Campagne van de week: hoe Ordina wil blijven vooroplopen

Een nieuwe lente, een nieuwe Ordina-campagne, zo lijkt het wel. Met de nieuwste uitingen wil de ict-dienstverlener vooral (jonge) mensen aanspreken die voorop willen blijven lopen.

Twee jaar geleden sprak Ordina nog nadrukkelijk niet-IT’ers aan met de campagne ‘Kijk jij verder dan code?‘, vorig jaar werden in het voorjaar kandidaten aangesproken op hun teamgevoel. In het najaar volgde zelfs nog een campagne rondom het thema ‘verbinden en versnellen”. En dit jaar is er dus wéér een nieuwe arbeidsmarktcampagne, dit keer met het thema: ‘Stay ahead of change. Start at Ordina’.

Een push aan het binnenhalen van collega’s

Met de campagne wil Ordina meer naamsbekendheid genereren, om zo een ‘push te geven aan het binnenhalen van nieuwe collega’s’, aldus het bedrijf zelf. De nadruk ligt daarbij op IT-professionals. Het concept van de campagne sluit aan op de belofte die Ordina maakt naar klanten, medewerkers en stakeholders: Ahead of change. In de campagne spelen de eigen mensen, verdeeld over 5 businessproposities, een hoofdrol:

Zo’n 2.650 medewerkers, en verloop is hoog

Bij Ordina werken momenteel zo’n 2.650 medewerkers. Uit de recente kwartaalcijfers blijkt dat het personeelsbestand in 1 jaar netto met 9 mensen gegroeid is. Maar het verloop is groot. Voor die netto groei van 9 mensen werden in 2018 namelijk liefst 235 young professionals en 401 medior en senior IT’ers in de Benelux geworven: een record. Zo’n 80 procent van alle Ordina-medewerkers is overigens man, 44 procent van het personeelsbestand is 35 jaar of jonger.

In 2018 werden 235 young professionals en 401 medior en senior IT’ers geworven: een record

De vele employer branding-campagnes die Ordina de afgelopen jaren ontwikkelde, hebben dan natuurlijk ook een reden. De gespannen arbeidsmarkt is namelijk ‘een uitdaging’, zo schrijft het bedrijf in zijn eigen jaarverslag, en dat geldt in het bijzonder voor het jonge IT-talent dat het wil aantrekken. Samenwerken van álle medewerkers moet daarin de oplossing zijn, denkt de IT-dienstverlener. ‘Succesvol werven vraagt steeds meer inventiviteit. Door slim gebruik te maken van onze netwerken en samen de aantrekkingskracht van Ordina uit te dragen, maken we van werving een gezamenlijke prioriteit. Managers en teams zijn actief bij de werving betrokken. Dit vanuit de gedachte dat Ordina als collectief meer impact kan maken dan alleen het recruitmentteam.’

Banner homepage

Nieuwe unit: Ordina TalentPower

Het bedrijf werkt sinds begin vorig jaar overigens ook met een nieuwe unit waar jonge talenten kunnen ‘landen’ in de organisatie. In deze zogeheten Ordina TalentPower-unit volgen nieuwe (Nederlandse) medewerkers het bijbehorende Young Professional-programma. In België en Luxemburg is er het Kickstarter-programma, bestaande uit een reeks seminars en cursussen, ontwikkeld door senior consultants.

‘Door jonge mensen te werven en zelf op te leiden, kunnen we beter reageren op de schaarste’

‘Door jonge mensen te werven en zelf op te leiden, kunnen we beter reageren op de schaarste op de arbeidsmarkt, voorzien in de behoeften van onze klanten en inspelen op gebieden waar de kennis nog schaars is’, verklaart het bedrijf deze stap. De gespecialiseerde TalentPower-unit spoort jonge professionals sinds maart 2018 op als ze nog studeren of in hun eerste baan zitten, geeft ze vervolgens een vaste aanstelling en begeleidt ze daarna intensief naar een hooggekwalificeerde IT-baan. Per maand stromen hier nu gemiddeld 15 talenten in; eind 2018 werkten er 150 bij de unit. Na een opleiding van een maand gaan deze jongeren een jaar lang onder begeleiding aan het werk bij een of meer businessunits van Ordina. Na dat jaar vervolgen zij hun loopbaan als zelfstandig professional bij Ordina of bij een van de klanten.

