het inzetten voor lookalike doelgroepen, of doelgroepen die bepaalde kenmerken gemeenschappelijk hebben. Zo kun je ook meer informatie geven, zodat kandidaten ook meer zelfselectie gaan toepassen. We willen immers niet méér kandidaten. We willen vooral: meer pássende kandidaten.’

Meer weten?

Op 28 januari 2021 verzorgt Steven Ehrlich namens TMP Worldwide en Maximum een keynote op het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters. Hier zal hij ingaan op alle kansen die A.I. biedt in employer branding en de werving van geschikte kandidaten. Schrijf je dus nu in!

steven ehrlich op bureaurecruitment 2021

Jos Sanders (HAN): ‘Er schuilen vaak veel meer skills in je organisatie dan je denkt’

Je mag hem gerust de grondlegger noemen van het skillspaspoort. Jos Sanders is er al jaren mee bezig, met dit idee, dat een vervanging voor het traditionele cv kan worden. Onder meer als lector aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen maakt hij zich er al lang hard voor. En langzaam maar zeker krijgt hij daarmee ook steeds vaker de wind in de zeilen, met pilots bij het House of Skills in Amsterdam, bij Schiphol, met eelloo en werkgeversvereniging AWVN, en in het onderwijs bij de Hogeschool van Amsterdam. Ook in de bouw, infra en installatietechniek starten pilots, waaronder bij Bouwend Nederland, Techniek Nederland en Wij Techniek.

Langzaam maar zeker krijgt het idee van het skillspaspoort de wind in de zeilen.

Op 10 december, tijdens het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals, zal hij in een keynote nader ingaan op hoe het nu ermee staat, en wat zo’n skillspaspoort voor de arbeidsmarkt allemaal kan betekenen. Ook het thema ‘Leven Lang Ontwikkelen’ komt daarbij uitgebreid aan bod. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is je key takeaway voor het seminar?

‘Dat werken ook leren is. Vergeet dat nooit. Niemand heeft dus 10 of 20 jaar hetzelfde gedaan. Bijhouden van veranderingen in je werk is óók onderdeel van Leven Lang Ontwikkelen. Focus als loopbaanprofessional dus als eerste op wat er al is, dat zou mijn oproep zijn.’

> Hoe past het permanent bijhouden van nieuwe skills daarbij?

‘Het gaat er vooral om de skills die buiten school worden ontwikkeld – en die daardoor nu nog onerkend blijven – te erkennen. Het gebrek aan die erkenning hindert nu het ‘vrij verkeer van arbeid’. We hebben met E-portfolio’s en EVC’s de systemen wel in huis, maar die zijn vaak bewerkelijk, worden rijkelijk laat ingezet en houden niet zozeer iemands ontwikkeling bij, maar laten een stand van zaken zien die een week later alweer anders is.

‘Het gebrek aan erkenning van skills hindert nu het ‘vrij verkeer van arbeid’.’

Er wordt hard gebouwd aan systemen die zichzelf onderhouden en die gevoed worden vanuit bestaande data en registratiesystemen. Noem het Big Data. Denk aan systemen die ook mensen kunnen gebruiken die het niet per se leuk vinden hun portfolio zelf bij te houden. Kijk eens op het digitaal Skills Paspoort – Volandis voor een mooi voorbeeld.’

> In hoeverre zijn werkgevers hierop voorbereid?

‘Ik denk dat werkgevers wel beseffen dat ze een enorme hoeveelheid menselijk kapitaal in huis hebben, maar dat ze niet in beeld hebben wat dat dan allemaal is. Diploma’s weten ze vaak nog wel, maar daarmee houdt het wel zo’n beetje op. Onderzoek van TNO laat echter al jaren zien dat 5% van de werknemers over te weinig kennis en vaardigheden beschikt voor de huidige functie en 35% juist over te veel.

‘Onderzoek van TNO laat al jaren zien dat 35% over te veel kennis en vaardigheden beschikt.

Interessant voor werkgevers denk ik om te achterhalen wat er dan aan kennis en vaardigheden nu níet gebruikt wordt. Het zal niet lukken 100% te benutten, maar wie weet hoe ver je komt… Beter nu verkennen wat er mogelijk is, dan na 40 jaar trouwe dienst bij de afscheidsreceptie van een werknemer erachter komen dat hij of zij al jaren voorzitter of penningmeester is van een grote amateursportclub en spijt ervan hebben dat je die skills niet ook hebt benut voor je organisatie.’

> Wat zie je momenteel op de arbeidsmarkt gebeuren?

‘Er is de laatste maanden en jaren echt véél meer aandacht voor intersectorale mobiliteit. Ook door corona trouwens, want acties als extrahandenvoordezorg zijn natuurlijk fantastische voorbeelden van acties die erop gericht zijn álle skills te benutten die we hebben en te proberen iedereen die iets kan betekenen in de zorg ook te begeleiden en scholen om de handen gericht en verantwoord uit de mouwen te steken.

‘Er is de laatste maanden en jaren echt véél meer aandacht voor intersectorale mobiliteit.’

Ook zie je belangrijke veranderingen als het gaat om ondersteuning vanuit regelingen voor opleiding en scholing. Veel van die regelingen waren vooralsnog vooral gericht op het vergoeden van de kosten van een opleiding die tot een diploma leidde. Prima natuurlijk. Maar nu is er gelukkig ook steeds meer aandacht voor de begeleiding van mensen naar die opleiding toe, zodat mensen ook wat meer ondersteund worden bij toekomstgerichte keuzes met betrekking tot die opleiding.

‘Ik pleit voor een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen. Dat is net even wat anders dan Leven Lang Leren.’

Los van ‘wat wil ik?’ en ‘wat past bij mij?’, wordt ook steeds meer gekeken naar: ‘wat is handig? Waar is nu en morgen vraag naar?’ Ik pleit overigens voor een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen. Dat is net even wat anders dan Leven Lang Leren. Het gaat bij ontwikkelen ook om het benutten van skills en om het veranderen van je werk, opdat je ervan blijft leren. Bijvoorbeeld door leerrijk werk te ‘organiseren’.’

Meer weten?

Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats, met als thema ‘skills for the future’. Je kunt je hier inschrijven om meer te weten te komen over de toekomst van de in- en externe arbeidsmarkt.

Seminar Loopbaanprofessionals

Of lees hier of hier eerst meer over het werk van Jos Sanders rondom het skills paspoort.

Lees ook

Christine Binnendijk (KLM): ‘Naar skills kijken, niet naar diploma’s, dat is dé uitdaging’

Als er één groot bedrijf in Nederland is dat momenteel veel te maken heeft met omscholing, dan is het natuurlijk wel de KLM. Doordat veel vliegtuigen nog aan de grond staan, staan ook vele banen op het spel. Aan Christine Binnendijk als Director Health & Mobility om veel van die mensen te begeleiden naar een nieuwe plek op de arbeidsmarkt; binnen dan wel buiten de luchtvaartmaatschappij.

Zeker nu KLM een flinke heeft gekregen, is het cruciaal om op een slimme manier met de veranderingen om te gaan.

Zeker nu KLM een flinke klap heeft gekregen, is het cruciaal om op een slimme manier om te gaan met de veranderingen, zegt ze. Op het Werf& Loopbaanseminar op 10 december vertelt Christine Binnendijk meer over hoe ze dat doet en welke skills for the future volgens haar het belangrijkst worden de komende jaren. Hier alvast een voorproefje.

> Hoe denk je over skills in plaats van diploma’s en ervaring?

‘Diploma-eisen zijn nog steeds zeer relevant, ook bij interne sollicitanten. De beweging naar skills in plaats van diploma’s verloopt langzaam.’

‘De beweging naar skills in plaats van diploma’s verloopt langzaam.’

‘Interne omscholingstrajecten komen nu wel steeds beter van de grond. En dat lijkt een mooie manier om draagvlak te creëren voor de transformatie van diploma’s naar skills.’

> Wat is momenteel je grootste uitdaging?

‘Als uitdaging zie ik de acceptatie binnen organisaties om te kijken naar skills in plaats van naar diploma’s. De kansen zijn er in de verschillende tekortsectoren, mits deze organisaties goed ingericht zijn om grote instroom op een zorgvuldige wijze op te vangen en te begeleiden. ‘

> En hoe kijk je aan tegen intersectorale mobiliteit?

‘Intersectorale mobiliteit is voor KLM momenteel cruciaal om onze medewerkers een andere, duurzame loopbaan te kunnen bieden. Daarvoor is omscholing van groot belang. In het sociaal plan is daarvoor ook expliciet ruimte opgenomen. Ook is dit een belangrijk criterium geweest bij de selectie van de outplacementbureaus.’

‘De belangrijkste trend voor loopbaanprofessionals zijn de omscholingstrajecten.’

‘Ik denk dan ook dat de belangrijkste trend of ontwikkeling op de markt voor loopbaanprofessionals de vastgestelde omscholingstrajecten zijn. De trajecten met een kop en een staart, van begeleiding tot baan. Hoe concreter, hoe beter.’

> Hoe zorgen jullie ervoor dat de kennis bij KLM blijft?

‘Binnen afdelingen waar specifieke KLM-kennis cruciaal is onderzoeken wij momenteel de mogelijkheden om via detachering de medewerkers en daarmee deze kennis dichtbij KLM te houden.’

Meer weten?

Benieuwd naar meer informatie over hoe KLM met mobiliteit omgaat? Op donderdag 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Christine Binnendijk is er een van de sprekers. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.

Lees meer

Over het Belgische algoritme dat in 0,3 seconden (!) iemands soft skills inschat

De gemiddelde recruiter kijkt gemiddeld 6 tot 7 seconden naar een cv. In die superkorte tijd beslist hij of zij: óf door, óf een twijfelgeval, óf – en dat komt het meeste voor: een directe afwijzing. Zo’n paar seconden lijkt misschien al heel weinig, maar kandidaten beoordelen kan in werkelijkheid nog veel sneller. En nog beter ook, claimt Traicie, een zelflerend algoritme dat je persoonlijkheid detecteert via een diepgaande analyse van je schrijfstijl.

‘Er is een enorme kloof tussen wie een job zoekt en de openstaande vacatures.’

‘Puur op basis van stijlkenmerken kan ons algoritme de auteur van een tekst ontmaskeren’, vertelt CEO en co-founder Jochen Roef van het Vlaamse bedrijf op bloovi. En dat belooft een heel nieuwe manier van recruiten, zegt hij. ‘Er is een enorme kloof tussen wie een job zoekt en de openstaande vacatures. Recruiters gaan traditioneel op zoek naar de competenties die een kandidaat nodig heeft in de baan. Maar dat model werkt niet meer. De skills gap is vaak zo groot dat je haast niemand meer vindt die aan die objectieve criteria voldoet.’

jochen roef traicie
Jochen Roef, CEO Traicie

Suitability match

En taalanalyse kan daar volgens hem wel eens hét antwoord op zijn. Want waarom zou je iemand nog vragen een heel cv en een motivatiebrief op te stellen, als uit de analyse van slechts een klein stuk tekst ook al grotendeels kan worden opgemaakt of iemand geschikt is voor een bepaalde functie?

‘Vroeger recruiten we op een competentiematch, nu verschuift dat meer naar een ‘suitability match’.’

‘Beschik je als ICT-student over een developer mindset? Heb je als kandidaat-verpleegkundige een zorgzame persoonlijkheid met een dito werkstijl? Dan zit er een klik aan te komen. Waar we vroeger recruiten op een competentiematch, verschuift dat nu steeds meer naar een ‘suitability match’: checken of een kandidaat op basis van zijn soft skills uit het juiste hout is gesneden voor de job. En dat kan met deze technologie.’

Jarenlange zoektocht

Traicie komt voort uit een jarenlange zoektocht van Roef naar een waterdichte, niet-manipuleerbare persoonlijkheidstest. ‘Uit teksten op LinkedIn kon ik op een gegeven moment taalpatronen, woordvormen en zinsconstructies detecteren. Ik ben toen bij diverse universiteiten gaan polsen of ze belangstelling hadden voor een applicatie hieromheen.’

‘Uit teksten op LinkedIn kon ik taalpatronen, woordvormen en zinsconstructies detecteren.’

Bij de universiteit van Antwerpen bleek dat inderdaad het geval. En dan met name bij ‘language engineer’ Guy De Pauw. Hij werkt al 20 jaar als onderzoeker in ‘computationele linguïstiek’, en richtte daarvoor ook spin-off Textgain op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in technologie voor zogeheten Natural Language Processing (NLP). ‘En dit niet alleen voor commerciële toepassingen: de laatste tijd concentreren we ons op de detectie van haatspraak en desinformatie op sociale media’, vertelt hij.

guy de pauw textgain traicie
Guy de Pauw, Textgain

Persoonlijkheid en werkstijl in kaart

Textgain (slogan: ‘AI that reads between the lines’) had al NLP-algoritmes om iemands geslacht, leeftijd, persoonlijkheid en opleidingsniveau uit een stukje tekst te  distilleren. Samen met Roef werd dat uitgebreid tot de bouw van een algoritme dat ook persoonlijkheid en werkstijl in kaart brengt. ‘Beschouw het als een gespecialiseerde vorm van auteursattributie’, aldus De Pauw. ‘Van een tekst waarvan je niet weet wie die geschreven heeft, kun je op basis van stijlkenmerken de auteur ontmaskeren. Ken je de reeks Mindhunter op Netflix? Wel, eenzelfde principe past Traicie toe, maar dan op het niveau van soft skill-detectie.’

Deze vorm van herkenning van taalpatronen kan zowel de werkgever als de kandidaat veel opleveren, benadrukken beide. ‘In de huidige arbeidsmarkt komt het erop aan om iemand te vinden die heel snel kan léren: hire for attitude & train for skill. Traicie kan nagaan welke talenten en natuurlijke werkstijl een kandidaat in huis heeft’, aldus Roef.

‘Traicie vertelt de basis van wie jij echt bent, zodat je een baan kunt scoren waaruit je heel veel energie zult halen.’

En je kunt als kandidaat wel proberen om Traicie te omzeilen. Maar, zo vraagt hij zich af: waarom zou je dat willen? ‘Dan kom je terecht in een functie waar je binnen drie maanden een burn-out riskeert. Dat is misschien ook de filosofische vraag: heeft het überhaupt zin om je anders voor te doen dan je bent? Want Traicie vertelt de basis van wie jij echt bent, zodat je een baan kunt scoren waaruit je heel veel energie zult halen.’

De man of vrouw achter de schrijfstijl

De technologie gaat een stuk verder dan de bestaande cv-parsing of cv-extractietechnologie die door cv’s heen loopt op zoek naar een bepaalde competentie, al dan niet via synoniemen, of in een bepaalde context. ‘Het gaat niet over hoe iemand zichzelf omschrijft, wel over de manier waarop die dat doet’, stelt Roef. En dat levert volgens hem veel meer voorspellende waarde op dan een traditioneel cv ooit kan doen.

‘We hoeven hier niet heel breed te gaan. Maar net daardoor kun je wel diep gaan.’

‘Het idee is niet nieuw’, vult De Pauw aan. In Nederland zijn we bijvoorbeeld al bekend met Seedlink en IamProgrez, die iets soortgelijks doen. ‘Er is al heel wat onderzoek rond het voorspellen van persoonlijkheidskenmerken uit iemands schrijfstijl’, vertelt de Vlaamse onderzoeker. ‘Met wisselend succes. We hadden bij Textgain al technologie ontwikkeld om persoonlijkheden te profileren op sociale media. Specifiek aan Traicie is de persoonlijkheidstypologie en de focus op één bepaald teksttype, dus we hoeven hier niet heel breed te gaan. Maar net daardoor kun je wel diep gaan.’

traicie laptop

Meer tijd om mens te zijn

Hoe het precies werkt? Dat is complex. Maar wie zichzelf graag omschrijft als empathisch en betrokken, maar eigenlijk een egoïstische nerd is, valt snel door de mand, legt Roef uit. ‘Het algoritme is in de eerste plaats opgebouwd op basis van vocabularium dat is gelinkt aan bepaalde persoonskenmerken en gedragsstijlen. Daarnaast is er het niveau van syntax, de taalpatronen die je onbewust toepast. Bijvoorbeeld: de ratio tussen het aantal keer dat je een onbepaalde wijs of infinitief gebruikt, gedeeld door het aantal vervoegde werkwoorden in je cv. Op die twee niveaus die wij op een cv loslaten, kan een recruiter al voorspellingen doen.’

‘ Dankzij Traicie weet een recruiter wel voor 80% waar hij of zij aan toe is.’

Natuurlijk is het (nog) niet verstandig je werving en selectie alleen maar op deze technologie te baseren, zegt hij ook. ‘Uiteindelijk ligt het finale besluit nog steeds bij de recruiter. Maar dankzij Traicie weet hij of zij wel voor 80% waar hij aan toe is. Dat betekent dat hij of zij zich alleen nog maar op die 20% hoeft te concentreren – de essentie. Of, zoals recruitmentgoeroe Kevin Wheeler het verwoordt: door technologie krijgt de mens meer tijd om mens te zijn.

Nog niet af

Het principe van language engineering is nog lang niet af, en wordt steeds verder verfijnd, vertelt De Pauw. Elke zoveel maanden is er wel weer een nieuwe revolutie in dit domein. ‘Ken je Generative Pre-trained Transformer 3 al? Dat is een massief taalmodel dat al behoorlijk realistische teksten kan schrijven. Semantische verbanden, grammatica… het is als een kind dat je een taal aanleert, maar dan op basis van miljarden teksten in tientallen verschillende talen tegelijkertijd.’

Maar tegelijkertijd is er op dit gebied ook nog veel te leren, geeft hij toe. ‘In de review van een smartphone is het woord ‘dun’ bijvoorbeeld positief, maar in een hotelreview is dat niet zo – “de muren waren erg dun”. Snap je? We worden er steeds beter in om dat op te lossen, maar we zijn er nog niet.’

‘Wat Tracie doet, is inderdaad ook niet perfect. Maar het is al wel heel goed.’

‘De grote lijnen kloppen’

Het is ‘heel bias-gevoelige context’, voegt ook Roef toe. ‘En wat Tracie doet, is inderdaad ook niet perfect. Maar het is al wel heel goed. Vanaf twee tekstdocumenten – bijvoorbeeld LinkedIn en een cv – halen we meer dan 80 procent herkenning. De grote lijnen kloppen. Traicie ziet meer dan een mens. Maar het systeem maakt nog fouten in de vorm van kandidaten die hij als geschikt ziet, maar dat in feite niet zijn.’

‘Bij het voorspellen van een bad performance slagen we erin om geschikte kandidaten niet langer uit te sluiten.’

jochen roef traicie
Jochen Roef, CEO Traicie

Belangrijker is volgens hem echter het omgekeerde: ‘Bij het voorspellen van een bad performance slagen we erin om geschikte kandidaten niet langer uit te sluiten. Om het met de woorden van Fons Leroy te zeggen: je moet naar alle sterren kijken, niet enkel wat je met het blote oog kan zien. Het kan zijn dat je als verpleegkundige ooit 6 maanden eruit geweest bent, maar daarom ben je nog niet minder zorgzaam.’

Veelbelovende preselectie

En juist daarin kan de soft skills-tekstanalyse van Traicie het verschil maken, stelt Roef. ‘Op basis van voorkennis en tijdwinst via deze technologie kun je veel dieper en beter verbinden en dus gerichter kandidaten selecteren. IKEA krijgt elk jaar een miljoen cv’s opgestuurd. Stel: elk cv kost een recruiter 30 seconden. Dan heb je het over ruim 4 recruiters die fulltime cv’s zouden moeten beoordelen. Terwijl Traicie 0,3 seconden per cv erover doet. Zonder potentieel goede kandidaten uit te sluiten.’

‘Traicie is een gelijkmaker die objectiveert. Een hulp om discriminatie de wereld uit te helpen.’

Natuurlijk, het gaat om ‘gevoelige informatie’, erkent hij ook. ‘Je kent iemands persoonlijkheidsstijl, je weet waar mensen ontvankelijk voor zijn.’ Maar, zegt hij ook: ‘De technologie van Traicie is een gelijkmaker die objectiveert. Een hulp om vooroordelen en discriminatie de wereld uit te helpen. Traicie ziet jouw naam niet. Ben je man, vrouw, allochtoon, rolstoelgebruiker, topsporter? Heb je wel of geen diploma, zitten er gaten in je cv? Traicie kijkt er niet naar en ziet alleen hoe je schrijft en wat dat vertelt over waar je natuurlijk talent zit.’

Amazon als mogelijke klant

Een idee dat inmiddels ook in het buitenland is opgemerkt. Zo is Amazon al enthousiast gebleken. Na eerdere negatieve ervaringen met A.I. in selectie, lijkt ‘s werelds grootste webwinkelier wel gevoelig voor de Vlaamse technologie. Logisch ook, want wie 1.400 medewerkers per dag (!) verwelkomt, en al 400.000 nieuwe collega’s sinds januari heeft toegevoegd, kan moeilijk volstaan met alleen traditionele technologieën.

Na eerdere negatieve ervaringen met A.I. in selectie, lijkt Amazon nu wel gevoelig voor de Vlaamse technologie.

En dat nota bene dankzij een salesvertegenwoordiger die Roef eerst had afgewezen, omdat Traicie hem een persoonlijkheidskenmerk had toegedicht dat de CEO zelf niet zag zitten. Pas toen uit een grootschalige analyse bij een andere organisatie bleek hoe cruciaal dat kenmerk juist wél was, herzag Roef zijn mening. En gelukkig maar, blikt hij nu terug. ‘Een schitterende werknemer. We zijn dus blij dat Traicie zei dat we hem een kans moesten geven. Een mooi voorbeeld van hoe mijn eigen bias als hiring manager me in de weg stond.’

Lees ook

Inge Vuik (Intelligence Group): ‘Kijk verder dan naar de skills die nú nodig zijn’

Skills for the future’. Dat is het thema van het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals dat op 10 december plaatsvindt. Klinkt mooi natuurlijk. Maar wat zijn die vaardigheden van de toekomst dan precies? En hoe voorkom je dat je wat nú gebeurt toch weer prioriteit geeft? Want: ‘niets vervelender dan een werkloze helpen, die over 5 jaar weer op straat staat’, zegt Inge Vuik.

‘Volgens het World Economic Forum is 40% van onze basisvaardigheden over 5 jaar veranderd.’

Namens Intelligence Group is Vuik binnenkort een van de sprekers op het seminar....

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Ester Leibbrand (Noloc): ‘Bedrijven zijn (nog) niet genoeg bezig met loopbaanontwikkeling’

Skills for the future. Leven Lang Ontwikkelen. Learning by doing. Loopbaanontwikkeling en -begeleiding. Wie even met Noloc-voorzitter Ester Leibbrand spreekt, komt zulke termen snel tegen. Het zijn dan ook termen die in Nederland veel te weinig aandacht krijgen, zegt ze. ‘Binnen Europa zijn we bijvoorbeeld verder in skills erkennen dan in Nederland. Hier ontbreekt het echt aan samenhang van initiatieven en er is geen gedeelde overheidsbrede visie op leven lang ontwikkelen. Daar hamer ik dus ook continu op.’

‘Er is helaas geen gedeelde overheidsbrede visie op leven lang ontwikkelen.’

Leibbrand is op 10 december dagvoorzitter van het Werf& Seminar voor Loopbaanprofessionals. Ze zegt te hopen op ‘een prikkelend seminar, dat mensen aan het denken zet en waar de goede voorbeelden dienen ter inspiratie van ons allemaal.’ Want er mag best een beetje meer inspiratie komen, vindt ze. Een beetje peper in het vak ook. ‘Ik hoop met mijn zendingsdrift te bereiken dat loopbaanprofessionals inzien hoe belangrijk het is proactief te zijn.’

In de spotlight

Loopbaanprofessionals zijn er natuurlijk al heel lang. Op allerlei fronten, en op allerlei manieren. Leibbrand is er zelf ook één, als directeur van haar eigen loopbaanbureau SAM& in Heerhugowaard en als onder (veel) meer programmamanager Arbeidsmarktmobiliteit van de gemeente Leiden. Maar nog nooit stonden loopbaanprofessionals en jobcoaches zó in de spotlight als dit jaar, nu door corona de behoefte aan loopbaancoaching enorm gegroeid is.

Nog nooit stonden loopbaanprofessionals en jobcoaches zó in de spotlight als dit jaar.

Dat vraagt ook wel wat van de professionals in het vak, stelt Leibbrand. ‘Het gaat allemaal snel nu, maar gelukkig ook niet helemaal over één nacht ijs. We zagen deze transitie aankomen en nu we erin zitten moeten we onszelf aanpassen. Als loopbaanprofessional blijft het daarom belangrijk dat je alert bent en in verbinding staat met je omgeving. Deze overgangsfase duurt nog wel even – en dan dient de volgende zich aan – dus learning by doing is hier wel op zijn plaats.’

Jubileumjaar

De beroepsvereniging die ze voorzit, beleeft dit jaar zijn 30-jarig bestaan. Dat wordt onder meer ‘gevierd’ met een nieuw landelijk keurmerk voor loopbaanprofessionals – een mijlpaal in dit jubileumjaar (samen met CMI). ‘Het mooiste keurmerk van Europa, als je het mij vraagt’, zei ze er laatst trots over tegen Jolan Douwes in het jubileummagazine. En over het jubileum: ‘Wij zijn een van de weinige beroepsverenigingen die vitaal en glorieus de 30 jaar halen.’

