Een warme kerstwens aan iedereen die met Kerst doorwerkt…

24 uur per dag, 7 dagen per week. En ook tijdens de feestdagen… In de zorg gaat het werk altijd door. Terwijl drie kwart Nederland aan de kerstdis zit, All You Need Is Love kijkt, of al gourmettend het jaar doorneemt, worden in ziekenhuizen met Kerst gewoon patiënten verzorgd, operaties uitgevoerd en wordt eerste hulp geboden.

‘Als held op klompen houd jij de zorg draaiende!’

En dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend, zegt Linda Overeijnder, corporate recruiter bij het Franciscus Gasthuis & Vlietland in Rotterdam. ‘Sterker nog, wij vinden dit heel bijzonder en een groot compliment waard.’ Of liever nog: een ‘klompiment’, zegt ze, vrij naar de opvallende wervingscampagne, waarin een klomp centraal staat. Want… ‘Als held op klompen houd jij de zorg draaiende!’

Alle helden op klompen in het zonnetje

Om al die ‘helden op klompen’ in het zonnetje te zetten, heeft het Rotterdamse ziekenhuis dit jaar een kerstvideo gemaakt:

De kerstwens laat zien hoe Kerst in het ziekenhuis beleefd wordt, in allerlei facetten. Van verpleegkundigen met kerstsokken tot patiënten met een kersttrui of kerstmuts, en een gezamenlijke kerstmaaltijd met de medewerkers. Er zit geen directe wervingsboodschap in, maar als afzender is wel duidelijk de werkenbij-site te zien, waar ook de klomp een hoofdrol speelt. ‘Wil je volgend jaar ook kerst met ons vieren? Trek dan de stoute klompen aan’, aldus de kerstwens.

franciscus kerst film breed

Het Franciscus is overigens niet het enige ziekenhuis dat de kerstdagen aangrijpt om een wervende boodschap te verspreiden. Eerder ging bijvoorbeeld ook het Máxima MC in Veldhoven hen voor, met een gezongen kerstwens voor nieuwe collega’s.

Lees ook:

Campagne van de week: waarom ProRail ‘Best belangrijk’ weer van stal haalt

Onder de naam ‘Europa. Best Belangrijk’ ging in maart 2004 in Nederland een publiekscampagne van start, geïnitieerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze meerjarige campagne had als doel de Nederlandse burger bewust te maken van het belang van de Europese Unie, maar werd al vanaf het begin gekraakt door zowel Kamerleden als reclamedeskundigen. Te slap, te weinigzeggend, vlees noch vis, zo was de algemene opinie, in die tijd.

Het begrip ‘Best belangrijk’ is blijkbaar wel in veel hoofden blijven hangen.

Toch is het begrip ‘Best belangrijk’ blijkbaar wel in veel hoofden blijven hangen. Want hoe anders is te verklaren dat ProRail hem weer van stal haalt voor zijn nieuwe campagne, bedoeld om zo’n 80 tot 100 nieuwe treinverkeersleiders per jaar te werven?

Opvallend: wéér bijna tegelijk met de NS

Vorig jaar schreven we al over het toeval dat zowel NS als ProRail vrijwel gelijktijdig begonnen met een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Nu is de timing wel wat anders, maar valt weer op dat de twee de arbeidsmarkt op bijna dezelfde tijd met nieuwe uitingen bedienen. Waar NS in oktober een campagne startte die vooral op de radio veelvuldig te horen was, doet collega-spoorbedrijf ProRail het (officieel vanaf november) vooral online, en dan met name via sociale media (al helpt een reportage in AD Utrechts Nieuwsblad natuurlijk ook mee).

Zo’n 800 verkeersleiders op 12 locaties monitoren continu alle treinen.

De spoorbeheerder heeft te kampen met vergrijzing, en tegelijk een behoorlijke groei van het treinverkeer. Daardoor dreigen tekorten aan verkeersleiders te ontstaan. ProRail is op zoek naar ‘enkele duizenden’ sollicitanten met een mbo-4, havo-, vwo- of hbo-diploma. Dit zijn er zoveel vanwege de pittige opleiding die zo’n 9 maanden in beslag neemt. De spoorbeheerder wil daarom al in de campagne laten zien wat het werk inhoudt en wat de rol van een treinverkeersleider is. Hoewel de dienstregeling op het spoor volledig is geautomatiseerd, wordt deze 24 uur per dag gemonitord door zo’n 800 verkeersleiders op 12 locaties over het hele land.

prorail best belangrijk

‘Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken’

‘We willen zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor deze prachtige functie’, aldus John Voppen, sinds 1 december officieel ProRail-ceo. ‘Als treinverkeersleider sta je elke dag voor nieuwe uitdagingen. Het is een verantwoordelijke en afwisselende baan. Je krijgt te maken met complexe situaties die je snel moet oplossen. We zijn dan ook op zoek naar enthousiaste, besluitvaardige mensen met overtuigingskracht, die in een split second beslissingen kunnen nemen.’

Haalt de een zijn doktersafspraak, de ander haar vlucht of sollicitatiegesprek? Best belangrijk.

Treinverkeersleiders zorgen ervoor dat ruim 1,2 miljoen treinreizigers en 110.000 ton goederen in 5.500 treinen elke dag weer tijdig en veilig hun bestemming bereiken. Rijden de treinen volgens dienstregeling? Haalt de een zijn doktersafspraak, de ander haar vlucht of sollicitatiegesprek? ‘De snelheid waarmee je handelt bij een calamiteit heeft grote gevolgen voor heel reizend Nederland’, aldus de ondersteunende website. ‘En dat is best belangrijk.’

Ook kritiek: is dit geen leeftijdsdiscriminatie?

De start van de campagne ging overigens niet zonder kritiek van start. Met name op LinkedIn vielen veel mensen over de functie-eis van ‘Recente opleidingservaring’, die immers zou kunnen duiden op leeftijdsdiscriminatie. ProRail had die kritiek trouwens al wel voorzien, door op de eigen site alvast te melden: ‘Je vraagt je misschien af waarom recente opleidingservaring belangrijk is. We hebben gemerkt dat je makkelijker onze opleiding afrondt als je redelijk recent ervaring hebt met theoretische kennis tot je nemen.’

Die opleiding vindt plaats in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Arnhem. Als sollicitant moet je wel bereid zijn daar 4 à 5 maanden dagelijks naartoe te reizen. Wel krijg je al meteen vanaf de eerste dag salaris en een reiskostenvergoeding. Voor de selectie worden in Amersfoort en Rotterdam elke drie weken, tot ergens eind februari, zogeheten selectiedagen georganiseerd. Deze selectie bestaat in eerste instantie uit een game, veiligheidstesten en een kort gesprek. In een volgende fase vindt ook een rollenspel met interview met een psycholoog plaats.

De selectie bestaat in eerste instantie uit een game, veiligheidstesten en een kort gesprek.

ProRail is een organisatie met momenteel zo’n 4.200 medewerkers. De afdeling recruitment bestaat uit 8 recruiters, een searcher en een adviseur arbeidsmarktcommunicatie. Ook zijn er 2 campagnemanagers binnen communicatie.

Lees ook:

Campagne van de week: hoe 13 BN’ers ggz-organisatie Arkin helpen om ‘mensologen’ te vinden

Alweer een tijdje ‘live’, maar veel te mooi om ook hier geen aandacht meer aan te geven: de campagne van ggz-organisatie Arkin, ongetwijfeld een van de meest opvallende wervingscampagnes van het jaar (tot dusver). Maar liefst 13 BN’ers werkten er (belangeloos) aan mee, van ex-profvoetballer Glenn Helder tot Özcan Aykol, en van Ans Markus tot Erik-Jan Harmens.

Maar liefst 13 BN’ers werkten (belangeloos) mee aan de campagne.

Allemaal bekende mensen dus, maar ook allemaal mensen ‘met een verhaal’. En juist dat verhaal staat centraal in de campagne waarmee Arkin niet alleen gz-professionals wil werven, maar ook tegelijk het stigma op psychische aandoeningen wil wegnemen. ‘Met de campagne willen we laten zien dat bij Arkin een cliënt meer is dan alleen zijn of haar stoornis’, aldus senior marketing- & communicatieadviseur Leonie Fotiadis.

Zo’n 37.000 cliënten behandeld

Arkin is een ggz-organisatie die 11 gespecialiseerde zorgaanbieders omvat die psychiatrische klachten en verslaving ondersteunen en behandelen in Amsterdam, Amstelveen, Amersfoort, Almere, Haarlem, Hilversum en Utrecht. Van preventie tot nazorg, bij lichte tot zeer complexe problematiek, en voor alle leeftijden. Jellinek is waarschijnlijk het bekendste merk van de organisatie, maar bijvoorbeeld ook een merk als Roads valt onder dezelfde familie. Arkin is ook een opleidingsinstituut en verricht wetenschappelijk onderzoek. Jaarlijks behandelen de zorgaanbieders samen zo’n 37.000 cliënten. Onder wie dus ook best veel bekende Nederlanders.

Dat ze feminist, bloeddonor of sci-fi fan zijn, definieert hen net zo goed als hun stoornis.

Maar daarvoor zijn wel veel (schaarse) specialisten nodig. ‘Mensologen’, zoals Arkin ze wel noemt: mensen die achter de psychische stoornis van de cliënt ook de mens steeds in het oog blijven houden. Daarom vraagt de organisatie ook nadrukkelijk om bijvoorbeeld een ‘Filemonoloog’, ‘Wimoloog’ of ‘Heleenoloog’. Op abri’s en online banners komen de bekende gezichten voorbij met niet alleen hun psychische aandoening, maar vooral ook heel veel andere kenmerken. Want dat ze feminist, bloeddonor of wielergek zijn, definieert hen net zo goed, aldus Arkin.

arkin mensoloog

‘Nog steeds veel vooroordelen’

‘Er bestaan helaas nog steeds veel vooroordelen over mensen met een psychische stoornis’, vertelt Fotiadis over de totstandkoming van het idee. ‘Zowel buiten als binnen de ggz. Die vooroordelen kunnen hen enorm belemmeren hulp te zoeken of te herstellen. Terwijl 1 op de 4 mensen ooit in zijn of haar leven te maken krijgt met psychische klachten. Daarnaast kunnen deze vooroordelen indirect óók invloed hebben over hoe er wordt gedacht over werken in de ggz. Om het stigma op psychische aandoeningen weg te nemen én om nieuwe zorgprofessionals aan te trekken, zijn we deze crossmediale campagne gestart.’

‘Omdat we de mens achter de stoornis voorop willen zetten, zoeken we in deze campagne níet naar psychologen.’

Fotiadis vervolgt: ‘We werken in de campagne samen met bekende Nederlanders die al openlijk hebben gesproken over hun psychiatrische problemen. Omdat we de mens achter de stoornis voorop willen zetten, zoeken we in deze campagne niet naar psychologen, verpleegkundigen of psychiaters, maar zoeken we een Filemonoloog of Jetoloog.’

arkin mensoloog

Ook in de media opvallend

De campagne is niet alleen vanwege de vele BN’ers opvallend te noemen, er is ook voor opvallende media gekozen. Belangrijk in de campagne is bijvoorbeeld een 13-delige podcastserie ‘Specialisme: Mens’, waarin de 13 BN’ers ook te horen zijn.

En eind november werd in De Hallen in Amsterdam drie dagen lang een pop-up event georganiseerd, onder de titel ‘Recruitment Agency Mensoloog‘. Potentiële werknemers konden daar in gesprek gaan met recruiters van Arkin over loopbaankansen, iets waar gretig gebruik van werd gemaakt. Ook veel van de 13 ambassadeurs zelf waren er aanwezig om hun verhaal te vertellen.

‘Arkin-medewerkers kunnen op sociale media hun profiel aanpassen in campagnestijl.’

De campagne is overigens zowel extern te zien als ook intern voor Arkin-medewerkers. Zij kunnen bijvoorbeeld op sociale media hun profiel aanpassen in campagnestijl.

Resultaten zeer positief

Natuurlijk is het na anderhalve maand campagne draaien nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, zegt Fotiadis. ‘Maar de eerste resultaten zijn zeer positief!’ Zo werd de campagne door vele (showbizz)media opgepakt (zie bijvoorbeeld 1, 2, 3, 4, 5, 6 en 7). ‘En er zullen nog meer inhoudelijke artikelen volgen in diverse bladen.’

‘Bij de lancering van de campagne vervijfvoudigde het bezoekverkeer naar de website.’

Ook de website is inmiddels goed gevonden. ‘Bij de lancering op 1 november vervijfvoudigde het bezoekverkeer naar de website. Ook rond de opening van de Recruitment Agency is een verdriedubbeling van het verkeer te zien. Daarbuiten ligt het bezoekverkeer ongeveer 20 procent hoger dan normaal. De podcasts zijn nu bijna 4.000 keer beluisterd, waarbij de podcast van Wim Kieft het meest populair is.’

Al 236 sollicitaties

En de hamvraag, wat levert dat concreet aan sollicitaties op? ‘Vanuit de website zijn er inmiddels 236 sollicitaties ontvangen voor vacatures van verpleegkundigen, psychologen, agogen en psychiaters’, aldus Fotiadis. ‘De Recruitment Agency zorgde voor veel inloop van zowel spontane bezoekers, belangstellende collega’s als kandidaten die op afspraak langskwamen, soms al met cv’s in de hand. We hebben in totaal 93 ingevulde contactformulieren mogen ontvangen. Ook was er nog een groep die geïnteresseerd is in een stage of bijvoorbeeld ingezet wil worden als ervaringsdeskundige. Iedereen wordt door het recruitmentteam persoonlijk gebeld om de eventuele mogelijkheden binnen Arkin door te nemen.’

‘We willen volgend jaar deze campagne ook gebruiken om de huidige collega’s in het zonnetje te zetten.’

De huidige campagne loopt sowieso nog door tot en met eind februari, vertelt ze. ‘In die periode zal de campagne vooral online en outdoor nog te zien zijn in de omgeving van Amsterdam en Utrecht. Maar… dat betekent niet dat daarna het doek voor de campagne valt; ook volgend jaar zetten we de campagne voort met verschillende boost-momenten gedurende het jaar. En we willen volgend jaar de campagne ook meer gaan gebruiken om de huidige collega’s in het zonnetje te zetten.’ Maar hoe dat gebeurt? ‘Dat blijft nog even een verrassing!’

Specialisme: Mens

De crossmediale campagne werd gemaakt door Café Society en The Gardeners. De optimalisatie en rapportage van het online gedeelte ervan kwam tot stand dankzij VONQ. En journalist Inge Janse tekende voor begeleiding en productie van de podcastserie ‘Specialisme Mens’. ‘Met die podcasts laten we echt zien waar wij voor staan’, aldus Fotiadis. ‘Namelijk dat de mens bij ons belangrijker is dan de stoornis. Het zijn bijzondere, intense gesprekken tussen de BN’er en een behandelend specialist bij Arkin.’

Het ‘pop-up recruitment agency’ in beeld

Nog wat beelden van het ‘pop-up recruitment agency’ in de Hallen in Amsterdam:

Wim Kieft was er zelf ook

Recruitment blijkt soms nog best lastig…

Maar je kunt er ook veel nieuwe mensen mee ontmoeten…

En zo opende deze campagne in elk geval voor velen het gesprek…

Lees ook

Met deze 6 podcasts over bijprojecten wil ABN Amro meer IT’ers werven

Tikkie is natuurlijk hét schoolvoorbeeld. Ontstaan als een ‘side project‘ van een aantal bankmedewerkers, en inmiddels zo’n 5 miljoen gebruikers, goed voor zo’n 200.000 Tikkies per dag. En natuurlijk speelt in het grote gebruik de ‘fun’-factor een grote rol. Sterker nog; je zou zomaar kunnen beweren dat de lollige gifjes aan het eind van een Tikkie héél ABN Amro een beetje meer cool hebben gemaakt.

Je kunt stellen dat de lollige gifjes van Tikkie héél ABN Amro cooler hebben gemaakt.

Maar Tikkie is zeker niet het enige ‘side project‘ van ABN Amro-medewerkers. Zo ontwikkelde ene Deniz zijn eigen smart mirror omdat hij van mening is dat je de tijd tijdens het tandenpoetsen efficiënter kunt benutten. En Bastiaan, die automatiseerde vrijwel zijn hele huis.

Drijfveren en doelen

Het zijn zulke verhalen die de basis vormen van een nieuwe podcastserie die de bank recent heeft gelanceerd. Via Spotify, Apple Podcasts en andere kanalen zijn de podcasts te beluisteren. Het gaat om projecten, vaak van technologische aard, die mensen naast hun dagelijkse werk ontwikkelen. Deniz en Bastiaan van ABN Amro komen er in voor, maar ook mensen die elders werken, maar succes hebben met hun eigen side project. Zoals Björn, die, na gefascineerd te zijn geraakt door the Knight Rider, besloot een echte, werkende versie van KITT na te bouwen. Waarna nog meerdere levensgrote, op afstand bestuurbare auto’s volgden.

ABN Amro wil met de verhalen vooral mensen aanspreken die in de IT werken of daar affiniteit mee hebben. Of zoals Employer Brand Specialist Maaike Scholtens het uitlegt: ‘IT’ers zijn momenteel een moeilijk te werven doelgroep. Het is voor ons dan ook belangrijk om hen op een relevante en authentieke manier aan te spreken. Daarom delen we onze interesse op innovatiegebied met deze groep, op een manier die hen aanspreekt. Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlandse IT’ers naar podcasts luisteren. Daarom was het voor ons een logische keuze om de verhalen in podcastvorm te vertellen.’

Woonkamer-Willie Wortels

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg tech guys en girls die ieder vrij moment van de dag aangrijpen om te werken aan hun IT-side project’, zo wordt de podcast op Spotify aangekeild. ‘Wat drijft deze woonkamer-Willie Wortels? En wat kunnen we van ze leren? Je hoort het in de Side Project Show!’

‘Waar de meeste mensen in het weekend lui op de bank hangen, zijn er ook genoeg die werken aan hun IT-side project.’

‘Na The Lockdown, de campagne voor IT’ers in 2018, wilden we weer iets spraakmakends neerzetten voor onze IT-wervingsdoelgroep’, verklaart Scholtens het initiatief. ‘Vorige keer haakten we in hun belevingswereld aan op gamen, deze keer is het medium podcast gekozen. Dit vanuit het inzicht dat het een enorm populair medium onder deze doelgroep is, zoals recent gepubliceerd onderzoek ook laat zien.’

podcast abn amro

Vanuit HR-oogpunt bracht de bank eerder dit jaar al een podcast uit, samen The Next Web, over het thema ‘human trafficking’, en hoe data van de bank helpen om moderne slavernij te voorkomen. Dat smaakte naar meer, aldus Scholtens: ‘We willen via storytelling ABN Amro positioneren als innovatieve werkgever bij de wervingsdoelgroep. Om hen vervolgens te enthousiasmeren voor een IT-vacature.’

Primeur: audio-advertising

De doelgroep wordt volgens haar op de verhalen gewezen via ‘een uitgebalanceerd mediaplan’. ‘Via online media bereiken we in de See-fase onze doelgroep met de boodschap dat we deze podcastserie lanceren, omdat we heel positief staan tegenover mensen die aan side projects werken. In de Think-fase erna enthousiasmeren we hen voor de specifieke afleveringen om ze vervolgens in de Do-fase geretarget te verleiden om op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures. Verder maken we gebruik van branded content en zetten we voor het eerst ook audio-advertising in.’

‘In de Do-fase verleiden we de doelgroep om zich op onze site te oriënteren op onze IT-vacatures.’

De podcastserie is bedacht en gerealiseerd in samenwerking met creatief digitaal bureau CODE D’AZUR, dat eerder ook de eerste mobile AR-Escape Room The Lockdown ontwikkelde voor de bank. Senior creative Oscar Flinterman: ‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein en leven van mensen die spannende dingen bedenken én maken. Een onderwerp wat normaal te weinig aandacht krijgt.’

‘Deze show geeft een uniek inkijkje in het brein van mensen die spannende dingen maken.’

De ‘Side Project Show’ bestaat uit zes afleveringen van ongeveer een half uur. Elke week zal een nieuwe aflevering toe worden gevoegd. De podcast wordt geproduceerd door Dag en Nacht Media. De presentatie is in handen van Bram van Dijk. Het sounddesign is van Studio Kloaq.

Lees ook:

Campagne van de week: het ontroerende verlanglijstje van Actief Zorg

‘Lieve Sint, omdat het ieder jaar een beetje moeilijker wordt, heb ik een hartenwens…’  Zo begint de oudere dame in de Sint- en kerstvideo die thuiszorgorganisatie Actief Zorg recent naar buiten heeft gebracht. Je ziet haar de wens vervolgens in een schoen doen. ‘Honderden lieve mensen wachten vol verwachting op thuishulp’, voegt de voiceover meteen daaraan toe.

‘Iemand die komt helpen in huis’ staat bij veel ouderen dit jaar hoog op het verlanglijstje. Maar ja, waar vind je die mensen, nu de arbeidsmarkt steeds krapper wordt? Bij Actief Zorg gebruiken ze daarom de decembermaand om met een speciale inhaker te komen. Die moet het juiste sentiment oproepen voor mensen om zich meer in te zetten voor de (oudere) medemens.

Inhakers dun gezaaid

Voorbeelden van spitsvondige inhakers zijn vrij dun gezaaid in arbeidsmarktcommunicatie. Zorgorganisatie Icare deed het een keer met een WK voetbal waaraan Nederland niet meedeed, het Ministerie van Defensie deed het 5 jaar geleden ook al eens rond de Kerstdagen. En toen Eva Jinek ooit op tv verzuchtte: ‘Werkte ik maar lekker bij Kruidvat’, was de retailketen er als de kippen bij met een gevatte reactie: ‘Wanneer kun je beginnen?’

Kruidvat-Eva-Jinek-500x408

Al meerdere sollicitaties

Dat zo’n inhaker wel degelijk effect kan hebben, blijkt bij Actief Zorg. De video leverde naar verluidt al in de eerste week meerdere sollicitaties op. Het van oorsprong Brabantse Actief Zorg is sinds februari dit jaar een van de nieuwe aanbieders van huishoudelijke hulp in Utrecht en zet vanaf de eerste dag sterk in op het oplossen van het personeelstekort. In deze regio is namelijk de wachtlijst voor thuishulp het afgelopen jaar verdubbeld vanwege het tekort aan thuishulpmedewerkers. Met het uitgangspunt ‘Geluk dichtbij’, zowel voor klanten als medewerkers, hoopt de organisatie daar iets aan te kunnen veranderen.

Geen gemakkelijke opgave, want de vacaturedruk in de regio Utrecht is het hoogste van Nederland als het gaat om het tekort aan zorgmedewerkers: voor iedere 7 vacatures is er slechts 1 werkzoekende. In de rest van Nederland is die verhouding 4:1.

De actuele wervingsvideo is overigens bedacht door Susanne van Riel, communicatieadviseur en werkgelukdeskundige via Gelukzusters bij Actief Zorg. Creatief bureau iBiZZ tekende voor de uitwerking van het idee.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

GGZ Delfland lanceert nieuwe recruitmentsite

De lancering van de nieuwe recruitmentsite van GGZ Delfland valt samen met ook de komst van een nieuwe algemene website voor de instelling, die basis- tot zeer specialistische geestelijke gezondheidszorg en individuele begeleiding biedt aan cliënten in de regio’s Rijnmond en Haaglanden.

Wie zorgt er eigenlijk voor jou?

De komst van de nieuwe recruitmentsite hangt samen met de campagne ‘Wie zorgt er eigenlijk voor jou?’. GGZ Delfland is die eerder dit jaar gestart om zich te onderscheiden als aantrekkelijke werkgever in de zorg. Een campagne ‘die niet aan de tekentafel is bedacht, maar die we hebben opgehaald bij onze medewerkers’, vertelt Sophie Poulina, recruiter bij GGZ Delfland. ‘Zij ervaren dat ze bij ons de ruimte krijgen om te kunnen doen waar ze goed in zijn en waar ze gelukkig van worden. Namelijk: zorgen voor anderen. We doen dit door medewerkers de ruimte te geven om mee te denken in beleid. Ook kunnen ze binnen de kaders de zorg naar eigen inzicht invullen en staan we open voor goede ideeën en initiatieven. Dag-in dag-uit zorgen voor een ander, dat hou je alleen vol als er ook voor jou wordt gezorgd, vinden wij bij GGZ Delfland.’

ggz delfland beeld recruitmentsite

ATS gezocht

Op de nieuwe website staan niet alleen de vacatures, voor onder meer psychiaters, begeleiders en verpleegkundigen. Ook vind je er mogelijkheden voor vrijwilligerswerk en persoonlijke verhalen over werken bij GGZ Delfland. Volgens Poulina had de instelling tot vorig jaar eigenlijk niet zoveel last van krapte op de arbeidsmarkt. ‘We kregen eigenlijk altijd wel voldoende nieuwe medewerkers binnen via ons netwerk.’ Maar ook hier merken ze nu de schaarste. ‘Ook wij hebben wat last gekregen van de uitdagingen op de markt. Daarom hebben we besloten ons employer brand te gaan verkennen, beschrijven en naar buiten brengen. Ook hebben we een ATS gezocht en recruitment gecentraliseerd, zodat dit nu dedicated aandacht krijgt.’

Lees ook

Campagne van de week: hoe Boskalis laat zien dat ze (veel) méér zijn dan een baggerbedrijf

Onder civiele technici is Boskalis best een bekende naam. Het bedrijf is bij hen vaak een gewilde werkgever, zegt Marloes Reniers, adviseur employer branding. Maar hoe zit het met al die andere doelgroepen? Met al die andere technici en professionals die het bedrijf ook zoekt? De mensen voor bijvoorbeeld de weg- en waterbouw? De offshore energie? Of de vele bergingswerkzaamheden?

‘We vinden het belangrijk om het brede verhaal te vertellen.’

‘De afgelopen jaren is dit bedrijf sterk gegroeid’, zegt Reniers. ‘Maar op de arbeidsmarkt is niet altijd het brede pallet bekend aan activiteiten die we hier ondernemen. We vinden het wel belangrijk om dat brede verhaal te vertellen. Vandaar dat we daar met onze nieuwe ‘Make Your Mark’-campagne op inspelen.’

Internationale uitdaging

En dan is er ook nog een internationale uitdaging, zegt ze. In de krappe arbeidsmarkt verlegt Boskalis graag het vizier naar het buitenland, om daar technisch talent te vinden. Bovendien zijn er steeds meer projecten over de hele wereld. En is er dus ook steeds meer behoefte aan mensen van over de hele wereld. ‘We richten ons nu vooral op Portugal, Spanje, Italië, het voormalige Oostblok. Bij hen moeten we wel iets harder aan onze naam werken, en nog beter uitleggen wat we allemaal doen.’

boskalis 2 make your mark

4 trends als kapstok

De kapstok voor de nieuwe campagne zijn 4 trends die Boskalis in de wereld ziet:

  • Een groeiende wereldbevolking
  • Klimaatverandering
  • Groeiende wereldhandel
  • Vraag naar (nieuwe) energie

Deze trends, die voor een deel met elkaar samenhangen, leveren allemaal vraagstukken op waarin Boskalis een rol kan spelen. En in de campagne is te zien hoe die rol vorm krijgt, door de grote projecten af te beelden waaraan wordt gewerkt. Meestal projecten waarin duurzaamheid en innovatie een prominente plaats innemen, aldus Reniers. En projecten waarin het erom gaat impact te maken, vandaar ook het motto: ‘Make Your Mark‘. ‘We verplaatsen geen zand van links naar rechts omdat we het leuk vinden. Ja, ook, maar we doen dat vooral omdat we letterlijk iets willen nalaten op de wereld. We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

‘We creëren vaak letterlijk een nieuwe horizon. Dat willen we in de beelden dus ook laten zien.’

Verschillende divisies, verschillende behoeften

In de campagne komen alle drie divisies van Boskalis aan bod. Van de baggeraars tot offshore energy en de bergingstak. Het gaat om diverse doelgroepen met ook diverse behoeften, aldus Reniers. ‘De divisie Dredging & Infra, dat gaat om mensen die gemiddeld gezien veel buiten zijn, en veel in het buitenland. Terwijl bij de divisie offshore energy juist weer meer mensen werken die relatief lang op kantoor aan het rekenen zijn, en maar relatief kort op zee aan het project werken. Zo heeft iedere divisie eigenlijk zijn eigen dynamiek.

boskalis big ambition baggerbedrijf

De vacatures bij de verschillende divisies worden vanuit de centrale recruitmentafdeling ingevuld. Iedere recruiter is daar verantwoordelijk voor één divisie, maar ook voor een aandachtsgebied. Zo kan het gebeuren dat een cost engineer aanvankelijk solliciteert bij dredging, maar uiteindelijk toch bij offshore energy terecht komt. ‘Door de breedte van ons bedrijf kun je vrij eenvoudig overstappen naar een andere divisie’, aldus Reniers.

boskalis rise to the challenge

Vanuit het brede merk gedacht

En de internationale campagne werkt eigenlijk net zo. Ook hier wordt gedacht ‘vanuit het brede Boskalis-merk, de kracht van het bedrijf’, aldus Reniers. ‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

‘We willen onze mooie projecten in de spotlight zetten.’

De campagne loopt sinds augustus. Omdat het in eerste instantie niet gaat om vacatures vervullen, maar om awareness te creëren, vindt ze het nog moeilijk om resultaten te delen. ‘Het ging er nu nog vooral om het verhaal te vertellen. Maar de cijfers die we daarmee bereiken zijn al wel boven de benchmark die we van tevoren hadden opgesteld.’

boskalis last inch

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet, binnen het brede campagneconcept. Ook worden nieuwe projecten geselecteerd om op de foto te zetten. En het externe EVP wordt ook intern verder doorvertaald, aldus Reniers.

De volgende stap bestaat eruit dat ook vacatures nu meer in de spotlights worden gezet.

De campagne werd gemaakt door het Papendrechtse reclamebureau De Zaak Fortuin. Media worden ingezet via Wonderkind. Het initiatief lag bij de afdeling Talent Sourcing & Development van Boskalis, ‘maar uiteraard zijn we het samen met de afdeling communicatie verder aan het brengen’, aldus Reniers.

baggerbedrijf boskalis

Wat haar vooral is opgevallen, bij de uitrol van de campagne? ‘De extreme trots die in dit bedrijf zit. We hebben onze eigen mensen ook altijd getarget met de uitingen. Het is ontzettend leuk om te zien wat de mensen vervolgens met de content doen. Ja, qua engagement zit het hier zeker goed.’

Lees meer

Campagne van de week: de Insta Stories van reclamebureau Ogilvy Social.Lab

De (online) wereld van vandaag draait om likes, taps, views en stories, weten ze bij het Amsterdamse reclamebureau Ogilvy Social.Lab. Dus toen het bureau op zoek ging naar creatieve stagiairs ‘die deze snel groeiende wereld begrijpen’, besloten ze niet met een traditionele campagne te komen. In plaats daarvan maakten ze een ‘sollicitatie-API’ van Instagram Stories, waarbij studenten via het sociale medium kunnen solliciteren voor een stage.

Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’

De social savvy ‘Insta Intern’-campagne daagt kandidaten uit om vragen te beantwoorden als: welk font zou je hier gebruiken? Welke kleur vind je passend? Hoe reageer je voor een deadline? En hoe zou je jezelf omschrijven? Bekende vragen, maar dan wel op een leukere manier dan gewoonlijk uitgewerkt. ‘Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’, aldus creative director Joris Tol. ‘In lijn met de positionering van ons bureau.’

Het nieuwe concept biedt studenten de kans zichzelf in de kijker te spelen bij het bureau. Deelnemen via de stories op het Instagramkanaal van Ogilvy Social.Lab is voldoende voor een stageplek. Mits je snappy en creatief genoeg bent natuurlijk. ‘Insta Intern is snel, spot-on en biedt de student in kwestie inzicht in onze tone-of-voice. Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’, aldus Tol.

‘Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’

De campagne is vorige week afgetrapt met een vacature voor een copywriting-stage; jong talent maakt kans hierop door een rake kopregel te verzinnen bij een campagnebeeld van Sennheiser. ‘Dit is de allereerste keer dat de tools van Instagram Stories worden gebruikt voor werving’, zegt Tol. ‘In die zin was het wel een experiment. Maar na veelvoudig intern testen, wisten we dat het ging werken.’

Wordt vervolgd dus

En werken deed het, al meteen in de eerste week, zegt hij. ‘Het is nu al zeer succesvol gebleken – we hebben veel aanmeldingen en heel veel extra volgers. Daarom is er al wel gesproken over een vervolg. Ik ben er bijna zeker van dat we meerdere stagiairs op deze manier gaan aannemen.’

ogilvy insta stories

Voor Ogilvy SocialLab voelt het ‘niet logisch’ om op een traditionele manier op zoek te gaan naar vernieuwend en creatief jong talent, zegt hij. ‘Wij zijn social savvy, creatief en vernieuwend, dus dat moest deze ‘campagne’ ook uitstralen. Het werkt deels selecterend. Zo is er bijvoorbeeld de opdracht om een headline te verzinnen bij een campagnebeeld. Of postcopy. Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen. Daarnaast is er in de laatste story de mogelijkheid om een portfolio of LinkedIn-profiel te delen.’

‘Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen.’

De stories in het filmpje zijn volgens hem slechts ‘een kleine selectie’ van alle stories die het bureau heeft gemaakt. ‘We hebben geprobeerd om met de opdrachten een beeld te geven van enkele werkzaamheden die je bij Ogilvy SocialLab kunt doen. Zo weet je als deelnemer meteen of je hier koud of warm van wordt. Als de campagne afgelopen is bekijken we alle inzendingen zorgvuldig en gaan met kandidaten in gesprek.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Omgevingsdienst NZKG kandidaten voor de toekomst werft

‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’ Zo reageerde een van de medewerkers van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied op de campagne die recent is ontwikkeld om het werk van de dienst wat meer onder de aandacht te brengen.

‘Nu kan ik op verjaardagen tenminste helder uitleggen wat we doen!’

Een logische reactie. Omgevingsdiensten zijn relatief jonge organisaties die nauwelijks bekendheid genieten op de arbeidsmarkt. En dat terwijl de 29 omgevingsdiensten in Nederland wel belangrijk werk doen: in opdracht van gemeenten en provincies verlenen ze vergunningen en zorgen ze voor toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu.

Herkenbaar gezicht

De omgevingsdienst die actief is in het Noordzeekanaalgebied voert die taken uit voor ruim 20 gemeenten en drie provincies. Er werken zo’n 400 mensen. Maar tegelijk zijn er vele vacatures, en is de bekendheid dus niet zo hoog. Aanleiding voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied om deze maand niet alleen drie nieuwe sites te lanceren, maar ook een employer branding-campagne te starten. Doel van deze campagne: de Omgevingsdienst een herkenbaar gezicht geven op de arbeidsmarkt (binnen de disciplines bouw, bodem en milieu). En tegelijkertijd de trots onder bestaande medewerkers vergroten.

omgevingsdienst

De nieuwe campagne is ontwikkeld door Macknificent Arbeidsmarktcommunicatie. ‘Binnen de omgevingsdienst werken bouwinspecteurs, toetsend constructeurs, toezichthouders milieu, vergunningverleners, bodemexperts, en adviseurs luchtkwaliteit. De grote uitdaging voor ons was om één herkenbare werkgeversbelofte neer te zetten voor mensen in al deze verschillende disciplines’, vertelt creative director Arjan Mackaay. ‘Ik denk dat we erin geslaagd zijn om het belang en de diversiteit van de Omgevingsdienst NZKG zichtbaar te maken en een sterk employer brand neer te zetten, onder de noemer: Bekijk de toekomst van alle kanten.’

Trots kreeg al een boost

De campagne mist volgens Mackaay in elk geval intern z’n doel niet. ‘Vanaf dag één hebben we medewerkers van de OD NZKG betrokken bij de ontwikkeling van het employer brand. Gaandeweg zagen we de trots toenemen. Het hogere doel – werken aan de toekomst van een hele regio – liet mensen anders naar hun eigen specialisme en organisatie kijken. De company pride heeft tijdens de ontwikkeling van deze campagne al een enorme boost gekregen.’

De campagne start met abri’s en billboards in en rond het Noordzeekanaalgebied, en uitingen in vakmedia op het gebied van bouw, bodem en milieu. Ook komt er een intensieve inzet op sociale media als Linkedin en Twitter. Op de campagnebeelden is onder meer de nieuwe Zeesluis in IJmuiden te zien, net als de Zuidas in Amsterdam en de Amsterdamse haven, een paar van de plekken waar de Omgevingsdienst intensief bij betrokken is.

Van idee tot campagne:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: het lerarentekort te lijf met YouTubers en pop-up klaslokalen

Het lerarentekort neemt welhaast ‘epidemische’ vormen aan, viel laatst nog te lezen. Precieze cijfers ontbreken. Maar dat het héél erg is, is duidelijk. Dit jaar zijn de meeste basisscholen er nog wel in geslaagd hun roosters min of meer rond te krijgen. Maar hoe dat de komende jaren moet? Of als er weer eens een griepgolf uitbreekt? Wie de peilstok in het primair onderwijs steekt, hoort dan al snel de ergste bewoordingen: een crisis. Een catastrofe. Alarmerend. Een nationale ramp.

Wie de meningen peilt over het lerarentekort hoort de ergste dingen. Een crisis. Een catastrofe.

Vandaag wordt op de meeste basisscholen dan ook gestaakt. Meer (structureel) geld voor het onderwijs is hard nodig, claimen zij. Dan hoeft de schoolweek niet meer terug naar vier dagen, hoeven geen klassen meer naar huis te worden gestuurd, hoeven geen klassen meer te worden samengevoegd of hoeven geen onbevoegde leraren meer voor de klas.

lerarentekort voor de klas ermee

Facelift voor de leraar

Maar wat je ook vaak hoort in gesprekken over het lerarentekort: het vak moet weer aantrekkelijk gemaakt worden. Er is ‘een facelift nodig’. En precies daarvoor is niet alleen geld nodig, maar ook een ander imago. Reden waarom het Arbeidsmarktplatform PO recent een landelijke campagne is begonnen: ‘Je bent er voor de klas’. De officiële aftrap vond vorige week plaats door YouTuber Koen Weijland, de eerste professionele eSporter van Nederland, die geblinddoekt naar winkelcentrum Hoog Catharijne werd gebracht en daar verrast werd met een ‘pop-up klaslokaal’ met basisschoolleerlingen uit groep 7. Al eerder werden rapper Mr. Polska en voormalig GTST-actrice Stijn Fransen op deze wijze verrast met het ‘on the spot’ lesgeven (maar dan in Den Haag).

Aan chatbot ‘Jip’ kunnen jongeren vragen stellen over het vak leraar.

Met de campagne wil het Arbeidsmarktplatform PO jongeren enthousiasmeren voor het lerarenberoep. Er is ook een speciale website gelanceerd: voordeklasermee, waar jongeren meer informatie krijgen over het leraarschap en het loopbaanperspectief. Daar zijn ook de video’s van de BN’ers die lesgeven in het pop-up klaslokaal te zien. Bovendien is er chatbot ‘Jip’, aan wie jongeren vragen kunnen stellen over het vak leraar.

Of het allemaal genoeg is om het lerarentekort voorgoed te laten verdwijnen? Dat is nog even afwachten. De 2 jaar geleden opgezette campagne ‘Wat draag jij bij’ heeft tenslotte de nood ook nog niet gelenigd. Maar de nieuwe campagne ziet er in elk geval wel weer sympathiek en jong uit, dus hopelijk helpt het nu wel.

Lees ook:

Campagne van de Week: hoe DAF technici zoekt die voor het bedrijf ‘gemaakt zijn’

‘Als jij gemaakt bent voor DAF, als je passie hebt voor voertuigtechniek en graag samenwerkt met net zo gepassioneerde collega’s in een fantastisch bedrijf, dan is DAF gemaakt voor jou.’ Met die boodschap is de grootste vrachtwagenbouwer van Nederland dringend op zoek naar monteurs en voertuigtechnici. En niet alleen voor de productiefaciliteit in Eindhoven, maar ook voor het Nederlandse netwerk van meer dan 70 servicelocaties.

‘Natuurlijk is dat ook het gevolg van ons nog altijd groeiende succes in ons land’, aldus Michiel Kuijs, algemeen directeur van DAF Nederland. In het zware segment is momenteel meer dan 1 op de 3 nieuw verkochte vrachtwagens een DAF. ‘Voor enthousiaste technici hebben we dan ook werk in overvloed.’

Hightech voertuigen

De ‘Made for DAF’-campagne wordt online uitgerold door DAF Nederland en lokaal door de dealers. De campagne legt vooral de nadruk op de vele aspecten die de baan als voertuigtechnicus zo interessant en uitdagend maken. ‘Moderne trucks zijn hightech voertuigen; het is prachtig om daaraan te werken’, stelt Kuijs.

‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging.’

‘De bedrijfswagenwereld is volop in beweging’, voegt hij toe (pun intended). ‘Nieuwe aandrijftechnologieën, de groeiende rol van software en telematica; als voertuigtechnicus heb je hier uitdagingen genoeg. Daarnaast heb je mooie doorgroeimogelijkheden en uitstekende arbeidsvoorwaarden. En niet te vergeten: je bouwt mee aan het succes van de nummer 1 in Nederland.’

Reclamebureau FCB uit Amsterdam tekende voor de campagne, die ondersteund wordt met een speciale campagnepagina. Het gaat om een internationale campagne, bestaande uit een aantal online video’s, posters, flyers, en een dealer toolkit. De online video’s worden via diverse sociale media uitgerold.

Lees ook:

‘Verschil moet er zijn’ (Hoe Conclusion met nieuwe campagne twee vliegen in één klap slaat)

Met zo’n 350 vacatures per jaar, vooral in de lastige ict-doelgroep, kun je wel zeggen dat Conclusion voor een uitdagende wervingsopdracht staat. En dan is de bedrijfsnaam ook nog eens een paraplu voor ruim 25 ‘submerken’, of in elk geval: 25 bedrijfsnamen in ‘het ecosysteem voor Business Transformatie en IT-services’, die allemaal hechten aan hun eigen identiteit. Bij zoveel bedrijven een eigen gezicht behouden, en tegelijk één Employer Value Proposition formuleren: dat maakt de uitdaging er niet kleiner op, zullen we maar zeggen.

‘We willen laten zien dat bij ons plek is voor diversiteit in karakters.’

Met een nieuwe campagne denkt het bedrijf echter het antwoord op die uitdaging gevonden te hebben. De boodschap: ‘Verschil moet er zijn’. Daarmee wordt niet alleen duidelijk gemaakt dat alle leden van de grote Conclusion-familie inderdaad van elkaar verschillen, maar ook dat bij al die leden plek is voor diversiteit in karakters, aldus Bianca Roelandschap, die als senior interim adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij de totstandkoming van de campagne betrokken was.

Paraplu voor alle communicatie

De nieuwe ‘paraplu’, waar alle arbeidsmarktcommunicatie van de ruim 25 bedrijven in het ecosysteem ook onder komt te hangen, is ontwikkeld door employer branding-bureau Steam. ‘De noodzaak was duidelijk’, zegt adviseur arbeidsmarktcommunicatie Fleur van Dijk. ‘We zitten in een lastig concurrentieveld. En daarnaast wilden we alle labels verbinden, om zo ook als Conclusion als geheel een nog sterker merk te maken naar buiten toe.’

‘De noodzaak van de campagne was duidelijk. We zitten in een lastig concurrentieveld.

Begin 2019 begon het proces van de totstandkoming van de campagne, onder meer met workshops en vele interviews met eigen medewerkers. Daarbij stond de vraag centraal: wat maakt Conclusion Conclusion? ‘Daar is de kernboodschap uitgekomen’, aldus Roelandschap.

Drie pijlers van de kernboodschap

Die kernboodschap bestaat uit drie pijlers:

  • ‘Wij geloven in je.’ Roelandschap: ‘Als iemand hier bijvoorbeeld een goed idee heeft, mag je het uitwerken en ermee aan de slag. Dan krijg je vertrouwen.’
  • ‘We willen van betekenis zijn.’ ‘Daar zit een deel van de why van de organisatie in. We willen het liefst bijdragen aan IT-projecten die van kritisch belang zijn voor de maatschappij. Zoals de NS-systemen. En we verwachten dan ook van iedere medewerker dat hij of zij graag meewerkt aan projecten die impact maken.’
  • We zijn net even anders.’ Dat komt ook terug in het motto van het bedrijf: Business Done Differently. Of zoals Roelandschap het verwoordt: ‘We hebben een heel ecosysteem aan bedrijven met hun eigen signatuur. En van alle mensen die er werken verwachten we dat ze zichzelf zijn. Daardoor wordt hier ook altijd op een iets andere manier naar projecten gekeken. Er is geen standaardplaatje, en een grote diversiteit aan karakters.’

Niet gescript

Hoe gedegen de voorbereiding van de campagne was, hoe minimaal de voorbereiding van bijvoorbeeld de video’s. Maar dat was ook bewust, legt Roelandschap uit. ‘De video’s met onze eigen medewerkers zijn niet gescript. Dat was soms best spannend voor ons, dat geef ik meteen toe. Maar alleen zo krijg je wel het échte verhaal naar boven.’

Alle medewerkers kregen een kaartje in de brievenbus.

De campagne is vorige week eerst van start gegaan met een interne lancering. Alle medewerkers kregen onder meer een kaartje in de brievenbus met de tekst: ‘Bedankt [naam]. Zonder jou hadden we dit niet kunnen doen, want jij maakt het verschil.’ Ook is de making of-video intern getoond, en is er een webinar geweest waarin alle dochterbedrijven uitleg konden krijgen over het concept en de verdere uitwerking.

conclusion campagne

Straks ook langs de snelweg

De komende weken gaat de campagne ook offline zichtbaar worden, en verschijnt de boodschap onder meer op borden langs de snelweg. Daarnaast volgt ook specifieke doelgroepmarketing en vacaturemarketing naar de brede IT-doelgroep. In december volgt bovendien een ‘doorvertaling’ in een nieuwe referral-actie. Conclusion is al jaren bekend als een van de bedrijven die veel succes behaalt met zijn referrals: zo’n 40 procent van alle aannames komt binnen via de eigen medewerkers.

‘De campagne slaagt erin de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen.’

‘Wat we heel sterk aan de campagne vinden is de verbinding’, zegt Roelandschap trots. ‘Steam is erin geslaagd de kracht van de labels te behouden, en toch de brug ertussen te bouwen. Wij willen géén eenheidsworst worden, maar wel samen één zijn. Dus de voordelen van samen, terwijl we tegelijk het verschil behouden. Dat is volgens mij in de campagne heel goed gelukt.’

conclusion campagne

Lees ook: