Toby Culshaw (Amazon): ‘Talent Intelligence is het snelstgroeiende gebied in HR’

‘Het snelst groeiende vakgebied binnen HR.’ Zo noemt Toby Culshaw het als hij het over Talent Intelligence heeft. ‘Aantoonbaar’, voegt hij eraan toe. Op de onderbuik gebaseerde beslissingen krijgen het namelijk steeds moeilijker, ook als het gaat om het personele gebied. In de plaats daarvan komen volgens hem steeds meer data beschikbaar, die zakelijke beslissingen met betrekking tot mensen, vaardigheden, banen, functies, concurrenten en regio’s kunnen onderbouwen. Recruitment belooft daardoor – eigenlijk voor het eerst – écht datagestuurd te worden. En niet alleen recruitment trouwens.

Toby Culshaw is1 van de 11 meest invloedrijke in-house recruiters in de wereld.

Het concept van Talent Intelligence is misschien nog vrij nieuw, maar belooft de recruitmentbranche radicaal te gaan veranderen, zegt Toby Culshaw (Amazon). 'De toepassingen zijn echt talrijk.'
Toby Culshaw

Zo werkt Culshaw zelf ook, als hoofd Talent Intelligence bij Worldwide Amazon Stores. Daarvoor was hij Global Head of Talent Intelligence and Executive Recruitment Research bij het in Nederland gevestigde technologieconcern Philips. In 2017 werd Culshaw door Recruiter Magazine uitgeroepen tot 1 van de 11 meest invloedrijke in-house recruiters. Vanaf 2019 heeft hij elk jaar consequent diezelfde ranglijst aangevoerd. Volgende maand is hij in Nederland, als dagvoorzitter en topspreker op de allereerste Talent Intelligence Conference in ons land. Tijd voor een nadere kennismaking.

> Wat is voor jou het belang van data?

‘In de afgelopen 20 jaar dat ik rondloop in sourcing, recruitment en executive search heb ik data altijd beschouwd als de sleutel voor elke effectieve talentstrategie. In de afgelopen 10 jaar hebben we de externe leveranciers van arbeidsmarktgegevens snel volwassen zien worden. Daardoor is een snelle uitbreiding mogelijk van de interne talent intelligence, met een verlaagde toetredingsdrempel. Talent intelligence is als vakgebied misschien nog nieuw en grotendeels slecht gedefinieerd, maar de ontwikkelingen in dit vak gaan wel heel hard, mede door de impact van Covid-19 en de daarmee gepaard gaande toename van de volatiliteit op de arbeidsmarkt.’

> Wat bedoel je daarmee?

‘Deze uitbreiding heeft geleid tot een snelle ontwikkeling van de interne klantgroepen, waarbij het werk zich heeft uitgebreid van Talent Acquisition naar HR in bredere zin en de business. Dit viel samen met het feit dat uitdagingen op het gebied van talent een steeds grotere uitdaging voor elk bedrijf werden, waardoor Talent Intelligence-teams in deze periode meer toegang dan ooit hadden tot senior leiders. Ik heb het geluk gehad dat ik een aantal van deze teams en uitdagingen in deze periode heb mogen begeleiden.’

> Waar draait Talent Intelligence volgens jou om?

‘In de kern draait het bij Talent Intelligence om het gebruik van gegevens en analyses om een aantal verschillende fasen en elementen van het proces van talentacquisitie te verbeteren. De wereld wordt geconfronteerd met een ongeëvenaard tekort aan vaardigheden en talent; het aantrekken, binden en behouden van talent is nog nooit zo belangrijk geweest. Gezien deze context is het van vitaal belang om een geïntegreerde en strategische holistische Talent Intelligence-strategie te hebben, om externe arbeidsmarktcontext te bieden voor toekomstige duurzame groei voor organisaties.’

> Hoe groot is dat belang?

‘Ik kan niets zeggen over specifieke gebruikerscases van Amazon of Philips, maar zie wel toepassingen in bijvoorbeeld in recruitment op het gebied van sourcing, door het genereren van namen, het in kaart brengen van talent, pipelining en engagement. Op HR-gebied zie ik mogelijke toepassingen in de vorm van personeelsplanning, culturele beoordeling, benchmarking van organisatieontwerp, benchmarking van compensations & benefits en culturele diversiteit.’

Ik zie veel toepassingen van Talent Intelligence, niet alleen op recruitmentgebied, maar ook bijvoorbeeld bij M&A.’

‘Dan zie ik ook nog voordelen op het gebied van Competitive Intelligence, zowel voor talent als voor bedrijven. Voor de eerste gaat het erom concurrerende recruitmentstrategieën en talentstromen te creëren. Voor de tweede gaat het om je go-to-market en concurrentiestrategie. En voor zakelijke toepassingen komt het ten slotte ten goede aan locatiestrategie, biedingsondersteuning en M&A intelligence.’

> Wat adviseer je bedrijven die hiermee willen beginnen?

‘Wees niet bang om ergens in te duiken. Begin scrappy en rommelig, gebruik de tools en middelen die al voor je beschikbaar zijn, zowel intern als extern. Er is veel beschikbaar. Of het nu de hulpmiddelen van het Talent Intelligence Collective zijn, zoals podcasts, benchmarkonderzoeken, artikelen, blogs, netwerkgroep of YouTube-kanaal, of als basis is het misschien de moeite waard om mijn boek Talent Intelligence te lezen.’

‘Wees niet bang om ergens in te duiken. Begin gerust scrappy en rommelig.’

‘De belangrijkste vaardigheden voor een Head of Talent Intelligence zijn onder andere geavanceerde data-analyse en interpretatie, strategisch denken om talent-initiatieven af te stemmen op bedrijfsdoelen en sterke leiderschapscapaciteiten om teams effectief aan te sturen. Daarnaast zijn marktintelligentie, communicatie en aanpassingsvermogen essentieel om voorop te blijven lopen in het steeds veranderende talentlandschap.’

> Hoe gaat A.I. hierbij het verschil maken?

‘Ik denk dat de toepassingen van A.I. in T.I. talrijk zijn. Ik zie dit ook als een katalysator om Talent Intelligence-teams een turbo te geven. Het vermogen om enorme hoeveelheden gegevens te verwerken en ingewikkelde patronen te identificeren zal leiden tot nauwkeurigere inzichten in talent, waardoor organisaties betere datagestuurde beslissingen kunnen nemen zonder dat ze hoeven te investeren in evenzoveel individuen headcountwise. We zullen zien dat de rol van de datavertaler en businessconsultant echt aan waarde zal winnen om Talent Intelligence in te bedden in bedrijven.’

Meer weten over Talent Intelligence?

Op 27 en 28 september organiseren Intelligence Group, ToTalent, Stratigens, Werf& en het Talent Intelligence Collective de allereerste Talent Intelligence Conference ooit. Naast Toby Culshaw (oprichter van Talent Intelligence Collective en hoofd talent intelligence bij Amazon) spreekt hier bijvoorbeeld ook Alison Ettridge. De Talent Intelligence Conference duurt twee dagen en wordt gehouden bij  Headfirst Group in Hoofddorp. Koop je ticket hier.

Talent Intelligence

Techtalent moeilijk te vinden? Dit bedrijf doet het 100% zónder sourcing

‘Ik mag maar één vacature per week delen.’ Corporate recruiter Mohamed Yahia zegt het lachend. Maar de social mediakanalen van AAE zijn nadrukkelijk niet bedoeld om vacatures te pushen, wil hij maar zeggen. Wat het snelgroeiende machinebouwbedrijf er wel doet? Verhalen vertellen, laten zien hoe het is om hier te werken, de boodschap uitdragen hoe AAE werkt aan de missie om de wereld elke dag een stukje mooier te maken.

‘Toen ik hier kwam hadden we 220 man in dienst. Nu 550.’

En ook dat heeft zeker zijn effect op recruitment, vult zijn collega en online marketeer Joris van den Wildenberg aan. Want door die verhalen weten veel mensen in de regio het bedrijf inmiddels te vinden. En slaagt het er zo in zijn totale wervingsbehoefte te voorzien. ‘Ik was hier 4 jaar geleden de eerste recruiter’, aldus Yahia. ‘Tot die tijd deed iemand dat erbij. Sindsdien hebben we dat samen opgebouwd. Stap voor stap. Toen ik hier kwam hadden we 220 man in...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Alison Ettridge (Stratigens): ‘Bedrijven moeten beter onderbouwd leren beslissen over hun personeel’

‘Strategische beslis-intelligentie’. Dat is formeel het terrein waarop Stratigens opereert, een bedrijf uit het Welshe Cardiff. Wat dat precies inhoudt? Laten we daarvoor even naar de missie kijken: ‘Bedrijven helpen de punten tussen de arbeidsmarkt en de werkplek samen te voegen, zodat ze beslissingen kunnen nemen die datagestuurd, snel en kosteneffectief zijn’.

Stratigens wil bedrijven helpen ‘beslissingen te nemen die datagestuurd, snel en kosteneffectief zijn’.

Kortom: met data beslissingen leren nemen over talent. Het bedrijf is dan ook een van de bekendste in Europa op het terrein van de zogeheten Talent Intelligence, en Alison Ettridge is er oprichter en CEO van. Samen met Toby Culshaw, nog zo’n expert op dit gebied, heeft ze ook een podcast: The Talent Intelligence Collective Podcast. En binnenkort komt ze naar Nederland, om tijdens de allereerste Talent Intelligence Conference ooit te vertellen over haar ervaringen en visie op dit snelgroeiende vakgebied. Hoog tijd dus voor een nadere kennismaking.

> U beschrijft uw positie als Chief Believer. Hoezo?

(Lacht) ‘Dat vind ik een leuke vraag! Mijn functietitel gaat over mensen laten geloven in the art of the possible als het gaat om alles wat met talent en intelligentie te maken heeft. Dat geloof komt omdat ik een ‘evangelist’ ben, een pleitbezorger voor al die dingen. Dus dat maakt me een soort chief believer. En de dingen die we doen, gaan over de ‘magie laten gebeuren’. Vandaar dat onze CTO die functiebeschrijving heeft. De reden dat dit soort functiebeschrijvingen door het bedrijf zijn verspreid, is dat ze een van de grootste uitdagingen in talent intelligence benadrukken: data.’

‘Mijn functietitel gaat over mensen laten geloven in the art of the possible.’

‘Omdat de data die we nodig hebben zich op duizenden plaatsen bevinden, zijn ze meestal echt rommelig en ongestructureerd. En functietitels zijn een goed voorbeeld van hoe verschillende mensen in verschillende bedrijven zichzelf verschillende dingen noemen. Dus hoe begrijp je al die functiebeschrijvingen vanuit een dataperspectief? Dat ik de Chief Believer ben, begon een beetje als een gimmick, maar is in feite een boodschap over hoeveel we moeten doen om de gegevens op te schonen, te categoriseren en te begrijpen voordat ze nuttig zijn voor onze klanten.’

> Hoe bent u betrokken geraakt bij Talent Intelligence?

‘Ik heb 26 jaar in de wereld van talent gezeten, altijd aan de leverancierskant. Ik werkte bijvoorbeeld voor monster.com toen zij de allereerste recruitmentsite waren. Niemand had ooit vacatures online gezet. Zo’n 15 jaar geleden ging ik werken voor een bedrijf dat Talent Intelligence heette. Het team bestond uit een man met een talent-achtergrond en een man met een militaire achtergrond. Deze combinatie van het verzamelen en samenvoegen van informatie uit de buitenwereld en het gebruik ervan voor strategische of tactische doeleinden is heel interessant.’

‘Het werk dat we leverden vond altijd plaats nádat HR-directeuren een twijfelachtige beslissing hadden genomen.’

Daarna werkte ik bij 3 talent intelligence-adviesbureaus, waar ik vooral kwalitatief onderzoek deed. Ik dacht al snel: nou, er moet een betere manier zijn om die gegevens te krijgen. Wat me ook opviel, was dat al het werk dat we leverden aan HR-directeuren altijd plaatsvond nadat hun bedrijf een twijfelachtige beslissing had genomen. Ze kregen altijd een rapport om aan de raad van bestuur te presenteren waarom ze meer geld nodig hadden of hoe ze problemen gingen oplossen die deels waren veroorzaakt doordat de beslissing (van bovenaf) was genomen zonder inzicht in de arbeidsmarkt.’

> En toen?

‘Toen zei ik: ik ga software bouwen die organisaties kan helpen om snellere, slimmere en betere beslissingen te nemen op het gebied van personeelsplanning. Bij Stratigens willen we voorkomen dat bedrijven zakelijke beslissingen nemen zonder na te denken over de toegang tot de skills die ze hiervoor nodig hebben. Organisaties zijn bang om naar mensen te verwijzen als assets omdat mensen individuen zijn, maar eigenlijk zijn ze als collectief absoluut een asset.’

‘We moeten echt commerciëler gaan denken over alles wat met mensen te maken heeft.’

‘Totdat bedrijven hun collectieve vaardigheden als menselijk kapitaal gaan behandelen – terwijl ze individuen nog steeds als individuen behandelen -, zullen er feitelijk geen dingen veranderen. Bedrijven doen voortdurend onderzoek naar hun klanten, hun markten, en hun concurrenten, maar ze doen geen onderzoek naar dat ene ding dat de meeste invloed heeft op hun vermogen om hun bedrijfsstrategie te realiseren. En dat is toegang tot de skills die ze nodig hebben. We moeten echt commerciëler gaan denken over alles wat met mensen te maken heeft.’

> Hoe dan?

‘Het gaat erom gegevens te gebruiken om slimme beslissingen te nemen, met name over je personeelsbestand. Onze klanten gebruiken Stratigens op 3, mogelijk 4 fundamentele manieren. Ten eerste: ervoor zorgen dat ze hun locatievoetafdruk optimaliseren. Om ervoor te zorgen dat ze toegang hebben tot de mensen die ze nodig hebben. En dat kan fysiek of virtueel zijn: hoe optimaliseren we toegang tot de juiste mensen? En de enige manier om dat te doen, is inzicht krijgen in de hotspots voor talent. Het aanbod krimpt in West-Europa en de VS in het algemeen en de demografische evolutie toont aan dat dit niet zal veranderen.’

‘Onze klanten gebruiken onze intelligentie op 3, soms 4 fundamentele manieren.’

‘Ten tweede: wat zijn de skills en vaardigheden voor de functies die een bedrijf nodig heeft? En hoe kunnen bedrijven die gebruiken om hun leerstrategie te bepalen? Welke skills moeten we als organisatie behouden en welke moeten we als organisatie trainen? Vervolgens kijk je naar het individu en zijn/haar vaardigheden en besluit je hoe belangrijk het is dat we hem/haar trainen, ontwikkelen en behouden.’

> En daarna?

‘De derde belangrijke pijler – waar ik echt enthousiast over ben: onze inzichten om de diversiteit van de externe arbeidsmarkt te benchmarken. Als je organisaties vraagt waar hun diversiteitsdoelen vandaan komen, steken ze meestal een natte vinger in de lucht. Zo neem je geen enkele andere zakelijke beslissing. Je gebruikt altijd data om het te onderbouwen. Als je onderzeese ingenieurs in de Noordzee zoekt, heeft het geen zin om de manager te zeggen dat zijn team voor 40% uit vrouwen moet bestaan, als de arbeidsmarkt slechts voor 10% uit vrouwen bestaat.’

‘Je kunt talent intelligence gebruiken om door de lens van je concurrenten te kijken om te zien wat hun volgende stap is.’

‘Het laatste gebruik is de échte kracht van talent intelligence. Je kunt het namelijk ook gebruiken om door de lens van je concurrenten te kijken om te zien wat hun volgende stap is. Als je concurrenten plots een heleboel nieuwe skills beginnen te werven, of ze beginnen plots skills te werven op een nieuwe locatie, dan is dat een indicator van wat hun volgende activiteit zal zijn. Bijvoorbeeld: Apple huurde 6 maanden voordat ze het contract met Intel beëindigden een heleboel mensen van Intel in, omdat ze besloten zelf chips te gaan bouwen. Zoals je ziet, geven data antwoord op en informatie over zóveel verschillende beslissingen.’

> Zelfs over wat er om ons heen gebeurt, zegt u…

‘Ja. Laten we eens kijken naar de demografische ontwikkelingen en de invloed die deze hebben op de beschikbaarheid van skills. We hebben niet genoeg mensen in de VS en West-Europa om het werk te doen waarvoor we ze nodig hebben. Zelfs niet als we er rekening mee houden dat A.I. sommige van die banen overneemt. Bovendien betekenen globalisering en digitalisering dat iedereen dezelfde skills wil. En wat dacht je van klimaatverandering? We gaan migratiestromen over de hele wereld zien als gevolg hiervan, en daarom is het van cruciaal belang voor een organisatie om te begrijpen waar die groepen mensen met skills zich bevinden.’

‘We hebben niet genoeg mensen in de VS en West-Europa om het werk te doen waarvoor we ze nodig hebben.’

En dan is er ook nog de politieke uitdaging, zoals de Brexit, die 100% invloed heeft op het vermogen om talent aan te nemen en aan te trekken in het Verenigd Koninkrijk. Of een verandering in de regering, zoals de mogelijkheid van een regering van Sinn Féin in Ierland of een tweede regering-Trump in de VS. Wat je politieke opvattingen ook zijn, je moet kunnen plannen wat dat betekent voor je bedrijf.’

‘Soms kan dit heel snel gaan. Zoals bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne. Miljoenen vluchtelingen in West-Europa, onder wie veel hoogopgeleide mensen. Is Talent Intelligence in staat om bijna live te reageren op dat soort zeer dramatische veranderingen? Ja – kwalitatief en primair onderzoek kan heel snel de gevolgen laten zien. Maar Data Intelligence is het krachtigst als het kijkt naar grote bewegingen, elke 30, 60 of 90 dagen.’

Meer weten over Talent Intelligence?

Op 27 en 28 september organiseren Intelligence Group, ToTalent, Stratigens, Werf& en het Talent Intelligence Collective de allereerste Talent Intelligence Conference ooit. Naast Alison Ettridge spreekt hier bijvoorbeeld ook Toby Culshaw (oprichter van Talent Intelligence Collective en hoofd talent intelligence bij Amazon). De Talent Intelligence Conference duurt twee dagen en wordt gehouden bij  Headfirst Group in Hoofddorp. Koop je ticket hier.

Talent Intelligence

Op naar de one-stop-shop voor elke job

Als recruiter wil je natuurlijk je budget zo goed mogelijk besteden. Dus als je een vacature hebt, waar wil je die dan bekend maken? Hoe zorg je dat je daar de meeste kijkers voor krijgt, die bovendien passen bij de functie die je aanbiedt? Hoe zorg je dat je hiermee de juiste doelgroep bereikt? ‘Er is zóveel meer dan alleen LinkedIn en Indeed’, zegt Joren de Ruig, Head of Support bij de job- en recruitmentmarketeers van Brockmeyer. ‘Nederland telt echt duizenden plekken om vacatures te adverteren. Dat is echt uniek.’

‘Nederland telt duizenden plekken om vacatures te adverteren. Dat is echt uniek.’

Hoe daar de beste keuze uit te maken? Daarvoor heeft Brockmeyer een ‘one stop shop’ ontwikkeld; een jobmarketing-portal, waarin iedere gebruiker makkelijk en klantvriendelijk zijn campagnes kan beheren. En dat kan in twee smaken, legt De Ruig uit: voor de corporate recruiter of HR-manager, of via een ‘partnerstructuur, dus bijvoorbeeld als intercedent van een uitzend- of werving & selectiebureau.’

Joren de Ruig (Brockmeyer)

Simpel door de stappen

Wie in de portal een campagne aanmaakt, kan als vanzelf de stappen doorlopen. Eerst door de functietitel, het beroep en de organisatie in te voeren. ‘Bij beroep krijg je zelfs meteen een dropdown-menu te zien, op basis van Europese functietitels, afkomstig van Intelligence Group.’ Daarna word je gevraagd een candidate persona samen te stellen. Dus: het niveau, de gewenste vooropleiding, de regio’s waarin je wilt werven, het gewenste soort contract en de sector.

Hierna krijg je een analyse van de markt. Dit gebeurt op basis van data uit Giant, het doelgroependashboard van IG. Zo krijg je een beeld van de wervingsdruk voor jouw vacature en weet je hoe groot de concurrentie is om jouw ideale kandidaat te verleiden. Met de verhouding tussen actief, latent en niet-actief werkzoekenden kun je vervolgens jouw campagne afstemmen op de doelgroep.

Vervolgens komt A.I. om de hoek kijken. Een zelflerend algoritme helpt je met suggesties voor je wervingscampagne, op basis van een analyse van je candidate persona en de effectiviteit van eerdere campagnes. Hier komt een lijst met kanaalsuggesties uit, waarmee je ‘makkelijk je winkelmandje kunt vullen’, aldus De Ruig.

‘Met de lijst met kanaalsuggesties kun je makkelijk je winkelmandje vullen.’

Of het nu gaat om sociale media, om generieke jobboards of om meer niche vacaturesites specifiek voor bepaalde doelgroepen: het zit er allemaal in. Meer dan 3.000 kanalen zijn zo beschikbaar. ‘Onze filosofie is die van 360 graden targetting’, aldus De Ruig. ‘Dus én een stukje social, én een stukje niche kanalen, én een stukje generieke vacaturesites. Dat is de perfecte mix om uiteindelijk je gehele doelgroep te kunnen bereiken.’

Inkoopvoordeel

Heb je eenmaal de perfecte mix samengesteld, dan hoef je alleen wat schuifjes ‘aan’ te zetten en krijg je meteen te zien wat het je aan mediabudget gaat kosten. Als grootinkoper van de vele internationale kanalen geniet Brockmeyer van inkoopvoordeel, dat ze graag delen met hun klanten, aldus De Ruig. ‘Zo blijft het voor iedereen interessant.’ Het systeem is bovendien zo gemaakt dat overzichtspagina’s (bijvoorbeeld met het benodigde budget) voor klanten makkelijk intern te delen zijn, of met je klanten, als je een bureau hebt.

Als de campagne live staat is álles meetbaar, legt de Brockmeyer-specialist uit. ‘Tenminste: alles wat meetbaar is, meten we tot aan de voordeur van de organisatie. Hoeveel mensen bekijken de vacature, hoeveel mensen klikken op solliciteren? De klant kan in de portal gedurende de campagne deze continu monitoren en het supportteam staat stand-by om indien gewenst aanpassingen te doen, zodat je tijdens het hele proces controle kunt hebben over wat je wil.’

‘Alles wat meetbaar is, meten we tot aan de voordeur van de organisatie.’

De portal levert op deze manier niet alleen veel voordeel op in euro’s, maar ook in overzicht, benadrukt hij. ‘We kunnen inmiddels in 150 landen vacatures plaatsen. We werken daarvoor samen met verschillende internationale partners, hebben ook in alle landen wel eens een plaatsing gerealiseerd. Dat zou je als individuele recruiter natuurlijk niet zo makkelijk kunnen. Maar hiermee kun je wel effectief je vacature in een bepaald land bekend maken.’

Screenshot van een deel van de rapportage

Integratie met ChatGPT

Een ‘complete webshop van kanalen voor vacatures’, noemt De Ruig het. ‘Je kunt de status ook bijhouden, krijgt een melding als een campagne live is, of juist niet meer. Je geeft bij wijze van spreken je hele mediastrategie uit handen, maar blijft tegelijkertijd toch betrokken, omdat je steeds aan de knoppen kunt zitten. Voor zover dat nodig is natuurlijk, want de suggestie-engine is zo goed, die geeft echt vertrouwen in wat je doet. Die laat echt zien dat de wereld veel groter is dan LinkedIn en Indeed alleen.’

‘Je geeft bij wijze van spreken je hele mediastrategie uit handen, maar blijft tegelijkertijd betrokken.’

Een integratie met ChatGPT zit er nog niet in, maar daar wordt aan gewerkt. Hiermee moet je straks ook meteen betere vacatureteksten kunnen schrijven. Een integratie met de ‘vacatureverbeteraar’ is er overigens wel, waarmee vacatures direct gecheckt worden op de aanwezigheid van voldoende push- en pullfactoren. ‘Het neemt je zo enorm veel werk uit handen’, aldus De Ruig.

Cost-per-applicant

En dan zijn er ook nog wat ‘kleinere’ updates aan het systeem, vertelt hij. Zo kun je de veiligheid nu two factor instellen, en als je een bureau bent, kun je het product ook white label aanbieden aan je klanten, met bijvoorbeeld een eigen logo. Ook op de trend van jobboards om steeds meer op basis van cost-per-applicant of cost-per-click af te rekenen, speelt het systeem al in. ‘Dat kun je ook programmatic inzetten, via bijvoorbeeld een spend per dag’, legt De Ruig uit.

Als je een bureau bent, kun je het product ook aanbieden met een eigen logo.

Kortom: waar mediastrategie voorheen nog een eigen specialisatie was, die vele experts en deskundigen telde, neemt A.I. hier steeds meer het werk over. Niemand weet immers zo goed waar doelgroepen zich bevinden, waar ze online actief zijn en wat ze daar doen. Daar kun je als recruiter alleen maar je voordeel mee doen. Dan is het aan jou verder ‘alleen nog maar’ om te zorgen voor een knallende vacature, en vervolgens voor een onvergetelijke candidate experience.

Lees ook

Waarom ‘bureaurecruiter van het jaar’ Stéphanie Berris géén ATS heeft

Voor veel recruiters is hun ATS hun lifeline, hun onmisbare schakel op jacht naar de perfecte match. Hoe zouden ze ooit zonder moeten? Ze kunnen het zich nauwelijks voorstellen. Maar voor Stéphanie Berris is het geen probleem. De ‘bureaurecruiter van het jaar’, die bij EnergieQ in Apeldoorn werkt als recruiter én loopbaanprofessional tegelijk, doet het namelijk al tijden zónder ATS. Liever werkt ze op basis van haar geheugen en netwerk. ‘De functie én de kandidaat moeten in mijn hoofd gaan zitten. Pas dan kan ik een goede match maken, zo heb ik geleerd.’

‘Een recruiter is geen mensenhandelaar.’

Berris afficheert zich graag als ‘hearthunter‘, in plaats van de door haar verfoeide term ‘headhunter‘. ‘Een recruiter is geen mensenhandelaar’, zegt ze namelijk resoluut. Voor haar is recruitment niet het zo snel en zoveel mogelijk vullen van vacatures, maar juist het bij elkaar brengen van de wensen van zowel kandidaat als organisatie. Met het oog op de lange termijn. ‘Het gaat zelden om: kun jij als kandidaat die taken uitvoeren? Daar zit vaak het probleem niet. Het gaat meestal meer om: gaat iemand daar gelukkig worden? Zie ik Pietje naast Truusje zitten? Daar...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Stéphanie Berris spreekt op 15 september op de tweede editie van het Festival Recruitment in de Zon 2023, waar we dit keer het thema “Rave Your Way to Success” hebben gekozen. Laat je inspireren en informeren over de laatste trends, maar neem vooral je meest zonnige humeur mee, want we gaan er een feest van maken!

Festival

Hoe Recruitment Marketeers altijd voor kandidaten zorgt

Je hoeft Heineken natuurlijk niet uit te leggen hoe ze aan marketing moeten doen. Als er één bedrijf in Nederland is dat bekend staat om wat marketing allemaal kan doen, dan is het de brouwer uit Zoeterwoude wel. Maar héél soms lukt het ook hen maar nauwelijks om een deuk in een pakje boter te slaan. Bijvoorbeeld als ze een groot aantal vacatures hebben voor technische operators, en die maar niet gevuld krijgen.

Zeg niet dat ze hier recruitment marketing hebben uitgevonden. Maar het lijkt er wel op.

Gelukkig is daar dan onder meer Nielson for the rescue. Met een campagne mogelijk gemaakt door Recruitment Marketeers uit Haarlem. Zeg niet dat ze hier recruitment marketing hebben uitgevonden. Maar ze zijn er al wel zo lang mee bezig dat ze precies weten wat werkt en wat niet, en aan welke knoppen je kunt draaien om resultaat te boeken. En zo ook Heineken binnen 2 à 3 maanden aan meer dan 120 geschikte kandidaten te helpen, en talloze hires.

High tea met stukje taart

Het is zeker niet het enige voorbeeld waar employer branding-specialist Remko Booghmans trots over vertelt. Minstens met evenveel goed gevoel kijkt hij bijvoorbeeld naar de jarenlange samenwerking met GO! Kinderopvang, waarvoor ze al vele pedagogisch medewerkers hebben weten te vinden, in een zeer schaarse doelgroep. En dat door onder meer de drempel om te solliciteren bijna geheel weg te nemen. ‘Een high tea met een stukje taart is voor die doelgroep veel laagdrempeliger dan een formele sollicitatie.’

‘Juist intensieve samenwerking kost vaak tijd. Maar het levert uiteindelijk wel de beste resultaten op.’

Het voorbeeld laat meteen zien hoe Booghmans tegen recruitment marketing aankijkt. Het gaat hem allang niet meer alleen om zoveel mogelijk mensen bereiken, met zo min mogelijk kosten. Of om zo slim mogelijk media in te kopen. Nee, het spel strekt zich tegenwoordig uit tot het hele terrein van recruitment, inclusief advies over hoe je doelgroepgericht een sollicitatieproces inricht. ‘We zien ons steeds meer als kennispartner, wat verder gaat dan medialeverancier. Juist die intensieve samenwerking met de klant kost vaak tijd. Maar het levert uiteindelijk wel de beste resultaten op.’

Morgen vacatures invullen?

Vaak bellen (potentiële) klanten hen op met de vraag: kunnen ze morgen hun vacatures vervuld krijgen? Met zo’n vraag gaan ze bij Recruitment Marketeers graag aan de slag, zegt Booghmans. ‘We zorgen dan dat er de volgende dag al een campagne draait. Als een klant dat wilt, dan schaffen wir das.’

Als een klant wilt dat morgen een campagne draait, dan schaffen wir das.’

Maar tegelijkertijd gaan ze ook dieper op onderzoek uit. Dieper in gesprek met de mensen die daar al werken, en kijken naar hoe de medewerker van morgen van de klant eruit moet zien. En welke content past daar dan bij? ‘Dat zijn van die variabelen en nuances in campagnes waar je uiteindelijk betere resultaten van krijgt. Als wij langer met een klant samenwerken, krijgen we ook veel meer insights, over de instroom, maar ook over de uitstroom. Daar kun je dan in je campagnes op inspelen, zodat je een betere cultural fit krijgt.’

Zo eerlijk mogelijk

Recruitment marketing gaat er volgens hem namelijk níet om een werkgever zo mooi mogelijk weer te geven, maar juist zo éérlijk mogelijk. ‘Je kunt beter 2 goede kandidaten hebben die afkomen op eerlijke content dan 20 ongeschikte kandidaten die reageren op mooie content. Je wilt dat de kandidaat vanuit een intrinsieke motivatie reageert. Dus moet je duidelijk maken: wie ben je als organisatie? Wat is je visie, je missie? Als dat de kandidaat aanspreekt, wordt de rest van de sollicitatie ook makkelijker.’

‘Je kunt beter 2 goede kandidaten hebben die reageren op eerlijke content dan 20 ongeschikte kandidaten op mooie content.’

Ze hebben het zelf ook moeten uitvinden, zegt hij. En ja, hij heeft ook heel wat campagnes ‘verkloot’, wil hij best toegeven. ‘Maar ruim 4.500 campagnes verder denk ik dat we wel wat leergeld hebben betaald en aan kennisopbouw hebben gedaan’, zegt hij met een glimlach. Die kennis geeft hij nu graag door aan de rest van de arbeidsmarkt. ‘Je kunt als organisatie natuurlijk ook zelf proberen uit te vinden hoe recruitment marketing werkt. Maar dat is in de huidige markt niet makkelijk. Als je 3 jaar geleden een vacature uitzette, reageerden altijd nog wel mensen. Dat is nu wel veranderd. Dan kun je beter een specialist in de arm nemen, denk ik.’

Op basis van data

Kandidaten bereiken? ‘Dat is niet zo heel moeilijk voor ons’, zegt hij. ‘Op basis van data, bijvoorbeeld van de Intelligence Group, weten we veel, van veel verschillende doelgroepen. En het lukt ons doorgaans ook goed om ze betrokken te krijgen. Via de juiste content, op het juiste moment, via de juiste kanalen.’ Maar het is wel echt een vak apart, benadrukt hij. ‘Ik werk hier al 17 jaar.’

‘Mijn collega’s in paid advertising zijn continu aan het leren. Dat is bijna een job naast een job.’

En wat hij in die tijd geleerd heeft: het gaat er steeds meer om de juiste snaar te raken, en om op tijd aan de juiste knoppen te draaien. ‘Alles waar we invloed op kunnen hebben, daar willen we in voorop blijven lopen.’ Dat betekent onder meer: veel trainen. ‘Er is zoveel verandering in dit vak. Mijn collega’s in paid advertising zijn continu aan het leren. Dat is bijna een job naast een job. Qua wetgeving, privacy, analytics, targetting; je moet continu up-to-date blijven wil je on top of the game meedraaien.’

De vlag uit

Bij Recruitment Marketeers werken ze niet alleen veel voor het mkb, maar ook voor gemeentes en waterschappen. Recent wisten ze nog een langjarige aanbesteding te winnen van de Provincie Zuid-Holland. ‘Ja, toen ging wel even de vlag uit’, aldus Booghmans. Ook hier is het recept volgens hem: nauwe samenwerking met de klant, met een hoog service level. ‘Dat betekent: snel reageren op mails, snel de telefoon opnemen, doen wat we beloven. De klant steeds laten snappen wat er gebeurt. Sommige vacatures blijven dan natuurlijk nog altijd moeilijk invulbaar. Maar dan kun je er wel samen over praten.’

Kantoorhonden Shota en Nala

De klant ‘qua kennis aan boord krijgen’ levert namelijk altijd resultaat op, daar is hij van overtuigd. ‘Dus besteden we veel tijd aan overleg. Dan zie je ook dat klanten veel beter begrijpen dat we er alles aan doen. We hebben hier best veel relatieadviseurs rondlopen. Dat is ook waarom we bekend willen staan. Je ziet het trouwens ook wel terug in onze trouwe klantendatabase, waarvan er veel al langer dan 2 jaar bij ons actief zijn. Daar wordt de samenwerking ook meestal beter van, omdat we dan met veel meer insights kunnen werken.’

Een ABC’tje

Wat ook helpt, om maar een voorbeeld te noemen, is een vaste contactpersoon bij Meta, het bedrijf achter Instagram en Facebook. ‘Onze contactpersoon daar heeft zelf ook in recruitment gewerkt’, vertelt Booghmans. ‘Dat is fijn, als we handmatig campagnes doorlopen en aan de knoppen draaien. Vanwege allerlei beperkingen wordt targetting steeds ingewikkelder, maar als je er slim mee omgaat, kun je nog wel rendement laten zien.’

‘Er zijn aardig wat variabelen die het verschil kunnen maken in recruitment-marketingcampagnes.’

Iets waar reguliere marketingbureaus meer moeite mee hebben, ziet hij in de praktijk. ‘Zij sturen vaak 15 keer dezelfde advertentie naar iemand toe. Wij proberen meer te variëren. De content voor recruitment is ook echt anders. Daar zitten een aantal spelregels in. Zoals: altijd eigen collega’s in beeld, liefst in actie, als dat kan. En niet meer dan 25% tekst in een banner. Zo zijn er aardig wat variabelen die het verschil kunnen maken in dat soort campagnes. Data helpen daar enorm bij. Voor ons is dat misschien een ABC’tje, maar dat blijkt het niet voor iedereen te zijn.’

‘Solliciteren bij de sollicitant’

Goede recruitment marketing is een beetje als ‘solliciteren bij de sollicitant’, zoals Booghmans het noemt. ‘Uiteindelijk moet de sollicitant de sollicitatie wel afronden, maar je moet als organisatie wel laten zien. Tegenwoordig is iedereen gewend dat de hele wereld naar hem of haar toekomt met smart device. Online shoppen is de normaalste zaak van de wereld geworden. En als webshop vraag je je klant ook niet om 12 verplichte velden in te vullen voordat hij iets in z’n mandje mag leggen. Waarom zou dat voor een baan anders zijn?’

‘Geen webshop vraagt je om 12 velden in te vullen voordat je iets in je mandje kunt leggen. Waarom zou dat voor een baan anders zijn?’

De kandidaten zijn er namelijk wél, zegt hij. ‘Ze werken nu alleen al ergens anders. Maar als je ze goede dynamische content laat zien, kun je ze misschien toch overtuigen over jou als werkgever na te denken.’ En daar is niet eens zoveel voor nodig, zegt hij. ‘We hebben gelukkig een goede UX-designer in huis die al van een paar foto’s heel leuke banners kan maken, met verschillende teksten zodat die kandidaat ook goed beseft waar hij of zij op klikt. En klikt-ie niet, dan weten we ook vrij snel wanneer we moeten stoppen om waste te voorkomen.’ Het is een delicaat, maar interessant spel, zegt hij. Maar nooit makkelijk, voegt hij er lachend aan toe. ‘Maar ja, als het makkelijk was, zou iedereen het wel doen.’

Lees ook

Dean Versteeg (Tigris): ‘Het verschil maak je steeds meer met de frontoffice’

Het leest min of meer als een jongensboek, geeft hij zelf ook toe. Begin 2018 was Dean Versteeg in de sportschool, waar een bekende hem tipte over Tigris. ‘Ken je die club al, vroeg die kennis me toen. Ik werkte toen bij een ander SaaS-bedrijf, waar we al met een mannetje of 50, 60 waren. Tigris was op dat moment echt nog een start-up, letterlijk drie man aan de keukentafel. Maar ik werd wel heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

‘Ik werd heel enthousiast van het verhaal dat ze hadden om de flexbranche te gaan disrupten.’

Van het één kwam het ander, Versteeg stapte in en begon ‘letterlijk mee te pionieren’, zoals hij nu terugblikt. ‘Destijds was de frontoffice klaar, die was net met de eerste 5 launching customers samen ontwikkeld. Maar de mid- en backoffice waren nog in ontwikkeling, die kwamen pas begin januari 2019 echt beschikbaar. Ze hadden alleen nog eigenlijk niemand om dat naar de markt te brengen. Daar ben ik toen voor aangetrokken, om lawaai te maken in de markt.’

Vanaf de basis

Dat Versteeg zo vroeg instapte in het nu inmiddels tot een kleine 30 man uitgegroeide bedrijf, helpt hem als Teamlead Customer Success nog elke dag, zegt hij. ‘Ik heb dingen vanaf de basis kunnen neerzetten. Omdat ik in het begin ook zelf implementaties heb gedaan, ken ik nog steeds veel details van de software. Dat scheelt enorm. Ook als ik nu in gesprek ben met potentiële klanten.’

‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten.’

Het ‘geheime recept’ van het bedrijf in Alblasserdam is in de afgelopen 5 jaar dan ook onveranderd gebleven, zegt hij. Een optimale candidate journey staat daarbij voorop. Want dat is juist in een schaarse arbeidsmarkt van cruciaal belang, aldus Versteeg. ‘Je moet zorgen voor maximale binding met de kandidaat. Oftewel: de juiste berichtgeving op de juiste momenten. Om het leuk te maken voor hem of haar, en tegelijk zijn of haar gegevens te verrijken. Zodat je in het vervolg nog relevanter kunt communiceren. Zo snijdt het mes aan twee kanten.’

Dean Versteeg (rechts) bij Tigris op kantoor.

All-in-one platform

Bij Tigris wordt gewerkt aan een slim all-in-one platform voor de flexmarkt, compleet met app voor de kandidaat en de klant. Met name skills winnen daarbij steeds meer aan belang, ziet Versteeg. ‘Skills based matching wordt steeds belangrijker in tijden van schaarste. Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht. Juist daarom is dat skills-verhaal nu zo relevant. Daarmee kun je namelijk nog wél geschikte mensen voor je vacatures vinden, ook al hebben ze misschien niet de werkervaring of vooropleiding waar je als werkgever zelf in eerste instantie aan dacht.’

‘Het schaap met de 5 poten is er niet meer. Er moet nu worden omgedacht.’

Maar met alleen denken in skills ben je er in deze arbeidsmarkt nog niet, benadrukt hij. Het gaat ook om: makkelijk kunnen solliciteren, je database activeren, en je kandidaten een ultieme beleving bieden, ‘door de hele candidate journey heen’. En, heel belangrijk: ‘De nieuwe generatie Z is veel gevoeliger dan eerdere generaties voor hoe dingen eruitzien. Ze hebben een kortere spanningsboog, willen snel wegwijs raken. En ze willen dat het er gelikt uitziet, dat het goed smoelt. Dat is cruciaal voor je candidate experience.’

Faciliterend, niet regisserend

Allemaal dingen dus waar Tigris in zijn software zoveel mogelijk rekening mee houdt. Waarbij het goed uitkomt dat het platform is gebouwd op Salesforce, en dus veranderingen makkelijk zijn door te voeren, stelt Versteeg. ‘In de flexbranche speelt altijd veel op het gebied van wet- en regelgeving. Ook de marktomstandigheden veranderen continu. Als bureau moet je dus adaptief kunnen zijn. Als je dat vertaalt naar software, dan moet je een product hebben dat kan meebewegen.’

‘Een verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Vroeger kon software misschien nog ‘regisserend’ zijn, nu moet het veel meer ‘faciliterend’ zijn, onderstreept hij. ‘Het was dan ook een slimme keuze van ons in het begin om op Salesforce te ontwikkelen. Dat maakt het nu zowel schaalbaar als flexibel. Een bepaalde verandering in wet- en regelgeving is nu vrij makkelijk aan te passen.’

Dean Versteeg tijdens de recente Demo_Day met collega’s Seth de Haan en Kirsten Verstoep.

‘Drietrapsraket’

De afnemers van Tigris’ software zijn met name uitzenders en detacheerders. Maar in de ontwikkeling ervan ligt de focus niet alleen op hen, maar juist op een ‘drietrapsraket’, zoals Versteeg het noemt. Oftewel: zowel op het bureau als op de uiteindelijke opdrachtgever, én de kandidaat. ‘We richten ons dus niet alleen op efficiëntie voor onze klant, maar ook op die van hun klanten. En op die voor werkenden, zodat ze vanaf de sollicitatie tot aan het loonstrookje ook alles in de app kunnen vinden.’ End-to-end zakendoen via de app, dat is de filosofie, legt hij uit.

‘We weten goed waar voor bureaus de uitdagingen zitten, waar ze mee worstelen.’

Wat Versteeg daarbij ook helpt is dat de app zelf ook elke keer kan worden aangepast, aan de hand van de inzichten die over alle klanten heen worden verzameld. ‘Daardoor weten we bijvoorbeeld welke notificaties werken en kunnen we het product steeds finetunen. Zo kunnen we ook best practices doorvertalen naar het standaardproduct.’ Het scheelt dat Tigris echt is ontwikkeld vanuit de flexbranche zelf, vult hij aan. ‘Daardoor weten we goed waar de uitdagingen zitten, we hebben veel use cases, weten waar bureaus mee worstelen.’

Journey en touchpoints

Je eigen candidate journeys in kaart hebben is daarbij onmisbaar, zegt hij. ‘Elk bedrijf zou eigenlijk eens zijn eigen journey moeten doorlopen. En dan kijken: waar voegen we nu echt waarde toe, waar laten we dingen liggen? Ervaar bijvoorbeeld eens hoe het is om bij je eigen organisatie te solliciteren. Dat is super waardevol. Wij hebben een klant met een grote opdrachtgever in de productie. De directeur van dat bureau loopt elk jaar een dag mee op de werkvloer, om te zien hoe het er bij die klant aan toegaat. Dat levert hem heel veel inzicht op, en de klant voelt zich maximaal gehoord. Als je daarin investeert, kun je het verschil maken als bureau.’

‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant.’

Het verrast hem naar eigen zeggen dan ook weinig dat kleinere niche-uitzendbureaus momenteel beter lijken te presteren dan de grotere evenknieën. ‘De niche spelers kunnen echt kennispartner zijn, een verlengstuk van de klant. Dan kun je in tijden van inflatie ook makkelijker een tariefsverhoging verdedigen dan een meer generalistisch bureau. En dat is ook een reden dat je softwarepakket flexibel moet zijn. Zodat je voor die niche speler makkelijk een klantspecifieke configuratie aan de hand van workflows kunt doorvoeren, gecombineerd met best practices van andere bureaus.’

Dean Versteeg tijdens het Bureaurecruitment Event van Werf&.

Beste match

Enerzijds meedenken met klantspecifieke processen, anderzijds standaardiseren, ‘met als doel voor alle 3 partijen – bureau, kandidaat én opdrachtgever – een optimale beleving’, dat is het doel bij Tigris, aldus Versteeg. Het is volgens hem ook het recept voor de beste match. ‘Als je de app zo maakt dat hij er goed uitziet, dan geeft dat de medewerker een incentive om zijn of haar gegevens te verrijken. En daarmee wordt het voor het bureau weer makkelijker om de best matchende job voor de kandidaat te vinden.’

‘Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Want dat is waar je als recruiter je uiteindelijk mee kunt onderscheiden, onderstreept hij nog maar eens. ‘Ik zie nog regelmatig bureaus die hun journey niet volledig in kaart hebben, en niet alle touchpoints zijn langsgelopen. Maar als je die wel helder hebt, kun je kijken welke je kunt optimaliseren en automatiseren, zodat je meer engagement van de kandidaat kunt krijgen. De technologie moet en kan dat faciliteren. Zodat je als recruiter meer tijd overhoudt voor het echte contact met de kandidaat. Dat is mijn filosofie: automatisering als verrijking van de persoonlijke communicatie.’

Backoffice als hygiënefactor

Dat op de achtergrond Jobdigger automatisch vacatures heeft opgehaald van internet, dat Actonomy vervolgens automatisch matches heeft gemaakt, en dat Textkernel cv’s heeft geparst? Het zit allemaal in het systeem geïntegreerd, maar de kandidaat merkt van al die verschillende stappen niets. Die krijgt alleen een appje met relevante vacatures. ‘En ook voor de opdrachtgever hebben we het heel makkelijk gemaakt. Die kan geschikte kandidaten meteen uitnodigen. Zo zie je hoe technologie de recruiter echt kan faciliteren.’

‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet.’

De backoffice wordt daarbij steeds meer een hygiënefactor, merkt hij. Als je bijvoorbeeld de verloning niet op orde hebt, heb je als bureau echt een probleem. Maar doe je het goed, dan maak je er tegelijkertijd steeds minder het verschil mee voor de kandidaat. ‘Het verschil maak je met de frontoffice’, is dan ook zijn rotsvaste overtuiging. ‘De mid- en backoffice moeten een vlekkeloze machine zijn. Dat is dan ook precies waar wij stevig op inzetten. Maar je onderscheidend vermogen zit daar niet. Dat zit in je innovatief vermogen en je contact met de klant. En precies dat willen we met Tigris steeds verder ondersteunen.’

Lees ook

Recruiten kun je overal: 3 praktijkverhalen uit Spanje, Portugal en Dubai

Sinds de coronapandemie is het voor veel Nederlanders makkelijker geworden de grens over te gaan. Verhalen over digital nomads buitelen over elkaar heen. En het zijn heus niet alleen content creators, developers en designers die zich het leven in de zon kunnen veroorloven. Ook recruiters werken steeds makkelijker remote, vanuit diverse uithoeken van de wereld.

Recruiters werken steeds makkelijker remote, vanuit alle uithoeken van de wereld.

Commercieel Nederland, een werving- en selectiebureau waarbij steeds meer zelfstandige recruiters zijn aangesloten, kent bijvoorbeeld al recruiters in landen als Australië, Duitsland en Frankrijk, ‘en binnenkort waarschijnlijk ook in Griekenland en Engeland’, aldus initiatiefnemer Steven Duinhouwer. Zij werken vanuit het buitenland allemaal voor met name Nederlandse klanten, voor vacatures op het gebied van sales, marketing, inkoop en consultancy. Ook in Portugal, Spanje en Dubai hebben ze recruiters actief.

Wijngaarden

Zoals Anouk Noij, die momenteel in Spanje bivakkeert. Een tweede grote reis in haar leven, want na haar afstuderen maakte ze al eens een wereldreis van 9 maanden, die haar door Oceanië en Zuidoost-Azië leidde, en waarin ze onder meer seizoenswerk verrichtte op verschillende wijngaarden in Blenheim, Nieuw-Zeeland.

‘Remote werken biedt mij juist de mogelijkheid om nog sneller te schakelen en pragmatisch te werk te gaan.’

‘Ik ben altijd gedreven geweest op het snijvlak van mens en organisatie’, vertelt ze over haar recruitmentwerk. ‘Ik geloof dat mensen de essentie zijn van een organisatie en dat het juist organiseren hiervan de sleutel is tot succes.’ Dat ze dat nu remote doet, staat haar werk echter op geen enkele manier in de weg, denkt ze. ‘Vanuit mijn passie voor reizen ben ik remote gestart om organisaties te helpen bij het verwezenlijken van hun ambities. Remote werken biedt mij juist de mogelijkheid om nog sneller te schakelen en pragmatisch te werk te gaan.’

Extra dosis energie

Als remote recruiter werkt ze natuurlijk vooral digitaal. En aanpassingsvermogen en proactiviteit zijn daarbij vereist, zegt ze. ‘Je kunnen aanpassen aan de klant en kandidaat is van groot belang om efficiënt te kunnen communiceren en schakelen. Ik vind het fantastisch om te zien hoe mensen opfleuren als ter sprake komt dat ik remote werk. Dit maakt dat het gesprek een extra dosis energie krijgt.’

‘In Zuid-Europa lijken de dagen langer te duren en komt het ‘s avonds echt tot leven.’

Door haar werk als remote recruiter spreekt ze dagelijks veel verschillende mensen, vertelt ze verder. ‘Deze variatie zorgt voor een inspirerende en energieke werkomgeving. In Zuid-Europa lijken de dagen bovendien langer te duren en komt het ‘s avonds echt tot leven. Ik ben nog altijd dankbaar dat ik deze beslissing heb genomen.’

Standplaats: Portugal

Een min of meer vergelijkbaar enthousiast verhaal treffen we aan bij Bastiaan (achternaam bij redactie bekend), die momenteel zijn standplaats heeft in Portugal. ‘Als remote/internationaal recruiter geniet ik van de vrijheid om vanuit elke gewenste locatie te werken’, vertelt hij. ‘De flexibele werkomgeving past zich aan mijn behoeften aan, waardoor ik optimaal kan functioneren en de beste kandidaten kan vinden.’

‘De flexibele werkomgeving past zich aan mijn behoeften aan, waardoor ik optimaal kan functioneren.’

Om succesvol te zijn als remote recruiter heb je wel enkele cruciale competenties nodig, denkt hij. Discipline en ‘zelfstartend vermogen’ zijn bijvoorbeeld essentieel, ‘aangezien ik als zelfstandige professional verantwoordelijk ben voor mijn eigen werkzaamheden. Daarnaast is effectieve communicatie van onschatbare waarde, omdat ik dagelijks contact heb met mensen van verschillende culturen en achtergronden. Ten slotte heb je ook een gezonde dosis nieuwsgierigheid en aanpassingsvermogen nodig om te navigeren door de voortdurend veranderende wereld van recruitment.’

‘Natuurlijk ontstaan’

Zijn ontwikkeling tot remote recruiter is ‘op natuurlijke wijze’ verlopen, legt hij uit. ‘Als zelfstandige kreeg ik de kans om op afstand te werken en ontdekte ik al snel de voordelen van het samenwerken met mensen over de hele wereld. Ik verdiepte me in verschillende culturen, leerde enkele basiswoorden in verschillende talen en ontwikkelde een scherp oog voor subtiele verschillen in communicatiestijlen.’

‘Wonen en werken in Portugal brengt een unieke charme met zich mee.’

Van daaruit was het min of meer nog een kleine stap naar een bestaan over de grens. Waar hij nog geen moment spijt van heeft. ‘Wonen en werken in Portugal brengt een unieke charme met zich mee. Ik geniet van het prachtige land, het aangename klimaat en de rijke cultuur. Het biedt me ook de mogelijkheid om vanuit een centrale locatie te opereren en talenten te werven voor diverse opdrachtgevers in verschillende landen.’

Kriebelen

Nog iets verder weg, in Dubai, vinden we Jantine de Vos. ‘Wij wilden als gezin al heel lang de stap wagen om te gaan emigreren, maar door omstandigheden, ook door covid, kwam dit helemaal stil te liggen. Maar na wéér een vakantie hier in Dubai in 2022, hebben we de eerste serieuze stappen daadwerkelijk gezet en zijn we alsnog gegaan’, vertelt ze.

‘Wij wilden als gezin al heel lang de stap wagen om te gaan emigreren.’

De eerste maanden was ze vooral druk met ‘settelen’, zoals ze het zelf uitlegt. ‘Maar daarna begon het wel te kriebelen om weer aan de slag te gaan. We hebben toen een nieuw bureau opgezet, Quintius, een recruitmentbureau dat werkt vanuit zowel Londen als Dubai. Daarnaast kwam ik in contact met Commercieel Nederland en na een paar leuke gesprekken zijn we de samenwerking aangegaan.’

Meer tijd voor gezin

Remote werken is een uitkomst voor De Vos, die ook de foto’s bij dit artikel verzorgde. ‘Het biedt mij de mogelijkheid om te werken waar en wanneer het mij uitkomt. Daardoor heb ik meer tijd voor en met mijn gezin en kan ik samen met hun deze prachtige omgeving leren kennen en daarvan ook genieten.’ Ze merkt wel dat het bepaalde vaardigheden vergt. ‘Als remote recruiter is duidelijk communiceren en snel handelen essentieel. Vaak gaat het om kandidaten die, ook als je ze zelf triggert, ergens anders heel graag aan de slag willen en hoe mooi is het als je ze dat kunt bieden en beide partijen daar content mee zijn.’

‘Je hoeft niet per se op locatie te werken om je klanten goed te kunnen bedienen.’

Initiatief nemen en goed je research doen is een vereiste, zegt ze. ‘Communiceren, goed kunnen luisteren, aanpassen en niet bang zijn om de juiste vragen te stellen is daarbij van belang. Een eigen netwerk hebben is fijn, maar met alle digitale platformen die er zijn, kom je ook heel ver. Mijn meetings gaan via Teams, via de telefoon of even een whatsappje als het bijvoorbeeld om een bevestiging of een korte vraag gaat. Je hoeft niet per se op locatie te werken om je klanten goed te kunnen bedienen. Ik ben heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb en zou voorlopig niets anders willen.’

Lees ook

Hoe een podcast en een ijsje de gemeente Lingewaard aan 40 ambassadeurs hielp

Intensief? ‘Als je je werving opnieuw moet doen, omdat iemand snel weer vertrekt, dat is óók intensief.’ En dus ziet Martijn van Kooij geen enkele reden om het níet intensief aan te pakken als hij als directeur en plaatsvervangend gemeentesecretaris van Lingewaard ergens in zijn organisatie een vacature heeft. Een sollicitatieproces is volgens hem namelijk niet alleen een filter om de meest geschikte kandidaten te selecteren, als het goed is werkt het net zo goed andersom, en gaat het er ook om dat kandidaten kunnen beoordelen of ze zichzelf wel vinden passen bij de organisatie.

‘Intensief? Als je je werving opnieuw moet doen, omdat iemand snel weer vertrekt, dat is óók intensief.’

Toen de gemeente Lingewaard twee leidinggevende vacatures had, besloot Van Kooij (links op de foto) het samen met strategisch HR-adviseur Emile van Nassau dit dan ook behoorlijk anders dan anders aan te pakken. De twee namen bijvoorbeeld een podcast op met een diepgaand gesprek over leiderschap in de gemeente. ‘Dat kwam voort uit het project “Sleutelen aan je baan” (jobcrafting), gericht op het behoud en het versterken van de inzetbaarheid van medewerkers, waar onvervulde wensen zijn toegevoegd in functies’, vertelt Van Nassau. ‘Het bleek achteraf ook een heel mooi instrument om kandidaten inzicht te geven in wie we zijn, waar we mee bezig zijn en waar we voor staan, wat we belangrijk vinden, en naar wat voor mensen we op zoek zijn.’

500 keer beluisterd

Het gesprek ging over ‘dingen die meestal weinig transparant zijn op het moment dat je ergens komt solliciteren’, aldus Van Nassau, ‘maar die voor potentiële leidinggevenden wel heel belangrijk zijn. Het maakt echt duidelijk wat de koers van een organisatie is.’ En door het in de vorm van een podcast te gieten, ‘raakt het veel meer dan bijvoorbeeld een visiedocument’, vult Van Kooij aan. ‘Je hoort mensen praten. Het geeft taal aan waar wij voor staan.’

‘Mensen zeiden op LinkedIn: nu ik dit gehoord heb, ben ik nieuwsgierig geworden.’

De podcast werd in totaal meer dan 500 keer beluisterd. Ook op de website van het A&O-fonds van Nederlandse gemeenten werd er aandacht aan besteed. ‘En het leverde ook op LinkedIn echt leuke reacties op’, vertelt Van Nassau. ‘Mensen zeiden daar: nu ik dit gehoord heb, ben ik nieuwsgierig geworden. Het is een trigger geweest om nader kennis te willen maken.’

Wandelen

Dat nader kennismaken, dat gebeurde bij de bewuste vacatures in Lingewaard ook op een onconventionele manier. Wie belangstelling toonde, kon zichzelf namelijk uitnodigen voor een wandeling met een ambtenaar naar keuze, om zo meer over de functie, maar vooral de organisatie te leren. Voor de functie van manager Sociaal Beleid & Strategie gebeurde dat uiteindelijk maar liefst zo’n 40 keer.

De laagdrempelige aanpak is nodig, denkt Van Kooij. ‘De meeste mensen hebben al een prima baan. De gedachte achter de wandeling is: we willen kandidaten zelf een afweging laten maken of deze organisatie ook bij hen past. Ik zeg ook altijd: het is jóuw half uur. Vraag wat jij als kandidaat wilt weten. Gelijkwaardigheid in het proces is voor ons heel belangrijk. We willen dat ook kandidaten een weloverwogen afweging maken.’

Geen cv of sollicitatiebrief

Na de podcast en wandeling zeiden uiteindelijk 40 mensen dat ze graag nader kennis wilden maken. Een cv of sollicitatiebrief was echter niet nodig. ‘We vragen kandidaten liever: solliciteer op een manier die bij jou past. Een aantal mensen heeft daarop een persoonlijke video gestuurd, iemand heeft een column geschreven over de gemeente. Dan zie je duidelijk de creativiteit van mensen.’

‘Doe het op jouw manier, dat vinden we helemaal niet erg.’

Uiteindelijk werden 8 mensen uitgenodigd voor een pitch, waarin ze werden gevraagd antwoord te geven op drie vragen: wie ben jij als persoon, wie ben jij als leider en wat is jouw visie op de organisatie? Vervolgens kregen ze een kwartier de tijd voor de pitch, en was er ook nog een kwartier per kandidaat ingeruimd voor verdiepend gesprek. ‘Ook daarin zag je veel verschil tussen kandidaten’, blikt Van Kooij terug. ‘De een ging zitten, de ander bleef staan. Doe het op jouw manier, dat vinden we helemaal niet erg. We waren juist op zoek naar mensen die iets van zichzelf wilden laten zien.’

Luxe

Door ‘de trechter zo lang mogelijk breed te houden’, in woorden van Van Kooij, ontving de gemeente Lingewaard ook een paar wat minder voor de hand liggende kandidaten. Bijvoorbeeld mensen zonder ervaring bij een andere gemeente. Bewust, aldus de directeur. ‘We willen de totale vijver immers groter maken.’

‘We hadden echt 40 heel goede reacties. En ook de 8 pitches waren kwalitatief sterk.’

De 8 mensen die uiteindelijk een uitnodiging kregen, ‘zouden het allemaal kunnen’, vervolgt hij. Een luxe, beseft hij ook. ‘We hadden echt 40 heel goede reacties. En ook de 8 pitches waren kwalitatief sterk.’ Dat is volgens hem ook te danken aan de transparantie aan de voorkant, én in de rest van het proces, denkt hij. ‘We zijn bij alle gesprekken open geweest over hoeveel mensen we spraken, en wanneer we zouden terugbellen. Ook is de feedback steeds zo open mogelijk, zodat ook de kandidaten weten wat we in een eventueel vervolggesprek nog willen uitdiepen.’

IJssalon

Bijna 40 goede sollicitanten, dat is natuurlijk een luxe. Maar ook een risico: je zult immers 39 mensen moeten teleurstellen. Maar ook dat besloten Van Kooij en Van Nassau in deze procedure te ondervangen. ‘Iedereen die is afgewezen, hebben we uiteindelijk een persoonlijke brief gestuurd, met daarin onder meer de boodschap: bedankt voor de tijd die je hebt vrijgemaakt. Bovendien hebben we iedereen als dank bovendien een wandelkaart van de gemeente aangeboden, met daarbij twee muntjes voor de lokale ijssalon.’

‘We willen zorgen dat ook de sollicitant wat kan leren, ook als-ie het niet is geworden.’

Alles erop gericht om van het solliciteren een leerervaring te maken, ‘en geen falen’, benadrukt Van Nassau. ‘We willen zorgen dat ook de sollicitant wat kan leren, ook als-ie het niet is geworden. Want we zien ook dat 40 sollicitanten betekent: 40 potentiële ambassadeurs van je gemeente. En dat werkte, gelukkig. Zelfs op LinkedIn schreven afgewezen kandidaten: jammer dat ik het niet geworden ben, maar heel mooi dat jullie het zo doen.’

NEXTgarden

Werkgeluk

Waarmee ze maar willen aangeven: investeren aan de voorkant van een vacature kost inderdaad tijd. ‘Maar het is investeren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk een mooiere organisatie wordt.’ Niet voor niets scoort de gemeente op werkgeluk tegenwoordig dan ook bijna een 8, vertelt Van Kooij trots.

‘Het is investeren om ervoor te zorgen dat je uiteindelijk een mooiere organisatie wordt.’

Al levert de investering ook niet altijd het gewenste resultaat, erkent hij ruiterlijk. Waar de vacature voor manager sociaal beleid veel belangstelling kende, bleef de interesse voor de managerspositie op ruimtelijk beleid flink achter. ‘Daar werkte de podcast ook niet’, zegt hij. ‘Iets waar we zelf ook weer van geleerd hebben: niet alles werkt voor elke doelgroep. We denken dat je voor ruimtelijke mensen nog meer moet laten zíen wat nou de opgaven zijn. Zoals met ons ontwikkelgebied NEXTgarden, of met de klimaat- en energietransitie. We zijn dus nu bezig met een campagne om dat meer in beeld te brengen.’

Lees ook

 

Rozanne Hagendoorn (Carerix): ‘Automatisering in recruitment is pas net begonnen’

Op het vliegveld van Rotterdam The Hague Airport hangt een broeierige hitte. Terwijl her en der vakantiegangers lopen, op weg naar Ibiza of Griekenland, staat hier midden op het terrein ook een groot kantoor, van waaruit Carerix werkt aan verdere automatisering van de recruitmentbranche. Binnen zit onder meer Rozanne Hagendoorn, die als product owner verantwoordelijk is voor alle automations bij een van de ATS’en van het eerste uur in Nederland. Een plek van waaruit ze goed overzicht heeft over wat er allemaal gebeurt in de razendsnel voortgaande digitalisering en robotisering.

‘We merken dat klanten nu heel erg op zoek zijn naar het creëren van workflows.’

Implementaties, integraties, automatisch matchen, cv-parsing, marketing automation; het is hier aan de orde van de dag. ‘Ik denk dat we al een heel eind zijn met automatisering van het recruitmentproces. Maar aan de andere kant: we zijn ook pas net begonnen. We merken dat klanten nu heel erg op zoek zijn naar het creëren van workflows. We hebben al járen triggers in Carerix. Als de kandidaat dit doet, doe dan dit of dat. Verloopt bijvoorbeeld een AVG-toestemming? Dan automatiseren wij dat daar opnieuw om gevraagd wordt. Maar klanten willen meer dan dit, die willen echt hele flows creëren.’

Alles pilotten

‘De ultieme match tussen vraag en talent’, dat is waar Carerix met zijn automations steeds naar op zoek is. Dan gaat het er bijvoorbeeld om cv’s automatisch te laten lezen en inboeken – ‘daar zijn recruiters nu nog veel tijd mee kwijt -, of dashboards zodanig in te richten dat je als recruiter de juiste knoppen ziet om aan te draaien. En alles wordt ge-pilot bij verschillende klanten, vertelt Hagendoorn. ‘Dan denk je: we zitten in de juiste richting, en zeggen de eerste 3 klanten: ja zo gaat het goed. Maar dan komt de vierde, en die ziet toch weer verbeterpunten. Daar zit onze kracht: verder kijken dan het standaardproces.’

‘Dan komt de vierde klant, en die ziet toch weer verbeterpunten. Daar zit onze kracht.’

Carerix heeft momenteel zo’n 1050 klanten in Nederland en Europa. Het systeem kent in totaal zo’n 17.000 gebruikers. ‘We groeien nog altijd’, vertelt Hagendoorn. ‘Al zien we ook dat er steeds meer concurrenten uit de grond poppen.’ Waarbij voor Carerix vooral de uitzendbranche steeds belangrijker wordt. ‘Die weten ons goed te vinden op dit moment. We hebben de laatste jaren veel aan de achterkant verbeterd. Dat begint nu zijn vruchten af te werpen.’

Integraties en ecosysteem

Inmiddels kan Carerix bogen op een ‘groot partner-ecosysteem’, zoals Hagendoorn het noemt. Van Indeed en VONQ tot Sharpspring en theMatchbox en nog veel meer; via slimme integraties kunnen klanten er hun voordeel mee doen. ‘Voorheen lieten we eigenlijk altijd de partner de koppeling maken. Nu hebben we het gevoel dat we die koppeling beter naar onszelf kunnen trekken, zodat we de klant ook het juiste advies kunnen geven. We zien dat recruitmentmarketing-systemen bijvoorbeeld steeds groter worden. Dan is het fijn als we zelf systemen kunnen bieden die dat goed ondersteunen.’

‘Elke klant wil toch iets unieks. En als je flexibel bent, kun je dat ook bieden.’

De roadmap van Carerix’ automations is gestoeld op 3 pijlers, vertelt ze. Enerzijds recruitment en process automations, waarbij je bepaalde processen binnen je recruitment volledig automatiseert, en anderzijds recruitment marketing automation, om leads te genereren via andere platformen en te laten landen in Carerix als de kandidaat engaged genoeg is om te benaderen. En als derde: partner-integraties. ‘In de basis is ons systeem heel flexibel. Dus klanten kunnen krijgen wat ze willen. Eigenlijk is de basis overal hetzelfde. Maar elke klant wil toch iets unieks. En als je flexibel bent, kun je dat ook bieden.’

‘My Assistant’-dashboard 

Waar de uitdaging nog zit? Hagendoorn: ‘Wij vinden het belangrijk dat we de recruiter zo goed mogelijk kunnen assisteren en helpen met het maken van de beste volgende stap. Daarom hebben we nu ook een ‘My Assistant‘-dashboard ontwikkeld. Als de recruiter dan zijn of haar dag begint, ziet hij meteen zijn matches, met SLA’s.’

‘Deze kandidaten moet je bellen, deze zitten in procedure, zijn toe aan een volgende stap. Voorheen klikte je dan naar een ander dossier. Nu kun je dat doen, meteen vanuit je dashboard. We werken er ook aan dat je straks vanuit dit dashboard meteen een vacature kunt sluiten, waarna hij meteen op alle aangesloten jobboards ook sluit. Dat zijn leuke dingen, echt de voordelen van automations. We hebben bijvoorbeeld ook zelf een agenda-integratie ontwikkeld, waarmee kandidaten zelf een tijdvak kunnen kiezen voor een sollicitatiegesprek. Al willen sommige klanten dat niet, omdat ze dan weer een contactmoment verliezen.’

ChatGPT

En ja, ook Carerix is bezig met A.I. en ChatGPT. Natúúrlijk, zegt Hagendoorn. ‘. ‘Al drukken we onze klanten op het hart heel voorzichtig te zijn en geen persoonsgegevens te laten verwerken door ChatGPT. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met vacatureteksten via A.I. te integreren. Maar we kijken ook verder. Er zijn allerlei use cases te bedenken. Welke tekstjes kun je maken om kandidaten in een mail te overtuigen? Welke vragen kun je het beste aan welke kandidaten stellen? Forecasting op basis van gegevens in je ATS, het maken van betere matches, you name it.’

‘Hoe hard de ontwikkelingen ook gaan, ook over 5 jaar zal de recruiter nog wel bestaan.’

Maar hoe hard de ontwikkelingen ook gaan, ook over 5 jaar zal de recruiter nog wel bestaan, verwacht ze. ‘De mens zal altijd belangrijk blijven. De essentie is het bij elkaar brengen van vacatures en kandidaten. Dat verandert, en ik denk dat we daarin van A tot Z nog veel meer kunnen wegautomatiseren en dat heel veel over 5 jaar een stuk sneller zal gaan dan nu. Maar de recruiter zal er hoe dan ook wel een rol in blijven spelen, alleen assisteren wij als ATS dan op een hoger niveau.’

3 Pijlers

Wat daarbij de pijlers voor Carerix’ roadmap zijn? Hagendoorn noemt er 3. Als eerste lean recruitment, dan hassle free recruitment, en als laatste automations en integrations. Daarbij komen termen voorbij als: workflow driven, process speed en A.I. ‘Het gaat niet meer om: je moet als eerste je vacature online hebben, want degene die als eerste is, heeft de kandidaat. Nee, die kandidaat moet je nu al langer hebben gebonden. Die moet je tracken, daar moet je continu contact mee houden. Het gaat nu veel meer om het binden van je doelgroep dan om zo snel mogelijk iemand te kunnen plaatsen.’

‘Het gaat nu veel meer om het binden van je doelgroep dan om zo snel mogelijk iemand te kunnen plaatsen.’

Elk ATS in de markt is daardoor steeds meer aan het toegroeien naar een candidate relationship management-systeem, ziet ze. Met bijvoorbeeld multichannel communicatie met kandidaten. ‘We willen aanhaken op 1 api, zodat klanten kunnen sms’en, mailen en appen met kandidaten met kandidaten, allemaal vanuit 1 systeem. Dat willen we bij elkaar schuiven. Want naar mijn mening is communicatie met kandidaten, op alle manieren, echt het belangrijkste onderdeel van elk ATS.’

Goud in de database

De ‘warme contacten’ in je database zijn ook nu immers nog ‘het goud van de organisatie’, aldus Hagendoorn. ‘De meeste succesvolle plaatsingen doe je nog altijd vanuit je eigen database. Daarom is het ook zo belangrijk om die database te blijven activeren. Als je 6 jaar niets van je hebt laten horen, en dan ineens zegt: beste kandidaat, hier heb ik een vacature, die is echt iets voor jou, dan is dat natuurlijk niet geloofwaardig.’

‘Als je 6 jaar niets van je laat horen, en dan ineens zegt: hier heb ik een vacature, echt iets voor jou, is dat natuurlijk niet geloofwaardig.’

Carerix werd nu ruim 5 jaar geleden overgenomen door de Pixid Group. Hierdoor is het bereik binnen Europa sterk vergroot, maar de autonomie is in Rotterdam gebleven, benadrukt de product owner. ‘We staan nog steeds bekend om: de beste match. En daarnaast: een robuust en degelijk systeem, met fijne mensen. Dat laatste vinden we ook belangrijk en willen we zeker zo houden, hoe ver de technologie ook schrijdt.’

Lees ook

Hoe A.I. straks ook studenten sneller én beter aan een bijbaan helpt

Uitzendbureaus voor studenten genoeg. Maar bij Jopp Students & Graduates willen ze het anders doen. Daarom hebben ze ook geen ‘recruiters’ in dienst, maar ‘talentcoaches’. En daarom omarmen ze ook alle mogelijkheden voor artificial intelligence. Zodat studenten een (bij)baan of stage aangeboden kunnen krijgen op basis van hun eigen voorkeuren. Jess, de digitale collega die het bureau daarvoor inzet, is dan ook niet zomaar een bot. Nee, het wordt echt gezien als een collega, vertelt Thomas Lock, een van de oprichters van het bureau.

‘Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend. En het wordt steeds slimmer.’

Jess is genderneutraal, en nu nog bezig met de pre-onboarding, maar ‘wordt onze allerbeste medewerker’, zegt Lock lachend. ‘Jess is 24/7 beschikbaar, ook in het weekend, en wordt steeds slimmer. Het helpt ook onze menselijke medewerkers enorm. Door repetitief werk uit handen te nemen. Die hoeven bijvoorbeeld niet meer te vragen of iemand een rijbewijs heeft. Dat heeft Jess dan al voor hen gedaan. Zo kan onze talentcoach zich veel meer focussen op vragen als: wat hoop je te leren? En wat motiveert je? Zo creëren we een soort hyper-intercedent, die de candidate experience enorm gaat verbeteren.’

Op de raarste momenten

Het mes snijdt echt aan twee kanten, aldus Lock. ‘Studenten solliciteren op alle momenten van de dag, vaak buiten kantoortijden, in het weekend of de avonden. Jess stuurt hen direct na sollicitatie een bericht via WhatsApp. Zo kunnen ze meteen geholpen worden. Komt het op dat moment niet uit? Dan laat je Jess weten wanneer je wel beschikbaar bent, en neemt Jess later contact op. Zo worden studenten geholpen op een moment dat hun schikt. Aan de andere kant helpt Jess menselijke collega’s door gegevens uit te vragen over beschikbaarheid, voorkeuren voor reisafstand, studie en baanvoorkeuren.’

‘Veel studenten zijn het al gewend om met digitale medewerkers contact te hebben, en geven daar zelfs ook vaak de voorkeur aan.’

En vergis je niet, Jess kan daarbij nu al heel wat meer dan een ‘klassieke’ chatbot, benadrukt hij. Een voorbeeld: ‘We willen Jess leren dat hbo’ers vaak stage moeten gaan lopen. Dan kan Jess een semester daarvoor bij iemand inchecken en vragen of hij of zij hulp nodig heeft in de zoektocht naar zo’n stage. Of het kan bij studenten uitvragen welke dagen ze willen werken, en kan daar passende vacatures bij voorstellen. Stageperioden, afstudeerdata, beschikbaarheid en werkvoorkeuren, Jess vraagt het allemaal uit. En dat allemaal in vloeiende, ‘menselijk’ overkomende teksten, gevoed door generatieve A.I. Al hoef je volgens Lock ook niet te ‘verbergen’ dat Jess een digitale medewerker is.

De kern van het recruitmentproces

Jess is een product van een samenwerking met RecruitNow, waar ‘strategy & execution manager‘ Rik Verbrugge aan zijn wieg heeft gestaan. Verbrugge werkte eerst onder meer bij Scotty Technologies, vorig jaar nog een van de winnaars van de Werf& Awards. Daar ontdekte hij de kracht en mogelijkheden van conversational A.I. en stond hij aan de basis van de eerste stappen van verregaande automatisering in het recruitmentproces. En nu krijgt hij bij RecruitNow de kans om dat verder uit te bouwen. ‘Een mooie kans om een impactvol product te maken’, zo vat hij het samen.

‘Tot in de kern van het recruitmentproces komen’. Dat is zijn ambitie daarbij. ‘Iedereen roept nu wat over conversational A.I. en generative A.I. Maar als je kijkt naar de praktijk, speelt zich dat nog vaak af in de rand van het proces. Wij willen die volgende stap maken. Door kandidaten echt snel reactie te geven en echt te engagen. Dan hoeft hij of zij ook niet meer verder te kijken. Een sollicitant moet nu nog gemiddeld 4 tot 8 uur wachten voordat hij of zij van een bureau reactie krijgt. Nu kan Jess echt instant contact opnemen. En op een manier die past bij de kandidaat. Daardoor kun je een veel rijkere ervaring bieden.’

Al snel 400 à 500 cv’s

Thomas Lock

Met zijn 32 jaar is Thomas Lock momenteel de oudste collega binnen Jopp. Hij komt zelf naar eigen zeggen ‘totaal niet’ uit de uitzendbranche, maar ziet dat als een voordeel. ‘Daardoor hebben wij vaak een frisse blik en doen we dingen heel anders dan de branche gewend is.’ Hij studeerde zelf in Maastricht, en kwam daar in aanraking met ‘Knaek‘, een app waarmee studenten korting kunnen krijgen bij verschillende zaken in hun studentenstad, aangevuld met nationale kortingen en online (cashback) kortingen bij de grote ketens. Al snel was hij ‘city manager’ en moest als zodanig voor zijn mede-studenten ‘overal dealtjes lospeuteren’.

‘Al snel hadden we zo’n 400 à 500 cv’s om uit te kiezen.’

Knaek staat elk collegejaar op alle universiteiten en hogescholen met een promotieteam van studenten om deze kortingsapp te promoten. Om deze studenten te werven werd studenten via een mailtje gevraagd zich aan te melden. ‘Al snel hadden we zo’n 400 à 500 cv’s om uit te kiezen’, blikt hij nu terug. ‘En van de kortingspartners waarmee we werkten, waaronder grote bedrijven als MediaMarkt en Hunkemöller, hoorden we steeds vaker dat ze krap zaten in personeel. Waarom zouden we dat niet bij elkaar proberen te brengen, bedachten we toen. Uit dat idee is Jopp geboren.’

‘Leergeld betaald’

Het eerste jaar is behoorlijk ‘leergeld betaald’, aldus Lock, ‘omdat we niet uit de branche komen’. Maar inmiddels ‘hebben we de kneepjes van het vak geleerd’ en gaat het steeds beter met Jopp. Big Hairy Audacious Goal is om tegen 2030 jaarlijks 80.000 studenten te helpen. ‘En dat wil ik niet met heel veel meer mensen dan we nu hebben’, stelt de mede-oprichter. Vandaar de hoge verwachtingen van Jess, en van het in augustus officieel te lanceren Joppboard, een vacatureplatform dat ook (volledig zelf) gebouwd is rondom Cockpit, het gespecialiseerde recruitmentsysteem van RecruitNow.

Het unieke aan Joppboard is dat het platform niet alleen vacatures gaat promoten via de traditionele onlinekanalen, maar dat de vacatures ook automatisch worden doorgestuurd naar Knaek, zodat studenten snel bereikt worden. En dat de matching dus in eerste instantie volledig wordt overgelaten aan Jess, die alle studenten – ongeacht hun studie(fase) – 24/7 kan matchen met vacatures op basis van hun beschikbaarheid en voorkeuren. En dat variërend van studentenwerk en stages tot flexibele projecten en vaste dienstverbanden.

Betere matches

Lock zegt in de eerste plaats te hopen op meer efficiëntie. ‘Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt. Dan is dat een ergernis. En die moet je kunnen voorkomen. Of automatiseren’ Maar minstens zo belangrijk als meer efficiëntie is een betere ervaring, zegt hij. ‘De tone of voice en normen en waarden van de digitale medewerker variëren per organisatie en per doelgroep. Onze doelgroep is studenten, dus een laagdrempelige, grappige en easygoing manier van praten is bij ons prima, terwijl dat heel anders zal zijn voor bureaus die bijvoorbeeld senior professionals bemiddelen.’

‘Ik zeg hier intern altijd: als je twee keer precies hetzelfde moet doen, dan wil ik dat je me dat zegt.’

Jess onthoudt wie je bent en hoe je met Jess communiceert. Als jij met Jess heel serieus communiceert, neemt het deze communicatiestijl over. Ben je juist heel jolig, dan kan Jess dat gedrag spiegelen en erin meegaan, maar tegelijkertijd ook een heads-up geven dat dit gedrag op de werkvloer geen succes gaat zijn. ‘Dat zijn we nu aan het opbouwen.’ Het levert uiteindelijk ook betere matches op, daar is hij van overtuigd. ‘Studenten zijn opportunistisch, solliciteren gewoon op een functie die ze graag willen doen, ook al lijken ze in eerste instantie niet het gevraagde aantal uren te kunnen werken.’

Snel tot de kern

Maar als je vervolgens de goede vragen stelt, kun je wel snel tot de kern komen, aldus Lock. ‘Welke studie doet iemand, hoeveel uur wil hij of zij werken, welke ervaring en skills brengt-ie mee? Omdat Jess deze informatie al uitvraagt kun je op het moment dat je een menselijke interactie hebt betere matches maken en een kandidaat beter helpen. Omdat Jess in het begin al iets dieper graaft, kun je in een (human) gesprek verder komen op het gebied van motivatie. En dat levert bewezen resultaten op. Studenten zijn sneller aan het werk, en voelen zich beter geholpen, wat moet resulteren in een hogere NPS.’

‘Als je jaarlijks 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan.’

Rik Verbrugge

De volgende generatie Conversational AI in Recruitment? ‘Nou, de technologie van vorig jaar was pas 20% van wat Jess nu al kan’, schat Verbrugge in. ‘Ik zie het als een tool zonder human error, die jou als mens beter maakt in wat je doet. Je wilt klanten helpen, en je wilt kandidaten helpen. Hoe lekker is het dan als je een tool hebt die jou de middelen geeft om precies dat werk te doen?’ Verbrugge heeft het over ‘de nieuwe standaard’, vergelijkbaar met het internet in 1995. En ook Lock ziet de kansen zonnig in. ‘Als je uiteindelijk elk jaar 80.000 studenten wil helpen, dan moet je zorgen dat ze 1 berichtje verwijderd zijn van hun ideale baan. Dit was 2 jaar geleden misschien nog een onwerkelijke droom. Maar nu ligt hij binnen handbereik.’

Heb ik nog iets gemist?

Zijn zus reisde het afgelopen half jaar de wereld rond. ‘Heb ik nog iets gemist’, vroeg ze toen ze terugkwam. Lock lacht. ‘Nou, dat kun je wel zeggen, antwoordde ik. Ik liet haar 20 A.I.-tooltjes zien die sinds die tijd zijn gelanceerd, en wat er allemaal mee mogelijk is. Dan zie je pas hoe enorm hard het gaat. Die hele technologie is zo enorm gedemocratiseerd, en nu voor iedereen bereikbaar.’

Lees ook

Paul Bergs (Apply): ‘In de kern creëren wij sollicitaties’

Zijn bedrijf komt voort uit ‘een passie voor recruitment en het gevoel dat het anders moet’, zegt Paul  Bergs. ‘De markt zit op slot. Ik pik hem bij jou weg, jij bij mij. Al die bedrijven, ze vissen nog allemaal in dezelfde vijver van actieve sollicitanten. En die spoeling is nu eenmaal heel dun. Zo houden we elkaar bezig. Dat moet echt veranderen, denk ik.’

‘Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

En dus startte hij vanuit Maastricht bureau Apply, specialist in recruitment marketing. Alwéér een speler in recruitment marketing? Jazeker, maar wel eentje die het anders doet. Met vooral een focus op volumerecruitment, werving en selectie voor vacatures waar bedrijven er per jaar meerdere van hebben. Maar pas op, hè. Heb het niet over ‘handjes’, zegt hij. ‘Dat is niet alleen denigrerend, het klopt ook niet. Een goede operator vinden, dat is tegenwoordig goud waard.’

Iedereen benaderbaar

Wat wel duidelijk is: het gaat hier minder om de selectiekant van werving en selectie, maar meer om: hoe kun je nu beter kandidaten werven? ‘In de kern creëren wij sollicitaties’, benadrukt Bergs. ‘We weten dat iedereen benaderbaar is. Maar wel op een andere manier dan vroeger. Je moet via sociale media contact met ze maken, ze actief benaderen. Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

‘Je moet mensen naar je toe trekken. En dat doe je allang niet meer met een vacature alleen.’

En áls je ze dan benaderd hebt, dan moet je ook zorgen dat de rest van je proces ‘ als een warm mes door de taart’ gaat, zegt hij. Dus niet dat bij de opdrachtgever iedereen ‘een plasje eroverheen’ moet doen voordat je een beslissing neemt over een kandidaat, of dat je ze vraagt 24 velden in een formulier in te vullen, of ze ellenlang in procedure houdt, terwijl dat nergens voor nodig is.

Continue aanwas

Hij merkt bij zijn opdrachtgevers hoeveel moeite het hen tegenwoordig kost om vacatures te vullen. ‘Vaak hebben ze vooral geen keuze. Dan solliciteren er bijvoorbeeld maar 2 mensen. Wat ik ze kan bieden is juist een continue aanwas van sollicitanten. Die garantie geef ik ze ook. De kandidaten uiteindelijk aannemen, behouden, en motiveren, daar is de werkgever zelf verantwoordelijk voor. Maar ik zorg dat ze in elk geval de keuze hebben.’

‘Meestal komen we erachter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

Hoe hij dat dan doet? Onder meer door volop te vertrouwen op data. En door te geloven dat recruitment marketing is geworden. ‘Maar wel anders dan de meeste marketeers in organisaties denken. Die hebben zelden kaas gegeten van recruitment. Wij kijken eerst vanuit de data, van bijvoorbeeld Intelligence Group en Jobdigger: zijn ze er wel? Is het überhaupt haalbaar? Of kunnen we beter in het buitenland gaan werven? En dan komen we er meestal achter: ze zijn er dus wél. Je zoekt alleen niet op de juiste plek.’

‘Post & pray is passé’

Post & pray, dat is passé, zegt hij. ‘En dat gaat de komende 50 jaar niet veranderen, denk ik. Die schaarste is blijvend.’ Maar, zo merkt hij ook: de gemiddelde HR-manager heeft er ook geen tijd voor om echt te werven. Om uit te reiken naar scholen, of om goed videomateriaal te schieten. Ze vinden het meestal ook niet echt leuk. Wij wel. Je moet kandidaten tegenwoordig anders benaderen. Ik stuur ze dus niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8, met steeds iets meer relevante informatie. Ik begin bijvoorbeeld met een blog over een onderwerp dat ze interesseert, en zo bouw ik het steeds verder op. Zó creëer je kwalitatieve sollicitaties.’

‘Ik stuur ze niet 1 berichtje in de hoop dat ze reageren. Ik stuur ze er 8.’

En dat zoveel mogelijk via sociale media. ‘Kijk, die graafmachinemonteur, om maar een voorbeeld te noemen, zit heus niet de hele dag op zijn telefoon te kijken, die is overdag gewoon aan het werk. Maar ‘s avonds als hij op de bank of in zijn bed ligt, ligt hij nog wel even te scrollen. Dus moet je zorgen dat je dan voorbijkomt met je vacatures en je informatie.’

In de huid van de doelgroep

Dat kandidaten op de juiste manier benaderen begint volgens hem met: persona’s maken, samen met de opdrachtgever; in de huid kruipen van de doelgroep. Als die 5 à 10 keer per jaar dezelfde soort vacature heeft, weet hij of zij meestal vrij goed een doelgroep te omschrijven. ‘We hebben bijvoorbeeld een campagne gedaan om graafmachinisten te werven. Dat zijn mensen die ook de Formule 1 heel interessant vinden. En dan kun je daaromheen een campagne bouwen. Of, ander voorbeeld: Basic Pharma zocht operators. Voor het junior profiel zetten we dan in de advertenties meer in op ontwikkelmogelijkheden, voor het senior profiel meer op pensioenen. En ook het foto- en videomateriaal passen we dan aan. Net als de landingspagina. Zo proberen we aan alle knoppen te draaien.’

‘Als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Een van de geheimen daarbij: op tijd beginnen. ‘Het is iets wat je voor minimaal 3, 4 maanden moet doen, denk ik. En we hebben ook wel een opstart nodig. De website bouwen, content maken, videomateriaal schieten. En niet te vergeten: mensen spreken. Echt in die organisatie duiken. Dus als je nu al weet: ik heb over een maand of 3 zeg ongeveer 30 mensen nodig, dan kun je het beste nu al beginnen.’

Geen kraan

Een intensief proces, al met al. Daar zal dan ook wel een stevig prijskaartje aan hangen zeker? ‘Nou, dat valt juist reuze mee’, benadrukt Bergs. ‘Je hebt juist een veel lagere cost-per-hire, omdat je zorgt voor continuïteit. Als je aan de voorkant even vertraagt, en de rust neemt om het goed in te richten, dan versnel je juist aan de achterkant en lopen ze na een maand wel binnen. Als een opdrachtgever belt: “ik heb maandag iemand nodig”, dan heeft hij weinig aan Apply. Ik ben geen uitzendbureau, heb geen kandidaten in de Rolodex. Ook omdat ik dat niet wil. Ik geloof daar niet in. Het is ook geen kraan die je even openzet. Maar door echt in de organisatie te duiken, kunnen we er wel voor zorgen dat je meer kwalitatieve sollicitaties krijgt.’

‘Als je aan de voorkant even vertraagt, dan versnel je juist aan de achterkant.’

Want, zo merkt hij: de uitzendbureaus lijken misschien sneller te werken, maar kunnen ook al een tijdje niet meer de mensen leveren waar de markt om vraagt. ‘Ik krijg ook van opdrachtgevers terug, die zeggen: joh, ik krijg eerst Jantje aangereikt door Adecco, en 10 minuten later via bijvoorbeeld Timing wéér. Daar wil ik niet aan meedoen. Je zult het dus echt anders moeten inrichten.’ Maar dit proces omgooien vergt ook wel iets van de opdrachtgever, benadrukt hij. ‘We moeten soms ook streng zijn. Dan bel ik bijvoorbeeld die opdrachtgever op: je moet wel vandaag iets laten weten. Anders is die kandidaat weer vertrokken.’

‘Een vak, een kunde, een distinctie’

Recruitment marketing is tegenwoordig ‘echt een vak, een kunde, een distinctie’, zegt Bergs. Oftewel: structureel, op een goede manier met potentiële kandidaten communiceren, en hen verleiden tot een sollicitatie, is momenteel een serieuze professie die slechts weinigen van A tot Z beheersen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om goede vacatureteksten, of heldere wervende advertenties via sociale media. Om traffic te genereren naar de werkenbij-site, of om chatbots en one-pagers. ‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant’, aldus Bergs.

‘Wij zorgen dat alles conversiegericht is, in de huisstijl van de klant.’

Tell, touch en sell. De heilige drie-eenheid mag inmiddels bekend verondersteld worden. ‘Dus bijvoorbeeld eerst jou een blog laten zien dat je interessant vindt, dan 2 dagen later nog een berichtje, weer 2 dagen later een berichtje met sollicitatietips, en pas daarna: zou dit iets voor jou zijn? Dan kun je hen vragen om een job alert aan te maken, of een andere conversie bewerkstelligen.’ En vergeet vooral ook de fase daarná niet, benadrukt hij. ‘De care-fase. Oftewel: hoe zorg je dat die kandidaat niet alleen enthousiast wordt, maar ook: enthousiast blíjft?’

Innovatie

Als liefhebber van innovatie is Bergs momenteel bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een inkijkje in hun keuken kunnen geven. Ook is zijn bedrijf, dat inmiddels 4 werknemers telt, aan het experimenteren met de Metaverse, waar je als kandidaat meteen interactie kunt krijgen met een bepaalde klant. Het past in de ambitie ‘een grotere rol te gaan spelen in Nederland, maar ook daarbuiten’.

Bergs is bezig met een VR-systeem, waarmee opdrachtgevers in 360 graden-video een kijkje in hun keuken kunnen geven.

Het scheelt dat vanuit Maastricht ‘Parijs dichterbij is’, zegt hij gekscherend. ‘Ja, als je naar Utrecht moet, dan ben je van hieruit wel even onderweg. Dus misschien gaan we ooit nog wel richting Eindhoven of zo. Maar voor nu is het oké. Ik kan veel via videoconferencing doen, en in Limburg en Brabant is ook nog genoeg te doen. Nee, we zijn nog lang niet klaar. Er zijn volgens mij nog heel wat organisaties die meer sollicitaties kunnen gebruiken…’

Lees ook