‘Het is nu veel vanzelfsprekender dat je een loopbaanadviseur inschakelt dan 30 jaar geleden.’

Dat heeft natuurlijk ook te maken met de situatie op de arbeidsmarkt, erkent ze meteen. ‘Het is nu veel vanzelfsprekender dat je een loopbaanadviseur inschakelt dan begin jaren 90. Toen was het hoogst haalbare dat je tot je pensioen bij dezelfde baas bleef. Nu zeggen we tegen iemand van 30 die na haar stage blijft plakken: hoog tijd dat je eens iets anders zoekt…’

‘Meer nodig dan ooit’

Als Noloc-voorzitter kan ze het niet nalaten het belang van het vak te onderstrepen. ‘Voor mij is ook belangrijk dat Noloc zichtbaar is in het politieke en maatschappelijke debat’, zegt ze. ‘We maken deel uit van denktanks, adviesraden, klankborden en onderzoeksgroepen. Met de minister van SZW en zijn beleidsmedewerkers zijn we volop in gesprek over het Ontwikkeladvies. Ze zetten daar geen stap in zonder dat wij
meedenken. Daar hebben we ook hard voor gewerkt.’

‘Met de minister van SZW zijn we volop in gesprek.’

Ze ziet de toekomst dan ook ‘uitzonderlijk zonnig’ in voor haar beroepsgroep. ‘Als wij niet relevant waren, zou de minister ons ook niet uitnodigen voor een gesprek. We zijn meer nodig dan ooit.’

Flexibiliteit als uitdaging

Als dagvoorzitter van het Werf& Seminar wil ze dat nog eens onderstrepen. ‘De arbeidsmarkt vraagt op dit moment veel, heel veel van ons’, zegt ze. ‘Flexibel zijn en ontwikkelgericht blijven zie ik daarbij als grootste uitdaging. Ik denk dus dat de loopbaanprofessional goed zicht moet hebben op trends en bewegingen binnen sectoren, branches en banen, maar ook kennis heeft van opleidingen.’

‘We hebben onze mensen in Nederland gemiddeld slecht opgeleid.’

Daar zou wat haar betreft overigens al in het onderwijs meer aandacht voor mogen komen. ‘We hebben onze mensen in Nederland gemiddeld slecht opgeleid. Binnen het onderwijs is weinig ruimte voor loopbaanontwikkeling en -begeleiding. En eenmaal aan het werk zien we zulke vaardigheden helemaal niet meer terug. Dus waar moet je je loopbaancompetenties aanleren? Ontwikkelen? Inzetten? Bedrijven zijn daar wat mij betreft (nog) niet genoeg mee bezig.’

objectiviteit in de matching

Meer weten?

Meer weten? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees ook

Human Capital Group: ‘Oudere medewerkers in beweging krijgen? Begin bij hun drijfveren’

Ontwikkelen, trainingen volgen en doorgroeien. Het zijn dingen waar veel organisaties op sturen. Zeker nu alles in rap tempo digitaler, flexibeler en skills-gerichter wordt. De millennials van een organisatie staan meestal dan ook te popelen om zichzelf zoveel mogelijk te ontwikkelen, maar de oudere medewerkers blijven nog wel eens wat achter. Zijn ze niet te motiveren? Vinden ze het wel best zo? Of zit er toch iets anders achter? Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) zochten het uit.

Ouder worden op het werk

Radboud van Hal, die jarenlange ervaring in verschillende (recruitment)functies heeft, is sinds 2018 directeur van Human Capital Group, een brede adviesorganisatie op HR-gebied. Ze adviseren onder andere organisaties in het vinden van een nieuwe baan voor de medewerkers waarvoor ze geen plek meer hebben. Ze kijken hierbij naar welke skills iemand heeft, en welke daarvan ook in een ander beroep toepasbaar kunnen zijn.

Op het Loopbaanseminar vertellen ze hoe je met een andere bril naar oudere medewerkers kunt kijken.

Als HR-consultant werkt Darya Moghimi ook bij Human Capital Group. Ze is gepromoveerd Arbeids- en organisatiepsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen, en heeft haar PhD-onderzoek gedaan naar duurzame inzetbaarheid en gezond ouder worden op het werk. Daarin heeft ze zich gefocust op de motivatietheorieën van oudere werkenden. Bijvoorbeeld hoe je ervoor zorgt dat ouderen nog steeds goed kunnen functioneren, en vitaal en inzetbaar zijn. Op het Werf& Loopbaanseminar op 10 december gaan ze het samen hebben over hoe je als organisatie oudere medewerkers wendbaar en skilled houdt.

Geen beweging

‘Wij voeren veel gesprekken met grote organisaties’, vertelt Van Hal. ‘Die kampen allemaal met het probleem dat ze hun populatie niet in beweging krijgen.’ Ze bieden vaak een groot palet aan trainingen en opleidingen, maar er is maar een beperkte groep die daaraan deelneemt. En dat terwijl de gemiddelde leeftijd stijgt, en hun werknemerspopulatie vergrijst. Hoe zorg je dan toch ervoor dat jouw organisatie wendbaar blijft, en je de gehele populatie daarin meeneemt? 

Anders denken over drijfveren

Volgens Van Hal zijn de trainingen van veel organisaties nu met name gericht op ontwikkelen en iets nieuws leren. Dat werkt ook heel goed voor de jongere medewerkers. Maar de oudere medewerker denkt daar toch anders over. Waarna de organisatie dit ziet als: ‘ze willen niet’. Dit is onterecht,aldus Van Hal. ‘Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft, wat hun motivatie is. Gelijktijdig bieden organisaties – vanuit de beste bedoelingen – trainingen en ontwikkelprogramma’s aan die niet aansluiten bij de behoeften van oudere medewerkers.

Wat wij zien is dat organisaties niet in staat zijn om te achterhalen wat oudere medewerkers drijft.’

En dat is ‘echt zonde’, zegt hij. ‘Wij kijken liever met een andere bril naar het vraagstuk en beginnen bij de motivatie en drijfveren van de medewerker. Als we een zijstap nemen naar de wereld van marketing, dan zal een marketeer nooit zeggen dat ‘de klant niet wil’. Hij zal op zoek gaan naar de behoeften van de klant. Vanuit de theorie zijn we nu de eerste inzichten aan het delen met grote organisaties.’

Kennis over grotere plaatje

Volgens Darya Moghimi verschilt die motivatie namelijk wel degelijk. ‘Organisaties vinden het moeilijk om hun oudere medewerkers in ontwikkeling te brengen. Dat ligt vooral aan de verschillen in wat jongere en oudere mensen motiveert.’ Moghimi stelt dat oudere werknemers door hun werk- en levenservaring heel veel skills hebben waarvoor je niet eens een diploma kunt halen. ‘Dat gaat niet over kennis van een opleiding, maar over kennis van het grotere plaatje. Zulke dingen kun je alleen maar opbouwen over de tijd.’

Inzichten en handvatten

‘De oproep die ik wil doen in het seminar is om op een andere manier te luisteren naar je doelgroep’, aldus Moghimi. ‘Zodra je door hebt welke onderliggende motivaties medewerkers hebben, kun je goede interventies doen en erkennen dat er een diversiteit is als het gaat om ontwikkelbehoeftes. Daar moet je je producten en diensten op inrichten om te zorgen dat al je doelgroepen in beweging komen.’

‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’

‘Dat begint bij het doorgronden van de behoefte, zoals welke skills ze willen meenemen naar de toekomst’, aldus van Hal. In het seminar wil hij dan ook handvatten geven om met een kritische blik te kijken naar hoe je als organisatie oudere medewerkers in beweging probéért te krijgen. En handvatten hoe je ze vervolgens ook daadwerkelijk in beweging krijgt. ‘We zullen inzichten geven in de theorie achter het vraagstuk en hoe je deze praktisch kunt vertalen naar jouw organisatie.’

Benieuwd naar alle tips?

Kom op 10 december naar het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals, met als centrale thema ‘Skills for the Future’. Daar vertellen Radboud van Hal en Darya Moghimi (Human Capital Group) je onder andere de handige toepassingen in hun praktijk. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.

Seminar Loopbaanprofessionals

Lees meer

HalloWerk: een stap in de goede richting naar minder werkloosheid?

De werkloosheid is in de maanden juli tot en met augustus toegenomen, maar is wel lager dan waar het Centraal Planbureau (CPB) aanvankelijk vanuit ging. Ondertussen stijgt het aantal banen en is de arbeidsmarkt wat opgekrabbeld na de enorme coronaklap van het tweede kwartaal. Maar met 51 vacatures op 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt wel voorbij, zo zei CBS-econoom Peter Hein van Mulligen recent.

Het aantal banen stijgt, maar de werkloosheid neemt ook toe.

Om die toenemende werkloosheid aan te pakken, zijn de gemeenten Rotterdam en Den Haag anderhalf jaar geleden gestart met HalloWerk, een matchingplatform dat inmiddels in de regio’s Rijnmond en Haaglanden al heel wat werkgevers aan werkzoekenden met een uitkering koppelt. Het platform is gemaakt door vacature- en loopbaanportaal Jobport en loopbaanbureau Matchcare. Sinds kort zijn er ook pilots gestart in Amsterdam en Utrecht. Hoe gaat het nu met dit initiatief? Is dit dé oplossing voor het probleem? En zo ja, wat is dan het geheim van het succes?

Persoonlijke touch

HalloWerk is een online platform, gecombineerd met persoonlijke dienstverlening. Communicatieadviseur Madelon Baans: ‘Wij zijn niet gewoon een nieuwe vacaturesite. De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij. Zowel bij de kandidaat, als bij de werkgever.’ 

‘De kandidaten doen veel zelf, maar er zit wel persoonlijke dienstverlening vanuit de gemeente bij’

Er zijn verschillende mogelijkheden op het platform. Werkgevers kunnen werkzoekenden meteen benaderen als hun profiel hen aanspreekt, maar ze kunnen het ook via de gemeente regelen. Het kandidaatprofiel is hoofdzakelijk ingericht op skills. Natuurlijk is er ook ruimte voor ervaring en diploma’s, maar die staan zeker niet op de voorgrond. Daarnaast kan een kandidaat ook zelf reageren op een vacature, of overleggen met hun HalloWerk-coach of de vacature geschikt is voor ze. Min of meer: het aloude arbeidsbureau, maar dan dus in een modern jasje.

Proactief zoeken

Een van die HalloWerk-coaches die werkzoekenden helpt nieuw werk te vinden is Sophie Jurvillier. De doelgroep die ze begeleidt is heel divers. Dat kunnen mensen zijn die al langer werkloos zijn, maar bijvoorbeeld ook ondernemers die een bijstandsuitkering hebben aangevraagd, omdat ze net failliet zijn gegaan, vertelt Jurvillier.

Ze merkt dat er wel een stijging is in bijstandsuitkeringen, maar dat er ook weer nieuwe banen worden gecreëerd zoals in teststraten en corona-callcenters. ‘Het is mooi om te zien hoe ondernemers – die vanwege corona op dit moment geen werk hebben – hun steentje bijdragen door aan de slag te gaan als bijvoorbeeld medewerker Bron- en Contactonderzoek bij de GGD.’

Uiteenlopende branches

Niet alleen de werkzoekenden worden gekoppeld aan een coach, ook alle werkgevers krijgen een eigen contactpersoon die hen helpt om geschikte mensen te vinden. Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen. ‘Je vindt onder andere vacatures in de zorg, techniek, beveiliging, logistiek en de detailhandel. En nu heel veel bij de GGD natuurlijk. Die diversiteit maakt het ook aantrekkelijk voor werkzoekenden’, zegt Jurvillier. Volgens Madelon Baans zijn ook uitzendbureaus aangesloten als strategisch partner, en zijn bovendien vacatures van andere vacaturesites zichtbaar binnen HalloWerk.

‘Er zijn honderden werkgevers aangesloten bij HalloWerk, en die lopen erg uiteen’

Volgens de actuele cijfers zijn er nu 14.480 beschikbare kandidaten en 520 ‘kansrijke vacatures’. Het dienstverleningsconcept is erop gericht binnen 1 week geschikte kandidaten te vinden voor vacatures. Maar dat gaat niet bij alle werkzoekenden zo snel. Daarnaast is er door corona een groei in het aantal kandidaten. Ook kandidaten met een wat ander profiel en een kortere (of geen) afstand tot de arbeidsmarkt, zoals zzp’ers, vertelt Baans. ‘Natuurlijk willen we graag meer vacatures. Daarom zijn we altijd actief op zoek naar maatschappelijk betrokken werkgevers die zich willen aansluiten in de regio’s waar we actief zijn.’

Bruggen slaan

Jobmarketing- en sollicitatie-expert Aaltje Vincent is in elk geval enthousiast over het platform. ‘Alle initiatieven om de brug te slaan tussen werknemers en werkgevers, daar ben ik voor.’ Het is een doelgroep die volgens Vincent anders moeilijk aan tafel komt, en nu hebben ze een extra duwtje. ‘Ik denk dat HalloWerk het makkelijker maakt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. En ook dat werkgevers die mensen makkelijker kunnen vinden.’ 

Het is een doelgroep die anders moeilijk aan tafel komt, nu hebben ze een extra duwtje.

Ook Emile van Nassau, HR-adviseur bij de gemeente Lingewaard, ziet dat er behoefte is aan zulke initiatieven. ‘Er worden in verschillende regio’s nu nieuwe initiatieven opgezet om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Wij hanteren met de LinkedIn-groep Beschikb@@r eigenlijk hetzelfde principe.’

‘Werkgevers moeten wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken.’

Volgens Van Nassau zal er in de toekomst steeds meer op vaardigheden in plaats van op diploma’s gematcht worden. ‘Door met vaardigheden en kwaliteiten van mensen te werken kan de arbeidsmarkt inclusiever worden. Ook kunnen mensen sneller anticiperen op de veranderingen die zich voordoen op de arbeidsmarkt. Werkgevers moeten dan wel bereid zijn om buiten diploma’s om te kijken en openstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Er is een match, en dan? 

Om het werkloosheidsprobleem te verminderen is het natuurlijk wel belangrijk dat het op de lange termijn ook duurzaam is. Madelon Baans vertelt dat er met elke werkgever die bij HalloWerk komt, een gesprek vooraf is. ‘Niet iedereen kan dus zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten. Onze intentie is om mensen duurzaam te verbinden.’ 

‘Niet iedereen kan zomaar hier kandidaten werven en ze met drie maanden weer op straat zetten’

Die duurzame verbinding is per persoon verschillend, merkte Sophie Jurvillier. Sommigen stromen voor altijd uit en bij anderen blijft het toch lastiger. ‘Die werken dan ergens een half jaartje en dan zie je ze weer terug.’ Het profiel blijft nog wel compleet tot na de proefperiode. ‘Daarna houden we ook nog contact en leveren we nazorg. Na de eerste dag, de eerste week en de eerste maand hebben we nog contact. Zodra ze de uitkering zijn uitgestroomd stopt onze dienstverlening, maar kunnen zij nog wel gebruikmaken van hun profiel.’ 

Lange termijn

Hoe het dan verder gaat? Natuurlijk krijgen ze zelden meteen een vast contract, zegt Baans. Meestal eerst voor een half jaar of een jaar, hoe dat ook in de normale werkwereld gaat. En nu is dat ook weer anders, in bepaalde sectoren is meer werk en in sommige minder. Dat kan tijdelijke oplossingen bieden als het echt nodig is, die ervaring is dan wel weer mooi meegenomen. ‘Maar we zien in elk geval wel dat er al heel veel matches duurzaam gelinkt zijn aan de werkgevers.’

werkt hallowerk tegen werkloosheid

Verder kijken dan cv

HalloWerk kijkt dus vooral naar wat werkzoekenden willen en kunnen, en minder naar het cv en werkervaring. ‘Kijken naar skills is eigenlijk een nieuwe manier van matchen, en je ziet het steeds vaker gebeuren’, aldus Baans. De kandidaten doorlopen op HalloWerk een scala aan vragen, en dan worden ze gekoppeld aan een aantal werksoorten.

‘De werkgevers die meedoen, zijn vaak wel al maatschappelijk betrokken’

Wat echter nog steeds een lastig punt kan zijn, is of de werkgevers ook verder kunnen en willen kijken dan het cv, vertelt Baans. Al zijn de werkgevers die meedoen vaak wel al maatschappelijk betrokken. ‘Als werkgevers zich bij ons aansluiten, weten ze ook dat HalloWerk op vaardigheden gebaseerd is. Natuurlijk kijken ze soms nog steeds naar werkervaring en diploma’s, maar wij proberen wel zoveel mogelijk erop aan te sturen om dat niet te doen.’

Zelfservice

Nu het in Rotterdam en Den Haag goed loopt, zijn Amsterdam en Utrecht aan de beurt. In Utrecht is net een pilot gestart. Projectleider Carola de Koning vertelt dat ze zich in Utrecht vooral richten op de mensen die nu instromen als gevolg van corona. ‘Dit zijn mensen die zelfredzaam en digitaal vaardig zijn. De insteek is om die werkzoekenden de dienstverlening van HalloWerk te geven in een “zelfservicemodel”. In Amsterdam ligt er nu ook extra focus op het ‘van werk naar werk’ begeleiden. Dit zijn voor een groot deel ook de ‘zelfservice’ kandidaten die weinig tot geen hulp nodig hebben en geen afstand tot de arbeidsmarkt hebben.’

‘Onzichtbare’ groep

In juni waren er 2.000 mensen aan het werk door het platform, op dit moment zijn dat er ongeveer 3.575. Wat is het toekomstplan van HalloWerk? ‘We willen nu vooral steeds verder uitbreiden en ons werkgeversbestand en naamsbekendheid bij hen vergroten’, aldus Sophie Jurvillier.

‘Het doel is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden’

Het doel van HalloWerk is om een stukje van het probleem op de arbeidsmarkt op te lossen en vooral ook meer transparantie te bieden, volgens Madelon Baans. Daarmee bedoelt ze dat er een ‘onzichtbare’ groep werkzoekenden zichtbaar wordt gemaakt voor werkgevers die ze een kans willen geven weer deel te nemen aan de arbeidsmarkt. Deze doelgroep is moeilijker te bereiken omdat ze zichzelf niet presenteren op LinkedIn of andere platforms. Met HalloWerk krijgen ze tools om zich goed te presenteren en is er direct contact mogelijk. ‘Dat is ook een van de redenen waarom HalloWerk is gestart.’

Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees meer

Jack van Emden (Gemeente Rotterdam): ‘Kunstmatige intelligentie werkt in de praktijk verrassend goed’

‘Personeel en hun mobiliteit, dat is mijn passie en mijn vak’. Zo omschrijft Jack van Emden zijn functie als Teamleider Mobiliteit en Recruitment bij de Gemeente Rotterdam. De bedrijven waarvoor hij heeft gewerkt waarderen hem om zijn hands-on aanpak, empathie, stressbestendigheid en gezonde dosis humor. Al meer dan 20 jaar adviseert hij overheid en ondernemingen op het brede spectrum van in-, door- en uitstroom en de opzet en uitvoering van mobiliteitscentra. 

Volgens Van Emden komt een gedroomde toekomst van de arbeidsmarkt dankzij data steeds dichterbij.

Op donderdag 10 december geeft Van Emden een keynote op het Werf& Seminar voor Loopbaanprofessionals. De professioneel (loopbaan)coach op senior niveau schetst daarin hoe een gedroomde toekomst van de arbeidsmarkt met behulp van data steeds dichterbij komt. Concreet betekent dat: kandidaten kunnen steeds sneller hun droombaan vinden en organisaties kunnen hun gedroomde kandidaten beter bereiken. Hier alvast een voorproefje van wat we kunnen verwachten.

> Hoe kijkt u aan tegen skills in plaats van diploma’s en ervaring?

‘Van oudsher is de gemeente gewend om vanuit diploma’s en ervaring haar kandidaten te werven en te selecteren. Dat is de laatste 2 jaar behoorlijk aan het kantelen. Er wordt meer en meer gekeken naar skills, maar vooral ook naar de motivatie waarom kandidaten voor Rotterdam willen werken.’

‘Er wordt meer en meer gekeken naar skills en motivatie bij de gemeente.’

‘We kijken daarbij naar de actuele inzetbaarheid en de toekomstige inzetbaarheid. Voor een aantal beroepen blijven diploma’s wel van belang, want bepaalde vakbekwaamheid en specialisatie blijven noodzakelijk. Toch blijkt in de praktijk dat op alle niveaus horizontale en verticale doorstroom en ontwikkeling heel goed mogelijk zijn.’

> Hoe krijgt dat vorm bij de Gemeente Rotterdam?

‘We gaan steeds meer over op wetenschappelijke tools die beweren op een objectieve manier iemands vermogen zichtbaar en bespreekbaar te maken. Dit doen we om toch gevoel te hebben bij het soort skills dat iemand heeft, en of het ook past bij de vraag van de vacaturehouder. Zoals bij de capaciteit die iemand nodig heeft of de opgave die gerealiseerd moet worden.’

‘We hebben geëxperimenteerd met allerlei tools om vaardigheden te beoordelen.’

‘We hebben hiervoor geëxperimenteerd met allerlei psychologische testen, vragenlijsten en kunstmatige intelligentie. Kunstmatige intelligentie blijkt in de praktijk verrassend goed te werken. Zo hebben we bijvoorbeeld game assessments ingezet die mooie resultaten laten zien.’

> Hoe werkt dat dan intern?

‘Belangrijk is dat vraag en aanbod dezelfde taal spreken en op zijn minst zo gecodeerd zijn dat deze ook digitaal de prematches kunnen maken. Bijvoorbeeld op basis van de ESCOen de ISCO, wat is afgeleid van de Europese standaard om beroepen en competenties te duiden. Dat kunnen we gebruiken om de interne arbeidsmarkt van de Gemeente Rotterdam met zo’n 12.000 medewerkers inzichtelijk te maken. Maar ook om uiteindelijk intersectoraal de prematches te gaan maken.’

> Hoe kijkt u aan tegen die intersectorale mobiliteit?

‘Uiteindelijk kan de krimp van de ene organisatie de groei van een andere bewerkstelligen. Dan krijg je een soort ecologisch evenwicht op de arbeidsmarkt waarbij er minder ontslagen hoeven te vallen. Dat draagt dan weer bij aan meer levensgeluk en minder stress bij mensen, waarna er waarschijnlijk minder geld nodig zal zijn voor sociale vangnetten.’

‘Waar loopbaan coaching eerst vooral curatief gedreven was, wordt het nu als preventief instrument omarmd.’

‘Op loopbaangebied zie je dat deze ontwikkeling steeds meer substantieel bijdraagt aan een grotere inzetbaarheid van medewerkers. De beweging faciliteren die mensen willen maken is positief. Loopbaancoaching was eerst vooral curatief gedreven. Nu wordt het ook steeds meer als preventief instrument omarmd, om zo optimaal mogelijk te onderzoeken hoe mensen inzetbaar zijn. Binnen de organisatie of eventueel daarbuiten.’

> Welke kansen en uitdagingen ziet u nog?

‘Op loopbaangebied zijn er veel nieuwe ontwikkelingen. Niet alleen aan de instroomkant wordt nu volop geëxperimenteerd met Artificial Intelligence. Ook aan de loopbaankant komen deze ontwikkelingen nu binnen handbereik. Zo zijn we aan het experimenteren om van een breinprofiel opgesteld vanuit de neurowetenschap, een arbeidsmarktprofiel of inzetbaarheidsprofiel te ontwikkelen.’

‘De zoektocht naar passend en verrassend werk wordt met A.I. een stuk eenvoudiger.’

‘De zoektocht naar passend en verrassend werk wordt daarmee een stuk eenvoudiger. Daardoor kan de loopbaancoach meer tijd besteden aan drijfveren en persoonlijke ontwikkeling. In het verlengde hiervan zijn we ook bezig met de ontwikkeling van digitale leeromgevingen en loopbaanportalen. Dit om zoveel mogelijk medewerkers te bereiken.’

> Hoe krijgt dat vorm? 

‘We onderzoeken met behulp van data waar Blijf-, Verschijn- en Verdwijnfuncties ontstaan. Dit doen we met behulp van recruiters, loopbaanadviseurs, ontwikkeladviseurs en datamedewerkers. We hopen hiermee mensen uit een Verdwijnfunctie naar een Blijf- of Verschijnfuncties te begeleiden. Er is daarmee een innige samenwerking ontstaan tussen loopbaanadvies en recruitment.’

‘Als je optimaal je interne arbeidsmarkt gebruikt, hoef je misschien nooit meer te reorganiseren.’

‘Uiteindelijk wil je optimaal gebruik kunnen maken van je interne arbeidsmarkt. In de praktijk hoef je dan wellicht nooit meer te reorganiseren, en geef je serieus invulling aan de organische ontwikkeling die jij je als organisatie wenst. Als lonkend perspectief kunnen we dat op termijn dan hopelijk ook regionaal tot stand laten komen.

Meer weten?

Op 10 december is Jack van Emden een van de sprekers op het Seminar Loopbaanprofessionals. Je kunt je hier inschrijven om meer te weten te komen over de toekomst van de in- en externe arbeidsmarkt.

Seminar Loopbaanprofessionals

Hier kun je ook nog meer recent interview met Jack van Emden lezen.

Lees meer

Martijn Groot (BrainsFirst): ‘Elk talent verdient een eerlijke, objectieve match’

Objectieve werving en selectie, het blijft lastig. Het klinkt natuurlijk mooi, maar hoe stel je objectief vast of je met de beste kandidaat voor de functie te doen hebt? De beste voor jouw organisatie? Op korte en op de langere termijn? Hoe zorg je dat je bias zoveel mogelijk voorkomt, en afgaat op iemands werkelijke potentieel?

Objectiviteit is in werving en selectie altijd een lastig begrip.

Volgens BrainsFirst is er maar één plek waar je dat echt goed kunt vaststellen: het brein. Een cv vertelt immers alleen wat je deed, hoe lang en voor wie. Maar niet hoe goed en onder welke omstandigheden. Laat staan dat het kan voorspellen hoe iemand een nieuwe opdracht zal uitvoeren. Maar als je in kaart kunt brengen hoe iemand ‘denkt’, kom je daar wel dichtbij in de buurt. Op 10 december, tijdens het Werf& Loopbaanseminar, gaan wetenschapper Ilja Sligte en commercieel directeur Martijn Groot hier nader op in. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is jullie key takeaway op het seminar?

Groot: ‘Future fit zit tussen je oren. Meer precies: in het brein. Daarom introduceren wij het ‘breinpaspoort’ als carrièrekompas, zodat je loopbaan beter past bij waar je van nature goed in bent.’

‘We leven in een tijd waar banen uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst.’

‘We leven in een tijd waar banen uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst. Dan kun je beter je professionele vervolgkeuzes baseren op het meest fundamentele: het menselijk brein. Fact-based in plaats van opinion-based. Dan kan een schijnbaar doodlopende loopbaanweg ineens een kruispunt met perspectief worden.’

> Hoe belangrijk zijn skills nou echt op de arbeidsmarkt?

Skills nemen als bouwstenen van talent is een stap in de goede richting. Dan kom je al tot meer mogelijkheden om een loopbaan richting te geven. Maar goed, met skills als bouwstenen voor je carrière ben je er nog niet. Welke skills heb je in de toekomst nodig? Hoe beoordeel je iemands skills objectief? Wat als iemand die skills nog niet heeft? Onder welke omstandigheden worden de skills verlangd? Ga zo maar door.’

Zoals Josh Bersin laatst al zei op HRTechConf20: “skills are just phrases in a job description”. Ook mijn collega Ilja Sligte schreef hier recent over. Objectiviteit in het meten van skills is lastig. Het gaat meestal om gedrag uit het verleden, of om zelfrapportage. Maar door de breinfuncties in kaart te brengen, kun je beter voorspellen welke skills, capaciteiten en rollen van nature bij iemand passen.

‘Brain skills zijn cruciaal als basis om betere matches te maken wat betreft (loop)baankeuze.’

Het gaat ons dus om de stap verder: brain skills. Die zijn cruciaal op de arbeidsmarkt. Vooral als basis om betere matches te maken wat betreft (loop)baankeuze. Door breinfuncties in kaart te hebben, kunnen mensen makkelijker en sneller naar nieuwe rollen overstappen. Het verschil tussen een brein op z’n plek en niet op z’n plek, is het verschil tussen professioneel welbevinden en burn-out of bore-out.’

> Maar hoe werkt dat dan?

‘Waar het om gaat is faire en future-proof matchmaking als maatschappelijke en economische noodzaak. Om tot een diverse, inclusieve workforce te komen, moet elke recruiter of loopbaanbegeleider net even wat verder kijken dan voorheen. Of eigenlijk: betere instrumenten gebruiken die hen werk uit handen kunnen nemen. Het goede nieuws daarbij is: die zijn gelukkig ook steeds meer voorhanden.’

‘Om tot een diverse workforce te komen, moet elke recruiter net even wat verder kijken dan voorheen.’

‘Het doel zou moeten zijn: een productieve, vitale medewerker aannemen en/of ontwikkelen. En de meetinstrumenten daarvoor moeten betrouwbaar, en ‘bias-arm’ zijn. Zo geef je iedereen een faire kans. Maar instrumenten moeten vooral voorspellend vermogen laten zien op de gewenste gedragingen. Zowel bij instroom (recruitment) als bij door- of uitstroom (talent mobility).’

 Objectieve Objectiviteit in de matching brainsfirst

‘Toekomstbestendig matchen van talent en opportunity doe je door naar potentieel te kijken in plaats van naar past performance. Wat ga je kunnen (leren)? In welke richting is het het meest kansrijk om je te re- of upskillen? Die vragen kun je alleen beantwoorden door op brein-niveau te assessen. Niet omdat wij dat hebben bedacht, maar omdat het brein de biologische basis is van (professioneel) gedrag. Wij maken het alleen inzichtelijk.’

> Kun je iets vertellen hoe jullie afgelopen jaar beleefd hebben?

‘Dit jaar is voor ons team, zoals voor velen, een uitdagend jaar op persoonlijk vlak. Maar voor het gedachtegoed waar BrainsFirst sinds de start voor staat, is 2020 een doorbraakjaar. De maatschappelijke ontwikkelingen – neem onder meer de abrupte omschakeling naar digitaal en de terechte aandacht voor diversiteit en inclusiviteit – zorgden voor enorme toename in urgentie en importantie van onze basisprincipes: 100% remote talent matching en zoveel mogelijk objectieve matching, dus vrij van vooroordelen en ruis.’

‘Voor het gedachtegoed waar we sinds de start voor staan, is 2020 een doorbraakjaar.’

‘Overigens is een andere trend van de laatste maanden wél zorgelijk: het gegroeide wantrouwen ten opzichte van de wetenschap. Gelukkig doet aan de andere kant de data-driven approach ook in HR met steeds nadruk zijn intrede. De toch nog massaal aanwezige subjectiviteit in selectie moet, daar waar dat kan, plaats maken voor een meer objectieve selectie. Dat verdient elk talent.’

Objectiviteit in de matching Objectieve

> Maar hoe weet je al goed wat precies performance bepaalt?

‘Zonder context zijn labels als slim, flexibel, agile of punctueel slechts loze begrippen. Het klopt: op dit vlak staat het vak nog behoorlijk in de kinderschoenen. Terwijl context en een goed profiel de basis vormen voor een goede match. Maar een traditionele IQ-test, persoonlijkheidsvragenlijst of capaciteitentest neemt context niet of nauwelijks mee. Wij hechten juist veel waarde aan context. We merken dat opdrachtgevers zelf enorm veel leren over wat ze nou exact zoeken door met ons die context te bepalen, het profiel te ontleden.’

‘Op het vlak van context staat selectie nog behoorlijk in de kinderschoenen.’

‘We komen op twee manieren tot de gewenste/gevraagde performance:

  1. Door de breinfuncties te meten van een representatieve groep die reeds de verlangde prestatie levert in die context. Vervolgens destilleer je de differentiërende combinatie van breinfuncties. Deze goed presterende breinen gebruik je dan als benchmark. Zo weet je naar welke breinen je op zoek bent. Deze aanpak vraagt natuurlijk wel het een en ander van de opdrachtgever, zoals: een minimaal vereiste steekproefomvang.
  2. De andere methode is via onze intern ontwikkelde en gevalideerde Job Design-methode. Dan bepalen we samen met de opdrachtgever welke exacte professionele gedragingen je op de werkvloer wilt zien. Vervolgens vertellen datamodellen ons welke breinfuncties daarvoor verantwoordelijk zijn en het onderliggende baanprofiel vormen. Dit representeert dan de context. Deze optie is doeltreffend, én praktisch en efficiënt in de uitwerking.’

> Waar zit nog de grootste uitdaging qua prestaties voorspellen?

‘Je wilt weten hoe aangenomen en/of doorgestroomd talent presteert op de werkvloer. Het liefst over een langere periode. Daar heb je vooral tijd voor nodig. In topvoetbal en enkele andere sectoren zijn we daartoe inmiddels in staat. Maar als je morgen begint met meten in een nieuw werkdomein moet je enig geduld hebben om het verwachtte bewijs in de praktijk terug te zien. Onze belofte: de ontwikkelde datamodellen zijn voorspellend en worden met de tijd nog beter.’

Objectiviteit in de matching. Objectieve

> Jullie sloegen recent de handen ineen met Manpower. Hoe leren jullie daar weer van?

‘Die samenwerking is veelbelovend in veel opzichten. Manpower zet zich in om de herdistributie van talent in de toekomst te faciliteren. Zij hebben al schaal. En ze voegen graag de daad bij het woord. Diversiteit, inclusiviteit, atypisch talent, life long learning, re-skilling, upskilling: door er alleen op strategisch niveau over te praten, verandert er weinig. En als je weer doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Het roer moet dus om. Ons instrument stelt hen in staat naar potentieel te kijken – los van cv, afkomst, opleiding, geslacht of wat ook. Zo komt hun missie om elk talent een passende baan te bieden daadwerkelijk dichterbij.’

> Heb je nog meer recente voorbeelden, à la gemeente Rotterdam?

‘Het gebeurt wekelijks dat opdrachtgevers verrassende matches krijgen, door met BrainsFirst te werken. In het voetbal zijn dat bijvoorbeeld jongens die fysiek op hun 17de achterlopen, op randje van afwijzing staan, maar toch het voordeel van de twijfel krijgen op basis van onze test-scores. Om vervolgens in (Jong) Oranje te debuteren. Ook in bijvoorbeeld IT, finance, consultancy, trading, internships, data science en luchtvaart is het standaard dat er uit trajecten voor de opdrachtgever gehoopte, of gewenste verrassende uitkomsten rollen.’

Meer weten?

Meer weten over zoveel mogelijk objectiviteit in de matching? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar.

objectiviteit in de matching

Lees ook

LDC: ‘Op arbeidsmarkt kampt A.I. nog vaak met kip-en-eiprobleem’

Over de toepassing van kunstmatige intelligentie is de laatste tijd veel te doen. Ook in de arbeidsmarkt. ‘Hoe Artificiële Intelligentie het loopbaanvak gaat ondersteunen!‘ heeft Maurice Vermunt dan ook zijn bijdrage genoemd aan het Loopbaanseminar op 10 december. Maar ondanks dat uitroepteken, zegt hij ook direct erbij te waken voor al te opgeklopte verwachtingen. Want A.I. heeft volgens hem zeker wel potentie, maar de praktijk gaat echt nog niet zo hard als soms wordt gedacht, stelt hij.

Vermunt is algemeen directeur bij LDC, een bureau dat al 30 jaar vooral testsoftware ontwikkelt, voor ‘arbeidsmobiliteit en duurzame inzetbaarheid’. Een concreet voorbeeld hiervan is het AD Assist; een systeem dat arbeidsdeskundigen ondersteunt in hun werk. Hier wordt al artificiële intelligentie (A.I.) in gebruikt om mensen werk te geven dat bij ze past. Maar dan wel met de kanttekeningen ‘realistisch eerlijk verhaal’ en ‘geen gebakken lucht’, benadrukt hij. Tijd voor een nadere kennismaking.

> Hoe ver zijn jullie met jullie A.I.?

‘De data die nodig zijn om kunstmatige intelligentie goede suggesties te laten geven, is vaak niet direct voorhanden. Hiervoor bestaan verschillende oplossingen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om te werken met ‘lerende systemen’. Als de applicatie ook zonder A.I.-component al meerwaarde kan bieden aan de gebruiker, dan kunnen de data tijdens gebruik aangevuld worden. Het algoritme kan dan tijdens gebruik bijleren en zelf bepalen wanneer er op een bepaald gebied voldoende data is om goede suggesties te kunnen doen.

‘De data die nodig zijn om A.I. goede suggesties te laten geven, zijn zelden direct voorhanden.’

Dit gebeurt dan eerst op veel voorkomende datasoorten en na verloop van tijd ook op de minder frequent voorkomende elementen. Een andere insteek kan zijn om het systeem bij het opstarten te laten beginnen op een bestaande dataset, zoals onze kwalitatief hoogwaardige functie-takenset. Hoewel deze gegevens vaak niet helemaal geschikt of compleet zijn, kan het soms wel een bruikbare uitgangspositie opleveren; een soort startpakket.’

> En hoe werkt dat bij een loopbaanvraag?

‘Elke loopbaanvraag is te ontleden tot een logisch vraagstuk, uitgedrukt in data. Het knelpunt hierin is meestal de hoeveelheid data die nodig is om antwoord te kunnen geven op de vraag. Deze data moeten zeer uitgebreid zijn en van een bepaalde samenstelling. Dat is in de praktijk lang niet altijd mogelijk. Naast kunstmatige intelligentie zijn er echter ook andere tools die kunnen helpen, zoals meer conventionele algoritmes of zoekmechanismen. Een combinatie van A.I. met deze meer conventionele tools kan vaak ook uitkomst bieden.’

> Wat zijn de grote uitdagingen die jullie qua A.I. tegenkomen?

‘We maken bij de ontwikkeling van het systeem een vooronderstelling: we gaan ervan uit dat de gebruikers bereid zijn om het systeem te gebruiken, terwijl de kunstmatige intelligentie in de beginfase nog getraind moet worden en geen bijdrage kan leveren. Dit heeft een beetje het karakter van een kip-en-eiprobleem. Daarnaast vergen A.I.-algoritmes vaak bijstelling om tot goede resultaten te komen. En ook dit kan pas later in het traject plaatsvinden als er voldoende data verzameld is.

‘Experimenteren is de charme van A.I.-ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

Hierdoor weten we pas laat in het ontwikkeltraject of onze veronderstellingen echt uitkomen. We zorgen voor voldoende feedback en afstemming met de gebruikers, bijvoorbeeld in de vorm van een co-productie, maar helemaal zeker weten of het gaat werken doen we pas als het voltooid is. Dit is tegelijkertijd ook de charme van dit soort ontwikkelingen: to boldly go where no one has gone before.

> Hoe denk je dat loopbaanprofessionals tegen A.I. aankijken?

‘De huidige generatie tools die loopbaanprofessionals ondersteunen zijn geëvolueerd uit de vroegere vragenlijsten op papier. Deze tools krijgen steeds meer mogelijkheden. Je kunt de uitslag nu bijvoorbeeld makkelijk presenteren in mooie grafieken en je kunt data makkelijker combineren. Zo kun je bijvoorbeeld de uitslag van een interessetest combineren met gegevens over beroepen en daar kwalitatief goede uitspraken over doen. Deze evolutie zal zich voortzetten en de nieuwe generatie tools zal steeds meer A.I. gebruiken om tot dit soort matches te komen.

‘Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, lastig om een concreet beeld van A.I. te krijgen.’

Wel staan deze ontwikkelingen nog in de kinderschoenen. Het is voor loopbaanprofessionals, en dat is heel logisch, nog lastig om hier een concreet beeld van te krijgen. De werking van kunstmatige intelligentie is ook niet eenvoudig uit te leggen. De algoritmes zijn gebaseerd op ontoegankelijke wiskunde en een metafoor doet altijd tekort aan de echte werking. Maar het onbegrip verdwijnt vanzelf als de praktijk laat zien dat AI een nuttige bijdrage kan leveren als digitale assistent voor de mens. De medische sector is hier alvast een mooi voorbeeld van, zo blijkt uit KPMG-onderzoek.

> Wat is je key takeaway tijdens het seminar?

‘Dat het vak van loopbaanadviseur professionaliseert. Zo is er op het vlak van het instrumentarium ook sprake van een evolutie. Kort samen te vatten als: papier -> CD-Rom -> online -> online met A.I. Wij werkten al in de tijd van de CD-Rom – en zelfs al eerder – met een beroependatabase. Die heeft nu geleid tot een kwalitatief hoogwaardige basisset, op basis waarvan we verder A.I. kunnen ontwikkelen.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed.’

‘Het vraagstuk hoe je mensen zo goed mogelijk kunt laten participeren is enorm ingewikkeld en breed. Er zijn zeer veel factoren die hierin een rol spelen. Het is onmogelijk om kunstmatige intelligentie deze vraag in één keer te laten beantwoorden. Dit is en blijft mensenwerk. De professionals die zich hiermee bezig houdenkunnen echter wel ondersteund worden door geautomatiseerde tools. Ook A.I. kan hier dus een bijdrage leveren, op voorwaarde dat er voldoende gegevens beschikbaar zijn. En dat zal dus niet voor alle vraagstukken binnen dit domein het geval zijn.’

Meer weten?

Meer weten over dit onderwerp? Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats. In dit seminar delen de sprekers hun kennis over de trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en komen ook skills en omscholing aan bod. Je kunt je hier inschrijven voor het seminar. 

Lees ook