AVG-inbreuk of niet? De primeur van de hyper-persoonlijke personeelswerving

Schieten met hagel, anders kun je het niet noemen: in een advertentie met een oplage van 135.000 exemplaren op zoek zijn naar één specifiek iemand. Is dat geen verspilling? Dan kun je toch net zo goed een appje of een mailtje sturen? ‘De vraag is of je het allemaal zo nauw en letterlijk moet nemen’, zegt Herbert van Hoogdalem, een van de bedenkers van de opvallende campagne. ‘Het is natuurlijk onzin om te denken dat – bijvoorbeeld – Raymond Cloosterman zou ingaan op ons aanbod. We zijn een nog niet veel betekenende start-up, hij bedenkt zich natuurlijk wel 3 keer voordat-ie bij ons CEO wordt.’

Toch is het ongetwijfeld een interessante case voor juristen: het ongevraagd en zonder overleg noemen bij naam van mensen is nog niet eerder voorgekomen in een personeelswervingscampagne – jurisprudentie is voor zover dan ook nog niet bekend. Verboden is het niet – om iemand bij naam en toenaam te noemen in een paginagrote advertentie in een landelijke dagblad. Maar of het binnen de regels van de complexe AVG-wetgeving valt, is wel de vraag, weet Van Hoogdalem. ‘Wij gaan liever voor achteraf excuses aanbieden, dan vooraf toestemming vragen. Het algemene belang weegt in dit geval in onze ogen zwaarder dan het persoonlijke.’

‘Feitelijk maken we gratis reclame voor hen, ze worden best bewierookt…’

De genoemde mensen zijn niet van tevoren geconsulteerd of ze hun naam wel mochten gebruiken. Maar op de vraag of ze niet bang zijn voor hoge boetes, antwoord de maker van de advertentie: ‘Tja, je weet het natuurlijk nooit. Maar angst is altijd een slechte raadgever. Het zou toch wat zijn als de grote jongens als PwC en Berenschot hieraan aanstoot zouden nemen en ons kapot gaan procederen. Beetje kinderachtig. Volgens ons zouden ze het juist als een compliment moeten beschouwen – feitelijk maken we gratis reclame voor hen, ze worden best bewierookt…’

Shift happens

De advertentie die Cloosterman aanspreekt – in een fraai staaltje longcopy – is vandaag te vinden in Het Financieele Dagblad. De komende weken komen er nog 3 paginagrote afleveringen, die bekende en minder bekende personen persoonlijk aanspreken. Non Plus Ultra reDesign Agency, de afzender en plaatser van de opvallende campagne, en een bedrijf dat in februari 2025 officieel van start wil, doet er in elk geval recht mee aan haar positionering ‘Shift happens’ door in dit geval de grenzen van privacy-wetgeving op te zoeken. ‘De campagne scheert gevaarlijk dicht langs de randen ervan’, stelt Van Hoogdalem uitdagend.

‘De meeste wervingscampagnes zijn nogal saai en gedegen, best gek in een markt waarin iedereen vecht om goed personeel…’, vult Hannah Fransen, medebedenkster van de campagne aan. ‘Je kunt wel een profiel schrijven van iemand die je voor ogen hebt, maar waarom zou je niet gewoon die persoon zelf beschrijven. Of: áánschrijven, letterlijk…?’

Ideale mensen in het achterhoofd

Natuurlijk hadden ze de ideale mensen al op het oog en in het achterhoofd, zeggen Fransen en Van Hoogdalem. Een CEO, een designer, een business analist en een A.I.-specialist: ze wisten precies wie en wat ze wilden hebben. Vandaar dat ze het zichzelf makkelijk maakten en de betreffende personen in een paginagrote open brief uitnodigen hun baan op te zeggen, en zich aan te sluiten bij de nog op te richten coöperatie. Onder het motto ‘waarom moeilijk doen als het makkelijk kan’, wordt er een poging gedaan key employees weg te kopen bij gerenommeerde werkgevers als Rituals, PwC, Berenschot en Happy Horizon.

Het wordt de beoogde nieuwe medewerkers overigens wel makkelijk gemaakt: veel heeft het nieuwe bedrijfje de kandidaten nog niet te bieden. Vol zelfspot worden snoepreisjes, lease-auto’s en eclatante onkostenvergoedingen alvast als niet-onderhandelbaar bestempeld. Daar is simpelweg geen geld voor. En als het er wel was geweest, hadden ze het wel besteed aan het eerlijker (her)verdelen van welvaart, welzijn en kansrijkheid – hun core business. Fransen: ‘Ons motto is: de wereld is ziek, en wij gaan haar beter maken. Dat je daar de topspecialisten uit een bepaald vakgebied voor nodig hebt, lijkt ons – dûh – nogal een gerechtvaardigd belang: we zijn geen zinloze dozenschuivers, maar proberen daadwerkelijk impact te maken op de hele samenleving. Dan mogen we wel een beetje schuren ook, toch?’

Niet voor het eerst

Het is overigens niet voor het eerst dat reclameman Herbert van Hoogdalem de aandacht weet te trekken met longcopy in personeelswerving. Zo’n 5 jaar geleden deed hij dat ook al eens – ook al in het FD. Destijds was het voor de scholengemeenschap Innoord in Amsterdam-Noord, waar hij in woorden van MarketingTribune ‘jaloersmakende longcopy’ mocht schrijven voor een een vacante directeursfunctie, helemaal gericht op ‘carrièretijgers die het jagen moe zijn’, liever zingeving in hun werk zoeken (‘maar dan zonder goeroes’), en liever met de e-bike naar het werk komen dan met ‘een halfbakken Porsche die geen geluid maakt’.

Credit foto Raymond Cloosterman

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

50 medewerkers mogen werven voor een nieuwe fabriek in Delfzijl, hoe pak je dat aan?

Zo’n 3,5 jaar geleden stonden ze ook al eens in deze rubriek, toen met de werving van schaarse technici voor onder meer een eerste Europese fabriek van het Amerikaanse Hyzon voor de productie van emissievrije zware trucks in het Groningse Winschoten. Nu heeft Edwin Klomp van ASBR opnieuw zeker net zo’n mooie klus weten te verwerven. En wel de volledige werving en selectie van zo’n 50 medewerkers voor recyclingbedrijf Circtec, dat in Delfzijl een moderne en innovatieve fabriek vestigt om in één klap 5% van de landelijk beoogde CO₂-reductie in de chemische industrie te compenseren, door autobanden een nieuwe waarde te geven.

Wie het nieuws volgt, kan wel eens de indruk krijgen dat het in Nederland alleen maar economisch dramatisch gaat, en er eigenlijk alleen maar bedrijven willen vertrekken. Maar gelukkig komt het omgekeerde dus ook voor. En zo verrijst schuin tegenover het ‘Chemie Park Delfzijl’ een van de meest circulaire en duurzame initiatieven van de afgelopen jaren. Europa’s grootste bandenrecyclingfabriek gaat 285 miljoen euro kosten. Via een innovatief verhittingsproces (pyrolyse) zal Circtec 4 verschillende waardevolle producten terugwinnen uit (in eerste instantie) afgedankte autobanden en uiteindelijk – als het goed is – zelfs volledig zelfvoorzienend worden.

