Dat je als technicus bij het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) kan werken aan de grootste en meest diverse vastgoedportefeuille van en voor Nederland is bij velen nog volledig onbekend. Dat een militair vliegveld, gevangenis, rechtbank of ministerie barst van de techniek die vaak van cruciaal belang is, komt nou eenmaal niet zomaar in je op. Voor ons dé kans om hier meer over te vertellen. Want met de grote opgaven voor de deur, waar we honderden hoger opgeleide schaarse technici voor zoeken, is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.
Met de grote opgaven voor de deur is het hoog tijd om het RVB structureel op de kaart te zetten.
Bij het RVB staat het werkgeversmerk nog echt in de steigers, maar de wervingsvraag onderstreept zeker het belang. Want met alleen vacatures bereiken we maar een klein deel actief zoekenden. Daarom moeten we de grotere groep technici bereiken en interesseren die nog niet bewust denkt aan een carrièreswitch, maar wel te raken is met boeiende verhalen over interessante techniek en projecten. Dát is wat we doen met ‘De techniek achter het Rijksvastgoed’.
Deze awareness-campagne draait om echte verhalen, aantrekkelijk verpakt in de gelijknamige video- en podcastserie. Hierin gaat Maurice Lede (3 op Reis) als host op onderzoek naar opmerkelijke objecten en projecten. Per aflevering duikt hij in de materie met diverse experts van het RVB over de techniek, hun bijdrage hieraan en wat hen motiveert.
Met deze video- en podcastserie geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB.
Met deze serie op techniekachterrijksvastgoed.nl geven we de doelgroep een completer beeld van het werken bij het RVB. We jagen de pagina op verschillende plekken en manieren aan, met Maurice telkens als boegbeeld voor de herkenning en eenheid.
Als verdieping laten we de techniek achter het Rijksvastgoed ook in het écht zien. Met events. De eerste editie in de rechtbank van Utrecht was meteen een succes. Zo boren we met de campagne dus meerdere fases in de kandidaatreis aan. En de trots die de campagne naar buiten uitstraalt, wakkert nu ook het interne vuur aan. Dat komt ons werkgeversmerk alleen maar ten goede!
Wat was de impact van de case?
Het doel van deze campagne is zichtbaarheid en interesse vergroten bij hoger opgeleide technici. Onze mix van video-ads, audiotrailers en display banners op landelijke en regionale nieuwssites en social media zorgt voor bereik en verleiding. De video’s op de campagnepagina tonen vervolgens de echte verhalen op de mooiste manier. En voor degene die dat zoekt, duiken we in de podcasts nóg meer de diepte in.
Elke aflevering boosten we met flights van 5 weken. Nu 3 flights verder heeft de campagne tot nu toe het volgende bereikt:
- 2,6 miljoen impressies op landelijke en regionale nieuwssites met bijna 15.000 clicks. (AdverOnline)
- View-through rate video-ads: 1,5 x hoger dan de benchmark. (AdverOnline)
- Bijna 5 miljoen impressies op social media. (Meta + LinkedIn)
- Ruim 45.000 weergaven van de campagnepagina door 34.000 bezoekers. (Google Analytics)
- Het event in de rechtbank richtte zich op 20 deelnemers, maar trok uiteindelijk 27 professionals die na hun werk naar ons toe zijn gekomen. Met 11 van hen zijn er follow-up gesprekken. Een mooie vorm van talentpooling om diegenen tegemoet te komen die nog niet meteen solliciteren.
- Hoewel geen hoofddoel, levert de campagne ook sollicitaties naar vacatures op. Zo horen we vaker van managers dat deze voor kandidaten doorslaggevend was in de afweging.
- De interne trots bij medewerkers en managers stijgt eveneens; meer RVB’ers delen de campagne op LinkedIn en vaker worden ideeën voor nieuwe afleveringen actief aangereikt.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Vanuit een klein kernteam hebben we met deze campagne de bijzondere en vaak gesloten vastgoedwereld van het Rijksvastgoedbedrijf op een toffe manier geopend voor schaarse technici. Zij, die nog nauwelijks een beeld van ons hadden, worden nu bereikt en getriggerd met boeiende verhalen over techniek en bijzondere vastgoedprojecten. Verteld door echte mensen, op zo’n manier dat de trots en bevlogenheid om te werken bij het RVB overduidelijk is.
Het is mooi om te ervaren dat de campagne werkt als een kapstok, waar we meer vormen en onderdelen van de kandidaatreis aan op kunnen hangen. Naast een etalage voor het werk en de diversiteit aan technische functies gaat de campagne steeds meer de talentpools van recruitment en sourcing voeden. En het geeft de technische teams een actieve rol in het aandragen en vertellen van nieuwe verhalen, het delen van die verhalen en in het mede-organiseren van events op unieke locaties. Kortom, een campagne van en voor het Rijksvastgoedbedrijf waar nog veel meer in zit.
Credits case
Natuurlijk was deze campagne nooit gelukt zonder de technische collega’s van het Rijksvastgoedbedrijf die aan de serie afleveringen hebben meegewerkt. Aanvullend gaan de credits uit naar:
- MatZwart (campagneconcept + video- en podcastproductie)
- Maurice Lede (host)
- AdverOnline (mediastrategie)
- Initiative / DPC (media-inkoop)
- Marcel van der Quast / Werk Merk (advies)
- Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf
- O&P Rijk (Werken voor Nederland)
- Redactie RVB
- Alle collega’s die de campagne hebben geliked en gedeeld in hun netwerk.
- Alle betrokkenen op de locaties van de afleveringen en het event.
- En ‘last but not least’: initiatiefnemers, touwtrekkers, regelaars en kwaliteitsbewakers Loes Weber, Lisa Blanson Henkemans en Stephan Koster (AMC van Team Werving & Selectie Rijksvastgoedbedrijf).
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets
Lees ook