Wat nou geitenwollen sokken? (inzending Workstuff / Lievegoed)

In de (gehandicapten)zorg zijn de kandidaten schaars. Ook het onderscheidende vermogen per zorgorganisatie is vaak moeilijk te duiden. In deze case laat zorgorganisatie Lievegoed zien dat je met scherpe (en tikkie gewaagde) propositie toch het verschil kan maken! Een wervingscampagne die van bestaande vooroordelen aantrekkelijke voordelen maakt!

In de praktijk blijkt het beeld dat potentiële kandidaten hebben van antroposofie vaak niet te kloppen.

Lievegoed een antroposofische zorginstelling. In de praktijk blijkt het beeld dat potentiële kandidaten hebben van antroposofie, vaak niet te kloppen. Deze typische vooroordelen zorgden voor een grote barrière bij potentiële kandidaten.

De positieve, verbindende en menselijke waarden die bij antroposofie horen, zorgen ervoor dat er mensen van heinde en verre bij Lievegoed komen werken. Toch kleven er aan de term antroposofie ook nog veel vooroordelen. Vooral het zweverige imago blijkt vaak een barrière te zijn waardoor veel zorgprofessionals niet eens overwegen om bij de ‘club van geitenwollen sokken’ te solliciteren. Om korte metten met deze barrières te maken, lanceerde Lievegoed de campagne Wat nou geitenwollen sokken?!

Van vooroordelen naar voordelen

Met deze opvallende wervingscampagne ontkracht Lievegoed met een knipoog én een tikkie zelfspot direct de clichés en belichten ze de menselijkheid en gezonde werkomgeving. Van vooroordelen naar voordelen dus. De creatieve content in de touch-laag van de campagne draait primair om het slechten van de voordelen en de bewijsvoering dat Lievegoed een frisse en moderne organisatie is.

Zelfs in vacature-uitingen (de sell-laag) staan de sokken centraal.

In de campagne is de hoofdrol weggelegd voor kleurrijke en diverse sokken. Deze stonden symbool voor de diverse en kleurrijke medewerkers. In testimonials zijn medewerkers aan het woord die stuk voor stuk bevestigen dat het geitenwollen sokken imago niet klopt en dat antroposofische zorg draait om menselijke waarden, natuur en creativiteit. Zelfs in vacature-uitingen (de sell-laag) staan de sokken centraal.

Zorginstelling Lievegoed maakt korte metten met vooroordelen over antroposofie dankzij hun wervingscampagne ‘Wat nou geitenwollen sokken?!’ Lees de hele case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Door de ‘geitenwollen sok’ eenduidig als advertising property in te zetten, ontstond al snel campagneherkenning binnen de sector. Lievegoed werd ‘die club van de geitenwollen sokken’. De waardering voor de luchtige en vrolijke social posts bleek uit de vele interactie en reposts. Huidige medewerkers voelen zichzelf gehoord en maken dankbaar gebruik van de uitingen om te delen dat er helemaal niks wolligs aan ‘hun’ antroposofische werkgever is. Bij navraag blijkt dat medewerkers een veel grotere gedeelde trots voelen vanaf het moment dat de directeur via een luchtige maar indringende videoboodschap de campagne lanceerde.

Het aantal sollicitanten is met meer dan 300% toegenomen.

Vanaf de eerste week van de campagne is er een enorme groei in interesse en sollicitaties. Waarbij nog steeds heel veel sollicitanten bij het eerste gesprek spontaan hun sokken laten zien. Vergeleken met de periode voor de campagne is het aantal sollicitanten met meer dan 300% toegenomen. Van wie een groot deel aangaf nooit hebben overwogen om bij een antroposofische organisatie te gaan werken maar dat deze campagne het grote verschil maakte!

Zorginstelling Lievegoed maakt korte metten met vooroordelen over antroposofie dankzij hun wervingscampagne ‘Wat nou geitenwollen sokken?!’ Lees de hele case in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Lievegoed getuigt van lef en zelfkennis door volledig in te zetten op bestaande negatieve vooroordelen. Hiermee bewijzen ze dat als een scherpe propositie ook nog opvallend wordt gebracht dit veel kan opleveren. Door felkleurde sokken consistent (en relevant) de hoofdrol te geven in alle visuals en middelen is de campagneboodschap door alle middelen eenduidig en de campagneherkenning enorm gebleken.

Credits case

De volgende externe partijen en mensen zijn betrokken geweest bij deze case:

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Multimediale wervingscampagne: op zoek naar 7 managers (inzending Gemeente Amsterdam)

Binnen de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit van de gemeente Amsterdam kregen we te maken met een pittige opdracht: maar liefst 7 nieuwe managers, schaal 14 en hoger, moesten binnen 4 maanden starten. De hulp van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie werd ingeroepen om een zo inclusief mogelijk selectieproces te waarborgen én zichtbaar te zijn bij een grote doelgroep. Vanuit een nieuw leiderschapsprofiel zijn we gaan werven, met een focus op ervaringskennis. Dit verhoogde de moeilijkheidsgraad van het proces, maar was noodzakelijk om kandidaten te vinden die daadwerkelijk impact zouden maken.

De kandidaten zouden niet alleen bijdragen aan de organisatie, maar ook een cultuurverandering moeten teweegbrengen.

Deze kandidaten zouden niet alleen bijdragen aan de organisatie, maar ook een cultuurverandering teweegbrengen, waarmee ze een sleutelrol zouden spelen in de transformatie van de organisatie. Om deze zichtbaarheid te realiseren besloten we een on- én offline wervingscampagne uit te zetten. De campagne speelde zich af rondom 4 hoofdpersonen: teammanagers Gracia en Esther, projectleider Carlo en recruitmentlead Dylan. Elk werkzaam binnen het sociaal domein, met een passie voor leidinggeven.

Multimediale wervingscampagne om nieuw managementtalent aan te trekken voor het sociaal domein. Lees de hele case van Gemeente Amsterdam, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Veelzijdigheid

Door middel van foto’s en korte video’s wilden we de veelzijdigheid van het werk laten zien, maar ook in de voice-over kenbaar maken naar wie we precies opzoek waren. Deze content verspreidden we vervolgens via LinkedIn, Instagram en Facebook. Omdat we zichtbaar wilden zijn bij een zo breed mogelijke doelgroep, adverteerden we niet alleen op social media, maar ook op verschillende online platforms gericht op diversiteit.

In totaal hebben we zo’n 500.000 mensen bereikt en hebben 200 mensen gesolliciteerd.

Naast online zichtbaarheid was de campagne ook zichtbaar in print. De advertenties waren zichtbaar in onder andere Het Parool en Binnenlands Bestuur, waar we ook een QR-code plaatsten naar de landingspagina zodat we konden meten wie via welk kanaal bij ons binnen kwam. Deze multimediale wervingscampagne zorgde voor een enorme zichtbaarheid onder de doelgroep. In totaal hebben we zo’n 500.000 mensen bereikt en hebben er 200 mensen gesolliciteerd.

Wat was de impact van de case?

De multimediale wervingscampagne had aanzienlijke impact op zowel de zichtbaarheid als het succes van de wervingsinspanningen. De inhoud van de campagne werd door Meta gewaardeerd als ‘bovengemiddeld’, wat resulteerde in een hogere frequentie van vertoningen van onze advertenties aan de doelgroep. Dit leidde tot een opvallend hoge click-through rate van 4,5%. Dit percentage gaf aan dat de campagne de aandacht trok en potentieel geïnteresseerden daadwerkelijk wist te overtuigen om door te klikken.

