Dean Versteeg (Tigris): ‘Het verschil maak je steeds meer met de frontoffice’

Het leest min of meer als een jongensboek, geeft hij zelf ook toe. Begin 2018 was Dean Versteeg in de sportschool, waar een bekende hem tipte over Tigris. ‘Ken je die club al, vroeg die kennis me toen. Ik werkte toen bij een ander SaaS-bedrijf, waar we al met een mannetje of 50, 60 waren. Tigris was op dat moment echt nog een start-up, letterlijk drie man aan de keukentafel. Maar ik werd wel heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

‘Ik werd heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

Van het één kwam het ander, Versteeg stapte in en begon ‘letterlijk mee te pionieren’, zoals hij nu terugblikt. ‘Destijds was de frontoffice klaar, die was net met de eerste 5 launching customers samen ontwikkeld. Maar de mid- en backoffice waren nog in ontwikkeling, die kwamen pas begin januari 2019 echt beschikbaar. Ze hadden alleen nog eigenlijk niemand om dat naar de markt te brengen. Daar ben ik toen voor aangetrokken, om lawaai te maken in de markt.’

Vanaf de basis

Dat Versteeg zo vroeg instapte in het nu inmiddels tot een kleine 30 man uitgegroeide bedrijf, helpt hem als Teamlead Customer Success nog elke dag, zegt hij. ‘Ik heb dingen vanaf de basis kunnen neerzetten. Omdat ik in het begin ook zelf implementaties heb gedaan, ken ik nog steeds veel details van de software. Dat scheelt enorm. Ook als ik nu in gesprek ben met potentiële klanten.’

‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten.’

Het ‘geheime recept’ van het bedrijf in Alblasserdam is in de afgelopen 5 jaar dan ook onveranderd gebleven, zegt hij. Een optimale candidate journey staat daarbij voorop. Want dat is juist in een schaarse arbeidsmarkt van cruciaal belang, aldus Versteeg. ‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten. Om het leuk te maken voor hem of haar, en tegelijk zijn of haar gegevens te verrijken. Zodat je in het vervolg nog relevanter kunt communiceren. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Dean Versteeg (rechts) bij Tigris op kantoor.

All-in-one platform

Bij Tigris wordt gewerkt aan een slim all-in-one platform voor de flexmarkt, compleet met app voor de kandidaat en de klant. Met name skills winnen daarbij steeds meer aan belang, ziet Versteeg. ‘Skills based matching wordt steeds belangrijker in tijden van schaarste. Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht. Juist daarom is dat skills-verhaal nu zo relevant. Daarmee kun je namelijk nog wél geschikte mensen voor je vacatures vinden, ook al hebben ze misschien niet de werkervaring of vooropleiding waar je als werkgever zelf in eerste instantie aan dacht.’

‘Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht.’

Maar met alleen denken in skills ben je er in deze arbeidsmarkt nog niet, benadrukt hij. Het gaat ook om: makkelijk kunnen solliciteren, je database activeren, en je kandidaten een ultieme beleving bieden, ‘door de hele candidate journey heen’. En, heel belangrijk: ‘De nieuwe generatie Z is veel gevoeliger dan eerdere generaties voor hoe dingen eruitzien. Ze hebben een kortere spanningsboog, willen snel wegwijs raken. En ze willen dat het er gelikt uitziet, dat het goed smoelt. Dat is cruciaal voor je candidate experience.’

Faciliterend, niet regisserend

Allemaal dingen dus waar Tigris in zijn software zoveel mogelijk rekening mee houdt. Waarbij het goed uitkomt dat het platform is gebouwd op Salesforce, en dus veranderingen makkelijk zijn door te voeren, stelt Versteeg. ‘In de flexbranche speelt altijd veel op het gebied van wet- en regelgeving. Ook de marktomstandigheden veranderen continu. Als bureau moet je dus adaptief kunnen zijn. Als je dat vertaalt naar software, dan moet je een product hebben dat kan meebewegen.’

‘Een verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Vroeger kon software misschien nog ‘regisserend’ zijn, nu moet het veel meer ‘faciliterend’ zijn, onderstreept hij. ‘Het was dan ook een slimme keuze van ons in het begin om op Salesforce te ontwikkelen. Dat maakt het nu zowel schaalbaar als flexibel. Een bepaalde verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Dean Versteeg tijdens de recente Demo_Day met collega’s Seth de Haan en Kirsten Verstoep.

‘Drietrapsraket’

De afnemers van Tigris’ software zijn met name uitzenders en detacheerders. Maar in de ontwikkeling ervan ligt de focus niet alleen op hen, maar juist op een ‘drietrapsraket’, zoals Versteeg het noemt. Oftewel: zowel op het bureau als op de uiteindelijke opdrachtgever, én de kandidaat. ‘We richten ons dus niet alleen op efficiëntie voor onze klant, maar ook op die van hun klanten. En op die voor werkenden, zodat ze vanaf de sollicitatie tot aan het loonstrookje ook alles in de app kunnen vinden.’ End-to-end zakendoen via de app, dat is de filosofie, legt hij uit.

‘We weten goed waar voor bureaus de uitdagingen zitten, waar ze mee worstelen.’

Wat Versteeg daarbij ook helpt is dat de app zelf ook elke keer kan worden aangepast, aan de hand van de inzichten die over alle klanten heen worden verzameld. ‘Daardoor weten we bijvoorbeeld welke notificaties werken en kunnen we het product steeds finetunen. Zo kunnen we ook best practices doorvertalen naar het standaardproduct.’ Het scheelt dat Tigris echt is ontwikkeld vanuit de flexbranche zelf, vult hij aan. ‘Daardoor weten we goed waar de uitdagingen zitten, we hebben veel use cases, weten waar bureaus mee worstelen.’

Journey en touchpoints

Je eigen candidate journeys in kaart hebben is daarbij onmisbaar, zegt hij. ‘Elk bedrijf zou eigenlijk eens zijn eigen journey moeten doorlopen. En dan kijken: waar voegen we nu echt waarde toe, waar laten we dingen liggen? Ervaar bijvoorbeeld eens hoe het is om bij je eigen organisatie te solliciteren. Dat is super waardevol. Wij hebben een klant met een grote opdrachtgever in de productie. De directeur van dat bureau loopt elk jaar een dag mee op de werkvloer, om te zien hoe het er bij die klant aan toegaat. Dat levert hem heel veel inzicht op, en de klant voelt zich maximaal gehoord. Als je daarin investeert, kun je het verschil maken als bureau.’

‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant.’

Het verrast hem naar eigen zeggen dan ook weinig dat kleinere niche-uitzendbureaus momenteel beter lijken te presteren dan de grotere evenknieën. ‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant. Dan kun je in tijden van inflatie ook makkelijker een tariefsverhoging verdedigen dan een meer generalistisch bureau. En dat is ook een reden dat je softwarepakket flexibel moet zijn. Zodat je voor die niche speler makkelijk een klantspecifieke configuratie aan de hand van workflows kunt doorvoeren, gecombineerd met best practices van andere bureaus.’

Dean Versteeg tijdens het Bureaurecruitment Event van Werf&.

Beste match

Enerzijds meedenken met klantspecifieke processen, anderzijds standaardiseren, ‘met als doel voor alle 3 partijen – bureau, kandidaat én opdrachtgever – een optimale beleving’, dat is het doel bij Tigris, aldus Versteeg. Het is volgens hem ook het recept voor de beste match. ‘Als je de app zo maakt dat hij er goed uitziet, dan geeft dat de medewerker een incentive om zijn of haar gegevens te verrijken. En daarmee wordt het voor het bureau weer makkelijker om de best matchende job voor de kandidaat te vinden.’

‘Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Want dat is waar je als recruiter je uiteindelijk mee kunt onderscheiden, onderstreept hij nog maar eens. ‘Ik zie nog regelmatig bureaus die hun journey niet volledig in kaart hebben, en niet alle touchpoints zijn langsgelopen. Maar als je die wel helder hebt, kun je kijken welke je kunt optimaliseren en automatiseren, zodat je meer engagement van de kandidaat kunt krijgen. De technologie moet en kan dat faciliteren. Zodat je als recruiter meer tijd overhoudt voor het echte contact met de kandidaat. Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Backoffice als hygiënefactor

Dat op de achtergrond Jobdigger automatisch vacatures heeft opgehaald van internet, dat Actonomy vervolgens automatisch matches heeft gemaakt, en dat Textkernel cv’s heeft geparst? Het zit allemaal in het systeem geïntegreerd, maar de kandidaat merkt van al die verschillende stappen niets. Die krijgt alleen een appje met relevante vacatures. ‘En ook voor de opdrachtgever hebben we het heel makkelijk gemaakt. Die kan geschikte kandidaten meteen uitnodigen. Zo zie je hoe technologie de recruiter echt kan faciliteren.’

‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet.’

De backoffice wordt daarbij steeds meer een hygiënefactor, merkt hij. Als je bijvoorbeeld de verloning niet op orde hebt, heb je als bureau echt een probleem. Maar doe je het goed, dan maak je er tegelijkertijd steeds minder het verschil mee voor de kandidaat. ‘Het verschil maak je met de frontoffice’, is dan ook zijn rotsvaste overtuiging. ‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Dat is dan ook precies waar wij stevig op inzetten. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet. Dat zit in je innovatief vermogen en je contact met de klant. En precies dat willen we met Tigris steeds verder ondersteunen.’

Lees ook

Recruiten kun je overal: 3 praktijkverhalen uit Spanje, Portugal en Dubai

Sinds de coronapandemie is het voor veel Nederlanders makkelijker geworden de grens over te gaan. Verhalen over digital nomads buitelen over elkaar heen. En het zijn heus niet alleen content creators, developers en designers die zich het leven in de zon kunnen veroorloven. Ook recruiters werken steeds makkelijker remote, vanuit diverse uithoeken van de wereld.

Recruiters werken steeds makkelijker remote, vanuit alle uithoeken van de wereld.

Commercieel Nederland, een werving- en selectiebureau waarbij steeds meer zelfstandige recruiters zijn aangesloten, kent bijvoorbeeld al recruiters in landen als Australië, Duitsland en Frankrijk, ‘en binnenkort waarschijnlijk ook in Griekenland en Engeland’, aldus initiatiefnemer Steven Duinhouwer. Zij werken vanuit het buitenland allemaal voor met name Nederlandse klanten, voor vacatures op het gebied van sales, marketing, inkoop en consultancy. Ook in Portugal, Spanje en Dubai hebben ze recruiters actief.

Wijngaarden

Zoals Anouk Noij, die momenteel in Spanje bivakkeert. Een tweede grote reis in haar leven, want na haar afstuderen maakte ze al eens een wereldreis van 9 maanden, die haar door Oceanië en Zuidoost-Azië leidde, en waarin ze onder meer seizoenswerk verrichtte op verschillende wijngaarden in Blenheim, Nieuw-Zeeland.

‘Remote werken biedt mij juist de mogelijkheid om nog sneller te schakelen en pragmatisch te werk te gaan.’

‘Ik ben altijd gedreven geweest op het snijvlak van mens en organisatie’, vertelt ze over haar recruitmentwerk. ‘Ik geloof dat mensen de essentie zijn van een organisatie en dat het juist organiseren hiervan de sleutel is tot succes.’ Dat ze dat nu remote doet, staat haar werk echter op geen enkele manier in de weg, denkt ze. ‘Vanuit mijn passie voor reizen ben ik remote gestart om organisaties te helpen bij het verwezenlijken van hun ambities. Remote werken biedt mij juist de mogelijkheid om nog sneller te schakelen en pragmatisch te werk te gaan.’

Extra dosis energie

Als remote recruiter werkt ze natuurlijk vooral digitaal. En aanpassingsvermogen en proactiviteit zijn daarbij vereist, zegt ze. ‘Je kunnen aanpassen aan de klant en kandidaat is van groot belang om efficiënt te kunnen communiceren en schakelen. Ik vind het fantastisch om te zien hoe mensen opfleuren als ter sprake komt dat ik remote werk. Dit maakt dat het gesprek een extra dosis energie krijgt.’

‘In Zuid-Europa lijken de dagen langer te duren en komt het ‘s avonds echt tot leven.’

Door haar werk als remote recruiter spreekt ze dagelijks veel verschillende mensen, vertelt ze verder. ‘Deze variatie zorgt voor een inspirerende en energieke werkomgeving. In Zuid-Europa lijken de dagen bovendien langer te duren en komt het ‘s avonds echt tot leven. Ik ben nog altijd dankbaar dat ik deze beslissing heb genomen.’

Standplaats: Portugal

Een min of meer vergelijkbaar enthousiast verhaal treffen we aan bij Bastiaan (achternaam bij redactie bekend), die momenteel zijn standplaats heeft in Portugal. ‘Als remote/internationaal recruiter geniet ik van de vrijheid om vanuit elke gewenste locatie te werken’, vertelt hij. ‘De flexibele werkomgeving past zich aan mijn behoeften aan, waardoor ik optimaal kan functioneren en de beste kandidaten kan vinden.’

‘De flexibele werkomgeving past zich aan mijn behoeften aan, waardoor ik optimaal kan functioneren.’

Om succesvol te zijn als remote recruiter heb je wel enkele cruciale competenties nodig, denkt hij. Discipline en ‘zelfstartend vermogen’ zijn bijvoorbeeld essentieel, ‘aangezien ik als zelfstandige professional verantwoordelijk ben voor mijn eigen werkzaamheden. Daarnaast is effectieve communicatie van onschatbare waarde, omdat ik dagelijks contact heb met mensen van verschillende culturen en achtergronden. Ten slotte heb je ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid en aanpassingsvermogen nodig om te navigeren door de voortdurend veranderende wereld van recruitment.’

‘Natuurlijk ontstaan’

Zijn ontwikkeling tot remote recruiter is ‘op natuurlijke wijze’ verlopen, legt hij uit. ‘Als zelfstandige kreeg ik de kans om op afstand te werken en ontdekte ik al snel de voordelen van het samenwerken met mensen over de hele wereld. Ik verdiepte me in verschillende culturen, leerde enkele basiswoorden in verschillende talen en ontwikkelde een scherp oog voor subtiele verschillen in communicatiestijlen.’

‘Wonen en werken in Portugal brengt een unieke charme met zich mee.’

Van daaruit was het min of meer nog een kleine stap naar een bestaan over de grens. Waar hij nog geen moment spijt van heeft. ‘Wonen en werken in Portugal brengt een unieke charme met zich mee. Ik geniet van het prachtige land, het aangename klimaat en de rijke cultuur. Het biedt me ook de mogelijkheid om vanuit een centrale locatie te opereren en talenten te werven voor diverse opdrachtgevers in verschillende landen.’

Kriebelen

Nog iets verder weg, in Dubai, vinden we Jantine de Vos. ‘Wij wilden als gezin al heel lang de stap wagen om te gaan emigreren, maar door omstandigheden, ook door covid, kwam dit helemaal stil te liggen. Maar na wéér een vakantie hier in Dubai in 2022, hebben we de eerste serieuze stappen daadwerkelijk gezet en zijn we alsnog gegaan’, vertelt ze.

‘Wij wilden als gezin al heel lang de stap wagen om te gaan emigreren.’

De eerste maanden was ze vooral druk met ‘settelen’, zoals ze het zelf uitlegt. ‘Maar daarna begon het wel te kriebelen om weer aan de slag te gaan. We hebben toen een nieuw bureau opgezet, Quintius, een recruitmentbureau dat werkt vanuit zowel Londen als Dubai. Daarnaast kwam ik in contact met Commercieel Nederland en na een paar leuke gesprekken zijn we de samenwerking aangegaan.’

Meer tijd voor gezin

Remote werken is een uitkomst voor De Vos, die ook de foto’s bij dit artikel verzorgde. ‘Het biedt mij de mogelijkheid om te werken waar en wanneer het mij uitkomt. Daardoor heb ik meer tijd voor en met mijn gezin en kan ik samen met hun deze prachtige omgeving leren kennen en daarvan ook genieten.’ Ze merkt wel dat het bepaalde vaardigheden vergt. ‘Als remote recruiter is duidelijk communiceren en snel handelen essentieel. Vaak gaat het om kandidaten die, ook als je ze zelf triggert, ergens anders heel graag aan de slag willen en hoe mooi is het als je ze dat kunt bieden en beide partijen daar content mee zijn.’

‘Je hoeft niet per se op locatie te werken om je klanten goed te kunnen bedienen.’

Initiatief nemen en goed je research doen is een vereiste, zegt ze. ‘Communiceren, goed kunnen luisteren, aanpassen en niet bang zijn om de juiste vragen te stellen is daarbij van belang. Een eigen netwerk hebben is fijn, maar met alle digitale platformen die er zijn, kom je ook heel ver. Mijn meetings gaan via Teams, via de telefoon of even een whatsappje als het bijvoorbeeld om een bevestiging of een korte vraag gaat. Je hoeft niet per se op locatie te werken om je klanten goed te kunnen bedienen. Ik ben heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb en zou voorlopig niets anders willen.’

Lees ook

Hoe een podcast en een ijsje de gemeente Lingewaard aan 40 ambassadeurs hielp

Intensief? ‘Als je je werving opnieuw moet doen, omdat iemand snel weer vertrekt, dat is óók intensief.’ En dus ziet Martijn van Kooij geen enkele reden om het níet intensief aan te pakken als hij als directeur en plaatsvervangend gemeentesecretaris van Lingewaard ergens in zijn organisatie een vacature heeft. Een sollicitatieproces is volgens hem namelijk niet alleen een filter om de meest geschikte kandidaten te selecteren, als het goed is werkt het net zo goed andersom, en gaat het er ook om dat kandidaten kunnen beoordelen of ze zichzelf wel vinden passen bij de organisatie.

‘Intensief? Als je je werving opnieuw moet doen, omdat iemand snel weer vertrekt, dat is óók intensief.’

Toen de gemeente Lingewaard twee leidinggevende vacatures had, besloot Van Kooij (links op de foto) het samen met strategisch HR-adviseur Emile van Nassau dit dan ook behoorlijk anders dan anders aan te pakken. De twee namen bijvoorbeeld een podcast op met een diepgaand gesprek over leiderschap in de gemeente. ‘Dat kwam voort uit het project “Sleutelen aan je baan” (jobcrafting), gericht op het behoud en het versterken van de inzetbaarheid van medewerkers, waar onvervulde wensen zijn toegevoegd in functies’, vertelt Van Nassau. ‘Het bleek achteraf ook een heel mooi instrument om kandidaten inzicht te geven in wie we zijn, waar we mee bezig zijn en waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en naar wat voor mensen we op zoek zijn.’

500 keer beluisterd

Het gesprek ging over ‘dingen die meestal weinig transparant zijn op het moment dat je ergens komt solliciteren’, aldus Van Nassau, ‘maar die voor potentiële leidinggevenden wel heel belangrijk zijn. Het maakt echt duidelijk wat de koers van een organisatie is.’ En door het in de vorm van een podcast te gieten, ‘raakt het veel meer dan bijvoorbeeld een visiedocument’, vult Van Kooij aan. ‘Je hoort mensen praten. Het geeft taal aan waar wij voor staan.’

‘Mensen zeiden op LinkedIn: nu ik dit gehoord heb, ben ik nieuwsgierig geworden.’

De podcast werd in totaal meer dan 500 keer beluisterd. Ook op de website van het A&O-fonds van Nederlandse gemeenten werd er aandacht aan besteed. ‘En het leverde ook op LinkedIn echt leuke reacties op’, vertelt Van Nassau. ‘Mensen zeiden daar: nu ik dit gehoord heb, ben ik nieuwsgierig geworden. Het is een trigger geweest om nader kennis te willen maken.’

Wandelen

Dat nader kennismaken, dat gebeurde bij de bewuste vacatures in Lingewaard ook op een onconventionele manier. Wie belangstelling toonde, kon zichzelf namelijk uitnodigen voor een wandeling met een ambtenaar naar keuze, om zo meer over de functie, maar vooral de organisatie te leren. Voor de functie van manager Sociaal Beleid & Strategie gebeurde dat uiteindelijk maar liefst zo’n 40 keer.

De laagdrempelige aanpak is nodig, denkt Van Kooij. ‘De meeste mensen hebben al een prima baan. De gedachte achter de wandeling is: we willen kandidaten zelf een afweging laten maken of deze organisatie ook bij hen past. Ik zeg ook altijd: het is jóuw half uur. Vraag wat jij als kandidaat wilt weten. Gelijkwaardigheid in het proces is voor ons heel belangrijk. We willen dat ook kandidaten een weloverwogen afweging maken.’

Geen cv of sollicitatiebrief

Na de podcast en wandeling zeiden uiteindelijk 40 mensen dat ze graag nader kennis wilden maken. Een cv of sollicitatiebrief was echter niet nodig. ‘We vragen kandidaten liever: solliciteer op een manier die bij jou past. Een aantal mensen heeft daarop een persoonlijke video gestuurd, iemand heeft een column geschreven over de gemeente. Dan zie je duidelijk de creativiteit van mensen.’

‘Doe het op jouw manier, dat vinden we helemaal niet erg.’

Uiteindelijk werden 8 mensen uitgenodigd voor een pitch, waarin ze werden gevraagd antwoord te geven op drie vragen: wie ben jij als persoon, wie ben jij als leider en wat is jouw visie op de organisatie? Vervolgens kregen ze een kwartier de tijd voor de pitch, en was er ook nog een kwartier per kandidaat ingeruimd voor verdiepend gesprek. ‘Ook daarin zag je veel verschil tussen kandidaten’, blikt Van Kooij terug. ‘De een ging zitten, de ander bleef staan. Doe het op jouw manier, dat vinden we helemaal niet erg. We waren juist op zoek naar mensen die iets van zichzelf wilden laten zien.’

Luxe

Door ‘de trechter zo lang mogelijk breed te houden’, in woorden van Van Kooij, ontving de gemeente Lingewaard ook een paar wat minder voor de hand liggende kandidaten. Bijvoorbeeld mensen zonder ervaring bij een andere gemeente. Bewust, aldus de directeur. ‘We willen de totale vijver immers groter maken.’

‘We hadden echt 40 heel goede reacties. En ook de 8 pitches waren kwalitatief sterk.’

De 8 mensen die uiteindelijk een uitnodiging kregen, ‘zouden het allemaal kunnen’, vervolgt hij. Een luxe, beseft hij ook. ‘We hadden echt 40 heel goede reacties. En ook de 8 pitches waren kwalitatief sterk.’ Dat is volgens hem ook te danken aan de transparantie aan de voorkant, én in de rest van het proces, denkt hij. ‘We zijn bij alle gesprekken open geweest over hoeveel mensen we spraken, en wanneer we zouden terugbellen. Ook is de feedback steeds zo open mogelijk, zodat ook de kandidaten weten wat we in een eventueel vervolggesprek nog willen uitdiepen.’

IJssalon

Bijna 40 goede sollicitanten, dat is natuurlijk een luxe. Maar ook een risico: je zult immers 39 mensen moeten teleurstellen. Maar ook dat besloten Van Kooij en Van Nassau in deze procedure te ondervangen. ‘Iedereen die is afgewezen, hebben we uiteindelijk een persoonlijke brief gestuurd, met daarin onder meer de boodschap: bedankt voor de tijd die je hebt vrijgemaakt. Bovendien hebben we iedereen als dank bovendien een wandelkaart van de gemeente aangeboden, met daarbij twee muntjes voor de lokale ijssalon.’

‘We willen zorgen dat ook de sollicitant wat kan leren, ook als-ie het niet is geworden.’

Alles erop gericht om van het solliciteren een leerervaring te maken, ‘en geen falen’, benadrukt Van Nassau. ‘We willen zorgen dat ook de sollicitant wat kan leren, ook als-ie het niet is geworden. Want we zien ook dat 40 sollicitanten betekent: 40 potentiële ambassadeurs van je gemeente. En dat werkte, gelukkig. Zelfs op LinkedIn schreven afgewezen kandidaten: jammer dat ik het niet geworden ben, maar heel mooi dat jullie het zo doen.’

NEXTgarden

Werkgeluk

Waarmee ze maar willen aangeven: investeren aan de voorkant van een vacature kost inderdaad tijd. ‘Maar het is investeren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk een mooiere organisatie wordt.’ Niet voor niets scoort de gemeente op werkgeluk tegenwoordig dan ook bijna een 8, vertelt Van Kooij trots.

‘Het is investeren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk een mooiere organisatie wordt.’

Al levert de investering ook niet altijd het gewenste resultaat, erkent hij ruiterlijk. Waar de vacature voor manager sociaal beleid veel belangstelling kende, bleef de interesse voor de managerspositie op ruimtelijk beleid flink achter. ‘Daar werkte de podcast ook niet’, zegt hij. ‘Iets waar we zelf ook weer van geleerd hebben: niet alles werkt voor elke doelgroep. We denken dat je voor ruimtelijke mensen nog meer moet laten zíen wat nou de opgaven zijn. Zoals met ons ontwikkelgebied NEXTgarden, of met de klimaat- en energietransitie. We zijn dus nu bezig met een campagne om dat meer in beeld te brengen.’

Lees ook

 

Rozanne Hagendoorn (Carerix): ‘Automatisering in recruitment is pas net begonnen’

Op het vliegveld van Rotterdam The Hague Airport hangt een broeierige hitte. Terwijl her en der vakantiegangers lopen, op weg naar Ibiza of Griekenland, staat hier midden op het terrein ook een groot kantoor, van waaruit Carerix werkt aan verdere automatisering van de recruitmentbranche. Binnen zit onder meer Rozanne Hagendoorn, die als product owner verantwoordelijk is voor alle automations bij een van de ATS’en van het eerste uur in Nederland. Een plek van waaruit ze goed overzicht heeft over wat er allemaal gebeurt in de razendsnel voortgaande digitalisering en robotisering.

‘We merken dat klanten nu heel erg op zoek zijn naar het creëren van workflows.’

Implementaties, integraties, automatisch matchen, cv-parsing, marketing automation; het is hier aan de orde van de dag. ‘Ik denk dat we al een heel eind zijn met automatisering van het recruitmentproces. Maar aan de andere kant: we zijn ook pas net begonnen. We merken dat klanten nu heel erg op zoek zijn naar het creëren van workflows. We hebben al járen triggers in Carerix. Als de kandidaat dit doet, doe dan dit of dat. Verloopt bijvoorbeeld een AVG-toestemming? Dan automatiseren wij dat daar opnieuw om gevraagd wordt. Maar klanten willen meer dan dit, die willen echt hele flows creëren.’

Alles pilotten

‘De ultieme match tussen vraag en talent’, dat is waar Carerix met zijn automations steeds naar op zoek is. Dan gaat het er bijvoorbeeld om cv’s automatisch te laten lezen en inboeken – ‘daar zijn recruiters nu nog veel tijd mee kwijt -, of dashboards zodanig in te richten dat je als recruiter de juiste knoppen ziet om aan te draaien. En alles wordt ge-pilot bij verschillende klanten, vertelt Hagendoorn. ‘Dan denk je: we zitten in de juiste richting, en zeggen de eerste 3 klanten: ja zo gaat het goed. Maar dan komt de vierde, en die ziet toch weer verbeterpunten. Daar zit onze kracht: verder kijken dan het standaardproces.’

‘Dan komt de vierde klant, en die ziet toch weer verbeterpunten. Daar zit onze kracht.’

Carerix heeft momenteel zo’n 1050 klanten in Nederland en Europa. Het systeem kent in totaal zo’n 17.000 gebruikers. ‘We groeien nog altijd’, vertelt Hagendoorn. ‘Al zien we ook dat er steeds meer concurrenten uit de grond poppen.’ Waarbij voor Carerix vooral de uitzendbranche steeds belangrijker wordt. ‘Die weten ons goed te vinden op dit moment. We hebben de laatste jaren veel aan de achterkant verbeterd. Dat begint nu zijn vruchten af te werpen.’

Integraties en ecosysteem

Inmiddels kan Carerix bogen op een ‘groot partner-ecosysteem’, zoals Hagendoorn het noemt. Van Indeed en VONQ tot Sharpspring en theMatchbox en nog veel meer; via slimme integraties kunnen klanten er hun voordeel mee doen. ‘Voorheen lieten we eigenlijk altijd de partner de koppeling maken. Nu hebben we het gevoel dat we die koppeling beter naar onszelf kunnen trekken, zodat we de klant ook het juiste advies kunnen geven. We zien dat recruitmentmarketing-systemen bijvoorbeeld steeds groter worden. Dan is het fijn als we zelf systemen kunnen bieden die dat goed ondersteunen.’

‘Elke klant wil toch iets unieks. En als je flexibel bent, kun je dat ook bieden.’

De roadmap van Carerix’ automations is gestoeld op 3 pijlers, vertelt ze. Enerzijds recruitment en process automations, waarbij je bepaalde processen binnen je recruitment volledig automatiseert, en anderzijds recruitment marketing automation, om leads te genereren via andere platformen en te laten landen in Carerix als de kandidaat engaged genoeg is om te benaderen. En als derde: partner-integraties. ‘In de basis is ons systeem heel flexibel. Dus klanten kunnen krijgen wat ze willen. Eigenlijk is de basis overal hetzelfde. Maar elke klant wil toch iets unieks. En als je flexibel bent, kun je dat ook bieden.’

‘My Assistant’-dashboard 

Waar de uitdaging nog zit? Hagendoorn: ‘Wij vinden het belangrijk dat we de recruiter zo goed mogelijk kunnen assisteren en helpen met het maken van de beste volgende stap. Daarom hebben we nu ook een ‘My Assistant‘-dashboard ontwikkeld. Als de recruiter dan zijn of haar dag begint, ziet hij meteen zijn matches, met SLA’s.’

‘Deze kandidaten moet je bellen, deze zitten in procedure, zijn toe aan een volgende stap. Voorheen klikte je dan naar een ander dossier. Nu kun je dat doen, meteen vanuit je dashboard. We werken er ook aan dat je straks vanuit dit dashboard meteen een vacature kunt sluiten, waarna hij meteen op alle aangesloten jobboards ook sluit. Dat zijn leuke dingen, echt de voordelen van automations. We hebben bijvoorbeeld ook zelf een agenda-integratie ontwikkeld, waarmee kandidaten zelf een tijdvak kunnen kiezen voor een sollicitatiegesprek. Al willen sommige klanten dat niet, omdat ze dan weer een contactmoment verliezen.’

ChatGPT

En ja, ook Carerix is bezig met A.I. en ChatGPT. Natúúrlijk, zegt Hagendoorn. ‘. ‘Al drukken we onze klanten op het hart heel voorzichtig te zijn en geen persoonsgegevens te laten verwerken door ChatGPT. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met vacatureteksten via A.I. te integreren. Maar we kijken ook verder. Er zijn allerlei use cases te bedenken. Welke tekstjes kun je maken om kandidaten in een mail te overtuigen? Welke vragen kun je het beste aan welke kandidaten stellen? Forecasting op basis van gegevens in je ATS, het maken van betere matches, you name it.’

‘Hoe hard de ontwikkelingen ook gaan, ook over 5 jaar zal de recruiter nog wel bestaan.’

Maar hoe hard de ontwikkelingen ook gaan, ook over 5 jaar zal de recruiter nog wel bestaan, verwacht ze. ‘De mens zal altijd belangrijk blijven. De essentie is het bij elkaar brengen van vacatures en kandidaten. Dat verandert, en ik denk dat we daarin van A tot Z nog veel meer kunnen wegautomatiseren en dat heel veel over 5 jaar een stuk sneller zal gaan dan nu. Maar de recruiter zal er hoe dan ook wel een rol in blijven spelen, alleen assisteren wij als ATS dan op een hoger niveau.’

3 Pijlers

Wat daarbij de pijlers voor Carerix’ roadmap zijn? Hagendoorn noemt er 3. Als eerste lean recruitment, dan hassle free recruitment, en als laatste automations en integrations. Daarbij komen termen voorbij als: workflow driven, process speed en A.I. ‘Het gaat niet meer om: je moet als eerste je vacature online hebben, want degene die als eerste is, heeft de kandidaat. Nee, die kandidaat moet je nu al langer hebben gebonden. Die moet je tracken, daar moet je continu contact mee houden. Het gaat nu veel meer om het binden van je doelgroep dan om zo snel mogelijk iemand te kunnen plaatsen.’

‘Het gaat nu veel meer om het binden van je doelgroep dan om zo snel mogelijk iemand te kunnen plaatsen.’

Elk ATS in de markt is daardoor steeds meer aan het toegroeien naar een candidate relationship management-systeem, ziet ze. Met bijvoorbeeld multichannel communicatie met kandidaten. ‘We willen aanhaken op 1 api, zodat klanten kunnen sms’en, mailen en appen met kandidaten met kandidaten, allemaal vanuit 1 systeem. Dat willen we bij elkaar schuiven. Want naar mijn mening is communicatie met kandidaten, op alle manieren, echt het belangrijkste onderdeel van elk ATS.’

Goud in de database

De ‘warme contacten’ in je database zijn ook nu immers nog ‘het goud van de organisatie’, aldus Hagendoorn. ‘De meeste succesvolle plaatsingen doe je nog altijd vanuit je eigen database. Daarom is het ook zo belangrijk om die database te blijven activeren. Als je 6 jaar niets van je hebt laten horen, en dan ineens zegt: beste kandidaat, hier heb ik een vacature, die is echt iets voor jou, dan is dat natuurlijk niet geloofwaardig.’

‘Als je 6 jaar niets van je laat horen, en dan ineens zegt: hier heb ik een vacature, echt iets voor jou, is dat natuurlijk niet geloofwaardig.’

Carerix werd nu ruim 5 jaar geleden overgenomen door de Pixid Group. Hierdoor is het bereik binnen Europa sterk vergroot, maar de autonomie is in Rotterdam gebleven, benadrukt de product owner. ‘We staan nog steeds bekend om: de beste match. En daarnaast: een robuust en degelijk systeem, met fijne mensen. Dat laatste vinden we ook belangrijk en willen we zeker zo houden, hoe ver de technologie ook schrijdt.’

Lees ook

Hoe A.I. straks ook studenten sneller én beter aan een bijbaan helpt

Uitzendbureaus voor studenten genoeg. Maar bij Jopp Students & Graduates willen ze het anders doen. Daarom hebben ze ook geen ‘recruiters’ in dienst, maar ‘talentcoaches’. En daarom omarmen ze ook alle mogelijkheden voor artificial intelligence. Zodat studenten een (bij)baan of stage aangeboden kunnen krijgen op basis van hun eigen voorkeuren. Jess, de digitale collega die het bureau daarvoor inzet, is dan ook niet zomaar een bot. Nee, het wordt echt gezien als een collega, vertelt Thomas Lock, een van de oprichters van het bureau.

‘Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend. En het wordt steeds slimmer.’

Jess is genderneutraal, en nu nog bezig met de pre-onboarding, maar ‘wordt onze allerbeste medewerker’, zegt Lock lachend. ‘Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend, en wordt steeds slimmer. Het helpt ook onze menselijke medewerkers enorm. Door repetitief werk uit handen te nemen. Die hoeven bijvoorbeeld niet meer te vragen of iemand een rijbewijs heeft. Dat heeft Jess dan al voor hen gedaan. Zo kan onze talentcoach zich veel meer focussen op vragen als: wat hoop je te leren? En wat motiveert je? Zo creëren we een soort hyper-intercedent, die de candidate experience enorm gaat verbeteren.’

Op de raarste momenten

Het mes snijdt echt aan twee kanten, aldus Lock. ‘Studenten solliciteren op alle momenten van de dag, vaak buiten kantoortijden, in het weekend of de avonden. Jess stuurt hen direct na sollicitatie een bericht via WhatsApp. Zo kunnen ze meteen geholpen worden. Komt het op dat moment niet uit? Dan laat je Jess weten wanneer je wel beschikbaar bent, en neemt Jess later contact op. Zo worden studenten geholpen op een moment dat hun schikt. Aan de andere kant helpt Jess menselijke collega’s door gegevens uit te vragen over beschikbaarheid, voorkeuren voor reisafstand, studie en baanvoorkeuren.’

‘Veel studenten zijn het al gewend om met digitale medewerkers contact te hebben, en geven daar zelfs ook vaak de voorkeur aan.’

En vergis je niet, Jess kan daarbij nu al heel wat meer dan een ‘klassieke’ chatbot, benadrukt hij. Een voorbeeld: ‘We willen Jess leren dat hbo’ers vaak stage moeten gaan lopen. Dan kan Jess een semester daarvoor bij iemand inchecken en vragen of hij of zij hulp nodig heeft in de zoektocht naar zo’n stage. Of het kan bij studenten uitvragen welke dagen ze willen werken, en kan daar passende vacatures bij voorstellen. Stageperioden, afstudeerdata, beschikbaarheid en werkvoorkeuren, Jess vraagt het allemaal uit. En dat allemaal in vloeiende, ‘menselijk’ overkomende teksten, gevoed door generatieve A.I. Al hoef je volgens Lock ook niet te ‘verbergen’ dat Jess een digitale medewerker is.

De kern van het recruitmentproces

Jess is een product van een samenwerking met RecruitNow, waar ‘strategy & execution manager‘ Rik Verbrugge aan zijn wieg heeft gestaan. Verbrugge werkte eerst onder meer bij Scotty Technologies, vorig jaar nog een van de winnaars van de Werf& Awards. Daar ontdekte hij de kracht en mogelijkheden van conversational A.I. en stond hij aan de basis van de eerste stappen van verregaande automatisering in het recruitmentproces. En nu krijgt hij bij RecruitNow de kans om dat verder uit te bouwen. ‘Een mooie kans om een impactvol product te maken’, zo vat hij het samen.

‘Tot in de kern van het recruitmentproces komen’. Dat is zijn ambitie daarbij. ‘Iedereen roept nu wat over conversational A.I. en generative A.I. Maar als je kijkt naar de praktijk, speelt zich dat nog vaak af in de rand van het proces. Wij willen die volgende stap maken. Door kandidaten echt snel reactie te geven en echt te engagen. Dan hoeft hij of zij ook niet meer verder te kijken. Een sollicitant moet nu nog gemiddeld 4 tot 8 uur wachten voordat hij of zij van een bureau reactie krijgt. Nu kan Jess echt instant contact opnemen. En op een manier die past bij de kandidaat. Daardoor kun je een veel rijkere ervaring bieden.’

Al snel 400 à 500 cv’s

Thomas Lock

Met zijn 32 jaar is Thomas Lock momenteel de oudste collega binnen Jopp. Hij komt zelf naar eigen zeggen ‘totaal niet’ uit de uitzendbranche, maar ziet dat als een voordeel. ‘Daardoor hebben wij vaak een frisse blik en doen we dingen heel anders dan de branche gewend is.’ Hij studeerde zelf in Maastricht, en kwam daar in aanraking met ‘Knaek‘, een app waarmee studenten korting kunnen krijgen bij verschillende zaken in hun studentenstad, aangevuld met nationale kortingen en online (cashback) kortingen bij de grote ketens. Al snel was hij ‘city manager’ en moest als zodanig voor zijn mede-studenten ‘overal dealtjes lospeuteren’.

‘Al snel hadden we zo’n 400 à 500 cv’s om uit te kiezen.’

Knaek staat elk collegejaar op alle universiteiten en hogescholen met een promotieteam van studenten om deze kortingsapp te promoten. Om deze studenten te werven werd studenten via een mailtje gevraagd zich aan te melden. ‘Al snel hadden we zo’n 400 à 500 cv’s om uit te kiezen’, blikt hij nu terug. ‘En van de kortingspartners waarmee we werkten, waaronder grote bedrijven als MediaMarkt en Hunkemöller, hoorden we steeds vaker dat ze krap zaten in personeel. Waarom zouden we dat niet bij elkaar proberen te brengen, bedachten we toen. Uit dat idee is Jopp geboren.’

‘Leergeld betaald’

Het eerste jaar is behoorlijk ‘leergeld betaald’, aldus Lock, ‘omdat we niet uit de branche komen’. Maar inmiddels ‘hebben we de kneepjes van het vak geleerd’ en gaat het steeds beter met Jopp. Big Hairy Audacious Goal is om tegen 2030 jaarlijks 80.000 studenten te helpen. ‘En dat wil ik niet met heel veel meer mensen dan we nu hebben’, stelt de mede-oprichter. Vandaar de hoge verwachtingen van Jess, en van het in augustus officieel te lanceren Joppboard, een vacatureplatform dat ook (volledig zelf) gebouwd is rondom Cockpit, het gespecialiseerde recruitmentsysteem van RecruitNow.

Het unieke aan Joppboard is dat het platform niet alleen vacatures gaat promoten via de traditionele onlinekanalen, maar dat de vacatures ook automatisch worden doorgestuurd naar Knaek, zodat studenten snel bereikt worden. En dat de matching dus in eerste instantie volledig wordt overgelaten aan Jess, die alle studenten – ongeacht hun studie(fase) – 24/7 kan matchen met vacatures op basis van hun beschikbaarheid en voorkeuren. En dat variërend van studentenwerk en stages tot flexibele projecten en vaste dienstverbanden.

Betere matches

Lock zegt in de eerste plaats te hopen op meer efficiëntie. ‘Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt. Dan is dat een ergernis. En die moet je kunnen voorkomen. Of automatiseren’ Maar minstens zo belangrijk als meer efficiëntie is een betere ervaring, zegt hij. ‘De tone of voice en normen en waarden van de digitale medewerker variëren per organisatie en per doelgroep. Onze doelgroep is studenten, dus een laagdrempelige, grappige en easygoing manier van praten is bij ons prima, terwijl dat heel anders zal zijn voor bureaus die bijvoorbeeld senior professionals bemiddelen.’

‘Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt.’

Jess onthoudt wie je bent en hoe je met Jess communiceert. Als jij met Jess heel serieus communiceert, neemt het deze communicatiestijl over. Ben je juist heel jolig, dan kan Jess dat gedrag spiegelen en erin meegaan, maar tegelijkertijd ook een heads-up geven dat dit gedrag op de werkvloer geen succes gaat zijn. ‘Dat zijn we nu aan het opbouwen.’ Het levert uiteindelijk ook betere matches op, daar is hij van overtuigd. ‘Studenten zijn opportunistisch, solliciteren gewoon op een functie die ze graag willen doen, ook al lijken ze in eerste instantie niet het gevraagde aantal uren te kunnen werken.’

Snel tot de kern

Maar als je vervolgens de goede vragen stelt, kun je wel snel tot de kern komen, aldus Lock. ‘Welke studie doet iemand, hoeveel uur wil hij of zij werken, welke ervaring en skills brengt-ie mee? Omdat Jess deze informatie al uitvraagt kun je op het moment dat je een menselijke interactie hebt betere matches maken en een kandidaat beter helpen. Omdat Jess in het begin al iets dieper graaft, kun je in een (human) gesprek verder komen op het gebied van motivatie. En dat levert bewezen resultaten op. Studenten zijn sneller aan het werk, en voelen zich beter geholpen, wat moet resulteren in een hogere NPS.’

‘Als je jaarlijks 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan.’

Rik Verbrugge

De volgende generatie Conversational AI in Recruitment? ‘Nou, de technologie van vorig jaar was pas 20% van wat Jess nu al kan’, schat Verbrugge in. ‘Ik zie het als een tool zonder human error, die jou als mens beter maakt in wat je doet. Je wilt klanten helpen, en je wilt kandidaten helpen. Hoe lekker is het dan als je een tool hebt die jou de middelen geeft om precies dat werk te doen?’ Verbrugge heeft het over ‘de nieuwe standaard’, vergelijkbaar met het internet in 1995. En ook Lock ziet de kansen zonnig in. ‘Als je uiteindelijk elk jaar 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan. Dit was 2 jaar geleden misschien nog een onwerkelijke droom. Maar nu ligt hij binnen handbereik.’

Heb ik nog iets gemist?

Zijn zus reisde het afgelopen half jaar de wereld rond. ‘Heb ik nog iets gemist’, vroeg ze toen ze terugkwam. Lock lacht. ‘Nou, dat kun je wel zeggen, antwoordde ik. Ik liet haar 20 A.I.-tooltjes zien die sinds die tijd zijn gelanceerd, en wat er allemaal mee mogelijk is. Dan zie je pas hoe enorm hard het gaat. Die hele technologie is zo enorm gedemocratiseerd, en nu voor iedereen bereikbaar.’

Lees ook

Paul Bergs (Apply): ‘In de kern creëren wij sollicitaties’

Zijn bedrijf komt voort uit ‘een passie voor recruitment en het gevoel dat het anders moet’, zegt Paul  Bergs. ‘De markt zit op slot. Ik pik hem bij jou weg, jij bij mij. Al die bedrijven, ze vissen nog allemaal in dezelfde vijver van actieve sollicitanten. En die spoeling is nu eenmaal heel dun. Zo houden we elkaar bezig. Dat moet echt veranderen, denk ik.’

‘Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

En dus startte hij vanuit Maastricht bureau Apply, specialist in recruitment marketing. Alwéér een speler in recruitment marketing? Jazeker, maar wel eentje die het anders doet. Met vooral een focus op volumerecruitment, werving en selectie voor vacatures waar bedrijven er per jaar meerdere van hebben. Maar pas op, hè. Heb het niet over ‘handjes’, zegt hij. ‘Dat is niet alleen denigrerend, het klopt ook niet. Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

Iedereen benaderbaar

Wat wel duidelijk is: het gaat hier minder om de selectiekant van werving en selectie, maar meer om: hoe kun je nu beter kandidaten werven? ‘In de kern creëren wij sollicitaties’, benadrukt Bergs. ‘We weten dat iedereen benaderbaar is. Maar wel op een andere manier dan vroeger. Je moet via sociale media contact met ze maken, ze actief benaderen. Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

‘Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

En áls je ze dan benaderd hebt, dan moet je ook zorgen dat de rest van je proces ‘ als een warm mes door de taart’ gaat, zegt hij. Dus niet dat bij de opdrachtgever iedereen ‘een plasje eroverheen’ moet doen voordat je een beslissing neemt over een kandidaat, of dat je ze vraagt 24 velden in een formulier in te vullen, of ze ellenlang in procedure houdt, terwijl dat nergens voor nodig is.

Continue aanwas

Hij merkt bij zijn opdrachtgevers hoeveel moeite het hen tegenwoordig kost om vacatures te vullen. ‘Vaak hebben ze vooral geen keuze. Dan solliciteren er bijvoorbeeld maar 2 mensen. Wat ik ze kan bieden is juist een continue aanwas van sollicitanten. Die garantie geef ik ze ook. De kandidaten uiteindelijk aannemen, behouden, en motiveren, daar is de werkgever zelf verantwoordelijk voor. Maar ik zorg dat ze in elk geval de keuze hebben.’

‘Meestal komen we erachter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

Hoe hij dat dan doet? Onder meer door volop te vertrouwen op data. En door te geloven dat recruitment marketing is geworden. ‘Maar wel anders dan de meeste marketeers in organisaties denken. Die hebben zelden kaas gegeten van recruitment. Wij kijken eerst vanuit de data, van bijvoorbeeld Intelligence Group en Jobdigger: zijn ze er wel? Is het überhaupt haalbaar? Of kunnen we beter in het buitenland gaan werven? En dan komen we er meestal achter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

‘Post & pray is passé’

Post & pray, dat is passé, zegt hij. ‘En dat gaat de komende 50 jaar niet veranderen, denk ik. Die schaarste is blijvend.’ Maar, zo merkt hij ook: de gemiddelde HR-manager heeft er ook geen tijd voor om echt te werven. Om uit te reiken naar scholen, of om goed videomateriaal te schieten. Ze vinden het meestal ook niet echt leuk. Wij wel. Je moet kandidaten tegenwoordig anders benaderen. Ik stuur ze dus niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8, met steeds iets meer relevante informatie. Ik begin bijvoorbeeld met een blog over een onderwerp dat ze interesseert, en zo bouw ik het steeds verder op. Zó creëer je kwalitatieve sollicitaties.’

‘Ik stuur ze niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8.’

En dat zoveel mogelijk via sociale media. ‘Kijk, die graafmachinemonteur, om maar een voorbeeld te noemen, zit heus niet de hele dag op zijn telefoon te kijken, die is overdag gewoon aan het werk. Maar ‘s avonds als hij op de bank of in zijn bed ligt, ligt hij nog wel even te scrollen. Dus moet je zorgen dat je dan voorbijkomt met je vacatures en je informatie.’

In de huid van de doelgroep

Dat kandidaten op de juiste manier benaderen begint volgens hem met: persona’s maken, samen met de opdrachtgever; in de huid kruipen van de doelgroep. Als die 5 à 10 keer per jaar dezelfde soort vacature heeft, weet hij of zij meestal vrij goed een doelgroep te omschrijven. ‘We hebben bijvoorbeeld een campagne gedaan om graafmachinisten te werven. Dat zijn mensen die ook de Formule 1 heel interessant vinden. En dan kun je daaromheen een campagne bouwen. Of, ander voorbeeld: Basic Pharma zocht operators. Voor het junior profiel zetten we dan in de advertenties meer in op ontwikkelmogelijkheden, voor het senior profiel meer op pensioenen. En ook het foto- en videomateriaal passen we dan aan. Net als de landingspagina. Zo proberen we aan alle knoppen te draaien.’

‘Als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Een van de geheimen daarbij: op tijd beginnen. ‘Het is iets wat je voor minimaal 3, 4 maanden moet doen, denk ik. En we hebben ook wel een opstart nodig. De website bouwen, content maken, videomateriaal schieten. En niet te vergeten: mensen spreken. Echt in die organisatie duiken. Dus als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 zeg ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Geen kraan

Een intensief proces, al met al. Daar zal dan ook wel een stevig prijskaartje aan hangen zeker? ‘Nou, dat valt juist reuze mee’, benadrukt Bergs. ‘Je hebt juist een veel lagere cost-per-hire, omdat je zorgt voor continuïteit. Als je aan de voorkant even vertraagt, en de rust neemt om het goed in te richten, dan versnel je juist aan de achterkant en lopen ze na een maand wel binnen. Als een opdrachtgever belt: “ik heb maandag iemand nodig”, dan heeft hij weinig aan Apply. Ik ben geen uitzendbureau, heb geen kandidaten in de Rolodex. Ook omdat ik dat niet wil. Ik geloof daar niet in. Het is ook geen kraan die je even openzet. Maar door echt in de organisatie te duiken, kunnen we er wel voor zorgen dat je meer kwalitatieve sollicitaties krijgt.’

‘Als je aan de voorkant even vertraagt, dan versnel je juist aan de achterkant.’

Want, zo merkt hij: de uitzendbureaus lijken misschien sneller te werken, maar kunnen ook al een tijdje niet meer de mensen leveren waar de markt om vraagt. ‘Ik krijg ook van opdrachtgevers terug, die zeggen: joh, ik krijg eerst Jantje aangereikt door Adecco, en 10 minuten later via bijvoorbeeld Timing wéér. Daar wil ik niet aan meedoen. Je zult het dus echt anders moeten inrichten.’ Maar dit proces omgooien vergt ook wel iets van de opdrachtgever, benadrukt hij. ‘We moeten soms ook streng zijn. Dan bel ik bijvoorbeeld die opdrachtgever op: je moet wel vandaag iets laten weten. Anders is die kandidaat weer vertrokken.’

‘Een vak, een kunde, een distinctie’

Recruitment marketing is tegenwoordig ‘echt een vak, een kunde, een distinctie’, zegt Bergs. Oftewel: structureel, op een goede manier met potentiële kandidaten communiceren, en hen verleiden tot een sollicitatie, is momenteel een serieuze professie die slechts weinigen van A tot Z beheersen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om goede vacatureteksten, of heldere wervende advertenties via sociale media. Om traffic te genereren naar de werkenbij-site, of om chatbots en one-pagers. ‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant’, aldus Bergs.

‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant.’

Tell, touch en sell. De heilige drie-eenheid mag inmiddels bekend verondersteld worden. ‘Dus bijvoorbeeld eerst jou een blog laten zien dat je interessant vindt, dan 2 dagen later nog een berichtje, weer 2 dagen later een berichtje met sollicitatietips, en pas daarna: zou dit iets voor jou zijn? Dan kun je hen vragen om een job alert aan te maken, of een andere conversie bewerkstelligen.’ En vergeet vooral ook de fase daarná niet, benadrukt hij. ‘De care-fase. Oftewel: hoe zorg je dat die kandidaat niet alleen enthousiast wordt, maar ook: enthousiast blíjft?’

Innovatie

Als liefhebber van innovatie is Bergs momenteel bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een inkijkje in hun keuken kunnen geven. Ook is zijn bedrijf, dat inmiddels 4 werknemers telt, aan het experimenteren met de Metaverse, waar je als kandidaat meteen interactie kunt krijgen met een bepaalde klant. Het past in de ambitie ‘een grotere rol te gaan spelen in Nederland, maar ook daarbuiten’.

Bergs is bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een kijkje in hun keuken kunnen geven.

Het scheelt dat vanuit Maastricht ‘Parijs dichterbij is’, zegt hij gekscherend. ‘Ja, als je naar Utrecht moet, dan ben je van hieruit wel even onderweg. Dus misschien gaan we ooit nog wel richting Eindhoven of zo. Maar voor nu is het oké. Ik kan veel via videoconferencing doen, en in Limburg en Brabant is ook nog genoeg te doen. Nee, we zijn nog lang niet klaar. Er zijn volgens mij nog heel wat organisaties die meer sollicitaties kunnen gebruiken…’

Lees ook

Hoe door A.I. de prioriteit in recruitment verschuift naar de ‘last talent mile’

De last mile: wie in de logistiek werkt, kent het fenomeen maar al te goed. Het laatste onderdeel van het bezorgingsproces is tenslotte het lastigst en het duurst. Niet langer kun je een pakketje met duizenden andere bestellingen naar een groot depot sturen – het moet naar één enkel adres; het heeft een unieke eindbestemming. Dit is het moment waar echte transportexperts zich onderscheiden van de rest, en dus waar ze hun geld verdienen. En als we Maikel Neelen (Tigris) en Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) mogen geloven, geldt hetzelfde straks voor recruitmentexperts.

Die ontwikkeling heeft alles te maken met de opkomst van kunstmatige intelligentie, een opkomst die het afgelopen half jaar vlugger ging dan we ons ooit hadden kunnen voorstellen. De last mile zal in recruitmentland daarom ook vliegensvlug komen bovendrijven, voorspelden Neelen en Waasdorp vorige week in hun webinar Digitale Trends en Ontwikkelingen in de Uitzendbranche. Dat is bijzonder, zeker als je nagaat dat andere nieuwe tijdperken in deze wereld zich pas aandienden na enkele jaren op de deur gebonkt te hebben. Maar wat betekent de last mile...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Beluister hier het hele webinar terug. Of schrijf je nu in voor het HR & A.I. Congres op 7 september, of het seminar ChatGPT en Recruitment, de toekomst van Talent Acquisition op 31 augustus.

ChatGPT en recruitment

Hoe Textmetrics voor recruiters het onderste uit de A.I.-kan haalt

Wie hoort over de belofte van Textmetrics, denkt misschien al snel: ‘Ah, daar hebben we weer zo’n generative A.I.-tool – een soort ChatGPT voor recruiters.’ Marcel Leeman, een van de initiatiefnemers van het product, begrijpt waar die misvatting vandaan komt. Maar zijn software is veel meer dan een LLM – kort voor Large Language Model – voegt hij meteen toe. ‘Ons product is voor generative A.I. wat een app is voor een smartphone.’

Generative A.I. kent grenzen

Om die metafoor uit te leggen, heeft de Textmetrics-CEO een aanloopje nodig. ‘Iedereen heeft het op dit moment over ChatGPT’, begint hij te schetsen. ‘Voor recruiters is dat niet anders – zij zijn iedere week veel tijd kwijt aan het schrijven van vacatureteksten, en als zich dan een robot aandient die die klus van hen kan overnemen, lijkt dat een welkom geschenk.’

‘Je wil natuurlijk niet liegen in je vacaturetekst.’

Maar helaas, zo relativeert hij meteen. ‘Zo simpel liggen de zaken niet. De kwaliteit van de vacaturetekst die een tool als ChatGPT schrijft, is namelijk erg afhankelijk van je prompt – de schrijfopdracht die je geeft. Een verkeerde prompt levert verkeerd resultaat op, en zelfs al is je prompt wel goed, kun je alsnog van een koude kermis thuiskomen. ChatGPT geeft immers altijd resultaat, maar je weet nooit zeker of-ie echt je prompt heeft opgevolgd: dat je om een B1-tekst vraagt, betekent niet per se dat je hem krijgt. En het kan nog erger: veel A.I.-tools hallucineren, dat wil zeggen dat ze onwaarheden verkondigen. Vervelend, want je wil natuurlijk niet liegen in je vacaturetekst.’

Textmetrics rekt grenzen op

Gebruikers van Textmetrics lopen die risico’s niet, weet Leeman – de software die zijn bedrijf biedt is namelijk veel meer dan een generative A.I. Hoe dat zit? Textmetrics schrijft niet alleen vacatureteksten, hij controleert ze ook nog eens zelf. De software gaat bijvoorbeeld na of een nieuw gegenereerde (of reeds bestaande) tekst wel inclusief genoeg is. In andere woorden: voelt iedereen zich aangesproken, of is je huidige boodschap alleen aantrekkelijk voor een specifieke groep?

‘Ons product zorgt ervoor dat een LLM een bétere tekst genereert.’

‘De algoritmes van Textmetrics genereren vacatureteksten aan de hand van een LLM, en controleren ze vervolgens’, verduidelijkt Leeman opnieuw. ‘In andere woorden: ons product zorgt ervoor dat een LLM een betere tekst genereert. Eerlijk is eerlijk: die LLM is niet van ons, het ontwikkelen van zo’n product is alleen mogelijk voor bizar grote partijen met bizar grote budgetten – denk Microsoft. Maar je kunt de LLM wél in onze interface gebruiken, dus als je denkt dat onze software geen teksten genereert, dan doe je ons tekort. Daarom maak ik de vergelijking met apps op een smartphone. Dankzij onze software kun je een al bestaande functie op een manier gebruiken die écht iets toevoegt.’

A.I.-governance als vangnet

Net als dat iedere app-ontwikkelaar nauwgezet de laatste iOS- en Android-updates in de gaten houdt, kijkt Leeman met veel interesse naar wat er in de markt van generative A.I.’s gebeurt. ‘Wat ik op dit moment boeiend vind, is om te zien hoe tools als ChatGPT bij bedrijven binnenkomen’, vertelt hij. ‘Dat verloopt niet via het normale proces, waarin een organisatie tegen een probleem aanloopt, een commissie bij elkaar roept om het op te lossen, en er uiteindelijk een oplossing wordt aangedragen. Nee, generative A.I. doet zijn intrede vanuit de onderkant van organisaties. ‘Gewone’ mensen op kantoor beginnen hun rapporten door ChatGPT te laten schrijven, zonder dat daar ooit over vergaderd is.’

‘Gewone mensen op kantoor beginnen hun rapporten door ChatGPT te laten schrijven, zonder dat daar ooit over vergaderd is.’

Op zich is dat natuurlijk ‘fantastisch’, vervolgt de Textmetrics-CEO. ‘Ik ben ervan overtuigd dat generative A.I. heel veel waarde kan toevoegen. Maar je moet er als bedrijf ook mee oppassen. Je hebt tenslotte geen contract met de leverancier van een LLM, dus als ChatGPT zonder dat je het doorhebt een cruciaal onderdeel van je bedrijfsvoering wordt, zijn de gevolgen desastreus als dat platform opeens met jouw intellectuele eigendommen aan de haal gaat, of slecht in het nieuws komt. Zaak dus, om veel te investeren in A.I.-governance. Dat wil zeggen: het gebruik van A.I. van bovenaf opnemen in je processen, en ervoor zorgen dat je een vangnet hebt als een tool opeens niet meer doet wat jij wil.’

Verder lezen?

Benieuwd hoe Textmetrics vacatureteksten beter maakt? Kyrill Poelmans, mede-oprichter van het initiatief, legt het uit in dit artikel.

Meer weten?

Op donderdag 29 juni om 11.00 geeft Marcel Leeman een webinar onder de titel: ‘Nooit meer zelf vacatures schrijven dankzij A.I.’. Daarin gaat hij bijvoorbeeld in op automatische vertalingen, personalisatie van content, slimme chatbots en zelfs het begeleiden van schrijfprocessen door ChatGPT. Hij bespreekt de toekomst van AI tekstgeneratie en alles wat daarbij komt kijken, zoals: is generatieve A.I. veilig? Kost het trainen ervan niet evenveel moeite als het zelf maken van content? Hoe zorgen we dat we de grip op deze soorten A.I. niet verliezen? Schrijf je hier in:

Aanmelden

6 pittige stellingen van Geert-Jan Waasdorp: ‘Nederland minst transparante arbeidsmarkt’

Met hun podcast Werken aan Nederland willen Roos Wouters en Martijn Aslander een stem geven aan de ongeveer 3 miljoen flexwerkers in ons land. Als het om flexibiliteit van de arbeidsmarkt gaat, heeft Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp ook de nodige ideeën. In een ruim 60 minuten lange podcast lanceert de analist van de Nederlandse beroepsbevolking de nodige stellingen. Luister hier naar het gesprek. Of lees hier zijn 6 meest pittige uitspraken.

#1. ‘De arbeidsmarkt veranderde in 20 jaar weinig’

‘Als je kijkt naar de top-5 redenen waarom mensen voor een baan kiezen, dan zijn er 4 in de afgelopen decennia hetzelfde gebleven. Salaris, werksfeer, inhoud van het werk. Wat er is bijgekomen is de work/lifebalance en na covid het belang van flexibiliteit.’

‘Flexibiliteit is een randvoorwaarde geworden.’

‘Maar flexibiliteit van na covid is anders dan die ervoor. Ervoor was een dag mogen thuiswerken een asset, remote werken was een unicum. En op een vaste dag thuiswerken vormde de hoofdprijs. Vergelijk dat met nu: flexibiliteit is een randvoorwaarde geworden. Flexibiliteit in werktijden, aantal uren op een dag, waar je werkt, en wanneer je betaald wilt worden.’

#2. ‘Rollen loslaten en kijken naar skills: het slaat niet aan’

‘Kijken naar skills is een trend, waaraan tientallen miljoenen worden verspijkerd. Het idee dat je samen een doel bereikt, waarbij de onderlinge rollen er minder toe doen. Maar in de praktijk boekt men amper resultaten, het is een druppel op een gloeiende plaat. Theoretisch klopt het model, maar het systeem is er niet op ingericht, HR is er niet op ingericht.’

#3. ‘Employability jaaropgave is de toekomst’

‘Algemeen beleid dat gericht is op bijvoorbeeld de verschillen tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen werkt niet, dat moeten we niet willen. We gaan toe naar iets waarbij de ‘employability jaaropgave’ een rol speelt. Een pakket dat meebeweegt met de levensfase waarin je zit, de opleiding waarin je zit. Daar heeft de commissie Borstlap al een stevige basis voor gelegd. Datatechnisch gezien is het direct mogelijk, alleen de systemen waarin we werken, van UWV tot zorgverzekeraars, sluiten daar niet bij aan. Die kaders beperken de boel.’

‘In Nederland moet je bij elke nieuwe baan alle informatie opnieuw invoeren.’

‘In België hebben ze een work-id geraliseerd, die beweegt met jou mee. Je geeft zelf aan of een nieuwe werkgever informatie van je oude werkgever (beoordelingen, cursussen, etc.) ter inzage krijgt. In Nederland moet je bij elke nieuwe baan alle informatie opnieuw invoeren, steeds weer een ander AFAS-systeem of vergelijkbare software van jouw informatie voorzien.’

#4. ‘De Haagse realiteit is niet de echte realiteit’

‘De overheid is goed in het handhaven van de status quo op arbeidsmarkt, maar dat doen ze al zo lang, dat er een Haagse realiteit is, en een échte realiteit van de arbeidsmarkt. De Haagse realiteit laadt zich met datastromen van de Haagse realiteit. Het UWV en het CBS zijn de meest dominante leveranciers van deze datastromen. But you can’t manage what you don’t measure. Als CBS de arbeidsmarkt niet op een moderne manier meet, wordt het moeilijk. Hun vragenlijsten bewegen niet mee met de realiteit.’

‘Als CBS de arbeidsmarkt niet op een moderne manier meet, wordt het moeilijk.’

‘Neem ‘gedetacheerd’, een grijs gebied in Nederland, dan ben je volgens het CBS in vaste dienst. Maar in de praktijk werk je constant voor een ander, dat wordt dan gezien als flexschil. Het CBS definieert detacheerders redelijk, maar de Big Four en de Capgemini’s van deze wereld, die staan als zakelijk dienstverleners in het CBS-systeem, terwijl ze in werkelijkheid ook detacheerders zijn. Als je dit niet meeneemt in je cijfers, dan heb je geen echt zicht op de markt.’

#5. ‘Arbeidsmarkt hier minst transparante ter wereld’

‘Waar vinden vraag en aanbod elkaar op de arbeidsmarkt? Voor de huizenmarkt hebben we Funda, een van de meest transparante huizenmarkten ter wereld. Als je naar Duitsland gaat, is er geen Funda, evenmin in België. Daartegenover staat de banenmarkt: 2.500 jobboards in Nederland, verder nog 20.000 marktplaatsen/intermediairs, en dan heb ik het nog niets over wat de detacheerders aan het doen zijn.’

‘Als wij een Funda van de arbeidsmarkt zouden hebben in Nederland, dan is dat fundamenteel voordelig voor werkgevers én werknemers.’

‘In dit hele kleine landje hebben we zóveel marktplaatsen die alleen maar aan het schreeuwen zijn om aandacht. Vraag en aanbod? Je treft hier de minst transparante situatie ooit. Als wij een Funda zouden hebben in Nederland, dan verandert die markt fundamenteel ten voordele van werkgevers én werknemers. Een marktplaats voor vacatures, gigs, et cetera. Wie moet dat doen? ‘Werk.nl van UWV moeten ze meteen opheffen. Als je een account wil aanmaken als werkgever, dan krijg je een brief thuis met wachtwoord ‘binnen 3 dagen’. UWV moet uitkeringen uitgeven en andere functionaliteiten aan Randstad geven of een andere partij.’

‘Deze arbeidsmarkt heeft 10 miljoen mensen die werken. Dat is niets qua aantallen. En toch heeft dat heel kleine land de meest doorontwikkelde niche-werkmarkt ter wereld. In andere landen gebeurt dat allemaal veel centraler. Landen in het Midden-Oosten zijn pas 10 jaar geleden begonnen, daar gaat alles per mobiel. Het is ook een businessmodel hier. Als alles transparant was geweest, dan hadden al die andere intermediairs en uitzenders geen werk gehad, dan vonden die werkgevers en werknemers elkaar vrij snel. Bij gratie van het niet-vinden van vacatures hebben al die partijen een booming business.’

#6. ‘LinkedIn lost problemen niet op’

‘Kan LinkedIn zo’n transparante arbeidsmarkt creëren, hier en in andere Europese landen? Nee. Ze hebben een ijzersterk imago, maar ze kunnen het niet. Probleem is dat LinkedIn is gebouwd zonder dat er een goede structuur onder zit. Bijkomend probleem is dat het zo is gebaseerd op de Engelse taal, dat met een klein taalgebied als het Nederlandse er geen enkele matching onder zit. Bovendien zijn de meeste profielen op LinkedIn incourant, incompleet en verouderd.’

‘Hoeveel gebruikers zijn er deze maand op LinkedIn geweest? Ik denk een half miljoen, van wie de helft recruiter is.’

‘Door de goede arbeidsmarkt van nu is LinkedIn alleen maar meer incourant geworden. Er is geen grotere cashcow dan LinkedIn, die meer vraagt en minder geeft, het meeste talent vertrekt al van dat platform. Ja, er zitten 8 miljoen Nederlanders op LinkedIn, dat getal hoor je al sinds 2018, maar hoeveel actuele gebruikers zijn er deze maand op die site geweest? Ik denk een half miljoen, van wie de helft recruiter is.’

Luister hier de hele podcast

Lees ook

Waarom RecruitNow toetreedt tot de Zvoove Group: ‘We borgen in feite wat we aan het doen zijn’

Er hadden al eerder partijen ‘op de deur geklopt’, zegt Wilkens. Als je zo hard groeit als RecruitNow de afgelopen jaren deed, blijft dat immers nooit lang onopgemerkt. Maar nog niet eerder was er zo’n klik als met het Duitse zvoove, vertelt hij. ‘Er is gewoon een grote culturele match. Zij hebben afgelopen jaren meerdere bedrijven overgenomen. Overal zit nog het management van het eerste uur. Dat is voor ons ook belangrijk. Hun steun borgt nu in feite dat we kunnen blijven doen waar we al mee bezig waren. Met hetzelfde merk, hetzelfde management, en hetzelfde tempo van innovatie.’

Waar de hele ABU-markt een dikke min laat zien, rapporteren onze 170 klanten een plus van gemiddeld zo’n 30%.’

Want innovatie, dat blijft voorop staan bij de online specialist voor uitzend-, werving- en selectiebureaus en detacheringsbureaus, benadrukt Wilkens. Ook ná de overname. Niet voor niets is er iedere maand een nieuwe release van het belangrijkste product, Cockpit, dat bureaus een volledige digitalisering van al hun processen belooft. ‘Wij vinden het leuk om samen te groeien met onze klanten. En dat gebeurt gelukkig ook. Waar de hele ABU-markt een dikke min laat zien, rapporteren onze 170 klanten een plus van gemiddeld zo’n 30%.’

Warp speed

RecruitNow beleefde in juli 5 jaar geleden zijn rebranding. Er was een ATS-systeem gebouwd voor één uitzendklant dat zo goed beviel, dat voortaan alle kaarten daarop werden gezet. ‘Digitalisering van flexbureau 4.0’, zoals Wilkens het noemt. ‘Er stond daardoor ook een nieuw soort recruiter op, die op basis van data beslissingen leerde nemen. Daarmee zijn we de boer opgegaan, en hadden in 2019 al zo’n 20 bureaus aangesloten, en nu dus zo’n 170. Vooral corona bleek wat betreft digitalisering van bureaus echt een periode van warp speed.’

‘Corona bleek wat digitalisering van bureaus betreft echt een periode van warp speed.’

En Cockpit bleek aan de behoefte te voldoen, zegt Wilkens. ‘We werden van softwareboer een onmisbare schakel in het toekomstbestendig maken van je bedrijf. Onder onze klanten blijkt namelijk dat investeren in technologie niet alleen resulteert in dat je sneller meer resultaat kunt behalen, maar ook dat je beter in staat bent talent aan te trekken en te behouden. Iedereen kan binnen 10 tot 15 minuten met het systeem werken, en er tijd mee besparen.’

Vooral het waarom

Klanten komen niet voor wát RecruitNow heeft gemaakt, ‘maar vooral voor wáárom we het hebben gemaakt’, aldus Wilkens. En dat is, kort gezegd: de uitzendwereld digitaliseren, de recruiters intercedenten al het administratieve werk uit handen nemen, en leren om op basis van data betere beslissingen te kunnen nemen. ‘Die 170 ondernemers die we hebben aangesloten zijn stuk voor stuk mensen die zeggen: we willen vooruit. Daar zitten geen herdershonden, maar mensen die willen en durven veranderen. En wij willen dat graag samen met hen doen, in co-creatie.’

‘Deze overname borgt dat we onze opmars als Klein Duimpje kunnen voortzetten.’

En die aanpak valt dus op, nu ook internationaal. Maar als je zo hard groeit als RecruitNow nu in Nederland doet, waarom is een overname dan ineens toch interessant? Wilkens: ‘Omdat we hiermee in feite onze groei borgen. Zvoove is een leuke, ambitieuze club vol mensen met dezelfde passie als wij. In Duitsland hebben ze zo’n 80% van de markt, ze lopen daar ver voorop. Wat ons verder erg aansprak: we blijven volledig autonoom, kunnen verder investeren in ons eigen merk en onze eigen innovatie. Het borgt dat we onze opmars als Klein Duimpje kunnen voortzetten.’

Veel mogelijkheden

De overname biedt tal van mogelijkheden, aldus Wilkens. ‘Je voorkomt er bijvoorbeeld al mee dat we zelf kantoren zouden moeten openen in het buitenland. En ze hebben vorig jaar ook Pivoton overgenomen, dat kan ons ook helpen. Door met zvoove in zee te gaan, kunnen we onze doorontwikkeling sneller laten plaatsvinden. Maar we willen aan de andere kant ook gecontroleerd blijven groeien. Onderdeel van ons succes is dat we praten met ondernemers, naast ze staan in hun bedrijfsvoering, hen met B.I.-tooling elke keer een stukje beter laten werken. Dat willen we graag zo houden. Dát is onze bijdrage aan de flexmarkt.’

‘Onderdeel van ons succes is dat we praten met ondernemers, dat willen we graag zo houden.’

De ATS-software van Cockpit stelt elke uitzend-ondernemer in staat heel hard te groeien, denkt Wilkens. ‘Als je die way-of-work omarmt, dan kan het ineens snel gaan.’ Maar wat als iedereen op dezelfde manier zou werken? ‘Vergelijk het met een Formule 1-auto’, zegt hij. ‘Die gaan ook allemaal heel hard. Maar het onderscheidende zit hem toch in de coureur. Het gaat er ook om: wat doe je met de technologie die je beschikbaar hebt? Daar kun je je als uitzender natuurlijk wel op blijven onderscheiden.’

1 miljoen sollicitaties

Bij RecruitNow werken momenteel zo’n 60 mensen die ruim 150 klanten bedienen. De zvoove Group telt zo’n 400 mensen, verdeeld over 13 locaties in Europa. Het bedrijf heeft meer dan 4.500 klanten en 55.000 eindgebruikers, die de oplossingen van zvoove gebruiken om jaarlijks 1 miljoen sollicitaties, een bestand van 700.000 werknemers en een loonstroom van 12 miljard euro te managen.

Foto boven: RecruitNow-oprichter André Polderman, CCO Paul Wilkens en COO Rob van Arnhem

Lees ook

10 vragen aan Romy van Genderen: ‘Je moet steeds beter weten wat je doelgroep belangrijk vindt’

Eigenlijk wilde ze gaan interimmen. En daarom sloot ze zich eind 2018 aan bij Compagnon. Maar hoe dat dan soms loopt: sindsdien zit Romy van Genderen – met een kleine tussenpoos – eigenlijk alweer een hele tijd als corporate recruiter bij één en dezelfde opdrachtgever: Aon. Tijd voor een interview, in 10 vragen.

#1. Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

‘Na mijn studie ben ik begonnen in een hotel, eerst in de operatie en vervolgens als Sales & Marketing Coördinator. Na mijn verhuizing van Amsterdam naar Brabant, ben ik mij gaan oriënteren op een nieuwe baan en werd ik nieuwsgierig naar iets anders dan de hotellerie. Vriendinnen van mij waren al werkzaam in recruitment en zeiden: is dit ook niet iets voor jou? Ik zag overeenkomsten tussen recruitment en sales en marketing en ben mij dan ook verder hierin gaan verdiepen. Compagnon bood een Recruitment Traineeship aan en hier heb ik destijds op gereageerd.’

#2. En toen?

‘Nadat ik in oktober 2018 was aangenomen, stonden de eerste 3 maanden in het teken van het kennismaken met alle facetten van recruitment. Ik volgde een opleidingsprogramma en liep mee met de consultants op kantoor in Den Bosch. Na 3 maanden was het tijd voor de volgende stap en startte ik met mijn eerste corporate recruitment-opdracht. Bij Aon Nederland dus, in Rotterdam.’

#3. En nu?

‘We zijn ruim vier jaar verder en ik zit nog steeds bij diezelfde opdrachtgever! Grappig, want een andere reden – naast het traineeship – dat ik destijds voor Compagnon heb gekozen, is dat ik wilde gaan interimmen. Ik wilde graag bij verschillende bedrijven binnenkijken en leren van de verschillende culturen en werkwijzes. Wel heb ik tijdens corona tijdelijk een andere opdracht opgepakt, maar na het afronden hiervan ben ik weer teruggekeerd bij Aon.’

‘Ik wilde graag bij verschillende bedrijven binnenkijken en leren van de verschillende culturen.’

#4. Wat doe je daar?

‘Ik werk aan de w

#5. Waarom Compagnon?

‘Als recruitmentprofessional binnen Compagnon heb je de mogelijkheid om bij verschillende bedrijven aan de slag te gaan, waardoor je een groot netwerk opbouwt. Je leert managers en kandidaten kennen, waar je, is het niet nu, op een later moment altijd nog iets aan kunt hebben. Daarnaast kom je ook in contact met veel collega-recruiters. Bij mijn huidige opdrachtgever zitten we bijvoorbeeld met een heel team van recruiters vanuit Compagnon, wat het voor mij erg leuk maakt. Je leert van elkaar, kunt sparren en daarnaast is het ook nog eens heel gezellig!’

#6. Wat zie je veranderen in het vak?

‘Door de extreme krapte op de arbeidsmarkt de afgelopen jaren liggen de dagen van het screenen van talloze cv’s voor één functie ver achter ons. Het feit dat er de afgelopen periode meer vacatures werden aangeboden dan er mensen actief op zoek waren naar een baan, dwong ons creatiever met onze werving om te gaan. Positieve uitkomst hiervan is wel dat recruitment hoog op de agenda is komen te staan en wij wekelijks een plek aan tafel hebben bij zowel directie- als MT-leden in een zogeheten Recruitment Taskforce-meeting. Als ‘team’ kijken we dan naar verschillende mogelijkheden om de vacatures zo snel mogelijk met de juiste kandidaat in te vullen.’

‘Wekelijks hebben we nu een plek aan tafel bij zowel directie- als MT-leden in een zogeheten Recruitment Taskforce-meeting.’

‘Ook is recruitment marketing een belangrijk onderdeel geworden van onze rol. Per vacature denken we na over vragen als: wie is onze doelgroep, wat beweegt hen, waar bevinden zij zich en welke content past hierbij?’

#7. Wat is je tip voor recruiters?

‘Door de grote hoeveelheid vacatures zijn we snel geneigd om meteen te gaan rennen en InMails te versturen in plaats van eerst een gedegen plan van aanpak te maken en goed onderzoek te doen naar de doelgroep. Maar pas als je weet wat zij belangrijk vinden en waar ze zich bevinden, dan kun je hier als recruiter goed op inspelen. Wij maken gebruik van het Doelgroepen Dashboard. Hierin kun je bijvoorbeeld zien hoe groot de doelgroep is, wat hun push– en pull-factoren zijn, welke mediakanalen ze gebruiken en welke verwachtingen ze hebben ten opzichte van het sollicitatieproces.’

#8. Wat vind je het leukst aan dit vak?

‘Naast dat ons werk grote impact heeft op de organisatie en de kandidaat, is de arbeidsmarkt en daarmee het recruitmentvak ook continu in ontwikkeling. Dit brengt voor een recruiter ook constant nieuwe uitdagingen met zich mee, wat het werk voor mij erg interessant en leerzaam maakt.’

#9. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Dat vind ik een lastige vraag.. De ontwikkelingen binnen recruitment gaan zo snel, dat ik constant blijf leren. Wel merk ik dat, nu employer branding en recruitment marketing nog belangrijker zijn geworden, hier een interesse van mij ligt. Wellicht dat ik mij de komende jaren hierin verder wil ontwikkelen. Vorig jaar heb ik vanuit Compagnon de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation-training gevolgd, wat mij veel handvatten heeft gegeven om hier bij mijn huidige werkgever al het één en ander te ontdekken.’

#10. En dan heb je ook nog je eigen reisblog.

‘Ja, op Traveldicted én op mijn Instagrampagina @TRAVEL.DICTED deel ik sinds 2017 mijn reisavonturen met iedereen die op zoek is naar informatie en advies over specifieke bestemmingen over de hele wereld. Ik schrijf ‘wat te doen’-verhalen, beschrijf de reisroutes die ik zelf heb afgelegd, maak, bewerk en publiceer foto’s en schrijf over activiteiten in de vorm van tips en reviews.’

Dit is de vijfde aflevering in een serie waarin we steeds 10 vragen stellen aan recruiters uit het vak. 

Lees ook

Wim op Woensdag: Hoe een goede employee experience leidt tot een beter recruitmentproces

Zeg ‘werkgeluk’, en dikke kans dat je tegenwoordig meteen ‘Heleen Mes‘ zegt. De oprichter van HXWork (Human Experience of Work), de LinkedIn-groep Employee Experience Nederland/België en het netwerk Employee Experience heeft zich gespecialiseerd in ‘happy people, better business‘. Haar missie is om van iedere werkgever een topwerkgever te maken en ze wil zoveel mogelijk HR-vakgenoten inspireren om deze missie te delen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Een interview.

> Jouw achtergrond is heel divers, van zorg tot consultancy.

employee experience heleen mes‘Ja, klopt, ik heb in veel sectoren gewerkt. Daar haal ik ook mijn inspiratie vandaan. Ik kom nu vaak bij organisaties die aangeven qua employee experience al op een 7,5 te zitten, en naar een 8 of 9 te willen. Dat is dus wel echt de bovenlaag van het bedrijfsleven. Als je in deze tijd aan mensen wilt komen, dan moet je echt meer zijn dan de middelmaat. Deze organisaties kloppen bij mij aan, omdat ik al 20 jaar bezig ben met het proces van de Beste Werkgever van Nederland worden. Alles wat ik geleerd heb komt terug in mijn boek Employee Experience. Iedere organisatie kan stappen in de goede richting zetten.’

> Heb je in organisaties gewerkt waarvan je nu denkt: die scoorde geen 7,5?

‘Ik heb zeker bij organisaties gewerkt die daar niet aan voldoen en nog steeds wel. Die zijn al tevreden met een 7’tje. Die moet ik echt wakker schudden, want ze zitten onder het gemiddelde van Nederland. Om mensen binnen te halen, moet je echt wel bij die bovenste 20 procent zitten. En zelfs deze groep heeft het moeilijk om in deze krappe arbeidsmarkt aan mensen te komen, maar zij hebben gemiddeld wel 2 keer zoveel sollicitanten, de helft minder verloop, en de helft minder ziekteverzuim.’

> Waarvan weet je: als je dit goed voor elkaar hebt, zit je zeker boven een 7?

‘We onderscheiden na onderzoek 4 niveaus van werkgeverschap, en de twee hoogste niveaus hebben toch echt beter werkgeverschap. Waarin zij zich onderscheiden is dat zij aan mensen een goede experience willen bieden. Ze zijn zich ervan bewust dat het allerlei voordelen meebrengt voor de organisatie als werknemers lekkerder in hun vel zitten. Die organisaties draaien aan de 5 knoppen die ik in mijn boek heb omschreven: HEART, dat staat voor Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign de employee journey, met Technologie die voor je werkt.

‘Topwerkgevers weten heel goed waarom ze bestaan, en wat voor toegevoegde waarde ze hebben.’

Topwerkgevers weten heel goed waarom ze bestaan, en wat voor toegevoegde waarde zij hebben voor de maatschappij, hun klanten en medewerkers. Ze hebben echt een purpose. Alles wat je als organisatie doet moet in lijn zijn met wat je werknemers wilt bieden, wat je wilt teruggeven aan de maatschappij, en naar je klant.’

> Waar gaat het nu vaak mis?

‘Wat ik nu vaak zie is dat afdelingen als een soort eilandjes werken. Uiteindelijk werkt het zo niet. In recruitment betekent dat namelijk dat er soms verwachtingen worden geschetst die niet waargemaakt kunnen worden.

‘Als ik bij die organisaties zelf solliciteer, schrik ik me soms een hoedje!’

Ik mag organisaties helpen om een betere candidate experience neer te zetten, en het eerste wat ik dan altijd in zo’n proces doe is dat ik zelf ga solliciteren. En dan schrik ik me soms een hoedje! Slechte teksten, een out-of-office van de recruiter van een half jaar geleden, een nietszeggend berichtje: ‘dankjewel, vanaf nu hoor je alleen nog iets van ons als we je uitnodigen voor een gesprek.’ Zo maak je natuurlijk geen fans. Mij verbaast het hoe organisaties nog omgaan met hun recruitment in deze tijd. ‘

> Je boek is ontstaan door de verhalen die je opdeed in je carrière?

‘Ja, ik was daarvoor al 15 jaar bezig met het leren over de beste werkgevers van Nederland. En dat is begonnen toen ik werkte als consultant bij Berenschot. Ik kon daar in diverse soorten HR-keukens kijken, en al die kennis en ervaring vervolgens meenemen naar een organisatie om daar de beste praktijken te implementeren. Dat werden 120 keukens in 6 jaar, en met een goedgevulde rugzak stapte ik over naar een nieuwe baan als directeur HR. Uiteindelijk werden wij nummer 2 Beste Werkgever van Nederland.

‘Ik heb in 6 jaar in 120 HR-keukens mogen kijken.’

Een jaar na die mijlpaal werden de spelregels om de Beste Werkgever van Nederland te worden echter veranderd. Werd je eerst beoordeeld op het hebben van bepaalde systemen, nette KPI’s en goede startsalarissen; vanaf dat moment was medewerkertevredenheid het enige bepalende. Met deze verandering kwamen wij als organisatie opeens uit ónder het Nederlands gemiddelde. Dat was voor mij een wake-up call: met alles wat ik hier geïmplementeerd heb, heb ik niet bereikt dat mensen goed in hun vel zitten.’

> Wat dacht je toen?

‘Zo is mijn zoektocht gestart langs bedrijven, theorieën en onderzoeken. Wat ik leerde bracht ik in praktijk. Later begon ik hierover te schrijven en workshops te geven. Een uitgeverij wilde toen hierover het boek Employee Experience uitbrengen. Dat was mooi, want met een boek bereik ik veel meer mensen, in de hoop dat zij ook stappen gaan maken en dus betere werkgevers worden.’

> Heb je nog concrete tips voor recruiters?

‘In het boek belicht ik wat we kunnen leren van Beste Werkgevers. In elk geval al deze 7 tips:

  1. Ga luisteren naar je afgewezen kandidaten. Zij zijn waarschijnlijk bloedeerlijk tegen je. Zij kunnen je adviezen geven over je proces die aangenomen kandidaten niet zo duidelijk aangeven.
  2. Solliciteer eens bij jezelf. Ga in de schoenen staan van je sollicitant.
  3. Gebruik persona’s. Verdiep je eens heel goed in wie je precies zoekt. Maak hier een persona van, en breng je verdere acties hiermee in lijn.
  4. Denk aan de eerste indruk. Zorg dat die eerste kennismaking met de organisatie op papier al goed is. Veel recruitmentteksten zijn gewoon om te huilen.
  5. Purpose helpt. Mensen solliciteren bij een bedrijf waarmee ze een band voelen, die een doel hebben. Ik vind dat bedrijven nog veel te weinig naar buiten brengen waar zij voor staan, en wat zij willen bereiken voor de maatschappij of hun klant. Dit kan je echt helpen in het aantrekken van talent.
  6. Leer van best practices. Bespreek in je team de praktijken van Award-winnaars en wat jullie hiervan kunnen leren.
  7. Ga meer samenwerken met elkaar, met alle partijen. Ik zie nog steeds veel te veel recruitmentafdelingen op een eilandje, en dan gaat de kandidaat van het ene eiland naar het volgende. Elk eilandje doet los zijn best, maar de candidate experience wordt pas goed als afdelingen samen optrekken.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook: