Vastgoed & techniek; een gave combi waar wij als geen ander over vertellen! (inzending Rijksvastgoedbedrijf)

Dat je als technicus bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) kan werken aan de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van en voor Nederland is bij velen nog volledig onbekend. Dat een militair vliegveld, gevangenis, rechtbank of ministerie barst van de techniek die vaak van cruciaal belang is, komt nou eenmaal niet zomaar in je op. Voor ons dé kans om hier meer over te vertellen. Want met de grote opgaven voor de deur, waar we honderden hoger opgeleide schaarse technici voor zoeken, is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.

Met de grote opgaven voor de deur is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.

Bij het RVB staat het werkgeversmerk nog echt in de steigers, maar de wervingsvraag onderstreept zeker het belang. Want met alleen vacatures bereiken we maar een klein deel actief zoekenden. Daarom moeten we de grotere groep technici bereiken en interesseren die nog niet bewust denkt aan een carrièreswitch, maar wel te raken is met boeiende verhalen over interessante techniek en projecten. Dát is wat we doen met ‘De techniek achter het Rijksvastgoed’.

Deze awareness-campagne draait om echte verhalen, aantrekkelijk verpakt in de gelijknamige video- en podcastserie. Hierin gaat Maurice Lede (3 op Reis) als host op onderzoek naar opmerkelijke objecten en projecten. Per aflevering duikt hij in de materie met diverse experts van het RVB over de techniek, hun bijdrage hieraan en wat hen motiveert.

Met deze video- en podcastserie geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB.

Met deze serie op techniekachterrijksvastgoed.nl geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB. We jagen de pagina op verschillende plekken en manieren aan, met Maurice telkens als boegbeeld voor de herkenning en eenheid.

Als verdieping laten we de techniek achter het Rijksvastgoed ook in het écht zien. Met events. De eerste editie in de rechtbank van Utrecht was meteen een succes. Zo boren we met de campagne dus meerdere fases in de kandidaatreis aan. En de trots die de campagne naar buiten uitstraalt, wakkert nu ook het interne vuur aan. Dat komt ons werkgeversmerk alleen maar ten goede!

Wat was de impact van de case?

Het doel van deze campagne is zichtbaarheid en interesse vergroten bij hoger opgeleide technici. Onze mix van video-ads, audiotrailers en display banners op landelijke en regionale nieuwssites en social media zorgt voor bereik en verleiding. De video’s op de campagnepagina tonen vervolgens de echte verhalen op de mooiste manier. En voor degene die dat zoekt, duiken we in de podcasts nóg meer de diepte in.

Elke aflevering boosten we met flights van 5 weken. Nu 3 flights verder heeft de campagne tot nu toe het volgende bereikt:

  • 2,6 miljoen impressies op landelijke en regionale nieuwssites met bijna 15.000 clicks. (AdverOnline)
  • View-through rate video-ads: 1,5 x hoger dan de benchmark. (AdverOnline)
  • Bijna 5 miljoen impressies op social media. (Meta + LinkedIn)
  • Ruim 45.000 weergaven van de campagnepagina door 34.000 bezoekers. (Google Analytics)
  • Het event in de rechtbank richtte zich op 20 deelnemers, maar trok uiteindelijk 27 professionals die na hun werk naar ons toe zijn gekomen. Met 11 van hen zijn er follow-up gesprekken. Een mooie vorm van talentpooling om diegenen tegemoet te komen die nog niet meteen solliciteren.
  • Hoewel geen hoofddoel, levert de campagne ook sollicitaties naar vacatures op. Zo horen we vaker van managers dat deze voor kandidaten doorslaggevend was in de afweging.
  • De interne trots bij medewerkers en managers stijgt eveneens; meer RVB’ers delen de campagne op LinkedIn en vaker worden ideeën voor nieuwe afleveringen actief aangereikt.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vanuit een klein kernteam hebben we met deze campagne de bijzondere en vaak gesloten vastgoedwereld van het Rijksvastgoedbedrijf op een toffe manier geopend voor schaarse technici. Zij, die nog nauwelijks een beeld van ons hadden, worden nu bereikt en getriggerd met boeiende verhalen over techniek en bijzondere vastgoedprojecten. Verteld door echte mensen, op zo’n manier dat de trots en bevlogenheid om te werken bij het RVB overduidelijk is.

Het is mooi om te ervaren dat de campagne werkt als een kapstok, waar we meer vormen en onderdelen van de kandidaatreis aan op kunnen hangen. Naast een etalage voor het werk en de diversiteit aan technische functies gaat de campagne steeds meer de talentpools van recruitment en sourcing voeden. En het geeft de technische teams een actieve rol in het aandragen en vertellen van nieuwe verhalen, het delen van die verhalen en in het mede-organiseren van events op unieke locaties. Kortom, een campagne van en voor het Rijksvastgoedbedrijf waar nog veel meer in zit.

Credits case

Natuurlijk was deze campagne nooit gelukt zonder de technische collega’s van het Rijksvastgoedbedrijf die aan de serie afleveringen hebben meegewerkt. Aanvullend gaan de credits uit naar:

  • MatZwart (campagneconcept + video- en podcastproductie)
  • Maurice Lede (host)
  • AdverOnline (mediastrategie)
  • Initiative / DPC (media-inkoop)
  • Marcel van der Quast / Werk Merk (advies)
  • Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf
  • O&P Rijk (Werken voor Nederland)
  • Redactie RVB
  • Alle collega’s die de campagne hebben geliked en gedeeld in hun netwerk.
  • Alle betrokkenen op de locaties van de afleveringen en het event.
  • En ‘last but not least’: initiatiefnemers, touwtrekkers, regelaars en kwaliteitsbewakers Loes Weber, Lisa Blanson Henkemans en Stephan Koster (AMC van Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf).

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Het vinden van ‘vergeten talenten’ (inzending Randstad & Equalture)

Randstad had twee grote uitdagingen: het vinden van geschikte kandidaten voor Customer Contact-functies en het verminderen van personeelsverloop binnen deze doelgroep. Veel sollicitanten voldeden niet aan de ervarings- en opleidingseisen, terwijl veel geplaatste medewerkers snel vertrokken vanwege moeilijkheden bij het afronden van verplichte opleidingen.

Randstad verlegde de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag.

In samenwerking met Equalture, een game-based assessment-platform, verlegde Randstad de focus van traditionele cv-eisen naar potentie op basis van cognitie en gedrag. Door de prestaties van huidige Customer Contact-professionals in Equalture’s games te analyseren, identificeerden ze de belangrijkste competenties van high-performance professionals op een onbevooroordeelde manier.

Kandidaten kregen vervolgens de keuze: de reguliere sollicitatieprocedure met cv of het doorlopen van Equalture’s games zonder cv en zonder eis voor een bepaald opleidingsniveau. 52% koos voor de game-based benadering. Uiteindelijk resulteerde deze nieuwe methode in de aanname van 47 kandidaten. Wat nog opmerkelijker was, was dat maar liefst 70% van deze nieuw aangenomen medewerkers (33 in totaal), op basis van hun cv, normaal gesproken niet eens voor een gesprek zouden zijn uitgenodigd. Dit waren vaak mensen die eerder over het hoofd waren gezien vanwege een gebrek aan ervaring of opleiding, of omdat zij terugkeerden op de arbeidsmarkt.

Het uitvalpercentage tijdens de cursus daalde van 32% naar 18%.

De diversiteit binnen deze groep was significant hoger. De operationeel Manager van Randstad: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’ Bovendien daalde het uitvalpercentage tijdens de cursus van 32% naar 18%. Deze nieuwe aanpak leidde niet alleen tot meer plaatsingen, maar ook een betere en eerlijkere match, en wordt daarom nog steeds toegepast.

Wat was de impact van de case?

Belangrijkste resultaten:

  • 47 kandidaten via Equalture aangenomen; 33 van de 47 (70%!) kandidaten die via Equalture zijn aangenomen zou op basis van zijn/haar cv niet gesprek zijn uitgenodigd
  • Diversiteit binnen deze groep was een stuk hoger. Ook gaf de Operationeel Manager van Randstad aan: ‘Juist omdat dit ook veel mensen zijn die arbeidsmarktdiscriminatie hebben meegemaakt, lijkt de intrinsieke motivatie een stuk hoger, wat leidt tot een enorm prettige werksfeer.’
  • Het dropoff-percentage gedurende de verplichte opleiding zakte van 32% naar 18%.

Deze case heeft de basis gevormd voor vele inspiratiesessies binnen en buiten Randstad, om te laten zien hoe het centraal stellen van talent niet alleen bijdraagt aan betere matches, maar ook een veel eerlijkere selectie. Dit speelt ontzettend mooi in op twee belangrijke trends op de arbeidsmarkt, namelijk het tekort aan talent en de urgentie voor DE&I.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Verandering is eng, daarom willen we vaak alleen veranderen als er genoeg bewijs is dat die verandering nuttig is/ons gaat helpen. Wij zijn ervan overtuigd dat dit verhaal een enorme inspiratie is voor vele organisaties om écht anders naar talent te gaan kijken, wat ontzettend hard nodig is. Het speelt feilloos in op twee zeer belangrijke en impactvolle trends op de arbeidsmarkt & bewijst dat deze aanpak écht werkt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Randstad
  • Equalture

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Denk verder, werk anders’ (inzending Radboudumc)

Doel: Een werkgeverscampagne voor het Radboudumc gericht op emotie. 70% van onze beslissingen zijn gebaseerd op emotie, slechts 30% op ratio. Daar hebben we vol op ingezet in combinatie met de thema’s waarin wij als werkgever gezien willen worden: vitaliteit, duurzaamheid, innovatie en persoonlijke ontwikkeling.

Wens:

  • Toename in een positiever beeld van het Radboudumc als werkgever na het zien van de arbeidsmarktcampagne. Het gevoel dat jij kan bijdragen aan de duurzame zorg van de toekomst, dat is wat we willen bewerkstelligen.
  • Toename trots gevoel bij huidige medewerkers. We willen hen herbevestigen voor het Radboudumc.

Creatieve rationale

Werken in de zorg doe je met hoofd, hart en handen. Het begint bij het hart: de intrinsieke motivatie iets te betekenen voor de ander. Om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren. Bij Radboudumc gaan we verder. We willen de beste zorg. Of zoals onze missie luidt: To have a significant impact on health and healthcare. We kijken naar morgen en zien dat het zorgsysteem innovatiever en duurzamer moet om het toekomstbestendig te maken. Hier komt het aan op het hoofd: het denken. Er is wetenschappelijk onderzoek nodig om te innoveren zodat we medische behandelingen kunnen verbeteren en de zorg slimmer en kwalitatief hoogstaand maken. Er is onderwijs nodig om de zorgprofessionals van de toekomst op te leiden. Professionals die willen blijven groeien en ontwikkelen in het veranderde zorglandschap. Kortom: we denken verder.

Met denken alleen maken we niemand beter.

Maar met denken alleen, maken we niemand beter. Het hoofd maakt het verschil in combinatie met de handen. Als we innovaties bedenken en evidence based toepassen in de praktijk. Als we elke dag gedreven aan de slag gaan en vanuit de praktijk merken dat ons werk nog slimmer, beter, duurzamer kan. Dus: we werken anders. We denken verder én we werken anders. Zonder die twee hebben we geen impact op de zorg. Wat je functie ook is. Bij het Radboudumc denk je verder en werk je anders. We nodigen je van harte uit om dat talent in te zetten.

Wat was de impact van de case?

Brand video

  • LinkedIn 175 reposts > veelal door eigen medewerkers, gevoel van trots, video zorgt voor herbevestiging in keuze Radboudumc
  • Instagram en Facebook > ruim 1 miljoen vertoningen
  • YouTube > bijna 10.000 gebruikers video volledig afgekeken
  • In september 2023 en januari 2024 als preview voor iedere film in Filmhuis LUX getoond > 30.000 mensen bereikt

In- en externe zichtbaarheid

  • 2 weken abri’s in en rondom Nijmegen > massabereik 24/7
  • Bedrukte bakwagen > rijdende abri in en rondom Nijmegen
  • 1.000 duurzame mokken verdeeld in huis > goed ontvangen!
  • Kick off met RvB lid + ambassadeurs > betrokkenheid mdws direct omhoog

Cijfers

  • Werkenbij-pagina – 50% stijging bezoekers
  • Aanmaken job alert – 400% stijging
  • Aantal sollicitanten per vacature – 19% stijging
  • Doorlooptijd van vacatures -> 11% daling

Alle uitingen sluiten aan bij de lef die we als Radboudumc willen uitstralen. We prikkelen, dagen uit, moedigen aan. We leggen de focus op brede zorggerelateerde en maatschappelijke thema’s. En we stellen vragen die het verder denken ‘aanzetten’: Hoe zorg jij met aandacht? Hoe kijk jij naar de zorg van morgen? Ongeacht of mensen door deze campagne bij ons komen werken > wij laten zien dat wij als kennisinstituut ons daar non-stop mee bezighouden. Met deze campagne hebben we indirect impact op hoe men naar de zorg kijkt en wat men bijv zélf kan doen aan preventie en duurzame zorg.

Budget was 100.000 euro. We zijn binnen budget gebleven met een verdeling van 50% naar middelen (foto, video, mokken), 20% naar online campagne (OnYourline en LUX), 12% aan printmedia (abri’s), 15% naar concept (Teldesign), 8% naar tekst en vertalingen (Roestvrijtaal en Into Languages). Website in eigen beheer ontworpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de ontwikkeling van deze campagne hebben we ons als campagneteam continu laten inspireren door onze eigen collega’s. We hebben onszelf uitgedaagd ‘verder te denken en anders te werken’. Dit zie je terug: we hebben bijna alles in eigen beheer of met lokale professionals ontwikkeld. Zo is de spoken word-tekst van de brand-video door ons zelf geschreven. De video en foto’s zijn niet gescript. Het is een authentieke weergave van hetgeen zich dagelijks in ons huis afspeelt.

Als campagneteam zijn we meerdere keren geraakt door patiënten, collega’s en bezoekers. We hebben creatieve middelen ingezet: zoals de voorvertoning in Filmhuis Lux, lokale abri’s, de bedrukte bakwagen als rijdende, duurzame abri en de duurzame mokken. Kiezen voor lokaal was logisch gezien de gemiddelde reistijd van woon/werkverkeer van zorgprofessionals op 32 minuten deur-tot-deur ligt (stuk lager dan het Nederlands gemiddelde van 39 minuten). Conversie is leuk, maar we wilden mensen vol in het hart raken. Dat is gelukt!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Afdeling Communicatie:

  • Viola Peulen – hoofd communicatie
  • Nicole Klein – sr communicatieadviseur
  • Madelon Hermsen – merkadviseur

Afdeling HR:

  • Riemke Govaart – MT-lid en verantwoordelijk voor mobiliteit & ontwikkeling
  • Nienke van Stiphout – hoofd Recruitment (opdrachtnemer en budgetverantwoordelijke)
  • Marloes Willems – sr adviseur arbeidsmarktcommunicatie

Videoproducent: Sherman Emers
Fotografie: Jenneke Luijmes, studio de Zwarte Kater (Arnhem)
Spoken word artiest: Danny Kuiper
Basisconcept: Teldesign ontwerpbureau
Tekstbureau: Roestvrijtaal
Filmhuis LUX
JC Decaux
Onyourline Marketing (Nijmegen)
IntoLanguages vertaalbureau (Nijmegen)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Gezocht: helden die ondergronds willen gaan (inzending GMB)

Onder de grond schuilt een wereld die niet iedereen kent. Een wereld waarin GMB Leidingtechnieken een cruciale rol speelt. Om deze rol te kunnen blijven vervullen, zijn er helden nodig die bereid zijn om ondergronds te gaan, letterlijk. Deze helden zijn de chauffeur operators. De chauffeur operators rijden met hun vrachtwagen door heel Nederland om te werken aan verschillende soorten leidingen (onder andere riool-, drinkwater- en proceswaterleidingen).

Het werven van chauffeur operators is geen gemakkelijke opgave.

Het werven van deze groep is geen gemakkelijke opgave. De functie kent een gebrek aan bekendheid, is fysiek zwaar en bestaat uit lange werkdagen waarbij je regelmatig meerdere dagen in een hotel verblijft. Het werk is simpelweg niet ‘aantrekkelijk’. Er is geen specifieke opleiding die je erop voorbereidt en de eisen zijn niet strikt gedefinieerd.

Om dit uitdagende vraagstuk aan te pakken, heeft GMB haar krachten gebundeld met Frisse Blikken. Samen zijn ze op zoek gegaan naar de aantrekkingskracht van de functie en wat potentiële kandidaten motiveert. Het resultaat is een creatieve campagne. Met een uitstraling die doet denken aan een film(poster), nodigt de campagne potentiële kandidaten uit om een hoofdrol te spelen in de wereld van leidingwerk.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd. Extern richtte de job marketingcampagne zich op (niche) vacaturesites, social media, Google-advertenties en specifiek Truckstar (een platform dat zich richt op vrachtwagenchauffeurs), waar de beoogde doelgroep actief is. Kandidaten worden doorgeleid naar een specifieke landingspagina, waar ze meer kunnen ontdekken over de rol van chauffeur operator bij GMB.

Intern werden collega’s ook aangemoedigd om een actieve rol te spelen in het wervingsproces. Met de belofte van zowel een aandraagbonus als bioscooptickets voor succesvolle aanbevelingen, werd iedereen betrokken bij het vinden van nieuwe chauffeur operators.

Wat was de impact van de case?

Doorgaans ontvangt GMB gemiddeld 1 directe sollicitant per maand voor de functie. Tijdens de campagneperiode (30 dagen) bereikte de campagne: 9 directe sollicitaties. Er volgden 3 telefonische intakes en 2 sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk is er 1 kandidaat aangenomen. De landingspagina is 735 keer bekeken en de vacaturepagina’s zijn 7.078 keer bekeken. De campagne heeft geleid tot aanzienlijke exposure en zichtbaarheid voor GMB als werkgever.

Bovendien heeft de ‘Ga ‘t maken bij GMB‘-campagne niet alleen geleid tot externe impact, maar heeft deze ook intern zijn stempel gedrukt. Collega’s bij GMB Leidingtechnieken zijn trots en zijn sneller bereid om foto’s en video’s te delen met hun netwerk.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van GMB Leidingtechnieken verdient een Werf& Award vanwege de effectieve aanpak bij het vinden van een specifieke groep kandidaten in een uitdagende arbeidsmarkt. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt en buitenwerk voor steeds minder mensen aantrekkelijk lijkt, heeft GMB bewezen dat investeren in je zichtbaarheid loont. Door actief in gesprek te gaan met de doelgroep en voortdurend te blijven luisteren en leren, heeft GMB een campagne ontwikkeld die resultaat oplevert.

Met verdere ontwikkeling van deze campagne én een frisse wind door het gehele werkgeversmerk op de agenda, is GMB klaar om hun aanpak te centraliseren en nog meer succes te boeken in de werving van nieuwe talenten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Projectgroep bestaande uit:

  • Leon Rosenkamp – Recruiter GMB
  • Nienke Dijkmans – Senior communicatieadviseur GMB
  • Peetjan Vink – Senior HRM adviseur GMB
  • Jolanda Jans – Officemanager GMB Leidingtechnieken
  • Britt Driessen – Sr. projectmanager (Frisse Blikken)

Jobmarketing in samenwerking met Brockmeyer
Videoproductie in samenwerking met Ingredient Media
Concept en vormgeving in samenwerking met Sourcecare Design & Media producties

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Transdev 500 buschauffeurs wist te werven (inzending Abovo Maxlead)

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Zij zijn actief onder bekend van merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles. De organisatie is in Nederland nog niet zo bekend en tegelijk is er een continu tekort aan buschauffeurs. Vandaar de vraag: ‘Help ons met onze positionering als aantrekkelijke werkgever. Wij hebben acuut 500 buschauffeurs nodig. Hoe en waar kunnen we deze mensen vinden?’ Dit zijn twee communicatievraagstukken: employer branding én directe werving.

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, maar nog niet zo bekend.

De primaire focus is de wervingscampagne, rekening houdend met de middellange termijn, ondersteund met een actiecampagne: de “Ik bestuur de bus”-dagen om de werving op een ludieke manier te boosten. De employer brand-campagne wordt op een later moment apart gelanceerd en uitgerold.

Ik Buschauffeur?

Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden. Maar hoe communiceer je dit op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met één relevante boodschap? Zo ontwikkelden wij de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen te activeren en zélf na te denken over deze mogelijke carrière(switch). Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen triggeren we mensen dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren, zoals betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laadden we low-key via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.

Ik bestuur de bus-dag

De ”Ik bestuur de bus”-dag heeft een actiematig karakter. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Aangejaagd via een leadgeneratie campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde een half uur achter het stuur kan, samen met een instructeur. Na afloop kun je vragen stellen of je direct inschrijven voor de academy.

Wat was de impact van de case?

Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In één jaar tijd zijn in totaal meer dan 1.256 bezoekers op de ”Ik bestuur de bus”-dagen geweest en meer dan 2.233 gemeten sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Ruim voldoende om het acute probleem van het tekort aan buschauffeurs te verhelpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s door de campagne te draaien onder de eigen labels. Het zorgt er tevens voor dat de huidige medewerkers zich ook betrokken voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder diverse doelgroepen. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe kandidaten die nog niet eerder bij dit beroep hebben stilgestaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Transdev

  • Adrie Schalkwijk, Manager Academy
  • Sonja Klijn, Manager Recruitment
  • Olga Oostvriesland, Manager HR Regio Zuidoost
  • Colin Breel, Manager HR Connexxion
  • Marieke Wijdogen, Coördinator Instroom & SROI
  • Danielle Visser, Medewerker Recruiter
  • Jonne van Eck, Manager Corporate Communicatie
  • Sander Geurts van Kessel, Arbeidsmarkcommunicatie strategie

Abovo Maxlead

  • Paul Tops, Creative Strategist
  • Jorine Zuijderduijn, Media Consultant
  • Michel Schipper, Client Service Director
  • Tjeska Kohlbrugge, Project- en Campagnemanagement
  • Petra de Waal, Head of AM Recruitment
  • Creatie AM Beyond
  • Team Mediaplanning, Digitaal, Traffic

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

De meeste mensen in Nederland hebben wel eens gehoord van het Leger des Heils. Maar wie je het ook vraagt, iedereen heeft een ander beeld van wat de organisatie doet. Een groot gedeelte denkt dat er vooral vrijwilligers werken en dat levert ons een ‘lief’ imago op van lieve mensen die andere mensen helpen. Maar de realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen (combinatie van verslavings- en psychische problematieken). Dat beseft de gemiddelde Nederlander vaak niet.

De realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen.

Een organisatie die ongeveer 1.500 betaalde medewerkers per jaar aanneemt en op zoek is in de top 5 schaarse profielen van een uitdagende arbeidsmarkt. Hoe deden we dat en hoe willen we dat gaan doen? Het Leger des Heils is gewend om content te delen van lachende medewerkers om te laten zien hoe ‘leuk’ het is om bij ons te werken. Maar is dat de realiteit? Wat onderscheidt ons daarmee ten opzichte van andere professionele zorgorganisaties? Ga je daarmee de juiste medewerkers vinden en behouden als het werk niet altijd even leuk is?

Buiten onze comfortzone

Het leek ons goed om het over een andere boeg te gooien en een campagne te ontwikkelen die buiten onze comfortzone zou gaan. Samen met Redmatters wilden we de realistische kant van ons werk laten zien die juist vaak niet leuk is. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen en de uitdaging aangaan. Zo ontwikkelde we een online campagne concept dat de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker mee kijkt in de moeilijke situaties waar je mee om moet kunnen gaan.

We willen de juiste kandidaten aantrekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen.

De titel en beelden van de campagne dwingt mensen om een keuze te maken of een baan bij onze organisatie iets of niets voor ze is!

Wat was de impact van de case?

Wervingsresultaten in 8 maanden van mei tm dec 2023 (campagne loopt totaal een jaar tot en met eind april 2024)

  • Meer dan 10.000.000 vertoningen op socials
  • Meer dan 130.000 mensen op onze landingspagina
  • Toename van 30% sollicitaties (3.000 meer dan zelfde periode jaar ervoor)
  • Verhoging in kwaliteit sollicitant (verwachting, nog geen statistieken)
  • Mensen die langer blijven werken bij ons omdat ze weten en hoe heftig het werk kan zijn en dus beter weten waar ze aan beginnen (verwachting, nog geen statistieken)

Secundaire doel:

  • Imagoverbetering van ‘Vrijwilligersorganisatie’ naar ‘Professionele Zorgorganisatie’.
  • Imagoverbetering van ‘lieve’ cliënt-doelgroepen naar heftige doelgroepen en dus werk waar je tegen moet kunnen.
  • Onder de aandacht brengen van een aantal specifieke functies die je bij ons kunt doen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Vanwege de goede resultaten.
  • Omdat we met deze campagne buiten onze comfortzone zijn gegaan en het ook de nodige risico’s met zich mee brengt (want ergens hebben ook een belang om het imago te houden om vrijwilligers aan te blijven trekken en donaties te ontvangen waar we van afhankelijk zijn).
  • Een non-profitorganisatie die zichzelf via een campagne op de voorgrond durft te zetten als professionele zorgorganisatie en werkgever.
  • Heftige beelden van een doelgroep waar de gemiddelde Nederlander niet mee te maken heeft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Leger des Heils (opdrachtgever)

  • Ruud de Groot

Redmatters (opdrachtnemer)

  • Vivian Landa (Accountmanager)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Samen slimmer werven: transitie naar datagedreven werven (inzending Natural Talent)

De gemeente Neder-Betuwe, hoewel bescheiden van omvang, koestert grote ambities. Om deze te verwezenlijken moet het personeelsbestand 20% groeien, maar de gebruikelijke wervingsmethoden falen. Op deze voet verdergaan zou het einde van de ambities betekenen. Het roer moet om. Hier introduceren we ons ‘samen slimmer werven’-concept, gebaseerd op samenwerken en het benutten van ieders kracht, volledig geïntegreerd met employer branding. Dit stelt ons in staat om structureel succesvol te zijn, ondersteund door data en A.I. om écht onderbouwde en slimmere keuzes te kunnen maken.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen. Dat vraagt een rauwe versie van werken bij Neder-Betuwe. Input daarvoor halen we op bij de huidige medewerkers, want wie anders kennen de highs en lows van de werkcultuur? Wat blijkt, niet alleen de ambities van deze kleine gemeente zijn groots.

Groot(s) in…

Groot(s) in… Met dat creatieve concept gaan we de doelgroep verrassen. Tien medewerkers, op totaal verschillende functies, worden geïnterviewd, gefotografeerd en gefilmd. Zo creëren we een basis van pure verhalen om te vertellen, in verschillende formats. Tijd voor actie. De gemeentewebsite wordt vernieuwd en we voorspellen vooraf de impact van onze visuals met onze favoriete A.I.-tool. We definiëren de ideale candidate journey en starten met regelmatige posts op LinkedIn, Facebook en Instagram. Om onze impact te vergroten, pushen we organische posts en lanceren we een doelgerichte employer branding-campagne.

Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes.

Terug naar de ambities, daarvoor zijn gedreven nieuwe medewerkers nodig. In 3 maanden tijd werven we voor 20 vacatures, gevolgd door nog eens 15. Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes. We vertrouwen op data, zoals engagement en websitegedrag, om continu de werving te verfijnen. Met success, want de gemiddelde promotietijd per vacature bedraagt mínder dan 4 weken en álle vacatures zijn ingevuld.

Ontdek hoe Neder-Betuwe haar ambities verwezenlijkt met een innovatief wervingsconcept. Lees de hele case van Natural Talent.

Wat was de impact van de case?

De resultaten zijn er, en het is eenvoudig om er blij van te worden. Het voornaamste: alle vacatures worden razendsnel ingevuld, met een gemiddelde promotietijd per vacature van ónder de 4 weken. Vacatures die eerder maandenlang openstonden en werkdruk lieten oplopen, vormen geen enkel probleem meer. Maar ook indirecte resultaten zijn uitstekend. Branded search is met 121% gestegen, de gemiddelde bezoekduur aan de werkenbij-pagina’s is meer dan verdubbeld en sollicitanten refereren naar de ervaringsverhalen die we delen als reden om te solliciteren.

De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

En het mooie, niet alleen de doorlooptijd per vacature is sterk verkort, het aantal en de kwaliteit van sollicitanten is beduidend beter. Bovendien zijn doelgroepen aangeboord, die eerder hun neus ophaalden voor werken bij de gemeente. Aangeworven medewerkers integreren uitstekend met bestaande collega’s en voegen echt een ‘can do’ mentaliteit toe aan de organisatie. P&O was voorafgaand al enthousiast, maar intern was er weerstand. Deze weerstand is inmiddels weg, managers zijn en masse enthousiast en de nieuwe aanpak is geborgd in de organisatie. De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Innovatie omarmen en een hele gemeentelijke organisatie meekrijgen in een totaal nieuwe manier van werven, is geen kleine opgave. Het vergt lef, overtuigingskracht en natuurlijk resultaten. Dat de gemeente Neder-Betuwe inmiddels helemaal om is, maakt ons trots. Dat de resultaten, met een grote succesratio en ontzettend korte doorlooptijd per vacature, tot stand zijn gekomen door fantastische co-creatie, versterkt dat gevoel.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: gemeente Neder-Betuwe
  • Concept en campagne: Natural Talent BV
  • USP’s organisatie: Renée Kruf (BMC)
  • Videografie: Jarah Gartener Simons
  • Fotografie: Eva Roefs
  • Design: Eefje Voets (Itscover)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

Werken als magazijnmedewerker in het vernieuwde, moderne warehouse van Solar. Om deze doelgroep te interesseren voor een baan, ontwikkelde Solar in samenwerking met EN HR solutions een wervingscampagne met als concept: Solar geeft je energie. Door uitgebreid doelgroeponderzoek te doen hebben we de USP’s van de functie naar boven weten te halen. Het haakje? De sfeer, gezelligheid en collegialiteit binnen de afdeling. Een band tussen medewerkers die aanstekelijk werkt en een doorslaggevende factor is om langer te blijven en lekker te werken. Want: samen maak je het verschil. Hier kun je zijn wie je bent en voel je je welkom, altijd.

De collegiale band vertalen we in de video van vallende dominostenen naar een werkdag in het warehouse.

Via een video laten we dit creatief concept het best tot zijn recht komen. De sterke collegiale band is de invalshoek van de video waar we de symboliek van vallende dominostenen vertalen naar een werkdag in het warehouse. Elk shot van de video is een verbindende schakel in de vorm van een medewerker die een bijdrage levert aan het totale proces. Deze ‘energiegevers’ op de werkvloer maken het leuk en geven de positieve energie aan elkaar door. Een mix van aanstekelijke shots die energie geven én praktische shots die laten zien dat Solar Nederland een mooie, professionele plek is om te werken waar nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen.

In deze campagne spreken we ervaren magazijnmedewerkers aan en mensen die interesse hebben in het vakgebied, maar nog niet (veel) ervaring hebben. In de campagne is gebruik gemaakt van een gerichte mediastrategie met diverse mediakanalen en uitingen. De strategie is gericht op een awareness-fase, attraction-fase en action-fase. In de awareness-fase is de full video ingezet op diverse kanalen: YouTube, Display, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Voor de attraction-fase en action-fase hebben wij verkorte video’s en animated banners ingezet. De bezoekers zijn doorgestuurd naar de vacature.

Wat was de impact van de case?

De doelgroepgerichte aanpak in de targetting en contentproductie heeft ervoor gezorgd dat de juiste doelgroepen zijn bereikt met passende content. Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland. Ook intern is het werkgeversmerk op deze manier opnieuw geladen.

Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland.

Medewerkers zijn trots op de video. Deze wordt via meerdere schermen in het kantoorpand getoond, evenals in het magazijn zelf. De wervingscampagne en boodschap wordt breed gedragen, mede doordat het warehouse heel veel aandacht heeft gekregen door de uitbreiding en verbouwing. Medewerkers vanuit andere afdelingen hebben ook meer aandacht voor het warehouse en de collega’s die hier werken. Ook vanuit de sollicitanten complimenten gekregen over de video. Sterk om te laten zien gedurende het recruitmentproces.

De campagne biedt de volgende (kwantitatieve) uitkomsten:

  • Looptijd: juli 2023 t/m januari 2024
  • Meer dan 1 miljoen impressies
  • Meer dan 140 sollicitaties
  • 16 nieuwe medewerkers (conform doelstelling)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De doelgroepgerichte aanpak, de hoge kwaliteit van de content én de sterke mediastrategie die is ontwikkeld om potentiële talenten voor Solar te werven. Dát maakt deze case zo succesvol. De resultaten van de campagne zijn ook uiterst positief. De doelstelling van 16 nieuwe medewerkers is behaald. Daarnaast heeft de campagne online enorm veel impressies en videoweergaven.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne: het creatieve thema ‘Solar geeft je energie’ is écht te koppelen aan de realiteit binnen Solar. Want, iedere medewerker binnen het warehouse levert daadwerkelijk een bijdrage aan het totale proces en vormt zo een verbindende schakel. Juist samen maak je het verschil en ieder individu mag er zijn. Welke rol of functie iemand ook heeft. Door in de video deze verbinding naar voren te brengen, laten we in deze campagne letterlijk de energie zien en zetten we Solar sterk neer als een zakelijke, maar ook sociale en mensgerichte werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Solar Nederland: Martijn Rengers, André Lankhorst, Remco van Haastrecht
  • EN HR solutions: Julene Kaandorp, Ray Pluim, Stefan Makkus, Nicky Magielsen, Lucca Wilderom, Babet Hendriks, Esmaralda Naalden en Frank Elzinga
  • Extern: Huub the producer (videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Een bijbaan bij Lidl. SWS iets voor jou! (inzending Lidl Nederland)

Lidl is een internationale supermarktketen die hoge kwaliteit aanbiedt tegen een lage prijs. Door de veranderende arbeidsmarkt en andere verwachtingen van werk, wil Lidl zich onder Gen Z nog steviger als werkgever positioneren. Na uitgebreid in- en extern onderzoek naar de doelgroep, cultuur, en de categorie, heeft Lidl in samenwerking met HERC het strategische platform ‘Werken bij Lidl geeft je energie’ geïntroduceerd. Dit platform vormde de basis voor een onderscheidende wervingscampagne, met als doel 3.000 nieuwe bijbaners te werven voor de drukke kerstperiode in onze winkels en Lidl als aantrekkelijke werkgever te positioneren.

Energieke werkomgeving

Het platform speelt in op onze energieke werkomgeving, gekenmerkt door dynamiek, een aanpakkersmentaliteit en het #teamlidl-gevoel. Deze kenmerken kwamen vooral als onderscheidend vermogen naar voren in ons interne onderzoek. We benadrukten ook dat je bij Lidl blijft groeien doordat je verschillende werkzaamheden uitoefent, waardoor je je sneller onderdeel voelt van het gehele team.

De ultieme bevestiging ‘SWS iets voor jou’ te hebben werd ons leidende concept.

Door deze inzichten konden we op een authentieke wijze inspelen op de behoeften van jongeren, zoals flexibele werkuren, een goed salaris, ontwikkelingsmogelijkheden, variatie en een gezellige werksfeer. Deze behoeften hebben we vervolgens doorvertaald naar onze wervingscampagne die afgelopen najaar live is gegaan. Om direct de aandacht van jongeren te trekken, gaven we gelijk aan dat we ‘SWS iets voor jou’ hebben. Deze ultieme bevestiging werd ons leidende concept; een kort en krachtige copy construct met een visuele wereld die daarbij aansluit. Hiermee konden we gemakkelijk diverse USP’s van werken bij Lidl belichten die perfect aansluiten bij de behoeften van onze doelgroep, en ons tegelijkertijd onderscheiden van onze concurrenten.

Wat was de impact van de case?

In samenwerking met ons mediabureau hebben we een crossmediale strategie ontwikkeld om de doelgroep in fases door het wervingsproces te leiden en te verleiden om te solliciteren. We gebruikten online- en offline doelgerichte kanalen zoals sociale media, YouTube, bioscoop, studentenschermen, toiletreclame, reclame in sportscholen en boomerangkaarten. Hiermee creëerden we verschillende touchpoints door de gehele media funnel.

Onze campagne overtrof alle prognoses. Zo hebben we bijvoorbeeld meer dan 3 miljoen impressies behaald via de display campagne op Marktplaats en adcom, is 92% van de boomerangkaarten meegenomen waarmee we gemiddeld voor 3-5 contactmomenten hebben gezorgd en werden onze advertenties 260.355 keer getoond in sportscholen in de buurt van filialen met een wervingsuitdaging. Verder hebben we 23.368 bewoners van studentenhuizen bereikt en enthousiast kunnen maken voor werken bij Lidl, en heeft onze spot in 29 bioscopen 260.953 impressies gerealiseerd.

Met de campagne hebben we uiteindelijk 2.570 nieuwe collega’s aangenomen.

De ideale mix van online en offline inzet heeft dan ook gezorgd voor een mooie stijging in het aantal sollicitanten. Zo hebben er in de campagneperiode in totaal 22.622 potentiële bijbaners gesolliciteerd op onze vacatures. Dit is 59% meer ten opzichte van dezelfde campagneperiode in 2022. Met de campagne hebben we uiteindelijk 2.570 nieuwe collega’s aangenomen waarmee we op de meeste plekken in het land hebben kunnen voldoen aan de wervingsbehoefte.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een extreem krappe arbeidsmarkt hebben we een onderscheidend concept ontwikkeld dat onze doelgroep aansprak en de USP’s van werken bij Lidl op een authentieke manier benadrukte. Onze interne doelgroep is vanaf het begin betrokken geweest bij de inhoudelijke insteek van het concept. Dit heeft enerzijds het draagvlak binnen de organisatie versterkt en anderzijds de geloofwaardigheid van het concept versterkt.

Dankzij waardevolle input van collega’s, hebben we de USP’s ‘ieder minuut uitbetaald’ en ‘hecht team = meer vrienden’ en de campagne slogan ‘SWS iets voor jou’ verfijnd, waardoor we de taal van de doelgroep spraken. Dit interne draagvlak resulteerde in scherpe hiring managers en een verhoogd aantal aannames. De goede aansluiting en het succes van de campagne hebben ertoe geleid dat we zowel de bestaande campagne konden uitbreiden als een nieuw campagneconcept konden ontwikkelen voor onze logistieke doelgroepen, gebaseerd op ons strategische platform.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Lianne Bos (Lidl)
  • Myrthe Salverda (Oud Lidl collega)
  • Imke Lorenz (Lidl)
  • Sophie Geerts – Jaspers (Lidl)
  • Selen Kirkagac (Herc)
  • Jhelisa Panfred (Herc)
  • Koen de Boer (Herc)
  • Emilio de Haan (Herc)
  • David Diankanguila (Herc)
  • Mediabureau: Zigt
  • Productiepartij: Artillerie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Zo matcht Driessen met A.I. meer mensen aan de juiste baan (inzending Driessen)

Driessen is een duurzaam uitzendbureau dat, met goed werkgeverschap als uitgangspunt, medewerkers en organisaties aan elkaar verbindt. Het startpunt hierbij is een kwalitatieve en duurzame match. Met de inzet van artifical intelligence zorgen we dat de kans op die goede match enorm toeneemt. We hebben een kandidatendatabase van ruim 100.000 profielen en een continue stroom aan vacatures. De spil daarin is ons eigen machine learning-model en dat wordt op diverse fronten ingezet.

Ons model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen.

Slimme vacaturealerts: ons A.I.-model matcht vacatures automatisch met geschikte kandidaten in onze database. Het model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen, zoals gewenste werklocatie, werkervaring, opleidingsniveau en beschikbaarheid. Discriminerende variabelen zoals geslacht, leeftijd of nationaliteit worden uiteraard niet meegenomen. Het model beoordeelt kandidaten en voorspelt de mate van geschiktheid voor een vacature. Kandidaten die een score van minimaal 85% behalen en voldoen aan gestelde criteria ontvangen automatisch meldingen met passende vacatures.

Driessen gebruikt A.I. om de juiste match te maken tussen kandidaten en vacatures. Het eigen machine learning-model is volledig verweven in de matching. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Aanbevolen vacatures op Driessen.nl: op onze website is ons A.I.-model naadloos geïntegreerd via ons Customer Data Platform BlueConic, waardoor we de meest relevante vacatures tonen aan onze kandidaten. Op de homepage presenteren we drie vacatures die aansluiten bij het profiel van de bezoeker. Op de vacatureoverzichtspagina en op individuele vacaturepagina’s worden labels gebruikt om aan te geven of een vacature geschikt is voor een kandidaat. Ook tonen we gerelateerde vacatures die rechtstreeks afkomstig zijn uit ons A.I.-model.

Het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Smart matching in ons ATS: Ons A.I.-model wordt tevens ingezet in ons intern ontwikkelde Applicant Tracking System. Hierbij worden kandidaten die hoog scoren bij vacatures extra onder de aandacht gebracht bij onze recruiters.

Kortom, het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Wat was de impact van de case?

In 2023 zijn er ruim 108.000 unieke slimme vacaturealerts verstuurd naar 21.700 personen. De open rate van deze mails is 53% en met een CTR van 22,7% scoren ze ver boven benchmark. De 108.000 mails hebben geresulteerd in ruim 2.500 sollicitaties wat neerkomt op een conversiepercentage van 5,3%. Dit laat tevens zien dat het model beter weet welke banen bij een kandidaat passen dan dat een kandidaat dat zelf denkt te weten. Het conversiepercentage van de job alerts dat handmatig door kandidaten wordt ingesteld ligt namelijk op 2,5%. Dit toont de extreme relevantie van de slimme vacaturealerts aan.

De aanbevolen vacatures uit het model die zichtbaar zijn op driessen.nl scoren met een gemiddelde CTR van 7,5% naar de vacaturedetailpagina bovengemiddeld goed. Daarnaast scoren ze met een conversieratio van 4,5% op sollicitatie ook significant beter dan reguliere vacatures die niet uit het A.I.-model komen (2,9%). Tot slot zien we dat de smart matching-module in ons ATS zorgt voor een conversiepercentage van aangeschreven kandidaten naar intake van 4%. Deze functionaliteit is te vergelijken met de slimme vacaturealerts waarbij een conversiepercentage van 5,3% wordt gehaald.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inzet van machine learning helpt ons om werkgeluk mogelijk te maken. Het verbindt mens en werk en laat onze kandidaten kennis maken met vacatures waar ze in eerste instantie niet aan denken. Het model is niet bevooroordeeld en selecteert enkel op harde inclusieve eisen zoals woon-werkafstand, opleiding en werkervaring. Discriminerende variabelen worden bewust buiten beschouwing gelaten om de match zo eerlijk mogelijk te maken. En dat werkt!

De CTR van de slimme vacaturealerts is 210% hoger dan de reguliere job alerts die door kandidaten zelf worden aangemaakt. Daarnaast wordt er twee keer vaker gesolliciteerd via de slimme vacaturealerts dan via de jobalerts. Dit geeft eens te meer aan dat de juiste inzet van artifical intelligence binnen de wereld van recruitment enorm waardevol is voor zowel kandidaten en recruiters.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Software & marketingteam Driessen.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Interactieve campagne gericht op de werving van Pedagogisch Medewerkers (inzending FairSterk)

Het werven van pedagogisch medewerkers is landelijk een enorme uitdaging. De schaarste is en blijft voelbaar en veel organisaties zitten met de handen in het haar hoe deze doelgroep te werven. Zeker wanneer de budgetten minimaal zijn. Zo ook bij Stichting Meander-Prokino. Eerder al hebben we vanuit FairSterk het employer brand van de stichting onder handen genomen. Middels deze campagne hebben we ze vervolgens ook ondersteund op het snijvlak van recruitmentmarketing.

Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie.

Het antwoord op hoe zij pedagogisch medewerkers kunnen aantrekken vonden we in een creatieve campagnestrategie. Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie rekening houdend met de latent werkzoekenden. Met als doel kwalitatieve leads te vinden waar de recruitmentafdeling opvolging aan kon geven om deze middels persoonlijke benadering te bewegen tot sollicitatie.

Interactieve quiz

Met het doelgroeponderzoek, concept en werkgeversmerk als basis, zijn we aan de slag gegaan met het verder ontwikkelen van de campagnestrategie. Belangrijke voorwaarde: binnen een campagnebudget blijven van slechts 2.000 euro. META bleek hierin het meest geschikt om in te zetten als kanaal. Omdat we in een eerder stadium de webtracking op de werkenbij-site van Prokino optimaal hadden ingericht, was een hoop data van eerdere bezoekers en sollicitanten beschikbaar. Deze data konden we (uiteraard geheel AVG-proof) inzetten om het META-algoritme van input te voorzien om op korte termijn zoveel mogelijk resultaat te halen.

Van hieruit konden we samen met het MarCom-team van Prokino aan de slag met het uitwerken en opzetten van de campagne en het advertentiemateriaal. Door leadgeneratie toe te passen in de vorm van een interactieve quiz werden ook contactgegevens van latent werkzoekenden verkregen. Gebruikers die interactie hadden gehad met de advertentie, de quiz of op de werkenbij-site kregen vervolgens middels retargeting vacatures te zien.

Wat was de impact van de case?

Van begin oktober tot midden november hebben we samen met Stichting Meander-Prokino de campagne gedraaid en geoptimaliseerd. Vanuit FairSterk hebben we op strategisch niveau de campagne aangestuurd en met diverse evaluatiemomenten de campagnes aangescherpt om het resultaat te verbeteren. Hieronder zetten we de cijfers op een rij:

  • Ruim 170.000 vertoningen op Facebook en Instagram
  • Meer dan 55.000 mensen bereikt in de regio van Huizen
  • Bijna 1.000 bezoekers op de website ontvangen
  • Zeker 76 kwalitatieve leads ontvangen vanuit de quiz
  • Minstens 10 sollicitanten
  • 27 euro per lead, 200 euro per sollicitant

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor kleinere organisaties is het in de huidige markt vaak een enorme uitdaging om zichtbaar en vindbaar te zijn voor potentieel talent. Zeker als het om lastige doelgroepen gaat zoals de Pedagogisch Medewerkers. We willen hiermee aantonen dat met kleine budgetten, een interactieve campagne en focus op latent werkzoekenden tóch resultaat bereikt kan worden.

Credits case

Vanuit Stichting Meander-Prokino hebben we samengewerkt met de HR- en communicatieafdeling; HR Manger: Petra Overdevest (Werving & Selectie Coördinator) en Lotte Sloot (Interne Communicatie & Marketing). Vanuit FairSterk heeft het creatieve team en de recruitment marketeer samen met Stichting Meander-Prokino de campagne vormgegeven en geoptimaliseerd.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook