Hoe gaat het 2 jaar na oprichting met Recruiters | Connected?

De eerste paar maanden na de oprichting van Recruiters | Connected verliepen niet bepaald zoals gepland. Medeoprichter Kees Jan Markens (midden, met jasje) weet nog als de dag van gisteren dat de eerste coronamaatregelen werden aangekondigd. ‘De start van onze organisatie stond in het teken van borrels en netwerkevents, want recruiters verbinden is voor ons een belangrijk doel. Dat kon plots niet meer.’

‘Eigenlijk zijn we nooit bij de pakken neer gaan zitten.’

Dan moet je dus schakelen en creatief zijn, vertelt zijn collega, relatiemanager Anne Maurits. ‘Eigenlijk zijn we nooit bij de pakken neer gaan zitten. We zijn, net als zoveel anderen, gaan kijken wat we wél konden doen.’ Wat houdt dat zoal in? Een kort interview.

> Wat konden jullie nog wél tijdens corona?

‘We zijn gestart als netwerk- en oriëntatieplatform, met als missie om te verbinden en te informeren. Daar is het mee begonnen en dat is nu nog steeds zo. We merken dat er tegenwoordig veel van recruiters gevraagd wordt. Zij moeten alles kunnen en weten. Maar je wordt meestal recruiter omdat je goed bent met mensen, niet omdat je zo veel verstand hebt van recruitmentsoftware of marketing. Dit wordt tegenwoordig echter wel van recruiters verwacht. Wij zijn er dan om kennis te delen, bijvoorbeeld via kennis- en netwerkevents en webinars. Bovendien kunnen recruiters altijd met ons bellen voor vrijblijvend advies over recruitmentsoftware en (marketing)leveranciers.’

‘Je wordt meestal recruiter omdat je goed bent met mensen, niet omdat je veel verstand hebt van software.’

‘Het is echt onze visie om transparantie en eerlijkheid op de recruitmentmarkt te creëren. Er zijn best veel tech- en marketingbedrijven die goed hun verhaal en software kunnen verkopen, maar die in werkelijkheid weinig goeds bijdragen aan recruitment. Dat vinden wij onbegrijpelijk. Je wilt de zorgsector toch helpen aan goed personeel? Doordat Recruiters | Connected per softwarecategorie meerdere partners heeft, kunnen wij recruiters onafhankelijk en vrijblijvend advies geven. Zo kunnen recruitmentprofessionals weloverwogen beslissingen maken.’

> En verder?

‘Het is geen nieuws dat er krapte is op de markt. De afgelopen tijd is er ook een flink tekort aan recruiters en andere recruitmentprofessionals. Met ons netwerk van bijna 2.000 leden die allemaal in recruitment werken, en de tientallen nieuwe leden die er dankzij ons freemium model elke maand bijkomen, bracht dat Kees Jan op een idee. En sinds kort dienen wij dan ook als platform voor werkgevers die recruiters zoeken. Inmiddels hebben we daarbij al aardig wat mensen kunnen helpen.’

> 2022 staat voor de deur. Wat kunnen we verwachten?

‘We zijn positief ingesteld. Ons eerste kennis- en netwerkevent staat alweer op de planning! Op donderdag 27 januari verwelkomen wij onze leden in het Corendon Hotel in Badhoevedorp. En dit zal zeker niet het laatste event zijn van 2022. We verwachten elk kwartaal één evenement te organiseren, en daarnaast ook elk kwartaal een gratis webinar. Ook krijgen onze leden bij steeds meer partners exclusieve kortingen. Denk aan: jobmarketingcampagnes van Brockmeyer, trainingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, en producten van VMN Media.’

‘We verwachten dit jaar door te groeien naar bijna 3.000 leden. Ook weten we nu al van het eerste event dat er 3 of 4 sprekers komen en één host. Zij gaan kennis delen over onder meer arbeidsmarktdata, sourcing software, en het herkennen van talent. Dit doen wij omdat we zien, dan tech steeds belangrijker wordt, maar tegelijkertijd ook vaak nog heel ingewikkeld is.’

> Wat zien jullie momenteel gebeuren bij recruiters?

‘De behoefte om bij elkaar te komen is, ondanks risico’s, onverminderd groot. Dat geldt denk ik specifiek voor recruiters, omdat netwerken bij het vak hoort. Bovendien is recruitment geen vak dat je leert op school. Onze leden vinden het fijn om op andere manieren (als de fysieke events niet kunnen) informatie te kunnen delen en wat te leren. Met elkaar sparren is hier een onderdeel van.’

Event van Recruiters Connected, op 23 september 2021 bij Corendon in Badhoevedorp

‘Wij hebben in de strengere lockdown ook kleine enquêtes gehouden onder onze leden. Het ‘community-gevoel’ steeg hierdoor en we kregen hierop positieve feedback. En we zijn blij dat we dankzij onze nieuwe dienst van vacatures promoten al diverse mensen hebben kunnen helpen. Zoals Marjolein Reenalda-Burger, recruiter bij Enginear, die dankzij onze nieuwsbrief een goede kandidaat vond. Of Doriënne Roovers-Plum, recruitmentmanager bij BMN Bouwmaterialen, die meldde dankzij de publicaties binnen 3 weken een geschikte kandidaat te hebben gevonden!’

> Hoe zorgen jullie dat de partners goed advies geven?

‘Wij vragen altijd aan onze leden: “Nadat je informatie van partij x en y hebt ontvangen, laat ons dan weten hoe het bevalt.” Leden geven ons dan terug hoe goed bijvoorbeeld een demo werkte of wat ze wel of niet fijn vonden aan het contact met onze partners. Zo blijven we kritisch kijken naar onze partners en de software die zij bieden. Wij hebben zelfs een keer een partnership stopgezet, omdat wij hoorden dat recruiters ontevreden waren over de kwaliteit van het product van de partner.’

Wij hebben zelfs een keer een partnership stopgezet, toen we hoorden dat leden ontevreden waren over het product.’

‘Daarnaast krijgen wij door deze feedback een nog beter beeld van welke tool past bij welk bedrijf. Hierdoor kunnen wij een oprecht advies geven. Dat zal een techbedrijf zelf wat minder snel doen. Onze partners mogen van ons trouwens ook nooit een lid “plat bellen” als wij hebben aangegeven dat hij of zij interesse heeft. De afspraak is om op een nette manier informatie te verstrekken per mail én maximaal 1 telefoontje waarbij de ander opneemt. Wordt het lid wél gespamd, dan komen wij dat te weten en gaan wij een stevig gesprek met de partner aan.’

Lees ook

Hoe staat het ervoor met de tech bij staffingbureaus? (4 experts aan het woord)

Hoe belangrijk is technologie voor arbeidsbemiddelaars? Wat was de rol van corona in de versnelling van de digitalisering? En waar liggen in 2022 de kansen voor bureaus om hun proces te optimaliseren? Allemaal vragen waar de afgelopen weken bij de redactie van Recruitmenttech veel aandacht voor was, en die op dinsdagochtend 7 december ook worden besproken in de online live Staffing Tech Talkshow.

Aanmelden Talkshow

Met de interviews met de oprichters van leveranciers Byner, Scotty Technologies, RecruitNow en Tigris zijn recent ook een aantal podcasts verschenen, net als een e-book, vol met tips en nadere inzichten. Wat zijn de voornaamste punten die we daaruit meenemen? En hoe zien de techleveranciers eigenlijk de rol van de recruiter nog, na al die digitalisering? Een overzicht.

#1. Byner: ‘Het blijft mensenwerk’

Wie: Joram Timmerman (medeoprichter Byner, daarnaast ook managing partner van Talent Peaks, een niche Salesforce Consulting Partner voor de staffing, recruitment & consultancybranche).

Wat: Byner, een app die de kernprocessen van organisaties in detachering, uitzenden, contractmanagement en consultancy automatiseert van lead tot factuur.

Waar: Utrecht

Waarom: ‘Veel bedrijven hebben nog in verschillende mailboxen allerlei Excel-sheets staan, ATS’en die maar half worden gebruikt, waardoor bijvoorbeeld documenten en contracten overal rondslingeren. Dit maakt het lastig om zaken te vinden en over te dragen. Daarin proberen wij echt iets op te lossen. We richten ons echt volledig op arbeidsbemiddeling. Als je zowel corporates als bureaus bedient, heb je toch een net andere twist nodig in je applicatie. Wij geloven heel erg in die focus, waardoor we we hebbengekozen ons volledig op de sector arbeidsbemiddeling te richten. Daarbinnen richten we ons op uitzenden en het detacheringsstuk. Vooral in die sectoren is nog veel werk te verrichten.’

Rol recruiter: ‘Het blijft mensenwerk. Automatisering optimaliseert en stroomlijnt de processen en zorgt daarmee juist ervoor dat het werk persoonlijker en interessanter wordt. Bovendien, zolang de Nederlandse arbeidsbemiddeling wordt geregeerd door wet- en regelgeving, waar partijen ook staatsrecht aan ontlenen, zul je altijd te maken hebben met menselijk handelen in dat proces. De intercedent en consultant bestaat dan dus nog steeds. Ik denk wel dat verdere automatisering zal optreden, vergelijkbaar met de platformisering die bijvoorbeeld de reisbranche heeft meegemaakt.’

#2. RecruitNow:Human touch is niet te automatiseren’

Wie: André Polderman (oprichter, r.) en Jeroen van Heeswijk (Software Product Owner)

Wat: online recruitment specialist met een volledig ‘recruitment performance platform’ met alle tools om het gehele recruitmentproces online, digitaal en AVG-compliant in te richten: van een speciaal voor de flexbranche ontwikkeld ATS-systeem tot het ontwikkelen van een goed converterende ‘jobsite’ en het inrichten en optimaliseren van de marketingcampagnes.

Waar: Amersfoort

Waarom: ‘Wij helpen onze klanten, voornamelijk in uitzenden, detachering en werving & selectie, met het slimmer en efficiënter werken door middel van onze digitale oplossingen. Eén van die oplossingen is onze RecruitNow | Cockpit, een ATS plus-plus, dat onder meer beschikt over geavanceerde matchmogelijkheden waarbij de beste matchsuggesties automatisch naar boven komen. Daarnaast wordt bijvoorbeeld alle communicatie via de diverse kanalen, bijvoorbeeld Whatsapp, sms en e-mail, vastgelegd in Cockpit, waardoor overzichtelijk is wanneer er met welke kandidaat is gecommuniceerd.’

Rol recruiter: ‘Als de intercedent werkt in het systeem, moet dit hem of haar wat opleveren. Er zit veel automation in het systeem, zo checkt Cockpit automatisch of er betere matches zijn, of er nieuwe vacatures voor een kandidaat zijn of dat er nieuwe kandidaten zijn ingeschreven die passen in jouw talentpool. Het systeem doet het zelf, dus je hoeft niet meer dagelijks te checken of er nieuwe dingen zijn. Dat scheelt enorm veel tijd. Daardoor heeft de recruiter tijd voor de leuke dingen, zoals het gesprek aangaan met de kandidaat of opdrachtgever. Ook recruiters blijven nodig. Juist die human touch is absoluut niet te automatiseren.’

#3. Scotty: ‘Vindt het niet erg om ‘s avonds te werken’

Wie: Roland Hallebeek (oprichter) en Rik Verbrugge (Product Manager)

Wat: pre-screenen van kandidaten via Scotty Job in a Day, de slimme en volledig automatische digitale recruitment assistent van Scotty Technologies. Scotty
benadert in iedere taal, 24/7, volledig automatisch, zo snel als je wil, alle potentiële kandidaten in een database via telefonie en ander ieder gewenst kanaal (chat, sms, e-mail, Whatsapp) en checkt of kandidaten beschikbaar en geschikt zijn.

Waar: Utrecht

Waarom: ‘Onze digitale assistent is meer dan alleen een chatbot. Chatbots zijn er in vele soorten, met wisselende ervaringen. We hebben veel goede gezien, maar vaak zijn ze erg smal in het oplossend vermogen. Je moet erg precies zeggen wat je bedoelt, wil de robot je goed kunnen helpen. Dat is eigenlijk niet hoe mensen zich gedragen, we gedragen ons vaak niet op één lijn. Mensen willen vrij kunnen spreken. Tegen Scotty kun je vrij spreken, maar je kan er ook mee chatten, bellen of mee mailen. Hierdoor kun je als bedrijf zeggen: bel ons gewoon, en als je daar geen zin in hebt, stuur je een appje. Scotty kan ook tijdens een gesprek, indien nodig, wisselen van talen, wat voor mensen vaak lastiger is om te doen.’

Rol recruiter: ‘Omdat Scotty volledig automatisch de pre-screening van kandidaten in de database op zich neemt, hebben recruiters en intercedenten 80% meer tijd voor leukere en kwalitatief betere gesprekken met kandidaten. Met als resultaat: meer werkplezier voor recruiters en intercedenten en 70% tot 80% procent minder ongewenste uitstroom. De intelligentie van Scotty kun je vergelijken met wat je verwacht van één van je betere medewerkers. En hij is veel uitgebreider beschikbaar: niemand vindt het leuk om in de avond nog te moeten werken, maar een robot maakt dat niet uit.’

#4. Tigris: ‘Intercedent wordt soort lifecoach’

Wie: Maikel Neelen (co-founder)

Wat: Integraal platform voor het hele uitzendproces. Jobmarketing, recruitment, operations én payrolling binnen één platform, ontwikkeld op Salesforce, een soort ‘Bol.com van de flexbranche’

Waar: Alblasserdam

Waarom: ‘Ik werk al zo’n 10 jaar in deze branche, ben begonnen als intercedent. In die tijd kwam ik veel oude systemen tegen, veelal gericht op de back office. Er waren te weinig middelen voorhanden om goed met je klanten en kandidaten te kunnen communiceren. Vanuit die gedachte is Tigris ontstaan. Met Tigris kun je exact zien waar een kandidaat vandaan komt, of hij geplaatst is bij een klant en wat hij uiteindelijk aan omzet en marge oplevert. Deze informatie kun je vervolgens
gebruiken om te bepalen waar je je marketingbudget het beste aan kunt besteden. Naast al deze inzichten, kun je ook heel eenvoudig communiceren met opdrachtgevers en kandidaten en kun je ze eenvoudig toegang geven tot de app van jouw uitzendbureau.’

Rol recruiter: ‘Ik verwacht niet dat het hele proces in 2025 geautomatiseerd zal zijn, dus vrees ook niet voor de banen van intercedenten en consultants. Die zullen er zeker nog zijn, maar we denken wel dat hun rol heel erg gaat veranderen. We zien echt een toegevoegde waarde in de mens, de recruiters en intercedenten die gaan helpen om kandidaten een stap verder in hun carrière te helpen. We zeggen hier wel eens dat de rol van een recruiter of een intercedent meer die in de richting van een lifecoach gaat worden. Vanuit het platform komen meldingen binnen dat iemand toe is aan een volgende stap, dan zal de recruiter hierbij helpen. En hopelijk ook ‘over’ uitzendbureaus heen. Dus heeft uitzendbureau A een bepaalde functie niet meer, dan kunnen ze wellicht samenwerken met bureau B.’

Meer weten?

Download het e-book, of schakel in voor de Talkshow

Staffing Tech

 

Gusta Timmermans: ‘Ik wil dat recruiters breder durven kijken naar hun vak’

Er waren natuurlijk al wel meer Nederlandstalige boeken voor en over het recruitmentvak. Maar een boek zo veelomvattend als het recente Recruitment & Employer Branding van Gusta Timmermans? Dat was er eigenlijk nog niet. Van outsourcing en total talent acquisition tot selectiegesprekken en tools en innovaties, en dat gelardeerd met tal van praktijkvoorbeelden, het staat er allemaal in. Deze mag dan natuurlijk ook niet ontbreken op het verlanglijstje de komende cadeaumaand.

gusta timmermans handboek recruitment employer brandingDie bundeling van kennis valt min of meer samen met het vertrek van Timmermans, na 7,5 jaar, als voorzitter van vakvereniging Recruiters United. Kortom, een mooie tijd om even de balans op te maken en haar te vragen naar hoe ze nu tegen het recruitmentvak aankijkt. Wat zijn de grootste veranderingen geweest? En wat voorziet ze voor de (nabije) toekomst?

> Wat wil je met het boek meegeven?

‘Vanuit mijn bedrijf Recruitment Builders en vanuit Recruiters United word ik vrijwel dagelijks gebeld. Door recruiters, maar ook door intercedenten vanuit uitzendbureaus. Ik vind het leuk om te helpen, maar merkte op een gegeven moment dat daar veel dezelfde vragen in voorkwamen. Dus daarom heb ik een boek geschreven, om daar antwoord op te geven.’

‘Ik vind dat er te weinig kennis in het vakgebied is.’

‘Ik vind daarnaast dat er te weinig kennis in het vakgebied is. Er wordt te weinig gedaan aan opleiding. Wat ik echt mis zijn mensen die breder durven te kijken naar het recruitmentvak. Daarom heb ik het ook uitgeschreven, om de volledige breedte te laten zien. Er daar heb ik een paar actuele thema’s bij gepakt, zoals: ghosting, onboarding, motivatiebrief ja of nee.’

> Hoe kijk je nu tegen het vak aan?

‘In grote lijnen: ik zie nog steeds veel post & pray, maar dan nu online. Vacatures uitzetten en dan maar wachten wie zich meldt. Uitzonderingen daargelaten vind ik dat we wat dat betreft in 20 jaar nog niet heel veel verder zijn gekomen. Iedereen denkt ook dat hij of zij recruiter kan worden. Maar recruitment is in mijn ogen echt een specialisme waarbij je ook business partner moet zijn richting de directie of HR-collega’s. Het is een expertise.’

‘Recruitment is in mijn ogen echt een specialisme.’

‘In mijn trainingen zie ik vaak de verbazing bij deelnemers hoeveel breder zij naar het vak kunnen kijken, waar ze waarde kunnen toevoegen aan iemands leven. Maar ook hoe ze intern voor de organisatie van waarde kunnen zijn, dat ook daar mensen echt het idee hebben dat de recruiter er verstand van heeft: data, mensen kennen, tarieven kennen, een goede candidate experience creëren.

> Hoe belangrijk is het vak geworden?

In deze alsmaar krapper worden arbeidsmarkt, zullen degenen die het beste hun recruitmentorganisatie op orde hebben voorop gaan lopen. Maar het gaat niet alleen om recruitment, het gaat ook om engagement, je medewerkers behouden en inspireren. En niet buiten sprookjes beloven, terwijl je het binnen niet kunt waarmaken. Mensen zijn zich er onvoldoende bewust van dat als je niet goed voor je mensen zorgt, dat mensen weer weggaan.’

> Heeft de recruiter daar een rol in?

‘Deels wel. Daarom ben ik ook erg voor het werven op basis van competenties en persoonlijkheid. Eerst kijken of er een culture fit is met de organisatie. En bij sommige functies weet je dat een nieuwe medewerker die niet langer dan een aantal jaar zal doen. Als je strategische personeelsplanning op orde is, kun je dat ook vooraf bepalen en de vervolgstappen inschatten. Loopbaanpaden creëren, zorgen voor medewerkerstevredenheid, medewerkers inzetten voor referral: als ze loyaal zijn aan jou, dan ook aan de mensen om zich heen.’

‘Ik zag laatst een advertentie van een sloopbedrijf, dat zegt: als je een jaar bij ons werkt, mag je met twee personen naar Zuid-Afrika. Ze hebben daar echt een recruitment-business case van gemaakt. Dat wil ik ook met mijn boek aangeven: recruitment is een businesscase. Je kunt altijd de balans maken tussen enerzijds de kosten voor de inkoop van personeel en anderzijds wat het je oplevert. Die kosten voor een mismatch bijvoorbeeld, als je die duidelijk kunt maken, dan vallen bij directies vaak de schellen van de ogen. Dan krijg je het belang van werving en selectie vaak snel onderstreept. Dat kost vaak meer dan je totale recruitmentbudget.’

> Hoe groot zie jij de rol van de recruiter in selectie?

‘Mijn filosofie is: doe het één keer goed voor, dan kan de lijn het daarna zelf. Dan kun je als recruiter doen waarvoor je bent gekomen; namelijk de kandidaten warm maken en warm houden. Ik geloof in een laagdrempelig proces waar je als recruiter snel in contact komt met je kandidaat. Waarbij je als kandidaat ook meteen je vragen kunt stellen en als recruiter motivatievragen kunt stellen.’

‘Ik geloof in een laagdrempelig proces waarbij je als recruiter snel in contact komt met je kandidaat.’

‘Ikzelf gebruik in selectieprocessen altijd het ijsbergmodel. Daarbij zijn de zaken die je boven water ziet de dingen die je in het cv of de motivatiebrief kunt lezen. Maar onder water ga je juist op zoek naar intrinsieke motivatie, normen en waarden, drijfveren. Ik denk trouwens dat je de recruiter niet de daadwerkelijke selectiegesprekken moet laten voeren, maar dat die het wel goed kunnen ondersteunen, en de manager kunnen coachen.’

> Hoe gaat jouw boek de mismatch voorkomen?

‘Ik hoop doordat HR en recruitment, maar ook de lijn zich veel bewuster worden van de waarde van de kandidaat, dat ze de goede vragen leren stellen. Ik train daar ook enorm veel in: hoe voer je een goed selectiegesprek? Wie vraagt wat in welk gesprek? Je wilt kruisverhoren voorkomen. Kijk liever naar iemands competenties en persoonlijkheid. Wat ook nog steeds een groot issue is: objectief selecteren. Gelukkig zien we daarin wel verbetering: in mensen aannemen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in open hiring, en in meer heldere scorekaarten.’

‘Ik zie het als mijn missie dat recruiters zich intern en extern gaan positioneren.’

‘Ik hoop, noem het zelfs mijn missie, dat recruiters meer datagedreven, met meer kennis van de arbeidsmarkt, zich zowel intern als extern gaan positioneren. Vroeger stond bij organisaties de klant centraal, nu staat de kandidaat er minimaal naast, soms nog wel boven. Zonder medewerkers immers geen organisatie. Dat betekent dus ook: de kandidaat echt pamperen en iemand terugbellen als je dat zo afspreekt. Het klinkt misschien cliché, maar als iedereen dat zou doen, kun je een betere wereld creëren met elkaar.’

> Wat zie je in de nabije toekomst gebeuren?

‘Er komt steeds meer artificial intelligence, die je kunt inzetten om je gesprekken te objectiveren. En ik verwacht dat de focus de komende jaren ook echt op engagement gaat liggen. Ik geloof sterk in tools die de employee journey kunnen doormeten, en dat je daar dan je proces op kunt aanpassen. Vitaliteit en behoud van mensen worden steeds belangrijker, nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt.’

‘Recruitment wordt steeds meer iets van de hele organisatie.’

‘Recruitment wordt steeds meer iets van de hele organisatie. Maar je moet het als recruiter of specialist arbeidsmarktcommunicatie faciliteren. Je moet in elk geval kenbaar maken hoe mensen daaraan kunnen meedoen. Het is makkelijker als je al een groep employee advocates hebt van je eigen organisatie die hun content delen in hun eigen netwerken. Die groep kun je ook zelf maken en enthousiasmeren als recruiter.’

‘Voor de recruiter is mijn boodschap: blijf jezelf continu ontwikkelen, zorg dat je kennis op alle facetten op peil blijft, neem vooral ook jezelf daarin serieus. De doorlooptijd van een vacature is nog steeds gemiddeld 59 dagen. Dat kan toch eigenlijk niet? Ik denk dat het heel belangrijk is dat elke organisatie toch minstens het basismodel op orde moet hebben, en dat je de snelheid bijvoorbeeld op peil hebt. Anders krijg je het in deze arbeidsmarkt echt moeilijk. Daar probeer ik in mijn boek een steentje aan bij te dragen.’

Lees ook

Wat HEMA wist te bereiken met 5 maanden recruitmentmarketing

Lange tijd heeft HEMA goed kunnen teren op het unieke design en de merkbekendheid als oer-Hollands warenhuis waar iedereen een verhaal bij heeft. ‘Maar ons kennen en misschien zelfs fan zijn, betekent niet direct dat je ook bij HEMA wilt werken’, vertelt Nicole Oosterveer, International Recruitment & Employer Branding Lead. ‘Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt moet je je werkgeversmerk beter en vaker tentoonstellen. We hebben bij HEMA een grote marketingmachine, maar die richt zich voornamelijk op de producten en is simpelweg te druk.’

‘HEMA kennen en misschien zelfs fan zijn, betekent niet direct dat je er wilt werken.’

Wilde HEMA ‘werken bij HEMA’ onder de aandacht brengen, dan was dus een andere aanpak nodig. Daarom werd deze zomer een experiment aangegaan met de recruitmentmarketeers van BRANDMANNEN. ‘Toen we tijdens de eerste covid-periode een tijd dicht zijn geweest hebben veel mensen ons verlaten’, vertelt Oosterveer. ‘Dat veroorzaakte later een gat in onze personeelsbezetting. Daarom besloten we in de zomer dat we op korte termijn met beperkte middelen een campagne wilden draaien op onze vier meest urgente doelgroepen: winkel- en horecapersoneel, chauffeurs en teamleiders in de winkels.’

Vooral chauffeurs

Vooral de campagne voor chauffeurs was broodnodig, aldus Oosterveer, die zo’n 13 jaar ervaring heeft in recruitment, voornamelijk in het hele kandidaatproces van A tot Z. ‘We ontvingen maandenlang geen enkele sollicitatie van chauffeurs. Daarom hebben we eerst een aantal sollicitatieformulieren aangepast. Voor chauffeurs vroegen we aanvankelijk nog een cv en motivatiebrief. Nu hoeft die doelgroep enkel zijn contactgegevens achter te laten en aan te geven of ze een bepaald rijbewijs hebben. Toen de campagne in samenwerking met BRANDMANNEN een tijdje draaide, groeide het aantal sollicitanten aanzienlijk.’

hema

Het is de combinatie geweest van een campagne specifiek gericht op chauffeurs en de employee journey is aangepast naar hun voorkeur van makkelijker solliciteren die beter past bij de doelgroep, aldus Oosterveer. ‘We hebben de allermooiste vrachtwagens gefotografeerd om het enthousiasme van sollicitanten aan te wakkeren.’

Steeds meer sollicitanten 

Voor HEMA was het fijn dat BRANDMANNEN praktisch was in het voorstel, vertelt Oosterveer. ‘Ik vond het heel mooi dat ze een opsplitsing maakten per doelgroep. Wat zijn de verwachtingen? Welke kanalen kun je inzetten? Op welke manier? Ook hadden ze al een voorzetje gedaan voor content met de uitstraling van HEMA. Er was direct zichtbaar wat we konden verwachten. Daar houden we wel van bij HEMA.’

‘Je kunt gewoon niet meer zonder recruitmentmarketing en employer branding in deze tijd.’

Samen gaan ze nu aantonen dat recruitmentmarketing werkt, zegt ze ook. ‘We werken met tweewekelijkse rapportages die ik ook deel met het managementteam. Het is tof dat zij meekrijgen dat het werkt, dat het aantal sollicitanten blijft stijgen. Ik hoop dat recruitmentmarketing en employer branding nóg beter op de kaart komen te staan binnen HEMA; je kunt gewoon niet meer zonder in deze tijd.’

Een kleiner budget kan ook

‘Bij BRANDMANNEN geloven we erin dat je voor elk budget relevant bereik binnen de doelgroep kunt creëren’, vult Niels Knoop aan. ‘We kijken naar de vraagstelling en de doelgroep van de campagne. Op basis daarvan maken wij ons advies: welke kanalen passen erbij? Binnen het budget wat er is? Hoeveel relevant bereik kunnen wij creëren?’, aldus de Senior Campagnemanager bij BRANDMANNEN.

hema

‘Omdat wij beschikken over benchmarkdata op basis van eerder uitgevoerde campagnes kunnen we met grote zekerheid voorspellen wat de output gaat zijn van een bepaalde budgetinzet’, aldus Knoop. ‘Elk advies dat wij maken is dan ook maatwerk en afgestemd op de gewenste doelgroep en het beschikbare budget. We werken volgens Googles marketingmodel ‘SEE-THINK-DO-CARE’, ontwikkeld door Avanish Kaushik. Per ingezet medium creëren we een web aan contactmomenten, om onze klant top of mind neer te zetten bij de doelgroep. Met verschillende media brengen we verschillende boodschappen, dus gelaagdheid, over op kandidaten.’

Minder third party cookies

‘Het wordt steeds lastiger om resultaten van de samenwerking door te meten’, vertelt Knoop. ‘Een hot topic wat je ook bij andere partijen in recruitment ziet. Doordat de meeste techgiganten de zogeheten third party cookies uitfaseren, is bij deze campagne slechts 31% van de data meetbaar in Google Analytics. Daarom zijn we tegenwoordig genoodzaakt om op basis van de beschikbare data een eigen rekenmodel toe te passen om op het werkelijk aantal sollicitaties te komen.’

‘Dit doen we met onze eigen benchmarkdata, maar we stellen onszelf ook vragen zoals: Wat is het conversieratio van andere verkeersbronnen en campagnes? Hoe groot is het aandeel van verkeer uit onze campagne ten opzichte van het totale aantal bezoekers op de werkenbij-pagina van HEMA? Via deze methode is het BRANDMANNEN gelukt om een betrouwbaar rekenmodel hiervoor te ontwikkelen.’

‘Doordat veel techgiganten third party cookies uitfaseren, wordt het steeds lastiger om resultaten door te meten.’

Voor winkel- en horecapersoneel werkt HEMA samen met Harver. Kandidaten maken hier een situational judgment test, waarbij ze verschillende situaties krijgen voorgeschoteld en moeten aangeven wat zij in een bepaalde situatie zouden doen. Op basis van de antwoorden die de kandidaat geeft, wordt bepaald of hij of zij geschikt is of niet. BRANDMANNEN heeft op de eindpagina een pixel geplaatst om voor beide doelgroepen de resultaten te kunnen doormeten. Voor chauffeurs en teamleiders werkt het anders. Zij ronden hun sollicitaties namelijk af op de werkenbij-pagina, zonder Harver-test.

hema

‘De campagne met BRANDMANNEN heeft voor een interessante ontwikkeling gezorgd’, vertelt Oosterveer. ‘HEMA is van origine heel groen; zorgzaam, relatiegericht, harmonieus. Nu zijn we veel bezig met impact maken, dat vergt een andere instelling. Doordat we op een andere manier met een andere boodschap campagne voeren, krijgen we meer ‘rode’ mensen binnen; wilskrachtig, resultaatgericht, vastberaden. Het brengt een mooie balans in onze teams.’

Creatief in de set-up

En dat dankzij verregaande segmentatie van de doelgroepen. ‘Je kunt namelijk onderscheid maken tussen mensen die bijvoorbeeld interesse hebben in ondernemerschap of meer in persoonlijke ontwikkeling’, legt Oosterveer uit. Er zijn zelfs media, zoals bijvoorbeeld Snapchat of Pinterest, waar je niet op basis van functietitels en ervaring kunt targetten, maar alleen op interesses, vult Knoop aan. ‘Dan moet je dus heel creatief zijn in je campagne set-up. Je kijkt dus eerst naar de achtergrond van de vacature. Wat voor persoon past daar bij?’

hema

‘Die vertaalslag naar media is een leuke uitdaging van deze campagne.’

‘Vervolgens ga je kijken welke interesses daarbij aansluiten. Waarna je gaat matchen op opties die je hebt vanuit de meer alternatieve social media waar de doelgroep zit, die uitermate geschikt is voor de vacatures van HEMA voor winkel- en horecapersoneel. Een stukje creatieve vertaalslag die je maakt van de doelgroep naar advertentiemogelijkheden binnen een alternatief mediakanaal als Snapchat, Pinterest of TikTok. Dat is een leuke uitdaging van deze campagne, waar onze expertise perfect van pas komt. Wij zijn namelijk een van de weinige recruitmentmarketing bureaus in Nederland met de mogelijkheid om op TikTok te adverteren voor onze klanten.’

@hema.amsterdam Winkelen op afspraak aka personal shopping ? #winkelenopafspraak #personalshopping #vip ♬ origineel geluid – HEMA

De resultaten van de campagne

Voorheen voerde HEMA amper employer branding-campagnes. Wel werden vacatures gepusht, waarmee vooral actief werkzoekenden werden bereikt. Deze campagne focust zich met name op latent werkzoekenden. BRANDMANNEN verzamelt alle data van campagnes en op basis daarvan worden benchmarks gemaakt. ‘Voor iedere doelgroep die we bereiken met deze campagne, zien we op elk kanaal dat de uitingen die ingezet worden boven de benchmark presteren’, vertelt Knoop.

De uitingen die worden ingezet, zijn een sterk onderdeel van de campagne.

Grotendeels heeft dit natuurlijk te maken met HEMA; een oersterk Hollands merk. Daarnaast zijn de uitingen die worden ingezet een sterk onderdeel van de campagne. De mooiste vrachtwagens worden afgebeeld, er is ingespeeld op de iconische tompouce, voor winkel- en horecamedewerkers wordt korting op broodjes hotdog als USP ingezet, een icoon dat iedereen kent. Dit alles slaat ontzettend goed aan bij de doelgroep. Kortom, een combinatie van bekendheid en goede content opgebouwd met iconische producten van HEMA.

hema

De campagne ging eind augustus live. In totaliteit heeft de campagne sindsdien het volgende bereikt:

  • 2,7 miljoen unieke personen
  • Ruim 9 miljoen impressies
  • Bijna 81.000 kliks op links
  • Ruim 197.000 interacties

728 sollicitaties in drie maanden tijd

Door de beschikbare data te extrapoleren, kan een goede inschatting worden gemaakt van het aantal sollicitaties dat de campagne heeft opgeleverd:

  • Teamleiders: 34
  • Chauffeurs: 57
  • Winkelpersoneel: 385
  • Horecapersoneel: 252

‘Een prachtig resultaat tot nu toe, de samenwerking is dan ook al verlengd’, aldus Nicole Oosterveer.

Lees ook

Podcast: Hoe je met verse appeltaart talent in de zorg kunt overtuigen

Zou het echt de geur van de appeltaart geweest zijn, die cliënten van Esdégé Reigersdaal altijd zelf bakken voor de kennismakingsbijeenkomsten die de organisatie voor nieuw talent organiseert? Het is niet uit te sluiten, want waar de hele zorg al jaren met grote tekorten kampt, heeft deze zorginstelling in de kop van Noord-Holland tot nog toe eigenlijk nog geen grote problemen gehad, leren we in de achtste editie van de Werf&-podcastserie ‘Werving in de zorgmet Martijn Hemminga.

‘We zijn eigenlijk pas net begonnen met arbeidsmarktcommunicatie’, vertelt Inge de Rover in deze uitzending. Als recruiter, of: ‘adviseur Voorwerk’, zoals het in deze organisatie heet, is ze dan ook trots op de goede naam van Esdégé Reigersdaal in de regio. ‘Dat we nu pas hoeven te starten met arbeidsmarktcommunicatie is natuurlijk wel bijzonder’, beseft ze. ‘We zijn nu vacaturehouders aan het uitvragen waar hun pijn zit. En nemen interviews af met de doelgroepen die we hebben vastgesteld. Wat vinden ze belangrijk? Waarom kiezen ze om ergens wel of niet te solliciteren? Van daaruit willen we onze communicatie gaan opstarten.’

Nieuwe naam

Esdégé Reigersdaal heette ooit Stichting Dienstverlening Gehandicapten. Maar een stichting met een nagenoeg gelijkluidende naam kwam in protest, waarna de nieuwe naam gekozen werd. Momenteel telt de organisatie zo’n 3.000 cliënten en 3.000 medewerkers, die – onderverdeeld in 80 clusters – werken op zo’n 200 locaties, van Alkmaar tot Zwaag. Voor jongeren met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking of niet aangeboren hersenletsel is er dagbesteding, maar de organisatie biedt ook wonen, (aangepast) werk,  vrijwilligerswerk, onderwijs en vrije tijd.

De locaties zijn grotendeels autonoom in hun recruitmentprocessen, vertelt De Rover. ‘Zij bepalen zelf wanneer ze een vacature openstellen en wie ze aannemen.’ Vandaar ook haar functietitel: voorwerk. Omdat zij vanuit Personeelszaken wel de werving opstart. ‘En daarbij merken we nu wel dat de markt verandert. Zeker op bepaalde locaties, waar bijvoorbeeld specifieke zorg voorkomt, of we veel met agressie te maken hebben, wordt het moeilijker.’

Open voor zij-instromers

De organisatie kan gelukkig wel vertrouwen op een grote groep zij-instromers. ‘Het afgelopen jaar is zeker 1/3 van de mensen die zijn aangenomen zij-instromer’, aldus De Rover. Ook de informatiebijeenkomsten, die in normale omstandigheden 7 keer per jaar, mét verse appeltaart, worden georganiseerd, zorgen voor een gestage instroom, vertelt ze. Al was het de afgelopen anderhalf jaar natuurlijk wel moeilijk om dit soort avonden te organiseren. ‘We hebben daarom nu meer 1-op-1-gesprekken gehouden. Zodat het contact toch bleef, maar in iets andere vorm. En ja, ook zonder appeltaart dus.’

‘Als je met 1/3 zij-instromers werkt, vraagt dat natuurlijk wel wat van de collega’s.’

Ze zegt erg tevreden te zijn hoe open de collega’s in de organisatie zijn voor zij-instromers. ‘Ze zijn altijd bereid hen te integreren. Als je met 1/3 zij-instromers werkt, vraagt dat natuurlijk ook wel wat van het personeel. Maar dat we daar toch altijd voor open staan, daar ben ik best trots op.’ Ze raadt ook andere collega-instellingen aan daar meer voor open te staan. ‘Wij hebben in elk geval veel bereikt met de inzet van zij-instromers, waarbij we goed kijken naar iemands karakter en levenservaring.’

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Inge de Rover? Wat ze voor 2022 nog allemaal op de agenda heeft staan? Of hoe ze interne samenwerking tot stand weet te krijgen? Luister dan de hele podcast:

Lees ook:

 

UWV verdubbelt in één klap het aantal beroepen in het skills dashboard

De arbeidsmarkt draait steeds meer om skills, zo is het idee. Het cv wordt minder belangrijk, het gaat steeds meer om het matchen van vaardigheden. Maar hoe logisch dit ook klinkt, in de praktijk blijkt het toch nog vaak moeilijk om skills van kandidaten en vacatures aan elkaar te matchen. Om daar iets aan te doen, lanceerde het UWV eind augustus het Skills en Beroepen Dashboard.

Vandaag worden 48 nieuwe beroepen en de bijpassende taken en skills toegevoegd.

Idee van dat dashboard is dat enerzijds kansrijke en minder kansrijke beroepen worden getoond, en anderzijds de taken en skills die daarbij passen. Zo kunnen kandidaten en loopbaanprofessionals zien welke skills in een kansrijk beroep van pas komen. Het is duidelijk werk in uitvoering, vertelt senior arbeidsmarktadviseur Wouter van Dam. Maar wel werk dat duidelijk voortgang boekt: vandaag worden in elk geval 48 nieuwe beroepen en de bijpassende skills in het dashboard toegevoegd. Daarmee staat het totaal op 91.

Kwaliteit bieden

Nog niet bepaald de hele arbeidsmarkt, geeft Van Dam ook meteen toe. ‘Het is een groeiproces. Maar we willen dit al wel vast delen, omdat je deze inzichten al kunt gebruiken in de dienstverlening naar werkzoekenden of in gesprekken met werkgevers. We hebben intern ook wel besproken: moeten we niet wachten totdat we meer beroepen in kaart hebben, voordat we hiermee naar buiten treden? Maar zolang we wel kwaliteit kunnen bieden, denken we dat je dit beter maar zo snel mogelijk beschikbaar kunt stellen aan professionals.’

‘Werkgevers kunnen hiermee hun traditionele vijver verbreden.’

Het meer kijken naar skills en minder naar harde eisen als diploma’s en werkervaring, waar dit dashboard bij helpt, kan uiteindelijk immers de mismatch op de arbeidsmarkt verkleinen, aldus Van Dam. ‘Werkzoekenden die willen overstappen naar een ander beroep, kunnen we hiermee helpen bij het vinden van de juiste baan. En we kunnen er ook met werkgevers over in gesprek, die nu vaak met personeelstekorten zitten. Hen kunnen we erop wijzen hoe ze hiermee hun traditionele vijver kunnen verbreden.’

Lijst overstapberoepen

Naast een update van het Skills Dashboard komt het UWV vandaag ook met een update van de lijst overstapberoepen. Daarbij krijgen mensen in beroepen waarin het momenteel lastig kan zijn om werk te vinden steeds een aantal voorbeelden van overstappen die mensen uit dit beroep de afgelopen jaren daadwerkelijk hebben gemaakt en op dit moment betere baankansen bieden. ‘Werkzoekenden kunnen hun skills vaak inzetten in een beroep waar ze nog niet eerder aan hebben gedacht’, aldus Van Dam.

‘Ik denk dat we elke 2 à 3 maanden zo’n 20 tot 30 beroepen kunnen toevoegen.’

Het Dashboard skills en beroepen is samengesteld op basis van de eerste versie van de skills-ontologie van CompetentNL, een gedetailleerde beschrijving van beroepen op de arbeidsmarkt aan de hand van soft skills en taken. ‘Deze ontologie maken we met beroependeskundigen samen, maar ook op basis van digitale data-intelligentie’, aldus Van Dam. ‘Ik denk dat we op deze manier elke 2 à 3 maanden zo’n 20 tot 30 beroepen aan het dashboard kunnen toevoegen.’

Positieve reacties

Matchen op skills is in de praktijk nog steeds lastig, weet de arbeidsmarktadviseur. ‘Het valideren van skills van alle werkenden en werkzoekenden in Nederland kunnen we bijvoorbeeld nog beter met elkaar organiseren. Bij het UWV werken we wel met competentietesten, maar dat is nog niet voor elke werkzoekende beschikbaar. Maar als we met elkaar die skillsgerichte benadering van de arbeidsmarkt willen ingaan, denk ik wel dat we hiermee op de goede weg zijn.’

‘Het valideren van skills kunnen we in Nederland nog beter met elkaar organiseren.’

Het verraste hem in elk geval positief hoeveel reacties de eerste lijst van 43 beroepen in het Skills Dashboard al losmaakte. ‘Je ziet in de praktijk nog weinig toepassingen waarbij soft skills en taken worden gecombineerd. Dat is denk ik wel een plus van wat we hier aan het doen zijn. Ik denk dat je dit instrument nu al heel goed kunt gebruiken, in elk geval om een gesprek te starten, maar bijvoorbeeld ook om met je leidinggevende een groeipad en een ontwikkelplan te bespreken.’

skills dashboard uwv

Need-to-haves en nice-to-haves

Het Skills Dashboard kijkt op dit moment al naar enerzijds essentiële, en anderzijds optionele taken en skills. Need-to-haves en nice-to-haves dus. Het sluit ook aan bij de Vlaamse skills-standaard (Competent) met beroepen en taken, de Europese ESCO-standaard met beroepen en taken en de Amerikaanse O*NET-standaard met beroepen en skills. ‘Al is dat wel iets van de lange adem’, zegt Van Dam meteen. ‘Er gaat wel tijd overheen voordat je hier ook internationaal echt meerwaarde kunt halen.’

‘We zullen hier ook in 2022 zeker nog niet mee klaar zijn.’

Ook wil hij volgend jaar de eerste stapjes zetten om – samen met de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) – het Skills Dashboard toe te passen op het snijvlak van onderwijs en arbeidsmarkt. ‘Dan kijken we samen hoe we de kwalificatiestructuur van het onderwijs kunnen opnemen. Zo krijgen we steeds meer inzicht in de arbeidsmarkt en kunnen bijvoorbeeld onze regionale mobiliteitsteams steeds beter werkzoekenden aan passende beroepen helpen, denken we. Al zullen we ook in 2022 hier nog zeker niet mee klaar zijn.’

Lees ook

Podcast werving in de zorg: ‘Als we hier de mensen niet kunnen vinden, doet dat echt pijn’

Heel af en toe gebeurt het nog, zegt Mayke Stroeken. Dan wordt een van de recruiters van Pro Persona gebeld door een vacaturehouder, met de boodschap: ‘Hé, ik heb volgende week een klinisch psycholoog nodig. Lukt dat?’ Tja, zegt ze. ‘Dan vraag je jezelf ook wel eens af: hoe is het mogelijk?’ Maar gelukkig komt dit wel steeds minder voor. En komt de hele organisatie er ook steeds meer achter dat werving iets van iedereen is, vertelt Stroeken in de meest recente editie van de Werf&-podcastserie ‘Werving in de zorgmet Martijn Hemminga.

‘Je moet elkaar wel helpen’, zegt de adviseur arbeidsmarktcommunicatie, die bij de geestelijke gezondheidsorganisatie de ‘schakel vormt tussen recruitment, HR, en marketing & communicatie’. En vanuit die verbindende functie dus ook telkens de waarde van samenwerking benadrukt. ‘Ik merk dat in de organisatie steeds meer kwartjes beginnen te vallen. We moeten niet zo in hokjes denken, het is allemaal niet zo afgebakend.’

‘Ik merk dat in de organisatie steeds meer kwartjes beginnen te vallen.’

‘Als ik het heb over arbeidsmarktcommunicatie, dan vind ik het niet zo sterk om alleen maar vacatures op onze werkenbij-site te plaatsen’, zegt ze bijvoorbeeld. ‘Dan vind ik het veel mooier om doelgroepspecifiek echt mensen te bereiken. Vanuit kennisdeling en inhoud. Maar daarvoor moet ik toch echt eerst met onze zorgprofessionals om tafel. En als je dan samen naar dat vraagstuk kijkt, blijkt dat je veel moois in huis hebt, en als je dat samen aanvliegt, dan zijn daar echt stappen in te maken.’

Om zeep geholpen

Ellen Bol-Nas
Ellen Bol-Nas

Ze krijgt daarin bijval van Ellen Bol-Nas, manager recruitment en mobiliteit bij Pro Persona. ‘Arbeidsmarktcommunicatie was in 2019 met een reorganisatie bijna om zeep geholpen. Maar we kregen toen gelukkig een nieuwe directeur die zag dat arbeidsmarktcommunicatie en recruitment communicerende vaten zijn. Je kunt het niet los zien van elkaar. We hebben er toen heel bewust voor gekozen om het bij recruitment onder te brengen. En ik ben heel blij dat we dat zo hebben weten te bewerkstelligen.’

‘Arbeidsmarktcommunicatie en recruitment zijn communicerende vaten; je kunt het niet los zien van elkaar.’

Bol-Nas werkt nu een jaar of 11 bij de GGZ-instelling voor vaak de ‘wat zwaardere gevallen’. Daarvoor was ze onder meer manager en loopbaanadviseur bij het Radboudumc. Nu is ze verantwoordelijk voor de vervulling van ongeveer 300 vacatures per jaar, op een totaal van zo’n 3.500 medewerkers. ‘En helaas moet ik daarbij aangeven dat het hoge segment wel bijna voor 1/3 wordt vervuld met zzp’ers. Dat is geen keuze, maar een gegeven. Dat komt omdat de arbeidsmarkt aan het veranderen is.’

‘Het hele zzp-schap is deel van de complexiteit waarmee wij te maken hebben.’

Een behoorlijk lastige uitdaging, beaamt ook Stroeken. ‘Het hele zzp-schap is wel onderdeel van de complexiteit waarmee wij te maken hebben. We kunnen niet zonder ze. We hebben ze hard nodig. Maar het is voor ons als werkgever wel lastig om ermee om te gaan. Je merkt dat er een verschuiving ontstaat. Het zzp-schap lijkt heel aanlokkelijk. Maar als werkgever moet je daar wel tegenaan concurreren.’

Betere vacatureteksten

Mayke Stroeken
Mayke Stroeken

Stroeken heeft een achtergrond bij een technisch ingenieursbureau. Ook daar had ze te maken met arbeidsmarktkrapte, zegt ze. Maar wel op een heel andere manier. ‘Als je daar de mensen niet kunt vinden, ligt hooguit het productieproces een tijd stil. Ook vervelend, maar als we hier de mensen niet kunnen vinden, doet dat echt pijn.’ En dat levert ook zo z’n uitdagingen op. ‘Ik zie hier heel veel bevlogen mensen. Maar we hebben ook wel echt te maken met druk op behoud en instroom.’

‘Ik zie hier heel veel bevlogen mensen. Maar we hebben wel echt te maken met grote druk.’

Op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment zijn gelukkig de afgelopen jaren wel grote stappen gezet, benadrukken beide. ‘We hebben in elk geval laten zien dat we er zíjn’,  zegt Stroeken. Bijvoorbeeld met betere vacatureteksten. Dat leidde zelfs tot een grote valkuil, vertelt ze lachend. ‘Er was op een gegeven moment zoveel animo voor dat ze voor elke vacature een mooie vacaturetekst wilden. Maar daar gaat zoveel tijd en energie in zitten, terwijl wij ons wel afvragen of dat oplevert wat we willen. Kunnen we die tijd niet beter steken in bijvoorbeeld doelgroepcampagnes? Dus het was een succes, maar voor nu dus ook een valkuil.’

Referral en meeloopdagen

Andere onderwerpen die afgelopen jaar op de agenda stonden, zo horen we in de podcast, zijn onboarding en referral recruitment. Ondanks corona, benadrukt Stroeken. Want met inachtneming van de maatregelen waren er bijvoorbeeld nog best Meet & Greets en meeloopdagen te organiseren. ‘Wel beperkt natuurlijk. Maar we hebben toch heel kleinschalig onze deuren letterlijk open kunnen houden. Hoe lastig dat soms ook was. Daar ben ik wel trots op.’

Die aanpak werpt niet alleen extern zijn vruchten af, maar net zo goed intern, vult Bol-Nas aan. ‘Het is én-én. Je zet de deuren wat meer open om mensen te laten kennismaken met je organisatie. En dat maakt weer beweging intern. Daardoor wordt het ambassadeurschap aangewakkerd.’ Al blijft het moeilijk om ook op deze manier voldoende mensen te werven, zegt ze. De wachtlijsten zijn volgens haar voorlopig dan ook niet verdwenen. ‘Niet voor niets heeft de Nederlandse GGZ duidelijk aangegeven dat we niet meer aankunnen dan we nu al doen.’

podcast Ellen Bol-Nas en Mayke Stroeken

Veel moois te bieden

Het probleem van de zorg gaat dan ook verder dan werving alleen, benadrukken beiden. ‘Het is hooguit een steentje’, aldus Bol-Nas. Maar Stroeken onderstreept ook de kansen die er nog steeds liggen. ‘We hebben heel veel moois te bieden. En ik denk dat er ook nog wel winst te behalen valt bij mensen vanuit meerdere kansen welkom te heten. Bijvoorbeeld ook via onze interne opleidingsprogramma’s. Gooi die open, maak die ook beschikbaar voor derden. Daar mogen we best wat meer trots op zijn.’

‘Het verhaal dat elke medewerker vertelt, is een wervingscampagne op zich.’

Je krijgt het niet voor elkaar zonder je eigen medewerkers, zegt Bol-Nas ook. ‘Het verhaal dat elke medewerker vertelt, ieder stukje daarvan, is een wervingscampagne op zich. Het is iedereen nu wel duidelijk geworden dat die arbeidsmarkt dusdanig veranderd is, dat we het samen zullen moeten doen. Dat belang wordt nu wel gezien.’ Die verhalen mogen best wat meer centraal staan, vindt ook Stroeken. ‘Die verhalen moeten we beter boven tafel halen. En ook beter verkopen. Extern, maar zeker ook intern. Als we dat intern nog beter verkondigen, wordt het ook extern beter gedragen. Ik geloof altijd meer in authentieke verhalen dan in de gelikte marketing. Communiceer vanuit je eigen kracht.’

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Ellen Bol-Nas en Mayke Stroeken? En wil je weten wat ze bij Pro Persona voor 2022 nog allemaal op de agenda hebben staan? Luister dan de hele podcast:

Lees ook:

Hoe je door patronen te herkennen beter kunt leren recruiten

Weinig buzzwoorden worden de laatste tijd zoveel gebruikt als artificial intelligence en machine learning. Maar wat is het nou precies? Hoe ver zijn we ermee? Nemen de machines het echt al over in recruitment? En wat gebeurt er als we een kijkje onder de motorkap nemen? Allemaal vragen waar Chris Neddermeijer graag zijn licht over laat schijnen. Want A.I. mag soms wel een beetje abracadabra lijken, in feite is het best te begrijpen. Het gaat om patronen herkennen. En vervolgens kan het je de knoppen geven om beter te kunnen recruiten.

‘Ik heb er zelf een beetje een world peace-ambitie mee.’

‘Het is een stuk gereedschap in je gereedschapskist als recruiter’, zegt hij. ‘Het is aan jou of je hem gebruikt voor goede of voor slechte dingen. Maar ik heb er zelf een beetje een world peace-ambitie mee. Het is geen holy grail, geen silver bullet. Maar het kan de recruiter wel enorm helpen om scenario’s te draaien. Wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld meer salaris bied? Of extra wervingskanalen toevoeg? De techniek is er klaar voor. Je moet het alleen wel durven gebruiken.’

De beste vis uit de vijver

Tijdens de recente Webinar Week lichtte de mede-oprichter van het Nétive-VMS alvast een tipje van de sluier op hoe zijn systeem dat mogelijk maakt. Onder het mom van ‘Skill based hiring presenteerde hij het als ‘dé oplossing voor schaarste op de arbeidsmarkt’. Het is ‘onmogelijk dat je met stukje software de schaarste oplost’, gaf hij daarbij meteen toe. ‘Maar waar software wel voor kan zorgen is dat je slimmer met schaarste omgaat dan concurrenten. En dat jij, als je allemaal in dezelfde vijver zit te vissen, degene bent die de beste vis eruit vangt.’ Met andere woorden: dit soort software kan volgens hem de ideale hengel bieden.

‘Als je allemaal in dezelfde vijver zit te vissen, kun je hiermee degene zijn die de beste vis eruit vangt.’

Chris Neddermeijer, Nétive

Een Vendor Management Systeem, zoals Nétive aanbiedt, richt zich vaak meer op inkopers en minder op recruiters voor vaste functies. Die vertrouwen doorgaans immers vooral op hun eigen ATS, of Applicant Tracking System. Maar Neddermeijer ziet die twee werelden wel steeds dichter bij elkaar kruipen. ‘In de coronatijd zijn veel organisaties bezig geweest met hun personeelsstrategie. Dat heeft ironisch genoeg geleid tot juist een aantrekkende markt voor ons soort systemen.’

Data verzamelen

Maar of je het nu ATS of VMS noemt, maakt hem eigenlijk helemaal niet uit. Waar het om gaat is dat je het systeem in staat stelt om patronen te leren herkennen. En dan zodanig dat je op basis daarvan leert betere beslissingen te maken. ‘Het gaat om het verzamelen van data. Als je invoert wat wel werkt, en wat niet, kun je een steeds beter voorspellend model maken. Welke kandidaten waren succesvol? Welke skills boden zij aan? Hoe lang duurde de procedure? Als je veel van dat soort data hebt, wordt de voorspellende waarde steeds beter.’

‘Als je veel data hebt, wordt de voorspellende waarde steeds beter.’

Neddermeijer laat een voorbeeld zien van een klant met 13.000 tot 15.000 actuele cv’s in de database. ‘Als je dat dan combineert met alle opdrachten in het systeem, krijg je 9 miljoen records in je database. Oftewel: 9 miljoen gegevens die iets zeggen over de combinatie dat ik atheneum heb gedaan, en dat ik bij Tata Steel een opdracht heb gedaan tegen een x tarief. Dan kun je dingen gaan sorteren die goed werkten en die niet goed werkten. In totaal op wel 50 dimensies.’

Het cv blijft

Misschien even een side note, benadrukt hij. ‘Maar het cv kan dus de deur nog niet uit! Het cv is nog steeds wel nodig om dit te laten werken. Omdat we daaruit ook allerlei skills kunnen afleiden, die je eigenlijk op geen enkele andere manier kunt toevoegen.’

In een demo laat hij vervolgens zien hoe dat nou werkt. We zien daarbij onder meer een dashboard, met daarop metertjes hoe lang het duurt om iemand aan te nemen, en welke vergelijkbare rollen worden gevraagd. Informatie die natuurlijk elke keer beter wordt, naarmate er meer data gevoed worden. ‘Maar vanaf ongeveer 200 aanvragen kun je al veel zeggen, hoor’, aldus Neddermeijer. ‘En hoe netter je de data erin zet, hoe beter natuurlijk. Maar we kunnen veel ook semantisch opvangen. Doordat we bijvoorbeeld weten dat een projectleider ook een projectmanager is.’

‘Vanaf ongeveer 200 aanvragen kun je al veel zeggen, hoor.’

En vervolgens kun je aan de knoppen gaan draaien, legt hij uit. ‘Als het lang duurt om iemand te werven kun je bijvoorbeeld kijken of dat ligt aan het tarief dat je biedt. Of dat je misschien beter direct kunt gaan sourcen. Of dat je andere skills moet gaan uitvragen. En je kunt het ook in een combinatie proberen.’ Het systeem doet de recruiter (binnenkort) zelfs eigenhandig een suggestie voor een beste actie, op basis van al je ingevoerde gegevens, zo laat hij zien.

Bijna ‘recruitmentporno’

Het is bijna ‘recruitmentporno’, zegt hij lachend. ‘Stel je voor dat je het volledige personeelsbestand in zo’n systeem kunt laden. Alle pop’s en assessments van al je medewerkers. En dat je dat dan kijkt naar hun cv’s en daaruit dingen afleidt. Dan kun je dat koppelen aan wat en hoe je zoekt op de arbeidsmarkt. En kun je op basis daarvan veel betere beslissingen nemen. De techniek is er klaar voor’, aldus Neddermeijer. ‘Alle parameters zijn er. Nu komt het alleen nog aan op durf.’

‘De techniek is er klaar voor. Nu komt het alleen nog aan op durf.’

In de marketingwereld zijn ze hiermee al een stuk verder dan in recruitment, zegt hij. ‘Daar wordt alles gefingerprint. Ben je ‘s ochtends ergens geweest, dan krijg je daar ‘s middags meteen reclame voor te zien. Die systemen worden steeds verfijnder. Maar dat kan ook in recruitment. Stel: ik kom erachter dat bijvoorbeeld projectmanagers graag schaken. Dan is het toch logisch om bij schakers op zoek te gaan naar projectleiders? Tegenwoordig zijn onze systemen zo in staat om automatisch patronen te herkennen, tot 50 dimensies diep.’

Goed voor diversiteit

Het komt allemaal tegemoet aan een van de grootste dromen van Neddermeijer, zegt hij. ‘We willen mensen helpen op de arbeidsmarkt, een eerlijke kans geven. Dat is één van de “waaroms” van ons systeem. Dit soort systemen bestrijden de bias die veel recruiters toch onbewust hebben. Mijn grote fantasie is dat je een soort werk.nl hiermee kunt ontsluiten en dat je op die manier veel mensen verder kunt helpen aan een passende baan. Dat zou bovendien goed zijn voor de diversiteit op de arbeidsmarkt, daar ben ik van overtuigd.’

‘Als een werkgever op leeftijd wil discrimineren, kan het algoritme dat niet tegenhouden.’

Ja, een factor als leeftijdsdiscriminatie kun je er niet mee uitsluiten. Dat erkent hij zelf ook meteen. Als de werkgever op leeftijd wil discrimineren, kan het algoritme dat niet tegenhouden. ‘Zo’n tool gaat dat inderdaad niet oplossen. Maar het kan wel voor een stukje bewustwording zorgen. Het kan het proces zichtbaar maken. En het kan je iets creatiever naar bepaalde vaardigheden laten kijken. Het gaat erom dat je mensen niet op voorhand uitsluit. Maar het blijft aan jou als recruiter hoe je het uiteindelijk inzet.’

Grootste uitdaging

Daarmee komt hij wel bij zijn naar eigen zeggen ‘grootste uitdaging’. ‘Dit model wordt in de tijd steeds slimmer, naarmate je meer data krijgt. De beste kandidaat voor de beste prijs in de beste tijd komt zo steeds dichterbij. Maar het punt blijft: de meeste recruiters zijn geen data scientists. Het zijn vaak mensen die het liefst werken op gevoel. Dat je data wil meenemen in je beslissing om iemand een kans te geven, dat moet je willen en durven.’

‘Het punt blijft: de meeste recruiters zijn geen data scientists.’

En dat is lang niet iedereen gegeven, zegt hij. Hoewel… ‘Als ik een demo van de software mag geven, ben ik meestal wel in staat om twijfel weg te nemen. Als recruiters zien aan welke knoppen ze mogen draaien, en wat hen dat kan opleveren, dan zijn ze vaak redelijk goed te overtuigen van het nut ervan.’

Lees ook

Homerun-CEO blikt terug op hack: ‘Je bent helaas nooit 100% veilig’

Het moeten ongetwijfeld de zwartste dagen zijn geweest uit de nog jonge geschiedenis van het Nederlandse sollicitatieplatform. De ‘Airbnb van recruitment’ worden, dat was bij de start zo’n 7 jaar geleden de ambitie. En de groei van het ATS mag sindsdien aanzienlijk zijn geweest, met de hack die recent bekend werd, krijgt Homerun ook een flinke knauw, blikt ceo Willem van Roosmalen terug. In elk geval financieel.

Homerun beleefde ongetwijfeld de zwartste dagen uit zijn nog jonge geschiedenis.

Op 15 oktober was een update verschenen om een kwetsbaarheid in de eigen (cloud-)systemen te herstellen. Maar Homerun had deze update in de dagen erna nog niet geïnstalleerd. Daardoor kon een cyberaanvaller zich toegang verschaffen en een kopie maken van een heel aantal gegevens. De crimineel kreeg daardoor niet alleen sollicitaties en cv’s, maar dus ook onder meer namen, e-mailadressen en woonadressen van sollicitanten in handen.

Op 28 oktober gefixt

De hack werd uiteindelijk op 26 oktober ontdekt. Onmiddellijk werd databeveiligingsbedrijf Northwave ingeschakeld, waarna op 28 oktober de kwetsbaarheid gefixt werd en de aanvaller geen toegang meer tot de data had. Maar veel van het kwaad was toen natuurlijk al geschied. Ook omdat de criminele hacker begon met afpersen: alleen bij betaling van een bepaald bedrag in bitcoins, zouden de buitgemaakte gegevens worden verwijderd en niet worden gepubliceerd.

‘We wilden geen enkel risico lopen dat de data ergens zouden worden gepubliceerd.’

Het bedrijf is op dat verzoek ingegaan, om zo verdere schade te voorkomen, vertelt Van Roosmalen. ‘Een lastige keuze, maar we wilden geen enkel risico lopen dat de data ergens zouden worden gepubliceerd. Het belang van onze klanten en hun kandidaten staat voorop.’ Het betaalde bedrag maakt Homerun niet bekend, maar is volgens de CEO wel aanzienlijk. ‘De financiële buffer die we hebben, is daardoor nu een stuk kleiner.’

Aangifte gedaan

Homerun heeft melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens van de hack en het datalek. Ook is aangifte bij de politie gedaan. De inmiddels ongeveer 1.500 organisaties die gebruikmaken van het ATS van Homerun, zoals Dopper, Decathlon, Tony’s Chocolonely, de Correspondent, VPRO, World Press Photo, Belsimpel en Mollie, zijn eind oktober geïnformeerd.

Een groot risico dat de data van de sollicitanten op straat komen te liggen is er nu niet meer.

Een groot risico dat de data van de sollicitanten op straat komen te liggen is er nu niet meer, denkt Homerun zelf. In vergelijkbare gevallen waarbij losgeld is betaald is dat in elk geval nog nooit gebeurd. Er is dus ook weinig reden om aan te nemen dat sollicitanten (extra) voorzichtig moeten zijn met phishing vanwege deze cyberaanval; er is immers betaald om de gegevens te verwijderen.

Hectische weken

‘Het blijkt dat je dus nooit 100% zeker bent’, aldus Van Roosmalen, die terugkijkt op bijna 3 ‘heel hectische weken’. ‘De kans dat zo’n hack je treft is ontzettend klein. Het is ook waarschijnlijk geen gerichte aanval geweest. We zijn dit bedrijf gestart om de ervaringen van sollicitanten beter te maken, en het is dan extra pijnlijk dat ons dit is overkomen. Het doet me ook wel veel, dat criminelen zomaar bij ons hebben ingebroken.’ Maar hij haalt er ook wel wat goeds uit, zegt hij. ‘Toen het gebeurde baalden we natuurlijk enorm. Maar we hebben ook meteen tegen elkaar gezegd: hoe we hiermee omgaan, daar willen we straks trots op kunnen terugkijken.’

Het bedrijf was in zijn plannen voor 2022 al volop bezig met het onderwerp privacy, zegt hij. Zo werd al gekeken hoe bepaalde data protection-principes nog meer in het product zijn in te passen, om bijvoorbeeld klanten meer bewust te maken van bewaartermijnen van sollicitantgegevens. Het is een vervelende manier om erachter te komen, maar de hack heeft het belang daarvan wel onderstreept, aldus Van Roosmalen. ‘Wij kunnen vanuit de software het nóg makkelijker maken om zo min mogelijk kandidaatgegevens langdurig te bewaren. Data minimization, noemen we dat.’

Privacy by design

Uiteindelijk is het doel ook kandidaten hier zelf meer controle in te geven. Maar zover is het nu nog niet, aldus Van Roosmalen. Wel zegt hij stellig te blijven geloven in Software-as-a-service, en opslag van gegevens in de cloud. ‘Dit soort incidenten gebeuren, kijk maar naar het nieuws deze week. Toch blijf ik organisaties oproepen een SaaS-oplossing te blijven gebruiken. Je moet goed begrijpen: we richten ons vooral op het mkb. Die stappen vaak over van bijvoorbeeld e-mail-inboxen en Excel-bestandjes. Dan worden kandidaatgegevens gemaild, en overal en nergens gekopieerd en verspreid, en heb je helemaal geen zicht op wat ermee gebeurt. Systemen zoals het onze gaan juist zoveel mogelijk uit van privacy by design.’

‘Jezelf 100% beveiligen bestaat in deze wereld helaas niet.’

De bewustwording van het belang van het thema noemt hij ondertussen ‘alleen maar goed’. ‘De aanleiding is zeer vervelend, maar het helpt ons wel in onze missie dat elk bedrijf dit serieus mag nemen. En dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Zoals Northwave ook bij ons constateerde: onze instellingen waren op een hoog niveau helemaal in orde. Maar jezelf 100% beveiligen bestaat in deze wereld helaas niet.’

Kennisdeling blijft cruciaal

Homerun is onder meer bekend van de vele content die het op het platform deelt. Daarbij gaat het vaak over hoe je beter kunt recruiten, in alle facetten: van remote hiring tot sollicitatiegesprekken voeren. Zo is er ook al heel veel op het gebied van privacy gepubliceerd. Dat levert al met al een behoorlijke community op waar gretig kennis wordt gedeeld, aldus Van Roosmalen. ‘Als ATS zijn we vanaf dag 1 volledig gericht op het mkb, omdat we denken dat we daar de meeste impact kunnen maken.’

‘Het blijft onze missie om ook kleinere bedrijven te helpen aan het beste talent.’

Dat zal door het recente incident niet veranderen, stelt hij. ‘Het blijft onze missie om ook kleinere bedrijven te helpen aan het beste talent. En kennisdeling vinden we belangrijk. Daar zijn we alleen maar in gesterkt. We willen dus nog meer informatie proactief gaan delen én deze best practices embedden in ons product. Bedrijven helpen goed met privacy omgaan valt daar ook onder. Dat deden we al zoveel mogelijk vóór dit incident. En dat zullen we de komende jaren onvermoeid blijven doen.’

Lees ook

Credit beeld boven

Hoe arbeidsmarktdata vanuit Nederland steeds verder de wereld veroveren

Ongeveer 1 miljoen bronnen in België. Nog eens zo’n aantal in Nederland. En al meer dan 2 miljoen bronnen in Frankrijk. Als het gaat om vacatures, dan laten de spiders van Jobdigger weinig onbenut. Geduldig speuren ze het hele internet af, op zoek naar vacante functies. Om die vervolgens in kaart te brengen, te ontdubbelen, te classificeren (volgens een eigen methode), te verrijken met informatie uit externe bronnen, en ten slotte te analyseren.

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij.’

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij’, zegt Adelbert Smal, directeur van het Arnhemse databedrijf. Niet gek dus dat bijvoorbeeld het UWV steeds meer op hun informatie vertrouwt, net als de meeste grote uitzenders. De Jobdigger-data haalden recent zelfs Nieuwsuur, in een item over de enorme schaarste aan ICT’ers. ‘In plaats van de gegevens van het CBS. Dat geeft denk ik wel aan dat we steeds meer geaccepteerde autoriteit zijn’, reageert hij.

jobdigger data

Groei over de grens

Het online tellen van vacatures en die vervolgens weten te analyseren lijkt misschien niet iets waar we in Nederland typisch goed in zijn. Maar opvallend genoeg blijkt dat internationaal wel zo te zijn. In andere landen zijn nauwelijks partijen als Jobdigger te vinden, die hiervoor de technologie in huis hebben. En dus begint ook over de grens de belangstelling toe te nemen, merkt Smal. ‘We zitten al een aantal jaar in het buitenland. Maar we merken nu een steeds grotere interesse, en zijn dus wel bezig met een stevige uitbreiding.’

‘Door corona is in Duitsland, Frankrijk en België een inhaalslag gemaakt in de digitale transformatie.’

Vooral Frankrijk en Duitsland staan daarbij het eerst in het vizier. ‘In Nederland zijn we al redelijk ver met de digitale transformatie op de arbeidsmarkt. Met name door corona is in Duitsland en Frankrijk en zeker ook in België een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Je ziet dat elke grote uitzender daar dit thema momenteel omarmt. Iedereen wil meer evidence based werken, waarbij je – letterlijk en figuurlijk – de data voor jou kunt laten werken. Daarmee kun je bijvoorbeeld ophalen waar jouw kansen liggen vanuit de vacaturekant, maar ook waar de kansen liggen met je bestaande kandidaten.’

Virtual Sales Recruiter

Want het gaat allang niet meer alleen om alleen maar vacatures tellen, en daarvan regelmatig leuke overzichten maken, benadrukt Smal. De data leveren ook tal van andere kansen op. Samen met het Vlaamse theMatchBox ontwikkelde Jobdigger Insights bijvoorbeeld afgelopen jaar een oplossing, die accountmanagers en recruiters de mogelijkheid om binnen hun ATS-systeem (zoals Carerix) snel en efficiënt matches te vinden. Of het nu gaat om klanten, kandidaten of salesleads, dit matchingssysteem, de Virtual Sales Recruiter geheten, vindt ze allemaal.

‘De data leveren recruiters tal van kansen op.’

De recruiter kan hierdoor met één klik matchende kandidaten terugvinden voor een bepaalde vacature, of andersom: matchende vacatures tonen voor een kandidaat in het ATS. En als je geen eigen opdrachten hebt, kun je hiermee ook de kandidaat matchen met alle externe vacatures,op basis van de arbeidsmarktdata van Jobdigger en achterliggend het DoelgroepenDashboard van Intelligence Group. Voor salespersonen zorgt de Virtual Sales Recruiter ervoor dat ze zich kunnen focussen op de prospects met vacatures waar je kandidaten voor hebt in je ATS.

Data = kansen

Het zijn dit soort matchingstechnologieën waar Smal veel van verwacht, zegt hij. ‘Data gaan steeds meer voor jou ophalen waar jouw kansen liggen. Doordat het matches laat zien die je zelf niet had kunnen bedenken. Zo kun je als bureau veel sneller en veel beter aan de slag met je focusprofielen, en kun je kandidaten gericht gaan benaderen.’

‘Alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren.’

Daarbij is wel één ding cruciaal, benadrukt hij. En dat is: data-kwaliteit. ‘Want alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren’, zegt Smal. ‘Daarom zijn wij ook ISO-gecertificeerd. En laten we onze data monitoren aan de hand van moderatoren, die steekproefsgewijs controleren of we wat we online vinden ook goed classificeren. Dus: is het een intermediair of directe opdrachtgever? Klopt het opleidingsniveau? Dat soort vragen. Uit die audits blijkt dat we in Nederland en België al tot 95% nauwkeurigheid halen, en in Frankrijk ook aardig daarnaartoe op weg zijn.’

Plan-do-check-act

Plan-do-check-act, in hoog tempo’, noemt hij het. ‘In België hebben we getest met 5 à 6 grote pilotklanten, die actief zijn in diverse branches. Vinden we alle op internet geplaatste vacatures? En classificeren we die ook goed? Zo hebben we heel intensief samen doorontwikkeld, en halen we steeds verder het niveau omhoog.’

Die kennis komt bijvoorbeeld van pas in de ‘SWOP Recruiter’-desktop app, die House of HR afgelopen zomer lanceerde. Dit gratis digitale platform ondersteunt Belgische mkb-bedrijven hun dagelijkse vacatures te vervullen, en is gekoppeld aan SWOP, de in 2016 gelanceerde app die werkzoekenden kunnen gebruiken om een nieuwe baan te vinden. Mkb-bedrijven zijn vaak te klein om een eigen ATS aan te schaffen, en deze app moet daar een goede oplossing voor zijn, aldus Rika Coppens, CEO van House of HR, die de app de komende tijd ook wil uitrollen naar Nederland en Duitsland.

Relevante datapunten

Als kandidaat krijg je daarmee steeds meer macht in handen, aldus Smal, wiens Jobdigger partner van de SWOP App is. ‘Je kunt als kandidaat zeggen waar je behoefte aan hebt, en dat krijg je dan geautomatiseerd in je app. Het gaat echt al om matching de andere kant op. Ik vind dat best bijzonder, hoe House of HR daarmee het stuur aan de kandidaat geeft.’

‘Best bijzonder, hoe House of HR het stuur aan de kandidaat geeft.’

En dat dus mede dankzij de data van Jobdigger. ‘We kennen de vraag van directe werkgevers en van intermediairs in een bepaalde regio. We kunnen bedrijfsanalyses maken op het niveau van één werkgever, maar ook van hun concurrenten. Wat zijn de skills die zij vragen? Wat zijn de salarisniveaus? Dat levert voor heel veel organisaties heel relevante datapunten op. Je hoeft je niet te abonneren op alle jobboards, en daar dan individueel te gaan zoeken. Bij ons heb je alles in één overzicht. Bovendien zijn onze data volledig geïntegreerd met grote ATS’en in België, Nederland en Frankrijk.’

Letterlijk over de grens

Het volledig geautomatiseerde recruitmentproces komt daardoor steeds dichterbij. Dat is bijvoorbeeld handig voor uitzendbureaus in de grensregio’s, aldus Smal. ‘Als je in Breda woont is Antwerpen dichterbij dan Amsterdam. Maar hoe vind je kandidaten over de grens? Dat gebeurt nog vrij weinig. Maar juist omdat de krapte toeneemt, moet je soms letterlijk en figuurlijk je grenzen verleggen. Met onze data kun je dat mogelijk maken.’

‘Je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen.’

Dat grenzen verleggen doet Jobdigger zelf ook. Deze maand nog wil het bijvoorbeeld in Duitsland volop aan de slag. ‘We hebben daar al vijf pilotklanten klaarstaan om te gaan testen. Dat gaan we op eenzelfde manier doen als in België. Al is wel elk land, en elke arbeidsmarkt, anders. Er zijn bijvoorbeeld arbeidsrechtelijke verschillen, of verschillen in opleidingsniveaus. We hebben daar een standaard plan van aanpak voor. Maar je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen naar je klanten toe. Want daar gaat het uiteindelijk om.’

14.000 woordclusters

Digitaal worden, slimmer kunnen werken, meer leads kunnen genereren, meer tijd voor tevreden kandidaten en klanten. Het is de missie van Smal om het voor zoveel mogelijk bureaus in de Europese arbeidsbemiddeling mogelijk te maken. Het is geen makkelijke reis, geeft hij toe. ‘We hebben alleen al in Nederland bijvoorbeeld 3.600 beroepen handmatig ondergebracht in 14.000 woordclusters. Zo kun je nu een heel bedrijf in skills opdelen, maar ook per functie, en daar op matchen.’

‘Klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

En dat tot nu toe dus alleen nog maar voor Nederland. Nog genoeg te doen dus, aldus Smal. En dan heeft corona zijn bedrijf ook wel de wind in de rug gegeven. Niet alleen vanwege de versnelde digitale transformatie, waar veel bureaus nu om schrééuwen. Maar juist ook omdat het internationale samenwerking makkelijker heeft gemaakt. ‘We kunnen nu veel meer op afstand doen. Ook buitenlandse prospects vinden het nu vanzelfsprekend om online demo’s te doen. En klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

Lees ook

5 recruitmentlessen van een wel heel snel groeiende start-up uit de lage landen

Zoek eens op wat het Belgisch-Amerikaanse bedrijf Oqton doet, en de hippe termen vliegen je al snel om de oren. Van machine learning tot industrieel IoT, van 3D-printen tot industrie 4.0 en cloud based software, en van digitale workflows tot intelligent productiebesturingssystemen. Werkelijk alles lijkt er in te zitten. Het bedrijf dat professor en oud-Autodesk-directeur Ben Schrauwen in 2017 in Gent oprichtte, belooft dan ook een ware revolutie in de maakindustrie: fabrieken die zich door software laten organiseren.

Zonder het juiste talent zou de voorspelde snelle groei wel eens voortijdig in de grindbak kunnen eindigen.

Ben Schrauwen, CEO Oqton

Klinkt indrukwekkend allemaal, en Oqton maakte de afgelopen jaren dan ook een stormachtige groei door. Maar één ding werd daarbij wel steeds duidelijker: waar vind je de juiste mensen voor die revolutie? Want talent is voor de meeste bedrijven al lastig te vinden, talent voor zo’n specialistische tak van sport natuurlijk al helemaal. En zonder het juiste talent zou de voorspelde snelle groei wel eens voortijdig in de grindbak kunnen eindigen.

Géén recruitment

De oplossing die gevonden werd, hoor je misschien niet zo vaak. Maar bij Oqton heeft het wel gewerkt. Het haalde namelijk in het begin van dit jaar bij een financieringsronde 40 miljoen dollar op. Die ronde werd geleid door Fortino Capital, een bekende venture capitalist in B2B-softwareproducten in Noordwest-Europa, met kantoren in Antwerpen en Amsterdam. Maar de reden dat Oqton bij hen aanklopte was niet eens zozeer het benodigde geld, als wel de hulp die ze daardoor kregen het talent te verwerven dat ze nodig hadden om op te schalen. Een recruitment-investering, met andere woorden.

‘Recruitment is: een positie invullen. Talent Acquisitie is: de juiste mensen voor een organisatie vinden.’

‘Talent heeft een voor de hand liggende en grote impact op hoe je je bedrijf opbouwt’, aldus Jo Wilkinson, die bij de durfinvesteerder als Talent Acquisition Partner werkt en de afgelopen maanden Oqton in die zoektocht naar talent bijstond. Maar noem haar werk vooral geen recruitment, benadrukt ze. ‘Recruitment is gewoon het invullen van een openstaande positie. Talent Acquisitie is veel meer dan dat. Het gaat over het vinden van de juiste mensen voor een organisatie.’

Bijzondere achtbaan

Wilkinson beleefde de afgelopen 8 à 9 maanden een bijzondere achtbaan, waarbinnen Oqton verdubbelde in omvang, van zo’n 50 tot bijna 100 medewerkers. Tegelijk werd het bedrijf klaargestoomd voor verkoop, wat in september gebeurde, toen het Amerikaanse 3D Systems zo’n 180 miljoen dollar neertelde voor Oqton, omgerekend – op dat moment – zo’n 2 miljoen per medewerker.

Dat had ze nog niet eerder meegemaakt in haar bijna kwart eeuw ervaring in de recruitmentwereld, eerst in Europa, en daarna in Azië, waar haar grootste klant toch ook niemand minder dan Huawei was. En dat in een voor haar nieuwe rol. Het was niet alleen voor het eerst dat ze in-house werkte (voor Fortino, bij Oqton), het was ook de eerste keer dat ze ‘uitbesteed’ werd aan een bedrijf in het portfolio van de investeerder, maar in een sector waar ze vrijwel niets van afwist. En bij een bedrijf dat qua recruitment nog vrijwel niets op orde had. Welke lessen deed ze in die maanden op? Ze deelt er 5:

Best practice #1: Betrek de recruiter

Wilkinson zegt dat ze overeenkomsten ziet tussen alle start-ups waarmee ze heeft gewerkt, maar ziet Oqton als een ‘best-in-class’ voorbeeld van hoe snel ze haar erbij betrokken hebben. ‘Bijna onmiddellijk na onze eerste ontmoeting’, zegt ze, ‘ben ik door Ben geïntegreerd in het bedrijf. Niet per se over de ins en outs van de software, maar wel genoeg om de werking te snappen en de voordelen ervan te begrijpen.’

‘Er waren hele weken dat ik zelfs van het spul droomde.’

Jo Wilkinson, Fortino Capital

‘Het was zeker vol’, blikt ze terug op die eerste maanden. ‘Ik werkte nachten en vroege ochtenden, en er waren hele weken dat ik zelfs van het spul droomde.’ Maar die onderdompeling wierp wel zijn vruchten af. ‘Ik verkoop nooit zomaar een baan’, zegt ze. ‘Als ik mensen benader of met kandidaten spreek, ben ik vaak het eerste contactpunt dat die persoon met het bedrijf heeft. Het is dus heel belangrijk dat ik het correct en in detail kan beschrijven: het soort organisatie waar die persoon deel van uit gaat maken, vooral als dat op afstand gebeurt.’

Best practice #2: Integreer de recruiter in al je communicatie

De recruiter (of: Talent Acquisition-specialist) betrekken – ook als die eigenlijk extern is – betekent ook: hem of haar integreren in al je communicatie. Op afstand betekent dit dus dat je hem of haar toevoegt aan bijvoorbeeld Slack en groeps-e-mails. Maar Wilkinson raadt bedrijven aan om nog een stap verder te gaan, door de externe specialist ook toegang te geven tot je Zoom-account of Google Meets, hem of haar een zakelijk e-mailadres te geven, en ook het LinkedIn-profiel bij te werken om te zeggen dat ze op dat moment voor dat bedrijf werken.

Geef de externe recruiter ook een intern mailadres. Dat is wel zo geloofwaardig voor de kandidaat.

Dit voegt niet alleen geloofwaardigheid toe als kandidaten hun eigen onderzoek doen. Belangrijker nog: het stelt de recruiter in staat om zijn werk goed te doen, aldus Wilkinson. Ze geeft een voorbeeld van contact met het team op Slack. ‘We waren bezig met een nieuwe campagne, en ik vroeg iedereen om hulp. De betrokkenheid was erg goed, mensen waren erg blij om de rollen naar hun netwerken te pushen.’

Door die volledige integratie in de interne communicatie kan de recruiter ook de ‘gezondheid’ van de organisatie peilen. Toen Oqton een volgende versnelling inging, zag Wilkinson hoe druk mensen het hadden, terwijl het bedrijf schijnbaar overweldigd werd door strategische kansen. ‘Een leuk probleem om te hebben natuurlijk, en Ben was erg goed in het besturen van het schip en het gefocust houden van mensen’, zegt ze. Maar als recruiter stelde het haar ook in staat de druk van het bedrijf te begrijpen en haar wervingscampagnes aan te passen om hen te helpen verlichten.

Best practice #3: Geef toegang tot je hiring managers

Wilkinson begon formeel in april bij Oqton. Op dat moment waren er ongeveer 55 tot 60 medewerkers. Nog geen half jaar later waren dat er 90. ‘En nu, met de overname, komen er nog eens 120 ingenieurs bij, die vanuit 3D Systems bij Oqton komen werken.’ Aan haar was het in die tijd niet alleen de taak om het technisch talent te vinden, maar ook om de verkoop-, marketing- en klantensuccesteams uit te breiden. Ze moest daarbij niet alleen helpen de beste kandidaten voor deze functies te vinden en aan te nemen, maar ook bij de opzet van de juiste wervingsprocessen.

‘Doordat ik snel de hiring managers sprak, kon ik vragen waarom ze voor Oqton werkten.’

Daarbij is een snelle toegang tot alle managers cruciaal, stelt ze. ‘Het is één ding om toegang te hebben tot het senior leiderschap, maar het wordt veel gedetailleerder op het meer operationele niveau. Daarom moeten recruiters de wervingsmanagers ook vroeg ontmoeten en die discussies op gang brengen. Ben heeft me gelukkig vanaf het begin aan hen voorgesteld, of ze op dat moment iemand wilden aannemen of niet. Zo kon ik hen interviewen, en vragen waarom ze voor Oqton werkten. Zodat ik niet alleen Bens versie van de dingen kreeg, maar echt kon begrijpen waarom anderen zich bij hem voegden op de reis.’

Best practice #4: Schakel een ATS in

Hoewel Wilkinson een groot voorstander is van interpersoonlijke relaties, benadrukt ze ook de waarde – en soms noodzaak – van automatisering. Met name een goed ATS (Applicant Tracking System) is volgens haar cruciaal om het proces naadloos te laten verlopen en kandidaten te kunnen traceren. ‘Je zit niet alleen te wachten tot de recruiter je pingt’, zegt ze. ‘Elk ATS is nu SaaS-gebaseerd, en dus kunnen wervingsmanagers rechtstreeks naar het systeem gaan en zien wie daar wordt vermeld. ATS’en zijn ook geweldig voor samenwerking – ze besparen echt tijd, en dat is, nogmaals, waar we altijd tegenaan lopen.’

Toen Oqton bijvoorbeeld aan het werven was voor een chief marketing officer, kregen ze meer dan 75 sollicitanten voor de functie. De ATS-automatiserings- en samenwerkingsfunctionaliteiten hielpen het team toen om de sterkste kandidaten te identificeren en op de shortlist te plaatsen.

Best practice #5: Stel een duidelijk proces op

Zonder processen kun je nooit goed schalen. En gezien het tempo waarin Oqton aan het opschalen was, wist Wilkinson hoe belangrijk het was om een goed proces vast te leggen. ‘Het was allemaal nieuw en vol, maar je moet vertrouwen op je kunnen en vertrouwen op je processen’, zegt ze.

Vermoeidheid bij sollicitaties bestaat echt, zegt Wilkinson.

Een voorbeeld daarvan was ‘ervoor te zorgen dat de hiring managers niet te veel sollicitatiegesprekken hoefden te voeren.’ Vermoeidheid bij sollicitaties bestaat namelijk echt, zegt ze. ‘Je moet ook zorgen dat je interviewbundels samenstelt om ieders aantekeningen en evaluaties bij elkaar te brengen en iedereen in het interviewproces op dezelfde golflengte houdt.’ Processen zoals deze helpen de communicatie te stroomlijnen, zegt ze, en bevorderen bovendien die zo belangrijke betrokkenheid.

Terugkijkend

Terugkijkend geeft Wilkinson toe dat ze soms verbaasd is over hoe goed alles in dat kleine half jaar is gegaan. Volgens haar eigen berekening heeft de ondersteuning van Fortino Oqton in die tijd zo’n 200.000 euro bespaard, al kan ze niet kwantificeren hoeveel er is bespaard in termen van tijd en moeite. Wel maakt ze duidelijk dat snelgroeiende bedrijven het soms wel makkelijker hebben.

Zo beschrijft ze ook een situatie waarvan ze dacht dat die moeilijk zou zijn, maar die zichzelf onmiddellijk oploste. ‘We hadden eens 2 ontzettend sterke kandidaten voor dezelfde functie. Ik vroeg me af hoe Ben tussen hen zou kiezen. Maar uiteindelijk wendde hij zich tot mij en zei: ‘Het is een goed idee: we nemen ze gewoon allebei aan’.’ Maar, zegt ze, dit gaat ook terug naar de bijzondere bedrijfscultuur van Oqton. ‘Het zijn probleemoplossers – ze wisten dat ze de kandidaten in andere rollen konden gebruiken.’

Lees ook

Relaas van een kandidaat: ‘Geghost worden is zó naar’

Graag wil ze recruiter worden. Althans, dat dacht ze. Leek haar mooi. ‘Een supertoffe uitdaging’, zelfs. Open communiceren. Mensen helpen. Aan een baan die bij ze past. Een goede schakel zijn tussen werkgever en kandidaat. Respect, empathie, begrip, luisteren en interesse tonen richting kandidaten. Maar haar recente ervaringen zélf als kandidaat brengen de 38-jarige Silvia de Jong nu toch wel een beetje aan het twijfelen. Want: wil ze dit wel? Wil ze ook zo worden als de recruiters met wie ze te maken krijgt?

‘Ik begreep er lange tijd niks van. En lang zocht ik ook de schuld bij mezelf.’

silvia de jongNiet dat ze alle recruiters over één kam wil scheren. ‘Maar ik zit wel ergens mee. Ik word op LinkedIn best veel benaderd door recruiters. Maar bij een wedervraag, inhoudelijke vragen, telefonische kennismakingen en ná sollicitatiegesprekken merk ik dat ik vaak keihard geghost word. Ik begreep er lange tijd niks van. En lange tijd zocht ik ook de schuld telkens bij mezelf. Ik vond het zó raar, want ik vond de sollicitatiegesprekken zo leuk en positief! Waarom hoorde ik dan vervolgens niets meer?’

Aan de bel trekken

Toen ging ze zichzelf erin verdiepen, zegt ze. En ze ontdekte dat ze niet de enige was die lijdt onder ghosting door werkgevers en recruiters. ‘Maar ghosting doet gewoon echt pijn’, zegt ze. ‘Beseffen recruiters dat wel voldoende? Afgewezen worden is niet leuk. Maar mijn tip aan recruiters is: communiceer er gewoon over, dat is beter dan helemaal niets van je laten horen.’

Ghosting doet gewoon echt pijn. Beseffen recruiters dat wel voldoende?

Ze is best bang voor de negatieve reacties die haar pleidooi kan oproepen. Maar het is toch tijd om aan de bel te trekken, zegt ze. ‘Want ik vind dat hier meer aandacht aan besteed moet worden. Ik heb gemerkt dat ik niet de enige ben die hiermee te maken heeft. Ik heb schrijnende verhalen van kandidaten gelezen en ik ben me kapot geschrokken! Keihard kandidaten ghosten moet écht stoppen!’

Door het slijk gehaald

Op LinkedIn leest ze veel lelijke verhalen van recruiters over sollicitanten, zegt ze. ‘Kandidaten worden soms helemaal door het slijk gehaald. Misschien dan mooi dat ik als kandidaat naar buiten treed, en de andere kant uitlicht? Want ik ben een beetje klaar met recruiters die kandidaten respectloos behandelen.’ Op LinkedIn mengde ze zich recent in best een paar discussies over recruiters. Waarbij ze ook veel weerklank vond. ‘Ik voel me soms als een stuk vlees als ik met recruiters spreek’, antwoordde bijvoorbeeld iemand.

‘Ik voel me soms als een stuk vlees als ik met recruiters spreek.’

Ook volgde ze met veel belangstelling de recente LinkedIn-discussie waarin sollicitatie-expert Jesse Geul stelde dat een recruiter niet wordt betaald om sollicitanten persoonlijk af te wijzen, geen maatschappelijk dienstverlener is, en niet niet verplicht is om feedback te geven aan een sollicitant. ‘En dat snap ik ook’, zegt ze. ‘Maar aan de andere kant: ik snap ook best waar de negativiteit rondom recruiters vandaan komt. Omdat ik het nu zelf meemaak. En ik denk: als je nu eens echt de kandidaat centraal stelt – en dat zit hem vaak in kleine dingen -, dan kun je daarmee al heel winnen.’

Recruiter-moe

Er is een reden voor dat ook kandidaten steeds vaker werkgevers ghosten, wil ze maar zeggen. Zelf doet ze het liever niet, benadrukt ze. Maar als je als kandidaat niet met respect behandeld wordt, snapt ze best dat je dan voortijdig afhaakt. ‘Ik merk dat veel kandidaten recruiter-moe worden, dat hoor ik ook veel om me heen. Wéér een berichtje in je inbox. En als je dan antwoordt, dat je dan helemaal niets hoort. Of dat je op gesprek gaat en het vervolgens weken duurt voordat je antwoord krijgt. Ik zou recruiters dan ook willen oproepen: verdiep je ook eens in de andere kant. Dan snap je misschien beter waar de frustratie vandaan komt.’

‘Zelf zou ik geen kandidaten gaan spammen bijvoorbeeld.’

Ze wil graag laten zien hoe het volgens haar ook kan. ‘Zelf zou ik geen kandidaten gaan spammen bijvoorbeeld. En ik zou naar mijn kandidaten willen luisteren hoe het beter kan. Ik wil geen shitload aan negativiteit over me heen, maar wil me hier wel over uitspreken. En hoop dat andere kandidaten dat ook meer gaan doen. Zodat recruiters begrijpen dat kandidaten ook mensen zijn. Met wie je gewoon moet blijven communiceren, ook al is de boodschap misschien negatief. En die je dus ook niet in een zwart gat laat vallen.’

Emotionele tik

Uit recent onderzoek van de Britse ATS-provider Tribepad blijkt dat meer dan 9 op de 10 kandidaten en werkzoekenden te maken heeft gehad met ghosting door werkgevers. En dat blijkt een behoorlijke impact te hebben. Zo gaf meer dan 85% van de 2.000 ondervraagden aan dat dit ghosten een slecht gevoel gaf, waarbij dit voor ruim 17% zelfs een flinke emotionele tik bleek.

‘Het hoort natuurlijk niet dat ik zelf achter de uitslag van een gesprek aan moet gaan.’

Maar het is zeker niet alleen ghosting wat De Jong frustreert. ‘Het is ook dat je contact hebt met een recruiter, die dan vervolgens bijvoorbeeld gewoon een week op vakantie is. En laatst heb ik een leuk sollicitatiegesprek gehad. Maar toen had ik een week later nog niets gehoord. Toen ben ik zelf maar gaan bellen. Maar waarom moet dat überhaupt een week duren? En het hoort natuurlijk ook al niet dat ik er zelf achteraan moet gaan. Volgens mij hebben recruiters lang niet altijd in de gaten wat zoiets met kandidaten doet. Die zitten al die tijd toch in spanning.’

Aardige springplank

Zelf werkte ze hiervoor als huiskamerondersteuner in een verpleeghuis, ‘een warm en liefdevol team’, en heeft ze ook behoorlijk ruime ervaring in de sales en het klantencontact. Je zou misschien denken: in een tijd waarin iedereen om recruiters staat te springen, kan dit best een aardige springplank zijn, en zou best iemand haar de kans willen bieden. Maar tot de begeerde baan leidde het vooralsnog niet. En ze begrijpt best dat niet elke sollicitatie prijs kan zijn. Maar mag het contact met kandidaten alsjeblieft wel met een beetje meer onderling respect gebeuren?

‘Ik wil recruiters oproepen om zich wat meer te verdiepen in wat sollicitanten doormaken.’

‘Soms twijfel ik nu of ik nog wel recruiter wil worden. Moet ik dan ook zo omgaan met kandidaten als ik bij jouw organisatie werk? Dat wil ik niet. Maar volgens mij is er ook een andere aanpak mogelijk. Daarom wil ik ook dit verhaal naar buiten brengen. Om recruiters te laten zien dat ze vaak steken laten vallen. En om ze op te roepen om zich te verdiepen in wat sollicitanten doormaken. Want het is volgens mij een wisselwerking. Alleen zo kun je volgens mij het negatieve imago van recruiters weer een beetje positiever maken.’

Lees ook