De campagne werd al in mei gelanceerd op een drukbezochte kick-off-bijeenkomst in Amersfoort, voor alle HR- en communicatiemedewerkers van de 120 verschillende ondernemingen van VolkerWessels. Daar werd het nieuwe employerbranding-concept gelanceerd door corporate HR en toegelicht door CreaUnit en Shoot The Rabbit, de bedenkers ervan.
‘120 ondernemingen, elk met hun eigen identiteit en cultuur, maar toch één overkoepelend employer brand-concept.’
Al die 120 verschillende ondernemingen, elk met hun eigen identiteit en cultuur, maar toch één overkoepelend employer brand-concept, dat hebben zij weten te combineren in één tagline ‘Maak Morgen Mogelijk‘. ‘Om ervoor te zorgen dat we met al die ondernemingen consistent aan het nieuwe concept blijven werken hebben we ook een toolbox ontwikkeld voor alle collega’s die te maken krijgen met employer branding en arbeidsmarktcommunicatie’, vertelt Marloes Peters.
‘Een prachtkans’
Peters is sinds eind vorig jaar als interim adviseur aangetrokken om de visie en strategie op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie op concernniveau neer te zetten en uit te rollen. ‘Een prachtkans’, zoals ze het zelf noemt.
‘De mensen die ons kennen vinden ons interessant. Maar onze naamsbekendheid als werkgever is ontzettend laag.’
Maar dus ook best een lastige klus. Want VolkerWessels kampt niet alleen met een krappe arbeidsmarkt in de bouw, ‘bescheiden als ze zijn’ hebben ze de afgelopen jaren ook nauwelijks aan hun naamsbekendheid gewerkt. ‘Ook het employer brand heeft daar behoorlijk last van’, aldus Peters. ‘De mensen die ons kennen vinden ons interessant als werkgever. Maar onze naamsbekendheid als werkgever is ontzettend laag, zo blijkt uit onderzoek.’
En dan dus ook nog eens die decentrale organisatie, met meer dan 120 merken. Dat maakt het natuurlijk ook niet makkelijker, vertelt Peters. ‘Voor onze ondernemingen afzonderlijk is het moeilijk grote impact te maken op de arbeidsmarkt. Het concern – met z’n allen samen – heeft die potentie gelukkig wel.’
Meer dan een campagne
Volgens Peters is er het afgelopen half jaar véél meer gebeurd dan alleen een nieuwe campagne maken. Er is een hele visie en strategie neergezet, die niet alleen als antwoord moet dienen op het gebrek aan naamsbekendheid en de krappe markt. Ook was voorheen de recruitmentaanpak nog erg reactief (‘post and pray’), werd nauwelijks iets doorgemeten, en waren zoals Peters het noemt de tools en technologie nog niet op orde.
Er is onderzoek gedaan, de strategie is vastgesteld, net als het EVP.
Dat wordt inmiddels allemaal aangepakt. Zo zijn er niet alleen recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiedoelen bepaald, maar ook strategische wervingsdoelgroepen. Er is onderzoek gedaan, de strategie is vastgesteld, net als een Employer Value Proposition. Pas daarna is het creatief concept neergezet en zijn zowel de interne als externe uitrol ervan begonnen. Peters: ‘Deze stappen hebben enerzijds geleid tot het nieuwe concept, en anderzijds tot een strategie inclusief actielijst met nog meer projecten op het gebied van branding, doelgroepmarketing, technologie, media en data.’
Wat zit er in de toolbox?
In de toolbox die rondom het nieuwe concept is samengesteld, zit onder meer de creatieve rationale achter het concept, en de opzet ervan, naast een compleet brandbook met daarin richtlijnen en voorbeelden, templates voor zowel on- en offline uitingen (van gifjes tot flyers en social advertising formaten), tips en trucs. Kortom… ‘te veel om op te noemen’, aldus Peters. ‘En niet geheel onbelangrijk; deze toolbox is opgezet als online community zodat de collega’s van verschillende ondernemingen gemakkelijk met elkaar kunnen sparren, en ideeën en ontwerpen kunnen delen. Het wiel hoeft dus niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.’
‘Met de toolbox hoeft het wiel niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.’
CreaUnit heeft voor de campagne ook een zogeheten ‘Benmerk’ ontwikkeld. Dit Benmerk moet het verhaal vertellen achter de mensen van VolkerWessels. Deze “Ik ben… en…”-uitingen vertellen in een paar korte zinnen iets over functie, visie of situatie. ‘Zo brengen we verdieping aan, geven we de uiting een unieke en persoonlijke touch en vertellen we hoe we morgen mogelijk maken’, aldus CreaUnit.
Van woningen tot infrastructuur
VolkerWessels is van oudsher een familiebedrijf, dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd actief en beursgenoteerd bouwconcern. Het bedrijf ontwerpt, bouwt, beheert en onderhoudt hele gebieden, van infrastructuur tot scholen, en van woningen tot sportvelden. De verschillende onderdelen van het bedrijf zijn actief op vele gebieden: van bouw en vastgoed tot civiele techniek en van spoor- en wegenbouw tot energie en telecom.
VolkerWessels is van oudsher een familiebedrijf, dat inmiddels is uitgegroeid tot wereldwijd actief bouwconcern.
Alle 120 VolkerWessels-ondernemingen zijn zelfstandig, en hebben een eigen identiteit en cultuur. Door de kennis en expertises van al die bedrijven te bundelen, kunnen echter wel ‘integrale oplossingen’ worden geboden.
Wat is eigenlijk de volgende stap?
Wat is eigenlijk de volgende stap in de arbeidsmarktcommunicatie voor VolkerWessels? Peters: ‘We willen nog meer doelgroepgerichte content creëren, zoals video. En die willen we ook meer getarget wegzetten. En we willen de recruitmenttechnologie die we gebruiken in combinatie met onze werkenbij-site ook graag naar een hoger plan tillen. Kortom; we zijn nog maar net begonnen!’
Lees ook: