Spot de ‘big 5’ op de Big Room Safari – een uniek kijkje in de IT-keuken (inzending Stedin)

Werken aan de energietransitie is meer dan het leggen van kabels: het draait om innovatie, data en digitalisering. Het realiseren van een duurzame leefwereld vraagt om innovatieve oplossingen. Bij Stedin hebben we daarom veel IT’ers nodig. Maar hoe bereik je hen in een krappe arbeidsmarkt waar IT-talent schaars is? Het antwoord: nodig hen uit voor ons meest bijzondere IT-event: de Big Room Planning!

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken.

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken. Met de grote uitdagingen die we als netbeheerder hebben, is effectieve en transparante samenwerking essentieel. Dit evenement, gebaseerd op Agile SAFe, brengt meer dan 500 IT collega’s en de business samen om te bepalen wat er komend kwartaal ontwikkeld wordt. Naast de inhoud staat de BRP ook in het teken van verbinding, met gezamenlijke aftrap, lunch en afsluitende borrel.

Elk kwartaal bieden we geïnteresseerden van buiten Stedin een uniek kijkje in de keuken van onze BRP waar onze onderscheidende IT-werkwijze en trots van collega’s centraal staan, als onderdeel van onze inspanningen op het gebied van employer branding, awareness en werving van nieuwe collega’s.

Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten.

Dit unieke kijkje is gedoopt tot de ‘Big Room Safari‘ wat afgeleid is van het spotten van ‘The Big 5’ op een echte safari. Na een presentatie krijgen de uitgenodigde deelnemers een rondleiding op een van de twee BRP-dagen langs de diverse IT teams. Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten: de scrum master, product owner, product manager, solution architect en release train engineer. Dit zijn collega’s met belangrijke rollen en functies tijdens dit event én in thema te herkennen aan een safari hoedje. De deelnemers sluiten aan bij de lunch en krijgen na afloop een Stedin-goodiebag.

Wat was de impact van de case?

Vier weken voorafgaand aan de BRP wordt de inschrijving via LinkedIn geopend en gepromoot met een sfeervolle video. Intern wordt dit bericht gedeeld met alle IT-collega’s die worden aangemoedigd om het binnen hun eigen netwerk te delen. Twee weken voor het event bellen we de inschrijvingen na en krijgen de deelnemers een definitieve uitnodiging met praktische zaken. Na de BRP bellen we de deelnemers om te vragen naar hun ervaring, eventuele tips en tricks en of zij eventueel interesse hebben om de overstap te maken naar Stedin als werkgever. Intern vindt evaluatie plaats met collega’s om zo elke editie van de Big Room Safari te blijven verbeteren.

De Big Room Safari is inmiddels een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning.

De Big Room Safari heeft inmiddels drie keer plaatsgevonden (in september 2023, december 2023 en maart 2024) en is een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning vanwege de positieve reacties en resultaten. Naast dat deze safari intern positief en met trots ontvangen is, levert het zichtbaarheid en nieuwe IT collega’s op.

Branding en marketing

  • Looptijd: elk kwartaal duurt het proces van start tot eind zo’n 6 weken
  • Media: LinkedIn
  • Budget: 1.500 euro
  • Unieke impressies: 25.400
  • Interactie: 1795
  • CTR: 3%

Recruitment

  • Aantal aanmeldingen: 64
  • Aantal sollicitanten: 13
  • Hires: 4 en 2 in proces (BRP maart)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als netbeheerder hebben we een cruciale maatschappelijke rol. In een complexe (semi-overheids)organisatie waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het mooi om te laten zien dat het mogelijk is om een ludieke actie op te zetten. Ironisch genoeg bleek een van de kartrekkers vanuit IT een gecertificeerd Field Guide die echte safari’s mag begeleiden in Zuid-Afrika en Botswana.

Quote: ‘Stedin is hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Hoewel de pilot zich richtte op werving heeft deze case een veel grotere impact gemaakt. Naast nieuwe collega’s is de drempel om van Stedin als potentiële IT-werkgever te proeven niet alleen verlaagd, het kleurt het beeld van het werkgeversmerk positief in door de positieve ervaringen van de deelnemers als van collega’s. ‘Heel positief ervaren, het nodigde uit om vragen te stellen en dieper op de inhoud in te gaan. De Big Room Safari was echt een leuk concept. Ik zit nu goed op mijn plek, maar mocht dit wijzigen in de toekomst dan is Stedin hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment – Rikash Bhageloe en Micha Visser
  • Employer branding – Sanne van Poortvliet
  • Recruitment marketing – Shannon van der Beek
  • Business IT – Marieke Smedinga en Philip van der Zande
  • Video editing – Eddie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Word watermaker. Breng jezelf mee (inzending WML)

Drinkwater. Voor velen vanzelfsprekend, maar eigenlijk superbijzonder. WML levert drinkwater aan alle Limburgers. Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor deze maatschappelijke opgave. Met een verwachte uitstroom van 25% door natuurlijk verloop zocht WML personeel dat deze maatschappelijke opgave begrijpt en zich hiermee identificeert. Van monteurs tot aan directieleden.

Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor het drinkwater in Limburg.

Door marktonderzoek en workshops met focusgroepen en WML’ers van diverse afdelingen kwamen we tot het inzicht: werken bij WML is altijd in balans. Dit omvat zowel de goede werk/privébalans als de ruimte voor eigen inbreng en inzichten. Ieders achtergrond, talenten en ideeën spelen een cruciale rol in het vormgeven van de toekomst. Een constante balans tussen privé en werk, in tijd, energie, passies en uitdagingen.

De propositie ‘Drinkwater. Gewoon bijzonder. Net als jij‘ slaat op de meerwaarde van werknemers en de maatschappelijke taak van WML. De activerende kop ‘Word watermaker. Breng jezelf mee’ communiceert waarom je voor WML zou moeten kiezen, namelijk: aandacht voor de persoon achter de functie.

Op de werkenbij-site kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

Voor de campagne gebruikten we WML’ers die ook privé een maatschappelijke taak vervulden. We fotografeerden, interviewden en filmden ze op hun werk en thuis. Zo boden we een kijkje achter de kraan en toonden we hoe zij hun persoonlijke passies toepassen in hun werk. Dit vertaalden we in campagnebeelden, online video’s en content voor een werkenbij-site. Hier kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

In een uitgebreide online- en offlinecampagne raakten we alle touchpoints in de candidate journeys. Zo wierven we technisch personeel via een combinatie van online kanalen en gebruikten we LinkedIn voor juridische en financiële experts. Daarnaast maakten we gebruik van OOH, pre-rolls, tafelkaarten, levensgrote displays, giveaways, autostickers, posters en presentaties.

Wat was de impact van de case?

De campagne was een enorm succes. Zo moesten we al na twee maanden stoppen vanwege de enorme hoeveelheid kwalitatieve sollicitaties. We ontvingen meer passende kandidaten in deze twee maanden dan in het hele jaar ervoor. Met in totaal meer dan 950.000 vertoningen verspreid over vier kanalen, meer dan 20.000 kwalitatieve websitebezoeken en meer dan 300 sollicitanten vulden we alle vacatures en legden we een rijke kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.

Ook intern was de campagne een groot succes. Door het huidige personeel actief te betrekken bij de totstandkoming van het employer brand, de content en het verloop van de campagne creëerden we draagvlak, enthousiasme en betrokkenheid.

Cijfers CTR

  • Google Display: benchmark 0,6%, resultaat 0,6%
  • LinkedIn: benchmark 0,5%, resultaat 1,5%
  • Facebook: benchmark 3,4%, resultaat 5,8%
  • Instagram: benchmark 1%, resultaat 2%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar het employer brand en vervolgens vertaald naar een creatieve en activerende campagne met een duidelijke boodschap die resoneerde bij allerlei soorten kandidaten. Een campagne die, dankzij zorgvuldig opgezette candidate journeys, de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon wist over te brengen.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht, alles lag in lijn, zodat alles elkaar versterkte. En wat bewijst de effectiviteit van een campagne beter dan de vraag deze stop te moeten zetten vanwege het succes.

Credits case

WML:

  • Yvonne Hermans (communicatie),
  • Hanny Kremer (Adviseur HRM),
  • merkambassadeurs: Ruben Delsing, Stan Hermse, Denise Walboomers, Michelle Noë, Henny Moonen, Hans Spilmann

Bureau IMMX:

  • Martijn in ‘t Panhuis (account),
  • Jorg Kuijl (creative director),
  • Noortje Verbeek (concept copy),
  • Celine Oosterhout (online marketing),
  • Frans Naus (design),
  • Maria Janssen (design),
  • Tessa Meulenbroek (design),
  • Sharon Nas (projectmanagement)

Fotografie: Philip Driessen
Film: Framefabriek
Webdevelopment: Ilionix

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Impact op lokale werving door inzet van Volume Recruiter (inzending Jumbo Supermarkten)

Ook bij Jumbo Supermarkten is het aantrekken van voldoende collega’s natuurlijk een uitdaging. Bij Jumbo zit ‘samen’ in ons DNA en begrijpen we dat werving een gedeelde verantwoordelijkheid is. Onze locaties pakken de werving van nieuwe collega’s voor een groot deel zelfstandig op. Vaak gaat dat goed, maar soms is nieuwe collega’s werven toch wel écht uitdagend en tijdrovend. Waarbij soms extra lokale ondersteuning toch wel wenselijk is. Die urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden noodgedwongen aangepast werden.

De urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden aangepast werden.

Dat gaf een mooi vraagstuk: hoe gaan we lokaal ondersteunen in een schaalbare vorm waarmee winkels écht geholpen zijn? Het antwoord: een Volume Recruiter. Iemand die bijspringt waar de nood écht hoog is. Iemand die winkels tijdelijk ondersteunt en hen helpt om zelfstandig en succesvol te recruiten.

Doelgericht lokaal wervingsplan

Op basis van bezetting zijn locaties geprioriteerd die extra ondersteuning konden gebruiken. De Volume Recruiter creëerde samen met die winkels een doelgericht lokaal wervingsplan. Natuurlijk werden daarin de lokale uitdagingen en wervingsmogelijkheden meegenomen. Zijn er bijvoorbeeld enthousiaste collega’s helemaal thuis in TikTok en Instagram? Dan laten we hen social content creëren. Is er binnenkort een populair auto-evenement in de buurt? Dan gaan we daarheen om bezorgers te werven. En zo zochten we ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

We zochten ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

De inzet van een Volume Recruiter is tijdelijk. Daarom is het belangrijk dat winkels voldoende handvatten krijgen om het straks helemaal zelf te doen. En die aanpak werkt. Wat begon als een pilot is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze Recruitment & Employer Branding strategie. We zien minder locaties met een kritieke bezettingsgraad en we kunnen sneller lokaal bijspringen. Maar er is ook nog iets anders wat ons trots maakt: onze collega’s zijn blij met de ondersteuning.

Wat was de impact van de case?

Welke impact we dan samen gemaakt hebben? In 2023 hebben we 49 locaties ondersteund, daar waar de nood het hoogste was. Deze locaties hebben in deze periode voldoende handvatten gekregen om de werving voortaan zelf weer op te kunnen pakken. Per locatie wordt middels een kick-off gekeken naar welke aanpak het beste past. Zit de uitdaging bij de werving (instroom)? Of juist een bij het sollicitatieproces en in de opvolging? Op al deze elementen kan de Volume Recruiter ondersteunen, waardoor elke locatie een passende aanpak krijgt.

Dat resultaat delen we graag! Zo werden er in korte tijd 6 winkels door Jumbo overgenomen waar mede dankzij lokale ondersteuning binnen 10 weken 78 nieuwe collega’s aangenomen. Een ander voorbeeld is de HUB (vanuit waar thuisbezorging plaatsvindt), waar het aannemen van 102 nieuwe bezorgers ervoor zorgde dat het bezorggebied fors kon worden uitgebreid.

Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak.

Ervaring is de beste leermeester, zo kijken we constant naar hoe het beter of anders kan. Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak. We stellen dan de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aanbeveelt bij een collega?’ Met een gemiddelde beoordeling van een 8 kan met trots gezegd worden dat we lokaal impact maken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Slim samenwerken en kunnen schakelen tussen een landelijke aanpak en een maatwerk-aanpak op lokaal niveau, dat is waar deze case omdraait. Met de Volume Recruiters hebben we een unieke brug geslagen.

Jumbo Supermarkten versterkt werving door lokale samenwerking met Volume Recruiters. Resultaat: hogere bezettingsgraad, meer instroom en blije collega’s! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Het gevolg? Tientallen nieuwe collega’s die ervoor zorgen dat onze locaties weer voldoende bezetting hebben. Zo konden winkels weer op de standaard openingstijden open en thuisbezorghubs hun bezorggebied uitbreiden. Collega’s zijn blij met deze samenwerking en reageren positief tijdens evaluaties. Zo positief, dat we de Volume Recruiters nog vaker gaan inzetten. Collega’s blij en klanten blij. En dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Imke Driessen
  • Kirsten Smits
  • Lotte Schrager
  • Lars Pouw
  • Noor Smit
  • Marijke Braakman
  • Ruben Backx

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

CBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort (inzending PROOF)

Het CBR had dringend nieuwe examinatoren nodig. Mede door vergrijzing en de impact van Covid-19, is een tekort ontstaan. Daarom is PROOF gevraagd een wervingscampagne te ontwikkelen met als doel 75 kandidaten te werven in 2023. Maar waar vind je geschikte kandidaten en hoe bereik je ze? Daarom begint het werk bij PROOF altijd met inzicht in de doelgroep. Twee zaken werden al snel duidelijk:

  • Het imago van het beroep examinator was toe aan een verbetering
  • Een aanzienlijk aantal kandidaten bleek pas ín het sollicitatieproces ongeschikt voor de functie, aangezien zij niet volledig wisten wat de functie inhield of niet de juiste vaardigheden te hadden.

Dus, hoe maken we van de functie van examinator weer een aantrekkelijk beroep? En hoe zorgen we dat kandidaten met de juiste vaardigheden op de vacatures solliciteren? Een behoorlijke uitdaging…

Ga er maar aanstaan

PROOF ontwikkelde het concept ‘De Examinator’. Het enorme pakket aan rollen die de mannen en vrouwen die we zoeken moeten beheersen, liegt er niet om:  je moet kandidaten op hun gemak kunnen stellen, je beslissingen motiveren, een slechtnieuwsgesprek kunnen voeren, complexe zaken helder kunnen uitleggen, alles weten over autobeheersing en deelnemen aan het drukke verkeer, stressbestendig en empathisch zijn, terwijl je ook nog eens werkt aan de verkeersveiligheid van Nederland. Ga er maar aan staan.

Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR.

Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR! Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de sollicitanten verbeterde, was het cruciaal om deze verschillende competenties voor de functie van examinator goed te belichten. In de uitingen die gemaakt zijn voor de campagne worden deze competenties daarom duidelijk benoemd. In april 2023 lanceerde het CBR zijn wervingscampagne, waarin enkele echte examinatoren worden neergezet als de held(in) van CBR. De video’s werden verspreid op online platforms, die op regionaal niveau werden getarget– afhankelijk van de behoefte per CBR-locatie.

Wat was de impact van de case?

Op basis van het concept is samen met het team van het CBR gewerkt aan een verbetering van de candidate journey en in samenwerking met ZIGT wordt besloten om in de strategische aanpak te focussen op jobbranding en conversie.

De wervingscampagne is een enorm succes, niet alleen vanwege de toename van het gemiddelde aantal sollicitanten (een stijging van 400% per dag tijdens de eerste mediaflight), maar ook vanwege de aanzienlijke verbetering in de kwaliteit van de kandidaten. Het percentage kandidaten dat zowel succesvol het sollicitatiegesprek als het vervolgassessment doorliep, steeg van 17,7% naar 25%. Dit resulteerde in het besluit van het CBR om het aantal beschikbare plaatsen in de klassen van september en december te verhogen van 24 naar 36 kandidaten.

De film die gemaakt is voor de campagne bleek ook geschikt voor vertoning in bioscopen.

De tweede flight startte in juni. Doel hierbij was om de decemberklas ook gevuld te krijgen, en ook dit is gelukt. Een leuke bijkomstigheid: de klassen voor januari 2024 zijn ook meteen gevuld! Ook de toekomst ziet er veelbelovend uit. Het gestelde target is behaald, en de campagne gaat momenteel wegens het grote succes, zijn volgende jaar in.

De film die gemaakt is voor de campagne bleek niet alleen geschikt voor een online campagne, maar wegens de hoge kwaliteit en dramatische aanpak ook uitermate geschikt voor vertoning in bioscopen. Deze zichtbaarheid vergroot ook de aandacht voor het CBR als werkgever, en heeft ervoor gezorgd dat alle medewerkers van CBR, maar vooral examinatoren, weer trots zijn op hun beroep en werkgever.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar ‘examinator’ vaak werd gezien als een wat stoffige, saaie baan, bleek dit na gesprekken met bestaande examinatoren helemaal niet zo te zijn. De afwisseling, het grote aantal verschillende capaciteiten dat je nodig hebt, de omgang met mensen: allemaal onderdelen die juist ervoor zorgen dat het werk als examinator veelzijdig en interessant is.

Het helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop.

Tel daarbij op de verantwoordelijkheid die je hebt om kandidaten veilig de weg op te kunnen laten gaan, de rol die je daarmee in iemands leven speelt, en iedereen snapt dat examinatoren ware helden zijn! Dit helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop; een wereld waarin veel gebeurt, snelle close-ups, een zware voice-over, met een prominente rol voor de examinator als held(in) die de kijker uitnodigt om te bepalen of zij ‘de drive’ hebben.

Het feit dat de campagne zowel het aantal, als de kwaliteit van de sollicitanten heeft verbeterd toont aan dat de campagne en ingezette media spot on zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • PROOF: Sascha Becker, Annemiek de Kramer, Gonneke van Zutphen
  • ZIGT: Marcella van Velzen, Niek van Gent
  • CBR: Jeroen Koeleman, Irene Heldens
  • Creatie: Frank Mineur, Markus Ravenhorst
  • Productie: Jaap Vliegenthart

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Een out-of en in-the-box campagne met unieke ervaringen (inzending Etos)

Al meer dan 100 jaar zorgt Etos ervoor dat Nederland lekker in z’n vel zit. Daarvoor heeft ze meer dan 1001 producten en geeft ze ieder jaar meer dan 30 miljoen adviezen. Alles vanuit haar missie om iedereen elke dag goed te laten voelen. Dat kan uiteraard alleen met een team van medewerkers dat zich ook fijn voelt. Daarom werd de EVP, de fijne voordelen van werken bij dé wellbeing-partner van Nederland, herijkt.

Etos kwam met een heuse verzorgingslijn, speciaal voor nieuwe medewerkers, van lachrimpelcrème tot carrièretijgerbalsem.

Dit vormde ook de basis voor een unieke wervingscampagne: Een verzorgingslijn speciaal voor nieuwe medewerkers! Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen. Van Lachrimpelcrème tot Carrièretijgerbalsem en van Je-ware-gezichtslotion tot Je-hart-luchtverfrisser. Zo lieten we iedereen ontdekken en ervaren hoe goed een baan bij Etos voelt én maakten we dat ook direct tast-, smeer- en spraybaar!

Werken bij Etos, dat voelt goed. Ervaar het werken bij Etos middels Etos’ spray- en smeerbare wervingscampagne. Lees de hele case van Etos die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Opvallen met een arbeidsmarktcampagne in een tijd van grote personeelstekorten, voor een schaarse doelgroep met de moeilijkste wervingshaalbaarheid, was uitdagend. Daarom vormden niet woorden, maar wellbeing-ervaringen het hart van deze campagne. In alle Etos-winkels konden de producten (en dus de EVP) getest worden. Ondersteund met print, PR, social en sampling.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft zowel extern als intern mooie resultaten opgeleverd. Extern hebben we resultaten op merk- en recruitmentniveau weergegeven. Intern is de impact zichtbaar gemaakt middels het jaarlijkse Medewerkerbetrokkenheidsonderzoek.

Impact extern:

  • Merkbekendheid onder bijbaners = +22,7%
  • Merkvoorkeur onder bijbaners = +82,9%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 1 (13-03-’23 / 13-07-’23: weergegeven resultaten uit periode 22-05-’23 / 13-07-‘23) = +14%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 2 (01-09-’23 / 22-11-‘23) = +19%
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 1 = +11% (totaal: 563)
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 2 = +19% (totaal: 392)
  • Websitebezoek flight 1 = +21%
  • Websitebezoek flight 2 = +25%
  • Cost per hire: 193 euro (-41%)

h

Impact intern:

  • Betrokkenheid: +12%
  • Ik ben er trots op om bij Etos te werken = +9%
  • Ik beveel Etos aan als een goede werkgever = +19%
  • Ik ben van plan om nog minstens 12 maanden bij Etos te werken = +14%
  • eNPS = +6%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Practice what you preach! Ofwel: als je voor heel Nederland wilt zorgen, dan begin je bij je eigen mensen. Daarom werden de in 2022 in de EVP geformuleerde bouwstenen van goed werkgeverschap vertaald naar een heuse verzorgingslijn speciaal voor (nieuwe) medewerkers. Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen.

Een campagne die in het hart van het merk geborgd is. Het zet de merkboodschap centraal en koppelt belofte daadwerkelijk aan bewijs. Etos creëert op het moment dat de doelgroep interactie met het merk aangaat en/of de winkel bezoekt momentum, met impactvolle, verrassende wellbeing-ervaringen die een duidelijke uitnodiging doen. Daarnaast gaf het idee de mogelijkheid te infiltreren in de wereld van (nieuwe) medewerkers met een relevante boodschap en range aan producten. Een unieke campagne, geborgd in het hart van het merk, met fantastische resultaten. Werken bij Etos, dat voelt goed.

Credits case

Intern betrokkenen:

  • Maarten Bokhoven, manager Community & Engagement / Employer Branding
  • Joline Ligthart, HR Business Partner Etos
  • Mirjam Boersma, specialist Employer branding
  • Etos Private label & sourcing
  • Etos Online marketing
  • Diverse winkelcollega’s

Extern betrokkenen:

  • NEEW: Ruben Beijer (strategie), Jascha Hoogendijk (art), Marleen Zwolsman (account)
  • Frequin producties
  • Marije Kuiper Fotografie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Make it jour job-campagne. Global impact, human touch (inzending ING)

Doelstelling: De arbeidsmarkt staat onder druk. ING kiest ervoor om talent aan te spreken dat niet vanzelfsprekend voor een bank kiest. Met vernieuwde perspectieven is de bank immers beter uitgerust om oplossingen te bedenken voor haar brede portfolio aan klanten. ‘Make it your job’ is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat meer mensen overwegen om hun talent in te zetten bij ING.

Als het om klimaat, economie en welzijn gaat, hangt alles met elkaar samen. ING vervult hierin als internationale grootbank een spilfunctie.

Merkomschrijving:

Als het om klimaat, economie en welzijn gaat, hangt alles met elkaar samen. ING vervult hierin als internationale grootbank een spilfunctie. Bij het verbeteren van online bankieren tot het verduurzamen van de economie zorgt ING ervoor dat iedereen kan meekomen: van starters op de huizenmarkt tot bedrijven die hun businessmodel verduurzamen. Talent kan bij ING dus een enorm verschil maken. Om te zorgen dat elk talent tot recht komt, investeert ING in haar Orange Culture, gebaseerd op samenwerking, inclusiviteit, plezier en verantwoordelijkheid.

Concept:

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Niet door te vertellen over banen, maar door de impact ervan voorop te stellen. Dit doet de campagne op drie niveaus: het bijdragen van een positieve impact op klanten, planeet en het financiële systeem. Met visuele verhalen zoals ‘Unlocking banking for everyone’ voor developers, ‘Uncovering dirty money’ voor data-analisten en ‘Helping giants go green’ voor bankiers die multinationals helpen in hun sustainable transitie. De helden in de verhalen worden vertolkt door ING-medewerkers en eindigen met een unbanky knipoog. Zo geeft de campagne een unieke inkijk in de Orange Culture van ING.

De helden in de verhalen zijn ING-medewerkers en eindigen met een unbanky knipoog.

Recruitmentteams zijn wereldwijd uitgerust met een toolkit die hen in staat stelt een breed publiek te bereiken via out-of-home, (extra)social, online video en narrowcasting. Specifiek is getarget via display en met relevante en persoonlijke verhalen van medewerkers, waarin ze trots de campagne met actuele vacatures in hun eigen netwerk promoten.

Wat was de impact van de case?

De campagne was zeer succesvol in Nederland met meer dan 38 miljoen impressies via diverse kanalen, waaronder display, digital-out-of-home (DOOH), social media en online video. De output hiervan resulteerde in een stijging van websitebezoeken tot 3,3 miljoen en maar liefst 30.000 sollicitanten gedurende de campagneperiode.

Opvallend was dat alle mediakanalen boven de benchmark presteerden, terwijl de CPM lager was dan voorspeld. ING werd zelfs als hoogst genoteerde bank genoemd in het onderzoek Meest favoriete werkgever van Intelligence Group.

Het aantal page visits bereikte in 2023 zelfs een all-time high.

Met name Digital Out of Home en Instream Video blonken uit in de awareness-fase, met respectievelijk +65% en +85% ten opzichte van de benchmark. Op social media, vooral LinkedIn, zagen we een stijging van 34% in de awareness-fase (see) en een indrukwekkende 85% in de apply-fase (do). Op de careersite zagen we een stijging van 21% unieke bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2022, met een gemiddeld aantal page visits van 3,12 en een gemiddelde bezoektijd van 2:81. Het aantal page visits bereikte in 2023 zelfs een all-time high met een stijging van +40% ten opzichte van 2022.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de wereld van bankieren, waar conventie de norm is, besloot ING anders te zijn. We wilden niet alleen opvallen, maar ook een echte impact maken in het leven van mensen. Dit deden we door onze bedrijfscultuur uit te lichten door in te zoomen op de epic things waar onze collega’s aan werken. Maar waar we ons echt in hebben onderscheiden, was de humor – een knipoog naar het traditionele bankwezen, maar met een moderne twist.

In een wereld waar banken vaak als stijf en saai worden gezien, hebben we in de brainstormfase gezocht naar de balans tussen professionaliteit en menselijkheid. Onze boodschap was duidelijk: het kan anders, het kan leuk zijn, en het kan een positieve impact hebben op de wereld om ons heen. Make it your job is niet enkel het communiceren van banen, maar ook om de norm uit te dagen en een nieuwe standaard te zetten voor wat een bank kan zijn.

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Lees de hele case.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

ING:

  • Monique Hulsman,
  • Nino Hogervorst,
  • Marianne Consten,
  • Eva Leysen,
  • Yvon Martin,
  • Feyza Tamer,
  • Shannon Shuemake

TBWA\NEBOKO:

  • Robert Volten,
  • Tiffany Beard,
  • Beatriz Camino Lopez
  • Joris Phillipart,
  • Hampus Elfstrom,
  • Alfie Hardman,
  • Cene Hale
  • Inna Vartazarian,
  • Max Tyler
  • Sanne Heerink

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Lees de hele case.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Een merk dat meebeweegt met jouw ambities (inzending YER)

Het is tijd voor de volgende stap in je loopbaan, dat voel je aan alles. Alsof het universum ermee speelt, ontdek je de website van YER. Met elke klik ben je nog gemotiveerder dan ooit tevoren. Het lijkt alsof YER jouw verhaal begrijpt en altijd aan je zijde staat, bij elke stap die je zet in je carrière. Een partner die met jouw ambities meebeweegt.

25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER.

Gewaardeerd jury- of publiekslid, we weten het. Bovenstaand scenario is aan de rooskleurige kant. Maar het schetst wel waarom 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER. En dat terwijl deze doelgroepen voorheen nog nooit van YER gehoord hadden. Sterker nog, de geholpen naamsbekendheid is maar liefst 40% gestegen.

Daarom denken wij dat deze case op zijn minst je aandacht verdient. En zeg nou zelf: ook je stem. Jij snapt als geen ander de waarde van een gedurfde merktransformatie, effectieve strategie en krachtige visie. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. Samen veranderen we levens. Wat was er nodig om YER opnieuw in de markt te zetten? Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Ambities. Die ambities veranderen, groeien met je mee. De pay-off is geboren: ‘Ambitions in motion’. Geen beloftes, maar kansen. Waar jij zelf de regie over hebt. Dat alles stoppen we in een strakke merkidentiteit, waarin ruimte is voor imperfectie. YER is ambitieus en commercieel, maar ook realistisch. Wat we vertellen en beloven is niet glad, maar echt. Dan de lancering. Intern sloegen ze steil achterover, extern blijkbaar ook. De nieuwe website en offline en online campagnes hebben impact: 35 miljoen impressies, 43,5% meer sollicitanten 40,3% meer traineeships en 117,6% meer conversies.

Overtuigd? Jouw stem telt. Breng samen met ons niet alleen kandidaten vooruit, maar ook de normen in deze sector.

Wat was de impact van de case?

“Het moment dat we intern de kleurrijke vertaling zagen van alle onderzoeken en gesprekken is bijna niet te beschrijven. Hoe iedereen stijl achteroversloeg van ‘Wow, dit betekent dus visueel wie we zijn als organisatie. Wat komt alles goed bij elkaar en wat past dit goed bij ons.’”, aldus Armin Ribic, Head of Marketing YER. Beter dan hij kunnen we het niet omschrijven.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten. Waar dan? Bovenaan in Google in je zoekresultaten, in Google-advertenties, op LinkedIn, Facebook, Instagram. Maar ook in dagbladen en bij NS-stations, scholen, langs de snelweg, op tv, enzovoort. Allemaal onderdeel van de marketingstrategie die we samen voor de kortere en langere termijn hebben gemaakt. Inclusief campagnes- waarin alle kanalen online en offline elkaar versterken – mediastrategie, media-inkoop, budgetplanning en contentkalender.

Al na 4,5 maand liegen de resultaten er niet om:

  • Geholpen naamsbekendheid stijgt met 40%
  • 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen YER
  • 35 miljoen campagne-impressies
  • 27.300 interacties met de campagnes
  • 104.000 kliks vanuit de campagne-uitingen naar de website
  • Conversies stijgen met 117,6%
  • 43,5% meer sollicitanten en
  • 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ook bij deze vraag geven we het woord aan Armin, omdat we het zelf niet beter kunnen zeggen: ‘Wij doen én detachering én werving en selectie. Op verschillende niveaus van senioriteit, in allerlei vakgebieden en ook nog eens in verschillende branches. Het is best ingewikkeld om dat allemaal bij elkaar te krijgen en een juiste plek te geven. Wat er nu staat, is een enorm knappe prestatie.’

Intern is iedereen trots, extern kiezen steeds meer mensen voor YER. Dankzij het aansprekende en verhalende ‘Ambitions in motion’, de interne branding, de externe activatie en de transformatie van 3 websites naar 1 platform voor alle doelgroepen. De cijfers zijn daarvoor het bewijs: 40% meer naamsbekendheid, 43,5% meer sollicitanten en 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. YER verandert levens en bouwt aan de toekomst.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijk bij YER:

  • Armin Ribic (Head of Marketing),
  • Adina Mulder (Brand Manager),
  • Jan-Bart Gouvernante (Online Marketeer)

iO Creatie

  • Joëlle Lemmers,
  • Bart Sleddens,
  • Pim Meeuwis,
  • Ivo Trompenaars,
  • Jasper Verboon,
  • Milou Kloks,
  • Lycke Wiegerinck,
  • Michiel de Nijs

Marketing

  • Jos Majoor,
  • Luuk Vos,
  • Richard de Vries,
  • Rick Moggre,
  • Robey Mashoed,
  • Tineke Romijnders,
  • Ward van den Heuvel,
  • Inge Propst,
  • Mark Hermans

Strategie

  • Joëlle Lemmers,
  • Michiel de Nijs,
  • Mark Hermans

Productie video’s:

  • Aanstekelijk,
  • iO en
  • Livewall

Productie fotografie:

  • NoPoint en
  • Thisisus

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Kleine stappen, grote dromen’: zo zoekt de kinderopvang nu nieuwe medewerkers

‘Kleine stappen, grote dromen’. Dat is het thema geworden van de nieuwe campagne van de kinderopvangsector, het vervolg op de eerste ‘Dankzij jou’-campagne, die de afgelopen 4 jaar heeft gelopen, met behoorlijk resultaat. De nieuwe campagne is vooral gericht op zij-instromers, herintreders, studenten met een bijbaan, mbo-2 starters en… mannen, aldus branchespecialist Veronica Jocker. ‘Met de campagne willen we de kennis over het werk in kinderopvang vergroten en een goed beeld schetsen van hoe betekenisvol het werk is.’

In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%.

Het hoofddoel is natuurlijk het aantal sollicitaties bij kinderopvangorganisaties te verhogen en geschikte enthousiaste en gemotiveerde kandidaten te laten kiezen voor een baan in de kinderopvang, zegt ze. ‘Zo maken we samen de werkdruk in de sector een stuk aangenamer.’ Die druk is namelijk groot. In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%. ‘Vervelend, want het werk in kinderopvang speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen’, aldus Jocker.

De kinderopvangsector groeit en heeft meer enthousiaste medewerkers nodig. Daarom startten we op 15 februari 2024 de nieuwe wervingscampagne: ‘Kleine stappen, grote dromen’. Met de campagne benadrukken we het belang van enthousiaste en gemotiveerde professionals in kinderopvang en willen we meer professionals aantrekken. Zo maken we samen de werkdruk in kinderopvang een stuk aangenamer.

Wubbe en RAFT

De campagne is opgezet door communicatiebureau Wubbe, en wordt ook ondersteund door de recruitmentmarketeers van RAFT. Het is een initiatief van Kinderopvang Werkt!, de samenwerking van de Brancheorganisatie Kinderopvang en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang met de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. De ideeën, vorm en inhoud van de campagne zijn getest met 20 kinderopvangorganisaties. Het is de bedoeling dat de campagne zo’n 2 jaar gaat lopen.

Eén van de nieuwigheden is onder meer een nieuwe test, waarmee geïnteresseerden in 1 van de 4 benoemde doelgroepen makkelijk (via 12 vragen) en snel (in 2 minuten) moeten kunnen ontdekken of werken in kinderopvang bij hen past. Zo wil de sector mogelijk nieuwe medewerkers aanspreken, ‘die we uiteraard met open armen zullen ontvangen!’, aldus Jocker.

Grote tekorten

Afgelopen maandag hadden we op deze site al een verhaal over sectoren met nog altijd grote personeelstekorten. Daartussen zou de kinderopvang ook niet misstaan hebben. Te weinig aanbod van geschikte kandidaten, een te hoog verzuim en een flinke uitstroom spelen de sector al langer parten, met onder meer flinke wachtlijsten als gevolg. Zo heeft in de dagopvang en bso 86% van de organisaties een wachtlijst, en steeg het aandeel peuteropvangorganisaties met een wachtlijst vorig jaar van 53 naar 61%. Voor dinsdag en donderdag hebben de meeste organisaties wachtlijsten, met respectievelijk 99% en 95%.

Voor dinsdag en donderdag hebben respectievelijk 99% en 95% van de kinderopvangorganisaties een wachtlijst.

De campagneresultaten in 2023

In 2015 werkten er 82.000 medewerkers in kinderopvang, inmiddels zijn dat er bijna 122.000. De vorige campagne, ‘Kinderopvang dankzij jou’, die liep van januari 2020 tot en met december 2023, leverde beelden en verhalen op die in totaal meer dan 67 miljoen keer zijn bekeken. De bijbehorende website werd 888.471 keer bezocht. ‘Cijfers waar we trots op mogen zijn’, aldus Jocker.

Een belangrijk onderdeel van het succes was het met regelmaat inspeelden op de actualiteit, vult ze aan. ‘Zo haakten we aan op het stopzetten van de studiefinanciering door studenten en scholieren op de hoogte te brengen van een baan in kinderopvang. Lichtten we vlak voor de zomerperiode verhalen gericht op vakantiebanen uit. En deelden we in december onze inmiddels klassieke kerstboodschap om de medewerkers te bedanken.’ Dat zal dit jaar ongetwijfeld wéér gebeuren. Nu al benieuwd hoe de kleine stappen en grote dromen van de nieuwe campagne daarin zullen terugkomen…

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een werkgeversmerk laden met de allereerste arbeidsmarktcampagne (inzending Bergman Clinics)

In augustus 2023 is de allereerste arbeidsmarktcampagne voor Bergman Clinics live gegaan. In een moeilijke arbeidsmarkt met vacatures in zeer schaarse doelgroepen hadden wij te maken met een werknemersbetrokkenheid waar wij niet tevreden over waren. Bij de start van de campagne hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd: een aantrekkelijke propositie neerzetten om de uitdaging op de arbeidsmarkt te overwinnen en de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten door het werkgeversmerk te laden.

‘Met deze campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen.’

Met een mooi uitgewerkte campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen. Middels een objectieve 0- en 1-meting hebben we het verschil goed in beeld gebracht.

Met de pay-off ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van‘ hebben wij gekozen voor persoonlijke verhalen waarin onze eigen medewerkers laten zien waarom zij beter worden door het werken bij Bergman Clinics. Door beelden uit hun privéleven te combineren met beelden van het werk hebben wij een match met de USP’s opgezocht, waardoor het een logisch verhaal werd.

Voor onze 7 belangrijkste doelgroepen hebben we de USP’s uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s.

Bijvoorbeeld oogarts Alissa (foto boven). Eén van de USP’s voor die doelgroep is dat je door superspecialisatie meer ruimte hebt om kwalitatieve zorg na te streven. Alissa vindt het (net als de doelgroep) leuk om regelmatig een museum te bezoeken. Terwijl zij kijkt naar een schilderij, hebben we tekstueel de link gelegd met ‘oog voor kwaliteit’.

Dit hebben wij voor onze 7 belangrijkste doelgroepen uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s (15 sec en 1 min). Om de tell-fase meer lading te geven hebben wij interviews met onze medewerkers (maar wel andere dan in de campagne) geproduceerd. Onder de noemer “Daar wordt … beter van”. Dit heeft geresulteerd in 2 hires op de meest schaarse doelgroep Anesthesiemedewerkers.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft op Facebook, Instagram, YouTube, Google display en Google ads gedraaid en heeft ruim 30% groei in website-visits en 25% meer vacature-views opgeleverd. Door deze campagne hebben wij lading gegeven aan het werkgeversmerk Bergman Clinics. Waar zorgprofessionals in eerste instantie geloofden dat ze bij ons lagere werkdruk zouden krijgen, hebben we dit omgedraaid naar betere associaties op onze USP’s. Medewerkersbetrokkenheid hebben we omgedraaid van een negatieve eNPS naar een positief resultaat.

De campagne heeft meer dan 25% groei in website-visits en vacatureviews opgeleverd.

Op moeilijke doelgroepen hebben we direct meer sollicitanten geworven waarin resultaat op het aantrekken van zeer schaarse Medisch Specialisten het meest is opgevallen. Er is ook een significant beter resultaat gehaald op lastige doelgroepen Optometrist en Verpleegkundige.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne maakt kans op de winst omdat wij erg dicht bij de kern van het werken bij Bergman Clinics blijven. Wij zijn dichtbij onze USP’s gebleven, wat we goed hebben geaccentueerd in het privéleven van onze eigen collega’s – iets wat steeds belangrijker wordt voor werknemers. De 0- en 1-meting hebben gezorgd voor heel concreet resultaat op een betere merkassociatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • PROOF – conceptontwikkeling
  • The Others – concept uitwerking
  • Adwise – mediadistributie

Interne collega’s:

  • Chantal Nauta – Cultuur & Integratie specialist
  • Nelleke Groot – Manager Communicatie
  • Joost Bakker – Recruitment Manager
  • En natuurlijk onze eigen collega’s die in de campagne zichtbaar zijn en het gehele recruitmentteam.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

28 Omgevingsdiensten starten gezamenlijke arbeidsmarktcampagne die draait om ‘om’

Bij de 28 verschillende omgevingsdiensten werken in totaal zo’n 6.000 mensen. Toch weten nog steeds heel veel mensen niet wat een omgevingsdienst doet, of wat het werk er zo leuk kan maken. En kampen veel van de diensten met een behoorlijk tekort aan personeel, zoals vergunningverleners, adviseurs en toezichthouders. Tijd voor een algemene en gezamenlijke wervingscampagne, die volledig draait om het woord ‘om‘, het eerste deel van ‘omgevingsdienst’.

Het begon twee maanden geleden al met een nieuw logo voor de branchevereniging, daar is nu dus een nieuwe werkenbij-website, vol met frisse beelden bijgekomen. Op die site vertellen onder meer toezichthouder Yovanka, vergunningverlener Ihsan en handhaver Sebastiaan waarom zij voor het werken hier hebben gekozen, en wat het voor hen zo boeiend maakt. Ook wordt uitgebreid uitgelegd wat een omgevingsdienst nou eigenlijk doet. Dat is nodig, geven ze zelf toe, want ‘veel van onze collega’s wisten dat ook niet precies voordat zij bij een omgevingsdienst gingen werken.’

Talloze redenen

Het woord ‘om’ komt terug in de opsomming van talloze redenen om voor de omgevingsdienst, of kortweg: OD, te kiezen. Om de frisse lucht. Om schoon water. Of om bewegingsvrijheid. Om het beschermen van natuurgebieden. Om de lokale economie. Of om de toekomst. Kortom: om te zorgen voor een veilige, schone en gezonde omgeving. Om daarna aan de doelgroep de vraag te stellen: Wat is jouw om?

De gezamenlijke campagne is de eerste waarvoor alle 28 omgevingsdiensten de handen ineengeslagen hebben. Eerder deden al wel de omgevingsdiensten in het noorden van het land dit, net als bijvoorbeeld de Brabantse. Ook de omgevingsdienst rondom het Noordzeekanaalgebied deed al eens van zich spreken met een opvallende campagne.

Nog niet robuust genoeg

Versterking van de omgevingsdiensten is hard nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldde begin dit jaar dat nog geen enkele van de 28 diensten nu al ‘voldoende robuust‘ is bij het uitvoeren van hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Er is nog veel werk aan de winkel, zo blijkt uit een voortgangsrapportage over het Interbestuurlijk Programma versterking VTH-stelsel, dat in 2022 in het leven werd geroepen na een alarmerend rapport van de commissie-Van Aartsen over de staat van ons VTH-stelsel.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Groen is geen kleur (inzending KPN)

KPN biedt al jaren het beste netwerk van Nederland. Om miljoenen mensen 24/7 verbonden te houden, zijn er altijd nieuwe collega’s nodig. Op iedere afdeling en in het hele land. Uitdagend, maar KPN is ambitieus. In 2026 willen ze gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland. Tijd om serieus werk te maken van employer branding.

In 2026 wil KPN gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland.

De doelgroep is breed. Jong talent van elk opleidingsniveau, zij-instromers in alle carrièrefases, herintreders. Of ze nu advies willen geven in de winkel, internet willen installeren bij mensen thuis of de gevoelige data van overheden en bedrijven willen beveiligen.

ClubgeistBVH en de merk- en communicatiespecialisten van KPN hebben nauw samengewerkt. Vanaf het begin. We dachten: hoe spreken we zo’n breed publiek aan? Door te kijken wat een al even breed publiek – de huidige KPN’ers – kenmerkt. We spraken mensen uit alle hoeken van de organisatie. Van verkoopmedewerker tot data-analist, van monteur tot manager.

De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne.

Zo kregen we zicht op de unieke mentaliteit zien die KPN’ers met elkaar delen. De mentaliteit die bepaalt hoe ze met elkaar omgaan. Hoe ze klanten helpen. En hoe ze bijdragen aan het grote doel van KPN: heel Nederland verbinden aan een duurzame toekomst. Met internet dat niet alleen snel en stabiel is, maar ook veilig, sociaal en groen. De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne met het thema ‘Groen is geen kleur’. Bij KPN is het een manier van denken en doen.

De eerste flight van de campagne liep van september tot december 2023. De employer brand-film werd uitgekeken door 50% van de kijkers (we hoopten op 20%). Deze hoofdfilm werd gevolgd door ‘Groen geeft antwoord’: testimonials waarin KPN’ers elkaar vertellen over hun werk. De films werden 2,7 miljoen keer bekeken (30% meer dan gehoopt). Ze leidden 72.000 bezoekers naar de nieuwe werken-bij-site (twee keer zoveel als gehoopt). Daar werden 5000 sollicitaties gestart. Zo bleek ‘Groen is geen kleur’ heel effectief. Aansprekend verhaal, pakkend verteld.

Wat was de impact van de case?

We hebben de campagne volledig digitaal ingezet. We volgden de fases van touch (bewustmaken met de employer brand-film), tell (meer informatie geven aan de hand van testimonials) en sell (converteren met advertenties voor specifieke vacatures, na het bezoeken van de werken-bij-site).

Zo kwamen mensen via YouTube en de social kanalen in contact met KPN. We zagen hoge uitkijkratio’s en bovengemiddeld veel doorkliks.

De cijfers op een rij?

Doelstelling: 2,4 miljoen mensen bekijken de video’s (alles opgeteld).

  • Resultaat: ruim 2,7 miljoen mensen hebben de video’s bekeken (113% van de doelstelling).

Doelstelling: ruim 333.000 Thruplays (grotendeels of volledig bekeken video-ads).

  • Resultaat: ruim 779.000 Thruplays (233% van de doelstelling).

Doelstelling: 20% van de mensen kijkt de film ‘Groen is geen kleur’ volledig.

  • Resultaat: 50% van de kijkers heeft de film volledig bekeken.

Doelstelling: er klikken 33.000 bezoekers door naar de nieuwe werken-bij-site.

  • Resultaat: 72.000 mensen klikten door naar de werken-bij-site.

Doelstelling: 3.300 van die bezoekers starten een sollicitatieproces.

  • Resultaat: 5.000 van hen startten een sollicitatieproces.

En er is nog een mooi resultaat geboekt. Niet gekwantificeerd, wel belangrijk. Dat is de interne trots bij KPN. De campagne resoneert bij de collega’s. De verhalen in de video’s zijn herkenbaar. Zo staan wij in ons werk. Zo doen wij ons werk. En daarom doen we dat bij KPN.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alles is sterk met elkaar verbonden in deze case. Binnenwereld en buitenwereld. Bedrijf en doelgroep. Opdrachtgever en bureau. Creativiteit en resultaat. We zijn trots op de nauwe samenwerking tussen KPN en ons bureau. Daardoor konden we hun eigenheid goed in beeld brengen. Op een aansprekende manier, blijkt uit de cijfers. Het is een vrolijk tegendraadse campagne geworden.

‘Groen geen kleur? Wat dan?’ De ontkenning maakt nieuwsgierig. Enthousiaste KPN’ers in beeld, de levendige huisstijl eromheen, energieke muziek eronder: deze video’s werken uitnodigend. Om erachter te komen wat groen dan wél is, kijk je verder. In de wereld van employer branding is ‘Groen is geen kleur’ een frisse wind. Zowel in vorm als inhoud blijven we dicht bij het merk. We verkopen geen banen maar een unieke mentaliteit, die over de hele breedte van het bedrijf wordt ervaren. Dat de resultaten alle verwachtingen overtreffen, is de kers op de taart.

Credits case

Dit is de eerste campagne binnen de compleet vernieuwde huisstijl van KPN. Samen met hun eigen team en met de filmmakers van Studio Beng Beng en Studio Nul hebben we de huisstijl en mentaliteit van KPN tot leven gewekt. Van de website tot advertising, van content tot interne communicatie.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Invloed op je omgeving. Employer branding voor de provincies (inzending De Nederlandse Provincies)

Wat doet een provincie precies? Op deze vraag hebben de meeste Nederlanders geen antwoord. Terwijl ze wel op de hoogte zijn van de taken van een gemeente of de Rijksoverheid, zo blijkt uit een onderzoek van Sparkey Motivaction. Best jammer… Want voor de provincies wachten de komende jaren ook tal van uitdagingen. Hoe richt je een beperkte leefomgeving optimaal in? Hoe verduurzaam je landbouw? Hoe pak je de energietransitie aan? En vooral: waar haal je het talent vandaan dat bijdraagt aan de oplossingen?

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven.

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven. In opdracht van het InterProvinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde The Addstore een arbeidsmarktcampagne voor alle provincies. Die was er namelijk niet. We mochten een logo maken. Een huisstijl. En een communicatieplatform. Bovendien gingen we aan de slag met de employer branding.

Insteek: vergeleken met andere overheden is de provincie een zeer interessante plek om te werken. Klein genoeg waardoor je persoonlijke inbreng echt iets betekent, groot genoeg om als organisatie impact te hebben op de dilemma’s van deze tijd. Dit inzicht vertalen we zo:

  • Werken voor De Provincie #invloed op je omgeving

In jaar één wilden we zo veel mogelijk hbo’ers en wo’ers tussen 18 en 45 jaar laten kennismaken met de provincie. De interne kick-off van de campagne vond plaats in het voorjaar van 2023 en in álle provinciehuizen. Na de zomer volgde een eerste flight om ervaring op te doen met verschillende advertenties en kanalen.

Wat was de impact van de case?

Binnen 3 weken 3 miljoen vertoningen in de genoemde doelgroep: het effect van onze social mediacampagne. Zo’n 800.000 mensen bereikt. En in totaal ongeveer 47.000 unieke bezoekers op het platform, die gemiddeld bijna 2 minuten bleven. Dus ja: een mooie eerste stap. Een resultaat dat vraagt om een vervolg in de nabije toekomst.

De provincies zijn onbekend als werkgever. Doel van deze arbeidsmarktcampagne was om zoveel mogelijk mensen in heel Nederland te laten kennismaken met provincies als werkgever. De provincies blijven zelf verantwoordelijk voor de werving van kandidaten en handelen die zelf af via hun eigen websites. We hebben voor de campagne Meta, Linked In, YouTube en Google Ads ingezet in zowel de See als Think-fase.

De campagne scoort op vrijwel alle onderdelen veel beter dan de benchmark.

  • De CPM voor LinkedIn lag op €6,94 → benchmark €15,01
  • De CTR voor Linked In lag op 0,96% → benchmark: 0,74%
  • De CPM voor Meta lag op €1,02 → benchmark €4,15
  • De CTR voor Meta lag op 4,07% → benchmark: 1,92%

En hoewel het geen campagnedoel was, hebben er op basis van deze campagne ook 176 mensen gesolliciteerd op de vacatures die we hebben doorgeplaatst vanuit de provinciewebsites op het platform.

Intern beginnen is extern winnen

Dat hebben we gedaan door op 12 provinciehuizen de provinciepagina live te zetten en daar ook een happening van te maken. Daarmee hebben we veel eigen medewerkers bereikt en veel regionale PR ontwikkeld. Het social media-bord hebben we ook geïntroduceerd bij de kick-off zodat de provincies zelf aan de slag kunnen met het campagnethema.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever en moeten het afleggen tegen andere grote werkgevers in de publieke sector. Door samen te werken in deze campagne – de eerste gezamenlijke arbeidsmarktcampagne ooit – hebben ze laten zien dat ze samen sterker zijn dan ieder individueel. Invloed op je omgeving verbindt als thema alle provincies maar geeft ook weer ruimte aan alle provincies om hun eigen verhaal te vertellen. Je invloed in Friesland is immers anders dan je invloed in Limburg.

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever in de publieke sector.

Met deze campagne hebben we in een heel korte tijd in heel Nederland veel mensen uit de doelgroep bereikt en kennis laten maken met de provincie als werkgever. De bezoekers waren lang op het nieuwe platform en hoewel het geen campagnedoelstelling was, wisten de bezoekers de vacatures ook goed te vinden.

Positioneer de provincie als interessante werkplek waarbij jouw persoonlijke inbreng echt kan zorgen voor impact op actuele maatschappelijke vraagstukken. Lees de hele case van De Nederlandse Provincies die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Met een kick-off in 12 provinciehuizen hebben we gezorgd voor 12 regionale feestjes en daarmee gezorgd voor heel veel interne trots bij de provincies en hun medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Provincies

  • Joëlle Smout

The Addstore

  • Simone Otte-Klandermans
  • Ap Mollinga
  • Guido Blok
  • Jan Jaap Elenbaas
  • Sylvia Kuiper
  • Jasper van Buren
  • Pauline Bezemer-Vos
  • Gertjan de Waal

Your Fellow (Online Marketing)
Hotel Rebel ( Videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook