Waar jobboards en uitzendbureaus elkaar nog beter kunnen vinden

Een congres met uitzicht op gevechtsvliegtuigen, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt. Toch was dat precies wat dinsdag gebeurde, aangezien RecruitNow het Nationaal Militair Museum in Soest had weten te strikken voor hun eerste Big Event in de geschiedenis. Een toepasselijke locatie, aldus dagvoorzitter Wim Davidse, omdat het museum ook symbool staat voor de Nederlandse inventiviteit – en juist daarover ging het deze middag.

big event recruitnow

De organisatoren hadden daarvoor een hele reeks aan sprekers uitgenodigd, van zowel jobboards als uitzendbureaus. Want met name op die laatste groep komt de laatste tijd heel wat af, zo trapte Sjuk Akkerman de middag af. Van digitale transformatie tot de extreem krappe arbeidsmarkt, en van concurrentie van online platformen tot flexwerk dat door regelgeving steeds minder flexibel wordt, het zet de toekomst van de uitzendbranche volgens de ING-sector banker behoorlijk onder druk.

3 grote kansen

‘Door al deze ontwikkelingen ontstaat behoefte aan strategische heroriëntatie’, aldus Akkerman. De ING’er noemde daarbij een drietal grote kansen voor de branche. De eerste is: detachering. Oftewel: meer werken met vaste contracten. ‘Het aantal uitzendkrachten met een vast contract is in 10 jaar verdubbeld. Maar met zo’n 4% is het nog altijd laag. Daar ligt dus een kans.’ Ook in opleiden en loopbaanbegeleiding schuilen volgens hem nog mogelijkheden voor flexbureaus. Net als in ‘strategisch personeelsadvies’. ‘Alle werkgevers kampen met deze uitdagingen en de wet- en regelgeving die op ze afkomt. Daar kunnen bureaus op inspelen.’

‘De bureaus die concurreren op arbeidsvoorwaarden zullen het in 2023 moeilijk krijgen.’

Meer detacheren, meer opleiden en meer strategisch begeleiden dus. ‘Ik denk dat werving- en selectiebureaus en specialisten in 2023 de meeste groei zullen kennen. En de bureaus die concurreren op arbeidsvoorwaarden het moeilijk zullen krijgen. Maar in de combinatie van opleidingsbedrijf en bemiddelingsbedrijf, daar zien we een goede toekomst. Of als je als bureau gaat samenwerken met een opleidingsinstituut.’ En laat je daarbij vooral niet tegenhouden door nieuws over een eventueel naderende recessie, voegde hij ook nog toe. ‘Want de krapte is er, en blijft ook nog.’

Cost-per-apply-start

Iets wat bevestigd werd door de vertegenwoordigers van jobboards als Jobrapido, Monsterboard, Talent.com, Werkzoeken.nl en Joblift, die daarna het woord kregen in een rondetafelgesprek. Ze vertelden over nieuwe businessmodellen als cost-per-applicant en cost-per-apply-start, en gingen in op de vergaande digitalisering van de wervingskant van recruitment.

Want aan de wervingskant ligt vooral hun rol, zo benadrukte bijvoorbeeld Martijn Tomassen, Director Europe van Monsterboard. ‘Waar wij van zijn is: een optimaal digitaal sollicitatieproces tot aan de gekwalificeerde sollicitatie aan toe. Wij zijn het middel waar mensen zich oriënteren op de arbeidsmarkt. Dat moeten wij zo efficiënt mogelijk doen, en leren van de e-commerce. Maar ik denk dat de toegevoegde waarde van de applicant naar de hire bij de bureaus ligt. Jullie als bureaus zijn van de touch-kant.

‘Weten dat de kandidaat net ruzie heeft gehad met zijn vrouw, dat bepaalt uiteindelijk het verschil tussen wel en niet plaatsen.’

En dus is cost-per-hire ook niet de toekomst waar jobboards zich op zullen laten afrekenen, denkt hij. ‘Want ik denk dat die toekomst van de hire bij jullie ligt.’ Oftewel: impressies, clickouts, jobviews, cost-per-qualified applicants, het zijn allemaal heel boeiende metrics en processen. Daarmee kun je steeds beter weten wie je waar kunt vinden en tegen welke prijs. ‘Maar weten dat de kandidaat ruzie heeft gehad met zijn vrouw, dat bepaalt uiteindelijk het verschil tussen plaatsen en niet-plaatsen. En dat is nooit te vangen in technologie.’

Het goud in de industrie

Hoe de bureaus dat moeten doen, die high touch bewaren, terwijl ze toch tegelijk high tech worden? ‘Ze moeten de database leren benutten’, aldus Tomassen. ‘Het optimaliseren van de funnel van applicant tot hire. Dat is waar digitalisering op neerkomt. Ga je focussen op het gebruiken van al je sollicitanten. En laat de digitale tools daarbij voor je werken.’

‘Hoe vaak ik geen vacatures zie die leiden tot dode links. Gewoon weggegooid geld.’

Want kandidaten, die zijn nu het ‘goud in de industrie’, zoals Joblift-founder Lukas Erlebach het uitdrukt. Daarom schuiven de jobboards wel een beetje op in hun aanbod, zo maakten ze duidelijk. Bijvoorbeeld door klanten ook te gaan adviseren op het schrijven van vacatureteksten. ‘Iets waarmee je ervoor kunt zorgen dat je gewoon twee keer zoveel conversie kan draaien’, aldus Bram van de Bunt, eigenaar van Werkzoeken.nl, ICTerGezocht.nl, en Technicus.nl. ‘Hoe vaak ik ook geen vacatures zie die leiden tot dode links. Gewoon weggegooid geld.’

En waar jobboards de bureaus ook mee kunnen helpen: het inzichtelijk maken van de hele candidate journey. En daar vervolgens acties aan koppelen. Zodat je bijvoorbeeld niet alleen weet via welk kanaal een kandidaat is binnengekomen, maar ook wie de assist heeft gegeven. Oftewel: niet alleen kijken naar de laatste bron, maar ook naar de bronnen die de kandidaat ervóór heeft bezocht. Zo maakt technologie de uitkomsten van je geïnvesteerde euro’s al met al steeds meer voorspelbaar, voegt Jobrapido-CEO Rob Brouwer nog eens toe. ‘En je hoeft helemaal niet meer na te denken over welke kanalen je wilt inzetten.’

Conducteurstekort

Dat klinkt allemaal mooi, maar helpt het ook de arbeidsmarkt daadwerkelijk vooruit? Of, zoals iemand in de zaal vraagt: kan de NS hier zijn conducteurstekort mee oplossen? Dan wordt het ineens een stuk stiller bij de jobboards. ‘We kunnen geen talent creëren’, zegt bijvoorbeeld Lukas Erlebach. ‘Wat we alleen wel kunnen doen is matchen, en dat in een score weergeven.’ Iets waar Martijn Tomassen het mee eens is. ‘Het vraagstuk van de NS is denk ik groter dan alleen het leveren van een dozijn kandidaten.’

‘Het vraagstuk van de NS is denk ik groter dan alleen het leveren van een dozijn kandidaten.’

Want waarin de leveranciers van de jobboards het roerend met elkaar eens zijn is: je kunt wel kandidaten vinden. Maar als je vervolgens ‘een shitty recruitmentproces’ hebt, dan schiet het nog niet op. ‘Ik denk dat daar de sleutel ligt’, aldus Tomassen.

Een uitnodiging die de uitzendbureaus, die na de pauze het podium betraden, natuurlijk niet konden laten liggen. Luba-CEO Johan Doornenbal legde daarbij direct de link met de locatie. ‘Ik zie hier een straaljager. En volgens mij gaat het daarom: snelheid. Supersnel reageren. Er gaan nog steeds goede kandidaten verloren omdat we als bureaus niet snel genoeg reageren. Dat kan natuurlijk eigenlijk niet.’

Voorste en achterste stukje

Melisa Bel, directeur Marketing & IT bij NoBrothers Personeelsdiensten, sluit zich daarbij aan. ‘We wijzen graag naar de jobboards, zo van: wij krijgen van jullie geen kandidaten. Maar het voorste en het achterste stukje, dat ligt bij ons als bureaus. Dat is onze verantwoordelijkheid. En dat betekent dat we wel de juiste input moeten geven aan de jobboards, anders wordt het voor hen ook wel heel moeilijk om de juiste kandidaten te vinden.’

‘Het schrijven van goede vacatureteksten vergt wel vaardigheden waarover niet iedere recruiter beschikt.’

Iets waar ook Marjolein van de Veerdonk, algemeen directeur van WerkTalent, zich in zegt te herkennen. ‘Maar het schrijven van goede vacatureteksten, dat vergt wel een aantal vaardigheden waarover niet iedere recruiter beschikt. Je moet de vertaalslag kunnen maken: wat zoekt die organisatie nou echt? Dat is best een uitdaging. Gelukkig hebben wij iets meer dan 100 medewerkers, en centraal een aantal mensen die dit kunstje goed beheersen.’

Systeem ingebouwd

Bij Randstad is vacatureteksten schrijven zelfs grotendeels in het systeem ingebouwd, vertelt Aron Rikels (Randstad en Tempo-Team). ‘Dat systeem laat met een score automatisch zien hoe goed een bepaalde tekst is. Dat helpt die recruiter om goede vacature te schrijven.’ Opnieuw een staaltje high tech gecombineerd met high touch dus. ‘Waarbij we echt kijken naar de behoeftes van de kandidaten die we willen werven.’

‘We hebben een systeem dat met een score automatisch laat zien hoe goed een bepaalde tekst is.’

Daarbij is ook weer makkelijk de link te leggen met de jobboards die voor hen die kandidaten moeten zien aan te spreken. Maar ook met Cockpit, het alles-in-een-systeem van RecruitNow, met name gericht op staffingbureaus. ‘Voorheen werkten wij met diverse systemen voor recruitment en plaatsing’, vertelt Van de Veerdonk. ‘Met Cockpit hebben we nu alles geïntegreerd, van het live zetten van vacatures tot het matchingssysteem met kandidaten. Met ook WhatsApp daarin geïntegreerd. En alle communicatie AVG-proof vastgelegd. Daardoor hebben we veel meer grip op onze investeringen gekregen.’

Jomanda

In het verleden voelde ze zich nog wel eens ‘een Jomanda’, zegt ze. ‘Je gooide geld in een glazen pot en daar kwamen dan kandidaten uit. Maar je had eigenlijk geen idee wat er precies gebeurde. Nu hebben we veel beter inzicht op wat we aan jobboards uitgeven, en ook op de assist, waar we het eerder over hadden, tot uiteindelijk de plaatsing. Die data worden steeds belangrijker, en ook steeds waardevoller.’

‘We geloven dat we nu in een fase in de markt zitten dat als je de kandidaten hebt, de klanten vanzelf komen.’

Maar dan blijkt er bij de aanwezige bureaus nog wel een grote stap te maken. En dan vooral op het gebied van de kandidaten die eenmaal in de database zitten. Want ze zitten wel vol goede voornemens, maar geven eigenlijk allemaal toe dat ze met die kandidaten nog te weinig doen. ‘Als je 5 kandidaten voor één vacature hebt, willen we meer over units heen gaan kijken waar we de afgewezen mensen misschien kunnen plaatsen, aldus Rikels. ‘We geloven dat we nu in een fase in de markt zitten dat als je de kandidaten hebt, de klanten vanzelf komen.’

Eigen eiland

Het matchen van afgewezen kandidaten met andere functies is zelfs één van de redenen waarom Bel voor Cockpit heeft gekozen, zegt ze. ‘Ik hoop hier volgend jaar weer te zitten en dan te kunnen zeggen dat het is gelukt. Maar heel eerlijk gezegd moet er daarvoor in de organisatie ook nog wel wat veranderen. Je merkt toch dat mensen vaak ook voor hun eigen eiland werken.’

‘Je merkt toch dat mensen vaak vooral voor hun eigen eiland werken.’

Ook Van de Veerdonk geeft toe: ‘Hier kunnen we heel eerlijk gezegd nog wel stappen in maken.’ Automatisering kan daarbij helpen, zegt ze. ‘Het matchen van vraag en aanbod door een goede database die jou op ideeën brengt.’ Maar ook daarbij zijn er nog wel inhoudelijke uitdagingen, erkent ze. ‘We hebben bijvoorbeeld heel goede commerciële mensen in dienst. Maar laten we zeggen: die hebben niet altijd de neiging dingen goed te registreren in een systeem.’ Hoe het volgens haar zou moeten: ‘Een kandidaat komt binnen, en dat wij dan zeggen: ik ga voor jou zorgen voor een baan. Maar zo is het nog niet, hoor.’

En juist daar komt de samenwerking met jobboards weer om de hoek kijken, benadrukt Rob Brouwer. ‘Cv-databases zijn vaak heel statisch. Het is moeilijk om daar goede, actuele informatie over kandidaten uit te halen. Wij als jobboards zijn data-experts die vaak veel meer weten van die kandidaten, we maken profielen op basis van hun klikgedrag. Wij kunnen de bureaus daarmee helpen met het heractiveren van kandidaten.’

‘We moeten echt verder gaan kijken dan dat standaard cv in de database.’

Het kan mogelijk een oplossing zijn voor de huidige krapte, besluit Van de Veerdonk. ‘We moeten echt verder gaan kijken dan dat standaard cv in de database. Het is bizar dat we in Nederland nog steeds zoveel mensen langs de kant hebben staan. Hoe bereiken we die? En hoe kunnen we die verder matchen? Daarvoor zullen we echt anders moeten gaan matchen. Misschien moeten we wel kijken naar wat iemand in zijn jeugd heeft gedaan. Echt begrijpen wat hem of haar drijft. Anders zullen we nooit een antwoord hebben op de huidige krapte.’

Lees ook

 

 

KPMG wint prijs voor beste onboarding van Nederland

Opnieuw een driedubbeldrukke donderdag voor recruitment-Nederland. Want terwijl in de Pathé Bioscoop in Utrecht de Recruitment Tech Awards werden uitgereikt tijdens Case_Day, organiseerde Adriaan Kolff (MatcHR) zijn Tech Recruitment Conference in het nhow-hotel bij Amsterdam RAI. Tegelijkertijd organiseerde Recruiters United een event in het kasteel van Heemstede, hield Aaltje Vincent haar boekborrel voor het nieuwe boek Solliciteren naar Werkgeluk, én vond in De Kromhouthal ook nog Onboard Amsterdam 2022 plaats, het jaarlijkse evenement van Appical, waarin wordt stilgestaan bij hoe je nieuwe mensen het beste kunt inwerken (met Rico Verhoeven als – vrij letterlijke – uitsmijter van de dag).

KPMG stimuleert nieuwe medewerkers na te denken over hun eigen purpose.

