‘Als jij gemaakt bent voor DAF, als je passie hebt voor voertuigtechniek en graag samenwerkt met net zo gepassioneerde collega’s in een fantastisch bedrijf, dan is DAF gemaakt voor jou.’ Met die boodschap is de grootste vrachtwagenbouwer van Nederland dringend op zoek naar monteurs en voertuigtechnici. En niet alleen voor de productiefaciliteit in Eindhoven, maar ook voor het Nederlandse netwerk van meer dan 70 servicelocaties.
‘Natuurlijk is dat ook het gevolg van ons nog altijd groeiende succes in ons land’, aldus Michiel Kuijs, algemeen directeur van DAF Nederland. In het zware segment is momenteel meer dan 1 op de 3 nieuw verkochte vrachtwagens een DAF. ‘Voor enthousiaste technici hebben we dan ook werk in overvloed.’
Hightech voertuigen
De ‘Made for DAF’-campagne wordt online uitgerold door DAF Nederland en lokaal door de dealers. De campagne legt vooral de nadruk op de vele aspecten die de baan als voertuigtechnicus zo interessant en uitdagend maken. ‘Moderne trucks zijn hightech voertuigen; het is prachtig om daaraan te werken’, stelt Kuijs.
‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging.’
‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging’, voegt hij toe (pun intended). ‘Nieuwe aandrijftechnologieën, de groeiende rol van software en telematica; als voertuigtechnicus heb je hier uitdagingen genoeg. Daarnaast heb je mooie doorgroeimogelijkheden en uitstekende arbeidsvoorwaarden. En niet te vergeten: je bouwt mee aan het succes van de nummer 1 in Nederland.’
Reclamebureau FCB uit Amsterdam tekende voor de campagne, die ondersteund wordt met een speciale campagnepagina. Het gaat om een internationale campagne, bestaande uit een aantal online video’s, posters, flyers, en een dealer toolkit. De online video’s worden via diverse sociale media uitgerold.
Met zo’n 350 vacatures per jaar, vooral in de lastige ict-doelgroep, kun je wel zeggen dat Conclusion voor een uitdagende wervingsopdracht staat. En dan is de bedrijfsnaam ook nog eens een paraplu voor ruim 25 ‘submerken’, of in elk geval: 25 bedrijfsnamen in ‘het ecosysteem voor Business Transformatie en IT-services’, die allemaal hechten aan hun eigen identiteit. Bij zoveel bedrijven een eigen gezicht behouden, en tegelijk één Employer Value Proposition formuleren: dat maakt de uitdaging er niet kleiner op, zullen we maar zeggen.
‘We willen laten zien dat bij ons plek is voor diversiteit in karakters.’
Met een nieuwe campagne denkt het bedrijf echter het antwoord op die uitdaging gevonden te hebben. De boodschap: ‘Verschil moet er zijn’. Daarmee wordt niet alleen duidelijk gemaakt dat alle leden van de grote Conclusion-familie inderdaad van elkaar verschillen, maar ook dat bij al die leden plek is voor diversiteit in karakters, aldus Bianca Roelandschap, die als senior interim adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.
Paraplu voor alle communicatie
De nieuwe ‘paraplu’, waar alle arbeidsmarktcommunicatie van de ruim 25 bedrijven in het ecosysteem ook onder komt te hangen, is ontwikkeld door employer branding-bureau Steam. ‘De noodzaak was duidelijk’, zegt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Fleur van Dijk. ‘We zitten in een lastig concurrentieveld. En daarnaast wilden we alle labels verbinden, om zo ook als Conclusion als geheel een nog sterker merk te maken naar buiten toe.’
‘De noodzaak van de campagne was duidelijk. We zitten in een lastig concurrentieveld.
Begin 2019 begon het proces van de totstandkoming van de campagne, onder meer met workshops en vele interviews met eigen medewerkers. Daarbij stond de vraag centraal: wat maakt Conclusion Conclusion? ‘Daar is de kernboodschap uitgekomen’, aldus Roelandschap.
Drie pijlers van de kernboodschap
Die kernboodschap bestaat uit drie pijlers:
‘Wij geloven in je.’ Roelandschap: ‘Als iemand hier bijvoorbeeld een goed idee heeft, mag je het uitwerken en ermee aan de slag. Dan krijg je vertrouwen.’
‘We willen van betekenis zijn.’ ‘Daar zit een deel van de why van de organisatie in. We willen het liefst bijdragen aan IT-projecten die van kritisch belang zijn voor de maatschappij. Zoals de NS-systemen. En we verwachten dan ook van iedere medewerker dat hij of zij graag meewerkt aan projecten die impact maken.’
‘We zijn net even anders.’ Dat komt ook terug in het motto van het bedrijf: Business Done Differently. Of zoals Roelandschap het verwoordt: ‘We hebben een heel ecosysteem aan bedrijven met hun eigen signatuur. En van alle mensen die er werken verwachten we dat ze zichzelf zijn. Daardoor wordt hier ook altijd op een iets andere manier naar projecten gekeken. Er is geen standaardplaatje, en een grote diversiteit aan karakters.’
Niet gescript
Hoe gedegen de voorbereiding van de campagne was, hoe minimaal de voorbereiding van bijvoorbeeld de video’s. Maar dat was ook bewust, legt Roelandschap uit. ‘De video’s met onze eigen medewerkers zijn niet gescript. Dat was soms best spannend voor ons, dat geef ik meteen toe. Maar alleen zo krijg je wel het échte verhaal naar boven.’
Alle medewerkers kregen een kaartje in de brievenbus.
De campagne is vorige week eerst van start gegaan met een interne lancering. Alle medewerkers kregen onder meer een kaartje in de brievenbus met de tekst: ‘Bedankt [naam]. Zonder jou hadden we dit niet kunnen doen, want jij maakt het verschil.’ Ook is de making of-video intern getoond, en is er een webinar geweest waarin alle dochterbedrijven uitleg konden krijgen over het concept en de verdere uitwerking.
Straks ook langs de snelweg
De komende weken gaat de campagne ook offline zichtbaar worden, en verschijnt de boodschap onder meer op borden langs de snelweg. Daarnaast volgt ook specifieke doelgroepmarketing en vacaturemarketing naar de brede IT-doelgroep. In december volgt bovendien een ‘doorvertaling’ in een nieuwe referral-actie. Conclusion is al jaren bekend als een van de bedrijven die veel succes behaalt met zijn referrals: zo’n 40 procent van alle aannames komt binnen via de eigen medewerkers.
‘De campagne slaagt erin de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen.’
‘Wat we heel sterk aan de campagne vinden is de verbinding’, zegt Roelandschap trots. ‘Steam is erin geslaagd de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen. Wij willen géén eenheidsworst worden, maar wel samen één zijn. Dus de voordelen van samen, terwijl we tegelijk het verschil behouden. Dat is volgens mij in de campagne heel goed gelukt.’
Ze waren er maar wat trots op, in januari, toen bureau Effectory aan zorgorganisatie Marente het keurmerk ‘Beste Werkgevers’ mocht verlenen. En wie deze weken in de bus zit in de Duin- en Bollenstreek, Oegstgeest, Voorschoten of Leiden, kan die boodschap dan ook veelvuldig tegenkomen.
‘Mijn collega’s en teamleider staan echt open voor mijn ideeën.’
Marente, dat in deze regio cliënten en mantelzorgers ondersteunt, laat dan namelijk zien waarom het de beste werkgever is. En wel volgens Trudy, Conny, Liselot, Wesley, Sedik en Twan. Allemaal medewerkers die hun eigen reden aangeven waarom ze hier zo graag werken. Dat varieert van ‘Van helpende doorgegroeid naar verpleegkundige’ tot ‘Na de stage meteen een vast contract.’ En van: ‘Ik voel mij gewaardeerd om wie ik ben en wat ik doe’ tot: ‘Mijn collega’s en teamleider staan echt open voor mijn ideeën.’
Op abri’s en driehoeksborden
De uitingen zijn bijvoorbeeld te zien op bussen en abri’s in bushokjes. Maar ook op driehoeksborden langs de weg zijn ze te zien. En natuurlijk ook online, op alle socialemediakanalen en websites van Marente, zoals een speciale campagnepagina. Ook video is volop ingezet om de vele vacatures van de organisatie onder de aandacht te brengen.
Met de campagne wil Marente nogmaals alle punten benadrukken waarom het tot Beste Werkgever is verkozen. Dat heeft er bijvoorbeeld mee te maken dat verzorgenden en verpleegkundigen er direct een vast contract krijgen. Maar ook met de aandacht die er zou zijn voor leren en ontwikkelen.
Verzorgenden en verpleegkundigen krijgen hier direct een vast contract.
De score in het tevredenheidsonderzoek dat Effectory er vorig jaar deed, was ‘op alle fronten’ beter dan bij het vorige, 2 jaar geleden gehouden tevredenheidsonderzoek. De organisatie scoort bovendien hoog en ver boven het landelijk gemiddelde op bevlogenheid, betrokkenheid en goed werkgeverschap, aldus bestuursvoorzitter Gerrit Jan Vos: ‘We zijn trots op dit resultaat. Wij blijven ook volop investeren in medewerkers, zodat de zorgorganisatie een aantrekkelijke werkgever blijft voor haar medewerkers en voor nieuwe medewerkers.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Man: Ik wil graag werken met de nieuwste technologie. Roger: Mooi. 80% NS Man: Ik wil ruimte om innovatieve ideeën te bedenken. Roger: Logisch. 95% NS Man: En iets doen waar Nederland beter van wordt. Roger: Geweldig! 100% NS. En jij? Pas jij ook bij een van de mooiste werkgevers van Nederland?
Ontdek je carrièrekansen op werkenbijns.nl. De reis van morgen begint bij jou.
Wie deze weken de radio aanzet, kan zomaar een spotje als het bovenste horen langskomen. En de Roger daar, dat is dan de stem van Roger van Boxtel, de president-directeur van NS. Die is namelijk op zoek naar mensen die ‘100%’ bij het spoorbedrijf passen.
Drie weken lang campagne
Het radiospotje is onderdeel van de vernieuwde arbeidsmarktcampagne ‘De reis van morgen begint bij jou’, die vanaf afgelopen maandag, 7 oktober, 3 weken lang te horen is op verschillende radiozenders en 4 weken lang te zien is op sociale media, RailTV en NS onderweg (OBIS). Er zijn in totaal 8 video’s voor gemaakt, en 3 verschillende radiocommercials.
‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat maakt dat je 100% past bij NS.’
Doel van de campagne is de bekendheid en voorkeur voor NS als werkgever te vergroten. De doelgroep bestaat uit HBO’ers en academici in de leeftijd tussen 20 en 45 jaar. ‘We houden vast aan de campagne-regel ‘De reis van morgen begint bij jou’ en voegen een verdieping toe’, vertelt Mascha van der Heijden, hoofd recruitment en employer branding. ‘Hoe anders en uniek je ook bent, er is iets dat collega’s bij NS met elkaar delen. Dat gaat bijvoorbeeld over onze ambitie en onze waarden. Deze maken dat je 100% past bij NS.’
Trots en impact
De campagne is mede vormgegeven door bureau N=5. Het eigen personeel van de NS staat centraal. In de serie van 8 online video’s vertellen zij wat zij belangrijk vinden in hun werk. Dat varieert van impact hebben op de maatschappij tot vrijheid krijgen en trots zijn op wat ze samen hebben neergezet.
‘We richten ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’
De focus ligt met name op hoger opgeleiden, omdat ‘de MBO-doelgroep ons als werkgever over het algemeen goed weet te vinden’, aldus Van der Heijden. In de nieuwe campagne wordt extra accent gelegd op de lastige doelgroepen IT en Techniek. ‘Daarnaast richten we ons nog meer op talent met een niet-westerse achtergrond.’
Behoorlijk op de rit
De nieuwe campagne komt op een moment dat de NS het qua (arbeidsmarkt)communicatie behoorlijk op de rit lijkt te hebben. Zo steeg het bedrijf van plek 88 naar 7 op de ranglijst van bedrijven met de beste reputatie volgens MT-magazine. En ook als werkgever is de NS tegenwoordig gewild. Het bedrijf staat op nummer 5 overall in de lijst van Intermediair, en op nummer 7 in de lijst van de Intelligence Group. Dat is een flinke stijging ten opzichte van eerdere jaren, toen NS nog op plek 13 respectievelijk 16 te vinden was.
Op de werkenbij-site staan momenteel zo’n 200 vacatures open, waarvan 1 op de 5 voor IT-functies. De meer diverse en persoonlijke uitbouw van de campagne werd eerder al aangekondigd via (onder meer) Werf& Live.
Ook ProRail weer actief
Vorig jaar startten de twee grootste Nederlandse spoorbedrijven, NS en ProRail, bijna gelijktijdig met hun arbeidsmarktcampagnes. Opvallend is dat ProRail ook dit jaar weer volop actief is met wervingsactiviteiten, nu de NS de nieuwe campagne is gestart.
Op de radio maken zowel @NS_online als @ProRail reclame om bij hen te komen werken. Als je twijfelt: toffe organisaties. Leuke mensen werken er ook 🙂
Net als vele andere hotels, is ook de NH Hotel Group dringend op zoek naar personeel. Alleen al in Nederland staan er momenteel ruim 200 vacatures open. Maar ja, hoe vind je die mensen, en hoe onderscheid je je ten opzichte van al die anderen die op zoek zijn?
Alleen al in Nederland staan er momenteel ruim 200 vacatures open bij NH Hotel Group.
De NH Hotel Group kwam daarvoor uit bij het Amsterdamse videoproductiebureau FJ. Zij ontwikkelden een heuse ‘video journey‘ voor het merk, en helemaal mobile first (natuurlijk). Het bureau hanteert een zogeheten Hero, Hub, Help-strategie, gebaseerd op ideeën van Google, en bedoeld om de aandacht van de kijker eerst te grijpen, vervolgens vast te houden en ten slotte om de kijker terug te laten komen voor antwoorden op vragen waarvan je weet dat ze leven onder je doelgroep. Zo is er ‘Hero‘-content in de vorm van een video van ongeveer een minuut, die alle aspecten van het werk bij de hotelketen belicht:
Hub met die content
Bij ‘Hub‘-content draait het er dus om de aandacht van de kijker vast te houden. Hiervoor produceerde FJ drie video’s die zich specifiek richten op de drie moeilijkst te vervullen vacaturegebieden; Kitchen, Service en Frontdesk. Deze video’s benadrukten het idee van de ‘NH Family’ en de doorgroeimogelijkheden die ze bieden en activeren werkzoekenden om te solliciteren.
De ‘Help’-content is voor deze campagne overigens niet geproduceerd. Dit is content die direct op vragen en behoeften van je kijkers kan reageren (oftewel: ‘always-on pull content bedoeld voor je kerndoelgroep’). Maar zover is het in deze videoserie dus (nog) niet. Wel is er nog ultrakort videomateriaal geproduceerd, onder het motto ‘Join The Family’:
In één klap meerdere doelen
De videocampagne is bedoeld om in één klap NH Hotel Group als aantrekkelijke werkgever neer te zetten én tegelijk drie specifieke vacatures te belichten, aldus FJ. ‘Met een HR-campagne die sterk afwijkt van de standaard.’ Het videoproductiebureau noemt met name de Hero-video ‘perfect voor het genereren van awareness. Hij is gedurfd en emotioneel. De spijker precies op zijn kop qua sfeer, boodschap en beeldtaal.’
NH Hotel Group: eerste universiteit in de sector
De NH Hotel Group is een van oorsprong Spaanse keten, die in Nederland onder meer bekend is van de nhow-hotels en het Grand Hotel Krasnapolsky. Begonnen in 1978, is het momenteel een van de 25 grootste hotelketens ter wereld, met ruim 400 hotels in 30 markten. In totaal werken er zo’n 19.000 mensen. De werkcultuur wordt omschreven als ‘jong, dynamisch, informeel, ontspannen, internationaal en resultaatgericht’. De keten was in 1996 de eerste in de hotelsector die een eigen bedrijfsuniversiteit oprichtte.
Al een tijdje kunnen Snapchat-gebruikers door Snapchat gemaakte lenzen gebruiken als ze snaps maken. Zo’n lens is een functie waarmee je grafische elementen kunt toevoegen aan een foto of video in Snapchat. Naar eigen zeggen als eerste (grote) organisatie in Nederland zet Pathé nu ook een dergelijke AR-lens in om mensen te werven (al deed bijvoorbeeld Defensie recent ook al iets dergelijks).
De lens biedt de gebruiker de mogelijkheid om een korte auditie te doen in Pathé-stijl.
De lens biedt de gebruiker de mogelijkheid om een korte auditie te doen in Pathé-stijl, inclusief filmbord, outfit, schijnwerpers en portofoon. Om de sollicitatie af te ronden kan de sollicitant het filmpje vervolgens uploaden op werkenbijpathé.
‘Sluit perfect aan bij Pathé’
De ‘Snapchat AR lens’ van Pathé is ontwikkeld in samenwerking met GoSpooky, het socialmedia-bureau van de nog piepjonge Liam Tjoa (22) en Tim van der Wiel (21). Gwenda David, HR-manager bij de bioscoopketen, vertelt begin dit jaar met hen in contact gekomen te zijn. ‘Zij kwamen met een vernieuwende manier van solliciteren. Omdat we bij Pathé continu op zoek zijn naar jongeren en studenten die een leuke en flexibele bijbaan zoeken, sluit deze manier van videosolliciteren perfect aan bij deze doelgroep. Wij zijn ervan overtuigd dat deze leuke en creatieve manier van solliciteren veel enthousiaste nieuwe collega’s gaat opleveren.’
‘Met deze lens is Pathé dichterbij de doelgroep dan ooit.’
En GoSpooky-oprichter Van der Wiel voegt toe: ‘Van de Nederlandse Snapchat-gebruikers is 80% tussen de 18 en 35 jaar. Voor deze groep ligt het gebruik van een lens als sollicitatie-tool voor de hand: ze hoeven niet te bellen, zijn bekend met het platform, en door social advertenties zijn ze ook meteen op de hoogte van de vacatures bij Pathé. Je kunt alle traditionele middelen uit de kast trekken, maar met deze lens is Pathé dichterbij de doelgroep dan ooit.’
Jonge doelgroep
De campagne wordt onder andere op Instagram Stories en Snapchat gepromoot met advertenties waarin Pathé-medewerkers te zien zijn. Beide platforms kennen in Nederland vooral een jonge doelgroep, waarbij Instagram ongeveer 5 miljoen gebruikers kent, en Snapchat ongeveer de helft. Splitsen we het gebruik van Snapchat uit naar leeftijd dan is duidelijk te zien dat vooral 15/19-jarigen de app gebruiken. Het gebruik onder Nederlanders van boven de 40 is vrijwel nihil.
Jaarlijks verkopen de Pathé-bioscopen in totaal 772.311 kilo popcorn.
Pathé heeft in Nederland 28 bioscopen, waar samen zo’n 1.800 medewerkers werken. Jaarlijks verkopen zij in totaal 772.311 kilo popcorn aan ruim 15 miljoen bezoekers.
Nederland kampt met een groot tekort aan zorgpersoneel, over de hele linie. En die vraag neemt ook nog eens toe. Eigenlijk alle zorginstellingen in het land hebben er wel mee te maken. Dus ook het Reinier de Graaf-ziekenhuis in Delft, dat vooral met een grote schaarste aan verpleegkundigen te maken heeft.
Eigenlijk alle zorginstellingen in Nederland hebben wel met schaarste te maken.
Het ziekenhuis telt 2.600 medewerkers, onder wie bijna 800 verpleegkundigen. Maar daar kunnen we nog wel wat meer bij. Het Reinier de Graaf is vooral op zoek naar verpleegkundigen voor zowel de algemene als de gespecialiseerde afdelingen. Algemeen verpleegkundigen krijgen in ‘het Reinier’ de kans om zich met interne opleidingen te specialiseren en verder te ontwikkelen.
‘Met echte aandacht voor jou’
Om meer van die mensen aan te trekken, lanceerde het ziekenhuis maandag de social-media-campagne ‘Met echte aandacht voor jou’. De campagne gaat vooral in op de speciale band tussen de patiënt en de verpleegkundige, vertelt recruiter Chantal van Steekelenburg. Wat betekenen zij voor elkaar? En wat is hun verhaal?
‘Door verhalen wordt duidelijk wat het belang is van aandacht voor elkaar.’
‘Deze echte en oprechte aandacht is wat patiënten raakt en hen bijblijft’, aldus Van Steekelenburg. ‘Door verhalen wordt tijdens de campagne duidelijk wat het belang is van aandacht voor elkaar. In het Reinier de Graaf ziekenhuis draait goede zorg namelijk om aandacht. Naast de echte aandacht voor patiënten, heeft het Reinier ook aandacht voor verpleegkundigen.’
Twee campagnevideo’s
Er zijn twee campagnevideo’s gemaakt, die de verbinding tussen patiënt en verpleegkundige laten zien. Zo vertelt moeder Cynthia Hoogerbrugge over de aangrijpende periode toen haar zoontje Lev te vroeg werd geboren en de steun die zij daarin kreeg van verpleegkundige Sabrina de Looze. In de tweede video praat patiënt Stefan van Leeuwen openhartig over zijn darmaandoening, de ziekte van Crohn en hoe verpleegkundige Julia Schraven hem met humor en aandacht hielp hiermee om te gaan.
Mensen op de eerste plaats
Die echte aandacht is belangrijk, aldus Van Steekelenburg. En dat geldt dus niet alleen voor de patiënt, maar ook voor de medewerker, zegt ze. ‘Alleen als het met hen goed gaat, kunnen zij de beste zorg aan patiënten leveren. Zo worden werknemers hier betrokken bij besluitvorming en is er veel ruimte voor eigen initiatief. We kijken naar de balans tussen werk en privé, en bieden een groot aanbod aan interne opleidingen en een eigen loopbaanadviseur. Ook kunnen medewerkers deelnemen aan een leefstijlprogramma om fit en gezond te blijven.’
Verpleegkundigen die meer willen weten, kunnen een kijkje nemen op de campagnewebsite om te zien welke voorbeelden Reinier de Graaf nog meer biedt of hier kijken naar alle vacatures voor verpleegkundigen er op dit moment zijn.
De oudste van Nederland
Het Reinier de Graaf-ziekenhuis is het oudste ziekenhuis van Nederland en levert al bijna 800 jaar zorg aan de inwoners van Delft en omgeving. Ongeveer 450.000 mensen kunnen voor zorg in hun directe omgeving een beroep doen op het ziekenhuis, dat beschikt over 481 bedden, in Delft, Voorburg, Naaldwijk en Den Haag-Ypenburg. Het Reinier de Graaf is uitgegroeid tot een zogeheten ‘topklinisch ziekenhuis‘ en maakt samen met het HagaZiekenhuis en het LangeLand Ziekenhuis deel uit van de Reinier Haga Groep.
Het is bepaald niet de eerste keer dat het Reinier de Graaf opvalt met wervingsactiviteiten.
De nieuwe campagne van het ‘Reinier’ is bepaald niet de eerste keer dat het ziekenhuis opvalt met wervingsactiviteiten. Met het spreekuur voor afgewezen sollicitanten wist het in 2018 zelfs een Werf& Award te winnen. Ook een 360-graden-video om operatieassistenten te werven viel op, net als de violisten die werden ingezet en het wandelend sollicitatiegesprek. Want ook daarvan was ‘echte aandacht voor jou’ overigens de belangrijkste reden.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Ruim 20 nieuwe medewerkers mocht Cedrah op 10 september verwelkomen tijdens een introductiebijeenkomst voor zijn vier woonzorgcentra in Zuid-Holland. Goed nieuws, want zoals bekend is het in de zorg notoir lastig om aan nieuwe medewerkers te komen.
In de zorg is het notoir lastig om nieuwe medewerkers te vinden. Hier was het blijkbaar toch gelukt.
Of het helemaal te danken is aan de wervingscampagne die dit jaar is opgestart is natuurlijk lastig te zeggen. Daarvoor is de campagne waarschijnlijk ook te veel op de lange termijn gericht. Maar toch, opmerkelijk is het zeker. En daarom tijd om nog even bij de campagne stil te staan.
Werkgever van formaat
Cedrah is over het hele land misschien niet de meest bekende organisatie. Maar met ruim 1.000 medewerkers, verspreid over diverse locaties in Zuid-Holland en Zeeland, is het in de regio wel een werkgever van formaat. De organisatie biedt wonen, zorg en diensten aan ouderen die bewust kiezen voor een organisatie met een reformatorisch identiteitsprofiel.
Door die duidelijk afgebakende doelgroep is het soms nóg lastiger om geschikt personeel te vinden. Bureau Reprovinci, verantwoordelijk voor de campagne, schreef recent over hoe zij dat toch voor elkaar kregen, dankzij de campagne ‘Hak de knoop door!’
Aansprekende verhalen en beelden moeten een inkijkje in het werk in de ouderenzorg geven.
De campagne richt zich op verschillende doelgroepen, zowel studenten als jongeren die op zoek zijn naar werk en herintreders. Wat die gemeen hebben, is dat ze allemaal voor een belangrijke keuze staan: een nieuwe baan. Aansprekende verhalen en beelden van medewerkers moeten een inkijkje in het werk in de ouderenzorg geven. De on- en offline communicatie wordt verder ingezet om doelgroepen uit te dagen om te solliciteren.
Op zichzelf staande campagne
‘Hak de knoop door’ is een op zichzelf staande campagne die los staat van andere Cedrah-uitingen. Belangrijkste uitgave eerder dit jaar was een speciale krant, in de eerste plaats gericht aan studenten en jongeren. In de papieren krant vertellen zorgprofessionals waarom zij gekozen hebben voor hun vak. Die krant is uitgedeeld tijdens bijvoorbeeld gastlessen op middelbare scholen en bij banenmarkten.
Ook voor hun ouders
Niet alleen de jongeren zelf waren overigens doelgroep van de krant, ook hun ouders die misschien (weer) denken aan een carrière in de zorg. ‘Door ouders in de krant expliciet uit te nodigen om een quickscan te doen hoopt Cedrah behalve jongeren ook potentiële herintreders warm te maken voor een baan in de zorg’, aldus de campagnemakers.
‘Met de krant willen we ook potentiële herintreders warm maken voor een baan in de zorg.’
Na de opstartfase van de campagne zijn ook alle reguliere vacature-advertenties voorzien van de slogan ‘Hak de knoop door’. Ook via sociale media is de campagne uitgerold. ‘Zo gaan we langzaam van stand-alone naar integrale wervingscampagne en creëren we een langer momentum voor de campagne zelf en maken we tegelijk de vacature-advertenties aantrekkelijker’, stelt Reprovinci.
De smaak te pakken
Bij Cedrah hebben ze ondertussen de smaak te pakken. De ‘Hak de knoop door’-campagne is inmiddels alweer opgevolgd door een nieuwe slogan: ‘Stap in de zorg‘, compleet met schoenen en voetstappen. Dit keer (nog?) zonder krant, maar wel met infomarkten, waar iedere belangstellende kennis kan maken met de organisatie, die met ongeveer 1.000 collega’s en 800 vrijwilligers voor bijna 500 ouderen zorgt.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Als netbeheerder speelt Stedin een belangrijke rol in de hele transitie naar meer duurzame energie, net als bijvoorbeeld Liander en Enexis. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het transport van elektriciteit en gas naar zo’n 2 miljoen huishoudens en industriële klanten, en kent in totaal bijna 4 miljoen aansluitingen. Behalve 3 van de 4 grote steden (Den Haag, Utrecht en Rotterdam) valt bijvoorbeeld ook de Rotterdamse Haven onder het gebied van de netbeheerder.
De energietransitie is een ‘banenmachine’, maar zijn er genoeg mensen voor?
Er werken momenteel zo’n 3.500 mensen bij Stedin, dat tot 2008 bekend stond als Eneco NetBeheer. De hele energietransitie is een mooie kans voor het bedrijf, maar ook een flinke uitdaging. Want die energietransitie mag dan bekend staan als ‘banenmachine‘, dat wil nog niet zeggen dat die mensen daarvoor ook makkelijk te vinden zijn. De maatregelen uit het Energieakkoord leiden tot circa 76.000 extra voltijdbanen, zo stelt bijvoorbeeld de Nationale Energieverkenning 2017. Maar het is de vraag of er genoeg vakbekwame mensen zijn voor deze banen.
Genoeg te doen dus
Daar komt bij dat de branche ook niet echt een sterke bekendheid geniet. Jongeren vinden duurzame energie wel belangrijk, maar zien zichzelf nog niet in deze wereld aan de slag gaan, concludeert bijvoorbeeld het Energieonderzoek Centrum Nederland uit onderzoek onder jongeren tussen de 17 en 26 jaar. Slechts een kleine 10 procent van de jongeren zegt bij zijn studiekeuze rekening te houden met een baan in de duurzame energiesector, terwijl wel ruim 80 procent vindt dat Nederland meer gebruik moet maken van hernieuwbare energie.
Slechts 10 procent van de jongeren houdt bij zijn studiekeuze rekening met een baan in de duurzame energie.
In dat licht is het niet zo verwonderlijk dat Stedin zich niet alleen richt op ouderen zonder werk, maar ook een grootschalige arbeidsmarktcampagne begonnen is onder de titel ‘Genoeg te doen’. Want genoeg te doen is er zeker. Zoals ze zelf zeggen: ‘Elke dag 24/7 energie transporteren en ondertussen werken aan de energietransitie. Er zijn kleinere uitdagingen.’
‘Een leefwereld vol nieuwe energie’
‘Maak samen met ons werk van een leefwereld vol nieuwe energie‘, zo belooft Stedin in de campagne, die onder meer gepaard gaat met een nieuwe werkenbij-site.
Door de #energietransitie komt er meer werk op ons af dan ooit. Zo willen liever geen #gas meer. Kortom, genoeg te doen bij @Stedin Stedin. Zo ook voor Sanne, energietransitie-analist, die samen met collega’s nieuwe warmte-infrastructuren uitdenkt voor woonwijken. #genoegtedoenpic.twitter.com/khgYU2G7Al
Op die site zijn bijvoorbeeld veel aansprekende beelden van binnen het bedrijf te zien:
Zoals van de cultuur op kantoor:
Of van het werk dat we als consument beter kennen, dat van de installateur in de straat:
Er staat op de site niet alleen veel te lezen over de energietransitie, maar er zijn ook volop testimonials van mogelijk toekomstige collega’s. De campagne is overigens ontwikkeld door Proof Agency.
‘Denkers en doeners gevraagd’
‘De campagne ‘Genoeg te doen’ laat zien hoe Stedin bijdraagt aan de energietransitie en welke rol een potentiële medewerker daarin kan vervullen’, schrijft dat bureau op zijn eigen site. Dat gebeurt aan de hand van drie thema’s. De eerste is de toenemende vraag naar elektriciteit (onder meer door elektrische auto’s). Daarnaast gaat het om een andere manier van woningen en gebouwen verwarmen (door bijvoorbeeld het aardgasloos bouwen) en om een ander energiesysteem (door het vaker zelf opwekken van energie). ‘Deze ontwikkelingen vragen om denkers en doeners om deze veranderingen te realiseren’, aldus Proof.
Slim: mensen konden via een photobooth zelf foto’s delen via sociale media.
Bij de lancering van de campagne zijn overigens alle medewerkers van Stedin op de verschillende locaties meegenomen in het waarom, hoe en wat ervan. Hierbij kregen ze onder meer de employer branding-film te zien. Die werd geïntroduceerd met een videoboodschap van COO Judith Koole en storingsmonteur Kai Reichwein. Vervolgens konden medewerkers met attributen hun eigen campagnefoto maken in een photobooth, volledig in stijl van ‘Genoeg te doen bij Stedin’. Medewerkers ontvingen de foto ook digitaal met de oproep deze te delen via hun eigen sociale media. ‘Zodat iedereen weet dat Stedin hard op zoek is naar nieuwe collega’s’.
Ook aftrap voor interne campagne
De ‘Genoeg te doen bij Stedin’-campagne is trouwens ook niet alleen bedoeld om nieuwe medewerkers aan te trekken. Tegelijkertijd werkt het bureau erachter namelijk ook aan een zogenoemd ‘internal alignment’-traject met de 3.500 medewerkers, om de strategie van de nieuwe energie ook intern goed tussen de oren te krijgen. Kortom: nog genoeg te doen dus…
‘Monnie maken met je matties’. Dat is het centrale thema van de wervingscampagne die New York Pizza recent is opgestart, in de hoop meer bezorgers aan zich te binden. Centrale figuur in de campagne is rapper Donnie, ook bekend als ‘De Fenomeen’, of als ‘Maradonnie’, van de ‘Koning Toto’-reclames.
‘Ben je ooit op zo’n manier gevraagd ergens te komen werken?’
Bij New York Pizza is hij in een video te zien als bezorger, die sinds kort bij de pizzaketen werkt en op z’n eerste dag tijdens zijn ‘ontgroening’ met scooter en al in de wasstraat eindigt voor een nat pak. Volgens Joost Geurtsen, marketingdirector van New York Pizza sluit de wervingscampagne perfect aan bij de doelgroep. ‘Want ben je ooit op zo’n manier gevraagd ergens te komen werken? In de meeste gevallen houdt het wel op bij een saaie advertentie of gesponsorde post.’
Donnie als logische keuze
Met de nieuwe online wervingscampagne wil de pizzaketen vooral zijn huidige bezorgers aansporen om hun vrienden mee te nemen. Voor elke vriend die bezorgers aandragen krijgen zij een vergoeding. Oftewel: ‘Monnie maken met je matties’. Volgens Geurtsen is Donnie daarbij een logische keuze: ‘Hij sluit perfect aan bij onze doelgroep. En net als onze bezorgers is hij natuurlijk rap’, lacht hij.
Speciaal voor de campagne is Donnie een tijd lang op elke pizzadoos van de keten te vinden.
Speciaal voor de campagne is Donnie een tijd lang op elke pizzadoos van de keten te vinden. Daarmee krijg je de playlist van Donnie als ‘gratis topping’. ‘En je kunt ook nog eens een jaar lang gratis pizza met je matties winnen. Dat doe je door Donnie te taggen in een video waarin je met de Donniedoos voor je gezicht over New York Pizza en De Fenomeen rapt.’
Alle perks in de strijd geworpen
New York Pizza gooit in de video alle perks van een baan als bezorger in de strijd: ‘lekker verdienen, werken met je matties en ook nog eens je eigen uren bepalen.’ En ja, ook het cliché van de ‘teamplayer’ komt weer langs in de vacatures.
‘Dit is een campagne die er bij de doelgroep echt uitspringt.’
In de voornamelijk social ingestoken campagne voeren Instagram Stories de boventoon. ‘Samen met Natwerk en reklamebureau.it hebben we een unieke manier van werven gevonden waarbij we slim gebruik maken van een influencer’, vertelt New York Pizza-topman Philippe Vorst in MarketingTribune. ‘Als je het vergelijkt met andere wervingscampagnes is dit er een die er bij de doelgroep echt uitspringt.’
Een ‘restaurant-triootje’
Vorst kent Donnie ‘via zijn buurman’. ‘Ik vond het wel lachen om een keer met hem samen te werken’, zegt hij. Eerder werkte de rapper ook al voor Febo en McDonald’s. Dus toen Vorst hem tegen het lijf liep, vroeg hij hem op de man af ‘of hij een ‘restaurant-triootje’ zag zitten’. En zo geschiedde.
‘Ik vond het wel lachen om een keer met Donnie samen te werken.’
Het is overigens de tweede campagne in korte tijd die Natwerk samen met reklamebureau.it voor New York Pizza ontwikkelde. De vorige was heel spraakmakend, vooral omdat veel mensen hem seksistisch vonden.
Hij werd zelfs gevolgd door onder meer een klacht bij de Reclame Code Commissie en een inhaakcampagne van Magioni, die het zelf over een meer serieuze boeg gooide:
De nieuwe wervingscampagne zal ongetwijfeld iets minder spraakmakend zijn. Toch liepen na de lancering ook over deze campagne de meningen snel uiteen. Zo is Horecatrends bijvoorbeeld wel redelijk enthousiast over de insteek van de campagne en noemde hem ‘origineel’. Maar reclamevakblad Adformatie noemt hem juist ‘zeer onhandig’, want behoorlijk rolbevestigend. En… waar zijn de vrouwen in de campagne?
Ondertussen laat ook de doelgroep zich niet onbetuigd. In de reacties onder de campagne op YouTube blijkt dat ze vooral het geclaimde ‘monnies maken’ met een flinke korrel zout nemen. Variërend van ‘Heb new york pizza gewerkt je krijgt shi 2.80 per uur als 14 15 jarige monnie maken welloe gap’ tot ‘Ik werkte veel maar kreeg bijna geen doekoe kk scam’.
Monnies maken? Neem dat maar met een korrel zout…
Maar ook de straattaal zelf slaat niet bij iedereen aan. Zoals bij ‘Knak Dak’ die schrijft: ‘Als je met zulk straat taal aan mijn deur komt kan je een knal op je oog verwachten…’ Oftewel, om in woorden van Donnie te blijven…: Holy shit ouwe!
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Op de arbeidsmarkt speelt het UWV een belangrijke rol. Maar de organisatie wil niet alleen een schakel zijn die werkgevers helpt om de krapte het hoofd te bieden, ze hebben er ook zelf flink mee te maken. Want waar al die mensen vandaan te halen die helpen de arbeidsmarkt te helpen?
De tekorten op de arbeidsmarkt zijn ook voelbaar bij het UWV zélf.
Kortom: de tekorten op de arbeidsmarkt zijn ook voelbaar bij het UWV zélf. De organisatie heeft behoefte aan medewerkers in allerlei vakgebieden. Van verzekeringsartsen en arbeidsdeskundigen tot aan klantadviseurs, online specialisten, adviseurs werk, medewerkers handhaving, business analisten, it’ers en uitkeringsdeskundigen. En van mbo- tot universitair geschoold.
‘Zinhoud’: zinvol werk met inhoud
Om al die mensen te vinden is het UWV vandaag zélf een wervingscampagne gestart. Die campagne heeft het thema ‘Zinhoud’ meegekregen, een woordspeling op ‘zinvol werk met een inhoudelijke uitdaging’. Het UWV heeft momenteel al zo’n 18.000 medewerkers, maar zegt in totaal nog eens ‘honderden nieuwe medewerkers’ te zoeken, die op hun beurt werkzoekenden kunnen ondersteunen naar een nieuwe baan, of die bijvoorbeeld controleren op fraude en die bij ziekte kijken naar wat iemand nog wél kan.
‘We moeten nu al inspelen op de verwachte toename van het aantal werkzoekenden in 2020.’
Voor een deel komt die behoefte ook voort uit een verwachte omslag van de arbeidsmarkt, zegt bijvoorbeeld de directeur van Werkbedrijf Tof Thissen. ‘Wij verwachten een stijging van de werkloosheid in 2020. We moeten daarop vooruitlopen, anticyclisch werken, en nu inspelen op de verwachte toename van het aantal werkzoekenden.’
Radiocommercials
De arbeidsmarktcampagne is 2 september gestart, met onder meer radiocommercials en een aparte landingspagina. Op 6 september is er op het UWV-hoofdkantoor bij Amsterdam Sloterdijk voor potentiële kandidaten bovendien een ontbijtsessie waar ze kunnen kennismaken met het UWV en eventuele toekomstige collega’s. Op deze zogenoemde ‘Meet, Greet & Eat’ is plek voor zo’n 40 belangstellenden.
Meer weten? Kom naar het Selectie Jaarcongres
Rob Witjes, hoofd Arbeidsmarktinformatie bij UWV Werkbedrijf, is op dinsdag 15 oktober een van de sprekers van het Werf& Selectie Jaarcongres. Hij zal die dag de eerste keynote verzorgen en vertellen hoe je in 2019 de mismatch op de arbeidsmarkt te lijf kunt gaan en hoe het daarbij erom gaat dat zowel werkgevers als werkzoekenden ‘anders kijken’ en vervolgens ‘anders doen’.
Eens was ze een van de eerste vrouwelijke autocoureurs van Nederland. Nu is mevrouw Van Dieten een van de cliënten van de Leidse zorgorganisatie Topaz, en een van de vele gezichten die centraal staan in de in juni gestarte wervingscampagne. Naast onder meer een profvoetballer, kok, winkelvrouw, drogist, bibliothecaris, gemeenteambtenaar en conciërge.
‘We zoeken mensen die willen helpen het leven dat ze nog vóór zich hebben zo mooi mogelijk te maken.’
Al in februari werd ervoor gefilmd, en in juni ging hij al live. ‘We beseffen dat iemand voor wie we zorgen al een heel leven achter de rug heeft en dat leven naar ons meeneemt’, aldus de initiatiefnemers. ‘Zo vinden we het bijvoorbeeld belangrijk om te weten wat voor werk iemand vroeger gedaan heeft. De voormalige beroepen van bewoners vormen dan ook het uitgangspunt van de campagne. En we zoeken verzorgenden en verpleegkundigen die willen helpen om het leven dat ze nog vóór zich hebben zo mooi mogelijk te maken.’
Het hele leven telt
Centrale thema van de wervingscampagne is: ‘het hele leven telt’, niet toevallig ook het nieuwe motto van de hele zorgorganisatie. De afgelopen maanden waren op verschillende plekken in de regio Leiden al posters te zien rondom de campagne, waaraan zowel bewoners als medewerkers hebben meegewerkt (zoals op de foto hieronder het weekendteam van revalidatiehotel Topaz Revitel). Op de posters stonden niet de bewoners centraal, maar werd gewerkt met spitsvondige teksten.
Nu ook een studio erbij
De komende tijd kan de zorgorganisatie nog iets extra’s in de wervingsstrijd gooien. En niet iets onbelangrijks, namelijk: een woning in het centrum van Leiden. Topaz beschikt over voormalig verzorgingshuis Groenhoven, dat al enige tijd leeg stond. Toen het tegelijk zo moeilijk bleek om voldoende personeel te werven, ontstond het idee van ‘Bed & Baan‘, waarbij verzorgenden en verpleegkundigen dus niet alleen een baan krijgen aangeboden, maar tegelijk een betaalbare studio.
De verhuur van de studio’s start per oktober 2019, en huren variëren van 300 tot 420 euro.
De verhuur van de studio’s start per oktober 2019, en is toegankelijk voor iedereen die door de proeftijd heen komt. Huren variëren van 300 tot 420 euro, waar nog wel servicekosten bij komen. Topaz gaat eerst de volledige tweede en derde etage verhuren aan medewerkers, de begane grond en eerste etage zijn (voorlopig) nog bedoeld voor bewoners, als wissellocatie tijdens de verbouwing van andere locaties. Een aantal studio’s is ook gereserveerd voor studenten vanuit de opleiding Radicale Vernieuwing Waarde-vol onderwijs, het vernieuwende leer-werktraject waarin Topaz samenwerkt met ActiVite, DSV Verzorgd Leven, mboRijnland en LOI Hogeschool. Op de langere termijn is het de bedoeling om alle 87 appartementen van Groenhoven voor medewerkerhuisvesting in te zetten.
En o ja, ze zoeken trouwens ook nog een recruiter…
Een paar van de posters die in (de omgeving van) Leiden te zien waren: