6 pittige stellingen van Geert-Jan Waasdorp: ‘Nederland minst transparante arbeidsmarkt’

Met hun podcast Werken aan Nederland willen Roos Wouters en Martijn Aslander een stem geven aan de ongeveer 3 miljoen flexwerkers in ons land. Als het om flexibiliteit van de arbeidsmarkt gaat, heeft Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp ook de nodige ideeën. In een ruim 60 minuten lange podcast lanceert de analist van de Nederlandse beroepsbevolking de nodige stellingen. Luister hier naar het gesprek. Of lees hier zijn 6 meest pittige uitspraken.

#1. ‘De arbeidsmarkt veranderde in 20 jaar weinig’

‘Als je kijkt naar de top-5 redenen waarom mensen voor een baan kiezen, dan zijn er 4 in de afgelopen decennia hetzelfde gebleven. Salaris, werksfeer, inhoud van het werk. Wat er is bijgekomen is de work/lifebalance en na covid het belang van flexibiliteit.’

‘Flexibiliteit is een randvoorwaarde geworden.’

‘Maar flexibiliteit van na covid is anders dan die ervoor. Ervoor was een dag mogen thuiswerken een asset, remote werken was een unicum. En op een vaste dag thuiswerken vormde de hoofdprijs. Vergelijk dat met nu: flexibiliteit is een randvoorwaarde geworden. Flexibiliteit in werktijden, aantal uren op een dag, waar je werkt, en wanneer je betaald wilt worden.’

#2. ‘Rollen loslaten en kijken naar skills: het slaat niet aan’

‘Kijken naar skills is een trend, waaraan tientallen miljoenen worden verspijkerd. Het idee dat je samen een doel bereikt, waarbij de onderlinge rollen er minder toe doen. Maar in de praktijk boekt men amper resultaten, het is een druppel op een gloeiende plaat. Theoretisch klopt het model, maar het systeem is er niet op ingericht, HR is er niet op ingericht.’

#3. ‘Employability jaaropgave is de toekomst’

‘Algemeen beleid dat gericht is op bijvoorbeeld de verschillen tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen werkt niet, dat moeten we niet willen. We gaan toe naar iets waarbij de ‘employability jaaropgave’ een rol speelt. Een pakket dat meebeweegt met de levensfase waarin je zit, de opleiding waarin je zit. Daar heeft de commissie Borstlap al een stevige basis voor gelegd. Datatechnisch gezien is het direct mogelijk, alleen de systemen waarin we werken, van UWV tot zorgverzekeraars, sluiten daar niet bij aan. Die kaders beperken de boel.’

‘In Nederland moet je bij elke nieuwe baan alle informatie opnieuw invoeren.’

‘In België hebben ze een work-id geraliseerd, die beweegt met jou mee. Je geeft zelf aan of een nieuwe werkgever informatie van je oude werkgever (beoordelingen, cursussen, etc.) ter inzage krijgt. In Nederland moet je bij elke nieuwe baan alle informatie opnieuw invoeren, steeds weer een ander AFAS-systeem of vergelijkbare software van jouw informatie voorzien.’

#4. ‘De Haagse realiteit is niet de echte realiteit’

‘De overheid is goed in het handhaven van de status quo op arbeidsmarkt, maar dat doen ze al zo lang, dat er een Haagse realiteit is, en een échte realiteit van de arbeidsmarkt. De Haagse realiteit laadt zich met datastromen van de Haagse realiteit. Het UWV en het CBS zijn de meest dominante leveranciers van deze datastromen. But you can’t manage what you don’t measure. Als CBS de arbeidsmarkt niet op een moderne manier meet, wordt het moeilijk. Hun vragenlijsten bewegen niet mee met de realiteit.’

‘Als CBS de arbeidsmarkt niet op een moderne manier meet, wordt het moeilijk.’

‘Neem ‘gedetacheerd’, een grijs gebied in Nederland, dan ben je volgens het CBS in vaste dienst. Maar in de praktijk werk je constant voor een ander, dat wordt dan gezien als flexschil. Het CBS definieert detacheerders redelijk, maar de Big Four en de Capgemini’s van deze wereld, die staan als zakelijk dienstverleners in het CBS-systeem, terwijl ze in werkelijkheid ook detacheerders zijn. Als je dit niet meeneemt in je cijfers, dan heb je geen echt zicht op de markt.’

#5. ‘Arbeidsmarkt hier minst transparante ter wereld’

‘Waar vinden vraag en aanbod elkaar op de arbeidsmarkt? Voor de huizenmarkt hebben we Funda, een van de meest transparante huizenmarkten ter wereld. Als je naar Duitsland gaat, is er geen Funda, evenmin in België. Daartegenover staat de banenmarkt: 2.500 jobboards in Nederland, verder nog 20.000 marktplaatsen/intermediairs, en dan heb ik het nog niets over wat de detacheerders aan het doen zijn.’

‘Als wij een Funda van de arbeidsmarkt zouden hebben in Nederland, dan is dat fundamenteel voordelig voor werkgevers én werknemers.’

‘In dit hele kleine landje hebben we zóveel marktplaatsen die alleen maar aan het schreeuwen zijn om aandacht. Vraag en aanbod? Je treft hier de minst transparante situatie ooit. Als wij een Funda zouden hebben in Nederland, dan verandert die markt fundamenteel ten voordele van werkgevers én werknemers. Een marktplaats voor vacatures, gigs, et cetera. Wie moet dat doen? ‘Werk.nl van UWV moeten ze meteen opheffen. Als je een account wil aanmaken als werkgever, dan krijg je een brief thuis met wachtwoord ‘binnen 3 dagen’. UWV moet uitkeringen uitgeven en andere functionaliteiten aan Randstad geven of een andere partij.’

‘Deze arbeidsmarkt heeft 10 miljoen mensen die werken. Dat is niets qua aantallen. En toch heeft dat heel kleine land de meest doorontwikkelde niche-werkmarkt ter wereld. In andere landen gebeurt dat allemaal veel centraler. Landen in het Midden-Oosten zijn pas 10 jaar geleden begonnen, daar gaat alles per mobiel. Het is ook een businessmodel hier. Als alles transparant was geweest, dan hadden al die andere intermediairs en uitzenders geen werk gehad, dan vonden die werkgevers en werknemers elkaar vrij snel. Bij gratie van het niet-vinden van vacatures hebben al die partijen een booming business.’

#6. ‘LinkedIn lost problemen niet op’

‘Kan LinkedIn zo’n transparante arbeidsmarkt creëren, hier en in andere Europese landen? Nee. Ze hebben een ijzersterk imago, maar ze kunnen het niet. Probleem is dat LinkedIn is gebouwd zonder dat er een goede structuur onder zit. Bijkomend probleem is dat het zo is gebaseerd op de Engelse taal, dat met een klein taalgebied als het Nederlandse er geen enkele matching onder zit. Bovendien zijn de meeste profielen op LinkedIn incourant, incompleet en verouderd.’

‘Hoeveel gebruikers zijn er deze maand op LinkedIn geweest? Ik denk een half miljoen, van wie de helft recruiter is.’

‘Door de goede arbeidsmarkt van nu is LinkedIn alleen maar meer incourant geworden. Er is geen grotere cashcow dan LinkedIn, die meer vraagt en minder geeft, het meeste talent vertrekt al van dat platform. Ja, er zitten 8 miljoen Nederlanders op LinkedIn, dat getal hoor je al sinds 2018, maar hoeveel actuele gebruikers zijn er deze maand op die site geweest? Ik denk een half miljoen, van wie de helft recruiter is.’

Luister hier de hele podcast

Lees ook

Waarom RecruitNow toetreedt tot de Zvoove Group: ‘We borgen in feite wat we aan het doen zijn’

Er hadden al eerder partijen ‘op de deur geklopt’, zegt Wilkens. Als je zo hard groeit als RecruitNow de afgelopen jaren deed, blijft dat immers nooit lang onopgemerkt. Maar nog niet eerder was er zo’n klik als met het Duitse zvoove, vertelt hij. ‘Er is gewoon een grote culturele match. Zij hebben afgelopen jaren meerdere bedrijven overgenomen. Overal zit nog het management van het eerste uur. Dat is voor ons ook belangrijk. Hun steun borgt nu in feite dat we kunnen blijven doen waar we al mee bezig waren. Met hetzelfde merk, hetzelfde management, en hetzelfde tempo van innovatie.’

Waar de hele ABU-markt een dikke min laat zien, rapporteren onze 170 klanten een plus van gemiddeld zo’n 30%.’

Want innovatie, dat blijft voorop staan bij de online specialist voor uitzend-, werving- en selectiebureaus en detacheringsbureaus, benadrukt Wilkens. Ook ná de overname. Niet voor niets is er iedere maand een nieuwe release van het belangrijkste product, Cockpit, dat bureaus een volledige digitalisering van al hun processen belooft. ‘Wij vinden het leuk om samen te groeien met onze klanten. En dat gebeurt gelukkig ook. Waar de hele ABU-markt een dikke min laat zien, rapporteren onze 170 klanten een plus van gemiddeld zo’n 30%.’

Warp speed

RecruitNow beleefde in juli 5 jaar geleden zijn rebranding. Er was een ATS-systeem gebouwd voor één uitzendklant dat zo goed beviel, dat voortaan alle kaarten daarop werden gezet. ‘Digitalisering van flexbureau 4.0’, zoals Wilkens het noemt. ‘Er stond daardoor ook een nieuw soort recruiter op, die op basis van data beslissingen leerde nemen. Daarmee zijn we de boer opgegaan, en hadden in 2019 al zo’n 20 bureaus aangesloten, en nu dus zo’n 170. Vooral corona bleek wat betreft digitalisering van bureaus echt een periode van warp speed.’

‘Corona bleek wat digitalisering van bureaus betreft echt een periode van warp speed.’

En Cockpit bleek aan de behoefte te voldoen, zegt Wilkens. ‘We werden van softwareboer een onmisbare schakel in het toekomstbestendig maken van je bedrijf. Onder onze klanten blijkt namelijk dat investeren in technologie niet alleen resulteert in dat je sneller meer resultaat kunt behalen, maar ook dat je beter in staat bent talent aan te trekken en te behouden. Iedereen kan binnen 10 tot 15 minuten met het systeem werken, en er tijd mee besparen.’

Vooral het waarom

Klanten komen niet voor wát RecruitNow heeft gemaakt, ‘maar vooral voor wáárom we het hebben gemaakt’, aldus Wilkens. En dat is, kort gezegd: de uitzendwereld digitaliseren, de recruiters intercedenten al het administratieve werk uit handen nemen, en leren om op basis van data betere beslissingen te kunnen nemen. ‘Die 170 ondernemers die we hebben aangesloten zijn stuk voor stuk mensen die zeggen: we willen vooruit. Daar zitten geen herdershonden, maar mensen die willen en durven veranderen. En wij willen dat graag samen met hen doen, in co-creatie.’

‘Deze overname borgt dat we onze opmars als Klein Duimpje kunnen voortzetten.’

En die aanpak valt dus op, nu ook internationaal. Maar als je zo hard groeit als RecruitNow nu in Nederland doet, waarom is een overname dan ineens toch interessant? Wilkens: ‘Omdat we hiermee in feite onze groei borgen. Zvoove is een leuke, ambitieuze club vol mensen met dezelfde passie als wij. In Duitsland hebben ze zo’n 80% van de markt, ze lopen daar ver voorop. Wat ons verder erg aansprak: we blijven volledig autonoom, kunnen verder investeren in ons eigen merk en onze eigen innovatie. Het borgt dat we onze opmars als Klein Duimpje kunnen voortzetten.’

Veel mogelijkheden

De overname biedt tal van mogelijkheden, aldus Wilkens. ‘Je voorkomt er bijvoorbeeld al mee dat we zelf kantoren zouden moeten openen in het buitenland. En ze hebben vorig jaar ook Pivoton overgenomen, dat kan ons ook helpen. Door met zvoove in zee te gaan, kunnen we onze doorontwikkeling sneller laten plaatsvinden. Maar we willen aan de andere kant ook gecontroleerd blijven groeien. Onderdeel van ons succes is dat we praten met ondernemers, naast ze staan in hun bedrijfsvoering, hen met B.I.-tooling elke keer een stukje beter laten werken. Dat willen we graag zo houden. Dát is onze bijdrage aan de flexmarkt.’

‘Onderdeel van ons succes is dat we praten met ondernemers, dat willen we graag zo houden.’

De ATS-software van Cockpit stelt elke uitzend-ondernemer in staat heel hard te groeien, denkt Wilkens. ‘Als je die way-of-work omarmt, dan kan het ineens snel gaan.’ Maar wat als iedereen op dezelfde manier zou werken? ‘Vergelijk het met een Formule 1-auto’, zegt hij. ‘Die gaan ook allemaal heel hard. Maar het onderscheidende zit hem toch in de coureur. Het gaat er ook om: wat doe je met de technologie die je beschikbaar hebt? Daar kun je je als uitzender natuurlijk wel op blijven onderscheiden.’

1 miljoen sollicitaties

Bij RecruitNow werken momenteel zo’n 60 mensen die ruim 150 klanten bedienen. De zvoove Group telt zo’n 400 mensen, verdeeld over 13 locaties in Europa. Het bedrijf heeft meer dan 4.500 klanten en 55.000 eindgebruikers, die de oplossingen van zvoove gebruiken om jaarlijks 1 miljoen sollicitaties, een bestand van 700.000 werknemers en een loonstroom van 12 miljard euro te managen.

Foto boven: RecruitNow-oprichter André Polderman, CCO Paul Wilkens en COO Rob van Arnhem

Lees ook

10 vragen aan Romy van Genderen: ‘Je moet steeds beter weten wat je doelgroep belangrijk vindt’

Eigenlijk wilde ze gaan interimmen. En daarom sloot ze zich eind 2018 aan bij Compagnon. Maar hoe dat dan soms loopt: sindsdien zit Romy van Genderen – met een kleine tussenpoos – eigenlijk alweer een hele tijd als corporate recruiter bij één en dezelfde opdrachtgever: Aon. Tijd voor een interview, in 10 vragen.

#1. Hoe ben je in het vak terecht gekomen?

‘Na mijn studie ben ik begonnen in een hotel, eerst in de operatie en vervolgens als Sales & Marketing Coördinator. Na mijn verhuizing van Amsterdam naar Brabant, ben ik mij gaan oriënteren op een nieuwe baan en werd ik nieuwsgierig naar iets anders dan de hotellerie. Vriendinnen van mij waren al werkzaam in recruitment en zeiden: is dit ook niet iets voor jou? Ik zag overeenkomsten tussen recruitment en sales en marketing en ben mij dan ook verder hierin gaan verdiepen. Compagnon bood een Recruitment Traineeship aan en hier heb ik destijds op gereageerd.’

#2. En toen?

‘Nadat ik in oktober 2018 was aangenomen, stonden de eerste 3 maanden in het teken van het kennismaken met alle facetten van recruitment. Ik volgde een opleidingsprogramma en liep mee met de consultants op kantoor in Den Bosch. Na 3 maanden was het tijd voor de volgende stap en startte ik met mijn eerste corporate recruitment-opdracht. Bij Aon Nederland dus, in Rotterdam.’

#3. En nu?

‘We zijn ruim vier jaar verder en ik zit nog steeds bij diezelfde opdrachtgever! Grappig, want een andere reden – naast het traineeship – dat ik destijds voor Compagnon heb gekozen, is dat ik wilde gaan interimmen. Ik wilde graag bij verschillende bedrijven binnenkijken en leren van de verschillende culturen en werkwijzes. Wel heb ik tijdens corona tijdelijk een andere opdracht opgepakt, maar na het afronden hiervan ben ik weer teruggekeerd bij Aon.’

‘Ik wilde graag bij verschillende bedrijven binnenkijken en leren van de verschillende culturen.’

#4. Wat doe je daar?

‘Ik werk aan de w

#5. Waarom Compagnon?

‘Als recruitmentprofessional binnen Compagnon heb je de mogelijkheid om bij verschillende bedrijven aan de slag te gaan, waardoor je een groot netwerk opbouwt. Je leert managers en kandidaten kennen, waar je, is het niet nu, op een later moment altijd nog iets aan kunt hebben. Daarnaast kom je ook in contact met veel collega-recruiters. Bij mijn huidige opdrachtgever zitten we bijvoorbeeld met een heel team van recruiters vanuit Compagnon, wat het voor mij erg leuk maakt. Je leert van elkaar, kunt sparren en daarnaast is het ook nog eens heel gezellig!’

#6. Wat zie je veranderen in het vak?

‘Door de extreme krapte op de arbeidsmarkt de afgelopen jaren liggen de dagen van het screenen van talloze cv’s voor één functie ver achter ons. Het feit dat er de afgelopen periode meer vacatures werden aangeboden dan er mensen actief op zoek waren naar een baan, dwong ons creatiever met onze werving om te gaan. Positieve uitkomst hiervan is wel dat recruitment hoog op de agenda is komen te staan en wij wekelijks een plek aan tafel hebben bij zowel directie- als MT-leden in een zogeheten Recruitment Taskforce-meeting. Als ‘team’ kijken we dan naar verschillende mogelijkheden om de vacatures zo snel mogelijk met de juiste kandidaat in te vullen.’

‘Wekelijks hebben we nu een plek aan tafel bij zowel directie- als MT-leden in een zogeheten Recruitment Taskforce-meeting.’

‘Ook is recruitment marketing een belangrijk onderdeel geworden van onze rol. Per vacature denken we na over vragen als: wie is onze doelgroep, wat beweegt hen, waar bevinden zij zich en welke content past hierbij?’

#7. Wat is je tip voor recruiters?

‘Door de grote hoeveelheid vacatures zijn we snel geneigd om meteen te gaan rennen en InMails te versturen in plaats van eerst een gedegen plan van aanpak te maken en goed onderzoek te doen naar de doelgroep. Maar pas als je weet wat zij belangrijk vinden en waar ze zich bevinden, dan kun je hier als recruiter goed op inspelen. Wij maken gebruik van het Doelgroepen Dashboard. Hierin kun je bijvoorbeeld zien hoe groot de doelgroep is, wat hun push– en pull-factoren zijn, welke mediakanalen ze gebruiken en welke verwachtingen ze hebben ten opzichte van het sollicitatieproces.’

#8. Wat vind je het leukst aan dit vak?

‘Naast dat ons werk grote impact heeft op de organisatie en de kandidaat, is de arbeidsmarkt en daarmee het recruitmentvak ook continu in ontwikkeling. Dit brengt voor een recruiter ook constant nieuwe uitdagingen met zich mee, wat het werk voor mij erg interessant en leerzaam maakt.’

#9. Waar zie je jezelf over 5 jaar?

‘Dat vind ik een lastige vraag.. De ontwikkelingen binnen recruitment gaan zo snel, dat ik constant blijf leren. Wel merk ik dat, nu employer branding en recruitment marketing nog belangrijker zijn geworden, hier een interesse van mij ligt. Wellicht dat ik mij de komende jaren hierin verder wil ontwikkelen. Vorig jaar heb ik vanuit Compagnon de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation-training gevolgd, wat mij veel handvatten heeft gegeven om hier bij mijn huidige werkgever al het één en ander te ontdekken.’

#10. En dan heb je ook nog je eigen reisblog.

‘Ja, op Traveldicted én op mijn Instagrampagina @TRAVEL.DICTED deel ik sinds 2017 mijn reisavonturen met iedereen die op zoek is naar informatie en advies over specifieke bestemmingen over de hele wereld. Ik schrijf ‘wat te doen’-verhalen, beschrijf de reisroutes die ik zelf heb afgelegd, maak, bewerk en publiceer foto’s en schrijf over activiteiten in de vorm van tips en reviews.’

Dit is de vijfde aflevering in een serie waarin we steeds 10 vragen stellen aan recruiters uit het vak. 

Lees ook

Wim op Woensdag: Hoe een goede employee experience leidt tot een beter recruitmentproces

Zeg ‘werkgeluk’, en dikke kans dat je tegenwoordig meteen ‘Heleen Mes‘ zegt. De oprichter van HXWork (Human Experience of Work), de LinkedIn-groep Employee Experience Nederland/België en het netwerk Employee Experience heeft zich gespecialiseerd in ‘happy people, better business‘. Haar missie is om van iedere werkgever een topwerkgever te maken en ze wil zoveel mogelijk HR-vakgenoten inspireren om deze missie te delen. Wat komt daar allemaal bij kijken? Een interview.

> Jouw achtergrond is heel divers, van zorg tot consultancy.

employee experience heleen mes‘Ja, klopt, ik heb in veel sectoren gewerkt. Daar haal ik ook mijn inspiratie vandaan. Ik kom nu vaak bij organisaties die aangeven qua employee experience al op een 7,5 te zitten, en naar een 8 of 9 te willen. Dat is dus wel echt de bovenlaag van het bedrijfsleven. Als je in deze tijd aan mensen wilt komen, dan moet je echt meer zijn dan de middelmaat. Deze organisaties kloppen bij mij aan, omdat ik al 20 jaar bezig ben met het proces van de Beste Werkgever van Nederland worden. Alles wat ik geleerd heb komt terug in mijn boek Employee Experience. Iedere organisatie kan stappen in de goede richting zetten.’

> Heb je in organisaties gewerkt waarvan je nu denkt: die scoorde geen 7,5?

‘Ik heb zeker bij organisaties gewerkt die daar niet aan voldoen en nog steeds wel. Die zijn al tevreden met een 7’tje. Die moet ik echt wakker schudden, want ze zitten onder het gemiddelde van Nederland. Om mensen binnen te halen, moet je echt wel bij die bovenste 20 procent zitten. En zelfs deze groep heeft het moeilijk om in deze krappe arbeidsmarkt aan mensen te komen, maar zij hebben gemiddeld wel 2 keer zoveel sollicitanten, de helft minder verloop, en de helft minder ziekteverzuim.’

> Waarvan weet je: als je dit goed voor elkaar hebt, zit je zeker boven een 7?

‘We onderscheiden na onderzoek 4 niveaus van werkgeverschap, en de twee hoogste niveaus hebben toch echt beter werkgeverschap. Waarin zij zich onderscheiden is dat zij aan mensen een goede experience willen bieden. Ze zijn zich ervan bewust dat het allerlei voordelen meebrengt voor de organisatie als werknemers lekkerder in hun vel zitten. Die organisaties draaien aan de 5 knoppen die ik in mijn boek heb omschreven: HEART, dat staat voor Happy cultuur, Energiegevende werkplekken, Agile leiderschap en organiseren, Redesign de employee journey, met Technologie die voor je werkt.

‘Topwerkgevers weten heel goed waarom ze bestaan, en wat voor toegevoegde waarde ze hebben.’

Topwerkgevers weten heel goed waarom ze bestaan, en wat voor toegevoegde waarde zij hebben voor de maatschappij, hun klanten en medewerkers. Ze hebben echt een purpose. Alles wat je als organisatie doet moet in lijn zijn met wat je werknemers wilt bieden, wat je wilt teruggeven aan de maatschappij, en naar je klant.’

> Waar gaat het nu vaak mis?

‘Wat ik nu vaak zie is dat afdelingen als een soort eilandjes werken. Uiteindelijk werkt het zo niet. In recruitment betekent dat namelijk dat er soms verwachtingen worden geschetst die niet waargemaakt kunnen worden.

‘Als ik bij die organisaties zelf solliciteer, schrik ik me soms een hoedje!’

Ik mag organisaties helpen om een betere candidate experience neer te zetten, en het eerste wat ik dan altijd in zo’n proces doe is dat ik zelf ga solliciteren. En dan schrik ik me soms een hoedje! Slechte teksten, een out-of-office van de recruiter van een half jaar geleden, een nietszeggend berichtje: ‘dankjewel, vanaf nu hoor je alleen nog iets van ons als we je uitnodigen voor een gesprek.’ Zo maak je natuurlijk geen fans. Mij verbaast het hoe organisaties nog omgaan met hun recruitment in deze tijd. ‘

> Je boek is ontstaan door de verhalen die je opdeed in je carrière?

‘Ja, ik was daarvoor al 15 jaar bezig met het leren over de beste werkgevers van Nederland. En dat is begonnen toen ik werkte als consultant bij Berenschot. Ik kon daar in diverse soorten HR-keukens kijken, en al die kennis en ervaring vervolgens meenemen naar een organisatie om daar de beste praktijken te implementeren. Dat werden 120 keukens in 6 jaar, en met een goedgevulde rugzak stapte ik over naar een nieuwe baan als directeur HR. Uiteindelijk werden wij nummer 2 Beste Werkgever van Nederland.

‘Ik heb in 6 jaar in 120 HR-keukens mogen kijken.’

Een jaar na die mijlpaal werden de spelregels om de Beste Werkgever van Nederland te worden echter veranderd. Werd je eerst beoordeeld op het hebben van bepaalde systemen, nette KPI’s en goede startsalarissen; vanaf dat moment was medewerkertevredenheid het enige bepalende. Met deze verandering kwamen wij als organisatie opeens uit ónder het Nederlands gemiddelde. Dat was voor mij een wake-up call: met alles wat ik hier geïmplementeerd heb, heb ik niet bereikt dat mensen goed in hun vel zitten.’

> Wat dacht je toen?

‘Zo is mijn zoektocht gestart langs bedrijven, theorieën en onderzoeken. Wat ik leerde bracht ik in praktijk. Later begon ik hierover te schrijven en workshops te geven. Een uitgeverij wilde toen hierover het boek Employee Experience uitbrengen. Dat was mooi, want met een boek bereik ik veel meer mensen, in de hoop dat zij ook stappen gaan maken en dus betere werkgevers worden.’

> Heb je nog concrete tips voor recruiters?

‘In het boek belicht ik wat we kunnen leren van Beste Werkgevers. In elk geval al deze 7 tips:

  1. Ga luisteren naar je afgewezen kandidaten. Zij zijn waarschijnlijk bloedeerlijk tegen je. Zij kunnen je adviezen geven over je proces die aangenomen kandidaten niet zo duidelijk aangeven.
  2. Solliciteer eens bij jezelf. Ga in de schoenen staan van je sollicitant.
  3. Gebruik persona’s. Verdiep je eens heel goed in wie je precies zoekt. Maak hier een persona van, en breng je verdere acties hiermee in lijn.
  4. Denk aan de eerste indruk. Zorg dat die eerste kennismaking met de organisatie op papier al goed is. Veel recruitmentteksten zijn gewoon om te huilen.
  5. Purpose helpt. Mensen solliciteren bij een bedrijf waarmee ze een band voelen, die een doel hebben. Ik vind dat bedrijven nog veel te weinig naar buiten brengen waar zij voor staan, en wat zij willen bereiken voor de maatschappij of hun klant. Dit kan je echt helpen in het aantrekken van talent.
  6. Leer van best practices. Bespreek in je team de praktijken van Award-winnaars en wat jullie hiervan kunnen leren.
  7. Ga meer samenwerken met elkaar, met alle partijen. Ik zie nog steeds veel te veel recruitmentafdelingen op een eilandje, en dan gaat de kandidaat van het ene eiland naar het volgende. Elk eilandje doet los zijn best, maar de candidate experience wordt pas goed als afdelingen samen optrekken.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Mirthe Wildeman: ‘Zonder content geen Recruitment Marketing. En dus ook geen kandidaten’

Als klein meisje wilde ze journalist worden. Dat werd het uiteindelijk niet, ondanks haar communicatieopleiding aan de hogeschool in Utrecht. Maar de 31-jarige Mirthe Wildeman belandde uiteindelijk wel in de contentcreatie, en tegenwoordig helpt ze hiermee via UP in Business allerlei klanten op het gebied van Recruitment Marketing Automation. En geeft ze daar sinds kort ook les in, via de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Wat kunnen we daarbij zoal verwachten? Een korte kennismaking.

> Hoe ben je zo in dit vak terecht gekomen?

‘Daar ben ik eigenlijk een beetje ingerold. Ik heb als bijbaantje altijd telefonisch verkopen gedaan. Op een gegeven moment werd ik benaderd voor weer een nieuwe verkooprol. En daar had ik niet meer zoveel zin in. En toen zei diegene: wil je niet iets in recruitment gaan doen? Zo is het gekomen. Via Caroline Pols, de latere oprichter van UP in Business, ben ik toen gevraagd om bij Manpower aan de slag te gaan, en werd ik verantwoordelijk voor het voor het Nationaal Recruitment Center. Al die tijd hebben we contact gehouden, en zijn we op een gegeven moment weer eens met elkaar gaan praten. En nu werk ik dus hier alweer ruim 4 jaar met heel veel plezier.’

> Wat vind je er zo leuk aan?

‘Het meest toffe is dat we organisaties kunnen helpen in hun recruitment. Ik zit nu dus zelf niet meer actief in de arbeidsbemiddeling. Maar wij kunnen onze opdrachtgevers – bureaus en corporate recruiters – wel helpen om met goede kandidaten in contact te komen. En daaruit ook concrete resultaten te halen.’

> Hoe werkt dat dan?

‘Wij hebben ons gespecialiseerd in content creatie, en alles wat daarbij komt kijken, en hoe je daarmee kandidaten kunt bereiken en verleiden. We leven in een tijd waarin je alles kunt meten en kunt bijsturen. Dat vind ik razend interessant. Je hebt dus allereerst content nodig die eigenlijk dat structurele ritme waarborgen in die machine, richting latent werkzoekende. Maar vervolgens kun je ook steeds beter zien wat die content nou concreet doet, en welk gedrag het oproept.’

‘Je kunt tegenwoordig heel mooi meten: welke doelgroep gaat nou aan op welk type content?’

‘Met Recruitment Marketing Automation kun je dat gedrag op persoonsniveau volgen. Dus heel anders als Google Analytics, waarbij je wel verkeer ziet, maar geen naam en rugnummer erbij ziet. Dat zie je met Recruitment Marketing Automation wel. Dus daardoor kun je heel mooi meten van: welke doelgroep gaat nou aan op welk type content? En datgene wat ik creëer, is dat nou daadwerkelijk wat iemand interessant vindt? Dat maakt het ook zo interessant om te doen.’

> Wat wil je de deelnemers van de training meegeven?

‘Ik heb zelf gaandeweg, via vallen en opstaan, een manier gecreëerd waarop ik slimme tooling voor me kan laten werken. Inclusief nu bijvoorbeeld ChatGPT. Ik hoop vooral over te kunnen brengen welke tooling er allemaal is, maar ook: hoe kun je dat nou eigenlijk voor je laten werken? Dus: hoe kun je als recruiter je werkproces eigenlijk versnellen? Welke aanpakken zitten daarin? Wat behoort tot je “wapenarsenaal” als recruitmentmarketeer? En hoe maak je een prikkelende en controversiële persona. Waar gaat jouw doelgroep op aan en met welke persuasive content doe je dat?’

‘Wat behoort tot je “wapenarsenaal” als recruitmentmarketeer?’

‘Zo begint het spel van bereiken, verleiden, relevant zijn en langzaam maar zeker volgen, tracken, luisteren en omzetten naar conversie. Alle ins en outs van in- en outbound recruitment marketing. Ik wil deelnemers vooral leren dat content hierin key is. Zonder content geen Recruitment Marketing Automation. En zonder content dus ook geen kandidaten. Maar het gaat ook erom: wat heb je dan nodig om continu dat ritme te borgen en eigenlijk het gedrag te kunnen volgen en daarom weer ook je content te kunnen bijsturen? Hoe kun je dat nou praktisch doen? En hoe richt je dat nou op een goede manier in, zodat het ook past bij jouw specifieke doelgroep? Daar willen we ons tijdens de training ook echt op focussen.’

Meer weten?

Op 21 juni 2023 begint weer een nieuwe tweedaagse Recruitment Marketing Automation. Hier kun je alles leren over inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie, recruitment marketing, data & analyse, Candidate Relation Mananagement Software (CRM) en sourcing. En Mirthe Wildeman is een van de docenten. Schrijf je dus nu in!

Inschrijven

Waarom ’s Heeren Loo vanaf vandaag is gestopt met vacatures  

Begeleiders? Bij zorginstelling ‘s Heeren Loo zijn ze nog altijd héél hard nodig. Maar toch zul je vanaf vandaag op de werkenbij-site geen vacatures meer hiervoor aantreffen. ‘We stoppen met vacatures in de directe zorg. En we stoppen ook met de gebruikelijke sollicitatieprocedure’, aldus corporate recruiter Pamela de Man. ‘Vanaf nu staan laagdrempelig én persoonlijk contact centraal. We nodigen daarom iedereen die interesse heeft in een baan bij ’s Heeren Loo uit om contact op te nemen met een van onze recruiters. Zónder cv. En zónder motivatiebrief.’

‘Niet iedereen die interesse heeft krijgt een baan. Wel krijgt iedereen die dat wil een gesprek met een recruiter.’

Noem het géén Open Hiring, benadrukt ze. ‘Niet iedereen die interesse heeft krijgt een baan. Wel krijgt iedereen die dat wil een gesprek met een recruiter.’ De reden voor de nieuwe aanpak? ‘We zien allemaal dat de arbeidsmarkt krap is. Slechts een klein percentage is actief op zoek naar een baan. Veel meer mensen zijn beschikbaar om te bewegen. Maar als je niet actief een baan zoekt, heb je wel wat beters te doen dan vacatures lezen. Toch blijven we elkaar op de arbeidsmarkt maar met vacatures om de oren slaan. Daarom hebben we besloten dat we het voortaan anders willen doen.’

Appje is voldoende

In deze krappe arbeidsmarkt is het ‘steeds lastiger om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. En om goede zorg te blijven leveren aan onze cliënten’, aldus De Man. Omdat juist bij begeleiders het persoonlijke aspect zo belangrijk is, kiest ‘s Heeren Loo ervoor juist dat voortaan centraal te zetten in de sollicitatieprocedure. ‘Wat zijn iemands talenten en wensen? Wij gaan dan op zoek naar de mogelijkheden die daarbij passen. Dat kan een baan zijn, maar ook een opleidingsplek of bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Net wat het beste bij de kandidaat past.’

‘Mensen komen nog wel aan nieuw werk, maar steeds minder door zelf te solliciteren.’

En dat moet vooral laagdrempelig gebeuren, zegt ze. ‘Een appje of het achterlaten van een telefoonnummer is voldoende. Zelf bellen met een recruiter kan ook. De kandidaat mag kiezen.’ Op officiële vacatures komen steeds minder reacties. Steeds minder mensen solliciteren actief. ‘Maar tegelijk wisselden vorig jaar wel 1 op de 5 mensen van baan. Mensen komen dus wel aan nieuw werk, maar niet meer door zelf te solliciteren. Daarom stoppen we nu met vacatures, althans: in de directe zorg. Voor de staf en ondersteunende functie gaan de vacatures nog niet van de site.’

Vacatures? No way. Net zo min als cv's en sollicitatiebrieven. Bij zorginstelling 's Heeren Loo hebben ze besloten het allemaal de deur uit te doen. Maar hoe matchen ze dan hun kandidaten op de juiste functies?

350 vacatures (niet meer) online

‘s Heeren Loo heeft gemiddeld 350 vacatures online, waarvan 250 in de directe zorg. Die zijn vanaf vandaag dus niet meer op de werkenbij-site te vinden. ‘Vanaf nu staan laagdrempelig én persoonlijk contact centraal’, aldus De Man. ‘Op de website vertellen we nu vooral over wat het werk als begeleider bij ‘s Heeren Loo betekent. We gaan meer verhalen en content delen, want je wil wel zien wat de mogelijkheden bij ‘s Heeren Loo zijn. Welke locaties we door heel Nederland hebben. En welke doelgroepen we daar ondersteunen.’

‘Wat we vooral willen doen is je uitnodigen om in contact met ons te komen. Want vanuit het contact gaan we de match maken.’

Al krijgen die doelgroepen voortaan wel een andere plek in het proces, zegt De Man. ‘We hebben namelijk de zorg onderverdeeld in begeleidingsstijlen. Als je uit een andere sector komt, dan zeggen de doelgroepen je weinig. Wat we vooral willen doen is je uitnodigen om in contact met ons te komen. Want vanuit het contact gaan we de match maken. Dat doen we in de basis vanuit een gesprek. Daarin onderzoeken we welke functie past en welke begeleidingsstijl. Daarna gaan we kijken welke vacature past.’

Overzicht van het nieuwe sollicitatieproces

Jobboards en sourcen

Voortaan wil ze echt starten ‘vanuit het contact’, vertelt ze. ‘Een cv is maar een fractie van wie je bent. In een persoonlijk gesprek komen we veel verder. Na de intake krijg je een gesprek met de manager en/of het team. En vaak ook nog een meedraaidienst. Zeker in de zorg is ook voor jou als kandidaat belangrijk dat je er een goed gevoel bij hebt. De recruiter matcht dan dus op basis van de wensen van de kandidaat en de intake welke werkplek het beste past. Daarna is het aan de kandidaat en de manager. Ik ben ervan overtuigd dat als we jou kunnen inzetten op je talenten je werk ook beter past.’

‘Ik ben ervan overtuigd dat als we jou kunnen inzetten op je talenten je werk ook beter past.’

De organisatie zal nog wel vacatures op jobboards blijven posten, vertelt ze. ‘De wereld om ons heen is helaas nog altijd gericht op vacatures. Actief werkzoekenden zitten nu eenmaal daar. We gaan dat wel minder doen dan we nu doen, en meer met algemene vacatures.’ Ook zal ze intensiever actief gaan sourcen, zegt ze. ‘Maar dan beloven we geen gouden bergen. Ook dan gaan we voor een goed gesprek. We willen de kandidaat centraal stellen en die ondersteunen in zijn of haar zoektocht en helpen aan de best passende baan bij ons.’

@recruiter_pamela Al 5 jaar recruitment bij @‘s Heeren Loo wat is er gelukkig veel veranderd! Wil jij ook werken in de zorg en specifiek de gehandicaptenzorg dan zijn er vollop mogelijkheden! #recruitersoftiktok #helpenopjouwmanier #recruitment #gehandicaptenzorg #vacatures #werk #recruitment #solliciteren ♬ vlog, chill out, calm daily life(1370843)

Foto halverwege: ‘s Heeren Loo

Lees ook

Tekorten in de zorg? Zo claimt Rob Berbers minimaal 5% van de afgehaakte mensen terug te krijgen

‘Terugstroomprojecten’. Die term kenden we nog niet. Maar Rob Berbers van het Bussumse consultancybedrijf Porres gelooft er heilig in. Waar de zorgsector in alle gelederen kraakt door de krappe arbeidsmarkt en het hoge personeelsverloop, belooft hij met zijn team de instroom van nieuw zorgtalent met 10% te kunnen opkrikken, én vertelt hij dat hij soms 12% van de oud-werknemers terugkrijgt naar het oude honk, maar in elk geval minimaal 5%. Hoe krijgt hij dat voor elkaar?

‘Met onze terugstroomprojecten liggen de wervingskosten veel lager.’

Rob Berbers

Vooral door goed te kijken naar de employer journey, vertelt Berbers. ‘Van iemands eerste contactmoment tot diens uit dienst treden. Ik deed veel interviews om erachter te komen waar de lekkage ontstaat, waardoor lopen mensen weg? Als je dat weet, kun je er iets tegen doen.’ De gemiddelde cost-per-hire in Nederland ligt rond de 4.494 euro (aldus het Recruitment Kengetallen onderzoek van Intelligence Group). ‘Maar met onze terugstroomprojecten liggen de kosten veel lager, waarbij je ook nog eens ingewerkte medewerkers aanneemt, en dus je onboardingskosten lager zijn.’

4.000 oud-zorgmedewerkers geïnterviewd

Inmiddels heeft het Porres-team de afgelopen jaren ruim 4.000 oud-zorgmedewerkers geïnterviewd naar hun vertrekredenen. In die sector begon het overigens niet voor de ondernemer Berbers. Hij is opgeleid op de Haagse hotelschool in marketing & communicatie, en werd daarna ondernemer in de bemiddelingsmarkt. Nadat hij de aandelen van zijn laatste bedrijf, Sixteenotwo (headhuntersbureau FaseVijf), had verkocht in 2018, vroeg een kennis of hij bij de werving en selectie van diens vastgoedbedrijf wilde helpen. Want ook toen was er een vreselijk tekort aan technici.

‘Ik wil dat er over 20 jaar nog een vriendelijke mevrouw (of meneer) aan mijn bed staat.’

‘Ik besloot me daarbij eerst te richten op de medewerkersreis’, vertelt Berbers. Nadat daar positieve resultaten uitrollen, volgt een IT-bedrijf. Daarna hangen al snel twee partners van Collegamento, een adviesbureau in de zorgsector, aan de lijn. Die zien een onderzoek naar de medewerkersreis bij hun relaties in de zorgsector wel zitten. ‘Zorg vond ik meteen interessant. Ik wil over 20 jaar dat er nog een vriendelijke mevrouw (of meneer) aan mijn bed staat.’

Patroon van de sociale gerechtigheid

Berbers start daarop een nieuw bedrijf, vernoemd naar Martinus van Porres, de beschermheilige van verpleegkundigen en patroon van de sociale gerechtigheid. ‘Wij trekken nu voor een analyse van de medewerkersreis 14 dagen tot 4 weken uit. We vragen diverse mensen hoe bepaalde processen lopen. Bij een slechte werving en selectie ondervindt een bedrijf na 3 maanden de gevolgen: uitstroom. Als recruitment een ander verhaal vertelt dan de realiteit op de werkvloer, gaat het mis. Vaak ontbreekt het simpelweg aan tijd bij recruitment en de vacaturehouder om goed inhoudelijk te sparren over de functie en de situatie op de werkvloer.’

‘Vaak ontbreekt het simpelweg aan tijd bij recruitment en de vacaturehouder om goed inhoudelijk te sparren.’

Berbers geeft een voorbeeld. Een 24-jarige vrouw met hbo verpleegkunde en twee jaar werkervaring solliciteert. ‘Maar het bedrijf vertelt niet dat haar collega’s 50-plussers zijn, die in de pauze vooral over hun kleinkinderen praten. Dan vertrekt die jongedame subiet.’

Verkeerde verwachtingen

Van de afgestudeerden HBO-Verpleegkunde verlaat 40% de zorgsector alweer binnen 2 jaar, volgens Berbers onder meer door verkeerde verwachtingen. Op basis van talentboard Giant van Intelligence Group onderzoekt zijn bedrijf daarom nu altijd eerst de pullfactoren, en analyseert het team de advertentieteksten op de website. ‘Waarom willen mensen in Groningen als verpleegkundige werken? Dan zie je bijvoorbeeld dat uitdagend werk, een vast contract en een goede werksfeer belangrijk is. Maar die facetten zien we niet in de wervingsteksten, terwijl de doelgroep die belangrijk vindt.’

Van de afgestudeerden HBO-Verpleegkunde verlaat 40% de zorgsector alweer binnen 2 jaar.

Na de instroom komt de preboarding, boarding en posting. Tijdens die fase, de eerste 3 maanden, vertrekt 25%. ‘Dan zoomen wij in en proberen te achterhalen waar dat aan ligt. Zo was er bij een groot ziekenhuis een enorm verloop bij nachtverpleegkundigen. Wat bleek: ze moesten parkeren op de plek voor medewerkers, en daarna via een donker parkje met slechte belichting naar de hoofdingang van het ziekenhuis lopen. Dat gaf een heel onveilig gevoel, dus daar moest een pragmatische oplossing voor komen.’

Kleine dingen, groot verschil

Soms kan hij met kleine dingen een groot verschil maken. Ander voorbeeld: een bedrijf dat met een AFAS-systeem werkt. De IT-afdeling wilde geld besparen en voerde mensen pas 2 weken voordat ze begonnen in het systeem in. Die medewerker loopt op 1 mei naar binnen. ‘Ja, je staat erin, maar je bent niet aangemeld, je hebt geen pasje, hebt geen toegang tot de patiëntendossiers en er ligt geen uniform klaar. Iemand krijgt dan het gevoel dat hij of zij niet welkom is. Dat vissen wij eruit. Reserveer met een bordje parkeerplekken bij de ingang voor nachtverplegers. Zorg dat ze direct in het AFAS-systeem komen als ze een contract tekenen.’

Gebrek aan leiderschap staat in de top-10 vertrekredenen.

Als een zorgmedewerker eindelijk aan de slag gaat, maakt zij eerst de wittebroodsweken door, is ze gewoon aan het werk. ‘Dan is leiderschap belangrijk. Gebrek aan leiderschap staat in de top-10 vertrekredenen. In de zorgsector wordt vaak de beste verpleegkundige tot teamleider benoemd, maar dat is nog geen leider. Leren managen schiet er nog wel eens bij in. Als personeel bijvoorbeeld aangeeft dat ze parttime willen werken, dan krijgen ze vaak geen gehoor, waardoor ze naar een andere organisatie vertrekken waar dat wel kan.’ Op veel dingen heeft hij natuurlijk geen invloed. ‘Aan de hoogte van salarissen kunnen noch wij noch de organisatie veel doen. Maar inroosteren wel: geef mensen met een 24-uur contract bijvoorbeeld geen diensten verspreid over vijf dagen.’

Wakker kussen

Als nieuwste dienst kijkt Porres hoe je oud-medewerkers weer kunt terughalen. Terugstroomprojecten dus. ‘Hiervoor interviewen we mensen die zijn opgestapt. Als er 15 vertrekken, vertellen 10 hetzelfde verhaal. Dat is waardevolle informatie. Doordat wij geen direct betrokkenen zijn, laten ze het achterste van de tong zien, de gesprekken zijn anoniem. Wij spreken mensen die 3 maanden, 1 jaar of tot wel 2 jaar weg zijn.’

‘Medewerkers stappen niet zo snel uit eigen beweging terug naar hun oude organisatie.’

‘Het interviewen van oud-medewerkers en vragen naar hun vertrekredenen was al altijd een vast onderdeel van onze medewerkersreisanalyse om waardevolle informatie te vergaren  Toen we een keer een groot aantal mensen hadden gesproken, bleek dat we ze wakker kusten, als in een sprookje. Medewerkers stappen niet zo snel uit eigen beweging terug naar hun oude organisatie, je belt je oud-werkgever niet op omdat je spijt hebt.’

Vertrekredenenlijst

Maar wat als je daar wel actief op stuurt? ‘Als wij ze willen interviewen, sturen we ze heel laagdrempelig een appje voor ons onderzoek, dan reageert 90% positief. De vertrekredenenlijst van Intelligence Group gebruiken we daarvoor als standaard. Afhankelijk van de sfeer vragen we of ze zouden willen terugkomen, als hun probleem met chef of locatie zou worden opgelost. Zo ja, dan brengen we ze met hun oude werkgever in gesprek. Dat levert een heel hoog rendement op, bijna 1 op 1. Wij garanderen dat 5% terugkomt. Halen we dat niet, dan crediteren we 50% van de investering. Maar het gaat altijd goed, we hebben zelfs 12% gehaald. Het mooie is dat je dan ervaren krachten terughaalt, die weten dat het gras niet groener is bij de buren en heel gemotiveerd zijn om dit keer wel te slagen.’

‘Ervaren krachten weten dat het gras niet groener is bij de buren en zijn heel gemotiveerd om dit keer wel te slagen.’

Als laatste advies geeft Berbers: ‘Investeer zoveel mogelijk geld in het behouden van mensen, daar heb je jaren plezier van. Bij een organisatie hadden ze keihard gewerkt en 392 mensen binnengehaald, maar tegelijk stroomden er 396 uit. Dat hele wervingsbudget hadden ze beter in ondersteuning en dus het behoud van die 396 kunnen steken.’

Lees ook

Hoe de Douane een eigen inkleuring op de arbeidsmarkt vond

Al 4 jaar werkt Anita Ligthart nu bij de Douane Nederland als Directeur Bedrijfsvoering. Recent maakte ze daar de lancering mee van de allereerste arbeidsmarktcampagne die de dienst ooit naar buiten bracht. Hoe ging dat in zijn werk? En wat kunnen anderen daarvan leren? We besloten 10 vragen te stellen om daarin meer inzicht te krijgen.

#1. Wat trekt jou zelf aan in de Douane?

‘Wat ik interessant vind aan de Douane, is dat er veel aspecten zijn die te maken hebben met de internationale handel. Dat raakt mij, want dat was ooit mijn afstudeeronderwerp. Ik vind de Douane een van de mooiste uitvoeringsorganisaties die er zijn binnen het Rijk.’

‘De core business van de Douane is kort gezegd een ABC’tje.’

‘De core business van de Douane is kort gezegd een ABC’tje. De A is daarbij van afdracht, de B van beschermen, en de C van concurrentiepositie. We zorgen er ten eerste voor dat de juiste afdrachten worden gedaan. Daarnaast werken we aan de bescherming van het land. Je wilt bijvoorbeeld geen drugs binnenhalen. Voor wat betreft de concurrentiepositie; we willen namaakgoederen en dumping tegenhouden en daarop handhaven.’

#2. Wat speelt er momenteel allemaal bij de Douane?

‘In de afgelopen 4 jaar hebben we met veel veranderingen te maken gehad, zoals de Brexit en ondermijning. De organisatie is in omvang gegroeid naar meer dan 6.000 medewerkers. Bovendien is de Douane per 1 januari 2021 een zelfstandig directoraat-generaal onder het ministerie van Financiën geworden. Tot die tijd opereerde de Douane vooral onder de vlag van de Belastingdienst en was er bijvoorbeeld minder eigenheid op de arbeidsmarkt.’

‘Vanuit wervingsperspectief waren we als Douane nog geen eigen merk op op de arbeidsmarkt.’

‘Vanuit wervingsperspectief waren we als Douane nog geen eigen merk op op de arbeidsmarkt. We hadden nog geen eigen inkleuring. Maar we willen graag laten zien dat we veel meer doen dan alleen maar koffers controleren. In de campagne die we nu voeren laten we daarom de veelzijdigheid van de organisatie en dus ook de veelzijdigheid in vacatures zien.’

#3. Hoe groot is jullie personele opgave?

‘Enorm. De Douane heeft nog dit jaar 700 tot 800 werknemers nodig. Het gaat om functies door de hele organisatie: van fysiek toezicht tot ict’ers, dataspecialisten, accountants en financieel specialisten. Er is behoefte aan personeel op elk niveau, van mbo’ers tot academici en van studenten tot gediplomeerden. En dat is in de huidige krappe arbeidsmarkt best moeilijk.’

‘We hebben veel nieuwe functies, omdat het werk ook zo aan het veranderen is.’

‘We hebben overigens niet alleen te maken met uitbreiding, maar we hebben ook veel nieuwe functies, omdat het werk zo aan het veranderen is. Tegelijk willen we dat mensen die we kunnen interesseren voor onze organisatie een bewuste keuze maken voor de Douane, omdat ze weten wat voor werk wij te bieden hebben. Dus dan is het heel belangrijk om een arbeidsmarktcampagne op te zetten die daar op toegespitst is.’

#4. Hoe kreeg jullie campagne vorm?

‘Wij kwamen terecht bij bureau Steam, dat een rol gespeeld bij het bepalen van de onderscheidende punten die we willen uitdragen als organisatie. Zij hebben materiaal ontwikkeld, dat daarbij aansluit: beeld van een dynamische, veelzijdige en innovatieve organisatie. Hierdoor hoop ik dat mensen die anders misschien niet zo snel aan de Douane denken, zoals registeraccountants, ICT-specialisten en financiële professionals, ook geïnteresseerd raken. Het brede beeld dat we neerzetten kan bovendien ervoor zorgen dat mensen bewust voor ons kiezen en langer bij ons blijven werken.’

#5. Waar sta je nu als Douane?

‘Ik ben trots op de ontwikkelingen die de Douane heeft doorgemaakt sinds ik hier begonnen ben. Hoewel de context enorm veranderd is, hebben we als organisatie keihard gewerkt om onze opgave te realiseren. En als ik kijk waar we nu staan, dan heb ik alle vertrouwen in de toekomst. We hebben nog wel wat uitdagingen voor ons liggen, maar ik ben ervan overtuigd dat we deze samen kunnen oppakken en tot een mooi vervolg kunnen brengen. Want één ding is zeker: stilzitten doen we niet bij de Douane. Nooit!’

#6. Wat was de grootste uitdaging die jullie tegenkwamen?

‘Kiezen waar je de focus op legt. Bij de Douane heb je zoveel mogelijkheden en functies; welke elementen willen we nu extra benadrukken zodat we een aansprekende boodschap hebben voor de arbeidsmarkt? Gelukkig zijn we daar goed uit gekomen door ook onze eigen medewerkers te betrekken. We hebben hen gevraagd: wat maakt het werken bij de Douane interessant en uitdagend? Waar kun je goed je vakmanschap voor inzetten? Samen met een marktonderzoek en de hulp van Steam hebben we zo een heldere Employee Value Proposition kunnen formuleren.’

#7. Zijn er speciale KPI’s bedacht?

‘Natuurlijk is het doel allereerst om voldoende geschikte nieuwe collega’s binnen te halen. En dat begint met het bekendmaken van het werkgeversmerk Douane. Deze campagne is daarop gericht; we moeten eerst als werkgever op het netvlies komen van de arbeidsmarkt.

Daarnaast beschikken we over data zodat we kunnen zien of bepaalde campagne-uitingen goed werken. Wat wordt bijvoorbeeld goed bekeken, waar wordt veel op geklikt? We analyseren deze data goed zodat we nog aanpassingen kunnen doen voor de volgende flights van dit jaar. Daarnaast hebben we een werkgeversimago-onderzoek gehouden. Voor dit jaar betekent dit een 0-meting, en dit onderzoek gaan we volgend jaar herhalen om te kijken of ons imago veranderd is.’

#8. Wat betekende de campagne voor het interne proces?

‘Intern is er een aantal werkprocessen veranderd, maar de sollicitatieprocedures zijn (nog) niet veranderd. Op dit moment verloopt de werving langs twee processen: massale werving voor ons primair proces en individuele werving voor staf-, ondersteunende en leidinggevende functies. We gaan onderzoeken of we de massale werving kunnen omzetten naar een doorlopende, permanente werving. Randvoorwaarde hiervoor is dat ons opleidingsstelsel hierop aansluit. We gaan nu kijken wat hiervoor nodig is.’

#9. Wat kunnen we de komende tijd nog verwachten?

‘De campagne loopt dit jaar in ieder geval tot en met december. Daarbij maken we gebruik van televisie, (online) radio, online en social media. Voor dit jaar zullen we nog doelgroepencampagnes gaan ontwikkelen. Dit betekent dat de Douane zich zal blijven profileren op de arbeidsmarkt. Nu we er eenmaal zijn, gaan we niet meer weg…’

‘Nu we er eenmaal zijn, gaan we niet meer weg…’

#10. Wat is de belangrijkste les die jullie in dit proces geleerd hebben?

‘Vraag intern bij je medewerkers wat het zo aantrekkelijk maakt om te werken bij je organisatie. Zij kunnen goed verwoorden waarom zij iedere dag met plezier naar het werk gaan.’

Lees ook

 

Hoe Pro Contact in 5 jaar de absolute #1 in RPO wil worden

Bedrijven helpen met hun wervingsprobleem. ‘Heel simpel. En alles moet in het teken staan van dat resultaat.’ Vraag je Noud Baijens wat de essentie is van ‘zijn’ Pro Contact, dan is dat zijn antwoord. En daar heeft hij grote ambities mee. Zoals: binnen 5 jaar de #1 worden in Recruitment Process Outsourcing in Nederland. Oftewel: het volledige recruitmentproces van allerlei bedrijven overnemen en in goede banen leiden. Van vacatures opstellen tot en met de hire aan toe.

‘Alle seinen staan op groen voor verdere groei.’

Grootspraak? Hij is er zelf van overtuigd van niet. ‘We behoren al tot de top-5 en zijn er als organisatie klaar voor. Alle seinen staan op groen voor verdere groei. Ik sluit overnames of belangen in andere partijen niet uit. Maar het meeste gaan we organisch doen. Dat kan ook gewoon. We weten precies wat ervoor nodig is om elk jaar 40% te groeien. Daar zijn we mee bezig, dag in dag uit. En we staan voor dit jaar alweer op 47% groei. Onze backoffice staat als een huis. En al onze mensen zijn heerlijk aan het knallen.’

Een heel nieuw gebied

Dit jaar precies 10 jaar geleden begon Baijens Pro Contact nog als salesbureau, om opdrachtgevers te helpen om klanten te vinden. Na een paar jaar kwam het bureau erachter dat het fenomeen kandidaten vinden eigenlijk niet zo heel veel anders in elkaar steekt, en kwam recruitment er als specialisatie bij. ‘Recruitment is eigenlijk het verkopen van vacatures. Die processen lijken zó op elkaar. En je hebt het natuurlijk allebei nodig, klanten én medewerkers, om je organisatie te kunnen laten groeien.’

‘Je kunt natuurlijk overal ter wereld werven met de campagnes die we doen.’

En dat groeien, dat doet Pro Contact. Inmiddels telt het bedrijf zo’n 75 medewerkers, verdeeld over 3 locaties. Amsterdam was er altijd al, maar toen het even minder makkelijk lukte om daar goede mensen te vinden werd een vestiging in Den Bosch geopend. ‘Zo openden we weer een heel nieuw gebied voor ons als werkgever.’ Daarna volgde nog een vestiging in Antwerpen, en ook Rotterdam staat al op de rol. Maar locatie zegt de 36-jarige Baijens ook weer niet zoveel. ‘We zijn inmiddels in 15 landen actief. Je kunt natuurlijk ook overal ter wereld werven met de campagnes die we doen.’

In het harnas

Als ceo begint zijn rol de laatste tijd wat te veranderen. Meer bouwen áán het bedrijf dan ín het bedrijf. Niet meer ‘elke dag voorop, in het harnas, aan het knallen’, maar meer naar de achtergrond. ‘Het leuke is dat ik nu ook meer kan terugvallen op de studie Bedrijfskunde die ik ooit gedaan heb. We hebben nog steeds circa 5 nieuwe klanten per week die we opstarten. Om het allemaal een beetje overzichtelijk te houden hebben we het nu zo georganiseerd dat we teamleads hebben die allemaal verantwoordelijk zijn voor een eigen BV’tje binnen het bedrijf.’

‘Ons spel is om sales en recruitment perfect in balans te houden.’

In het verleden gebeurde het nog wel eens dat nieuwe klanten binnenhalen helemaal niet leidde tot gejuich in de hele organisatie. Want hoe moesten ze díe nou weer bedienen. ‘Dat was wel een van de dingen waar we tegenaan liepen. Dat sommigen dachten: shit, nieuwe klanten. Gelukkig is dat nu anders. Nu komen klanten direct bij de juiste teams terecht en krijgen we appjes van teamleads of ze die klanten mogen hebben, omdat er ook een duidelijke incentive voor hun team inzit. Ons spel is om sales en recruitment perfect in balans te houden. Genoeg personeel om genoeg opdrachten te doen. Daar zijn we goed in voor onze klanten, maar natuurlijk ook voor onszelf.’

Aan het rennen en vliegen

Jaren is hij zelf ‘aan het rennen en vliegen’ geweest, zegt hij. Nu heeft hij weer meer rust en focus om bezig te zijn met de toekomst van de organisatie. De belofte daarbij naar de klanten: zorgen dat er resultaat komt. ‘Onze kracht is: we zijn een pragmatisch bedrijf. Juist niet alleen maar strategie en advies, maar ook daadwerkelijk zorgen dat vacatures worden ingevuld. En dat tegen een heel lage cost-per-hire.’

‘We zijn heel goed geworden in “creatieve” recruitmentoplossingen.’

Oké, niet per se de nadruk op strategie en advies dus. Maar Pro Contact is wel bezig ‘de klant op te voeden’, zoals Baijens het uitdrukt. ‘We zijn de afgelopen jaren erg goed geworden in wat we “creatieve” recruitmentoplossingen noemen. Op een gegeven moment was de arbeidsmarkt echt “leeg”. Iedereen was wel aan het werk. Dan kun je nog wel poppetje A naar plek B krijgen, maar voor grotere aantallen zul je uit een ander vaatje moeten tappen. Dan moet je dus iets verder zoeken dan in de bekende vijvers. Gepensioneerden, statushouders, huisvrouwen, zij-instromers, over de grens werven, noem maar op. Het onbenut arbeidspotentieel dus.’

Bereik geen probleem

Zulke doelgroepen bereiken is het probleem niet, onderstreept Baijens. ‘Iedereen zit op sociale media. Of andere bekende kanalen. Het gaat er veel meer om te zorgen dat de match tot stand komt. Daar moeten we de klant nog wel eens mee helpen. Maar dat is gewoon onderdeel van ons product. Stel: je zoekt mensen in een kantoorfunctie. Dan zeggen wij: waarom zou je die elke dag naar kantoor laten rijden? Wat als je die eis loslaat? Het is heel simpel. Als je door heel Nederland mensen gaat zoeken, dan wordt het ineens een stuk makkelijker dan als je alleen in bijvoorbeeld Rotterdam zoekt. Dat leggen wij ze dan uit.’

‘Als je door heel Nederland zoekt, is het veel makkelijker dan als je alleen in Rotterdam zoekt.’

En steeds vaker zit Pro Contact ook bij klanten binnen, ‘om het helemaal af te maken, tot en met de selectiegesprekken en de hiring aan toe’. Als een echte RPO-speler dus. Dat helpt de snelheid erin te houden, zegt hij. Ook dankzij de dashboards en rapportagetooling die volledig zijn ingericht. ‘We weten precies wat werkt en wat niet, en houden dat realtime bij. Zo kunnen we meteen zien: zijn we te streng in de screening? Of juist niet? En zo kunnen onze consultants hier wekelijks met de klant over in gesprek. Wat kunnen we verbeteren of aanpassen? Aan welke knoppen kunnen we draaien om sneller tot resultaat te komen?’

Eén bedrag per vacature

In principe betaalt de klant Pro Contact ‘één bedrag per vacature’. Zoek je bijvoorbeeld meerdere mensen voor één vacature, dan ben je dus goedkoop uit. ‘Maar zoek je specifieke, meerdere white collar functies, dan bundelen we die ook in één prijspakket’, aldus Baijens. Alles erop gericht om ‘zo goedkoop mogelijk vacatures in te vullen. ‘Dat model staat als een huis.’

Alles erop gericht om ‘zo goedkoop mogelijk vacatures in te vullen. ‘Dat model staat als een huis.’

Kandidaten ‘rondpompen’ van de ene naar de andere opdrachtgever, dat doen ze niet bij Pro Contact. ‘We werken uit naam van de klant, zitten daar ook vaak binnen. We snappen het DNA, de cultuur. Eigenlijk leveren we gewoon een inhouse recruitmentafdeling die ze zelf ook wel zouden willen hebben. Alleen leveren wij voor de prijs van 1 fte maandelijks 4 jobmarketeers en 1 recruiter. Maar dan past het dus niet om kandidaten van de ene opdrachtgever ineens bij een ander aan te bieden.’

Streng naar jezelf

De database als het goud van de organisatie, daarvan is bij Pro Contact dus geen sprake. ‘Dat was voor veel bedrijven natuurlijk ook een doorn in het oog. Dat een bureau bij hen een kandidaat plaatste, om die vervolgens een jaar later weer ergens anders te plaatsen. Wij doen dat dus niet. Dat is de ouderwetse manier van recruitment. De sollicitant heeft zich per slot van rekening ook aangemeld voor één klant. Die kun je niet zomaar aanbieden bij een andere. Daar maak je geen vrienden mee.’

‘Het draait uiteindelijk om die plaatsingen. Als je dat voor elkaar hebt, dan gaat die klant nooit meer bij je weg.’

Je moet wel leveren, zegt hij. ‘Als je niet levert, is alles te duur. Daar zijn we dus ook heel streng in naar onszelf. Het draait uiteindelijk om die plaatsingen. Als je dat voor elkaar hebt, dan gaat die klant nooit meer bij je weg.’ Tegelijk sluit hij voor de toekomst een stap naar andere businessmodellen ook niet helemaal uit. Detacheren bijvoorbeeld, ‘het zou zomaar een stukje kunnen zijn als onderdeel van ons groeiplan. De afgelopen jaren wilde iedereen vaste medewerkers. Maar als de behoefte in de markt verandert, willen wij daar wel op kunnen inspringen.’

Veel van hetzelfde

Al benadrukt hij ook: focus is ontzettend belangrijk. ‘We hebben in het managementteam tegen elkaar gezegd de komende 5 jaar vooral veel van hetzelfde te blijven doen. Die markt van de vaste banen is meer dan groot genoeg. Je kunt beter één ding héél goed doen dan allerlei dingen half. Dat schiet gewoon niet op. Die fout heb ik zelf genoeg gemaakt, maar ik herken hem nu gelukkig ook. Het is nu eenmaal niet zo makkelijk om steeds weer zo’n bedrijf op te bouwen.’

‘Je kunt beter één ding héél goed doen dan allerlei dingen half.’

Met daarbij wel een belangrijke kanttekening, geeft hij aan. ‘Je moet wat je doet natuurlijk wel blijven innoveren. Daar hebben we met het MT dan ook elke week standaard een uurtje voor ingeruimd. Wat zien we, wat horen we in de markt? Dat kunnen heel simpele dingen zijn, meestal met betrekking tot het verbeteren van de bestaande dienstverlening, allemaal weer gericht op een beter eindresultaat.’

2022, het jaar van het ATS

In 2022 ging veel aandacht in het bedrijf uit naar invoering van het ATS-systeem, waarmee de hele funnel en kandidaatreis tot in de puntjes kan worden gevolgd. ‘Zo’n systeem voedt de klant op, maar voedt ons als leverancier ook op’, zegt Baijens. ‘Het is zó belangrijk. In het verleden zag je nog wel eens dat kandidaten te lang bleven liggen. Dat is nu veranderd. Die funnel is nu niet alleen inzichtelijk, maar ook dwingend geworden. Iemand te lang in onzekerheid laten kan al lang niet meer.’

Dit soort tools is gewoon onderdeel van de dienstverlening van Pro Contact, benadrukt hij. Met discussies over pay-for-applicant heeft hij weinig. ‘Een klant heeft feitelijk niets aan een sollicitant. De klant betaalt voor onze werkzaamheden, maar blijft bij ons voor de hires, niet voor het aantal sollicitanten dat we leveren. Daarom willen we ook de opvolging van die kandidaat verzorgen. Dus kijk je samen met de klant naar: waarom komen kandidaten al dan niet door onze screening heen? Zijn we te streng? Hebben we ons profiel te klein gemaakt? Dat is het mooie spel van recruitment dat je samen moet spelen.’

‘Iemand te lang in onzekerheid laten, dat kan al lang niet meer.’

En als je dat ‘met 100% inzet en naar alle eer en geweten’ doet, dan komt het goed en zal ook de klant niet ontevreden zijn, aldus Baijens. ‘Het kan wel eens gebeuren dat je geen kandidaten vindt, maar het mag er nóóit aan liggen dat onze communicatie niet goed is, of ons projectmanagement. Dat zijn simpele dingen, waar we intern altijd mee bezig zijn. Je maakt het ook makkelijk door je klant wekelijks op de hoogte te houden en de voortgang te bespreken in een korte call.’

Voor 2023

Voor 2023 staan er bij hem in elk geval 3 dingen op het ‘to-do-lijstje’. ‘Zo zijn we bezig met een eigen stagejobboard, onder de naam Club Soda. We zijn heel goed in het bereiken van studenten, en die saleskant is ook niet zo moeilijk voor ons. Daar verwacht ik persoonlijk heel veel van. We zijn dat nu nog een beetje onder de radar aan het vullen. Maar later dit jaar hopen we hier echt groei in te krijgen.’ Bovendien is ook Pro Contact natúúrlijk bezig met ChatGPT, zegt hij. ‘Dagelijks werken en testen we hier al mee. Ook voor ons zal dit een mooie toegevoegde waarde hebben en de eerste positieve effecten zien we al.’

‘Met de spits van de lokale voetbalclub kun je in de regio een groot bereik boeken.’

Daarnaast zegt Baijens ook meer gebruik te willen gaan maken van influencers om vacatures bij bepaalde doelgroepen bekend te maken. Dat hoeven voor hem overigens heus niet altijd de landelijk meest bekende gezichten te zijn. ‘Denk bijvoorbeeld ook aan de spits van de lokale voetbalclub, die bepaalde vacatures promoot. Daar kun je in de regio een groot bereik mee boeken. Dat doen we ook al, maar verwacht ik in 2023 nog wel meer te gaan doen. Al geldt ook hier: het is leuk, maar moet wel ten dienste staan van het resultaat. Als het niet het gewenste effect heeft, gaan we echt weer iets anders proberen.’

Resultaat voorop

Want of het nu gaat om volledige RPO-pakketten, om alleen jobmarketing of employer branding, of om de inzet van een interim recruiter (dus zonder mediacampagnes), uiteindelijk is het altijd het resultaat wat voor Pro Contact vooropstaat, onderstreept hij nog maar eens. ‘Leuke campagnes, daar koop je niets voor. Iets als het aantal impressies, views of clicks, dat meten we wel door natuurlijk. Maar het gaat erom: hoeveel hires heb je eruit gehaald?’

Daarom vindt hij het ook ‘te mager’ om alleen leads aan te leveren, zoals sommige concurrenten wel doen. ‘Dan komen er te veel ongekwalificeerde sollicitanten binnen, waar je wel voor betaalt. Ik zou daar als klant niet altijd even blij mee zijn. Daarom zitten wij er ook graag tussen bij de klant als het om de kwalificatie en de screening van de sollicitanten gaat. Dan hebben wij daar ook de controle over.’

‘Leuke campagnes, daar koop je niets voor. Het gaat erom: hoeveel hires heb je eruit gehaald?’

RPO, dat is voor hem namelijk meer dan alleen maar sollicitanten leveren. Het is óók de voorkant: SEO-geoptimaliseerde vacatureteksten schrijven bijvoorbeeld, fotografie en video, werkenbij-sites en employer branding-campagnes opzetten. In dat hele pakket ziet Baijens dus een mooie toekomst voor Pro Contact weggelegd. ‘Een mooie ambitie’, zegt hij. ‘En als je die hebt, moet je die dus ook uitspreken, vind ik. Zoals Louis van Gaal ook deed, voorafgaand aan het WK. We can come an end.’

Lees ook

‘Waarom diversiteit werkt, kun je zien in het topvoetbal’

Waar diversiteit in veel organisaties nog lang niet vanzelfsprekend is, wordt de waarde ervan in de voetbalwereld inmiddels volop onderkend. Kijk alleen maar naar het recente kampioenselftal van Feyenoord, en je ziet: diversiteit is vaak de basis van succes. ‘Er is een reden dat de écht succesvolle voetbalteams van de wereld al jaren een diversiteitsstrategie uitvoeren’, concludeert Sacha Martina, Chief Epic Officer van Your Talent Agency, een recruitment- en relocationbureau dat Nederlandse scale-ups helpt met het werven van divers talent.

Voetbal heeft meer te maken met D&I dan je misschien zou denken.

Tijdens Werf& Live op dinsdag 16 mei houdt ze een presentatie met een vrij simpele punchline: voetbal heeft meer te maken met D&I dan je misschien zou denken. En daarin schuilen lessen die je volgens haar ook als recruiter van pas kunnen komen. ‘Door lessen van de strategieën van succesvolle voetbalteams toe te passen, kun je je eigen diverse team bouwen. Met deze presentatie wil ik de bezoekers andere, nieuwe en verrassende invalshoeken geven om makkelijker het gesprek aan te gaan met hun directeur, manager of CEO om dit onderwerp toe te lichten.’

Tijdsdruk en weerstand

We schrijven er al járen over: diverser samengestelde teams presteren beter dan teams die minder divers zijn samengesteld. Nu komt daar dit jaar wetgeving bovenop: binnenkort treedt de wet ‘Toezicht gelijke kansen bij werving en selectie’ in werking, die voor eens en voor altijd een eind moet maken aan discriminatie bij sollicitatieprocedures. De wet gaat werkgevers en intermediairs verplichten om een zogenaamde werkwijze op te stellen, waaruit moet blijken hoe zij arbeidsmarktdiscriminatie bij het werven en selecteren van nieuwe medewerkers gaan voorkomen.

‘D&I vinden veel HR-professionals nog lastig uit te leggen. Zeker aan hun management of directieteams.’

Toch blijft diversiteit een onderwerp waar recruiters (zelfs) in 2023 nog steeds moeite mee hebben, ziet Martina. ‘Het grootste struikelblok is, naar mijn mening, de tijdsdruk van recruiters om vacatures snel te closen. Op zoek gaan naar een diverse(re) kandidaat kost in het begin meer tijd.’ Naast de tijdsdruk om vacatures te vullen, ziet Marina ook veel onwetendheid. ‘Recruiters zijn bang om fouten te maken of tegen hun (hiring) managers in te gaan – omdat ze weten dat ze weerstand krijgen. Veel HR-professionals vinden D&I nog lastig uit te leggen. En tot slot zie ik ook dat recruiters het lastig vinden om de impact goed te meten.’

Sociale verantwoordelijkheid

Het is de missie van Martina om daar verandering in aan te brengen. Na jarenlang in de recruitment- en techindustrie te hebben gewerkt, waar ze de grote verschillen in vertegenwoordiging en gelijkheid zag, vond ze haar ware roeping in het onderwerp D&I. Met haar toewijding om een rechtvaardige wereld voor iedereen te creëren, is ze een bekende spreker, trainer en consultant geworden, die nu graag haar kennis en expertise deelt om individuen en organisaties te versterken. Zoals dus op Werf& Live op 16 mei.

‘Diverse teams maken bedrijven innovatiever, succesvoller, fijnere werkgevers en laten mensen sneller ontwikkelen.’

‘Ik wil mensen inspireren, motiveren en met plezier deze onderwerpen helpen aanpakken’, stelt ze. ‘In zowel hun eigen bedrijf als hun eigen werkzaamheden. Diverse teams maken bedrijven innovatiever, succesvoller, fijnere werkgevers en laten mensen sneller ontwikkelen. Daarnaast is de huidige en nieuwe generatie zich héél bewust van deze sociale verantwoordelijkheid om iedereen gelijke kansen te geven. Ze willen ook steeds vaker niet werken voor organisaties die hier niet bewust mee bezig zijn.’

Meer weten?

Benieuwd naar wat Sacha Martina nog meer te vertellen heeft over de combinatie voetbal en Diversiteit & Inclusie? Dat hoor je 16 mei, tijdens Werf& Live. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen een van de aller-, allerlaatste tickets:

Werf& Live

drijvende krachten employer brand

Beeld boven: Feyenoord.nl

Waarom investeerder Recruitment Entrepreneur nu ook naar Nederland trekt

Een private equity-investeerder met volledige focus op bedrijven in de recruitmentsector? Die hadden we in Nederland nog niet echt. Maar met de komst van Recruitment Entrepreneur International, dat daarvoor de handen ineenslaat met Timetohire, komt daar nu verandering in. Country Director Marco van Rooij heeft er in elk geval alvast veel zin in. ‘We kijken ernaar uit om samen met Timetohire ondernemers in Nederland de kans te bieden hun eigen recruitmentbedrijven te starten en te laten groeien.’

‘We kijken ernaar uit ondernemers in Nederland de kans te bieden hun eigen recruitmentbedrijven te laten groeien.’

Het businessmodel van Recruitment Entrepreneur heeft internationaal inmiddels al een flink aantal successen opgeleverd. Dat willen ze in Nederland graag herhalen. ‘Een fantastische kans voor recruitment-ondernemers in Nederland’, aldus Timetohire-oprichter Milad Zandi (links op de foto). ‘Met de ondersteuning en expertise van Recruitment Entrepreneur, gecombineerd met onze lokale marktkennis, zijn we ervan overtuigd dat we ondernemers kunnen helpen succesvolle recruitmentbedrijven op te bouwen.’ Hoe zit het precies? Tijd voor een paar verdiepende vragen.

> Waarom komen jullie nu naar Nederland?

Van Rooij: ‘Recruitment Entrepreneur International is wereldwijd de grootste private equity-investeerder die alleen investeert in recruitment-organisaties. Het bedrijf is in 2014 begonnen in Engeland, maar is inmiddels actief in 26 landen over de hele wereld. De samenwerking met Timetohire geeft ons de kans ook in Nederland te investeren in ondernemers die willen starten in recruitment of klaar zijn voor de volgende stap en hulp nodig hebben bij het realiseren van groei. Dit kan bijvoorbeeld zijn door het uitbreiden van het team of het opzetten van een nieuwe afdeling.’

Het doel is om ondernemingen zo snel mogelijk succesvol te maken, zodat ze de vruchten kunnen plukken van hun harde werk.’

‘Recruitment Entrepreneur biedt ondersteuning op tal van cruciale onderdelen, zoals coaching en mentoring, het vinden van de juiste mensen voor de organisatie, strategie, marktverkenning, funding, tech & infrastructuur, juridische zaken, marketing, HR en L&D. We investeren niet alleen financieel, maar delen ook onze uitgebreide kennis en ervaring. Zo kunnen start-ups de juiste beslissingen nemen en snel succesvol worden. Het doel is om deze ondernemingen zo snel mogelijk succesvol te maken, zodat ze kunnen groeien en de vruchten kunnen plukken van hun harde werk.’

> Hoe zien jullie de recruitment-markt in Nederland?

‘De recruitmentmarkt in Nederland staat al enige tijd stil. De toekomst ligt volgens mij in het veranderen van de ouderwetse werkwijze en het bieden van een inspirerende werkomgeving waar mensen graag willen werken en impact kunnen maken. Door de samenwerking tussen Recruitment Entrepreneur en Timetohire kunnen start-ups en ondernemers hun recruitment-organisatie naar een hoger niveau tillen en slimmer en efficiënter werken. We investeren zo niet alleen in de toekomst van recruitment, maar ook in de toekomst van Nederlandse ondernemers.’

Deel van het team van Timetohire en Recruitment Entrepreneur, met Marco van Rooij (derde van rechts), naast oprichter James Caan.

‘Het is ons beider overtuiging dat de traditionele manier van werken in recruitment niet langer volstaat. Het is tijd voor innovatie en een nieuwe aanpak. Hoewel onze expertisegebieden verschillen, vullen we elkaar juist perfect aan. Waar Recruitment Entrepreneur zich vooral richt op de investering en groei van start-ups en het vinden van de juiste mensen, heeft Timetohire veel ervaring met de operationele kant van recruitment en het versterken van recruitment-afdelingen binnen organisaties. Samen kunnen we onze klanten de complete ondersteuning bieden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in deze industrie.’

> En dat botst nergens?

‘Ik denk dat we elkaar juist versterken. Timetohire heeft de afgelopen 5 jaar laten zien dat zij een leidende positie in de Nederlandse recruitmentmarkt hebben verworven, waarbij ze een sterk werkgeversmerk hebben opgebouwd om talent aan te trekken en te behouden. Onze samenwerking zorgt ervoor dat we een breed scala aan diensten kunnen aanbieden en dat we onze klanten op alle gebieden van recruitment kunnen ondersteunen. We zijn ervan overtuigd dat onze combinatie van investering, groei en operationele expertise een gouden formule is voor een succesvolle recruitment-organisatie.’

> Geldt dat ook voor netwerken van recruiters?

‘Ook wij zien de laatste tijd steeds meer netwerken van zelfstandige recruiters ontstaan. Maar dat is niet hetzelfde als wat wij met Recruitment Entrepreneur Nederland willen bereiken. Als private equity-investeerder zijn we al jaren actief op de markt en richten we ons vooral op ambitieuze recruiters die momenteel nog bij een bureau werken en graag voor zichzelf willen beginnen. Interim-opdrachten was recent zeer aantrekkelijk, waardoor het opzetten van een bureau op de tweede plaats kwam.’

‘Als gepassioneerde professionals vinden wij het zonde dat slechts 1 op de 10 start-ups het nu overleeft.’

‘Veel freelance recruiters doen on the side werving- en selectieopdrachten en vallen hier vaak op terug als de vraag naar freelance recruiters tegenvalt. Begrijpelijk, gezien het feit dat slechts 1 op de 10 start-ups het overleeft. Als gepassioneerde professionals vinden wij het echter zonde dat het slagingspercentage zo laag ligt. Daarom willen we de kloof tussen het werken bij een recruitmentbureau en voor jezelf beginnen aanzienlijk verkleinen, zodat het succespercentage wordt vergroot. Dit willen we doen door waarde op te bouwen binnen jouw bedrijf en je op een eerlijke manier te belonen voor jouw werk en de opbouw van je bedrijf.’

recruitment entrepreneur

> Wat moet je als recruiter met groeigeld? Laptop, wifi en netwerk zijn toch genoeg?

‘Klopt. Een eigen recruitmentbedrijf starten lijkt op het eerste gezicht makkelijk. Maar zo’n bedrijf succesvol laten groeien is wel een uitdaging. Van alle recruitment-ondernemingen lukt het 70% nooit om groter te worden dan 10 werknemers. Het is daarom belangrijk om de juiste kennis, ervaring en netwerk te hebben om te kunnen opschalen. Dit is waar wij als Recruitment Entrepreneur een belangrijke rol spelen.’

‘Van alle recruitment-ondernemingen lukt het 70% nooit om groter te worden dan 10 werknemers.’

‘We bieden ondernemers de nodige ondersteuning en kennis om hun bedrijf te laten groeien en hun ambities te verwezenlijken. Bovendien zijn kleinere bedrijven vaak moeilijk verkoopbaar, wat betekent dat ondernemers de kans missen om hun pensioen veilig te stellen. Met Recruitment Entrepreneur kunnen ondernemers een waardevol bedrijf opbouwen en zorgen voor financiële zekerheid voor de toekomst.’

> Waar willen jullie over een jaar of 5 staan? 

‘Over 5 jaar heeft Recruitment Entrepreneur 25 ondernemers in de recruitmentbranche ondersteund en hebben we een sterke gemeenschap van snelgroeiende ondernemingen in Nederland opgebouwd, dat is het doel. Door elkaar te helpen, creëren we een omgeving waarin ondernemers niet alleen staan tijdens hun ondernemerschap. We hebben ambitie om een belangrijke speler in de Nederlandse recruitmentmarkt te worden en een impact te maken op de manier waarop recruitment-ondernemingen worden opgezet en gerund.’

Meer weten?

Meer weten? Kijk dan op de website van Recruitment Entrepreneur. Of kom op 16 mei naar Werf& Live, waar Sebastiaan Cové en Fleur Aalbrecht zullen vertellen over hoe Timetohire de afgelopen 4 jaar is uitgegroeid van 0 naar 100 recruiters en inmiddels niet meer is weg te denken uit de recruitmentbranche. Kijk hier voor meer informatie, of bestel meteen je tickets:

Werf& Live

 

Handmatig sourcen? Het wordt steeds minder nodig

Sourcing is steeds belangrijker geworden voor de hedendaagse recruiter. Want wie gaat er nu bij een vacature niet eerst op LinkedIn op zoek naar geschikte kandidaten, om hen vervolgens te proberen te verleiden met een even persoonlijke als zoetgevooisde boodschap? En andersom geredeneerd: welke geschikte kandidaat gaat er nu nog niet vanuit dat hij of zij vanzelf wel benaderd wordt voor die nieuwe unieke uitdaging die hem of haar op het lijf geschreven is?

De sourcingsdruk is het afgelopen jaar gestegen tot ongekende hoogte.

De sourcingsdruk is het afgelopen jaar dan ook gestegen tot ongekende hoogte. Oftewel: nooit eerder kregen zoveel personen uit de Nederlandse beroepsbevolking minimaal 1 keer per kwartaal een telefoontje of LinkedIn-verzoek van een recruiter. Een aantal dat in 2022 steeds groeide. En een ontwikkeling die recruiters ook veel hoofdbrekens kostte. Want al die potentiële kandidaten vinden en ze vervolgens benaderen met een persoonlijke boodschap, dat kost behoorlijk wat tijd. En steeds meer, nu het drukker wordt op de sourcingsmarkt, en ook andere recruiters strijden om de aandacht van de schaarse kandidaat.

TMS

Een trend die ook opviel bij de jobmarketeers en ‘recruitment improvers‘ van Brockmeyer. En dus besteedden ze een groot deel van hun tijd afgelopen jaar aan de ontwikkeling van een volledig geautomatiseerde sourcingstool, die recruiters het vele handwerk zoveel mogelijk uit handen neemt. In december 2022 maakten ze het resultaat daarvan wereldkundig, toen Sanne Grave de eerste presentatie van TMS (Talent Management Solutions) gaf, tijdens het laatste evenement van Recruiters Connected van 2022, in Het Industriegebouw in Rotterdam.

Sanne Grave, tijdens de eerste presentatie van de tool.

Een verkeerde naam in de InMail kopiëren? Dat kan niet meer.

Zelf kandidaten zoeken? Het is niet meer nodig. Je voert in aan welke eisen je ideale werknemer moet voldoen, en de tool struint vervolgens zelf LinkedIn af op zoek naar geschikte kandidaten. Hen vervolgens allemaal persoonlijk benaderen? Dat kan nog wel, maar hoeft ook niet meer. Je kunt ook kiezen voor een gestandaardiseerde uitnodiging, waarbij de tool automatisch de naam van de beoogde connectie invoert. Een verkeerde naam in de InMail kopiëren (o, schande!) kan dus ook al niet meer.

Volledig automatisch

Eigenlijk is met de tool ‘sourcing volledig automatisch gemaakt’, aldus director of sales & marketing Thorwald Nienhuis. Eerste-, tweede- of zelfs derdegraads connecties, je stuurt ze eenvoudig een connectieverzoek ermee. Een verzoek waar gemiddeld veel meer op wordt gereageerd dan een InMail, zo blijkt. Waar de laatste categorie een responsratio van zo’n 3 tot 5 procent kennen, is dat bij de connectieverzoeken wel 50 tot 60 procent. ‘Beetje afhankelijk van de functie en wie je uitnodigt’, aldus CEO Maurits Pater. ‘En natuurlijk van wat je in je boodschap zet. Daar kun je mee spelen om een hogere acceptatie te krijgen.’

‘Eigenlijk alle handelingen die een recruiter nu handmatig doet hebben we in feite gerobotiseerd.’

Beter dan het met hagel schieten wat een InMail vaak is, stelt Nienhuis (foto). De tool is volgens hem dan ook ontwikkeld ‘vanuit de gedachte dat je eerst autoriteit moet opbouwen bij kandidaten, voordat je een relatie met ze kunt aangaan.’ Het systeem is namelijk niet alleen bedoeld om snel connectieverzoeken af te handelen, maar je kunt er ook je content mee plannen, ‘tot wel een maand vooruit’, berichten mee posten, en kijken wie daarop reageert. Ook kun je jouw reacties op reacties van kandidaten weer automatiseren. ‘Eigenlijk alle handelingen die een recruiter nu handmatig doet hebben we nagebootst en in feite gerobotiseerd.’

Recruiter Seat overbodig?

Veel van wat de tool kan, kun je ook met een Recruiter Seat van LinkedIn, erkennen beiden. Toch maakt de tool zo’n Seat niet overbodig, ze zien het meer als aanvulling erop. Een add-on, zoals Pater het noemt. ‘Je kunt geautomatiseerd een selectie van kandidaten maken, die importeren en die dan automatisch een uitnodiging sturen. Maar als je geen Recruiter Seat hebt, wordt het natuurlijk wel moeilijker om een goede query te maken naar de kandidaten die je wilt sourcen.’

Mensen zoeken op LinkedIn? Hen uitnodigen en verleiden? Zou dat allemaal niet volledig automatisch kunnen? Jazeker, bedacht Brockmeyer.

Continu namen aanpassen? Sequences van antwoorden maken? De tool neemt het van je over.

Het gaat er dan ook vooral om, benadrukt Nienhuis nog maar eens, om al het handmatige werk dat de Recruiter Seat nu nog van je vraagt automatisch uit te laten voeren. Handmatig InMails sturen? Continu namen aanpassen? Sequences van antwoorden aanmaken? De tool neemt het van je over, uit naam van jou als werkgever. Je hoeft het maar één keer in te regelen. En je kunt bijvoorbeeld kandidaten ook meteen een afspraak in je agenda laten maken, of de vacature mee sturen. ‘Als je er een linkje van kunt maken, kun je het in je boodschap zetten. En zo direct contact met de kandidaat hebben.’

Autolikes

‘Stel: je zoekt een financieel medewerker in een bepaalde regio’, legt Pater uit. ‘Dan maak ik eerst een zoekopdracht aan op basis van skills, niveau, bedrijfstak. Die lijst importeren wij dan in TMS, waarna de tool al die interessante profielen gaat opsporen en inladen. Ondertussen maken we een berichtenstroom aan naar die kandidaten, al dan niet samen met de opdrachtgever. Daarna start TMS met het sturen van InMails en connectieverzoeken, gestructureerd, tot 25 per dag.’ De tool synchroniseert ook meteen met LinkedIn. ‘Dus je kunt in het systeem reageren, en ziet het dan ook in je eigen berichtenstroom op LinkedIn terug.’

De hele flow bij TMS in beeld.

Met de tool wordt het een peulenschil om snel een netwerk in een bepaalde groep op te bouwen, stelt Nienhuis. En aan hen kun je dan je eigen verhaallijn vertellen. ‘Je bouwt een database op met interessante profielen die je steeds weer opnieuw kunt benaderen.’ Elk bedrijf dat op de tool wordt aangesloten krijgt bovendien een eigen community. ‘De tool geeft vervolgens de berichten van iedereen in de community in het eerste kwartier na plaatsing automatisch een like. Zo’n autolike zorgt vervolgens weer ervoor dat hij in meer tijdlijnen terug te zien zal zijn.’

‘Jje wil natuurlijk wel dat iemand weet wat namens hem of haar verzonden wordt.’

De tool maakt het ook mogelijk uit naam van een collega een bericht te sturen. Handig, voor het eerstegraads netwerk, wat voor de ontvanger altijd een warmere band met zich meebrengt. ‘De collega hoeft dan alleen nog maar even op approved te duwen. Want je wil natuurlijk wel dat iemand weet wat namens hem of haar verzonden wordt. Maar zo kun je dus wel makkelijk een veel grotere groep bereiken, en – volledig geautomatiseerd – gaan sourcen binnen de connecties van al je collega’s.’ Feitelijk maakt dit TMS ook geschikt om als referraltool in te zetten, aldus Nienhuis.

Mensen zoeken op LinkedIn? Hen uitnodigen en verleiden? Zou dat allemaal niet volledig automatisch kunnen? Jazeker, bedacht Brockmeyer.
Geïnteresseerd publiek tijdens de eerste presentatie

Geen dagtaak meer

Als talent sourcer is het vaak een dagtaak om alle berichten met kandidaten uit te wisselen. ‘Hier zijn het er maximaal 25, dat houdt het ook schoon en te overzien’, aldus Pater (foto). ‘En de meeste berichten kun je gewoon van tevoren al via templates klaar hebben staan. Je krijgt een notificatie als je een reactie krijgt die meer is dan alleen een acceptatie van een connectie, en dan kun je meteen reageren. Al die berichten zitten er dus ook gewoon in.’

‘Je hoeft niets meer over te tikken vanuit LinkedIn naar je ATS.’

De tool is te koppelen met een aantal ATS’en en CRM’s zoals Hubspot, vervolgt hij. ‘Je kunt dus met een centraal systeem werken, en dan kan iedereen erbij en de hele verdere candidate flow afhandelen. TMS synchoniseert eigenlijk jouw LinkedIn. Je hoeft niets meer over te tikken vanuit LinkedIn naar je ATS.’ In de huidige krapte een ideale tool om je jobmarketing te versterken, aldus Nienhuis. ‘Je moet nu echt innovatiever zijn om kandidaten op je vacatures binnen te krijgen. Daar past deze tool volgens mij goed bij.’

5 tot 7 touchpoints

Jobmarketing is nog steeds belangrijk, onderstreept Pater. ‘Een vacature adverteren op de juiste kanalen is nog steeds hard nodig. Maar als je bij ons een vacature uitzet gaan we ook kijken: hoeveel van de doelgroep zitten er eigenlijk op LinkedIn? En die kun je dan ook met deze tool benaderen. Zo zorgen we gemiddeld voor een hogere en snellere invulling van vacatures. Dat onderscheidt ons denk ik wel van onze collega’s.’

‘Een vacature adverteren op de juiste kanalen is nog steeds hard nodig.’

‘Als je bedenkt dat 5 tot 7 touchpoints nodig zijn voordat een kandidaat gaat solliciteren, kan dit een optimale tool voor een werkgever zijn’, denkt ook Nienhuis. ‘Het past bij hoe de arbeidsmarkt op dit moment is. Kandidaten die ook maar lijken te gaan bewegen, worden al direct gesourcet. Met deze tool kun je dat sneller en beter dan ooit.’

Uren besparen

Hoe ze de tool zouden samenvatten? Nienhuis: ‘Recruiters hebben het vaak druk. Dit scheelt megaveel handelingen. Bespaar uren zoeken naar geschikte kandidaten. En bespaar ook vooral op tijd om berichten te sturen.’ Het is niet zo dat talent sourcing altijd alles oplost, benadrukt hij nog maar eens. ‘Het is iets wat er zeker bij hoort. Maar je hebt ook jobmarketing nodig om een bredere groep aan te spreken. Al is dit natuurlijk wel een mooie, gerichte manier om kandidaten kenbaar te maken dat je een bepaalde vacature hebt.’

‘Jobmarketing is door de krapte nu wat moeilijker. Met dit product kunnen we dat proces weer versnellen.’

Pater: ‘Dit is een goede aanvulling op ad hoc werving, denken wij, in deze krappe tijden. Wij doen nog steeds bijna 30.000 ad hoc campagnes of vacatures per jaar. Deze tool kan heel goed helpen om de resultaten daarvan verder te verhogen. Jobmarketing is door de krapte nu wat moeilijker. Met dit product kunnen we dat proces weer versnellen.’ Een product dat volgens hem interessant is voor zowel het grootbedrijf als de spreekwoordelijke bakker om de hoek. ‘We kunnen het allemaal voor je regelen. De query, de content flows, tot het antwoorden en filteren van de kandidaten aan toe. Alleen de laatste selectie laten we bij de klant. Die kan dat immers het best beoordelen.’

Lees ook