Tot 120 medewerkers in 2028

De vestiging van Circtec draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar betekent ook een grote impuls voor de economische bedrijvigheid in de noordelijke regio. Zo is eind november de grootse arbeidsmarktcampagne voor de eerste 50 nieuwe medewerkers gestart. Naar verwachting zullen er medio 2025 totaal zo’n 60 werknemers zijn aangenomen en medio 2028 zal het aantal werknemers zijn toegenomen tot meer dan 120. Circtec zal continu 24/7 operationeel zijn. En aan ASBR om de volledige arbeidsmarktcommunicatie en al het werven en selecteren van personeel te verzorgen.

In Delfzijl verrijst momenteel een van de meest moderne en innovatieve recyclingfabrieken van Europa. Maar hoe vind je hier zo snel de juiste mensen voor? Dat blijkt ook op een moderne en innovatieve manier te gebeuren.

Begin 2025 zullen Circtec en ASBR (Ambition, Skills, Brains en Resources) een aantal inloopmomenten voor sollicitanten gaan organiseren volgens de Het Nieuwe Werven-methode die Klomp ook al bij meerdere werkgevers heeft toegepast. Oftewel: eerst kennismaken, dan pas solliciteren. Het is een methode die nu veel vaker wordt toegepast, maar waar Klomp al een jaar of 18 mee bezig is, onder andere bij een Penitentiaire Inrichting in Zwolle. ‘En als het in gevangenissen kan, dan kan het overal’, benadrukt hij. Hoe dat bij Circtec zal gaan, daarover zal in een later stadium informatie op de site gepubliceerd worden.

Centraal recruitment

De keuze van Circtec om met ASBR in zee te gaan is een heel bewuste geweest, aldus Klomp. ‘Hierbij is het streven om alle vacatures samen met ASBR zelf in te vullen. Zonder tussenkomst van derden, uitzenders of detacheerders. Circtec kan en zal, door de gemaakte keuze en de hectiek, dan ook op geen enkele manier reageren op ongevraagde, vrijblijvende en/of onwenselijke aanbiedingen van derden. Zodat alle aandacht en profit kan worden gestoken in hetgeen waar het bij hen dagelijks om gaat; het selecteren van toptalenten voor een schoner milieu, effectief recyclen van autobanden en een circulaire economie.’

Edwin Klomp

‘Eenmaal bij Circtec in dienst kom je sowieso vast nog wel een keer in Polen.’

Ben je als kandidaat aangenomen door Circtec voor een functie als Teamleider Productie, Monteur of Senior Operator, dan zul je eerst een opleidings- en trainingstraject in Polen aangeboden krijgen., bij de pilotfabriek in Stettin, zo’n 14 kilometer van de Duitse grens – een kleine 100 kilometer ten noordoosten van Berlijn. ‘Vanzelfsprekend zijn alle trainings-, reis- en verblijfkosten voor rekening van Circtec’, aldus Klomp. ‘En eenmaal bij Circtect in dienst kom je sowieso vast nog wel een keer in Polen. Constant leren en ontwikkelen staan bij het bedrijf namelijk hoog in het vaandel; en dat begint al vanaf je eerste werkdag.’

Al veel belangstelling

Het is de bedoeling dat straks in de fabriek in Delfzijl 28 reactoren per jaar 18 miljoen autobanden verwerken, veel meer dan de ongeveer 11 miljoen banden die in Nederland jaarlijks worden ingezameld. Autobanden die anders naar Azië zouden gaan om daar te worden opgestapeld, met alle gevolgen voor het milieu van dien. Niet gek dus dat de belangstelling voor de vacatures groot is, zegt Klomp. ‘Na een week zaten we al op 140 reacties.’ Niet gek, voor zo’n schaarse, technische doelgroep, en voor een bedrijf waar eigenlijk nog niemand in Nederland tot een paar maanden terug van gehoord had.

In Delfzijl verrijst momenteel een van de meest moderne en innovatieve recyclingfabrieken van Europa. Maar hoe vind je hier zo snel de juiste mensen voor? Dat blijkt ook op een moderne en innovatieve manier te gebeuren.
Het terrein in Delfzijl, waar de fabriek verrijst.

Wat Klomp daarbij trouwens vooral opvalt, is het aantal mensen dat vanuit de Randstad graag terug wil verhuizen naar Groningen. Het zou gaan om in totaal wel zo’n 40 procent van alle sollicitanten tot nu toe. ‘Mensen die kiezen voor het goede en betaalbare wonen hier.’ Toch is circulariteit voor veel mensen de belangrijkste pullfactor, zegt hij. ‘Voor een sigarettenfabriek komen ze niet meer. Wat Circtec doet is nieuw, het is circulair. We zien steeds meer dat dat voor mensen een overweging is om te reageren.’

Druk doende met gesprekken

Circtec is momenteel  druk doende met de gesprekken, vertelt Klomp. ‘De eerste 10 arbeidsovereenkomsten zijn al ondertekend, en er zijn nog ruim 60 gesprekken in de planning. Alles is er, minimaal tot de jaarwisseling, op gericht om minimaal de eerste Teamleiders Productie, Senior Operators en Monteurs aan te stellen. Die brengen de fabriek straks figuurlijk op stoom en de eerste groepen worden vanaf 1 februari 2025 verder opgeleid in Polen. Ook in de kerstvakantie gaan alle activiteiten en gesprekken door.’

‘Ook in de kerstvakantie gaan alle activiteiten en gesprekken door.’

Er komt volgens hem ‘veel energie vrij’ in de samenwerking tussen Circtec en ASBR ‘in dit prachtige project. Er is binnen het kernteam visie, een plan, financieel zeer daadkrachtige aandeelhouders en een fabriek in opbouw die écht het verschil gaat maken. Niet alleen in het noorden, maar landelijk.’ En misschien ook nog wel daarbuiten, zegt hij. ‘Zo is de fabriek door contracten met bijvoorbeeld BP voor de komende jaren al volledig ‘uitverkocht’.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Kruidvat krijgt navolging in zorg: nu ook duo-sollicitaties bij De Zorggroep

Het idee zal waarschijnlijk niet gepatenteerd zijn. Hoe dan ook: een compliment is het natuurlijk wel. Het ‘solliciteren-met-je-bestie‘-idee, waarmee Kruidvat afgelopen jaren furore maakte, is nu ook geïmiteerd in de zorg. Daar is het De Zorggroep, actief in Noord- en Midden-Limburg, die het idee van duo-sollicitaties heeft overgenomen en nu onder de noemer de ‘Gouden Combi‘ vrienden, familieleden of oud-collega’s – met of zonder ervaring of diploma in de zorg – uitnodigt om vooral samen te komen solliciteren.

Met 'solliciteren met je bestie' haalde Kruidvat landelijk de pers. Nu krijgt het idee van duo-sollicitaties ook navolging in de zorg.

Friet met mayo, de kers op de taart, pizza met ananas, pistache met chocolade, beschuit met aardbeien, boerenkool met worst, een koekje bij de koffie. Gouden combinaties zijn overal, aldus de nieuwe campagne van de zorgorganisatie, die samen solliciteren ook maar meteen ‘de nieuwe trend‘ noemt. ‘Net zoals verrassende smaken elkaar kunnen versterken, geldt dit ook voor mensen met verschillende talenten en vaardigheden.’

‘Unieke en toegankelijke instap’

De Zorggroep noemt het het idee van duo-sollicitaties ‘een unieke en toegankelijke manier’ om de zorg in te stappen. ‘Solliciteren is spannend, maar waarom zou je het alleen doen? Samen solliciteren verlaagt de drempel en helpt kandidaten elkaar te versterken’, aldus Sharon Lubbers, recruitment business partner bij De Zorggroep. ‘Onze zorgteams werken het beste als mensen elkaar aanvullen. Waarom zou dat niet al in het sollicitatieproces beginnen?’

Met 'solliciteren met je bestie' haalde Kruidvat landelijk de pers. Nu krijgt het idee van duo-sollicitaties ook navolging in de zorg.

‘Onze zorgteams werken het beste als mensen elkaar aanvullen. Waarom zou dat niet al in het sollicitatieproces beginnen?’

Wie met iemand anders samen wil solliciteren, kan eenvoudig het sollicitatieformulier invullen. ‘En als er een match is, worden jullie samen uitgenodigd voor een gesprek’, legt Lubbers uit. ‘Als het gesprek vervolgens goed verloopt, kijken we samen met de sollicitanten naar de beste plek, waarbij hun wensen en talenten centraal staan. Of je nu ervaring hebt in de zorg of helemaal nieuw bent, samen solliciteren als ‘Gouden Combi’ biedt iedereen de kans om samen de stap naar een functie in de zorg te maken. Iedereen is van harte welkom’, zegt ze.

Met 'solliciteren met je bestie' haalde Kruidvat landelijk de pers. Nu krijgt het idee van duo-sollicitaties ook navolging in de zorg.

Goed om te weten, aldus De Zorggroep: ‘Via deze procedure kun je samen solliciteren, maar je wordt uiteraard op je eigen kunnen beoordeeld.’ Lubbers benadrukt dat er naast de duo-sollicitaties trouwens ook een referralprogramma is opgetuigd, waarbij medewerkers een bonus kunnen krijgen als ze een nieuwe collega aandragen. Ook zo komt het teamwerk dus tot uiting, zegt ze.

Lees ook

Het kan samen: hoe Heijmans zijn nieuwe belofte naar de arbeidsmarkt vertaalt

Grote concurrent/collega BAM was vorige maand al aan de beurt, met een campagne zonder al te veel bouwhelmen, deze maand volgt het Rosmalense bouwbedrijf Heijmans het voorbeeld, met een nieuwe wervingsvideo. Niet dat de vorige campagne, het in 2021 gelanceerde Maak het mee bij Heijmans, nu ineens zo achterhaald was. Maar Koninklijke Heijmans introduceerde begin oktober voor het hele bedrijf de nieuwe belofte ‘Het kan samen’. En daar hoort min of meer vanzelfsprekend dus ook een nieuwe arbeidsmarktcampagne bij.

Een positionerend en onderscheidend merkconcept was noodzakelijk om Heijmans opnieuw voor te stellen aan Nederland en de arbeidsmarkt, aldus Claire Trügg, hoofd Communicatie. ‘De identiteit van Heijmans was daarbij een belangrijk uitgangspunt. Met de belofte Het kan samen geven we hier invulling aan en laten we een optimistisch en oplossingsgericht geluid horen.’

Grote maatschappelijke uitdagingen

Met de nieuwe belofte speelt het bouwbedrijf in op ‘de grote maatschappelijke uitdagingen in de bebouwde omgeving in Nederland’, stelt Trügg. ‘De dilemma’s waar ons land voor staat, zijn niet zomaar op te lossen. Ze zijn ingrijpend, complex en onderling verweven. Zo is er dringend behoefte aan 1 miljoen extra woningen én plek voor de vrije natuur. Willen we overal perfecte bereikbaarheid én meer biodiversiteit. En moeten we bestand zijn tegen te veel water én genoeg hebben op droge dagen. We willen daarbij niet in tegenstellingen denken en een integrale aanpak kiezen bij deze complexe vraagstukken.’ Oftewel: het kan sámen.

‘Heijmans gelooft dat het samen kan, door naar het totaalplaatje te kijken en de losse onderdelen slim met elkaar te verbinden. En ze samen met onze opdrachtgevers, partners en collega’s op te lossen’, vult CEO Ton Hillen aan. ‘Omdat we ons betrokken voelen bij de toekomst van Nederland, willen we daar een leidende rol in pakken. Samen bouwen we verder aan een toekomstbestendig land. Voor onze opdrachtgevers, voor de gebruikers en voor heel Nederland.’

Eerste landelijke merkcampagne

De Het kan samen-campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau Persuade en is pas de eerste landelijke merkcampagne voor het 101-jarige bouwbedrijf. Michiel Rijshouwer, creatief directeur van Persuade: ‘In de campagne willen we vooral een positief geluid laten horen. Ons land dreigt immers vast te lopen. Hoe fijn is het dan dat er een organisatie opstaat die niet alleen gelooft dat het kan worden opgelost, maar het ook al gewoon doet. Iets dat verteld moet worden. Niet alleen aan de markt, maar ook aan bestaande en potentiële medewerkers. Want hoe mooi is het als je kunt bijdragen aan de grote uitdagingen van ons land.’

Interesse om ook bij te dragen? Ze zoeken nog een recruiter…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom Rijkswaterstaat in zijn nieuwe campagne vooral de grootsheid van het werk benadrukt

Bij Rijkswaterstaat staan ze de komende jaren voor ‘de grootste onderhoudsbeurt van de infrastructuur ooit’. De organisatie beheert en onderhoudt in totaal 5.458 kilometer rijksweg, met daarop 1.143 bruggen en 27 tunnels, en daarnaast ook nog eens zo’n 6.300 kilometer vaarweg, inclusief 92 sluiscomplexen, waar per jaar 780.000 schepen door varen. En veel van die cruciale infrastructuur – van stuwen tot viaducten – is de komende jaren aan groot onderhoud en/of renovatie toe. En dat terwijl de winkel natuurlijk zoveel mogelijk gewoon open blijft. Want ondertussen willen Nederlanders ook niet massaal stil komen te staan.

Om die ‘grootse uitdagingen’ in goede banen te leiden, heeft Rijkswaterstaat dan ook heel wat vacatures openstaan. En om die goed onder de aandacht te brengen, is er recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne gelanceerd, die vooral de grootsheid van het werk wil benadrukken. De campagne is de komende tijd te horen en te zien op radio, streamingdiensten en via sociale media. Ook zijn er diverse zogeheten RWS Inside-evenementen gepland, die belangstellenden een kijkje achter de schermen beloven.

Wegen laten overwegen

‘Bij Rijkswaterstaat werk je aan projecten die Nederland beschermen, verbinden en voorbereiden op morgen’, verklaart de organisatie zelf de campagne. ‘Of je nu werkt als technisch adviseur, inkoopspecialist, contractmanager, financial of werkzaam bent in een andere rol; hier draag je bij aan de toekomst van Nederland. Ons Doel? Meer mensen laten overwegen om bij ons te komen werken. Met deze campagne bouwen we verder aan ons werkgeversmerk, want om de infrastructuur van Nederland toekomstbestendig te maken, hebben we nu en in de toekomst talentvolle professionals nodig die samen met ons deze uitdaging aangaan.’

En dat alles onder de overkoepelende noemer ‘Gun jezelf een baan met toekomst. Gun jezelf Rijkswaterstaat’, een thema dat de organisatie overigens al langer gebruikt. Dat thema is te danken aan de samenwerking met Publicis Groupe Nederland en Boomerang (onderdeel van die bureaugroep), die in 2022 na een pitch werd beklonken en die zeer recent nog eens verlengd werd. Als lead agency voor alle arbeidsmarktcommunicatie verzorgt Publicis Groupe de totale productie van Rijkswaterstaat op het gebied van strategie, campagnes en communicatie.

Zilveren Effie

Het werkgeversmerk van Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren al een flinke groei doorgemaakt, waarbij de merkvoorkeur is gestegen en daarbij ook een flinke groei aan concrete sollicitaties is te zien. Deze ingezette groei moet volgens de organisatie zelf echter nog verder worden doorgezet ‘vanwege aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt onder specifieke doelgroepen’, van technisch adviseurs tot inkoopprofessionals, en van cybersecurityspecialisten tot controllers. De komende tijd moet zogeheten always on-wervingscontent (video, podcasts en geschreven artikelen) en content voor social media en website daarvoor verder gaan zorgen.

rijkswaterstaat zilveren effie

De inspanningen van Rijkswaterstaat op de arbeidsmarkt zijn overigens niet onopgemerkt gebleven. De eerste uitingen van de arbeidsmarktcampagne Gun Jezelf, ontwikkeld in samenwerking met Publicis, werden namelijk vorige maand bekroond met een Zilveren Effie, dé onderscheiding voor campagnes die aantoonbaar resultaat en effectiviteit behalen. Een prachtige erkenning, en een stimulans om vooral door te gaan, aldus de organisatie zelf. ‘Het is voor ons immers essentieel om te blijven bouwen aan ons werkgeversmerk, zeker nu we voor de grote opgave staan om onze infrastructuur klaar te maken voor de toekomst.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Volop campagnes voor gemeenten (maar wat leveren die nou precies op?)

Campagnes van gemeenten zijn er tegenwoordig te kust en te keur. De krapte in gemeenteland is groot, en aan ambtenaren een flink gebrek. Gemeenten plaatsten de eerste helft van 2024 een historisch hoog aantal vacatures. Vooral binnen de functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu, welzijn/jeugdzorg en bouwkunde/civiele techniek blijft er veel vraag naar nieuw personeel. De meest recente Vacaturemonitor laat dan ook hierin een groei van 15% in het aantal vacatures zien.

De campagne van de gemeente Oldambt benadrukt dat je ook ‘van tijd tot tijd achter het bureau weg mag’.

En dus start de ene na de andere gemeente zijn eigen wervingscampagne. Zo behandelden we op deze site recent al de campagneTexel roept je’. En deed nog iets korter geleden ook de gemeente Oldambt een duit in het zakje (foto boven) met hun nieuwe arbeidsmarktcampagne onder de welluidende titel Jouw Werkplek, waarbij overigens onder meer wordt benadrukt dat je er als ambtenaar ook ‘van tijd tot tijd weg achter het bureau’ mag.

Ontvlechting in Friesland

In Friesland gingen er recent zelfs twee nieuwe wervingscampagnes van start. Dat had alles te maken met ‘ontvlechting‘ van de twee gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Zij werkten sinds 2015 ambtelijk samen, maar besloten vorig jaar ieder weer zelfstandig verder te gaan. Met als gevolg dat beide gemeenten nu nieuwe campagnes starten: de gemeente Achtkarspelen onder de noemer Nije Stap, de gemeente Tytsjerksteradiel onder de noemer Daaldersk Plak.

Hiertoe kregen bijvoorbeeld de reizigers op station Buitenpost in Friesland – direct naast het gemeentehuis van Achtkarspelen – op dinsdag 5 november een gevuld ontbijttasje in handen gedrukt, begeleid door twee straatmuzikanten. ‘De boodschap die we ze meegeven is dat er hele leuke banen dichtbij zijn. Dichterbij dan ze denken’, aldus gemeentesecretaris Marcel de Jong. De andere gemeente, Tytsjerksteradiel, trapte een paar dagen later een eigen campagne af, op de markt in Burgum. ‘Voor nieuwe collega’s zijn er hier echt heel veel kansen’, benadrukte gemeentesecretaris Johan Krul daarbij.

Werk aan uitvoering

Het zijn misschien de meest recente voorbeelden, maar zeker niet de enige. Zo won de gemeente Amsterdam dit jaar nog een Werf& Award voor hun aanpak om trainees te werven. En besteden we eerder ook al aandacht aan de min of meer recente arbeidsmarktcampagnes van bijvoorbeeld Drechtsteden, Nederbetuwe, Eindhoven, Utrecht, Heerlen, Zoetermeer, Altena, Amstelveen, Lingewaard, Enschede, Medemblik, Den Bosch, Groningen, De Ronde Venen en Twenterand, en dan zijn we er vast nog een heleboel vergeten ook.

Soms pakken gemeenten hun campagnes gezamenlijk in regioverband aan, soms proberen ze meer vernieuwende aanpakken. Zoals Dongen, dat werkt met game based assessments van Ivy Works, Deurne – ook in Brabant, dat een soort Tinder-aanpak en interne arbeidsmarkt introduceerde, en Zoetermeer, dat afgelopen jaar als eerste gemeente met Open Hiring experimenteerde. Zo hebben afgelopen jaar ook 15 gemeenten elk 250.000 euro gekregen om experimenten uit te werken om op een innovatieve manier te dealen met de krapte op de arbeidsmarkt, dit dankzij een subsidie van het rijksbrede programma Werk aan Uitvoering.

Afgelopen jaar maakten 15 gemeenten kans op elk 250.000 euro voor experimenten om de krapte aan te pakken.

De 15 gemeenten – uitverkoren uit 67 aanvragen – gaan de komende tijd met hun subsidie van elk een kwart miljoen hun ideeën verder uitwerken en beproeven, waarbij ze ondersteuning krijgen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De VNG gaat vervolgens de bevindingen en resultaten delen met de rest van het land. Op de resultaten van deze heel diverse experimenten kunnen we dus nog niet vooruit lopen.

Wat zijn de resultaten?

Maar kijken we naar de meer traditionele wervingscampagnes, dan is dat natuurlijk een ander verhaal. Wat zijn de resultaten daarvan? Zijn ze hun euro’s waard geweest? Hoe verhouden zich de investeringen tot de opbrengsten? Hebben de vele mooie beelden duurzame imagoverbetering opgeleverd? We hebben even gezocht, maar kwamen eigenlijk geen gemeente tegen die een degelijke evaluatie van de inspanningen had opgezet (Hebben we ongelijk? Laat het weten!). Vacatures op korte termijn vervuld? Veel bereik gehad? Dan werd de campagne al snel als ‘geslaagd‘ of ‘een groot succes‘ in de markt gezet.

Zijn de publieke middelen effectief en efficiënt besteed? Harde cijfers zijn nauwelijks voorhanden.

Maar had het meer kunnen zijn? Zijn de publieke middelen effectief en efficiënt besteed? Is er bijvoorbeeld door bespaard op externe inhuur? Harde cijfers zijn nauwelijks voorhanden. Niet gek dus dat bijvoorbeeld de gemeenteraad in Best recent vroeg om een evaluatie. De Brabantse gemeente voerde vorig jaar ook een postercampagne met eigen medewerkers en een gelikte promotievideo, ‘op z’n Best‘, wat volgens burgemeester Hans Ubachs leidde tot invulling van 30 van de 37 afgelopen jaar ontstane vacatures. Maar wat was het resultaat geweest zónder campagne en alleen traditionele werving? Het blijft onduidelijk.

Dit is natuurlijk geen pleidooi om het dan niet meer te doen: campagne voeren voor het werken bij je eigen gemeente. Of om te betogen dat het weggegooid geld zou zijn. Maar dat er tot nog toe nauwelijks een gedegen evaluatie van alle inspanningen is gedaan, met KPI’s en nul- en nametingen en zo, dat is natuurlijk wel verbazingwekkend. Daar zouden álle gemeenten – en misschien ook wel organisaties buiten het publieke domein – immers veel van kunnen leren. En mogelijk dure missers in de toekomst mee kunnen voorkomen. Wie pakt die handschoen op?

Meer weten?

De arbeidsmarkt van gemeenten staat voor grote uitdagingen. Hoe ziet de gemeentelijke arbeidsmarkt er over 10 jaar uit? En hoe kunnen gemeenten hierop effectief anticiperen? Dat is de centrale vraag van een verdiepend onderzoek dat A&O fonds Gemeenten recent is gestart. De resultaten van het onderzoek verschijnen begin 2025. Op dinsdag 3 december vindt in Utrecht van 13 tot 17 uur ook nog een consultatiesessie plaats over de toekomstscenario’s van gemeenten.

Lees ook

Hoe Odido nu ook op de arbeidsmarkt het verschil wil maken

Je moet welhaast onder de spreekwoordelijke steen geleefd hebben, of héél lang op vakantie geweest zijn, om afgelopen jaar níet met de naam Odido in aanraking te zijn gekomen. Het bedrijf, dat vorig jaar ontstond uit de samenvoeging van T-Mobile en Tele2 Mobiel (wie herinnert zich die namen nog?) was eigenlijk op alle fronten onvermijdelijk: overal kwam je de nieuwe merknaam wel tegen. Behalve dan, tot nu toe… op de arbeidsmarkt.

Maar daarin is deze week verandering gekomen, met de lancering van een nieuwe employer branding-campagne, samen met een vernieuwde werkenbij-site. ‘Supervet om te zien hoe alle ideeën samenkomen in een campagne die écht laat zien waar Odido voor staat’, reageert Nina Rolsma, die als (interim) projectmanager Talent Acquisition & HR het afgelopen half jaar aan de totstandkoming van de campagne heeft meegewerkt. Een langere hero-video is daarvan het eerste, meest zichtbare resultaat, en daaruit snippets voor doelgroepen zoals finance, marketing en IT/tech.

Klik&Klaar

Als thema is gekozen voor ‘Groei met Odido’. Dat sluit aan bij de drie kernwaarden van het merk: menselijk, optimistisch en vooruitstrevend, legt Rolsma uit. Daarvoor zijn in de video ook 3 portretten te zien, die naar die kernwaarden verwijzen. Zoals de ontwikkeling van Klik&Klaar (‘Het 5G-netwerk voor thuis’, dat aansluit bij: vooruitstrevend), ‘het ondernemerschap en de kansen die je hier kunt oppakken’ (optimistisch) en ‘de menselijke manier waarop we klanten willen benaderen, maar ook hoe we intern samenwerken, en aandacht besteden aan bijvoorbeeld de work/lifebalance, de flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling.’

De uitdaging lag er volgens Rolsma afgelopen half jaar vooral in niet alleen de campagne te ontwikkelen, maar ook intern de boel op orde te hebben. Zoals: een optimaler ingericht ATS, de advertentiekanalen, de dashboarding en data-inzichten. ‘We hebben de hele werkenbij-site beter ingericht, een nieuwe vacatureflow uitgewerkt, hebben ook veel tijd besteed aan de afstemming met de interne marketeers. Odido is inmiddels een heel sterk zichtbaar consumentenmerk, en we hebben geprobeerd deze campagne zo op te zetten dat beide merken elkaar versterken.’

Maandelijks sprintproces

De campagne is een product van Twenty Two, de eerder dit jaar opgerichte full service marketing agency for employer brands die onderdeel is van het ecosysteem van The Works (YoungCapital). Daar draait de Odido-campagnevideo momenteel dan ook prominent op de voorpagina. De samenwerking startte met een zogeheten Employer Marketing Scan, een onderzoek dat leidde tot essentiële inzichten in Odido als werkgever. Op basis van onze inzichten werden vervolgens een aantal candidate persona’s samengesteld, waarna het concept van Groei Met Odido werd verzonnen.

Het is al met al ‘een creatieve, vooruitstrevende en datagedreven campagne’ geworden, die binnenkort ook intern nog wordt gelanceerd, aldus Rolsma. Voor volgend jaar staat onder meer verdere optimalisatie van de website nog op de planning, en wil Odido bepaalde vacatures bij sommige doelgroepen nog wat nauwer gaan targetten, en eventueel ook nog nieuwe doelgroepen invoegen in de campagne. Dit gebeurt overigens samen met Twenty Two in een maandelijks sprintproces, vertelt Rolsma, die als laatste graag nog toevoegt ‘enorm trots te zijn op het resultaat dat nu al samen met een fantastisch team is bereikt.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Hoe de politie nu ook mensen aanspreekt die niet meteen agent willen worden

Elk jaar zo’n 6.000 vacatures. Dat is de opgave waarvoor de politie zich gesteld ziet. Met een personeelsbestand van bijna 63.000 werknemers gaat het dan ook om een van de grootste werkgevers van Nederland. En die kan het zich niet veroorloven om alleen maar open te staan voor de ‘traditionele’ doelgroep, zegt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Jowieke Lourens. ‘Gezien de grote hoeveelheid vacatures bij de politie en de krappe arbeidsmarkt wordt het steeds belangrijker om in beeld te komen bij een doelgroep die de politie nog niet op het netvlies heeft staan.’

‘Niet iedereen heeft top of mind dat je naast agent, nog zoveel meer kunt binnen de Politie.’

Vandaar dat de politie met de 2 weken geleden gestarte nieuwe campagne ‘ook echt de latente doelgroep wil aanspreken op talenten die zij momenteel al hebben, waar ze zich misschien niet eens van bewust zijn, en die ze ook heel goed bij de politie zouden kunnen inzetten’, aldus Lourens. ‘We willen de politie als brede werkgever laten zien, want niet iedereen heeft top of mind dat je naast agent, nog zoveel meer kunt binnen de politie. Heb jij al wel eens gedacht aan de meldkamer, woordvoering, forensische opsporing, cybercrime of vakgebieden die je overal vindt, maar ook bij de politie? Zoals HR, bedrijfsarts, psycholoog of finance?’

Mocro Maffia

Maar liefst 60% van de openstaande functies bij de politie is ondersteunend of specialistisch van aard, en dus niet specifiek voor een agenten- of recherche-functie. Met de campagne Vergroot je talent. Vergroot je impact. Vergroot jezelf wil de politie het traditionele beeld bijstellen en zich tegelijk profileren als dé werkgever in Nederland voor maximale talentontwikkeling. Dat alles met de merkbelofte: ‘De politie is dé werkgever voor iedereen die meer uit het werk wil halen.’

De tv-commercial is gemaakt met Victor D. Ponten, bekend van onder meer Mocro Maffia.

Het campagneconcept, ontwikkeld door Publicis Creative, draait om het maximaal benutten van je talent. De campagne verbeeldt dit met een kettingreactie van politietalent in actie. Het videoverhaal begint met het scherpe oog van een potentiële  kandidaat, gevolgd door het stalen karakter en de mensenkennis van politiemedewerkers. Alle talenten werken samen als een Zwitsers uurwerk. De tv-commercial en online films & shorts zijn ontwikkeld in samenwerking met dramaregisseur Victor D. Ponten, bekend van Mocro Maffia, Hardcore never dies en Rabat, met een kenmerkende stijl van intensiteit en realisme.

Kans binnen handbereik

Het is de bedoeling dat het nieuwe merkconcept meerdere jaren meegaat. Het concept wordt nu breed uitgerold en vormt de basis voor zowel externe employer branding en wervingscampagnes als interne werving. De campagne is inmiddels live gegaan via televisie, (Digital) Out of Home, online video, social media en evenementen, ondersteund door een always-on wervingsaanpak voor specifieke functies.

‘Onder werkzoekenden is de behoefte aan werk met zowel persoonlijke als maatschappelijke impact groot.’

‘De behoefte aan werk met zowel persoonlijke als maatschappelijke impact is groot onder werkzoekenden’, aldus Remy Kurpershoek, Chief Creative Officer bij Publicis Creative. ‘Helaas beseffen velen nog niet dat deze kans bij de politie binnen handbereik ligt. Met de campagne Vergroot jezelf bewijzen we dat de politie dé plek is voor talent dat wil bijdragen aan iets groters dan alleen persoonlijk gewin en tegelijkertijd zichzelf wil ontwikkelen.’

Cryptische copy

Of dat helemaal lukt? Dat is overigens de vraag. In reclamevakblad Adformatie bleken Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol nog niet volledig overtuigd. Ze noemden de campagne aan de ene kant ‘wel sterk’, ‘anders en wel slim’ en ‘je voelt wel de realistische vibe van het politiewerk.’ Maar aan de andere kant noemen ze de campagneboodschap ‘toch net te cryptisch’ en ‘highbrow’. Krouwel: ‘Vergroot jezelf? Dat is toch hetzelfde als: Vergroot je talent? Volgens mij gaat deze campagne gewoon over: Kom met je talent bij de politie. Daar kun je meer impact maken dan waar je nu werkt. Punt.’

‘Ik begrijp wel wat ze willen overbrengen, maar de vraag is of de doelgroep aanslaat na het zien van alleen de tekst Vergroot jezelf.’

Bol blijkt het daarmee eens. ‘Ik denk dat er een spagaat is tussen enerzijds de banen bij politie communiceren en anderzijds heel graag de maatschappelijke invalshoek toevoegen. Ik begrijp echt wel wat ze willen overbrengen, maar de vraag is of de doelgroep aanslaat na het zien van een poster met alleen de tekst Vergroot jezelf. Snap je hem dan gelijk?’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom het Franciscus een interactieve virtuele recruitmenttool lanceert

We schrijven hier vaak over het belang van jezelf echt laten zien als werkgever, zodat kandidaten zich goed kunnen voorbereiden en een goede keus kunnen maken. Bij het Rotterdamse Franciscus ziekenhuis nemen ze dat serieus, en hebben ze recent een interactieve virtuele recruitmenttool gelanceerd, die potentiële sollicitanten werkelijk alles laat zien dat in het ziekenhuis gebeurt. Door middel van video’s, weetjes, polls, foto’s, verhalen van echte collega’s en een 360-graden-foto kun je hiermee een persoonlijke reis door het Franciscus maken.

Als eerste ziekenhuis in Nederland is het Rotterdamse Franciscus gestart met een interactieve virtuele recruitmenttool, waarin potentiële kandidaten zelf een reis door het ziekenhuis kunnen maken. Hoe kreeg dat zoal vorm?

‘Met de huidige arbeidsmarktkrapte en de verschillende aan te trekken generaties, willen we voorop blijven lopen.’

‘Met de huidige arbeidsmarktkrapte en de verschillende aan te trekken generaties, willen we voorop blijven lopen’, aldus Corporate Recruiter Kristi Teodorascu, die zelf ook een prominente rol vervult in de interactieve tool. Zelf is ze in elk geval overtuigd van het nut ervan. ‘Niet alleen helpt deze nieuwe tool bij het aantrekken van nieuwe collega’s, ook voor het binden en boeien van onze huidige collega’s is deze waardevol.’

Augmented Reality

In de tool leren we onder meer dat de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis elk jaar 50.000 patiënten helpt, ‘met allemaal verschillende zorgzwaarte, specialismen en complexiteit’. Ook krijgen we informatie over het gloednieuwe simulatiecentrum, waar in 14 verschillende ruimtes realistische ziekenhuisscenario’s kunnen worden nagebootst, zoals een verloskamer en een ruimte voor acute situaties. En kunnen we bijvoorbeeld een kijkje nemen in een hybride operatiekamer. Maar er is ook ruime aandacht voor onderwerpen als ‘stoom afblazen’, ‘Fit@Franciscus’ en ‘Persoonlijke ontwikkeling’. Aan het eind van de tool kunnen gebruikers meteen door naar de vacatures, of in een whatsappflow met de recruiter terecht komen.

Scan je de QR-code op de poster of je desktop computer, dan komt host Kristi tot leven in je telefoon.

Eerder dit kwartaal lanceerde Franciscus de (ver)nieuw(d)e arbeidsmarktcampagne ‘Zet de stap naar Franciscus. Maak de stap naar het echte werk’. De nieuwe interactieve virtuele recruitmenttool is een vervolg op deze campagne. Bijzondere aanvulling aan de tool is de implementatie van augmented reality. Scan je de QR-code op de poster, of via je desktop computer, dan komt host Kristi tot leven in de telefoon van de gebruiker.

Inmiddels is het nieuws van de interactieve virtuele recruitmenttool ook opgepakt door Algemeen Dagblad en lokale en in de zorg gespecialiseerde nieuwsbladen. Aanstaande woensdag schuift corporate recruiter Charlotte van der Burg (tevens projectleider) ook aan bij de radio voor een interview. Belangrijk, zegt ze. ‘Want met de toenemende krapte op de arbeidsmarkt en stijgende zorgvraag, is het aantrekken van nieuwe collega’s én het behouden van huidige collega’s belangrijker dan ooit.’

Lees ook

Hoe ENGIE inspiratie voor zijn nieuwe campagne vond in de ‘Mannequin Challenge’

Het was in november 2016 een waar internetfenomeen. Overal op sociale media waren toen ineens filmpjes te zien van de Mannequin Challenge, een uitdaging waarbij deelnemers moeten blijven stilstaan als een etalagepop terwijl een bewegende camera ze filmt. Ook 8 jaar later blijkt dit uitgangspunt nog uitermate geschikt voor een employer branding-campagne. En wel die van energieleverancier ENGIE, die in 2045 volledig CO₂-neutraal wil zijn, en om dat te bereiken jaarlijks in Nederland zo’n 80 tot 90 nieuwe medewerkers wil aantrekken.

‘We wilden een moment pakken om stil te staan bij de toffe dingen die nu al gebeuren bij ENGIE.’

Het was Anouk Reitsma, content creative bij Brandmannen, die met het opvallende concept op de proppen kwam. ‘De perfecte manier om niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk stil te staan bij de energie van de toekomst’, legt ze uit. Want juist dat beoogt de campagne, even ‘stilstaan bij de toekomst’, en dat in een sector en organisatie die voortdurend in beweging is. ‘We wilden een moment pakken om stil te staan bij de toffe dingen die nu al gebeuren bij ENGIE, waarbij je vandaag al impact maakt en niet pas in 2045. Ideaal om potentiële collega’s een indruk te geven waaraan ze kunnen werken en wat er allemaal al voor een mooie dingen gerealiseerd zijn. Maar juist ook geschikt om te highlighten wat de huidige medewerkers al bereikt hebben.’

3 strategische wervingsdoelgroepen

ENGIE kent de komende jaren 3 strategische wervingsdoelgroepen: business developers, analisten en technisch specialisten. ‘We zijn dan ook gestart met onderzoeken waarom deze doelgroepen nu zo graag bij ENGIE werken en hebben dat verwerkt tot Target group Value Propositions. Deze TVP’s geven per doelgroep een verdiepende laag aan de al bestaande werkgeverspay-off Transitiemakers‘, legt adviseur Robin-May Bank uit.

‘ENGIE wilde ook laten zien dat ze ook al heel ver gekomen zijn.’

Elke doelgroep heeft zo zijn eigen motivaties om bij de energieleverancier te blijven werken, maar er waren ook overlappende redenen, vertelt ze. ‘Zoals het uitdagende werk en het pionieren binnen de energietransitie, bijdragen aan een net-zero-carbon-uitstoot in 2045. Maar ook het werk dat de technische specialisten elke dag doen om te zorgen dat de huidige energiecentrales steeds duurzamere energie kunnen opleveren. Dit waren dan ook elementen die sowieso moesten terugkomen in de campagne. Net als zaken die gelden voor het hele bedrijf, zoals samenwerken. En ENGIE wilde ook laten zien dat ze ook al heel ver gekomen zijn.’

De wereld verandert voortdurend. En daarom vraagt energieleverancier ENGIE in zijn nieuwe campagne zijn doelgroep juist om even stil te staan. Klinkt tegenstrijdig? De makers leggen het graag uit. Aan de hand van de Mannequin Challenge.

Inspiratie uit de oude doos

Juist dat laatste element zorgde uiteindelijk voor inspiratie voor het idee van de Mannequin Challenge, die vervolgens werd uitgewerkt in een videoproductie door Qatcher, op de Maxima Centrale van ENGIE. ‘Met uiteraard echte medewerkers van ENGIE als hoofdrolspelers’, aldus Bank. ‘Ideaal om potentiële collega’s een indruk te geven waaraan ze kunnen werken en wat er allemaal al voor een mooie dingen gerealiseerd zijn. Maar juist ook geschikt om te highlighten wat de huidige medewerkers al bereikt hebben.’

‘De campagne is juist ook geschikt om te highlighten wat de huidige medewerkers al bereikt hebben.’

De campagne draait inmiddels op diverse kanalen, van Meta tot Google, LinkedIn, YouTube en Digital Out Of Home. Ook is een intern referralprogramma gestart. ‘De boodschap is echt afkomstig van onze medewerkers’, aldus Jos Boomsma, Senior Corporate Recruiter bij ENGIE. ‘In het hele proces hebben wij ook af en toe wel discussies gehad met collega’s, of iets wel klopte of dat er een nuance in aangebracht moest worden. Dat vraagt tijd. Maar het eindresultaat is nu wel dat 80, 90 procent van onze ruim 750 collega’s in Nederland zich herkent in hoe we nu naar buiten treden met deze campagne.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe ProRail verkeersleiders zoekt die het spoor helemaal willen ownen

De campagne is alweer een paar weken oud, maar hier nog niet eerder behandeld. Laten we daarom de grappen over treinen en vertraging maar even achterwege laten, en gewoon ere geven aan wie ere toekomt. En dat is in dit geval aan ProRail, dat met de op 23 september gelanceerde wervingscampagne een nieuwe zoektocht inzette naar de volgende generatie treinverkeersleiders die helemaal het ‘spoor willen ownen‘. Deze campagne vervangt ‘Nederland zoekt treinverkeersleiders’, en belooft ‘een nieuwe kijk’ te bieden op de onmisbare rol van treinverkeersleiders binnen het spoornet.

De campagne is nodig, omdat ProRail nog steeds kampt met een tekort aan treinverkeersleiders. Weliswaar is dit teruggebracht van 10% in 2021 naar zo’n 2% nu, maar toch blijft de vraag naar nieuwe collega’s groot. Jaarlijks is er behoefte aan zo’n 120 nieuwe medewerkers om vertrekkende collega’s te vervangen en de groei van het spoornet te ondersteunen, aldus adviseur arbeidsmarktcommunicatie Renske van Duivenbode. De Own het Spoor-campagne sluit volgens haar goed aan bij deze behoefte, en benadrukt de kernkwaliteiten die een goede treinverkeersleider vormen: snelle beslissingen, teamwork en verantwoordelijkheid.

‘Er hebben vast veel marketeers over nagedacht’, schreef SpoorPro licht cynisch over de campagneslogan. Maar, zo erkent Van Duivenbode, de keuze voor het woord ownen sluit niet alleen goed aan bij jongere doelgroepen, maar zeker ook bij het werk zelf. ‘Het gaat in deze functie niet alleen om de dienstregeling monitoren, maar om het volledig ownen van jouw stuk spoor. Deze campagne laat zien wat het werk allemaal omvat: het eigen maken van een cruciaal stuk spoor en zorgen voor de veiligheid en continuïteit van duizenden treinen. Met deze nieuwe campagne leggen we de nadruk op zelfstandigheid en controle.’

Waar kun je de campagne zien?

Net als de vorige campagne wordt ook de Own het Spoor-campagne inmiddels breed uitgerold op sociale media, zoals Facebook, Instagram, YouTube en Reddit. ‘Daarnaast zijn er video’s waarin huidige treinverkeersleiders hun ervaringen delen. Deze inspirerende video’s bieden potentiële kandidaten een kijkje achter de schermen en laten zien hoe uitdagend en bevredigend dit werk kan zijn’, legt Van Duivenbode uit.

Zo vertelt Bronte van Eeken bijvoorbeeld over wat ze meemaakte toen de Formule 1 naar Zandvoort kwam, en zij als treinverkeersleider 15.000 wachtende fans naar de strandplaats moest zien te krijgen. ‘Treinen die elke 5 minuten rijden om alle fans op tijd naar huis te krijgen. Het voelt goed om op zulke momenten het verschil te maken. Juist deze momenten maken het werk speciaal en leuk. Elke dag is een verrassing, en dat maakt de rol van treinverkeersleider de perfecte baan voor mij.’ En dat voor iemand die juist een opleiding in de luchtvaart had, maar nu sinds 2,5 jaar voor ProRail als treinverkeersleider werkt op de post in Alkmaar.

Op de foto

De campagne werd officieel gelanceerd tijdens de zogenoemde Raildagen. In onder meer de Inktpot in Utrecht, het Railcenter Amersfoort en het Informatiecentrum PHS Den Bosch-Vught konden bezoekers niet alleen laagdrempelig gesprekken voeren met ProRail-medewerkers, maar ook meteen zelf op de foto in de campagneset. ‘Zo konden ze letterlijk het spoor ownen‘, aldus Van Duivenbode. ‘Het was geweldig om te zien hoeveel mensen nieuwsgierig zijn naar de wereld van het spoor en de verschillende functies die we bieden, vooral binnen de verkeersleiding!’

Ook zijn er podcasts rondom de campagne gemaakt, en geeft ProRail ook webinars, waarin het onder meer de sollicitatieprocedure en de betaalde opleiding tot treinverkeersleider verder uitlegt. Daarnaast is er natuurlijk ook een aparte campagnepagina vormgegeven.

‘Geweldig om te zien hoeveel mensen nieuwsgierig zijn naar de wereld van het spoor.’

De campagne is gemaakt samen met Marion de Vries (Employer Brand Builders) en Media.Monks, het bureau dat in april de aanbesteding won als partner voor alle arbeidsmarktcommunicatie van ProRail voor een periode van 3 tot 6 jaar. ‘Het is voor ProRail enorm belangrijk om ons werkgeversimago te versterken’, zei Tim Burggraaf, Manager Recruitment en Arbeidsmarktbenadering van ProRail op dat moment. ‘Om de groeiende vraag naar vervoer per spoor mogelijk te maken, hebben wij nu en in de toekomst een grote wervingsopgave. Wij zijn daarom verheugd om onze samenwerking met Media.Monks voort te zetten.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom de gemeente Texel mensen met ‘eilandkracht’ tot zich roept

Gemeenten kenden in het eerste half jaar van 2024 een historisch hoog aantal vacatures. Vooral binnen de functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu, welzijn/jeugdzorg en bouwkunde/civiele techniek blijft er bij vrijwel alle gemeenten veel vraag naar nieuw personeel. Dus het is sowieso al lastig om aan goede mensen te komen. Maar moet je je daarbovenop eens voorstellen dat je een gemeente bent waar je alleen maar met de boot kunt komen, zoals Texel…

Van de 232 ambtenaren van de gemeente Texel gaan er de komende 5 jaar 34 met pensioen.

En dat terwijl de nood op het eiland hoog is. Van de in totaal 232 ambtenaren die de gemeente Texel nu kent, gaan er de komende 5 jaar maar liefst 34 met pensioen. In de tussentijd neemt het takenpakket van de gemeente juist alleen maar toe. Reden voor een omvangrijke arbeidsmarktcampagne, om meer ambtenaren te werven, onder de slogan ‘Texel roept je’. ‘De grootste ooit‘, aldus de gemeente zelf.

Dubbele uitdaging

‘Met 14.000 inwoners en ruim een miljoen overnachtingen per jaar zijn we een kleine gemeente met een enorme diversiteit aan werkzaamheden’, aldus gemeentesecretaris Esther Wolfkamp, die spreekt van ‘een serieuze uitdaging die vraagt om directe actie om de leefbaarheid en dynamiek van het eiland te waarborgen.’

De gemeente verwacht dat 30% van de vacatures moeilijk vervulbaar worden.

Texel staat volgens haar zelfs voor een dubbele uitdaging: niet alleen groeit dus het aantal gemeentelijke taken, ook vergrijst en ontgroent het eiland in rap tempo. Wolfkamp verwacht dat 30% van de vacatures moeilijk vervulbaar worden. Dat komt ook omdat Texel te maken heeft met specifieke eilanduitdagingen. Daarnaast kampt de gemeente met de beeldvorming rond ambtenarenwerk, aldus de gemeentesecretaris, waardoor veel potentiële kandidaten de gemeente Texel (nog) niet als aantrekkelijke werkgever zien.

Eilandkracht

In de nieuwe campagne benadrukt de gemeente daarom de ‘eilandkracht’ van Texel. In de campagne zien we medewerkers die in hun gewone leven geconfronteerd worden met een uitdaging op het eiland. Een Texelse stem ‘roept’ ze vervolgens om een bijdrage te leveren aan een oplossing. Zo zien we Fabienne die terugkomt van een kitesessie en dan parkeerchaos ziet. En maken we kennis met Tom, die als medewerker gemeentewerken kan meehelpen het eiland mooi en schoon te houden. Ook zien we Richard, die laat zien hoe fijn het is om nooit meer te hoeven stilstaan op weg naar zijn werk, en gewoon op de fiets te kunnen.

‘Om Texel aantrekkelijk te houden, moeten we eerst ons eigen werkgeversmerk versterken.’

‘Met deze campagne willen we kandidaten laten zien dat werken voor Texel dynamisch en betekenisvol is,’ aldus Wolfkamp. De campagne is ontwikkeld op basis van drijfveren van huidige medewerkers. Samen met andere werkgevers op Texel werkt de gemeente binnen het HR Netwerk Texel aan oplossingen voor het arbeidsmarkttekort. Toch ligt de prioriteit nu bij de eigen wervingscampagne. ‘Om Texel aantrekkelijk te houden, moeten we eerst ons eigen werkgeversmerk versterken’, zegt Wolfkamp. ‘Daarom maken we met deze campagne een inhaalslag en interesseren we met deze campagne – die ook Texel in het spotlicht zet – kandidaten voor een functie bij gemeente Texel.’

In de lokale bioscoop

De campagne wordt breed verspreid, zowel fysiek op het eiland als online. Er is een nieuwe website ontwikkeld, en er zijn commercials, abri’s en advertenties in verschillende vormen te zien in onder meer de lokale bioscoop, in kranten, en op social media.

gemeente texel

In het eerste kwartaal van 2024 plaatsten gemeentes voor het eerst meer dan 13.000 vacatures.

Uit de vacaturemonitor van het A&O fonds blijkt dat gemeenten in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst meer dan 13.000 vacatures plaatsten: 10% meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het tweede kwartaal van 2024 waren dat er circa 12.000, nog altijd ‘een historisch hoog aantal’, aldus het fonds. In de specifieke functiegebieden ruimtelijke ordening/milieu en bouwkunde/civiele techniek was de groei in vacatures nog groter, met zo’n 20%.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.