De grootste recruitmentklus ooit – en zo lijkt het Schiphol te lukken

‘Kippenvel.’ Toen Gusta Timmermans 5 november op Schiphol het contract tekende, besefte ze maar al te goed wat de impact was van wat ze deed. Ook Eric van Bourgonje herinnert het zich nog goed. ‘Dit soort uitdagingen is natuurlijk wel heel bijzonder. Toen ik die pen in mijn hand had om te tekenen, dacht ik wel: oké, Eric, hier hangt veel vanaf. Als we dit verknallen, dan verknallen we het wel voor heel Nederland. Zo hoog was de inzet wel. Maar mijn ondernemershart zei ook: als we dit fixen, dan is dat natuurlijk ook wel héél cool.’

Het personeelstekort op Schiphol was afgelopen jaar letterlijk wereldberoemd geworden.

Want het personeelstekort op Schiphol, dat was afgelopen jaar letterlijk wereldnieuws. De beelden van de lange wachtrijen staan bij velen op het netvlies gebrand. Schiphol, dat was hét schoolvoorbeeld geworden van recruitment dat niet op orde is. En nu werd aan hen beiden gevraagd het probleem bij de horens te pakken en voor eens en voor altijd op te lossen. Althans, iets specifieker: om voor 1 juni 850 beveiligers te vinden, voor de 5 beveiligingsbedrijven die Schiphol telt. En zo mensen weer een zorgeloze vliegvakantie in het vooruitzicht te kunnen stellen.

Hoopgevend persbericht

Zover is het natuurlijk nog niet. Het is nog geen 1 juni. En de teller staat nu nog niet eens op 500. Maar de instroom gaat nu zó hard, dat Schiphol het al wel aandurfde een hoopgevend persbericht naar buiten te brengen: in de meivakantie zal reizen weer volop mogelijk zijn. Een bericht waar Timmermans en Van Bourgonje ook niet meer zenuwachtig van worden, zeggen ze glunderend. ‘In het ergste geval zijn we eerder klaar’, aldus de eerste. En de tweede: ‘Als je het aanpakt zoals wij het doen, wordt het een number’s game. Dan kun je een vrij precieze prognose maken. En we zitten er nu zelfs al iets overheen.’

‘De kandidaat is koning. Alles eromheen moet in dienst van die kandidaat staan.’

Ze kenden elkaar eigenlijk nog niet voordat ze in november samen op Schiphol begonnen. Maar ze blijken complementair te zijn, zeggen ze nu 12 weken later. Van Bourgonje met zijn enorme kennis over hoe je online verschillende doelgroepen aanspreekt en laagdrempelig kunt laten solliciteren, Timmermans met haar kennis hoe je vervolgens voor die sollicitanten een snel en strak recruitmentproces inricht. En beide delen daarbij een gezamenlijke overtuiging: ‘De kandidaat is koning. Alles eromheen moet in dienst van die kandidaat staan’, zoals Van Bourgonje het uitdrukt.

Sneltreinvaart

De afgelopen 12 weken hebben ze als een sneltreinvaart beleefd. Hun bemoeienis met de luchthaven is te danken aan Natasja Freijer, die in juni vorig jaar als Hoofd Recruitment bij de Schiphol Group werd eh… ingevlogen, om het grote wervingsprobleem te lijf te gaan. Zij haalde Timmermans’ Recruitment Builders aan boord, en Van Bourgonjes Jobsrepublic. Bijzonder: de beveiliging is op de luchthaven uitbesteed aan 5 partijen: I-Sec, Trigion, G4S, CTSN en Securitas. Zij doen normaal zelf de werving. Maar omdat het probleem zó groot geworden was, besloot Schiphol het ook tot zijn verantwoordelijkheid te maken. En er dus een gezamenlijke opgave van te maken.

En zo begonnen Timmermans en Van Bourgonje begin november vanuit een voorheen leegstaande ruimte in The Base op Schiphol aan hun monsterklus. ‘Ik heb eerst zo snel ik kon (via Timetohire) 30 recruiters aangetrokken, die samen een belteam vormden’, blikt Timmermans terug. ‘Op 1 november heb ik met hen een kick-off gehad. Op 4 november hebben we een kick-off gehad met de recruiters van alle betrokken beveiligingsbedrijven. We zijn 6 november officieel gestart. En 7 november gingen we officieel live met onze eerste campagnes.’

Ping, ping, ping

Wat er toen gebeurde? ‘Het was bizar’, zegt ze. ‘Binnen een uur hadden we al de eerste kandidaten. Alsof ze erop zaten te wachten.’ Ping, ping, ping, doet Van Bourgonje het geluid van de binnenkomende mails na. En die storm is sindsdien eigenlijk niet meer gaan liggen, zegt hij. ‘We hadden na 11 weken 11.000 sollicitanten. Echt niet normaal. En we hebben het idee dat er nog lang geen grens aan zit. We zien de aantallen de laatste weken zelfs alleen nog maar groeien.’

‘Veel mensen hier hebben Schipholitis, wordt wel gezegd.’

Waar de Nederlandse luchthaven jarenlang een icoon was, bladderde vorig jaar het imago snel af. Iedereen herinnert zich de lange rijen, de witte tenten en de oproep om zeker 4 uur van tevoren aanwezig te zijn als je een vlucht moest halen. Maar werken op de luchthaven heeft ‘nog steeds iets magisch’, ziet Van Bourgonje ook. ‘Dat hoor je ook veel van de mensen die hier al langer werken. Ze hebben Schipholitis, wordt wel gezegd. Het is een 24/7-stad, die bruist. Als je eenmaal hier werkt, willen de meesten ook niet meer weg.’

Leukere baan

Hoe het hen lukte mensen wél aan te spreken, waar dat de afzonderlijke beveiligingsbedrijven maar niet leek te lukken? Een deel van het geheim zit hem volgens Van Bourgonje in je af te vragen: voor wie is dit een leukere baan dan ze nu hebben? ‘We gingen ervan uit: mensen hebben allemaal een baan. Maar geen beveiligingsbaan. En niet op Schiphol. Dus daar appelleren we aan. Schiphol is het meest internationale bedrijf van Nederland. Die nationaliteiten brengen we allemaal in beeld. We hebben 30 tot 40 mensen op de foto gezet, en die gekoppeld aan allerlei waardepunten voor kandidaten.’

word beveiliger op schiphol

We hebben 30 tot 40 mensen op de foto gezet, en die gekoppeld aan allerlei waardepunten voor kandidaten.’

Waardepunten? ‘Ja, denk bijvoorbeeld eraan dat ze hier een opleiding kunnen krijgen. Of de status die Schiphol nog altijd biedt. Of ‘s nachts kunnen werken, wat voor sommige mensen ook heel aantrekkelijk is. Zo hebben we direct honderden advertentievarianten gemaakt. Op basis van doelgroeponderzoek en de candidate journey kiezen we de relevante mediakanalen om hen te bereiken en verleiden tot solliciteren. En door de data die dat oplevert ook weer terug te vertalen, optimaliseren we het steeds, en krijgen we een campagne die steeds beter gericht is op die arbeidsmarkt. Wij doen dit ook niet voor het eerst, hè. We weten inmiddels precies wat je moet doen om mensen los te halen.’

Het andere deel van het geheim

Met dus vele duizenden actieve sollicitanten als resultaat. Actief gesourcet werd er namelijk niet. Maar wat doe je dan als je zoveel respons krijgt? Dan komt het andere deel van het geheim om de hoek kijken: ‘een superstrak recruitmentproces’, zoals Timmermans het noemt. ‘Ik heb gezegd: wij kunnen dit. Maar dat vereist wel glasharde opvolging en een backoffice die er ook echt staat. Het kon niet doorgaan op de manier zoals het ging. Als ik mijn naam hieraan wilde verbinden, dan moeten we het wel goed doen, zei ik. Dus: met een eigen recruitmentsysteem, en goede procesafspraken met alle betrokken partijen.’

‘Als ik mijn naam hieraan wilde verbinden, dan moeten we het wel goed doen, zei ik.’

Die afspraken kwamen er. Zo bleven de beveiligingsbedrijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor alle aannames, maar ging Timmermans’ team aan de slag met de voorselectie. ‘Dat heeft snelheid in het proces gebracht. Nu is het zo dat als je op 7 uur op zondagavond solliciteert, dat je dan binnen 10 minuten iemand aan de lijn hebt om met jou een aantal vragen door te nemen. Geen robot, maar een mens. Human interaction. Omdat we mensen een warm welkom willen geven, maar ook omdat er voor veel kandidaten vaak meer mogelijk is dan op het eerste gezicht lijkt.’

8 vinkjes

Beveiliger op Schiphol word je natuurlijk niet zomaar. Een specifieke opleiding of werkervaring is niet nodig. Maar je moet wel zowel het Nederlands als Engels machtig zijn, en je mag geen zichtbare tattoos of religieuze symbolen dragen. Ook moet je zowel een VOG als een VGB kunnen overleggen, en mag je niet verder dan 55 kilometer van de luchthaven wonen, tenzij er goed nachtvervoer beschikbaar is.

‘Het is bijna Open Hiring.’

Zo zijn er ‘8 vinkjes’ waar je aan moet voldoen. Maar Timmermans koos ervoor om sollicitanten daar niet meteen mee te vermoeien of af te schrikken. ‘We stelden in het begin aan de voorkant maar 3 vragen: naam, telefoonnummer en e-mail. Het is bijna Open Hiring. Nu vragen we al meteen iets meer, omdat het anders echt té veel kandidaten zijn. Maar we wilden het vooral kandidaat-vriendelijk houden. Dus als je solliciteert, krijg je meteen een leuke, uitnodigende mail. En je weet ook meteen of je op gesprek mag. En als we bellen, mag het dus ook geen kruisverhoor worden.’

Snelheid is key

Snelheid is in het hele proces key, benadrukken beiden. Timmermans: ‘Goede kandidaten komen meteen in het ATS. En daarna zo snel mogelijk op gesprek.’Van Bourgonje: ‘Wij kunnen campagne voeren wat we willen. Maar als ze dan op zondag solliciteren en ze moeten wachten tot donderdag om 11.00 ‘s ochtends voordat wij een keertje terugbellen, forget it. Je moet er bovenop zitten.’ Dat horen ze ook terug van kandidaten, vult Timmermans aan. ‘In de gesprekken vertellen ze vaak hoe positief verrast ze zijn dat ze meteen reactie kregen.’

gusta eric op schiphol

‘In de gesprekken vertellen ze vaak hoe positief verrast ze zijn dat ze meteen reactie kregen.’

Vanwege de schaal en de ervaring gaan de gesprekken momenteel steeds sneller, geeft ze aan. ‘De recruiters van de beveiligingsbedrijven houden hier hun gesprekken. Die duurden eerst gemiddeld een uur, nu al 3 kwartier. Zij leren daarin ook snel. En nu doen we ook al groepssessies. Dan nodigen we 20 kandidaten uit, die eerst een algemene presentatie krijgen, en daarna meteen met 5 à 6 duty managers in gesprek kunnen. Op zaterdag hebben we zelfs een groepssessie met 40 kandidaten.’

Van 8 weken naar 10 dagen

Qua snelheid zat de grootste angst trouwens bij de verplichte screening door de AIVD, vertelt Timmermans. Daar staat normaal 8 weken voor. ‘Maar die werken gelukkig ook mee, en doen dat nu binnen 9 tot 10 dagen. Dat is heel fijn. De meeste mensen die we werven hebben nu ook al een baan. Die hebben dus een opzegtermijn. Als die af is, zijn ze nu al gescreend, en kunnen ze zo beginnen.’

‘We leggen echt de rode loper voor kandidaten uit.’

Het is deel van de ‘vijfsterren-treatment’ die kandidaten krijgen, aldus Van Bourgonje. ‘We leggen echt de rode loper voor ze uit. Mensen worden het sollicitatieproces in ‘gecoacht’, krijgen tips, een nette afwijzing als het niet lukt. Daar maak je gewoon verschil mee. Als we ze afwijzen, routen we kandidaten ook rechtstreeks door naar andere bedrijven hier, naar andere werkenbijsites op de luchthaven. KLM staat daarbij bovenaan, maar ook Axxicom, Swissport, alle schoonmaakbedrijven, het staat er allemaal in.’

Van 9 tot 9

En wat ook belangrijk is: keuze. Kandidaten die solliciteren mogen uit de 5 deelnemende partijen 2 bedrijven kiezen waarmee ze een gesprek willen. Gemiddeld doen ze dat met 1,2 bedrijf, zo blijkt. Het centrale recruitmentteam helpt de kandidaten aan de telefoon met die keuze wat volgens hen het beste bij hen past. Dat is echt uniek aan deze campagne, zegt Timmermans: ‘Sommigen willen alleen buiten werken, sommigen alleen bij de passenger lanes. Wij weten waar welk bedrijf de focus heeft.’

‘Voor ons is het misschien massa. Maar de kandidaat mag daar niets van merken.’

Timmermans’ recruitmentteam werkt nu ‘van 9 tot 9’, zeven dagen per week door. Ook met de Kerstdagen ‘hebben we volop doorgehaald. Er wordt vaak gedacht: met Kerst solliciteren mensen niet. Nou, wij hebben gemerkt dat dat niet opgaat. Alleen op Nieuwjaarsdag waren we een dagje dicht.’ Met helder ingerichte dashboards en alle taken op het bord uitgeschreven is het echt een soort recruitmentmachine geworden, zegt ze. ‘Maar wel met een menselijke touch. Voor ons is het misschien massa. Maar de kandidaat mag daar niets van merken. Dat is denk ik ook de kracht van wat we hier doen.’

16 miljoen views

De honderden advertentievarianten van Van Bourgonje bereikten de afgelopen weken 2 miljoen mensen. Het leidde tot 16 miljoen views. Maar het is niet alleen de massa die volgens hem het werk doet, maar ook de optimalisatie die daarop volgt. ‘We bereiken mensen steeds beter met een gepersonaliseerd verhaal. We weten wat dat betreft aan welke knoppen we moeten draaien. Als kandidaat krijg je het verhaal van iemand die jij had kunnen zijn, met een waarde die bij jou past. Daardoor halen we een enorm hoge conversie.’

‘Slechts zo’n 20% van de leads komt uiteindelijk ook op een interview.’

Ondanks de relatief lage eisen, vallen in de selectie vervolgens nog wel veel mensen af, aldus Timmermans. ‘Slechts zo’n 20% van de leads komt uiteindelijk ook op een interview. Van hen krijgt 45% de “intentie om aan te nemen”. En van hen begint uiteindelijk zo’n 30 à 35%.’ Dus zelfs in de laatste fase is er nog een behoorlijke uitval. ‘Maar je moet beseffen: het is een bijzondere doelgroep. In de laatste fase moeten ze bijvoorbeeld nog hun papieren inleveren. Deze doelgroep vindt dat soms een lastige stap.’

Een soort firewall

Maar de selectieve aanpak is het waard, aldus Van Bourgonje. ‘Vrijwel alle mensen hebben gewoon een hekel aan solliciteren. Dus waarom zou je het ze meteen moeilijk maken? Als ik van bedrijven hoor dat ze een personeelsprobleem hebben, en ik klik dan op hun website denk ik heel vaak: ja, dat snap ik wel. Ze bouwen meteen een soort firewall in het kennismakingsproces, dat je meteen je hele doopceel moet lichten. Dat wil je toch niet? Bedrijven die dit snappen, zijn de winnaars op deze arbeidsmarkt.’

eric van bourgonje gusta timmermans schiphol

Het is allemaal echt niet zo ingewikkeld, zegt hij. ‘Schiphol heeft hier gezegd: we hebben een groot probleem. Dat gaan we ook op een grote manier oplossen. En dus is er een businesscase gemaakt, en dan kan het gewoon uit. Je rekent uit wat het kost als je die mensen niet hebt. En dat zet je dan in voor je recruitment. Het enige probleem: heel veel bedrijven maken die businesscase niet. De grap is: je hoeft maar een heel klein beetje beter te zijn dan je concurrenten op de arbeidsmarkt. En dat is vaak eigenlijk zó makkelijk.’

Salaris omhoog

In die zin is de wervingsuitdaging op Schiphol ook een soort testcase voor heel recruitment in Nederland. Want als nu blijkt dat het hier kan, dan kan het overal, zo is de gedachte. ‘Bedrijven die recruitment op 1 zetten, hebben geen probleem’, zegt Van Bourgonje dan ook stellig. Alhoewel hij ook de eerste is om toe te geven dat de omstandigheden ook meehielpen. Het salaris van de beveiligers is structureel verhoogd, in de werktijden is nu ook meer mogelijk. ‘In het oude rooster waren hier wel 70 verschillende startmomenten, dat is teruggebracht tot 10. Dat is veel fijner voor werknemers.’

‘Eerlijk belonen. Goede werktijden. En welke reistijden mogen daarbij passen? Dat is allemaal aangepakt.’

Schiphol heeft echt de turn gemaakt, zegt Timmermans. ‘Ze hebben goed werkgeverschap belangrijk gemaakt – en gezegd wat dat betreft ook verantwoordelijk te zijn voor partners en toeleveranciers. CEO Ruud Sondag die zei: “We hebben een zorgplicht voor de hele luchthaven en alle 60.000 mensen die hier werken. Zijn we niet doorgeslagen in efficiency?” Dat heeft natuurlijk zeker geholpen. Eerlijk belonen. Goede werktijden. En welke reistijden mogen daarbij passen? Dat is allemaal aangepakt.’

Ophef

Alhoewel die maximale reistijden vorig jaar nog wel weer tot ophef leidden. ‘Sollicitanten worden afgewezen omdat ze te ver weg wonen’, kopte De Telegraaf in oktober nog met chocoladeletters. ‘Het is een van de redenen geweest om de human interface ertussen te zetten. Met die 55 kilometer wil Schiphol mensen in bescherming nemen, dat ze niet te lang onderweg zijn. Maar vaak is er toch wel meer mogelijk, wat alleen mensen kunnen inschatten. Die flexibiliteit in het hele proces is zó belangrijk.’

‘In het begin was het heel veel afstemmen, maar nu is het echt een gezamenlijke aanpak.’

Het leidde twee weken geleden tot een nieuw artikel in de Telegraaf, maar nu over ‘het wonder van Schiphol‘. Al is de luchthaven er natuurlijk nog niet. Bij de LVNL zijn ook nog personeelsproblemen, net als het grote tekort bij de bagageafhandelaars. ‘Maar daar zijn we natuurlijk nu ook naar aan het kijken’, aldus Timmermans lachend. Want het gezamenlijk belang van de hele luchthaven staat voorop. Dat is juist ook iets wat deze campagne volgens haar zo’n succes maakt. ‘Het is niet meer wij/zij, er is nauwelijks concurrentie onderling tussen de beveiligingsbedrijven. In het begin was het heel veel afstemmen, maar nu is het echt een gezamenlijke aanpak. Ze zien het voordeel en het succes.’

De volgende stappen

Wat zijn de volgende stappen nog? ‘Binnenkort komen er een aantal commercials voor YouTube’, vertelt Van Bourgonje. ‘Ten opzichte van een bepaald aantal aspiranten moet je een bepaald aantal gediplomeerde beveiligers op de vloer hebben. Daarom gaan we nu ook een speciale campagne voor gediplomeerden doen. En we richten ons nog meer op vrouwen. Er is een vrouwentekort, omdat vrouwen alleen door vrouwen mogen worden gefouilleerd. En we gaan ons nog meer richten op hbo/wo-studenten. Een lucratieve doelgroep, die vaak bereid is op andere tijden te werken.’

‘We hebben natuurlijk een schat aan kandidaten en data.’

Timmermans zegt ook ‘erover na te denken’ hoe afgewezen kandidaten nog beter te kunnen helpen richting andere bedrijven op Schiphol. ‘We hebben natuurlijk een schat aan kandidaten en data. Uit naam van Schiphol zou op dat gebied best iets meer mogelijk moeten zijn. Daarover zijn we nu in gesprek.’ Het grote doel? ‘Dat iedereen op Schiphol weer met een glimlach rondloopt. Dat is wat ik wil. Onze missie is om zoveel mogelijk mensen in een betere baan te krijgen, waar ze gelukkig van worden. Als je hier met beveiligingsmedewerkers praat, zijn ze allemaal supertrots op hun werk. Dat gun je toch iedereen?’

Lees ook

Dit is hoe de KVK investeert in internationaal IT-talent

Op het blote oog zijn internationale kandidaten misschien niet de eerste logische keuze voor KVK, ook bekend als: de Kamer van Koophandel. Immers: bij de semi-overheidsorganisatie móét Nederlands de voertaal zijn. En tóch heeft men ervoor gekozen om internationale kandidaten op te nemen in de talent pool. De reden? ‘Om op middellange en lange termijn succesvol te blijven’, vertelt Caroline Hulshoff, sinds eind 2021 coördinator International Recruitment bij KVK.

‘Wil de expat hier slechts enkele jaren wonen? Dan is een internationaal bedrijf passender.’

kvk caroline hulshoffHoe doe je dat, mensen van buitenaf in je volledig Nederlandse organisatie opnemen? ‘Vooral door aandacht te hebben voor de vraag: hoe laten we internationaal talent succesvol landen in hun functie?’, legt ze uit. ‘Ons antwoord daarop: door hen goed te begeleiden bij het wervingsproces en de onboarding!’ Dat begint al vroeg in het proces”, vertelt ze. ‘We toetsen bijvoorbeeld of sollicitanten de ambitie hebben om langer in Nederland te blijven. Is dat het geval, dan zijn wij een goede werkgever om te beginnen. Maar de KVK is ook duidelijk: wil de expat hier slechts enkele jaren wonen? Dan is een internationaal bedrijf passender.’

Van school tot Burgers van de Wereld

KVK richt zich met name op Highly skilled migrants (HSM’ers), die zich binnen én buiten Nederland bevinden. Wordt een expat eenmaal aangenomen bij de KVK? Dan zet Hulshoff – je begreep het misschien al – een uitgebreid onboarding-programma in gang, om te zorgen dat de mensen hier ook kunnen aarden. ‘Bij de KVK helpen we tijdens de pre-boarding al met een aantal zaken’, legt ze uit. ‘Bijvoorbeeld met de visumaanvraag, een 30%-regeling tot verhuizing en het zoeken van een school voor de kids.’

‘Tijdens de maandelijkse bijeenkomst wordt niet over werk gepraat, maar juist geïnvesteerd in elkaar leren kennen.’

En daarna? ‘De eerste 12 maanden ontvangen ze een internationaal onboardingsprogramma’, vervolgt ze. ‘En is er één keer per maand een interne ‘Burgers van de wereld’- bijeenkomst. Daarin wordt niet over werk gepraat, maar juist geïnvesteerd in elkaar leren kennen. Dat gebeurt in een oer-Nederlandse omgeving, daar zijn we trots op.’

Niet alleen praktische zaken

Het moge duidelijk zijn: het werk van Hulshoff blijft niet beperkt tot het regelen van praktische zaken – de coördinator zorgt er ook voor dat internationaal talent prettig meedraait op de werkvloer. ‘Een goede pre- en onboarding hebben immers een positieve invloed op werkplezier en behoud van talent. Als een nieuwe werknemer uit het buitenland binnenkomt, ga ik dan ook in gesprek met diens leidinggevenden en collega’s’, vertelt ze. ‘Die gesprekken zijn gericht op culturele verschillen, communicatiepatronen, en kennis van Nederlandse en Engelse taal.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat al die zaken een positieve impact hebben op het behoud van ons internationaal IT-talent.’

Tijdens een persoonlijk onboarding-gesprek brengt ze daarnaast in kaart welke andere kwesties er spelen, vervolgt ze. ‘En daarna houd ik de vinger aan de pols. Dat doe ik door ieder kwartaal een persoonlijk incheck-gesprek te voeren. En ook niet onbelangrijk: de HSM’ers bij KVK volgen een gepersonaliseerde Nederlandse taalcursus, met als doel na het eerste jaar het Nederlands op B1-niveau onder de knie te hebben. Ik ben ervan overtuigd dat al die zaken een positieve impact hebben op het behoud van ons internationaal IT-talent.’

Nog een voordeel: meer diversiteit

Toen Hulshoff in haar functie begon, bevond international recruitment zich bij KVK nog in de pilotfase. ‘Inmiddels is internationale recruitment een integraal onderdeel van ons HRM-proces’, besluit ze trots. ‘En dat zie je terug op onze werkvloer: op dit moment zijn 20 van de 500 mensen op onze IT-afdeling afkomstig uit het buitenland.’

‘Momenteel komen 20 van de 500 mensen op onze IT-afdeling uit het buitenland.’

‘Dat is natuurlijk goed voor onze talentpool, die is hierdoor een stuk groter’, aldus Hulshoff. Maar dat is niet de enige reden dat de KVK inzet op internationaal talent, vertelt ze. Het andere voordeel? Investeren in expats levert een divers team op. ‘En in mijn ogen bewerkstelligen dat soort teams die bestaan uit mensen met meerdere achtergronden betere resultaten dan een homogene groep.’

Meer weten?

Op 14 februari vindt het allereerste Congres over de Internationalisering van de Arbeidsmarkt ooit plaats in Nederland. Op die dag ook profiteren van de inzichten van Caroline Hulshoff en andere experts? Klik dan hier voor meer informatie, of om je meteen in te schrijven.

Congres Internationalisering

Kun je met gratis gastcolleges mbo’ers beter voorbereiden op de arbeidsmarkt?

Hoe werkt een drone? Waarom gaat heel Nederland over op glasvezel? En hoe kun je vlees het best bereiden? Het zijn zomaar een paar vragen waar mbo’ers mee kunnen zitten. En dankzij Arjan Elbers kunnen ze er nu ook antwoord op krijgen, via de gratis gastcolleges die hij met zijn vorig jaar opgerichte stichting Guruz aanbiedt. Tijdens de webinar week van volgende week geeft hij er een uitgebreid webinar over. Hier alvast een voorproefje.

> Waarom mbo’ers?

‘De buzz om het mbo heen is steeds sterker aan het worden. Minister Robbert Dijkgraaf die voor ze in de bres springt, Arjan Lubach die het behandelt in de Avondshow en Eva Jinek die de stijgende mbo-salarissen in haar talkshow bespreekt. Maar mbo Nederland is nu nog niet voldoende afgestemd op de “echte” arbeidsmarkt, denk ik. De wereld om het mbo heen gaat veel sneller dan het mbo-onderwijs zelf.’

‘Met de stichting Guruz als missing link willen we het Nederlandse mbo beter maken en helpen we tegelijkertijd het bedrijfsleven met hun employer branding in deze doelgroep. Samen versterken we het mbo-imago, zo is de bedoeling. We willen echt het mbo rocken, dat is het hogere doel.’

> Wat doet Guruz?

‘Op dit landelijke platform verzamelen we online gastcolleges van 20 minuten van bedrijven, speciaal gemaakt voor mbo. Zo kunnen bedrijven doorlopend hun kennis delen met de hele doelgroep. Hoe zit die energietransitie nu eigenlijk in elkaar? Wat is de circulaire economie? Hoe programmeer je nu een robotarm en hoe ziet de toekomst van drones eruit? Deze gastcolleges – en nog vele honderden anderen – worden speciaal gemaakt door Nederlandse bedrijven voor het mbo.’

Deze Nederlandse bedrijven delen niet alleen hun kennis, maar laten ook meteen zien wat voor aantrekkelijk werkgever ze zijn voor de mbo-doelgroep. Bedrijven betalen voor een productie en alle mbo-scholen van Nederland kunnen onbeperkt gratis gebruik maken van de online gastcolleges. Die zijn overigens niet commercieel, maar wel 100% gebrand in je eigen huisstijl. Zo leert het mbo hoe de echte wereld werkt, terwijl de doelgroep ook organisaties van binnen ziet.’

> Je doet eerst alleen techniek. Waarom?

‘We kunnen maar één sector tegelijk servicen. Maar na de technieksector zullen de zorg en vele andere sectoren ongetwijfeld volgen. De komende jaren zullen de tekorten niet zitten bij hbo- en WO-opgeleide managers en coaches, maar bij mbo-opgeleide techneuten, verzorgenden en bouwvakkers. De mbo’ers vormen de gouden generatie waarin de arbeidsmarkt grote tekorten de komende jaren heeft.’

> Wat kunnen we verwachten van je webinar?

‘In het webinar volgende week willen we diep in deze doelgroep duiken. Wie zijn ze, wat doen ze en hoe kijkt de doelgroep zelf naar het mbo? Wat is het imago van het mbo op de arbeidsmarkt? Welke aannames hebben wij over mbo’ers? Hoe bereik je deze doelgroep? En hoe kun je ze echt helpen tijdens hun studie? Verwacht een stuk inzicht en daarnaast ook concrete tips en tricks voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie in de mbo-doelgroep. Oftewel: hoe breng je jouw employer brand in een vroeg stadium tot in de haarvaten van het mbo?’

> Wat is jouw drive om dit te doen?

arjan elbers recruiters united voorzitter‘Na ruim 20 jaar recruitment – waarvan 13 jaar als ondernemer – en 15 jaar in de Raad van Advies in het mbo wilde ik iets doen met zingeving in mijn wereld van arbeidsmarkt en recruitment. Het is mijn persoonlijke missie om het mbo en het bedrijfsleven veel beter op elkaar te laten aansluiten en het imago van het mbo stevig op te halen! Dit wordt mijn verhaal!’

Meer weten?

In de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy is volop aandacht voor de werving van mbo’ers. Op woensdag 8 februari geeft Arjan Elbers een webinar hierover. Meer informatie vind je hier.

Inschrijven

byner jobrock webinar week

Crisis in flex? Zó pak je de controle terug

Hoe succesvol zijn jouw recruitmentmarketingcampagnes? Hoe staat het met de doorstroompercentages van professionals die via jouw bureau aan de slag zijn en heb je inzicht in het tussentijdse verloop? Waar zitten de verbeterpunten? En wat zijn nu écht de acties waarmee je het verschil maakt? Alles begint bij grip en inzicht, zeggen Frank Gielen en Rob Boersma. En dat is precies wat ze beloven met respectievelijk Byner, het snelstgroeiende platform voor bureaus in de flexbranche en recruitment marketing automation toolkit Jobrock.

‘Alles begint bij grip en inzicht.’

Focus op data is niet alleen belangrijk voor het recruitmentgedeelte, maar in de hele, end-to-end talent journey. ‘Zodat je weer aan het roer van je business staat, en tijdig kunt bijsturen naar succes’, aldus Gielen (foto).

Kennis is macht

De huidige tijd heeft voor de flexbranche behoorlijk wat uitdagingen. Er dreigt een economische crisis, de arbeidsmarktschaarste houdt aan, het verloop en de concurrentie zijn groot, de regelgeving neemt toe en de verwachtingen van klant en talent zijn hooggespannen. Logisch dus dat bureaus alles uit de kast willen trekken, met als gevolg dat veel recruiters kampen met overbelasting en burn-out klachten.

Logisch dat bureaus alles uit de kast willen trekken, maar gevolg is dat veel recruiters kampen met overbelasting.

Frank Gielen, mede-oprichter van Byner, herkent dit beeld vanuit zijn praktijk. ‘Wij komen dagelijks over de vloer bij grote en kleine bureaus in detachering, uitzenden en werving & selectie. Om relevant te blijven en voorop te lopen, verzinnen ze allerlei campagnes, maar wat vaak ontbreekt is visie en overzicht. En daar zetten we met Byner sterk op in. Kennis is macht. Met de juiste data en inzichten krijg je weer grip op je business. En belangrijker: het helpt je om niet alleen terug te blikken, maar ook vooruit te kijken en tijdig bij te sturen als dat nodig blijkt.’

Eerst inzicht, dan actie

Jobrock-directeur Rob Boersma (foto) sluit zich daarbij aan: ‘De financiële data, die hebben bureaus wel op orde. Maar wat vaak ontbreekt, is reporting en dashboards die inzicht geven in de cruciale data in de hele journey, in alle processen, van recruitmentmarketing en ATS, tot planning & inzet en backoffice.’

‘Kennis is mooi, maar het gaat er natuurlijk om wat je ermee doet.’

Gielen knikt heftig: ‘Kennis is mooi, maar het gaat er natuurlijk om wat je ermee doet. Vaak worden campagnes wel gemeten, maar pas achteraf. Dan loop je dus altijd achter de feiten aan. Het is belangrijk om direct na de lancering van een actie te starten met monitoren. Met onze realtime dashboards zie je precies waar je staat en wat wel en niet werkt. Zodat je meteen kunt bijsturen als iets niet lekker loopt. Hierdoor houd je continu een vinger aan de pols. Dit houdt je flexibel en geeft tegelijkertijd enorme rust, omdat je weet dat je de juiste dingen doet en wat het oplevert. Je bent weer in control.’

Slimme automations

Byner en Jobrock hebben een strategisch partnership, waardoor bureaus in het gehele end-to-end proces profiteren van innovatieve recruitment marketing tools en automations. ‘Enorm waardevol’, aldus Rob Boersma. Allereerst omdat je recruitment marketing campagnes kunt koppelen aan je ATS, compleet met alle relevante dashboards. En dankzij slimme automations kun je nog veel meer bereiken, met minimale inspanning, zegt hij.

‘Staar je niet alleen blind op de happy flow.’

Denk bijvoorbeeld aan NPS-metingen, waarmee je feedback vraagt en de tevredenheid van talenten en professionals peilt. ‘Dat kun je natuurlijk aan het eind van een opdracht doen. Maar je kunt dit zoveel waardevoller inzetten’, aldus Boersma. ‘Door regelmatig in contact te zijn en feedback op te halen in verschillende touchpoints van de talent journey achterhaal je exact die punten waarmee je echt impact gaat maken.’

‘Durf ook feedback te vragen aan kandidaten die je hebt afgewezen.’

‘Precies, en dan hebben we het niet alleen over het meten van de NPS bij de happy flow, de aangenomen kandidaten’, vult Frank Gielen enthousiast aan. ‘Durf ook feedback te vragen aan kandidaten die je hebt afgewezen, en aan professionals die na afloop van of halverwege een opdracht afscheid hebben genomen.”

Ambassadeurs kweken

‘Het klinkt misschien als veel werk, maar met automations richt je dit soort acties heel eenvoudig in’, zegt Boersma. ‘En het levert je een schat aan waardevolle inzichten op waarmee jij de talent journey kunt verbeteren. Bovendien bouw je met deze aandacht en belangstelling structureel aan een hechte relatie met talent. En daarmee kweek je tegelijkertijd meer ambassadeurs voor jouw bureau.’

‘Het klinkt misschien als veel werk, maar met automations richt je feedback heel eenvoudig in.’

‘Zulke ambassadeurs en referrals, dus kandidaten die bij je binnenkomen door mond-tot-mondreclame van je werknemers, relaties of eerdere sollicitanten, zijn heel belangrijk, voegt Gielen. Dat levert namelijk bovengemiddeld vaak goede medewerkers op – die bovendien lang bij je blijven. En als kers op de taart: hun cost per hire is gemiddeld lager dan die van kandidaten uit andere recruitmentbronnen. ‘Een absolute aanrader dus om hierop in te zetten.’

Meer weten?

Ben jij benieuwd hoe je als bureau in Detachering, Uitzenden, Werving & Selectie meer grip en inzicht krijgt op je business en aan welke knoppen je moet draaien om écht stappen te zetten? Meld je dan aan voor het webinar Crisis? In Control van de Werf& Webinar Week – meer informatie vind je hier.

Inschrijven

byner jobrock webinar week

Met deze methoden houd je het sollicitatiegesprek vooroordeel-vrij

Wil je jouw sollicitatiegesprek vooroordeel-vrij hebben? Dat wil Marit van den Broek ook. En dus deed ze er recent kwalitatief onderzoek naar voor haar master-studie. Haar hoofdvraag: hoe kun je bias het best vermijden in recruitmentprocessen, en dus ook in gesprekken met kandidaten? De conclusie: niet alleen dat je er dan goed aan doet om voor een gestructureerd interview te kiezen – oftewel: dat je elke kandidaat dezelfde vragen stelt. Het is volgens haar bovendien slim om met een scorekaart te werken. Zo beoordeel je elk antwoord immers aan de hand van dezelfde metrics.

‘Vooroordelen voeren nu nog de bovenhand binnen recruitment.’

Dat de recruitmentsector deze beide vooroordeel-blokkerende methoden goed kan gebruiken, staat buiten kijf, aldus Van den Broek (foto). ‘Dat komt omdat 9 van de 10 bedrijven in Nederland het sollicitatiegesprek bij selectieprocedures inzetten’, vertelt ze. ‘Maar uit mijn interviews met recruiters blijkt tegelijkertijd dat een meerderheid weinig doet om bij die gesprekken bias te vermijden. Daar kleeft een risico aan: je kiest op die manier namelijk al snel voor de kandidaat die jij het leukst vindt. En dat is niet per se de kandidaat die het beste bij de vacature past.’

  • Heb jij zelf ook bias of vooroordelen? Hier kun je een korte test doen!

Niet hun eigen schuld

Dat recruiters hun vooroordelen vaak in de weg van een goede selectie laten staan, is overigens niet hun eigen schuld, voegt Van den Broek toe. ‘Mensen zijn nu eenmaal niet zo rationeel als we vaak denken. We nemen de hele dag door onbewust beslissingen – zo raken onze hersenen niet oververhit. Maar laat je als recruiter je hersens dat ook doen tijdens de eerste seconden van een sollicitatiegesprek? Dan staat de kandidaat tegenover je al meteen met 1-0 voor, of met 1-0 achter – afhankelijk van wat jij zojuist onbewust besloten hebt.’

‘Mensen zijn nu eenmaal niet zo rationeel als we vaak denken.’

En dat zou onterecht zijn, benadrukt ze ook. Wil je de score gelijktrekken? Dan doe je er dus goed aan om de methoden uit haar onderzoek in te zetten. Structureel interviewen dus. En werken met scorekaarten. En weet daarbij dat je je niet alleen op één van de genoemde technieken kunt concentreren, waarschuwt ze. ‘Het beste is om ze allemaal te gebruiken: ze vullen elkaar namelijk aan. Zorg er daarnaast voor dat je de methoden consequent toepast, en dat ze stuk voor stuk draagvlak binnen je organisatie hebben.’

Vergeet de onderbuik

Het is bij sollicitatiegesprekken daarnaast belangrijk dat je niet te veel op zoek gaat naar zaken die jij met je kandidaat gemeen hebt, aldus Van den Broek. ‘Lastig misschien, want vooral nu de arbeidsmarkt zo krap is, is het verleidelijk om dat wél te doen. Je wilt tenslotte dat die kandidaat zich bij jou thuis voelt, en voor jouw organisatie komt werken – je gaat dus op zoek naar die ‘klik’. Maar slaat je potentiële werknemer aan op jullie overeenkomsten? Dan doe jij dat onbewust ook! En natuurlijk is het leuk dat jullie allebei van bijvoorbeeld tennis en spaghetti houden. Maar dat wil nog niet zeggen dat die kandidaat ook goed is in z’n werk.’

‘Leuk dat jullie allebei van tennis en spaghetti houden. Maar dat maakt die kandidaat nog niet goed in z’n werk.’

Veel lezers vinden het misschien prettig om een goed ‘buikgevoel’ bij een kandidaat te hebben. Dat sentiment kan Van den Broek zich voorstellen. Maar, zo weet ze ook, ‘je onderbuik heeft het soms fout – het kan er zelfs voor zorgen dat je iemand aanneemt, zonder dat je goed kunt beargumenteren waarom je dat doet. Dat fenomeen treedt onder andere op als je iemand werft op basis van een stereotype. Of op basis van een indrukwekkend cv, zonder dat je test of de kandidaat ook bij jouw organisatie past. Dat heet het halo-effect.’

Niet goed voor de diversiteit

Door alleen naar je onderbuikgevoel te luisteren, neem je (te) vaak mensen aan die op jou lijken, zegt ze. Ze hebben waarschijnlijk dezelfde achtergrond, ongeveer dezelfde interesses en lossen problemen precies op zoals jij dat zou doen. ‘Niet goed voor de diversiteit binnen je bedrijf, dus.’

Je schiet jezelf in de voet, als bias een rol in jouw recruitmentproces speelt.’

Nog steeds niet overtuigd? Besef dan dat je jezelf in de voet schiet, als bias een rol in jouw recruitmentproces speelt, vertelt ze. Kijk naar de arbeidsmarktkrapte. ‘Organisaties waar vooroordelen de ruimte krijgen in werving- en selectieprocedures, laten zich leiden door de leeftijd, gender en etniciteit van hun kandidaten. Maar filter je die bias eruit? Dan wordt de vijver waaruit je kunt vissen opeens stukken groter. Wist je dat uit recent onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat we in Nederland kandidaten nog altijd vaak afwijzen op basis van hun etniciteit? Dan maak je het jezelf wel erg lastig om vacatures in te vullen.’

Meer nodig dan goed gesprek

Heb je als recruiter, én als organisatie, de vooroordelen uit je sollicitatiegesprekken geëlimineerd? Zelfs dan kun je nog niet achteroverleunen, aldus Van den Broek. ‘Er is simpelweg meer nodig. Kijk kritisch naar je hele recruitmentproces: krijg je daarmee überhaupt mensen uit andere achtergronden aan je sollicitatietafel? Nee? Ga daar dan mee aan de slag! Schrijf inclusieve vacatureteksten, en geef kandidaten de mogelijkheid om anoniem te solliciteren. Daarnaast is het belangrijk dat je een commissie aanstelt die je betrekt bij de selectieprocedure, en dat alle stakeholders in het proces een diversiteitstraining krijgen.’

‘Zijn jouw arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld wel inclusief?’

En zelfs daarmee is de kous nog niet af, vertelt ze tot slot. ‘Een divers team samenstellen is één. Maar de mensen die je binnenhaalt moet je ook zien te behouden – en dat is een ander verhaal. Zijn jouw arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld wel inclusief? In andere woorden: kan iemand met een bepaalde religie vrij krijgen op dagen die daarvoor belangrijk zijn? Of moet hij per se met Pinksteren thuisblijven, omdat we dat in Nederland traditioneel nu eenmaal zo hebben geregeld hier?’

Meer weten?

Marit van den Broek werkt als Recruitment en hr-consultant bij Compagnon en geeft trainingen bij de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie. Benieuwd hoe jij de methoden uit haar onderzoek kunt inzetten? Stuur haar dan een berichtje via LinkedIn om haar volledige onderzoek op te vragen. Ook interessant: deze 3 artikelen die ze eerder over ‘bias’ in het sollicitatiegesprek schreef (1, 2 en 3).

Lees ook

Over zeven biases in recruitment:

Primeur: het eerste recruitmentbureau met een eigen employer branding-campagne

Géén mensen die van een roltrap afkomen. Ook géén mensen aan tafel. Of pratende hoofden. En al helemaal geen stockbeelden. Of pingpongtafels en vrijmibo’s. Toen ze bij HetRecruitingKantoor beseften dat ze vanwege een ‘redelijk stevige wervingsdoelstelling’ behoefte hadden aan een recruitmentcampagne, stond voor hen één ding voorop: wegblijven van de clichés en standaard aanpakken. ‘We wilden ons verhaal echt op een andere manier vertellen’, aldus Koen Roozen.

‘We wilden ons verhaal echt op een andere manier vertellen.’

En zo ontstond eind vorig jaar waarschijnlijk een heuse primeur: een campagne om zo’n 20 ‘vakvolwassen’ recruiters te werven. Door een bureau dat hier zelf in gespecialiseerd is. ‘Het nadeel van ons beroep is dat het qua beeld niet zo spannend is’, aldus Roozen, een van de 2 oprichters van het Utrechtse bureau, bij of via wie dagelijks ruim 40 professionals werken aan recruitmentuitdagingen van opdrachtgevers. ‘Dus als je dan een video wil maken van waar je voor staat, zul je iets anders moeten bedenken.’

100 ms

Via-via kwam Roozen in contact met Remco Hergaarden, producer bij 100ms, die in het verleden zelf ook nog als recruiter heeft gewerkt. ‘Ik zei hem: we hebben behoefte aan beeldmateriaal voor de werving van zo’n 20 mensen. Hij vond dat een toffe uitdaging, en is toen eerst met onze eigen mensen gaan praten.’ Uiteindelijk leidde dit tot wel 14 verschillende concepten, blikt Roozen terug. ‘Er kwamen een aantal rode draden uit de gesprekken die hij had gehad. Authenticiteit, vakmanschap, de reis interessanter dan de bestemming. We hebben een eigen kijk op recruitment en ondernemen. Ik denk niet dat wij binnen recruitment de snelste groeier zijn, maar zie wel dat we veel mensen aantrekken en opleiden die lang in dit vak blijven..’

‘Recruitment is niet simpel. Er is geen quick fix.’

Daarna brak de fase van kill your darlings aan. ‘Bijvoorbeeld een concept rondom “het eerste jaar”. Dat was leuk, maar redelijk uitwisselbaar met andere organisaties. Een ander concept was: “I ♥ my recruiter”. Maar dat vonden we te veel citymarketing. En het was moeilijk om het professioneel te maken. Wat uiteindelijk bleef hangen: recruitment is niet simpel. Er is geen quick fix. Zo kwamen we bij het thema ‘vakmanschap’ uit. Iemand die de alternatieven kent, en op basis van intuïtie de juiste beslissing kan maken. Dat thema ‘vakmensen’, of vakm/v/x, zoals wij het nu noemen, resoneerde het beste.’

Geen Grolsch

Vakmanschap is meesterschap, biermerk Grolsch is er eind vorige eeuw beroemd mee geworden. Maar volgens Roozen klopt de boodschap niet. Uit meesterschap volgt vakmanschap, zegt hij. ‘Ik ben het dus niet eens met de Grolsch-marketeer. Meesterschap is het faciliteren van de infrastructuur waarmee mensen hun vakmanschap kunnen ontdekken en ontplooien. En dat is precies wat wij doen op het gebied van recruitment. Daarom kiezen we voor de payoff meesters in recruitment. We willen laten zien: er zijn wel shortcuts naar goed resultaat. Maar niet naar duurzaam resultaat. Daar is echt vakmanschap voor nodig.’

‘We laten zien: er zijn wel shortcuts naar goed resultaat. Maar niet naar duurzaam resultaat.’

Met ‘een vleugje humor’ werd dat thema vervolgens vertaald in een paar hilarische videoscripts. Waarna het filmen kon beginnen. Nog best een klus trouwens, blikt Roozen terug. ‘Want als je zegt: ik ga voor het thema vakmanschap, dan moet de uitwerking dat natuurlijk ook zijn. Anders klopt de boodschap niet meer.’

De grens verlegd

Opvallende campagnes om recruiters te werven? Wij herinneren ons Randstad dat vorig jaar voor het eerst in zijn geschiedenis een wervingscampagne voor eigen medewerkers startte. En uitzender Actief Werkt! die zich in zijn campagne actief richtte op mensen van buiten de branche. Of RGF Staffing (het voormalige USG People), dat een jaar eerder al (oud-)profvoetbalster Anouk Hoogendijk inzette om voor merken als Unique, Start People, ASA, Medi Interim, Technicum en Secretary Plus nieuwe medewerkers te vinden. Roozen noemt zelf ook nog een campagne van Brunel die hij zich herinnert.

‘Deze campagne geeft woorden aan wat er altijd eigenlijk al was.’

Maar de campagne van HetRecruitingKantoor verlegt de grens duidelijk weer een stukje verder. ‘Ik denk inderdaad dat wij de eersten zijn die het zo aanpakken.’ En het mooie is, zegt hij, zo’n concept kan je ook intern weer helpen. Het zorgt voor trots bij de eigen medewerkers, maar leidt ook tot nieuwe keuzes. ‘Zo gaan we nu ook masterclasses geven. Dat was niet de oorspronkelijke gedachte. Maar nu we dit campagnethema hebben, voelt het wel heel logisch aan. Het is het doorvertalen van waar je al goed in bent. Het geeft woorden aan wat er altijd eigenlijk al was.’

20 mensen nodig

De 20 mensen die zijn bureau zoekt bestaat voor ongeveer de helft uit projectrecruiters (die gedetacheerd worden bij klanten) en voor de andere helft uit young professionals, die de kans krijgen bij HetRecruitingKantoor het recruitmentvak te leren. Schaarse groepen, aldus Roozen. Maar hij denkt hen wel een interessant aanbod te kunnen doen. Variatie, een goede leeromgeving waarin je ‘de beste recruiter kunt worden’, sparren met gedegen collega’s, structuur en interessante opdrachten.

‘Wij zijn geen bureau dat vacatures invult, maar een bureau dat jouw probleem helpt te verkleinen. Dat is echt iets anders.’

‘Wat wij doen is recruiters detacheren die allround recruitmentvragen kunnen oplossen. Ik denk dat dat voor een grote groep recruiters gewoon een goede loopbaankeuze is. Ook omdat ze bij ons in een groot netwerk terecht komen, en we in de organisatie veel kennis hebben waarop je kunt terugvallen.’ En recruitmentvragen oplossen, dat is voor hem dus niet: vacatures vullen. ‘Wij zijn geen bureau dat vacatures invult. Als het goed is zijn wij juist een bureau dat structureel jouw recruitmentprobleem helpt te verkleinen. Dat zorgt dat je minder vacatures hebt. Let op, dat is echt iets anders, hè. Juist dát is voor mij vakmanschap.’

Achter-de-schermenbeeld bij het maken van de campagne

Meer lezen?

Lees hier een achtergrondartikel over vakmanschap in recruitment.

Lees ook

‘Skill Bill’: Hoe Maarten Westerduin een skillsgerichte arbeidsmarkt vormgeeft

In 2022 kon je er niet omheen: iedereen in de arbeidsmarkt had het ineens over skills. Ze zouden de Heilige Graal zijn, die mismatches tot het verleden kunnen laten behoren. Cv en motivatiebrief zouden overbodig worden, als je voortaan op skills zou kunnen selecteren. En werkgevers zouden er de krapte als sneeuw voor de zon mee kunnen zien verdwijnen. Want de talentpool zou ineens oneindig groot worden – voor elke functie. Kortom: de belofte was – andermaal – groot.

De belofte van de skillsgerichte arbeidsmarkt was in 2022 – andermaal – groot.

Maar in alle eerlijkheid: daar bleef het ook in 2022 vaak bij, bij een belofte. Want kwam puntje bij paaltje aan de sollicitatietafel? Dan vroegen recruiters en hiring managers nog vooral naar diploma’s en ervaring. Heb je je cv meegenomen? Er was immers ook geen eenduidige afspraak over wat skills nou eigenlijk zeggen, hoe je ze meet, en of je het wel over hetzelfde hebt als je het over bepaalde skills hebt. Dan bieden diploma’s en ervaring toch altijd nog meer houvast.

Verandering is op komst

Maar langzaamaan komt daar gelukkig verandering in. En een van degenen die daar hard...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Dit interview verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

Podcast: Over de banenmarkt die bij de Gelderse Vallei alle verwachtingen overtrof

Ze hadden er flink voor geadverteerd. In bushokjes, regionale dagbladen, langs snelwegen en invalswegen, ja, zelfs geflyerd bij stations en op markten. Dus dat er best wat volk zou afkomen op de eerste banenmarkt die ze ooit organiseerden, daar hadden ze bij Gelderse Vallei eerlijk gezegd wel op gerekend. ‘We gokten op 400 à 500 bezoekers’, vertelt Edwin Schras, verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie van het opleidingsziekenhuis in Ede. ‘Maar het werden er uiteindelijk wel 800. Echt veel’, blikt hij terug.

‘Uuiteindelijk zijn het de medewerkers zelf die het moeten doen. Zij moeten onze ambassadeur zijn.’

Een mooie kans om veel mensen een kijkje in de keuken te geven, vertelt hij in een recente aflevering van de podcast Werving in de zorg, waarin Martijn Hemminga (mede-oprichter van Werf& en expert arbeidsmarktcommunicatie) steeds de wervingsactiviteiten van een andere zorgorganisatie bespreekt. Maar ook een mooie gelegenheid om de trots van de eigen medewerkers te versterken. ‘Vaak zie je dat mensen vooraf een beetje terughoudend zijn. Maar dat ze als de dag geweest is ineens superenthousiast zijn. Dat vind ik mooi, want uiteindelijk zijn het de medewerkers zelf die het moeten doen. Zij moeten onze ambassadeur...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

‘Beperk assessments nooit tot de laatste 2, 3 kandidaten’

Veel organisaties zetten pas een assessment in als het gaat om een keuze tussen de laatst overgebleven kandidaten. Maar waarom zou je dat doen, vraagt Levina de Vreeze zich af. ‘Ik denk dat heel veel bedrijven nog op een wat ouderwetse manier naar assessments kijken. Maar we weten allemaal dat een cv weinig zegt. En dat de grootste gap zit aan de kant van soft skills. Daarom zeggen wij: zet assessments nou in als eerste stap. Aan de voorkant dus. Voor iedereen. Want als je het alleen  bij de laatste twee kandidaten doet, en je komt erachter dat beide niet passen qua gedrag, leervermogen, of persoonlijkheid? Dan kun je weer opnieuw beginnen.’

‘Met assessments kun je je eigen arbeidsmarkt een stukje ruimer maken.’

Als managing director Nederland bij de internationale assessmentleverancier Thomas is De Vreeze al 15 jaar bezig assessments ‘gewoon’ te maken in werving en selectie. Dat is net zo goed belangrijk in een krappe arbeidsmarkt, zegt ze. Misschien wel júíst. ‘Als je mensen zat hebt om uit te kiezen, is het misschien nog wel makkelijk. Maar nu kunnen assessments je helpen ruimer te kijken. Als iemand niet 100% matcht op basis van het cv, kun je zien of iemand wel past qua soft skills. En of hij of zij het leervermogen heeft om zich een bepaalde functie snel eigen te maken. Zo kun je je eigen arbeidsmarkt een stukje ruimer maken.’

Uitval voorkomen

Als ze in de huidige markt ziet hoeveel nieuwe werknemers alweer snel vertrekken bij een organisatie, wordt ze er wel eens moedeloos van. Vaak een gevolg van verkeerde matching, met name op cultuur en gedrag. En dat is met goede assessments te voorkomen, daar is ze van overtuigd. Door eerst goed te analyseren en te bespreken wat voor een bepaalde functie precies nodig is, en dat vervolgens na te meten bij de kandidaten. ‘Als je exact weet wat nodig is, kun je van daaruit makkelijker mensen werven.’

‘De kosten van een verkeerde aanname zijn nog steeds heel hoog.’

Daarbij gaat het volgens haar met name om persoonlijkheid, voorkeursgedrag en leervermogen. ‘Als je dat van iemand weet, kun je niet alleen de juiste mensen binnenhalen, maar wordt ook de onboarding en begeleiding vervolgens makkelijker. Zo zorg je ervoor dat mensen sneller up-to-speed zijn, maar ook dat ze langer blijven. Ook in de huidige krappe arbeidsmarkt zijn de kosten van een verkeerde aanname immers nog steeds heel hoog. Je wilt daarom koste wat kost voorkomen dat iemand na 2 maanden weer vertrekt.’

assessment kandidaten functieprofilering

In kaart brengen

Om dat te voorkomen moet je overigens eerst binnen beginnen, benadrukt De Vreeze. ‘Door samen goed te kijken wat voor een bepaalde vacature nodig is. We gebruiken daarvoor een tool om in gesprek met collega’s hierover consensus te bereiken. Want het is belangrijk dat niet alleen de manager iets vindt, maar ook degenen met wie de kandidaat moet gaan samenwerken. Dat ga je vervolgens vertalen in bepaalde kenmerken die je kunt assessen. Want als je niet precies weet waarmee je moet matchen, wordt het natuurlijk heel lastig om een goede match te maken.’

‘Van veel voorkomende functies hebben we inmiddels zoveel data dat we daar een template voor hebben.’

Daar komt bij, vertelt ze, dat Thomas International al ongeveer 40 jaar ervaring heeft met dit soort vraagstukken. ‘Van veel voorkomende functies, zoals bijvoorbeeld een accountmanager, hebben we in die jaren zoveel data verzameld dat we daar inmiddels een template voor hebben met welke vaardigheden daarvoor doorgaans nodig zijn. Per organisatie kan dat vervolgens verschillen in bepaalde nuances, maar in grote lijnen vraagt die functie over de hele wereld dezelfde kwaliteiten.’

Denken in oplossingen

Ze noemt het ‘denken in oplossingen’. ‘Als de basis goed is, kun je heel gericht werven. En als het geen 100% match is, weet je wat dan de aandachtspunten zijn.’ Op die manier bezig zijn met je werving en selectie zorgt ook voor meer diversiteit, is haar overtuiging. ‘Veel organisaties denken nu nog in beperkingen. Maar door goed te assessen, ga je denken vanuit mogelijkheden. Je kijkt voorbij het cv, gaat zien waar iemands potentie ligt. Niet alleen kijken naar: wat kan hij of zij niet? Maar naar: wat kan-ie wel? Hoe leert-ie? Wat is z’n motivatie? Z’n persoonlijkheid? Hoe communiceert iemand?’

‘Veel organisaties denken nu nog in beperkingen. Maar je moet juist gaan denken in mogelijkheden.’

Er is in de huidige krappe arbeidsmarkt volgens De Vreeze nauwelijks een match tussen wat gevraagd wordt voor bepaalde vacatures, en de mensen die beschikbaar zijn. ‘Dus moet je op een andere manier gaan matchen’, zegt ze. Dat is soms misschien ‘lef hebben’. Maar gelukkig vragen volgens haar ook steeds meer kandidaten er zelf om. ‘Kandidaten zien het als heel professioneel als je een assessment inzet, en je hen benadert vanuit competenties in plaats van uit hun cv. Zeker de jongere generatie, die sowieso meer gewend is om getest te worden, en ook op zoek is naar zulke feedback. Die ervaren een assessment meestal als heel positief.’

Snelheid versus tijd

Werkgevers die hier goed mee omgaan, die hoor je niet klagen over personeelstekorten, benadrukt ze. Natuurlijk, er was een tijd dat een assessment een tijdrovende bezigheid was. Maar die tijd is voorbij. ‘Als een kandidaat zich aandient, kun je binnen 5 minuten vragen of hij of zij een online assessment wil doen. En binnen een uur heb je dan al een goede onderbouwing van je eerste beslissing, en kun je snel in fase 2 terechtkomen. Dat is heel belangrijk in deze tijd waar ook voor kandidaten snelheid heel belangrijk is.’

‘Werkgevers die hier goed mee omgaan, die hoor je niet klagen over personeelstekorten.’

En kandidaten die hier geen zin in hebben? ‘Dat hoor ik eigenlijk weinig. Als je jezelf te goed vindt voor een assessment, zeg ik op z’n Brabants: houdoe en bedankt. Dat zegt ook iets over de kandidaat, hè? Het is ook niet zomaar een testje, maar een gevalideerd assessment. Je leert hiermee echt iets over jezelf. Het is geen drempel, maar een cadeautje. Het is toch ook als kandidaat fijn om te weten of je bij een organisatie past voordat je ergens begint? Assessments zorgen voor inzicht. Voor de werkgever, maar ook voor jezelf als kandidaat.’

Curriculum future

Dat inzicht kun je ook op je cv zetten. Tenminste: op een cv nieuwe stijl. Ze verwijst naar een curriculum future, een tool die niet kijkt naar het verleden, maar juist kandidaten helpt om hun toekomstambities kenbaar en concreet te maken. ‘Kijken naar mogelijkheden, en zoveel mogelijk wegblijven bij dat ouderwetse cv, dat past helemaal bij ons. Een cv zegt weinig over de toekomst. Dit soort assessments wel. Ik hoor ook steeds vaker van kandidaten dat ze de resultaten ervan gebruiken als ze ergens solliciteren.’

‘Ik hoor steeds vaker van kandidaten dat ze de resultaten gebruiken als ze ergens solliciteren.’

Het gaat nog steeds wel om ‘een cultuuromslag’, beaamt ze. ‘Maar we gaan wel steeds meer die kant op. Onze cultuur is nog steeds erop gericht zo hoog mogelijk te komen. Dat begint al op scholen. Daar moeten we eigenlijk vanaf stappen. Veel belangrijker is: waar krijg ik energie van? Wat motiveert mij? Waar word ik gelukkig van? Als je dat kunt laten zien bij een werkgever, heb je een goede match, en kom je goed tot je recht. Als je mij bijvoorbeeld op boekhouding zet, word ik doodongelukkig. En de werkgever dan waarschijnlijk met mij.’

Risico afwegen

Een goed assessment meet volgens De Vreeze niet alleen waar iemands talent ligt, en waar hij of zij energie van krijgt, maar ook of iemand een bepaalde vaardigheid snel onder de knie kan krijgen. ‘Je kunt wel iets heel leuk vinden, maar als blijkt dat je het niet snel leert, dan kost het heel veel tijd. En dan zou ik je niet aanraden om daarin verder te gaan. Maar als je ziet dat iemand het leervermogen heeft, én de soft skills, maar de hard skills nog niet, dan weet je dat je daar als werkgever prima in kunt investeren, dan is het risico niet groot.’

‘Als iemand het leervermogen heeft, én de soft skills, maar de hard skills nog niet, weet je dat je daar als werkgever prima in kunt investeren.’

Is iets als leervermogen generiek of hangt het af van de functie waarvoor je werft? ‘Dat kan allebei’, zegt De Vreeze diplomatiek. ‘Je kunt leervermogen in zijn algemeenheid toepassen, maar bijvoorbeeld ook toespitsen op vocabulaire of technische zaken. Voor een technische functie zijn ruimtelijk en cijfermatig inzicht waarschijnlijk belangrijker dan vocabulaire zaken, terwijl het voor de meeste verkoopfuncties bijvoorbeeld andersom is.’

Mooi voorbeeld hiervan vind je volgens haar bij Createment, een IT-dienstverlener die met unieke traineeships de brug slaat tussen IT-vacatures en digitale talenten zonder baan. ‘Zoals een brandweerman die uitstekend software developer blijkt. In zijn algemeenheid kun je wel zeggen dat je leervermogen beter kunt aflezen uit een assessment van een uur dan uit het aantal schooldiploma’s dat iemand in jaren heeft gehaald.’

Leeftijd speelt geen rol

En dat geldt voor alle functies in de organisaties, van hoog tot laag, benadrukt ze. ‘Voor functies op de werkvloer is het bijvoorbeeld vaak heel belangrijk dat je volgens een vaste procedure kunt werken. Dat is iets dat je er met een gedragsassessment zo uithaalt. Daarom is het op alle niveaus interessant.’ En daarbij heeft ze gelukkig ook nog een geruststellende gedachte in huis. ‘Het is wetenschappelijk aangetoond dat je leervermogen pas afbrokkelt na je 65ste. Dus ook leeftijd speelt hierin nauwelijks een rol.’

‘Het is wetenschappelijk aangetoond dat je leervermogen pas afbrokkelt na je 65ste.’

Zelf vult ze de verschillende assessments die het bedrijf aanbiedt ook elk jaar in. Haar voorkeursgedrag blijft daarbij altijd overeind, maar soms vallen wel wat nuances op. Dat helpt dan weer om met haar eigen leidinggevende of met anderen het gesprek over aan te gaan, zegt ze. ‘Je creëert hiermee een soort van interne taal, het helpt je dingen te benoemen. Als je op een gegeven moment recalcitrant bent, waar komt dat dan vandaan? Staan we voor veranderingen die misschien niet goed zijn uitgelegd? Kunnen we samen nieuwe oplossingen zoeken? Zo helpt het altijd om waardevolle gesprekken op gang te krijgen.’

Lees ook

 

Waarom Monsterboard samenwerken ziet als ingrediënt voor succes

De klant zoveel mogelijk kandidaten leveren, is dat de crux? Tja, ‘voor de ene klant wel, voor de andere klant niet’, stelt Emilie de Haes, sinds 1 mei 2022 programmamanager “Pay-for-Performance” bij Monsterboard Nederland. ‘Wie de kandidaat heeft, heeft de toekomst, dat is duidelijk. Maar als je veel ongeschikte kandidaten levert, heeft de klant daar ook weer niet veel aan. Het gaat er dus om samen te kijken waar de behoefte ligt, en daar ons aanbod op af te stemmen.’

‘Een functiebeschrijving is veel omvattender dan een paar schoenen met harde criteria.’

Interessant is om samen met de klant te kijken waaróm een kandidaat ongeschikt is en hoe het komt dat een ‘ongeschikte’ kandidaat toch op een vacature solliciteert, zegt ze. ‘Als Nike zijn schoenen op het Zalando-platform plaatst, waarbij maat 45 eigenlijk maat 40 is, zullen ze veel schoenen terugkrijgen. Voor een jobboard geldt hetzelfde principe, maar is dit veel meer complex. Omdat een functiebeschrijving veel omvattender is dan een paar schoenen met harde criteria. Je krijgt vaak waar je om vraagt.’

Van duration naar cost-per-hire

Grote vacaturesites als Monsterboard hanteerden lange tijd een duration-model. Oftewel: je betaalt als klant voor een bepaalde tijd adverteren op het platform. Dat model werd de afgelopen jaren steeds meer ingeruild voor cost-per-click, en daarna zelfs voor cost-per-clickout, cost-per-application, cost-per-apply-start of cost-per-qualified-applicant die het platform kan leveren.

‘Bij cost-per-hire ga je snel appels met peren vergelijken.’

De laatste tijd willen klanten zelfs alleen nog maar betalen als er ook daadwerkelijk een kandidaat geplaatst wordt, een zogeheten cost-per-hire-model. Maar dat businessmodel is volgens De Haes onuitvoerbaar. ‘Het gaat hier om de samenwerking met de klant. Wat er gebeurt nadat een kandidaat heeft gesolliciteerd hebben wij als jobboard geen invloed op. Wanneer is een kandidaat voor een werkgever geschikt? Wat beoordeelt een bedrijf als kwaliteit? Hoe ziet het recruitmentproces eruit zodra een sollicitatie binnenkomt? En wordt bij sollicitaties vanuit de kandidaat of vanuit de beschikbare functie gedacht?  Zijn er bij 5 sollicitaties voor 1 positie, 4 kandidaten by default ongeschikt?’

Martijn Tomassen, director Europe bij Monsterboard, op het Big Event van RecruitNow in november.

À la Zalando

De Haes was recent aanwezig op het Big Event van RecruitNow. Een mooi event, op een mooie locatie, vertelt ze. ‘Ik heb geschiedenis gestudeerd. Dus in het Nationaal Militair Museum had je me al helemaal.’ Maar ook hier was ze vooral geboeid door het thema van de dag: hoe jobboards en hun klanten de verwachtingen nog beter op elkaar kunnen afstemmen. Of althans, jobboards? De Haes heeft her liever over ‘recruitmentplatforms’. Want ‘jobboard of vacaturebank klinkt zo statisch. Terwijl waar wij naartoe bewegen veel meer een dynamisch e-commerceplatform is à la Zalando.’

‘Waar wij naartoe bewegen is meer een dynamisch e-commerceplatform.’

Maar dan dus niet met schoenen in de aanbieding, maar met vacatures. En dat geeft voor haar meteen ook zowel het verschil als de overeenkomst aan. ‘Op onze website willen we kandidaten alle relevante informatie over de baan laten zien. Dat is precies wat een Zalando doet. Maar waar die site stopt waar je de schoenen hebt aangeschaft, daar begint natuurlijk pas eigenlijk het sollicitatieproces. Daar gaat bij ons ook steeds meer het gesprek over: in hoeverre heb je daar als jobboard invloed op? Hoe kun je de klant daarbij helpen? Wanneer draag je de kandidaat over? En waar word je dan op afgerekend?’

Behoefte klant

Monsterboard biedt inmiddels allerlei ‘oplossingen’ voor verschillende behoeften van de klant, benadrukt De Haes. Van vooral zichtbaarheid tot conversie naar de eigen site. ‘Cost-per-click past heel goed bij klanten die vooral bij kandidaten onder de aandacht willen komen, terwijl cost-per-applicant juist goed past bij bedrijven die kostenefficiënt willen sturen op hun instroom en verkeer op hun eigen website willen genereren. Zo is er niet één model dat in elke situatie het beste werkt.’

‘Bij pay-per-performance doen we het echt samen, je zit niet vast aan een prijs of bepaalde looptijd.’

Die vacatures wegzetten gebeurt allang niet meer alleen op het eigen platform, vertelt ze. ‘Bij Monsterboard hanteren we een hybride model van de huidige markt, waarbij we enerzijds een heel sterk merk hebben waarmee we in het hoofd van veel kandidaten zitten als ze op zoek gaan naar een baan. Daarnaast werken we met duizenden kanalen om kandidaten in hun zoektocht naar een baan naar onze website te trekken. En dat gaat uiteraard niet meer in de krant, maar volledig digitaal.’

de knuffelmuur van monsterboard
De knuffelzachte muur in het Monsterboard-pand in Duivendrecht.

Drie verliezers

Afrekenen op een cost-per-hire zoals sommige klanten graag willen? Het is een verkooppraatje, dat niemand kan waarmaken, denkt De Haes. En volgens haar alleen maar verliezers kent. ‘Een jobboard verliest dan omdat het afhankelijk zal worden van factoren buiten het platform om, een risico wat het zal moeten opnemen in de prijs. De klant verliest omdat ze dan een veel hogere prijs gaat betalen. En uiteindelijk verliest ook de kandidaat, die minder jobs getoond zal krijgen.’

‘Met afrekenen per gekwalificeerde sollicitant optimaliseer je de funnel kapot.’

‘Je optimaliseert de funnel kapot’, noemt ze het ook wel. En het doet afbreuk aan de combinatie van tech & touch waar ze zo in gelooft. ‘Die combinatie raak je kwijt als je vooraf de sluis al dichtzet. Ik denk: schoenmaker, blijf bij je leest. En voor ons geldt: wij kunnen traditioneel gezien heel veel doen aan techkant, maar minder aan de matchkant. Wij hebben in 2,5 jaar onwijs veel data verzameld over hoe je het best de funnel kunt inrichten zodat je daar de beste conversieratio’s uithaalt, per land, per functie, noem maar op. Maar het is echt aan de klant om vervolgens de selectie te maken.’

‘Samen muziek maken’

Een goede campagne opzetten is echt als ‘samen muziek maken’, aldus De Haes. ‘Het is cruciaal dat we erachter komen: wat wil een klant? En dat we vervolgens goed intern samenwerken tussen sales, marketing, product: hoe kunnen we de campagne vormgeven? En tijdens de campagne onszelf continu afvragen: waar kan het beter? Wat zijn de knoppen waaraan we kunnen draaien? Begrijpen we het gedrag van de werkzoekende? We zitten tijdens een campagne ook altijd elke twee weken aan tafel met de klant om aan de hand van onze dashboards samen te kijken waar het beter kan. Dat is uniek in de markt, merken we.’

‘Het is cruciaal dat we erachter komen: wat wil een klant?’

Ze noemt een voorbeeld uit de praktijk. ‘Vaak zien we een sterke daling van de conversieratio tussen de jobview en de apply-start. Dan blijkt bijvoorbeeld dat de klant contactgegevens in de vacature heeft gezet, en de kandidaten dus niet meer op de vacature op de eigen werkenbij-site komen, maar meteen gaan mailen of bellen. Hiermee raak je de kandidaat kwijt en kun je als jobboard niet goed meten. Als je op data stuurt, ga je daardoor de verkeerde beslissingen gaat nemen. Je breekt dan als het ware het pay-for-performance-mechanisme.’

Volgende stap

Zo groeit Monsterboard ook in zijn adviesrol naar klanten, denkt ze. ‘Ook omdat we dit natuurlijk al langer doen. Elke dag bouwen we expertise op. Daarmee willen we een partner zijn voor de klant. We willen ook geen verrassingen op de rekening van de klant. En je merkt ook: hoe langer je samenwerkt met iemand, hoe meer je weet wie op welk stuk waarde kan toevoegen. Wij als Monster op de applicant, de klant naar de hire.’

‘Hoe langer je samenwerkt met iemand, hoe minder het gesprek gaat over qualified applicants.’

De volgende stap? ‘Nog meer klanten aansluiten om zo de meest relevante plek online te worden voor alle werkzoekenden’, antwoordt De Haes meteen. En daarna: ‘de data optimaliseren.’ Een dankbare opdracht, noemt ze het. ‘Ik ben blij dat ik een rol mag spelen in deze markt. Een baan heeft voor mensen een enorme impact. Die paar schoenen van Nike op Zalando veranderen je leven niet, een baan kan dat wel doen. Mensen kunnen ermee voorzien in hun levensonderhoud, identiteit aan hun werk ontlenen, het kan het een plek geven in de maatschappij. Het is mooi om daaraan een bijdrage te kunnen leveren.’

Lees ook

 

Textmetrics gaat nieuwe fase in, en wil betere teksten nog breder beschikbaar maken

‘Tekst is de basis van alle content’, zegt Leontien Rutenfrans. ‘Het gaat om: hoe bereik je mensen? Hoe overtuig je ze? Dat doe je altijd met tekst, of het nou verbaal is, of geschreven.’ En wat als je dat dan combineert met A.I.? Er is tegenwoordig zoveel tekst beschikbaar, met zoveel informatie over wat werkt en wat niet, bij welke doelgroepen, dat het eigenlijk altijd loont om deze informatie te gebruiken als je een tekst schrijft. Oftewel: gebruik de metrics voor betere teksten. ‘Vandaar ook de naam van ons bedrijf Textmetrics‘, legt ze uit.

‘Het is tegenwoordig veel meer dan een tooltje om vacatures te verbeteren.’

Leontien Rutenfrans

Met de razendsnelle opkomst van ChatGPT, een tool die dankzij A.I. allerlei vragen al in hele teksten kan beantwoorden, gaat het hard in tekst-land. Ook bij het Nederlandse Textmetrics gaan de ontwikkelingen snel, aldus marketingmanager Rutenfrans. ‘Het is begonnen als een tooltje dat je kan helpen vacatureteksten te verbeteren. Maar het is tegenwoordig veel meer dan dat. Het text improvement platform blijft zich continu ontwikkelen. Ondertussen kan de tool al in 12 talen met je meelezen terwijl je een tekst schrijft. Met één druk op de knop analyseert TextMetrics je hele tekst en krijg je meteen suggesties voor verbeteringen.’

Een nieuwe fase

‘Textmetrics gaat een nieuwe fase in’, zegt ze dan ook. Op dit moment is ze druk bezig met de marktstrategie, de vormgeving en de identiteit van het platform. Het moet een echt merk worden, benadrukt ze. In Nederland, maar ook steeds meer daarbuiten. Want overal kampen recruiters met dezelfde problemen: hoe ze niet alleen hun doelgroep het best kunnen aanspreken, maar ook iedereen eromheen. ‘Een copywriter doet dit misschien op gevoel, maar waarom zou je niet alle data gebruiken die je hierbij kunnen ondersteunen?’

‘Zie het als een tweede paar ogen voor elke tekst die je schrijft.’

Of het nu gaat om een groot digitaal bereik, een goede SEO-score, een B1-taalniveau, de juiste spelling, vertalingen van je vacatures, het benadrukken van de voor de doelgroep relevante arbeidsvoorwaarden of het schrijven voor alle genders: ‘als je dat als copywriter allemaal moet meenemen, kan schrijven plots een hele opgave worden’, aldus Rutenfrans. ‘En deze opgave proberen we bij Textmetrics te tackelen. Niet door te zeggen hoe het moet, maar door adviezen en suggesties te geven. Op al deze gebieden. Zie het als een tweede lezer, of een tweede paar ogen, die je helpt je succes te optimaliseren.’

Customer Success Managers

Maar hoe digitaal het bedrijf ook is, niet alles kan worden geautomatiseerd, benadrukt ze. Vandaar dat Rutenfrans ook het belang van de Customer Success Managers onderstreept, die Textmetrics in huis heeft om met de klant in gesprek te gaan, en zo de juiste tone-of-voice te vinden. ‘We komen zo tot custom made text improvement, die je kunt aan- en uitzetten’, zegt ze. ‘Elk bedrijf heeft een eigen taal, eigen woorden die ze wel en liever niet gebruiken, een eigen taalniveau. Veel grote bedrijven hebben bovendien één uitdaging: consistentie in de communicatie. Daarmee maak of breek je een merk. Je spaart er veel tijd en geld mee uit als je dat automatisch inbouwt.’

‘Met consistentie in de communicatie maak of breek je een merk.’

Met het platform van Textmetrics kunnen meerdere collega’s tegelijk in één tekst werken, en tegelijk de suggesties van het systeem zien. ‘Het is niet echt een coach’, zegt Rutenfrans. ‘Maar het heeft wel een coachend effect. Klanten die er langer mee werken, leren er veel van, merken we, en gebruiken bijvoorbeeld bepaalde termen ook niet meer in hun verbale communicatie. Je bent natuurlijk ook nooit uitgeleerd.’

The Text Improvers

Met de nieuwe pay-off ‘The Text Improvers’ laat Textmetrics niet alleen zien wat het precies doet, maar ook ‘dat er een heel bedrijf achter zit’, aldus de marketingmanager. ‘Dus niet alleen een tool vol kennis en techniek, maar ook een service-minded club, die heel erg op mensen gericht is, en zijn product custom made kan aanpassen.’ En er zit ook een intrinsieke – meer maatschappelijke – motivatie in, zegt ze. ‘Niemand willen buitensluiten in recruitment, iedereen een kans geven.’

‘Je krijgt hiermee eenduidige kwaliteit, kunt opgebouwde kennis borgen.’

Het verschilt erg per klant waar de nadruk ligt. ‘We hebben bijvoorbeeld veel gemeentes als klant. Die willen vooral begrijpelijke taal kunnen schrijven, en gebruiken daarvoor vooral de direct duidelijk-module. Maar Arcadis en Axel Springer gebruikten ons platform bijvoorbeeld om meer vrouwen aan te spreken. En Randstad wist er niet alleen 30% sneller vacatureteksten mee te schrijven, maar ook 14% meer conversie mee te realiseren.’ Vooral in organisaties waar meerdere mensen teksten schrijven, kan het platform van waarde zijn, ziet Rutenfrans. ‘Je krijgt eenduidige kwaliteit, kunt opgebouwde kennis borgen.’

De roadmap

Wat er de komende tijd nog op de roadmap staat? In de eerste plaats de rebranding en de lancering van de nieuwe site, ergens begin 2023. Daarnaast wil het bedrijf ook meer van zich in de markt laten horen, bijvoorbeeld via webinars en workshops, onder meer op het gebied van diversiteit. En internationale uitbreiding is natuurlijk ook deel van de ambities. ‘Zo hebben we laatst bijvoorbeeld een klant in Mexico erbij gekregen’, vertelt Rutenfrans trots.

‘Er is in Duitsland een heel debat gaande over het zogeheten gendern.’

Vooral in Duitsland liggen nog volop kansen, denkt ze. ‘Dat is een heel interessante markt. Vanwege de grootte, natuurlijk. Maar Duitsers zijn ook heel erg bezig met inclusiviteit en met taal. Er is daar een heel debat gaande over het zogeheten gendern, oftewel: het zoveel mogelijk geslachtsneutraal maken van de taal. Het is heel interessant om daar met ons product een bijdrage aan te kunnen leveren.’

Lees ook

Martijn Hemminga (WBNRS): ‘2023 wordt het jaar van de content voor latent’

Vraag hem hoe hij 2022 beschouwt, en Martijn Hemminga ziet dat we in veel zaken weer ‘terug naar het oude normaal’ gingen. We stonden weer massaal in de file, bezochten weer events, noem maar op. Maar ook in het recruitmentvak zag hij veel oude gewoontes de kop opsteken. ‘Ik kom soms bij echt grote partijen over de vloer, waar je schrikt van hoe ver ze zijn. Dan hebben ze bijvoorbeeld een werkenbij-site vol met alleen maar vacatures, zonder enige andere content erbij. Ja, hooguit een testimonial van een medewerker.’

‘In de huidige arbeidsmarkt moet je echt meer doen...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.