Unieke storytelling video met 7-jarige Lise over haar droombaan (inzending Witte Kruis)

Acute-zorgorganisatie Witte Kruis zet een unieke storytelling video in voor werving en arbeidsmarktcommunicatie, waarin de 7-jarige Lise de hoofdrol speelt. De video wordt gebruikt om nieuwe collega’s enthousiast te maken voor werken in de acute zorg (bij Witte Kruis), maar vooral om verpleegkundigen te werven gezien de tekorten in de zorg.

De wervingsvideo wil met een kort verhaal de waarden van de organisatie vertalen naar een boeiende boodschap.

De wervingsvideo van Witte Kruis heeft als doel om met een kort verhaal de waarden van de organisatie te vertalen naar een boeiende boodschap die blijft hangen en wordt gedeeld met anderen. Dat was al snel terug te zien in het aantal social shares en likes via de social media kanalen van Witte Kruis. Maar ook de reacties van collega’s waren lovend. Daarmee is de video ook een mooie bijdrage aan ons subdoel: zorgen dat collega’s er trots op zijn dat zij werken voor Witte Kruis en dat weer actief uitdragen door de video actief te delen.

In de video figureren echte collega’s van Witte Kruis en hun kinderen. Met een knipoog wordt een geromantiseerd beeld neergezet van een 7-jarig meisje (Lise) dat droomt van een baan in de acute zorg. Door de menselijke kant van de organisatie te belichten en een verhaal te vertellen dat resoneert, sluit Witte Kruis nog beter aan bij de belevingswereld van zowel huidige als toekomstige collega’s.

De zorg- en welzijnssector in Nederland staat voor aanzienlijke uitdagingen als het gaat om het vervullen van openstaande vacatures. Het is van cruciaal belang dat er steeds vernieuwende strategieën ontwikkeld blijven worden om deze vacatures in te vullen en de kwaliteit van de zorg te waarborgen. 52% van de vacatures in de zorg en welzijn is moeilijk vervulbaar en die vraag blijft naar verwachting hoog. Vooral aan gespecialiseerde verpleegkundigen is veel behoefte. Acute-zorgorganisatie Witte Kruis heeft dan ook diverse vacatures openstaan voor ambulanceverpleegkundige in verschillende regio’s.

Wat was de impact van de case?

We zijn pas twee weken onderweg na het delen van onze storytelling-video, maar de video zorgt nu al voor veel zichtbaarheid en enthousiasme bij de doelgroep. We gebruiken de video online bij onze vacatures op onze werkenbij-site kombijdeambulance.nl om te laten zien wat werken bij Witte Kruis inhoudt in plaats van het standaardverhaal over Witte Kruis, terugkerend als promotiecontent op social media. En natuurlijk op beurzen en seminars waar we staan.

Een greep uit de resultaten:

  • Na een week is de video al bijna 53.000 keer bekeken.
  • De post op Facebook werd meer dan 400 keer geliked en 75 keer gedeeld.

Een aantal reacties op social media:

  • “Briljant filmpje!”
  • “Kijk dit is nou eens reclame, netjes gedaan.”

Reacties van enthousiaste collega’s die de video deelden in hun eigen netwerk om Witte Kruis als werkgever te promoten:

  • “De mooiste baan van de wereld! Bij een goede werkgever.”
  • “Ook geweldig om voor te werken: Witte Kruis Evenementenzorg!!!”
  • “Prachtige video, mooi gemaakt! En laat ook zien hoe waardevol ons beroep is.”

Een reactie van een enthousiaste kijker die de video deelt en duidelijk enthousiast is over werken bij Witte Kruis:

  • “Pick me!”

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Er zijn zóveel wervingsvideo’s en corporate video’s die niemand bijblijven. Waar je je door een minutenlange video moet ‘worstelen’ vol feiten en cijfers over de organisatie. Wat ons betreft zijn er straks bijna alleen nog maar storytelling video’s voor werving die de doelgroep daadwerkelijk bij blijven. Storytelling video’s bieden een dynamische en emotioneel aansprekende manier om een boodschap over te brengen. Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie verpakt in verhalen tot 22 keer beter onthouden dan feiten alleen.

Uit onderzoek blijkt dat mensen informatie verpakt in verhalen tot 22 keer beter onthouden dan feiten alleen.

Storytelling kan ook de betrokkenheid van medewerkers verhogen. Medewerkers die zich emotioneel verbonden voelen met hun werkgever zijn tot 27% meer betrokken. Dit leidt tot een hogere productiviteit en een lager verloop. Ook dit is daadwerkelijk terug te zien in de enthousiaste reacties van onze collega’s en het aantal likes en shares van onze storytelling video op social media na het delen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Afvaardiging van ons management
  • Marketing en communicatie team
  • Meerdere collega’s (en kids!) die figureren in de video

Extern:

  • Extern mediabureau dat ons geholpen heeft met de productie van de video
  • Marcel de Groot (zoon van Boudewijn de Groot) die de voice-over insprak

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Arbeidsmarktcampagne met heel Nederland als doelgroep (inzending De Rijksoverheid)

Wist je dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders niet op de hoogte is dat werken bij de Rijksoverheid een mogelijkheid was? Dit zagen we als een gemiste kans, maar ook als een kans voor verandering. Tijd om de positieve aspecten van ons werk te laten zien en Nederland kennis te laten maken met ons als werkgever. Door de kandidaat in de arbeidsmarkt centraal te zetten en antwoord te geven op zijn persoonlijke uitdagingen, ambities en behoeften in werken en leven.

Wist je dat bijna de helft (47%) van de Nederlanders niet op de hoogte is dat werken bij de Rijksoverheid een mogelijkheid is?

Hoe zag dat er in de praktijk uit? We vernieuwden onze werkgeversmerkstrategie, oftewel onze positionering en arbeidsmarktcommunicatiehuisstijl. Het resultaat was een flexibel en aantrekkelijk werkgeversmerk dat opviel in een competitieve arbeidsmarkt en tegelijkertijd de unieke identiteit van elk rijksonderdeel benadrukte. Vervolgens riepen we alle rijksonderdelen op om de nieuwe arbeidsmarktcommunicatie-huisstijl toe te passen. Waarmee ze hun eigen werving in de rijksbrede stijl kracht konden bij zetten.

Vergroten merkbekendheid

Naast de positionering en huisstijl gingen we in 2022 live met de rijksbrede arbeidsmarktcommunicatiecampagne ‘Ons land in jouw handen’ waarin zingeving, impact en eindeloze mogelijkheden van werken bij de Rijksoverheid centraal stonden. Doel van de campagne was om de Rijksoverheid bekender en aantrekkelijker te maken als werkgever onder alle potentiële kandidaten. De campagne werd crossmediaal uitgerold, via TV, Digital Out Of Home, Social media, Online video, Online broadcasters, en via Online Display advertising.

In 2023 herhaalden we de campagne met een verdieping naar arbeidsvoorwaarden. Met succes.

Bovendien werd er veel content gecreëerd op de eigen kanalen (onder andere website, events, social media). Voor de campagne is ook een toolbox ontwikkeld met middelen templates en zijn implementatie workshops gegeven om zo rijksonderdelen te faciliteren om aan te haken en mee te liften op de campagne. In 2023 herhaalden we de campagne met een verdieping naar arbeidsvoorwaarden. Met succes.

Wat was de impact van de case?

De verdiepende herhaalcampagne in 2023 heeft een sterk positief effect op de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever en de overweging om voor de Rijksoverheid te werken gehad en werd gezien door ongeveer 1 op de 5 Nederlanders. De bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever werd vergroot, met een stijging in de bekendheid van 34% naar 53%. Bovendien steeg de merkoverweging significant, van 27% naar 52%, wat bijna een verdubbeling betekent. De campagne kreeg een hoge beoordeling van 8,1. Dit wijst op een sterke positieve waardering van de doelgroep.

Volgens de campagne-effectmeting (exposed vs non-exposed) steeg de:

  • Top-of-mind bekendheid van 4% naar 9%
  • Spontane bekendheid van van 2% naar 3%
  • Geholpen bekendheid van 34% naar 53%

Het succes werd verder onderstreept door extra bezoeken aan de website Werken voor Nederland, waarbij 430.000 extra bezoeken werden geregistreerd, evenals 9.000 gedeelde vacatures via Whatsapp en 5.752 extra sollicitaties gedurende de campagneperiode van september 2023 tot december 2023.

Bovendien werden de volgende imagostatements meer passend gevonden bij de Rijksoverheid na het zien van de campagne:

  • De Rijksoverheid is een waardevolle stap in je carrière (van 55% naar 78%)
  • De Rijksoverheid is een diverse en inclusieve werkomgeving (59% naar 71%)
  • De Rijksoverheid is zichtbaarheid van je werk voor Nederland (55% naar 72%)
  • De Rijksoverheid biedt oneindige mogelijkheden (53% naar 68%)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In de afgelopen drie jaar ontwikkelden we met een grote groep professionals binnen en buiten de Rijksoverheid een aanpak voor het versterken van het werkgeversmerk, strategie, positionering en huisstijl. Dit alles combineerden we met een effectieve arbeidsmarktcommunicatiecampagne. Onze aanpak verdient het om te winnen vanwege de goede resultaten die we behaalden en de impact die we maakten. Niet voor niks werden we beoordeeld met een 8,1.

We ontvingen positieve feedback van de mensen die in aanraking kwamen met de campagne.

We overtroffen onze verwachtingen. Daar zijn we trots op, vooral dat we het voor elkaar kregen binnen een complexe omgeving, met politieke en bestuurlijke uitdagingen en verschillende stakeholders. Onze creatieve strategieën leidden tot een aanzienlijke toename van de merkbekendheid, verdubbeling van de overweging om bij de Rijksoverheid te komen werken, en toename in sollicitaties. Bovendien ontvingen we positieve feedback van de mensen die in aanraking kwamen met de campagne en van de diverse rijksonderdelen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

1. Deelnemers aan het merkimago-onderzoek en het doelgroeponderzoek, zowel personen werkzaam als niet werkzaam bij de Rijksoverheid, evenals degenen die de huisstijl en het campagneconcept hebben getest.
2. Publicis Groupe als strategisch en creatieve partner.
3. Communicatieprofessionals van verschillende rijksorganisaties, die een essentiële rol speelden bij het ontwikkelen van de werkgeversmerkstrategie en het betrekken van belanghebbenden bij de besluitvorming.
4. Collega’s die model hebben gestaan en/of hebben meegewerkt aan contentcreatie
5. De specialisten van O&P Rijk die de regierol op zich namen.

De kracht en het succes zitten hem in de samenwerking met de verschillende rijksonderdelen. Zo dacht een klankbordgroep van begin tot eind mee. Mede dankzij vele rijksonderdelen die de arbeidsmarktcommunicatie-huisstijl toepasten en de campagneonderdelen eigen maakten groeide de bekendheid van de Rijksoverheid als werkgever.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Lees ook

 

Groeien door Groen Experience (inzending Sector Groen – Colland Arbeidsmarkt)

De komende tien jaar zijn er minstens 40.000 hoveniers en groenverzorgers nodig om de vergroening in Nederland te kunnen faciliteren. Door de groeiende vraag en dalende instroom naar het MBO Groen, is het van groot belang om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor de groensector en zo de instroom te vergroten. In oktober 2023 is de Groeien door Groen-Experience gelanceerd, een interactieve game voor vmbo-studenten om het groenvak te ontdekken. Om de studenten aan te spreken, neemt bekend acteur en presentator Niek Roozen hen mee door de experience.

Met de Groeien door Groen-Experience kunnen vmbo-studenten laagdrempelig kennismaken met de groensector.

Het doel van de Groeien door Groen-Experience is om vmbo-studenten op laagdrempelige wijze kennis te laten maken met de groensector en hen te laten zien welke mogelijkheden er zijn binnen het vakgebied. In de online experience maken de studenten kennis met groenprofessionals en hun specialisaties (de hovenier, boomverzorger, dak- en gevelbegroener en interieurbeplanter), terwijl ze door Niek Roozen (acteur, presentator) door de game worden begeleid.

Kosteloos

Om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs te stimuleren kunnen scholen de experience kosteloos online aanvragen. Op de schoollocatie zal een ervaren groen professional de gehele experience (1 lesuur) verzorgen. Zij delen hun kennis en ervaringen en laten de leerlingen in praktijk kennis maken met gereedschappen om het vak in actie te belichten.

Op de schoollocatie verzorgt een ervaren groen professional de gehele experience.

De campagne is on- en offline uitgerold. Groenprofessionals zijn getraind om voor de klas te staan en ontvingen een fysieke toolkit. Docenten zijn aangesproken door middel van artikelen, advertenties en direct mailing. Jongeren zijn via social geactiveerd om de game op hun smartphone te spelen. De groensector verandert, en speelt een steeds belangrijkere rol in het vergroenen van de stedelijke omgeving. De hovenier van de toekomst zet zich in om de leefbaarheid te verbeteren door innovatieve groene ontwikkelingen in te zetten en stedelijke omgevingen te vergroenen.

Wat was de impact van de case?

Ruim 50 groenprofessionals (ambassadeurs) zijn getraind en ruim 32 scholen maken inmiddels actief gebruik van de Groeien door Groen-Experience. Daarnaast zijn er fysieke middelen ontwikkeld voor open dagen en events. Er zijn onder meer 75 trainingspakketten, 2.000 posters, 6.000 flyers, 50 banners, 120 caps verspreid. Enkele reacties:

  • Gerben den Boer – Bedrijfsleider Boogaart Almere: ‘Deze game helpt zeker om jongeren te motiveren en te activeren. Het biedt mooie aanknopingspunten om in gesprek te gaan over de verschillende beroepen in de groen sector. Leerlingen hebben vaak geen idee wat er allemaal mogelijk is.’
  • Marie Tromp – Docent Groen Aeres, VMBO Almere: ‘De game zit goed in elkaar. Niek Roozen is een mooie binnenkomer, de leerlingen herkennen hem meteen. De groenprofessional die vervolgens heel beeldend en enthousiast vertelt over zijn vak spreekt ook aan.’

Via de social media campagne, zijn 106.000 hoveniers bereikt via Instagram, 117.000 docenten bereikt via LinkedIn en 250.000 studenten bereikt via TikTok. Offline zijn er ruim 3.000 onderwijsbegeleiders bereikt, via fysieke mailing (1.350 decanen), direct mailing (1.200 decanen), advertenties en een branded content-artikel in BIOND magazine voor onderwijsbegeleiders (oplage 3.000). Ruim 1.000 hoveniers zijn bereikt via artikelen en advertenties in het Koninklijke VHG magazine.

  • Albert Jan van Olst – Recruiter Vebego Groen: ‘Mijn collega heeft voor het eerst de experience gegeven en hij vond het fantastisch. (En hij kreeg een staande ovatie)’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is maatschappelijk relevant en verbindt het onderwijs op een unieke manier aan het bedrijfsleven. Zo ontstaat er een win-winsituatie voor beide. De groenprofessionals komen op deze wijze in contact met het onderwijs en hun potentiële hoveniers van de toekomst. En de docenten/leerlingen komen in contact met groenprofessionals waar leerlingen stage kunnen lopen om vervolgens in te stromen in het werkveld. Daarnaast sluit het interactieve middel, gamification, goed aan bij de beoogde doelgroep (vmbo-leerlingen), onder meer ook door het aansprekende boegbeeld, influencer Niek Roozen.

Credits case

De experience maakt onderdeel uit van de Groeien door Groen-campagne, een initiatief van sociale partners (FNV Agrarisch Groen, CNV Vakmensen) en Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners (VHG) en wordt mogelijk gemaakt door het fonds Colland Arbeidsmarkt, het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor de sector Agrarisch en Groen. De campagne en bijbehorende middelen zijn ontwikkeld door contentstrategiebureau NetwerkZes.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

De energietransitie is onmogelijk (inzending Alliander)

Als grootste netwerkbedrijf van Nederland is Alliander verantwoordelijk voor het volbrengen van de energietransitie. Het energienet moet overal verzwaard en uitgebreid worden, om de veranderingen aan te kunnen. Waar Alliander als netbeheerder gewend was om onzichtbaar en ongestoord haar werk te kunnen doen, moet het nu boven zichzelf uitstijgen om het schier onmogelijke te doen. Want Alliander heeft heel veel extra collega’s nodig om de energietransitie uit te voeren.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen.

Als werkgever is Alliander ofwel totaal onbekend ofwel niet overwogen omdat het te technisch is en die branche niet interessant gevonden wordt. Daarom willen we Alliander positioneren als maatschappelijk relevante en aantrekkelijke werkgever. Dit draagt bij aan het uiteindelijke bedrijfsdoel: de energietransitie volbrengen.

Er heerst een negatief sentiment rond de energietransitie. Als we de media mogen geloven is de uitdaging te groot en te moeilijk voor Nederland. Wij besloten een eigen draai te geven aan wat iedereen eigenlijk denkt: ‘de energietransitie is onmogelijk… zonder jou’. Zo laten we aan werkend Nederland zien dat het wél kan, als jij bij Alliander komt werken. Dit maakt van Alliander de relevante werkgever voor iedereen die de energietransitie wil zien slagen.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn.

Bewijslast voor ons statement kwam van bestaande medewerkers, die vertelden wat er ‘zonder mij’ niet gelukt zou zijn. Naast verdieping zorgde dat er ook voor dat we de medewerkers die elke dag al werken aan de energietransitie in het zonnetje werden gezet. We lanceerden de campagne met een paginagroot manifest in de landelijke pers. Daarnaast kozen we voor impactvolle media met semi-landelijk bereik: OOH, (online) radio, snelwegmasten, social video en online ads. De verdiepende laag met onze medewerkers rolden we uit op social media, waarmee we geïnteresseerden naar ons vacatureplatform brachten. Retargeting droeg eraan bij om dat bezoek te converteren naar sollicitaties.

Wat was de impact van de case?

Uit het in 2023 door Sparkey uitgevoerde werkgeversonderzoek bleek dat Alliander een lage naamsbekendheid had. Slechts 7% was bekend met het werkgeversmerk. En die groep zag Alliander als een zeer technische werkgever, terwijl zij juist op zoek waren naar een maatschappelijk relevante en mensgerichte werkgever.

Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid.

De campagne heeft zowel intern als extern veel teweeggebracht. Binnen Alliander zorgde de campagne voor trots en verbondenheid, met collega’s die het statement omarmen en actief bijdragen met nieuwe ideeën Van nieuwe stickers voor werkbussen, complimentkaarten tot eigen uitingen op social. Maar het allerbelangrijkste resultaat is dat de populariteit en naamsbekendheid van Alliander als werkgever enorm is gegroeid.

Sollicitanten voelen zich aangesproken door de boodschap, wat de cijfers duidelijk weerspiegelen. Zo nam het aantal bezoekers vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder toe met 115%, het aantal sollicitanten zelfs met 71%. Uit een tussentijdse campagne-effectmeting van Markteffect blijkt ook dat:

  • Mensen een positiever gevoel bij Alliander als werkgever hebben.
  • Na het zien van de campagne wordt Alliander niet alleen als technisch sterk beschouwd, maar ook als betrokken, mensgericht, toekomstgericht, maatschappelijk relevant en innovatief.
  • De campagne voor meer dan gemiddelde nieuwsgierigheid zorgt bij generatie Z (53%) en generatie Y (41%) en mensen die al binnen de sector of technische vakgebieden werkzaam zijn (48%).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Alliander neemt een voortrekkersrol in de energietransitie, met als cruciale factor: het aantrekken van de juiste mensen. Alleen, wanneer niemand je kent en je daarom niet overweegt, sta je met 1-0 achter. Het vraagt om een campagne met lef, waarin je op een slimme en effectieve manier onder de aandacht komt bij precies dat talent dat je nodig hebt om deze voortrekkersrol te kunnen vervullen.

Met een gedegen onderzoek naar dit communicatieprobleem, ontwikkelden we een consistente campagne. Met aandacht op hoofdthema’s tot verdieping verder in de funnel. Met een communicatieboodschap die opvalt, aanspreekt en verdieping biedt. Waar we niet alleen aandacht hebben voor nieuw talent, maar ook voor het talent dat al bij Alliander werkt en wiens betrokkenheid net zo cruciaal is in het werken aan de energietransitie.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Alliander: Lisa-Marie van den Brink, Product Owner Arbeidsmarktcommunicatie en Roos Lavrijsen, Projectmanager Werkgeverscampagne
Bureau: Kaliber
Media: STROOM, MrWork
Productie: StudioStudio, Postoffice, Positive

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

#VriendenTeam zorgt voor een groei van 83% in (duo)sollicitaties! (inzending A.S. Watson Benelux / Kruidvat)

Met honderden winkels verspreid over heel Nederland is Kruidvat voortdurend op zoek naar nieuwe collega’s. De grootste doelgroep? Bijbaners. In samenwerking met LiveWall heeft Team Kruidvat op basis van bestaande USP’s, data en onderzoeken over de doelgroep een nieuwe campagne ontwikkeld. Het resultaat is ronduit indrukwekkend – een stijging van maar liefst 83% in (duo) sollicitaties.

Jongeren voor bijbanen werven is een enorme uitdaging.

In totaal heeft Kruidvat bijna 1.000 filialen in Nederland en werven we doorlopend jongeren voor diverse bijbanen, wat een grote uitdaging is. Daarnaast maken de veranderende voorkeuren bij de doelgroep (salariswens, social-media gebruik, behoeften, sociale betrokkenheid) en de vele concurrentie die dezelfde jonge doelgroep werft, het een enorme uitdaging.

Kruidvat heeft samen met LiveWall een op maat gemaakte wervingscampagne ontworpen met de pakkende slogan #Vriendenteam aan, bijbaan gááán! De campagne omvat niet alleen opvallende TikTok-, Meta- en Snapchat-content. De content is verder doorgetrokken in de hele candidate journey zoals ook op de werkenbij-site (in samenwerking met Radancy). Kruidvat biedt met #Vriendenteam aan jongeren de mogelijkheid om samen te solliciteren met hun bestie (samen solliciteren, samen op gesprek, samen aan de slag). Samen met een van je vrienden solliciteren kan bij Kruidvat zelfs via Whatsapp!

Kruidvat biedt met #Vriendenteam aan jongeren de mogelijkheid om samen te solliciteren met hun bestie.

Door onderscheidende content te ontwikkelen met de focus op de USP ‘vriendenteam’, blijft Kruidvat relevant en aanwezig op verschillende touchpoints (zowel online als offline). Het doel hierbij is het behalen van een voorkeurspositie bij de doelgroep door op gevoel in te spelen en top-of-mind te blijven, waardoor de concurrentiepositie en het employer brand worden versterkt.

Wat was de impact van de case?

De grootste wervingsdoelgroep van Kruidvat zijn de bijbaners (vakkenvullers). De uitdaging daarin is: uniek zijn, precies weten waar de doelgroep behoefte aan heeft en ze door middel van de juiste content en USP’s te werven. Het unieke wat Kruidvat hieraan toevoegt is het gevoel dat jongeren ervaren bij #TeamKruidvat.

De Target Value Proposition focust op waar het bij Kruidvat om draait: fun, gezelligheid, samen hard werken en vooral vriendschap.

Eerst zijn de belangrijkste USP’s bepaald voor de doelgroep. Deze vormen daarmee de basis van de campagne en contentcreatie. De Target Value Proposition (TVP) focust op waar het bij Kruidvat om draait: fun, gezelligheid, samen hard werken en vooral vriendschap. Dit wordt krachtig samengepakt in de hashtag: #Vriendenteam.

Om deze boodschap over te brengen, is diverse content ontwikkeld. De campagne is aanwezig op de juiste kanalen met de voldoende touchpoints (minstens 10 tot 12). Dit onder andere via organische TikToks, paid media, POS in winkelstraten, activaties zoals een zomertour en inzet op scholen met narrowcasting. De candidate experience wordt doorgetrokken in het samen solliciteren, (duo)solliciteren via Whatsapp, en een verbeterde onboarding door onder andere het contract op 1 A4 en het betrekken van ouders/verzorgers bij de start van Kruidvat.

De candidate experience wordt doorgetrokken in het (duo)solliciteren via Whatsapp.

Met de vernieuwde focus op jongeren en een optimale candidate journey, werd een enorme toename in het aantal sollicitaties onder deze doelgroep zichtbaar. Waar het in 2022 moeilijk was om lokaal de bezettingen op orde te krijgen, kwamen de teams in 2023 op sterkte en maakten veel jongeren een mooie start in hun carrière.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De cijfers spreken voor zich: een totale stijging van 52% in sollicitaties van bijbaners jaar op jaar en een indrukwekkende stijging van 83% in (duo)sollicitaties specifiek door de #vriendenteam-campagne. Deze resultaten onderstrepen de kracht van de strategie: op de juiste momenten bij de doelgroep aanwezig zijn met content die een authentieke, op vriendschap gebaseerde werkomgeving promoot.

Het kunnen solliciteren als duo is daarbij ook een unieke toepassing die enorm goed aanslaat bij de doelgroep. Het succes van #Vriendenteam toont aan dat niet alleen de aandacht van potentieel talent is getrokken, maar ook een betekenisvolle verbinding is gecreëerd die Kruidvat onderscheidt als een werkgever van keuze.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • A.S. Watson Benelux / Kruidvat: Gwendolyn Warrens, Lisa van Laarhoven, Anke Reusken
  • LiveWall: Joy Kimenai, Niki Bongers, Jules Eekelaar
  • Radancy
  • Pietje Precies

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Train je Skills! Hoe NS schaarse monteurs laat overstappen op TreinTechniek (inzending Nederlandse Spoorwegen)

Uitdaging

Mbo-technici vormen in 2023 de meest schaarse doelgroep van Nederland. Tegenover elke beschikbare monteur staan 26 vacatures en slechts 12% zoekt actief naar een baan. NS zoekt de komende 10 jaar zo’n 1.500 monteurs die cruciaal zijn om voldoende treinen te kunnen laten rijden. Deze schaarse doelgroep ziet NS echter niet als technische werkgever. En weet niet dat een trein bomvol uitdagende techniek zit.

Doel is een arbeidsmarktcampagne die NS als technisch werkgever op het netvlies van de doelgroep zet én tegelijkertijd de werving stimuleert.

De afgelopen jaren heeft NS vooral via jobmarketing monteurs geworven. Kostenefficiënt, maar daarmee hebben we niet gebouwd aan een technisch imago. Met de stevige doelstelling voor de komende jaren wordt dat een probleem. Doel is een arbeidsmarktcampagne die NS als technisch werkgever op het netvlies van de doelgroep zet én tegelijkertijd de werving stimuleert.

Inzichten

42% van de doelgroep is latent op zoek naar een baan. Salaris, werksfeer en een vast contract zijn inmiddels hygiënefactoren, maar de pullfactoren ‘werken aan mooie techniek’ en ‘ruime ontwikkelmogelijkheden’ passen perfect bij NS. Daarbij is de term ‘treintechniek’ nog relatief onbekend, vergeleken met auto- en scheepstechniek. Die kunnen we claimen en gaan laden.

Oplossing

Onze schaarse, latente doelgroep moeten we eerst verleiden. Daarom gaan we niet direct onze technische banen verkopen, maar NS positioneren als dé plek waar je kunt groeien als technicus. Met de boodschap: ‘Train je Skills. Stap over op TreinTechniek.’

Campagne

De campagne is ingericht op de candidate journey volgens het See/Think/Do-principe. In de See-fase introduceren we onze uitdagende TreinTechniek met opvallende 10”-videocontent. In de Think-fase retargeten we de doelgroep met verdiepende 30”-video’s waarin concrete projecten uitgelicht worden in 6 verschillende smaken Ook zetten we een Snaplens in waarmee de doelgroep hun technische skills kan testen. In de Do-fase zetten we direct wervende linkads in. Alles leidt naar de specifieke monteurspagina op werkenbijns.nl, met onder andere een uitgebreide TreinTechniek-video.

Wat was de impact van de case?

Impact: extern

De campagne liep van november 2023 tot februari 2024 via META, Snapchat, YouTube en Reddit. Primaire doelstelling was het in beeld komen bij de mbo-monteursdoelgroep. Dat is gelukt:

  • De campagne heeft 38,5 miljoen impressies gerealiseerd.
  • Uitkijk-% van de video’s lag ver boven benchmark
  • Vanuit de campagne hebben 114.904 mensen de landingspagina bezocht (+ 1.458% ten opzichte van gemiddeld per maand).
  • De monteurs-vacatures zijn 25.408 keer bekeken (+133% ten opzichte van gemiddeld per maand).
  • Uiteraard wilden we ook sollicitaties, maar gezien de schaarste van de doelgroep was dit niet het korte termijn doel. Toch ontvingen we in november en december respectievelijk 92 en 95 sollicitaties (50% hoger dan gemiddeld), en in januari zelfs 153 sollicitaties (+150%!).

Op de landingspagina hebben we ook een ‘Nog niet solliciteren?’-button geplaatst waarmee kandidaten hun gegevens kunnen achterlaten als ze contact willen. Sinds november hebben 30 kandidaten dit gedaan, die allemaal persoonlijk zijn teruggebeld en van wie er inmiddels al een aantal een meeloopdag gevolgd hebben.

Impact: intern

Voor deze campagne was intern de grootste uitdaging dat alle technische werkgebieden zich vertegenwoordigd voelden. Dit is gelukt doordat we op veel verschillende locaties beelden hebben gemaakt. Naast veel positieve reacties intern delen veel NS-collega’s de campagne ook spontaan op social media. Daarnaast is de term ‘TreinTechniek’ inmiddels een gevleugelde term binnen NS geworden!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met deze campagne positioneren we NS als aantrekkelijke technische werkgever. We introduceren én laden ‘TreinTechniek’ en leggen daarmee een basis voor structurele werving de komende jaren.

De term ‘TreinTechniek’ is inmiddels een gevleugelde term binnen NS geworden.

De campagne past bij ons overkoepelende werkgeversmerk (de reis van morgen begint vaak bij techniek) maar is wel tailormade voor de doelgroep. Dat maakt het voor ons een vernieuwende aanpak – en de uitwerking is dat ook. Met bijzonder beeldmateriaal en écht inhoudelijke verdieping waar de doelgroep naar op zoek is.
De campagne is ook authentiek met onze eigen monteurs in de hoofdrol. Niet als zoveelste ‘testimonialcampagne’, maar met dynamische video’s die door verrassend (drone)camerawerk, muziek en voice-over aansluiten bij de doelgroep en de ingezette media.

Daarnaast hebben de resultaten onze verwachtingen overtroffen. Het verkeer naar de monteurspagina en vacatures is enorm gestegen, en we hebben in 3 maanden 340 sollicitaties en 30 contactverzoeken ontvangen, van de meest schaarse doelgroep.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

De absolute hoofdrol ligt bij onze monteurs. Zij zijn van begin tot eind betrokken. Bij het interne doelgroeponderzoek hebben zij zelf foto’s aangeleverd van techniek die we in de campagne moesten laten zien, En uiteindelijk spelen zij ook de hoofdrol in de video’s. In de campagne zie je echte techniek, echte treinen, echte locaties en onze echte NS-collega’s Peter, Max, Femke, Abdelkarim, Jesper, Anouk, Vincent, Marouane, Marieke & Leander.

Verdere betrokkenen:

AMC-bureau: Radancy Nederland

  • René van der Kroon,
  • Alex Talmon,
  • Daphne van Dongen,
  • Elise Haak,
  • Corné Wielemaker,
  • Esther Maliepaard,
  • Egon de Regt,
  • Jason Nobel

Videoproductie: DSPH

Mediabureau: Dept: Ferdie Kamphuis, Georgie Bews, Merel de Vries, Daphne van der Linde, Noah van der Valk, Martijn de Loor.

NS:

  • Claudia Zwitser,
  • Jurgen Wesseling,
  • Sheena Hartlooper,
  • Tess de Bruin,
  • Marcel van der Quast.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Let me hear you say yeah! (inzending VodafoneZiggo)

VodafoneZiggo biedt allerlei mogelijkheden voor een mooie carrière, perfect afgestemd op wat talent zoekt. Maar alles begint met zichtbaarheid; als talent je niet kent als uitdagende werkgever, dan ligt daar het startpunt. Als onbekend werkgeversmerk in een krappe arbeidsmarkt moet je iets opvallends doen. Iets dat past bij de creativiteit en eigenheid van het bedrijf. Dat laat zien dat er voor iedereen kansen liggen om zich maximaal te ontwikkelen. En dat duidelijk maakt dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Er is geen limiet aan hoe jij je bij VodafoneZiggo kunt ontwikkelen. Geen limiet? No Limits!

Als onbekend werkgeversmerk in een krappe arbeidsmarkt moet je iets opvallends doen.

We gebruikten de iconische track No Limit van 2Unlimited uit de jaren 90 en maakten die helemaal van nu. Met de hotste producer van dit moment: Bas Bron van De Jeugd van Tegenwoordig. Dit leidde tot een swingende campagne met de catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Een baan met uitdaging? Let me hear you say Yeah! Snel stappen maken in je carrière? Let me hear you say Yeah! Een campagne met hitpotentie? Let me hear you say Yeah!

VodafoneZiggo laat de eindeloze mogelijkheden voor een mooie carrière zien in een swingende campagne met catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Lees de hele case van VodafoneZiggo, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Eigen choreografie

De nieuwe track met aansprekende call-to-action en bijbehorende videoclip waren de basis voor de campagne. In de video stap je de wereld van VodafoneZiggo binnen en neem je een kijkje bij de verschillende werkgebieden. Korte clips uit de video zijn ingezet als doelgroepspecifieke uitingen op onder meer DOOH rond de winkels en getargete social media. De clip, de herkenbare track en call-to-action zijn consistent in de gehele campagne ingezet. Zo telt iedere uiting bij elkaar op, of dit nu op het recruitmentplatform, video, radio of fotografie is.

Iedere uiting telt bij elkaar op, of dit nu op het recruitmentplatform, video, radio of fotografie is.

De campagne moest, gezien het thema ‘werk’, niet alleen opvallend, maar ook authentiek zijn. Dit komt ook in de uitvoering van het concept nadrukkelijk naar voren. Alle acteurs en een aantal dansers uit de videoclip werken echt bij VodafoneZiggo. Ook de choreografie komt bij de medewerkers vandaan. Over eindeloze mogelijkheden gesproken!

VodafoneZiggo laat de eindeloze mogelijkheden voor een mooie carrière zien in een swingende campagne met catchy call-to-action: Let me hear you say Yeah! Lees de hele case van VodafoneZiggo, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Wat was de impact van de case?

Positioneren vraagt om een langere periode dan de campagne. Om toch inzicht te krijgen in het resultaat hebben we het THX. Platform van Memo2 ingezet, waarin we de resultaten van de groep die exposed is vergelijken met een controlegroep die niet exposed is.

  • Stijging van merkimago op de drie belangrijkste voordelen (ontwikkeling, eindeloze mogelijkheden en vrijheid die je krijgt) bij elkaar opgeteld. Significant met +27 indexpunten
  • Merkoverweging. +17 indexpunten

Ad recall van uitingen was +66 wat duidelijke maakt dat het een herkenbare campagne is. De hoge uitkijkratio van skippable ads van 68% (benchmark 40%) laat vervolgens zien dat de campagne niet alleen het werkgeversmerk zichtbaar maakt, maar ook de interesse wekt.

Op de twee doelgroepen met de grote wervingsbehoefte in de toekomst, zien we dezelfde stijging op imago en overweging.

1. Merkimago
Digital & Tech +17
Customer Contact +43

2. Merkoverweging
Digital & Tech +9
Customer Contact +33

Stijging sollicitaties per vacature
Overkoepelend +13%.
Digital & Tech van 10,5 naar 13,7 sollicitaties
Customer Contact van 14,8 naar 15,6 sollicitaties
We trekken ook de juiste mensen aan, want de kwaliteit is gelijk gebleven.

Naast een hoofdrol in de video hadden medewerkers ook een belangrijke rol in het delen van de campagne. Deze werd breed gedeeld, maar ook ervaren via een fysieke (muziek)installatie op verschillende kantoren tot de CFO die de clip gebruikte in de eindejaarsfilm.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wisselen van baan is een weloverwogen besluit, dat je niet zomaar neemt. Echte verhalen van medewerkers helpen je daarbij. Maar om op te vallen, moet je ook entertainen. Arbeidsmarktcommunicatie is normaal gesproken vrij rationeel, met beelden van kantoortuinen en bulletpoints over de vrijheid die je krijgt. Deze campagne daarentegen, is een frisse wind. Met een track die perfect aansluit bij het merk, die lekker in je hoofd blijft hangen en een call to action die het uitschreeuwt. En een clip waar eigen medewerkers, zonder precies te weten wat het ging worden, enthousiast over waren en aan wilden bijdragen.

De campagne is gemaakt én uitgedragen door de eigen medewerkers en maakt daarmee de sfeer en cultuur van het merk glashelder. De campagne en boodschap van VodafoneZiggo steken ver uit boven het maaiveld van rationele arbeidsmarktcommunicatie. Het resultaat? Een opvallende, catchy en eerlijke campagne mét resultaat.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

VodafoneZiggo:

  • Marco Leijenhorst,
  • Ruth Ruigrok,
  • Miranda Brandwijk,
  • Quinte Martens,
  • Eva Huijgen,
  • Kübra Pampal,
  • Jelmer Koppelmans,
  • Fleur Ongering

Strategie & Creatie: Kaliber Interactive
Productie: Studio Studio, Cris & Jef, PostOffice, Shepherd & Fox
Media: Wavemaker

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Je had het altijd al in je: Jumbo’s Retro Reis met A.I.-gestuurde Nostalgie (inzending Jumbo Supermarkten)

Jumbo Supermarkten is een van de grootste werkgevers in Nederland met een personeelsbestand dat voor 70% uit jongeren bestaat. Maar Jumbo ziet óók de kracht van collega’s die ouder dan 45 jaar zijn. Hun ervaring en expertise: je hebt het nodig in de winkel. Het is de reden om juist deze doelgroep aan te spreken en te werven.

Jumbo ziet óók de kracht van collega’s die ouder dan 45 jaar zijn. Hun ervaring en expertise: je hebt het nodig in de winkel.

Maar hoe doe je dat? En durven we dat? Veel gesprekken zijn hieraan vooraf gegaan, met stakeholders en binnen de doelgroep. Daaruit kwamen mooie conclusies. Nummer 1: neem de misvatting weg dat werken bij Jumbo vooral voor jongeren is. En de tweede conclusie: spreek de 45+’ers actief aan en enthousiasmeer ze. Maar dan komt de volgende vraag: hoe verbind je werken bij Jumbo met Generatie X? Het antwoord: met nostalgie en context.

Generatie X is geboren in de jaren 50, 60 & 70. De tijd van slechte kapsels, strakke spencers, giftig groene Opels en… van eindeloos winkeltje spelen. Wie is er niet in de weer geweest met het beroemde FisherPrice-kassaatje, kartonnen verpakkingsdoosjes en een assortiment zelfgebreid fruit? Hartstikke nostalgisch en heerlijk herkenbaar.

Wie is er niet in de weer geweest met het beroemde FisherPrice-kassaatje?

Dat gevoel van nostalgie en die herkenbaarheid hebben we vertaald naar retro-portretten van kinderen uit de jaren 50, 60 & 70. Met retrostyling, retropixel-kwaliteit en een hint naar een ouderwets-beetje vergeeld- fotoalbum. Zo creëerden we een sterke emotionele band met potentiële werknemers uit de doelgroep. De portretten hebben we bovendien gecombineerd met A.I.-gegeneerde beelden. Dat leverde een kostenbesparing van zo’n 30.000 euro op.

Met foto’s en interviews van huidige Jumbo collega’s (nu 45+) en foto’s uit hún kindertijd benadrukken we de relevantie tussen vroeger en nu. Bovendien zijn deze verhalen lekker authentiek. Ook neemt Jumbo haar managers mee in de voordelen van werken met 45+’ers. ‘Iedereen die vroeger droomde van een baan bij Jumbo, kan er nu gewoon aan de slag.’ De resultaten zijn indrukwekkend. Zo loopt met deze warme campagne voorop op het gebied van inclusief werkgeverschap.

Wat was de impact van de case?

  • Fase 1 – See (Bewustwording): Met innovatieve en kostenbesparende A.I.-beelden blikt Jumbo terug op de kindertijd van de doelgroep.
    Media: Meta, Youtube Smart Video en Instore uitingen
  • Fase 2 – Think (Verkeer): Met authentieke interviews en echte kinderfoto’s van Jumbo-collega’s vertellen we over werken bij Jumbo en waarom zij ‘het toen al in zich hadden’ om in de winkel te werken.
    Media: Meta, Youtube Smart Video, DPG, Instore uitingen en radiospotje op Jumbo Radio, te horen in alle winkels.
  • Fase 3 – Do (Conversie): Jumbo promoot het solliciteren met herkenbaar winkel speelgoed van vroeger.
    Media: Meta, Youtube Smart Video, DPG, Instore uitingen, winkelactivatie en een advertorial in ‘Hallo magazine’ van Jumbo.

Het resultaat? Overweldigend. De campagne genereerde in totaal meer dan 13 miljoen impressies: maar liefst 40% boven doelstelling. Het trok meer dan 21.000 bezoekers naar de landingspagina’s: 14% boven doelstelling. En het verhoogde het aantal sollicitanten van 45+-leeftijd met maar liefst 76%: dat is 56% boven doelstelling. Tevens zien we sinds de campagne een blijvende stijging in 45+-sollicitaties.

Bovendien steeg de merkvoorkeur van Jumbo met 7,1% (Brand-lift study). Dat toont aan dat de campagne niet alleen succesvol was in het aantrekken van nieuwe collega’s, maar ook in het versterken van het werkgeversimago. Deze innovatieve benadering van recruitment onderscheidt Jumbo op het gebied van inclusief werkgeverschap.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne vertrok vanuit de ervaringen van 45+’ers die bij Jumbo werken. Zij weten immers als geen ander hoe je de doelgroep aanspreekt en enthousiasmeert. Daarna werd het creatieve haakje gevonden: een retro-reis naar de kindertijd van Generatie X. Diezelfde collega’s kregen ook een rol gekregen ín de inclusieve campagne. En dat werkt goed. Zo voelde het meteen authentiek en warm.

Met A.I.-beelden kreeg de campagne snel vorm, zonder het authentieke concept teniet te doen. Ook noemenswaardig: de kostenbesparing van bijna 30.000 euro, omdat er dankzij A.I. geen prijzige fotoshoot in fase 1 nodig was. De resultaten mogen er dan ook zijn: alle doelen zijn ruim overtroffen (impressies 40% boven doel, landingspagina bezoekers 14% boven doel en afgeronde sollicitaties 56% boven doel). Kortom, een authentieke campagne die een ander geluid laat horen én laat zien binnen de arbeidscommunicatie met mooie middelen en prachtige resultaten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Yvonne van Rooij
  • Anouck Horsten
  • Kirsten Smits
  • Iris van Riswick
  • Lars Pouw
  • Juliëtta van Vugt
  • Kris Baudoin
  • En onze collega’s in de spotlight.

Bureau: Crossmarks

  • Jenneke Appel
  • Joëlle Gademan

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

The summer is magic, met en door collega’s! (inzending BMC)

Veel bedrijven zetten in de relatief luwe zomerperiode niet actief in op werving van nieuwe medewerkers. Maar niet BMC! Met ‘the summer is magic’ in het achterhoofd startte het expertisebureau voor de publieke sector in de zomer van 2023 hun nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’. De campagne werd eerst intern tijdens het jaarlijkse zomerfeest gelanceerd.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde EVP.

Collega’s luisterden via silent disco-koptelefoons naar een interactief verhaal over de ontwikkelde employee value proposition (EVP), ingesproken door de directie. Pas daarna traden we extern naar buiten met de campagne. Het resultaat mocht er wezen: geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35% én 20% meer sollicitaties dan in de periode juni-oktober 2022.

Blijvend impact maken

Bij de ontwikkeling van de campagne ging BMC niet over één nacht ijs. Om blijvend impact te maken, herpositioneerden we ons werkgeversmerk (inclusief EVP) en ontwikkelden we een bijbehorende arbeidsmarkt- en wervingscampagne. Met als doel: een betere herkenbaarheid van BMC als aantrekkelijke werkgever voor vier (!) strategische doelgroepen én een hogere instroom van nieuwe medewerkers. Een jaar lang deden we diepgravend onderzoek (in- en extern), toetsten we keuzes, stappen en beslismomenten en schaafden we aan ons merk en de campagne.

Campagne ontwikkeld in co-creatie

BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector, van starter tot managing consultant. Deze kleine, zeer specifieke doelgroep – een niche binnen een niche – vinden en bereiken is uitdagend. Om hen te begrijpen en te bereiken, hebben we onze eigen mensen nodig, zo was de gedachte. Daarom is de campagne ontwikkeld met en door onze collega’s – in co-creatie dus. Bij elke stap in het ontwikkelproces hebben we een diverse groep collega’s – steeds weer een andere vertegenwoordiging van de organisatie – betrokken. Zo zijn we erin geslaagd een stevige, breed gedragen campagne neer te zetten.

Wat was de impact van de case?

Harde resultaten

  • BMC zoekt mensen die ervaring of een passie hebben voor werken in de publieke sector: van starter tot managing consultant. Het vinden en bereiken van deze kleine, zeer specifieke doelgroep is uitdagend. Dankzij de campagne steeg het aantal sollicitaties met 20% ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.

De website werkenbijbmc.nl is volledig vernieuwd om (potentiële) kandidaten beter door de funnel te leiden. Met succes:

  • Het bouncepercentage is gedaald van 80% (benchmark) naar 20%.
  • Van de bezoekers stroomt 26,8% van de B-laag door naar de C-laag (vacatures). Dit was 1 tot 2% (benchmark).

De zomer(vakantie) is inderdaad een moment van herbezinning:

  • Geen zomerdip in het webbezoek, maar juist een stijging van 35%.
  • 20% meer sollicitaties ten opzichte van de periode juni-oktober 2022.
  • 72% van de gebruikers komt binnen via Google/Cost-Per-Click (CPC).
  • Ook zagen we een grote stijging in sollicitaties via Google/CPC (+300%), met name door onze Performance Max -campagne.

We optimaliseren onze socialmediacampagne doorlopend, op basis van clicks. Met als resultaat:

  • We scoren ruim boven de prognose.
  • Senior profielen doen het extra goed.
  • We behaalden de frequentie sneller dan de prognose: de content wordt goed bekeken en slaat aan!

Zachte resultaten

Kandidaten én collega’s beleven BMC als aantrekkelijk werkgever. Meer mensen overwegen BMC als werkgever en solliciteren, alumni keren terug en collega’s zijn ambassadeur van BMC (referral).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De arbeidsmarktcampagne ‘Vermenigvuldig jouw potentieel’ van BMC is het resultaat van een gedegen, kritisch en breed gedragen proces. Dit proces van co-creatie en het betrekken van verschillende perspectieven – van potentiële kandidaten tot collega’s – past naadloos bij BMC als expertisebureau voor de publieke sector. De gedurfde keuze met de livegang van de campagne in de zomer van 2023 heeft geleid tot de conclusie dat ‘the summer magic is’. Met klinkende resultaten tot gevolg. Oók intern, waar collega’s actief als ambassadeur optreden. Ondersteund door een, speciaal voor dit doel ontwikkelde, toolkit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Meer dan 125 collega’s binnen BMC hebben elk op hun eigen manier een bijdrage geleverd aan (het resultaat van) de campagne

Projectgroep bestaande uit:

  • Chantal ter Veer – Opdrachtgever BMC
  • Maaike Sluijter – Projectleider BMC
  • Britt Driessen – Senior projectmanager Frisse Blikken
  • Inez Lommen – Projectmanager Frisse Blikken

Advertising in samenwerking met Red Ivy
Google Performance door Rolf Willigenburg
Publicatie van inhoudelijke artikelen in samenwerking met DPG Media.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ (inzending Rabobank)

Werken bij een bank? Dat lijkt veel mensen helemaal niks. Het imago ‘oubollig’, ‘saai’ en ‘corporate’ hangt er dreigend boven. Terwijl het bij de Rabobank écht anders is. Ben je eenmaal binnen, dan ontdek je een moderne, open werkomgeving met mensen die nauw samenwerken aan de grote uitdagingen van onze tijd en daarin het beste in elkaar naar boven halen. Kortom: het negatieve imago van banken als werkgever heeft -onterecht- grote invloed op de overweging van mensen om bij de Rabobank te werken.

Het imago ‘oubollig’, ‘saai’ en ‘corporate’ hangt dreigend boven het werken bij een bank.

Na grondig onderzoek kwamen we tot de conclusie dat er een combinatie van twee krachtige voordelen van het werk bij Rabobank is. Aan de ene kant de nadrukkelijke focus op (talent)ontwikkeling, werk/privébalans, en persoonlijke en professionele groei. En aan de andere kant de mogelijkheid om impact te maken in de maatschappij. Bijvoorbeeld door klanten met beperkte mobiliteit thuis te helpen met hun bankzaken of duurzamer wonen mogelijk te maken.

Dit hebben we vertaald naar de nieuwe werkgeversbelofte ‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’. Kern hierbij is het woordje ‘tegelijk’, dat het unieke aspect van Rabobank benadrukt. Dat komt terug in de vorm: in video bewegen we vloeiend van de ene naar de andere wereld, alsof ze tegelijkertijd bestaan. En in stilstaand beeld zien we ‘jezelf’ en ‘de wereld om je heen’ in een opvallende selfie-stijl ook tegelijkertijd. Zowel in de awareness-laag als de bewijsvoering eronder gebruiken we echte verhalen van Rabobank-collega’s. Zo maken we ons verhaal meer dan alleen maar een claim.

Wat was de impact van de case?

De overweging van Rabobank als werkgever steeg binnen de doelgroep met deze veranderende perceptie mee van 18% naar 37%. Een voor Rabobank ongekende stijging binnen de arbeidsmarktcommunicatie. Het effect van de werkgeverscampagne zagen we bovendien terug op ons recruitmentplatform: ‘werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ leidde tot meer dan 150.000 bezoeken en 1.600 direct herleidbare sollicitaties. Terwijl dat – heel eerlijk – niet eens een doelstelling was.

Omdat het nieuwe werkgeversmerk heel nauw aansluit bij de werkelijkheid op de werkvloer, is ‘Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen’ intern heel warm ontvangen. Collega’s zijn trots dat wat zij al weten nu naar buiten wordt uitgedragen. Dat maakt een gesprekje over je werk op een verjaardag voor iedereen leuker. Want de merkassociaties ‘saai’, ‘oubollig’ en ‘hoge werkdruk’ hebben na één flight extern al deels plaatsgemaakt voor ‘modern’, ‘doorgroeimogelijkheden’ en ‘innovatief’.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De negatieve associaties rondom het bankwezen hebben de Rabobank als werkgever lang in de weg gezeten. Dat zagen we niet alleen in het aantal sollicitanten, maar vooral in het uitblijven van mensen die daarin verandering willen aanbrengen. Dat wilde weleens knellen, want voor de uitdagingen van vandaag hebben we een enorme schakering aan ervaring en vaardigheden nodig.

Het nieuwe werkgeversmerk geeft een beter beeld van Rabobank. Een beeld dat direct positief effect heeft opgeleverd, zowel intern als extern. Ons verhaal is opvallend, eigen aan Rabobank en aansprekend. En, heel belangrijk: geloofwaardig is – iets dat in communicatie over een grote bank altijd een uitdaging is. We hebben daarmee een trend ingezet om ons imago te keren en de aantrekkelijke werkgever te worden die we voor onze huidige collega’s al zijn.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Rabobank

  • Rens Freriks
  • Tessa Wagensveld
  • Tessa van Berckelaer
  • Carolien Hannink
  • Marisa Kooy
  • Simone Roos
  • Kim Opmeer

Concept & productie

  • Kaliber Interactive
  • Bruut Amsterdam
  • Studio Levalo
  • Edwin Stevens
  • Leon Hendrickx
  • Marleen Kuipers
  • Massive Music
  • De Franse Kamer

Media

PHD, Mindshare

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Werven op z’n Haags (inzending HWW zorg)

Iedere zorginstelling staat te springen om nieuwe medewerkers. Net zoals de Haagse Wijk- en Woonzorg. Dat is geen verrassing. Wat wel verrassend is? HWW zorg komt echt overal en bij iedereen in Den Haag. Dat maakt HWW zorg anders dan haar concurrenten. En omdat je overal komt, maak je nogal wat mee. Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Een diepgaand gesprek voeren met een cliënt, maar dan wel alleen in ruil voor muntdrop? Of denken dat er vaak klassieke muziek gedraaid wordt, maar ineens de hardrock uit de speakers horen knallen? Je maakt het mee. Net als een begrafenis regelen voor een bewoner en samen met een collega op de uitvaart zijn. Als enige aanwezigen…

Toegezongen worden door een bewoner in zijn favoriete jurk? Bij HWW zorg kun je het meemaken.

‘Maak het mee’ is de kern van de campagne: een uitnodiging om samen te bouwen aan de toekomst van de zorg, in een omgeving die iedere dag verrassend anders is. Dat komt door de mensen aan wie je zorg verleent. Unieke mensen met een eigen verhaal en allemaal met een andere afkomst. Daarom is de campagne gevoerd in het Nederlands, plat Haags, maar ook in het Hindoestaans en Turks. HWW zorg speelt daarmee in op het feit dat 36% van de 65+’ers in 2025 een migratieachtergrond heeft. En dat vraagt om een grote diversiteit onder medewerkers.

In de branche wordt volop geworven. En overal zie je de geijkte plaatjes van lachende ouderen samen met een zorgmedewerker. Dé reden om een campagne te maken, waarin dat wat je meemaakt gevangen is in iconische beelden. Een strakke beeldtaal met korte headings en de opvallende kleuren van Den Haag. Duidelijk en helder. Precies zoals HWW zorg is. Zondah dollûh.

Wat was de impact van de case?

De arbeidsmarktcommunicatie was onderdeel van een transformatie traject dat HWW zorg samen met 0to9 heeft doorlopen. Doel was om naast personeel te werven, ook de trots en unieke kracht van HWW zorg terug te brengen in de organisatie. De campagne ‘Maak het mee’ heeft dan ook niet alleen concrete resultaten behaald in termen van instroom, maar ook een diepgaande impact gehad op de betrokkenheid binnen het hele team van HWW zorg. Dat zette online ook door, want opmerkingen zoals “Wow wat een mooie inclusieve post” waren geen uitzondering.

De campagne heeft online gedraaid van week 46 t/m 52 op onder andere Facebook, Instagram en mobile display. Hierbij liepen de CPM mooi terug (€1,82) en werden 120% meer impressies op FB/IG vertoond dan verwacht. De CPC vielen 2.2x lager uit. Er werden 123% meer clicks (6.082) gegenereerd dan verwacht. In week 46 en 49 liep de OOH-campagne in supermarkten met 400.000 impressies. Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze inclusieve campagne een uitzondering.

Waar Albert Heijn normaal gesproken geen niet-Nederlandse advertenties toelaat, kreeg deze campagne een uitzondering.

Conclusie: een zeer geslaagde campagne die een brede groep, bij zowel medewerkers als cliënten, een warm gevoel rond HWW zorg heeft gegeven. Daarnaast heeft de campagne sterk bijgedragen aan de werving van zorgpersoneel met verschillende achtergronden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HWW zorg gaat onvoorwaardelijk voor iedereen. Dit laten zij zien in een gedurfde aanpak die niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Hindoestaans en Turks te zien is, want iedereen telt. Uitingen waarbij juist geen cliënt te zien is of lachende medewerkers, maar elementen die laten zien dat wij jou begrijpen als client. En dat wij dit durven te geven, ook buiten de protocollen of wat noodzakelijk is: wij zijn echt inclusief en warm. De wervingscampagne zet in op de verbinding die wij niet alleen tussen medewerkers en cliënt voelen, maar ook met elkaar.

Wij vinden de lef en inclusiviteit die HWW zorg hiermee uitstraalt uniek in de markt en hiermee Award-winning.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Vanuit HWW Zorg:

  • Greetje de Grooth (Raad van Bestuur)
  • Amanda Doerbali-van den Arend (communicatieadviseur)
  • Dirk van Gemert (Sr. Strategisch communicatieadviseur)
  • Marlies van Weeren (Adviseur Werving en Selectie)

Vanuit 0to9 Values-Driven Creativity:

  • Anthony van der Zwan (design)
  • Floor Soeters (account)
  • Joost van Gorsel (creative director)
  • Maarten van Muijen (art director)
  • Rik Haenen (strategie).

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Mix van klassieke en moderne werving voor een inclusief resultaat (inzending BKV en GGz Breburg)

Samen het sterkst in mentale gezondheid: dat is de strategische koers van GGz Breburg. Om die koers te varen moet zorg en cliëntvraag nog beter op elkaar afgestemd worden met behulp van een nieuwe organisatiestructuur. Het management blijft intact terwijl een nieuwe operationele laag voor meer balans moet zorgen. Deze laag bestaat uit 40 teamleiders die verantwoordelijk zijn voor een optimaal teamresultaat en ontwikkeling van individuele zorgprofessionals.

Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn.

Deze case gaat over de externe werving van teamleiders door BKV, arbeidsmarktspecialist in de zorg. De interne werving verzorgt GGz Breburg zelf. Gezien het korte tijdpad van 10 weken en de hoeveelheid vacatures moet het sollicitatieproces laagdrempelig en efficiënt zijn en een brede doelgroep bereiken. Dit is cruciaal voor het succes van de wervingscampagne, waarin persoonlijke competenties en ervaring met coachend leidinggeven de belangrijkste selectiecriteria vormen. Branche-ervaring en opleiding zijn hieraan ondergeschikt.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit. Onze gekozen aanpak is een marketingcampagne gecombineerd met game based assessments van IVY Works en persoonlijke STARR-gesprekken door BKV-consultants. Een krachtige mix van klassieke en moderne werving- en selectiemiddelen.

De uitdaging is om deskundigheid en kwaliteit hand in hand te laten gaan met snelheid en inclusiviteit.

Die marketingcampagne bestond uit organische content gericht op het post & pray-principe én social advertising, getarget op 45 kilometer van de locaties in Tilburg en Breda, via diverse kanalen. Door gericht niet te sourcen binnen specifieke doelgroepen vergroten we de pool van sollicitanten. Alle geïnteresseerden krijgen de kans om het game-based assessment van IVY Works te maken, afgestemd op de vereiste mix van must-have en nice-to-have-competenties. Dit zorgt voor een objectieve en inclusieve selectieprocedure. Hedendaagse werving, als je het ons vraagt.

Wat was de impact van de case?

De tekorten binnen de zorg zijn een groot maatschappelijk probleem. De aanpak biedt iedereen die een carrière in de gezondheidszorg ambieert een gelijke kans om in te stromen. Geen cv of motivatiebrief, maar een game-based assessment bewijst per kandidaat de match met de must-have en nice-to-have competenties. Die impact was duidelijk te merken bij de 120 sollicitanten:

  • ‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’ – hoofdconducteur
  • ‘Wat fijn dat ik geen sollicitatiebrief hoef te schrijven, ik ben beter in persoonlijke connectie dan mezelf op papier verkopen’ – zorgmanager gehandicaptenzorg

‘Ik had hier never-nooit-niet aan tafel gezeten als ik op mijn cv was beoordeeld’

Consultants van BKV selecteerden op basis van game-based resultaten ruim 40 kandidaten voor een STARR-gesprek:

  • ‘Wat een verrassende aanmeldingen. Er zitten sollicitanten tussen die ik op cv niet meteen had uitgenodigd’ – Mike Dekkers, BKV consultant
  • ‘Deze procedure is sneller dan normaal, terwijl we toch de persoonlijke verbinding waarborgen die ik belangrijk vind’ – Eveline van den Bos, BKV consultant

13 teamleiders van buiten de organisatie tekenden een arbeidsovereenkomst met GGz Breburg.

  • ‘Het was echt een nieuwe manier van werven waarbij we de standaard motivatiebrief hebben losgelaten en op een andere manier hebben gescreend. Het verraste ons dat deze combinatie van een online tool en de persoonlijk gesprekken van BKV zulke goede resultaten heeft opgeleverd’, aldus GGz Breburg.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet een Werf& Award winnen, omdat we hebben bewezen dat mensen van buiten de zorgbranche van toegevoegde waarde kunnen zijn. Het game-based assessment en een persoonlijk STARR-gesprek vervingen de traditionele selectie op basis van cv en brief en zo hebben we extra mensen laten instromen in de zorgsector. Een deeloplossing voor de arbeidsmarkttekorten in de zorg.

Bovendien hebben we laten zien dat het gebruik van nieuwe wervingsmethoden niet ten koste gaat van snelheid en kwaliteit. Aan de andere kant blijken klassieke, minder populaire wervingsmethoden nog steeds effectief te zijn. Deze manier van werven met de focus op inclusiviteit, snelheid, deskundigheid en kwaliteit verlaagt de drempel voor iedereen die wil instromen in de zorg en niet meteen de juiste vinkjes of certificaten bezit.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook