Werken aan de energietransitie is meer dan het leggen van kabels: het draait om innovatie, data en digitalisering. Het realiseren van een duurzame leefwereld vraagt om innovatieve oplossingen. Bij Stedin hebben we daarom veel IT’ers nodig. Maar hoe bereik je hen in een krappe arbeidsmarkt waar IT-talent schaars is? Het antwoord: nodig hen uit voor ons meest bijzondere IT-event: de Big Room Planning!
De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken.
De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken. Met de grote uitdagingen die we als netbeheerder hebben, is effectieve en transparante samenwerking essentieel. Dit evenement, gebaseerd op Agile SAFe, brengt meer dan 500 IT collega’s en de business samen om te bepalen wat er komend kwartaal ontwikkeld wordt. Naast de inhoud staat de BRP ook in het teken van verbinding, met gezamenlijke aftrap, lunch en afsluitende borrel.
Elk kwartaal bieden we geïnteresseerden van buiten Stedin een uniek kijkje in de keuken van onze BRP waar onze onderscheidende IT-werkwijze en trots van collega’s centraal staan, als onderdeel van onze inspanningen op het gebied van employer branding, awareness en werving van nieuwe collega’s.
Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten.
Dit unieke kijkje is gedoopt tot de ‘Big Room Safari‘ wat afgeleid is van het spotten van ‘The Big 5’ op een echte safari. Na een presentatie krijgen de uitgenodigde deelnemers een rondleiding op een van de twee BRP-dagen langs de diverse IT teams. Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten: de scrum master, product owner, product manager, solution architect en release train engineer. Dit zijn collega’s met belangrijke rollen en functies tijdens dit event én in thema te herkennen aan een safari hoedje. De deelnemers sluiten aan bij de lunch en krijgen na afloop een Stedin-goodiebag.
Wat was de impact van de case?
Vier weken voorafgaand aan de BRP wordt de inschrijving via LinkedIn geopend en gepromoot met een sfeervolle video. Intern wordt dit bericht gedeeld met alle IT-collega’s die worden aangemoedigd om het binnen hun eigen netwerk te delen. Twee weken voor het event bellen we de inschrijvingen na en krijgen de deelnemers een definitieve uitnodiging met praktische zaken. Na de BRP bellen we de deelnemers om te vragen naar hun ervaring, eventuele tips en tricks en of zij eventueel interesse hebben om de overstap te maken naar Stedin als werkgever. Intern vindt evaluatie plaats met collega’s om zo elke editie van de Big Room Safari te blijven verbeteren.
De Big Room Safari is inmiddels een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning.
De Big Room Safari heeft inmiddels drie keer plaatsgevonden (in september 2023, december 2023 en maart 2024) en is een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning vanwege de positieve reacties en resultaten. Naast dat deze safari intern positief en met trots ontvangen is, levert het zichtbaarheid en nieuwe IT collega’s op.
Branding en marketing
- Looptijd: elk kwartaal duurt het proces van start tot eind zo’n 6 weken
- Media: LinkedIn
- Budget: 1.500 euro
- Unieke impressies: 25.400
- Interactie: 1795
- CTR: 3%
Recruitment
- Aantal aanmeldingen: 64
- Aantal sollicitanten: 13
- Hires: 4 en 2 in proces (BRP maart)
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Als netbeheerder hebben we een cruciale maatschappelijke rol. In een complexe (semi-overheids)organisatie waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het mooi om te laten zien dat het mogelijk is om een ludieke actie op te zetten. Ironisch genoeg bleek een van de kartrekkers vanuit IT een gecertificeerd Field Guide die echte safari’s mag begeleiden in Zuid-Afrika en Botswana.
Quote: ‘Stedin is hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’
Hoewel de pilot zich richtte op werving heeft deze case een veel grotere impact gemaakt. Naast nieuwe collega’s is de drempel om van Stedin als potentiële IT-werkgever te proeven niet alleen verlaagd, het kleurt het beeld van het werkgeversmerk positief in door de positieve ervaringen van de deelnemers als van collega’s. ‘Heel positief ervaren, het nodigde uit om vragen te stellen en dieper op de inhoud in te gaan. De Big Room Safari was echt een leuk concept. Ik zit nu goed op mijn plek, maar mocht dit wijzigen in de toekomst dan is Stedin hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Recruitment – Rikash Bhageloe en Micha Visser
- Employer branding – Sanne van Poortvliet
- Recruitment marketing – Shannon van der Beek
- Business IT – Marieke Smedinga en Philip van der Zande
- Video editing – Eddie
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets