Campagne van de week: nieuwe leerkrachten in Noord mogen een maand lang gratis uit eten

Amsterdam-Noord was jarenlang een beetje een vergeten plek in de hoofdstad, maar is de laatste jaren helemaal hot, hip & happening. Steeds meer jonge gezinnen strijken er dan ook neer. Maar dat leidt ook tot problemen. Want waar alle leerkrachten te vinden voor het basisonderwijs aan al die kinderen?

‘Voor, hoofd en na, natuurlijk – we doen niet kinderachtig’

Innoord, verantwoordelijk voor het onderwijs aan ruim 4.000 kinderen in het stadsdeel, heeft daarvoor een slimme manier gevonden. Het zet de vele horeca in het gebied in om meesters en juffen te lokken. Word je aangenomen als leerkracht, dan mag jij (of degene die jou heeft voorgesteld) een maand lang één keer per week uit eten met wie je wil. In een van die hippe tenten: Hangar, The Rolling Rock Kitchen, Eye, de Tolhuistuin, De Ceuvel, Stork, café ’t Sluisje of FC Hyena. ‘Voor, hoofd en na, natuurlijk – we doen niet kinderachtig’, aldus Innoord.

‘De Werkplek Van Je Leven’

‘De Werkplek Van Je Leven’ heet de site die het mogelijk moet maken. En dat is niet voor niets, aldus de initiatiefnemers: ‘Amsterdam-Noord biedt een keur aan levendige plekken waar je in culturele, culinaire, muzikale en museale zin je hart op kunt halen. Winkeltjes, markten, theehuisjes en soeptentjes wisselen met ambitieuze expositiezalen, een Silicon Valley-start-up-mentaliteit, techy hipster projecten en kunst met een grote K. Kans van 10 tegen 1 dat je je snel thuis voelt in deze inclusieve samenleving waaraan wij als schoolbestuur ook actief deelnemen.’

Het schoolbestuur heeft ook min of meer bekende mensen in de wijk bereid gevonden de campagne te ondersteunen.

Het schoolbestuur heeft ook min of meer bekende mensen in de wijk bereid gevonden de campagne te ondersteunen. Zoals Anna Schoemakers, directeur van Greenpeace Nederland, en Noord-bewoner, die vertelt over de voordelen van het leven, werken en basisonderwijs aldaar:

Extra betaald partnerverlof

Innoord gooit overigens niet alleen gratis diners en de locatie in de strijd om de schaarse leerkracht. Zo wist de stichting ‘met een beetje schipperen en creatief budgetteren’ ook al vanaf begin 2018, vooruitlopend op landelijke ontwikkelingen, extra betaald partnerverlof in te voeren. ‘En dat hebben we dit jaar weten op te rekken. Zo krijg je bij ons inmiddels twee weken partnerverlof (vijf dagen extra!). En mocht je vanaf juli volgend jaar gebruik gaan maken van het aanvullende verlof, wordt je salaris aangevuld tot 100%.’

Maar er is nog meer. ‘Zo vergoeden we voor alle medewerkers (leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en directie) extra reiskosten boven de cao-regeling (de subsidie van de gemeente Amsterdam betreft alleen de leerkrachten). En dan bieden we ook nog een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering, én vinden wij het heel normaal om onze leraren in opleiding gewoon netjes te betalen.’

Meer dan 400 vrijdenkers en creatieve geesten

Innoord is het bestuur van alle 16 openbare basisscholen (inclusief een school voor speciaal basisonderwijs) in Amsterdam-Noord. De stichting heeft meer dan 400 medewerkers in dienst, van wie er zo’n 15 op het stafbureau werken. De stichting is een plek voor ‘vrijdenkers, creatieve geesten en mensen met lef’, zeggen ze zelf. Maar ‘tegelijkertijd koesteren we ook de mensen die het geheel een gezonde dosis realisme willen meegeven.’

Eerder al opvallend

De stichting wist eerder dit jaar ook al behoorlijk op te vallen. Zo was er in juni een paginagrote advertentie in de Volkskrant waar de scholenkoepel ermee flirtte dat de kans groot is dat je in het stadsdeel een aantrekkelijke partner tegen het lijf kunt lopen. ‘Wij zitten in een uniek stadsdeel en dat willen we op een ludieke manier laten zien’, verklaarde bestuurssecretaris Jelle Mulder van Innoord destijds tegen het Onderwijsblad.

noord advertentie

Aan het einde van de advertentie wordt de lezer met een QR-code verwezen naar een landingspagina, waar vacatures staan voor groepsleerkrachten op diverse scholen van Innoord.

Carrièretijgers die het jagen moe zijn

In maart dit jaar baarde de scholenstichting al helemaal opzien. Toen wist het te verrassen met ‘jaloersmakende longcopy’, aldus MarketingTribune. Er kwam destijds voor de vacante directeursfunctie namelijk geen advertentie in ‘onderwijskrant’ de Volkskrant, maar juist in het Financieele Dagblad. Helemaal gericht op ‘carrièretijgers die het jagen moe zijn’, liever zingeving in hun werk zoeken (‘maar dan zonder goeroes’), en liever met de e-bike naar het werk komen dan met ‘een halfbakken Porsche die geen geluid maakt’.

In maart dit jaar wist de scholenstichting nog te verrassen met ‘jaloersmakende longcopy’.

‘Vandaag weer eens een ‘old skool’ 1/1 pagina long copy in het FD’, meldde Herbert van Hoogdalem toen. Hij was betrokken bij de verrassende vacature, waarvoor Jeroen Leinders van het relatief nieuwe bureau XoXo hoofdverantwoordelijk was. Innoord bood de FD-lezers een ‘maatschappelijk relevantere uitdaging’, aldus de makers van de advertentiecampagne. ‘Die (carrièretijgers) krijgen de kans om elke dag een heel ander soort aandeelhouder tevreden te stellen, 4.000 om precies te zijn. Vierduizend kinderen die nog een maakbare toekomst hebben. En die jij wellicht het advies kunt geven om voor hun hart te kiezen. Eerder dan jij dat zelf deed.’

Lees ook:

Campagne van de week: nieuwe bakkers zijn broodnodig, maar hoe vind je ze?

De cijfers zijn duidelijk. Door de toenemende vergrijzing van huidige ondernemers in de bakkerijsector komen er de komende 10 jaar gemiddeld ruim 50 ambachtelijke bakkersbedrijven per jaar te koop. Maar op dit moment melden zich slechts 15 potentiële kopers voor al die zaken.

Eind vorig jaar hebben 12 branchepartijen de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij opgericht.

Hoe daarop een antwoord te vinden? Onder meer hiervoor hebben eind vorig jaar 12 branchepartijen de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij opgericht. Deze stichting, die in Babiche van de Loo een projectcoördinator vond, kwam op 1 juli met een nieuwe website, ikwileenbakkerij, en een Facebookpagina, als onderdeel van een speciale wervingscampagne voor nieuwe bakkerij-ondernemers.

Met vlogs

De campagne bestaat overigens niet alleen uit een site en een Facebookpagina. Er is bijvoorbeeld ook een serie vlogs bij bakkers gemaakt, waar we een kijkje in de… eh… keuken van de ondernemers krijgen:

De wervingscampagne heeft als doel meegekregen om elk jaar 50 overnames in de ambachtelijke bakkerij tot stand te brengen. De stichting richt zich met de campagne niet alleen op bijvoorbeeld huidige familie of medewerkers, maar ook op zijinstromers en mbo- en hbo-studenten. Daarom staat op de site onder meer informatie om een bedrijf te starten en enthousiaste verhalen van ondernemers.

De stichting richt zich niet alleen op bijvoorbeeld huidige familie of medewerkers.

Ook zijn er links te vinden, die je als eventuele koper wegwijs maken in de wereld van de ambachtelijke bakkerij en het ondernemerschap, en is er een overzicht van te koop staande bedrijven in de branche.

Extra steun altijd welkom

De 12 brancheorganisaties die momenteel deelnemen aan de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij zijn: Ambachtsbakker, Bakeplus, Beko Coöperatie, Foodresult, Krediet unie bakkerijen, NBA, NBOV, Nebafa, Patisserie College, Stichting Echte Bakkersgilde, TenBa, en Top Bakkers. Branchepartijen die graag willen aanhaken en dit initiatief willen ondersteunen, zijn nog van harte welkom. Anders zouden we zomaar eens over een jaar of 10 brodeloos kunnen zijn…

Lees ook:

Campagne van de week: hoe ‘The Real World’ HMC aan nieuw personeel moet helpen

In de 10-delige videoserie ‘HMC The Real World‘ delen medewerkers van Het Haaglanden Medisch Centrum hun ervaringen op de werkvloer, met als achterliggend doel om nieuwe collega’s te rekruteren.

‘Een strakke en gelikte recruitmentvideo? Daar prikken de meeste mensen zo doorheen.’

Een strakke en gelikte recruitmentvideo? ‘Daar prikken de meeste mensen zo doorheen’, stelt het ziekenhuis. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat goed personeel de overstap pas maakt als ze een beeld van de werkelijkheid krijgen en als ze zich kunnen identificeren met wat ze zien. Hierom laten wij met alle vertrouwen ons eigen personeel aan het woord, met kritiek en al.’

Voor (nieuwe) medewerkers, door medewerkers

Op 18 juni ging de nieuwe wervingscampagne van Haaglanden Medisch Centrum van start. Medewerkers hebben zelf bepaald hoe de campagne eruit moest komen te zien en werkten mee aan de uitvoering. In de 10-delige videoserie kan de kijker kennismaken met 5 werknemers van verschillende afdelingen die samen de nieuwe campagne van HMC bedenken en daarbij hun ongezouten mening geven over hun werkgever.

‘Nog niet eerder gaf een ziekenhuis een wervingscampagne volledig uit handen aan het eigen personeel.’

De medewerkers worden de rest van het jaar gevolgd, tijdens hun werk en daarbuiten. Tot het einde van 2019 deelt het medisch centrum hun ervaringen, positief én negatief, op de eigen website en via sociale media. Het gaat om ‘een unieke wervingscampagne’, stelt het HMC: ‘Nog niet eerder gaf een ziekenhuis een wervingscampagne volledig uit handen aan het eigen personeel, dat vervolgens ook nog eens ongefilterd de realiteit in beeld brengt.’

Top Employers

HMC mag zich sinds dit jaar rekenen tot de ‘Top Employers’ van Nederland, ook al een primeur voor een ziekenhuis in de regio Zuid-Holland. Haaglanden Medisch Centrum (HMC) – dat bestaat uit de ziekenhuizen Antoniushove, Bronovo en Westeinde – presenteert de laatste jaren al vaker opvallende arbeidsmarktcommunicatie. De campagne ‘Geef je carrière een plus‘ werd in 2018 nog ingezonden voor een Werf& Award.

Lees ook:

Campagne van de week: zo wil Chemelot 1.000 procesoperators naar Limburg verleiden

Eind juni is de wervingscampagne “Durf jij met andere ogen naar jezelf te kijken? Word procesoperator op Chemelot!” officieel van start gegaan. Het Career Center op de Limburgse chemiecampus wil via de campagne in contact komen met honderden, met name, zij-instromers. Zij worden centraal geworven en vervolgens opgeleid via een leer-werktraject. Hen wordt een baangarantie en een kosteloze opleiding tot operator op B en/of C-niveau aangeboden.

De eerste zij-instromers zullen na de zomervakantie met hun opleiding starten.

Dat opleidingsprogramma is mogelijk gemaakt door een nauwe samenwerking tussen opleidingsinstituut CHILL en acht deelnemende Chemelot-bedrijven (Anqore, ARLANXEO, Borealis, DSM, Fibrant, Sabic, OCI Nitrogen en Vynova). De eerste zijinstromers zullen na de zomervakantie met hun opleiding starten.

De grootste werkplek van de regio

Met meer dan 150 verschillende bedrijven, groot en klein, is Chemelot de grootste werkplek van de regio en een van de motoren achter de Limburgse economie. Op 19 maart vond een eerste bijeenkomst plaats in het Van der Valk Business Center in de regio om alle HR-businesspartners van de deelnemende bedrijven op de hoogte te brengen van het wervingsproject, dat als naam heeft meegekregen: ‘1.000 operators in 10 jaar tijd‘.

Chemelot is een van de motoren achter de Limburgse economie.

De termijn van 10 jaar is onder meer gekozen omdat in die tijd het aantal medewerkers op het bedrijvencomplex in Geleen door vergrijzing fors gaat afnemen, terwijl vooral de vraag naar procesoperators fors toeneemt. Daarom hebben de bedrijven op het chemisch bedrijventerrein nu de handen ineen geslagen.

chemelot mark

De veiligheid waarborgen

Procesoperators zijn medewerkers die de processen in de gaten houden en de veiligheid waarborgen als dat nodig is. ‘De bedrijven hier hebben veel oudere werkgevers’, legde Chemelot-directeur Robert Claessen eerder uit aan 1Limburg. ‘Die gaan de komende jaren allemaal met pensioen en moeten vervangen worden.’ Ook verwacht hij dat het bedrijventerrein in de toekomst verder zal groeien. ‘En die nieuwe bedrijven hebben ook personeel nodig.’

Schoolverlaters zullen de groeiende vraag niet alleen kunnen opvangen.

Bij de werving richt het chemisch complex zich op schoolverlaters. Maar die zullen niet alleen de groeiende vraag kunnen opvangen. ‘Daarom kijken we ook naar zijinstromers die we kunnen opleiden. Maar die moeten wel een technische achtergrond hebben.’

chemelot simone

Initiatief van Career Center

De werving is een initiatief van het in 2017 opgerichte Chemelot Career Center, dat ook de selectie van de benodigde operators voor haar rekening neemt. De communicatiecampagne is officieel op 28 juni gestart, al werden daarvoor al een aantal auto’s voor de campagne beletterd.

chemelot

Op Chemelot werken elke dag zo’n 8.000 mensen, van nanotechnologen en procesoperators, tot ICT’ers en financieel specialisten. De campus heeft de ambitie om de meest veilige, innovatieve en duurzame chemiesite van West-Europa te worden.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe VolkerWessels morgen mogelijk maakt

De campagne werd al in mei gelanceerd op een drukbezochte kick-off-bijeenkomst in Amersfoort, voor alle HR- en communicatiemedewerkers van de 120 verschillende ondernemingen van VolkerWessels. Daar werd het nieuwe employerbranding-concept gelanceerd door corporate HR en toegelicht door CreaUnit en Shoot The Rabbit, de bedenkers ervan.

‘120 ondernemingen, elk met hun eigen identiteit en cultuur, maar toch één overkoepelend employer brand-concept.’

Al die 120 verschillende ondernemingen, elk met hun eigen identiteit en cultuur, maar toch één overkoepelend employer brand-concept, dat hebben zij weten te combineren in één tagline ‘Maak Morgen Mogelijk‘. ‘Om ervoor te zorgen dat we met al die ondernemingen consistent aan het nieuwe concept blijven werken hebben we ook een toolbox ontwikkeld voor alle collega’s die te maken krijgen met employer branding en arbeidsmarktcommunicatie’, vertelt Marloes Peters.

‘Een prachtkans’

Peters is sinds eind vorig jaar als interim adviseur aangetrokken om de visie en strategie op recruitment en arbeidsmarktcommunicatie op concernniveau neer te zetten en uit te rollen. ‘Een prachtkans’, zoals ze het zelf noemt.

‘De mensen die ons kennen vinden ons interessant. Maar onze naamsbekendheid als werkgever is ontzettend laag.’

Maar dus ook best een lastige klus. Want VolkerWessels kampt niet alleen met een krappe arbeidsmarkt in de bouw, ‘bescheiden als ze zijn’ hebben ze de afgelopen jaren ook nauwelijks aan hun naamsbekendheid gewerkt. ‘Ook het employer brand heeft daar behoorlijk last van’, aldus Peters. ‘De mensen die ons kennen vinden ons interessant als werkgever. Maar onze naamsbekendheid als werkgever is ontzettend laag, zo blijkt uit onderzoek.’

maak morgen mogelijk

En dan dus ook nog eens die decentrale organisatie, met meer dan 120 merken. Dat maakt het natuurlijk ook niet makkelijker, vertelt Peters. ‘Voor onze ondernemingen afzonderlijk is het moeilijk grote impact te maken op de arbeidsmarkt. Het concern – met z’n allen samen – heeft die potentie gelukkig wel.’

Meer dan een campagne

Volgens Peters is er het afgelopen half jaar véél meer gebeurd dan alleen een nieuwe campagne maken. Er is een hele visie en strategie neergezet, die niet alleen als antwoord moet dienen op het gebrek aan naamsbekendheid en de krappe markt. Ook was voorheen de recruitmentaanpak nog erg reactief (‘post and pray’), werd nauwelijks iets doorgemeten, en waren zoals Peters het noemt de tools en technologie nog niet op orde.

Er is onderzoek gedaan, de strategie is vastgesteld, net als het EVP.

Dat wordt inmiddels allemaal aangepakt. Zo zijn er niet alleen recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiedoelen bepaald, maar ook strategische wervingsdoelgroepen. Er is onderzoek gedaan, de strategie is vastgesteld, net als een Employer Value Proposition. Pas daarna is het creatief concept neergezet en zijn zowel de interne als externe uitrol ervan begonnen. Peters: ‘Deze stappen hebben enerzijds geleid tot het nieuwe concept, en anderzijds tot een strategie inclusief actielijst met nog meer projecten op het gebied van branding, doelgroepmarketing, technologie, media en data.’

Wat zit er in de toolbox?

In de toolbox die rondom het nieuwe concept is samengesteld, zit onder meer de creatieve rationale achter het concept, en de opzet ervan, naast een compleet brandbook met daarin richtlijnen en voorbeelden, templates voor zowel on- en offline uitingen (van gifjes tot flyers en social advertising formaten), tips en trucs. Kortom… ‘te veel om op te noemen’, aldus Peters. ‘En niet geheel onbelangrijk; deze toolbox is opgezet als online community zodat de collega’s van verschillende ondernemingen gemakkelijk met elkaar kunnen sparren, en ideeën en ontwerpen kunnen delen. Het wiel hoeft dus niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.’

‘Met de toolbox hoeft het wiel niet elke keer opnieuw uitgevonden te worden.’

CreaUnit heeft voor de campagne ook een zogeheten ‘Benmerk’ ontwikkeld. Dit Benmerk moet het verhaal vertellen achter de mensen van VolkerWessels. Deze “Ik ben… en…”-uitingen vertellen in een paar korte zinnen iets over functie, visie of situatie. ‘Zo brengen we verdieping aan, geven we de uiting een unieke en persoonlijke touch en vertellen we hoe we morgen mogelijk maken’, aldus CreaUnit.

Van woningen tot infrastructuur

VolkerWessels is van oudsher een familiebedrijf, dat inmiddels is uitgegroeid tot een wereldwijd actief en beursgenoteerd bouwconcern. Het bedrijf ontwerpt, bouwt, beheert en onderhoudt hele gebieden, van infrastructuur tot scholen, en van woningen tot sportvelden. De verschillende onderdelen van het bedrijf zijn actief op vele gebieden: van bouw en vastgoed tot civiele techniek en van spoor- en wegenbouw tot energie en telecom.

VolkerWessels is van oudsher een familiebedrijf, dat inmiddels is uitgegroeid tot wereldwijd actief bouwconcern.

Alle 120 VolkerWessels-ondernemingen zijn zelfstandig, en hebben een eigen identiteit en cultuur. Door de kennis en expertises van al die bedrijven te bundelen, kunnen echter wel ‘integrale oplossingen’ worden geboden.

Wat is eigenlijk de volgende stap?

Wat is eigenlijk de volgende stap in de arbeidsmarktcommunicatie voor VolkerWessels? Peters: ‘We willen nog meer doelgroepgerichte content creëren, zoals video. En die willen we ook meer getarget wegzetten. En we willen de recruitmenttechnologie die we gebruiken in combinatie met onze werkenbij-site ook graag naar een hoger plan tillen. Kortom; we zijn nog maar net begonnen!’

maak morgen mogelijk nog eens

Lees ook:

Origineel nieuw middel in strijd om schaarse IT’er: een heuse adellijke titel

Dat er in de krappe arbeidsmarkt weer gevochten wordt om IT’ers, is natuurlijk geen nieuws. En dat je het daarbij niet meer redt met alleen pingpongtafels en glijbanen op kantoor, dat weten we inmiddels ook wel. Laat staan met de obligate leaseauto of het vrije aantal vakantiedagen.

‘Nieuwe medewerkers mogen zich straks Lord of Lady van Glencoe noemen’

Maar Pink Elephant werpt nu wel een héél originele secundaire arbeidsvoorwaarde in de strijd: een heuse adellijke titel. Door kleine stukjes grond in de Schotse hooglanden te kopen op naam van de nieuwe medewerkers, mogen zij zich vanaf dat moment ‘Lord‘ of ‘Lady van Glencoe’ noemen.

Lord of Lady van 1 vierkante voet

De titel ‘Lord’ is een verbastering van het Schotse Laird, wat niet meer betekent dan: landheer, of zoals het tegenwoordig vaker wordt genoemd: landeigenaar. ‘Lady’ is de aanhef van een vrouwelijke landeigenaar. In Schotland is het relatief simpel om landeigenaar te worden. Er is namelijk een Schotse wet die het registreren van kleine stukken aangekochte grond niet verplicht maakt, en gewoon laat verlopen onder Schotse contractwetgeving. Pink Elephant maakt hier gebruik van door een piepklein stukje grond van 1 square feet (0,092 m2) aan te schaffen voor nieuwe medewerkers.

Het Schotse Glencoe

Highland Titles Charitable Trust

Voor deze actie is Pink Elephant een samenwerking aangegaan met Schotse bosbeheerorganisatie Highland Titles Charitable Trust. Deze liefdadigheidsinstelling staat bekend om de verkoop van kleine stukjes grond, gelinkt aan de bijbehorende titel. Met de opbrengst hiervan wordt het landschap van de Schotse hooglanden in oude staat hersteld. Dat landschap is door eeuwen intensieve landbouw en commerciële bosbouw ernstig achteruitgegaan.

Hoewel men de titel Laird, Lord of Lady mag voeren, worden kersverse grondbezitters niet bijgeschreven in de Schotse adel.

Highland Titles erkent het recht om de titel van Laird, Lord of Lady van Glencoe te gebruiken. Het gaat zelfs zo ver dat er een juridisch document wordt uitgeven dat het recht vermeldt om de nieuwe titel aan te nemen. Met dit document kan men verschillende instanties zoals banken vragen om hun aanhef te veranderen naar Lord of Lady. Hoewel men de titel Laird, Lord of Lady van Glencoe mag voeren, worden kersverse grondbezitters niet bijgeschreven in de Schotse adel.

Ludieke manier van aandacht trekken

‘Met deze campagne willen we op een ludieke manier de aandacht trekken van IT’ers met gevoel voor humor’, aldus Thijs Lamers, marketeer bij Pink Elephant. ‘Dat we daarmee ook bijdragen aan bescherming van de flora en fauna in de Schotse hooglanden maakt deze samenwerking tot een win-win situatie.’

Glencoe komt bijvoorbeeld voor in de James Bond-film Skyfall

Glen Coe, of Glencoe, is een bekend gebied in Schotland. Het komt voor in bijvoorbeeld de James Bond-film Skyfall en verschillende Harry Potter-films.

Lees ook:

 

Campagne van de week: hoe de maritieme sector meer jongeren aan boord wil krijgen

Dat Nederland ‘iets’ heeft met water mag duidelijk zijn. Ons land telt bijvoorbeeld ruim 100 Nederlandse scheepswerven en 800 maritieme toeleveranciers, naast havens, offshorebedrijven, en kennisinstituten. De totale maritieme sector kent 17.200 bedrijven. Die bieden werkgelegenheid aan zo’n 259.000 mensen, goed voor een totale toegevoegde waarde van 22,8 miljard euro. En dan zit er ook nog behoorlijk wat groei in.

‘We willen aan deze campagnestrategie op 3 niveaus invulling geven, om zo het maximale effect te bereiken en versterkend te zijn’

Maar met die groei dient zich ook een probleem aan. Want waar al die mensen te vinden, nu met name de markt voor technici steeds krapper wordt? Reden waarom Nederland Maritiem Land, de samenwerkingsorganisatie van 12 maritieme sectoren, besloten heeft tot een gezamenlijke arbeidsmarktcampagne. ‘Het is de bedoeling dat aan deze campagnestrategie op 3 niveaus invulling gegeven wordt om het maximale effect te bereiken en versterkend te zijn’, verklaart Annette Opstal, Human Capital Manager bij brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology.

Dat betekent: zowel op sectorniveau, als op het niveau van de onderliggende branches als bij individuele bedrijven in deze sector moet de campagne worden ingevuld. ‘En om die invulling met elkaar vorm te geven organiseren we later dit jaar voor onze leden nog een specifieke bijeenkomst.’

Tekort aan technici – net als veel anderen

Veel maritieme bedrijven kampen dus met een tekort aan onder andere technisch geschoolde medewerkers. Hoeveel het er precies zijn, dat kan Opstal niet zeggen. ‘Maar het zijn er veel’, zei ze eerder al. ‘Bovendien hebben we te maken met veel concurrentie van andere technische sectoren, zoals de bouw en de automotive. We hebben niet alleen scheepsbouwers nodig, maar bijvoorbeeld ook elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en ict-specialisten. En die zoekt iedereen.’

‘Het gros van de jongeren heeft geen beeld bij wat wij allemaal doen.’

Het probleem, zegt ze, ‘is vooral dat we als maritieme wereld geen duidelijk gezicht hebben. Het gros van de jongeren heeft geen beeld bij wat wij allemaal doen.’

Gezamenlijk de strijd aangaan

De nieuwe campagne is ontwikkeld door het Amsterdamse DST – het experience bureau. In maart dit jaar is de campagne goedgekeurd door alle betrokken brancheverenigingen en betrokken bedrijven. Daarna is het voorstel verder uitgewerkt. Astrid Kee, lid van het algemeen bestuur van NML, en in het dagelijks leven bestuurder bij STC Group, bracht in mei tijdens het Navingo Career Event al een sneak preview naar buiten.

maritime by dus

‘Willen we in de toekomt voldoende instroom naar de sector krijgen, dan moeten we de sector meer bekendheid geven en gezamenlijk de strijd aangaan met andere sectoren die ook op zoek zijn naar talent’, zei ze daarbij.

Zelf aanpassen, via online editor

De campagne wordt pas in november tijdens de Maritieme Week 2019 grootschalig gelanceerd. Het is echter de bedoeling dat al na de zomer het concept ‘Maritime by…’ ook voor bedrijven in de sector beschikbaar is. Dat gebeurt via een zogeheten online editor. Daarmee kunnen bedrijven en branches met eigen beeldmateriaal, boodschap en logo hun eigen verhalen over de maritieme wereld laten zien. Gezamenlijk gebruik van het ‘herkenbare, duidelijke en krachtige concept’ moet ervoor zorgen dat individuele acties elkaar gaan versterken. Het concept moet daarnaast ook kleinere bedrijven in de maritieme sector de mogelijkheid bieden om laagdrempelig eigen branding-materiaal te ontwikkelen.

‘Het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.’

De gezamenlijke campagne is bedoeld om al het maritieme werk ‘een duidelijk smoel’ te geven, ‘zodat we op de ‘mentale shortlist’ van jonge en iets minder jonge (technische) talenten komen te staan’, vatte Simonette Kraaij, communicatiemanager bij STC Group het samen. Uit diverse onderzoeken blijkt immers dat het maritieme cluster geen duidelijk gezicht naar buiten heeft, zegt ze. Daarmee is de kans klein dat jongeren uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier. ‘En dat is zonde, want het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.’

maritieme abri

Een proces van co-creatie, met 12 organisaties

Strategie en concept van de campagne kwamen tot stand in een proces van co-creatie, samen met maar liefst 12 brancheorganisaties in de sector (havens, offshore, maritieme toeleveranciers, scheepsbouw, zeevaart, waterbouw, maritieme dienstverlening en kennisinstituten, binnenvaart, Koninklijke Marine,  jachtbouw/watersportindustrie en visserij). Daarbij leverden experts uit de hele sector en het onderwijs op verschillende manieren en momenten hun inbreng. Doelgroepen van de campagne zijn voornamelijk leerlingen voortgezet onderwijs en mbo-, hbo- en wo-studenten die allemaal al voor een technisch profiel hebben gekozen. Bedrijven zelf kunnen zich ook richten op zijinstromers.

 Voorbeeld van de campagne

Lees ook:

Campagne van de week: het UMC Utrecht leidt kandidaten rond via 3D-audio

Het UMC Utrecht is met meer dan 12.000 medewerkers de grootste werkgever in de regio.  Om vooral ervaren zorgcollega’s te interesseren voor een baan in het UMC Utrecht zijn een aantal online rondleidingen geproduceerd. Hierbij nemen de medewerkers zelf hun geïnteresseerde vakgenoten virtueel mee in het ziekenhuis.

umc video rondleidingen audiotour

Dat rondleiden gebeurt niet alleen met video, maar ook met zogeheten ‘3D-audiorondleidingen’, die zijn te beluisteren met een koptelefoon. Met deze audiotours, een nieuwe techniek, sta je als luisteraar voor je gevoel midden in het ziekenhuis; daar waar het gebeurt. Voor zover bekend is het de eerste keer dat een ziekenhuis van deze techniek gebruik maakt bij de werving van nieuw personeel.

Kennismaken en inzicht

De rondleidingen laten zien hoe men in het ziekenhuis samenwerkt, laten de kandidaat kennismaken met allerlei initiatieven én geven inzicht in de opleidings- en scholingsmogelijkheden die het UMC Utrecht biedt. Ook is er aandacht voor de meer gepersonaliseerde gezondheidszorg die het ziekenhuis biedt.

‘Wat ons werk ook zo bijzonder maakt, is dat we complexe zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeven.’

‘Mensen denken bij een academisch ziekenhuis misschien aan hoog-technische zorg’, zegt Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie Edith Kerkheide. ‘En die zorg vind je hier in het UMC Utrecht natuurlijk ook volop, want we zetten ons in voor patiënten vanuit het hele land, vaak met complexe ziektebeelden. Maar wat ons werk ook zo bijzonder maakt, is dat we die zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeven. We willen met deze campagne potentiële medewerkers aanspreken die zich uitgedaagd voelen door die rol.’

Persoonlijke rondleiding

Het UMC Utrecht biedt overigens niet alleen virtuele rondleidingen aan potentiële nieuwe medewerkers aan. Gediplomeerde kandidaten kunnen op afspraak ook een individuele fysieke rondleiding krijgen. Kerkheide: Die rondleidingen maken we op maat, op de afdeling waar jouw interesse ligt, zodat je echt weet waar je terechtkomt en wie je collega’s zijn als je besluit hier aan de slag te gaan.’

‘We maken rondleidingen op maat, op de afdeling waar jouw interesse ligt, zodat je echt weet waar je terechtkomt’

‘Geïnteresseerden die nog niet gediplomeerd zijn verwijzen we door naar de collega’s van ons Onderwijscentrum’, vult Suzanne Smulders aan. ‘Zij kunnen dan meteen kijken hoe ze hun interesse in werken in de zorg kunnen waarmaken. En zo kunnen ze ontdekken welke mogelijkheden er zijn om een deel van hun opleiding binnen het UMC Utrecht af te ronden en zich eventueel verder te specialiseren.’

In abri’s en online

Beelden van de nieuwe campagne van het UMC Utrecht zijn onder meer te zien op abri’s in Utrecht, Woerden, De Meern en Vleuten. Er is ook een speciale actiesite, die wordt ondersteund vanuit onder meer Facebook en Instagram. Bedoeling is dat de campagne niet alleen het algemene employer brand van het ziekenhuis ondersteunt, maar ook specifiek schaarse doelgroepen aanspreekt, zoals (gespecialiseerd) verpleegkundigen, radiologische en radiotherapeutische Rad- en Rat-laboranten, operatieassistenten en apothekersassistenten. Als je (bijna) je diploma hebt in een van de genoemde vakgebieden, dan neemt het UMC Utrecht binnen 1 werkdag contact met je op. De campagne, die is ontwikkeld door Steam, heeft een looptijd van zo’n 4 maanden.

umc utrecht abriposter audiotour

Lees ook:

Ook in Campagne van de week?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe de glastuinbouw meer jongeren de kas in wil krijgen

Veel tuinders hebben een probleem. In de komende jaren groeit het personeelstekort in de kassen in het Westland bijvoorbeeld tot bijna 5.000. ‘En dat is zorgwekkend’, aldus voorzitter Jacco Vooijs van Glastuinbouw Westland.

glastuinbouw cijfers

Om die tekorten beperkt te houden werden eerder al diverse acties ontwikkeld, zoals de bekende open dagen ‘Kom in de Kas‘, gehouden in april. Sinds zaterdag 15 juni is er daar officieel een arbeidsmarktcampagne bijgekomen.

Ook deze zaterdag openden een stuk of 25 tuinders in het Westland namelijk hun deuren, maar deze keer was het vooral bedoeld om scholieren en studenten rond te leiden door heel het bedrijf waar ze al wel werken, maar waarmee ze nog niet volledig hebben kennisgemaakt.

Serieuzer nadenken

Het was de kick-off van Go Go Greenhouse, een campagne die bedoeld is om  jongeren een vollediger beeld te geven van de glastuinbouw, zodat ze serieuzer gaan nadenken over een opleiding en een loopbaan in deze sector. Nu is het nog zo dat het gros van de vakantiewerkers de kassen weer verlaten als ze gaan studeren en werken. De campagne wil ervoor zorgen dat ze vaker blijven.

‘Jongeren die op zaterdag in de glastuinbouw een centje bijverdienen, weten zelden welke wereld achter die geplukte tomaten schuilgaat’

Ook wil de campagne duidelijk maken dat het in deze sector niet alleen gaat om op je knieën paprika’s plukken. Zo zijn veel glastuinbouwbedrijven tegenwoordig ook op zoek naar marketeers en finance-medewerkers. Maar jongeren denken daar dus niet zo snel aan, zo blijkt. ‘Jongeren die op zaterdag of in de vakantie een centje bijverdienen in de glastuinbouw, weten meestal niet welke wereld er achter die geplukte tomaten schuilgaat en welke carrièremogelijkheden er zijn. Tegelijk weten ondernemers vaak niet wat de interesses en ambities zijn van de jongeren op het bedrijf. Een gemiste kans’, stelt Vooijs.

Dynamiek en veelzijdigheid

De campagne is opgestart door Glastuinbouw Nederland, met financiële ondersteuning vanuit  Colland (het samenwerkingsverband tussen fondsen en regelingen in de agrarische en groene sector). De campagne krijgt een looptijd van 3 jaar. Tuinders die eraan willen meedoen krijgen onder meer de beschikking over een powerpoint met beelden uit de glastuinbouw, die ze in hun eigen promotie kunnen gebruiken. Scholieren en studenten moeten hierdoor een vollediger beeld krijgen van de dynamiek en veelzijdigheid van de moderne glastuinbouw. Dit moet onder meer gebeuren via Instagram:

#KansenInKassen

In de campagne Go Go Greenhouse spelen sociale media sowieso een belangrijke rol. Op Instagram wordt veel verwacht van hashtags als #JongeBloeiers, #InBloei en #KansenInKassen. Ook vlogs worden belangrijk onderdeel van de campagne. Bedoeling is dat scholieren en jongeren die in de sector werken of hebben gewerkt hierdoor ambassadeur van de sector worden. Ook werkgevers in de glastuinbouw hebben een belangrijke taak, aldus de initiatiefnemers: ‘Zij moeten de jongeren in hun bedrijf verleiden om de sector te zien als aantrekkelijke werkgever.’

De toekomstambities van de glastuinbouw

De glastuinbouw in Nederland heeft overigens vier toekomstambities geformuleerd:

  • Goed werkgeverschap: in 2040 staat de glastuinbouw bekend als een aantrekkelijke werkgever. We bieden de mensen kansen om breed inzetbaar te zijn.
  • Klimaat Neutrale Kas: in 2040 is de Nederlandse Glastuinbouw klimaatneutraal
  • Gezonde Gewas: in 2030 telen we in een biologisch ecosysteem nagenoeg zonder emissie in het milieu de meest gezonde groenten, bloemen en planten.
  • Waterefficiënte kas: in 2027 hebben alle glastuinbouwbedrijven hun waterkringloop gesloten.

glastuinbouw ambities

Eerste video’s al online

De eerste video’s van de campagne staan inmiddels al online. Zo vertelt Bas Hanemaaijer van Agrocare in deze video dat hij in zijn bedrijf niet meer alleen functies heeft voor teelt en arbeid, maar dat er steeds meer functies ontstaan voor finance en marketing. Er is duidelijk behoefte aan een ander soort vakmensen, zegt hij.

En potplanterteler Martijn Vreugdenhil van SV.CO vertelt in een andere video dat hij meedoet aan de Go Go Greenhouse-campagne omdat hij het zo belangrijk vindt dat scholieren een positief beeld krijgen van de glastuinbouwsector.

Campagne van de week: in Amsterdam is geboortejaar 50-plusser juist een kwaliteitsstempel

De Gemeente Amsterdam is een nieuwe campagne gestart om meer werkzoekende 50-plussers te matchen met werkgevers. Rode draad is het ‘geboortejaar’ van het specifieke talent van de werkzoekende, dat dient als kwaliteitsstempel.

In de rubriek ‘Campagne van de week’ deze keer eens geen wervingscampagne, maar juist een inzet om werkzoekenden meer aan de man te brengen. De campagne ‘Ontdek de 50plus’ is door de gemeente geïnitieerd, samen met het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam (WSP, ook betrokken bij een van de winnaars van de Werf& Awards van dit jaar). De campagne laat werkgevers in de regio rond de hoofdstad zien dat persoonlijke kwaliteiten en ervaring van 50-plussers belangrijker zijn dan hun huidige leeftijd.

Babyfoto’s van 50-plussers op straat

In Amsterdam is een uitgebreide outdoor-campagne te zien met babyfoto’s van 50-plussers, voorzien van teksten als ‘Energiek sinds 1962’, ‘Zorgvuldig sinds 1968’ en ‘Inventief sinds 1955’. Ook worden video’s van kandidaten verspreid via de eigen kanalen en LinkedIn en staat een speeddate-event voor werkzoekende 50-plussers en werkgevers op de agenda.

Meer ervaring, minder gewild

Veel bedrijven en merken gebruiken hun jaar van oprichting bewust in hun logo en communicatie. Dat geeft blijk van hun uitgebreide historie, staat van dienst en kwaliteit. Vreemd genoeg werkt het bij de leeftijd van mensen anders, stellen de initiatiefnemers van de campagne. Helemaal op de arbeidsmarkt. In 2018 waren in Amsterdam 5.600 mensen van 50 tot 64 jaar actief opzoek naar werk. Gemiddeld zit ruim de helft van hen langer dan een jaar zonder een baan. ‘Door een parallel te trekken met de communicatie van bedrijven verleggen we de aandacht van de leeftijd naar persoonlijke kwaliteiten.’

Kijk verder dan alleen het cv

Daarom staat deze campagne in het teken van het oprichtings- of geboortejaar van het talent van de werkzoekende, en worden werkgevers aangemoedigd verder te kijken dan alleen het cv. Het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam, dat de campagne opzette, is een samenwerkingsverband van UWV, Pantar, AM match en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn.

Het is overigens niet voor het eerst dat WSP en Amsterdam in een campagne de ouderen centraal zetten. De eerdere communicatiecampagne #ontdekde50plus, in 2017 ontwikkeld door De Wolven, scoorde bijvoorbeeld al een ‘Communicatie Award 2018’. In deze campagne stonden 12 werkzoekende 50-plussers centraal die onder meer in een lift zichzelf pitchten.

Lees ook:

Campagne van de week: waarom de Zwolse gevangenis haar deuren open gooit

Een penitentiaire inrichting is meestal geen plek waar de deuren wijd open staan. Maar als je ruim 50 vacatures hebt, zoals de gevangenis in Zwolle, dan maak je graag een uitzondering.

Op 22 juni is het zover. Dan organiseert de Penitentiaire Inrichting Zwolle, vanwege sterke groei en uitbreiding, een inloopdag. In 2,5 uur worden bezoekers dan bijgepraat over wat de functies precies inhouden, en kunnen ze een rondleiding van 3 kwartier krijgen. De dag is opgedeeld in een ochtend- en een middagprogramma en is bedoeld voor ‘iedereen die interesse heeft om bij een uniek bedrijf in Zwolle te willen werken, maar eerst eens binnen wil kijken om kennis te maken’, aldus de organisatie, die voor de opzet van de inloopdag de handen ineensloeg met HR-adviesbureau ASBR.

‘Geen uitgebreide motivatiebrieven meer’

‘We draaien het dus om’, schrijft de organisatie. ‘Geen uitgebreide motivatiebrieven schrijven of een andere afstandelijke afhandeling zonder te weten waar jij op reageert. Kom gewoon eerst bij ons op bezoek en proef de sfeer. Daarna bepaal jij of PI Zwolle interessant genoeg is voor jou.’

‘Vakinhoudelijk veel uitdagingen’

PI Zwolle heet officieel een ‘Penitentiaire inrichting voor het ondergaan van een vrijheidsstraf’, maar in de volksmond een gevangenis. Gemiddeld zitten er zo’n 400 gedetineerden. Naast een huis van bewaring, gevangenis (voor lang- en kortgestraften), ISD-afdeling (inrichting voor stelselmatige daders) en Extra Zorgvoorziening (EZV), zowel voor mannen als voor vrouwen, kent PI Zwolle ook een Penitentiair Psychiatrisch Centrum (PPC) voor mannen en vrouwen, waar er in totaal slechts 4 van in heel Nederland zijn. Hierdoor zijn er naar eigen zeggen ‘vakinhoudelijk veel uitdagingen’ bij ‘een van de grotere werkgevers in Zwolle’.

zwolle
Filmopnames met Manon (verpleegkundig inrichtingsmedewerker zorg en behandeling)

Inloopdag in trek

Recruitmentbureau ASBR werkt overigens vaker met inloopdagen en -avonden. In Ter Apel vond de afgelopen tijd iets soortgelijks plaats als nu in Zwolle gebeurt. Toen in november voor 27 vacatures ook een kennismakingsdag werd georganiseerd, leverde dat ruim 200 belangstellenden op, ook dankzij een speciale, laagdrempelige, campagne op sociale media. De inloopdag bij PI Zwolle op 22 juni blijkt overigens ook in trek. Binnen twee dagen nadat de campagne ervoor via social media live ging, stond de teller al op 100 aanmeldingen.

Veel personeelstekorten bij de gevangenissen

De gevangenis in Zwolle bestaat ruim 25 jaar. Er werken momenteel zo’n 450 personen, maar er is dus veel ruimte voor groei. Het is overigens zeker niet de enige Penitentiaire Inrichting die met veel vacatures te maken heeft. Vorige maand repte de Algemene Rekenkamer nog over de ‘aanhoudende personeelsproblemen‘ bij de Dienst Justitiële Inrichtingen.

de Algemene Rekenkamer stipte de ‘aanhoudende personeelstekorten‘ bij de gevangenissen recent nog aan’

Door het personeelstekort kunnen niet alle penitentiaire inrichtingen de roosterdiensten invullen. Ook is er onvoldoende tijd voor celinspecties en het controleren van gangen, recreatiezalen, arbeidszalen en luchtplaatsen, en vinden er minder gesprekken plaats met gedetineerden, waardoor medewerkers minder goed op de hoogte zijn van de gemoedstoestand van gevangenen en van onderlinge spanningen. Ook kan personeel moeilijk tijd inruimen voor het volgen van opleidingen en trainingen, aldus de Rekenkamer.

Strategisch personeelsplan dan maar?

De Algemene Rekenkamer raadt de minister van JenV daarom aan om een strategisch personeelsplan te maken met daarin aandacht voor opleidingsachterstanden, vergrijzing, hoog ziekteverzuim en de grote inzet van tijdelijk personeel.

Lees ook:

Campagne van de week: bij de Protestantse Kerk komen sollicitanten nu ‘als geroepen’

Als er één organisatie is die kan zeggen dat ze een missie heeft, dan is het wel de Protestantse Kerk in Nederland. ‘We geloven dat de kerk er niet is voor haarzelf alleen, maar dat ze geroepen is’, schrijft de kerk op haar site. Dat ‘geroepen‘ is ook het thema geworden van de nieuwe arbeidsmarktcampagne, waarmee de kerk laat zien wat voor interessant werk er allemaal te doen is.

Meer leden dan de KNVB

De Protestantse Kerk telt in Nederland zo’n 1.850.000 leden, verdeeld over 1.572 gemeenten. Dat betekent dat de Protestantse Kerk meer leden telt dan alle voetbalverenigingen van Nederland samen (de KNVB heeft 1,2 miljoen leden). De gemeenten van de Protestantse Kerk hebben samen 2.217 kerkgebouwen in eigendom, waarvan er 1.249 een monumentenstatus hebben.

De Protestantse Kerk telt in Nederland zo’n 1.850.000 leden, verdeeld over 1.572 gemeenten

Al die gemeenten worden ondersteund door een landelijke dienstenorganisatie in Utrecht, waar zo’n 200 mensen werken. Zij ondersteunen niet alleen de kerken in Nederland, maar verrichten ook aansprekende activiteiten in binnen- en buitenland om christelijke gemeenschappen te helpen zichtbaar te zijn in hun omgeving.

Geloofwaardige campagne

Maar de Dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk kent wel een probleem: de loopbaanmogelijkheden die worden geboden, zijn weinig bekend. Zelfs onder de (vele) kerkleden zelf. Daarom deed de kerk een beroep op Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie. De vraag: ontwikkel een geloofwaardige campagne die zorgt dat leden van de Protestantse Kerk aan de Dienstenorganisatie denken, zodra zij een stap in hun loopbaan overwegen.

‘Je komt als geroepen’

Die campagne is er dus nu, rondom het thema ‘Je komt als geroepen’. In de campagne vertellen medewerkers in zes verschillende video’s waarom hun werk bij de Dienstenorganisatie zo boeiend is. Daarnaast komen er kleurrijke uitingen in print (onder meer in Trouw, het Reformatorisch Dagblad, RD Magazine, Visie, Eva, en de NCRV-gids) en voor sociale media (Facebook en Instagram). Die uitingen stippen steeds verschillende vakgebieden aan (zoals finance, marketingcommunicatie, relatiemanagement, of de organisatie van evenementen). Alle uitingen verwijzen naar werkvoordekerk.nl.