Kun jij iemand die vastzit verder helpen? Dan is DJI op zoek naar jou

Met Er zit meer achter werken bij DJI behaalde de Dienst Justitiële Inrichtingen 2 jaar geleden al eens de finale van de Werf& Awards. Inmiddels is het tijd voor opvolging en verdieping van die succesvolle campagne, want met 3.100 open posities op jaarbasis, en de Dienst volop in de politieke aandacht, is er nog veel werk te doen. Met name op het gebied van zorg. ‘Mensen hebben vaak geen idee dat we zoveel zorgfuncties achter de muren van de gevangenis hebben’, vertelt Inge Klein-van der Weij, teamcoördinator arbeidsmarktcommunicatie. ‘Die hebben we hiermee willen laten zien. Wat houdt dat werk nu precies in?’

De afgelopen 2,5 jaar richtte de wervingscampagne zich met name op de uitvoerende functies waaraan de grootste behoefte is, zoals beveiligers, arbeidsbegeleiders en penitentiair inrichtingswerkers, of PIW’ers, in de volksmond ook wel bekend als: gevangenisbewaarders. ‘Dat zijn de 3 belangrijkste rollen in kwantiteit’, aldus Klein-van der Weij. Maar inmiddels is duidelijk dat ook de vele zorgfuncties in het gevangeniswezen meer focus verdienen. Zorgverleners denken vaak niet aan deze sector, en daar mag volgens DJI dus best verandering in komen. Vandaar de nieuwe campagne, rondom de kernvraag: ‘Hoe help je iemand die vastzit verder?

4 functies, 4 video’s, 4 landingspagina’s

Opnieuw zijn een paar functies benoemd waar grote behoefte aan is. Dit keer zijn dat er 4: sociotherapeut, justitieel verpleegkundige, GZ-psycholoog en forensisch therapeutisch medewerker. Alle 4 functies hebben niet alleen een eigen korte video in de campagne gekregen, maar ook een eigen landingspagina. De campagne is ontwikkeld door het bekende employer branding-bureau SteamTalmark, en vanaf vorige week te zien via online video (door Soda Films), social media en vakgerichte printadvertenties. ‘Die video’s moeten vooral triggeren en interesse wekken’, vertelt recruitment marketeer Tim Korfker. ‘De verdiepende laag komt daarna.’

Er komen twee flights van de algemene campagne, nu eentje van 3 weken, en in het najaar nog één. ‘Maar de 4 doelgroepcampagnes gaan het hele jaar door’, legt Korfker uit. Zo wil DJI bijvoorbeeld zichtbaar zijn op congressen en evenementen voor de zorgdoelgroep, en komt de advertentie voor verpleegkundige onder meer in Nursing  en die voor GZ-psycholoog in GZ-psychologie. Daarnaast maakt DJI ook graag gebruik van ‘eigen influencers’ als ‘Bajesbroeder Rik’ op Instagram, en Pro Justitia Psycholoog Margot, die overigens ook in de video en in de advertenties te zien is.

Ook komen er prerolls bij online streamingdiensten, targetting op basis van doelgroepen van tv-programma’s, en verhalen in regionale media. ‘Het is min of meer een 360-graden-aanpak’, zegt Klein-van der Weij. ‘We werken samen met vakbladen, nieuwsbrieven en evenementen, en gaan met eigen sprekers verschillende workshops geven. Alles om awareness rondom deze functies te creëren. De doelgroep is schaars, en we hebben iedereen nodig.’

‘Sterke boodschap’

De teamleider arbeidsmarktcommunicatie zag haar team de afgelopen jaren groeien van 3 naar 12 mensen. Dat betaalt zich inmiddels uit, zegt ze trots. ‘De instroom in de organisatie is vorig jaar enorm gegroeid. Daarmee laten we zien dat het werkt als je campagne voert. Maar er moet nog veel meer gebeuren willen we het grote personeelstekort oplossen.’

Dat geeft gelukkig ook ruimte om ‘mooie dingen te maken’, zegt ze. En ze is dan ook maar wát trots op de huidige campagne. ‘Het concept waar SteamTalmark mee kwam, over iemand die letterlijk en figuurlijk vastzit, vind ik daarbij echt heel sterk. Het is een heel inhoudelijke boodschap, die goed past bij de doelgroepen die we willen aantrekken, en bij hetgeen we willen uitstralen. Als je bij DJI werkt, draag je bij aan het proces om gedetineerden beter naar buiten te laten gaan dan dat ze zijn binnengekomen.’

Ander zorgwerk

Het werk als zorgverlener in de gevangenissen is héél ander werk dan bijvoorbeeld in een ziekenhuis, wil ze maar zeggen. ‘Het is meer dan alleen medische handelingen verrichten. Je moet ook het verhaal erachter kunnen begrijpen en doorzien.’ ‘De context binnen DJI brengt andere uitdagingen met zich mee’, vult Korfker aan.

Die video’s en advertenties in de campagne zijn ‘niet bewust preselectief’, zegt hij. ‘Maar we willen wel laten zien hoe het werk echt is. Het niet mooier maken dan het is.’ Bij de totstandkoming van de video’s en advertenties was dan ook een grote groep specialisten en ervaringsdeskundige collega’s betrokken, ‘zodat we een realistisch beeld konden schetsen. Niet te heftig, maar ook niet te soft. Dat hoorde je grappig genoeg ook wel terug uit het veld in de eerste gesprekken: het mag wel wat spannender. Laat maar zien hoe het er echt aan toe gaat.’

Geen of een vertekend beeld

In de campagne staat dus de mens achter de zorgfunctie centraal. In de hoofdfilm en functiespecifieke video’s worden emotionele momenten stilgezet in de tijd, terwijl de camera hier langzaam omheen beweegt. Dit krachtige beeldconcept onderstreept de cruciale rol van DJI-zorgprofessionals, aldus Klein-van der Weij: ‘Zorgprofessionals zetten zich elke dag in om anderen te helpen, en binnen DJI maken ze een verschil op een plek waar dat misschien niet meteen vanzelfsprekend lijkt. Juist daarom is deze campagne zo belangrijk.’

‘Mensen hebben vaak geen beeld, of een vertekend beeld van werken in de zorg bij DJI’, voegt Klein-van der Weij tenslotte nog toe. ‘Met deze campagne laten we zien hoe veelzijdig, uitdagend en waardevol dit werk is. We hopen zorgprofessionals te inspireren om verder te kijken en te ontdekken welke bijdrage zij binnen de Dienst Justitiële Inrichtingen kunnen leveren’. Zodat ze iemand die vastzit, iemand die verstrikt is in foute keuzes, of iemand die gevangen is in gedachten, ook écht verder kunnen helpen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe de NVWA de breedte van al zijn werkzaamheden in een video van 1 minuut wist te krijgen

Veilig kunnen eten. Dieren gezond houden en goed behandelen. De natuur beschermen. Kinderen veilig kunnen laten spelen. Zorgeloos attracties kunnen bezoeken op kermissen en in pretparken. Het werkveld van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is wat je noemt echt breed: elke dag zetten zo’n 3.500 mensen zich in voor de veiligheid van voedsel en consumentenproducten, dierenwelzijn en natuur in Nederland. En dat gaat van het inspecteren van zeecontainers tot het procederen in rechtszaken, en van toezichthouden bij veeverzamelcentra en koel- en vrieshuizen tot laboratoriumonderzoek van genetisch materiaal.

Logisch dus ook dat het aantal functies dat je er kunt doen ook breed is: van dierenarts, tot jurist, ICT’er, inspecteur, laborant, rechercheur, HR-professional of manager. Er zijn alleen al zo’n 1.000 inspecteurs in dienst die actief zijn op meer dan 20 (!) gebieden, en met zo’n 700 dierenartsen in dienst is het ook nog eens een van de grootste werkgevers voor dierenartsen ter wereld (!).

De NVWA is een van de grootste werkgevers voor dierenartsen ter wereld.

Maar hoe breed het werkterrein ook moge lijken, in een nieuwe employer brand-video van net iets meer dan 1 minuut komt het toch allemaal voorbij. Knap werk van de NVWA, dat daarbij hulp kreeg van onder meer SteamTalmark, Since ’88 en regisseur Daan van Citters. Die tekenden trouwens ook voor de 4 verdiepende video’s voor juristen, inspecteurs, dierenartsen, en managers, die er ook nog bij kwamen in de campagne (maar dan met Tom Sibma als regisseur).

Voorwerk gedaan

‘Toen ik in 2023, samen met Elly Harberts-den Otter, bij de NVWA kwam werken, werd het maken van een mooie filmcampagne een belangrijk onderdeel van onze portefeuille’, vertelt Guido van Hulzen. ‘Dat heeft altijd meer voeten in de aarde dan je hoopt.’ Maar uiteindelijk kan hij wel heel trots zijn op het resultaat, zegt hij. ‘Al hecht ik wel eraan te melden dat we daarvoor wel samenwerkten met een goed team. Voor onze komst was er al veel voorwerk gedaan.’

‘Veilig en gezond kunnen leven, dat willen we allemaal. Maar dat gaat niet vanzelf.’

In de video komen beelden voorbij van onder meer een drukke restaurantkeuken, een bowlingzaal met eetgelegenheid, een tatoeëerder aan het werk, kermisvierende mensen, spelende kinderen, visserij-, landbouw- en veeteeltbedrijven, en galopperende paarden. ‘Veilig en gezond kunnen leven, dat willen we allemaal. Maar dat gaat niet vanzelf’, horen we erbij. En daarom is dus de uiteindelijke boodschap: ‘Kom werken bij de NVWA. En maak je onmisbaar voor mens, dier en natuur.’ Een aparte landingspagina op WerkenvoorNederland moet daarbij helpen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

In 1 keer solliciteren bij 5 ziekenhuizen tegelijk (inzending Utrechtzorg – Ik Zorg Shop)

Op 1 november 2024 heeft de werkgeversorganisatie Utrechtzorg in samenwerking met Het UMC Utrecht, Diakonessenhuis, Tergooi MC, Meander Medisch Centrum en St. Antonius Ziekenhuis de website Jouwziekenhuisbaan.nl gelanceerd. Via het nieuwe platform werven de 5 ziekenhuizen zonder met elkaar te concurreren. Het samen werven richt zich in eerste instantie op de functies medisch secretaresse, apothekersassistent en doktersassistent en je kunt je als kandidaat inschrijven voor de talentpool. De komende maanden gaat de werving zich ook richten op de functie van verpleegkundige.

ziekenhuizen baan

Recruiters van de 5 ziekenhuizen beoordelen de profielen van de kandidaten en nemen contact op over de mogelijkheden. Ook worden er regelmatig live en online activiteiten georganiseerd, zodat je als kandidaat op een laagdrempelige manier kennis kunt maken en ontdekken of er een passende baan binnen één van de ziekenhuizen voor jou is.

Een kandidaat wordt nu door 1 recruiter gesproken en gekoppeld aan het ziekenhuis dat mogelijk het beste past bij de sollicitant.

Er ontstaat zo regionale samenwerking op instroom en behoud voor de sector. Door de samenwerking in 1 systeem waar alle sollicitanten binnenkomen die in het ziekenhuis willen werken, besparen de recruiters én kandidaten tijd. Een kandidaat wordt nu door 1 recruiter gesproken en gekoppeld aan het ziekenhuis dat mogelijk het beste past bij de sollicitant. Dit is voor alle partijen efficiënter.

Wat was de impact van de case?

Het platform staat pas 3,5 maand live. Dat het een succes is, zien wij echter nu al aan cijfers. Inmiddels hebben we 48 sollicitanten in behandeling en zijn er al 3 sollicitanten geplaatst.

Een succesvolle regionale samenwerking tussen 5 ziekenhuizen via Jouwziekenhuisbaan.nl. Lees de hele case van Utrechtzorg - Ik Zorg Shop die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Jouwziekenhuisbaan.nl stimuleert de samenwerking tussen ziekenhuizen. We slaan de handen in elkaar met een duurzame nieuwe werkmethode waardoor versnipperde werving verleden tijd is. Door de lancering van het platform kunnen we relevante doelgroepen gezamenlijk werven. Dit doorbreekt de concurrentie tussen ziekenhuis, verkort de doorlooptijd van sollicitaties, verhoogt de instroom, behoud de (zorg)professional en draagt bij aan een toekomstbestendige sector.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Het UMC Utrecht,
  • Diakonessenhuis,
  • Tergooi MC,
  • Meander Medisch Centrum,
  • St. Antonius Ziekenhuis,
  • Utrechtzorg (De Ik Zorg Shop)

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 13 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

Next Beheer: zo bind je jonge wereldverbeteraars aan een onbekend vakgebied (inzending G4-gemeentes)

Het beheren van de openbare ruimte is essentieel voor het functioneren van Nederland. Door de openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden zorgen we voor leefbare steden en dorpen. Zorgen voor voldoende vakmensen met de juiste kennis en kunde in huis hebben is dan ook essentieel om dit werk te kunnen blijven doen. Dit wordt echter steeds lastiger vanwege vergrijzing (uitstroom van 2.000 beheerders binnen 12 jaar), de krappe arbeidsmarkt (vooral voor technische functies), een complexer wordend vakgebied (meer mensen én meer uiteenlopende competenties nodig) en de onbekendheid van het vakgebied.

‘Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt.’

Vanwege deze redenen hebben de beheerafdelingen van de grootste 4 gemeentes, de zogenoemde G4, besloten om samen de krachten te bundelen voor een gezamenlijke wervingscampagne gericht op jonge professionals: Next Beheer. Door deze samenwerking gingen we van concurrenten naar partners in de arbeidsmarkt.

De G4-gemeenten bundelden hun krachten in de campagne Next Beheer. Met bordspel, ambassadeurs, en skill-based hiring vonden ze via 1 vacature 15 beheerders (!). Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

De wervingscampagne bestond uit:

  • Het ontwikkelen van een manier om jonge mensen te boeien voor het vakgebied middels een beheer-bordspel;
  • Jonge professionals die optreden als ambassadeurs met een oprecht en enthousiast verhaal bij open dagen van onderwijsinstellingen en langskomen om gastcolleges te geven en het bordspel te spelen;
  • Eén gezamenlijke G4-vacature: alle organisaties hebben tegelijk een beknopte vacature uit gezet. Hierop stond beschreven wat het vakgebied is, voor welke uitdagingen we staan, welke rol jonge mensen kunnen vervullen en arbeidsvoorwaarden. De selectie van kandidaten werd gedaan door middel van skills based recruitment. Hierbij werd gekeken naar de motivatie en vaardigheden van kandidaten, in plaats van het vooraf strak inkaderen van selectie-eisen.
  • Binding door een gezamenlijk leerprogramma en goede begeleiding.

Met deze campagne is het vakgebied beheer weer helemaal op de kaart gezet.

De Next Beheer-campagne was een succes: 110 sollicitanten van wie 15 jonge professionals zijn aangenomen, en dat middels 1 vacature. Met deze campagne is beheer op de kaart gezet. Allemaal met een oprecht, enthousiast en open verhaal, overgebracht met een simpele, aansprekende benadering.

De G4-gemeenten bundelden hun krachten in de campagne Next Beheer. Met bordspel, ambassadeurs, en skill-based hiring vonden ze via 1 vacature 15 beheerders (!). Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De doelstellingen waren:

  1. Het werven van 10 jonge beheerders;
  2. Vergroten van de bekendheid van het vakgebied bij jonge professionals en studenten;
  3. Het versterken van kennisdeling tussen G4-gemeentes;
  4. Het agenderen van het personele vraagstuk binnen de beheerwereld.

De resultaten op deze doelstellingen:

  1. Er zijn 15 jonge beheerders aangenomen vanwege de grootte en kwaliteit van sollicitanten;
  2. Er zijn 10 universiteiten en HBO’s bezocht waar door jonge ambassadeurs verteld is over beheer;
  3. Het gezamenlijke leerprogramma voor de nieuwe jonge beheerders zorgt voor kennisuitwisseling tussen de G4-gemeentes. Samen de wervingscampagne doen heeft ook het onderlinge netwerk versterkt en gezorgd voor meer kennisuitwisseling;
  4. Alle directies van de beheerafdelingen van de G4-gemeentes zijn zich bewust van de noodzaak van deze wervingscampagne en hebben tegelijk een effectief middel in handen om de personele opgave aan te pakken. De aanpak is gedeeld op verschillende congressen en vakbladen, om zo het hele vakgebied bewust te maken van de noodzaak voor het vakgebied op de kaart zetten en jonge mensen te boeien en binden voor beheer.

Kortom, de resultaten zijn niet alleen behaald, maar hebben zelfs de verwachtingen overtroffen!

Meer frisse energie

De kwantitatieve doelstellingen waren relatief makkelijk te meten. Kwalitatieve doelstellingen zijn altijd lastiger te meten, maar het effect hiervan is zeker te merken in de positieve reacties van de nieuwe jonge beheerders op de aanpak en uit de enthousiaste reacties van directieleden, betrokken collega’s en van beheerders uit het vakgebied. De aanpak heeft ook nog andere significante effecten:

  • Meer frisse energie door de nieuwe jonge professionals die ook als ambassadeurs optreden voor het vakgebied wat de bekendheid versterkt;
  • Meer binding tussen het vakgebied en onderwijsinstellingen, waardoor gesprekken zijn ontstaan om gezamenlijk het onderwijs voor beheer vorm te geven;
  • Het vakgebied Beheer verkocht aan een bredere doelgroep dan die normaal op onze vacatures reageert;
  • Werkplezier van bestaande medewerkers verhoogd doordat ze een jong en enthousiast iemand mogen begeleiden.

Deze oprechte en simpele benadering van het wervingsproces heeft de doelstellingen meer dan gehaald en heeft gezorgd voor een grote verzameling van positieve neveneffecten. Met het inschrijven voor deze prijsvraag willen we de bekendheid verder versterken.

De G4-gemeenten bundelden hun krachten in de campagne Next Beheer. Met bordspel, ambassadeurs, en skill-based hiring vonden ze via 1 vacature 15 beheerders (!). Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Next Beheer-wervingscampagne verdient het om de Werf& Award te winnen omdat:

  • De basis een oprecht en enthousiast verhaal is verteld door onze eigen jonge medewerkers;
  • Het tegelijk een noodzaak voor een gezamenlijke aanpak voor de arbeidsmarkt presenteert en een middel bied om dit te doen;
  • De doelstellingen niet alleen zijn behaald maar zelfs overtroffen;
  • Het een belangrijk maar onbekend vakgebied in de schijnwerpers zet;
  • De selectie de kwaliteit van kandidaten centraal stelde in plaats van strakke eisen;
  • De campagne heeft gezorgd voor meer naamsbekendheid en sterkere verbinding tussen onderwijs en praktijk.

Met een relatief simpele benadering zijn brede doelstellingen behaald en zijn positieve neveneffecten ontstaan.

Kortom, deze Next Beheer-wervingscampagne is meer dan alleen een campagne. Met een relatief simpele benadering zijn brede doelstellingen behaald, zijn positieve neveneffecten ontstaan, is samenwerking en kennisdeling tussen de G4 gemeentes versterkt en zijn er 15 jonge mensen aangenomen. En dat allemaal met een oprecht en enthousiast verhaal en 1 vacature!

Credits case

Bij deze aanpak waren de volgende partijen betrokken:

  • Strategisch adviseurs stedelijk beheer vanuit de G4 Gemeentes, in combinatie met jonge professionals van de beheerafdelingen als ambassadeurs. Dit was het projectteam;
  • HR-adviseurs en leidinggevenden van de G4-afdelingen bij het selectieproces;
  • De directies van de G4-beheerafdelingen;
  • Frank van Leer, marketing- en communicatie-expert die heeft geholpen met het ontwerp van de wervingscampagne;
  • Oxand, het bedrijf dat met ons het bordspel heeft ontworpen.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 13 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

Waarom de nieuwe campagne van Veilig Thuis geen zoete broodjes bakt

Doorvrager. Doorbijter. Afweger. Luisteraar. Puzzellegger. En verbinder tegelijk. Het zijn nogal wat functies waar Veilig Thuis naar op zoek is in zijn recent gelanceerde wervingscampagne. En dan hebben we nog niet eens de functies genoemd waar het hier wérkelijk om gaat, en dat is vooral: vertrouwensartsen. Oftewel: de medisch deskundige die (zorg)professionals adviseert, activeert en informeert bij signalen of vermoeden van huiselijk geweld, ouderen- en kindermishandeling. Pittig werk, zo laat de campagne duidelijk zien.

‘Zie jij het verschil tussen een rommelige woonkamer en een kind onveilige omgeving? Tussen gebroken servies en een teken van huishoudelijk geweld? Pak jij de signalen op waar anderen mensen overheen kijken? Dan ben jij geschikt om te werken bij Veilig Thuis’, zo stelt de campagne, die in de verte wel een beetje doet denken aan de prijswinnende campagne van het Leger des Heils van vorig jaar: confronterend, in your face, en duidelijk ook preselecterend, door helder te schetsen dat dit werk echt niet zomaar voor iedereen geschikt is.

Niet altijd positief

Het beeld van het werk binnen een Veilig Thuis-organisatie is dan ook lang niet altijd positief, aldus Jack de Graaff, managing partner van Mensch, het bureau dat in november na een korte pitch werd uitgekozen en voor de campagne verantwoordelijk is. ‘En dat in een toch al krappe arbeidsmarkt. De tekorten bij Veilig Thuis dreigden dan ook op te lopen. Dat wringt bij een organisatie waar hulp niet uitgesteld kan worden. Daarom sloegen de 25 Veilig Thuis-organisaties, verspreid over Nederland, met in totaal zo’n 3.000 medewerkers, de handen ineen om hun positie op de arbeidsmarkt te verbeteren.’

In de wervingscampagne ervaart de kijker volgens Mensch hoe het is om te werken bij Veilig Thuis. Om te zien of zij signalen oppakken die anderen missen. Zoals een moeder die bij een 8-jarige jongen met een gebroken bovenarm zegt dat hij is gevallen tijdens een hockeytraining. Maar is dat wel echt zo? ‘Jij snapt de ellende en voelt waar de pijn zit’, aldus een van de bijbehorende video’s. ‘Je haalt diep adem en gaat op zoek naar oplossingen. […] Je moet er willen zijn voor een ander. Juist als het écht onveilig voelt. En maak je van kwaad tot erger van kwaad tot beter. Want een veilig thuis begint bij jou.’

Moeilijk werk, makkelijk werven

Moeilijk werk, dat werft makkelijk, aldus De Graaff. ‘En dus brachten we het gewicht van het werk ook terug in de campagne. De uitingen draaien er niet omheen: dit vak moet je kunnen. Subtiel wordt de betekenis van het werk gevat door klanken en beeld tijdens het afspelen van de uitingen lichter te maken. De campagne deelt situaties en afwegingen waar je mee te maken krijgt. Deelt de ervaringen van medewerkers. Altijd zo gesteld dat je als kijker jezelf de vraag stelt: ben ik er klaar voor?’

De arbeidsmarktcampagne is vanuit het Landelijk Netwerk Veilig Thuis (LNVT) ontwikkeld voor de 25 regionale Veilig Thuis-organisaties in Nederland. Doel is een stevig beeld neer te zetten van het werk. ‘Sommige verhalen ontnemen je de adem, zorgen voor een druk op je borst, laten je vertwijfeld achter. Een verhaal over huiselijk geweld of kindermishandeling is doordrenkt met deze onmacht. Het ontstaat nooit zomaar en verdwijnt ook nooit zomaar. Toch worden er van Veilig Thuis-medewerkers vaak wonderen verwacht, dat ze door de weerstand heen breken, handelen binnen korte tijd, altijd rechtop blijven staan’, aldus De Graaff.

‘Er worden van Veilig Thuis-medewerkers vaak wonderen verwacht.’

‘Ook Veilig Thuis ondervindt steeds sterker de effecten van de arbeidsmarktkrapte’, aldus de managing director. ‘Met name met betrekking tot medewerkers in het primaire proces groeien de tekorten. Erg fijn om hier als Mensch een bijdrage aan te kunnen leveren.’

Campagne overzicht

Een roeping

In de interviews die Mensch voor de campagne hield viel het op dat veel medewerkers een ‘diepe motivatie’ bij hun werk voelen. Meer dan eens werd het zelfs als ‘een roeping’ omschreven, ‘hoe zwaar en confronterend ook. Veilig Thuis is dé autoriteit en nergens anders in het veld heb je de kans om het verschil te maken op het moment dat het echt onveilig is. Dat weegt op tegen de druk, de verwachtingen, de weerstand. Tegen de heftigheid om iedere dag met geweld bezig te zijn. En topsport bleek ook teamsport. Bij Veilig Thuis sta je er nooit alleen voor’, aldus De Graaff.

De campagne voor vertrouwensartsen (maar waarmee ook mensen met andere achtergronden worden gezocht) richt zich met name op artsen in opleiding of praktiserend artsen die wat anders willen dan werken in een klinische omgeving zoals een ziekenhuis. Er is ook een site met allerlei persoonlijke ervaringsverhalen behorend bij de campagne. Daar gaat het onder meer over ‘de veelzijdigheid en onvoorspelbaarheid van dit werk’ die het enerzijds ‘spannend’, maar anderzijds ‘ook heel mooi en betekenisvol’ maken.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Werken ‘in het water’? De initiatieven stapelen zich ineens op

Meer droogte én tegelijk meer wateroverlast, verminderde bodem- en waterkwaliteit, en tegelijk een toenemende schaarste aan menskracht, aan schoon water en fysieke ruimte: in de wereld van het water is genoeg te doen, schetste de Sociaal Economische Raad eind vorig jaar nog. Zeker met het oog op de zich versnellende klimaatverandering. Maar één probleem: er zijn nauwelijks nog mensen te vinden die dit werk kunnen en/of willen doen. Vandaar ook dat de SER ook hieraan vorig jaar een heel rapport wijdde, met als belangrijkste conclusie: er is dringend actie nodig.

Wie komt het Waterlegioen versterken?

Die boodschap lijkt in elk geval bij een aantal partijen in de sector niet aan dovemansoren gericht. Zo hebben Koninklijk Nederlands Waternetwerk (KNW), Wateropleidingen en Stichting RIONED recent de handen ineengeslagen voor de arbeidsmarktcampagne ‘Operatie Sterk Water‘. Dat gebeurt onder meer de lancering van een speciale website om het werk in het water centraal te zetten, vol met verhalen uit de praktijk en bijvoorbeeld podcasts. Met het ‘Waterlegioen’ heeft de campagne ook een aansprekende term proberen te munten.

Vergrijzing

De campagne vindt zijn oorsprong overigens niet alleen in de klimaatverandering, maar ook in de vergrijzing die in het werken ‘in het water’ hard toeslaat. De sector kampt met uitstroom van ervaren personeel, uitdagingen in het behoud van huidig personeel en een tekort aan instroom van (jonge) collega’s. ‘Werken in stedelijk waterbeheer is het beroep van de toekomst’, zegt Hilde Niezen, directeur van Stichting RIONED dan ook. ‘Er is meer personeel nodig. Met de lancering van de website van Operatie Sterk Water krijgt de sector een podium. Het toont hoe belangrijk dit werk is voor de toekomst en hoe leuk en afwisselend de functies zijn.’

‘Werken in stedelijk waterbeheer biedt méér dan een baan, het biedt een kans bij te dragen aan een betere leefomgeving.’

Werken in stedelijk waterbeheer biedt ‘meer dan een baan’, aldus Niezen. ‘Het biedt een kans om bij te dragen aan een betere leefomgeving.’ Met de campagne willen ze vooral jongeren dan ook laten zien wat er allemaal mogelijk is in de wereld van het water. ‘We zien de kracht van samenwerking tussen ervaren professionals en jong talent. Door het delen van kennis via initiatieven, zoals via Jong KNW en het Nationaal Watertraineeship, brengen we mensen samen die het verschil maken.’

Niet de enige

Het is opvallend genoeg bepaald niet de enige recente campagne in de wereld van het water. De 21 gezamenlijke waterschappen hebben al een paar jaar de ‘Waterbazen‘-publiekscampagne lopen, maar er gebeurt veel meer. Zo kwam ook het Zoetermeerse waterleidingbedrijf Dunea (voorheen: Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) – in navolging van bijvoorbeeld het Limburgse waterbedrijf WML en Hoogheemraadschap HDSR, en vooruitlopend op Waterschap Vechtstromen – eind vorig jaar met een nieuwe arbeidsmarktcampagne én website, gemaakt door SteamTalmark.

Wendy Vermeulen, HR-projectleider bij dat bedrijf, is ook projectleider van het project ‘sectorale arbeidsmarktbenadering‘, waarbij de werkgeversvereniging waterbedrijven een gezamenlijke campagne opzet, opnieuw samen met SteamTalmark. ‘De huidige arbeidsmarkt vraagt een actieve benadering’, aldus Vermeulen. ‘Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben, niet alleen als individueel bedrijf, maar als hele sector. Gezamenlijk kunnen we immers veel meer laten zien dan dat een individueel waterbedrijf, laboratorium, onderzoeksorganisatie dat in zijn eentje kan. Latent werkzoekenden gaan namelijk niet snel zelf op zoek naar deze informatie. Wij zullen ons echt proactief moeten opstellen om die mensen nog te bereiken.’

‘Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben, niet alleen als individueel bedrijf, maar als hele sector.’

Van KWR tot laboratoria tot drinkwaterbedrijf: ‘Iedereen kent ons product, maar het is ook een sector waarvan wij vinden dat iedereen moet weten dat je daar ook kunt werken’, aldus Vermeulen. ‘Vooral dat laatste is belangrijk om over de bühne te krijgen. Hieruit voortvloeiend hopen we dat studenten ook onze sector als een leuke en uitdagende sector gaan zien om hun carrière te starten of een keuze te maken voor een opleiding die aansluit op de sector. En, last, but not least: we hopen ook dat onze eigen medewerkers een gevoel van trots ervaren wanneer ze de uitingen voorbijzien/horen komen, zij zijn immers al deel van deze prachtsector!’

Toilet doortrekken

Jeoffrey van Veenendaal, Client Director bij SteamTalmark, vult aan: ‘De drinkwatersector is niet altijd even zichtbaar. We willen mensen duidelijk maken dat de drinkwaterbedrijven en laboratoria lokale werkgevers zijn, die middenin de samenleving staan en met heel belangrijke zaken bezig zijn. Niet alleen zorgen zij voor een primaire levensbehoefte, maar zij zetten zich ook in voor het behoud van steeds schaarser wordende natuur in Nederland. Als je in de drinkwatersector werkt, doe je werk dat ertoe doet. Dit zijn dingen die voor iemand die bij een waterbedrijf werkt vanzelfsprekend zijn, maar veel Nederlanders denken daar niet aan bij het drinken van een glas water of bij het doortrekken van het toilet.’ En dat mag dus veranderen, aldus Van Veenendaal.

‘Als je in de drinkwatersector werkt, doe je werk dat ertoe doet.’

Werk in het water is overigens een behoorlijke groeisector. Elk jaar publiceert het UWV bijvoorbeeld een lijst met kansrijke beroepen voor werknemers. Veel van de beroepen die worden genoemd zijn al jaren kansrijk, zoals de zorg, onderwijs, techniek en IT. Maar er zijn recent ook nieuwe kansrijke beroepen op de lijst verschenen. Op hbo- of wo-niveau is er bijvoorbeeld naast veel vraag naar advocaten en docenten in maatschappelijke vakken als maatschappijleer en aardrijkskunde, nu ook veel behoefte aan ‘werkers in het water‘, zoals hydrologen (onderzoekers naar de watercyclus) en adviseurs in waterbeheer.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Bots, boem, bam: hoe het carnaval nu ook het recruitment bereikt

‘Ai, ai, ai. die lieve Anja’, ‘Ik voel de warmte pompen’, ‘het ging van bots, boem, bam, de vonken sloegen over’: in de nieuwe kraker van CV De Ketels liggen de dubbelzinnige toespelingen er lekker dik bovenop, zoals het hoort rond carnaval. En komt het dan even goed uit dat je de afkorting cv op meerdere wijzen kunt opvatten: als curriculum vitae natuurlijk, zoals we het in recruitment meestal doen. Maar dus ook als: centrale verwarming, én als: carnavalsvereniging.

Bij het (grotendeels) Brabantse installatiebedrijf Kemkens hebben ze dat goed begrepen. Daarom maakte een grote groep medewerkers dit jaar onder de noemer ‘CV De Ketels’ hun muzikale debuut in carnavalssfeer, met Simone Aerts van de Klantenservice in de hoofdrol als ‘Anja’, en als tegenspeler Yannick Jansen, vestigingsmanager van de vestiging P. Jansen Installatietechniek in Bergen op Zoom. Zanger van dienst is Patrick van der Wijst, in het dagelijks leven servicetechnicus op de afdeling Utiliteit, maar nu tekenend voor onvergetelijke regels als: ‘M’n hart ging sneller kloppen, nondeju, de stoppen sloegen door.’

Ode aan de servicemonteur

Met het nummer ‘Werm van binnen‘. een ‘ode aan de servicemonteur‘, hoopt het bedrijf niet alleen gezelligheid uit te stralen, maar ook nieuwe medewerkers aan te trekken die zich hierdoor aangetrokken voelen. ‘Tijdens een brainstormsessie op een doodgewone donderdag ontstond het idee voor een eigen carnavalsvereniging’, valt op de bijbehorende site te lezen. ‘Gezien het feit dat wij hier wel van een feestje houden én onze Brabantse roots, leek ons dit meer dan passend. En bij dat idee bleef het niet, want bij een carnavalsvereniging hoort een eigen carnavalskraker (inclusief videoclip). Zo zijn we aan de slag gegaan.’

Natuurlijk was de naam CV DE KETELS al snel bepaald, stellen ze. ‘En dat het nummer over wermte moest gaan kon natuurlijk ook niet anders. Er moest humor in zitten, een knipoog naar de installatietechniek én de belangrijkste voorwaarde: alleen eigen collega’s kunnen aansluiten! De oproep was zo geplaatst en dat leidde tot heel wat aanmeldingen. Waarom uitsluitend eigen collega’s? Zij laten precies zien wie wij als Kemkens zijn. We houden van ‘gewoon doen’ én plezier maken! Dat past bij onze mensen en zij dus bij Kemkens én andersom.’

Lees ook

Een nieuwe werkgever als een warm bad? Bouwbedrijf Knaapen neemt het wel héél letterlijk

Als je de campagne zo voor het eerst ziet, vraag je je bijna af: waarom is nog nooit iemand eerder op dit idee gekomen? Het ‘warm bad’ dat je aantreft bij een familiebedrijf is inmiddels immers zo’n cliché dat het misschien zelfs wel een beetje té voor de hand liggend is. Maar als je het dan letterlijk in beeld brengt en de uitwerking ziet die ze vervolgens bij bouwbedrijf Knaapen uit Son van dat idee hebben gemaakt, kun je niet anders dan concluderen: knap gedaan. En dat zelfs zonder dat er ook maar een bureau aan te pas kwam.

‘In een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, geloven wij dat een persoonlijke insteek het verschil maakt.’

‘In een tijd waarin goede vakmensen schaars zijn, geloven wij dat een persoonlijke insteek het verschil maakt. Daarom pakken we onze zoektocht naar collega’s op onze eigen manier aan’, legt senior corporate communicatie adviseur Jesse Vermeer uit. Zo’n 3 jaar geleden was ze ook al betrokken bij de eerste arbeidsmarktcampagne van het ruim 370 jaar (!) oude bouwbedrijf, die ook toen al flink de aandacht trok, onder meer dankzij een medewerker die in een Dixie het Eindhovens Dagblad zat te lezen, en collega’s in badjas, op sloffen, of samen met hun huisdier of kind, om maar het familiaire gevoel te benadrukken.

Zaagsel en badeendjes

Maar 3 jaar verder is het tijd voor verdieping van het beeld. En zo ontstond langzaam het idee van het ‘warm bad’ als concept voor een nieuwe campagne. ‘We staan nog altijd open voor talent’, legt Vermeer uit. ‘Nieuwe collega’s vertelden ons dat ze meteen het gevoel hadden in een warm bad te belanden. Dat idee wilden we verder uitwerken. Dat is precies wat we willen uitstralen naar nieuwe mensen, en daarom draait onze tweede campagne helemaal om het familiaire gevoel van een warm bad.’ Compleet met… ‘warm bad-garantie’.

Het warm bad kwam op 9 plekken terecht: op de bouwplaats, op kantoor, en zelfs 10 verdiepingen hoog op een steiger.

Dus ging ze op pad, samen met fotografen van Schellekens & Cleijsen, de Bouwmevrouwen Britt en Lynn, en vormgever Kapitein Koen. En met een echt ligbad dat in totaal op 9 verschillende plekken terecht kwam: op de bouwplaats, tussen de bureaus op kantoor, en zelfs 10 verdiepingen hoog op een steiger. ‘Telkens vulden we het bad op een andere manier; met zaagsel, badschuim en badeendjes, of met verf’, legt Vermeer uit. ‘En op alle foto’s staan eigen collega’s van elke afdeling centraal – allemaal in dat bewuste bad. Iedereen droeg zijn steentje bij. Zelfs het vullen van het bad met verf werd een project op zich. En nee, we hebben geen liters verf verspild, het bad was net onder de rand afgedekt met een plank – met hulp van een bouwkundig engineer en timmerman.’

In bad met de bouwmevrouwen

Volgens Vermeer laat de campagne goed zien wat Knaapen voor (familie)bedrijf is. ‘Samenwerken zit in ons DNA. We doen het samen, met veel plezier en met trots. En dat gevoel willen we ook graag meegeven aan nieuwe mensen die bij ons komen werken.’ Om het verhaal nog wat persoonlijker te maken, stuurde ze ook de zogenoemde ‘BouwmevrouwenBritt en Lynn met het bad op pad. ‘Zij vroegen de Knaapen-collega’s: wat betekent het warm bad-gevoel voor jou? De reacties waren eerlijk, grappig en soms zelfs ontroerend’, aldus Vermeer.

Vanaf vorige week is de campagne van het oudste familiebedrijf van Brabant – ‘een ode aan onze medewerkers waar we zo trots op zijn’ – terug te zien op alle Knaapen-werkbussen, bouwdoeken, billboards, social media – en natuurlijk op de website van het bedrijf dat groot is geworden in het renoveren, onderhouden en verduurzamen woningen, en dat nu exclusief werkt voor 11 woningcorporaties. Hier alle overige beelden van het ‘warm bad’:

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Nieuwe collega’s bij bouwbedrijf Knaapen vertelden vaak dat ze meteen het gevoel hadden 'in een warm bad' te belanden. Dat idee is zo het uitgangspunt van een nieuwe, hilarische campagne geworden. Hoe kwam die zo tot stand?

Floddertje-vibes, anyone?

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom OCW voor de grote campagne voor het onderwijs een gedragswetenschapper inschakelde

Werken met de Toekomst. Dat is het mooi doordachte motto van de grote campagne die recent is gestart om Nederlanders enthousiast te maken voor een carrière in het onderwijs. De grootste campagne voor het onderwijs óóit, aldus het ministerie van OCW. ‘Het is zó belangrijk dat dit verhaal wordt verteld’, zei staatssecretaris Mariëlle Paul bij de lancering ervan, op basisschool Cascade in Voorburg. ‘Ik hoop dat meer mensen gaan kiezen voor dit prachtige vak. Goed onderwijs valt of staat met goed opgeleide mensen voor de klas en in de school. Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.’

‘Elke leerling en elke student verdient een goede leraar.’

Wie werkt in het onderwijs, werkt áán de toekomst van Nederland door te werken mét de toekomst van Nederland, dat is kort gezegd de boodschap van de campagne. De campagne heeft zowel zij-instromers als afstudeerders voor het onderwijs als kerndoelgroep, en is gemaakt door het ministerie van OCW in samenwerking met de onderwijsorganisaties en de onderwijsregio’s. Bureau Monks tekende voor de productie ervan.

De toekomst aan het woord

De eerste fase van campagne richt zich vooral op zij-instromers, later dit jaar komt de focus op studiekiezers. Om hen direct te benaderen, krijgt ‘de toekomst’ – de jeugd dus – in deze campagne zelf het woord. In de online film en de radiocommercial vertellen leerlingen (de toekomst) van verschillende leeftijden en onderwijsniveaus wat werken in het onderwijs zo bijzonder maakt. Ook is er nu al een site actief die Q&A’s combineert met verhalen van leraren en zijn er digitale abri’s. ‘Maar er gaat nog veel meer moois komen’, belooft executive creative director Robert van der Lans

‘Steeds meer mensen geven aan geen winst, maar waarde te willen najagen.’

Wicher Meinema, gedragswetenschapper bij Monks: ‘De campagne speelt direct in op de intrinsieke motivatie van de doelgroep, namelijk zingeving. Steeds meer mensen geven immers aan geen winst, maar waarde te willen najagen. En dan zit je helemaal goed in het onderwijs! De plek waar je van waarde kan zijn op de ontwikkeling van jongeren. En dat voor een veel beter salaris dan de meeste mensen denken.’

Met een goed gevoel naar huis

Daarnaast wil de campagne ook de ontwikkelmogelijkheden onderstrepen die het onderwijs biedt. Niet alleen aan ‘de toekomst’ dus, maar ook aan iedereen die in de sector actief is. ‘In het onderwijs zijn namelijk tal van carrièremogelijkheden – van basis- en voortgezet onderwijs tot speciaal onderwijs en mbo. Elke baan biedt ruimte voor persoonlijke en professionele groei en keuze in onderwijsvisies’, aldus staatssecretaris Paul. ‘Het is werken aan de ontwikkeling van leerlingen én die van jezelf. En werken in het onderwijs is ervoor zorgen dat kinderen met plezier naar school gaan en jij met een goed gevoel thuiskomt.’

https://www.werkeninhetonderwijs.nl/carriereswitch/?targetAudience=carriereswitch onderwijs campagne

Er bestaan veel misverstanden over werken in het onderwijs, met name bij potentiële zij-instromers, merkte Monks bij onderzoek dat ze onder de doelgroep uitvoerde. ‘Zo blijken de ontwikkelmogelijkheden veel groter te zijn dan ze verwachten en hetzelfde geldt voor het salaris, waar de doelgroep positief verrast over is. Dat willen we, met deze campagne, nu ook kenbaar maken aan de gehele doelgroep’, vertelt communicatiedirecteur Henriëtte Gathier.

6.200 euro? Was het maar waar!

Volgens de makers van de campagne is het de bedoeling een ‘positief en realistisch’ beeld van het werken in het onderwijs te schetsen. Daarin lijken ze zich echter een beetje vergaloppeerd te hebben. Al vrij snel doken berichten op dat de geboden salarisindicatie wel erg rooskleurig was weergegeven. ‘6.200 euro? Was het maar waar’, schreef bijvoorbeeld een docent in Trouw. ‘Niemand verdient dit salaris. Ja, na 25 jaar onderwijservaring én in de hoogste salarisschaal. Maar dat zijn leidinggevende functies, géén lesgevende functies.’

Voor de meeste leraren bedraagt het maximumsalaris 5277 euro. Dat is exclusief 8% vakantiegeld, vaste eindejaarsuitkering van 8,33% en 1.640 euro aan zogenoemde ‘oktobertoelage’, voor docenten die aan het einde van hun salarisschaal zitten. Maar ‘misleidend‘ of niet, toch weten zij-instromers het onderwijs steeds beter te vinden. Waar in 2017 nog maar 500 zij-instromers in het onderwijs terecht kwamen, was dat vorig jaar al gestegen tot 2.300. Maar genoeg is het zeker nog niet. Alleen al in het basisonderwijs (waar meer dan de helft in deeltijd werkt) is er momenteel een tekort van zo’n 7.700 voltijdsbanen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Waarom ABN Amro groei centraal stelt in zijn nieuwe arbeidsmarktcampagne

Eigenlijk zou de nieuwe arbeidsmarktcampagne van ABN Amro al afgelopen zomer live gaan. Maar ‘groei verloopt nooit in een rechte lijn’, zoals Head of Employer Branding Maaike Scholtens het deze week beeldend uitlegde aan het platform banken.nl. Twee weken voor de aanvankelijke lancering werd de campagne ineens uitgesteld. ‘Een enorme domper’, aldus een openhartige Scholtens. ‘Ik heb mij deze zomer echt afgevraagd of het allemaal wel goed zou komen.’

Ik heb mij deze zomer echt afgevraagd of het allemaal wel goed zou komen.’

Maar nu is het 2025 en is de campagne tóch live gegaan. Tot Scholtens’ eigen genoegen. En het tekent voor haar ook meteen de kern van de boodschap die ABN Amro ermee wil vertellen: dat er bij de bank ruimte is voor ontwikkeling, maar dus ook voor fouten maken. ‘Groei gaat altijd gepaard met ongemak’, zegt ze erover. ‘De stomme fouten die je maakt, met knikkende knietjes presenteren of gestrest tegen een deadline aan werken, op het moment zelf geniet je er niet van. Maar achteraf zijn dit vaak de meest waardevolle momenten. Dat is omdat je soms uit je comfortzone moet durven stappen om te kunnen groeien. Zonder wrijving, geen glans. Groei is een proces van vallen en opstaan.’

Kabbelen en pieken

Beginnen met groeien dus. Of, in het Engels: begin to grow. De campagne benadrukt volgens Scholtens ‘realistische groei met al zijn pieken en dalen’. Of, zoals op de bijbehorende site vol werknemersverhalen zelf te lezen valt: ‘Groeien in je werk is vreugde en frustratie. Kabbelen en pieken. Tuimelen en vliegen. Maar wat groeien in elk geval niet is, is een rechte lijn omhoog.’

‘Groeien in je werk is vreugde en frustratie. Tuimelen en vliegen.’

En daar krijg je bij ABN Amro alle ruimte voor, zo wil de campagne uitstralen. Dat de bank ontwikkeling als speerpunt heeft gekozen, is voor Scholtens bepaald geen verrassing. ‘Ik werk nu ruim 6 jaar voor ABN Amro en heb mezelf in die periode op alle mogelijke manieren ontwikkeld. In mijn werk, maar ook persoonlijk. Ik zit nu goed op mijn plek, heb overzicht, weet welke kant ik op wil met mijn team en kan terugkijken op een mooie fase van professionele groei – die natuurlijk continu zal doorgaan.’

4 pijlers van het EVP

Dat de bank de persoonlijke en professionele groei van medewerkers stimuleert, blijkt niet alleen uit Scholtens’ eigen ervaring. ‘Zowel in- als extern onderzoek laat zien dat ABN Amro zich als werkgever in het bijzonder positief onderscheidt op het gebied van hybride werken, een prettige en inclusieve werksfeer, goede arbeidsvoorwaarden én groei’, legt ze uit.

‘Een groeicurve is als de stuiterende koffiebeker die je ziet in onze commercial.’

Deze 4 pijlers vormen de kern van de Employer Value Proposition (EVP) van de bank. Van deze pijlers is ‘groei’ uitgekozen om in de huidige employer branding-campagne te worden uitgelicht. Scholtens: ‘De boodschap Begin met groeien is een perfecte aanvulling op de merkcampagne die ABN Amro in maart vorig jaar lanceerde. Deze campagne heeft begin als merkgedachte; met begin met groeien bouwen we daar perfect op voort en brengen we zo het DNA van onze organisatie nog beter naar buiten.’

Een vallende koffiekop

Scholtens erkent dat ABN Amro natuurlijk niet de enige werkgever in Nederland is die zich focust op ontwikkeling. ‘Veel organisaties bieden ofwel cursussen, opleidingsbudget, of de mogelijkheid aan om je werkuren in te zetten voor maatschappelijke doelen.’ Toch onderscheidt de bank zich volgens haar wel degelijk op dit vlak. ‘Mooi voorbeeld: het interne netwerk van gecertificeerde coaches’, legt ze uit. ‘Coaches die je kunnen helpen met praktische werkzaken en loopbaanvraagstukken, maar ook met persoonlijke gedragspatronen waar je soms last van hebt. Het is voor iedereen binnen de organisatie beschikbaar én gratis.’

Maaike Scholtens

‘Groei gaat verticaal en horizontaal, met vallen en opstaan.’

En hoe die groei er precies uitziet, bepaal je volgens Scholtens uiteindelijk zelf. ‘Of je nou een hogere functie ambieert, of juist nog specialistischer wil worden’, zegt ze in het interview. ‘Het gaat erom dat je simpelweg begint. Groei gaat verticaal en horizontaal, met vallen en opstaan. Juist als je jezelf tegenkomt, het ongemakkelijk wordt en schuurt, groei je als persoon. Het is als een groeicurve in de vorm van de stuiterende koffiebeker die je ziet in onze commercial – precies dat willen we benadrukken met deze campagne.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Zo maken de audiciens lawaai om het tekort in hun branche aan te pakken

Het is aan het begin van het jaar vaak wat rustiger op het gebied van nieuwe arbeidsmarktcampagnes. Dat geeft mooi de gelegenheid om even terug te kijken welke grote recente campagnes we hier tot op heden gemist hebben. Zoals de campagne om nieuwe audiciens te werven, een campagne die officieel al eind september van start ging, maar op een of andere manier bij ons toch nog niet eerder echt binnengekomen was.

In 2030 dreigen ruim 150.000 mensen met gehoorverlies niet de hoorzorg te krijgen die ze nodig hebben.

Misschien komt het omdat wij geen doelgroep zijn. Want onopvallend kun je de campagne toch niet noemen. Er wordt letterlijk genoeg lawaai mee gemaakt omtrent een vak dat al langer kampt met nijpende tekorten, en dat – met maar liefst 2,6 miljoen Nederlanders met gehoorproblemen – alleen maar aan belang wint. Als er geen actie wordt ondernomen, dreigen in 2030 meer dan 150.000 mensen met gehoorverlies niet de hoorzorg te krijgen die ze nodig hebben. Vandaar de ‘schreeuw om aandacht’, zoals de branche het zelf noemt.

arbeidsmarktcampagne Maak Geluid wordt audicien tekort

Gehoor geven

In Nederland schijnen zo’n 2,6 miljoen mensen te leven met gehoorproblemen. Maar audiciens om hen te helpen zijn schaars. Vandaar de branchebrede campagne, die tot stand kwam met behulp van een groot aantal vertegenwoordigers uit de branche van audiciens, hoorzorgvereniging GAIN en de audiciensopleidingen. De campagne werd vormgegeven door het Tilburgse reclamebureau Scheepens. ‘We ontwikkelden het concept, de mediastrategie, de campagne, de fotografie en de website inclusief toolkit voor alle partners in de branche. We zijn erg trots op het resultaat, de samenwerking én hoe alle partners direct gehoor geven aan de oproep door de campagne massaal uit te dragen online.’

De brancheorganisaties willen samen ervoor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens.

De campagne is natuurlijk niet alleen bedoeld om op een eigentijdse en opvallende wijze mensen op te roepen audicien te worden. De initiatiefnemers van de campagne willen er ook aan iedereen in Nederland mee vragen het probleem serieus te nemen. Vandaar dat ze er ook de handen voor ineen geslagen hebben, iets wat tot die tijd nooit eerder in de branche gebeurd was. De brancheorganisaties willen er zo samen voor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens. Daarmee streven ze het doel na om de hoorzorg ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar te houden.

Geen stoffig figuur in witte jas

Veel mensen hebben nogal een ouderwets beeld van audiciens, aldus GAIN-directeur Kees van der Sluijs. ‘De moderne audicien is echter allesbehalve een stoffig figuur in een witte jas, omringd door medische instrumenten. Het is een dynamisch, innovatief en toekomstgericht beroep, met een mooie balans tussen zorg, techniek en commercie. Audiciens maken écht het verschil in het leven van klanten en hun naasten, door hen weer te kunnen laten deelnemen aan het sociale en professionele leven.’

arbeidsmarkt campagne maak geluid wordt audicien tekort aan audiciens

‘Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten.’

Binnen 10 jaar bereikt ongeveer een kwart van alle huidige audiciens de pensioengerechtigde leeftijd, voegt NVAB-voorzitter Carmen de Jonge toe. ‘Om hoorzorg toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we samen werken aan de instroom en het aantrekkelijker maken van het vak. Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten. Het is immers een echt mooi beroep waarmee we mensen in staat stellen weer volwaardig deel te nemen aan werk en samenleving.’

De campagne is niet alleen online zichtbaar, maar ook in winkelstraten, bij aangesloten audiciens, en op scholen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Calco met ‘een andere kijk op talent’ ook niet-IT’ers wil aanspreken

Outsiders die van nature out-of-the-box denken, die verfrissende perspectieven inbrengen en innovatieve oplossingen verzinnen in een sector die continu in beweging is. Dat is kort gezegd de doelgroep van de nieuwste campagne van Calco, specialist in het opleiden en detacheren van IT-talent. En om voor die doelgroep in aanmerking te komen, hoef je zelfs geeneens IT’er te zijn, zo wil de campagne duidelijk maken. Sterker nog: de onderliggende filosofie is dat je geen IT’er hoeft te zijn om de beste IT’er te kunnen worden.

De merkstrategie en campagne, ontwikkeld in samenwerking met SteamTalmark, spelen in op een urgent maatschappelijk vraagstuk: het structurele tekort aan IT-talent. Volgens recente cijfers van NLdigital waren er alleen al in 2024 meer dan 80.000 openstaande IT-vacatures in Nederland, terwijl uit onderzoek van HR-tech dienstverlener HeadFirst Group en arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group blijkt dat het ambitieuze doel van 1.000.000 IT’ers in 2030 bij lange na niet gehaald wordt. Dit tekort heeft directe gevolgen voor innovatie, digitalisering en de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven.

Anders kijken

Juist door op een andere manier naar talent te kijken, wil Calco de markt verbreden en mogelijkheden creëren voor zowel potentiële kandidaten als de B2B-markt. Met meer dan 20 jaar ervaring en meer dan 4.000 geplaatste trainees heeft het bedrijf de afgelopen jaren laten zien dat outsiders – mensen die niet uit de IT komen – vaak de beste vernieuwers zijn. Deze talenten krijgen een 2-jarige opleiding in het traineeship van Calco, dat niet alleen kennis toevoegt, maar ook belang hecht aan de ontwikkeling van soft skills en trainees in die tijd ook een persoonlijke coach biedt.

Afgelopen maandag is de campagne van start gegaan, onder meer met de campagnevideo, de vernieuwde website en de nieuwe pay-off ‘Calco. Een andere kijk op talent.’ De campagne is te zien via onlinekanalen, social media, podcasts, Digital Out of Home en samenwerking met diverse influencers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.