De campagne trok de aandacht en wist potentieel geïnteresseerden te overtuigen om door te klikken.

Het succes van de campagne is niet alleen zichtbaar in het aantal clicks, maar vooral ook in het aantal sollicitaties. Maar liefst 200 kandidaten uit de doelgroep hebben gesolliciteerd op de managementfuncties, wat wijst op de effectiviteit van de campagne in het aanspreken van de juiste profielen. Dit aantal leverde ons niet alleen direct kandidaten voor de openstaande functies op, maar ook een waardevolle database van managementtalent dat interesse heeft om voor de gemeente Amsterdam te werken. Deze database stelt ons in staat toekomstige vacatures nog gerichter en efficiënter in te vullen, waardoor de campagne op lange termijn blijft doorwerken.

De campagne droeg daarnaast bij aan versterking van de samenwerking tussen de verschillende teams binnen de Gemeente Amsterdam. De nauwe samenwerking tussen recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en de directie was essentieel voor de ontwikkeling van een inclusieve en effectieve campagne. Samen konden we een helder leiderschapsprofiel neerzetten en onze wervingsinspanningen optimaal afstemmen op de doelen van de organisatie.

Deze campagne legde ook de basis voor toekomstige wervingsinspanningen.

De focus op ervaringskennis en de strategische targeting van kandidaten die een cultuurverandering zouden kunnen doorvoeren, resulteerde in sollicitanten die niet alleen geschikt waren voor de functies, maar ook de visie van de organisatie zouden kunnen omarmen en verder versterken. In termen van zichtbaarheid bereikte de campagne in totaal zo’n 500.000 mensen. Deze campagne heeft niet alleen bijgedragen aan het succesvol aantrekken van nieuwe managementleden, maar heeft ook de basis gelegd voor toekomstige wervingsinspanningen en het verder bouwen aan een diverse organisatie.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BrandStudios (@brandstudiosamsterdam)

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een Werf& Award vanwege de strategische inzet van diverse communicatiekanalen en de indrukwekkende resultaten. Binnen 4 maanden moesten we 7 nieuwe managers werven, een pittige opdracht maar dankzij een mix van online en offline platforms, waaronder social media, print en diversiteitsgerichte websites, werd een breed en inclusief bereik gerealiseerd. De content, gebaseerd op 4 diverse hoofdpersonen, creëerde een authentiek en uitnodigend beeld van het werk.

Het slimme budgetgebruik en het meten van de effectiviteit via data toont de doeltreffendheid van de campagne.

Dit resulteerde in een uitzonderlijke zichtbaarheid: maar liefst 500.000 mensen werden bereikt, met 200 sollicitaties als gevolg. De campagne leverde niet alleen een hoog aantal sollicitanten op, maar ook een waardevolle database van managementtalent voor toekomstige vacatures. De samenwerking tussen recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en de directie was essentieel voor het succes. Het slimme gebruik van budget en het meten van de effectiviteit via data toont de doeltreffendheid van de campagne.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door BrandStudios (@brandstudiosamsterdam)

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Interne betrokkenen Gemeente Amsterdam

  • Anne Eikenboom, adviseur arbeidsmarktcommunicatie
  • Ismahan Massaäbi, recuiter
  • Dylan Schoemaker, recruitmentlead

Externe betrokkenen

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Interactieve digitale reis: zo werven wij de zorghelden van morgen! (inzending Franciscus)

Als eerste ziekenhuis in Nederland nemen wij potentiële nieuwe medewerkers mee op een unieke, digitale, interactieve ontdekkingstocht door Franciscus. Met onze innovatieve recruitmenttool laten we kandidaten op een speelse manier ervaren wat werken in een topklinisch ziekenhuis echt betekent. Wat maakt Franciscus bijzonder? Wat vinden collega’s typisch Franciscus? En waarom kiezen zij elke dag opnieuw voor ons?

Met onze innovatieve recruitmenttool laten we kandidaten wat werken in een topklinisch ziekenhuis als Franciscus echt betekent.

Via een eenvoudige link of QR-code duiken kandidaten direct in een wereld vol video’s, weetjes, foto’s en persoonlijke verhalen van onze medewerkers. Dankzij de interactieve opzet bepaalt de gebruiker zelf welke content hij of zij bekijkt, waardoor elke kennismaking met Franciscus op maat is.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat deze tool extra speciaal maakt, is de toevoeging van augmented reality. Bij het scannen van de QR-code op onze posters verschijnt onze collega Kristi op het scherm om de gebruiker mee te nemen in deze unieke ervaring. Zo voelt het alsof je al in het ziekenhuis rondloopt.

In de tool voelt het alsof je al in het ziekenhuis rondloopt.

Deze innovatieve tool sluit perfect aan op onze vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘Maak de stap naar het echte werk. Zet de stap naar Franciscus’. In de campagne spreken we zorgprofessionals en zij-instromers aan om de stap te maken naar het echte werk in de zorg en zo een maatschappelijke bijdrage te leveren aan de grote opgave waar we nu voor staan. Onze eigen collega’s spelen in zowel de campagne als de recruitmenttool de hoofdrol. Uiteraard is er nog veel aandacht voor de welbekende rode klomp van Franciscus en dragen nu ook de stafcollega’s rode ‘klompen’.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Op 14 november 2024 lanceerden we onze interactieve beleving. De eerste resultaten zijn erg positief. Bijna 2.000 keer werd de beleving gescand, met een mooie gemiddelde sessietijd van 5 minuten. Nog belangrijker: maar liefst 1.774 gebruikers gingen na het eerste hoofdstuk verder: een duidelijk teken dat de beleving écht wist te boeien en nieuwsgierigheid opwekte.

De lancering van Intractive zorgde voor een sterke en meetbare engagement, een interne cultuurboost én een breed online bereik.

Niet alleen extern maar ook intern had de campagne impact. De app zorgde voor een voelbare trots binnen de organisatie. Medewerkers voelden zich betrokken bij het verhaal en deelden deze trots verder. Daarnaast kregen de losse video’s op social media veel likes en een groot bereik – een extra boost voor onze zichtbaarheid en employer branding. Kortom: de lancering van Intractive heeft gezorgd voor een sterke en meetbare engagement, een interne cultuurboost én een breed online bereik.

Franciscus biedt als eerste ziekenhuis een interactieve, digitale reis voor kandidaten. Met video's, weetjes en AR ervaren zij werken in ons ziekenhuis. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als eerste ziekenhuis in Nederland hebben wij een interactieve, digitale recruitmenttool ontwikkeld die de beleving van kandidaten centraal stelt. Waar traditionele werving vaak statisch is, laten wij potentiële medewerkers op een innovatieve en speelse manier kennismaken met ons ziekenhuis. Dankzij interactieve content en augmented reality maken kandidaten een persoonlijke ontdekkingsreis, waarbij ze zelf bepalen wat ze willen zien en ervaren.

Kandidaten maken een persoonlijke ontdekkingsreis, waarbij ze zelf bepalen wat ze willen zien en ervaren.

Deze tool verlaagt de drempel om de zorgsector te verkennen, vergroot de betrokkenheid en versterkt onze vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘Maak de stap naar het echte werk. Zet de stap naar Franciscus’. Het is niet alleen een wervingsmiddel, maar ook een inspirerende ervaring die kandidaten écht een gevoel geeft van onze sfeer en cultuur.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Ontwikkelaar app: Intractive
  • Projectleiders Franciscus: Kristi Teodorascu & Charlotte van der Burg, corporate recruiters
  • Marketing & Communicatie: Franka Terlouw
  • Collega’s als sterren in de doelgroepvideo’s: Eline (operatieassistent), Nick (adviseur Marketing & Communicatie), Lorena (AIOS), Marlieke (regieverpleegkundige).
  • Collega’s in de compilatievideo ‘Typisch Franciscus’.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

Een sterk werkgeversmerk is ons vermogen (inzending Van Lanschot Kempen)

Met 288 jaar is Van Lanschot Kempen de oudste onafhankelijke vermogensbeheerder van Nederland. Onder private, institutionele en corporate vermogenden heeft Van Lanschot Kempen een sterke reputatie. Maar hoogopgeleid jong talent (finance, IT, legal) kent het bedrijf niet: niet als financiële instelling én niet als werkgever. Om haar toekomstige dienstverlening en reputatie te beschermen, moest Van Lanschot Kempen aantrekkelijker worden voor potentiële werknemers en haar werkgeversmerk gaan opbouwen.

De dubbele betekenis van ‘vermogen’ is belangrijk: het verbindt de belofte met de dienstverlening van Van Lanschot Kempen.

In 2020 werd daarmee begonnen. Een strategische werkgeversbelofte, gericht op persoonlijke groei, werd creatief doorvertaald in het campagneconcept ‘Jouw talent is ons vermogen’. De dubbele betekenis van ‘vermogen’ is belangrijk: het verbindt de belofte (groei) met de dienstverlening van Van Lanschot Kempen, waar weinig potentiële werknemers bekend mee zijn.

De arbeidsmarktcampagne werd in 2021 gelanceerd. Het merk werd vooral in online kanalen geladen. Elke nieuwe flight belichtte andere aspecten van werken bij Van Lanschot Kempen en voegde nieuwe kanalen toe (in 2024-25 podcastserie, TikTok). Terwijl het associatienetwerk van het werkgeversmerk in de loop der jaren strategisch en creatief werd uitgebouwd en opgefrist, werd consistent en consequent gebruikgemaakt van onderscheidende en herkenbare merkelementen zoals de belofte, merkstem en brand assets.

Anno 2025 is Van Lanschot Kempen een sterk werkgeversmerk.

Anno 2025 is Van Lanschot Kempen een sterk werkgeversmerk. Dat blijkt uit haar populariteit onder de kerndoelgroep en de toename in sollicitaties van die doelgroep. Maar misschien blijkt het nog wel het sterkst uit het feit dat Van Lanschot Kempen nu veel efficiënter werft. Haar werkgeversmerk stelt Van Lanschot Kampen in staat met minder budget haar merk-KPI’s te verhogen en bezoekers van haar werkenbij-site beter en sneller naar sollicitanten te converteren. Daaruit blijkt: in haar werkgeversmerk schuilt het wérkelijke vermogen van Van Lanschot Kempen.

Door geduldig haar werkgeversmerk op- en uit te bouwen, werd Van Lanschot Kempen weer een aantrekkelijke werkgever voor jong talent. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Door de afgelopen jaren structureel te investeren in een sterk werkgeversmerk, werd het wervingsproces efficiënter en effectiever. Dankzij een slimme, gelaagde aanpak van employer branding, doelgroepgerichte campagnes, storytelling en conversiegerichte jobmarketing, worden nu meer sollicitanten en aannames gerealiseerd met een gehalveerd mediabudget (ten opzichte van de start in 2020).

Door structureel te investeren in een sterk werkgeversmerk, werd het wervingsproces efficiënter en effectiever.

De brede werkgeversmerkcampagne Jouw talent is ons vermogen positioneerde Van Lanschot Kempen als aantrekkelijke werkgever. Hierdoor werden latere campagnes effectiever. Parallel liepen doelgroepcampagnes voor Audit/Risk, Beleggers, IT/Data en Banking, waarbij content en targeting beter aansloten op de profielen. Dit verhoogde de instroom van relevante sollicitanten.

Podcastserie

In 2024 werd de strategie uitgebreid met een podcastserie waarin medewerkers hun ervaringen deelden. Tegelijkertijd verschoof de focus van brede zichtbaarheid naar overtuiging en conversie. Door campagnes nog beter af te stemmen op doelgroepgedrag, met sterkere content, verbeterde de kwaliteit van verkeer. Voor schaarse profielen werd jobmarketing ingezet via A.I.-gestuurde targeting, programmatic advertising en slimme retargeting, waardoor geïnteresseerde kandidaten sneller solliciteerden.

Het aantal mensen dat na een advertentie doorklikte naar de werkenbij-site steeg bijna negenvoudig. Dit kwam niet alleen door een sterker employer brand, maar ook door een wijziging in mediastrategie. Ruim een kwart meer bezoekers klikte direct door naar een vacature, wat bewijst dat de campagne niet alleen zichtbaarheid genereerde, maar ook de juiste kandidaten activeerde. De conversieratio steeg met ruim 150%, er was minder verkeer nodig om meer sollicitanten te realiseren. Het percentage afgeronde sollicitaties, groeide met ruim een derde en droeg direct bij aan de 381 nieuwe hires.

Het aandeel vrouwelijke bezoekers op de werkenbij-site groeide van 30% naar 44%.

Daarnaast had de campagne een positieve invloed op diversiteit. Door bewuste targeting en inclusieve communicatie groeide het aandeel vrouwelijke bezoekers op de werkenbij-site van 30% naar 44%, wat zorgde voor een evenwichtigere instroom. Deze resultaten bewijzen dat employer branding geen kortetermijnoplossing is, maar een investering met blijvend effect. Door structureel te bouwen aan een sterk en zichtbaar werkgeversmerk, kan Van Lanschot Kempen nu met minder middelen meer impact maken dan ooit.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In 2020 was de oudste vermogensbeheerder van Nederland als werkgever bekend noch aantrekkelijk, wat het werven van jong talent een duivels karwei maakte. Om daar verandering in te brengen, maakte Van Lanschot Kempen werk van haar werkgeversmerk. Dat doet ze door al 4 jaar zichtbaar, onderscheidend en relevant te zijn en herkenbaar en consistent te communiceren.

‘Van Lanschot Kempen is inmiddels een schoolvoorbeeld van wat employer branding voor organisaties kan betekenen.’

Het afgelopen jaar wierp die langetermijnstrategie echt vruchten af. Door het voortdurend bouwen aan en optimaliseren van haar werkgeversmerk werft Van Lanschot Kempen meer mensen, maar ook stukken efficiënter en effectiever: met veel minder budget realiseert ze veel meer impact. Daarmee is Van Lanschot Kempen een schoolvoorbeeld van wat employer branding voor organisaties kan betekenen. Het is een investering en – inmiddels – net zo’n belangrijke asset (vermogen) voor Van Lanschot Kempen als het talent van haar medewerkers.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Van Lanschot Kempen: Anouk Derksen, Deborah Bristow
  • Bureau: Mensch Creative Agency
  • Media: Brandmannen
  • Productie: Studio Raats, Coen Rozendaal, Made By Lions, Stug Zout

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

RIJ-OPA’s voor Outland (inzending Copy Commando)

Voor de meest exclusieve Land Rovers ga je naar Outland. Outstanding in alles. Met als extra: een vriendschappelijke sfeer en een service die in alle opzichten verder gaat. Zo worden alle Land Rovers hier in topstaat bij de klant afgeleverd of voor onderhoud opgehaald. Dat laten ze niet doen door jonge, roekeloze rijders. Nee, dat doen de senioren die veel kilometers én schadevrije jaren hebben gemaakt. Maar hoe werf je die? En waar vind je die? Outland besluit één advertentie te plaatsen. In het lokale sufferdje van Aalsmeer: de Meerbode.

‘Yo, ik zoek rij-opa’s voor het ophalen van onze Land Rovers naar onze klanten. Bedenk jij wat leuks?’

Maar dan de tekst…? Dus belt mijn broer Casper mij. ‘Yo, ik zoek rij-opa’s voor het ophalen van onze Land Rovers naar onze klanten. Bedenk jij wat leuks? Je krijgt 250 piek van me. En ga maar gek!’ Uitdaging dus. Maar ook een kans. Om met copy alles uit de kast te halen. Zodat de vacature óók opvalt zonder het licht van een koplamp.

Viral op LinkedIn

‘RIJ-OPA’ trekt de lezer naar binnen. ‘Ben je wat ouder maar rijd je nog als een jonge god? Kom bij het Outland pensionado-team’ zorgt voor de glimlach.
‘Met pensioen en toch mooi werk doen’ zit vol belofte. Van de afmaker ‘Dit zijn je 65-pluspunten’ wordt je glimlach vanzelf zó groot dat je maar één ding wilt: je sollicitatie naar binnen rijden. En wel direct. En dat gebeurt. Massaal. Binnen 3 dagen 40 aanmeldingen via e-mail. 20 rij-opa’s komen spontaan langs. En 10 senioren pakken spontaan de telefoon. Ondertussen gaat de advertentie op LinkedIn viral. Meer dan 1.000 likes en 150.000+ views. En veel comments.

Binnen een week zijn de rij-opa’s aangenomen.

Binnen een week zijn de rij-opa’s aangenomen. Outland mikt op 2, maar het worden er 4. Een groot succes dus. En dat krijg je maar op één manier voor elkaar.Met durf, lef, geloven in je eigen route, teamen met de klant én creativiteit.

Wat was de impact van de case?

Na plaatsing van de advertentie in de Meerbode binnen 3 dagen 70 aanmeldingen. 40 aanmeldingen via e-mail. 20 rij-opa’s komen spontaan langs. En 10 pakken de telefoon. Op LinkedIn gaat de advertentie viral. Meer dan 1.000 likes en 150.000+ views. Plus een berg comments. Outland hoopte op 2 rij-opa’s en dat werden er 4.

Of de RIJ-OPA’S de baan van hun leven hebben? Nou en of.

Of de RIJ-OPA’S de baan van hun leven hebben? Nou en of. Zie je een senior met grote lach achter het stuur van zo’n exclusieve Land Rover? Grote kans dat het Peter, Jan of één van de andere RIJ-OPA’s zijn. ‘Eindelijk een baan waar ik geen grijze haren van krijg!’ Ze doen hun werk veilig en vooral met heel veel plezier.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Veel werkgevers presenteren zich als saai en grijs. Van bijna alle vacatureteksten krijg je spontaan een lekke band. Maar echt, als een oud wrak haal je niemand binnen. Deze advertentie is liefde voor het woord, richt zich op ouderen, maar zit vol energie. Er zit een grap en humor in. De enige rimpel die je ervan krijgt, is een lachrimpel. Dát moet gevierd worden. Stop de vergrijzing van ons vak, beloon lef en creativiteit én geef deze case een Werf& Award!

Stop de vergrijzing van ons vak, beloon lef en creativiteit!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Martijn de Vreeze – copywriter
  • Casper de Vreeze – broer en eigenaar Outland

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Hoe De Zorgcirkel met een uitgesproken campagne het tij keerde (inzending De Zorgcirkel)

Ouderen worden ouder, zorgvragen complexer en steeds minder mensen kiezen voor een zorgbaan. De druk op de ouderenzorg is groot. Ook de Noord-Hollandse ouderenzorgspecialist De Zorgcirkel (4.500 medewerkers) kampte met personeelstekorten. Er solliciteerden niet alleen minder mensen, maar door recente overnames ontbrak het ook aan een gedeelde merkcultuur, waardoor medewerkers weinig binding hadden met de organisatie. De Zorgcirkel moest dus mensen werven én de ‘achterdeur dicht houden’.

De Zorgcirkel moest mensen werven én de ‘achterdeur dicht houden’.

De Zorgcirkel wilde onderscheidend en aantrekkelijk zijn voor nieuw zorgtalent door een uitgesproken positie te kiezen in het maatschappelijk debat over de toekomst van onze ouderenzorg. En die speelt zich vooral thuis af. Want in hun vertrouwde (sociale) omgeving worden mensen gelukkiger oud. Dat betekent onherroepelijk dat familie, vrienden en buren meer zorgtaken op zich moeten gaan nemen. De zorg voor ouderen is een gedeelde verantwoordelijkheid, niet alleen die van zorgprofessionals.

In de visie van De Zorgcirkel maak je als zorgprofessional deel uit van een brede ‘cirkel van zorg’ rond ouderen. Deze werkgeversbelofte komt tot uiting in de pay-off ‘Samen maken we de cirkel rond’. Geen enkele andere zorgorganisatie kan met zoveel overtuiging brengen dat ‘zorgcirkels’ de oplossing zijn voor de ouderenzorg als De Zorgcirkel. Merknaam en boodschap vallen volledig samen.

De campagne vroeg zorgprofessionals om het ‘ontbrekende stukje zorg’ te zijn.

Voor de arbeidsmarktcampagne (eind maart 2024-nu) werd deze waardepropositie vertaald naar een serie uitingen die ouderen, kinderen en andere mensen uit hun zorgcirkel portretteerden met een gele cirkel in hun handen (de kleur geel is een brand asset van De Zorgcirkel), waaruit een stuk mist. Zij vroegen zorgprofessionals om hun ‘ontbrekende stukje zorg’ te zijn; om de zorg voor ouderen samen met familie en vrienden te delen. Deze positieve, maatschappelijk uitgesproken en consistent uitgevoerde no-nonsense campagne was/is lokaal erg zichtbaar en vergrootte bovendien de instroom én de interne trots van medewerkers.

Wat was de impact van de case?

De eerste doelstelling van de campagne was het vergroten van de naamsbekendheid van De Zorgcirkel. Met bijna 2.500.000 vertoningen op online kanalen en bijna 35.000 bezoekers op de landingspagina werd een brede doelgroep bereikt en geactiveerd. Tussen 1 juni en 31 december 2024 steeg het aantal nieuwe unieke bezoekers op de werkenbij-site van De Zorgcirkel met 59% vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Eerder kwamen die bezoekers via doorverwijspagina’s op de site (referral traffic); tijdens de campagne voornamelijk door direct traffic. Dit laat zien dat De Zorgcirkel door de campagne meer top-of-mind werd binnen de doelgroep.

De Zorgcirkel werd door de campagne aantoonbaar meer top-of-mind binnen de doelgroep.

De tweede doelstelling was het vergroten van het aantal sollicitaties onder de voor De Zorgcirkel belangrijke doelgroepen. Door een herkenbare en onderscheidende boodschap over de gedeelde verantwoordelijkheid in de ouderenzorg, werd de organisatie aantrekkelijker voor nieuw zorgtalent. Het aantal kwalitatieve sollicitaties nam tussen 1 april en 31 december 2024 met 24% toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Die toename, ondanks de aanhoudende druk op de ouderenzorg, onderstreept het effect van de campagne. Door gerichte inzet van online kanalen en een sterke positionering is De Zorgcirkel zichtbaarder geworden als werkgever en heeft de campagne aantoonbaar bijgedragen aan het vergroten van de instroom in de organisatie.

De derde doelstelling was het versterken van de interne binding en het tegengaan van uitstroom. Ook dat lukte. De uitstroom daalde als gevolg van de campagne met ruim 10% ten opzichte van vorig jaar: De Zorgcirkel slaagde er niet alleen in meer nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook meer mensen te behouden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ouderenzorgorganisaties zijn gewoonlijk niet zo uitgesproken. In veel EVP’s ligt de focus op zaken als prettige werksfeer, loopbaanontwikkeling en innovatiekracht. Stuk voor stuk belangrijke elementen van het werken in de (ouderen)zorg, maar ook categorie-conventies die allesbehalve onderscheidend zijn. De Zorgcirkel wilde wél onderscheidend zijn. Ze koos ervoor om haar nek uit te steken en zich te mengen in het maatschappelijk debat over de toekomst van de ouderenzorg in Nederland. En wel met een oplossing: zorgcirkels.

Deze employer branding-campagne maakte van De Zorgcirkel een aantrekkelijkere werkgever voor nieuw zorgtalent en bestaande zorgprofessionals. Er waren meer sollicitanten, er werden meer mensen aangenomen, de binding met de organisatie nam toe en minder mensen verlieten de organisatie. Daarmee toont De Zorgcirkel: lef loont!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • De Zorgcirkel: Mario Verlaat, Geeske de Jong, Gert-Jan de Geus, Louis Jong, Marushka Wartes-Kenswil
  • Bureau: Mensch Creative Agency
  • Media: Brandmannen
  • Productie: Pro Motion Film, Leon van den Broek

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Een wervingscampagne die verbinding creëert (inzending Havensteder)

Krapte: een woord waar Havensteder niet langer van wakker ligt. Juist omdat de organisatie zich hier dagelijks voor inzet. Zowel op de woningmarkt als op de arbeidsmarkt werkt Havensteder voortdurend aan oplossingen om haar tanden in de uitdagingen van deze tijd te zetten. Met ruim 550 gedreven collega’s die niet alleen betrokken zijn bij elkaar, maar ook bij de bewoners, bewijst Havensteder dat werken bij een woningcorporatie meer is dan een baan – het is een missie.

Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk.

Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk. In samenwerking met Frisse Blikken werd diepgaand onderzoek gedaan naar de behoeften van zowel de kandidaten als de organisatie zelf. Dit leidde tot de creatie van een krachtige Employer Value Proposition (EVP) dat de basis vormde voor het nieuwe werkgeversmerk: ‘Samen Wonen, Samen Werken, Samen Havensteder’. Een jaar later staat er niet alleen een merk, maar ook een goedlopende campagne, een werkenbij-site en een sterke groep ambassadeurs.

Over de campagne

De campagne brengt collega’s, bewoners en de stad letterlijk in verbinding. In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt, evenals echte bewoners en de trotse medewerkers van Havensteder. Dit creëert niet alleen herkenbaarheid, maar benadrukt ook de essentie van waar Havensteder voor staat: een woningcorporatie die samen met de stad bouwt aan een leefbare toekomst.

In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt.

Daarnaast is de campagne niet alleen gericht op de juiste kandidaten, maar ook authentiek en dichtbij. Echte bewoners speelden een rol in de uitingen, wat zorgde voor een herkenbare en geloofwaardige uitstraling. In samenwerking met Brandmannen werd de campagne breed verspreid via META, LinkedIn, DPG Display en Google Search. Inmiddels is Havensteder overgestapt op gerichte targeting voor nóg meer effectiviteit.

Wat was de impact van de case?

De resultaten spreken voor zich. Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld. Doorlopende vacatures, zoals die van huismeester, trekken nu kandidaten aan die zich écht identificeren met het merk. Sinds de start van de campagne in november 2024 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.

Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld.

Naast de cijfers is er een belangrijke kwalitatieve winst geboekt: kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne. Havensteder wordt niet alleen beter gevonden, maar ook door de juiste mensen. Dat is de kracht van een sterk werkgeversmerk.

  • Significante stijging in sollicitaties: Sinds de lancering in november 2024 tot begin februari 2025 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
  • Verbeterde kwaliteit van kandidaten: Moeilijk vervulbare functies zijn sneller en met betere kandidaten ingevuld.
  • Sterkere employer branding: Kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case laat zien hoe een woningcorporatie met een slimme, doelgerichte aanpak haar werkgeversmerk kan versterken en succesvol talent kan aantrekken. Door een strategische combinatie van branding, gerichte marketing en interne betrokkenheid heeft Havensteder een impactvolle en inspirerende recruitmentstrategie neergezet. De resultaten tonen aan dat een sterk werkgeversmerk, zelfs met een bewust en verantwoord budget, een cruciale rol speelt in het aantrekken van talent. Dit maakt deze campagne een voorbeeld voor de sector.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Havensteder: Heleen Latooij, Bram Siebenlist en Nikki Meijer.
  • Frisse Blikken: Britt Driessen en Nora Zwierenberg
  • Raznd: Bas Driessen, Ellen Driessen en Esmée van Dinteren
  • Brandmannen
  • Stuurlui

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Er is werk aan de wereld! Op zoek naar groene financials (inzending Workstuff / Polestar Capital)

We hebben een klimaatprobleem. Steeds meer bewuste professionals willen dan ook onder werktijd bijdragen aan een gezonde planeet. Bijvoorbeeld bij duurzame impactinvesteerder Polestar Capital. Workstuff ontwikkelde de wervingscampagne die deze urgentie benadrukt: ‘Er is werk aan de wereld’, Deze oproep focust zich puur op groene financials. De luchtigheid en de inzet van eigen medewerkers in humoristische shots en copy verraadt het werkplezier.

Bewijsvoering

Iedere werkgever claimt vandaag de dag ergens ‘duurzaamheid’. Aangezien Polestar Capital dit ook echt waarmaakt, draait de kern van de communicatie om bewijsvoering. Er komen bijzondere voorbeelden van (gedurfde) investeringen voorbij. Zoals de productie van kunststof pallets uit 100% recycled plastic, een circulaire manier van komkommers telen en stadsverwarming met warm grondwater uit Limburgse mijnen.

Scherpe belofte

Na interviews met medewerkers bleek al snel dat we in de werkgeversbelofte de gedeelde missie groot moesten maken. Niemand werkt zomaar bij Polestar Capital. Als slimme financial kun je nu overal terecht, maar voor hetzelfde geld werk je hier ook aan een schonere planeet. Een scherpe en zeldzame propositie. Maar gelukkig wel eentje die nu al zorgt voor een groot aantal kandidaten! Zelfs voor de meest lastig te vervullen vacatures.

Awareness

De belangrijkste doelstelling in deze eerste fase van de campagne was naamsbekendheid voor het relatief kleine en jonge Polestar Capital. Er is ingezet op display, social advertising en de werkenbij-site. De creatieve content bestond uit onder meer video’s, statische social content en display ads. Specifiek geschreven en gericht op de 2 belangrijkste doelgroepen: MBO-geschoolde kredietacceptanten en WO-opgeleide investeringsmanagers. Binnen de markt van financiële dienstverleners viel de campagne op door de scherpe belofte, frisse uitstraling en vooral de luchtige toon die in de smaak viel bij de jongere generatie wereldverbeteraars.

Met Er is werk aan de wereld maakt Polestar Capital bewuste financials duidelijk dat ze hun talent ook kunnen inzetten voor een betere wereld. Lees de hele case van Workstuff / Polestar Capital die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Al in de eerste maand van de campagne was het voor Recruitment aanpoten. De campagne werd intern enthousiast ontvangen en massaal gedeeld op LinkedIn. Aangezien financials veel financials kennen, ging de campagne snel rond. Dit leidde in 8 maanden tijd tot 8.100 bezoeken van de werkenbij-site. Opvallend detail is dat 81% van deze bezoeken organisch binnenkwamen, dus via url, Google search of organisch via LinkedIn. Dus met een relatief laag mediabudget werd een hoge naamsbekendheid gerealiseerd. En dat was precies de bedoeling met deze awareness-campagne! In een half jaar tijd werden 25 mensen aangenomen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Binnen de financiële wereld die toch bekendstaat als behoudend, laat Polestar Capital met deze ‘groene campagne’ het lef zien om kleur te bekennen. Geen wollige EVP met een veilige, generieke belofte, maar een scherpe propositie in een luchtige tone-of-voice en opvallend frisse uitstraling. Alle ballen op het domein ‘purpose’! Een gewaagde aanpak die dus bij potentiële kandidaten opviel en intern zorgde de gedeelde missie voor trots en verbinding.

Polestar Capital laat met deze groene campagne het lef zien om kleur te bekennen.

Credits case

De volgende externe partijen en mensen zijn betrokken geweest bij deze case:

  • Polestar Capital: Jan Jellema en Arlette Wouters
  • Films: Studio Littlejohn
  • Fotografie: Wiebke Wilting Photography
  • Digital Recruitment Agency: Getnoticed

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Met de juiste skills opgeleid worden tot Functioneel Applicatie Beheerder (inzending Gemeente Haarlemmermeer)

Functioneel Applicatie Beheerders zijn belangrijk, ook in de toekomst. Daarom wilden wij bij gemeente Haarlemmermeer nu alvast starten met het opleiden van Functioneel Applicatie Beheerders. In plaats van vissen in een niet zo’n volle vijver over een paar jaar. Zo ontstond het project FABIO’s, wij gingen op zoek naar 4 Functioneel Applicatie Beheerders (in opleiding), die een mooi leer-en ontwikkeltraject bij ons wilden volgen.

De doelgroep hoefde dus niet noodzakelijk al FAB te zijn, maar dit wel graag willen worden.

De doelgroep hoefde dus niet noodzakelijk al FAB te zijn, maar dit wel graag te willen worden. Wij vroegen een MBO/HBO denk niveau (dus niet per se een diploma) en een sterke affiniteit met ICT. De skills die wij daarbij belangrijk vonden waren: Plannen & Organiseren, Verantwoordelijkheid, Klantgerichtheid, Leervermogen en Kwaliteitsgerichtheid. Dit diende aangetoond te worden door een ontwikkelassessment.

66 sollicitaties

Wie wil dat nou niet? Leren en ontwikkelen ‘on the job’ met een opleidingsprogramma gefaciliteerd door de werkgever en met een persoonlijk ontwikkelprogramma. Daarnaast zijn er doorgroeimogelijkheden binnen de gehele organisatie en bij goed presteren word je beloond met een vast contract.
En dit bleek, we kregen maar liefst 66 sollicitaties binnen! Van ICT helpdeskmedewerkers die wilden doorgroeien tot een docent geschiedenis die een carrièreswitch wilde maken. Wij waren positief verrast.

Leren en ontwikkelen ‘on the job’: wie wil dat nou niet?

Tijdens de publicatieweken van de vacature boden wij ook een online Meet & Greet aan. Deze vond plaats één week voor de sluiting van de vacature. Hierbij waren verschillende collega’s aanwezig om te kunnen vertellen over de FABIO functie en over hoe het is om bij Haarlemmermeer te werken. 20 kandidaten hadden zich aangemeld en kregen naast de informatie ook de gelegenheid om hun vragen te stellen. Van de 66 sollicitanten hebben er 18 een eerste gesprek met ons gevoerd. Hieruit zijn er 9 sollicitanten doorgegaan naar het tweede gesprek. En uiteindelijk zijn er 4 FABIO’s in september 2024 gestart in dit mooie leer- en ontwikkeltraject.

Wat was de impact van de case?

Wij wilden kandidaten niet (alleen) op hard skills werven, maar (ook) op soft skills en daarbij een leer- en ontwikkeltraject bieden. Onze verwachting was dat wij hierbij meer kandidaten zouden aantrekken dan bij de Functioneel Applicatie Beheerder-vacature, waar wel een opleiding wordt gevraagd. Normaal waren we met 8 sollicitaties al tevreden, maar nu hadden we er 66! Daarvan mochten wij er 4 aannemen. En dit is gelukt! Daarbij was ook nog 1 van de 4 FABIO’s een interne collega. Wat weer goed is voor de interne doorstroom.

1 van de 4 FABIO’s was ook nog eens een interne collega, wat weer goed is voor de interne doorstroom.

Naar aanleiding van deze succesvolle werving zijn er op deze manier nogmaals 2 FABIO’s geworven voor een cluster. Hierbij waren er zelfs 77 sollicitanten!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Om te anticiperen op de toekomst leiden wij nu alvast collega’s op tot FAB. Er is een aantrekkelijk leer-en ontwikkeltraject ontworpen. Voor deze vacature stonden wij open voor kandidaten die niet per se een ICT-opleiding hebben gedaan, maar wel affiniteit hebben met ICT en de juiste skills hebben voor deze functie. Normaliter wordt er minimaal een hbo-diploma gevraagd voor deze functie, daardoor is het lastig voor bijvoorbeeld mbo-geschoolde ICT-helpdeskmedewerkers om door te groeien naar deze functie. Of om überhaupt een carrièreswitch naar FAB te maken. Hierdoor was de functie niet alleen interessant voor externe, maar ook voor interne sollicitanten.

Om te anticiperen op de toekomst leiden wij nu alvast collega’s op.

Daarnaast was er voor meer informatie en vragen een Online Meet & Greet georganiseerd. Al met al de juiste ingrediënten voor een succesvolle werving van 4 Functioneel Applicatie Beheerders in opleiding die een mooie leer- en ontwikkeltraject voor de boeg hebben.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern betrokkenen:

  • De Teammanagers die een FABIO gingen aannemen,
  • Teammanager en projectmedewerker Info+ (onze ict afdeling),
  • HR Businesspartners,
  • adviseurs Leren en Ontwikkelen,
  • Adviseur Werving en Selectie,
  • Selectiecommissie sollicitaties,
  • Adviseur Loopbaan en Mobiliteit.

Behalve de externe sollicitanten waren er geen externe betrokkenen.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

Carnaval das pas werken! (inzending Werken in de Kempen)

In de Brabantse Kempen, waar we ons inzetten voor de arbeidsmarkt, is carnaval een hot topic. Een kans om Werken in de Kempen op de kaart te zetten. Maar hoe? Dat antwoord vonden we in ons eigen team: naast zijn werk bij ons is Sem van de Borne tonprater. En hij had al een geweldig typetje: Wil de Wit, een werkzoekende die al 25 jaar in de WW zit en liever lui is dan moe. De campagne moest ons DNA ademen: buiten de lijntjes, impact maken en net wat anders zijn. Zo kreeg het vorm:

Een carnavalskraker

Ik Gai Wel In De WW werd dé hit waarmee we Wil bekendheid gaven. Herkenbaar, humoristisch en perfect passend bij de doelgroep.

Sketches

Wil probeerde te werken, maar faalde grandioos. Van een intakegesprek tot meeloopdagen en een hilarische Valentijnsinsteek.

Offline activaties
  • Bakwagenfeestje – Op carnavalsvrijdag bezochten we klanten met een bakwagen vol feest: DJ, Sem en een flinke dosis carnavalssfeer. Een unieke manier om onze zichtbaarheid te versterken.
  • Merchandise – Een keycord met shotglaasje (‘Vandaag ff niet Werken in de Kempen’), stickers die overal in de Kempen opdoken en een blijvende herinnering aan de campagne.
  • De CaMiBo: Carnavals Middag Borrel. Samen met de lokale carnavalsvereniging organiseerden we de CaMiBo, waar bedrijven uit de Kempen de feestweek aftrapten. Wil de Wit trad live op, we deelden merchandise uit en op grote bouwhekdoeken prijkte de kreet: “Carnaval das pas werken”.

Boodschap en impact

Elke campagne heeft een boodschap nodig. ‘Carnaval, das pas werken’ werd het thema, met sub-boodschappen als:

  • Wil jij géén Wil in je bedrijf? Werf via Werken in de Kempen!
  • Je handen net als Wil vol aan carnaval? Laat onze recruiters je helpen met het vinden van jouw nieuwe baan.

Met een mix van entertainment en employer branding trokken we de aandacht en versterkten we onze positie als dé wervingspartner in de regio.

Wat was de impact van de case?

Doelstellingen vooraf

De campagne moest bijdragen aan:

  • Werken in de Kempen als dé wervingspartner positioneren
  • Ons onderscheiden door creativiteit en humor
  • Meer interactie op social media en mond-tot-mondreclame triggeren
  • Werkgevers activeren om hun vacatures via ons in te vullen en werkzoekende om via de site of recruitment een nieuwe baan te zoeken
Kwantitatieve doelen
  • 25% stijging in bereik op LinkedIn in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 25% stijging in bereik op Facebook in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 25% stijging in bereik op Instagram in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 10% stijging in bereik op TikTok in februari 2025 t.o.v. januari 2025
Resultaten

De campagne heeft online en offline impact gemaakt. Social media-bereik:

  • Een stijging in bereik van 126% op LinkedIn – meer dan gehaald.
  • Een stijging in bereik van 22,3% op Facebook – netjes, bijna gehaald.
  • Een stijging in bereik van 9,1% op Instagram – helaas net niet gehaald.
  • Een stijging in bereik van 6.027% op TikTok doordat de First Dates-video viral ging met 42.600 views – dit cijfer is natuurlijk nog veel hoger dan dat we hadden durven denken, de doelstelling is duidelijk behaald.
  • Mond-tot-mond verspreiding: Uit talloze reacties bleek dat de campagne breed werd besproken.
  • Werkgeversreacties: Alle bedrijven waar we langsgingen waren positief verrast en waardeerden de creatieve insteek
@werkenindekempen Heeft Wil zijn perfecte match gevonden? ❤️💔 #firstdates #valentijnsdag #valentijn #werkenindekempen ♬ origineel geluid – Werken in de Kempen

Kwalitatieve impact
  • De campagne zorgde ervoor dat Werken in de Kempen top-of-mind werd bij bedrijven en werkzoekenden.
  • De merchandise, zoals de shotglaasjes en stickers, werd veel gebruikt en blijft hopelijk een blijvende herinnering in carnavalskisten.
  • De CaMiBo trok 800 bezoekers en versterkte onze regionale zichtbaarheid.
  • De campagne bood een frisse, humoristische kijk op werving, wat ons imago als creatieve en innovatieve partij versterkte.

Hoewel deze campagne duidelijk bedoeld is voor branding, waarbij we de conversie-impact op de lange termijn nog moet blijken, hebben we al wel een flinke stijging gezien in het aantal sollicitaties op ons platform. In de twee weken vooraf aan carnaval:

  • 2024: 751
  • 2025: 882
  • Stijging: 17,4%

In de week na carnaval

  • 2024: 308
  • 2025: 477
  • Stijging: 54,8% stijging

Met deze campagne hebben we bewezen dat recruitment en fun perfect samengaan. De cijfers worden nog verder geanalyseerd, maar één ding is duidelijk: Werken in de Kempen heeft impact gemaakt!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is een schoolvoorbeeld van een complete, doordachte en effectieve marketingaanpak. Alles klopte. Van een sterk typetje met een duidelijke verhaallijn tot een perfecte mix van online en offline activaties. We creëerden niet alleen content, maar een beleving die mensen raakte, verraste en activeerde.

We creëerden niet alleen content, maar een beleving die mensen raakte, verraste en activeerde.

De combinatie van humor, herkenbaarheid en employer branding zorgde voor een impact die verder ging dan views en likes. We waren zichtbaar op social media, bij bedrijven en zelfs op straat met merchandise en live-activaties. De campagne werd besproken, gedeeld en vooral onthouden. We bewezen dat recruitment en entertainment perfect samengaan. Met lef, creativiteit en een strategische aanpak maakten we van een inhaker een complete, gelaagde campagne die Werken in de Kempen écht onder de aandacht bracht. Daarom verdient deze case deze award.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Organisatie en denkkracht: Werken in de Kempen
  • Entertainment (Wil de Wit): Semtertainment
  • Studio: AudioWorkx
  • Props en middelen: Robbies Feestkleding
  • DJ carnavalsvrijdag: DJ Menno Ploeg
  • CaMiBo: CV De Muggezifters Bladel
  • Worstenbroodjes: Bakkerij van Heeswijk

Feestcrew tijdens de carnavalsvrijdag:

  • Premier Tech Eersel
  • Faes
  • Basisschool de Klimop Reusel
  • Timmerfabriek de Brug
  • Raith
  • DeMaackers

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Hoe Team EIFFEL op zijn nieuwe carrièreplatform een A.I.-coach integreerde

Een nieuw staaltje A.I. in recruitment, maar nu zelfs óp een vacaturesite. Het zijn de consultants van Team EIFFEL die waarschijnlijk de primeur hebben van de allereerste A.I. Career Coach, beschikbaar voor elke sitebezoeker. Die bezoeker beantwoordt eerst anoniem een aantal stellingen. Daarna genereert de virtuele coach een op maat gemaakt persoonlijk advies, bestaande uit tips voor de werk/privébalans, potentiële carrièrepaden en inzicht in de eigen professionele ontwikkeling. Het advies wordt samengesteld met behulp van een A.I.-model, gestuurd en getraind op het werk van Team EIFFEL en de unieke tone of voice van de organisatie.

En ja, natuurlijk komt er vervolgens niet alleen een op maat gemaakt persoonlijkheidsprofiel uitrollen, maar ook aanbevolen vacatures, of verhalen van Team EIFFEL-collega’s die toevallig net in dezelfde sector werkzaam zijn als die volgens de A.I.-coach goed bij jou past. De A.I.-coach is dan ook vooral bedoeld om te inspireren en te helpen bij het vinden van de juiste vacature, zo valt in de disclaimer te lezen. ‘Wat je met dit advies doet, bepaal je helemaal zelf.’ En: ‘We vragen niet om persoonsgegevens, en je antwoorden worden niet gebruikt in het verdere sollicitatieproces.’

Geen statische beslisboom

Hoeveel A.I. dit precies is? Moeilijk te zeggen. Loopbaanadvies-tooltjes op carrièresites waren er natuurlijk al wel langer. Wel staat bij deze tool nadrukkelijk te lezen dat ‘de combinaties van antwoorden op de stellingen’ worden bewaard en gebruikt ‘om de werking van deze tool te kunnen monitoren en verbeteren.’ Dus dat suggereert inderdaad meer dan een gewone statische beslisboom. Ook gebruikt de tool Large Language Models om de door de kandidaat ingegeven informatie aan te vullen en zo het persoonlijk advies op te stellen.

De nieuwe carrièresite van Team EIFFEL, inclusief AI Career Coach, is ontwikkeld door het Utrechtse bureau Kaliber. Op het gezamenlijke platform voor het consultantsbedrijf met meer dan 3.500 experts samen in legal, finance, data, analytics, engineering, projectmanagement en supply chain hebben alle verschillende labels een eigen pagina gekregen, waar ze hun vacatures, verhalen en projecten kunnen delen.

Blijf jezelf voor

Thema van de nieuwe site en werkgevers-merkbelofte voor de arbeidsmarkt is: Blijf jezelf voor. Dat moet aansluiten bij de algemene merkbelofte van Team EIFFEL: Voorblijven. Niet bijblijven. Deze belofte moet trouwens ook te merken zijn op de site, die volgens de ontwikkelaars ‘toekomstbestendig’ is opgebouwd. ‘Binnen afzienbare tijd zal een sollicitant niet alleen met een cv solliciteren, maar net zo eenvoudig een eigen skillset meegeven.’

En daar heeft het bedrijf met de nieuwe site dus naar eigen zeggen nu al op voorgesorteerd. Bij een vacature voor een recruitment business partner staat bijvoorbeeld te lezen: ‘Je bent een oprecht geïnteresseerde gesprekspartner die hoofd- en bijzaken goed kan scheiden. Met jouw topsportmentaliteit ga je voor het beste resultaat, zonder daarbij de menselijke maat uit het oog te verliezen.’ En vervolgens als lijstje gevraagde skills: sales / verkoopvaardigheden, communicatievaardigheden, Employee Relations en arbeidsbemiddeling / werving en selectie.

Start van verdere samenwerking

De lancering van het nieuwe carrièreplatform is ‘het begin van een verdere samenwerking’ tussen Team EIFFEL en Kaliber, Martin Stiemer, Business Director bij de laatstgenoemde organisatie. ‘De komende maanden zullen meer gezamenlijke projecten het levenslicht zien, zoals een Business Hub waar de integrale dienstverlening van Team EIFFEL centraal staat voor klantorganisaties.’

Lees ook

Waarom de Omgevingsdienst Brabant Noord nieuw talent ‘vanbinnen’ begint te zoeken

Dat de Omgevingsdiensten in Nederland kampen met grote personeelstekorten is niet bepaald nieuws. En dat blijft ook niet zonder consequenties: de NOS benadrukte bijvoorbeeld vorig jaar al dat er hierdoor minder milieucontroles plaatsvinden, met alle gevolgen van dien. En een paar maanden later verscheen een Kamerbrief die duidelijk maakt dat slechts een minderheid van de 28 omgevingsdiensten in 2026 ‘robuust genoeg’ is. Opvallend: van de 2 positief genoemde uitzonderingen in die brief was er eentje: de Omgevingsdienst Brabant-Noord, oftewel: de ODBN.

Bij de ODBN werken 350 professionals elke dag aan een schone, veilige en duurzame toekomst.

En laat nou net die ODBN deze week een campagne gestart zijn om nog een stukje robuuster te worden. Want positieve uitzondering of niet, ook de 350 professionals die hier elke dag werken aan een schone, veilige en duurzame toekomst, kunnen nog wel wat uitbreiding gebruiken. ‘Een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving komt immers niet vanzelf’, aldus Amy Krebber, die als Project Lead People bij bureau Frisse Blikken bij de totstandkoming van de nieuwe campagne betrokken is.

Het begint vanbinnen

Alle 28 omgevingsdiensten hebben vorig jaar samen al actie ondernomen om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Ook de 3 verschillende omgevingsdiensten in Noord-Brabant sloegen al eerder de handen ineen. Maar nu blijkt het dus tijd om (ook) de ODBN zélf onder de aandacht te brengen. Waarbij er volgens Krebber bewust voor gekozen is om de focus niet te leggen ‘op een concrete uitleg van de omgevingsdienst, maar juist op de mensen die zich herkennen in de intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een betere leefomgeving.’

‘De gedeelde missie vormt de basis van het werkgeversmerk.’

En vandaar dus ook de pay-off: Werken aan buiten begint vanbinnen. En vandaar dus ook de vele verhalen van medewerkers die zijn terug te vinden op de nieuwe werkenbij-website. In vacaturevideo’s vertellen medewerkers daar over hun functie en de impact die ze met hun werk maken. ‘Dit versterkt niet alleen het werkgeversmerk, maar laat ook concreet zien wat het betekent om bij ODBN te werken’, stelt Krebber. ‘De gedeelde missie vormt de basis van het werkgeversmerk. Geïnteresseerde kandidaten worden aangesproken op emotie en gevoel, en krijgen vervolgens via de juiste kanalen meer inhoudelijke informatie.’

Buiten impact

In de campagnevideo wordt het concept van ‘van binnen naar buiten’ bijna letterlijk tot leven gebracht. ‘De beelden beginnen binnen, waar de intrinsieke motivatie van de medewerkers echt voelbaar is, en bewegen vervolgens naar buiten: naar de leefomgeving waar hun werk impact heeft.’

Voor de media-inzet en de de zichtbaarheid naar buiten bij de employer branding- en awareness-campagne werkt ODBN samen met Brandmannen. Zij rollen het werkgeversmerk in een online campagne van 6 maanden uit via een strategische mediamix van LinkedIn Ads, Meta, DPG en Google Search. Met de door Frisse Blikken aangeleverde content creëren zorgt dat voor een consistente, onderscheidende positionering van OBDN. Ook optimaliseert Brandmannen de nieuwe werkenbij-site, met extra aandacht voor mobiel verkeer, zodat de juiste talenten moeiteloos hun weg naar ODBN vinden.

Uit een onderzoek in opdracht van de Provincie Noord-Brabant bleek dat de Omgevingsdienst goed presteert.

Opsteker voor de ODBN is trouwens niet alleen dat het dus slechts 1 van de 2 Omgevingsdiensten is die de regering als ‘robuust’ beschouwt, maar uit een onderzoek dat is gehouden in opdracht van de Provincie Noord-Brabant bleek vorig jaar ook dat de omgevingsdienst goed presteert en zijn bedrijfsvoering op orde heeft. De dienst werkt efficiënt, en besparingen zijn er nauwelijks aan de orde, en zouden zelfs de dienstverlening in gevaar kunnen brengen, zo was de conclusie.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.