CBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort (inzending PROOF)

Het CBR had dringend nieuwe examinatoren nodig. Mede door vergrijzing en de impact van Covid-19, is een tekort ontstaan. Daarom is PROOF gevraagd een wervingscampagne te ontwikkelen met als doel 75 kandidaten te werven in 2023. Maar waar vind je geschikte kandidaten en hoe bereik je ze? Daarom begint het werk bij PROOF altijd met inzicht in de doelgroep. Twee zaken werden al snel duidelijk:

  • Het imago van het beroep examinator was toe aan een verbetering
  • Een aanzienlijk aantal kandidaten bleek pas ín het sollicitatieproces ongeschikt voor de functie, aangezien zij niet volledig wisten wat de functie inhield of niet de juiste vaardigheden te hadden.

Dus, hoe maken we van de functie van examinator weer een aantrekkelijk beroep? En hoe zorgen we dat kandidaten met de juiste vaardigheden op de vacatures solliciteren? Een behoorlijke uitdaging…

Ga er maar aanstaan

PROOF ontwikkelde het concept ‘De Examinator’. Het enorme pakket aan rollen die de mannen en vrouwen die we zoeken moeten beheersen, liegt er niet om:  je moet kandidaten op hun gemak kunnen stellen, je beslissingen motiveren, een slechtnieuwsgesprek kunnen voeren, complexe zaken helder kunnen uitleggen, alles weten over autobeheersing en deelnemen aan het drukke verkeer, stressbestendig en empathisch zijn, terwijl je ook nog eens werkt aan de verkeersveiligheid van Nederland. Ga er maar aan staan.

Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR.

Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR! Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de sollicitanten verbeterde, was het cruciaal om deze verschillende competenties voor de functie van examinator goed te belichten. In de uitingen die gemaakt zijn voor de campagne worden deze competenties daarom duidelijk benoemd. In april 2023 lanceerde het CBR zijn wervingscampagne, waarin enkele echte examinatoren worden neergezet als de held(in) van CBR. De video’s werden verspreid op online platforms, die op regionaal niveau werden getarget– afhankelijk van de behoefte per CBR-locatie.

Wat was de impact van de case?

Op basis van het concept is samen met het team van het CBR gewerkt aan een verbetering van de candidate journey en in samenwerking met ZIGT wordt besloten om in de strategische aanpak te focussen op jobbranding en conversie.

De wervingscampagne is een enorm succes, niet alleen vanwege de toename van het gemiddelde aantal sollicitanten (een stijging van 400% per dag tijdens de eerste mediaflight), maar ook vanwege de aanzienlijke verbetering in de kwaliteit van de kandidaten. Het percentage kandidaten dat zowel succesvol het sollicitatiegesprek als het vervolgassessment doorliep, steeg van 17,7% naar 25%. Dit resulteerde in het besluit van het CBR om het aantal beschikbare plaatsen in de klassen van september en december te verhogen van 24 naar 36 kandidaten.

De film die gemaakt is voor de campagne bleek ook geschikt voor vertoning in bioscopen.

De tweede flight startte in juni. Doel hierbij was om de decemberklas ook gevuld te krijgen, en ook dit is gelukt. Een leuke bijkomstigheid: de klassen voor januari 2024 zijn ook meteen gevuld! Ook de toekomst ziet er veelbelovend uit. Het gestelde target is behaald, en de campagne gaat momenteel wegens het grote succes, zijn volgende jaar in.

De film die gemaakt is voor de campagne bleek niet alleen geschikt voor een online campagne, maar wegens de hoge kwaliteit en dramatische aanpak ook uitermate geschikt voor vertoning in bioscopen. Deze zichtbaarheid vergroot ook de aandacht voor het CBR als werkgever, en heeft ervoor gezorgd dat alle medewerkers van CBR, maar vooral examinatoren, weer trots zijn op hun beroep en werkgever.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Waar ‘examinator’ vaak werd gezien als een wat stoffige, saaie baan, bleek dit na gesprekken met bestaande examinatoren helemaal niet zo te zijn. De afwisseling, het grote aantal verschillende capaciteiten dat je nodig hebt, de omgang met mensen: allemaal onderdelen die juist ervoor zorgen dat het werk als examinator veelzijdig en interessant is.

Het helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop.

Tel daarbij op de verantwoordelijkheid die je hebt om kandidaten veilig de weg op te kunnen laten gaan, de rol die je daarmee in iemands leven speelt, en iedereen snapt dat examinatoren ware helden zijn! Dit helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop; een wereld waarin veel gebeurt, snelle close-ups, een zware voice-over, met een prominente rol voor de examinator als held(in) die de kijker uitnodigt om te bepalen of zij ‘de drive’ hebben.

Het feit dat de campagne zowel het aantal, als de kwaliteit van de sollicitanten heeft verbeterd toont aan dat de campagne en ingezette media spot on zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • PROOF: Sascha Becker, Annemiek de Kramer, Gonneke van Zutphen
  • ZIGT: Marcella van Velzen, Niek van Gent
  • CBR: Jeroen Koeleman, Irene Heldens
  • Creatie: Frank Mineur, Markus Ravenhorst
  • Productie: Jaap Vliegenthart

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Een out-of en in-the-box campagne met unieke ervaringen (inzending Etos)

Al meer dan 100 jaar zorgt Etos ervoor dat Nederland lekker in z’n vel zit. Daarvoor heeft ze meer dan 1001 producten en geeft ze ieder jaar meer dan 30 miljoen adviezen. Alles vanuit haar missie om iedereen elke dag goed te laten voelen. Dat kan uiteraard alleen met een team van medewerkers dat zich ook fijn voelt. Daarom werd de EVP, de fijne voordelen van werken bij dé wellbeing-partner van Nederland, herijkt.

Etos kwam met een heuse verzorgingslijn, speciaal voor nieuwe medewerkers, van lachrimpelcrème tot carrièretijgerbalsem.

Dit vormde ook de basis voor een unieke wervingscampagne: Een verzorgingslijn speciaal voor nieuwe medewerkers! Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen. Van Lachrimpelcrème tot Carrièretijgerbalsem en van Je-ware-gezichtslotion tot Je-hart-luchtverfrisser. Zo lieten we iedereen ontdekken en ervaren hoe goed een baan bij Etos voelt én maakten we dat ook direct tast-, smeer- en spraybaar!

Werken bij Etos, dat voelt goed. Ervaar het werken bij Etos middels Etos’ spray- en smeerbare wervingscampagne. Lees de hele case van Etos die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Opvallen met een arbeidsmarktcampagne in een tijd van grote personeelstekorten, voor een schaarse doelgroep met de moeilijkste wervingshaalbaarheid, was uitdagend. Daarom vormden niet woorden, maar wellbeing-ervaringen het hart van deze campagne. In alle Etos-winkels konden de producten (en dus de EVP) getest worden. Ondersteund met print, PR, social en sampling.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft zowel extern als intern mooie resultaten opgeleverd. Extern hebben we resultaten op merk- en recruitmentniveau weergegeven. Intern is de impact zichtbaar gemaakt middels het jaarlijkse Medewerkerbetrokkenheidsonderzoek.

Impact extern:

  • Merkbekendheid onder bijbaners = +22,7%
  • Merkvoorkeur onder bijbaners = +82,9%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 1 (13-03-’23 / 13-07-’23: weergegeven resultaten uit periode 22-05-’23 / 13-07-‘23) = +14%
  • Stijging aantal sollicitanten flight 2 (01-09-’23 / 22-11-‘23) = +19%
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 1 = +11% (totaal: 563)
  • Stijging aantal nieuwe werknemers flight 2 = +19% (totaal: 392)
  • Websitebezoek flight 1 = +21%
  • Websitebezoek flight 2 = +25%
  • Cost per hire: 193 euro (-41%)

h

Impact intern:

  • Betrokkenheid: +12%
  • Ik ben er trots op om bij Etos te werken = +9%
  • Ik beveel Etos aan als een goede werkgever = +19%
  • Ik ben van plan om nog minstens 12 maanden bij Etos te werken = +14%
  • eNPS = +6%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Practice what you preach! Ofwel: als je voor heel Nederland wilt zorgen, dan begin je bij je eigen mensen. Daarom werden de in 2022 in de EVP geformuleerde bouwstenen van goed werkgeverschap vertaald naar een heuse verzorgingslijn speciaal voor (nieuwe) medewerkers. Producten die de bijzondere werking van een baan bij Etos overbrengen.

Een campagne die in het hart van het merk geborgd is. Het zet de merkboodschap centraal en koppelt belofte daadwerkelijk aan bewijs. Etos creëert op het moment dat de doelgroep interactie met het merk aangaat en/of de winkel bezoekt momentum, met impactvolle, verrassende wellbeing-ervaringen die een duidelijke uitnodiging doen. Daarnaast gaf het idee de mogelijkheid te infiltreren in de wereld van (nieuwe) medewerkers met een relevante boodschap en range aan producten. Een unieke campagne, geborgd in het hart van het merk, met fantastische resultaten. Werken bij Etos, dat voelt goed.

Credits case

Intern betrokkenen:

  • Maarten Bokhoven, manager Community & Engagement / Employer Branding
  • Joline Ligthart, HR Business Partner Etos
  • Mirjam Boersma, specialist Employer branding
  • Etos Private label & sourcing
  • Etos Online marketing
  • Diverse winkelcollega’s

Extern betrokkenen:

  • NEEW: Ruben Beijer (strategie), Jascha Hoogendijk (art), Marleen Zwolsman (account)
  • Frequin producties
  • Marije Kuiper Fotografie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Make it jour job-campagne. Global impact, human touch (inzending ING)

Doelstelling: De arbeidsmarkt staat onder druk. ING kiest ervoor om talent aan te spreken dat niet vanzelfsprekend voor een bank kiest. Met vernieuwde perspectieven is de bank immers beter uitgerust om oplossingen te bedenken voor haar brede portfolio aan klanten. ‘Make it your job’ is ontwikkeld om ervoor te zorgen dat meer mensen overwegen om hun talent in te zetten bij ING.

Als het om klimaat, economie en welzijn gaat, hangt alles met elkaar samen. ING vervult hierin als internationale grootbank een spilfunctie.

Merkomschrijving:

Als het om klimaat, economie en welzijn gaat, hangt alles met elkaar samen. ING vervult hierin als internationale grootbank een spilfunctie. Bij het verbeteren van online bankieren tot het verduurzamen van de economie zorgt ING ervoor dat iedereen kan meekomen: van starters op de huizenmarkt tot bedrijven die hun businessmodel verduurzamen. Talent kan bij ING dus een enorm verschil maken. Om te zorgen dat elk talent tot recht komt, investeert ING in haar Orange Culture, gebaseerd op samenwerking, inclusiviteit, plezier en verantwoordelijkheid.

Concept:

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Niet door te vertellen over banen, maar door de impact ervan voorop te stellen. Dit doet de campagne op drie niveaus: het bijdragen van een positieve impact op klanten, planeet en het financiële systeem. Met visuele verhalen zoals ‘Unlocking banking for everyone’ voor developers, ‘Uncovering dirty money’ voor data-analisten en ‘Helping giants go green’ voor bankiers die multinationals helpen in hun sustainable transitie. De helden in de verhalen worden vertolkt door ING-medewerkers en eindigen met een unbanky knipoog. Zo geeft de campagne een unieke inkijk in de Orange Culture van ING.

De helden in de verhalen zijn ING-medewerkers en eindigen met een unbanky knipoog.

Recruitmentteams zijn wereldwijd uitgerust met een toolkit die hen in staat stelt een breed publiek te bereiken via out-of-home, (extra)social, online video en narrowcasting. Specifiek is getarget via display en met relevante en persoonlijke verhalen van medewerkers, waarin ze trots de campagne met actuele vacatures in hun eigen netwerk promoten.

Wat was de impact van de case?

De campagne was zeer succesvol in Nederland met meer dan 38 miljoen impressies via diverse kanalen, waaronder display, digital-out-of-home (DOOH), social media en online video. De output hiervan resulteerde in een stijging van websitebezoeken tot 3,3 miljoen en maar liefst 30.000 sollicitanten gedurende de campagneperiode.

Opvallend was dat alle mediakanalen boven de benchmark presteerden, terwijl de CPM lager was dan voorspeld. ING werd zelfs als hoogst genoteerde bank genoemd in het onderzoek Meest favoriete werkgever van Intelligence Group.

Het aantal page visits bereikte in 2023 zelfs een all-time high.

Met name Digital Out of Home en Instream Video blonken uit in de awareness-fase, met respectievelijk +65% en +85% ten opzichte van de benchmark. Op social media, vooral LinkedIn, zagen we een stijging van 34% in de awareness-fase (see) en een indrukwekkende 85% in de apply-fase (do). Op de careersite zagen we een stijging van 21% unieke bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2022, met een gemiddeld aantal page visits van 3,12 en een gemiddelde bezoektijd van 2:81. Het aantal page visits bereikte in 2023 zelfs een all-time high met een stijging van +40% ten opzichte van 2022.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de wereld van bankieren, waar conventie de norm is, besloot ING anders te zijn. We wilden niet alleen opvallen, maar ook een echte impact maken in het leven van mensen. Dit deden we door onze bedrijfscultuur uit te lichten door in te zoomen op de epic things waar onze collega’s aan werken. Maar waar we ons echt in hebben onderscheiden, was de humor – een knipoog naar het traditionele bankwezen, maar met een moderne twist.

In een wereld waar banken vaak als stijf en saai worden gezien, hebben we in de brainstormfase gezocht naar de balans tussen professionaliteit en menselijkheid. Onze boodschap was duidelijk: het kan anders, het kan leuk zijn, en het kan een positieve impact hebben op de wereld om ons heen. Make it your job is niet enkel het communiceren van banen, maar ook om de norm uit te dagen en een nieuwe standaard te zetten voor wat een bank kan zijn.

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Lees de hele case.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

ING:

  • Monique Hulsman,
  • Nino Hogervorst,
  • Marianne Consten,
  • Eva Leysen,
  • Yvon Martin,
  • Feyza Tamer,
  • Shannon Shuemake

TBWA\NEBOKO:

  • Robert Volten,
  • Tiffany Beard,
  • Beatriz Camino Lopez
  • Joris Phillipart,
  • Hampus Elfstrom,
  • Alfie Hardman,
  • Cene Hale
  • Inna Vartazarian,
  • Max Tyler
  • Sanne Heerink

‘Make it your job’ overtuigt de slimste mensen die een verschil willen maken om dit te doen bij ING. Lees de hele case.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Een merk dat meebeweegt met jouw ambities (inzending YER)

Het is tijd voor de volgende stap in je loopbaan, dat voel je aan alles. Alsof het universum ermee speelt, ontdek je de website van YER. Met elke klik ben je nog gemotiveerder dan ooit tevoren. Het lijkt alsof YER jouw verhaal begrijpt en altijd aan je zijde staat, bij elke stap die je zet in je carrière. Een partner die met jouw ambities meebeweegt.

25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER.

Gewaardeerd jury- of publiekslid, we weten het. Bovenstaand scenario is aan de rooskleurige kant. Maar het schetst wel waarom 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen om hun ambities in beweging te brengen met YER. En dat terwijl deze doelgroepen voorheen nog nooit van YER gehoord hadden. Sterker nog, de geholpen naamsbekendheid is maar liefst 40% gestegen.

Daarom denken wij dat deze case op zijn minst je aandacht verdient. En zeg nou zelf: ook je stem. Jij snapt als geen ander de waarde van een gedurfde merktransformatie, effectieve strategie en krachtige visie. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. Samen veranderen we levens. Wat was er nodig om YER opnieuw in de markt te zetten? Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Eén visie, merk en website die verschillende bloedgroepen en generaties aanspreken.

Wat hebben deze mensen met elkaar gemeen? Ambities. Die ambities veranderen, groeien met je mee. De pay-off is geboren: ‘Ambitions in motion’. Geen beloftes, maar kansen. Waar jij zelf de regie over hebt. Dat alles stoppen we in een strakke merkidentiteit, waarin ruimte is voor imperfectie. YER is ambitieus en commercieel, maar ook realistisch. Wat we vertellen en beloven is niet glad, maar echt. Dan de lancering. Intern sloegen ze steil achterover, extern blijkbaar ook. De nieuwe website en offline en online campagnes hebben impact: 35 miljoen impressies, 43,5% meer sollicitanten 40,3% meer traineeships en 117,6% meer conversies.

Overtuigd? Jouw stem telt. Breng samen met ons niet alleen kandidaten vooruit, maar ook de normen in deze sector.

Wat was de impact van de case?

“Het moment dat we intern de kleurrijke vertaling zagen van alle onderzoeken en gesprekken is bijna niet te beschrijven. Hoe iedereen stijl achteroversloeg van ‘Wow, dit betekent dus visueel wie we zijn als organisatie. Wat komt alles goed bij elkaar en wat past dit goed bij ons.’”, aldus Armin Ribic, Head of Marketing YER. Beter dan hij kunnen we het niet omschrijven.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten.

Je ziet YER overal om je heen. Tenminste als jij bij de doelgroep hoort, want we gaan niet met losse flodders schieten. Waar dan? Bovenaan in Google in je zoekresultaten, in Google-advertenties, op LinkedIn, Facebook, Instagram. Maar ook in dagbladen en bij NS-stations, scholen, langs de snelweg, op tv, enzovoort. Allemaal onderdeel van de marketingstrategie die we samen voor de kortere en langere termijn hebben gemaakt. Inclusief campagnes- waarin alle kanalen online en offline elkaar versterken – mediastrategie, media-inkoop, budgetplanning en contentkalender.

Al na 4,5 maand liegen de resultaten er niet om:

  • Geholpen naamsbekendheid stijgt met 40%
  • 25% meer hoogopgeleide twintigers, dertigers en veertigers overwegen YER
  • 35 miljoen campagne-impressies
  • 27.300 interacties met de campagnes
  • 104.000 kliks vanuit de campagne-uitingen naar de website
  • Conversies stijgen met 117,6%
  • 43,5% meer sollicitanten en
  • 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ook bij deze vraag geven we het woord aan Armin, omdat we het zelf niet beter kunnen zeggen: ‘Wij doen én detachering én werving en selectie. Op verschillende niveaus van senioriteit, in allerlei vakgebieden en ook nog eens in verschillende branches. Het is best ingewikkeld om dat allemaal bij elkaar te krijgen en een juiste plek te geven. Wat er nu staat, is een enorm knappe prestatie.’

Intern is iedereen trots, extern kiezen steeds meer mensen voor YER. Dankzij het aansprekende en verhalende ‘Ambitions in motion’, de interne branding, de externe activatie en de transformatie van 3 websites naar 1 platform voor alle doelgroepen. De cijfers zijn daarvoor het bewijs: 40% meer naamsbekendheid, 43,5% meer sollicitanten en 40,3% meer aanmeldingen voor traineeships. YER gaat verder dan alleen recruitment en detachering. YER verandert levens en bouwt aan de toekomst.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Verantwoordelijk bij YER:

  • Armin Ribic (Head of Marketing),
  • Adina Mulder (Brand Manager),
  • Jan-Bart Gouvernante (Online Marketeer)

iO Creatie

  • Joëlle Lemmers,
  • Bart Sleddens,
  • Pim Meeuwis,
  • Ivo Trompenaars,
  • Jasper Verboon,
  • Milou Kloks,
  • Lycke Wiegerinck,
  • Michiel de Nijs

Marketing

  • Jos Majoor,
  • Luuk Vos,
  • Richard de Vries,
  • Rick Moggre,
  • Robey Mashoed,
  • Tineke Romijnders,
  • Ward van den Heuvel,
  • Inge Propst,
  • Mark Hermans

Strategie

  • Joëlle Lemmers,
  • Michiel de Nijs,
  • Mark Hermans

Productie video’s:

  • Aanstekelijk,
  • iO en
  • Livewall

Productie fotografie:

  • NoPoint en
  • Thisisus

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Kleine stappen, grote dromen’: zo zoekt de kinderopvang nu nieuwe medewerkers

‘Kleine stappen, grote dromen’. Dat is het thema geworden van de nieuwe campagne van de kinderopvangsector, het vervolg op de eerste ‘Dankzij jou’-campagne, die de afgelopen 4 jaar heeft gelopen, met behoorlijk resultaat. De nieuwe campagne is vooral gericht op zij-instromers, herintreders, studenten met een bijbaan, mbo-2 starters en… mannen, aldus branchespecialist Veronica Jocker. ‘Met de campagne willen we de kennis over het werk in kinderopvang vergroten en een goed beeld schetsen van hoe betekenisvol het werk is.’

In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%.

Het hoofddoel is natuurlijk het aantal sollicitaties bij kinderopvangorganisaties te verhogen en geschikte enthousiaste en gemotiveerde kandidaten te laten kiezen voor een baan in de kinderopvang, zegt ze. ‘Zo maken we samen de werkdruk in de sector een stuk aangenamer.’ Die druk is namelijk groot. In de peuteropvang is het personeelstekort 38%, in de dagopvang 50% en in de buitenschoolse opvang maar liefst 75%. ‘Vervelend, want het werk in kinderopvang speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van kinderen’, aldus Jocker.

De kinderopvangsector groeit en heeft meer enthousiaste medewerkers nodig. Daarom startten we op 15 februari 2024 de nieuwe wervingscampagne: ‘Kleine stappen, grote dromen’. Met de campagne benadrukken we het belang van enthousiaste en gemotiveerde professionals in kinderopvang en willen we meer professionals aantrekken. Zo maken we samen de werkdruk in kinderopvang een stuk aangenamer.

Wubbe en RAFT

De campagne is opgezet door communicatiebureau Wubbe, en wordt ook ondersteund door de recruitmentmarketeers van RAFT. Het is een initiatief van Kinderopvang Werkt!, de samenwerking van de Brancheorganisatie Kinderopvang en Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang met de werknemersorganisaties FNV Zorg & Welzijn en CNV Zorg & Welzijn. De ideeën, vorm en inhoud van de campagne zijn getest met 20 kinderopvangorganisaties. Het is de bedoeling dat de campagne zo’n 2 jaar gaat lopen.

Eén van de nieuwigheden is onder meer een nieuwe test, waarmee geïnteresseerden in 1 van de 4 benoemde doelgroepen makkelijk (via 12 vragen) en snel (in 2 minuten) moeten kunnen ontdekken of werken in kinderopvang bij hen past. Zo wil de sector mogelijk nieuwe medewerkers aanspreken, ‘die we uiteraard met open armen zullen ontvangen!’, aldus Jocker.

Grote tekorten

Afgelopen maandag hadden we op deze site al een verhaal over sectoren met nog altijd grote personeelstekorten. Daartussen zou de kinderopvang ook niet misstaan hebben. Te weinig aanbod van geschikte kandidaten, een te hoog verzuim en een flinke uitstroom spelen de sector al langer parten, met onder meer flinke wachtlijsten als gevolg. Zo heeft in de dagopvang en bso 86% van de organisaties een wachtlijst, en steeg het aandeel peuteropvangorganisaties met een wachtlijst vorig jaar van 53 naar 61%. Voor dinsdag en donderdag hebben de meeste organisaties wachtlijsten, met respectievelijk 99% en 95%.

Voor dinsdag en donderdag hebben respectievelijk 99% en 95% van de kinderopvangorganisaties een wachtlijst.

De campagneresultaten in 2023

In 2015 werkten er 82.000 medewerkers in kinderopvang, inmiddels zijn dat er bijna 122.000. De vorige campagne, ‘Kinderopvang dankzij jou’, die liep van januari 2020 tot en met december 2023, leverde beelden en verhalen op die in totaal meer dan 67 miljoen keer zijn bekeken. De bijbehorende website werd 888.471 keer bezocht. ‘Cijfers waar we trots op mogen zijn’, aldus Jocker.

Een belangrijk onderdeel van het succes was het met regelmaat inspeelden op de actualiteit, vult ze aan. ‘Zo haakten we aan op het stopzetten van de studiefinanciering door studenten en scholieren op de hoogte te brengen van een baan in kinderopvang. Lichtten we vlak voor de zomerperiode verhalen gericht op vakantiebanen uit. En deelden we in december onze inmiddels klassieke kerstboodschap om de medewerkers te bedanken.’ Dat zal dit jaar ongetwijfeld wéér gebeuren. Nu al benieuwd hoe de kleine stappen en grote dromen van de nieuwe campagne daarin zullen terugkomen…

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een werkgeversmerk laden met de allereerste arbeidsmarktcampagne (inzending Bergman Clinics)

In augustus 2023 is de allereerste arbeidsmarktcampagne voor Bergman Clinics live gegaan. In een moeilijke arbeidsmarkt met vacatures in zeer schaarse doelgroepen hadden wij te maken met een werknemersbetrokkenheid waar wij niet tevreden over waren. Bij de start van de campagne hebben wij de volgende doelstellingen geformuleerd: een aantrekkelijke propositie neerzetten om de uitdaging op de arbeidsmarkt te overwinnen en de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten door het werkgeversmerk te laden.

‘Met deze campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen.’

Met een mooi uitgewerkte campagne hebben wij een mooi resultaat behaald op het beeld wat zorgprofessionals van ons hebben gekregen. Middels een objectieve 0- en 1-meting hebben we het verschil goed in beeld gebracht.

Met de pay-off ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van‘ hebben wij gekozen voor persoonlijke verhalen waarin onze eigen medewerkers laten zien waarom zij beter worden door het werken bij Bergman Clinics. Door beelden uit hun privéleven te combineren met beelden van het werk hebben wij een match met de USP’s opgezocht, waardoor het een logisch verhaal werd.

Voor onze 7 belangrijkste doelgroepen hebben we de USP’s uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s.

Bijvoorbeeld oogarts Alissa (foto boven). Eén van de USP’s voor die doelgroep is dat je door superspecialisatie meer ruimte hebt om kwalitatieve zorg na te streven. Alissa vindt het (net als de doelgroep) leuk om regelmatig een museum te bezoeken. Terwijl zij kijkt naar een schilderij, hebben we tekstueel de link gelegd met ‘oog voor kwaliteit’.

Dit hebben wij voor onze 7 belangrijkste doelgroepen uitgewerkt in 3 beelden en 2 video’s (15 sec en 1 min). Om de tell-fase meer lading te geven hebben wij interviews met onze medewerkers (maar wel andere dan in de campagne) geproduceerd. Onder de noemer “Daar wordt … beter van”. Dit heeft geresulteerd in 2 hires op de meest schaarse doelgroep Anesthesiemedewerkers.

Wat was de impact van de case?

De campagne heeft op Facebook, Instagram, YouTube, Google display en Google ads gedraaid en heeft ruim 30% groei in website-visits en 25% meer vacature-views opgeleverd. Door deze campagne hebben wij lading gegeven aan het werkgeversmerk Bergman Clinics. Waar zorgprofessionals in eerste instantie geloofden dat ze bij ons lagere werkdruk zouden krijgen, hebben we dit omgedraaid naar betere associaties op onze USP’s. Medewerkersbetrokkenheid hebben we omgedraaid van een negatieve eNPS naar een positief resultaat.

De campagne heeft meer dan 25% groei in website-visits en vacatureviews opgeleverd.

Op moeilijke doelgroepen hebben we direct meer sollicitanten geworven waarin resultaat op het aantrekken van zeer schaarse Medisch Specialisten het meest is opgevallen. Er is ook een significant beter resultaat gehaald op lastige doelgroepen Optometrist en Verpleegkundige.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne maakt kans op de winst omdat wij erg dicht bij de kern van het werken bij Bergman Clinics blijven. Wij zijn dichtbij onze USP’s gebleven, wat we goed hebben geaccentueerd in het privéleven van onze eigen collega’s – iets wat steeds belangrijker wordt voor werknemers. De 0- en 1-meting hebben gezorgd voor heel concreet resultaat op een betere merkassociatie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Extern:

  • PROOF – conceptontwikkeling
  • The Others – concept uitwerking
  • Adwise – mediadistributie

Interne collega’s:

  • Chantal Nauta – Cultuur & Integratie specialist
  • Nelleke Groot – Manager Communicatie
  • Joost Bakker – Recruitment Manager
  • En natuurlijk onze eigen collega’s die in de campagne zichtbaar zijn en het gehele recruitmentteam.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

28 Omgevingsdiensten starten gezamenlijke arbeidsmarktcampagne die draait om ‘om’

Bij de 28 verschillende omgevingsdiensten werken in totaal zo’n 6.000 mensen. Toch weten nog steeds heel veel mensen niet wat een omgevingsdienst doet, of wat het werk er zo leuk kan maken. En kampen veel van de diensten met een behoorlijk tekort aan personeel, zoals vergunningverleners, adviseurs en toezichthouders. Tijd voor een algemene en gezamenlijke wervingscampagne, die volledig draait om het woord ‘om‘, het eerste deel van ‘omgevingsdienst’.

Het begon twee maanden geleden al met een nieuw logo voor de branchevereniging, daar is nu dus een nieuwe werkenbij-website, vol met frisse beelden bijgekomen. Op die site vertellen onder meer toezichthouder Yovanka, vergunningverlener Ihsan en handhaver Sebastiaan waarom zij voor het werken hier hebben gekozen, en wat het voor hen zo boeiend maakt. Ook wordt uitgebreid uitgelegd wat een omgevingsdienst nou eigenlijk doet. Dat is nodig, geven ze zelf toe, want ‘veel van onze collega’s wisten dat ook niet precies voordat zij bij een omgevingsdienst gingen werken.’

Talloze redenen

Het woord ‘om’ komt terug in de opsomming van talloze redenen om voor de omgevingsdienst, of kortweg: OD, te kiezen. Om de frisse lucht. Om schoon water. Of om bewegingsvrijheid. Om het beschermen van natuurgebieden. Om de lokale economie. Of om de toekomst. Kortom: om te zorgen voor een veilige, schone en gezonde omgeving. Om daarna aan de doelgroep de vraag te stellen: Wat is jouw om?

De gezamenlijke campagne is de eerste waarvoor alle 28 omgevingsdiensten de handen ineengeslagen hebben. Eerder deden al wel de omgevingsdiensten in het noorden van het land dit, net als bijvoorbeeld de Brabantse. Ook de omgevingsdienst rondom het Noordzeekanaalgebied deed al eens van zich spreken met een opvallende campagne.

Nog niet robuust genoeg

Versterking van de omgevingsdiensten is hard nodig. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meldde begin dit jaar dat nog geen enkele van de 28 diensten nu al ‘voldoende robuust‘ is bij het uitvoeren van hun taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Er is nog veel werk aan de winkel, zo blijkt uit een voortgangsrapportage over het Interbestuurlijk Programma versterking VTH-stelsel, dat in 2022 in het leven werd geroepen na een alarmerend rapport van de commissie-Van Aartsen over de staat van ons VTH-stelsel.

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Groen is geen kleur (inzending KPN)

KPN biedt al jaren het beste netwerk van Nederland. Om miljoenen mensen 24/7 verbonden te houden, zijn er altijd nieuwe collega’s nodig. Op iedere afdeling en in het hele land. Uitdagend, maar KPN is ambitieus. In 2026 willen ze gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland. Tijd om serieus werk te maken van employer branding.

In 2026 wil KPN gezien worden als een van de topwerkgevers van Nederland.

De doelgroep is breed. Jong talent van elk opleidingsniveau, zij-instromers in alle carrièrefases, herintreders. Of ze nu advies willen geven in de winkel, internet willen installeren bij mensen thuis of de gevoelige data van overheden en bedrijven willen beveiligen.

ClubgeistBVH en de merk- en communicatiespecialisten van KPN hebben nauw samengewerkt. Vanaf het begin. We dachten: hoe spreken we zo’n breed publiek aan? Door te kijken wat een al even breed publiek – de huidige KPN’ers – kenmerkt. We spraken mensen uit alle hoeken van de organisatie. Van verkoopmedewerker tot data-analist, van monteur tot manager.

De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne.

Zo kregen we zicht op de unieke mentaliteit zien die KPN’ers met elkaar delen. De mentaliteit die bepaalt hoe ze met elkaar omgaan. Hoe ze klanten helpen. En hoe ze bijdragen aan het grote doel van KPN: heel Nederland verbinden aan een duurzame toekomst. Met internet dat niet alleen snel en stabiel is, maar ook veilig, sociaal en groen. De mentaliteit vertaalden we naar een vrolijke campagne met het thema ‘Groen is geen kleur’. Bij KPN is het een manier van denken en doen.

De eerste flight van de campagne liep van september tot december 2023. De employer brand-film werd uitgekeken door 50% van de kijkers (we hoopten op 20%). Deze hoofdfilm werd gevolgd door ‘Groen geeft antwoord’: testimonials waarin KPN’ers elkaar vertellen over hun werk. De films werden 2,7 miljoen keer bekeken (30% meer dan gehoopt). Ze leidden 72.000 bezoekers naar de nieuwe werken-bij-site (twee keer zoveel als gehoopt). Daar werden 5000 sollicitaties gestart. Zo bleek ‘Groen is geen kleur’ heel effectief. Aansprekend verhaal, pakkend verteld.

Wat was de impact van de case?

We hebben de campagne volledig digitaal ingezet. We volgden de fases van touch (bewustmaken met de employer brand-film), tell (meer informatie geven aan de hand van testimonials) en sell (converteren met advertenties voor specifieke vacatures, na het bezoeken van de werken-bij-site).

Zo kwamen mensen via YouTube en de social kanalen in contact met KPN. We zagen hoge uitkijkratio’s en bovengemiddeld veel doorkliks.

De cijfers op een rij?

Doelstelling: 2,4 miljoen mensen bekijken de video’s (alles opgeteld).

  • Resultaat: ruim 2,7 miljoen mensen hebben de video’s bekeken (113% van de doelstelling).

Doelstelling: ruim 333.000 Thruplays (grotendeels of volledig bekeken video-ads).

  • Resultaat: ruim 779.000 Thruplays (233% van de doelstelling).

Doelstelling: 20% van de mensen kijkt de film ‘Groen is geen kleur’ volledig.

  • Resultaat: 50% van de kijkers heeft de film volledig bekeken.

Doelstelling: er klikken 33.000 bezoekers door naar de nieuwe werken-bij-site.

  • Resultaat: 72.000 mensen klikten door naar de werken-bij-site.

Doelstelling: 3.300 van die bezoekers starten een sollicitatieproces.

  • Resultaat: 5.000 van hen startten een sollicitatieproces.

En er is nog een mooi resultaat geboekt. Niet gekwantificeerd, wel belangrijk. Dat is de interne trots bij KPN. De campagne resoneert bij de collega’s. De verhalen in de video’s zijn herkenbaar. Zo staan wij in ons werk. Zo doen wij ons werk. En daarom doen we dat bij KPN.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alles is sterk met elkaar verbonden in deze case. Binnenwereld en buitenwereld. Bedrijf en doelgroep. Opdrachtgever en bureau. Creativiteit en resultaat. We zijn trots op de nauwe samenwerking tussen KPN en ons bureau. Daardoor konden we hun eigenheid goed in beeld brengen. Op een aansprekende manier, blijkt uit de cijfers. Het is een vrolijk tegendraadse campagne geworden.

‘Groen geen kleur? Wat dan?’ De ontkenning maakt nieuwsgierig. Enthousiaste KPN’ers in beeld, de levendige huisstijl eromheen, energieke muziek eronder: deze video’s werken uitnodigend. Om erachter te komen wat groen dan wél is, kijk je verder. In de wereld van employer branding is ‘Groen is geen kleur’ een frisse wind. Zowel in vorm als inhoud blijven we dicht bij het merk. We verkopen geen banen maar een unieke mentaliteit, die over de hele breedte van het bedrijf wordt ervaren. Dat de resultaten alle verwachtingen overtreffen, is de kers op de taart.

Credits case

Dit is de eerste campagne binnen de compleet vernieuwde huisstijl van KPN. Samen met hun eigen team en met de filmmakers van Studio Beng Beng en Studio Nul hebben we de huisstijl en mentaliteit van KPN tot leven gewekt. Van de website tot advertising, van content tot interne communicatie.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Invloed op je omgeving. Employer branding voor de provincies (inzending De Nederlandse Provincies)

Wat doet een provincie precies? Op deze vraag hebben de meeste Nederlanders geen antwoord. Terwijl ze wel op de hoogte zijn van de taken van een gemeente of de Rijksoverheid, zo blijkt uit een onderzoek van Sparkey Motivaction. Best jammer… Want voor de provincies wachten de komende jaren ook tal van uitdagingen. Hoe richt je een beperkte leefomgeving optimaal in? Hoe verduurzaam je landbouw? Hoe pak je de energietransitie aan? En vooral: waar haal je het talent vandaan dat bijdraagt aan de oplossingen?

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven.

Hoog tijd om het werkgeversimago van de provincie een boost te geven. In opdracht van het InterProvinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde The Addstore een arbeidsmarktcampagne voor alle provincies. Die was er namelijk niet. We mochten een logo maken. Een huisstijl. En een communicatieplatform. Bovendien gingen we aan de slag met de employer branding.

Insteek: vergeleken met andere overheden is de provincie een zeer interessante plek om te werken. Klein genoeg waardoor je persoonlijke inbreng echt iets betekent, groot genoeg om als organisatie impact te hebben op de dilemma’s van deze tijd. Dit inzicht vertalen we zo:

  • Werken voor De Provincie #invloed op je omgeving

In jaar één wilden we zo veel mogelijk hbo’ers en wo’ers tussen 18 en 45 jaar laten kennismaken met de provincie. De interne kick-off van de campagne vond plaats in het voorjaar van 2023 en in álle provinciehuizen. Na de zomer volgde een eerste flight om ervaring op te doen met verschillende advertenties en kanalen.

Wat was de impact van de case?

Binnen 3 weken 3 miljoen vertoningen in de genoemde doelgroep: het effect van onze social mediacampagne. Zo’n 800.000 mensen bereikt. En in totaal ongeveer 47.000 unieke bezoekers op het platform, die gemiddeld bijna 2 minuten bleven. Dus ja: een mooie eerste stap. Een resultaat dat vraagt om een vervolg in de nabije toekomst.

De provincies zijn onbekend als werkgever. Doel van deze arbeidsmarktcampagne was om zoveel mogelijk mensen in heel Nederland te laten kennismaken met provincies als werkgever. De provincies blijven zelf verantwoordelijk voor de werving van kandidaten en handelen die zelf af via hun eigen websites. We hebben voor de campagne Meta, Linked In, YouTube en Google Ads ingezet in zowel de See als Think-fase.

De campagne scoort op vrijwel alle onderdelen veel beter dan de benchmark.

  • De CPM voor LinkedIn lag op €6,94 → benchmark €15,01
  • De CTR voor Linked In lag op 0,96% → benchmark: 0,74%
  • De CPM voor Meta lag op €1,02 → benchmark €4,15
  • De CTR voor Meta lag op 4,07% → benchmark: 1,92%

En hoewel het geen campagnedoel was, hebben er op basis van deze campagne ook 176 mensen gesolliciteerd op de vacatures die we hebben doorgeplaatst vanuit de provinciewebsites op het platform.

Intern beginnen is extern winnen

Dat hebben we gedaan door op 12 provinciehuizen de provinciepagina live te zetten en daar ook een happening van te maken. Daarmee hebben we veel eigen medewerkers bereikt en veel regionale PR ontwikkeld. Het social media-bord hebben we ook geïntroduceerd bij de kick-off zodat de provincies zelf aan de slag kunnen met het campagnethema.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever en moeten het afleggen tegen andere grote werkgevers in de publieke sector. Door samen te werken in deze campagne – de eerste gezamenlijke arbeidsmarktcampagne ooit – hebben ze laten zien dat ze samen sterker zijn dan ieder individueel. Invloed op je omgeving verbindt als thema alle provincies maar geeft ook weer ruimte aan alle provincies om hun eigen verhaal te vertellen. Je invloed in Friesland is immers anders dan je invloed in Limburg.

De provincies staan niet scherp op de kaart als werkgever in de publieke sector.

Met deze campagne hebben we in een heel korte tijd in heel Nederland veel mensen uit de doelgroep bereikt en kennis laten maken met de provincie als werkgever. De bezoekers waren lang op het nieuwe platform en hoewel het geen campagnedoelstelling was, wisten de bezoekers de vacatures ook goed te vinden.

Positioneer de provincie als interessante werkplek waarbij jouw persoonlijke inbreng echt kan zorgen voor impact op actuele maatschappelijke vraagstukken. Lees de hele case van De Nederlandse Provincies die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Met een kick-off in 12 provinciehuizen hebben we gezorgd voor 12 regionale feestjes en daarmee gezorgd voor heel veel interne trots bij de provincies en hun medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Provincies

  • Joëlle Smout

The Addstore

  • Simone Otte-Klandermans
  • Ap Mollinga
  • Guido Blok
  • Jan Jaap Elenbaas
  • Sylvia Kuiper
  • Jasper van Buren
  • Pauline Bezemer-Vos
  • Gertjan de Waal

Your Fellow (Online Marketing)
Hotel Rebel ( Videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

‘Train je skills’: hoe de NS steeds meer monteurs en engineers weet te verleiden

Als het gaat over treinen, liggen woordspelingen vaak snel voor de hand. Maar in het geval van ‘Train je skills’ is het ook nog eens een heel toepasselijke. De campagne met die naam, waarmee de NS nieuwe monteurs en engineers probeert te werven, laat namelijk niet alleen zien wat je als technicus bij het treinbedrijf allemaal kunt dóén, maar ook: wat je er kunt léren. Want met 3.000 aansluitingen en 15 kilometer elektrokabel aan boord van elke trein is dit voor technici (in spe) natuurlijk een snoepwinkel.

‘Het is natuurlijk lekker dat je van die grote gele treinen hebt. Dat is al gauw: wow!’

‘Bij techniek denken veel jongeren en latent werkzoekenden bijvoorbeeld eerder aan autotechniek, dus is het belangrijk om ook treintechniek – en de grootsheid en impact daarvan – in de overweging te krijgen’, zegt Tess de Bruin, specialist arbeidsmarktcommunicatie bij NS. ‘Voor de campagne vroegen we de eigen medewerkers in die doelgroep: als je 1 foto laat zien van iets gaafs technisch, wat laat je dan zien? Nou, die gasten trokken meteen hun telefoon uit hun zak. Die beelden zitten nu letterlijk in de campagne. Dan is het natuurlijk ook lekker dat je van die grote gele treinen hebt. Dat is al gauw: wow!’

De campagne is gemaakt met bureau Radancy. Ze kregen de opdracht een campagne te ontwikkelen die in de eerste plaats technici moest kunnen werven, zowel landelijk als regionaal, en zowel monteurs (mbo) als engineers (hbo+). Voor monteurs gaat het om een behoefte aan zo’n 120 mensen, van wie ongeveer de helft ex- en de andere helft intern, op een totaal van zo’n 1.000 NS-monteurs. Een secundair doel was er ook: het profileren van NS als technische werkgever onder de doelgroep door te vertellen en te laten zien wat ze bij NS allemaal doen. En die doelgroep was breed: monteurs met een mbo-2/3/4-diploma, gericht op de techniek, ergens tussen de 17 en 55 jaar, door heel Nederland.

De TechniekFabriek

Interne opleiding mechatronica is mogelijk in de zogeheten ‘TechniekFabriek‘, een samenwerking tussen NS en lokale ROC’s, waarin je in een 2-jarige opleiding werken en leren combineert. Er zijn al vestigingen in Zwolle, Amsterdam en Berkel-Enschot. De campagne wordt ook gebruikt om hier mensen voor te zoeken. ‘Daarnaast was er ook de wens dat er voor de campagne een centrale aanpak kwam, omdat de huidige initiatieven tot nu toe nogal gefragmenteerd waren’, legt René van der Kroon uit. ‘Dus zowel in website, campagne als bijvoorbeeld events wilden we graag één integrale aanpak.’

De technische doelgroep is schaars en latent. ‘Dus eerst verleiden, dan pas verkopen’, aldus de strategy & creative director bij Radancy. Er werd gekozen voor ‘brede zichtbaarheid onder de technische doelgroep’, zoals hij het noemt. Met de inhoud van het werk op de voorgrond. Want dat is wat technici het meest aanspreekt. ‘Maar de techniek mag dan op zich al bijzonder zijn, dan moeten we dat ook nog eens op een bijzondere wijze onder de aandacht brengen. De term ‘treintechniek’ is bovendien nog erg onbekend in Nederland. Zeker in vergelijking met autotechniek of scheepstechniek. Dat willen we dus ook gaan claimen en laden.’

Train je skills

De monteurscampagne ‘Train je skills. Stap over op TreinTechniek.‘ is daarvan dus het resultaat. In totaal zijn er 6 video’s die laten zien welke techniek er allemaal bij een trein komt kijken. In de eerste video’s kon je NS-collega’s als Peter, Max, Abdel en Femke aan het werk zien bij NS Treinmodernisering in Haarlem. Er is ook met drones rondgevlogen op onderhoud- en servicelocaties in Watergraafsmeer en Eindhoven. Die video’s zijn vanaf begin dit jaar te zien.

Het is zo’n typisch voorbeeld van een zéér doelgroepgerichte aanpak, waar NS het ook eerder al over had. ‘Bij onze zoektocht naar conducteurs gaat het bijvoorbeeld om grote aantallen door heel het land en een functie die door relatief veel mensen kan worden ingevuld, terwijl het bij monteurs gaat om tientallen vacatures met heel specifieke eisen op het gebied van mechatronica, met heel specifieke skills en specifieke papieren, in een schaarse doelgroep die niet snel uit zichzelf solliciteert. Elke doelgroep vergt hier een aanpak op maat. Dat is ook meteen het interessante’, aldus Jurgen Wesseling, manager Recruitment Techniek en Operationeel Management.

Touch, tell, sell

De campagne is opgebouwd via het Touch / Tell / Sell-mechanisme, vult Van der Kroon aan. ‘In de Touch-fase hebben we via korte 10-secondenvideo’s de 6 verschillende ‘technieksmaken’ van monteurs bij NS in de etalage gelegd – elektromonteur, installatiemonteur, onderhoudsmonteur, servicemonteur, storingsmonteur en werktuigbouwkundig monteur – op kanalen als Instagram, YouTube en Snapchat. In de Tell-fase hebben we hier via retargeting opvolging aan gegeven met meer verdiepende 30-seconden-videocontent waarin concrete projecten werden uitgelicht.’

‘Ook hebben we in deze fase een eigen interactieve Snaplens ontwikkeld’, vervolgt hij. ‘Daarin werden gebruikers uitgedaagd om hun technische skills te trainen. In de Sell-fase ten slotte hebben we met behulp van de unique selling points van NS concrete wervingsuitingen ingezet, sturend op conversie.’

Als een trein

Hoe de samenwerking verliep? ‘Als een trein’, zegt Van der Kroon lachend. ‘Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar het is wel de waarheid. Al tijdens de pitchpresentatie was er een hele goede sfeer en die is er nog steeds. Je kunt merken dat het arbeidsmarktcommunicatieteam van NS veel ervaring heeft met het ontwikkelen van campagnes en producties. De lijnen zijn kort, de feedback heel helder en als er kritische vragen komen dan zijn die vaak terecht.’

De lijnen zijn kort, de feedback helder en als er kritische vragen komen zijn die vaak terecht.’

Wat ook fijn werkt, zegt hij, ‘is de betrokkenheid van de mensen op de werkvloer, de monteurs, hun teamleiders en de contactpersonen op de verschillende technieklocaties. Uiteindelijk heb je hun medewerking en enthousiasme nodig om mooi campagnemateriaal te creëren, en de bereidheid en betrokkenheid om aan de campagne mee te werken was dan ook een geschenk voor ons.’ Op dit moment zijn NS en Radancy trouwens druk bezig om de campagne ‘een nieuwe fase’ te laten ingaan, zegt hij, ‘waarbij we vanuit het overkoepelende concept ook de doelgroep engineers willen interesseren voor een overstap naar TreinTechniek.’

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Een dag uit het leven van forensische zorgmedewerkers (inzending Rooyse Wissel)

Medewerkers van de Rooyse Wissel vertellen over hun meest memorabele dag in de Forensische Zorg. Rooyse Wissel biedt behandeling en verpleging aan patiënten met ernstige psychiatrische problematieken. Vaak hebben de patiënten een tbs-maatregel of een andere strafrechtelijke maatregel. We hanteren een open manier van werken die ertoe bijdraagt dat patiënten op een veilige en verantwoorde manier terug kunnen keren in de samenleving. Ons doel is de maatschappij veiliger te maken. Daar leven we immers zelf ook in.

Van klinisch behandelen, ambulant behandelen tot begeleid wonen: wie kunnen daarover beter vertellen dan de medewerkers zelf?

Bij de Rooyse Wissel is iedere dag anders. Enerzijds omdat medewerkers te maken hebben met patiënten en cliënten met tal van achtergronden en problematieken. Anderzijds door de variëteit aan werk in de kliniek. Van klinisch behandelen, ambulant behandelen tot begeleid wonen. En wie kunnen dat beter vertellen dan de medewerkers zelf? Zij vertellen je wat hun meest memorabele werkdag is geweest. Bij de Rooyse Wissel werk je aan mensen.

  • Medewerkers die hun eigen verhalen gedeeld zien, voelen zich erkend en gewaardeerd. Dit verhoogt de interne trots.
  • Het delen van medewerkersverhalen kan anderen inspireren en helpen zich te identificeren met de Rooyse Wissel. Dit bouwt een gevoel van verbondenheid bij medewerkers.
  • Echte mensen, echte verhalen. Medewerkersverhalen brengen echte gezichten en stemmen naar voren. Dit maakt de boodschap authentiek.
  • Het delen van persoonlijke verhalen toont transparantie. Het laat zien dat we betrouwbaar zijn en lef durven tonen om de echte verhalen naar buiten te brengen.
  • Verschillende verhalen geven verschillende perspectieven. Dit geeft een realistisch beeld.

‘De dag van’ is een multichannel campagne. Van uiting op sociale media, blogs, podcasts en posters in bushokjes tot uitingen in de krant. De campagne heeft ertoe geleid dat er kwantitatief meer en kwalitatief betere sollicitanten kwamen. Sollicitanten weten beter wat ze kunnen verwachten en hebben een beter beeld van de forensische zorg.

Wat was de impact van de case?

De Rooyse Wissel is een aanbieder van forensische zorg in zowel Limburg als Noord-Brabant. In deze regio is de campagne zichtbaar geweest, zowel online als offline. Dit heeft als resultaat opgeleverd, dat sollicitanten meer informatie hadden voorafgaand aan het gesprek, dat we onderwerp van gesprek zijn geworden in deze regio en dat geïnteresseerde op een laagdrempelige manier te weten krijgen wat er zich afspeelt achter de hoge hekken, grijze muren en dikke deuren. Dat is waar we het voor doen!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De forensische zorg is een bijzondere werkomgeving. Ons doel is om de maatschappij veiliger te maken, daar leven we immers zelf ook in. Door openheid te tonen en verhalen met lef te delen hebben wij met deze campagne zowel nieuwe medewerkers aangetrokken als de maatschappij betrokken bij ons werk. Wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen samen kan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Jacqueline Janssen (recruiter)
  • Michelle Franssen (recruiter)
  • Annemiek Nefkens (tekstschrijver – communicatieadviseur)
  • Michelle Pol (communicatieadviseur)
  • Het Werkhuis (vormgeving)
  • Publicis (concept)
  • Angelique Heldens (fotografie)
  • Tom Veldhuijzen (podcast)
  • Alle medewerkers die hun bijdrage hebben geleverd aan de campagne.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Hoppenbrouwers in zijn nieuwe campagne werk van het leven maakt

Niemand kan zonder techniek. Maar waar vind je de vakmensen die zulke techniek kunnen vormgeven? Mensen die werk kunnen maken van schoon drinkwater? Of van duurzame oplossingen? Daarom gaat technisch dienstverlener Hoppenbrouwers in een nieuwe employer branding-campagne op zoek naar mensen die ‘werk willen maken van het leven’.

De campagnevideo, die nog wordt doorvertaald naar video en print, en online en offline communicatie, is het eerste product dat bureau SuperRebel voor de dienstverlener uit het Brabantse Udenhout mocht maken. De video is geproduceerd door Meraki Content Agency, een bureau dat al eerder werk voor Hoppenbrouwers maakte. De campagne is begin deze week van start gegaan rondom alle 20 Hoppenbrouwers-vestigingen in het land, en wordt nu uitgerold naar andere media en zal straks ook bijvoorbeeld te zien zijn op de bouwborden op locaties waar Hoppenbrouwers werkt.

Vakmensen centraal

In de campagne zijn de vakmensen ‘in de schijnwerper’ gezet. Logisch, aldus Teamlead Employer Branding, Marketing & Communicatie Linsey Thielen. ‘Dat zijn immers de mensen die ervoor zorgen dat het leven veiliger, comfortabeler en duurzamer wordt. Niemand kan zonder techniek leven, en wij kunnen niet zonder vakmensen die eraan werken.’ Vandaar ook het thema ‘We maken werk van het leven‘, vertelt Thielen, die in een recente podcast ook al het belang van employer branding in een krappe arbeidsmarkt benadrukte.

De ‘we’ in de campagne is bewust gekozen, vult Gabriela Nouws, art director bij SuperRebel, aan. ‘Omdat Hoppenbrouwers bij uitstek een merk is wat het teamgevoel belangrijk vindt. Het beste werk maak je samen en niemand kan het alleen. Dat is waar Hoppenbrouwers in gelooft.’ De zin ‘We maken werk van het leven’ krijgt volgens haar in ‘diepere lagen in de campagne’ meer kracht door te laten wat Hoppenbrouwers als werkgever uniek maakt. ‘Zo maken ze ook werk van een topteam om in te werken, van een vast team om in te werken, van samen successen vieren en van jouw opleiding.’

‘De “we” in de campagne is bewust gekozen, omdat Hoppenbrouwers het teamgevoel belangrijk vindt.’

De snelgroeiende allround technisch dienstverlener timmert sowieso aan de weg met zijn employer branding. Voor de vorige campagne-inspanningen, die gemaakt werden in samenwerking met digital marketingbureau Fingerspitz won het min of meer recent nog een prestigieuze Effective Digital Marketing Award. Die campagne, gericht op het invullen van meer dan 700 vacatures in een zeer krappe arbeidsmarkt voor technisch personeel, werd door de jury erkend vanwege de doordachte social-media-strategie en indrukwekkende resultaten.

600 nieuwe medewerkers in 1 jaar

Ook op andere manieren weet het bedrijf als werkgever op te vallen. Zo werd Hoppenbrouwers vorige maand ook – voor de derde maal op rij – bekroond als Top Employer, met een nog hogere score dan de jaren ervoor. De dienstverlener wist daarnaast in 2023 een groei in medewerkers te realiseren van 12%. Er stroomden bijna 600 nieuwe collega’s in, op een totaal van momenteel zo’n 1.800.

Interne mobiliteit speelt daarbij een cruciale rol, aldus hoofd HR Ellen Vermeer. ‘Wij bekijken per sollicitant wat de mogelijkheden zijn. Wie solliciteert op een functie en daar misschien niet de beste match voor is, kan bij ons alsnog rekenen op de intentie om verder te zoeken binnen de organisatie. We kijken naar talent, ambitie en vaardigheden om te bepalen welke functie het beste bij de sollicitant past. Ons streven is om medewerkers een passend traject aan te bieden, inclusief coaching, opleiding en learning-on-the-job.’

Open Dagen

Opvallend aan de werkenbij-site is bijvoorbeeld dat niet meteen een cv gevraagd wordt, maar ook de mogelijkheid wordt geboden eerst gewoon een kopje koffie te komen drinken. Ook kun je als sollicitant zelf aangeven hoe je wil dat Hoppenbrouwers je eventueel benadert: via de telefoon, via whatsapp, of via een mailtje. Verder zijn de jaarlijkse Open dagen ook belangrijk voor het wervingssucces van het bedrijf. Op zaterdag 16 maart staat er weer eentje gepland, en is iedereen tussen 10 en 14 uur welkom om weer eens een kijkje te nemen, bij nagenoeg alle vestigingen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.