Campagne van de week: waarom Flynth accountants ‘met een agrarisch hart’ zoekt

Adviseurs- en accountantsbureau Flynth heeft een stevige groeiambitie en daar zijn veel nieuwe collega’s bij nodig. Ook nu nog. Flynth heeft op dit moment ruim 70 vacatures openstaan, verspreid over verschillende van de tientallen vestigingen in Nederland. Met het nieuwe onboardingprogramma wil Flynth voor ‘een flitsende start’ zorgen voor deze nieuwe collega’s.

Lokaal weten wat er speelt

Dat Flynth ‘de grootste Nederlandse accountant en adviseur’ is, zoals ze zelf zeggen, blijkt nog niet genoeg uit de naamsbekendheid die ze hebben. Volgens interim communicatieadviseur Joyce Goverde is dat dan ook precies de reden dat ze zich wel wat meer willen laten zien. ‘We hebben een leidende positie in het MKB en de agrosector. Hierdoor weet Flynth precies wat er lokaal speelt en wat er nodig is.’

Dat is dan ook de insteek van de campagne geworden. Om het bedrijf nog meer op de kaart te zetten zoekt Flynth op dit moment collega’s die de skills van een accountant hebben, maar bijvoorbeeld het hart van een agrariër. Of professionals die blij worden van de bouw. En dat allemaal onder de noemer: ‘Het beste advies dat we je kunnen geven.’

Radio 1 en BNR

Hoe werkgeversmerk Flynth meer zichtbaar en sterker gaat worden? Dat komt mede dankzij MR.BRAND; het bureau dat de stijl en campagne van komende maand ontwikkelde. Die campagne werft met een slimme online targetting specifieke functies in de verschillende regio’s en sectoren. Dit doen ze bijvoorbeeld via radio, waarbij ze de afgelopen week al te horen waren op Radio 1 en op BNR.

De campagne werft met een slimme online targetting specifieke functies in de verschillende regio’s en sectoren.

Ook op LinkedIn en in printmedia adverteren ze met verschillende lokaal relevante advertenties. En last but not least zetten ze 3 weken lang groot in met een opvallende serie snelwegadvertenties langs de grote knooppunten in Nederland.

flynth

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Zwolle tijdreizigers en wendbare helden zoekt

In Zwolle schijnt altijd de zon. ‘We maken van elke dag een sprookje. We creëren wensen, leven dromen en plukken de dag… en zo werken we nog lang en gelukkig samen.’ Het zijn zomaar een paar van de teksten die de nieuwe wervingscampagne begeleiden die de gemeente Zwolle recent heeft gelanceerd.

Wat hier het verschil maakt zijn niet zozeer de teksten, als wel de (samengestelde) beelden.

Maar het zijn niet zozeer de jubelende teksten, als wel de (samengestelde) beelden die in deze campagne het verschil maken. Die beelden moeten de gewenste competenties en de cultuur van het werk bij de gemeente weerspiegelen. Vorig jaar werd daarbij de focus gelegd op de thema’s: innovatie, verbindingskracht, politiek sensitief en waan van de dag. Dit jaar is er gekozen voor wat meer abstracte thema’s: managers of happiness, future-proof, wendbaar en onze helden.

Medewerkers als superheld. Of als 'manager of happiness'. Met opvallende nieuwe uitingen in een al bestaande campagne weet de gemeente Zwolle opnieuw de aandacht te trekken. Maar wat willen ze er eigenlijk mee zeggen?

Managers of happiness

Zo zien we bijvoorbeeld afdelingshoofd Fatiha el Hamdaoui en loopbaanadviseur Eva Fledderus in de uiting voor de ‘managers of happiness’, met op de achtergrond ook technisch installatiebeheerder Rob Kuiper op gitaar en projectleider Florian van Dijk achter de ijscokar. Ook andere uitingen, ontwikkeld in co-creatie met Jessica Benedictus en Jeroen Kesselaar van Combat uit Loosdrecht, bevatten steeds foto’s van diverse ambtenaren, achteraf bij elkaar gezet in een bijzondere setting.

De beelden bevatten steeds diverse ambtenaren, die achteraf bij elkaar zijn gezet.

Het campagnebeeld voor de ‘wendbare’ ambtenaar (met een knipoog naar de eerste campagneserie erin verborgen) laat bijvoorbeeld functioneel beheerder Dennie Heideveld zien, die onder vuur wordt genomen door zijn collega’s wijkbeheerder Ilse Bloemhof en psychosociaal werker Rachid Ben-Ali Ahlaq. De totale campagne wordt onder meer ondersteund door een pagina waarin alle ‘modellen’ aan het woord komen over hun werk. Waren dat er vorig jaar nog 7, dit jaar figureren liefst 13 Zwolse ambtenaren in de campagne.

1.000 ambtenaren

Zwolle is een stad met zo’n 128.000 inwoners. De gemeente telt in totaal ongeveer 1.000 ambtenaren. ‘Zij zetten zich dagelijks in voor een bloeiend, groeiend en vitaal Zwolle’, stelt de bijbehorende vacaturesite. ‘Uitdagend werk waarin je het verschil kunt maken. Bij een moderne organisatie waar je ruimte en verantwoordelijkheid krijgt. Werken voor Zwolle is mooi werk. Voor iedereen.’

‘Eigen collega’s en hun inzet voor Zwolle. Dat is kort gezegd de rode draad in de beelden.’

Bij de campagne is ook een ‘behind the scenes’-filmpje verschenen. Daarin wordt onder meer ‘verklapt’ hoe de ‘wendbare’ Heideveld zo mooi achterover kon vallen. Het gaat in de campagne volgens de makers ervan vooral om ‘eigen collega’s en hun inzet voor Zwolle. Dat is kort gezegd de rode draad in onze campagnebeelden. Medewerkers staan als model centraal. Hun verhalen zijn daarbij de drager. En de prachtige stad fungeert als decor, want Zwolle is onze werkvloer. Alles wat we doen, doen we voor de stad en haar inwoners.’

Licht ontregelend

‘De gecomposeerde beelden zijn echte kijkplaten waarop veel gebeurt’, aldus de makers van de campagne. ‘De beelden zijn licht ontregelend én met de nodige humor waarbij we onze dagelijkse realiteit uitvergroten. Ieder campagnebeeld belicht een specifiek thema. Zo belichten wij onze dagelijkse realiteit én laten we zien waar groei en ontwikkeling zit waar nieuwe collega’s een mooie aanvulling op vormen.’

‘De beelden vergroten met de nodige humor onze dagelijkse realiteit uit.’

In de eerste serie beelden was trouwens ook een opvallende rol weggelegd voor gemeentesecretaris Ingrid Geveke, hoogste ambtenaar van de gemeente, en sinds begin dit jaar officieel voorzitter van de Nederlandse vereniging van gemeentesecretarissen. De gemeente staat overigens al lang bekend om zijn vooruitstrevende personeelsbeleid. Zo was het in 2007 al de eerste gemeente in Nederland met het keurmerk Investors in People. Ook werd Zwolle al eens uitverkoren tot ‘Beste werkgever in de non-profit’.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: de game waarmee BDO het ‘beste van twee werelden’ laat zien

Grote multinationals? Of toch liever mkb- en familiebedrijven? Een breed klantenpakket? Of toch liever specialiseren? En werk je liever in een groot of een klein team? Met een begeleiding door een vaste coach? Of ga je toch liever zelfstandig aan de slag? Het zijn zomaar een paar van de dilemma’s die accountancystudenten krijgen voorgelegd in een de nieuwe game van BDO, en waar ze zichzelf makkelijk doorheen kunnen swipen.

Er zijn geen goede of foute antwoorden mogelijk.

Een echte ‘cultural fit‘-test is het niet, vertelt Florence van Wilgenburg, campus recruiter bij het accountantskantoor. Er zijn immers geen goede of foute antwoorden mogelijk, en het is ook niet zo dat het één beter bij BDO past dan het ander. Het is meer ‘een greep uit de keuzes waar jij als starter voor komt te staan’, en waarvan volgens haar bij BDO plaats is voor béide uitersten: dus zowel het één als het ander.

Het beste van twee werelden

Dat sluit ook mooi aan bij het EVP en de positionering van BDO, zegt ze. Achter de bekende Big Four (KPMG, PwC, EY en Deloitte), maar weer behoorlijk ver vóór de rest. Te klein voor het tafellaken, te groot voor het servet, zou je het oneerbiedig kunnen samenvatten. Maar volgens Van Wilgenburg levert juist die positie ‘het beste van twee werelden’ op: ‘Je kunt hier de voordelen van de ene en die van de ander combineren.’

‘Je kunt hier de voordelen van de ene en die van de ander combineren.’

Om de doelgroep een nog beter beeld te geven of BDO bij hen past, krijgen deelnemers van de game na afloop ook te zien hoe steeds twee medewerkers van het kantoor over deze keuzes denken. Daarbij vullen ze steeds een andere uiterste in: de ene wil bijvoorbeeld liever snel naar de top, de ander verkiest een eigen tempo, en de ene legt uit waarom hij kiest voor ‘carrière maken’, terwijl de ander vertelt waarom zij ook hecht aan de work/life balance.

‘Je kunt niet vroeg genoeg beginnen’

De swipe-game is gemaakt door Savvy. De campagne loopt van augustus tot eind november. Dat is namelijk de periode dat accountancystudenten hun keus maken voor waar ze in februari 2021 stage gaan lopen, vertelt Van Wilgenburg. ‘We hebben gemerkt dat je bij deze groep vroeg in de studie zichtbaar moet zijn. Als wij ons richten op de starter op de arbeidsmarkt, dan zijn we te laat. Daarom richten we ons met ons campusrecruitment al op stagiairs. Als ze eenmaal bij ons stage hebben gelopen, zijn ze namelijk wel heel loyaal, hebben we gemerkt, en komen ze na hun studie graag bij ons terug.’

‘Zeker nu met de coronacrisis merken we dat deze groep zich al vroeg oriënteert op de arbeidsmarkt.’

Elk jaar neemt BDO zo’n 400 stagiairs, werkstudenten en starters aan, verdeeld over 16 vestigingen. Het zwaartepunt voor starters ligt in september, voor stagiairs is dat dus februari. Het gaat met name om derde- en vierdejaars studenten, zowel hbo als academisch, aldus Van Wilgenburg. ‘Zeker nu met de coronacrisis merken we dat deze groep zich al vroeg oriënteert op de arbeidsmarkt. En daarbij willen ze het liefst iets interactiefs doen, niet alleen maar informatie over zich uitgestort krijgen. Vandaar deze game waar je doorheen kunt swipen.’

De game wordt onder de aandacht gebracht via een campagne op sociale media als Instagram en Facebook (die eveneens via Savvy loopt). ‘En na het spelen van de game kunnen geïnteresseerden zich inschrijven voor een talentpool of online evenement, of direct solliciteren op openstaande vacatures.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

‘Vetste referral-bonus ooit’: een jaar lang gratis chips

‘Als voedingsbedrijf blijven we ook in deze uitzonderlijke periode actief. Uiteraard komt de gezondheid van al onze medewerkers op de eerste plaats.’ Zo begint de werkenbij-site van het Belgische Poco Loco, dat dit jaar zijn 25ste verjaardag viert. Maar die gezondheid van de medewerkers moeten we blijkbaar wel met een korreltje zout nemen. Want wie hen helpt bij het vinden van nieuwe personeelsleden maakt kans op een jaar lang elke dag … een zak chips.

De ludieke wervingsactie is hard nodig, want het bedrijf uit het Vlaamse Roeselare op zoek naar 20 nieuwe medewerkers, naast de 25 overige vacatures die nu openstaan. Het aantal medewerkers is er de voorbije 5 jaar al gestegen van 380 tot ruim 700. Maar door de investering in een nieuwe productielijn, die eind 2020 operationeel moet zijn, blijft Poco Loco groeien. Het bedrijf is daarom op zoek naar mensen die ‘de dip bij de chip worden, de guaca bij de mole, de jalapeño bij de taco.’ Oftewel: ‘mensen die ons helpen groeien én zelf vooruit willen.’ En dan het liefst: ‘een toffe teamplayer die mee ‘twope vorut’ wil.’ (West-Vlaams voor: samen groeien)

Aparte referralsite

Voor de actie is een speciale referralsite in het leven geroepen: 1jaargratischips.be. Ook Nederlanders kunnen hier mensen aandragen die ze goed vinden passen bij het productiebedrijf, dat vooral bekend is van tortillachips, wraps, taco’s, sauzen, dips en dinnerkits. Veel van die producten worden in supermarkten onder het huismerk verkocht.

‘We produceren zo’n miljoen zakken chips per dag, dus die 400 zakken kunnen er ook wel bij.’

De referralactie werkt eigenlijk heel simpel. Op de site van Poco Loco kun je de gegevens achterlaten van degene die jij bij het bedrijf vindt passen en nodig je hem of haar uit om er te solliciteren. Gaat die persoon uiteindelijk ook bij de Tex-Mexproducent aan de slag, dan is de jaarvoorraad chips voor jou. De actie is weer eens wat anders, vindt hr-manager Geert Van Cauwenberge. ‘En voor ons is het geen moeite: we produceren zo’n miljoen zakken chips per dag, dus die 400 zakken kunnen er ook wel bij.’

Lees ook

Hoe Jumbo via de razend populaire Bram en Stefan 1.300 bijbaners wil werven

Ruim 1.300 bijbanen staan er momenteel op de werkenbij-site van Jumbo. Een flink aantal, maar als ‘slechts’ 1 op de 100 kijkers naar de nieuwe video’s van de supermarktketen er uiteindelijk een bijbaan vindt, dan zijn ze er al. Want de recent gelanceerde ‘Wipe Out Challenge‘ tussen influencers Bram Krikke en Stefan de Vries staat nu al op ruim 130.000 views. En dat alleen nog maar op YouTube…

Het zijn niet de minsten die Jumbo heeft ingeschakeld.

Het zijn dan ook niet de minsten die Jumbo heeft ingeschakeld. Krikke startte in 2016 met een eigen YouTubekanaal en verbrak in 2020 het nationale record van meest gelikete foto op instagram. De Vries haalde in 2019 de titel ‘Beste Instagrammer’. En scheidsrechter Peter ‘Lumberjack’ Aerts won als kickbokser tot drie keer toe het K-1 World Grand Prix-toernooi in Japan, na in 2006, 2008 en 2010 al de finale bereikt te hebben.

Luchtkussen en kartbaan

Met de inzet van de bekende influencers mikt Jumbo duidelijk op een jonge doelgroep. In de eerste aflevering doen de teams een challenge (Wipe-Out) op een luchtkussen. In de volgende aflevering gaan ze de kartbaan op. Hierna volgen nog vier afleveringen in en rondom het distributiecentrum in Breda. De hilarische filmpjes eindigen steeds met de oproep om naar jumbowerkt.nl te gaan voor de bijbaan van jouw keuze.

Er volgen nog vier afleveringen in en rondom het DC in Breda.

Het zijn overigens niet alleen Bram Krikke en Stefan de Vries die in de video’s de strijd met elkaar aangaan. Zij worden steeds gesteund door medewerkers van het distributiecentrum en vulploegmedewerkers. Jumbo hoopt met de zesdelige serie meer mensen te enthousiasmeren om bij hen aan de slag te gaan, vertelt recruitmentmanager Lotte Konieczek-Sommerdijk, die op 1 oktober spreker is op Werf& Live. ‘Want waar je ook werkt: in een van onze mooie supermarkten, vanuit het distributiecentrum of wanneer je elke dag onze klanten elke dag de leukste boodschap bezorgt vanuit een bezorgbus: bij Jumbo, daar gebeurt het!’

jumbo bram krikke

Meer weten?

Recruitmentmanager Lotte Konieczek-Sommerdijk maakt dit jaar haar opwachting op Werf& Live, om daar te vertellen over de ins en outs van volumerecruitment. En via een (gratis) live stream kan iedereen erbij zijn! Meld je dus hier (gratis) aan om het helemaal te horen.

Lees ook

Campagne van de week: waarom Torsit de ‘waarom’-vraag centraal zet

Zijn het de spontane barbecues? Het bovengemiddeld salaris? Of stiekem toch de leuke ‘pévé‘-uitjes, en de gezellige vrijmibo? Of zijn het, zoals ze zelf zeggen, misschien écht de ‘afwisselende werkzaamheden’, het ‘meewerken met projecten’ en ‘de verantwoordelijkheid die je krijgt’? De nieuwe wervingscampagne van technisch dienstverlener Torsit speelt op een leuke manier in op de vele clichés rondom de pullfactoren van nieuwe werkgevers.

‘Een knipoog, om toch die extra trigger te geven.’

‘Een knipoog, om toch die extra trigger te geven’, zegt Mariek van der Veen-Wessels, verantwoordelijk voor marketing en Communicatie bij het mkb-bedrijf dat gespecialiseerd is in allerhande hijsinstallaties. Torsit telt momenteel zo’n 25 medewerkers. Maar er is nog plek naar meer medewerkers, vooral monteurs. Zo staan op de vacaturesite onder meer functies te vinden als allround monteur/keurmeester en accountmanager buitendienst.

Superlastige doelgroep

Een ‘superlastige doelgroep’, aldus Van der Veen-Wessels. ‘Deze jongens en meiden kunnen overal nog aan het werk. Daarom hebben wij bewust gekozen voor een wervingscampagne met de ‘waaromvraag’. Want dat is toch eigenlijk wat je wilt weten…: waarom werk jij daar? Waarom kies jij voor deze werkgever?’

Torsit Hijsinstallaties bestaat al 37 jaar, maar groeit momenteel sterk. De eenduidige fotografie voor de campagne is verzorgd door . In de vacatures zelf komt de ‘waarom’-vraag overigens ook uitgebreid aan bod. Daar valt bijvoorbeeld te lezen dat je als toekomstig monteur 24 vakantiedagen tegemoet kunt zien (die je ook buiten de bouwvak mag opnemen), naast 13 atv-dagen, een reistijdvergoeding, een overurentoeslag, onkostenvergoeding, goede verzekeringen, een vaste baan (na gebleken geschiktheid), een smartphone en een tablet. En bovendien dat je graag meedenkt, betrokken wilt worden bij projecten, het prettig vindt om zelfstandig te werken, van afwisseling in je werk houdt en het als een uitdaging ziet om ‘op grote hoogte’ te werken. Als dat nog niet genoeg is om de ‘waarom’-vraag te beantwoorden…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Albert Heijn zeker 200 digitale talenten zoekt

Als er één bedrijf is dat nauwelijks te lijden heeft van de coronacrisis, dan is het wel Albert Heijn. Natuurlijk, de onzekerheid is ook bij de grootste retailer van het land groot, maar de omzet steeg in het tweede kwartaal van dit jaar fors, en de winst verdubbelde zelfs. Mensen eten en drinken minder buiten de deur, en bestellen meer online. En dat merken ze meteen, bij Albert Heijn.

Klanten konden zich in Hoofddorp recent met A.R. door de winkel laten leiden.

Om die voorsprong en goede cijfers vast te kunnen houden, is de supermarktketen ook volop aan het innoveren. Zo vond recent in Hoofddorp een test plaats waarbij de klant aan de hand van Augmented Reality door de winkel geleid wordt om snel en efficiënt naar de boodschappen op het lijstje te gaan. Ook start ‘de Appie’ in het najaar in Delft een test om te onderzoeken hoe het zelfscannen met beeldregistratie van het boodschappenmandje nog makkelijker te maken is. En dan hebben we het nog niet eens over een nieuwe chatbot, verdere ontwikkeling van zelfscankassa’s en de digitalisering van de koopzegels gehad.

Enkele ‘cultuurfoto’s’ van AH Technology

Elke dag opnieuw Albert Heijn uitvinden

Om al die innovaties verder uit te werken heeft Albert Heijn tegenwoordig de afdeling AH Technology in huis. Daar werken momenteel al zo’n 500 mensen, maar voor komend jaar is er plek voor zeker nog zo’n 200 mensen erbij. En de eind vorige maand gestarte arbeidsmarktcampagne AH Technology: Reinventing Food Retail everyday moet daarvoor gaan zorgen.

Centraal in die campagne staan duidelijk herkenbaar AH-blauwe banners, met een beeldgrap erin. Dat varieert van een taartdiagram als ontbijt, tot staafdiagrammen van chocola. Op de bijbehorende vacaturepagina staan vervolgens functies als Agile Tester, Data Scientist, en Technical Web Analyst. Er is naast een LinkedIn-pagina, ook een pagina op StackOverflow om digitaal talent in zijn eigen omgeving aan te spreken, en daar de voordelen van het bedrijf uit te leggen.

‘Digitaal groeit bij Albert Heijn als kool.’

Met de zogenoemde ‘AH Technology community’ wil de supermarkt verder transformeren naar een ‘toonaangevend Food & Tech bedrijf’. ‘Digitaal groeit bij Albert Heijn als kool’, aldus Gerhard van der Bijl, CIO/CTO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall. ‘Gezien de ontwikkelingen in de (online) foodbranche is het van belang om daarin te blijven investeren. De projecten en digitale oplossingen die AH Technology ontwikkelt, ga je straks overal terugzien: op de website, bij onze bezorgservice en natuurlijk in onze de winkels.’

ah technology community

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe ‘Essenters’ samen gaan voor de energie van vandaag

De wekker waarmee het filmpje begint zegt al subtiel ‘GA:AN‘. En precies dat gevoel wil de hele nieuwe werkenbij-site van Essent uitstralen. Oftewel: volop energie. Letterlijk en figuurlijk. Dat alles onder de noemer ‘Wij gaan. Jij ook.‘ Met daaronder ook nog de introductie van een nieuwe term: ‘Word Essenter’. Oftewel: ‘Essenters’ gezocht.

De lancering van de nieuwe site is een gevolg van wat het bedrijf de afgelopen jaren doormaakte.

De lancering van de nieuwe site is min of meer een gevolg van de vele veranderingen die het hele bedrijf de afgelopen jaren doormaakte. Het voormalige nutsbedrijf werd in in 2009 verkocht aan het Duitse RWE. Dat energieconcern besloot in april 2016 een nieuw bedrijf op te richten: innogy, waar Essent met haar retailorganisatie tot juni 2020 onderdeel van uitmaakte. Sinds die datum is Essent officieel onderdeel van de Duitse energiemaatschappij E.ON, dat in 2019 aankondigde innogy over te nemen.

Nieuw EVP, 5 kernwaarden

Met E.ON als nieuwe eigenaar mag het merk ‘Essent’ weer worden gepositioneerd op de arbeidsmarkt, zegt recruitmentstrateeg Véronique Oonk-De Jong. En dus kwam er dit jaar eerst een nieuw (kwanti- én kwalitatief) onderzoek naar de Employee Value Proposition, want er was de afgelopen jaren natuurlijk veel veranderd. Zo deed ze – samen met Talmark – interviews met velen in de organisatie, van alle rangen en standen, om erachter te komen wat nou de essentie van de werkgever is.

Uit onderzoek kwamen vijf kernwaarden naar voren: samen, ondernemerschap, groei, impact en waardering.

Daaruit kwamen vijf kernwaarden naar voren: samen, ondernemerschap, groei, impact en waardering. Alle vijf hebben ook op de nieuwe site een duidelijke plek gekregen, aldus Oonk-De Jong. Zowel in tekst als in beeld, met verhalen van eigen medewerkers, die vertellen hoe deze kernwaarden voor hen betekenis krijgen. Met als overkoepelende boodschap dus: ‘Wij gaan’.

essenters campagne
Een kijkje achter de schermen van de ‘Essenters’ bij de totstandkoming van de campagne en de site.

Met veel dank aan Talmark

Eind vorig jaar was het aanvankelijk de bedoeling de ontwikkeling van enerzijds het EVP en anderzijds de nieuwe recruitmentsite aan twee verschillende partijen uit te besteden. Na een pitch werd uiteindelijk toch besloten beide onderdelen in de handen van één partij te leggen; Talmark, in dit geval. Een keuze waar ze geen spijt van heeft gehad, benadrukt Oonk-De Jong. ‘We zien nu ook wel echt de meerwaarde in van dit in één keer te laten ontwikkelen.’

‘We gaan pas in september live met de hele campagne. Maar we merken nu al meer traffic en meer conversie.’

Even dreigde corona nog roet in het eten te gooien. Fotografie en video voor de site en de campagne bleek ineens lastig. Als je anderhalve meter afstand moet houden, is een concept als ‘samenwerken’ bijvoorbeeld moeilijk uit te beelden. Maar door een paar ‘slimme trucs’ is het toch gelukt, vertelt Oonk-De Jong. En hóé, zegt ze. ‘We gaan pas in september live met de hele campagne. Maar we merken nu al meer traffic en meer conversie. We zien meteen de impact van de nieuwe site.’

De grootste blijven

Essent is momenteel de grootste energieleverancier van Nederland. Er is het bedrijf veel aan gelegen om dat ook te blijven. Ook wil het vooroplopen in de energietransitie: niet alleen stroom en gas leveren, maar ook energiebesparende oplossingen bieden die bereikbaar en betaalbaar zijn. ‘Vandaar dat vorig jaar ook Vandebron is toegevoegd aan de merken onder ons dak: Essent, energiedirect.nl en Powerhouse‘, vertelt Oonk-De Jong. ‘Daarnaast hebben we in het hele land servicepartners die isolatie, zonnepanelen en warmteoplossingen realiseren. Dat maakt Essent divers en aantrekkelijk voor mensen die impact willen maken.’

Idee was eerst zelfs om ‘Essenters’ in sportkleding te fotograferen. Maar dat haalde de eindstreep toch niet.

De ‘winnaarsmentaliteit’ komt dan ook nadrukkelijk terug in de campagne, vertelt Oonk-De Jong. ‘Het is hopelijk duidelijk dat we hier samen gaan voor topprestaties.’ Een aanvankelijk idee was zelfs om allemaal ‘Essenters’ in sportkleding te fotograferen. Maar dat haalde de eindstreep toch niet. ‘Dat was iets te veel over the top. Je wil niet het gevoel krijgen dat je bij Nike komt te werken. Maar we hebben wel iets van die mentaliteit in beeld willen brengen, en willen laten zien dat je hier continu gepusht wordt om niet achterover te leunen, maar kansen te benutten en te gáán.’

essent winnaars

Heel veel samen

Ook de andere kernwaarden van de Essenters komen goed terug, aldus Oonk-De Jong. Zoals: heel veel ‘samen’, zoals Essenter Susanne het ook noemt in de video (gemaakt samen met video-producent Big Shots).

Op de website gaan de video’s hand in hand met de candidate journey. Zo beland je als bezoeker op home midden in de teaser van de employer brand-video én zijn de interviewvideo’s zelfs toegevoegd aan vacatures om potentiële kandidaten te overtuigen. Op smartphones worden de interviews als Instagram-stories weergegeven voor een mobielvriendelijke aanpak. ‘Eigentijds, intuïtief en aantrekkelijk’, aldus Ricardo Risamasu van Talmark.

‘In het site-design en eigenlijk in de hele uitwerking moest ‘dat actieve’ zitten.’

In het design van de site en eigenlijk in de hele uitwerking moest ‘dat actieve’ zitten, zegt Oonk-De Jong. En dat is volgens haar goed gelukt. In september wordt dat verder uitgewerkt in een campagne, die zich dan ook meer op sociale media zal gaan afspelen. ‘We zijn nu ook nog bezig met een verdieping voor speciale doelgroepen: IT, data, digital en marketing. Daar doen we nu aparte doelgroepanalyses voor, en komen straks waarschijnlijk nog aparte proposities voor. Bijvoorbeeld een game voor IT’ers. Maar dat moeten we nu allemaal nog verder uitwerken.’

essent essenters gezocht

Een ‘Essent Scan’ ingevoerd

Min of meer gelijktijdig met de ontwikkeling van de nieuwe propositie, de nieuwe site en de nieuwe campagne is ook het interne recruitmentproces van de ‘Essenters’ onder de loep genomen. Zo heeft het recruitmentteam een ‘Essent Scan’ ingevoerd, een assessment dat kandidaten voorafgaand aan het tweede sollicitatiegesprek krijgen voorgelegd. Hier komen ook de vijf kernwaarden weer in terug, en wordt gekeken hoe de kandidaten daarop reageren. ‘Wat dan vervolgens weer mooie input is voor zo’n tweede gesprek’, aldus Oonk-De Jong.

Wat ook een echte innovatie is, is dat de vacaturepagina op mobiel helemaal anders is dan op een notebook- of tabletscherm.

Op de nieuwe site is daarnaast de functionaliteit ‘Ontdek je rol’ ingebouwd. Oonk-De Jong: ‘Met die tool willen we de passieve baanzoeker tegemoet komen, die niet exact weet wat hij zoekt of bij hem past. Hem, of haar natuurlijk, willen we daarmee laten ontdekken welke functies interessant kunnen zijn.’

Wat ook een echte innovatie is, is dat de vacaturepagina op mobiel helemaal anders is dan op een groter scherm. ‘Een klein stukje tekst wordt op mobiel optisch gezien al snel een lange lap’, aldus Risamasu. ‘Op deze site hebben we daarom een heel nieuwe manier toegepast om de vacatureinformatie overzichtelijk te presenteren. Geïnspireerd door allerlei apps gebruiken we tegels per onderwerp. Klik je een tegel aan, dan opent een volledig scherm en kun je makkelijk van het ene naar het andere item swipen. Natuurlijk is de solliciteerknop altijd in beeld, zowel op mobiel als op een groter scherm. Wel zo handig voor de conversie.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Meiling zoekt naar meer ‘mooimakers’

Die spectaculaire nieuwe bibliotheek in Utrecht, in het oude postkantoor, midden op het Neude? Helemaal gespoten door Meiling uit Putten. Het is maar één van de paradepaardjes van het bedrijf, dat zich al sinds 1928 specialiseert in dingen ‘mooier maken’, of het nu is via schilderwerk, spuitwerk of interieurdecoratie. En daar kunnen nog wel wat ‘mooimakers’ bij. Vandaar dat het bedrijf recent is begonnen met een wervingscampagne.

‘Al snel bleek dat het “mooier maken” de hoofdlijn is, de drijfveer van alles dat ze doen.’

‘We zijn eind vorig jaar begonnen bij Meiling’, vertelt Rob Loman, creative partner bij het Puttense communicatieadviesbureau Mandelo. ‘Daar hebben we eerst naar de totale branding gekeken. We hebben een brand book gemaakt, waarin we het merkverhaal en de waardes van het bedrijf hebben opgetekend. Daar kwam al snel uit dat het “mooier maken” de hoofdlijn is, de drijfveer van alles dat ze doen. Mooier maken, dat is de kern.’

Klein sprongetje

Vanuit die gedachte was het volgens hem maar ‘een klein sprongetje’ toen Meiling in de laatste maanden ook aanklopte voor een wervingscampagne. En zo was de slogan ‘Word mooimaker’ geboren. De campagne speelt zich met name online af, en wordt veel lokaal getarget. De grootste uitdaging zit hem er nog in met de verschillende beelden verschillende doelgroepen aan te spreken, vertelt Loman. ‘Dus zowel de jonge schoolverlater als de doorgewinterde meesterschilder.’

‘In het komende kwartaal zullen we de campagne verder uitrollen.’

Vanwege de groeiende vraag bij het bedrijf zijn de eerste beelden van de campagne ‘vrij snel’ online gezet, aldus Loman. ‘Er waren een paar vacatures die Meiling snel wilde vullen. Maar in het komende kwartaal zullen we de campagne verder uitrollen. We hebben voor elke discipline al bepaald beeld laten fotograferen, dus dat kan ook snel gaan.’

Whatsappje is al genoeg

Solliciteren bij Meiling kan tegenwoordig laagdrempelig. Een mailtje of whatsappje is al genoeg. Er zijn momenteel vacatures voor bijvoorbeeld een meesterschilder, maar ook voor een calculator/werkvoorbereider, een coater, glaszetter of (junior) stoffeerder. ‘Er is nog veel vraag’, zegt ook Loman. ‘Overal wordt momenteel gewerkt aan woningen. En als je daarvoor dan vakmensen zoekt, kom je gauw bij Meiling uit.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe TenneT onder hoogspanning mbo-trainees werft

In Nederland en Duitsland beschikken we over een van de meest betrouwbare elektriciteitsnetwerken ter wereld. Steken we hier een stekker in het stopcontact, dan komt er (vrijwel altijd) stroom uit. En dat is mede dankzij TenneT, de Nederlands-Duitse transmissienetbeheerder. Maar om die stroom te kunnen blijven leveren, is ook een vrij constante stroom aan nieuwe medewerkers nodig. En vandaar de recente campagne ‘Think BIG. Start Big‘.

Om stroom te kunnen blijven leveren, is ook een vrij constante stroom aan nieuwe medewerkers nodig.

Doelgroep zijn – voor het eerst – starters met een technische mbo(4)-opleiding. ‘Tot nu toe richtten we ons vooral op hbo’ers voor ons traineeship Hoogspanning en op academici voor ons International Trainee Program’, aldus HR-manager Maarten van Til. ‘Dit najaar starten we ook een traineeprogramma voor mbo’ers. In 2 jaar doorlopen zij een gedegen opleiding en werken ze daarnaast onder professionele begeleiding in de praktijk aan uitdagende projecten in het hoogspanningsnetwerk.’

Unieke uitdaging

Een ‘unieke uitdaging om je loopbaan te starten’, noemt Van Til het traineeship, dat voor deze doelgroep een goed alternatief wil bieden om leren en werken te combineren. Doel van TenneT is om op deze manier jaarlijks enkele tientallen mensen op te leiden tot technicus hoogspanning. De speciale online campagne die hiervoor half juni startte richt zich met name op de technische mbo’er die (bijna) klaar is met zijn of haar opleiding.

De campagne wil aan die doelgroep overigens niet alleen duidelijk maken dat TenneT een aantrekkelijke werkgever is, maar ook wat überhaupt een traineeship is. Dat type dienstverband is namelijk slechts bij weinig mbo’ers ‘top of mind’, aldus Robbert Speet van Talmark, dat de campagne ontwikkelde. ‘We laten daarom niet alleen de indrukwekkende werkomgeving van TenneT zien, maar verbinden deze ook met de mogelijkheid om daar als jonge starter op de arbeidsmarkt werken en verder leren te combineren.’

Medewerkers centraal

Gelukkig heeft TenneT als werkgever ook veel te bieden, vult Maarten van Til aan. ‘Zoals echte groeimogelijkheden, een prima pakket arbeidsvoorwaarden – zoals een bedrijfsauto, direct bij de start van je traineeship – en bovenal een organisatie waar medewerkers centraal staan. We zijn niet voor niets voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot Top Employer.’

‘De eerste resultaten laten zien dat bijna 90 procent van het bezoek mobiel binnenkomt.’

De campagne bestaat uit een targetted inzet via verschillende sociale media met onder meer videobanners op Instagram en Facebook, maar ook met zichtbaarheid via Indeed. Belangstellenden landen op een speciale campagnepagina binnen de werkenbij-site van TenneT. Daar kunnen ze kennismaken met de organisatie, alles lezen over het traineeship en sfeerproeven met video’s.

Een whatsappje sturen voor een snelle vraag of een belafspraak met de recruiter moeten de drempel voor de doelgroep zo laag mogelijk maken. Dat alles vanuit een mobile first-gedachte. Speet: ‘De eerste resultaten laten zien dat bijna 90 procent van het bezoek mobiel binnenkomt. En we zien dat de doelgroep zich goed oriënteert en volop gebruik maakt van de opties om in contact te komen met TenneT. So far so good dus. Maar we zijn pas net begonnen.’

Lees ook

tennet campagne van de week

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe het noorden de coronacrisis gebruikt om het lerarentekort aan te pakken

Elk nadeel heb z’n voordeel. En zo is het ook met de coronacrisis. Zo werden in de eerste maanden na de maatregelen veel ouders gedwongen hun kinderen thuis te onderwijzen. En precies dat gegeven is het uitgangspunt geworden van een campagne waarmee SchoolpleinNoord nu probeert nieuwe leraren te werven, in de strijd tegen het lerarentekort.

De komende jaren verwachten Groningen, Drenthe en Friesland een tekort van zo’n 600 leerkrachten.

De komende jaren wordt in Groningen, Drenthe en Friesland een tekort van zo’n 600 leerkrachten verwacht. Met SchoolpleinNoord, een initiatief van het Regionaal Transfer Centrum in Groningen, slaan 14 schoolbesturen in deze provincie de handen ineen om hier iets aan te doen. Het is opgericht naar analogie van ZorgpleinNoord en bestaat onder meer uit een vacaturewebsite voor banen in het onderwijs. Daarnaast is het de bedoeling dat het ook een kennisplatform wordt, waar zij-instromers bijvoorbeeld terecht kunnen met vragen over wat er bij een carrièreswitch komt kijken.

schoolpleinnoord tegen het lerarentekort

Digitale schoolplein

De recent door Buenaparte ontwikkelde campagne is de eerste gezamenlijke activiteit naar buiten van het platform. SchoolpleinNoord biedt overigens niet alleen de website, maar heeft ook een applicatie voor een geautomatiseerd sollicitatieproces. Ook zijn er op het ‘digitale schoolplein’ specialisten te vinden die arbeidsmarktadvies geven, kunnen medewerkers workshops en trainingen volgen, en worden regelmatig informatiebijeenkomsten en masterclasses gegeven. Alles om de druk op de onderwijs-arbeidsmarkt te verlichten.

‘De afgelopen maanden zijn miljoenen “thuisleraren” opgestaan. Een perfect gegeven om op in te spelen.’

De campagne werd ontwikkeld samen met Bureau Kurk (tekst), ByYourSite (huisstijl en technische realisatie) en Bureau Snugger voor de PR. ‘De afgelopen maanden zijn miljoenen “thuisleraren” opgestaan’, legt Buenaparte-oprichter Arnoud Evenhuis uit. ‘Een perfect gegeven om op in te spelen. In onze activaties spreken we daarom deze “thuisleraren” aan. Is het onderwijs bij hen gaan kriebelen en overwegen zij wellicht om (weer) voor de klas te gaan staan?’

E-mailreeks met korte video’s

Via de campagne kunnen mensen zich inschrijven voor een e-mailreeks met korte video’s waarin ze tips krijgen van een aantal échte leraren. De eerste inschrijvers konden zich de afgelopen weken ook al opgeven om deel te nemen aan een interactieve online aardrijkskundeles aan groep 7 en 8, bedoeld om leraren in de dop enthousiast te maken voor het vak. Uiteindelijk schreven meer dan 130 mensen zich in voor deze eind juni gegeven ‘meekijkles‘.

‘Met deze campagne hebben we het grote tekort op een positieve manier weer op de agenda gezet.’

Daarnaast ontvingen alle schoolbesturen in het noorden van het land een mail waarin SchoolpleinNoord zich voorstelt en aanmoedigt om ook aan te sluiten bij het collectief. De achterzijde van de mailing is een A3 poster die de scholen kunnen ophangen om ouders, broers/zussen en verzorgers te enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. Ook de PR van de campagne bleek aan te slaan: diverse kranten in de regio schreven al erover, er was een interview op Radio Noord ‘en met de LinkedIn-berichten bereikten we ook landelijk duizenden mensen op organisch wijze’, aldus Evenhuis. ‘Al met al hebben we met deze campagne het grote lerarentekort op een positieve manier weer op de agenda gezet. Nu al zijn er veel nieuwe contacten gelegd.’

SchoolpleinNoord heeft onder meer ex-AFM-bestuurder Merel van Vroonhoven als ambassadeur weten aan te trekken in de strijd tegen het lerarentekort.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Solliciteren met alleen maar emoji’s: bij Subway kan het…

Met de inzet van emoji’s wil restaurantketen Subway vooral de drempel verlagen om te solliciteren voor een overwegend jonge doelgroep. Een sollicitatiebrief? Niet meer nodig. Geïnteresseerden kunnen gewoon een appje sturen, met daarin de emoties die zij het beste bij zichzelf vinden passen. Op die manier wil Subway de hindernis wegnemen die een traditionele sollicitatie voor veel jongeren momenteel is.

‘Jongeren willen graag werken, alleen is voor velen die eerste drempel vaak te hoog.’

De broodjesketen zegt dat de ‘nieuwe generatie jongeren’ het old skool solliciteren, met een motivatiebrief of met meerdere gespreksrondes, als ‘te formeel en te moeilijk’ ervaart. Solliciteren met emoji’s in een whatsappje zou volgens Subway beter bij de jongeren passen. ‘Makkelijk en zelfs leuk. En dat is nodig, want jongeren willen graag werken, alleen is voor velen die eerste drempel vaak te hoog’, zegt de organisatie in een persbericht.

Je eigen ‘Sub’

Elk Subway-restaurant heeft een WhatsApp-nummer gekregen waar je als sollicitant je eigen ‘Sub’ naartoe kunt appen. Daarbij kun je aan de hand van emoji’s laten zien wat je in huis hebt. Zo staat de maiskolf voor ‘corny‘, de avocado voor fit/gezond en een eitje voor ijverig. Vindt Subway je samenstelling interessant genoeg, dan word je uitgenodigd om je eigen broodje te maken in het Subway-restaurant van je eigen keuze. Hier kun je dan face-to-face je karaktereigenschappen toelichten en je skills tonen als toekomstig ‘Sandwich Artist’.

Elke Subway heeft een nummer gekregen waar je als sollicitant je eigen ‘Sub’ naartoe kunt appen.

In de wervingscampagne, die de komende vier weken te zien is op verschillende sociale media, spelen eigen Subway-medewerkers de hoofdrol. Zo zien we onder anderen Nav, die op z’n vijftiende begon als ‘Sandwich Artist’ en 7 jaar later Franchise Owner is geworden. Ook is er een rol voor Tessa die na haar stage sandwich artist werd en binnen een jaar doorgroeide naar een leidinggevende functie bij een van de restaurants.

subway again

Lees ook