Banner waarom bij Ordina

Lees ook:

Campagne van de week: je kunt het dak op voor de 1.000 ‘zonnige banen’ van Coolblue

Binnenkort start de bekende webwinkelier met de verkoop en installatie van zonnepanelen in de omgeving van Rotterdam, Amsterdam, Apeldoorn en Tilburg. Later dit jaar wil Coolblue deze dienst uitbreiden naar de rest van Nederland. Het e-commercebedrijf wil naar eigen zeggen ‘de meest klantvriendelijke zonnepaneelspecialist van Nederland en België’ worden. Maar om al die panelen op de daken te krijgen zijn er wel héél veel installateurs nodig. Reden voor een campagne dus.

Vol met woordspelingen

Ook die campagne zit trouwens vol met woordspelingen, zoals we van Coolblue gewend zijn. Van ‘Word jij opgewekt van de zon?’ tot de ‘zonnigste banen van Nederland’. Het bedrijf is van plan de grootste in de Benelux te worden in zonnepanelen. Daarbij is het aanbod van installatie onontbeerlijk, zo weet Coolblue: voor veel mensen is dat namelijk nog een drempel voor de aanschaf gebleken. En vandaar dat Coolblue die installatie ook graag in eigen hand houdt, met eigen medewerkers. Eigenlijk net als in 2017 gebeurde, toen het bedrijf 1.000 bezorgers zocht .

5 miljoen panelen erbij in 1 jaar

Het bedrijf stapt overigens in een markt met behoorlijk wat groeipotentieel. Recent deelde het CBS mee dat er inmiddels 16 miljoen zonnepanelen in Nederland liggen, een groei met 5 miljoen in 1 jaar. Momenteel is het echter nog wel onduidelijk wanneer Coolblue met de verkoop start, hoeveel zonnepanelen het verwacht te verkopen, of wanneer de 1.000 nieuwe collega’s kunnen beginnen. Wel is bekend dat Coolblue inmiddels is gestart met het opleiden van de eerste installateurs.

zonnepanelen coolblue dak

Schaarse markt

Dat het bedrijf daarmee te maken krijgt met een schaarse markt, mag een understatement heten. Ook Essent mengde zich bijvoorbeeld recent in deze strijd, met een campagne voor 1.500 ‘energiemonteurs’. De vraag naar zonnepanelen blijft voorlopig naar verwachting nog wel even groeien, maar mensen die de benodigde papieren hebben om ze ook te mogen installeren zijn bijna allemaal allang … eh… onder de pannen. En dat terwijl er naar verwachting in 2023 zo’n 30.000 installateurs nodig zijn om de panelen te kunnen plaatsen, een groei van 700%.

Zelf het goede voorbeeld gegeven

Coolblue geeft overigens zelf ook het goede voorbeeld. Zo maakte het bedrijf eerder bekend het dak van zijn ‘grote schuur’ in Tilburg met zonnepanelen te bedekken. Daarmee ontstaat volgens het bedrijf het grootste zonnedak van Nederland, dat het onderliggende magazijn, maar ook de inmiddels 10 fysieke winkels, het hoofdkantoor en de elektrisch aangedreven bezorgvoertuigen van stroom voorziet.

Hoe je met Lego-blokjes een goede ervaring voor iedere werkende kunt opbouwen

Automatisering kan helpen om de wereld voor iedere werkende een stukje mooier te maken, zo is de filosofie bij HROffice. Hun software wil het groene Lego-veld zijn waarop je alle applicaties kunt bouwen. Maar hoe pakt dat in de praktijk uit?

Bij de Belgische VRT hebben ze veel te maken met zelfstandigen. Of het nu gaat om Studio Brussel, Ketnet of Sporza; het aantal freelancers en andere flexkrachten dat er rondloopt is meestal groter dan het aantal vaste medewerkers. Vooral creatieve mediamakers en ICT’ers – belangrijke beroepsgroepen voor de Vlaamse publieke omroep – kiezen ook in België steeds vaker voor een bestaan als zelfstandige.

Swipen in de opdrachtentool

Op de werkenbij-site staan beide groepen dan ook broederlijk naast elkaar. Je kunt er als kandidaat zelfs op filteren. Daarnaast is er een speciale opdrachtentool gelanceerd, een app waarmee zelfstandigen op hun smartphone naar passende opdrachten kunnen swipen. In die tool heeft iedereen, zowel vast als flex, een talentprofiel. Hierin bepalen je skills de match met beschikbare opdrachten.

werken bij de vrt

Het is voor de VRT én voor de kandidaten een uitkomst, zo blijkt. De time-to-hire is voor beide groepen nu veel korter geworden. Er worden nu ook veel makkelijker zelfstandigen ingehuurd. En – heel belangrijk: de cultuur is erdoor ook veranderd. Zo verschijnen vacatures voor tijdelijke functies nu bijvoorbeeld ook op sociale media, iets wat eerst alleen voor de vaste functies gold. VRT neemt hiermee het voortouw in de discussie rondom Total Talent Management, stelt Manager Loon en Arbeidsvoorwaarden Sofie Reviers dan ook tevreden vast.

Hoe bouw je zo’n platform?

Een mooie stap, maar technisch zeker niet zo makkelijk als het misschien lijkt. Want hoe bouw je een platform met de skills van al die mensen? En hoe koppel je de systemen voor freelancers en vaste krachten aan elkaar? Dat had best nog wat voeten in de aarde, aldus Thiery Ketz, de 39-jarige CTO bij het Nederlandse HROffice, en betrokken bij de casus.

‘Mensen hebben het gevoel dat dit bedrijf naar hen luistert. Dat vind ik een heel gezonde ontwikkeling’

thiery ketz cto hrofficeMaar het is wel een mooie ontwikkeling, zegt hij. ‘Deze organisatie stelt de zoektocht naar nieuw personeel open voor het type contract dat mensen zelf willen. Daardoor hebben mensen het gevoel dat het bedrijf naar hen luistert. Dat vind ik een heel gezonde ontwikkeling. Mensen krijgen zo meer plezier in hun werk. En dat is precies wat ik graag wil faciliteren met de software die wij leveren.’

Alle systemen gekoppeld

Voor de VRT-casus kwam er niet alleen een nieuwe werkenbij-site, op maat gemaakt door Multimedium. Er kwam ook een nieuw ATS, gemaakt door HROffice. Dit werd bovendien gekoppeld aan een zogeheten vendor management systeem (VMS) voor de freelancers, afkomstig van Connecting-Expertise. De opdrachtentool wordt continu gevoed met up-to-date persoonsgegevens vanuit het centrale HR-systeem. En om alle tools toegankelijk te maken zonder aparte wachtwoorden (Single-Sign-On) kwam vóór deze tools nog de HRAppstore.

lego groene plaat dus hr office Zo ontstond dus één integraal systeem, vertelt Ketz. Hij vergelijkt dit zogeheten HROffice Connect wel met de welbekende groene grondplaat van Lego, wat de basis vormt om op verder te bouwen. Of als een stekkerdoos, waarin je verschillende stekkers kunt steken. ‘Kies de applicaties die je wilt en die passen binnen jouw organisatie. Zo gebruik je alleen de applicaties die je écht nodig hebt. En door deze te connecten met elkaar kun je vervolgens alle resultaten overzichtelijk weergeven in één dashboard.’

Modulair HR-systeem

Zelf zette hij ooit een bedrijf op dat software maakte voor ‘eigenlijk alles ná het contract: planningen, vaardigheden matchen, en de hele verloning tot aan het betalen van het salaris’. In 2013 kwam hij in contact met het Heemsteedse HROffice, dat al een flinke positiehad opgebouwd met software die relevant is vóórdat het contract wordt getekend. In 2014 besloten de twee samen verder te gaan, om te kijken hoe ze het best een modulair (SaaS-)HR-systeem konden opzetten, waarbij de klant zelf kan kiezen welke applicatie hij wel en niet gebruikt. Oftewel: ‘Welke Lego-blokjes hij allemaal aan elkaar wil koppelen.’

‘De HR-manager volledige controle geven. Dat was onze droom, die we nu aan het uitwerken zijn’

‘De HR-manager volledige controle geven. Dat was de droom die we hadden, die we nu aan het uitwerken zijn’, zegt hij erover. Losse Excel-lijstjes? Ketz heeft er een broertje dood aan. Liever ziet hij alle systemen aan elkaar gekoppeld, en dat de manager dan via overzichtelijke dashboards weet waar hij of zij aan toe is, en vervolgens ook kan sturen. Zoals in de VRT-casus. ‘Uiteindelijk willen we faciliteren dat alle werkenden op de juiste plek komen en een fijne werkomgeving hebben. Voor iedereen de wereld een stukje mooier en makkelijker maken, dat is onze ontwikkelfilosofie.’

