Waarom assessments beter selecteren dan menselijke recruiters

Wie Createment-directeur Jeroen van der Made via een Zoom-verbinding spreekt, kan het prikbord vol succesverhalen achter hem niet mislopen. En vraag je hem om iets te vertellen over de foto’s op dat bord? Dan verschijnt er een glimlach op z’n gezicht zo breed dat-ie nauwelijks op je scherm past. Op een van die foto’s zien we een voormalig brandweerman: een grote vent, onder de tatoeages. ‘Hij had z’n meniscus twee keer afgescheurd’, vertelt Van der Made. ‘Einde brandweercarrière dus. Maar uit onze tests bleek dat hij een fantastische software developer zou kunnen zijn. Nu is hij hard op weg om dat te worden.’

Dolfijnverzorgers en balletdansers kunnen ook fantastische developers worden.

Het prikbord achter Van der Made hangt vol met soortgelijke verhalen. We zien mensen die in een vorig leven respectievelijk dolfijnverzorger, professioneel balletdanser en caissière waren – allemaal hadden ze nooit gedacht dat ze ooit de IT in zouden gaan. Maar dankzij Createment, het bedrijf dat Van der Made in 2014 begon, gebeurde het toch.

De vork in de steel

In een interview in februari legde de 37-jarige ondernemer al uit hoe de vork in de steel zit. Een kleine samenvatting ervan: mensen die geen ervaring hebben in de IT, maar wel graag in die sector willen werken, kunnen bij zijn bedrijf terecht. Slagen ze voor een online test (dat lukt ongeveer 4 op de 10 kandidaten), dan worden ze uitgenodigd voor een technisch assessment op het kantoor in Eindhoven.

‘Slaag je voor de test, dan vind je in 97% van de gevallen een match.’

‘Slechts 25% van deze deelnemers – en dus 1 op de 10 aanmeldingen – slaagt voor dit technische assessment’, aldus Van der Made. Behoor je tot die groep? Dan kun je samen met Createment op zoek naar de functie en werkgever die het beste bij je passen. Wat in 97% van de gevallen een match oplevert. Van der Made: ‘Daarmee bedoelen we een succesvol doorlopen traineeship én een contract bij de werkgever.’

createment team

Ook voor andere sectoren mogelijk

Terug naar die eerste horde: de online test. De maker daarvan is Thomas International, een bedrijf dat zich met niets anders dan assessments bezighoudt. Levina de Vreeze is manager bij de Nederlandse tak van die organisatie, ze is net terug van een drukke week op het hoofdkantoor in Engeland. ‘Bijzonder aan Createment is dat ze al sinds 2014 met onze toetsing werken’, vertelt ze over haar samenwerking met Van der Made. ‘Dat betekent dat ze al heel wat jaren aan data hebben. Daardoor kunnen ze aan de hand van hun technische assessment en onze online test perfect inschatten of iemand talent heeft voor de IT-sector.’

‘Met heel wat jaren aan data kun je goed inschatten of iemand talent heeft.’

Maar bij Thomas hebben ze heel veel vormen van toetsing, die je voor allerlei sectoren kunt toepassen, vertelt De Vreeze. ‘Dus ben je een toegewijde ondernemer? Dan zou je met een goed assessment en een goede test het concept van Createment ook voor andere industrieën kunnen gebruiken. Je zou een tijd lang data moeten verzamelen voor het beste resultaat, maar daarna kun je met een assessment en een test prima het succes voorspellen van een kandidaat in de zorg, het onderwijs, of welke sector dan ook.’

Recruiters blijven nodig

Toch hoeven recruiters niet te vrezen dat hun beroep straks helemaal door assessments wordt overgenomen. Alleen die suggestie al, kapt Van der Made streng af. ‘Persoonlijk contact blijft heel belangrijk bij werving. Je wil ook zelf graag weten wat voor vlees je in de kuip hebt’, vertelt hij. ‘Je kunt heel veel dingen testen, maar gevoel niet. Daar heb je een recruiter met een hartslag voor nodig.’

‘Assessments kunnen ook helpen het tekort in de beroepsgroep op te lossen.’

Recruiters kunnen assessment wél gebruiken om hun werk gemakkelijker te maken, vindt hij. ‘Het talent van kandidaten hoeven ze dan immers niet te beoordelen, dat kan een assessment veel beter voor ze doen. En ja: als de werklast van recruiters op die manier vermindert, hoeft een werkgever misschien minder recruiters aan te nemen’, stelt hij met een glimlach. ‘Op die manier lossen assessments ook het tekort in de beroepsgroep op.’

Meer lezen?

Benieuwd naar wat assessments en tests kunnen betekenen voor jouw hiring? Op donderdag 19 mei vertellen Jeroen van der Made en Levina de Vreeze op Werf& Live meer over hoe je het succes van kandidaten kunt voorspellen aan de hand van assessments. Op woensdag 25 mei geeft De Vreeze samen met Joris Verhoeven (Lef Recruitment) een gratis webinar over ‘vergeet werkervaring, focus op talent’.

Inschrijven webinar

Lees ook

Beeld halverwege: site Createment, met Van der Made links.

Waarom je bedrijfscultuur anno 2022 relevanter is dan ooit

‘Het zijn de kleine dingen die je kunt zien als symptomen van hoe je organisatie in elkaar steekt’, vertelt Anne Berndsen. ‘Praten collega’s met elkaar tijdens de lunch? Of zit iedereen op zijn telefoon? Het lijkt misschien een detail, maar het kan een belangrijke indicatie zijn van je bedrijfscultuur.’ Juist in de huidige arbeidsmarktkrapte is dat onderwerp relevanter dan ooit, aldus de 28-jarige adviseur, die hierover meer vertelt op het podium van Werf& Live, op donderdag 19 mei.

‘Vroeger kon een werkgever zeggen: voor jou 10 anderen. Tegenwoordig is dat andersom.’

anne berndsen werf& live‘Vroeger kon een werkgever zeggen: “Voor jou 10 anderen”. Tegenwoordig is dat andersom’, benadrukt ze. Bedrijven die op huidige arbeidsmarkt succesvol willen werven, moeten zichzelf dus een belangrijke vraag stellen: “Ben ik eigenlijk wel een goede werkgever, zowel voor mijn huidige als mijn toekomstige personeel?” En waarom juist die vraag? ‘Uit onderzoek blijkt dat een prettige werksfeer voor werkzoekers een belangrijke reden is om te solliciteren. Het staat zelfs op een gedeelde eerste plek – mensen vinden het net zo belangrijk als salaris!’

Gaaf project

Anne Berndsen was eind vorig jaar nog winnaar van het allereerste Event voor Aanstormend Spreektalent in de geschiedenis. Daar had ze het vooral over verschillende generaties. Tegenwoordig adviseert ze met haar eigen organisatie Voor Morgen allerlei werkgevers hoe in hun brede bedrijfscultuur te investeren. Zelfs tijdens dit Werf&-interview is ze onderweg naar een nieuwe klant. ‘Deze partij heeft de ambitie om de beste werkgever in hun branche te worden, dat vind ik echt een gaaf project!’, glundert haar stem door de telefoon.

‘Een parkeerplaats van de directie bij de deur zou ik zeker aankaarten.’

Om zo’n ambitie te verwezenlijken, neemt ze allereerst de details die ze bij een opdrachtgever ziet onder handen. ‘Als de directie bijvoorbeeld een eigen parkeerplaats dicht bij de voordeur heeft, zal niemand dáárom ontslag nemen. Maar het is ook niet goed voor je werkcultuur – het straalt namelijk uit dat de directie belangrijker is dan anderen. Zo’n detail zou ik zeker bij een bedrijf aankaarten.’ Maar ook aan het grote plaatje sleutelt ze: bijvoorbeeld over de hoeveelheid vrijheid die een werkgever zijn werknemers biedt.

anne berndsen zittend

Van binnen naar buiten

Ze werkt graag ‘van binnen naar buiten’, zoals ze het zelf noemt. Dat betekent dat ze, als ze eenmaal het onderscheidend vermogen van een organisatie heeft ontdekt, ze dat vermogen daarna zoveel mogelijk naar buiten wil brengen. ‘Het is niet zo dat bedrijven pas aan hun employer branding moeten werken als ze hun cultuur op orde hebben’, nuanceert ze. ‘In een ideale wereld kun je tegelijkertijd je cultuur én je branding vooruitbrengen. Maar die techniek, van binnen naar buiten dus, houdt het voor mij wel overzichtelijk.’

‘Een werkenbij-pagina voelt soms een beetje als een tandpasta-reclame.’

‘Bij het uitdragen van die bedrijfscultuur adviseer ik opdrachtgevers altijd lekker ongepolijst te zijn’, vervolgt ze. ‘Veel bedrijven proberen ietwat overdreven over te brengen dat ze gezellig zijn, bijvoorbeeld door een foto vol lachende gezichten op hun werkenbij-pagina te plaatsen. Leuk natuurlijk, en er is ook niets mis mee. Maar het voelt soms een beetje als een tandpasta-reclame.’

Jezelf zijn

Ze wil benadrukken dat employer branding een kwestie van ‘gewoon doen’ is. ‘Vaak denken bedrijven veel te moeilijk over hoe ze zichzelf aan de buitenwereld willen presenteren. Voor het benaderen van hun klanten begrijp ik dat nog, maar voor potentiële collega’s wil je vooral zoveel mogelijk jezelf zijn. Op die manier trek je namelijk mensen aan die bij je passen; daardoor zullen ze ook langer bij je blijven. En dat is toch je uiteindelijke doel!’

Meer weten?

Donderdag 19 mei aanstaande verzorgt Anne Berndsen tijdens Werf& Live een uitgebreide breakout-sessie over het belang van een goede bedrijfscultuur in een krappe arbeidsmarkt. Dat doet ze tijdens een van Werf& Live.

