Zo weet schoenmerk vanHaren (met TikTok) succesvol jongeren te strikken

‘We zagen TikTok als een kans om een jongere doelgroep te bereiken’, vertelt Janne Verschuren, Teamlead Recruitment & Employer Branding bij vanHaren (foto links). De keuze voor het video-medium kwam voort uit de uitdaging om meer sollicitanten aan te trekken voor functies in de winkels, het support office en het logistieke centrum. ‘De gebruikers van TikTok passen perfect bij het profiel van onze potentiële medewerkers. Het platform biedt een laagdrempelige manier om te laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken.’

‘Content hoeft niet perfect te zijn; juist dat spontane en rauwe maakt het zo aansprekend.’

TikTok is inmiddels aardig verankerd in de bredere employer branding- en recruitmentstrategie van vanHaren. En dat vooral dankzij de grote toegankelijkheid, zegt Online Brand Marketeer Lotte Besse (foto rechts). ‘De kracht van TikTok zit in de authenticiteit. Content hoeft niet perfect te zijn; juist dat spontane en rauwe maakt het zo aansprekend. Het verlaagt de drempel om creatief te zijn en je verhaal te vertellen.’

@vanharen_schoenen

Come along! 🤩📸 Noëlle neemt je vandaag een dagje mee tijdens haar werkdag. #vanharen #vanharenschoenen

♬ TikTok, guitar and brass R&B(1407762) – ChillStars

 

Medewerkers in de hoofdrol

Een groot deel van de TikTok-content wordt samen met medewerkers gemaakt. Het team coördineert de campagnes en bewaakt de strategie, maar de inhoud ontstaat op de werkvloer. ‘Onze medewerkers spelen een centrale rol in de video’s’, legt Verschuren uit. ‘Dat maakt de content authentiek en versterkt de trots binnen het team. Medewerkers vinden het leuk om te laten zien waar ze werken, en dat enthousiasme werkt aanstekelijk.’

‘Herkenbare trends gecombineerd met een persoonlijke twist doen het eigenlijk altijd goed.’

Ook wordt regelmatig tijd gemaakt om ter plaatse content te creëren. ‘We bezoeken winkels om samen met de teams video’s op te nemen. Dat levert leuke content op en geeft ons ook inzicht in wat er speelt bij de medewerkers’, zegt Besse. Trends spelen een grote rol in de TikTok-strategie van vanHaren. Het team monitort voortdurend wat populair is op het platform en vertaalt dat naar eigen content. Verschuren: ‘Het succes van een video voorspellen blijft lastig, maar herkenbare trends gecombineerd met een persoonlijke twist doen het eigenlijk altijd goed.’

@vanharen_schoenen

Natuurlijk is Ferry ook een princess 👑🧚✨ #vanharen #vanharenschoenen #fyp #voorjou

♬ original sound – baby hilton

Beide vertellen lachend over content die altijd werkt: video’s met manager Ferry. ‘Het contrast van een oudere manager die meedoet aan een typische TikTok-trend, werkt geweldig. Het zorgt voor herkenbaarheid en een glimlach bij de kijker.’

Meer dan wervingskanaal

Voor vanHaren is TikTok meer dan alleen een wervingskanaal; het is ook een platform om de bedrijfscultuur uit te stralen. ‘We laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken’, vertelt Verschuren. Het meten van succes gebeurt via metrics zoals views, likes, reacties en organisch bereik. ‘De positieve reacties die we ontvangen, bevestigen voor ons dat we op de goede weg zitten.’

‘Dit draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. Vooral Gen Z vindt dat belangrijk.’

Natuurlijk vraagt het tijd om TikTok-content te maken, maar beiden zien het vooral als waardevolle investering. ‘Zo trainen we medewerkers om zich comfortabel te voelen voor de camera. Dat draagt bij aan hun persoonlijke ontwikkeling. Vooral Gen Z vindt dat belangrijk. Tegelijkertijd krijgen wij content die beter aansluit bij onze doelgroep’, legt Besse uit. vanHaren ziet dan ook nog volop mogelijkheden om TikTok verder te ontwikkelen als wervingskanaal. Verschuren: ‘We willen meer samenwerken met influencers en blijven experimenteren om nieuwe manieren te ontdekken waarmee we onze doelgroep kunnen bereiken.’

@vanharen_schoenen

Daniël is still running… 😂 #vanharen #vanharenschoenen #fyp #voorjou

♬ Running Funny – DJ EV

Tips voor wervingsprofessionals

Voor organisaties die TikTok willen inzetten voor recruitment, hebben Verschuren en Besse nog wel een paar belangrijke tips:

  1. Blijf authentiek: Laat je medewerkers een centrale rol spelen. Zijn zij trots en dragen ze dat uit, dan werkt dat aanstekelijk. Dat is oprechte content en precies waar jongeren blij van worden.
  2. Speel in op trends: Houd trends in de gaten en pas deze toe op een manier die bij jouw merk past.
  3. Durf te experimenteren: Niet elke video wordt een succes, maar door te proberen ontdek je wat werkt.
@vanharen_schoenen

Hopelijk is Jip blij met haar nieuwe schoenen. 😂👟 #vanharen #vanharenschoenen #fyp #voorjou

♬ origineel geluid – vanHaren Schoenen

Masterclass TikTok en social media

Wil je zelf leren hoe je TikTok succesvol kunt inzetten voor recruitment en employer branding? Meld je aan voor de Masterclass TikTok en social media van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 13 maart in Rotterdam. Tijdens deze sessie ontdek je hoe je effectieve content creëert, leer je alles over trends en meetmethoden, en krijg je praktische handvatten om direct aan de slag te gaan. Mis het niet!

Masterclass
@vanharen_schoenen

We kennen allemaal wel die eerste werkdag, toch? 😅😂#werkenbijvanharen #justkidding #vanharen #vanharenschoenen #fyp #voorjou

♬ Funny video “Carmen Prelude” Arranging weakness(836530) – yo suzuki(akisai)

Meer lezen?

‘Denk vooral niet dat het wel losloopt met de handhaving van de Wet DBA’

Wie een beetje het nieuws volgt, kan zomaar het idee krijgen dat het wel meevalt met de gevreesde handhaving van de Wet DBA (of eigenlijk: de handhaving op schijnzelfstandigheid). De verwachte paniek lijkt uitgebleven, en veel organisaties, waaronder zelfs de Belastingdienst zélf, gaan gewoon door met de inhuur van zzp’ers. Ja, de opdrachtenstroom droogt op, maar daarvan was eind vorig jaar al sprake. Maar verder? Ook vanwege het aangekondigde uitblijven van boetes lijken veel organisaties (én zzp’ers) zich momenteel niet al te veel zorgen te maken.

De pensioenclaim bij Booking liep op tot ruim 400 miljoen euro.

Ten onrechte, zo waarschuwde expert Evert Hondema op een recente ontbijtsessie van Werf& en EN HR solutions. Niet alleen zijn de mogelijke naheffingen groot én reëel, er spelen ook nog heel andere risico’s, die vaak onderschat worden. Mocht bijvoorbeeld blijken dat de zzp’er die je inhuurde als een schijnzelfstandige wordt aangemerkt, dan kun je van het pensioenfonds zomaar een pensioenclaim verwachten – met terugwerkende kracht. Andere situatie, maar bij Booking.com liepen de kosten daarvoor op tot ruim 400 miljoen euro, om maar een voorbeeld te noemen, bij Deliveroo kregen (ex-)zzp’ers na een arrest van de Hoge Raad ook plots recht op pensioenopbouw.

Oplopende pensioenbedragen

‘Als je als zzp’er kunt aantonen dat je eigenlijk werknemer bent geweest, dan kun je bij het bereiken van je pensioengerechtigde leeftijd aankloppen bij het pensioenfonds van jouw branche’, legt Hondema uit. ‘Pensioenfondsen mogen ook met terugwerkende kracht pensioenheffing bij de werkgever cq de opdrachtgever in rekening brengen, tegen de waarde die het nu heeft. Die bedragen kunnen erg oplopen. Ik denk dat je 100 keer liever de Belastingdienst op bezoek krijgt dan de pensioenfondsen.’

‘Ik denk dat je 100 keer liever de Belastingdienst op bezoek krijgt dan de pensioenfondsen.’

En de pensioenfondsen zijn niet eens het enige risico dat opdrachtgevers lopen, aldus Hondema. Ook de vakbonden (denk aan de Uber-zaak), de Arbeidsinspectie (zie H&M en YoungOnes) en het UWV letten goed op, stelde hij, en kunnen in die zin ook een risico vormen als een zzp’er bij nader inzien al die tijd toch als een werknemer blijkt te moeten zijn beschouwd. ‘Wie denkt dat het wel losloopt met de handhaving van de schijnzelfstandigen en de wetgeving omtrent loonheffingen, kan wel eens bedrogen uitkomen’, concludeert de deskundige dan ook.

Wake-up call

Hondema raadt organisaties die werken met zzp’ers aan om zich goed voor te bereiden op een eventueel bezoek van de Belastingdienst. ‘Als je dan geen strak verhaal hebt, en niet kunt aantonen dat je voldoende in duidelijk ondernemerschap met elkaar gewerkt hebt, dan kun je nat gaan. Je kunt de risico’s niet uitsluiten, maar zo goed mogelijk beheersen.’ Hij geeft ook de wake-up call dat je vooral niet te licht moet denken over de mogelijke naheffingen. ‘Dat je in 2025 géén boetes kunt krijgen, is misschien fijn nieuws. Maar vergis je niet: de mogelijke fiscale correcties, dat gaat vaak ook echt om heel veel geld.’

‘Juf Anke die 1 op 1 een zwangerschapsverlof vervangt; dat mag een zzp’er dus niet doen.’

Hij hoort momenteel veel onzin in de markt, zegt hij. ‘Van schijnzelfstandigheid is heus niet alleen sprake bij tarieven van 15 euro en duidelijke gevallen van uitbuiting. Het gaat bijvoorbeeld ook om het evident vervangen van mensen in loondienst. Dus ook juf Anke die 1 op 1 een zwangerschapsverlof vervangt, zonder dat je als school iets in de werksituatie aanpast; dat is gewoon loondienst, en mag je dus niet via een zzp’er laten doen.’ De bedoeling van beide partijen? Dat doet er voor de Belastingdienst niet toe. ‘De wet is de wet, en de Belastingdienst is niet de hoeder van de arbeidsmarkt, hebben ze zelf meermalen gezegd.’

Het is momenteel redelijk stil in de markt rondom de Wet DBA. Maar denk vooral niet dat het wel losloopt, waarschuwt Evert Hondema.

Personeelsbarbecue

Volgens Hondema moet je als opdracht- cq werkgever duidelijk kunnen aantonen dat je zzp’ers echt anders behandelt dan werknemers. Dat gaat verder dan alleen het bekende verhaal van het kerstpakket en de personeelsbarbecue. Het gaat er ook om: loopt iemand zelf risico? Gebruikt iemand zijn eigen bedrijfsmiddelen, zijn eigen laptop, en zijn eigen bedrijfskleding? ‘Dat gaat zelfs zover dat als je zzp-tekendocent bent, dat je dan zelf je papier en potloden voor je leerlingen moet meenemen, en die in principe niet van de school mag gebruiken.’

‘Een hulpmonteur of assistent-controller? Dan kun je in feite nóóit een zzp’er zijn.’

Hij pleit ervoor vooral ‘door de ogen van de Belastingdienst’ te leren kijken, onder meer verwijzend naar de website die de Rijksoverheid hierover gemaakt heeft. ‘Een hulpmonteur of assistent-controller? Dan kun je dus in feite nóóit een zzp’er zijn. Je moet namelijk aantoonbaar zelfstandig kunnen werken.’ Ook belangrijk: dat iemand zich niet hoeft te houden aan jouw arbeidstijden. En dat-ie bij de KvK staat ingeschreven voor het werk dat-ie voor jou gaat doen. ‘Huur je een timmerman in, maar staat hij ingeschreven bij de KvK als voetzoolreflextherapeut – een voorbeeld uit de praktijk -, dan zit je dus fout.’

Holistische weging

De Belastingdienst hanteert een ‘holistische weging‘, aldus Hondema. Dat betekent dat ze in de afweging ‘werknemer of ondernemer?’ alle aspecten zullen meewegen, zegt hij. ‘Wil je dat iemand als ondernemer wordt gezien, zorg dan op z’n minst dat je heldere doelen stelt, en dat hij of zij ook risico daarop loopt.’ Het is trouwens een misverstand dat de zzp’er zelf daarbij geen risico loopt, zegt hij. ‘Bij de afdeling Ondernemersbelasting zullen ze heus ook gaan kijken naar alle aftrekposten die ondernemers hebben opgevoerd, zoals de bedrijfsbus. Als je dan een vinkje ‘werknemer’ hebt gekregen, gelden die aftrekposten ineens niet meer.’

‘Als je een vinkje ‘werknemer’ hebt gekregen, gelden de aftrekposten als ondernemer ineens niet meer.’

Als zzp’er ben je dus niet zonder meer veilig, benadrukt hij. Tot 5 jaar terug kun je ook als (schijn-)zzp’er/ondernemer met naheffingen te maken krijgen, zegt hij. ‘Als blijkt dat je ten onrechte belastingvoordelen hebt genoten, van grijs kenteken tot BTW-verrekening, dan moet je die dus gewoon terugbetalen.’

Het is momenteel redelijk stil in de markt rondom de Wet DBA. Maar denk vooral niet dat het wel losloopt, waarschuwt Evert Hondema.

Risico’s beheersen?

Oké, de risico’s zijn dus reëel, voor zowel opdrachtgever als -nemer. Maar hoe kun je als inlenende organisatie nu de risico’s het beste beheersen? ‘Zorg dat de basis strak staat’, aldus Hondema. ‘Je hebt 9 jaar lang de tijd gehad om je hierop voor te bereiden. Als de Belastingdienst dus straks koffie komt drinken, zorg dan dat er geen gaten in je verhaal zitten. Ga in gesprek met de zzp’er en met de eventuele zzp-leverancier. ‘Iemand wil niet in dienst’ is geen excuus. En elke zzp’er vindt van zichzelf dat-ie ondernemer is. Maar daar gaat het dus helemaal niet om.’

”Iemand wil niet in dienst’ is geen excuus. En elke zzp’er vindt van zichzelf dat-ie ondernemer is.’

Hondema laat een LinkedIn-post zien: ‘Mijn opdracht bij gemeente X zit erop. ik wil al mijn collega’s hartelijk bedanken voor de mooie tijd. Ik heb heel veel geleerd en heel veel verschillende dingen gedaan’. ‘Hoe is het mogelijk?’, roept hij dan uit. ‘Collega’s? Veel verschillende dingen gedaan? Dan begrijp je het echt niet.’ Ander voorbeeld: hij stond recent voor een zaal vol bouwondernemers. Daar vroeg iemand hem: ‘Onze zzp’ers zijn lid van de personeelsvereniging, wat vindt u daarvan?’ ‘Het gaat al mis bij de eerste twee woorden”, antwoordde hij toen. ‘Onze zzp’ers? Dat kan natuurlijk niet. En de personeelsvereniging al helemáál niet.’

Eigen laskap

Hij vertelt over een groot bedrijf die momenteel ‘vol in de handhaving’ zit, omdat ze lassers via een zzp-constructie inhuurden, maar hen onder meer als opdrachtgever een laskap en lasmiddelen ter beschikking stelden. En dat mag niet, stelt Hondema. ‘Dat gaat echt om honderden mensen’, zegt hij. ‘Maar als je jezelf als las-ondernemer aanbiedt, dan gaat de Belastingdienst er vanuit dat je zelf wel een laskap hebt en die kunt meenemen naar een opdracht. Heb je dat niet, dan word je dus als werknemer beschouwd. Met alle gevolgen van dien.’

‘Zorg dat je werkt met zzp’ers die vindbaar zijn, dus die een eigen website hebben, een eigen logo, en actief zijn op sociale media.’

En dat betekent dus ook: zorg dat je werkt met zzp’ers die vindbaar zijn, dus die een eigen website hebben, een eigen logo, en actief zijn op sociale media. Check of ze bijvoorbeeld een fatsoenlijk zakelijk mailadres hebben, een geldige aansprakelijkheidsverzekering, een VOL-VCA en een geldig BTW-ID (VIES-check). ‘En let ook op met offertes van dienstverleners met daarin vaste tarieven voor iedere zzp’er, die bovendien het hele komende jaar gelden’, waarschuwt Hondema. ‘Er moet voor de zzp’er ruimte voor onderhandeling zijn.’ Ook helpt het om zzp’ers niet te laten meedraaien in collectieve faciliteiten, zoals opleidingen. ‘En doe je dat wel, stuur daarvoor dan bijvoorbeeld een aparte factuur.’

Het is momenteel redelijk stil in de markt rondom de Wet DBA. Maar denk vooral niet dat het wel losloopt, waarschuwt Evert Hondema.

De allerroodste vlag

Waar hij ook voor waarschuwt: bied zzp’ers niet zomaar aan om voortaan in loondienst te komen. Want daarmee erken je eigenlijk dat ze het hiervoor ook al waren, zegt hij. ‘Aansluitende voortzetting als zzp’er na een werknemerschap is de allerroodste vlag die je kunt bedenken.’ Maar het omgekeerde geldt ook, zegt hij. ‘Als je bijvoorbeeld zegt: we durven het niet meer aan om je als zzp’er in te huren, wil je (weer) in loondienst komen? Daarmee bevestig je eigenlijk dat je fout zit, en dat je dit ook wist.’

‘Het is behoorlijk hete soep die vandaag wordt opgediend.’

De belangrijkste boodschap van de bijeenkomst? Voor Geert-Jan Waasdorp, organisator en afsluitende spreker was het helder: ‘Vandaag is behoorlijk schrikken. Het is behoorlijk hete soep die vandaag wordt opgediend. Maar wat ik vooral meeneem is: zorg dat je nu serieus aan de slag gaat met Total Talent Management. Ga na niet alle zzp’ers ineens via een detacheringsconstructie inhuren. Dan schiet je jezelf, en de BV Nederland, in de voet. Maar denk liever na over hoe het allemaal ook kan. Dat is de positieve afdronk die ik heb van de afloop van het moratorium op de handhaving van de Wet DBA.’

Meer weten?

De voorgenomen handhaving van de Wet DBA zorgt op dit moment voor veel (juridische) vragen en uitdagingen. En hoe verhoudt zich dit tot grip op externe inhuur, total talent management, regie op skills en strategische personeelsplannen? Schuif op vrijdag 31 januari aan bij onze exclusieve ontbijtsessie en laat je informeren door Evert Hondema, dé juridische expert op het gebied van de wet DBA.

Ontbijtsessie

De voorgenomen handhaving van de wet DBA zorgt op dit moment voor veel (juridische) vragen en uitdagingen. En hoe verhoudt zich dit tot grip op externe inhuur, total talent management, regie op skills en strategische personeelsplannen? Schuif aan bij onze exclusieve ontbijtsessie en laat je informeren door Evert Hondema, dé juridische expert op het gebied van de wet DBA. En ga met ‘peers’ in gesprek over hun aanpak na 1 januari en er praktische handvatten en waardevolle inzichten uit de markt worden gedeeld

Roeland van Laer: ‘Total Talent Management is méér dan een strategie, het is een mindset’

In de praktijk is het vaak best lastig, weet hij. Een recruiter die mensen aanneemt voor vaste functies, en een recruiter die zich richt op inhuur van tijdelijke rollen: het laat zich moeilijk in één persoon verenigen. Toch is zo’n geïntegreerde aanpak hard nodig, zegt Roeland van Laer in de nieuwste aflevering van de Monkey Rock-podcast. ‘Je moet verder kijken dan de vacature van vandaag’, zegt hij. ‘Het gaat om de vaardigheden die je nodig hebt om over 5 of 10 jaar succesvol te blijven’, aldus de partner bij adviesbureau Labor Redimo, die ook bekend is als auteur van boeken als Het Einde van HRM en De Talentenjungle.

Total Talent Management is meer dan een strategie’, zegt Roeland van Laer in de podcast. ‘Het is een mindset waarin je talent en capaciteit op lange termijn structureel verbindt met de organisatiedoelen.’ Omdat het gaat om de hele organisatie, kan HR dit ook nooit alleen, stelt hij. ‘Finance, inkoop en lijnmanagers moeten samen verantwoordelijkheid nemen om talent duurzaam in te zetten.’ Zulke samenwerking is volgens hem cruciaal om ‘een holistische aanpak’ te realiseren waarin contractvormen minder centraal staan en talentbehoeften van de organisatie leidend zijn.

Onder één paraplu

Roeland van Laer gaf een inkijkje in zijn werk bij organisaties zoals Alliander, waar hij al vroeg de principes van Total Talent Management toepaste. Door inhuur, werving en loopbaanadvies onder één paraplu te brengen, werden daar dwarsverbanden gelegd die voorheen onbenut bleven. ‘In de technieksector weet je vaak lang van tevoren welke projecten eraan komen. Dit biedt kansen om op tijd te werven, te plannen en op te leiden’, vertelt hij. Dan wordt Total Talent Acquisition volgens hem dus vanzelf méér dan alleen werving, en kom je op Total Talent Management uit.

‘In de techniek weet je vaak lang van tevoren welke projecten eraan komen. Dit biedt kansen om op tijd te werven, te plannen en op te leiden.’

‘Om het nog wat ingewikkelder te maken: als je daaroverheen de deken van Total Workforce Management legt, dan ga je dus niet alleen sturen op de mensen die flex en vast voor je werken, maar kijk je bijvoorbeeld ook naar je uitbestede diensten. Want heel veel bedrijven werken met engineeringbureaus of IT-bedrijven, of hebben ook werkzaamheden geoutsourcet. Maar eigenlijk is dat ook nog steeds werk wat gedaan moet worden voor een organisatie.’

A.I. en data

Volgens Roeland van Laer spelen data een sleutelrol bij het begrijpen van arbeidsmarkttrends en het plannen van de benodigde workforce. Bij Labor Redimo werkt hij daarom aan datagedreven oplossingen om strategische workforce-planning naar een hoger niveau te tillen. ‘Met de juiste data kun je skills gaps identificeren, scenario’s plannen en proactief inspelen op veranderingen’, legt hij uit in de podcast.

‘Met de juiste data kun je skills gaps identificeren, scenario’s plannen en proactief inspelen op veranderingen.’

Artificial Intelligence is daarbinnen volgens hem de katalysator. ‘A.I. kan helpen bij het voorspellen van trends en het optimaliseren van talentinzet. Het is een hulpmiddel dat processen niet alleen sneller maakt, maar ook slimmer.’ Hij noemt daarbij specifieke toepassingen, zoals het in kaart brengen van toekomstige capaciteitsbehoeften en het ondersteunen van strategische besluitvorming. Maar, benadrukt hij ook: ‘Zonder data geen Total Talent Management. Ik vind dat HR daar echt een belangrijke rol in moet spelen. Zonder sterke HR-stem in de directie blijft TTM vaak een prioriteit die wordt uitgesteld.’

De belangrijkste 5 takeaways

  1. Strategische focus: ‘Talentmanagement vereist een langetermijnstrategie die verder gaat dan het invullen van vacatures. Kijk naar vaardigheden en capaciteiten die je in de toekomst nodig hebt, en werk daar gericht naartoe.’
  2. Samenwerking over afdelingen heen: ‘Succesvol implementeren van Total Talent Management vraagt om het doorbreken van interne silo’s. HR, finance, inkoop en lijnmanagers moeten samenwerken om een gedeelde verantwoordelijkheid te creëren voor talent en capaciteit.’
  3. Datagedreven aanpak: ‘Data bieden inzicht in trends en helpen je anticiperen op toekomstige capaciteitsbehoeften. Zonder data werk je in het donker.’
  4. A.I. als hulpmiddel: ‘A.I. versnelt processen en helpt strategische beslissingen te nemen. Het kan bijvoorbeeld skills gaps voorspellen en de inzet van talent optimaliseren.’
  5. Durf te experimenteren: ‘Start klein en wees niet bang om nieuwe methodieken uit te proberen. Begin bijvoorbeeld met een pilot gericht op een specifieke doelgroep.’

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek hoe Roeland van Laer denkt recruitment en talentmanagement naar een hoger niveau te kunnen tillen. Perfect voor recruitment leaders die strategisch talentmanagement willen implementeren.

Lees en luister ook:

Hoe DHL Express de rode loper weet uit te leggen voor de best passende kandidaten

Sollicitatiebrieven? Cv’s? Als je op zoek bent naar koeriers betekent het allemaal weinig, ontdekte Lonneke Schagen-Eelman al snel, toen ze 2,5 jaar geleden als Head of total talent acquisition and employer branding aan de slag ging bij het bekende roodgele DHL Express. Maar ja, hoe kun je dan wel de juiste koeriers selecteren? Een tijdje verlaagde het bedrijf de sollicitatiedrempel tot alleen maar een telefoonnummer achterlaten. Maar dat bleek toch ook niet de oplossing: arbeidsintensief, en bovendien weinig selecterend. Dat zou dus anders moeten kunnen, besloot Schagen-Eelman.

‘We waren echt op zoek naar: waarom is die ene koerier nou gelukkiger bij ons, en waarom de andere ergens anders?’

Deze week zal ze op het Blue Collar- en Volumerecruitment Event van Werf& vertellen over de oplossing die uiteindelijk enkele maanden geleden gevonden werd. En wel: de gamified assessments van Equalture. ‘We waren op zoek naar een efficiënter proces’, vertelt ze, als voorproefje op haar optreden op het Werf&-podium. ‘Je kunt koerier zijn op veel verschillende plekken. We waren echt op zoek naar: waarom is die ene koerier nou gelukkiger bij ons, en waarom de andere ergens anders? Kunnen we van die gelukkige collega’s een soort blauwdruk maken waardoor we op zoek konden gaan naar een ander soort sollicitanten?’

Behoorlijk verloop

Als echte volumespeler had DHL Express te maken met een behoorlijk verloop, vertelt de recruitmentmanager. ‘Mensen die vaak al binnen een jaar, of soms zelfs al binnen 3 maanden vertrokken zijn. Dat is zó zonde, ook omdat we wel in ze investeren met onder meer twee weken onboarding en training. Dat verloop is eigenlijk altijd ongewenst. Verloop is een van onze duurste problemen als organisatie. De businesscase om daar op deze manier iets aan te doen ziet er dus gewoon heel positief uit; je verdient de investering in no time terug.’

Voorheen deed DHL Express de selectie van koeriers vooral aan de hand van meerdere sollicitatiegesprekken en een rijtest. ‘Maar het blijft in een gesprek toch moeilijk te ondervangen of iemand bij de organisatie past en lang zal blijven’, aldus Schagen-Eelman. ‘We zijn ook wel een ander koeriersbedrijf dan andere. Mensen hebben bij ons veel meer administratieve handelingen, zoals betalingen of douanepapieren. En gemiddeld meer pick-ups in de route. Met de games die we nu gebruiken kunnen we veel beter testen of mensen daarbij passen, of de fit er is.’

Rode loper

Alle kandidaten bij DHL Express krijgen nu eerst een uitnodiging om mee te doen aan een aantal games, die in totaal 10 tot 15 minuten in beslag nemen. Daaruit komen drie mogelijke scores: van low fit tot medium fit tot uiteindelijk high fit. ‘Voor de mensen die high fit zijn, leggen we vervolgens echt de rode loper uit’, vertelt ze. ‘Die zie je als recruiter meteen ‘s ochtends in je mailbox, en dan kun je meteen actie ondernemen. Dat heeft het proces enorm versneld. Het snelste is tot nu toe iemand die ‘s ochtends had gesolliciteerd, en ‘s middags al een baan had. Daar ging vroeger veel meer tijd overheen.’

Ook de mensen die op basis van de games een oordeel medium fit of low fit krijgen, hoeven echter niet meteen te vrezen voor een afwijzing, benadrukt ze. ‘Dan kijken we of er voor iemand ergens anders in de organisatie wel een plek is waar ze beter zouden passen. En bij de medium fit kijken we welke competenties mensen hebben die passen bij ons gestelde profiel, en gaan we op basis daarvan het gesprek aan.’

Leuke bijvangst

Dat levert meteen de ‘leukste bijvangst’ van de nieuwe inrichting van het proces op, zegt ze. ‘De hiring managers zeggen dat ze nu veel betere gesprekken hebben met kandidaten. Ze hoeven geen cv meer langs te lopen, maar kunnen echt doorvragen op de talenten van mensen. De sollicitatiegesprekken worden ook als veel beter ervaren. En we krijgen ook andere profielen binnen, doordat we nu bijvoorbeeld echt niet meer kijken naar leeftijd van kandidaten. Dat probeerden we natuurlijk hiervoor ook niet te doen, maar nu kan het ook echt niet meer – de assessments zijn in die zin volledig anoniem en het proces dus bias-vrij.’

Hiring managers hoeven nu geen cv meer langs te lopen, maar kunnen echt doorvragen op de talenten van mensen.’

Om te zoeken welke overeenkomsten de goede presteerders hebben, zijn eerst de huidige koeriers gevraagd de games ook te spelen. Op basis daarvan is bepaald welke factoren doorslaggevend zijn. Doordat nu steeds weer nieuwe data worden toegevoegd leert het systeem steeds meer. Zo vertelt Schagen-Eelman dat ze in de nabije toekomst ook nog wil gaan kijken of ze kan ontdekken welke factoren de mate van verzuim bepalen. ‘En wat ook leuk is: eerst vroegen we aan onze hiring managers welke competenties zij heel belangrijk vinden. Maar dat belang bleek dan bijvoorbeeld helemaal niet uit de cijfers. Zo maken we de selectie ook eerlijker.’

Nauwelijks drop-out

Sinds de start in oktober zijn inmiddels al enkele duizenden sollicitanten door de nieuwe procedure heengegaan. Het is natuurlijk nu nog te vroeg om te zeggen of dat ook al daadwerkelijk heeft geleid tot een lager verloop. Maar volgens Schagen-Eelman zijn de eerste resultaten al bijzonder positief. ‘Kandidaten reageren er in elk geval al heel goed op. Het heeft niet geleid tot een stijging van de drop-out in het proces. En ik hoor ook van de hiring managers dat ze heel tevreden zijn over de mensen die op deze nieuwe manier zijn binnengekomen. Vooralsnog ben ik er dan ook heel trots op en heel blij mee.’

Meer weten?

Lonneke Schagen-Eelman vertelt op 23 januari tijdens het Blue Collar- en Volumerecruitment Event van Werf& samen met Charlotte Melkert (Equalture) meer over de uitdagingen van volumerecruitment voor DHL Express. Hoe bepaal je welke competenties nodig zijn voor een rol? Hoe meet je snel en eerlijk of een kandidaat past? En hoe gebruik je de data van hires om steeds slimmer te worden? Schrijf je dus nu snel in!

Blue collar en volumerecruitment

Lees ook

Hoe CSU Total Care elk jaar bijna 100.000 sollicitanten trekt (maar toch nog wel wat uitdagingen heeft)

Als je het hebt over volumerecruitment, dan heb je aan schoonmaakorganisatie CSU en diens ‘talentmanager’ Alexander Duijmelinck een goede. Ga je met hem in gesprek, dan schieten de duizelingwekkende aantallen al snel over tafel. Zoals de 95.000 sollicitanten (!) die moederorganisatie Total Care elk jaar weet te krijgen, dan wel voor huishoudelijke hulp-organisatie Tzorg of professionele thuis-schoonmaker Zizo, dan wel voor CSU, dat als het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland op zo’n 15.000 locaties actief is.

‘De juiste kandidaten bereiken is kostenefficiënter en zorgt voor minder teleurstelling bij kandidaten.’

Als verantwoordelijke voor recruitment zou je misschien denken dat Duijmelinck heel blij is met die grote aantallen sollicitanten die hij krijgt. En dat is hij ook zeker wel, maar liever ziet hij het aantal kandidaten teruglopen, zo zal hij ook volgende week vertellen op het Blue Collar- en Volumerecruitment Event van Werf&. ‘Ons doel is namelijk niet zoveel mogelijk kandidaten bereiken’, zegt hij. ‘De uitdaging is vooral: de juiste kandidaten te bereiken. Dit is kostenefficiënter en zorgt voor minder teleurstelling bij kandidaten, omdat we dan ook minder kandidaten hoeven af te wijzen.’

De rol van data

Als bedrijfsvisie heeft CSU Total Care ‘de mens voorop’ geformuleerd. Hij wil zijn publiek op het evenement van volgende week graag meegeven hoe die visie vertaald is naar het ondernemingsplan en het EVP van de organisatie. ‘Ondanks alle robotisering en digitalisering blijft schoonmaak natuurlijk een arbeidsintensieve branche. Met ‘de mens voorop’ laten we zien dat we de medewerker centraal stellen.’ Maar ook data spelen een grote rol, zegt hij. ‘Goede data-analyse helpt je enorm de juiste beslissingen te nemen. Met data kun je veel processen verbeteren door de grootste knelpunten inzichtelijk te maken en als eerste aan te pakken.’

‘Laat je in je keuzes niet leiden door de vele tooling die beschikbaar is.’

Laat je in je keuzes niet leiden door de vele tooling die beschikbaar is, maar zorg dat je het ideale recruitmentproces voor jouw organisatie scherp krijgt, adviseert hij. ‘Zoek dan daar de oplossingen bij die de werkzaamheden sneller en beter maken.’ De grootste uitdagingen op het gebied van volumerecruitment? Dat zijn er 3, zegt hij. ‘Ten eerste is dat dus: zorgen dat we het juiste aantal kandidaten ook in de toekomst weten te verleiden om bij CSU te solliciteren. Een tweede zit in de 15.000 locaties waar we actief zijn. Onze medewerkers hebben vaak een lage reisbereidheid, vooral voor locaties in meer landelijke gebieden is dat een uitdaging.’

De derde grote uitdaging ligt op het gebied van parttime werken, merkt hij. ‘Zeker in de afgelopen jaren met oplopende kosten door inflatie merken we dat veel medewerkers meer uren willen werken. Het goed combineren van werkaanbod en behoeften van medewerkers en kandidaten is een uitdaging die altijd terugkomt. Dit speelt op het moment van solliciteren en ook als medewerkers al langer in dienst zijn en beter in beeld hebben wat de werkzaamheden echt zijn. Pas dan kunnen ze goed inschatten hoe en waar ze meer willen werken.’

Processen optimaliseren

Bij al die uitdagingen helpen data om de processen te optimaliseren, legt Duijmelinck uit. ‘We analyseren data van processen en processtappen en gebruiken deze input om kleine verbeteringen door te voeren of processen opnieuw te ontwerpen. Voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment werken we heel datagedreven. Voor recruitment hebben we bijvoorbeeld uitgebreide dashboarding, waarmee we landelijke data met een klik in beeld hebben en waarmee we ook kunnen focussen op een specifieke locatie, indien gewenst. Elke dwarsdoorsnede is inzichtelijk voor het gehele recruitmentproces.’

‘We gebruiken technologie om het voor sollicitant en medewerker eenvoudiger, sneller en duidelijker te maken. Dát is het doel.’

Veel winst is behaald door behalve de juiste tooling ook vooral de juiste partijen als partners te kiezen, zegt hij. ‘Onze strategische partnerships zorgen er niet alleen voor dat we de juiste data beschikbaar hebben, maar ook dat onze leveranciers proactief meedenken voor de korte en lange termijn. Belangrijk voor ons is dat we niet alle data als harde doelstelling naar de operatie brengen, maar juist willen kijken hoe we gedrag kunnen verbeteren met als doel daarmee betere resultaten te halen. We gebruiken data en technologie om het voor sollicitant en medewerker eenvoudiger, sneller en duidelijker te maken. Dát is het doel.’

Chatbot en persoonlijke touch

Innovatie is een belangrijk thema voor CSU, zegt hij. ‘We proberen de kracht van mens en techniek te combineren in onze dienstverlening. Dit doen we ook voor recruitment. We hebben de afgelopen tijd uitvoerig getest hoe we ons recruitmentproces willen invullen. We vinden het belangrijk daar ook de juiste technologie snel bij te adopteren. En dan ook in die volgorde. Een voorbeeld hiervan is de inzet van bijvoorbeeld een chatbot als verbetering op onze Whatsapp-communicatie zoals we die nu inzetten. Met de huidige mogelijkheden van chatbots combineren we snelheid met de persoonlijke touch die we als CSU belangrijk vinden.’

‘We zien dat in 2024 het aantal werkzoekenden binnen onze doelgroep is afgenomen.’

Op de veranderende arbeidsmarkt staat ‘krapte’ vaak centraal. Zo ook bij CSU, zegt Duijmelinck. ‘We zien in 2024 dat het aantal werkzoekenden binnen onze doelgroep is afgenomen. We zien daar ook voor de toekomst een grote uitdaging. Daarom vinden we het belangrijk om relevant te blijven. Dat betekent meer dan een passende baan kunnen bieden qua uren en salaris. Dat betekent dat je werkinhoud wil bieden waar iemand gelukkig van wordt, en waar iemand zich kan ontwikkelen in de richting die hij/zij wil binnen de gewenste kaders van de medewerker. Dan bied je in mijn ogen een passende oplossing.’

Meer weten?

Alexander Duijmelinck vertelt op 23 januari tijdens het Blue Collar- en Volumerecruitment Event van Werf& meer over de uitdagingen van volumerecruitment voor schoonmaaktalent. Hoe hou je de bezetting op orde bij ruim 15.000 locaties met specifieke eisen, werktijden of extreme piekmomenten? Hoe zorg je ervoor dat de bezetting op orde blijft in een branche waar 100% levering wordt geëist? En hoe zet je ‘de kandidaat centraal’ in je procesinrichting en dagelijks handelen van alle collega’s?

Blue collar en volumerecruitment

Gusta Timmermans: ‘De echte kracht van A.I. zit in het voorspellen van toekomstige behoeften’

Zodra het gaat over Total Talent Management denken veel mensen nog dat het gaat om het integraal benaderen van de vraag naar vast en flex. Maar volgens Gusta Timmermans draait het eigenlijk om iets heel anders. ‘Het gaat erom dat je niet alleen kijkt naar vaste en flexibele contracten, maar naar de levensfase van mensen’, zegt ze in een gloednieuwe aflevering van de Monkey Rock-podcast van én voor recruitment leaders. ‘Welke behoeften hebben ze? Welke contractvorm past daarbij? Dat bepaalt de manier waarop je talent aantrekt en behoudt.’

‘Het gaat erom dat je niet alleen kijkt naar vaste en flexibele contracten, maar naar de levensfase van mensen.’

Met meer dan 30 jaar ervaring in verschillende rollen, waaronder global head of talent acquisition bij ING en founder van Recruitment Builders geldt Gusta Timmermans in Nederland als autoriteit op het gebied van recruitment en talentmanagement. In de podcast zegt ze dat Total Talent Acquisition (TTA) de basis vormt voor Total Talent Management (TTM). ‘Een geïntegreerde aanpak waarbij strategische personeelsplanning, employer branding en recruitment samenkomen. Zonder dit fundament kun je niet verder.’

Targeted Talent Management is de toekomst

Maar de toekomst ligt volgens Timmermans bij wat ze ‘Targeted Talent Management’ noemt. Deze visie gaat verder dan traditionele recruitmentstrategieën. Het benadrukt een holistische benadering waarin flexibiliteit, diversiteit en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Want ook behoud is daarvan een belangrijk onderdeel, zegt ze. ‘Behoud is het nieuwe goud. We investeren zoveel in het aantrekken van mensen, maar vergeten vaak om hen daarna vast te houden.’

‘We investeren zoveel in het aantrekken van mensen, maar vergeten vaak om hen daarna vast te houden.’

Dit vraagt volgens haar om een sterke focus op engagement, interne mobiliteit en het waarmaken van de werkgeversbelofte. Veel organisaties zeggen dat je bij hen je kunt ontwikkelen, maar we horen ook vaak dat daar in de praktijk geen tijd voor is. Dan verlies je geloofwaardigheid’, waarschuwt ze.

Datagedreven keuzes

Een andere pijler in Timmermans’ aanpak is het gebruik van data en technologie. ‘Datagedreven werken helpt je om strategische keuzes te maken. Het geeft inzicht in wie je nodig hebt, welke skills ontbreken en hoe je daarop kunt anticiperen’, legt ze uit. A.I. speelt hierin voor haar een belangrijke rol. Volgens Timmermans bevinden we ons nog aan het begin van de mogelijkheden die A.I. biedt. We zien nu al tools zoals vacatureoptimalisatie en doelgroepanalyses. Maar de echte kracht van A.I. zit in de strategische workforce planning en het voorspellen van toekomstige behoeften.’

De echte kracht van A.I. zit niet in doelgroepanalyses of betere vacatures, stelt Gusta Timmermans in een nieuwe aflevering van de Monkey Rock-podcast. 'De echte kracht zit in strategische workforce planning en het voorspellen van toekomstige behoeften.'

Gusta Timmermans hekelt in de podcast de vaak halfslachtige aanpak van interne mobiliteit. ‘Veel bedrijven zetten een vacature twee weken op intranet en kijken daarna extern. Dat is geen echte interne mobiliteit’, benadrukt ze. In plaats daarvan pleit ze voor een strategische benadering waarbij interne kandidaten serieus worden overwogen. ‘Mensen willen groeien binnen hun organisatie. Als je ze geen kansen geeft, vertrekken ze.’ Een praktische aanbeveling: 20% van de vacatures zou je intern moeten invullen, zegt ze. ‘Dit versterkt loyaliteit en benut de investering in bestaande medewerkers.’

Recruitment is van iedereen

Een ander inzicht dat ze in de podcast benadrukt is dat recruitment niet langer moet worden gezien als exclusieve taak van de HR- of zelfs de recruitment-afdeling. ‘Het begint bij de strategie van de organisatie. Waar wil je naartoe? Wat voor mensen heb je daarvoor nodig?’ HR kan hierin faciliteren, maar de hele organisatie moet betrokken zijn, benadrukt ze. ‘Recruitment is niet van HR alleen, maar van iedereen. Managers, teams en HR moeten samenwerken om de juiste mensen aan te trekken en te behouden. Alleen zo kun je echt meters maken’, zegt ze.

5 take-aways

  1. Van TTA naar Targeted Talent Management. Traditionele recruitmentstrategieën zijn niet voldoende. Richt je op levensfases en flexibiliteit in plaats van alleen contractvormen. Dit zorgt voor een toekomstbestendig talentmanagementsysteem.
  2. Behoud is het nieuwe goud. Het binnenhouden van talent is net zo belangrijk als het aantrekken ervan. Dit vraagt om een sterke focus op engagement, interne mobiliteit en het waarmaken van je werkgeversbelofte.
  3. Maak datagedreven keuzes en benut A.I. Inzichten in skills gaps, doelgroepanalyses en workforce planning zijn cruciaal voor succes in recruitment en talentmanagement. A.I. biedt de mogelijkheid trends te voorspellen en proactief te handelen, van vacatureoptimalisatie tot strategic workforce planning.
  4. Zet minimaal 20% van de vacatures open voor interne kandidaten. Interne mobiliteit moet strategisch worden aangepakt. Timmermans pleit voor een eerlijk proces waarbij interne medewerkers gelijke kansen krijgen, zodat ze zich gewaardeerd voelen en niet vertrekken.
  5. Recruitment is een teameffort. Recruitment is niet alleen een HR-taak. Het succes hangt af van samenwerking tussen managers, teams en HR, met een gedeelde focus op organisatiedoelen en talentstrategie. De verantwoordelijkheid voor aantrekken en behoud van talent ligt bij de hele organisatie, niet alleen bij HR.

Meer weten?

Benieuwd naar de volledige inzichten en inspiratie? Luister de Monkey Rock-podcast, van én voor recruitment leaders met Tjesca Honnef-Kuytenbrouwer en Geert-Jan Waasdorp, en ontdek hoe Gusta Timmermans denkt recruitment en talentmanagement naar een hoger niveau te kunnen tillen. Perfect voor recruitment leaders die strategisch talentmanagement willen implementeren.

Lees en luister ook

De Trendsessies 2025 (6/6): ‘Ik denk dat wij als branche heel veel kandidaten verbrassen’

Als je in de vorige eeuw een vacature had, zette je die in de krant en wachtte je geduldig tot je sollicitaties kreeg. Maar die tijd is niet meer. Nadat het traditionele proces eerst online werd vertaald met jobboards die de papieren vacatures van weleer op een scherm doorzoekbaar maakten, is het aantal mogelijkheden tegenwoordig legio. Net als het aantal businessmodellen eromheen. Hoe hierin nog je te onderscheiden en toegevoegde waarde te leveren? Zeker in tijden van A.I.? Daarover ging recent een flink aantal spelers in dit domein het (soms gepeperde) gesprek aan, in het kader van de Trendsessies 2025. Hierbij een klein voorproefje, aan de hand van één quote, van elk van de deelnemers. ‘Ik zie dat wij als recruitmentmarkt nog heel veel kandidaten verbrassen. Duizenden per maand.’

‘Volgens mij willen jonge mensen graag gevonden wórden. Maar naar de website gaan om zelf vacatures te zoeken? Dat wordt steeds minder.’

Rob Brouwer, CEO Jobrapido (tafelvoorzitter): ‘Volgens mij willen jonge mensen graag gevonden wórden. Wij sturen miljoenen notificaties uit naar onze database met voor hen relevante vacatures. Je ziet: dan solliciteren ze nog wel. Maar naar de website gaan om zelf vacatures te zoeken? Dat wordt steeds minder.’

Emilie de Haes, Head of PFP Global Marketplace bij CareerBuilder + Monster (tafelvoorzitter). ‘Wij zien ook dat de markt steeds meer performance-gedreven wordt. De steen daarbij is wel dat je ook de eigen organisatie doorlopend moet blijven overtuigen te bewegen van product- naar oplossingenverkoop. Dat is soms lastig. Maar we hebben hier al heel veel mooie stappen in gezet, en daar gaan we in 2025 natuurlijk mee door.’

‘Je moet ook je eigen organisatie blijven overtuigen te bewegen van product- naar oplossingenverkoop. Dat is soms lastig.’

Feije Booster, Director of Sales & Partnerships Brockmeyer: ‘Wij leven van sollicitaties, dat is immers de vraag van onze klanten. Dus onze grootste opgave is ervoor te zorgen dat de kandidaat op die markt tijdelijk actief is.’

Bram van de Bunt, CEO Werkzoeken.nl: : ‘Ik denk dat technologie altijd moet voortkomen uit wat klanten willen, en wat kandidaten willen. Door met hen te praten begrijp je wat ze willen. De jobseeker stuurt de richting. En dan zie je bijvoorbeeld dat de concentratieboog van werkzoekenden steeds korter wordt, terwijl werkgevers nog steeds ellenlange vacatureteksten schrijven. Dan is het aan ons om daarop aan te passen.’

Wessel Boekschooten, Team Lead Recruitment Marketing Cowboys: ‘Ik denk bijvoorbeeld dat we over 5 tot 10 jaar niet alleen steeds meer relevante, maar ook volledig naar de kandidaat gepersonaliseerde vacatures gaan zien.’

‘Ik denk dat we over 5 tot 10 jaar volledig naar de kandidaat gepersonaliseerde vacatures gaan zien.’

Mitchel van Boven, Regional Sales Manager Benelux & Nordics Jobrapido: ‘Natuurlijk zegt iedereen dat de werkzoekende centraal staat. Maar de macht en invloed liggen toch echt bij de techpartijen. Zij hebben de data en het bereik. En als zij niet meewerken, gebeurt er weinig.’

Wouter van Neer, Sales Director Benelux Staffing en RPO Indeed: ‘Ik hoor iedereen in deze branche al jaren zeggen: de database is het goud dat we in huis hebben. Maar ik zie het in de praktijk nooit gebeuren. Dit is het grootste probleem voor elke uitzender. Slechts 1% van de kandidaten is actief. Maar dat is toch waar recruiters zich elke keer op richten.’

‘De komende 30 jaar zitten we in deze markt nog wel goed, denk ik, als we verbinding met de kandidaat weten te maken.’

Caroline Pols, oprichter UP in Business: ‘De grote pensioengolf komt eraan. De komende 30 jaar zitten we in deze markt dus nog wel goed, denk ik, als we verbinding met de kandidaat weten te maken.’

Lars Evers, co-founder en CCO Jellow: ‘Het gaat steeds meer van transactioneel naar relationeel. Maar daarvoor moet je dus wel veel meer van die kandidaat willen weten. En die kandidaat wil op zijn beurt ook steeds meer weten. Het wordt steeds minder cv’s schuiven. Helaas snappen nog lang niet alle recruiters dit even goed. Die zitten vaak nog heel erg vast in het transactioneel denken.’

‘Het wordt steeds minder cv’s schuiven. Helaas snappen nog lang niet alle recruiters dit even goed.’

Peter Woudenberg, managing partner Jobmatix: ‘Als organisatie moet je meegaan in die nieuwe situatie. Wij adviseren klanten ook altijd: ga nou niet alleen op dat solliciteren zitten, maar denk ook aan: ga eerst eens met die kandidaat een kop koffie drinken. Ik zie nog te weinig dat organisaties bereid zijn zich aan de doelgroep aan te passen.’

Meer weten?

Benieuwd naar wat ze allemaal nog meer te zeggen hebben? Download hier de Trendsessies 2025, met meningen en visies van zo’n 50 specialisten in employer branding, recruitmenttechnologie, recruitment marketing, de flexbranche, start-ups, en algemene arbeidsmarktexperts, in een prachtig opgemaakt boekje.

Trendsessies 2025

De Trendsessies 2025 (5/6): ‘Heel gek dat ondanks alle tech het proces voor de kandidaat nog steeds zo slecht is’

Innovatie genoeg in de Nederlandse recruitmentmarkt. De ene na de andere start-up belooft een beter en succesvoller proces. Maar waar blijft de revolutie? Of gaat de verandering toch eerder stapsgewijs? Aan de keukentafel van Werf& gingen oprichters van diverse A.I.-start-ups en experts daarover recent het gesprek aan, in het kader van de Trendsessies 2025. Hierbij een klein voorproefje, aan de hand van één quote, van elk van de deelnemers. ‘Ik merk dat veel technieken toch nog altijd gestoeid zijn op een overvloed aan sollicitanten.’

Roderick Bronzwaer, CTO In2Dialogue (tafelvoorzitter): ‘Het gaat natuurlijk niet alleen om werving & selectie, maar ook om learning & development. Eigenlijk de hele talentcyclus. Ik ben bijvoorbeeld ook nog geen bedrijf tegengekomen die de operational exit heeft geautomatiseerd. Of performance management via A.I. doet.’

Mitch Gielen, oprichter Nutzy, by Purple Squirrel Effect: ‘De arbeidsmarkt-oriëntatie van Gen Z vindt 100% plaats op TikTok, en voor retail ook nog wel op Snapchat. Dus daar zul je ook moeten zijn. Je kunt wel janken dat je geen kandidaten kunt vinden, maar als je niet wil vernieuwen zal dat altijd zo blijven.’

Claudia Baijens, Head of International Expansion TestGorilla: ‘Even terug naar assessment. We zitten wel met de vraag: hoe balanceer je tussen de 2% die cheat, en de ruime meerderheid die dat niet doet? Met proctoring en zo creëer je best een hoge drempel. Daarbij: ik zou het niet erg vinden als mijn kandidaten ChatGPT gebruiken in hun assessment, als ze dat in hun nieuwe baan ook mogen. Het gaat erom: in hoeverre komt het dichtbij wat je ook in de praktijk gaat doen? Het doet mij ook altijd denken aan de wiskundeleraren die in de jaren 60 de straat opgingen om zich te verzetten tegen de rekenmachine.’

Radboud van Hal, directeur Human Capital Group: ‘Ik ben wel bang voor een contenttsunami. Er komt zóveel op je af. Wat is dan de logische reactie? Wegrennen. Als A.I. zoveel content automatisch gaat genereren, denk ik dat kandidaten een deurtje dicht doen. En hoe vind je dan die kandidaat als die zich afsluit?’

Daan Huisman, co-founder Recruitment Tech Masters: ‘De technologie gaat zoveel harder dan je zelf ooit kunt snappen. Het gaat erom dat je moet kunnen uitleggen wat je ermee kunt en wat het precies doet.’

Maarten Westerduin, oprichter The Talentpool Community: ‘In de eerste weken na de introductie van de LLM’s, kreeg ik mailtjes met: ‘Dit zijn de 8 beste A.I.-tools die je moet kennen’. Een week later ging het om de beste 50 tools, nog een week later om de beste 100. En zo voorts. Maar ik denk dat het zich uiteindelijk wel uitkristalliseert in een stuk of 3, 4. En dat we dan pas ook echt de voordelen gaan zien.’

Ronald van Driel, mede-oprichter RecruitAgent.ai: ‘Als ik in Duitsland ben, is de enige vraag die je altijd krijgt: waar staat jullie server? In Nederland krijg je die vraag nóóit. Het gaat dus ook om cultuurverschillen. In Nederland zie je bijvoorbeeld ook dat sommige organisaties geen A.I. mogen gebruiken. Dan zie je vervolgens dat ze organisaties inhuren die dat voor hun doen.’

Niek van de Schootbrugge, mede-oprichter SwipeWork: ‘In augustus gingen met 2.000 mensen in gesprek over ons product. Je merkte: de studenten, die waren helemaal verkocht, terwijl organisaties het vaak nog niet helemaal snappen. Die zeggen: wij zijn een serieus bedrijf, we gaan toch geen grappige filmpjes maken, ik moet een vacature zien te vervullen. Terwijl: HEMA noemt zich op social media tegenwoordig SlayMA. Die snappen het dus wel. Dat beroemde filmpje met John, daarin wordt niet één keer HEMA genoemd. Maar iedereen weet van wie het is. Het werkt omdat het authentieke content is.’

Maarten ter Velde, mede-oprichter SwipeWork: ‘Ik ken bijna geen behoudender markt dan de recruitmentmarkt. Talent acquisition leaders zijn heel gevoelig naar trends. Ze luisteren de ene dag naar podcasts, om de volgende dag toch weer cv’s in bakjes te leggen: ja/nee/misschien. Ik denk dat we in een markt zitten waar mensen wel open zeggen te staan voor verandering, maar waar het uiteindelijk toch gaat om twee mensen die aan een tafel zitten om te kijken of er een klik is.’

Jildert Huitema, mede-oprichter ImpactWork: ‘Overheden houden heus niet alles tegen. We zitten bij een grote gemeente, en praten daar over skills based hiring. Als je ze uitlegt hoe je dan bijvoorbeeld skillsprofielen in kaart kunnen brengen, staan ze daar zeer voor open. Ze willen dan echt wel.’

Meer weten?

Benieuwd naar wat ze allemaal nog meer te zeggen hebben? Download hier de Trendsessies 2025, met meningen en visies van zo’n 50 specialisten in employer branding, recruitmenttechnologie, recruitment marketing, de flexbranche, start-ups, en algemene arbeidsmarktexperts, in een prachtig opgemaakt boekje.

Trendsessies 2025

Claudia van Dalen: ‘Werkgevers, vraag je jongste generatie eens wat meer om feedback’

Als Claudia van Dalen (RedFoxBlue) een nieuwe klant krijgt en daar binnenloopt, wil ze niet alleen een uitgebreid gesprek met de opdrachtgever, maar vooral ook met de jongeren die er al werken, zegt ze. ‘Want als de vraag gaat over “ze willen niet bij ons komen werken” of “ze willen niet blijven”, dan is mijn wedervraag altijd: heb je al aan ze gevraagd waarom niet? En dan is vaak het antwoord nee’, zegt ze in een nieuwe aflevering van de podcast Werving van A tot Gen Z. Terwijl het volgens haar juist zo waardevol is om aan de huidige mensen die nu bij je werken te vragen: ‘joh, waarom werk je eigenlijk hier?’

‘Eigenlijk treurig dat dat nog veel te weinig gebeurt binnen organisaties’, constateert ze. Maar – mic drop – misschien heeft het er ook wel mee te maken dat werkgevers niet altijd het antwoord willen horen, zo valt in de podcast met hosts Fareeda Shaikhli en Tristan van Putten te horen. ‘Dus werkgevers thuis, omarm het, vraag de feedback, want je wordt er alleen maar beter van. En wat ik altijd zeg, waar pijn zit, zit groei.’

Inspiratie nodig

Als iemand die dagelijks bezig is met Generatie Z merkt Claudia van Dalen vooral dat ze behoefte hebben aan inspiratie van hun leidinggevenden. ‘De oudste generaties, de babyboomers, die is nog echt het meest formeel, het meest hiërarchisch ingesteld ook’, merkt ze op. ‘Generatie X laat het al iets meer los. Millennials zijn echt wel al van het: oké, we doen het samen, we gaan elkaar helpen coachen, sturen. Een meer meewerkend voormanschap. En Gen Z gaat echt over inspireren. Dus als jij mijn leidinggevende bent, dan wil ik niet per se dat jij me vertelt wat ik ga doen. Maar ik wil dat jij me gaat inspireren in hoe ik dan iets bijdraag.’

En daar tegenover staat dus het vragen om feedback en het mogen meedenken, benadrukt ze, bijvoorbeeld aan de hand van het voorbeeld van Odido. ‘Zij laten hun jonge mensen gewoon meedenken over besluiten die worden genomen. En dat betekent niet dat hun input dan net zoveel waarde krijgt als die van de directeur, maar wel dat ze zich mogen laten horen en dat ze het gevoel hebben hé, mijn mening doet ertoe, weet je, ik word gewaardeerd. En die andere viewpoints kunnen je uiteindelijk ook weer allerlei verrassingen geven die je kunt gebruiken in je bedrijfsvoering.’

De Beverwijkse Bazaar

Want als je als werkgever processen wil vernieuwen of verbeteren, kan het heel handig zijn juist de jongste medewerkers daarbij te vragen. ‘Want die zijn daar echt supergoed in’, weet Claudia van Dalen uit de praktijk. Dat kan alleen maar helpen, zegt ze. ‘Ik ging vroeger met mijn oma heel vaak naar de Beverwijkse Bazaar en op een placemat van een restaurantje waar we heel vaak gingen zitten stond: “Smaakt het niet, zeg het ons, smaakt het wel, zeg het anderen”. Ik denk dat als we als werkgever vanuit die essentie gaan kijken dat feedback ons alleen maar beter kan maken.’

Meer weten?

Luister hier de hele podcast met Claudia van Dalen:

Lees ook

De Trendsessies 2025 (4/6): ‘Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van onze eigen sector?’

Wat gaat de handhaving van de Wet DBA betekenen? En wat de komst van Trump? Stijgt de werkloosheid straks weer boven de 500.000? Stappen we nu echt over op skills? En hoe zorgen we voor een arbeidsmarkt waarin mensen hun potentie kunnen realiseren, en die tegelijk het verdienvermogen van Nederland blijft ondersteunen? Vragen waarover recent een select gezelschap deskundigen zich boog, aan de keukentafel van Werf&. Het leidde tot een boeiend gesprek. Hierbij een klein voorproefje, aan de hand van één quote, van elk van de deelnemers.

Geert-Jan Waasdorp, oprichter Intelligence Group (tafelvoorzitter): ‘Even over onze eigen industrie, waar we 2.500 jobboards hebben, en 23.000 bureaus. Klopt dat wel? Wat is de toegevoegde waarde van onze eigen sector?’

Ronald Dekker, arbeidsmarktonderzoeker TNO: ‘Waar we volgens mij in elk geval mee moeten stoppen is elk jaar doen alsof we naar een heel andere toekomst kijken. Heel veel blijft hetzelfde. En als je dat beseft, dan heb je er ook veel meer grip op. Je moet ook niet op elke hype springen. Wat de gevolgen van A.I. voor de arbeidsmarkt zijn? Ik weet het echt niet. Maar ik zeg ook: je moet iedereen wantrouwen die claimt dat-ie het wel weet. Als het gaat om de arbeidsmarkt, zie ik overigens wel muziek in skills in plaats van alleen maar diploma’s en cv’s. Dat zou zeker kunnen bijdragen aan het oplossen van allerlei kraptevraagstukken.’

Rutger Groot, managing director BRANDMANNEN: ‘Het is inderdaad nog steeds essentieel dat we stoppen met het alleen maar kijken naar papieren van mensen. Diversiteit en inclusiviteit is gewoon een belangrijk topic. Maar in de praktijk zien we dat we het wel zeggen, maar niet doen. Verder denk ik dat we in employer branding eens moeten stoppen met vertellen dat we iets zijn als organisatie dat we niet zijn. We moeten eens het eerlijke verhaal gaan vertellen, dat zou volgens mij ook schelen.’

Jelmer Zuidema, co-founder Roadtrip Agency: ‘Je wilt als adverteerder liever betalen voor 1 echt persoon dan voor 100.000 nepsollicitaties. Dit gaat volgens mij ook de downfall zijn van die 2.500 jobboards. Doordat je dit soort data gaat terugleveren aan klanten, wordt duidelijk wat ze echt leveren. Uiteindelijk gaat de hele markt die kant op. De mensen die in Marokko of India betaald zitten te klikken op Nederlandse vacatures, houden er dan vanzelf mee op. Dat hoef je helemaal niet te handhaven. Als organisaties gewoon stoppen met betalen voor ruk dienstverlening, lost de markt het vanzelf op.’

Friso Visser, employer branding strategist, Wortell, vanaf begin 2025 Manager Recruitment Marketing & Corporate Recruitment Brunel (foto boven): ‘De vele nepsollicitaties van mensen die helemaal niet bestaan, dat gaat wel echt een probleem worden. Zeker als je werkt met jobboards waar je betaalt voor elke sollicitant die ze leveren.’

Arjan Ruis, arbeidsmarktanalist Intelligence Group: ‘Het is ergens wel gek. In de reiswereld heb je Booking, Trivago, Expedia. En dan heb je al heel snel een behoorlijk overzicht van de markt. Op de huizenmarkt heb je dat met Funda. Waarom zou dat niet kunnen voor de arbeidsmarkt?’

Meer weten?

Benieuwd naar wat ze allemaal nog meer te zeggen hebben? Download hier de Trendsessies 2025, met meningen en visies van zo’n 50 specialisten in employer branding, recruitmenttechnologie, recruitment marketing, de flexbranche, start-ups, en algemene arbeidsmarktexperts, in een prachtig opgemaakt boekje.

Trendsessies 2025

De Trendsessies 2025 (3/6): ‘Het is in deze wereld een constante ratrace met tooltjes’

Het is hét modewoord van de laatste jaren: A.I. Maar ook op alle andere vlakken staan de technologische ontwikkelingen in de wereld van recruitment niet stil. Wat betekent dat voor het vakgebied? Mensen die er dagelijks mee bezig zijn wierpen recent een blik in de nabije toekomst, over wat ons te wachten staat. Hierbij een voorproefje, aan de hand van één quote, van elk van de deelnemers.

Martijn Hemminga, oprichter RecruitmentTech (tafelvoorzitter): ‘In Nederland gebeurt veel. Tegelijk zien we dat 66% van alle wereldwijde investeringen in tech direct naar de VS gaat. Is dat een zorg?’

Kim Hovestad, COO OTYS (foto boven): Het succes van een technologische oplossing hangt niet alleen af van het hebben van een visie, maar ook van de mate van intrinsieke interesse en betrokkenheid van de klant. Als een organisatie technologie niet als strategische pijler ziet en geen actief beleid voert om innovatie te bevorderen, blijft de implementatie vaak oppervlakkig. De echt succesvolle bedrijven zijn degenen die technologie niet als hulpmiddel beschouwen, maar als een fundamentele drijfveer voor verandering en groei.’

Koen Brummelhuis, CTO Textmetrics: ‘Het hoogtepunt voor mij is de snelheid waarin het zich ontwikkelt. De snelheid en kwaliteit van de output is veel hoger dan een jaar geleden.’

Tim Nieuwenhout, COO Tigris: ‘Het gaat nu echt om: make the boring stuff easy. En dat gaat heel hard. Elke dag is daar weer nieuw in. Gooi het in ChatGPT en je wordt ermee geholpen. Onze online recruitmentassistent Maxim, die we dit jaar hebben gelanceerd, is daar ook op gebouwd.’

Michiel Hulsbergen, CEO DialogueTrainer: ‘Wij verwachten veel van zogeheten immersive assessments, waarmee je bijvoorbeeld beter iemands voorkeuren kunnen meten. Daarin staan we als branche echt nog aan het begin, maar we denken dat dat heel belangrijk kan worden.’

Arco Westbroek, CPO Carerix: ‘Ik snap het ergens wel dat recruiters het technologielandschap complex vinden. Het is een constante ratrace met tooltjes. En volgend jaar is er weer een heel nieuw rijtje. Dat is nauwelijks bij te houden.’

Selma Stevense-Bakker, country owner Jobilla: ‘De kandidaat staat vaak echt nog op plek 2, of misschien wel verder. Daar hebben we regelmatig het gesprek over met klanten. Ze staan er wel voor open, maar het is meer van: oja, dat is er ook nog. Er wordt nogal vanuit de organisatie gedacht: hoe zorgen we dat we vacatures kunnen vervullen? Pas daarna gaat het over de kandidaat. Terwijl het elkaar juist ook heel goed kan aanvullen.’

Laurens Waling, chief evangelist 8vance: ‘Dat we nog in banen werken geldt voor een steeds kleiner deel van de arbeidsmarkt, het meeste werk gaat steeds meer in projecten. Dat zal ook in recruitment gaan door werken. Mijn A.I.-agent heeft mijn hele profiel, hij weet meer van mij welke psycholoog ooit van mij kan weten. Als je dan ook aan de bedrijfskant de kwaliteit van wat je vraagt omhoog kunt brengen, dan kun je vraag en aanbod steeds beter bij elkaar krijgen. Ik denk dat dat the game wordt.’

Ralph Brasker, CEO & Partner Byner: ‘Iedereen gaat de komende jaren de functieprofielen herontdekken en herschrijven.’

Tycho van Paassen, co-founder VONQ: ‘Ik merk dat er heel weinig strategie is. Het blijft vaak tactisch operationeel. Weinig recruitmentafdelingen zijn in staat verder vooruit te kijken dan 1 à 2 jaar. Dat geldt voor corporates, maar ik verbaas me ook erover dat grote staffingbureaus nog vaak zo operationeel denken. Terwijl het daar om je core business gaat!’

Meer weten?

Benieuwd naar wat ze allemaal nog meer te zeggen hebben? Download hier de Trendsessies 2025, met meningen en visies van zo’n 50 specialisten in employer branding, recruitmenttechnologie, recruitment marketing, de flexbranche, start-ups, en algemene arbeidsmarktexperts, in een prachtig opgemaakt boekje.

Trendsessies 2025

Marco Nicolai (Deel-een-recruiter): ‘Ga jij een mkb’er maar eens uitleggen wat een RPO is’

Het begon als een online dienst in coronatijd, eigenlijk omdat Marco Nicolai wat tijd over had, en merkte dat er nog nauwelijks een RPO-partij was die zich erop richtte het mkb volledig te ontzorgen daar waar het om het hele werving en selectieproces gaat. Inmiddels viert Deel-een-recruiter zijn 4-jarig bestaan, en is het tijd om terug te blikken met de 54-jarige eigenaar Nicolai op de hoogtepunten, uitdagingen én toekomstplannen van het bedrijf, aan de hand van 11 vragen.

1. Wat heeft je doen besluiten om Deel-Een-Recruiter op te richten?

‘Ik ben in 2007 gestart met InkoopID. In coronatijd liepen daar de opdrachten wat terug. Toen dacht ik: wat kunnen we nog meer of waar zijn we goed in? Na brainstormen met mijn toenmalige collega Amy zagen we bij veel mkb’ers dat zij zelf geen recruiters in huis hadden en wij dachten: daar kunnen wij iets mee. Recruiten waren we goed in en we deden al veel aan employer branding en recruitment marketing. Het hele stuk arbeidsmarktcommunicatie.’

Zo'n 4 jaar geleden begon Marco Nicolai met Deel-een-recruiter, RPO-bureau voor met name het mkb. Inmiddels blijkt het een succes. 'Mkb'ers vinden het vooral belangrijk hun vacatures in te vullen. Dus dat moet je dan net even anders communiceren.'

‘Zo zijn we begonnen in december 2020 met Deel-een-recruiter.nl. In eerste instantie volledig online, omdat het in coronatijd was. In januari 2021 hadden we onze eerste klanten die met dit concept aan de slag wilden. Zij zeiden echter: we willen geen online recruiter, we willen de volledige dienstverlening van een recruiter. Zo ging de .nl al snel eraf en gingen we verder als bedrijf dat recruitmentdiensten van A tot Z voor het mkb ging aanbieden.’

2. Spannend, zo in coronatijd, om iets nieuws te starten?

‘Nee, we hadden toch wat tijd over. De mensen zaten er al en de systemen hadden we al staan. Dus ja, dan ga je ook andere dingen doen. Je kunt naar buiten zitten kijken en wachten totdat het weer beter gaat, maar dat werkt niet.’

3. Tegen welke obstakels liep je aan in die afgelopen 4 jaar?

’Het is een concept dat nog niet zo bekend is. In eerste instantie richten we ons op het ontzorgen van het recruitmentproces voor mkb’ers. Zij vinden het vooral belangrijk dat hun vacatures worden ingevuld. Dus dat moet je dan net even anders communiceren.’

‘Wij facturen op basis van een urenmodel. Dat vinden sommige opdrachtgevers ingewikkeld.’

‘Ook ons verdienmodel is anders dan gebruikelijk in deze branche. Wij facturen op basis van een urenmodel en dat vonden sommige opdrachtgevers ingewikkeld. ‘Wat krijg ik daar dan voor en wat doen jullie dan?’ kregen we dan te horen. Bij ons worden alle uren betaald. Bij een traditioneel werving- en selectiebureau is dat anders. De ene vacature vullen ze in en dan krijgen ze betaald. De andere vacature krijgen ze niet ingevuld, maar daar betalen klanten wel voor.’

4. Hoe krijg jij de opdrachtgever daar toch in mee?

‘Wij leggen ons concept uit en dat we daarmee alsnog een stuk goedkoper zijn dan bij een traditioneel werving- en selectiebureau. En je krijgt ook nog eens veel meer waar voor je geld. Bij de opdrachtgevers waar we het nu voor doen is dat heel succesvol.’

5. En wat is dan het verschil als je kijkt naar RPO-concurrenten?

‘Onze concurrenten focussen zich vaak meer op employer branding en recruitment marketing, maar dat is slechts een onderdeel van het recruitmentproces. Er zijn weinig partijen die zich richten op het hele proces van A tot Z. Andere Recruitment Process Outsourcing-bureaus of RPO’s werken vaak voor grote partijen. Ga jij eerst maar eens een mkb’er uitleggen wat RPO is. Wij zijn juist een partner gericht op samenwerking. Hebben we een kandidaat over wie we twijfelen? Dan geven wij dat aan. In onze diensten leveren we ook advies. Zijn we wel overtuigd van een kandidaat, maar lijkt hij op papier minder geschikt? Dan geven we dat ook aan.

6. Zie je daar al verschil in met toen je begon?

’Zeker. We zien ons veel meer als fullservicebureau dan alleen als begeleider van het online recruitmentproces waarmee we begonnen in 2020. Wij leveren een totaaloplossing aan de klant door ook meerdere diensten aan te bieden. Bijvoorbeeld een werkenbij-site, campagnes via social media, wervende vacatureteksten en de gesprekken voeren. Deze zaken zijn wij verder aan het ontwikkelen en we kijken welke externe partijen ons werk daarbij makkelijker maken.’

7. Hoe blijf je daarbij up-to-date?

‘Het is belangrijk om op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. We kijken natuurlijk naar de technologische ontwikkelingen. Wat gaat A.I. doen? Of hoe zetten we verschillende media in? Of wat gaat een werkenbij-pagina voor jouw bedrijf doen? Bijvoorbeeld ChatGPT, dat is nu nog voornamelijk een ondersteunend hulpmiddel voor ideeën, content en vacatureteksten. Maar we zijn aan het kijken hoe we het werk met behulp van A.I. makkelijker kunnen maken. Wel vind ik dat je nog steeds de menselijke touch nodig hebt, omdat er nog regelmatig foutjes in zitten. Als je het dan controleert en leest, dan klopt het niet altijd.’

8. Hoe zorg jij dat je gefocust blijft op je doelen?

’Nou, dat is af en toe wel een uitdaging. Ik heb altijd een heleboel ballen in de lucht die ik interessant en leuk vind. Wat mij helpt is dat ik een ondernemerscoach heb die mij helpt om toekomstgericht te denken en te werken.’

9. Heb je ook momenten van twijfel gekend?

Lachend: ’Continu, al 17 jaar lang. Nee, zonder gekheid. Je hebt natuurlijk soms twijfels omdat je te maken hebt met dingen waar je geen invloed op hebt. Zoals nieuwe wetgeving  of oude met nieuwe voorgenomen handhaving. Een economische crisis of corona. Dan moet je wendbaar zijn.’

10. En andersom, welke momenten zijn je bijgebleven?

’Poeh. Is er een moment dat mij het meest is bijgebleven? Nou ja, dat zijn denk ik wel meerdere momenten. Een daarvan is dat één van onze klanten na een tijdje samenwerken heeft gezegd: vanaf nu gaan we alles met jullie samendoen. Dat geeft het gevoel dat ze vertrouwen in ons hebben. Dat is mij bijgebleven. En we hebben bijzondere klanten. Van een ecologisch adviesbureau tot aan in de offshore bijvoorbeeld. Dat maakt het werk leuk en afwisselend.’

11. Waar zie je Deel-een-recruiter over nog eens 4 jaar?

‘’Ik hoop dat we in de toekomst nog meer klanten erbij hebben en met meer collega’s onze diensten aanbieden. Dat we een team bouwen met ieder zijn of haar eigen specialisme, om zo ook weer elkaars krachten te bundelen en de klant te ontzorgen. Je huurt niet één interim recruiter, nee, je krijgt bij ons een team van recruitmentspecialisten. En dat we dan, wat ik in het begin zei, een totaaloplossing leveren op het gebied van recruitment.’

Over de auteur

Dit interview is afgenomen door recruitment marketeer Melissa de Kok.

Lees ook