Cross-Border Recruitment met Recruitment Marketing (inzending Personato)

Redcare Pharmacy is de grootste online apotheek van Europa, gevestigd in Venlo. Omdat het een van origine Duitse organisatie is, werken hier veel mensen die in Duitsland wonen, maar dient men ook Duits of Engels te spreken. Door onder meer het ‘E-Recept‘ (voor medicijnen) in Duitsland, groeit het bedrijf, naast de normale e-commerce groei, zeer hard. Twee heel belangrijke doelgroepen voor het bedrijf zijn apothekersassistenten/apothekers en logistieke medewerkers. De eerste voor de goedkeuring en controle van receptie, de gezondheidsprogramma’s, en bijwerkingen, de tweede uiteraard om de orders ook te verwerken en te verzenden.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen.

Redcare Pharmacy kreeg te weinig sollicitanten binnen via hun eigen traditionele kanalen en hebben ons gevraagd, na een succesvolle lange samenwerking, om hier een complete oplossing voor te bieden. Die vonden wij in: recruitment marketing. Wij hebben zelf video- en beeldmateriaal ontwikkeld om vanuit hier een geheel nieuwe recruitmentsite te ontwikkelen in 3 talen (Duits, Engels en Nederlands). Daarnaast hebben wij een online marketingplan opgesteld om deze in diverse grensoverstijgende kanalen (ook hier weer in 3 talen) te plaatsen.

Tevens ben ik als Recruitment Manager on-site om de sollicitaties te verwerken van leads, naar sollicitanten, naar hires (uiteraard samen met Redcare). Deze geheel vernieuwde website-omgeving zal dan ook de basis vormen voor de toekomstige carrièrepagina van Redcare. Hierin zijn leuke nieuwe gimmicks verwerkt, zoals een inkijkje in je nieuwe contract om zo maar contactgegevens van potentiële kandidaten te krijgen. Een case die nog altijd loopt en continue fine-tuning en afstemming vereist. Maar wel een heel mooi voorbeeld hoe arbeidsmarktcommunicatie cross-channel in 3 talen euregionaal kan worden ingezet.

Wat was de impact van de case?

Doelgroep 1. Apothekersassistenten/apothekers: dit is de lastigste doelgroep. Hier hebben we in 2 weken tijd meer dan 900 unieke bezoekers op de nieuwe webpagina gehad met 6 kwalitatieve conversies.
Doelgroep 2. Logistieke medewerkers. Hier hadden we 501 unieke bezoekers met 157 kwalitatieve conversies in 2 weken tijd.

Doordat we intern de video- en fotoreportage gemaakt hebben met de diverse collega’s voelden ze een sterkte betrokkenheid en trots naar hun werkgever. Hierdoor is er veel draagvlak voor deze nieuwe manier van branding in een nieuwe frisse stijl. Dit is onder meer terug te zien in het reposten van online posts, maar ook als ik hun op de werkvloer zie ik dat ze hier met trots naar terugkijken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Vooral het unieke grensoverstijgende karakter is denk ik een keer iets bijzonders. Dat dit een Nederlands bedrijf is wat een brede doelgroep (laag tot hoog opgeleid) aanspreekt in de euregio en men hier met, de toch wel Nederlandse visie op arbeidsmarktcommunicatie, iets heel moois en succesvols neer kon zetten. Het was veel learning-by-doing, en de fine-tuning is dan ook de huidige fase waar we in zitten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Personato):

  • marketing
  • directie
  • Daniel Görtz (ik)

Extern (Redcare Pharmacy):

  • Recruitment,
  • Directie,
  • Logistiek,
  • Branding,
  • Legal.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Gezocht: helden die ondergronds willen gaan (inzending GMB)

Onder de grond schuilt een wereld die niet iedereen kent. Een wereld waarin GMB Leidingtechnieken een cruciale rol speelt. Om deze rol te kunnen blijven vervullen, zijn er helden nodig die bereid zijn om ondergronds te gaan, letterlijk. Deze helden zijn de chauffeur operators. De chauffeur operators rijden met hun vrachtwagen door heel Nederland om te werken aan verschillende soorten leidingen (onder andere riool-, drinkwater- en proceswaterleidingen).

Het werven van chauffeur operators is geen gemakkelijke opgave.

Het werven van deze groep is geen gemakkelijke opgave. De functie kent een gebrek aan bekendheid, is fysiek zwaar en bestaat uit lange werkdagen waarbij je regelmatig meerdere dagen in een hotel verblijft. Het werk is simpelweg niet ‘aantrekkelijk’. Er is geen specifieke opleiding die je erop voorbereidt en de eisen zijn niet strikt gedefinieerd.

Om dit uitdagende vraagstuk aan te pakken, heeft GMB haar krachten gebundeld met Frisse Blikken. Samen zijn ze op zoek gegaan naar de aantrekkingskracht van de functie en wat potentiële kandidaten motiveert. Het resultaat is een creatieve campagne. Met een uitstraling die doet denken aan een film(poster), nodigt de campagne potentiële kandidaten uit om een hoofdrol te spelen in de wereld van leidingwerk.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd.

De campagne, genaamd ‘Ga ‘t maken bij GMB Leidingtechnieken‘, is zowel intern als extern gelanceerd. Extern richtte de job marketingcampagne zich op (niche) vacaturesites, social media, Google-advertenties en specifiek Truckstar (een platform dat zich richt op vrachtwagenchauffeurs), waar de beoogde doelgroep actief is. Kandidaten worden doorgeleid naar een specifieke landingspagina, waar ze meer kunnen ontdekken over de rol van chauffeur operator bij GMB.

Intern werden collega’s ook aangemoedigd om een actieve rol te spelen in het wervingsproces. Met de belofte van zowel een aandraagbonus als bioscooptickets voor succesvolle aanbevelingen, werd iedereen betrokken bij het vinden van nieuwe chauffeur operators.

Wat was de impact van de case?

Doorgaans ontvangt GMB gemiddeld 1 directe sollicitant per maand voor de functie. Tijdens de campagneperiode (30 dagen) bereikte de campagne: 9 directe sollicitaties. Er volgden 3 telefonische intakes en 2 sollicitatiegesprekken. Uiteindelijk is er 1 kandidaat aangenomen. De landingspagina is 735 keer bekeken en de vacaturepagina’s zijn 7.078 keer bekeken. De campagne heeft geleid tot aanzienlijke exposure en zichtbaarheid voor GMB als werkgever.

Bovendien heeft de ‘Ga ‘t maken bij GMB‘-campagne niet alleen geleid tot externe impact, maar heeft deze ook intern zijn stempel gedrukt. Collega’s bij GMB Leidingtechnieken zijn trots en zijn sneller bereid om foto’s en video’s te delen met hun netwerk.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De case van GMB Leidingtechnieken verdient een Werf& Award vanwege de effectieve aanpak bij het vinden van een specifieke groep kandidaten in een uitdagende arbeidsmarkt. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper wordt en buitenwerk voor steeds minder mensen aantrekkelijk lijkt, heeft GMB bewezen dat investeren in je zichtbaarheid loont. Door actief in gesprek te gaan met de doelgroep en voortdurend te blijven luisteren en leren, heeft GMB een campagne ontwikkeld die resultaat oplevert.

Met verdere ontwikkeling van deze campagne én een frisse wind door het gehele werkgeversmerk op de agenda, is GMB klaar om hun aanpak te centraliseren en nog meer succes te boeken in de werving van nieuwe talenten.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Projectgroep bestaande uit:

  • Leon Rosenkamp – Recruiter GMB
  • Nienke Dijkmans – Senior communicatieadviseur GMB
  • Peetjan Vink – Senior HRM adviseur GMB
  • Jolanda Jans – Officemanager GMB Leidingtechnieken
  • Britt Driessen – Sr. projectmanager (Frisse Blikken)

Jobmarketing in samenwerking met Brockmeyer
Videoproductie in samenwerking met Ingredient Media
Concept en vormgeving in samenwerking met Sourcecare Design & Media producties

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Hoe Transdev 500 buschauffeurs wist te werven (inzending Abovo Maxlead)

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Zij zijn actief onder bekend van merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. Van bussen, treinen en taxi’s tot ambulances en zelfs autonome shuttles. De organisatie is in Nederland nog niet zo bekend en tegelijk is er een continu tekort aan buschauffeurs. Vandaar de vraag: ‘Help ons met onze positionering als aantrekkelijke werkgever. Wij hebben acuut 500 buschauffeurs nodig. Hoe en waar kunnen we deze mensen vinden?’ Dit zijn twee communicatievraagstukken: employer branding én directe werving.

Transdev Nederland is een van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland, maar nog niet zo bekend.

De primaire focus is de wervingscampagne, rekening houdend met de middellange termijn, ondersteund met een actiecampagne: de “Ik bestuur de bus”-dagen om de werving op een ludieke manier te boosten. De employer brand-campagne wordt op een later moment apart gelanceerd en uitgerold.

Ik Buschauffeur?

Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden. Maar hoe communiceer je dit op een onderscheidende manier naar diverse doelgroepen met één relevante boodschap? Zo ontwikkelden wij de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen te activeren en zélf na te denken over deze mogelijke carrière(switch). Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen triggeren we mensen dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren, zoals betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laadden we low-key via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.

Ik bestuur de bus-dag

De ”Ik bestuur de bus”-dag heeft een actiematig karakter. Vrolijk, luchtig, laagdrempelig. Aangejaagd via een leadgeneratie campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde een half uur achter het stuur kan, samen met een instructeur. Na afloop kun je vragen stellen of je direct inschrijven voor de academy.

Wat was de impact van de case?

Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In één jaar tijd zijn in totaal meer dan 1.256 bezoekers op de ”Ik bestuur de bus”-dagen geweest en meer dan 2.233 gemeten sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Ruim voldoende om het acute probleem van het tekort aan buschauffeurs te verhelpen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Doordat we rekening houden met de huidige footprint van de lokale identiteit van de labels, blijft Transdev herkenbaar bij de mensen binnen de verschillende regio’s door de campagne te draaien onder de eigen labels. Het zorgt er tevens voor dat de huidige medewerkers zich ook betrokken voelen, aangezien de brand identity behouden blijft. Het framework is identiek en vernieuwend. Het vak buschauffeur wordt weer relevant, ook onder diverse doelgroepen. Doordat we werken met beelden die afwijken van de ‘typische buschauffeur’ bereiken we hierdoor een nieuwe kandidaten die nog niet eerder bij dit beroep hebben stilgestaan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Transdev

  • Adrie Schalkwijk, Manager Academy
  • Sonja Klijn, Manager Recruitment
  • Olga Oostvriesland, Manager HR Regio Zuidoost
  • Colin Breel, Manager HR Connexxion
  • Marieke Wijdogen, Coördinator Instroom & SROI
  • Danielle Visser, Medewerker Recruiter
  • Jonne van Eck, Manager Corporate Communicatie
  • Sander Geurts van Kessel, Arbeidsmarkcommunicatie strategie

Abovo Maxlead

  • Paul Tops, Creative Strategist
  • Jorine Zuijderduijn, Media Consultant
  • Michel Schipper, Client Service Director
  • Tjeska Kohlbrugge, Project- en Campagnemanagement
  • Petra de Waal, Head of AM Recruitment
  • Creatie AM Beyond
  • Team Mediaplanning, Digitaal, Traffic

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Deze baan is (n)iets voor jou (inzending Leger des Heils)

De meeste mensen in Nederland hebben wel eens gehoord van het Leger des Heils. Maar wie je het ook vraagt, iedereen heeft een ander beeld van wat de organisatie doet. Een groot gedeelte denkt dat er vooral vrijwilligers werken en dat levert ons een ‘lief’ imago op van lieve mensen die andere mensen helpen. Maar de realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen (combinatie van verslavings- en psychische problematieken). Dat beseft de gemiddelde Nederlander vaak niet.

De realiteit is dat we ons met 7.000 betaalde zorgprofessionals inzetten voor extreem pittige cliënt-doelgroepen.

Een organisatie die ongeveer 1.500 betaalde medewerkers per jaar aanneemt en op zoek is in de top 5 schaarse profielen van een uitdagende arbeidsmarkt. Hoe deden we dat en hoe willen we dat gaan doen? Het Leger des Heils is gewend om content te delen van lachende medewerkers om te laten zien hoe ‘leuk’ het is om bij ons te werken. Maar is dat de realiteit? Wat onderscheidt ons daarmee ten opzichte van andere professionele zorgorganisaties? Ga je daarmee de juiste medewerkers vinden en behouden als het werk niet altijd even leuk is?

Buiten onze comfortzone

Het leek ons goed om het over een andere boeg te gooien en een campagne te ontwikkelen die buiten onze comfortzone zou gaan. Samen met Redmatters wilden we de realistische kant van ons werk laten zien die juist vaak niet leuk is. Met als doel om op die manier de juiste kandidaten aan te trekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen en de uitdaging aangaan. Zo ontwikkelde we een online campagne concept dat de heftige cliënt-doelgroep centraal zet en waarbij je over de schouder van de medewerker mee kijkt in de moeilijke situaties waar je mee om moet kunnen gaan.