Dit jaar was het KPMG die dat op de meest onderscheidende manier wist te doen, aldus de jury van de award die hier werd uitgereikt. De jury was enthousiast over het concept van KPMG, waar de onboarding bestaat uit een blended (on- en offline) programma van 100 dagen, waarin de nieuwe collega’s kennismaken met KPMG en alvast de verbinding kunnen aangaan met andere nieuwe collega’s, zodat ze al een netwerk opbouwen in de organisatie. Ook besteedt KPMG veel tijd aan het ontdekken van de eigen ‘purpose’ van de deelnemers. Zo worden ze gestimuleerd om na te denken over hun persoonlijke doelen, zowel privé als op hun werk.

Onboarders van KPMG verzameld tijdens een extern event.

Speciale app

De onboarding bij het accountants- en adviesbureau start al in de weken voor de eerste werkdag. Dat gebeurt met een speciale onboarding-app. Nieuwe collega’s worden daar meteen welkom geheten met video’s en informatie voor hun start. Maar de onboarding begint echt met een tweedaags event op een externe locatie in de eerste werkweek. Daarna vinden er ‘reconnect moments’ plaats na 50 en 100 dagen zodat de nieuwe collega’s elkaar weer kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen delen. Ook tijdens die eerste periode krijgen ze online begeleiding via een app op hun telefoon.

‘Onze onboarding representeert onze belangrijke waarden come as you are en learn for a lifetime.’

‘In onze onboarding komen de waarden, cultuur en purpose van KPMG op een duidelijke en inspirerende manier terug’, aldus een trotse Corline van Reenen, Head of Learning and Development bij KPMG. ‘Ook zorgen we dat onze nieuwe collega’s meteen een mooi eerste netwerk opbouwen binnen de organisatie. Onze onboarding representeert daarmee onze belangrijke waarden come as you are en learn for a lifetime.’

onboard kpmg onboarding wint prijs
Impressie van Onboard Amsterdam in de Kromhouthallen.

Andere kanshebbers

KPMG won de finale, die 4 genomineerden kende. De andere kanshebbers waren ‘employee experience agencyexploratist, farmacietechniekspecialist NNE en
ICT-bedrijf Capgemini, maar zij legden het uiteindelijk dus af tegen het volgens de jury zo complete onboardingprogramma van KPMG.

Lees ook

 

Jongeren behouden? Emma Agricola: ‘Denk eraan, hun brein zit anders in elkaar’

Het heeft wel iets van een balanceeract. Wie de jonge generatie eenmaal binnen heeft weten te halen, merkt dat langdurig succes zeker geen garantie is. Verloopcijfers van 70 tot 80 procent? Je moet er niet gek van opkijken. Het kan erop lijken dat je eigenlijk ‘constant bezig bent met koorddansen’, aldus Emma Agricola, oprichter van Inclusyoung, een bureau dat van retentie van de nieuwe generatie zijn specialiteit heeft gemaakt.

‘Dit vraagstuk is complexer dan een hip wervingsbeleid voeren.’

‘Wist je bijvoorbeeld dat 73% van de jonge professionals na een jaar bij een nieuwe werkgever alweer met één voet buiten de deur staat? En dat terwijl 60% van het jonge talent aangeeft het liefst te willen doorgroeien bij de huidige werkgever’, zegt ze. Alleen een hip wervingsbeleid en het rondstrooien van een paar extra’s is volgens haar dan ook niet genoeg om de jonge generatie binnen te halen én te houden. ‘Dit vraagstuk is complexer dan dat. Het is bijna denigrerend om te denken dat deze nieuwe generatie wel zal blijven als je één pingpongtafel neerzet. Doe eens wat beter je best.’

De basisgedachte

Toen Agricola voor het eerst met de verloopcijfers van haar generatie werd geconfronteerd, dacht ze aanvankelijk: ‘Daar zou iemand eens iets aan moeten doen’. Een gedachte die al snel veranderde in: ‘Nee, ík moet hier iets aan doen.’ Ze komt zelf immers uit de generatie, ‘dus ik weet hoe mijn jonge collega’s erin staan. Met Inclusyoung werken is met de jonge generatie werken en met de jonge generatie praten; niet óver hen.’

‘Met Inclusyoung werken is is met de jonge generatie werken en met de jonge generatie praten; niet óver hen.’

En bovendien heeft ze niet alleen de wetenschappelijke achtergrond (via studies Bestuurskunde en Gender- & Sexuality studies) om zich verder in het vraagstuk te verdiepen, maar ook de werkervaring, via haar baan als Inclusion- & Diversity-officer bij Van Lanschot Kempen.

Emma Agricola: ‘Ik dacht al snel: ík moet hier iets aan doen’

Op woensdag 16 november vertelt ze er meer over, tijdens een bijeenkomst van het Recruitment Leaders Network bij HeadFirst in Hoofddorp. Normaal een exclusief invite only gezelschap, maar deze keer toegankelijk voor iedere HR-medewerker of recruiter in Nederland. Agricola zal er onder meer ingaan op de 5 belangrijkste tegenstrijdigheden die ze bij haar generatie ziet, de stereotypes die deze generatie plagen, en hoe daarmee om te gaan en zo behoud te borgen.

Regelmatig inchecken

Zonder alvast alles te verklappen, wil ze al wel duidelijk maken dat een deel van de sleutel ligt in goede communicatie. ‘Je moet beseffen dat het bij deze generatie vaak gaat om een van hun eerste banen. Je moet ze dus laten zien: oké, dit is werken; dat is ook soms even doorbijten. Als je je als werkgever menselijk opstelt, en regelmatig bij ze incheckt, dan maakt dat al een wereld van verschil. Maar je moet dus wel een actieve rol pakken.’

‘Het is echt een andere generatie. Hun breinen zijn getraind op visuele informatie.’

Wel moeten werkgevers zich ook realiseren dat de jonge generatie werkelijk ‘anders bedraad’ is, zoals Agricola het uitlegt. ‘Het is echt een andere generatie. Ze zijn zo gewend geraakt aan snelle en visuele informatie, TikTok-filmpjes van hooguit 20 seconden, dat hun breinen daar ook op getraind zijn. Dat blijkt ook uit de wetenschap. Bepaalde delen van hun brein zijn meer volgroeid dan die van andere generaties, andere delen zijn juist minder ontwikkeld. Het is goed om daarvan als werkgever bewust te zijn. En daar zal ik dus ook over vertellen.’

‘Affirmation society’

emma agricola staandZe heeft het daarbij onder meer over de ‘affirmation society‘, de samenleving waar informatie constant voorhanden is, en waar een generatie opgroeit die constant op zoek is naar continue feedback. Een generatie die in groep 2 al begint met de eerste Cito-toets en daarmee leert dat bevestiging key is.’ Maar we moeten het vooral ook niet complexer maken dan het is, benadrukt ze. Jongeren zijn geen aliens, het zijn gewoon mensen. ‘Je kunt gewoon met ze praten, dan weet je ook wat er in hen omgaat.’

‘Het helpt ook als ze zien: hé, Pietje kwam hier binnen toen hij 22 was. Hij is nu 26 en zit er nog.’

En als je ze dan weet te behouden, dan helpt dat ook meteen je recruitment, zegt ze. Want jonge mensen trekken jonge mensen. ‘Het helpt ook als ze zien: hé, Pietje kwam hier binnen toen hij 22 was. Hij is nu 26 en zit er nog. Dan is dit blijkbaar een werkgever die oog heeft voor onze generatie. Dat soort signalen zijn heel belangrijk om het o zo schaarse jonge talent binnen te halen én te houden.’

Meer weten?

Op 16 november gaan HR, inhuur en recruitment vanaf 12.00 met elkaar in gesprek in Hoofddorp, onder leiding van inspirerende cases en met sprekers als Emma Agricola, Anke Reusken (A.S.Watson) en Jeroen Tijink (Techsharks). De belofte: heilige huisjes worden afgebroken!

Tickets

HuisartsenHulp en Joboti slepen Recruitmenttech Awards in de wacht

Donderdag 3 november 2022 werden voor de achtste maal de Recruitment Tech Awards uitgereikt. Dit keer gebeurde dat live tijdens de eerste editie van Recruitment Tech Case_Day in de Pathé-bioscoop in het Utrechtse Leidsche Rijn. Uit alle uitzendingen van 2022 selecteerde de vakjury (onder leiding van Marnix de Groot, links op de foto) 3 tools en 2 cases. Tot en met 18 oktober kon het publiek vervolgens stemmen op hun favoriete tool en case.

Best case: HuisartsenHulp

Uit al die inzendingen kwam uiteindelijk HuisartsenHulp als best case uit de bus. Dit hybride werkplatform van HuisartsenHulp maximaliseerde de werving van (interim) huisartsen ondanks de aanhoudende krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt. De organisatie wierf grote aantallen kandidaten met behulp van een eigen werkplatform en een laagdrempelige online onboarding.

‘We komen met een whitelabel oplossing voor andere bedrijven die 87% willen groeien.’

De uitreiking kwam voor de organisatie als gelegen, want komend jaar wil het bedrijf de zelfgemaakte software ook whitelabel in de markt gaan zetten voor andere branches. Dit dan onder de naam Flexwell. ‘Dit voor andere bedrijven die ook 87% willen groeien’, grapte winnaar Midas Buddemeijer (op de foto boven, midden) bij de uitreiking.

Best tool: Joboti

Eerder op de middag werd Joboti uitgeroepen tot best tool. Of, beter gezegd: de WhatsApp-inbox die het bedrijf koppelde aan Applicant Tracking Systems (ATS). ‘Geen gedoe meer met losse devices, maar alle communicatie vanuit één applicatie, het ATS.’

Luuk van Neervan, CEO van Joboti (r), met de Recruitment Tech Award 2022 voor de Beste Tool.

Lees ook

Verkiezing Meest Invloedrijke Recruiter 2022 #MIR2022 van start

Tijdens deze jaarlijks terugkerende verkiezing strijden genomineerde recruiters om de begeerde eer de meest invloedrijke recruiter van het jaar te worden. Met de toevoeging van een nieuwe categorie, de categorie van ‘Meest Invloedrijke Recruitment Team’ en een nieuwe sponsor en een (fysiek) event zou de verkiezing van dit jaar de succesvolle edities van voorgaande jaren wel eens kunnen gaan evenaren.

Gouden tijden

‘Waar de twaalfde en dertiende editie in het teken stonden van COVID-19, kunnen we de uitreiking dit jaar weer zonder beperkingen organiseren’, zegt initiatiefnemer en organisator Bas Westland. ‘Dat betekent dat we na het succes van het eerste Award Event bij de verkiezingseditie van 2019, ook voor deze veertiende editie eind januari 2023 weer een echt fysiek event kunnen organiseren. De roadtrips die we de afgelopen 2 jaar hebben gedaan om alle winnaars in het zonnetje te kunnen zetten, waren geweldig, maar dat het nu weer kan in een volle zaal met vakgenoten, daar kijk ik echt naar uit.’

‘We hadden als recruiters afgelopen jaar ook te maken met veel uitdagingen.’

Zijn verwachtingen zijn hooggespannen. ‘Na de uitdagingen rondom COVID-19, hadden we als recruiters ook het afgelopen jaar te maken met de nodige uitdagingen. Van een recordaantal openstaande vacatures tot een extreem laag aanbod aan mensen die (actief) op zoek waren naar een (nieuwe) baan en een overdonderende vraag naar recruiters van organisaties om deze uitdagingen te tackelen. Ik ben heel erg benieuwd of deze uitdagingen ook naar voren komen in de antwoorden op de videovragen van de jury én welke innovatieve oplossingen recruiters hierop hebben kunnen vinden.’

Jury van vakexperts

Ook dit jaar kunnen we weer rekenen op een jury van vakexperts. Zo buigen dit jaar Annelies Graafland (EN HR Solutions en bestuur Recruiters United), Marco Hendrikse (manager Marketing & Content bij de Academy for Recruitment) en Koen Roozen, docent (Strategisch) Recruitment aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Partner HetRecruitingKantoor en HetMobiliteitKantoor zich als leden van de vakjury over de ingezonden video-vragen van de genomineerde recruiters. Nieuw in de vakjury is dit jaar Wim Dammans. Als winnaar van #MIR2021 neemt hij het stokje over van Marcel Borst, de winnaar van #MIR2020.

‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”.’

Verder is er dit jaar ook een nieuwe categorie Meest Invloedrijke Recruitment Team. ‘In de afgelopen jaren zagen we vaak dat genomineerde individuele recruiters niet alleen met de eer wilden strijken van de resultaten van hun inspanningen’, legt Bas Westland uit. ‘We hoorden vaak: “Zonder mijn team was het nooit gelukt”. Vandaar dat we deze categorie in 2022 voor het eerst toevoegen. Een genomineerd recruitmentteam hoeft niet uitsluitend uit recruiters te bestaan, recruitment assistants, sourcers, recuitment marketeers, of accountmanagers (bij agency teams) tellen uiteraard ook mee.’

Nieuwe partners

‘Zonder de steun van onze partners zou “Meest Invloedrijke Recruiter” niet uitgegroeid zijn tot de succesvolle verkiezing die het nu is’, zegt Westland. ‘Zo vragen we genomineerde kandidaten om video-vragen te beantwoorden en dat je dan kunt rekenen op een partner als Cammio, de experts als het gaat om video-werving. En nu we het “Meest Invloedrijke Recruitment Team als nieuwe categorie hebben toegevoegd aan de verkiezing, betekent dit natuurlijk ook dat voor deze nieuwe categorie een nieuwe partner nodig hadden. We zijn erg blij dat Timetohire zich als nieuwe partner aan deze categorie heeft willen verbinden. Wij zijn blij met en trots op deze sponsoren die bijdragen aan deze verkiezing.’

Partners #MIR2022

  • Overall-categorie – Cammio
  • Agency-categorie – Carerix
  • Interim-categorie – Compagnon
  • Corporate-categorie – Independent Recruiters
  • Recruitment Talent-categorie – Academy for Recruitment
  • Recruitment Marketeer-categorie – Talmark
  • Sourcing-categorie – Textkernel
  • Recruitment Team-categorie – TimetoHire

De nominatieronde voor #MIR2021 is donderdag 3 november van start gegaan. Tot en met vrijdag 16 december kunnen vakgenoten, klanten, kandidaten, en noem maar op, hun favoriete recruitment-, sourcing-, recruitment marketing-held/heldin, aanstormend recruitmenttalent en het meest invloedrijke recruitmentteam nomineren. De nominatieronde wordt gevolgd door een campagne- en stemronde voor de publieksprijs. Om in aanmerking te komen voor de vakjuryprijs beantwoorden de genomineerde kandidaten 5 video-vragen. De vakjury roept op basis van de antwoorden een jurywinnaar uit. Een categorie juryprijs wordt alleen uitgereikt als de jury in een bepaalde categorie de kwaliteit bovengemiddeld vindt.

Timeline MIR 2022:

Donderdag 3 november 2022 – Kickoff van #MIR2022 tijdens Recruitment Tech Case Day
T/m v
rijdag 16 december 2022 – Nominatieronde
Dinsdag 20 december 2022 – Start van de campagne door genomineerden
T/m d
onderdag 12 januari 2023 – Stemronde voor publieksprijs

Vrijdag 13 januari – woensdag 25 januari 2023: Beoordeling videovragen door de jury en juryberaad
Vrijdag 27 januari 2023: Award Uitreiking

De verkiezing ”Meest Invloedrijke Recruiter” wordt sinds 2009 jaarlijks gehouden. Eerdere overall winnaars zijn: Wim Dammans  (2021 – overall Juryprijs), Marcel Borst (2020 – overall Juryprijs), Arnold Jansen (2019 – overall Juryprijs), Fleur Aalbrecht (2019 – overall Publieksprijs), Michelle Thijssen (2018 – Publieksprijs), Monique de Jong en Luna Kucinskaite (2018 – Juryprijs), Caspar Kipp (2017 – Publieksprijs), Tamara Rood (2017 – Juryprijs), Joris van den Beuken (2016), Koos Würzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

De Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar word je niet zomaar. Om mee te kunnen doen aan deze verkiezing moet je genomineerd worden door je vakgenoten, klanten of kandidaten in de categorieën Agency, Corporate, Interim, Talent, Recruitment Marketing, Sourcing en Recruitment Team. Per organisatie is één genomineerde kandidaat toegestaan. Na de nominatieronde volgt er een verkiezingsronde, daarbij staan een Publieksprijs én een Juryprijs op het spel.

Genomineerde kandidaten bepalen zelf of ze meedoen aan de Juryprijs, aan de Publieksprijs of aan beiden. Genomineerden die deelnemen aan de strijd om de Publieksprijs kunnen na de nominatieronde campagne voeren om stemmen te werven. Per categorie kan er een stem op één van de genomineerde kandidaten uitgebracht worden en er kan een stem worden uitgebracht voor de overall winnaar. Meer dan één keer stemmen is niet toegestaan en anoniem stemmen mag ook niet. Alles in het kader van transparante verkiezingen.

Genomineerden die meedingen naar de Juryprijs laten hun kwaliteiten aan een vakjury zien door het beantwoorden van vijf video-vragen die betrekking hebben op het vakgebied, innovativiteit, kennis en professionaliteit van de genomineerden. Een vakjury beoordeelt deze antwoorden op de videovragen om vervolgens één van de genomineerde kandidaten tot overall winnaar uit te roepen. Daarnaast kan de jury ook besluiten om een genomineerde kandidaat in zijn of haar categorie tot winnaar uit te roepen.

Zo ziet de (heel andere) toekomst van de markt van Europese jobboards eruit

De Europese en wereldwijde markt van jobboards is aanbeland in de nadagen van haar hoogtijjaren. Dankzij de krapte op de arbeidsmarkt en de bestaande dominantie onder actief werkzoekenden, wordt er nu nog steeds goud geld verdiend. Maar zeker de Europese markt staat aan de vooravond van een grote transitie. Het gevecht met vooral Indeed – en in mindere mate: met LinkedIn en Google – is beslecht en daarin wordt alleen maar meer terrein verloren. Waar Indeed 3 jaar geleden in slechts één Europees land marktleider was, is de vacaturesite dat nu in 6, waaronder Duitsland, Engeland en Frankrijk.

Maar het is niet alleen Indeed dat het marktaandeel van de traditionele (en nog immer goed renderende) jobboards onder druk zet. Dat wordt nog eens versterkt door de ontwikkeling van programmatic, cost-per-click en cost-per-applicant (zie ook de recente keuze van Indeed). Tegelijkertijd doet een nieuw fenomeen steeds luider van zich spreken; fake applicants en fake clicks. Trollenlegers klikken en solliciteren erop los om extra te verdienen aan het programmatic-model.

Trollenlegers klikken erop los om extra te verdienen aan het programmatic-model.

Een ontwikkeling die volgens mij uiteindelijk zal leiden tot een uniform door blockchain ondersteund cv, waarvan de kandidaat/werknemer zelf eigenaar is. En, minstens zo interessant: een cv dat overdraagbaar (transferable) ingezet kan worden om te solliciteren en/of een arbeidsrelatie mee aan te gaan. Een soort employability-paspoort dus, waarvan SkillsCV in Nederland al een voorloper is.

RecBuzz en JobBoardsConnect

Het was de afgelopen maanden op conferenties als RecBuzz (Amsterdam) en JobBoardsConnect (Londen), waar dit soort ontwikkelingen volop besproken werden. Het zijn dagen waarop elk jaar de vele marktplaatsen bij elkaar komen die miljoenen clicks en – u leest het goed – honderdduizenden sollicitaties per dag met elkaar verhandelen. Een walhalla voor uitzend- en werving- en selectiebureaus, zou je zo zeggen, maar onbegrijpelijk genoeg zijn die hier nooit aanwezig.

Wel bleek ook hier (opnieuw) dat de opkomst van platformtechnologie een duidelijke bedreiging kan zijn voor de bestaande jobboardtechnologie. Deze technologie is immers sneller, slimmer, matcht beter, en zet de wensen van de kandidaat centraal, zoals tijd, betaling, duur van de opdracht, en flexibiliteit. Platforms als YoungOnes, jobandtalent.com, en Nowjobs (enkele van de reeds 500 actief in Europa) tekenen een nieuwe generatie ‘jobboards’ af, waarbij de oude het nakijken hebben.

Samenhangend hiermee zie je ook een aantal andere (nieuwe) partijen die (snel) terrein winnen in de markt van Europese jobboards. Denk hierbij aan:

  • Staffing agencies, zoals Randstad en Adecco. Maar ook gespecialiseerde, data driven en automated bureaus, al dan niet in meerdere landen actief.
  • Onderwijsinstellingen die, uitgaande van het steeds grotere tekort aan skills, steeds grotere skills gaps, en de afstand tussen onderwijs en arbeidsmarkt zelf regie nemen om dit gat te dichten. Daarbij is het voor (commerciële) opleiders ook een interessant businessmodel waarbij carrière en employability voor een duurzamere verbinding zorgen in plaats van de enkelvoudige transactie tussen werkgever/kandidaat.
  • Gigs, digital nomads, freelancers en dergelijke worden een steeds groter onderdeel van de arbeidsmarkt. De ‘Upworks’ en andere soortgelijke platforms snoepen steeds meer markt af van de traditionele partijen.

Wie begrijpt de kandidaat?

Wie naar de huidige Europese markt van jobboards kijkt ziet een markt die al bijna 20 jaar grotendeels onveranderd is. De focus ligt op de werkgever die nog steeds zijn banen ‘verkoopt’ met behulp van slechte vacatureteksten, onvolledige informatie (ontbreken salaris, standplaats, etc.) en een discriminerend en intransparant proces. Terwijl arbeid enorm schaars is, neemt de jobboard-industrie de kandidaat nog steeds niet serieus. Dit in tegenstelling tot – op zekere hoogte – Indeed, platforms, agencies, of andere nieuwkomers in de markt.

Bij EarnHire krijgt het cv letterlijk waarde voor de kandidaat.

Daarin laat EarnHire misschien wel de nieuwe generatie zien… Uitgaande van de waarde van een match voor bemiddelaars en werkgevers (enkele duizenden tot tienduizenden euro’s), kiest de OnlyFans voor sollicitanten ervoor om de eigenaars van een cv te betalen als hun cv wordt bekeken. Dat brengt niet alleen het eigenaarschap waar het hoort, bij de kandidaat dus, maar ook de waarde. Dit platform neemt eindelijk de kandidaat serieus, het cv krijgt letterlijk waarde. Als je daaraan vervolgens waarde kunt toevoegen voor de kandidaat, zoals vacatures, skills, opleidingsadvies, echte adviseurs, verzekeringen of betalingscondities, dan ben je de nieuwe generatie jobboards ingestapt. Een partij als verloning.nl, vanuit het gig-werken, is daarin in Nederland een pionier om in de gaten te houden.

Europese Jobboards beleven gouden tijden. Maar hoe lang kan dit dikke konijn nog in de koplampen blijven kijken, terwijl de markt in sneltreinvaart aan het veranderen is, vraagt Geert-Jan Waasdorp zich af. 'We staan aan de vooravond van een grote transitie.'

De nieuwe winnaar

Het is eigenlijk heel raar dat een industrie van honderden miljarden euro’s in Europa zo traditioneel en conventioneel omgaat met kandidaten, terwijl diezelfde kandidaten het schaarse goed zijn. De Europese jobboards zijn daar overigens slechts een illustratie van. Het echte probleem ligt niet alleen bij hen, maar ook bij werkgevers, opdrachtgevers en bureaus. Het kan niet anders dan dat een game changer de komende jaren die markt gaat vernieuwen. De data zijn er. Het geld is er. En kandidaten snakken ernaar. De enige vraag is nog:… wie wordt die nieuwe winnaar?

Lees ook

3 voorbeelden van hoe het loopbaanadvies-vak steeds meer volwassen wordt

Recruitment en loopbaanadvies liggen vaak dicht bij elkaar. Waar de ene voor werkgevers op zoek is naar het beste talent, probeert de ander het talent naar boven te halen voor wie wil weten waar zijn of haar loopbaan te starten of voort te zetten. Vandaar dat we ook op deze site frequent stilstaan bij wat er zoal gebeurt in het loopbaanadvies-vak. En hoe kan dat beter dan door te kijken naar de meest spraakmakende initiatieven, die kans maken op een LoopbaanPro Award? Dit jaar wordt er gestreden in drie categorieën: loopbaanprofessional van het jaar, team van het jaar award en de case van het jaar. We lichten er een aantal voorbeelden uit:

#1. Melisa Visser: ‘Geen fluwelen handschoenen’

Van de mensen met autisme heeft slechts 30% betaald werk, vertelt Melisa Visser, autisme- én loopbaancoach. ‘En van die 30% vindt een groot deel zijn werk niet leuk. Wat vaak komt doordat de groep voor posities onder het eigen niveau wordt aangenomen. En doe je werk waar geen enkele uitdaging in zit? Dan levert dat gewoonlijk meer stress op dan een functie waarbij je zo nu en dan wél je best moet doen.’

Vorig jaar deed ze een loopbaanbegeleidingsopleiding van de Academie voor Coaching en Counselling (ACC). ‘Het loopbaanthema ligt me goed’, zegt ze, ‘omdat werk wat mij betreft meer is dan alleen geld verdienen. Het gaat over zingeving, en over iets kunnen betekenen voor de maatschappij. Aangezien juist mensen met autisme vaak moeite hebben met werk vinden dat bij hen past, vind ik het belangrijk om aan hun werkgeluk een bijdrage leveren.’ Dat hoeft niet ‘met fluwelen handschoenen’, vervolgt ze. ‘Mensen met autisme zijn immers vaak eerlijk: ze zeggen waar het op staat. En ze kunnen goed omgaan met directe antwoorden.’

‘Het is verleidelijk eerst naar vacatures te kijken, en dan je loopbaanroute uit te stippelen. Maar draai het eens om.’

Vanuit haar praktijk Ban-Pé (in het Papiaments, Vissers’ moedertaal, betekent dat: ‘Kom, we gaan ervoor’) helpt ze mensen met autisme, aan de hand van de 7 stappen-techniek van Marja Boxhoorn, om stress te vermijden en eerst een stapje terug te doen bij loopbaanvraagstukken. ‘Het is verleidelijk om eerst naar vacatures te kijken, en aan de hand daarvan je loopbaanroute uit te stippelen. Maar volgens mij moet je het omdraaien. Eerst onderzoeken wat iemand écht wil, en dan aan de hand van die wensen werk samenstellen.’

Dit restaurant wil mensen een betere toekomst bieden (en kan daardoor nu opeens een LoopbaanPro Award winnen)

#2. Kanteen25: ‘Mes snijdt aan twee kanten’

Een voorbeeld dat nog dichter tegen de recruitmentwereld aan ligt, komt van Kanteen25, een Amsterdams hotel en restaurant dat statushouders opleidt tot kok – een schaarsteberoep in Nederland. En heeft iemand geen talent voor de keuken? Dan helpt een jobcoach hem of haar verder. ‘In potentie kan dit project enorme impact op de arbeidsmarkt hebben’, aldus managing director Ruben de Vries.

‘In potentie kan dit project enorme impact op de arbeidsmarkt hebben.’

Het hotel/restaurant begon eind 2019 met Cooks25, een gratis programma voor statushouders. Heel welkom voor die groep mensen natuurlijk, maar ‘het mes snijdt aan twee kanten’, vertelt De Vries in mooi horecajargon. ‘Aan koks is op dit moment immers een groot gebrek. Door statushouders in het vak op te leiden, schieten we dus niet alleen die groep te hulp, maar ook andere horecaondernemingen.’

loopbaanprofessional van het jaar

Alleen in het afgelopen jaar wist Cooks25 al zo’n 30 koks op te leiden. Maar De Vries’ ambities gaan verder. ‘Natuurlijk, afgelopen jaar lieten wij veel mensen instromen op de arbeidsmarkt – dat is iets om trots op te zijn. Maar bedenk eens wat er gebeurt als andere organisaties ons gaan nadoen? Dan betrekken we nóg meer statushouders bij de arbeidsmarkt. Dat zou flink zoden aan de dijk zetten bij het oplossen van personeelstekorten.’

#3. Job-O: app-assessment in 190 foto’s

‘Erg slecht!’ Met die niet mis te verstane woorden beschrijft Jos Maas het huidige aanbod voor laagopgeleiden in de loopbaanbegeleiding. ‘Ik vind dat ons vak de doelgroep onvoldoende serieus neemt’, zegt hij. Om daar iets aan te doen ontwikkelde de Leidse arbeidsmarktspecialist de afgelopen jaren een tool, die mensen met een niveau mbo-2 of lager helpt een goede beroepskeuze te maken. Job-O heet die app, die wordt uitgegeven door Xynthesis (niet geheel toevallig het arbeidsmobiliteits- en vitaliteitsbureau waarvan Maas directeur is).

‘We gaan ervan uit dat we mensen zonder opleiding wel in de schoonmaak of zo kwijt kunnen. Onzin!’

Job-O is echt hard nodig, vertelt Maas vastberaden. ‘Wij denken altijd maar dat alleen hoogopgeleiden eindeloze assessments moeten invullen om te ontdekken wat het best bij hen past. Bij mensen met een lage, of helemaal geen opleiding, gaan we ervan uit dat we ze wel in de schoonmaak of zo kwijt kunnen. Onzin! Er is geen enkele reden om aan te nemen dat die groep niet ook in sommige banen wel, en in andere banen niet tot z’n recht komt.’

Zijn vanaf 2019 ontwikkelde app, die inmiddels fully operational is, moet daar iets aan veranderen. Via foto’s doorloopt de Job-O-kandidaat maar liefst 190 vragen. ‘Op de eerste dag dat je het platform gebruikt, zie je foto’s van activiteiten voorbijkomen’, legt Maas uit. ‘Die kun je een aantal sterren geven, afhankelijk van hoe leuk de bezigheid je lijkt. Je kunt ook heen en weer swipen, zodat je je waardering later weer kunt aanpassen. Op dag 2, 3 en 4 kies je – opnieuw met behulp van foto’s – welke werkomgeving je prettig vindt, en welke vaardigheden je jezelf toeschrijft.’

‘Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze groep niet ook in sommige banen beter tot z’n recht komt.’

‘Hebben we het over kwaliteiten? Dan zie je bijvoorbeeld dat iemand die zichzelf stoer vindt, het waarschijnlijk leuk vindt om als installateur met grote zonnepanelen het dak op te gaan. Je eigenschappen zeggen dus veel over welke baan bij je past – ook als je geen diploma’s hebt’, aldus Maas.

Op dag 5 gaat het systeem van Job-O vervolgens voor de appgebruiker aan de slag: het platform laat zien welke banen bij hem of haar passen, én beloont hen met een certificaat. Cruciaal, zegt Maas. ‘Veel mensen die de app gebruiken hebben nog nooit een diploma gekregen, maar nu wel. Voor hen is dat zo’n boost om aan de slag te gaan.’

Ook iemand nomineren?

Ook iemand nomineren als kandidaat voor een LoopbaanPro Award? Een loopbaanprofessional, een case of zelfs een heel team? Dat kan nog tot 25 oktober! Wees er dus snel bij. Halverwege november maakt de jury al een eerste selectie van drie potentiële winnaars per categorie bekend. De uiteindelijke awards zullen worden uitgereikt tijdens LoopbaanPro Live 2022 op 15 december 2022.

5x Mathijs Bouman over de krapte: ‘Arbeidskrachten zijn structureel schaars en dus structureel waardevol’

Hij is ongetwijfeld een van de bekendste economen van Nederland. Als vaste columnist van Het Financieele Dagblad en ‘huiseconoom’ van Nieuwsuur kennen velen de scherpe analyses van Mathijs Bouman, die in 2013 nog de ‘Gouden Stier’ won voor beste financieel commentator. Op 30 november houdt hij een keynote tijdens het Seminar arbeidsmarkttrends 2023 – 2027 van Werf&, al meer dan 10 jaar hét arbeidsmarktevent van het jaar, waarin de beste sprekers en specialisten vooruitblikken op wat ons volgend jaar te wachten staat.  Hier alvast een vooruitblik, met 5 van Boumans meest recente inzichten.

#1. Over de naderende recessie

Er mogen dan allerlei signalen zijn dat er een recessie zit aan te komen, heel bang hoeven we daarvoor niet te zijn, stelde Bouman nog in augustus. En zeker niet waar het de arbeidsmarkt betreft. We verschijnen volgens hem namelijk sterker dan andere landen aan de start ervan. ‘Nederland gaat deze koopkrachtcrisis in met een economie op volle snelheid, met een arbeidsmarkt vol kansen en een overheid met genoeg geld om de scherpe kantjes van het koopkrachtverlies af te halen.’

De hoge groei heeft geleid tot recordhoge werkgelegenheid, constateert hij ook. ‘Nog nooit werkte zo’n groot deel van de potentiële beroepsbevolking als nu. En ook vergeleken met andere EU-landen zitten we qua banen in de absolute top. Het enorme koopkrachtverlies door dure energie wordt dus deels gecompenseerd door werkzekerheid voor een groot deel van de bevolking. Een eventuele recessie zal minder diep zijn, omdat de kans op massaontslagen gering is. Arbeidskrachten zijn structureel schaars en dus structureel waardevol.’

Sommige recruiters mogen dan denken dat het door een recessie makkelijker zal worden om talent te vinden, maar zij zullen nog wel eens bedrogen kunnen uitkomen, aldus Bouman. Talent zal immers schaars blijven, ook als er een paar bedrijven gaan omvallen.

#2. Over het regeerakkoord

‘Het meest teleurstellende deel van het coalitieakkoord’. Zo noemt hij de arbeidsmarktparagraaf van het huidige kabinet. Waar de arbeidsmarkt algemeen als de achilleshiel van alle ambitieuze kabinetsplannen wordt beschouwd, mist Bouman een denkrichting hierover. ‘De onderhandelaars hebben zichzelf hier een denkverbod opgelegd. Men komt niet verder dan kritiekloos aansluiten bij het rapport In wat voor land willen wij werken? van de commissie-Borstlap en het SER-advies dat daarvan werd afgeleid.’ Een gemiste kans om écht te veranderen, aldus de FD-columnist.

#3. Over migratie

We zouden in Nederland wat verstandiger moeten omgaan met migratie, zegt Mathijs Bouman. ‘Een rationeel immigratiebeleid‘, noemt hij dat. Want dat is volgens hem hard nodig, vanwege de vergrijzing en de structureel krappe arbeidsmarkt. ‘En dan vooral vanuit Noord-Afrikaanse landen waar de bevolkingsopbouw omgekeerd is aan die bij ons.’ Toen hij daarna hetzelfde standpunt op een arbeidscongres wilde vertolken, werd hem door een Haagse bobo toegesist: ‘Bouman, hou nou op over arbeidsmigratie uit Afrika. Dat gaan we gewoon niet doen’.

Er mag dan misschien een recessie aankomen, voor de arbeidsmarkt hoeven we niet meteen te vrezen, stelt FD-columnist Mathijs Bouman. 'Arbeidskrachten zijn structureel schaars en dus structureel waardevol.'
Mathijs Bouman tijdens de Total Talent Summit in Breda, in april dit jaar.

‘Laten we een voorbeeld nemen aan Duitsland, dat in zijn regeerakkoord stelt: wij zijn een migratieland.’

Maar laten we een voorbeeld nemen aan onze oosterburen, stelt de econoom. ‘Daar schreven de coalitiepartijen in hun regeerakkoord: Duitsland is een migratieland. Men gaat buitenlandse werknemers actief werven. Niet iedereen, maar wel wie nodig is. En Duitsland doet nog iets: het brengt werk naar het buitenland. Naar Marokko, bijvoorbeeld, waar dankzij een samenwerkingsverdrag de Duitse investeringen met maar liefst 600% zijn gegroeid. Ook dat is een verstandige voorbereiding op de vergrijzing en maakt bovendien de mondiale productieketen robuuster. Investeringsverdragen met Noord-Afrikaanse landen, kan het fijngevoelige Nederland dat wel aan?’

#4. Over het onbenut arbeidspotentieel

Migratie zou helemaal niet nodig zijn, omdat we nog steeds 1,2 miljoen mensen langs de kant hebben staan, van wie een groot deel kan en wil werken. Het is een standpunt dat je nogal eens hoort verkondigen. Maar volgens Bouman berust het beeld op een mythe. ‘Bij dat ongebruikt arbeidspotentieel zitten bijvoorbeeld veel mensen die wel willen, maar nog niet kunnen werken’, stelt hij. ‘Ze studeren, zijn in het buitenland of herstellen van een ziekte. Ze zijn alvast op zoek, maar opjutten gaat niets helpen.’

‘De 1,2 miljoen van Van Gennip is een mythe, er is geen geheime voorraad personeel.’

Meer uren werken, zoals de regering bepleit? Ook dat is zo makkelijk nog niet. ‘Het vergt vaak een cultuuromslag (hoeveel dagen mogen kinderen naar de opvang?) en een nieuw belasting- en toeslagenstelsel, zodat meer werken echt loont.’ En van de laatst overgebleven werklozen hoeven we volgens hem ook niet veel te verwachten. ‘Dit zijn vaak mensen die korte tijd tussen twee banen zitten. De werkloosheid is met 3,2% extreem laag. Nog lager en de arbeidsmarkt functioneert niet meer. De 1,2 miljoen die minister Van Gennip noemt is een mythe, er is geen geheime voorraad personeel.’

#5. Over de tekorten aan technici

Om een beeld te krijgen van hoe structureel de personeelstekorten zijn hoef je alleen maar naar de industrie in Nederland te kijken. ‘Een ramp in slowmotion‘, noemt Bouman dat. Want niet alleen lukt het nu al niet de vele vacatures in de techniek te vervullen, tot overmaat van ramp loopt ook het aantal techniekstudenten nog eens sterk terug. ‘Precies bij de voor de energietransitie noodzakelijke opleidingen, zoals installatie- en elektrotechniek, neemt de belangstelling van jongeren af.’ En dat net nu we aan het begin staan van de vergrijzingsgolf, die ook voor een uitstroom van technisch geschoold personeel zal zorgen.

‘Technische bedrijven kunnen het zich niet meer permitteren om nonchalant met vrouwelijk technisch talent om te gaan.’

Bouman denkt zelfs dat het nodig is ‘studieloon’ in te voeren, voor iedereen die aan een technische opleiding begint. ‘Leg de kosten daarvoor maar neer bij de bedrijven die nu niet aan genoeg technisch personeel kunnen komen.’ En ook voor meisjes moet volgens hem veel meer de rode loper worden uitgerold. ‘Is de werksfeer en de bedrijfscultuur wel zodanig dat vrouwelijke werknemers gemotiveerd blijven? Moeten de workflow en het rooster misschien aangepast en deeltijd mogelijk gemaakt? Bedrijven kunnen het zich niet meer permitteren om nonchalant met vrouwelijk technisch talent om te gaan. Iedereen is nodig.’

Meer trends?

Wordt de situatie volgend jaar nóg krapper? Of gaan we een kentering zien? En welke kant gaat het dan op? Op 30 november vindt het Seminar arbeidsmarkttrends 2023 – 2027 plaats, al meer dan 10 jaar hét arbeidsmarktevent van het jaar, waarin de beste sprekers en specialisten een update en een doorkijkje geven naar de arbeidsmarkt van de komende jaren. Mathijs Bouman zal hier de openingskeynote geven. Dus: schrijf je snel in!

Trends event

trends event nog krapper

Lees ook

Is 1 op 10 Nederlanders in 2030 IT’er?

Steeds meer IT-vraagstukken, steeds meer roep om IT’ers. Zo kun je de situatie op de Nederlandse arbeidsmarkt wel omschrijven. En dus is het niet zo gek dat de schaarste groot is. Op dit moment mag al zo’n 6 procent, ofwel 1 op de 17 personen op de arbeidsmarkt, zich een IT’er noemen. Dit is ongeveer een verdubbeling in 10 jaar tijd.

De sourcingsdruk is bij IT’ers met bijna 65 procent ongekend hoog.

Het groeitempo van de roep om IT’ers is de afgelopen jaren steeds zo’n 7 procent per jaar. Mocht dit groeitempo doorzetten, dan zou dit betekenen dat in 2030 maar liefst 1 op de 10 Nederlanders zichzelf als IT’er zou kunnen kwalificeren. De vraag is echter ook nog steeds heel groot. De strijd om IT’ers in loondienst en tijdelijke IT’ers, zelfstandig en in dienst van detacheerders, is in volle gang. De sourcingsdruk – het percentage dat minimaal eens per kwartaal wordt benaderd – is met bijna 65 procent ongekend hoog, zeker vergeleken met het gemiddelde van 38 procent voor de hele beroepsbevolking.

IT’er mainstream geworden

Uit analyse van HR-techdienstverlener HeadFirst Group en arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group blijkt dat de vraag naar IT’ers in loondienst (25.000) in september 2022 bijna acht keer zo groot is als de vraag naar tijdelijke IT-professionals (3.000). Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van Intelligence Group, hierover: ‘IT’ers zijn hun speciale plek op de arbeidsmarkt kwijt. Niet omdat ze niet speciaal of relevant zijn. Integendeel. Het vakgebied is alleen geen niche meer, maar een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. Om IT-kennis goed ingebed te hebben in de organisatie, zijn meer IT’ers in vaste dienst nodig. Aangevuld met tijdelijke IT-professionals, die specifieke IT-kennis meebrengen.’

Naar IT’ers in vaste dienst is 8 keer zoveel vraag als naar interimmers.

Als gevolg van deze stijgende vraag wordt de beroepsgroep in de spanningsindicator van het UWV – het aantal openstaande vacatures, gedeeld door het aantal mensen dat korter dan zes maanden WW ontvangt – geclassificeerd als de meest krappe. Ondanks dat het aantal IT’ers in Nederland jaar op jaar met 6,9 procent stijgt.

Werven blijft moeilijk

Op dit moment werken zo’n 580.000 mensen binnen een IT-beroep. Het deel dat werkzaam is in loondienst kent een uitermate lage arbeidsmarktactiviteit, namelijk 6,8 procent. In vergelijking met de gehele Nederlandse beroepsbevolking is dat ongeveer de helft (11,5 procent). Het aandeel IT’ers met een vaste baan dat in het tweede kwartaal van 2022 helemaal niet op zoek is naar nieuw werk, is 42,7 procent. Net iets meer dan de helft (50,5 procent) is latent – oftewel niet actief – op zoek en slechts 6,8 procent is dus actief op zoek. Interim IT-professionals zijn bewegelijker op de arbeidsmarkt: het aantal actieve opdrachtzoekers is 22,4 procent, 46,9 procent is latent op zoek en 30,7 procent helemaal niet.

‘De inhoud en relevantie van het werk zijn nu de kritische wervingsfactoren.’

Marion van Happen, CEO HeadFirst Group: ‘Er is steeds meer concurrentie tussen organisaties om de aandacht te krijgen van latente baan- en opdrachtzoekers. Met arbeidsmarktcommunicatie wordt de nadruk gelegd op het verkopen van de vacature of opdracht en de werk- of opdrachtgever. Salaris en andere arbeidsvoorwaarden zijn hygiënefactoren geworden, de inhoud en relevantie van het werk zijn nu de kritische wervingsfactoren.’

Meer weten?

Op dinsdag 18 oktober om 10.00 uur worden de bevindingen van het onderzoek gedeeld in een webinar. Aanmelden kan via de website van Intelligence Group. Daarna wordt de volledige Talent Monitor beschikbaar gesteld op headfirst.group.

3 opvallende dingen die we leerden tijdens de recente Webinar Week

De Webinar Week van Werf& en ZiPconomy kun je inmiddels wel een begrip noemen. Al een paar jaar organiseren beide contactplatformen gezamenlijk een week waarin je in 25 webinars weer helemaal op de hoogte bent van alles dat er speelt op het gebied van recruitment van vast én flex. Welke 3 webinars vielen ons dit keer op? Een korte terugblik:

Les 1: Solliciteren net zo simpel als ticket boeken

Voor het webinar van ‘no code recruitment platform’ Minggo was Jaron Schaillée vanuit België overkomen, om te vertellen hoe je solliciteren zo makkelijk...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.