Hoe je door patronen te herkennen beter kunt leren recruiten

Weinig buzzwoorden worden de laatste tijd zoveel gebruikt als artificial intelligence en machine learning. Maar wat is het nou precies? Hoe ver zijn we ermee? Nemen de machines het echt al over in recruitment? En wat gebeurt er als we een kijkje onder de motorkap nemen? Allemaal vragen waar Chris Neddermeijer graag zijn licht over laat schijnen. Want A.I. mag soms wel een beetje abracadabra lijken, in feite is het best te begrijpen. Het gaat om patronen herkennen. En vervolgens kan het je de knoppen geven om beter te kunnen recruiten.

‘Ik heb er zelf een beetje een world peace-ambitie mee.’

‘Het is een stuk gereedschap in je gereedschapskist als recruiter’, zegt hij. ‘Het is aan jou of je hem gebruikt voor goede of voor slechte dingen. Maar ik heb er zelf een beetje een world peace-ambitie mee. Het is geen holy grail, geen silver bullet. Maar het kan de recruiter wel enorm helpen om scenario’s te draaien. Wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld meer salaris bied? Of extra wervingskanalen toevoeg? De techniek is er klaar voor. Je moet het alleen wel durven gebruiken.’

De beste vis uit de vijver

Tijdens de recente Webinar Week lichtte de mede-oprichter van het Nétive-VMS alvast een tipje van de sluier op hoe zijn systeem dat mogelijk maakt. Onder het mom van ‘Skill based hiring presenteerde hij het als ‘dé oplossing voor schaarste op de arbeidsmarkt’. Het is ‘onmogelijk dat je met stukje software de schaarste oplost’, gaf hij daarbij meteen toe. ‘Maar waar software wel voor kan zorgen is dat je slimmer met schaarste omgaat dan concurrenten. En dat jij, als je allemaal in dezelfde vijver zit te vissen, degene bent die de beste vis eruit vangt.’ Met andere woorden: dit soort software kan volgens hem de ideale hengel bieden.

‘Als je allemaal in dezelfde vijver zit te vissen, kun je hiermee degene zijn die de beste vis eruit vangt.’

Chris Neddermeijer, Nétive

Een Vendor Management Systeem, zoals Nétive aanbiedt, richt zich vaak meer op inkopers en minder op recruiters voor vaste functies. Die vertrouwen doorgaans immers vooral op hun eigen ATS, of Applicant Tracking System. Maar Neddermeijer ziet die twee werelden wel steeds dichter bij elkaar kruipen. ‘In de coronatijd zijn veel organisaties bezig geweest met hun personeelsstrategie. Dat heeft ironisch genoeg geleid tot juist een aantrekkende markt voor ons soort systemen.’

Data verzamelen

Maar of je het nu ATS of VMS noemt, maakt hem eigenlijk helemaal niet uit. Waar het om gaat is dat je het systeem in staat stelt om patronen te leren herkennen. En dan zodanig dat je op basis daarvan leert betere beslissingen te maken. ‘Het gaat om het verzamelen van data. Als je invoert wat wel werkt, en wat niet, kun je een steeds beter voorspellend model maken. Welke kandidaten waren succesvol? Welke skills boden zij aan? Hoe lang duurde de procedure? Als je veel van dat soort data hebt, wordt de voorspellende waarde steeds beter.’

‘Als je veel data hebt, wordt de voorspellende waarde steeds beter.’

Neddermeijer laat een voorbeeld zien van een klant met 13.000 tot 15.000 actuele cv’s in de database. ‘Als je dat dan combineert met alle opdrachten in het systeem, krijg je 9 miljoen records in je database. Oftewel: 9 miljoen gegevens die iets zeggen over de combinatie dat ik atheneum heb gedaan, en dat ik bij Tata Steel een opdracht heb gedaan tegen een x tarief. Dan kun je dingen gaan sorteren die goed werkten en die niet goed werkten. In totaal op wel 50 dimensies.’

Het cv blijft

Misschien even een side note, benadrukt hij. ‘Maar het cv kan dus de deur nog niet uit! Het cv is nog steeds wel nodig om dit te laten werken. Omdat we daaruit ook allerlei skills kunnen afleiden, die je eigenlijk op geen enkele andere manier kunt toevoegen.’

In een demo laat hij vervolgens zien hoe dat nou werkt. We zien daarbij onder meer een dashboard, met daarop metertjes hoe lang het duurt om iemand aan te nemen, en welke vergelijkbare rollen worden gevraagd. Informatie die natuurlijk elke keer beter wordt, naarmate er meer data gevoed worden. ‘Maar vanaf ongeveer 200 aanvragen kun je al veel zeggen, hoor’, aldus Neddermeijer. ‘En hoe netter je de data erin zet, hoe beter natuurlijk. Maar we kunnen veel ook semantisch opvangen. Doordat we bijvoorbeeld weten dat een projectleider ook een projectmanager is.’

‘Vanaf ongeveer 200 aanvragen kun je al veel zeggen, hoor.’

En vervolgens kun je aan de knoppen gaan draaien, legt hij uit. ‘Als het lang duurt om iemand te werven kun je bijvoorbeeld kijken of dat ligt aan het tarief dat je biedt. Of dat je misschien beter direct kunt gaan sourcen. Of dat je andere skills moet gaan uitvragen. En je kunt het ook in een combinatie proberen.’ Het systeem doet de recruiter (binnenkort) zelfs eigenhandig een suggestie voor een beste actie, op basis van al je ingevoerde gegevens, zo laat hij zien.

Bijna ‘recruitmentporno’

Het is bijna ‘recruitmentporno’, zegt hij lachend. ‘Stel je voor dat je het volledige personeelsbestand in zo’n systeem kunt laden. Alle pop’s en assessments van al je medewerkers. En dat je dat dan kijkt naar hun cv’s en daaruit dingen afleidt. Dan kun je dat koppelen aan wat en hoe je zoekt op de arbeidsmarkt. En kun je op basis daarvan veel betere beslissingen nemen. De techniek is er klaar voor’, aldus Neddermeijer. ‘Alle parameters zijn er. Nu komt het alleen nog aan op durf.’

‘De techniek is er klaar voor. Nu komt het alleen nog aan op durf.’

In de marketingwereld zijn ze hiermee al een stuk verder dan in recruitment, zegt hij. ‘Daar wordt alles gefingerprint. Ben je ‘s ochtends ergens geweest, dan krijg je daar ‘s middags meteen reclame voor te zien. Die systemen worden steeds verfijnder. Maar dat kan ook in recruitment. Stel: ik kom erachter dat bijvoorbeeld projectmanagers graag schaken. Dan is het toch logisch om bij schakers op zoek te gaan naar projectleiders? Tegenwoordig zijn onze systemen zo in staat om automatisch patronen te herkennen, tot 50 dimensies diep.’

Goed voor diversiteit

Het komt allemaal tegemoet aan een van de grootste dromen van Neddermeijer, zegt hij. ‘We willen mensen helpen op de arbeidsmarkt, een eerlijke kans geven. Dat is één van de “waaroms” van ons systeem. Dit soort systemen bestrijden de bias die veel recruiters toch onbewust hebben. Mijn grote fantasie is dat je een soort werk.nl hiermee kunt ontsluiten en dat je op die manier veel mensen verder kunt helpen aan een passende baan. Dat zou bovendien goed zijn voor de diversiteit op de arbeidsmarkt, daar ben ik van overtuigd.’

‘Als een werkgever op leeftijd wil discrimineren, kan het algoritme dat niet tegenhouden.’

Ja, een factor als leeftijdsdiscriminatie kun je er niet mee uitsluiten. Dat erkent hij zelf ook meteen. Als de werkgever op leeftijd wil discrimineren, kan het algoritme dat niet tegenhouden. ‘Zo’n tool gaat dat inderdaad niet oplossen. Maar het kan wel voor een stukje bewustwording zorgen. Het kan het proces zichtbaar maken. En het kan je iets creatiever naar bepaalde vaardigheden laten kijken. Het gaat erom dat je mensen niet op voorhand uitsluit. Maar het blijft aan jou als recruiter hoe je het uiteindelijk inzet.’

Grootste uitdaging

Daarmee komt hij wel bij zijn naar eigen zeggen ‘grootste uitdaging’. ‘Dit model wordt in de tijd steeds slimmer, naarmate je meer data krijgt. De beste kandidaat voor de beste prijs in de beste tijd komt zo steeds dichterbij. Maar het punt blijft: de meeste recruiters zijn geen data scientists. Het zijn vaak mensen die het liefst werken op gevoel. Dat je data wil meenemen in je beslissing om iemand een kans te geven, dat moet je willen en durven.’

‘Het punt blijft: de meeste recruiters zijn geen data scientists.’

En dat is lang niet iedereen gegeven, zegt hij. Hoewel… ‘Als ik een demo van de software mag geven, ben ik meestal wel in staat om twijfel weg te nemen. Als recruiters zien aan welke knoppen ze mogen draaien, en wat hen dat kan opleveren, dan zijn ze vaak redelijk goed te overtuigen van het nut ervan.’

Lees ook

Homerun-CEO blikt terug op hack: ‘Je bent helaas nooit 100% veilig’

Het moeten ongetwijfeld de zwartste dagen zijn geweest uit de nog jonge geschiedenis van het Nederlandse sollicitatieplatform. De ‘Airbnb van recruitment’ worden, dat was bij de start zo’n 7 jaar geleden de ambitie. En de groei van het ATS mag sindsdien aanzienlijk zijn geweest, met de hack die recent bekend werd, krijgt Homerun ook een flinke knauw, blikt ceo Willem van Roosmalen terug. In elk geval financieel.

Homerun beleefde ongetwijfeld de zwartste dagen uit zijn nog jonge geschiedenis.

Op 15 oktober was een update verschenen om een kwetsbaarheid in de eigen (cloud-)systemen te herstellen. Maar Homerun had deze update in de dagen erna nog niet geïnstalleerd. Daardoor kon een cyberaanvaller zich toegang verschaffen en een kopie maken van een heel aantal gegevens. De crimineel kreeg daardoor niet alleen sollicitaties en cv’s, maar dus ook onder meer namen, e-mailadressen en woonadressen van sollicitanten in handen.

Op 28 oktober gefixt

De hack werd uiteindelijk op 26 oktober ontdekt. Onmiddellijk werd databeveiligingsbedrijf Northwave ingeschakeld, waarna op 28 oktober de kwetsbaarheid gefixt werd en de aanvaller geen toegang meer tot de data had. Maar veel van het kwaad was toen natuurlijk al geschied. Ook omdat de criminele hacker begon met afpersen: alleen bij betaling van een bepaald bedrag in bitcoins, zouden de buitgemaakte gegevens worden verwijderd en niet worden gepubliceerd.

‘We wilden geen enkel risico lopen dat de data ergens zouden worden gepubliceerd.’

Het bedrijf is op dat verzoek ingegaan, om zo verdere schade te voorkomen, vertelt Van Roosmalen. ‘Een lastige keuze, maar we wilden geen enkel risico lopen dat de data ergens zouden worden gepubliceerd. Het belang van onze klanten en hun kandidaten staat voorop.’ Het betaalde bedrag maakt Homerun niet bekend, maar is volgens de CEO wel aanzienlijk. ‘De financiële buffer die we hebben, is daardoor nu een stuk kleiner.’

Aangifte gedaan

Homerun heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens van de hack en het datalek. Ook is aangifte bij de politie gedaan. De inmiddels ongeveer 1.500 organisaties die gebruikmaken van het ATS van Homerun, zoals Dopper, Decathlon, Tony’s Chocolonely, de Correspondent, VPRO, World Press Photo, Belsimpel en Mollie, zijn eind oktober geïnformeerd.

Een groot risico dat de data van de sollicitanten op straat komen te liggen is er nu niet meer.

Een groot risico dat de data van de sollicitanten op straat komen te liggen is er nu niet meer, denkt Homerun zelf. In vergelijkbare gevallen waarbij losgeld is betaald is dat in elk geval nog nooit gebeurd. Er is dus ook weinig reden om aan te nemen dat sollicitanten (extra) voorzichtig moeten zijn met phishing vanwege deze cyberaanval; er is immers betaald om de gegevens te verwijderen.

Hectische weken

‘Het blijkt dat je dus nooit 100% zeker bent’, aldus Van Roosmalen, die terugkijkt op bijna 3 ‘heel hectische weken’. ‘De kans dat zo’n hack je treft is ontzettend klein. Het is ook waarschijnlijk geen gerichte aanval geweest. We zijn dit bedrijf gestart om de ervaringen van sollicitanten beter te maken, en het is dan extra pijnlijk dat ons dit is overkomen. Het doet me ook wel veel, dat criminelen zomaar bij ons hebben ingebroken.’ Maar hij haalt er ook wel wat goeds uit, zegt hij. ‘Toen het gebeurde baalden we natuurlijk enorm. Maar we hebben ook meteen tegen elkaar gezegd: hoe we hiermee omgaan, daar willen we straks trots op kunnen terugkijken.’

Het bedrijf was in zijn plannen voor 2022 al volop bezig met het onderwerp privacy, zegt hij. Zo werd al gekeken hoe bepaalde data protection-principes nog meer in het product zijn in te passen, om bijvoorbeeld klanten meer bewust te maken van bewaartermijnen van sollicitantgegevens. Het is een vervelende manier om erachter te komen, maar de hack heeft het belang daarvan wel onderstreept, aldus Van Roosmalen. ‘Wij kunnen vanuit de software het nóg makkelijker maken om zo min mogelijk kandidaatgegevens langdurig te bewaren. Data minimization, noemen we dat.’

Privacy by design

Uiteindelijk is het doel ook kandidaten hier zelf meer controle in te geven. Maar zover is het nu nog niet, aldus Van Roosmalen. Wel zegt hij stellig te blijven geloven in Software-as-a-service, en opslag van gegevens in de cloud. ‘Dit soort incidenten gebeuren, kijk maar naar het nieuws deze week. Toch blijf ik organisaties oproepen een SaaS-oplossing te blijven gebruiken. Je moet goed begrijpen: we richten ons vooral op het mkb. Die stappen vaak over van bijvoorbeeld e-mail-inboxen en Excel-bestandjes. Dan worden kandidaatgegevens gemaild, en overal en nergens gekopieerd en verspreid, en heb je helemaal geen zicht op wat ermee gebeurt. Systemen zoals het onze gaan juist zoveel mogelijk uit van privacy by design.’

‘Jezelf 100% beveiligen bestaat in deze wereld helaas niet.’

De bewustwording van het belang van het thema noemt hij ondertussen ‘alleen maar goed’. ‘De aanleiding is zeer vervelend, maar het helpt ons wel in onze missie dat elk bedrijf dit serieus mag nemen. En dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Zoals Northwave ook bij ons constateerde: onze instellingen waren op een hoog niveau helemaal in orde. Maar jezelf 100% beveiligen bestaat in deze wereld helaas niet.’

Kennisdeling blijft cruciaal

Homerun is onder meer bekend van de vele content die het op het platform deelt. Daarbij gaat het vaak over hoe je beter kunt recruiten, in alle facetten: van remote hiring tot sollicitatiegesprekken voeren. Zo is er ook al heel veel op het gebied van privacy gepubliceerd. Dat levert al met al een behoorlijke community op waar gretig kennis wordt gedeeld, aldus Van Roosmalen. ‘Als ATS zijn we vanaf dag 1 volledig gericht op het mkb, omdat we denken dat we daar de meeste impact kunnen maken.’

‘Het blijft onze missie om ook kleinere bedrijven te helpen aan het beste talent.’

Dat zal door het recente incident niet veranderen, stelt hij. ‘Het blijft onze missie om ook kleinere bedrijven te helpen aan het beste talent. En kennisdeling vinden we belangrijk. Daar zijn we alleen maar in gesterkt. We willen dus nog meer informatie proactief gaan delen én deze best practices embedden in ons product. Bedrijven helpen goed met privacy omgaan valt daar ook onder. Dat deden we al zoveel mogelijk vóór dit incident. En dat zullen we de komende jaren onvermoeid blijven doen.’

Lees ook

Credit beeld boven

Hoe arbeidsmarktdata vanuit Nederland steeds verder de wereld veroveren

Ongeveer 1 miljoen bronnen in België. Nog eens zo’n aantal in Nederland. En al meer dan 2 miljoen bronnen in Frankrijk. Als het gaat om vacatures, dan laten de spiders van Jobdigger weinig onbenut. Geduldig speuren ze het hele internet af, op zoek naar vacante functies. Om die vervolgens in kaart te brengen, te ontdubbelen, te classificeren (volgens een eigen methode), te verrijken met informatie uit externe bronnen, en ten slotte te analyseren.

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij.’

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij’, zegt Adelbert Smal, directeur van het Arnhemse databedrijf. Niet gek dus dat bijvoorbeeld het UWV steeds meer op hun informatie vertrouwt, net als de meeste grote uitzenders. De Jobdigger-data haalden recent zelfs Nieuwsuur, in een item over de enorme schaarste aan ICT’ers. ‘In plaats van de gegevens van het CBS. Dat geeft denk ik wel aan dat we steeds meer geaccepteerde autoriteit zijn’, reageert hij.

jobdigger data

Groei over de grens

Het online tellen van vacatures en die vervolgens weten te analyseren lijkt misschien niet iets waar we in Nederland typisch goed in zijn. Maar opvallend genoeg blijkt dat internationaal wel zo te zijn. In andere landen zijn nauwelijks partijen als Jobdigger te vinden, die hiervoor de technologie in huis hebben. En dus begint ook over de grens de belangstelling toe te nemen, merkt Smal. ‘We zitten al een aantal jaar in het buitenland. Maar we merken nu een steeds grotere interesse, en zijn dus wel bezig met een stevige uitbreiding.’

‘Door corona is in Duitsland, Frankrijk en België een inhaalslag gemaakt in de digitale transformatie.’

Vooral Frankrijk en Duitsland staan daarbij het eerst in het vizier. ‘In Nederland zijn we al redelijk ver met de digitale transformatie op de arbeidsmarkt. Met name door corona is in Duitsland en Frankrijk en zeker ook in België een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Je ziet dat elke grote uitzender daar dit thema momenteel omarmt. Iedereen wil meer evidence based werken, waarbij je – letterlijk en figuurlijk – de data voor jou kunt laten werken. Daarmee kun je bijvoorbeeld ophalen waar jouw kansen liggen vanuit de vacaturekant, maar ook waar de kansen liggen met je bestaande kandidaten.’

Virtual Sales Recruiter

Want het gaat allang niet meer alleen om alleen maar vacatures tellen, en daarvan regelmatig leuke overzichten maken, benadrukt Smal. De data leveren ook tal van andere kansen op. Samen met het Vlaamse theMatchBox ontwikkelde Jobdigger Insights bijvoorbeeld afgelopen jaar een oplossing, die accountmanagers en recruiters de mogelijkheid om binnen hun ATS-systeem (zoals Carerix) snel en efficiënt matches te vinden. Of het nu gaat om klanten, kandidaten of salesleads, dit matchingssysteem, de Virtual Sales Recruiter geheten, vindt ze allemaal.

‘De data leveren recruiters tal van kansen op.’

De recruiter kan hierdoor met één klik matchende kandidaten terugvinden voor een bepaalde vacature, of andersom: matchende vacatures tonen voor een kandidaat in het ATS. En als je geen eigen opdrachten hebt, kun je hiermee ook de kandidaat matchen met alle externe vacatures,op basis van de arbeidsmarktdata van Jobdigger en achterliggend het DoelgroepenDashboard van Intelligence Group. Voor salespersonen zorgt de Virtual Sales Recruiter ervoor dat ze zich kunnen focussen op de prospects met vacatures waar je kandidaten voor hebt in je ATS.

Data = kansen

Het zijn dit soort matchingstechnologieën waar Smal veel van verwacht, zegt hij. ‘Data gaan steeds meer voor jou ophalen waar jouw kansen liggen. Doordat het matches laat zien die je zelf niet had kunnen bedenken. Zo kun je als bureau veel sneller en veel beter aan de slag met je focusprofielen, en kun je kandidaten gericht gaan benaderen.’

‘Alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren.’

Daarbij is wel één ding cruciaal, benadrukt hij. En dat is: data-kwaliteit. ‘Want alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren’, zegt Smal. ‘Daarom zijn wij ook ISO-gecertificeerd. En laten we onze data monitoren aan de hand van moderatoren, die steekproefsgewijs controleren of we wat we online vinden ook goed classificeren. Dus: is het een intermediair of directe opdrachtgever? Klopt het opleidingsniveau? Dat soort vragen. Uit die audits blijkt dat we in Nederland en België al tot 95% nauwkeurigheid halen, en in Frankrijk ook aardig daarnaartoe op weg zijn.’

Plan-do-check-act

Plan-do-check-act, in hoog tempo’, noemt hij het. ‘In België hebben we getest met 5 à 6 grote pilotklanten, die actief zijn in diverse branches. Vinden we alle op internet geplaatste vacatures? En classificeren we die ook goed? Zo hebben we heel intensief samen doorontwikkeld, en halen we steeds verder het niveau omhoog.’

Die kennis komt bijvoorbeeld van pas in de ‘SWOP Recruiter’-desktop app, die House of HR afgelopen zomer lanceerde. Dit gratis digitale platform ondersteunt Belgische mkb-bedrijven hun dagelijkse vacatures te vervullen, en is gekoppeld aan SWOP, de in 2016 gelanceerde app die werkzoekenden kunnen gebruiken om een nieuwe baan te vinden. Mkb-bedrijven zijn vaak te klein om een eigen ATS aan te schaffen, en deze app moet daar een goede oplossing voor zijn, aldus Rika Coppens, CEO van House of HR, die de app de komende tijd ook wil uitrollen naar Nederland en Duitsland.

Relevante datapunten

Als kandidaat krijg je daarmee steeds meer macht in handen, aldus Smal, wiens Jobdigger partner van de SWOP App is. ‘Je kunt als kandidaat zeggen waar je behoefte aan hebt, en dat krijg je dan geautomatiseerd in je app. Het gaat echt al om matching de andere kant op. Ik vind dat best bijzonder, hoe House of HR daarmee het stuur aan de kandidaat geeft.’

‘Best bijzonder, hoe House of HR het stuur aan de kandidaat geeft.’

En dat dus mede dankzij de data van Jobdigger. ‘We kennen de vraag van directe werkgevers en van intermediairs in een bepaalde regio. We kunnen bedrijfsanalyses maken op het niveau van één werkgever, maar ook van hun concurrenten. Wat zijn de skills die zij vragen? Wat zijn de salarisniveaus? Dat levert voor heel veel organisaties heel relevante datapunten op. Je hoeft je niet te abonneren op alle jobboards, en daar dan individueel te gaan zoeken. Bij ons heb je alles in één overzicht. Bovendien zijn onze data volledig geïntegreerd met grote ATS’en in België, Nederland en Frankrijk.’

Letterlijk over de grens

Het volledig geautomatiseerde recruitmentproces komt daardoor steeds dichterbij. Dat is bijvoorbeeld handig voor uitzendbureaus in de grensregio’s, aldus Smal. ‘Als je in Breda woont is Antwerpen dichterbij dan Amsterdam. Maar hoe vind je kandidaten over de grens? Dat gebeurt nog vrij weinig. Maar juist omdat de krapte toeneemt, moet je soms letterlijk en figuurlijk je grenzen verleggen. Met onze data kun je dat mogelijk maken.’

‘Je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen.’

Dat grenzen verleggen doet Jobdigger zelf ook. Deze maand nog wil het bijvoorbeeld in Duitsland volop aan de slag. ‘We hebben daar al vijf pilotklanten klaarstaan om te gaan testen. Dat gaan we op eenzelfde manier doen als in België. Al is wel elk land, en elke arbeidsmarkt, anders. Er zijn bijvoorbeeld arbeidsrechtelijke verschillen, of verschillen in opleidingsniveaus. We hebben daar een standaard plan van aanpak voor. Maar je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen naar je klanten toe. Want daar gaat het uiteindelijk om.’

14.000 woordclusters

Digitaal worden, slimmer kunnen werken, meer leads kunnen genereren, meer tijd voor tevreden kandidaten en klanten. Het is de missie van Smal om het voor zoveel mogelijk bureaus in de Europese arbeidsbemiddeling mogelijk te maken. Het is geen makkelijke reis, geeft hij toe. ‘We hebben alleen al in Nederland bijvoorbeeld 3.600 beroepen handmatig ondergebracht in 14.000 woordclusters. Zo kun je nu een heel bedrijf in skills opdelen, maar ook per functie, en daar op matchen.’

‘Klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

En dat tot nu toe dus alleen nog maar voor Nederland. Nog genoeg te doen dus, aldus Smal. En dan heeft corona zijn bedrijf ook wel de wind in de rug gegeven. Niet alleen vanwege de versnelde digitale transformatie, waar veel bureaus nu om schrééuwen. Maar juist ook omdat het internationale samenwerking makkelijker heeft gemaakt. ‘We kunnen nu veel meer op afstand doen. Ook buitenlandse prospects vinden het nu vanzelfsprekend om online demo’s te doen. En klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

Lees ook

5 recruitmentlessen van een wel heel snel groeiende start-up uit de lage landen

Zoek eens op wat het Belgisch-Amerikaanse bedrijf Oqton doet, en de hippe termen vliegen je al snel om de oren. Van machine learning tot industrieel IoT, van 3D-printen tot industrie 4.0 en cloud based software, en van digitale workflows tot intelligent productiebesturingssystemen. Werkelijk alles lijkt er in te zitten. Het bedrijf dat professor en oud-Autodesk-directeur Ben Schrauwen in 2017 in Gent oprichtte, belooft dan ook een ware revolutie in de maakindustrie: fabrieken die zich door software laten organiseren.

Zonder het juiste talent zou de voorspelde snelle groei wel eens voortijdig in de grindbak kunnen eindigen.

Ben Schrauwen, CEO Oqton

Klinkt indrukwekkend allemaal, en Oqton maakte de afgelopen jaren dan ook een stormachtige groei door. Maar één ding werd daarbij wel steeds duidelijker: waar vind je de juiste mensen voor die revolutie? Want talent is voor de meeste bedrijven al lastig te vinden, talent voor zo’n specialistische tak van sport natuurlijk al helemaal. En zonder het juiste talent zou de voorspelde snelle groei wel eens voortijdig in de grindbak kunnen eindigen.

Géén recruitment

De oplossing die gevonden werd, hoor je misschien niet zo vaak. Maar bij Oqton heeft het wel gewerkt. Het haalde namelijk in het begin van dit jaar bij een financieringsronde 40 miljoen dollar op. Die ronde werd geleid door Fortino Capital, een bekende venture capitalist in B2B-softwareproducten in Noordwest-Europa, met kantoren in Antwerpen en Amsterdam. Maar de reden dat Oqton bij hen aanklopte was niet eens zozeer het benodigde geld, als wel de hulp die ze daardoor kregen het talent te verwerven dat ze nodig hadden om op te schalen. Een recruitment-investering, met andere woorden.

‘Recruitment is: een positie invullen. Talent Acquisitie is: de juiste mensen voor een organisatie vinden.’

‘Talent heeft een voor de hand liggende en grote impact op hoe je je bedrijf opbouwt’, aldus Jo Wilkinson, die bij de durfinvesteerder als Talent Acquisition Partner werkt en de afgelopen maanden Oqton in die zoektocht naar talent bijstond. Maar noem haar werk vooral geen recruitment, benadrukt ze. ‘Recruitment is gewoon het invullen van een openstaande positie. Talent Acquisitie is veel meer dan dat. Het gaat over het vinden van de juiste mensen voor een organisatie.’

Bijzondere achtbaan

Wilkinson beleefde de afgelopen 8 à 9 maanden een bijzondere achtbaan, waarbinnen Oqton verdubbelde in omvang, van zo’n 50 tot bijna 100 medewerkers. Tegelijk werd het bedrijf klaargestoomd voor verkoop, wat in september gebeurde, toen het Amerikaanse 3D Systems zo’n 180 miljoen dollar neertelde voor Oqton, omgerekend – op dat moment – zo’n 2 miljoen per medewerker.

Dat had ze nog niet eerder meegemaakt in haar bijna kwart eeuw ervaring in de recruitmentwereld, eerst in Europa, en daarna in Azië, waar haar grootste klant toch ook niemand minder dan Huawei was. En dat in een voor haar nieuwe rol. Het was niet alleen voor het eerst dat ze in-house werkte (voor Fortino, bij Oqton), het was ook de eerste keer dat ze ‘uitbesteed’ werd aan een bedrijf in het portfolio van de investeerder, maar in een sector waar ze vrijwel niets van afwist. En bij een bedrijf dat qua recruitment nog vrijwel niets op orde had. Welke lessen deed ze in die maanden op? Ze deelt er 5:

Best practice #1: Betrek de recruiter

Wilkinson zegt dat ze overeenkomsten ziet tussen alle start-ups waarmee ze heeft gewerkt, maar ziet Oqton als een ‘best-in-class’ voorbeeld van hoe snel ze haar erbij betrokken hebben. ‘Bijna onmiddellijk na onze eerste ontmoeting’, zegt ze, ‘ben ik door Ben geïntegreerd in het bedrijf. Niet per se over de ins en outs van de software, maar wel genoeg om de werking te snappen en de voordelen ervan te begrijpen.’

‘Er waren hele weken dat ik zelfs van het spul droomde.’

Jo Wilkinson, Fortino Capital

‘Het was zeker vol’, blikt ze terug op die eerste maanden. ‘Ik werkte nachten en vroege ochtenden, en er waren hele weken dat ik zelfs van het spul droomde.’ Maar die onderdompeling wierp wel zijn vruchten af. ‘Ik verkoop nooit zomaar een baan’, zegt ze. ‘Als ik mensen benader of met kandidaten spreek, ben ik vaak het eerste contactpunt dat die persoon met het bedrijf heeft. Het is dus heel belangrijk dat ik het correct en in detail kan beschrijven: het soort organisatie waar die persoon deel van uit gaat maken, vooral als dat op afstand gebeurt.’

Best practice #2: Integreer de recruiter in al je communicatie

De recruiter (of: Talent Acquisition-specialist) betrekken – ook als die eigenlijk extern is – betekent ook: hem of haar integreren in al je communicatie. Op afstand betekent dit dus dat je hem of haar toevoegt aan bijvoorbeeld Slack en groeps-e-mails. Maar Wilkinson raadt bedrijven aan om nog een stap verder te gaan, door de externe specialist ook toegang te geven tot je Zoom-account of Google Meets, hem of haar een zakelijk e-mailadres te geven, en ook het LinkedIn-profiel bij te werken om te zeggen dat ze op dat moment voor dat bedrijf werken.

Geef de externe recruiter ook een intern mailadres. Dat is wel zo geloofwaardig voor de kandidaat.

Dit voegt niet alleen geloofwaardigheid toe als kandidaten hun eigen onderzoek doen. Belangrijker nog: het stelt de recruiter in staat om zijn werk goed te doen, aldus Wilkinson. Ze geeft een voorbeeld van contact met het team op Slack. ‘We waren bezig met een nieuwe campagne, en ik vroeg iedereen om hulp. De betrokkenheid was erg goed, mensen waren erg blij om de rollen naar hun netwerken te pushen.’

Door die volledige integratie in de interne communicatie kan de recruiter ook de ‘gezondheid’ van de organisatie peilen. Toen Oqton een volgende versnelling inging, zag Wilkinson hoe druk mensen het hadden, terwijl het bedrijf schijnbaar overweldigd werd door strategische kansen. ‘Een leuk probleem om te hebben natuurlijk, en Ben was erg goed in het besturen van het schip en het gefocust houden van mensen’, zegt ze. Maar als recruiter stelde het haar ook in staat de druk van het bedrijf te begrijpen en haar wervingscampagnes aan te passen om hen te helpen verlichten.

Best practice #3: Geef toegang tot je hiring managers

Wilkinson begon formeel in april bij Oqton. Op dat moment waren er ongeveer 55 tot 60 medewerkers. Nog geen half jaar later waren dat er 90. ‘En nu, met de overname, komen er nog eens 120 ingenieurs bij, die vanuit 3D Systems bij Oqton komen werken.’ Aan haar was het in die tijd niet alleen de taak om het technisch talent te vinden, maar ook om de verkoop-, marketing- en klantensuccesteams uit te breiden. Ze moest daarbij niet alleen helpen de beste kandidaten voor deze functies te vinden en aan te nemen, maar ook bij de opzet van de juiste wervingsprocessen.

‘Doordat ik snel de hiring managers sprak, kon ik vragen waarom ze voor Oqton werkten.’

Daarbij is een snelle toegang tot alle managers cruciaal, stelt ze. ‘Het is één ding om toegang te hebben tot het senior leiderschap, maar het wordt veel gedetailleerder op het meer operationele niveau. Daarom moeten recruiters de wervingsmanagers ook vroeg ontmoeten en die discussies op gang brengen. Ben heeft me gelukkig vanaf het begin aan hen voorgesteld, of ze op dat moment iemand wilden aannemen of niet. Zo kon ik hen interviewen, en vragen waarom ze voor Oqton werkten. Zodat ik niet alleen Bens versie van de dingen kreeg, maar echt kon begrijpen waarom anderen zich bij hem voegden op de reis.’

Best practice #4: Schakel een ATS in

Hoewel Wilkinson een groot voorstander is van interpersoonlijke relaties, benadrukt ze ook de waarde – en soms noodzaak – van automatisering. Met name een goed ATS (Applicant Tracking System) is volgens haar cruciaal om het proces naadloos te laten verlopen en kandidaten te kunnen traceren. ‘Je zit niet alleen te wachten tot de recruiter je pingt’, zegt ze. ‘Elk ATS is nu SaaS-gebaseerd, en dus kunnen wervingsmanagers rechtstreeks naar het systeem gaan en zien wie daar wordt vermeld. ATS’en zijn ook geweldig voor samenwerking – ze besparen echt tijd, en dat is, nogmaals, waar we altijd tegenaan lopen.’

Toen Oqton bijvoorbeeld aan het werven was voor een chief marketing officer, kregen ze meer dan 75 sollicitanten voor de functie. De ATS-automatiserings- en samenwerkingsfunctionaliteiten hielpen het team toen om de sterkste kandidaten te identificeren en op de shortlist te plaatsen.

Best practice #5: Stel een duidelijk proces op

Zonder processen kun je nooit goed schalen. En gezien het tempo waarin Oqton aan het opschalen was, wist Wilkinson hoe belangrijk het was om een goed proces vast te leggen. ‘Het was allemaal nieuw en vol, maar je moet vertrouwen op je kunnen en vertrouwen op je processen’, zegt ze.

Vermoeidheid bij sollicitaties bestaat echt, zegt Wilkinson.

Een voorbeeld daarvan was ‘ervoor te zorgen dat de hiring managers niet te veel sollicitatiegesprekken hoefden te voeren.’ Vermoeidheid bij sollicitaties bestaat namelijk echt, zegt ze. ‘Je moet ook zorgen dat je interviewbundels samenstelt om ieders aantekeningen en evaluaties bij elkaar te brengen en iedereen in het interviewproces op dezelfde golflengte houdt.’ Processen zoals deze helpen de communicatie te stroomlijnen, zegt ze, en bevorderen bovendien die zo belangrijke betrokkenheid.

Terugkijkend

Terugkijkend geeft Wilkinson toe dat ze soms verbaasd is over hoe goed alles in dat kleine half jaar is gegaan. Volgens haar eigen berekening heeft de ondersteuning van Fortino Oqton in die tijd zo’n 200.000 euro bespaard, al kan ze niet kwantificeren hoeveel er is bespaard in termen van tijd en moeite. Wel maakt ze duidelijk dat snelgroeiende bedrijven het soms wel makkelijker hebben.

Zo beschrijft ze ook een situatie waarvan ze dacht dat die moeilijk zou zijn, maar die zichzelf onmiddellijk oploste. ‘We hadden eens 2 ontzettend sterke kandidaten voor dezelfde functie. Ik vroeg me af hoe Ben tussen hen zou kiezen. Maar uiteindelijk wendde hij zich tot mij en zei: ‘Het is een goed idee: we nemen ze gewoon allebei aan’.’ Maar, zegt ze, dit gaat ook terug naar de bijzondere bedrijfscultuur van Oqton. ‘Het zijn probleemoplossers – ze wisten dat ze de kandidaten in andere rollen konden gebruiken.’

Lees ook

Relaas van een kandidaat: ‘Geghost worden is zó naar’

Graag wil ze recruiter worden. Althans, dat dacht ze. Leek haar mooi. ‘Een supertoffe uitdaging’, zelfs. Open communiceren. Mensen helpen. Aan een baan die bij ze past. Een goede schakel zijn tussen werkgever en kandidaat. Respect, empathie, begrip, luisteren en interesse tonen richting kandidaten. Maar haar recente ervaringen zélf als kandidaat brengen de 38-jarige Silvia de Jong nu toch wel een beetje aan het twijfelen. Want: wil ze dit wel? Wil ze ook zo worden als de recruiters met wie ze te maken krijgt?

‘Ik begreep er lange tijd niks van. En lang zocht ik ook de schuld bij mezelf.’

silvia de jongNiet dat ze alle recruiters over één kam wil scheren. ‘Maar ik zit wel ergens mee. Ik word op LinkedIn best veel benaderd door recruiters. Maar bij een wedervraag, inhoudelijke vragen, telefonische kennismakingen en ná sollicitatiegesprekken merk ik dat ik vaak keihard geghost word. Ik begreep er lange tijd niks van. En lange tijd zocht ik ook de schuld telkens bij mezelf. Ik vond het zó raar, want ik vond de sollicitatiegesprekken zo leuk en positief! Waarom hoorde ik dan vervolgens niets meer?’

Aan de bel trekken

Toen ging ze zichzelf erin verdiepen, zegt ze. En ze ontdekte dat ze niet de enige was die lijdt onder ghosting door werkgevers en recruiters. ‘Maar ghosting doet gewoon echt pijn’, zegt ze. ‘Beseffen recruiters dat wel voldoende? Afgewezen worden is niet leuk. Maar mijn tip aan recruiters is: communiceer er gewoon over, dat is beter dan helemaal niets van je laten horen.’

Ghosting doet gewoon echt pijn. Beseffen recruiters dat wel voldoende?

Ze is best bang voor de negatieve reacties die haar pleidooi kan oproepen. Maar het is toch tijd om aan de bel te trekken, zegt ze. ‘Want ik vind dat hier meer aandacht aan besteed moet worden. Ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben die hiermee te maken heeft. Ik heb schrijnende verhalen van kandidaten gelezen en ik ben me kapot geschrokken! Keihard kandidaten ghosten moet écht stoppen!’

Door het slijk gehaald

Op LinkedIn leest ze veel lelijke verhalen van recruiters over sollicitanten, zegt ze. ‘Kandidaten worden soms helemaal door het slijk gehaald. Misschien dan mooi dat ik als kandidaat naar buiten treed, en de andere kant uitlicht? Want ik ben een beetje klaar met recruiters die kandidaten respectloos behandelen.’ Op LinkedIn mengde ze zich recent in best een paar discussies over recruiters. Waarbij ze ook veel weerklank vond. ‘Ik voel me soms als een stuk vlees als ik met recruiters spreek’, antwoordde bijvoorbeeld iemand.

‘Ik voel me soms als een stuk vlees als ik met recruiters spreek.’

Ook volgde ze met veel belangstelling de recente LinkedIn-discussie waarin sollicitatie-expert Jesse Geul stelde dat een recruiter niet wordt betaald om sollicitanten persoonlijk af te wijzen, geen maatschappelijk dienstverlener is, en niet niet verplicht is om feedback te geven aan een sollicitant. ‘En dat snap ik ook’, zegt ze. ‘Maar aan de andere kant: ik snap ook best waar de negativiteit rondom recruiters vandaan komt. Omdat ik het nu zelf meemaak. En ik denk: als je nu eens echt de kandidaat centraal stelt – en dat zit hem vaak in kleine dingen -, dan kun je daarmee al heel winnen.’

Recruiter-moe

Er is een reden voor dat ook kandidaten steeds vaker werkgevers ghosten, wil ze maar zeggen. Zelf doet ze het liever niet, benadrukt ze. Maar als je als kandidaat niet met respect behandeld wordt, snapt ze best dat je dan voortijdig afhaakt. ‘Ik merk dat veel kandidaten recruiter-moe worden, dat hoor ik ook veel om me heen. Wéér een berichtje in je inbox. En als je dan antwoordt, dat je dan helemaal niets hoort. Of dat je op gesprek gaat en het vervolgens weken duurt voordat je antwoord krijgt. Ik zou recruiters dan ook willen oproepen: verdiep je ook eens in de andere kant. Dan snap je misschien beter waar de frustratie vandaan komt.’

‘Zelf zou ik geen kandidaten gaan spammen bijvoorbeeld.’

Ze wil graag laten zien hoe het volgens haar ook kan. ‘Zelf zou ik geen kandidaten gaan spammen bijvoorbeeld. En ik zou naar mijn kandidaten willen luisteren hoe het beter kan. Ik wil geen shitload aan negativiteit over me heen, maar wil me hier wel over uitspreken. En hoop dat andere kandidaten dat ook meer gaan doen. Zodat recruiters begrijpen dat kandidaten ook mensen zijn. Met wie je gewoon moet blijven communiceren, ook al is de boodschap misschien negatief. En die je dus ook niet in een zwart gat laat vallen.’

Emotionele tik

Uit recent onderzoek van de Britse ATS-provider Tribepad blijkt dat meer dan 9 op de 10 kandidaten en werkzoekenden te maken heeft gehad met ghosting door werkgevers. En dat blijkt een behoorlijke impact te hebben. Zo gaf meer dan 85% van de 2.000 ondervraagden aan dat dit ghosten een slecht gevoel gaf, waarbij dit voor ruim 17% zelfs een flinke emotionele tik bleek.

‘Het hoort natuurlijk niet dat ik zelf achter de uitslag van een gesprek aan moet gaan.’

Maar het is zeker niet alleen ghosting wat De Jong frustreert. ‘Het is ook dat je contact hebt met een recruiter, die dan vervolgens bijvoorbeeld gewoon een week op vakantie is. En laatst heb ik een leuk sollicitatiegesprek gehad. Maar toen had ik een week later nog niets gehoord. Toen ben ik zelf maar gaan bellen. Maar waarom moet dat überhaupt een week duren? En het hoort natuurlijk ook al niet dat ik er zelf achteraan moet gaan. Volgens mij hebben recruiters lang niet altijd in de gaten wat zoiets met kandidaten doet. Die zitten al die tijd toch in spanning.’

Aardige springplank

Zelf werkte ze hiervoor als huiskamerondersteuner in een verpleeghuis, ‘een warm en liefdevol team’, en heeft ze ook behoorlijk ruime ervaring in de sales en het klantencontact. Je zou misschien denken: in een tijd waarin iedereen om recruiters staat te springen, kan dit best een aardige springplank zijn, en zou best iemand haar de kans willen bieden. Maar tot de begeerde baan leidde het vooralsnog niet. En ze begrijpt best dat niet elke sollicitatie prijs kan zijn. Maar mag het contact met kandidaten alsjeblieft wel met een beetje meer onderling respect gebeuren?

‘Ik wil recruiters oproepen om zich wat meer te verdiepen in wat sollicitanten doormaken.’

‘Soms twijfel ik nu of ik nog wel recruiter wil worden. Moet ik dan ook zo omgaan met kandidaten als ik bij jouw organisatie werk? Dat wil ik niet. Maar volgens mij is er ook een andere aanpak mogelijk. Daarom wil ik ook dit verhaal naar buiten brengen. Om recruiters te laten zien dat ze vaak steken laten vallen. En om ze op te roepen om zich te verdiepen in wat sollicitanten doormaken. Want het is volgens mij een wisselwerking. Alleen zo kun je volgens mij het negatieve imago van recruiters weer een beetje positiever maken.’

Lees ook

Femke Marijne (JobBoost.io): ‘Mediabudget uitgeven op basis van prestaties, dat is de toekomst’

Als je ergens een vacature online zet, wil je liefst alleen betalen als die ook bekeken wordt, of nog beter; als er op gesolliciteerd wordt. Die kant gaat het ook steeds meer op, vertelt Femke Marijne (Campaign Manager bij JobBoost.io). Hoe dat in zijn werk gaat? Samen met Jaap Zeeuwen (Operations Director bij CPM Nederland Fieldmarketing) zal zij daar op ingaan tijdens de Webinar Week, gedurende een interactieve sessie waarin ook kijkers kunnen meedoen. Ze zullen daarbij de huidige markt behandelen en hoe JobBoost.io en CPM Nederland Fieldmarketing naar de toekomst kijken. Hier alvast een voorproefje.

> Wat willen jullie meegeven tijdens je webinar?

JobBoost.io
Femke Marijne (JobBoost.io)

Femke Marijne: ‘We willen recruiters bewust maken van de voordelen van tooling en hoe je dit voor ieder vraagstuk kunt inzetten. Kijk naar het hele proces: waar zit je doelgroep? Hoe zichtbaar zijn je vacatures online? Hoe meet je alle data om betere beslissingen te kunnen maken en je campagnes te optimaliseren? Vergelijk appels met appels. En zorg ervoor dat de techniek je niet inhaalt, maar pas het toe in je voordeel.’

> Hoe doen jullie dat?

Marijne: ‘Onze tool plaatst vacatures door op bijna 30 jobboards. Dit zorgt voor een grotere zichtbaarheid en meer bereik online. Wat uiteindelijk resulteert in hogere conversies. Op basis van hoe de verschillende kanalen presteren, wordt het mediabudget uitgegeven. Geheel geautomatiseerd. Wij geloven dat dit de toekomst is.’

‘Op basis van hoe de verschillende kanalen presteren, kun je het best je mediabudget laten uitgeven.’

‘Voorheen hanteerden bedrijven een fixed price om een advertentie te plaatsen, dus ongeacht het aantal views of clicks. Tegenwoordig willen klanten meer van tevoren precies weten waarvoor ze betalen. Dat kunnen wij in kaart brengen, omdat we altijd aan de voorkant kunnen zien hoe campagnes lopen in vergelijking tot andere campagnes. We kunnen zo ook laten zien hoe de kanalen presteren, en waar de meeste sollicitanten vandaan komen voor een bepaalde functie.’

JobBoost.io

‘Het is voor de klant heel waardevol om te weten met welke budgetten ze op jobboards actief kunnen zijn. Je betaalt voor wat je krijgt. Ons doel is om tegen de beste inkoopprijzen zoveel mogelijk sollicitanten te bereiken via de (op dat moment) best presterende kanalen. Zo bereiken we de hoogst haalbare afgeronde sollicitaties voor onze opdrachtgevers.’

‘Het is heel waardevol om te weten met welke budgetten je op jobboards actief kunt zijn.’

‘Ook voor vraagstukken die meer gericht zijn op de minder actief werkzoekenden, draagt vacatures op jobboards plaatsen bij aan de online trekkracht en vergroot dit de totale conversie. Het versterkt andere strategieën die ook worden uitgezet om zo online een groot vangnet te creëren.’

> Jullie hebben het over hoge conversie. Hoe ver gaat dat?

Marijne: ‘Onze tool meet het aantal clicks en afgeronde sollicitaties per kanaal. Die verhoudingen moet kloppen om te kunnen zeggen dat je op een bepaalde vacature of vanuit een bepaald kanaal goede conversies draait. Maar onze klanten kijken uiteraard naar het stukje tussen de CPA (cost per applicant) en CPH (cost per hire), zij bepalen de kwaliteit van een kandidaat en daarmee de conversie. Wij meten en berekenen de CPC (cost per click) en CPA voor ze door.’

‘Voor ons is het belangrijk om door te meten of de verhouding van het aantal clicks met het daadwerkelijke aantal sollicitaties goed is. Dat bepaalt uiteindelijk de prijs per sollicitant. JobBoost.io knijpt bijvoorbeeld kanalen wanneer zij veel clicks maar weinig afgeronde sollicitaties leveren, want dan zijn het uiteindelijk relatief dure sollicitanten.’

‘Sollicitanten tegen een eerlijke prijs, dat wordt ook in deze markt gevraagd.’

‘Zo spelen wij continu met de click prijzen, knijpen we kanalen wanneer zij niet goed presteren en proberen we zo ervoor te zorgen dat we het hoogst haalbare rendement eruit halen voor onze opdrachtgevers. Dit doet onze tool deels geautomatiseerd, deels nog handmatig middels onze marketeers. Sollicitanten tegen een zo eerlijk mogelijke prijs, dat is ook in deze huidige markt nog altijd hetgeen wat klanten vragen.’

> Hoe zie je de toekomst van recruitment?

JobBoost.io
Jaap Zeeuwen (CPM Nederland Fieldmarketing)

Jaap Zeeuwen: ‘Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en de groei van de techniek, verwachten wij dat we in de toekomst meer afstappen van het cv en de traditionele manier van solliciteren. We verwachten meer vraag en groei in datagedreven tooling. Veel organisaties zijn hierin geïnteresseerd en willen deze inzichten ontvangen om zo betere keuzes te kunnen maken. En voor meer trends nodig ik iedereen graag uit om te kijken naar onze sessie, waar we zo nog enkele onderwerpen zullen uitlichten.’

Meer weten?

Wil je ontdekken welke tooling jij het beste kunt inzetten voor jouw recruitment vraagstuk? Schrijf je dan nu in voor het webinar op dinsdag 12 oktober.

Inschrijven

Wim van Meerbeeck (HRlinkIT): ‘Automatiseren zonder plan, dat lost je problemen niet op’

Door de coronacrisis en de krappe arbeidsmarkt raken recruiters steeds meer gefocust op hun belangrijkste kerntaak: vacatures vervullen. Maar daardoor lijkt de lange termijn steeds verder onder te sneeuwen. Automatisering en innovatie? Ze krijgen duidelijk minder aandacht, zo blijkt onder meer uit het onderzoek De Stand van Werven, waarvan recent – voor het eerst in de geschiedenis – ook een aparte Belgische editie is verschenen.

Automatisering en innovatie krijgen nu minder aandacht dan: vacatures vervullen.

Onderwerpen als robotisering, recruitmenttooling, data driven recruitment en ATS’en staan bij hooguit een kwart van de ondervraagde recruiters en wervingsprofessionals hoog op het prioriteitenlijstje. Dat terwijl de recruitmentsector nog heel veel potentieel heeft om te digitaliseren, zegt Wim van Meerbeeck, CEO van bureau HRlinkIT. ‘Vergelijk het met de bankensector: zij hebben de laatste 15 jaar schitterende dingen gerealiseerd door drastisch te digitaliseren. Ze durfden hun diensten van offline naar online te brengen en hebben de digitale beleving volledig geoptimaliseerd voor hun klanten.’

Niet geboren op het internet

Zoiets ziet Van Meerbeeck ook wel voor zich voor de recruitmentsector. ‘Banken verschillen helemaal niet zo heel veel van recruitmentbureaus. Ze zijn (meestal) ook niet geboren op het internet, hebben een historisch groot netwerk aan kantoren en moeten in de digitalisering ook het evenwicht vinden tussen digitale beleving en de persoonlijke interactie.’

De vraag is volgens Van Meerbeeck dan ook niet óf de recruitmentsector volledig zal digitaliseren, maar vooral: wannéér. ‘De komende 5 jaar zal er evenveel veranderen als de laatste 20 jaar samen, of meer’, voorspelt hij. ‘We zullen allemaal op een heel andere manier moeten leren werven en communiceren met de klant en de kandidaat. Daarbij zal alles veel meer vertrekken vanuit de klant en kandidaat, zoals de consument het vandaag gewend is. Een interview inplannen? Daarvoor moet de kandidaat niet wachten op een e-mail of telefoontje van de recruiter, maar dat kan hij voortaan zelf via een online agenda.’

Haalbaar plan

Volgens Van Meerbeeck kan technologie helpen om het recruitmentproces ‘een pak efficiënter te doen verlopen’, zoals hij het in mooi Vlaams uitdrukt. Het is een kans die veel organisaties dus nog laten liggen, ziet hij met leedwezen aan. ‘Het recruitmentproces verloopt vandaag nog lang niet zo snel als vaak geroepen wordt. Recruiters kunnen nog steeds gemiddeld zo’n 5 tot 7 uur per week besparen door een paar eenvoudige stappen te automatiseren. Er gaat nog altijd veel tijd verloren aan cv’s lezen, processen opvolgen, gesprekken inplannen. Dat kan tegenwoordig echt anders.’

‘Recruiters kunnen nog steeds zo’n 5 tot 7 uur per week besparen door een paar eenvoudige stappen te automatiseren.’

Maar, zegt hij ook: ‘Digitaliseren is niet eenvoudig. Zeker niet zonder haalbaar plan.‘ En dus is eerst een grondige analyse cruciaal. ‘Veel bureaus en werkgevers weten wel dat ze moeten digitaliseren en beginnen dan met technologie kopen, maar ze hebben geen plan. Of toch: geen goed en haalbaar plan. Daarom helpen we je graag bij de eerste en misschien wel moeilijkste stap: inzicht krijgen in jouw huidige recruitmentproces. Wat moet beter en wat zit al goed?’

Hoe volwassen ben je al?

Op donderdag 14 oktober zal Van Meerbeeck hier nader op ingaan, tijdens een webinar tijdens de Webinar Week van Werf&, onder de veelbelovende titel ‘Hoe volwassen is jouw digitale recruitmentproces?’ In dit webinar kun je inzicht krijgen in vragen als: hoe digitaal is jouw bedrijf al? Wat zijn de bottlenecks die je proces vertragen? Hoe doet de concurrentie het en wat doen de winnaars in de markt al?

Veel aandacht zal er daarbij zijn voor de Digital Maturity Scan, de recent gelanceerde tool waarmee organisaties snel hun eigen digitale volwassenheid kunnen toetsen, en kunnen zien op welke terreinen automatisering hen nog werk uit handen kan nemen, en hun resultaten kan verbeteren. Iets wat steeds belangrijker wordt, ziet Van Meerbeeck. ‘Snelheid en efficiëntie worden in recruitment steeds meer de plek waar het verschil gemaakt wordt, maar ook de digitale user experience die je kandidaten biedt. Met andere woorden: je moet vertrekken vanuit het digitaliseringsproces, en daarna kijken wat je vanuit je bestaande proces kunt doen.’

Skills in kaart

De grootste uitdaging in de arbeidsmarkt zit momenteel volgens hem namelijk niet zozeer in de krapte, maar meer in de vraag: hoe krijg ik de juiste kandidaat op de juiste plaats? Hoe breng ik de skills in kaart? Hoe zorg ik dat die matchen met wat ik zoek? En hoe doe ik dat sneller dan de concurrent? ‘Daarvoor moet je rijke data hebben van de kandidaat’, zegt hij. ‘Zonder data kan je technologie helemaal niets automatiseren.’

‘Zonder data kan je technologie helemaal niets automatiseren.’

‘Zijn’ HRlinkIT bestaat dit jaar 20 jaar. Wat in 2001 begon als klein bureau voor systeemadministratie, is inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste HR service provider in de Benelux. Met steeds meer focus ook op Nederland. Hij ziet dat ook in Nederland immers nog ‘veel bedrijven hun potentieel onvoldoende benutten’. ‘Met onze scans zetten we daarom altijd eerst een stap terug en denken we een doordacht en innovatief stappenplan uit om succesvol te digitaliseren.’

Procesinnovatie zonder visie en langetermijnstrategie is volgens hem namelijk ‘geen duurzame aanpak’ om je business werkelijk digitaal te transformeren. ‘Ik zie bedrijven vaak te veel “shoppen” vanuit een kortetermijnperspectief. Maar dat lost de problemen op lange termijn niet op. Daarom wil ik in het webinar graag learnings en best practices meegeven hoe organisaties hier zelf wel beter mee aan de slag kunnen.’

Inschrijven voor het webinar?

Meer weten? Wim van Meerbeeck vertelt je er op 14 oktober alles over. Schrijf je dus nu in:

Inschrijven

Of download hier eerst De Stand van Werven, voor Nederland en/of België:

Stand van Werven

Wat spreektalent Anne Berndsen allemaal te vertellen heeft over de nieuwe generatie

Wat wil de medewerker van de toekomst nou eigenlijk? Het is een vraag die Anne Berndsen al langer bezighoudt. Dus toen ze – bij toeval – op een nieuwsbrief stuitte van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, en daarin een oproep zag voor het event voor aanstormend spreektalent, besloot ze de stoute schoenen aan te trekken. Als ze over die nieuwe generatie het publiek nou eens zou toespreken?

Uiteindelijk schopte ze het daarmee tot de finale, waar ze haar beste beentje voorzette, net als de 5 andere mededingers. Ze begon haar presentatie met het grote bedrag van 23 miljard euro. ‘Dat is wat het Nederlandse bedrijfsleven extra aan omzet zou kunnen boeken als ze beter de talenten van de digitale generatie zou inzetten. Een bizar bedrag!’ Maar waarom lukt het dan zo moeilijk om hen te binden en te boeien, voegde ze daaraan vragend toe.

5 generaties

Er zijn momenteel (nog) zo’n 5 generaties actief op de arbeidsmarkt, schetste ze vervolgens. Allemaal met andere intenties en ideeën, wensen en gedragingen. ‘En tussen generaties is veel onbegrip’, aldus Berndsen, die hier ook zelf onderzoek naar heeft gepleegd, onder zo’n 30 HR-managers. Haar uiteindelijke advies: ‘Ik geloof in de jonge generatie van cultuurvernieuwers. Maar dat betekent niet dat je als organisatie maar hoeft te dansen naar de pijpen van de millennials. Ga in plaats daarvan het gesprek aan. Wees nieuwsgierig naar elkaar. Dan kom je samen verder, zo is mijn overtuiging.’

Berndsen heeft een verleden als (campus)recruiter. Tegenwoordig is ze met name actief als organisatieadviseur, en helpt ze organisaties met strategisch HR en generatiemanagement. Bij het Event voor Aanstormend Spreektalent kwam dat mooi samen, zegt ze. ‘Mijn oog viel op de advertentie, omdat ik me er wel in herkende dat je bij evenementen ook altijd dezelfde gezichten ziet. Er is behoefte aan frisse gezichten, nieuwe verhalen. Dat sluit natuurlijk wel goed aan bij mijn verhaal, dacht ik. En dat er een wedstrijd aan gekoppeld was, maakte het extra grappig, vond ik.’

Halen en houden

Organisaties wíllen vaak wel de nieuwe generatie aan zich binden, zo is haar ervaring. ‘Maar hoe je ze binnenhaalt? En vooral ook: hoe je ze binnenhóúdt? Daarvan zijn ze vaak veel minder op de hoogte. Ze proberen op ouderwetse manieren een nieuwe generatie binnen te halen. Dat lukt niet.’

‘De (werk)behoeften van de jonge generatie zijn geen gedoe, maar juist een kans.’

Berndsen vertelde in haar 12 minuten hoe bedrijven toekomstbestendig kunnen worden én blijven. ‘Door niet onze ogen te sluiten voor de veranderende (werk)behoeften van de jonge generatie en ze weg te zetten als overdreven of gedoe, maar juist te zien als kans om je bedrijf te updaten. Zo voorkom je als organisatie dat de tijd je inhaalt en blijf je relevant voor de nieuwe generatie werknemers én klanten!’

Dat haar verhaal uiteindelijk de eerste prijs opleverde, noemt ze terugkijkend ‘supergaaf’. ‘En nóg gaver was het jurycommentaar. Ze noemden mijn onderwerp zeer relevant én urgent. Wat een compliment! Een echte aanmoediging om hier meer bedrijven mee te gaan helpen’, blikt ze terug. Ze heeft inmiddels ook al aardig wat ‘koffieafspraken’ eraan overgehouden, van mensen die de posts op sociale media tegenkwamen.

‘Dat het thema leeft, en dat er aandacht voor is, dat is het belangrijkst.’

Daar is ze naar eigen heel blij mee. ‘Het is zeker een motivatie om met dit onderwerp door te gaan. Een wedstrijd winnen is natuurlijk leuk. Maar dat het thema leeft, en dat er aandacht voor is, dat is natuurlijk veel belangrijker. Maar de wedstrijd winnen heeft me zeker wel aangemoedigd om hier nog meer bedrijven mee te gaan helpen.’

anne berndsen

Een impressie van het Event, met alle zes finalisten:

Lees ook

Gijs Notté (Ravecruitment): ‘Er is een hele wereld aan talent beschikbaar’

‘Wereldwijd talent is dichterbij dan je denkt’, zo luidt het motto van Ravecruitment. Want waarom zou je ook je zoektocht naar talent alleen beperken tot je eigen regio, of zelfs alleen tot Nederland? ‘Je kunt in Nederland wel allemaal achter die ene schaarse Java-developer gaan aanrennen’, zegt managing director Gijs Notté. ‘Maar als jij hem bij het ene bedrijf hebt weggehaald, haalt dat bedrijf weer een ander bij jou vandaan. Dat schiet niet op. Iedereen rent zo achter z’n eigen staart aan. Terwijl er over de grens nog talent genoeg is.’

‘Iedereen rent achter z’n eigen staart aan. Terwijl er over de grens talent genoeg is.’

Veel organisaties erkennen dit ook wel, maar zien op tegen de rompslomp. Stel: je vindt iemand in het buitenland. Hoe haal je die dan hierheen? Hoe doe je dat met werkvergunningen, verzekeringen, huisvesting en belastingen? Vandaar dat Ravecruitment ook voor steeds meer organisaties die zorg uit handen neemt. Dus niet alleen de relocatie van het internationale, maar – indien gewenst – zelfs de hele verloning. ‘We kunnen ze min of meer panklaar afleveren bij Nederlandse organisaties’, aldus Notté. ‘Binnen een maand kan het buitenlandse talent dan als nieuwe medewerker aan de slag in Nederland.’

ravecruitment

Vijver groter maken

Het was Rob van Elburg die het bureau oprichtte, rond de eeuwwisseling. Hij begon als IT-recruiter, en merkte gaandeweg dat IT-talent in Nederland steeds schaarser werd. Daarom verlegde hij rond 2005 steeds meer de focus naar internationale werving. Notté: ‘Dat vanuit het oogpunt: we kunnen wel allemaal achter dezelfde mensen aanjagen, maar we kunnen ook kijken: hoe kunnen we de totale vijver groter maken?’

‘Regel je huisvesting, kunnen zij zich focussen op hun werk. Dat vergroot de succesratio enorm.’

Die zoektocht naar buitenlands IT-talent leverde wel weer steeds nieuwe vragen op. Want waren ze eenmaal gevonden, dan moesten ze wel naar Nederland gehaald worden. Met alle papierwerk daaromheen: van het openen van een bankrekening tot de registratie van BSN-nummers, tot aan het regelen van een goede woning aan toe. ‘We zijn toen steeds meer relocatie-diensten gaan bieden’, aldus Notté. ‘We merkten namelijk al snel: als je al die moeite doet om ze hierheen te halen, en je zet ze vervolgens in een hotel, dan wordt het leven heel onzeker voor die mensen. Als je daarentegen huisvesting regelt, kunnen ze zich zorgeloos focussen op hun werk. Dat vergroot de succesratio enorm.’

Zorgen wegnemen

De IT’ers die Ravecruitment werft verlaten huis en haard voor een nieuw avontuur in Nederland, zegt hij. ‘Dan moet je ook hun zorgen zoveel mogelijk wegnemen en zorgen dat ze hier kunnen aarden. Dat is niet altijd makkelijk, maar we hebben wel gezien dat het essentieel is om mensen bijvoorbeeld die zekerheid van wonen te kunnen bieden. Zeker in Amsterdam, waar toch veel van onze klanten zitten.’

‘Het is essentieel gebleken om mensen die zekerheid van wonen te kunnen bieden.’

Dat ontzorgen dat het bedrijf doet voor zijn IT-talent, doet het aan de andere kant ook steeds meer voor de werkgevers die om de developers verlegen zitten. Tot aan payrolling aan toe. ‘We begonnen met detachering, met een stukje salarisadministratie erbij, en dan zou de klant ze na een half jaar kunnen overnemen. Maar vanuit de klanten ontstond toen de vraag: kunnen we ze niet gewoon bij jullie in dienst laten, en jullie ook de hele administratie laten afhandelen? Daar is in 2016 de payrollservice uit ontstaan, die met name de afgelopen jaren enorm gegroeid is.’

35 nationaliteiten aan het werk

Zó sterk gegroeid, dat het bedrijf het nu zelfs tijd vindt voor een rebranding. Ravecruitment heeft nu IT’ers uit 75 verschillende landen naar Nederland gehaald, en heeft mensen met 35 verschillende nationaliteiten aan het werk. Maar alléén recruitment, dat is het dus allang niet meer. Toch is bewust niet voor een nieuwe naam gekozen, aldus Notté. ‘Veel mensen kennen deze naam immers al 20 jaar.’ Wel is er een nieuwe campagne gemaakt, met onder meer zelfs een aantal uitingen in abri’s in Amsterdam.

ravecruitment team

‘We hadden twee jaar geleden al besloten: oké, we moeten gaan rebranden. Onze hele look & feel was nog sterk gericht op alleen recruitment. Terwijl dat allang niet meer het grootste deel is van wat we doen. Dus we wilden nu ook relocation en payrolling beter naar voren laten komen. Maar laten we zeggen dat corona ons de tijd heeft gegeven daar nog iets langer over na te denken… We zijn gewoon met een wit vel begonnen, en alles op de schop genomen. Waardoor volgens mij nu veel duidelijker is wat we momenteel zijn: een fullservice dienstverlener op het gebied van kennismigranten, van A tot Z, met name in de IT.’

Hoe groot is jullie database?

Toen het bedrijf begon, was de vraag van klanten altijd: hoe groot is jullie database? ‘Op basis van je antwoord op die vraag kreeg je dan al of niet de opdracht gegund’, zegt Notté. ‘Maar die vraag horen we nu nooit meer. Met LinkedIn kan iedereen over de hele wereld talent vinden. Het gaat er nu veel meer om: hoe haal je ze vervolgens ook naar Nederland? En hoe zorg je dat hun verblijf hier zo succesvol mogelijk wordt? Daar hebben wij onze niche in gevonden.’

Met LinkedIn kan iedereen talent vinden. Het gaat er nu om: hoe haal je ze ook naar Nederland?

Waarom Nederlandse bedrijven talent nog steeds graag naar hier halen, en niet ‘gewoon’ remote laten werken, in het land van oorsprong? ‘Veel klanten willen die developers toch graag gewoon in huis hebben. En als je ze remote laat werken, moet je toch een visum regelen als je hier eens wilt afstemmen met elkaar. Dat vinden veel organisaties gedoe. Maar je hoort het ook bij veel kandidaten. Die willen juist graag naar Nederland, vanwege de stabiliteit en de zekerheid voor de kinderen.’

Golfbeweging

Het is ook een golfbeweging, ziet hij. ‘In 2000 was de trend in de IT: outsourcing. Alles ging toen naar India en Oost-Europa. Maar vervolgens liepen veel softwareprojecten in het honderd. Er ontstonden coördinatieproblemen, cultuurverschillen. Vanaf 2010 zie je weer dat steeds meer software development in Nederland gebeurt. Nu zie je weer de opkomst van remote werken, en dat zal ongetwijfeld ook wel blijven. Die gasten zijn thuis net zo productief als op kantoor. Maar ook dan vinden veel organisaties het toch wel fijn om ze in de buurt te hebben.’

Don, Technical Architect, uit Sri Lanka, en Constantine, PHP Developer uit Oekraïne.

En ook financieel zijn de verschillen met het buitenland steeds kleiner geworden, zegt hij. ‘De salarissen zijn in veel landen vrijwel gelijk. Dat scheelt in elk geval geen duizenden euro’s meer in de maand. In het begin hadden we een sterke focus op Oekraïne, en konden we mensen daar nog wel verleiden met onze westerse salarissen. We hadden ze daar zeg maar echt voor het uitkiezen. Maar dat is de laatste jaren steeds lastiger geworden, en moeten we dus andere dingen aanspreken.’

Federico, DevOps Engineer uit Brazilië, Kamlesh, Senior Cost Estimator, uit India

Van start-up tot scale-up

De missie van Ravecruitment is: internationaal IT-talent beschikbaar maken voor alle bedrijven in Nederland. ‘Een start-up of scale-up moet in dezelfde vijver kunnen vissen als een Booking of Uber’, zegt Notté daarover. ‘Een Booking heeft een eigen afdeling die alles op het gebied van relocatie regelt. Maar de Nederlandse start-up-scene heeft dat niet. Terwijl ze net zo hard talent nodig hebben. Onze missie is het dus om hen daarbij te helpen. Die start-up moet net zo goed de mogelijkheid hebben om internationaal talent in dienst te nemen als de grote jongens.’

‘Een start-up moet in dezelfde vijver kunnen vissen als een Booking of Uber.’

De selectie van de kandidaat vindt uiteindelijk altijd plaats bij de klant. Maar, vult Notté aan: ‘Wij zeggen altijd wel dat een internationaal developer pas succesvol is als hij ook in Nederland kán werken. Het gaat voor 50% om de vakinhoudelijke component, maar voor de andere 50% ook om de persoon. En wij kunnen dankzij onze jarenlange ervaring inmiddels vrij goed beoordelen of iemand ook als persoon in staat is in Nederland succesvol te worden.’

Sociale context

Heeft iemand überhaupt al wat van de wereld gezien? Heeft hij of zij al familie of kennissen in Nederland? ‘Zo kunnen we al een beetje eruit filteren of een kandidaat iemand heeft om op terug te vallen. Dat is voor ons wel een belangrijk vinkje in het proces.’ Zorgt Ravecruitment dan zelfs ook met de contacten met de vele internationale communities in Nederland? ‘Niet echt’, zegt Notté. ‘Maar dat komt ook door de ervaring. Als we bijvoorbeeld een borrel organiseren, en zeggen: joh, er komen nog 5 Oekraïners, dan krijgen we vaak de reactie: als ik Oekraïners wil ontmoeten, was ik wel in Oekraïne gebleven.’

‘We krijgen vaak de reactie: als ik Oekraïners wil ontmoeten, was ik wel in Oekraïne gebleven.’

Mensen komen vaak voor het avontuur, benadrukt hij. ‘Contact met de eigen nationaliteit wordt vaak niet eens op prijs gesteld. Wat wel belangrijk is, hebben we gemerkt: als ze in hun eentje komen, moet je vaak wel enige sociale context stimuleren. Daar zijn we dan ook steeds vaker actief mee bezig. Hou je van hardlopen? Dan zoeken we een leuke hardloopclub voor je. Dat blijkt wel belangrijk om hier goed te kunnen aarden.’

Hieronder team Ravecruitment, vlnr: Mieke Boot, Gijs Notté, Rob van Elburg en Shubhangi Deshmukh.

Lees ook

Zo helpen data te bepalen wie treinverkeersleider kán worden

Dat het personeelstekort tot problemen leidt bij ProRail is inmiddels bekend. Meerdere treinen stonden deze zomer stil vanwege onderbezetting bij de verkeersleiding, ook als gevolg van corona. Ondanks diverse campagnes blijft het moeilijk de functie van treinverkeersleider in te vullen, vertelt Teun van Keeken, die sinds augustus de coördinerende rol van Lead Talent Acquisition bij het spoorbedrijf heeft.

Hoe pik je de goede kandidaten uit de belangstellenden voor treinverkeersleider?

Dat tekort heeft onder meer te maken met de hoge veiligheidseisen en dus strenge selectie voor de functie. Maar wat ook meespeelt: je kunt er niet zomaar voor sourcen. Op LinkedIn zoeken naar mensen die ‘verkeersleider’ zijn? Het is vrij zinloos, je zult ze niet vinden (of ze werken al voor ProRail). En ook opleidingseisen bieden wat dat betreft weinig soelaas. ProRail leidt de mensen zelf op, een afgeronde opleiding op mbo 4/havo-niveau is in principe voldoende. Maar hoge eisen zijn er natuurlijk wel. Zoals: stressbestendigheid, besluitvaardigheid, analytisch talent. Dus hoe pik je dan de goede kandidaten uit de belangstellenden?

Data helpen

Het gaat erom vast te stellen: ‘Welke mensen mensen zouden treinverkeersleider kúnnen worden?’, aldus Van Keeken. En data helpen daar steeds beter bij, legt hij uit. Data van onder meer het G!ant-dashboard van Intelligence Group. Tijdens de Webinar Week op dinsdag 12 oktober zal hij er nader op ingaan hoe dat gebeurt, in een webinar samen met Inge Vuik (Intelligence Group). Daar zal hij bijvoorbeeld aangeven hoe ProRail op basis van data tóch mensen kan sourcen die eventueel voor de functie in aanmerking zouden komen.

‘Agenten of brandweermensen zijn gewend aan hollen en stilstaan, dat maakt goede planners.’

Daarbij gaat het overigens niet alleen om treinverkeersleiders, vertelt Van Keeken. ‘We hebben bij doelgroepanalyses bijvoorbeeld gemerkt dat mensen die bij de politie of brandweer vandaan komen, vaak heel goed bij onze planners passen. Zij zijn heel erg gewend aan hollen en stilstaan, dat helpt.’

Dit soort matches is overigens geen volledig geautomatiseerd proces, legt hij ook uit. ‘We vragen ook aan onze eigen mensen: wie denk jij dat dit ook zou kunnen? We kijken ook wel wie nu succesvol is en wat maakt dat zij succesvol zijn. En op basis van onder meer hun antwoorden draaien we dan campagnes naar die doelgroepen. Zo krijgen we warme leads, die we met een telefonische intake meer over het vak kunnen vertellen.’

‘Een stukje professionaliteit’

Data geven ‘een stukje professionaliteit’ aan je wervingsproces, aldus Van Keeken. ‘Je krijgt daardoor ook een ander gesprek met de hiring manager. Die snapt het ook als het dashboard laat zien dat bepaalde doelgroepen nauwelijks te werven zijn.’ En het helpt bij het schrijven van vacatureteksten, voegt hij toe. ‘Je kunt al bij het schrijven rekening houden met wat je doelgroep belangrijk vindt, en daarop inspelen. Ook op een issue als diversiteit kun je dan al inspelen.’

Van Keeken werkt bij een recruitmentteam van zo’n 15 recruiters. Onder heen 2 campusrecruiters, een inhuurdesk met 3 recruiters die zich bezighouden met tijdelijke inhuur, 2 specialisten arbeidsmarktcommunicatie en een recruitment marketeer. Zelf stuurt hij 2 talent sourcers aan. Zij zijn met z’n allen dus onder meer verantwoordelijk voor de 60 vacatures die momenteel openstaan.

Het team van zo’n 15 recruiters vervult jaarlijks gemiddeld 750 vacatures.

Het hele team vervult jaarlijks in totaal gemiddeld 750 vacatures en in de komende 2 jaar een extra groei van 1.200. Dat gaat natuurlijk lang niet alleen om nieuwe treinverkeersleiders: dat zijn er zo’n 100 per jaar. Daarnaast focust Van Keeken zich naar eigen zeggen minstens zozeer op bijvoorbeeld lassers, bovenleidingspecialisten, ICT-architecten en ecologen.

‘Komen niet vaak zelf aanlopen’

Hamvraag blijft natuurlijk: was dat tekort van deze zomer niet te voorzien? En hoe zit het dus met de strategische personeelsplanning van ProRail? Van Keeken: ‘We werken met een jaarplan. We weten vrij goed wanneer de piek in de vraag is. Bij treinverkeersleiders weten we: daar gaat de werving continu door. En bijvoorbeeld bij een bedrijfsvoerder energievoorziening ook. Die komen ook niet vaak zelf aanlopen. Dus daar proberen we wel zoveel mogelijk op te anticiperen.’

‘Best een zware selectie. Maar het is dan ook een verantwoordelijke job.’

Maar soms is het gewoon moeilijk de bezetting op peil te houden. Aan de ene kant kampt het bedrijf met veel personeelsleden die met pensioen gaan of doorstromen naar een andere functie. En corona gooide ook vaak roet in het eten. Bij klachten moesten de verkeersleiders meteen thuisblijven. En vanuit huis werken gaat nu eenmaal niet. Aan de andere kant zijn de selectie-eisen voor de functie van treinverkeersleider fors. Kandidaten krijgen eerst een online assessment en een logistieke game, daarna een informatieavond en selectiegesprek, daarna 2 psychologische assessmentdagen en nog een medisch onderzoek. ‘Het is best een zwaar selectieproces’, geeft Van Keeken toe. ‘Maar het gaat dan ook om een verantwoordelijke job, waarbij veiligheid voorop staat.’

Duizenden sollicitanten per jaar

Het personeelstekort leidt met name bij de verkeersleidingspost in Utrecht tot problemen. En corona helpt ook al niet mee. ‘Waar je normaal kunt doorwerken bij een snotneus, blijf je nu thuis. Het zorgt voor een extra factor, al speelt het probleem van de onderbezetting natuurlijk al langer’, aldus Van Keeken. Maar snelle oplossingen zijn er niet, legt hij ook uit. ‘De opleiding tot verkeersleider duurt 9 maanden en is vrij pittig.’ Ongeveer 100 mensen zitten nu in de (betaalde) opleiding, waarvoor gemiddeld zo’n 80% slaagt.

Als je bij een assessment afvalt, mag je het pas over een jaar nog eens proberen.

Het probleem is dan ook niet dat er te weinig sollicitanten zijn. Duizenden mensen tonen jaarlijks hun belangstelling. Maar het merendeel valt door de vele stappen in het selectieproces dus vroegtijdig af. ‘Het advies van het assessment is bindend. En als je afvalt bij een van de assessments, hebben we de regel dat je een jaar lang moet wachten voordat je het nog eens mag proberen. Er zijn wel mensen die het echt als hun missie zien om hier bij te komen. Ik raad mensen daarbij wel aan om te oefenen, want dan maak je meer kans.’

Meer wervingsbudget

ProRail heeft dit jaar het wervingsbudget opgeschroefd en gaat ook de opleidingscapaciteit uitbreiden. Ook probeert de spoorbeheerder recent gepensioneerden en treinverkeersleiders die inmiddels elders in de organisatie werken, tijdelijk weer in te zetten op locaties waar ze hard nodig zijn. Verder spijkert het bedrijf op korte termijn treinverkeersleiders uit andere delen van het land bij over het Utrechtse spoornetwerk. Collega’s kunnen namelijk niet zomaar bijspringen. ‘Daarvoor moet je echt kennis hebben van bepaalde stukken spoor.’

‘Met name technici en ict’ers kunnen we ook technisch heel interessante projecten laten zien.’

Uiteindelijk denkt ProRail in 2023 weer op volle sterkte te zijn. Wat daarbij gelukkig wel helpt is een sterk verbeterd werkgeversmerk, aldus Van Keeken. ‘Toen ik hier kwam werken was het niet heel populair om op een feestje te vertellen: ik werk bij ProRail. Dat is inmiddels wel anders. Het imago van grijzemuizenclub is wel weg, denk ik. We stonden deze zomer voor het eerst bij de 25 LinkedIn top companies. En we hoeven ook steeds minder vaak uit te leggen dat we echt een ander bedrijf zijn dan de NS. Mensen ervaren ons ook als fijne werkgever. En met name technici en ict’ers kunnen we ook technisch heel interessante projecten laten zien.’

prorail verkeersleiders

Hoge punctualiteit

Daarbij heeft hij het bijvoorbeeld over de hoge punctualiteit op het spoor. ‘Daarin vinden veel innovaties plaats. We werken ernaartoe dat treinen op 3 minuten afstand van elkaar kunnen rijden. Dat zogeheten ERTMS-systeem gaan we ook Europees uitrollen. Daar komt heel veel bij kijken. Voor technici zijn dat echt wel overwegingen om bij ons te komen werken.’ Zo leert hij ook uit een tool als G!ant. ‘Daaruit weet je welke taal je doelgroep spreekt. Wat willen ze horen, en zien? Wat maakt voor hen nou het verhaal?’

‘Ons werk is wel onder een vergrootglas komen te liggen.’

En dat het bedrijf nu zoveel in de belangstelling van de pers staat? Dat helpt ook wel, denkt hij. ‘Mensen horen erover, ons werk komt daardoor wel onder een vergrootglas te liggen. Dat is niet altijd leuk, maar het zorgt er wel voor dat mensen gaan kijken.’ Zelfs het recente akkefietje met de vertrekkend medewerkster die in ProRail-hoofdkantoor De Inktpot een pikante video opnam, hielp uiteindelijk wel in de employer branding, lacht Van Keeken wat besmuikt. ‘Al hadden we natuurlijk liever op een andere manier in de belangstelling gestaan.’

Meer weten?

Meer weten over hoe ProRail data gebruikt om zijn werving- en selectieproces te professionaliseren? Schrijf je dan nu in voor het webinar op donderdag 14 oktober.

Webinar Week

Lees ook

 

Caroline Pols: ‘Stel niet je eigen vacature centraal, maar de kandidaat’

‘Krankjorum druk’, heeft ze het. In de huidige arbeidsmarkt ontdekken steeds meer organisaties dat hun vertrouwde werving- en selectiemethodes niet meer werken. De traditionele kandidatenvijvers drogen op; op vacatures reageert bijna niemand meer. En dus kloppen steeds meer organisaties bij het UP in Business van Caroline Pols aan. Zou hun innovatieve manier van de arbeidsmarkt benaderen misschien ook bij hen kunnen werken?

‘Je merkt dat kandidaten met een schaarsteprofiel nauwelijks meer reageren op vacatures.’

‘Voor het eerst in 50 jaar hebben we meer vacatures dan werklozen’, aldus Pols. ‘En je merkt vooral dat kandidaten met een schaarsteprofiel nauwelijks meer reageren op vacatures. Zelfs niet als je hen via LinkedIn “koud” benadert. Dus elke keer meer searchen, searchen, en searchen, dat werkt niet meer. Toch zijn veel mensen nog steeds best bereid om na te denken over een stap in hun carrière. Je moet ze nu alleen anders benaderen, en niet denken dat je meteen succes hebt als je ze één keer je vacature hebt laten zien.’

Proactieve aanpak

Tijdens de de Webinar Week van Werf& en Zipconomy op dinsdag 12 oktober vertelt Pols meer over die nieuwe vormen van benadering. Dat doet ze niet alleen samen met haar UP in Business-collega Esther Moelands, maar ook met Wouter Arts, algemeen directeur van RPO-aanbieder Recruitin. Hij zal daarbij ingaan op hoe een proactieve aanpak van de arbeidsmarkt hem helpt om in de notoir moeilijke technische sector tóch aan voldoende kandidaten te komen. Grote organisaties als Aalberts Integrated Piping Systems en Neways profiteren er momenteel al van.

‘Kandidaten worden momenteel horendol van alle recruiters.’

‘Kandidaten worden momenteel horendol van alle recruiters die hen bellen en inmailen’, aldus Pols. ‘Zeker in de techniek en de ICT. Kandidaten met zo’n schaarsteprofiel verwachten dat recruiters hen meer centraal stellen, in plaats van hun vacatures. Eigenlijk net als in de B2B-markt, waar je ook de klant centraal stelt, en niet je product. Je moet kandidaten verleiden, relevantie bieden, hen waarde brengen, in plaats van vacatures.’

See, Think, Do, Care

Hoe je dat doet? ‘Engineers zijn nu bijvoorbeeld veel bezig met robotica en innovatie. Als je hen daar relevante content voor biedt, kun je hen “opwarmen”. Denk aan dat hele Google-model van See/ Think/ Do/ Care. Je moet kandidaten door al die fases meenemen, zodat je ze – afhankelijk van hun gedrag – kunt bewegen de volgende stap te zetten. Dat werkt beter dan dat je hen vacatures in hun gezicht duwt, en maar hoopt dat ze dan gaan schrijven.’

Inmiddels hebben ze daar zoveel ervaring mee, dat ze de reis ook ‘de andere kant op’ kunnen maken, aldus Pols. ‘Stel: je hebt de komende maanden 10 developers nodig. Dan gaan we eerst kijken: hoe ziet markt eruit? wat zijn je huidige conversieratio’s? En dan maken we de hele funnel, maar dan omgekeerd. Dan weten we hoeveel mensen we structureel moeten opwarmen. Dat zorgt er dan voor dat je grip krijgt op het doel dat je met elkaar hebt bepaald.’

Crisis als versneller

Het is een nieuwe benadering, die voor veel organisaties ‘nog wel een hoofdbreker’ is, ziet Pols. ‘Ze vinden het vaak toch lastig hun traditionele vormen van recruitment los te laten. Maar aan de andere kant voelen velen ook wel de urgentie. Je ziet momenteel een enorme versnelling op dit gebied. Soms is een crisis dus ook wel nodig om in beweging te komen.’

‘Er zijn nu echt organisaties die niet kunnen groeien omdat ze de mensen niet hebben.’

Ze ziet trouwens ook dat het probleem in veel organisaties steeds breder wordt gedeeld. De tekorten zijn allang niet meer alleen het probleem van de recruiter. ‘Zeker in technische organisaties zie je bijvoorbeeld dat ook de peers graag hun verhaal vertellen en communities bouwen rondom hun vak. Die engineers houden van hun vak, en merken nu ook dat er gaten vallen. Er zijn nu echt organisaties die niet kunnen groeien omdat ze de mensen niet hebben. Veel engineers helpen daarom graag mee om die problemen op te lossen.’

Rondleiding

Door vaak relevante content te delen, tot aan een rondleiding door de fabriek aan toe, kun je kandidaten langzaam verleiden, is Pols’ ervaring. ‘Mensen voelen zich dan aangesproken door de inhoud van het vak, de ontwikkelmogelijkheden in een functie en de waarden van de organisatie. Dat zorgt meteen ook ervoor dat je bétere kandidaten krijgt, die ook al meteen goed aansluiten op de organisatie. Je hebt dan vanaf het begin af aan een betere fit. Dat is wat nu letterlijk gebeurt. En de recruiter kan dat gedrag nauwlettend volgen en daar steeds beter op inspelen.’

‘Gelukkig is er ook steeds meer tooling die je hierbij goed kan ondersteunen.’

Deze nieuwe benadering van recruitment maakt het vak van de recruiter ook veel leuker, is Pols’ overtuiging. ‘Je bent veel meer met de inhoud bezig, in plaats van searchen en merken dat dat niet meer werkt. En gelukkig is er ook veel tooling die je hierbij kan ondersteunen. Zeker de helft van de kandidaten is latent op zoek naar iets nieuws. Met de juiste middelen kun je hen op het juiste moment benaderen en overtuigen, voordat de rest van de markt dit doet. En daar kun je morgen al mee beginnen. In het webinar op 12 oktober vertellen we je daar graag meer over.’

Meer weten?

Meer weten over hoe UP in Business en Recruitin de latente werkzoekenden weten te verleiden? Schrijf je dan nu in voor het webinar op dinsdag 12 oktober.

Inschrijven

Waarom juist in een krappe arbeidsmarkt het cv écht steeds minder ertoe doet

Goede werving en selectie is altijd van belang. Maar helemáál in een krappe arbeidsmarkt zoals we die nu meemaken, zeggen Joeri Everaers, COO, en Lotte Welten, CEO van The Selection Lab, de bijna 5 jaar geleden opgerichte HR tech start-up die hard bezig is om de werving- en selectie-industrie op z’n kop te zetten. ‘Als je een grote pool van kandidaten hebt, zit er altijd wel iemand tussen die aan de harde eisen voldoet’, aldus Welten. ‘Maar nu moeten bedrijven hun horizon verbreden. Dat zien wij als een heel positieve trend.’

‘Bedrijven moeten nu hun horizon verbreden. Dat zien wij als een heel positieve trend.’

Talent herkennen wordt tegenwoordig niet alleen steeds moeilijker, zegt ze, maar tegelijkertijd ook: steeds belangrijker. De traditionele manieren van werving en selectie zijn daarvoor dan ook steeds minder geschikt. Gelukkig komt er wel steeds meer technologie op de markt die juist ook vernieuwende manieren van matching ondersteunt. ‘Ook los van de huidige krappe arbeidsmarkt komen we bijvoorbeeld steeds meer erachter dat een cv bijvoorbeeld weinig voorspelt. Daarom moeten werkgevers ook hun blikveld verruimen. Beter kijken naar: wie zit er voor me? En wat gaat diegene ons brengen? Dat is ook waar onze tooling op aansluit.’

Pareltjes aannemen

Tijdens de de Webinar Week van Werf& en Zipconomy op 14 oktober gaan Everaers en Welten hier uitgebreid nader op in. Want hoewel ze hun bedrijf het aantal klanten het afgelopen jaar zag vertwintigvoudigen (!), zijn er ook nog héél veel die heel traditioneel werken, merkt Welten. En dat is eigenlijk zonde, zegt ze. ‘Zo mis je heel veel parels die het goed kunnen doen binnen jouw bedrijf. Als je durft te kijken naar alternatieve of niet-traditionele cv’s, en de potentie van deze personen voor deze functie en dit bedrijf in kaart brengt, kun je veel betere kandidaten aannemen.’

Dat beter kijken naar de kandidaat begint trouwens altijd door: beter te kijken naar je eigen organisatie. Welten: ‘Veel traditionele assessments laten bijvoorbeeld zien dat een kandidaat introvert of extravert is. Maar wat betekent dat dan? Je weet dan nog niet of het ook van invloed is op het team of op de functie. Ons systeem kijkt daarom eerst altijd naar: welke combinaties van persoonskenmerken hebben de mensen die nu succesvol bij jou zijn al in huis?’

‘Extraversie blijkt lang niet zo’n goede voorspeller van verkoopsucces als vaak wordt gedacht.’

Daar komen soms best verrassende dingen uit, vult Everaers aan. Denk aan: de introverte salesmanager. ‘Dan blijkt extraversie bijvoorbeeld lang niet zo’n goede voorspeller van verkoopsucces als vaak wordt gedacht.’

Internationale database

De voorspellingen werken het beste als je een vrij grote groep hebt met wie je de resultaten kunt vergelijken. ‘Maar we vinden dat ook mensen die solliciteren bij het mkb het verdienen om objectief gescreend te worden’, aldus Welten. ‘Daarvoor werken we ook met een internationale database, en met een systeem waarmee we functieprofielen kunnen vergelijken, en wat voor elk profiel succes voorspelt. En uiteraard leren we daarbij ook over de tijd steeds beter wat nou die bepalende factoren zijn. In plaats van louter dat cv.’

‘Ook mensen die solliciteren bij het mkb verdienen het objectief gescreend te worden.’

Dat levert dan weer waardevolle input op voor de rest van het werving- en selectieproces, constateert ze. ‘Aan de hand van de uitkomsten van het assessment, in combinatie met het functieprofiel van de vacature, genereren wij per kandidaat op maat gemaakte inhoudelijke vragen die je kunt gebruiken tijdens het interview. Zo kan een gestructureerd en inhoudelijk interview plaatsvinden. Het belang van de ‘klik’, die geen succesvoorspeller is voor de meeste functies, wordt dan minder belangrijk. Ook dit draagt bij aan een objectiever proces.’

Candidate experience

Voor iedereen zo makkelijk mogelijk, óók voor de manager in de lijn. Dat is waar The Selection Lab naar streeft bij de ontwikkeling van haar selectie-instrumenten, benadrukt Welten. ‘Je moet zorgen dat je dit voor iedereen toegankelijk maakt, dat je er niet nog eens extra cursussen of zo voor hoeft te volgen. Want dan gebeurt het niet.’ En Everaers: ‘Ik denk dat veel HR-professionals inmiddels het belang hiervan wel onderkennen. Maar voor vacaturehouders ligt dat anders. Zij doen nog heel veel ongestructureerde interviews, op basis van cv’s. Maar ook hen willen we heel graag bereiken. Daarom hebben wij onze assessments ook juist zo toegankelijk gemaakt. Iedereen, ook buiten HR, moet zo’n assessmentrapport kunnen begrijpen en gebruiken.’

‘Kandidaten hebben er helemaal geen zin in om 3 uur lang IQ-tests te doen.’

Het heeft ook te maken met de candidate experience, vult Welten aan. ‘Juist in deze krappe arbeidsmarkt zien we dat steeds meer organisaties zich hier bewust van zijn. Kandidaten hebben helemaal geen zin in een dag lang assessments of 3 uur lang IQ-tests te doen, om dan iets terug te krijgen wat ze helemaal niet snappen. Onze test duurt ongeveer 12 minuten, en blijkt wetenschappelijk even valide als zo’n lange test. En dat gaat dan alleen nog maar over intelligentie. Het is bovendien mobile first, en je krijgt als kandidaat helemaal je eigen rapport. Daar heb je altijd iets aan, ook als je niet doorgaat in een procedure. Zo haal je ook iets uit elke sollicitatie.’

Advocaten op de Zuidas

Bij sommige klanten leveren de snelle assessments van The Selection Lab al aantoonbaar 14% meer voorspellende waarde in wie topperformers zijn dan de selectie op basis van cv’s of de oude systemen van meer statische assessments. ‘Om een goed algoritme te bouwen hebben we natuurlijk een flink aantal mensen nodig die eenzelfde soort functie uitoefenen’, aldus Everaers. ‘Denk aan advocaten op de Zuidas. We merken dat organisaties over het algemeen weinig moeite hebben om aan te duiden wie hun topperformers zijn. Als we dan zo een aantal advocaten door het systeem heen kunnen halen, kunnen wij een algoritme bouwen met een hoge voorspellende waarde.’

selection lab krappe arbeidsmarkt

Wat valt hen eigenlijk het meeste op aan de ruim 4 jaar data die ze op deze manier al hebben verzameld? Everaers: ‘Wat ik interessant vind is dat in de praktijk vaak veel waarde wordt gehecht aan wat ik noem: de hygiënefactoren. ‘Nauwkeurigheid’ en ‘gestructureerd kunnen werken’ vinden veel werkgevers bijvoorbeeld heel belangrijk. Maar je ziet in de praktijk dat topperformers daar lang niet altijd het hoogst op scoren. Je hebt daarin wel een aantal minimumwaarden, maar het blijkt dan bijvoorbeeld niet veel uit te maken of een kandidaat hierop een 6 of een 8 scoort. Andere aspecten zijn dan veel belangrijker. Als je dus alleen op deze factoren zou letten, mis je veel talent.’

Culturen verschillen

Wat Welten vooral opvalt is hoeveel bedrijfsculturen verschillen. ‘Van sommige bedrijven denk je misschien oppervlakkig: dat is één pot nat. Maar in de praktijk is dat eigenlijk nooit zo. Dan zie je dus ook dat iemand die bij de ene organisatie solliciteert echt geen match is, terwijl diegene dan echt floreert bij het andere bedrijf. Met dat inzicht kun je mensen echt helpen. Veel millennials zijn bijvoorbeeld ongelukkig met hun werk, omdat ze geen fit voelen met de bedrijfscultuur. Dat kun je met deze tooling dus voorkomen.’

Maar komen we hiermee nu niet juist weer op het terrein van de ‘klik’ terecht? Iets waar objectieve selectie-instrumenten juist vanaf willen? Welten: ‘Cultuur gaat niet per se over: praten we over dezelfde voetbalclub, en kunnen we daarover highfiven met elkaar? Het gaat juist meer over: hoe ga je met elkaar om? Wat zijn de leiderschapsstijlen? Doe je wel of niet aan directe communicatie?’ Dat is iets waar recruiters vaak niet zo goed over kunnen oordelen, vult Everaers aan. ‘Recruiters kennen hun eigen organisatie wel, maar weten doorgaans minder goed hoe een concurrent er van binnen uitziet. Met onze data komt beter boven of je ergens al dan niet past.’

Nominatie

The Selection Lab werkt sinds dit jaar met advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek. Voorheen werd hier veel geselecteerd op cijferlijsten en cv’s, nu krijgt elke juridisch afgestudeerde sollicitant een assessment dat ook kijkt naar karaktereigenschappen en bedrijfscultuurvoorkeuren. Hierdoor is al met 80% zekerheid te zeggen of iemand gaat passen bij de organisatie. Deze case is 1 van de 5 genomineerden voor de Beste innovatie in selectie-Award van dit jaar.

Meer weten?

Meer weten over hoe de technologie van The Selection Lab in de praktijk werkt? Schrijf je dan nu in voor het webinar op 14 oktober.

Inschrijven

Lees ook