Aanmelden

Werf& Live

Jelmer & Jelmer (Roadtrip): ‘Online marketing of betaalde reclame zijn geen magische oplossing’

Niet handelen vanuit een onderbuikgevoel, maar recruitmentprincipes combineren met data om zo tot betere resultaten te komen. Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema bekijken recruitment vanuit een ander perspectief dan anderen. Met een duidelijk mantra — van inzichten naar verbeteringen — zijn de twee in 2020 begonnen met hun Roadtrip Agency. Om zo bedrijven te helpen met het verbeteren van hun online recruitment. Hoe ze dat doen? ‘Wij kijken altijd eerst naar de beschikbare data in bijvoorbeeld de web analytics (er is meer dan Google), CRM of het ATS’, zegt Koppelmans.

‘Als het gaat om web analytics is er meer dan alleen Google.’

‘Die vullen we vervolgens aan waar nodig. Daarna geven we bedrijven initieel advies over hoe zij hun proces verder kunnen optimaliseren. Vaak is het geven van advies stap 1 en is stap 2 het uitvoeren van het door ons gegeven advies. Doordat we dit al voor vele werkgevers hebben mogen doen, zijn we er steeds meer bedreven in geworden.’ Op Werf& Live op donderdag 19 mei vertellen ze er meer over, in een sessie onder de kop ‘De toekomst van online meetbaarheid’.

Interesse in tooling

Dat andere perspectief dat ze hanteren komt deels voort uit de achtergronden van beide Jelmers. Koppelmans heeft een achtergrond als Product Manager, terwijl Zuidema in 2020 nog werd uitgeroepen tot recruitmentmarketeer van het jaar. ‘Beiden hebben we een enorme interesse in tooling, niet enkel voor recruitment, en dat gecombineerd met onze achtergrond, maakt een zeer fijne invalshoek voor Roadtrip’, vertelt Zuidema, die het team inmiddels uitgebreid zag worden tot in totaal 4 mensen.

‘Doordat we dit al voor vele werkgevers hebben mogen doen, zijn we er steeds meer bedreven in geworden.’

Terwijl recruitmentafdelingen zich twee slagen in de rondte werken om genoeg geschikt talent te vinden, zien Zuidema en Koppelmans dat er ineens meer geld en tijd beschikbaar is voor alle fases van online recruitment. ‘Dit komt natuurlijk door de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook door de steeds duidelijkere focus op resultaat’, stelt Koppelmans. ‘Als je resultaat boekt, kan er intern ook meer budget aangevraagd worden.’

Inclusiever product

Die focus gaat voor leveranciers verder dan hun eigen product, maar ook richting de wensen van de kandidaat, zegt Zuidema. ‘Wil een kandidaat overal waar hij of zij komt gevolgd worden? Wil de kandidaat ‘zomaar’ een e-mailadres opgeven? Heeft de kandidaat behoefte aan een browser vol met cookies? De antwoorden op deze vragen zorgen voor striktere regelgeving, wat zorgt dat bedrijven naast het verbeteren van hun eigen product ook moeten kijken naar het inclusiever maken van hun eigen product.’

‘Waar de vraag naar kwaliteit ontstaat, ontstaan specialismen.’

Zuidema en Koppelmans zien daarin drie reuzen als ultiem voorbeeld. Zo verplicht Facebook tegenwoordig Special Ad Categories. Doet Google haar uiterste best om — ondanks de privacygeschillen rondom Google Analytics — ervoor te zorgen dat bedrijven hun dienstverlening blijven gebruiken. En Indeed zoekt actief naar meer first-party data, waardoor het kandidaten liever niet direct naar de werkenbij-site van hun klanten doorstuurt. ‘Dit alles zorgt ervoor dat er meer vraag is naar kwaliteit. En waar de vraag naar kwaliteit ontstaat, ontstaan specialismen’, zegt Zuidema.

Geen magische oplossing

Het wemelt inmiddels van de recruitmentcampagnes, soms zeer succesvol, maar toch vaker dan niet weinig effectief. ‘Online marketing of paid advertising is geen magische oplossing – ongeacht hoe het verkocht wordt’, benadrukt Zuidema. ‘Een veel voorkomend issue dat wij zien is dat een campagne begonnen wordt zonder dat het doel of nut ervan vooraf goed gedefinieerd is. Een campagne moet nooit een op zichzelf staand iets zijn, maar moet passen bij de businesscase van recruitment.’

‘Een campagne moet nooit op zichzelf staan, maar moet passen bij de businesscase van recruitment.’

Vervolgens moet de recruiter, of de recruitmentafdeling, erbij betrokken worden. ‘Op die manier kun je niet alleen de kwantitatieve metrics meten (aan de hand van je meetplan, uiteraard), maar kun je ook kijken naar de kwalitatieve doelen – helpen we de business echt? Als je antwoorden hebt op alle relevante vragen, dan is de kans op succes het grootst. De uitdaging is dat mensen vaak zo snel mogelijk iets live willen zetten en deze belangrijke stap minder serieus nemen.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 19 mei vertellen Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema meer over de toekomst van online meten. ‘Van online meten; van cookies, pixels tot aan Google Analytics 4. Wat gaat er veranderen en waar moet je nou écht iets mee? Mensen die ons kennen weten dat wij als persoon en bedrijf praktisch ingesteld zijn. Dus dat kunnen ze ook verwachten van onze sessie.’

Aanmelden

Werf& Live

 

 

Eric Houwen (Deloitte): ‘Meer recruiters is wél meer hires’

Je hoort tegenwoordig vaak dat het geen oplossing zou zijn: meer recruiters zoeken. Als de arbeidsmarkt krap is, en er gewoon geen kandidaten in de vijver meer rondzwemmen, zou het niet zoveel zin hebben om extra recruiters aan te trekken. Maar, zo stelt Eric Houwen, dit geldt niet voor de huidige arbeidsmarkt. Oftewel: ‘Zonder extra recruiters vind je die schaarse kandidaten zéker niet.’

‘Zonder extra recruiters vind je de schaarse kandidaten zéker niet.’

eric houwen deloitteHouwen is Head of Talent Acquisition & Employer Branding bij accountants- en adviesorganisatie Deloitte, een van de bekende Big 4-partijen, en daarvan ook nog eens de grootste. Daarnaast is hij slotspreker op Werf& Live op 19 mei. Daar zal hij meer vertellen over hoe Deloitte er het afgelopen jaar in is geslaagd het aantal hires op te schroeven van zo’n 1.700 naar maar liefst 2.700. Een prestatie die niet mogelijk was geweest zonder ook het totale team flink uit te breiden, zegt hij. ‘Waar we in de eerste lockdown een team hadden van ongeveer 45 mensen, zijn dat er inmiddels bijna 100.’

Niet allemaal recruiters

Het zijn niet allemaal recruiters, vertelt hij. Er is ook een employer branding-team in huis, en ze hebben bijvoorbeeld ook een aantal werkstudenten stagiairs, die ook een belangrijke bijdrage leveren. Maar toch, benadrukt hij: size counts. ‘We hebben het team uitgebreid en maken nu navenant meer hires. En ook de kwaliteit van die hires is hoog. Als we het team niet hadden uitgebreid, hadden we deze aantallen nooit van z’n leven gehaald. En ja, ik kan dus ook beamen dat al die recruiters dus zeker hun meerwaarde hebben voor onze organisatie.’

‘Het is misschien niet erg sexy, maar het gaat er vooral om de basis op orde te hebben.’

Wat daarin het grootste succes is? ‘Het is misschien niet erg sexy, maar het gaat er vooral om de basis op orde te hebben. Alles wat je aan hippe dingen bedenkt is een vlag op een modderschuit als de basis niet op orde is. Dat heb ik in andere omgeving vaker gezien dan me lief is. Het begint in mijn ogen dan ook met een sterk fundament, zowel organisatorisch als technologisch. En de business goed mee krijgen, dat is ook belangrijk. En vervolgens proberen iedereen in het recruitmentteam zoveel mogelijk te helpen doen waar hij of zij goed in is.’

De voorpagina van de huidige werkenbij-site van Deloitte.

Niet te veel verklappen

Hij wil verder nog niet te veel verklappen van wat hij 19 mei gaat vertellen. Daarvoor moet je dus gewoon maar naar het event komen. Maar één ding wil hij nog wel kwijt. Want ook recruiters zijn tegenwoordig natuurlijk schaars. Dus hoe lukte het hem ook dát team op te schalen? ‘Door meer focus op hire for character, meer mensen uit andere hoeken te zoeken’, zegt hij. ‘Meer te letten op: wat stralen ze uit? Hebben ze learning agility? Zelfleiderschap? Tot nu toe pakt dat heel behoorlijk uit.’

‘Alle seinen staan op rood qua krapte, maar durf disruptief te zijn en er is veel mogelijk.’

En verder is F*ck de krapte (het thema van Werf& Live dit jaar) volgens hem vooral een zaak van blijven kijken naar: waar liggen je kansen? ‘Wij kijken bijvoorbeeld steeds nadrukkelijker naar talentpools in andere landen, bijvoorbeeld in Afrika. Natuurlijk zijn we ook bezig met Total Workforce Management. Dat speelde tot een paar jaar geleden nauwelijks. Maar nu hebben we ongeveer 800 mensen dagelijks aan contingent staff binnen. En delivery centers in diverse landen. Recruitment wordt op die manier ook steeds meer een businessvraagstuk. Maar dat moet ook wel. Het is de enige manier om de structurele krapte te omzeilen. Alle seinen mogen op rood staan qua krapte, maar durf disruptief te zijn en is er veel mogelijk. ‘

Meer weten?

Eric Houwen verzorgt tijdens Werf& Live op 19 mei de afsluitende keynote. Hij laat dan zien hoe het Deloitte gelukt is in een jaar van 1.700 naar 2.700 hires te gaan.

Aanmelden

Beeld helemaal boven: een aantal van de recruiters van Deloitte.

Patrick de Pauw (Social Seeder): ‘Employee advocacy moet elke dag leven’

Het jaar is 2012 en het is lunchtijd op het hoofdkantoor van Google in Silicon Valley. Terwijl de uitgenodigde gasten, onder wie Barack Obama en Richard Branson, hun boterhammen naar binnen werken, staat deze éne middag in ’s werelds grootste techhub aan de basis voor een succesvol HR-techbedrijf. Patrick de Pauw was op dat moment nog reismarketeer, een branche waar de menselijke verbinding, net zoals in werving- en selectie, áltijd centraal staat.

Terwijl advertenties duurder werden en algoritmen onvoorspelbaar, focuste De Pauw op wat áltijd resultaat oplevert: mond-tot-mondreclame.

Gevuld met inspiratie dacht De Pauw tijdens zijn terugreis verder na over de kracht van menselijke verbindingen. Hij had al jaren gezien dat de mening van andere mensen invloedrijker was dan de meeste marketingtools. Terwijl advertenties duurder werden en algoritmen onvoorspelbaarder, besloot hij zich te concentreren op het enige dat áltijd resultaat opleverde: mond-tot-mondreclame. Zo werd in 2013 Social Seeder geboren.

De kracht van ambassadeurs

Ambassadeurschap vormt voor Social Seeder het ultieme uitgangspunt. Niet alleen voor het behoud, maar vooral ook voor het werven van nieuwe medewerkers. ‘Voordat je ambassadeur kunt worden van een bedrijf, moet je engaged zijn. Als je medewerkers enthousiast zijn over jouw bedrijf, zullen ze dat áltijd delen binnen hun eigen netwerk. Als jij een ICT’er in dienst hebt, is de kans groot dat hij andere ICT’ers heeft in zijn netwerk. Binnen eigen netwerken verspreiden is de goedkoopste, en bovendien meest gerichte manier van zoeken naar een nieuwe collega.’

‘Als je medewerkers enthousiast zijn over jouw bedrijf, delen ze dat áltijd in hun netwerk.’

In het werkproces start Social Seeder steeds met een workshop. ‘We gaan dan rond de tafel zitten met de verschillende stakeholders van de organisatie en vullen samen onze canvas in, dat het antwoord moet bieden op wat je wil bereiken met een advocacy programma, hoe je dit kan bereiken, wie je ambassadeurs zijn en voornamelijk ook de why: waarom medewerkers jou ambassador worden. Afhankelijk van de oefening, kijken we vervolgens of je al snel kunt opstarten of dat je echt nog iets mist.’

Engagement issues

Terwijl werknemers veelal op afstand doorwerkten, zag De Pauw het engagement bij diverse organisaties terugzakken in de recente, corona-gevulde jaren. ‘Het bleek voor veel bedrijven lastig om hun personeelsbestand engaged te houden. Inmiddels zoeken 2 op de 3 werknemers een nieuwe job. Engagement staat op het moment door heel Europa heen erg laag. De thuiswerksituatie maakte dat het lastig was om employee advocacy-programma’s op te starten.’

‘Het is nú de noodzaak om weer persoonlijk contact op te bouwen met je werknemers.’

Maar daar komt verandering in, stelt De Pauw. ‘Je ziet nu dat mensen weer enkele dagen per week op kantoor gaan werken. Het dan nú ook de noodzaak om weer persoonlijk contact op te bouwen met je werknemers. Je moet nu op zoek gaat naar manieren om de mensen binnen je bedrijf te enthousiasmeren. Niet alleen om er te blijven werken, maar ook om als ambassadeur te fungeren.’

‘Het gaat niet om het goudlaagje’

Het ambassadeurschap dat De Pauw schetst komt voor veel organisaties misschien utopisch over. Toch blijkt het employee advocacy-programma van Social Seeder direct te resulteren in een nuttig nevenresultaat. ‘Als je met een programma begint, kun je eigenlijk heel snel zien wat voor cultuur er leeft binnen jouw organisatie. Je ziet direct of wat jij denkt en in beeld brengt ook gedragen wordt door de mensen.’

‘Als niet één medewerker een leuke video van je wil delen, ben je dus niet eerlijk geweest.’

‘Er zijn talloze organisaties die één ultiem feestje organiseren, daar een video van maken — en die dan gebruiken voor hun employer branding-video’s’, zegt De Pauw. ‘Maar als je vervolgens ziet dat geen enkele medewerker die video wil delen, dan ben je als bedrijf dus niet eerlijk geweest. Het gaat dus niet om het enkele mooie verhaal, employee advocacy moet iedere dag leven, de hele dag. Het gaat niet om het goudlaagje.’

Buzzwords

De Pauw vertelt tijdens Werf& Live op 19 mei meer over het activeren van medewerkers en de impact die het kan hebben in een zoektocht naar nieuwe talent. ‘Veel organisaties vinden de buzzwords employee advocacy en employee engagement wel leuk, maar toch blijft het voor hen vaak een heel wazig iets’, zegt hij. ‘Voor zoiets als sales is het makkelijk te begrijpen. Dat resulteert namelijk in omzet. Voor employee advocacy is voor veel organisaties niet meteen duidelijk waar het in resulteert. Dat hoop ik op 19 mei te veranderen.’

Meer weten?

Patrick De Pauw verzorgt op 19 mei de breakout “Zonder Employee Advocacy geen toekomst?” – Je medewerkers zijn de beste marketers en sales, maar zijn ze ook de beste recruiters? De Pauw deelt daar zijn 8 jaar ervaring en de daarin geleerde lessen met Social Seeder.

Aanmelden

Lees ook

Zo kijkt de jury van de Werf& Awards naar de stand van het recruitmentvak

Ze hadden er een behoorlijk zware dobber aan. Nadat ze begin april al via een digitale juryronde hadden bepaald welke 10 finalisten een nominatie voor de Werf& Awards zouden krijgen, kwam de vakjury vorige week bijeen in Rotterdam om daar fysiek alle genomineerden te horen en vervolgens te bespreken. Wie had het meest passende en overtuigende verhaal? Dat weten we pas op 19 mei, als tijdens Werf& Live de prijzen worden uitgereikt (stemmen als publieksjury is nog mogelijk…)

Meteen stemmen

Maar zo’n stemronde en zo’n grote hoeveelheid inzendingen geeft ook altijd mooi de kans om het net op te halen en de ‘stand van het vak’ te beschouwen. Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? Voor je eigen organisatie, maar ook voor ‘het vak’? Hoe zie je dat organisaties reageren op de recordkrapte? Wat valt mee, wat valt je tegen? We deden een kleine rondvraag bij de jury, en dat leverde de volgende resultaten op:

Wie: Danielle Valk

Is: Projectleider employer branding ErasmusMC

‘Het vakgebied heeft wat mooie initiatieven betreft de draad weer opgepakt na de afgelopen coronajaren. En hoe! Opvallend is dat de toekomstig medewerker steeds meer centraal komt te staan. En terecht natuurlijk. Als je in deze tijd nog aan post & pray doet, ga je de slag op de arbeidsmarkt sowieso verliezen. De what’s in it for me gaat niet alleen om de inhoud en uitdaging van het werk, maar – zeker voor nieuwe generaties – ook over hoe de baan en organisatie bijdraagt aan persoonlijke en professionele ambities en het werkgeluk. Deze ontwikkeling zie je ook terug in een aantal cases voor de Werf Awards. Ik bevond me als jurylid dan ook weer in een snoepwinkel, zoals ik dat graag noem.’

‘Ik bevond me als jurylid weer in een snoepwinkel, zoals ik dat graag noem.’

‘Over de markt als geheel valt de aanhoudende krapte natuurlijk op. Alleen al in de regio Rotterdam-Rijnmond wordt een tekort aan van ruim 5.000 professionals in de zorg voorspeld. Dat vraagt niet om meer en beter, maar vooral om anders. Anders kijken naar de arbeidsmarkt, anders kijken naar beschikbare capaciteit, anders kijken naar technologie – wat het werk overigens ook aantrekkelijker kan maken! -, en anders kijken naar de rol die arbeidsmarktcommunicatie en recruitment daarbij spelen. Maar bovenal: de toekomstig medewerker centraal stellen, in alle onderdelen van zowel de candidate als employee journey.’

‘Snelheid wint het niet meer’

‘Je ziet personeel werven steeds meer verschuift naar duurzaam werven. Het belangrijkste doel is daarbij niet alleen openstaande vacatures invullen, maar het moet ook bijdragen aan behoud van medewerkers. De juiste match maken komt nog meer centraal te staan, met het talent van de kandidaat als middelpunt. Een snelle match wint het niet langer van de beste match. Ja, snelheid is heel belangrijk. Dat zit hem vooral in de communicatie met de kandidaat en acteren op diens verwachtingen. Heeft een kandidaat meer gesprekken nodig om de juiste afweging te maken? Dan bepaalt dat je snelheid. Het gaat immers om de kandidaat.

‘Het landelijk beeld van uitstroom binnen 2 jaar blijft structureel te hoog.’

Voor arbeidsmarktcommunicatie vraagt het: nog sterker inspelen op de drijfveren en behoeften van potentieel talent en hen een zo goed mogelijk beeld van de organisatie te geven. Het gaat om identiteit en authenticiteit . Laat zien wie je écht bent als werkgever, wat betekent dat voor de kandidaat? Ook dit draagt sterk bij aan duurzaam werven en behoud van medewerkers: je kiest heel bewust voor de organisatie met de juiste verwachtingen. Het landelijk beeld van uitstroom binnen 2 jaar blijft structureel te hoog. Er ligt dus onder andere nog een grote uitdaging in de oriëntatiefase van potentieel talent en in de landing in de organisatie.’

jury awards silene geuzeWie: Silene Geuze

Is: senior-adviseur arbeidsmarktcommunicatie en employer branding PostNL

‘De vijver waar iedere organisatie in vist is inmiddels opgedroogd. Bijna elke organisatie is bezig manieren te bedenken om aandacht te trekken van kandidaten. Ik zie dat arbeidsmarktcommunicatie nog wel vooral actiematig is en gericht op conversie, met een kleine touch-laag om de beoogde doelgroepen ook een kijkje te geven in de keuken. Wat mij betreft zit hier nog winst om veel meer een langetermijn-employer branding-strategie te ontwikkelen met een positionering die zorgt voor zichtbaarheid en relevantie bij die mensen waar je in beeld wilt komen. Met de juiste branding keuzes sturen. Dit is ook de strategische koers die we bij PostNL gaan varen.’

Wie: Job Mensink

Is: Senior Employer Brand Consultant bij Doorsight en brandgiving

‘Ook mij valt op dat er (gelukkig) steeds meer vanuit de kandidaat gedacht wordt. Waar zijn ze nu? Hoe krijgen we ze in beweging? Hoe kijken ze tegen ons aan? Waarom zouden ze bij ons langskomen? Werkgevers die dit serieus nemen zien we twee dingen doen: drempels wegnemen en ‘van vacature naar verhaal’ gaan. Drempels wegnemen is heel belangrijk. Iemand wil niet meteen solliciteren, maar zou best eens een andere professional willen spreken of ergens een keer rondlopen om de sfeer te proeven. Slimme werkgevers beginnen zo eerst maar eens om kennis te maken, zonder dat je meteen een cv of motivatiebrief vraagt.’

‘Slimme werkgevers beginnen met kennismaken, zonder dat je meteen een cv of motivatiebrief vraagt.’

‘Het tweede punt is nóg belangrijker, en zien we desondanks toch nog bij (te) weinig werkgevers. Maar iemand die het redelijk naar zijn zin heeft zal niet meteen op een vacature reageren, maar kun je misschien wel op een andere manier triggeren. Bijvoorbeeld vanuit zijn/haar vakmanschap of maatschappelijke bijdrage of een andere ‘bedoeling’ van een organisatie. Als je daarop de dialoog weet te starten, kun je opeens een veel grotere groep kandidaten in beweging krijgen en verleiden.’

‘In een al krappe markt levert alleen maar vacatures promoten steeds minder op.’

‘Knap werk dus van de recruitment manager of employer brand manager die dit ‘Verhaal’ weet te vinden en te vertellen, zonder dat meteen de Vacature ter sprake komt. Vanuit de organisatie is er natuurlijk steeds meer druk om te ‘verkopen’ – de vacature te promoten – maar in een al krappe markt levert dat steeds minder op. De werkgevers die hun ‘Verhaal’ scherp krijgen en steeds beter vertellen zullen op die manier uiteindelijk succesvoller worden met hun Vacatures.’

jury awards lotte jumboWie: Lotte Konieczek

Is: Manager Recruitment & Employer Branding Jumbo

‘Ik ben blij te zien dat, mede door de krapte op de arbeidsmarkt, veel organisaties meer kandidaatgericht zijn geworden. Organisaties zijn zich meer bewust van het belang van een goede kandidaatervaring, en de impact daarvan. Ook de verschuiving van selectie naar matchen is een belangrijke en, in mijn ogen, positieve ontwikkeling.’

Wie: René van der Kroon

Is: Creative Director bij Radancy

jury awards rene van der kroon‘Je merkt dat het vakgebied weer enorm in de belangstelling staat. Door de enorme krapte is iedereen op zoek naar personeel, is er ineens (weer) budget en vinden corporate marcom-afdelingen arbeidsmarktcommunicatie plots ook weer sexy. Dat is op zich goed nieuws. Tegelijkertijd lijkt de flexibilisering ook te zijn doorgedrongen tot de arbeidsmarktcommunicatiebranche. Als je naar de inzendingen kijkt dit jaar, zie je nauwelijks bureaus terug, maar veelal opdrachtgevers die worden bijgestaan door zzp’ers, mediabureaus of kleinere corporate bureaus.’

‘Een sterk werkgeversmerk bouwen is ineens weer sexy.’

‘Zonder daar meteen een waardeoordeel aan te willen hangen; arbeidsmarktcommunicatie is écht een vak en een sterk werkgeversmerk bouwen vraagt kennis, creativiteit, geduld en budget. In deze enorm krappe tijd wil iedereen meteen oogsten en wordt vaak vergeten dat je beter eerst kunt zaaien.’

Wie: Natasja Freijer

Is: Manager Recruitment en Arbeidsmarktcommunicatie Rijkswaterstaat

‘Door de enorme krapte op de arbeidsmarkt worden organisaties gedwongen anders te denken en te doen. Dat vind ik zelf opvallend en een hele mooie ontwikkeling. Steeds meer organisaties beseffen dat recruitment (instroom) een onderdeel is van een integraal HR-speelveld waarbij in-, door-, en uitstroom elkaar moeten versterken. Voor de toekomst moeten we onze focus verbreden om de benodigde capaciteit blijvend beschikbaar te houden, met name voor de schaarse doelgroepen. Om dit te realiseren is samenwerking met HR en de business cruciaal.’

‘Steeds meer organisaties beseffen dat recruitment een onderdeel is van een integraal HR-speelveld.’

‘Samenwerken met de business is sowieso een tweede ontwikkeling die mij opvalt. Bij steeds meer organisaties zie je eindelijk het besef dat de kandidaat centraal moet staan en dat ze een aanpak kiezen om dat samen met de business te realiseren. Zij kunnen de kandidaat namelijk als geen ander vertellen hoe het is om te werken in een bepaalde rol of functie. Hierdoor ben je transparant, vertel je het echte verhaal. Daarnaast maak je van je business ambassadeurs en hiermee vergroot je als organisatie je wervingskracht.’

‘Het traditionele solliciteren / vacature stellen wordt steeds vaker losgelaten.’

‘Tot slot zie je dat het traditionele solliciteren / vacature stellen steeds vaker wordt losgelaten Daarvoor in de plaats wordt gekeken hoe de organisatie op een andere laagdrempelige manier met de kandidaat in contact kan komen. Out of the box en anders denken en anders doen!

Dit was de derde en laatste aflevering van een serie korte interviewtjes met enkele juryleden van de Werf& Awards. Tot 28 april kun je nog gewoon stemmen op jouw favoriete nominaties:

Meteen stemmen

Lees ook

De uitreiking van de Werf& Awards vindt dit jaar plaats op 19 mei tijdens het grootschalige Werf& Live in Van der Valk in Utrecht. 

Foto boven: de jury van 2019 op het podium van Werf& Live, met de winnaars van dat jaar.

Hoe ruimtevaartorganisatie ESA zijn recruitment meer strategisch wist te maken

Het personeelsbestand van de European Space Agency telt slechts 7 astronauten – en zo’n 2.500 andere personeelsleden. Toch zijn het die 7 astronauten waar de meeste mensen meteen aan zullen denken als ze over de ESA horen. En dat is soms best een uitdaging, aldus hoofd talent acquisition Lucy van der Tas. ‘Het is de niet-ruimtevaarttechniek, zoals IT, en sommige wetenschappelijke banen waar we ons profiel moeten verhogen als een plek waar mensen kunnen solliciteren.’

Remote werken kunnen we simpelweg niet bieden vanwege ons wettelijke en constitutionele kader.’

Voor met name de IT-functies komt daar nog eens uitdaging bij, vertelt ze. Veel IT’ers zijn tegenwoordig gewend overal en altijd te kunnen werken. Remote is voor hen een soort tweede natuur geworden. Maar bij ESA is dat nauwelijks mogelijk, vertelt Van der Tas. ‘Dat kunnen we simpelweg niet bieden vanwege ons wettelijke en constitutionele kader.’ Bovendien, zegt ze: ‘Hier in Nederland, waar ongeveer 60% van ons personeelsbestand is gevestigd, hebben we state-of-the-art labs en een state-of-the-art satelliet-testcentrum. Dit zijn geen dingen die je op afstand kunt doen.’

Unieke opzet

De European Space Agency werd opgericht in 1975 na een fusie van de twee toenmalige ruimteagentschappen van West-Europa, ELDO (European Launcher Development Organisation) en ESRO (European Space Research Organisation). ESA heeft een unieke opzet. Het vertegenwoordigt 22 lidstaten, 3 geassocieerde staten en 1 samenwerkende staat. Dat maakt het ‘s werelds enige echte internationale ruimteagentschap en het is bovendien de enige die voor puur vreedzame doeleinden opereert.

‘We zijn geen multinational en ook geen commerciële organisatie.’

Ook de positie van de European Space Agency op de Europese arbeidsmarkt is een interessant fenomeen. ‘We zitten in een vrij unieke rol’, aldus van der Tas. ‘We zijn geen multinational en ook geen commerciële organisatie. Ook al trekken we om voor de hand liggende redenen parallellen met NASA – de manier waarop we werken lijkt meer op die van de Europese Unie zelf. Ik zie de Europese samenwerking dagelijks op zijn best.’

De werving van ESA is van nature divers – aangezien het, deels verplicht, rekruteert in elke lidstaat, en elke geassocieerde en samenwerkende staat. België, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië, Zweden, Zwitserland en het VK zijn allemaal ESA-lidstaten. Letland, Litouwen en Slovenië worden vermeld als geassocieerd lid – Slowakije zit in de laatste fase van het verkrijgen van het geassocieerd lidmaatschap. Ten slotte wordt Canada vermeld als samenwerkende staat.

Het allereerste hoofd TA

lucy van der tas
Lucy van der Tas

Na meer dan 30 jaar op de HR-afdeling van de organisatie te hebben gewerkt, waarvan de laatste 10 jaar als recruiter, werd Lucy van der Tas in oktober 2020 de allereerste Talent Acquisition-leider van de European Space Agency. ‘Natuurlijk waren we in al die jaren ervoor ook al bezig met talent acquisition, maar we noemden het toen nog HR-marketing. Jobbeurzen, reclame, dat soort dingen. Toen besloten we om het samen te brengen om meer strategisch te worden en ons te concentreren op de gebieden die we verder moesten ontwikkelen.’

‘Ik denk dat we op het gebied van de time-to-hire de grootste impact kunnen hebben.’

‘Onderdeel daarvan is het vinden van de mensen met de juiste technische competenties. Sommige zijn erg nieuw, terwijl ze ook ervoor zorgen dat alle lidstaten in de hele organisatie vertegenwoordigd zijn’, zegt Van der Tas. ‘Maar ik denk dat het belangrijkste voor de TA-kant de time-to-hire is. Ik denk dat we daar de grootste impact kunnen hebben. Als je vooraf goede kandidaten kunt identificeren, kun je die persoon direct aansluiten bij het proces zodra er een vacature is gevonden.’

5 principes en 6 competenties

ESA heeft 5 belangrijke wervingsprincipes gedefinieerd.

  1. Hooggekwalificeerd personeel in dienst nemen om ESA in staat te stellen zijn doelen te bereiken en uitstekende resultaten voor het Agentschap te leveren.
  2. Primair rekening houden met kwalificaties, kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten, met inbegrip van het vermogen om zich op langere termijn aan te passen en te evolueren.
  3. Ervoor zorgen dat alle personeelsbeslissingen eerlijk, billijk en transparant zijn.
  4. Het juiste gewicht geven aan diversiteit.
  5. Rekening houden met de kortetermijnbehoefte aan flexibiliteit en interne mobiliteit zonder de mogelijke langetermijnvereisten voor organisatieverandering en de ontwikkeling van loopbaanpotentieel uit het oog te verliezen.

esa junior programma

Daarnaast steunt de werving van ESA op 6 gedragscompetenties, aldus Van der Tas:

  • Resultaatgerichtheid,
  • Operationele efficiëntie,
  • Het bevorderen van samenwerking,
  • Relatiebeheer,
  • Continue verbetering en
  • Vooruitdenken.

‘Voor ons draait het in de eerste plaats om het werven voor de technische competentie en dan kijken we naar de soft skills’, legt Van der Tas uit. ‘Je kunt de meest briljante spreker zijn, maar als je het onderwerp niet voldoende kent en beheerst, heeft dat niet veel waarde.’

Geen tekort aan kandidaten

Als geheel heeft ESA bepaald geen tekort aan kandidaten. Na de aankondiging van ESA’s nieuwste selectieronde van astronauten vorig jaar, kwamen ongeveer 23.000 sollicitaties binnen. ‘Terwijl we slechts op zoek zijn naar 4 tot 6 astronauten, plus 20 als reserve’, aldus Van der Tas. ‘In totaal hadden we vorig jaar meer dan 80.000 sollicitaties. Dat betekent een toename van ongeveer 300% ten opzichte van het jaar ervoor. Ik heb dat nog nooit gezien. We zitten duidelijk hoog op de golf als gevolg van het hoge profiel van de voortdurende astronautenselectie.’

‘Sommige kandidaten solliciteren letterlijk op elke vacature die we naar buiten brengen.’

Maar nu het aantal sollicitanten stijgt als een eh… raket, ziet Van der Tas nog veel werk aan de winkel om de kwaliteit van de kandidaten te borgen. ‘Sommige kandidaten solliciteren letterlijk op elke vacature die we naar buiten brengen’, zegt ze. Maar dat is toch niet genoeg voor elke functie – zoals de eerder genoemde IT’ers. Voor ruimtevaartingenieurs wel – ‘daar staan we letterlijk bovenaan de voedselketen’, aldus Van der Tas. ‘Voor hen is ESA het einddoel. Die mensen vinden het werk doorgaans ook buitengewoon motiverend.’

44% met pensioen in 2030

Maar het zijn dus juist de anderssoortige functies waar de uitdaging ligt. ‘En aangezien veel van onze lidstaten worden geconfronteerd met een krimpende pool aan technisch talent, zal ESA het net van zijn netwerk breder moeten uitwerpen, tot buiten de gemeenschap van ruimtevaarttechniek.’ The sky is the limit, zouden we bijna zeggen.

‘Tot 2030 verwachten we dat ongeveer 44% van ons personeelsbestand met pensioen gaat.’

En dat is hard nodig ook, ‘want tot 2030 verwachten we dat ongeveer 44% van ons personeelsbestand met pensioen gaat’, zegt Van der Tas. ‘Dat weten we natuurlijk al een tijdje en daarom leggen we steeds meer nadruk op kennismanagement en -overdracht. De implementatie van een TA-rol was een van de concrete acties op basis van dit vraagstuk.’

Nieuwe programma’s

Om de pensioengolf tegen te gaan, heeft ESA onder meer haar huidige programma’s voor starters en recent afgestudeerden uitgebreid. Dit heeft bijvoorbeeld geleid tot de oprichting van een nieuw junior professional programma. Hierbij krijgen de geselecteerden een driejarig contract, een ontwikkeltraject op maat en aan het eind een vaste baan. ‘We hadden een focus op nieuwe competenties die we nodig hadden, zoals kwantum, A.I. en cybersecurity. Ik denk dat het ons veel goeds zal brengen.’

‘Ons nieuwe programma voor junior professionals zal ons veel goeds brengen.’

Maar Van der Tas verwacht ook veel van het voorlichtingsprogramma van ESA om jongeren te interesseren voor een loopbaan in de ruimtevaart. ‘Ons onderwijsbureau doet veel aan voorlichting op scholen’, vertelt ze. ‘Het proces van talent acquisition begint meestal op het niveau van universitaire studenten. Maar we weten ook dat de studiekeuze en de richting die mensen opgaan natuurlijk veel eerder begint. En hoewel veel mensen ervan dromen om astronaut te worden, zijn de kansen om door dat selectieproces te komen erg klein. Ik hoop dat ze zich dan herinneren dat we ook nog veel andere mooie banen voor ze hebben.’

Meer van zulke interviews?

Dit interview maakt deel uit van een serie diepte-interviews met talentleiders van enkele van Europa’s meest toonaangevende organisaties. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van ToTalent voor meer van dit soort exclusieve interviews.

Nieuwsbrief ToTalent

foto boven

Hoe Hireslim het menselijke aspect in recruitment wil terugbrengen

Waarom Julian Natte in 2019 samen met Liesbet de Rouck met Hireslim begon? Simpel, zegt hij. ‘Ik wil een glimlach veroorzaken bij de mensen die solliciteren.’ Het tekent de opvatting van de expert in leadgeneratie, die vanuit zijn ervaring in automotive en real estate parallellen zag met de wereld van recruitment. ‘Het gaat uiteindelijk ook hier om een manier van mensen zoeken, kwalificeren en afspraken inplannen. En dat dan op zo’n leuk mogelijke, efficiënte manier. Leads genereren is daarin de consistente factor. En gek genoeg past die manier van werken heel goed bij recruitment.’

‘Het gaat uiteindelijk om mensen zoeken, kwalificeren en afspraken inplannen. En dat op zo’n leuk mogelijke, efficiënte manier.’ 

Dat sentiment wordt bevestigd door De Rouck, zelf al 22 jaar actief in de recruitmentindustrie. ‘Het gaat er mij om dat we het menselijke aspect terugbrengen in recruitment’, vertelt ze. ‘Het is een mensen-business, maar dat gaat soms verloren in de hoeveelheid technologie en algoritmes die organisaties toepassen. Dit resulteert vaak in een ondermaatse en onpersoonlijke kandidaatbeleving waarin time-to-response erg traag is.’

‘Simpel stappenplan’

Liesbet de Rouck

Die time-to-response is het eerste dat Natte en De Rouck willen oplossen met Hireslim. ‘De tijd van solliciteren via een werkenbij-site, alles invullen en een paar dagen later misschien wat horen is voorbij’, zegt Natte. ‘Ons stappenplan is relatief simpel. We adverteren op social media en op het moment dat iemand solliciteert, wordt hij of zij automatisch in een kwalificatieproces gezet in WhatsApp. We hebben agents die direct vragen afvuren volgens een script, om zo snel tot een kern te komen van de capaciteit van een kandidaat.’

‘Het was een solide basis van vragen stellen en direct afspraken inplannen. Ik vond het een unieke manier van met kandidaten omgaan.’ 

‘Eigenlijk kwam Julian kwam met een out-of-the-box-idee in een industrie waar ik al jaren inzit’, vertelt De Rouck. ‘Dat gaat eigenlijk niet, denk je in eerste instantie. Je zit vast in processen en in systemen. Je zit eigenlijk vast in een soort bubbel. Het proces dat Julian aan het testen was gebruikte hij voor autohandelaren en verzekeringsmaatschappijen. Het was een solide basis van vragen stellen en direct afspraken inplannen. Ik vond het een unieke manier van met kandidaten omgaan.’ 

Géén chatbots, maar chat agents

Hireslim werkt met chat agents, níet met chatbots, benadrukt De Rouck. Oftewel: échte mensen die beschikbaar zijn om vragen te stellen en te beantwoorden. Als uit het gesprek met de chat agent dan blijkt dat de kandidaat aan de eerste eisen voldoet van de potentiële werkgever, kan het gesprek direct leiden tot een sollicitatiegesprek. ‘Binnen een kwartier, of halfuur, kun je een interview in je agenda hebben staan.’

‘Ik denk dat zo’n 75% van de respondenten de daadwerkelijke sollicitatie met vijf sterren beoordeelt.’ 

Worden baanzoekers afgewezen op basis van de prescreening, dan ontvangen ze ook direct gepersonaliseerde feedback waarom het geen match zou zijn. ‘De overgrote meerderheid van kandidaten vindt het fantastisch’, vertelt De Rouck, terwijl ze haar scherm deelt, met tientallen vijfsterrenreviews. ‘Ik denk dat zo’n 75% van de respondenten de daadwerkelijke sollicitatie met vijf sterren beoordeelt, terwijl de chatfeedback ook buitengewoon positief is.’

‘Wij selecteren niet, we maken alleen afspraken’

Julian Natte

Hireslim test nu een aantal pilots met organisaties — waarin het bedrijf merkt dat recruiters soms initieel minder enthousiast reageren, omdat het werk nóg transparanter wordt. ‘Als wij dit leveren, dan wordt je prescreening afgenomen en kies je niet meer met wie je praat als recruiter’, zegt Natte. ‘Ook als je een naam niet zo leuk vindt klinken: jammer. Want hij of zij voldoet aan de eisen. Wij zijn niet selectief, we maken alleen afspraken.’

‘Binnen twee tot drie dagen heb je nu een campagne lopen, met een uniek script om leads binnen te halen.’ 

‘We zien dat organisaties en recruiters vooral profijt hebben in hoe snel we stappen kunnen zetten’, zegt Natte. ‘Wanneer je een chatbot integreert of een ATS bouwt, dan kost dat an sich al een enorme hoeveelheid tijd. Binnen twee, tot drie dagen heb je nu een campagne lopen, met een uniek script om leads binnen te halen.’

Brainstorm tijdens Bureaurecruitment Live

De Rouck en Natte organiseren tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april een brainstorm-sessie, waarin ze deelnemers willen uitdagen om problemen op te lossen. ‘Het is soms lastig om niet in de stramienen te denken die je kent’, zegt De Rouck. ‘Dat maakt het lastiger om uit dat normale denken te stappen. Veel recruiters en recruitment-organisaties zijn slaaf geworden van hun systemen en de processen die daarin vastliggen.’

‘Als je nu naar de markt kijkt, zijn er tools die echt sneller kunnen gaan. Ik hoop dat dat de toekomst is voor veel organisaties.’ 

‘We richten een systeem in en dan moet dat maar passen voor iedereen die we de komende zoveel jaar gaan werven’, concludeert De Rouck. ‘Je wil eigenlijk voorkomen dat organisaties overspoelen in technologie, maar het verouderde denken zorgt ervoor dat je eigenlijk al moet weten welke moeilijkheden je over drie jaar gaat tegenkomen. Als je nu naar de markt kijkt, zijn er tools die écht sneller kunnen gaan. Ik hoop dat dat de toekomst is voor veel organisaties.’

Meer weten?

Op dinsdag 5 april gaan Julian Natte en Liesbet de Rouck in een interactieve workshop tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live aan de slag met hoe je out of the box jouw unieke proces kunt inrichten en automatiseren. Schrijf je hier nog snel in:

Bureaurecruitment Live

 

 

Jaap Postma (Mysolution): ‘Bij een data-driven mindset zorg je voor één single source of truth’

Arbeidsmarkten over de hele wereld staan in het teken van een enorme krapte, terwijl de dataprocessen nog regelmatig in de kinderschoenen staan. ‘Wat we horen van klanten is dat het thema’s zijn die iedereen belangrijk vindt, maar waar geregeld te weinig tijd voor genomen wordt’, vertelt Jaap Postma, CEO van staffing softwareleverancier Mysolution. ‘Dat is precies het pijnpunt waar we proberen te helpen. Met inzichten van waar de kandidaten zich bevinden, tot het snel inspelen op en onboarden van kandidaten.’

‘Wat mij elke keer weer verbaast is hoeveel mensen nog niet participeren in de arbeidsmarkt, of bijvoorbeeld parttime.’

Bij Mysolution zijn er genoeg succesverhalen in staffing- en recruitmentmarkt te vertellen. Zo werken ManpowerGroup, Brunel, Undutchables en RGF Staffing bijvoorbeeld allemaal met het softwarepakket. Tegelijkertijd constateert Postma een andere opmerkelijke trend, waar het bedrijf nog verder op wil inspelen. ‘Wat mij elke keer weer verbaast is hoeveel mensen nog niet participeren in de arbeidsmarkt, of bijvoorbeeld parttime’, zegt hij. ‘Dat is iets waar we bij Mysolution eventueel weer van pas kunnen komen. Door samen met klanten software te ontwikkelen om opleidingen makkelijker te faciliteren.’

The single source of truth’

Data-driven werken blijft een beetje een buzzword’, zegt Postma. ‘We proberen onze klanten te helpen met het concreet maken. Zo breken we het op in vier deelgebieden: reporting, (near-) realtime dashboarding, nudging en automation. Reporting spreekt voor zich: terugkijken zodat je zeker weet dat je je resultaten goed begrijpt. Dashboarding is hoe je informatie omzet in doelstellingen voor je medewerkers.’

‘Dat is geen Big Data maar Simple Data, wat ongelofelijk effectief werkt voor het goed besturen van je organisatie.’

Nudging gebeurt vervolgens als je je medewerkers in een goede richting kunt sturen met actuele data, bijvoorbeeld als je ziet dat een interessante kandidaat vacatures bekijkt op je website en de consultant krijgt realtime een seintje. Op basis van zo’n triggering event kun je een recruitment automation workflow opstarten. Het vereist een goed inzicht in je datahuishouding en daarom pleiten wij bij klanten voor het inrichten van een single source of truth. Dat is geen Big Data maar juist Simple Data, wat ongelofelijk effectief werkt voor het goed besturen van je organisatie.

‘Data zijn er altijd voldoende’

Mysolution is niet alleen voor de grote spelers ontwikkeld, zegt Postma. ‘Het proces kan voor íedere organisatie, ook op MKB-niveau, een interessante ontwikkeling zijn. Elke organisatie heeft enorm veel data om op te kunnen sturen. Die data komen nu misschien uit verschillende bronnen, maar data zijn er altijd voldoende. Het kost alleen tijd en aandacht om zaken toekomstvast in te richten.’

‘Tijdens onze sessie geven een oplossing tot succes en groei met real-time inzichten vanuit eigen data in de organisatie.’

Tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april staat Postma op het podium voor een break-outsessie samen met product manager Dirk Meeuws. ‘Tijdens onze sessie geven we een oplossing tot succes en groei met realtime inzichten vanuit eigen data in de organisatie’, zegt Postma. ‘We vertellen je wat een data-driven mindset jou als recruitment organisatie kan opleveren. Uiteraard heb je hierbij ook de mogelijkheid om te sparren met onze experts.’

Meer weten? 

Op 5 april vertellen Jaap Postma en Dirk Meeuws tijdens een break-outsessie meer over het belang van een data-driven mindset in recruitment, tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Marion van Happen (HeadFirst): ‘We willen steeds meer voorspellend worden’

Er is veel nieuw als je Marion van Happen mag interviewen. Niet alleen zit ze nog in haar wittebroodsweken als CEO van HeadFirst Group, het hele bedrijf zit ook nog middenin een verhuizing. De groei van de organisatie heeft ertoe geleid dat het vorige pand te klein werd. Dus is het een paar honderd meter verder in Hoofddorp neergestreken. In het voormalige pand van de ANWB, bekend van de duurzame opzet en de ronde theaterzaal.

Dat betekent dat er op het moment van spreken nog volop geklust wordt. Hier ontstaat een nieuwe kantooromgeving, conform de tijdgeest, met veel glas, en minder werkplekken dan werknemers. Een omgeving waar Van Happen zich al snel zegt thuis te voelen. ‘Ik hou ervan bij winnaars te horen’, laat ze zich op een gegeven moment ontvallen. ‘Dat is de HeadFirst Group zeker. En het is ook een organisatie die heel hard leert van hoe je invulling kunt geven aan de vraag die er speelt in de arbeidsmarkt.

Bureaurecruitment Live

Dat leren, daar zal ze meer over vertellen tijdens Bureaurecruitment Live, waar ze 5 april een van de keynote sprekers is. En dan vooral over de rol van data daarin. Want dat data steeds belangrijker worden is bekend. Maar hoe je dat in de praktijk precies zó handen en voeten geeft dat je organisatie er ook daadwerkelijk beter van wordt, dat is nog de Heilige Graal. Maar Van Happen is vastberaden bij HeadFirst Group die puzzel te ontwarren.

‘Ik wil de bezoeker meenemen in hoe we het data driven werken aanpakken, en wat onze uitdagingen zijn.’

‘We hebben natuurlijk nu al ongelooflijk veel data. Elke klik leggen we vast. Zo hebben we afgelopen jaar bijvoorbeeld al een model gepresenteerd – ontwikkeld door Intelligence Group – dat kan voorspellen hoe de tariefontwikkeling van zzp’ers en professionals in dienst van detacheerders eruit komt te zien. Ik heb mezelf ten doel gesteld dat we daar de komende tijd nog meer stappen gaan zetten. Al wil ik tijdens het evenement vooral het eerlijke verhaal vertellen. Want we zijn op dit moment zeker nog niet volledig data driven. Daarom wil ik graag de bezoeker meenemen in hoe we dat aanpakken, en wat onze uitdagingen daarin zijn.’

Tech & touch

Uurtarieven voorspelbaar maken, matchen op basis van artificial intelligence en bepalen welke contractvorm en welk wervingskanaal het best werken voor een vacante rol. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de data driven aanpak die Van Happen voorstaat. De ideale mix van ‘tech & touch‘ moet zo steeds dichterbij komen. ‘Door te vertellen hoe wij als lerende organisatie daaraan vormgeven, wil ik anderen inspireren ook die stap te zetten. Daarom willen we de komende tijd ook meer de uitkomsten en resultaten die we boeken delen met de markt.’

Dat heeft voor beide zijden van de arbeidsmarkt zo z’n voordelen, stelt ze. ‘Voor opdrachtgevers kan duidelijk worden waar beweging is op de arbeidsmarkt. Zo kunnen we meer zekerheid bieden dat ze hun bedrijfsvoering en projecten goed kunnen doorzetten, ongeacht de contractvorm waarmee hun talenten aan de slag zijn. En voor de professionals kan het inzicht bieden in de competenties waarnaar de vraag groeit en waarin het dus goed is zich te ontwikkelen.’

Van #2 naar de nieuwe #2

Van Happen is zelf bij HeadFirst Group terecht gekomen na een loopbaan van 22 jaar bij USG People, tegenwoordig RGF Staffing geheten, waar ze sinds 2018 in de raad van bestuur zat. Dit bedrijf was jarenlang de vaste nummer 2 op de omzetranglijst van de 100 grootste flexbedrijven van Nederland. Totdat ze op een ochtend wakker werd en ontdekte dat het bedrijf in die positie was ingehaald door HeadFirst Group. ‘Wat is dít?, vroegen wij ons op dat moment af. Dus toen de kans kwam om hier de overstap naartoe te maken, vond ik dat meteen interessant.’

‘Toen de kans kwam om de overstap te maken, vond ik dat meteen interessant.’

HeadFirst Group is de afgelopen jaren hard gegroeid, zowel autonoom als door overnames. Zo trad vorig jaar RPO-specialist Sterksen toe, en waren er ook al overnames te noteren van Staffing MS, Between, Myler en Source. Aan Van Happen de komende jaren om te zorgen voor synergie tussen al die merken.

Regisseur voor flexibele schil

Wat het heel interessant maakt, zegt ze, ‘is dat ik zie dat steeds meer bedrijven vragen om een regisseur voor hun flexibele schil. Ik denk dat daar heel grote kansen liggen om dat – samen met uitzenders – goed te organiseren. Uitzenders zijn namelijk ook heel belangrijk als leveranciers in de grote Total Talent Management-opdrachten waarmee wij onze opdrachtgevers helpen. En daar ligt onze ambitie: het aanbieden van die totaaloplossing. Als je dat goed weet te organiseren en anderzijds die professionals aan je weet te binden door te boeien, kun je groeien.’

‘Andere landen staan niet stil, daar wordt de markt ook steeds meer volwassen.’

Die ambities zijn overigens ook steeds meer internationaal, aldus Van Happen. ‘We willen heel graag onze activiteiten uitbreiden in een aantal landen. Nederland heeft internationaal gezien een heel volwassen flexmarkt. Ondertussen staan ook andere landen niet stil. Daar liggen kansen. Bovendien heeft de pandemie ook letterlijk grenzen doen vervagen. Dat maakt dat we dus nu een versnelling kunnen maken, en steeds beter internationale klanten kunnen bedienen.’

Marion van Happen (midden), in het nieuwe pand, bij een toost op samenwerking met YoungCapital.

Platformorganisatie

Cruciaal daarbij is wel – daar is-ie weer – een goede database. Hoe lastig is het om een netwerk met voldoende professionals over de grens op te bouwen? Van Happen: ‘Veel IT-professionals kunnen we dan wel remote, dan wel lokaal via ons laten werken. Dat netwerk opbouwen gaat grotendeels online, via Select, een nu al heel goed systeem, dat we momenteel ook nog verder ontwikkelen. We kijken natuurlijk ook naar partijen in het buitenland die ons die footprint kunnen bieden die we nodig hebben om daar verder te groeien.’

Elke dag heeft HeadFirst Group zo’n 16.000 professionals aan het werk (via een eigen organisatie van nog geen 300 mensen).

Doel dat ze daarbij voor ogen heeft is een ‘echte platformorganisatie’, met zoveel mogelijk gedigitaliseerde dienstverlening, en professionals die deel uitmaken van een community. Momenteel heeft HeadFirst Group elke dag zo’n 16.000 professionals aan het werk (via een eigen organisatie van nog geen 300 mensen). Een aantal dat afgelopen jaar met zo’n 1.000 groeide. En dat ook steeds meer dienstverlening kan verwachten. ‘Zo hebben we recent een nieuwe partij op het gebied van verzekeringen on demand aangehaakt, Alicia Benefits. Op die manier kijken we steeds: hoe kunnen we de beste partner voor de professional zijn?’

Place-to-go voor professionals

Juist door die dienstverlening wil HeadFirst steeds meer de place-to-go voor de professional worden, vertelt Van Happen. ‘Naast de grote contracten die wij met opdrachtgevers hebben natuurlijk. Maar dus ook omdat we focussen op het ontwikkelen van talenten, in de richting die de arbeidsmarkt vraagt. We hebben hier het overzicht daarvan. Dat is absoluut een voordeel van zo’n groot scala aan opdrachtgevers. Plus: we hebben een heel dossier van de professionals in kaart. Zo wordt die match steeds beter te maken.’

‘We hebben een heel dossier van de professionals in kaart. Zo wordt die match steeds beter te maken.’

Daarbij gaat het allang niet meer alleen om matching op basis van cv’s, benadrukt ze. ‘We weten allemaal dat je wat dat betreft verder moet kijken dan naar het verleden. Daar gaan we ons de komende tijd dan ook verder op richten. Ook dat is onderdeel van die data driven aanpak. Dat is spannend, maar het is wel het idee dat we willen brengen. Als je marktleider bent in het segment waarin wij ons begeven, dan moet je ook het goede voorbeeld geven, vind ik, maar ook eerlijk vertellen: dit zijn onze uitdagingen, zo pakken we dat aan.’

Meer weten?

Op 5 april vertelt Marion van Happen tijdens een keynote meer over de data driven aanpak van HeadFirst Group, tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Wout Withagen (Freshheads) over de kracht van platformen: ‘Kies je niche’

Als het gaat over de platformeconomie, dan kun je wel stellen dat Wout Withagen (1980) er vroeg bij was. Al 15 jaar is hij er op een of andere manier bezig met online marktplaatsen, eerst als een van de oprichters van Werkspot, later via concepten voor onder meer YoungCapital, en Centraal Beheer. Hij schreef er twee jaar geleden zelfs een boek over, samen met mede-ondernemer Joost Gielen: Bouw een succesvolle online marktplaats.

‘Zorg dat je iets vindt dat jij beter kunt dan anderen, en dat je dat vervolgens ook ownt.’

De belangrijkste les die hij in al die tijd heeft geleerd? ‘Dat je met techniek het verschil niet maakt’, zegt hij. ‘Bij platformen, en eigenlijk bij de ontwikkeling van vernieuwende digitale diensten in het algemeen, gaat het erom dat je dat doet vanuit dat ene onderscheidende dat jouw bureau beter doet dan anderen. Als je dát weet te vinden en ownt, geef je werkgevers en flexkrachten een overtuigende reden om specifiek voor jouw merk te kiezen.’

KlusCV

Het is die boodschap die hij ook 5 april zal verkondigen, als hij te gast is als spreker op Bureaurecruitment Live, het jaarlijkse evenement voor bureaurecruiters. De CEO van ‘innovatieversnellers’ Freshheads gaat dan in op hoe je een onderscheidende niche vindt, iets dat past bij het specifieke DNA van jouw bureau. Ook vertelt hij dan over het succes van YoungOnes, het flexplatform dat 5 jaar geleden is ontstaan onder de vleugels van YoungCapital, maar in 2021 al een recordomzet boekte van 38 miljoen euro, en het aantal gewerkte uren van aangesloten freelancers met 427% zag toenemen tot maar liefst 1.861.420, oftewel: meer dan 1.000 manjaren.

Flexplatform YoungOnes wist in 5 jaar tijd een jaaromzet van 38 miljoen euro op te bouwen.

Wout Withagen, Freshheads, YoungOnes

Via dat platform is hij sinds begin dit jaar ook betrokken bij bijvoorbeeld KlusCV, het initiatief van Martijn Arets om met 4 online platformen in de kluseconomie (YoungOnes. Charly Cares (oppas), Roamler (bouw en installatie) en schoonmaakplatform Helpling) een document te maken dat de in totaal meer dan 50.000 aangesloten platformwerkers gratis en vrijwillig moet helpen om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Met één druk op de knop kunnen zij hun eigen KlusCV downloaden: een gevalideerd bewijs van werkervaring via de platformen.

‘De rek is er nog niet uit’

Hoewel Withagen veel kansen ziet voor digitale platformen in de flexbranche, weet hij ook dat ze ‘slechts’ een middel zijn. ‘Het is belangrijk om verder te kijken dan je traditionele dienstverlening en kansen te spotten om je bestaande aanbod te verrijken, de potentiële markt te vergroten of bestaande klanten extra service en gemak te bieden. Platformen zijn zeer geliefd bij zowel werkgevers als flexkrachten, maar er zijn ook andere vormen van vernieuwende digitale diensten.’

‘Platformwerk is een innovatie die niet meer zal weggaan.’

De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) schreef in 2020: ‘Platformwerk is een innovatie die niet meer zal weggaan. Met de doorontwikkeling van platformtechnologie ontstaan nieuwe kansen, en zet de groei en impact van deze innovatie nog verder door.’

Dat merkt Withagen ook nog steeds. Hij vertelt bijvoorbeeld over de zelflerende algoritmes die YoungOnes hanteert, en die zorgen voor steeds betere matching. ‘Het begon heel straightforward met matching op regio. Maar nu de volumes toenemen, zien we bijvoorbeeld dat sommige mensen graag op zaterdag werken. Dan kunnen we ook het aanbod daarop afstemmen. Op basis van iemands gedrag, niet op basis van een cv of een vragenlijst of zo. Zo krijgen we klussen sneller gevuld. Dat is fijn voor zowel opdrachtgever als freelancer.’

Prettige wedstrijd

Hij wil maar zeggen: in het bij elkaar brengen van vraag en aanbod is een online platform eigenlijk onverslaanbaar. Al is kennis van een bepaalde branche wel onmisbaar, benadrukt hij. ‘Als je bijvoorbeeld iets in de zorg wil opbouwen, maar je weet niets van die sector, dan wens ik je een prettige wedstrijd. Maar als je weet hoe de hazen lopen, kun je aan beide kanten de behoeftes inschatten, en kun je veel beter een passend aanbod maken.’

‘Als je weet hoe in een branche de hazen lopen, kun je veel beter een passend aanbod maken.’

De ‘kracht van platformen, en de schaal die ze kunnen ontwikkelen’, het is een fascinatie die Withagen de afgelopen 15 jaar niet meer heeft losgelaten. Waarbij aan de ene kant de snelheid en gemak van groot belang zijn, maar aan de andere kant ook de betrouwbaarheid en bijvoorbeeld transparantie in pricing, zegt hij. En denk ook aan de reviews, die veel waarde toevoegen, ook in de wereld van recruitment.

‘Werving en selectie is gebouwd op matching, waarbij we elkaar het liefst in de ogen kijken. Het nadeel daarvan is echter: dat is niet zo schaalbaar. In mijn ogen kunnen persoonlijk contact en een platformen binnen een bureau dan ook prima naast elkaar bestaan. Bij de complexere vraagstukken biedt een recruiter of intercedent precies de vakkundige begeleiding die nodig is, terwijl je de meer panklare klussen selfservice via een platform kunt matchen.’

Mindshift nodig

Willen platformen in de arbeidsbemiddeling écht doorbreken, dan is nog wel een mindshift bij werkgevers nodig, benadrukt hij. ‘Er wordt bijvoorbeeld nog veel in vacatures gedacht. Terwijl veel activiteiten ook goed zijn op te delen in deelopdrachten. Denk aan een aannemer in de bouw. Die heeft vaak het liefst zijn eigen personeel. Maar daar zit veel traditioneel denken bij. Waarom zou je niet gewoon uitgaan van één plek waar de aannemer kan zeggen: dit is het project, zorg maar dat het gedaan wordt?’

‘Er wordt nog veel in vacatures gedacht, terwijl veel activiteiten goed zijn op te delen in opdrachten.’

Maar door de ontwikkeling van zo’n “opdrachten-economie” hebben platformen wel de wind steeds meer in de rug, denkt Withagen. Maar, zo onderstreept hij nogmaals, denk vooral niet dat je hier het verschil kunt maken met technologie. ‘Ik vergelijk het altijd met het uitzendstraatje van weleer, waarbij alle uitzendbureaus in dezelfde straat zaten, met vrijwel dezelfde etalage. Dan kun je dus alleen nog maar op prijs concurreren. En dat wil je niet. Zo is het ook met de platformen. Je moet zo’n platform opzetten rondom een unieke waarde van jouw bureau, dan kun je bijvoorbeeld ook een community eromheen bouwen. Juist in dat differentiëren moet je heel scherp zijn, vind ik. Je moet je eigen saus eroverheen doen. En dan liggen er nog heel veel kansen, daar ben ik van overtuigd.’

Meer weten?

Op 5 april vertelt Wout Withagen tijdens zijn keynote meer over de potentie van flexplatformen (zoals dat van YoungOnes), tijdens de vierde editie van Bureaurecruitment Live. Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live

Van vacature tot factuur: hoe ‘high tech’ en ‘high touch’ kunnen versmelten

Zelf vergelijkt hij het vaak met een treintje, met zoveel wagons erachter als je maar wilt. Van vacatures plaatsen tot facturen versturen; eigenlijk alle processen die bemiddelaars in hun werk kunnen tegenkomen, bieden ze bij PRO HRM geautomatiseerd aan. De klant bepaalt zelf wat ze daarvan willen inzetten. ‘Het is een treintje waar we heel goed over nagedacht hebben’, vertelt algemeen directeur Roel Dolkemade. ‘En dat alles volledig geïntegreerd, zodat je nooit meer een dubbele data entry nodig hebt.’

‘Het is een treintje waar we heel goed over nagedacht hebben.’

Dolkemade is op 5 april een van de sprekers op Bureaurecruitment Live. Samen met Lieke van Loon (van Werken in de Kempen) zal hij daar in een rondetafelsessie bespreken hoe je sterker kunt recruiten met ‘de synergie van High Touch en High Tech’, zoals ze het zelf noemen. Waar Van Loon vooral de ‘high touch’ aan de voorkant voor haar rekening neemt, is Dolkemade meer verantwoordelijk voor de high tech aan de achterkant. Maar pas op, benadrukt Dolkemade, voor een succesvolle organisatie zijn beide kanten even belangrijk. ‘We zijn letterlijk samen groot geworden.’

Waarde Propositie Canvas

Het snelgroeiende Werken in de Kempen is een van de bekendste succesverhalen van de bureaurecruitmentbranche van de afgelopen jaren. PRO HRM kent een minstens zo opvallende groei, bekroond met onder meer een aantal jaren een uitverkiezing tot FD Gazelle.

‘We hebben echt de behoeften, doelen en pijnen van onze klanten naar binnen gehaald.’

Waarna het ‘hele treintje’ aan systemen zelfs pas echt goed op gang kwam, vertelt Dolkemade. ‘Om je een idee te geven: we bestaan sinds 2008, en boden altijd al automatisering voor bemiddelaars. Maar die hele trein aan met elkaar geïntegreerde systemen hebben we eigenlijk pas sinds 1,5 jaar. We zagen de behoeften, doelstellingen en pijnpunten van intermediairs veranderen en hebben daar direct op ingespeeld. Intermediairs kunnen via PRO HRM nu alle benodigde systeem- en automatiseringsoplossingen verkrijgen, van website en ATS/CRM-systeem tot aan verloningssysteem. Daarbij ontwikkelen we mee met een veranderende markt- en klantbehoefte.’

Glaasje jus erbij

Het resultaat daarvan? Vergelijk het met een luxe ontbijtje, legt Dolkemade uit. ‘Het verlonen en factureren is het brood dat de intermediair bij ons inkoopt. Dat is eigenlijk de eerste levensbehoefte. Maar wij zorgen er daarnaast ook nog voor dat het brood luxe is belegd. Met ook nog een glaasje jus erbij. Met andere woorden: we proberen verder te denken dat standaard backoffice. Factureren en verlonen is de basis van de samenwerking. Maar we doen nog veel meer. Onze gedachte is: hoe zorgen we ervoor dat een intermediair kwalitatiever wordt, sneller kan groeien en zijn businessmodel beter kan ontplooien dan dat hij zonder partner zou kunnen doen?’

‘Je moet van goeden huize komen wil je dit zelf net zo goed kunnen doen.’

Dat zit hem in schaal, maar ook in expertise en focus, benadrukt hij. ‘Wij zijn degene die dit dedicated doen, voor heel veel partijen. We geloven daarbij erg in de best of breed-gedachte, dus dat elk systeem datgene doet waar het het best in is. Wij zorgen vervolgens dat de systemen optimaal samenwerken. Je moet als bemiddelaar van heel goeden huize komen en veel kennis en middelen kunnen inkopen wil je dit zelf net zo goed kunnen doen. We stellen de intermediair eigenlijk in staat om met state of the art-systemen te werken en ondersteunen hen zo optimaal bij wat zij het beste kunnen: de high touch in het recruitmentproces.’

Groeiversneller

Noem het een groeiversneller voor uitzend- en detacheringsbureaus, zegt Dolkemade. Waarbij de full-service backofficedienstverlening steeds verder uitbreidt. Waar houdt dat eigenlijk op, volgens hem? ‘In beginsel kun je zeggen: daar waar de klantbehoefte ophoudt. De intermediair is zelf primair aan zet als het gaat om acquisitie en recruitment.’

‘In beginsel kun je zeggen: het stopt voor ons pas daar waar de klantbehoefte ophoudt.’

‘Maar verder kunnen wij over heel veel dingen meedenken en systemen aanbieden’, vervolgt hij. ‘Als een intermediair ook zzp’ers of kennismigranten bemiddelt ondersteunen we daar ook bij. Daarnaast zijn we er voor de medewerkers van de bemiddelaar en dragen zo bij aan de invulling van goed werkgeverschap. We bieden onder meer gratis trainingen aan via onze PRO Academy, een kosteloze tool voor mentaal welzijn en een personeelsvoordeelwinkel. Allemaal zaken die voortvloeien uit de veranderende klantbehoeften die we zagen ontstaan.’

Geen afleiding

De backoffice van bemiddelaars is kortom een veel rijkere wereld dan velen zich op het eerste gezicht voorstellen. Het mag misschien niet de wereld zijn waar veel recruiters warm van worden, het kan wel het verschil maken in het succes. Een echte groeiversneller dus. Dolkemade: ‘De gemiddelde intermediair krijgt geen energie van de interpretatie van een cao, , inregelen van de verloning of het juist inschalen van medewerkers. Terwijl wij het leuk vinden om te kijken hoe je dat zo efficiënt mogelijk kunt inregelen.’

‘Er is vaak een causaal verband tussen waar je goed in bent en wat je graag doet.’

Er is vaak een causaal verband tussen waar je goed in bent en wat je graag doet, zegt hij. ‘De meeste intermediairs willen het liefst zoveel mogelijk contact met klanten en medewerkers. Ze willen bezig zijn met de business, de plaatsingen en bouwen aan het merk. Alles wat daaromheen zit leidt af, maar je moet het wel enorm goed geregeld hebben. Laatst vertelde een intermediair mij bijvoorbeeld dat hij elke dag start met het scannen van profielen en vacatures op verschillende kanalen. Toen vertelde ik hem dat daar systemen voor zijn die je dat overzichtelijk elke dag aanleveren. Een oplossing die wij kunnen aanbieden. Het is een klein voorbeeld, maar zo kijken wij ernaar. We maken het de intermediair zo makkelijk als mogelijk.’

Focus centraal

En dat betekent dus bijvoorbeeld dat PRO HRM ervoor zorgt dat onboarding van een kandidaat helemaal geautomatiseerd gebeurt, tot aan het tekenen van de arbeidsovereenkomst aan toe. ‘Geen gedoe met inscannen of papieren contracten meer’, aldus Dolkemade. ‘Contracten kunnen binnen enkele minuten opgemaakt, verstuurd en getekend worden door alle partijen. Dit is slechts een van de vele voorbeelden hoe een intermediair de administratieve en juridische zaken bij ons kan uitbesteden. Daarnaast zijn wij steeds meer een partner door mee te denken over onder andere marktontwikkelingen, benchmarking en business intelligence.’

‘Wij proberen ook meer echt partner te zijn, bijvoorbeeld op het gebied van business intelligence.’

Het gaat al met al veel verder dan de traditionele rol van de backofficeleverancier, schetst hij. Niet meer alleen processen automatiseren, maar ook steeds meer het ondersteunen van strategische beslissingen. We maken voor onze klanten belangrijke data inzichtelijk en kunnen adviseren over marges, groeikansen of nieuwe vestigingen.’

Meer weten?

Tijdens Bureaurecruitment Live op 5 april 2022 schuift Roel Dolkemade samen met Lieke van Loon (Werken in de Kempen) aan tafel bij dagvoorzitter Wim Davidse. Zij gaan dan samen in gesprek over ‘Sterker recruiten met de synergie van High Touch en High Tech’. Schrijf je dus nu in!

Bureaurecruitment Live

Lees ook