We willen de juiste kandidaten aantrekken die tegen de heftigheid van ons werk kunnen.

De titel en beelden van de campagne dwingt mensen om een keuze te maken of een baan bij onze organisatie iets of niets voor ze is!

Wat was de impact van de case?

Wervingsresultaten in 8 maanden van mei tm dec 2023 (campagne loopt totaal een jaar tot en met eind april 2024)

  • Meer dan 10.000.000 vertoningen op socials
  • Meer dan 130.000 mensen op onze landingspagina
  • Toename van 30% sollicitaties (3.000 meer dan zelfde periode jaar ervoor)
  • Verhoging in kwaliteit sollicitant (verwachting, nog geen statistieken)
  • Mensen die langer blijven werken bij ons omdat ze weten en hoe heftig het werk kan zijn en dus beter weten waar ze aan beginnen (verwachting, nog geen statistieken)

Secundaire doel:

  • Imagoverbetering van ‘Vrijwilligersorganisatie’ naar ‘Professionele Zorgorganisatie’.
  • Imagoverbetering van ‘lieve’ cliënt-doelgroepen naar heftige doelgroepen en dus werk waar je tegen moet kunnen.
  • Onder de aandacht brengen van een aantal specifieke functies die je bij ons kunt doen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

  • Vanwege de goede resultaten.
  • Omdat we met deze campagne buiten onze comfortzone zijn gegaan en het ook de nodige risico’s met zich mee brengt (want ergens hebben ook een belang om het imago te houden om vrijwilligers aan te blijven trekken en donaties te ontvangen waar we van afhankelijk zijn).
  • Een non-profitorganisatie die zichzelf via een campagne op de voorgrond durft te zetten als professionele zorgorganisatie en werkgever.
  • Heftige beelden van een doelgroep waar de gemiddelde Nederlander niet mee te maken heeft.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Leger des Heils (opdrachtgever)

  • Ruud de Groot

Redmatters (opdrachtnemer)

  • Vivian Landa (Accountmanager)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Samen slimmer werven: transitie naar datagedreven werven (inzending Natural Talent)

De gemeente Neder-Betuwe, hoewel bescheiden van omvang, koestert grote ambities. Om deze te verwezenlijken moet het personeelsbestand 20% groeien, maar de gebruikelijke wervingsmethoden falen. Op deze voet verdergaan zou het einde van de ambities betekenen. Het roer moet om. Hier introduceren we ons ‘samen slimmer werven’-concept, gebaseerd op samenwerken en het benutten van ieders kracht, volledig geïntegreerd met employer branding. Dit stelt ons in staat om structureel succesvol te zijn, ondersteund door data en A.I. om écht onderbouwde en slimmere keuzes te kunnen maken.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen.

We willen niet alleen posities invullen, maar bovenal collega’s aantrekken die écht bij de organisatie passen. Dat vraagt een rauwe versie van werken bij Neder-Betuwe. Input daarvoor halen we op bij de huidige medewerkers, want wie anders kennen de highs en lows van de werkcultuur? Wat blijkt, niet alleen de ambities van deze kleine gemeente zijn groots.

Groot(s) in…

Groot(s) in… Met dat creatieve concept gaan we de doelgroep verrassen. Tien medewerkers, op totaal verschillende functies, worden geïnterviewd, gefotografeerd en gefilmd. Zo creëren we een basis van pure verhalen om te vertellen, in verschillende formats. Tijd voor actie. De gemeentewebsite wordt vernieuwd en we voorspellen vooraf de impact van onze visuals met onze favoriete A.I.-tool. We definiëren de ideale candidate journey en starten met regelmatige posts op LinkedIn, Facebook en Instagram. Om onze impact te vergroten, pushen we organische posts en lanceren we een doelgerichte employer branding-campagne.

Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes.

Terug naar de ambities, daarvoor zijn gedreven nieuwe medewerkers nodig. In 3 maanden tijd werven we voor 20 vacatures, gevolgd door nog eens 15. Elke vacature wordt zorgvuldig beoordeeld en herschreven voor online succes. We vertrouwen op data, zoals engagement en websitegedrag, om continu de werving te verfijnen. Met success, want de gemiddelde promotietijd per vacature bedraagt mínder dan 4 weken en álle vacatures zijn ingevuld.

Ontdek hoe Neder-Betuwe haar ambities verwezenlijkt met een innovatief wervingsconcept. Lees de hele case van Natural Talent.

Wat was de impact van de case?

De resultaten zijn er, en het is eenvoudig om er blij van te worden. Het voornaamste: alle vacatures worden razendsnel ingevuld, met een gemiddelde promotietijd per vacature van ónder de 4 weken. Vacatures die eerder maandenlang openstonden en werkdruk lieten oplopen, vormen geen enkel probleem meer. Maar ook indirecte resultaten zijn uitstekend. Branded search is met 121% gestegen, de gemiddelde bezoekduur aan de werkenbij-pagina’s is meer dan verdubbeld en sollicitanten refereren naar de ervaringsverhalen die we delen als reden om te solliciteren.

De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

En het mooie, niet alleen de doorlooptijd per vacature is sterk verkort, het aantal en de kwaliteit van sollicitanten is beduidend beter. Bovendien zijn doelgroepen aangeboord, die eerder hun neus ophaalden voor werken bij de gemeente. Aangeworven medewerkers integreren uitstekend met bestaande collega’s en voegen echt een ‘can do’ mentaliteit toe aan de organisatie. P&O was voorafgaand al enthousiast, maar intern was er weerstand. Deze weerstand is inmiddels weg, managers zijn en masse enthousiast en de nieuwe aanpak is geborgd in de organisatie. De gemeente Neder-Betuwe is klaar voor de toekomst.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Innovatie omarmen en een hele gemeentelijke organisatie meekrijgen in een totaal nieuwe manier van werven, is geen kleine opgave. Het vergt lef, overtuigingskracht en natuurlijk resultaten. Dat de gemeente Neder-Betuwe inmiddels helemaal om is, maakt ons trots. Dat de resultaten, met een grote succesratio en ontzettend korte doorlooptijd per vacature, tot stand zijn gekomen door fantastische co-creatie, versterkt dat gevoel.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: gemeente Neder-Betuwe
  • Concept en campagne: Natural Talent BV
  • USP’s organisatie: Renée Kruf (BMC)
  • Videografie: Jarah Gartener Simons
  • Fotografie: Eva Roefs
  • Design: Eefje Voets (Itscover)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Creatieve campagne gericht op magazijnmedewerkers die samen energie geven (inzending Solar)

Werken als magazijnmedewerker in het vernieuwde, moderne warehouse van Solar. Om deze doelgroep te interesseren voor een baan, ontwikkelde Solar in samenwerking met EN HR solutions een wervingscampagne met als concept: Solar geeft je energie. Door uitgebreid doelgroeponderzoek te doen hebben we de USP’s van de functie naar boven weten te halen. Het haakje? De sfeer, gezelligheid en collegialiteit binnen de afdeling. Een band tussen medewerkers die aanstekelijk werkt en een doorslaggevende factor is om langer te blijven en lekker te werken. Want: samen maak je het verschil. Hier kun je zijn wie je bent en voel je je welkom, altijd.

De collegiale band vertalen we in de video van vallende dominostenen naar een werkdag in het warehouse.

Via een video laten we dit creatief concept het best tot zijn recht komen. De sterke collegiale band is de invalshoek van de video waar we de symboliek van vallende dominostenen vertalen naar een werkdag in het warehouse. Elk shot van de video is een verbindende schakel in de vorm van een medewerker die een bijdrage levert aan het totale proces. Deze ‘energiegevers’ op de werkvloer maken het leuk en geven de positieve energie aan elkaar door. Een mix van aanstekelijke shots die energie geven én praktische shots die laten zien dat Solar Nederland een mooie, professionele plek is om te werken waar nieuwe technologische ontwikkelingen een rol spelen.

In deze campagne spreken we ervaren magazijnmedewerkers aan en mensen die interesse hebben in het vakgebied, maar nog niet (veel) ervaring hebben. In de campagne is gebruik gemaakt van een gerichte mediastrategie met diverse mediakanalen en uitingen. De strategie is gericht op een awareness-fase, attraction-fase en action-fase. In de awareness-fase is de full video ingezet op diverse kanalen: YouTube, Display, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Voor de attraction-fase en action-fase hebben wij verkorte video’s en animated banners ingezet. De bezoekers zijn doorgestuurd naar de vacature.

Wat was de impact van de case?

De doelgroepgerichte aanpak in de targetting en contentproductie heeft ervoor gezorgd dat de juiste doelgroepen zijn bereikt met passende content. Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland. Ook intern is het werkgeversmerk op deze manier opnieuw geladen.

Juist de kwalitatief sterke video heeft een impact gehad op het employer brand van Solar Nederland.

Medewerkers zijn trots op de video. Deze wordt via meerdere schermen in het kantoorpand getoond, evenals in het magazijn zelf. De wervingscampagne en boodschap wordt breed gedragen, mede doordat het warehouse heel veel aandacht heeft gekregen door de uitbreiding en verbouwing. Medewerkers vanuit andere afdelingen hebben ook meer aandacht voor het warehouse en de collega’s die hier werken. Ook vanuit de sollicitanten complimenten gekregen over de video. Sterk om te laten zien gedurende het recruitmentproces.

De campagne biedt de volgende (kwantitatieve) uitkomsten:

  • Looptijd: juli 2023 t/m januari 2024
  • Meer dan 1 miljoen impressies
  • Meer dan 140 sollicitaties
  • 16 nieuwe medewerkers (conform doelstelling)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De doelgroepgerichte aanpak, de hoge kwaliteit van de content én de sterke mediastrategie die is ontwikkeld om potentiële talenten voor Solar te werven. Dát maakt deze case zo succesvol. De resultaten van de campagne zijn ook uiterst positief. De doelstelling van 16 nieuwe medewerkers is behaald. Daarnaast heeft de campagne online enorm veel impressies en videoweergaven.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne.

De reden dat deze case een award verdient, is vooral het verhaal achter de campagne: het creatieve thema ‘Solar geeft je energie’ is écht te koppelen aan de realiteit binnen Solar. Want, iedere medewerker binnen het warehouse levert daadwerkelijk een bijdrage aan het totale proces en vormt zo een verbindende schakel. Juist samen maak je het verschil en ieder individu mag er zijn. Welke rol of functie iemand ook heeft. Door in de video deze verbinding naar voren te brengen, laten we in deze campagne letterlijk de energie zien en zetten we Solar sterk neer als een zakelijke, maar ook sociale en mensgerichte werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Solar Nederland: Martijn Rengers, André Lankhorst, Remco van Haastrecht
  • EN HR solutions: Julene Kaandorp, Ray Pluim, Stefan Makkus, Nicky Magielsen, Lucca Wilderom, Babet Hendriks, Esmaralda Naalden en Frank Elzinga
  • Extern: Huub the producer (videoproductie)

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Een bijbaan bij Lidl. SWS iets voor jou! (inzending Lidl Nederland)

Lidl is een internationale supermarktketen die hoge kwaliteit aanbiedt tegen een lage prijs. Door de veranderende arbeidsmarkt en andere verwachtingen van werk, wil Lidl zich onder Gen Z nog steviger als werkgever positioneren. Na uitgebreid in- en extern onderzoek naar de doelgroep, cultuur, en de categorie, heeft Lidl in samenwerking met HERC het strategische platform ‘Werken bij Lidl geeft je energie’ geïntroduceerd. Dit platform vormde de basis voor een onderscheidende wervingscampagne, met als doel 3.000 nieuwe bijbaners te werven voor de drukke kerstperiode in onze winkels en Lidl als aantrekkelijke werkgever te positioneren.

Energieke werkomgeving

Het platform speelt in op onze energieke werkomgeving, gekenmerkt door dynamiek, een aanpakkersmentaliteit en het #teamlidl-gevoel. Deze kenmerken kwamen vooral als onderscheidend vermogen naar voren in ons interne onderzoek. We benadrukten ook dat je bij Lidl blijft groeien doordat je verschillende werkzaamheden uitoefent, waardoor je je sneller onderdeel voelt van het gehele team.

De ultieme bevestiging ‘SWS iets voor jou’ te hebben werd ons leidende concept.

Door deze inzichten konden we op een authentieke wijze inspelen op de behoeften van jongeren, zoals flexibele werkuren, een goed salaris, ontwikkelingsmogelijkheden, variatie en een gezellige werksfeer. Deze behoeften hebben we vervolgens doorvertaald naar onze wervingscampagne die afgelopen najaar live is gegaan. Om direct de aandacht van jongeren te trekken, gaven we gelijk aan dat we ‘SWS iets voor jou’ hebben. Deze ultieme bevestiging werd ons leidende concept; een kort en krachtige copy construct met een visuele wereld die daarbij aansluit. Hiermee konden we gemakkelijk diverse USP’s van werken bij Lidl belichten die perfect aansluiten bij de behoeften van onze doelgroep, en ons tegelijkertijd onderscheiden van onze concurrenten.

Wat was de impact van de case?

In samenwerking met ons mediabureau hebben we een crossmediale strategie ontwikkeld om de doelgroep in fases door het wervingsproces te leiden en te verleiden om te solliciteren. We gebruikten online- en offline doelgerichte kanalen zoals sociale media, YouTube, bioscoop, studentenschermen, toiletreclame, reclame in sportscholen en boomerangkaarten. Hiermee creëerden we verschillende touchpoints door de gehele media funnel.

Onze campagne overtrof alle prognoses. Zo hebben we bijvoorbeeld meer dan 3 miljoen impressies behaald via de display campagne op Marktplaats en adcom, is 92% van de boomerangkaarten meegenomen waarmee we gemiddeld voor 3-5 contactmomenten hebben gezorgd en werden onze advertenties 260.355 keer getoond in sportscholen in de buurt van filialen met een wervingsuitdaging. Verder hebben we 23.368 bewoners van studentenhuizen bereikt en enthousiast kunnen maken voor werken bij Lidl, en heeft onze spot in 29 bioscopen 260.953 impressies gerealiseerd.

Met de campagne hebben we uiteindelijk 2.570 nieuwe collega’s aangenomen.

De ideale mix van online en offline inzet heeft dan ook gezorgd voor een mooie stijging in het aantal sollicitanten. Zo hebben er in de campagneperiode in totaal 22.622 potentiële bijbaners gesolliciteerd op onze vacatures. Dit is 59% meer ten opzichte van dezelfde campagneperiode in 2022. Met de campagne hebben we uiteindelijk 2.570 nieuwe collega’s aangenomen waarmee we op de meeste plekken in het land hebben kunnen voldoen aan de wervingsbehoefte.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een extreem krappe arbeidsmarkt hebben we een onderscheidend concept ontwikkeld dat onze doelgroep aansprak en de USP’s van werken bij Lidl op een authentieke manier benadrukte. Onze interne doelgroep is vanaf het begin betrokken geweest bij de inhoudelijke insteek van het concept. Dit heeft enerzijds het draagvlak binnen de organisatie versterkt en anderzijds de geloofwaardigheid van het concept versterkt.

Dankzij waardevolle input van collega’s, hebben we de USP’s ‘ieder minuut uitbetaald’ en ‘hecht team = meer vrienden’ en de campagne slogan ‘SWS iets voor jou’ verfijnd, waardoor we de taal van de doelgroep spraken. Dit interne draagvlak resulteerde in scherpe hiring managers en een verhoogd aantal aannames. De goede aansluiting en het succes van de campagne hebben ertoe geleid dat we zowel de bestaande campagne konden uitbreiden als een nieuw campagneconcept konden ontwikkelen voor onze logistieke doelgroepen, gebaseerd op ons strategische platform.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Lianne Bos (Lidl)
  • Myrthe Salverda (Oud Lidl collega)
  • Imke Lorenz (Lidl)
  • Sophie Geerts – Jaspers (Lidl)
  • Selen Kirkagac (Herc)
  • Jhelisa Panfred (Herc)
  • Koen de Boer (Herc)
  • Emilio de Haan (Herc)
  • David Diankanguila (Herc)
  • Mediabureau: Zigt
  • Productiepartij: Artillerie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Zo matcht Driessen met A.I. meer mensen aan de juiste baan (inzending Driessen)

Driessen is een duurzaam uitzendbureau dat, met goed werkgeverschap als uitgangspunt, medewerkers en organisaties aan elkaar verbindt. Het startpunt hierbij is een kwalitatieve en duurzame match. Met de inzet van artifical intelligence zorgen we dat de kans op die goede match enorm toeneemt. We hebben een kandidatendatabase van ruim 100.000 profielen en een continue stroom aan vacatures. De spil daarin is ons eigen machine learning-model en dat wordt op diverse fronten ingezet.

Ons model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen.

Slimme vacaturealerts: ons A.I.-model matcht vacatures automatisch met geschikte kandidaten in onze database. Het model is zo ontworpen dat kandidaten alleen worden beoordeeld op inclusieve variabelen, zoals gewenste werklocatie, werkervaring, opleidingsniveau en beschikbaarheid. Discriminerende variabelen zoals geslacht, leeftijd of nationaliteit worden uiteraard niet meegenomen. Het model beoordeelt kandidaten en voorspelt de mate van geschiktheid voor een vacature. Kandidaten die een score van minimaal 85% behalen en voldoen aan gestelde criteria ontvangen automatisch meldingen met passende vacatures.

Driessen gebruikt A.I. om de juiste match te maken tussen kandidaten en vacatures. Het eigen machine learning-model is volledig verweven in de matching. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Aanbevolen vacatures op Driessen.nl: op onze website is ons A.I.-model naadloos geïntegreerd via ons Customer Data Platform BlueConic, waardoor we de meest relevante vacatures tonen aan onze kandidaten. Op de homepage presenteren we drie vacatures die aansluiten bij het profiel van de bezoeker. Op de vacatureoverzichtspagina en op individuele vacaturepagina’s worden labels gebruikt om aan te geven of een vacature geschikt is voor een kandidaat. Ook tonen we gerelateerde vacatures die rechtstreeks afkomstig zijn uit ons A.I.-model.

Het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Smart matching in ons ATS: Ons A.I.-model wordt tevens ingezet in ons intern ontwikkelde Applicant Tracking System. Hierbij worden kandidaten die hoog scoren bij vacatures extra onder de aandacht gebracht bij onze recruiters.

Kortom, het A.I.-model zit volledig verweven in onze matching en biedt direct toegevoegde waarde voor zowel kandidaten als recruiters.

Wat was de impact van de case?

In 2023 zijn er ruim 108.000 unieke slimme vacaturealerts verstuurd naar 21.700 personen. De open rate van deze mails is 53% en met een CTR van 22,7% scoren ze ver boven benchmark. De 108.000 mails hebben geresulteerd in ruim 2.500 sollicitaties wat neerkomt op een conversiepercentage van 5,3%. Dit laat tevens zien dat het model beter weet welke banen bij een kandidaat passen dan dat een kandidaat dat zelf denkt te weten. Het conversiepercentage van de job alerts dat handmatig door kandidaten wordt ingesteld ligt namelijk op 2,5%. Dit toont de extreme relevantie van de slimme vacaturealerts aan.

De aanbevolen vacatures uit het model die zichtbaar zijn op driessen.nl scoren met een gemiddelde CTR van 7,5% naar de vacaturedetailpagina bovengemiddeld goed. Daarnaast scoren ze met een conversieratio van 4,5% op sollicitatie ook significant beter dan reguliere vacatures die niet uit het A.I.-model komen (2,9%). Tot slot zien we dat de smart matching-module in ons ATS zorgt voor een conversiepercentage van aangeschreven kandidaten naar intake van 4%. Deze functionaliteit is te vergelijken met de slimme vacaturealerts waarbij een conversiepercentage van 5,3% wordt gehaald.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inzet van machine learning helpt ons om werkgeluk mogelijk te maken. Het verbindt mens en werk en laat onze kandidaten kennis maken met vacatures waar ze in eerste instantie niet aan denken. Het model is niet bevooroordeeld en selecteert enkel op harde inclusieve eisen zoals woon-werkafstand, opleiding en werkervaring. Discriminerende variabelen worden bewust buiten beschouwing gelaten om de match zo eerlijk mogelijk te maken. En dat werkt!

De CTR van de slimme vacaturealerts is 210% hoger dan de reguliere job alerts die door kandidaten zelf worden aangemaakt. Daarnaast wordt er twee keer vaker gesolliciteerd via de slimme vacaturealerts dan via de jobalerts. Dit geeft eens te meer aan dat de juiste inzet van artifical intelligence binnen de wereld van recruitment enorm waardevol is voor zowel kandidaten en recruiters.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Software & marketingteam Driessen.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Interactieve campagne gericht op de werving van Pedagogisch Medewerkers (inzending FairSterk)

Het werven van pedagogisch medewerkers is landelijk een enorme uitdaging. De schaarste is en blijft voelbaar en veel organisaties zitten met de handen in het haar hoe deze doelgroep te werven. Zeker wanneer de budgetten minimaal zijn. Zo ook bij Stichting Meander-Prokino. Eerder al hebben we vanuit FairSterk het employer brand van de stichting onder handen genomen. Middels deze campagne hebben we ze vervolgens ook ondersteund op het snijvlak van recruitmentmarketing.

Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie.

Het antwoord op hoe zij pedagogisch medewerkers kunnen aantrekken vonden we in een creatieve campagnestrategie. Niet direct focussen op de sollicitant in een moeilijk te bewegen markt, maar het creëren van waardevolle interactie rekening houdend met de latent werkzoekenden. Met als doel kwalitatieve leads te vinden waar de recruitmentafdeling opvolging aan kon geven om deze middels persoonlijke benadering te bewegen tot sollicitatie.

Interactieve quiz

Met het doelgroeponderzoek, concept en werkgeversmerk als basis, zijn we aan de slag gegaan met het verder ontwikkelen van de campagnestrategie. Belangrijke voorwaarde: binnen een campagnebudget blijven van slechts 2.000 euro. META bleek hierin het meest geschikt om in te zetten als kanaal. Omdat we in een eerder stadium de webtracking op de werkenbij-site van Prokino optimaal hadden ingericht, was een hoop data van eerdere bezoekers en sollicitanten beschikbaar. Deze data konden we (uiteraard geheel AVG-proof) inzetten om het META-algoritme van input te voorzien om op korte termijn zoveel mogelijk resultaat te halen.

Van hieruit konden we samen met het MarCom-team van Prokino aan de slag met het uitwerken en opzetten van de campagne en het advertentiemateriaal. Door leadgeneratie toe te passen in de vorm van een interactieve quiz werden ook contactgegevens van latent werkzoekenden verkregen. Gebruikers die interactie hadden gehad met de advertentie, de quiz of op de werkenbij-site kregen vervolgens middels retargeting vacatures te zien.

Wat was de impact van de case?

Van begin oktober tot midden november hebben we samen met Stichting Meander-Prokino de campagne gedraaid en geoptimaliseerd. Vanuit FairSterk hebben we op strategisch niveau de campagne aangestuurd en met diverse evaluatiemomenten de campagnes aangescherpt om het resultaat te verbeteren. Hieronder zetten we de cijfers op een rij:

  • Ruim 170.000 vertoningen op Facebook en Instagram
  • Meer dan 55.000 mensen bereikt in de regio van Huizen
  • Bijna 1.000 bezoekers op de website ontvangen
  • Zeker 76 kwalitatieve leads ontvangen vanuit de quiz
  • Minstens 10 sollicitanten
  • 27 euro per lead, 200 euro per sollicitant

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Voor kleinere organisaties is het in de huidige markt vaak een enorme uitdaging om zichtbaar en vindbaar te zijn voor potentieel talent. Zeker als het om lastige doelgroepen gaat zoals de Pedagogisch Medewerkers. We willen hiermee aantonen dat met kleine budgetten, een interactieve campagne en focus op latent werkzoekenden tóch resultaat bereikt kan worden.

Credits case

Vanuit Stichting Meander-Prokino hebben we samengewerkt met de HR- en communicatieafdeling; HR Manger: Petra Overdevest (Werving & Selectie Coördinator) en Lotte Sloot (Interne Communicatie & Marketing). Vanuit FairSterk heeft het creatieve team en de recruitment marketeer samen met Stichting Meander-Prokino de campagne vormgegeven en geoptimaliseerd.

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Spot de ‘big 5’ op de Big Room Safari – een uniek kijkje in de IT-keuken (inzending Stedin)

Werken aan de energietransitie is meer dan het leggen van kabels: het draait om innovatie, data en digitalisering. Het realiseren van een duurzame leefwereld vraagt om innovatieve oplossingen. Bij Stedin hebben we daarom veel IT’ers nodig. Maar hoe bereik je hen in een krappe arbeidsmarkt waar IT-talent schaars is? Het antwoord: nodig hen uit voor ons meest bijzondere IT-event: de Big Room Planning!

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken.

De Big Room Planning (BRP) is een evenement waar alle Stedin-IT’ers elk kwartaal met trots naar uitkijken. Met de grote uitdagingen die we als netbeheerder hebben, is effectieve en transparante samenwerking essentieel. Dit evenement, gebaseerd op Agile SAFe, brengt meer dan 500 IT collega’s en de business samen om te bepalen wat er komend kwartaal ontwikkeld wordt. Naast de inhoud staat de BRP ook in het teken van verbinding, met gezamenlijke aftrap, lunch en afsluitende borrel.

Elk kwartaal bieden we geïnteresseerden van buiten Stedin een uniek kijkje in de keuken van onze BRP waar onze onderscheidende IT-werkwijze en trots van collega’s centraal staan, als onderdeel van onze inspanningen op het gebied van employer branding, awareness en werving van nieuwe collega’s.

Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten.

Dit unieke kijkje is gedoopt tot de ‘Big Room Safari‘ wat afgeleid is van het spotten van ‘The Big 5’ op een echte safari. Na een presentatie krijgen de uitgenodigde deelnemers een rondleiding op een van de twee BRP-dagen langs de diverse IT teams. Tijdens deze rondleiding kunnen de deelnemers de Stedin-‘Big 5’ spotten: de scrum master, product owner, product manager, solution architect en release train engineer. Dit zijn collega’s met belangrijke rollen en functies tijdens dit event én in thema te herkennen aan een safari hoedje. De deelnemers sluiten aan bij de lunch en krijgen na afloop een Stedin-goodiebag.

Wat was de impact van de case?

Vier weken voorafgaand aan de BRP wordt de inschrijving via LinkedIn geopend en gepromoot met een sfeervolle video. Intern wordt dit bericht gedeeld met alle IT-collega’s die worden aangemoedigd om het binnen hun eigen netwerk te delen. Twee weken voor het event bellen we de inschrijvingen na en krijgen de deelnemers een definitieve uitnodiging met praktische zaken. Na de BRP bellen we de deelnemers om te vragen naar hun ervaring, eventuele tips en tricks en of zij eventueel interesse hebben om de overstap te maken naar Stedin als werkgever. Intern vindt evaluatie plaats met collega’s om zo elke editie van de Big Room Safari te blijven verbeteren.

De Big Room Safari is inmiddels een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning.

De Big Room Safari heeft inmiddels drie keer plaatsgevonden (in september 2023, december 2023 en maart 2024) en is een vast onderdeel geworden van de Big Room Planning vanwege de positieve reacties en resultaten. Naast dat deze safari intern positief en met trots ontvangen is, levert het zichtbaarheid en nieuwe IT collega’s op.

Branding en marketing

  • Looptijd: elk kwartaal duurt het proces van start tot eind zo’n 6 weken
  • Media: LinkedIn
  • Budget: 1.500 euro
  • Unieke impressies: 25.400
  • Interactie: 1795
  • CTR: 3%

Recruitment

  • Aantal aanmeldingen: 64
  • Aantal sollicitanten: 13
  • Hires: 4 en 2 in proces (BRP maart)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als netbeheerder hebben we een cruciale maatschappelijke rol. In een complexe (semi-overheids)organisatie waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het mooi om te laten zien dat het mogelijk is om een ludieke actie op te zetten. Ironisch genoeg bleek een van de kartrekkers vanuit IT een gecertificeerd Field Guide die echte safari’s mag begeleiden in Zuid-Afrika en Botswana.

Quote: ‘Stedin is hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Hoewel de pilot zich richtte op werving heeft deze case een veel grotere impact gemaakt. Naast nieuwe collega’s is de drempel om van Stedin als potentiële IT-werkgever te proeven niet alleen verlaagd, het kleurt het beeld van het werkgeversmerk positief in door de positieve ervaringen van de deelnemers als van collega’s. ‘Heel positief ervaren, het nodigde uit om vragen te stellen en dieper op de inhoud in te gaan. De Big Room Safari was echt een leuk concept. Ik zit nu goed op mijn plek, maar mocht dit wijzigen in de toekomst dan is Stedin hiermee wel op mijn radar gekomen als mogelijke werkgever.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment – Rikash Bhageloe en Micha Visser
  • Employer branding – Sanne van Poortvliet
  • Recruitment marketing – Shannon van der Beek
  • Business IT – Marieke Smedinga en Philip van der Zande
  • Video editing – Eddie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

Word watermaker. Breng jezelf mee (inzending WML)

Drinkwater. Voor velen vanzelfsprekend, maar eigenlijk superbijzonder. WML levert drinkwater aan alle Limburgers. Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor deze maatschappelijke opgave. Met een verwachte uitstroom van 25% door natuurlijk verloop zocht WML personeel dat deze maatschappelijke opgave begrijpt en zich hiermee identificeert. Van monteurs tot aan directieleden.

Meer dan 400 WML’ers zetten zich dagelijks in voor het drinkwater in Limburg.

Door marktonderzoek en workshops met focusgroepen en WML’ers van diverse afdelingen kwamen we tot het inzicht: werken bij WML is altijd in balans. Dit omvat zowel de goede werk/privébalans als de ruimte voor eigen inbreng en inzichten. Ieders achtergrond, talenten en ideeën spelen een cruciale rol in het vormgeven van de toekomst. Een constante balans tussen privé en werk, in tijd, energie, passies en uitdagingen.

De propositie ‘Drinkwater. Gewoon bijzonder. Net als jij‘ slaat op de meerwaarde van werknemers en de maatschappelijke taak van WML. De activerende kop ‘Word watermaker. Breng jezelf mee’ communiceert waarom je voor WML zou moeten kiezen, namelijk: aandacht voor de persoon achter de functie.

Op de werkenbij-site kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

Voor de campagne gebruikten we WML’ers die ook privé een maatschappelijke taak vervulden. We fotografeerden, interviewden en filmden ze op hun werk en thuis. Zo boden we een kijkje achter de kraan en toonden we hoe zij hun persoonlijke passies toepassen in hun werk. Dit vertaalden we in campagnebeelden, online video’s en content voor een werkenbij-site. Hier kwam alles samen: de verhalen, de vacatures, de balans en de maatschappelijk opgave van WML.

In een uitgebreide online- en offlinecampagne raakten we alle touchpoints in de candidate journeys. Zo wierven we technisch personeel via een combinatie van online kanalen en gebruikten we LinkedIn voor juridische en financiële experts. Daarnaast maakten we gebruik van OOH, pre-rolls, tafelkaarten, levensgrote displays, giveaways, autostickers, posters en presentaties.

Wat was de impact van de case?

De campagne was een enorm succes. Zo moesten we al na twee maanden stoppen vanwege de enorme hoeveelheid kwalitatieve sollicitaties. We ontvingen meer passende kandidaten in deze twee maanden dan in het hele jaar ervoor. Met in totaal meer dan 950.000 vertoningen verspreid over vier kanalen, meer dan 20.000 kwalitatieve websitebezoeken en meer dan 300 sollicitanten vulden we alle vacatures en legden we een rijke kandidatenpool aan voor toekomstige vacatures.

Ook intern was de campagne een groot succes. Door het huidige personeel actief te betrekken bij de totstandkoming van het employer brand, de content en het verloop van de campagne creëerden we draagvlak, enthousiasme en betrokkenheid.

Cijfers CTR

  • Google Display: benchmark 0,6%, resultaat 0,6%
  • LinkedIn: benchmark 0,5%, resultaat 1,5%
  • Facebook: benchmark 3,4%, resultaat 5,8%
  • Instagram: benchmark 1%, resultaat 2%

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De campagne is gebaseerd op uitgebreid onderzoek naar het employer brand en vervolgens vertaald naar een creatieve en activerende campagne met een duidelijke boodschap die resoneerde bij allerlei soorten kandidaten. Een campagne die, dankzij zorgvuldig opgezette candidate journeys, de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon wist over te brengen.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht.

Van het creëren van awareness tot aan het vriendelijk bedanken van de afgewezen kandidaten: aan alles was gedacht, alles lag in lijn, zodat alles elkaar versterkte. En wat bewijst de effectiviteit van een campagne beter dan de vraag deze stop te moeten zetten vanwege het succes.

Credits case

WML:

  • Yvonne Hermans (communicatie),
  • Hanny Kremer (Adviseur HRM),
  • merkambassadeurs: Ruben Delsing, Stan Hermse, Denise Walboomers, Michelle Noë, Henny Moonen, Hans Spilmann

Bureau IMMX:

  • Martijn in ‘t Panhuis (account),
  • Jorg Kuijl (creative director),
  • Noortje Verbeek (concept copy),
  • Celine Oosterhout (online marketing),
  • Frans Naus (design),
  • Maria Janssen (design),
  • Tessa Meulenbroek (design),
  • Sharon Nas (projectmanagement)

Fotografie: Philip Driessen
Film: Framefabriek
Webdevelopment: Ilionix

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

 

Impact op lokale werving door inzet van Volume Recruiter (inzending Jumbo Supermarkten)

Ook bij Jumbo Supermarkten is het aantrekken van voldoende collega’s natuurlijk een uitdaging. Bij Jumbo zit ‘samen’ in ons DNA en begrijpen we dat werving een gedeelde verantwoordelijkheid is. Onze locaties pakken de werving van nieuwe collega’s voor een groot deel zelfstandig op. Vaak gaat dat goed, maar soms is nieuwe collega’s werven toch wel écht uitdagend en tijdrovend. Waarbij soms extra lokale ondersteuning toch wel wenselijk is. Die urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden noodgedwongen aangepast werden.

De urgentie werd extra duidelijk toen op sommige locaties de bezetting dermate kritiek was dat openingstijden aangepast werden.

Dat gaf een mooi vraagstuk: hoe gaan we lokaal ondersteunen in een schaalbare vorm waarmee winkels écht geholpen zijn? Het antwoord: een Volume Recruiter. Iemand die bijspringt waar de nood écht hoog is. Iemand die winkels tijdelijk ondersteunt en hen helpt om zelfstandig en succesvol te recruiten.

Doelgericht lokaal wervingsplan

Op basis van bezetting zijn locaties geprioriteerd die extra ondersteuning konden gebruiken. De Volume Recruiter creëerde samen met die winkels een doelgericht lokaal wervingsplan. Natuurlijk werden daarin de lokale uitdagingen en wervingsmogelijkheden meegenomen. Zijn er bijvoorbeeld enthousiaste collega’s helemaal thuis in TikTok en Instagram? Dan laten we hen social content creëren. Is er binnenkort een populair auto-evenement in de buurt? Dan gaan we daarheen om bezorgers te werven. En zo zochten we ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

We zochten ook samenwerkingen op met lokale verenigingen om creatieve wervingscampagnes te realiseren.

De inzet van een Volume Recruiter is tijdelijk. Daarom is het belangrijk dat winkels voldoende handvatten krijgen om het straks helemaal zelf te doen. En die aanpak werkt. Wat begon als een pilot is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van onze Recruitment & Employer Branding strategie. We zien minder locaties met een kritieke bezettingsgraad en we kunnen sneller lokaal bijspringen. Maar er is ook nog iets anders wat ons trots maakt: onze collega’s zijn blij met de ondersteuning.

Wat was de impact van de case?

Welke impact we dan samen gemaakt hebben? In 2023 hebben we 49 locaties ondersteund, daar waar de nood het hoogste was. Deze locaties hebben in deze periode voldoende handvatten gekregen om de werving voortaan zelf weer op te kunnen pakken. Per locatie wordt middels een kick-off gekeken naar welke aanpak het beste past. Zit de uitdaging bij de werving (instroom)? Of juist een bij het sollicitatieproces en in de opvolging? Op al deze elementen kan de Volume Recruiter ondersteunen, waardoor elke locatie een passende aanpak krijgt.

Dat resultaat delen we graag! Zo werden er in korte tijd 6 winkels door Jumbo overgenomen waar mede dankzij lokale ondersteuning binnen 10 weken 78 nieuwe collega’s aangenomen. Een ander voorbeeld is de HUB (vanuit waar thuisbezorging plaatsvindt), waar het aannemen van 102 nieuwe bezorgers ervoor zorgde dat het bezorggebied fors kon worden uitgebreid.

Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak.

Ervaring is de beste leermeester, zo kijken we constant naar hoe het beter of anders kan. Evaluatie met de locatie is een vast onderdeel van de aanpak. We stellen dan de vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aanbeveelt bij een collega?’ Met een gemiddelde beoordeling van een 8 kan met trots gezegd worden dat we lokaal impact maken.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Slim samenwerken en kunnen schakelen tussen een landelijke aanpak en een maatwerk-aanpak op lokaal niveau, dat is waar deze case omdraait. Met de Volume Recruiters hebben we een unieke brug geslagen.

Jumbo Supermarkten versterkt werving door lokale samenwerking met Volume Recruiters. Resultaat: hogere bezettingsgraad, meer instroom en blije collega’s! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2024.

Het gevolg? Tientallen nieuwe collega’s die ervoor zorgen dat onze locaties weer voldoende bezetting hebben. Zo konden winkels weer op de standaard openingstijden open en thuisbezorghubs hun bezorggebied uitbreiden. Collega’s zijn blij met deze samenwerking en reageren positief tijdens evaluaties. Zo positief, dat we de Volume Recruiters nog vaker gaan inzetten. Collega’s blij en klanten blij. En dat is toch waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo Supermarkten:

  • Imke Driessen
  • Kirsten Smits
  • Lotte Schrager
  • Lars Pouw
  • Noor Smit
  • Marijke Braakman
  • Ruben Backx

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook