Philipp Karl Seegers: ‘Onderwijs is geweldig, maar de cijfers die je er krijgt niet’

Onderwijs is geweldig, zegt de Duitser Dr. Philipp Karl Seegers. Maar de cijfers die je er kunt krijgen? Daar heb je bijzonder weinig aan, zegt hij. ‘Als cijfers goed zouden zijn, zou ons bedrijf niet bestaan. De prestaties van leerlingen in het onderwijs moeten op de een of andere manier worden vertaald in een beoordeling, en dat zijn doorgaans cijfers. Je kunt er echter lang niet altijd de werkelijke prestaties uit afleiden, omdat we bijvoorbeeld overal verschillende beoordelingsnormen hebben. Bedenk bijvoorbeeld alleen al: op sommige universiteiten is een 2 het beste cijfer, op...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

René Tillmann (hijob): ‘A.I. leidt uiteindelijk juist tot meer menselijkheid in HR’

Active Sourcing as a Service. Kortweg: ASaaS. Het is weer eens wat anders. Maar het is wel precies waar Daniel Schaffeld en René Tillmann zich mee bezighouden met hun bedrijf hijob. Naast onder meer een veelbeluisterde Duitse podcast: Helden der Arbeit. Dat alles met het grote doel: de hele wereld van recruitment verbeteren. En dan het liefst met zoveel mogelijk A.I. erbij. Want daar hebben beiden wel vertrouwen in. ‘Technologie is geen doel op zich’, benadrukt Tillmann. ‘Maar als gebruikers begrijpen dat hun data kunnen leiden tot een beter begrip van de algehele situatie, zijn ze wellicht wel bereid om bij te dragen.’

Tillmann is woensdag 18 september om 14.15 een van de sprekers tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis. Hij zal het dan onder meer hebben over zijn visie dat A.I. HR juist menselijker kan maken dan het nu is. ‘Uiteindelijk gaat het erom mensen de kans te geven hun potentieel optimaal te benutten. Met onze A.I. kunnen bedrijven verder kijken dan de oppervlakte van een cv. De A.I. suggereert bijvoorbeeld ook profielen van personen die zich volgens het algoritme in een bepaalde rol kunnen ontwikkelen. Zulke talenten blijven meestal lang op hun positie als ze de kans krijgen om hun potentieel te tonen en te laten groeien.’

Nooit blindelings overgeven

Schaffeld en Tillmann zijn al sinds 2015 bezig met hijob, een van de eerste bedrijven in de DACH-regio die A.I.-modellen ontwikkelt. Ze stelden destijds al duidelijke richtlijnen op voor onder meer privacy, die nog steeds van kracht zijn. Ook hebben ze een eigen advocaat voor IT- en mediarecht in dienst als functionaris voor gegevensbescherming, met een focus op de GDPR. ‘De gebruikte data zijn uitsluitend afkomstig van openbare profielen en van mensen die hebben ingestemd met ons databeschermingsbeleid. Cv’s zijn zeer gevoelige gegevens, dus we scheiden ze altijd van persoonlijke gegevens om conclusies over individuen te vermijden.’

‘Cv’s zijn zeer gevoelige gegevens, dus we scheiden ze altijd van persoonlijke gegevens.’

Sinds juli dit jaar is het zogenoemde HR AI VEGA toegevoegd aan het aanbod, een ‘A.I. op maat’, waarmee gebruikers hun marktomgeving beter kunnen leren begrijpen. ‘HR-afdelingen botsen vaak met andere afdelingen in een bedrijf’, vertelt Tillmann. ‘Ze worden niet serieus genoeg genomen, waardoor ze onder druk staan om zichzelf te rechtvaardigen. VEGA bouwt bruggen en levert gegevens over het aantal vaardigheden en loopbaantrajecten van potentiële kandidaten. Hierdoor kunnen bedrijven budgetten optimaliseren en prioriteiten stellen op basis van feiten.’

Vooroordelen vermijden

VEGA is ontworpen voor direct gebruik door bedrijven, die met minimale input zelfstandig uitgebreide antwoorden en analyses kunnen krijgen op hun vragen. Vaardigheden en professionele ervaringen staan daarbij voorop, ook om vooroordelen te vermijden, aldus Tillmann. ‘Hiermee bedoelen we dat we dimensies zoals geslacht, leeftijd en etniciteit elimineren uit de trainingsgegevens van de A.I.’ Maar uiteindelijk blijft het toch de mens die de doorslag geeft, zegt hij. ‘De A.I. toont alleen suggesties, het neemt niet de beslissing.’

‘De A.I. doet alleen suggesties, het neemt nooit de beslissing.’

Sterker nog, goed gebruik van A.I. kan recruitment juist alleen maar menselijker maken, zo is hij overtuigd. ‘Mensen praten niet graag met mensen en verschuilen zich dan vaak achter tijdgebrek. Toch is het belangrijk om met elkaar te blijven praten en de ander altijd als individu te benaderen. Iedereen verdient het om te begrijpen waar zijn vaardigheden welkom zijn en HR in het algemeen moet menselijker worden – en daar kan juist A.I. volgens mij bij helpen, juist door suggesties te geven waarover het gesprek zou moeten gaan.’

Meer weten?

René Tillmann zal tijdens de Webinar Tage op woensdag 18 september om 14.15 een webinar verzorgen over de de menselijkheid van A.I.-systemen in recruitment (met name in de Duitse situatie). Niets missen? Schrijf je dan nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Tom Wiegand (jobvector) over de opkomst van A.I.: ‘Beter te veel dan te weinig informatie in je vacatures’

Als neurobioloog van opleiding en met een MBA in general management op zak, kun je Tom Wiegand gerust een vreemde eend noemen in de bijt van de recruitmentwereld. Maar helemaal verrassend is het misschien ook wel weer niet, als je beseft dat hij zich tijdens zijn studie richtte op het onderwerp ‘brein-computer-interface’. Dit maakt hem bijna als vanzelf specialist in het thema A.I.. En laat dat nou net dat thema ook een centrale rol spelen bij de vacaturebank waar hij nu in het managementteam zit: jobvector.

‘We willen wetenschappers, artsen en technici dichter bij hun...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Overspoeld door sollicitanten uit Noord-Korea: wat doe je dan?

Verhalen over Indiase fabrieken die massaal nepsollicitaties versturen (om zo cost-per-applicant-businessmodellen rendabel te krijgen) en door A.I. gemaakte en afgevuurde ‘sollicitatiebommen‘, die kennen we al langer. Veel recruiters praten er liever niet (te veel) over, maar kregen er al wel mee te maken. Maar in de Verenigde Staten blijken ineens heel andere bronnen het traditionele recruitmentproces grootschalig te bedreigen: sollicitaties van Noord-Koreaanse IT’ers, die zich massaal melden bij Amerikaanse (vaak remote-first) tech-bedrijven.

Noord-Koreaanse IT’ers blijken zich massaal te melden bij Amerikaanse tech-bedrijven die zeggen remote-first te werken.

Het is IT-securitybedrijf Cinder dat er vorige maand voor het eerst uitgebreid mee naar buiten kwam – en er op zijn eigen site over rapporteerde en tips gaf hoe ermee om te gaan. Volgens dat blog is Cinder, opgericht door voormalige CIA-medewerkers, echter bepaald niet het enige bedrijf dat ermee te maken krijgt. De Noord-Koreaanse sollicitanten werken volgens hen vrijwel zeker namens de Noord-Koreaanse regering, maar dan vaak via derde landen zoals China. Niet alleen is het in Amerika vanwege sancties verboden geld over te maken naar Noord-Korea, vermoed wordt dat de sollicitanten mogelijk ook tegelijk willen spioneren – of Amerikaanse bedrijven juist van binnenuit willen saboteren.

Al sinds 2014

Declan Cummings, Head of Engineering bij Cinder, legt in het artikel uit dat hij al in 2014 hoorde over de Noord-Koreaanse praktijk om werknemers naar het buitenland te sturen. ‘Maar ik had nooit verwacht dat ik op een dag de ervaring zou hebben dat ze als sollicitanten zouden proberen zich bij mijn bedrijf aan te sluiten.’ Wel wist hij al dat Noord-Korea een regeling heeft waarbij werknemers in het buitenland (meestal China) geld mogen verdienen, dat vervolgens weer ten goede komt aan het Noord-Koreaanse regime.

Zo massaal als Noord-Koreanen nu solliciteren, dat heeft Declan Cummings nog niet eerder meegemaakt.

Zo werken Noord-Koreanen vaak al jaren undercover als software-freelancers voor deeltijdbanen, weet hij. Maar zo massaal als ze nu solliciteren, dat heeft hij nog niet eerder meegemaakt. De sollicitanten maken daarvoor vaak een fake profiel aan op meerdere professionele netwerk- en vacaturesites met een naam die niet Koreaans is – soms ook met een door A.I. bewerkte profielafbeelding. ‘Zodra ze het sollicitatieproces hebben doorlopen en een baanaanbieding en een laptop hebben ontvangen, kunnen ze vragen om die computer te laten lijken alsof ze vanuit een Amerikaanse locatie te werken.’

Door de mazen heen

Op deze manier kunnen heel wat jonge developers door de mazen glippen, en geld voor het regime binnenbrengen, vermoedt Cummings. ‘Zeker start-ups die snel willen groeien, kunnen gaten in het cv, onbetrouwbare of ontbrekende opleidingsgegevens, of een slechte beheersing van geschreven of gesproken Engels over het hoofd zien voor een ingenieur met voldoende vaardigheden die klaar is om binnenkort aan de slag te gaan.’ 

Bij Cinder ontdekten ze nogal eens een volledig verzonnen functiegeschiedenis – inclusief niet bestaande kantoorlocaties.

Bij Cinder ontdekten ze op een gegeven moment dat veel van hun sollicitanten op internet niet leken te bestaan (buiten professionele netwerkwebsites), of de identiteit van anderen op internet gebruikten, vaak met profielfoto’s die het beeld van het individu (in skibril, zonnebril) aan het zicht onttrekken, door A.I. gegenereerd zijn, of zelfs gewoon ontbreken. Ook was er nogal eens een volledig verzonnen functiegeschiedenis – inclusief niet bestaande kantoorlocaties.

Tot 80% van alle sollicitaties

Kwamen ze eenmaal door tot de interviewfase, dan wisten de sollicitanten vaak de meest simpele vragen over hun zogenaamde werkverleden niet te beantwoorden. Zoals over de steden waarin ze zogenaamd werkten (‘Wat was uw metrohalte in Parijs?’) of de technologie waaraan ze werkten (‘In welke organisatie zat u bij Uber?’). Ook was er vaak achtergrondgeluid tijdens het sollicitatiegesprek ‘dat erop duidde dat ook andere mensen in een interviewachtige omgeving spraken, wat een volle zaal met mensen impliceerde die afzonderlijke professionele videogesprekken voerden.’

‘Chris Smith, die geen Engels spreekt, dat is toch verrassend…’

Ook merkten ze bij Cinder vaak sterk gescripte antwoorden met een expliciete voorkeur voor werken op afstand en weinig mogelijkheid om van het script af te wijken. En daarnaast ook een discrepantie tussen de naam op het cv of de netwerksite en de beheersing van het Engels van de kandidaat. ‘Bijvoorbeeld Chris Smith, met een BA van een grote Amerikaanse onderzoeksuniversiteit, die tijdens het interview nauwelijks Engels spreekt, dat is toch verrassend’, merkt Cummings droogjes op. Bij Cinder is op sommige vacatures inmiddels tot wel 80% van de sollicitaties van Noord-Koreanen afkomstig, voegde hij toe.

‘F*ck North Korea’

Het is een fenomeen dat overigens al langer speelt. In december vorig jaar kwam er bijvoorbeeld al een rapport over naar buiten, van Nisos investigators. Deze cybersecurityprovider raadt bedrijven onder meer aan persoonlijke interviews en onboarding te eisen. Want om werkgevers te misleiden nemen de Noord-Koreaanse IT’ers zelfs hun toevlucht tot het gebruik van van Amerikanen gestolen identiteitskaarten, zeggen ze. En ondanks dat ze duizenden kilometers verderop wonen, schakelen de Noord-Koreanen ook inwoners van de VS in om hen te helpen bij het accepteren en opzetten van door het bedrijf uitgegeven laptops.

Ondertussen is het internet het internet, en duiken al snel allerlei andere handige manieren op om de Noord-Koreanen te ontmaskeren. Zoals Harrison Leggio, oprichter van cryptobedrijf g8keep, op X bekend als ‘Pop Punk‘, die zegt dat hij de kandidaten gewoon vraagt om één simpele zin uit te spreken: ‘I hate Kim Jong Un, F*ck North Korea‘. ‘Toen ik dat vroeg, verwijderde de kandidaat meteen het gesprek’, zegt hij.

Vaak in de crypto

Het zijn trouwens ook vaak cryptobedrijven die er specifiek mee te maken krijgen, zo blijkt. Zo kwam vorig jaar het verhaal naar buiten dat het Amerikaanse bedrijf JumpCloud was geïnfiltreerd door kwaadwillende Noord-Koreanen die er crypto’s wilden buit maken. Cybercriminelen uit Noord-Korea hebben zich overigens ook al voorgedaan als journalist of Zuid-Koreaanse overheidsvertegenwoordiger om zo toegang tot crypto’s te krijgen.

Pas toen op de gloednieuwe Mac allemaal malware op verscheen, begon het cybersecuritybedrijf onraad te ruiken…

Maar het speelt zeker niet alleen bij cryptobedrijven. Zo is ook het verhaal bekend van beveiligingssoftwarebedrijf KnowBe4, dat recent een software-ingenieur aannam die eigenlijk een Noord-Koreaanse hacker bleek. Het bedrijf, dat zelf security awareness-programma’s ontwikkelt tegen phishing en cyberdreigingen, eiste van sollicitanten dat ze een cv indienen, deed meerdere (remote) sollicitatiegesprekken en voerde antecedentenonderzoek uit, en toch slaagde één Noord-Koreaanse sollicitant voor dit proces. Hij werd aangenomen als remote software engineer, en kreeg van KnowBe4 een gloednieuwe Mac. Pas toen daar allemaal malware op verscheen, begon het bedrijf onraad te ruiken, en werd de Noord-Koreaan ontmaskerd.

Meer weten?

Op 13 februari organiseert Werf& het congres Cybercrime and the Labor Market, waar veel van dit soort thema’s zullen worden besproken, alsmede hoe je problemen ermee kunt voorkomen. Je kunt je nu al aanmelden.

Cybercrime en arbeidsmarkt

Lees ook

Marcus Merheim (hooman): ‘We sturen bedrijven op een reis van zelfontdekking’

Zijn record? 50 documenten. Zóveel heeft hij er ooit ontvangen voor een analyse van een van zijn klanten. En voor allemaal tekende hij een geheimhoudingsverklaring. Maar dat vindt Marcus Merheim ook geen enkel probleem. Als hij met bedrijven werkt, wil hij namelijk dat ze geen geheimen voor hem hebben. Hij wil zo diepgaand mogelijk inzicht in interne processen en de bedrijfscultuur. ‘Bedrijven denken vaak dat ze niet veel over zichzelf weten. Toch hebben veel van hen al veel gegevens beschikbaar die ze kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in hun huidige werkgeversmerk.’

‘We helpen bedrijven om erachter te komen: naar wie zijn we op zoek? En naar wie níet?’

Samen met Till Tillmann is Merheim managing director van het in Duitsland hoog aangeslagen hooman EMPLOYER MARKETING. Van daaruit helpt hij bedrijven hun werkgeversidentiteit te ontdekken en deze zowel intern als extern te communiceren. Dinsdag 17 september vertelt hij er meer over tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, waarmee Werf& voor het eerst de stap over de grens zet. Hij zal er onder meer uit de doeken doen hoe zijn bureau een soort ‘reisbureau in zelfontdekking’ is. ‘We helpen bedrijven om erachter te komen: waar staan we voor? Wat zijn onze waarden? Naar wie zijn we op zoek? En naar wie níet?’

Van introspectie tot externe communicatie

‘Veel werkgevers hebben problemen met het vinden en behouden van mensen omdat ze zelf niet goed weten waar ze voor staan’, stelt Merheim. ‘Vaak zijn het onuitgesproken dingen die nooit gestructureerd of opgeschreven zijn.’ En dus organiseert hooman altijd eerst workshops en geanonimiseerde werknemersenquêtes en verzamelt het gegevens om de bedrijfscultuur en het bestaande systeem te analyseren en ankerpunten te identificeren. ‘In zulke culturele analyses leggen we niet alleen de positieve aspecten bloot, maar werken we ook de negatieve punten uit’, legt hij uit.

‘Een façade zonder fundament, dat werkt niet.’

Merheim is ervan overtuigd dat deze knopen moeten worden losgemaakt, omdat ze anders in de weg blijven zitten. Het is namelijk niet zijn taak om alleen maar marketingboodschappen te verspreiden en de zaken mooier voor te doen dan ze zijn. Vandaar ook de titel van zijn webinar: Keine Fassade ohne Fundament, geen façade zonder fundament. ‘Die titel is bewust gekozen. ‘Vandaag de dag worden werkgevers gedwongen om zich bezig te houden met hun imago door het bestaan van platforms zoals Kununu. Maar een façade zonder fundament, dat werkt niet.’

Gebleekte tanden

Er zijn niet bij alle werkgevers grote budgetten nodig om aan de werkgeversidentiteit te werken. Hoeft ook helemaal niet, aldus Merheim. Het begint vaak met gezond verstand en zelfkritische reflectie, zegt hij. ‘Ik kan werkgevers alleen maar aansporen om hiermee aan de slag te gaan omdat het de moeite waard is.’ Sommige bedrijven zijn kortzichtig en herkennen hun zwakke punten niet, zegt hij. Dan staan hun vacatures vol met clichés en standaardzinnen, samen met stockfoto’s van geïdealiseerde werknemers die grijnzend met gebleekte tanden elkaar de hand geven. Dat kan anders, zegt hij.

‘Elke medewerker moet nadenken over de centrale elementen van de bedrijfscultuur en zich daarnaar gedragen.’

“Natuurlijk gaat het ook om imago. Maar het gaat er vooral om actief te beïnvloeden hoe mensen zich in het bedrijf gedragen en samenhang te creëren met de waarden van het bedrijf.’ Dit implementeren is voor hem niet alleen een taak voor het management. Medewerkers moeten de bedrijfscultuur ervaren als een collectieve inspanning en er een mentaliteit van maken. ‘Elke medewerker moet een bijdrage leveren, nadenken over de centrale elementen van de bedrijfscultuur en zich daarnaar gedragen.’

De fruitmand en de zoektocht naar zinvol werk

Daarom is Merheim ook kritisch over de term employer branding. Het gaat volgens hem namelijk niet alleen om een façade, maar juist om een holistische benadering die wordt gedefinieerd door een authentieke werkgeversidentiteit. ‘Tegenwoordig zijn het niet alleen de werkgevers die een precies idee hebben van het werknemersprofiel dat ze zoeken, maar ook de werknemers die precies weten hoe het gewenste werkgeversprofiel eruit ziet. Werkgevers moeten daarom authentiek en eerlijk communiceren en ook zwakke punten toegeven’, adviseert hij in dit verband.

‘Elk bedrijf heeft wel iets dat interessant kan zijn voor mensen.’

Merheim waarschuwt voor het vergroten van de spreekwoordelijke fruitmand en het lokken met meer voordelen om het behoud van werknemers te versterken. ‘Dat heeft niets te maken met bedrijfscultuur. Die kun je niet kopen; die moet je verdienen. Studies tonen aan dat mensen zelfs bereid zijn om een deel van hun salaris op te geven als ze kunnen werken in een omgeving waar ze gelukkig zijn. Voor de jongere generaties, zoals Gen Z, is zingeving een belangrijk onderwerp. Tegelijkertijd heeft elk bedrijf wel iets dat interessant kan zijn voor mensen.’

Holistisch merkbeheer en praktische relevantie

Merheim is optimistisch over de toekomst, zegt hij. ‘Steeds meer bedrijven realiseren zich dat het nu tijd is voor zelfreflectie. Ik geloof dat bedrijven zich onder de noemer van holistisch merkmanagement niet langer alleen zullen richten op hun werkgeversmerk, maar dat het bedrijfsmerk, het productmerk en het financiële merk verenigd zullen zijn en een consistente rode draad zullen vormen.’ En daarbij is zingeving belangrijk, daar is hij van overtuigd. ‘Banen die een sterk gevoel van zingeving bieden, zullen in de toekomst in waarde stijgen, zelfs zonder hogere salarissen’, zegt hij op basis van zijn ervaring met beroepen in de gezondheidszorg.

Meedoen met de Webinar Tage?

Marcus Merheim zal tijdens de Webinar Tage op 17 september om 11.45 een webinar verzorgen over waarom employer branding de sleutel is tot het vinden én behouden van talent. Niets missen? Schrijf je dan nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Ronald Kreugel (Nétive VMS): ‘Op deze arbeidsmarkt is verandering de enige constante’  

‘Het evangelie’ gaan brengen op de grote, maar conservatieve Duits(talig)e markt. Zo werd twee jaar geleden de opdracht omschreven die Ronald Kreugel met zich meekreeg toen zijn functie als Country Manager voor de DACH-regio voor Nétive VMS ter sprake kwam. Want waar in Nederland technologie allang een plek als ankerpunt heeft verworven in de hele wereld van recruitment, is dat bij de oosterburen nog veel minder het geval, constateert hij. ‘In Duitsland wordt veel gesproken over digitalisering, maar de acceptatie van de technologie laat nog veel te wensen over, vooral bij HR.’

‘In Duitsland wordt veel gesproken over digitalisering, maar de acceptatie ervan laat nog veel te wensen over.’

En daar mag dus nog wel wat aan gebeuren, zegt hij. Vendor management systemen, zoals die van Nétive, waarmee bedrijven hun externe inhuur efficiënt en cloud based kunnen beheren, hebben in Nederland inmiddels een stevige voet aan de grond. In Duitsland is echter nog een wereld te winnen, beseft Kreugel. ‘Als Nederlands bedrijf moeten we elke keer weer bewijzen dat we de betreffende markt begrijpen en kunnen voldoen aan de wensen en eisen van klanten en partners in deze markten. Dit vereist de nodige flexibiliteit en de bereidheid om ons telkens opnieuw aan te passen.’

Voor de hele DACH-regio

Kreugel (rechts op de foto, naast Nétive-CEO Patrick Tiessen) zal er meer over vertellen op 18 september, tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, een gloednieuw driedaags evenement georganiseerd door ToTalent.eu en Werf& van 17 tot 19 september, gericht op met name de Duitse arbeidsmarkt. Maar het gaat hem wel om meer dan Duitsland alleen, benadrukt Kreugel wel. ‘Vergeleken met Duitsland zijn Zwitserland en Oostenrijk natuurlijk kleinere markten, maar er zijn veel overeenkomsten, zoals taal, wetgeving en processen. Daarom richten we ons met ons Nétive VMS-platform op de hele DACH-regio.’

‘Zo’n grote markt als Duitsland vereist natuurlijk veel aandacht en betrokkenheid.’

Zelf werkt hij alweer een jaar of 30 in de recruitmentbranche, eerst onder meer in diverse functies bij grote uitzenders als Vedior, Adecco en Randstad. Ruim 2 jaar geleden koos hij er bewust voor om voor (het kleinere) Nétive te gaan werken, met name om de introductie in Duitsland in goede banen te kunnen gaan leiden. ‘Zo’n grote markt vereist natuurlijk veel aandacht en betrokkenheid.’ Maar hij heeft zeker geloof in de potentie ervan. ‘VMS-systemen zijn in Nederland nu meer dan 20 jaar op de markt. Veel organisaties hebben in verschillende landen veel ervaring opgedaan, waar nu ook de DACH-regio van kan profiteren.’

‘Geen vraag is te veel’

Door slim gebruik te maken van technologie kunnen Duitse HR-afdelingen veel tijd besparen, ziet Kreugel. Bijvoorbeeld door dagelijkse routinetaken te automatiseren en zich zo meer richten op hun strategische verantwoordelijkheden. Hij hoopt tijdens de Webinar Tage veel HR-professionals te kunnen ontmoeten die daarvoor openstaan, zegt hij. ‘We willen met hen samenwerken om de arbeidsmarkt te verbeteren en hen in staat te stellen talent te vinden en aan te nemen en tegelijkertijd een goede ervaring te bieden aan iedereen die betrokken is bij het aannameproces. En geen vraag is te veel. We delen onze kennis en ervaring graag.’

‘Als ik in die 30 jaar één ding geleerd heb, dan is het wel dat verandering de enige constante is.’

Alles om werkgevers ervan af te helpen dat ze hun hele inhuurproces blijven regelen via Outlook en Excel, zegt hij. ‘Ik zou ze aanraden te investeren in nieuwere technologieën. Via een VMS-platform kun je veel meer grip, transparantie en inzichten verkrijgen.’ En ja, daar komt natuurlijk ook het begrip A.I. bij langs. ‘Het intelligente gebruik van A.I. is van groot belang voor organisaties en ontwikkelt zich snel. Dit zal steeds duidelijker worden. Dit zijn trends waarmee wij, onze klanten en externe talenten rekening moeten houden. Als ik in die 30 jaar één ding geleerd heb, dan is het namelijk wel dat verandering de enige constante is.’

De krapte te lijf

Makkelijk is het niet om potentiële Duitse klanten te overtuigen, weet Kreugel inmiddels. ‘In Duitsland is men wat minder innovatiegedreven dan in Nederland’, zei hij er 2 jaar geleden nog over. ‘Duitsers kijken liever de kat uit de boom, zijn wat meer risicomijdend. Je moet dan ook veel uitleggen. Men moet de drempel over worden geholpen. Maar als dat eenmaal lukt, kun je ook snel schakelen. Met name organisaties die al eerder een MSP/VMS-oplossing hebben geaccepteerd, groeien snel door.’

‘Duitsers kijken liever de kat uit de boom, zijn wat meer risicomijdend.’

Een efficiënt beheersysteem van alle externe arbeid wordt volgens hem dan ook in Duitsland steeds belangrijker. ‘Gezien het tekort aan geschoolde werknemers zal de vraag alleen maar blijven stijgen en dan is het goed om een technologieplatform te hebben dat een bedrijf helpt bij het vinden en inhuren van talent. Zonder technologie wordt het voor bedrijven steeds moeilijker om hun talenten te vinden, wat hun concurrentiepositie kan verzwakken. Ook zoeken werknemers steeds vaker op internet naar interessante banen en taken, en met de nieuwe generaties is het dan ook onvermijdelijk om goede technologie te gebruiken.’

Meld je gratis aan voor de Webinar Tage

Vanwege de interesse vanuit Duitsland en andere Duitstalige landen in alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van werving, recruitment en employer branding hebben Werf& en ToTalent een nieuw driedaags evenement georganiseerd: de Webinar Tage. Van 17 tot 19 september dit jaar zullen verschillende experts uit Nederland en Duitsland hun exclusieve inzichten presenteren tijdens diverse webinars. Deelname is gratis. Schrijf je dus nu in!

Inschrijven

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Peer Goudsmit over de kansen en risico’s van A.I.: ‘Mijn zorg is dat alles wat erin gaat, nooit meer eruit komt’

Als het gaat om A.I. in recruitment, zit good old Peer Goudsmit er een beetje dubbel in. Aan de ene kant staat hij zelf aan de frontlinie, als een van de 3 oprichters van RecruitAgent, een A.I.-tool die hele recruitmentcampagnes voor elke vacature kan verzorgen. Maar aan de andere kant zegt hij ook kritisch te staan ten aanzien van de vele A.I.-ontwikkelingen, en juist met argusogen te kijken naar alle beloftes die bedrijven op dit gebied doen. Niet voor niets noemt hij zich op zijn eigen site tegenwoordig dan ook: ‘Consultant Verantwoord A.I.

‘Wat privacy betreft, heb ik een kritische kijk op het gebruik van A.I.’

Ziet hij daarin een dilemma? Nee, dat bepaald niet. ‘Wat privacy betreft, heb ik een kritische kijk op het gebruik van A.I.’, zegt hij bijvoorbeeld. ‘Mijn zorg is dat alles wat erin gaat, nooit meer eruit zal komen. Als de A.I. wordt gevoed met een bepaald stukje informatie, kan dat naar voren komen in de resultaten van andere aanwijzingen. Als er een overzicht van kandidaten in A.I.-modellen wordt opgeslagen, zijn de gegevens er gewoon.’ Maar ga je er goed mee om, dan kan het volgens hem het leven ook een stuk makkelijker maken. ‘Je kunt A.I. heel veel impopulaire administratieve taken prima laten overnemen.’

Menselijke aspect

Peer Goudsmit is een van de sprekers tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, een gloednieuw driedaags webinar-evenement georganiseerd door ToTalent.eu en Werf& van 17 tot 19 september, gericht op met name de Duitse arbeidsmarkt. Ook hij heeft bij onze oosterburen al ervaring: RecruitAgent werkt bijvoorbeeld (onder meer) samen met het Duitse recruitmentmarketingbedrijf Raven51. Hij kijkt er naar uit om tijdens de Webinar Tage ook met anderen ideeën uit te wisselen. ‘Ik ben altijd nieuwsgierig om met mensen te praten die een heel andere insteek hebben dan ik. Daar geniet ik het meest van.’

‘Ik ben altijd nieuwsgierig om met mensen te praten die een heel andere insteek hebben dan ik.’

Want het menselijke aspect in recruitment, dat staat voor hem nog steeds voorop. Ondanks alle aandacht voor A.I. ‘Het menselijke aspect zal zelfs met het gebruik van A.I. niet veranderen. Waarbij voor mij het altijd belangrijk is dat er rekening wordt gehouden met de ethiek en dat er op de juiste manier met gegevens wordt omgegaan.’ En ook menselijke expertise blijft volgens hem altijd cruciaal. ‘De juiste vragen stellen, de juiste prompts maken, is cruciaal. Anders kan de samenwerking met A.I. vanaf het begin mislukken.’

Psychologie en projectmanagement in één

Recruitment is volgens Goudsmit psychologie en projectmanagement in één. ‘Recruiters begrijpen wat belangrijk is voor een organisatie. Ze praten met hiring managers en identificeren wat belangrijk is.’ Die taak zal A.I. nog niet meteen overnemen, denkt hij, al zet RecruitAgent al wel veel stappen in die richting. Met deze tool kunnen bedrijven inzicht krijgen in de arbeidsmarkt in hun branche, ontvangen ze pakkende teksten voor vacatures en worden ze geadviseerd over hoe ze hun doelgroep kunnen bereiken en waar de talentenpools zich bevinden.

‘Om met A.I. te kunnen werken, heb je ten minste een ruw besef nodig van wat goed en wat fout is.’

‘Voor veel mensen is A.I. zoiets als een computer die iets intelligents doet’, lacht hij. ‘Maar dat is het natuurlijk niet. A.I. kun je in plaats daarvan beter zien als een groot taalmodel, dat processen kan versnellen, bijvoorbeeld bij het maken van vacatures. Het is altijd belangrijk om de output ervan voor jezelf te verifiëren en te begrijpen wat er aan de hand is. Je hebt ten minste een ruwe schets nodig van wat goed en wat fout is.’

Pro in Perplexity

Zelf is hij trouwens ook een veelgebruiker van A.I. Hij gebruikt bijvoorbeeld graag Perplexity in zijn werk, een A.I.-zoekmachine waarmee gebruikers kunnen kiezen uit verschillende A.I.-modellen en zelfs afbeeldingen kunnen genereren. Het maakt gebruik van Claude, Sora en ChatGPT4.0 en stelt – in tegenstelling tot andere A.I.-aanbieders – ook de bronnen van zijn resultaten beschikbaar. Goudsmit heeft uiteraard een Pro-account, maar iedereen kan deze tool ook gratis testen, zegt hij. Iets wat hij overigens ook zou aanraden. ‘Doe gewoon mee!’, zegt hij.

‘Voor degenen die niet experimenteren, zal het moeilijk worden – de toekomst is namelijk al aangebroken.’

Er zal namelijk een groot verschil gaan ontstaan tussen degenen die het proberen en degenen die dat nooit doen, verwacht hij. ‘Voor degenen die niet experimenteren, zal het moeilijk worden – de toekomst is namelijk al aangebroken. Helaas zijn HR-afdelingen meestal niet zo innovatief. Maar ook hier zal A.I. zeker komen. Dan kun je dus maar beter je erin verdiept hebben.’

Grote risico’s

En de nadelen dan? Wat vindt hij daar als Consultant Verantwoord A.I. dan van? ‘Gelukkig hebben we in Europa nu de AI Act. Ken je het gezegde: je innoveert in de Verenigde Staten, je produceert in China en je reguleert in Europa? Volgens de Europese wet moeten A.I.-algoritmen publiekelijk toegankelijk zijn om discriminatie te voorkomen. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de aanbieders, maar ook die van de gebruikers. A.I. kan groot zijn, maar brengt ook grote risico’s met zich mee. Het is goed je daarvan bewust te zijn. Als je volledig wilt innoveren, ga je maar naar Amerika. Daar zijn weinig grenzen.’

Meedoen met de Webinar Tage?

Vanwege de interesse vanuit Duitsland en andere Duitstalige landen in alle nieuwe ontwikkelingen op het gebied van werving, recruitment en employer branding hebben Werf& en ToTalent een nieuw driedaags evenement georganiseerd: de Webinar Tage. Van 17 tot 19 september dit jaar zullen verschillende experts uit Nederland en Duitsland hun exclusieve inzichten presenteren tijdens diverse webinars. Peer Goudsmit zal tijdens de Webinar Tage op 17 september spreken over A.I. in recruitment, en alles wat daarbij komt kijken. Schrijf je dus nu in!

Inschrijven

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Lees ook

Lukas Sommer (conXisto): ‘De angst om te veranderen is nog altijd groot in recruitment’

Al meer dan 10 jaar houdt Lukas Sommer zich bezig met verkoop, consulting en services. Zijn motto daarbij: de klant niet overweldigen met een stortvloed aan technische praatjes en 80 pagina’s PowerPoint-presentaties tijdens het eerste gesprek. Hij is misschien al bekend bij sommige lezers, want tot voor kort was hij verantwoordelijk voor de Duitse activiteiten van JobCloud HR Tech onder de Zwitserse en Oostenrijkse vlag. Sinds kort werkt Sommer echter aan de distributie van het in Düsseldorf gevestigde conXisto, ‘dienstverlener voor gedeeltelijke of volledige uitbesteding van alle personeelszaken’, zoals hij het zelf noemt.

‘Ik wil uitleggen hoe RPO werkt, en dus ook vertellen waarom zelf werven niet altijd goedkoper is.’

Tijdens de derde en laatste dag van de komende Webinar Tage, die van 17 tot en met 19 september worden gehouden, en waarmee Werf& voor het eerst ook het baken verlegt naar Duitsland, zal Sommer zijn visie geven op het thema dat hem dagelijks bezighoudt: Recruitment Process Outsourcing. ‘Ik zal RPO begrijpelijk maken voor iedereen’, belooft hij. ‘Zodat uiteindelijk iedereen een basis heeft om voor of tegen het onderwerp te beslissen.’ Waarbij zijn eigen standpunt overigens duidelijk is. ‘Ik wil uitleggen hoe RPO werkt, en dus ook vertellen waarom zelf werven niet altijd goedkoper is.’

‘Klanten willen tegenwoordig zichtbaar zijn’

Wat hij ziet als grote verschuivingen in de wereld van recruitment? ‘Tegenwoordig draait het allemaal om gezien worden. Klanten willen vooral zichtbaar zijn. De meesten willen zich momenteel presenteren als hun eigen merk. Want wie wil er nou op de tweede rij staan als ze ook een box kunnen hebben?’ In Duitsland ziet hij daarnaast nu ook veel aandacht voor automatisering. ‘Kleinere teams moeten steeds meer taken uitvoeren, dus is het zinvol om steeds meer processen uit handen te geven. Het is belangrijk een partner bij de hand te hebben die kan adviseren over dit soort processen en kan helpen bij de implementatie.’

‘Wie wil er op de tweede rij staan als ze ook een box kunnen hebben?’

Sommer erkent dat veel Duitse bedrijven nog aarzelen om zich aan te passen aan deze trends. ‘De angst voor verandering of het kiezen van de verkeerde dingen is groot. Het stelt velen voor een uitdaging die eigenlijk helemaal geen uitdaging is. Ook hier kan ik aanraden om een expert de opties op een begrijpelijke manier te laten uitleggen.’ Maar er is wel een reden om voorzichtig te zijn met het proces bij het kiezen van een potentiële partner, waarschuwt hij ook. ‘Je moet voorzichtig zijn. We hebben hieraan allemaal wel eens te veel geld opgebrand. Dus let goed op bij het kiezen van ondersteuning.’

Nutteloze data

Hoe lang is het bedrijf al op de markt? Zijn er geschikte referenties? Hebben ze voldoende netwerk? ‘Dit zijn allemaal vragen die je moet stellen.’ En hoe kijkt Sommer daarbij trouwens naar de rol van data in het recruitmentproces? ‘Wat heb je aan data als de basis voor evaluatie niet is gelegd?, zegt hij. ‘Natuurlijk weten we in de branche dat de meeste bedrijven geen goede dataverwerking hebben. Uiteindelijk stel ik mezelf echter de vraag: zelfs als die data wél beschikbaar zouden zijn, heeft dan uiteindelijk het proces van het gebruik van die data wel zin? Het is nutteloos als je data hebt, maar niet weet hoe de goede dingen eruit te halen.’

Meer weten?

Lukas Sommer zal tijdens de Webinar Tage op 19 september om 14.15 een webinar verzorgen over de voor- en nadelen van RPO (met name in de Duitse situatie). Niets missen? Schrijf je dan nu in!

Meer informatie

Arbeidsmigratie? ‘Wat je ook ervan vindt, we kunnen écht niet zonder’

Het is de demografie, stupid. En die is echt niet zomaar te veranderen. Pieter Omtzigt had het in de H.J. Schoolezing vorige week nog over het lage kindertal van de gemiddelde Nederlander, en dat in Ethiopië momenteel meer kinderen worden geboren dan in alle 27 landen van de EU bij elkaar. Het was een boodschap die ook weerklonk tijdens de tweede editie van het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt, dat afgelopen maandag in Den Haag werd gehouden. Want ook daar werd één ding duidelijk: hoe je het ook wendt of keert, als we de economie in Nederland op peil willen houden, dan ontkomen we op geen enkele manier aan arbeidsmigratie. We kunnen echt niet zonder.

Nederlanders denken nog steeds dat ze heel tolerant zijn, de praktijk is een heel andere.

‘Maar dan moeten we het wel beter regelen dan we nu doen’, werd er door de meeste sprekers bijna in één adem achteraan gezegd. Met daarbij nóg een opvallende rode lijn, en die ging over de rol van de Nederlander zelf. Want we mogen dan als Nederlanders nog steeds denken dat we heel tolerant zijn, en heel open voor vreemdelingen, de praktijk van alledag is inmiddels een heel andere. En dat maakt niet alleen de inzet van arbeidsmigranten moeilijk, het zorgt er ook voor dat Nederland bij hen allang niet meer bovenaan het verlanglijstje staat. Met alle gevolgen van dien.

Grootste misverstanden

Het begon al met dagvoorzitter Diana Matroos, die in de goed gevulde galerie van Pulchri Studio even wat ‘grote misverstanden’ over het fenomeen ging ophalen. ‘Dat het zomaar gestopt kan worden’, was daarbij een van de allereerste responses. ‘Dat Polen vooral dom werk doen’, zei een ander. ‘Dat vind ik denigrerend, kortzichtig en stigmatiserend.’ Een derde, een vertegenwoordiger van een bekende logistieke dienstverlener, noemde het ook een groot misverstand ‘dat het een heel homogene groep zou zijn, die vooral overlast veroorzaakt.’

‘Zonder migratie moeilijk groeien’

Daar kon openingsspreker Mathijs Bouman mooi op voortbouwen. De econoom en columnist, onder meer bekend van BNR en het FD, trapte af met heel wat indrukwekkende cijfers, gecombineerd met slapstickfilmpjes uit den ouden doosch. De hoofdlijn van zijn verhaal: ‘Zonder arbeidsmigratie wordt het moeilijk groeien’. ‘We komen net uit de langste periode van economische krimp ooit. Maar we hebben het daar nauwelijks over, omdat de arbeidsmarkt zo krap blijft. De werkloosheid loopt maar niet op’, constateert Bouman. ‘Het CPB voorspelt het elke keer: het zal nu toch wel eens gaan gebeuren? Maar toch blijft het maar laag. En dat geeft alleen maar aan: als de economie weer aantrekt, zal gebrek aan personeel de belangrijkste bottleneck zijn.’

‘Zonder arbeidsmigranten daalt de beroepsbevolking van 7,2 naar 5,4 miljoen.’

De arbeidsparticipatie is inmiddels nergens in Europa zo hoog als in Nederland, vertelde hij verder. Daar zit dus weinig rek meer in. En als we zouden besluiten géén arbeidsmigranten meer toe te laten? Dan zou de ‘autochtone’ beroepsbevolking dalen van 7,2 miljoen nu naar zo’n 5,4 miljoen in 2070, rekende hij voor. Meer baby’s, zoals Pieter Omtzigt leek te bepleiten? ‘Dat zorgt er vooral voor dat je eerst meer onderwijzers nodig hebt’, zei hij. ‘Pas over een langere periode kan dat enig respijt bieden.’

‘Demografie bepaalt deze eeuw’

De demografische ontwikkeling is ‘iets wat de hele wereld overkomt’, aldus Bouman. ‘Demografie bepaalt deze eeuw’, zei hij zelfs. Want stijging van de productiviteit zou ons uit de brand kunnen helpen. Maar daar zit juist al langere tijd de klad in. En dan is het volgens hem dus ook best zorgelijk dat Nederland zakt op de lijstjes met aantrekkelijke economieën. ‘We zijn niet zo aantrekkelijk als we zelf vaak denken dat we zijn. Bij de OESO staan we qua talent attractiveness op plek 9, bij studenten pas op plek 19.’

Wat een succesvol internationaal arbeidsmarktbeleid zou moeten inhouden? Bouman zegt zelf te denken aan een soort green card voor tekortberoepen, of gereguleerd toelatingssysteem zoals de Duitsers hanteren. Ook zou hij aanraden meer te kiezen voor groeisectoren, en andere sectoren juist af te remmen. En: het minimumloon omhoog, zodat sommige laagwaardige sectoren zich min of meer vanzelf uit de markt prijzen, of wel zullen moeten gaan automatiseren. ‘We maken het bedrijven nu soms ook te makkelijk om te zeggen: we halen wel de mensen uit het buitenland.’

‘Thuis uitnodigen’

Ook pleitte hij voor ‘gaan voor kwaliteit’ en ‘Nederland weer echt aantrekkelijk maken voor talent.’ Waarbij hem één ding wel van het hart moest. ‘Een van de dingen die we momenteel echt niet goed doen in Nederland is zorgen dat mensen zich thuis en welkom voelen. Wat je ook doet als arbeidsmigrant, je komt nooit in de inner circle van de Nederlanders. We doen heel lief tegen ze als we ze tegenkomen, maar nodigen ze nooit thuis uit.’

‘In Nederland moet je als werkgever door heel veel hoepels springen. Velen denken: dan maar niet.’

Twee compleet gescheiden werelden, levend in één en hetzelfde land. Het was ook een lijn die af en toe terugkwam in de bijdrage van migratiehoogleraar Tesseltje de Lange. ‘Nederland loopt achter de feiten aan’, tekende zij onder meer op. ‘Dat was vlak na de oorlog al het geval, en dat is het nu nog steeds.’ In haar betoog onderstreepte ze de kansen die er voor werkgevers liggen om ‘vaklui van ver’ te halen. Van een Europese blauwe kaart tot geëmigreerde Nederlanders proberen te verleiden om terug te keren. Ook wees ze naar het gemak van de Vlaamse knelpuntberoepen-regeling, ‘terwijl je in Nederland juist door heel veel hoepels heen moet springen. Waardoor werkgevers vaak denken: dan maar niet.’

‘Sluitstuk van de discussie’

Iets waar CNV-voorzitter Piet Fortuin overigens niet al te rouwig om lijkt te zijn. Voor hem is arbeidsmigratie namelijk nadrukkelijk ‘het sluitstuk‘ van de discussie over de krimpende beroepsbevolking, vertelde hij. Eerst: inzetten op iedereen laten meedoen. Daarna: volop automatiseren. En pas als allerlaatste: mensen van buiten uitnodigen hier te komen werken. Zo viel zijn betoog het best samen te vatten. Want: ‘migratie is een veelkoppig monster’, zo viel hij meteen met de deur in huis, verwijzend naar de ‘maatschappelijke onrust’, die het onderwerp met zich meebrengt.

‘Migratie is een veelkoppig monster.’

Fortuin verwees ook naar de 22.000 uitzendbureaus die in Nederland actief zijn, vaak gericht op arbeidsmigranten. ‘Ik vind dat te bizar voor woorden’, zei hij. ‘Als je bemiddelt in arbeid, is de kans op een boete bovendien nu nog zeer laag. Dat vraagt om een veel meer regulerende en controlerende overheid. Dus als de commissie-Roemer dan komt met verbetersuggesties, en je zegt dat je dat omarmt, dan vind ik dat je dat dan ook moet doen.’

‘Werk importeren zou voor Nederland kennisland geen oplossing moeten zijn.’

Gewoon steeds maar meer mensen van buiten halen, dat is een ‘te simpele oplossing’, zegt hij. ‘Het heeft ook te maken met morele keuzes. Neem een tuinbouwondernemer. Die kan gewoon doorgaan met goedkope, flexibele arbeid en goedkope energie. Maar die kan ook zeggen: ik zet een kas neer in Marokko. Daar zijn ook mensen beschikbaar, en er schijnt vaak de zon. Je kunt ook kiezen voor robotisering en aardwarmte. Ga dát dan als overheid stimuleren, denk ik. Werk importeren zou voor Nederland kennisland geen oplossing moeten zijn.’

Doelgroepencontract

Na de pauze was het tijd voor de meer praktische invulling van de dag. En ging het meteen over een van de meest heikele thema’s die spelen rondom het fenomeen arbeidsmigratie: de huisvesting. Jaap Uijlenbroek vertelde namens digitaal platform Lento over wat er allemaal gebeurt op dit gebied. Van de Wet Goed Verhuurderschap tot de wetten Vaste Huurcontracten en Betaalbare Huur. Ook gaf hij een inkijkje in de gesprekken rondom een mogelijk ‘doelgroepencontract’ voor arbeidsmigranten, in analogie met studentencontracten voor studentenhuisvesting. ‘Je moet namelijk begrijpen: een arbeidsmigrant is op de huurmarkt geen arbeidsmigrant. Een arbeidsmigrant heeft dezelfde rechten en plichten als ieder ander op de huurmarkt. Met een EU-paspoort kun je overal terecht.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Heel verstandig dat gemeentes paal en perk stellen aan de problemen rondom huisvesting.’

We leren in Nederland maar bar weinig van de geschiedenis, stelde Uijlenbroek scherp. Verkamerde woningen? Veel Polen of Roemenen in één huurwoning? ‘Heel verstandig dat gemeentes daar paal en perk aan stellen’, stelde hij. Maar tegelijk schetste hij ook wel het dilemma rondom dit onderwerp. ‘Aan de ene kant willen we dat werkgevers verantwoordelijkheid nemen voor de huisvesting van die mensen. Aan de andere kant zei Roemer ook: laten we wonen en werk scheiden. Anders maak je mensen nóg afhankelijker van de werkgever.’ Speciaal daarom is Lento ook opgericht, zegt hij. ‘Dat maakt het in elk geval transparant. Wat kost een bepaalde woonruimte? En hoe ziet het eruit? Met wooncontracten die volledig losstaan van het arbeidscontract.’ En dat in 5 talen.

Zijn we nog wel aantrekkelijk?

Het huisvestingsvraagstuk speelde ook een rol bij de volgende spreker: Marjan Stoit. Namens recruitmentbureau Undutchables maakte zij zich zorgen over hoe aantrekkelijk Nederland nog is voor buitenlandse werknemers. ‘Bij ons zijn al plaatsingen uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze geen huisvesting kunnen vinden. Dan gaan ze liever elders in Europa werken. Zonde voor Nederland’, zegt ze. Ook iets als de mogelijke versobering van de expatregeling gaat haar naar eigen zeggen aan het hart. ‘We moeten het niet moeilijker maken, we moeten het juist makkelijker maken. Er komt gewoon een strijd om internationaal talent. Wij hebben hier in Nederland nu een aantal mooie regelingen. Waarom koesteren we dat niet meer? De overheid doet er veel aan om bedrijven binnen te halen, maar een stuk minder om ook de bijbehorende mensen binnen te halen. Dat is toch vreemd?’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Kandidaten vragen zich vaak af: zijn we nog wel welkom?’

Steeds meer talent trekt weg, of wil niet meer naar Nederland komen, omdat ‘huisvesting en salaris steeds minder matchen’, aldus Stoit. Oftewel: woningen zijn nauwelijks meer te betalen. En versobering van de expatregeling maakt dat niet makkelijker, zegt ze. Net zoals een inclusieve cultuur volgens haar belangrijk is. ‘Kandidaten vragen zich vaak af: zijn we nog wel welkom? Daarom zou mijn oproep zijn: laten we het in elk goed houden met de regelgeving, en niet daaraan tornen. Zodat ze wél naar Nederland komen en niet naar Duitsland, met al hun slimme koppies.’

‘Ogen niet sluiten’

‘Het begint met de simpele constatering dat we veel meer werk gedaan willen krijgen dan we mensen hebben’, aldus de volgende spreker, de Rotterdamse wethouder Tim Versnel. ‘Zeker in een stad als Rotterdam, waar de haven cruciaal is voor de economie.’ Maar als we daarvoor veel arbeidsmigranten willen aantrekken, dan moeten we onze ogen ook niet sluiten voor de nadelen ervan, en het ook goed regelen, onderstreepte hij, verwijzend naar onder meer het recente Actieprogramma van de Coalitie Goed Werkgeverschap.

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

Als je je mobiel in het Pools hebt ingesteld, krijg je al een advertentie van de gemeente.’

Arbeidsmigratie is nu eenmaal nodig ‘om het leven te kunnen leiden dat we willen leiden in dit land’, aldus Versnel. ‘Als stadsbestuur proberen we daarom in elk geval in contact te zijn. Als je je mobiel in het Pools hebt ingesteld, dan krijg je dus al een advertentie van de gemeente.’ En de gemeente investeert in taallessen, en kijkt bijvoorbeeld ook naar het eigen inkoopbeleid. ‘Omdat we zeker willen weten dat we niet zelf ook bijdragen aan uitbuiting.’

Matrassendag

Maar ondanks alles gaat het toch nog mis in de stad, constateert Versnel ietwat berustend. ‘De problemen worden groter, niet kleiner. Uitbuiting verdwijnt niet. Op basisscholen komen kinderen voor een paar maanden. Dat is gewoon niet te doen, ook niet voor de kinderen die er wel blijven. De Tarwewijk kent een fenomeen wat ze de matrassendag noemen, een dystopisch beeld, als arbeidsmigranten hun matrassen op straat gooien omdat ze doortrekken naar een andere plek.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Een praatje kunnen maken met je buren, dat vinden we ook belangrijk.’

Arbeidsmigratie, met andere woorden, is dus niet alleen een economisch vraagstuk, maar ook een moreel vraagstuk, aldus de wethouder. ‘Het raakt aan: wat voor samenleving willen we zijn? Een praatje kunnen maken met je buren, dat vinden we ook belangrijk. Voor veel mensen raakt dat buiten bereik als de toename aan arbeidsmigranten zo groot blijft. We moeten de dingen dus beter in balans gaan brengen.’ En de illusie dat we dit gaan oplossen met meer woningbouw, daar moeten we volgens hem ook vanaf. ‘Dat bouwtempo kunnen we nooit realiseren. Daar kunnen we het dus niet van hebben.’

Deltaplan

Nog meer politiek vuurwerk kwam vervolgens van voormalig ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers, tegenwoordig onder meer adviseur van OTTO Work Force, en als zodanig schrijver van het Deltaplan Arbeidsmigratie. Hij begon met de opmerking dat migratie tegenwoordig ‘een splijtend thema is in alle democratieën. Kijk naar de VS, kijk naar de Brexit.’ Maar dat we tegelijk moeten erkennen dat we dus ook niet zonder kunnen, willen we onze economie en vitale sectoren als techniek en de zorg op peil houden. En dat we dus moeten zorgen dat we het beter regelen, door tegemoet te komen aan de bezwaren die bij mensen leven. ‘We moeten op zoek naar een deal die beter is voor iedereen.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘We moeten op zoek naar een deal die beter is voor iedereen.’

Zijn Deltaplan wil daar een antwoord op geven. Onder meer met een pleidooi voor een nieuwe vakkrachtenregeling voor mensen buiten de EU. ‘Gereguleerd, functioneel en tijdelijk.’ Daarnaast onder meer door beter te handhaven op verkamerde woningen, en boetes hiervoor te verhogen. ‘En Mathijs noemde het een green card, wij hebben het een oranje kaart genoemd. Een tijdelijke vergunning waarmee je hier maximaal 5 jaar mag werken. Zodat je zorgt dat het tijdelijk wordt.’

Op hoop van zegen

‘Zolang migratie ons overkomt, en zolang burgers het gevoel hebben: er komen aantallen waar niemand ooit voor heeft gekozen, dan zal het onbehagen blijven’, schetste Segers. Daarom pleitte hij voor een Nationaal Akkoord, waarbij werkgevers en werknemers samenkomen, en samen proberen breed draagvlak te krijgen voor hoe het verder moet. ‘En dan kun je daarna de stap naar de politiek zetten, zodat we in elk geval voor de lange termijn een goede ethische lijn te pakken hebben. Op hoop van zegen, zou ik bijna willen zeggen.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Die mensen meten we niet, kennen we niet, doen we niets mee. En dat is een probleem.’

Maar dan moeten we dus wel eerst weten waarover we het precies hebben. En dat weten we nu allerminst, betoogde slotspreker Geert-Jan Waasdorp. Als alleen Rotterdam al merkt dat er bijna drie keer zoveel arbeidsmigranten in de stad leven als er überhaupt staan ingeschreven in de gemeente, wat betekent dat dan voor heel Nederland, zo vroeg hij zich af. Dan zijn die 800.000 arbeidsmigranten waarover het CBS het heeft, er in de praktijk misschien dus wel 2 miljoen (!). ‘Maar daar hebben we het nooit over’, constateerde de Intelligence Group-directeur. ‘Die mensen meten we niet, kennen we niet, doen we niets mee. En dat is een probleem. Want wat je niet meet, kun je ook niet managen.’

Strijd om waarden verloren

Op de internationale arbeidsmarkt is Nederland steeds minder aantrekkelijk, liet ook hij zien, aan de hand van onderzoek. Wat daarbij veelzeggend is: mensen die wel naar Nederland willen, willen dat tegenwoordig vooral om het salaris dat ze hier kunnen verdienen. Terwijl het hen voorheen veel meer ging om de Nederlandse waarden en de vrijheid die je hier kon vinden. ‘De strijd om de waarden hebben we in de internationale concurrentie verloren’, constateerde Waasdorp misnoegd.

‘Als een arbeidsmigrant zijn baan verliest, is er helemaal niets voor deze groep.’

‘We missen de snelst roulerende groep op de arbeidsmarkt volledig’, was een andere wrange constatering van hem. ‘Als een arbeidsmigrant zijn baan verliest, is er helemaal niets voor deze groep. Geen Indeed, geen digitaal platform in de eigen taal, geen Roemeense sectie op welke werkenbij-site dan ook, het bestaat gewoon niet.’ Zijn advies was daarom niet alleen een mobile first marktplaats in alle talen voor arbmigranten op te zetten, maar ook veel meer skills van arbeidsmigranten te proberen te registreren. ‘Zodat je ze kunt helpen.’ En richt je meer dan voorheen als Nederland op de benodigde skills, zei hij. ‘Het volume binnenhalen, dat is niet het probleem. De juiste skills binnenhalen, dat is het probleem. De technische skills, dat is de meest schaarse groep ter wereld. Niet alleen in Europa, maar in de hele wereld. Als je die wil binnenhalen, dan moet je dus kwaliteit weer centraal durven stellen. Het moet weer een voorrecht worden om hier te werken.’ Woorden waarmee alle congresgangers begeesterd weer naar huis konden.

Lees ook

Vijay Swaminathan (Draup): ‘Talent Intelligence wordt steeds kritischer’

Hoe meet je het succes van werknemers? Daarover is al jarenlang een diepe academische discussie. Maar de traditionele meetmethoden hebben waarschijnlijk hun langste tijd gehad, zegt Vijay Swaminathan van Draup, een internationaal platform voor Talent Intelligentie. ‘We moeten het meten van succes herdefiniëren en verder gaan dan de traditionele meetmethoden. Dit betekent dat we nieuwe KPI’s moeten ontwikkelen die de productiviteit van werknemers vastleggen in de context van digitale transformatie en A.I.-integratie.’

‘We moeten nieuwe KPI’s ontwikkelen die de productiviteit van werknemers vastleggen.’

En dat kan ook steeds beter, zegt hij, waarover hij meer wil uitleggen op de Global Talent Intelligence Conference, die eind deze maand in Hoofddorp wordt gehouden. ‘Door de grenzen van traditionele Talent Intelligence te verleggen, kunnen we een uitgebreider en toekomstgerichter beeld van het personeelsbestand creëren, waardoor betere besluitvorming mogelijk wordt en strategische groei wordt gestimuleerd.’

Battle card analysis

Daarbij hoort trouwens niet alleen het kijken naar prestaties van mensen, maar net zo goed: het beoordelen van de prestaties van A.I., aldus Swaminathan. ‘We hebben een cruciaal moment bereikt waarop het gebruik van de juiste datasets ons in staat kan stellen om een echt transformerende rol te spelen. En ja, daar hoort ook bij dat we de effectiviteit van A.I. moeten beoordelen bij het vergroten van menselijke rollen en het stimuleren van prestaties.’

‘We zijn getuige van een mix van opkomende trends op dit gebied.’

Swaminathan mag het dan hebben over ‘traditionele Talent Intelligence’, feit blijft natuurlijk dat het volledig datagedreven werken met talent nog steeds een relatief niche concept is. Dat de wereldwijde conferentie over het onderwerp pas voor de tweede keer wordt georganiseerd, mag je daarvan als een bewijs zien. Swaminathan ziet dat het begrip ook nu steeds centraler komt te staan in organisaties die werken aan hun strategische personeelsplanning. ‘We zijn getuige van een mix van opkomende trends op dit gebied. Innovatieve datasets omvatten nu informatie van collega’s, gedetailleerde vaardigheidsgegevens en battle card analysis voor inzicht in concurrenten, samen met andere unieke en gespecialiseerde middelen.’

Verschuivend landschap

Swaminathan merkt echter op dat de toepassing van deze nieuwe methoden niet overal gelijk is. ‘De meeste bedrijven blijven vertrouwen op traditionele datasets zoals beschikbaarheids- en kostengegevens, terwijl ze geleidelijk toewerken naar het integreren van deze nieuwere, meer geavanceerde datasets in hun processen.’

‘Het vinden en veiligstellen van het juiste talent is crucialer dan ooit.’

Draup is een zelfbenoemd AI-powered talent & sales intelligence platform. In die hoedanigheid heeft het Indiase bedrijf inmiddels meer dan 200 klanten over de hele wereld. Hoe intelligent is het wervingsproces dat ze bedrijven helpen te formuleren? ‘Talent Intelligence wordt steeds belangrijker naarmate de relatie tussen menselijke arbeid en machine- of A.I.-gestuurde arbeid zich snel ontwikkelt’, zegt Swaminathan. ‘In dit verschuivende landschap is het vinden en veiligstellen van het juiste talent kritischer dan ooit.’

Hoger in de waardeketen

En ja, dat levert ook recruiters grote kansen op, daar is hij van overtuigd. ‘We zien een trend waarbij recruiters een stapje hoger in de waardeketen zetten door diepgaandere talent intelligence-metrics op te nemen in het wervingsproces. Deze aanpak stelt hen in staat meer strategische beslissingen te nemen op basis van een breder scala aan gegevens.’

‘Met deze tools kunnen planners beter anticiperen op toekomstige behoeften.’

‘Voor strategische personeelsplanners opent deze vooruitgang nieuwe deuren voor analyses, waaronder het gebruik van geavanceerde technieken zoals personeelssimulaties. Met deze tools kunnen planners beter anticiperen op toekomstige personeelsbehoeften, verschillende scenario’s modelleren en beter geïnformeerde beslissingen nemen die zijn afgestemd op zowel menselijke als AI-gestuurde arbeidskrachten.’

One-size-doesn’t-fit-all

In een onderling verbonden wereld is regionale verschillen in talentpools begrijpen een cruciaal onderdeel geworden van elke wervingsstrategie. ‘De aanpak van talentacquisitie en personeelsplanning in opkomende regio’s wereldwijd moet fundamenteel anders zijn dan die in meer gevestigde regio’s’, voegt Swaminathan toe. ‘Een one-size-fits-all-strategie werkt gewoon niet. De talentenpool voor softwareontwikkeling in Shanghai verschilt bijvoorbeeld duidelijk van die in Beijing. Terwijl Shanghai bekend staat om zijn sterke softwareontwikkelingswerkers, heeft Beijing een grotere concentratie van R&D-talent. Deze regionale verschillen maken duidelijk dat alleen vertrouwen op cijfers of de omvang van het personeelsbestand niet genoeg is om weloverwogen beslissingen te nemen.’

‘De talentenpool voor softwareontwikkeling in Shanghai verschilt duidelijk van die in Beijing.’

Met die complexiteit in het achterhoofd kiest Draup voor een genuanceerde aanpak door wereldwijd meer dan een miljoen bedrijven te volgen om zo een gedetailleerd inzicht te krijgen in de kwaliteit en specialisatie van talent in verschillende regio’s. ‘Dit stelt ons in staat om verder te gaan dan eenvoudige gegevens over personeelsaantallen en inzicht te bieden in de specifieke vaardigheden, expertise en branchefocus die op elke locatie beschikbaar zijn. Door dergelijke gedetailleerde inzichten te bieden, stelt Draup bedrijven in staat hun talentacquisitie strategisch af te stemmen, zodat ze niet alleen de juiste hoeveelheid kandidaten vinden, maar ook de juiste kwaliteit en fit voor hun specifieke behoeften.’

‘De tijd om te handelen is nu’

Recente vooruitgang in AI, met name in grote taalmodellen (LLM’s), opent nieuwe mogelijkheden in talentmanagement, merkt hij op. ‘Dankzij recente doorbraken op LLM-gebied is het synchroniseren van vaardigheden in verschillende systemen aanzienlijk eenvoudiger en efficiënter geworden. Deze technologische vooruitgang zorgt voor een betere afstemming en consistentie bij het categoriseren van vaardigheden, waardoor het eenvoudiger wordt om data gaps tussen platforms en tools te overbruggen.’

‘Integratie van deze technologieën in bestaande systemen zal een enorme waarde vrijmaken.’

‘Gezien deze mogelijkheden staat ons beroep aan de vooravond van een grote transformatie’, voorspelt Swaminathan. ‘Door API’s te gebruiken om personeelsgegevens naadloos te integreren en door gebruik te maken van LLM-gestuurde synoniemen, kunnen we de nauwkeurigheid en vloeibaarheid van talentinzichten in verschillende systemen verbeteren. Dit maakt een nauwkeurigere personeelsplanning, een betere afstemming van talent op functies en verbeterde besluitvormingsprocessen mogelijk. Het is nú tijd om te handelen. De integratie van deze technologieën in onze bestaande systemen zal een enorme waarde vrijmaken en ervoor zorgen dat we voorbereid zijn om te voldoen aan de eisen van een snel evoluerend digitaal personeelsbestand.’

Baanbrekende cases

Veelbelovende woorden. Maar zoals altijd ligt de proof in the pudding. Swaminathan zegt dat er al verschillende bedrijven zijn die baanbrekend werk verrichten met nieuwe benaderingen van talentmanagement. ‘Denk aan hoe BT Group specialismes introduceert; een briljante zet, die hun vooruitstrevende benadering van het definiëren en ontwikkelen van expertise toont. Ook bedrijven als Target blinken uit in het direct integreren van industrie-inzichten in hun planningsprocessen, waardoor ze de curve in de markt voor blijven.’

‘We kunnen nu modellen ontwikkelen die verder gaan dan de traditionele gap analysis.’

‘Of kijk naar AIG. Zij hanteren een unieke aanpak door duidelijk de specifieke aard van hun functies te definiëren binnen het bredere spectrum van functies in de verzekeringsbranche. Deze voorbeelden laten zien hoe bedrijven hun grenzen verleggen en het is duidelijk dat we ons in een spannende periode van transformatie op het gebied van talentmanagement bevinden.’ Maar we moeten nog verder kijken, zegt hij. ‘Door gebruik te maken van de enorme hoeveelheid gegevens die we tot onze beschikking hebben, kunnen we geavanceerdere modellen ontwikkelen die verder gaan dan de traditionele gap analysis van vraag en aanbod.’

Meer weten?

Benieuwd naar het hele verhaal van Vijay Swaminathan? Koop dan hier je tickets voor de Global Talent Intelligence Conference die van 23 tot 25 september in Hoofddorp wordt gehouden.. Of neem contact op voor informatie over groepstickets.

GTIC

Lees ook

Robindro Ullah: ‘Schokkend veel mensen denken te weten wat jongere wil omdat ze ooit zelf jong waren’

Hoe groot het land ook moge zijn, toch zijn er in Duitsland niet heel veel recruiters en deskundigen te vinden die zich durven uitspreken over hun vakgebied, en daarvoor de barricaden opklimmen. Robindro Ullah is waarschijnlijk de bekendste uitzondering op de regel. Niet alleen is hij directeur en grootaandeelhouder van het gerenommeerde Trendence Institut, gespecialiseerd in studies, statistieken en trends op de Duitse arbeidsmarkt, ook timmert hij flink aan de weg met maar liefst 5 podcasts (1, 2, 3, 4 en 5) en heeft hij al 4 boeken over het vak op zijn naam staan (1, 2, 3 en 4).

Vorig jaar was hij al eens in Nederland, om – voorafgaand aan World Employer Branding Day – bij SteamTalmark een presentatie te geven over glocalisation (hoe je lokaal kunt variëren in je employer branding als je een wereldwijd merk hebt). Op 19 september is er gelegenheid voor een nieuwe of nadere kennismaking. Dan is hij namelijk dagvoorzitter tijdens de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, waar Nederlandse en Duitse recruitmentpartijen elkaar proberen te ontmoeten en van elkaar willen leren.

Myth buster

Robindro Ullah zegt tijdens die dagen vooral zijn geliefde rol als ‘myth buster‘ op zich te willen nemen. Op wat voor mythes doelt hij dan zoal? ‘Misschien ken je het boek Feitenkennis van Hans Rosling? Dat laat mooi zien dat veel mensen vast blijven zitten in oude denkpatronen, hoewel de feiten iets heel anders zeggen. Soms komen verhalen uit vervlogen tijden en in plaats van onszelf bij te werken op basis van de data, blijven we dan de oude waarheden volgen. Dit zien we ook herhaaldelijk in HR. Zo is het aantal mensen dat denkt te weten wat de jeugd van vandaag denkt omdat ze 30 jaar geleden zelf jong waren, schokkend hoog.’

‘Veel mensen blijven vastzitten in oude denkpatronen, terwijl de feiten iets heel anders zeggen.’

In zijn eigen bijdrage wil hij daarom graag een aantal veelvoorkomende misvattingen blootleggen. ‘Doelgroepinzichten zullen de kern van de presentatie vormen. Dit zijn meestal stukjes informatie die veel bedrijven met een hoog budget kunnen behoeden voor grote misstappen.’ En dan maar hopen dat ze hun oude denkpatronen durven bijstellen.

Is ketchup een smoothie?

Dat blijft overigens een complex geheel, zegt Robindro Ullah. Hij legt dit uit aan de hand van ketchup. ‘Op basis van data zou je kunnen zeggen dat ketchup een smoothie is. Tomaten worden immers geclassificeerd als fruit. Als ik echter ook rekening houd met gebruikersgedrag en gebruiksscenario’s, dan zou ik ketchup eerder naast de mosterd en mayonaise zetten.’ Vertaald naar de wereld van HR en recruitment, legt hij het zo uit: ‘De eenvoudige vraag is dan: hoeveel vermeende smoothies heeft HR in de koelkast? Juist daarom is het zinvol om data-expertise naar de HR-afdeling te brengen.’

Data geven dus niet antwoord op álle vragen, benadrukt hij. Ook al zouden werkgevers er volgens hem over het algemeen wel meer op moeten vertrouwen. Maar dan moet je dus wel weten wat je doet, onderstreept hij. Robindro Ullah, zelf opgeleid als bedrijfswiskundige, verwijst naar zijn eigen al meer dan 20 jaar bestaande Trendence Institut, dat hij geen marktonderzoeksbureau meer wil noemen, maar liever een Talent Intelligence-bedrijf, dat bijvoorbeeld werkgeversmerken via een 360°-extensie in kaart brengt, net als voorkeuren van werkzoekenden. Wat volgens hem meer dan waardevolle inzichten kan opleveren.

Hopen op discussie

Als gastheer en spreker op de de allereerste Webinar Tage ooit zegt Robindro Ullah vooral te hopen op uitwisseling met anderen in de Duitse én Nederlandse recruitmentwereld. ‘Natuurlijk wil ik zelf input leveren aan de scene. Maar net als bij mijn vele podcastformats hou ik ook heel erg van discussie en feedback. Dat is wat de HR-scene voor mij zo bijzonder maakt – er is een sterk verlangen naar netwerken en uitwisseling.’

Robindro Ullah in Amsterdam in 2023

Een groot deel van zijn verhaal zal verder gaan over – natúúrlijk – A.I., zegt hij. Robindro Ullah is er zelf in elk geval enthousiast pleitbezorger van. ‘De vele technologische ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden rond bijvoorbeeld de Apple Vision Pro en soortgelijke gadgets, maar ook op het gebied van Augmented en Virtual Reality, vind ik enorm interessant. Het zijn ontwikkelingen die enorme gevolgen zullen hebben voor onze sector.’

Meer over de Webinar Tage

Robindro Ullah zal tijdens de Webinar Tage het thema Recruitment Process Outsourcing & Data introduceren en begeleiden. Schrijf je dus nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Deze 9 bedrijven wisten met technologie hun recruitment substantieel te verbeteren

Het is dringen op de markt van recruitmenttools. De ene na de andere mooie vinding duikt op, en de ene belooft nog meer gouden bergen dan de ander. Maar welke technologie heeft nu écht impact, en bewijst in de praktijk zijn waarde? Dan wordt het vaak al een stuk stiller. Maar de inzendingen van de Recruitment Tech Awards bieden daarvoor elk jaar wel een mooi inkijkje. Dit jaar leverde dat 9 cases op, 3 bij (grote) corporates, en maar liefst 6 bij bureaus, waar de vernieuwing dus blijkbaar iets hoger op de agenda staat (of waar ze eerder tot inzending over gaan). Welke cases zijn dat? En wat kunnen we ervan leren?

Corporate 1. PostNL: maak kennis met Charlie

Kort samengevat: A.I. in het hele recruitmentproces, met conversational A.I. van Scotty.

Opbrengst: 75% kostenbesparing, 50% minder ghosting en 91% kandidaattevredenheid.

Hoe dan? Net als veel andere grote bedrijven in het blue-collar-segment, kampte PostNL met flinke uitdagingen: te veel sollicitanten om effectief op te pakken, veel ghosting en stevige concurrentie. Met behulp van Scotty werd daarom Charlie geïntroduceerd. Niet alleen reageert deze ‘digitale recruiter’ binnen 1 minuut op elke sollicitatie, waarna een kandidaat kan communiceren via WhatsApp of telefoon. Ook voert Charlie bijna alle taken uit die een menselijke recruiter kan: screenen, afwijzen, inplannen en kandidaatbeleving meten – 24/7, tot een half miljoen gesprekken tegelijkertijd, en dat alles zonder bias of emotie.

Scotty’s co-founder Stanislaw Wasowicz legde tijdens Werf& Live meer uit over Charlie.

Geïntegreerd met SAP SuccessFactors, MS Outlook Calendar, MS Teams, WhatsApp en het telefoniesysteem van PostNL, is Charlie altijd op de hoogte van de beschikbaarheid van menselijke recruiters, automatiseert hij administratie in het ATS en communiceert de technologie naadloos met medewerkers via Teams en met kandidaten via WhatsApp en telefoon. Dit bracht niet alleen de kosten met 75% terug, ook de afhankelijkheid van uitzendbureaus verdween, en de ghosting van kandidaten daalde van 49% naar 21%. Dit bespaarde al met al zo’n 375 recruiter-uren per maand. Een ware revolutie in recruitment, aldus de indieners van de case.

Corporate 2. Kruidvat: sociale swipe-site

Kort samengevat: Een nieuwe werkenbij-site met ‘een social media-ervaring’ en frisse mobile-first aanpak.

Opbrengst: Een groei van 41% in het websitebezoek, 31% in het totale aantal sollicitaties, en zelfs van 50% voor bijbaners (en 83% voor duo-sollicitaties).

Hoe dan? Een bedrijf dat ook altijd bekend staat om zijn innovaties in recruitment is Kruidvat. Bij de inzendingen van de Recruitment Tech Awards komen we ze dit jaar zelfs twee keer tegen: een keer met een interactieve pre-boardingtool, en een tweede keer met een vernieuwde recruitmentsite. Nu is dat laatste op zich natuurlijk niet zo vernieuwend – wie heeft er nu nog géén werkenbij-site? – maar dat blijkt dus altijd nog beter te kunnen. Oók bij de ‘Website van het jaar 2021‘.

Aanbod van technologie genoeg. Maar hoe pas je dat nou succesvol toe in de recruitmentpraktijk? Deze 7 bedrijven laten zien welke vruchten er te plukken zijn.

Op de nieuwe site kwam vooral de beleving van jongeren centraal te staan. En dat betekent dus: mobile first, en social-based, met een naadloze integratie met de Kruidvat-campagnes. Daarnaast vonden innovaties plaats als een dynamische Google Maps-kaart voor locatiegebaseerde vacatures, een swipe-to-apply-functie (via WhatsApp), en de optie om samen met een vriend(in) te solliciteren. Dat bleek de doelgroep aan te spreken, gezien onder meer de nog altijd hoge conversieratio’s. ‘Deze case toont aan dat innovatie in recruitment niet alleen mogelijk, maar ook noodzakelijk is om succesvol te blijven’, aldus de indieners ervan.

Corporate 3. Hoekstra: Van bureaus naar eigen sollicitanten

Kort samengevat: Opzet van een werkenbij-site, vacaturepagina’s en start van wervingscampagnes.

Opbrengst: Reductie in kosten per aanname van eerst 15.000 tot 75.000 euro tot nu gemiddeld zo’n 1.000 euro (1.500 tooling, en 2.490 ad spend voor 4 aannames).

Hoe dan? Wat doe je als je zelf geen sollicitanten meer krijgt die op de deur kloppen? Dan kun je detacherings- of uitzendbureaus te hulp roepen, maar je kunt ook proberen weer aantrekkelijk voor kandidaten te worden. Dit is waar Hoekstra Installatietechniek uit Heerenveen voor koos. Met behulp van MAXrecruit hoefden ze daarvoor echter geen recruitment- en of marketingafdeling op te zetten, maar kregen ze die min of meer automatisch binnen. Eind april, begin mei werd er begonnen met werven voor Monteurs (doorlopende campagne), Service Coordinator (eenmalig) en KAM Coordinator (eenmalig).

De laatste twee vacatures zijn in respectievelijk 6 en 5 weken ingevuld. En inmiddels melden zich ook doorlopend monteurs bij Hoekstra. Het bedrijf bouwt zo een eigen pool op met zzp’ers (in plaats van dat ze die moeten inlenen via een bureau), en monteurs die ze direct kunnen aannemen – nu of eventueel in de toekomst. Met MAXrecruit hebben ze nu de werving & selectie staan en kunnen ze voortaan zelf werven en selecteren. Zo zijn niet alleen de kosten per aanname drastisch verlaagd, ook de naamsbekendheid van Hoekstra is vergroot en ze hebben nu volledige controle over het wervingsproces teruggekregen.

Bureau 1. Nomilk2day: interviews geautomatiseerd

Kort samengevat: Betere sollicitatiegesprekken, met tool die A.I.-gestuurde linguïstische analyse en psychometrie integreert.

Opbrengst: 400 uur per maand besparing en 12% meer kwalitatieve plaatsingen.

Hoe dan? De kandidaten die Nomilk2day werft, zijn vaak maar kort in de markt. Hoe zorg je dan dat je goede gesprekken kunt voeren, om tot een duurzame match te komen? Een tool die automatisch interviews registreert, transcripties genereert en kandidaatinformatie organiseert in categorieën als motivatoren en competenties kan dan uitkomst bieden. En precies dat vond de recruitmentspecialist met activiteiten in Nederland, Azië en de Verenigde Staten in de tool van In2Dialog die alle relevante gegevens vastlegt en in een gestandaardiseerd formaat presenteert in het ATS (van Byner in dit geval).

De technologie helpt overigens niet alleen de recruiter inzicht krijgen in de kandidaat, maar ook in de eigen prestaties en communicatiestijlen, zoals hoeveel open en gesloten vragen hij of zij stelt, en hoe lang je als recruiter zelf aan het woord bent. Zo kan het bedrijf het proces steeds verder optimaliseren. Dit resulteert in een flinke tijdsbesparing van 15 tot 30 minuten per sollicitatiegesprek (in totaal zo’n 400 uur per maand), naast tastbaar concurrentievoordeel, een betere database, kwalitatieve en duurzame matching, en 12% meer plaatsingen door beter begrip van kandidaten en opdrachtgevers.

Bureau 2. Oranjegroep: converseren in 10 talen

Kort samengevat: Introductie van Conversational A.I.-technologie in 10 talen.

Opbrengst: Met slechts 3 recruiters nu tienduizenden kandidaten in heel Europa persoonlijk kunnen benaderen en ruim 500 uur per maand besparen.

Hoe dan? De recruiters van Oranjegroep zoeken ‘grenzeloos’ naar technische kandidaten: van Nederland en België, tot Portugal, Roemenië, Polen, Slovenië, Litouwen, Estland, Hongarije en Bulgarije. Maar alleen al de vele talen die je moet beheersen als je alleen nog maar in heel Europa zoekt, maken dit werk behoorlijk uitdagend. En dus kwam de integratie van Recrubo.ai met Carerix als geroepen. Door deze integratie kunnen nu slechts 3 recruiters van Oranjegroep toch tienduizenden kandidaten in 10 talen persoonlijk benaderen, werven, en pre-screenen, en zo elke maand zo’n 500 uur aan tijd besparen.

De A.I.-recruiters van Recrubo staan 24/7 voor de kandidaat klaar. Ze voeren gepersonaliseerde gesprekken in de moedertaal van de kandidaat en snappen de vacature, zodat ze elke vraag met de juiste informatie en de gewenste tone-of-voice kunnen beantwoorden. Dit heeft geresulteerd in een enorme verbetering van de efficiëntie, waarbij het recruitmentteam in staat is 300% meer kandidaten te verwerken, zonder in te leveren op de kwaliteit van de kandidaatervaring. Zo hebben slechts 3 recruiters in 6 maanden tijd maar liefst meer dan 15.000 kandidaten succesvol weten te verwerken. ‘De toekomst van recruitment’, aldus de indieners.

Bureau 3. House of HR: all you can eat-buffet aan innovaties

Kort samengevat: Prodigy, een ‘ecosysteem’ dat digitalisering moeiteloos, flexibel en zelfs sexy maakt – volledig naar wens van elk van de ruim 50 labels.

Opbrengst: Een groei van 50% in beschikbare nuttige tools, een reductie van 20% in implementatietijd en 30% lagere kosten.

Hoe dan? Zou iedereen de verwijzing nog snappen? Anyway, indrukwekkend is het wel wat House of HR laat zien: een soort catalogus, buffet of appstore aan beschikbare tools, technologie en systemen, verzameld onder de naam ‘Prodigy’, en beschikbaar voor elk van de meer dan 50 labels die onder het moedermerk actief zijn, elk met hun eigen diensten, doelgroep en werkwijze.

Prodigy, ontwikkeld door HRlinkIT en opgebouwd met Bullhorn for Salesforce als basis, zorgt dat alle dochtermerken géén centraal systeem krijgen opgelegd, maar dat het collectief wél een strak gestandaardiseerd datamodel heeft dat kan zorgen voor snelle en soepele implementaties, van skill-based tagging tot automatische profielverrijking en omnichannel-communicatie – waarbij de kandidaat zelf bepaalt via welk kanaal hij of zij benaderd wil worden. Zo hoeven 10 labels niet allemaal hetzelfde wiel opnieuw uit te vinden – één oplossing, meteen voor iedereen beschikbaar. Innovaties verspreiden zich op deze manier razendsnel door de hele groep.

Bureau 4. Otto Work Force: assessments voor blue collar

Kort samengevat: Betere matching van blue collar-kandidaten via generatieve A.I. in assessments.

Opbrengst: Minder kandidaten afgeschrikt, maar juist een hoog voltooiingspercentage van 84% zodra ze aan de assessment beginnen, en een gemiddelde beoordeling van 4,1 (op schaal van 1 tot 5).

Hoe dan? Assessments voor blue collar-medewerkers, dat is traditiegetrouw een flinke uitdaging. Otto Work Force heeft daar iets op gevonden, via een samenwerking met The Selection Lab, dat op basis van generatieve A.I. video-assessments ontwikkelde in meer dan 40 talen, speciaal voor blue-collar kandidaten. In deze assessments, die minder dan 15 minuten duren, hebben de kandidaten de indruk dat ze communiceren met een OTTO Work Force-medewerker. Op deze manier kan het bedrijf uiteindelijk beter begrijpen welke eigenschappen en voorkeuren bijdragen aan het geluk en succes van potentiële werknemers.

Aanbod van technologie genoeg. Maar hoe pas je dat nou succesvol toe in de recruitmentpraktijk? Deze 7 bedrijven laten zien welke vruchten er te plukken zijn.

De testen meten persoonlijkheid en cognitieve vaardigheden als proactiviteit en zelfbeheersing en zijn gevalideerd voor efficiënte en grootschalige screening. Dit helpt bij de verbetering van de matching en retentie van kandidaten en maakt het recruitmentproces persoonlijker. De nauwkeurigheid van deze assessments zorgt bovendien ervoor dat elke kandidaat uniek geschikt is voor een specifieke klant, wat productieve en succesvolle samenwerking bevordert. Kandidaten tonen daarnaast sterke betrokkenheid – het voltooiingspercentage is met 84% hoog. En de gemiddelde beoordeling van kandidaten is 4,1 sterren (op schaal van 5).

Bureau 5. Artiflex: automatisch kandidaten heractiveren

Kort samengevat: De introductie van Maxim: A.I.-gestuurde productiviteit, heractivering van kandidaten, en meer plaatsingen, zonder extra inspanning.

Opbrengst: 15% minder marketingkosten, 18% van de kandidaten na enkele weken opnieuw geactiveerd, en een productiviteitsgroei van 20% bij de recruiters.

Hoe dan? Als recruitmentbedrijf in bouw, techniek, logistiek en productie merkte Artiflex dat waardevolle kandidaten vaak alweer na enkele weken uit het zicht verdwenen. Wat daaraan te doen? ‘We zochten een oplossing die niet alleen nieuwe kandidaten goed te woord zou kunnen staan, maar ook de mogelijkheid bood om slapende kandidaten weer wakker te schudden’, aldus de inzenders van de case. Die werd uiteindelijk gevonden in Maxim; A.I.-gedreven technologie (ontwikkeld door Tigris), die het bedrijf in staat stelde om kandidaten die al langer in het systeem stonden opnieuw te activeren.

Het systeem zorgt nu ervoor dat recruiters zich niet hoeven bezig te houden met repeterende taken, maar juist kunnen focussen op het maken van goede matches. Kandidaten reageren bovendien positief, door de proactieve en persoonlijke communicatie-aanpak. Dat leidt uiteindelijk tot meer plaatsingen en efficiëntie in het werkproces. Gemiste kansen? Ineffectieve processen? Steeds weer nieuwe vijvers moeten zoeken? Met Maxim is het zo goed als verdwenen. ‘Door kandidaten uit de vergetelheid te halen, heeft Artiflex met de hulp van Maxim een direct meetbare impact op plaatsingsresultaten en omzet gemaakt’, aldus de indieners van de case.

Bureau 6. Start People:

Kort samengevat: Structurele vacature-inhoudelijke verrijking, waarbij A.I.-agents de vacature scannen, reviewen en benchmarken, terwijl recruiters gerichte (A.I.-gegenereerde) vragen kunnen stellen aan hun opdrachtgevers.

Opbrengst: 50% tijdswinst bij het maken en publiceren van vacatures, een 8+ kwaliteitsscore voor de recruiterervaring, en beter overzicht voor het management.

Hoe dan? ChatGPT gebruiken om vacatureteksten te schrijven. Veel (junior) recruiters nemen er hun toevlucht toe, maar ideale resultaten levert het niet op, merkten ze bij uitzendbureau Start People. Samen met de recruitmentmarketeers van Jobrock werd gelukkig een oplossing gevonden: voortaan scannen, reviewen en benchmarken A.I.-agents de vacature, terwijl recruiters gerichte vragen stellen aan de opdrachtgevers. Vervolgens worden de teksten afgestemd op de gekozen persona, zodat kandidaten de informatie krijgen die ze nodig hebben, wat de kans op sollicitaties vergroot. Voorheen een tijdrovende taak, nu een peulenschil.

Waar A.I.-gebruik vaak tot een lage kwaliteit leidt, is dat hier geminimaliseerd. En wat ook een voordeel is: het management heeft nu de mogelijkheid om (realtime) de prestaties te volgen van zo’n 250 recruiters. De resultaten hebben zelfs geleid tot een volledige uitrol bij alle labels van RGF (waar Start People onderdeel van is), jaarlijks goed voor wel 30.000 vacatures. Deze schaalbare aanpak bespaart nu in totaal minimaal 7.500 uren per jaar en zorgt voor een meetbare kwaliteitsverbetering van de vacatures, met impact op elke vervolgstap in het recruitmentproces, aldus de indieners van de case.

Meer weten?

Welk van deze 9 cases maakt het meest indruk op zowel de jury als het publiek? Het wordt op donderdag 7 november bekend gemaakt, tijdens het Recruitment Tech Event. Het publiek mag stemmen van 26 september tot 14 oktober.

Recruitment Tech Event

Lees ook