‘Hier spreekt veel vertrouwen uit’

De opdrachtentool is daarvan volgens hem een treffend voorbeeld. ‘Het mooie ervan is dat iedereen die aan de VRT verbonden is in die tool zijn eigen cv bijhoudt, dus zelf opschrijft wat zijn of haar vaardigheden en interesses zijn. Ik kan bijvoorbeeld zelf vinden dat ik goed Frans spreek, en dat dan invullen. Stel: er komt dan een opdracht om Franse gasten te ontvangen, dan kan ik daarop gevonden worden. De VRT spreekt daarmee veel vertrouwen uit in iedere medewerker, dat ze hun eigen vaardigheden kunnen inschatten.’

‘al die Lego-blokjes kunnen we nu ook nog eens overzichtelijk in één dashboard tonen’

Natuurlijk, er zijn al meer organisaties met zo’n interne marktplaats, dat beseft Ketz ook. ‘Maar wij hebben de koppeling met die stekkerdoos, dat groene Lego-veld. Doordat alles gekoppeld is, kunnen we bijvoorbeeld ook snel mensen toegangsrechten geven of juist uit het systeem verwijderen indien nodig. Of andere HR-handelingen verrichten. En al die Lego-blokjes kunnen we dan ook nog eens overzichtelijk in een dashboard tonen. Bovendien met als voordeel dat we de data niet hoeven op te slaan om ze te kunnen weergeven.’ Ketz’ droom – de meest essentiële informatie over je HR-proces op één dashboard – komt op die manier steeds dichterbij.

Bekijk ook: schematisch overzicht van hoe HROffice Connect enkele statuswijzigingen in het systeem verwerkt:

Een overzicht van wat er gebeurt als een kandidaat op een derde gesprek mag komen: hij of zij krijgt dan een Appical-account ten behoeve van de onboarding.
Een zelfde soort overzicht van wat er gebeurt als een kandidaat een assessment mag maken: hij of zij krijgt daarvoor op dat moment een account bij assessmentbureau LTP.
Een overzicht van HROffice Connect, met wat er gebeurt zodra een contract is ondertekend: wat eerst een kandidaat was, is nu een medewerker. De gegevens worden dus doorgestuurd naar de salarisadministratie.

Belangrijk onderdeel van het hele systeem is de ‘Person Identificator’, zeg maar: ‘dat we weten om wie het blijft draaien in het hele proces, ook als bijvoorbeeld iemands naam verandert.’ Ook alle rechten, bijvoorbeeld voor de selfservice portal, zitten hieraan gekoppeld.

Lees ook:

Campagne van de week: de aanstekelijke klompendans van het Franciscus Gasthuis

De klomp als thema van je campagne: bij het Franciscus Gasthuis hebben ze het tot in de puntjes doorgevoerd. Het levert een onderscheidende campagne op, waarop tal van variaties mogelijk blijken.

De klomp is misschien ‘een op het oog onbenullig ding’, zoals ze het bij het Franciscus Gasthuis zelf zeggen. ‘Maar deze kunststof stappers verbinden ons. Hierin zijn we allemaal wie we zijn. Daarom geven wij de klomp de hoofdrol. Als je bij ons komt werken, willen we je namelijk – letterlijk – een basis bieden waarin je je thuis, gewaardeerd en gelijk voelt.’

Het Franciscus Gasthuis & Vlietland, zoals het ziekenhuis sinds 2015 (na een fusie) voluit heet, telt nu bijna 4.600 medewerkers en zo’n 250 artsen. Er zijn ziekenhuislocaties in Rotterdam en Schiedam, en daarnaast nog 4 poliklinieklocaties, in Berkel, Hoogvliet, Rotterdam en Maassluis, en daarnaast ook nog een polikliniek in Het Oogziekenhuis. En net als vele andere organisaties in de zorg is ook hier de krapte groot.

klompen

Een gouden vondst

Een opvallende campagne moet daar wat verlichting in brengen. En die campagne is helemaal gebouwd rondom één voorwerp: de in ziekenhuizen zo bekende klomp. Het blijkt een gouden vondst, want wát een variatie is er met dat schoeisel mogelijk. Of het nu gaat om een bedrijfsvoetbalploeg die nog wel wat versterking kan gebruiken (‘Echte mannen dragen klompen’), of om gezellige teamfoto’s: de klomp zorgt overal voor verbinding.

En dat het gekozen voorwerp zich ook goed leent voor woordspelingen, tja, dat kun je natuurlijk ook – eh – op je klompen aanvoelen. Denk aan: ‘het klompend hart van ons werk’ of ‘Trek jij de stoute klompen aan?’ Of het thema van de campagne: ‘Wie de klomp past…’ Het Rotterdamse bureau 0-to-9 (eerder dit jaar ook winnaar van een Gouden Toga en Gouden Sleutel) zal ongetwijfeld heel wat lol beleefd hebben aan het bedenken ervan…

wie de klomp past breed

‘Of je nu verpleegkundige, operatieassistent of medisch specialist bent: dit oer-Hollandse schoeisel kent geen hiërarchie en staat symbool voor de dagelijkse praktijk in ons ziekenhuis’, aldus de site. Nog enkele voorbeelden van toepassingen:

op klompen ga je harder

wie de klom past

team klomp

wie de klomp past

Zo zie je maar weer, hoe het idee van een aansprekende arbeidsmarktcampagne soms in een heel klein hoekje kan schuilen…

Lees ook

[tu_countdown id=60366 design=17][/tu_countdown]

Campagne van de week: hoe Essent voor 9 partnerbedrijven 1.500 energiemonteurs zoekt

Het is een woord wat niet in de Dikke Van Dale staat, maar toch klinkt het heel vertrouwd: “energiemonteurs”. Essent muntte het begrip voor een nieuwe campagne, op zoek naar 1.500 van zulke mensen die mede de energietransitie mogelijk gaan maken.

Essent merkt aan den lijve dat de vraag naar zonnepanelen, warmtepompen en isolatie toeneemt. Volgens onderzoeksbureau GFK kozen in 2018 zo’n 140.000 huishoudens voor zonnepanelen, een jaargroei van ruim 45 procent. Bijna 600.000 huishoudens kozen voor (aanvullende) isolerende maatregelen. En 66.000 huishoudens gingen voor een warmtepomp. Nog eens honderdduizenden huishoudens geven aan te overwegen een van deze producten aan te schaffen.

Meer vakmensen nodig

Mooie ontwikkelingen voor het klimaat natuurlijk, maar tegelijk doemt er wel een probleem op. Want waar alle mensen vandaan te halen die deze maatregelen ook in de praktijk tot stand kunnen brengen? Sander Leenders, algemeen directeur voor de servicepartnerbedrijven bij Essent: ‘Door het Klimaatakkoord neemt de vraag naar het verduurzamen van woningen en gebouwen toe. Zonder vakmensen gaat Nederland de doelstelling van 49 procent CO2-reductie in 2030 niet halen.’

energiemonteurs bestel

Ook zijinstromers van harte welkom

Een recent gelanceerde website moet daar verandering in brengen. Het platform presenteert tal van vacatures, voor tal van servicepartners van Essent, zoals de Energiewacht Groep, Volta Limburg, EWiS, Kemkens en Nederland Isoleert. Deze servicepartners van Essent leiden vaak zelf monteurs op en/of zoeken aansluiting bij opleidingen. ‘De campagne is een start om de visvijver met monteurs te optimaliseren’, aldus Lucien Hermes, Projectmanager Recruitment E+. ‘De vervolgstap is dat we met het platform de visvijver gaan vergroten, bijvoorbeeld door zijinstromers te werven.’

‘De huidige markt is krampachtig; er is 1 kandidaat op de 20 vacatures’

De site is bedoeld om de komende 3 jaar in totaal zo’n 1.500 monteurs en installateurs te werven. Dit jaar alleen al zou het gaan om maar liefst 500 nieuwe energiemonteurs. Of je nu installatie-, service-, zonnepanelen, isolatie- of elektromonteur bent, voor ieder is er wat wils te vinden. ‘De huidige markt is krampachtig; er is 1 kandidaat op de 20 vacatures’, zei Leenders recent in de Telegraaf.

Uniek wervingsplatform

Het gezamenlijke wervingsplatform van Essent en de 9 servicebedrijven is uniek te noemen. Het gaat vaak om lokale mkb-bedrijven, die zelfstandig moeilijk voldoende mensen kunnen aantrekken, maar in gezamenlijkheid wel een vuist kunnen maken. Voor de campagne sloeg Essent ook de handen ineen met een aantal bekende externe partijen. Zo verrichte Intelligence Group uitgebreid doelgroeponderzoek, en werd Talmark gevraagd het online gedeelte vorm te geven.

Het gaat om 9 mkb-bedrijven, die samen wel een vuist kunnen maken om mensen aan te trekken

Er kwam dus één gezamenlijke site, maar daaronder hangen heel veel keuzes voor de geïnteresseerde bezoeker. Die kan bijvoorbeeld een keus maken uit de vijf belangrijkste functiegroepen (Elektro, Installatie, Isolatie, Service, en Solar, oftewel: de ‘Big 5′). Er is voor elk van die groepen een aparte landingspagina’s voor jobmarketing gekomen. Maar de bezoeker komt er dus ook in contact met 9 verschillende bedrijven, met in totaal meer dan 50 vestigingen.

energiemonteurs

‘Zonder monteurs geen energietransitie’

Uniek was ook dat er 1 ATS kwam, met 9 (voor elkaar afgeschermde) kandidatendatabases. Solliciteren kan zonder cv, en wel via WhatsApp. ‘We willen solliciteren graag zo laagdrempelig mogelijk houden’, aldus Hermes. In een vervolgfase zullen ook met alle partners afspraken gemaakt worden over referralacties. ‘Gezien de energietransitie, zien we met deze campagne een heel relevante taak voor ons in het leveren van een bijdrage aan de toekomst’, aldus Hermes. ‘Zonder monteurs geen energietransitie. Daar halen wij onze drijfveer uit.’

Lees ook:

 

Softwarebedrijf komt met campagne om IT-recruiters de loef af te steken

‘Op een ludieke wijze nieuwe collega’s aantrekken, en geld in nieuwe collega’s investeren in plaats van in een recruitmentbureau’. Zo verdedigt Eaglescience de campagne waarmee het de vele IT-recruiters de loef wil afsteken, en hen tegelijk een beetje belachelijk maakt.

‘Overstroomt jouw inbox ook door berichten van recruiters? Wil je liever koffie drinken met iemand die wél het verschil kent tussen Java en JavaScript?’ Met die woorden opent de recent gelanceerde werkenbij-site van softwarebedrijf Eaglescience, die de veelzeggende titel ‘Hack de Recruiter!’ heeft meegekregen.

Drie vliegen in één klap met deze hack

Volgens Eaglescience is de campagne ‘het antwoord op de gekte op de arbeidsmarkt’. Het bedrijf slaat met de site naar eigen drie vliegen in één klap:

  1. Het geld dat normaal recht in de zak van de recruiter verdwijnt, wordt door de werkzoekende beter besteed
  2. Een grotere kans op een match doordat de kandidaat én de werkgever weten waarover ze het hebben; en dat zónder tussenkomst van een recruiter
  3. De kans op een nieuwe aanwinst voor het team en een toffe baan voor jou als kandidaat!

hack de recruiter 2

Softwareontwikkelaar Eaglescience komt naar eigen zeggen met de campagne als reactie op de krapte op de arbeidsmarkt en de grote rol van recruitmentbureaus daarin die tegen hoge hiring fees werknemers ‘matchen’. ‘Wij zoeken liever zonder tussenkomst van een recruiter naar een match, bijvoorbeeld door de kandidaat uit te nodigen voor een kopje koffie met één van onze collega’s die wel verstand hebben van softwareontwikkeling.’

Geen geld voor een recruiter, maar voor de kandidaat

Het idee achter de campagne ‘Hack de Recruiter!’ is dat de nieuwe werknemer het bedrag dat normaal besteed wordt aan een extern ingehuurde recruiter, nu naar keuze zélf mag besteden. Dat geld varieert van 6.000 euro voor een junior developer tot 10.000 euro voor een senior. Voorwaarde is wel dat het geld besteed wordt aan zaken die in lijn liggen met de drie pijlers van het bedrijf: zelfontplooiing, plezier en voldoening uit het werk door bij te dragen aan een betere wereld. Ideeën die worden genoemd: de aanschaf van een Virtual Reality spel, een gastspreker uitnodigen op kantoor of een dag met het team zich inzetten voor een goed doel.

het aantal recruitmentbureaus is in 5 jaar tijd bijna verdubbeld: van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018

Als achtergrondinformatie heeft het Amsterdamse softwarebedrijf overigens ook nog wat leuke weetjes opgediept. Zo weet het te melden dat het aantal recruitmentbureaus in Nederland in 5 jaar (bijna) is verdubbeld: volgens cijfers van de Kamer van Koophandel van 1.251 in 2013, naar 2.473 in 2018. Volgens Eaglescience betaal je als werkgever tot wel 30 procent van het jaarsalaris van een kandidaat voor de diensten van zo’n recruiter. Geld dat ze daar dus liever in eigen zak houden. Of, beter gezegd: geld dat ze liever uitgeven aan de nieuwe medewerker zélf…

hack de recruiter 3

Lees ook:

Campagne van de week: Amerpoort probeert het met passie, vlogs en een korte test

Zorgorganisatie Amerpoort onderscheidt zich al jaren op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In de nieuwste campagne staan nu eens niet de cliënten, maar juist de hobby’s van de eigen medewerkers centraal.

Of het nou gaat om koken, fitness, bodyboarden of korfbal: de bijna 2.650 medewerkers van Amerpoort houden er allemaal naast hun werk ook nog een andere ‘passie’ op na. En juist die passie is het uitgangspunt geworden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne, eind maart gelanceerd met een nieuwe werkenbij-site. ‘Want zoals een passie hun leven kleurt, kan het ook kleur geven aan het leven van mensen met een verstandelijke beperking’, aldus Bianca van Heeren, adviseur arbeidsmarkcommunicatie en recruitment en als zodanig betrokken bij de campagne.

Vlogs met passie

De recente campagne van Amerpoort is zeker niet de enige die het medium ‘vlogs’ heeft ontdekt. Bij de zorgorganisatie laten Ulco, Esther, Fenjal en Lonneke in een video zien wat hun passie is en schakelen daarna naadloos over op wat ze voor werk doen. Zo legt bodyboarder Ulco de link tussen zijn passie en zijn werk als vogt uit: ‘Wat ik het mooist vind aan mijn werk is werken met gevoel en beweging. Niets is een trucje.’ En korfbalster Lonneke verwoordt het zo: ‘Mijn passie voor teamsport neem ik mee in mijn werk omdat we hier samenwerken aan een goed leven voor de cliënt.’

Bewust met kleintjes gewerkt

In de campagne volgen in de komende tijd nog meer vlogs van andere Amerpoort-collega’s. ‘We hebben bij het maken van de campagne bewust ervoor gekozen om met kleine, creatieve partijen te werken’, aldus Van Heeren. Het concept en de uitwerking van de arbeidsmarktcampagne is het resultaat van de samenwerking met Wonderlandfilm, WAT Ontwerpers, tekstschrijver Astrid van den Berg en fotograaf Robert Bekke.

Ook een korte zelftest

De nieuwe site bevat overigens niet alleen vlogs en vacatures. Er is bijvoorbeeld ook een korte zelftest te vinden, die aan de hand van 4 situaties vraagt hoe je zult reageren, en vervolgens je geschiktheid voor de organisatie in een percentage uitdrukt.

test amerpoortBijna 1 medewerker op 1 cliënt

Bij Amerpoort werken momenteel zo’n 2.650 medewerkers (ruim 1.700 fte), voor ongeveer 2.770 cliënten. Ook zijn er circa 700 vrijwilligers, zo valt op de site te lezen. De werkenbij-site heeft momenteel zo’n 40 vacatures openstaan. Amerpoort, dat dit jaar 64 jaar bestaat, werkt voor mensen met een verstandelijke beperking, in steden als Amersfoort, Hilversum, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Zeist.

Lees ook:

Eerdere campagnes van de week:

Campagne van de week: hoe Nederlands grootste recruitmentsite nu nog beter in je broekzak past

Op 11 maart zette staatssecretaris Barbara Visser via een tweet de nieuwe recruitmentsite van Defensie live. De compleet gereviseerde site markeert een nieuwe fase in de werving van militairen en burgerpersoneel, waarbij nu vooral de mobiel centraal staat.

Het nieuwe werkenbijdefensie.nl is ‘volledig geoptimaliseerd voor de nieuwe generaties op de arbeidsmarkt’, aldus verantwoordelijk arbeidsmarktcommunicatiebureau Maximum, dat in het verleden al meewerkte aan de bekende Geschikt/Ongeschikt-campagne van de Landmacht. In 2012 werd voor het eerst de overkoepelende recruitmentsite voor heel Defensie gelanceerd. Tot die tijd verliep de werving van militairen nog via de vier afzonderlijke krijgsmachtdelen (Marine, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee).

defensie post tweet barbara visser

Alles onder één dak

In de huidige, vernieuwde site hebben die krijgsmachtdelen nog steeds hun eigen gezicht kunnen behouden. Maar het probleem met de vorige recruitmentsite, zo was de ervaring, was dat hij inmiddels minder goed aansloot bij de huidige (krappe) arbeidsmarkt. In die markt willen kandidaten vooral snel weten wat Defensie specifiek voor hén te bieden heeft. Met meer dan 10 vakgebieden, talloze opleidingen en bijna 300 verschillende functies is dat een best complexe opgave. Gecombineerd met een verhoogd wervingsdoel vond Defensie het zodoende tijd voor een grondige renovatie van de site.

Defensie voor jou alleen

De nieuwe recruitmentsite is volledig rond de individuele bezoeker opgebouwd. Dankzij een ‘organische menustructuur’ is de site zowel cross-device als crossmediaal te gebruiken, en bovendien beter vindbaar via zoekmachines. Aangezien uit cijfers blijkt dat een ruime meerderheid van de bezoekers via een smartphone of tablet komt, is de nieuwe site volledig mobile first ontwikkeld. De grootste recruitmentsite van Nederland past dus nu nog beter in je broekzak, aldus ontwikkelaar Maximum.

defensie mobiel

Innovatief Keuzekompas, met vacatures op maat

Centraal element op de site is het Keuzekompas, een tool die gepersonaliseerde informatie aanbiedt en zo een baan vinden bij Defensie eenvoudiger moet maken. Het Keuzekompas serveert op basis van leeftijd, interesses en opleidingsniveau gepersonaliseerde vacatures, events, infodagen, stages en verwijzingen naar relevante verhalen en video’s. In de eerste week dat het Keuzekompas actief was, werd dit al ruim 8.300 keer gebruikt. Daarbij beantwoordde 89% van de bezoekers alle vragen en vervolgens werden ruim 4.500 vacatures bekeken, aldus Maximum.

defensie laptop

Persoonlijk contact in je broekzak

Wie toch niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is één klik verwijderd van direct contact met een Defensiemedewerker. En kan daarbij kiezen uit vrijwel alle mogelijke moderne communicatiemiddelen, zoals e-mail, telefoon, whatsapp en een live chatfunctionaliteit. Ook kan een bezoeker zichzelf inplannen voor een telefonisch consult van een recruiter. Alles om een ‘dead end’ te voorkomen en de conversie te stimuleren, aldus Maximum.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe Securitas nog dit jaar 1.800 vacatures wil vervullen

Inspireren, verleiden en activeren. Dat zijn de kernwoorden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne van Securitas. Het beveiligingsbedrijf wil daarmee nog dit jaar in Nederland maar liefst 1.800 vacatures vervullen.

Veruit het grootste deel van al die vacatures, zo’n 1.500, zal betrekking hebben op beveiligers. Daar is dan ook fors vraag naar. De vernieuwde website WerkenbijSecuritas moet die vraag in goede banen leiden. Maar er zijn op de site ook vacatures te vinden voor bijvoorbeeld receptionisten of meer technische profielen.

Niet alleen mensen met beveiligingsdiploma

Naast een overzicht van openstaande vacatures biedt het vernieuwde platform ook een uitgebreide kijk in de wereld van onder andere het beveiligen. Dat heeft ook te maken met een veranderende wervingsbehoefte, vertelde algemeen directeur Peter Schollmann recent bij BNR. Vroeger zocht het bedrijf eigenlijk alleen naar mensen met een diploma op het gebied van beveiliging. Maar die markt is bijna helemaal opgedroogd. Nu doet Securitas daarom bij sollicitanten vooral een appel op de bijdrage die ze willen leveren aan een veiliger samenleving. Daardoor trekt het bedrijf nu ook grote groepen mensen aan die nu nog niet in het beveiligingsvak zitten, maar die ze wel zelf kunnen opleiden.

Volop scholingstrajecten

Samen met bekende opleidingsinstituten leidt Securitas nieuwe medewerkers zelf op. Door de enorme groei dit jaar opende het bedrijf deze maand een extra opleidingslocatie om alle beveiligingsmedewerkers in spe inhouse te kunnen opleiden. Securitas is daardoor een van de grootste private opleiders van Nederland aan het worden. ‘In de huidige, krappe arbeidsmarkt, waar een potentiële beveiliger kan kiezen uit 5 banen, ben ik er trots op dat zoveel beveiligers kiezen voor een job bij Securitas’, zegt Schollmann. ‘Zodoende kunnen wij blijvend een goede combinatie maken van mensen, kennis en techniek. Ook kunnen wij zo de ideale veiligheidsbalans bieden aan onze klanten.’

securitas 5a

Dat Securitas nu alweer met een nieuwe vacaturesite komt is overigens best opvallend. Nog maar een paar maanden geleden stond het bedrijf op het podium bij het Recruitment Tech Event, om daar over de continue inspanningen te vertellen. Ook won Securitas recent de Out of the Box Recruiter‘-Award van RecruitNow voor de creatieve wervingscampagne voor beveiligers die in 2018 werd gelanceerd.

Lees ook: