Campagne van de week: hoe ProRail in sneltreinvaart meer verkeersleiders wil werven

De nieuwe campagne van ProRail is een schoolvoorbeeld van “intersectorale mobiliteit”, een ontwikkeling die veel wordt genoemd als trend voor het behoud van banen en minder werkloosheid. In het rijtje van initiatieven om vraag en aanbod bij elkaar te brengen, is de nieuwe campagne van ProRail, vooral gericht op luchtvaartpersoneel, ongetwijfeld een van de meest opvallende.

ProRail wil de mogelijkheden bekijken om mensen uit de luchtvaartsector aan te trekken.

Om de bekendheid van de functie treinverkeersleider te verhogen, is de online wervingscampagne ‘Treinverkeersleider. Best belangrijk’ gestart. In deze functie stuur je het treinverkeer aan en hou je alles in de gaten. Dus als er een boom dwars door de bovenleiding valt, een trein defect raakt, of mensen langs het spoor lopen, los je dat als treinverkeersleider op. Met deze campagne wil ProRail de mogelijkheden laten zien aan mensen die werkzaam zijn in sectoren die het zwaar hebben door Covid-19, zoals de luchtvaartsector.

Hard nodig

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Het bedrijf zet zich met zo’n 4.500 medewerkers in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. Het plan is om meer treinen te laten rijden, op een veilige manier en met minder hinder. Maar daarbij zijn er dus wel meer treinverkeersleiders nodig.

Nieuwe medewerkers zijn zó hard nodig, dat het treinverkeer soms helemaal moet worden stilgelegd door personeelstekort.

Nieuwe medewerkers zijn zelfs zó hard nodig, dat het treinverkeer in september nog twee keer helemaal moest worden stilgelegd door personeelstekort. Ook afgelopen maandag vielen er door een ziekmelding van een verkeersleider op verscheidene trajecten treinen uit. En dat kan vaker gaan voorkomen, meldt een woordvoerder. ‘Door het coronavirus zijn mensen vaker ziek of blijven thuis met klachten. Dit keer kon er geen vervanger worden gevonden.’

Hollen of stilstaan

Naast het tekort aan treinverkeersleiders dat er al was, zorgt het coronavirus nog voor meer extra uitdagingen bij ProRail. Voor de komende jaren worden honderden nieuwe medewerkers gezocht om de treinen in Nederland goed te laten rijden. ProRail hoopt hiermee werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden, en tegelijkertijd de openstaande vacatures in te vullen met nieuw talent.

‘Wij zijn de enige mensen met een werkgever die blij is als we niets doen!’

Op de website komen ook huidige medewerkers aan het woord om te vertellen over het werk als treinverkeersleider. Zo prorail campagnewerkt Romy al 23 jaar bij ProRail, haar post zit in Zwolle. ‘Wij zijn de enige mensen met een werkgever die blij is als we niets doen! Het is hollen of stilstaan. Je moet in één keer van 0 naar 100 kunnen gaan. Het ene moment ben je nog rustig aan het monitoren, het volgende moment vraagt een situatie om direct te handelen.’

Grotere vijver

Om een goede match te vinden, moeten er natuurlijk wel raakvlakken zijn tussen de wereld van ProRail en de luchtvaartsector. Volgens woordvoerder Andy Wiemer is het een verantwoordelijke rol en stellen ze daarom heel wat eisen aan de functie. Je moet bijvoorbeeld beschikken over mbo+/hbo werk- en denkniveau, doortastend zijn, snel kunnen beslissen onder druk, en sterke communicatieve skills hebben.

‘Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou ook over de juiste kwaliteiten beschikken om de spoorwegen in goede banen te leiden.’

‘We hebben moeite om voldoende mensen met die vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken.’ Dat zou wel eens een goede match kunnen zijn, denkt Wiemer, want wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, zou zomaar eens over de juiste kwaliteiten kunnen beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.

Luchtvaart vs trein

Dit klinkt als de perfecte case om vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Maar hoe zit het met de salariswensen? Luchtverkeersleiders verdienen over het algemeen wel een stuk meer dan treinverkeersleiders. Dat maakt de wervingscampagne dus al op voorhand ambitieus, maar met wat goede wil en aanpassingsvermogen aan beide kanten zou hij best kunnen gaan werken.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Feel Good Friday: hoe alle medewerkers van deze ‘Great Place to Work’ een etentje thuis kregen

In deze coronatijden is het voor elke organisatie moeilijk om de medewerkers betrokken te houden. En iedereen verzint daar weer andere manieren voor. Maar als je wordt uitverkoren tot Great Place to Work, een eer die maar 63 organisaties in Nederland treft, hoe vier je daar dan een feestje voor, als niemand op kantoor welkom is?

In deze coronatijden is het voor elke organisatie moeilijk om de medewerkers betrokken te houden.

Bij recruitment marketing-bureau Jobsrepublic hebben ze daar recent een idee voor verzonnen: de vier leden van het managementteam stapten in de auto en reden vervolgens het hele land door. In de achterbak: een Diner Distance. Oftewel: een thuisbezorgd verrassingsdiner van 5 gangen. Maar wel even dooreten, want om 19:30 ging de Zoom aan, om samen op het heuglijke feit te proosten.

Uitdagende tijd

Dit jaar was een ‘extreem uitdagende tijd’, blikt CEO Eric van Bourgonje terug op de voorbije maanden. ‘Niet alleen omdat we geconfronteerd werden met een enorme vraaguitval naar wervingscampagnes tijdens de eerste golf, maar ook omdat dat gebeurde terwijl we allemaal remote zijn gaan werken. We hebben onze manier van samenwerken en communiceren opnieuw moeten uitvinden.’

‘Zo’n grote sprong in score zien we eigenlijk nooit.’

Dat is gelukkig achteraf allemaal goed uitgepakt, constateert hij ook. En de waardering van de medewerkers is afgelopen jaar dan ook enorm gestegen, blijkt uit het Great Place to Work-onderzoek, van gemiddeld een 8,1 naar een 8,9. ‘Zo’n grote sprong in score op het hoge niveau waarop jullie al zaten zien we eigenlijk nooit’, aldus Tom Strouken, consultant van de onderzoeker naar medewerkertevredenheid.

Gelukkige timing

Jobsrepublic deed vorig jaar voor het eerst mee aan Great Place to Work. Volgens Annelieke Blom, People Operations Manager bij Jobsrepublic had die timing – achteraf gezien – niet beter gekund. ‘Door het onderzoek van 2019 hebben we geleerd waar we het goed deden, maar vooral waar en hoe we nog verbeteringen kunnen doorvoeren’, aldus Blom. Zo zijn afgelopen jaar vorm 20 medewerkers in 5 projectgroepen aan de slag gegaan om te werken aan die verbeteringen.

‘Het onderzoek van 2019 leerde ons waar we nog konden verbeteren.’

Als snel groeiend bedrijf is het soms lastig om op de hoogte te blijven van wat iedereen doet. Onderlinge communicatie was dan ook een belangrijk punt dat in 2020 is verbeterd, vertelt Blom. ‘Toen half maart de lockdown kwam hadden we net nieuwe afspraken gemaakt over hoe we elkaar op de hoogte gaan houden. We hadden dat heel gestructureerd opgezet en juist die strakke structuur kwam perfect van pas toen we opeens alles via Slack en Google Meets moesten gaan doen.’

Lees ook

Campagne van de week: over de écht toffe perks waarmee Alliander vmbo-kandidaten werft

Netwerkbedrijf Alliander heeft vanaf volgend jaar september een nieuw opgezette opleidingsklas, speciaal voor jongeren van het vmbo-techniek. Naast de al bestaande opleiding voor zij-instromers vanaf 18 jaar, hebben ze nu ook een opleiding die ze direct aanbieden aan jongeren die van het vmbo afkomen. Het is de bedoeling om vóór maart een klas van ongeveer 12 tot 15 leerlingen te vullen.

Nadat ze in mei al een Werf& award wonnen, hebben ze echt de smaak te pakken.

En bij een gloednieuw opleidingsprogramma hoort natuurlijk ook een gloednieuwe campagne. En nadat Alliander in mei al een Werf& award won, hebben ze de smaak goed te pakken. Deze keer hebben ze dus een campagne gelanceerd om jonge schoolverlaters van het vmbo te werven voor hun opleiding tot elektromonteur.

vmbo'ers campagne alliander

Belangrijke keuze

Gino van de Hoven

Wouter de Jong (recruiter) en Gino van de Hoven (beeldredacteur) hebben de campagne onder andere opgezet, en vertellen met enthousiasme over het project. Ze hebben eerst vooral goed onderzoek gedaan naar de doelgroep en hun studiekeuzeproces.

‘De doelgroep zoekt geen baan, maar een vervolgstudie waaraan een baan is gekoppeld.’

Wouter de Jong

Waar ze achter kwamen is dat deze jongeren eigenlijk geen baan zoeken, maar een vervolgstudie waar een baan aan is gekoppeld. ‘Het zijn natuurlijk wel 15- en 16-jarigen, dus het is een van de belangrijkste keuzes in hun leven waar ze nu al voor staan en over moeten beslissen’, vertelt de Jong. Om ze te bereiken, is alle communicatie helemaal op deze doelgroep ingericht.

Chille arbeidsvoorwaarden

Tijdens de vakopleiding loop je veel mee met ervaren praktijkbegeleiders en kun je alles meteen toepassen wat je hebt geleerd. ‘Toen we keken naar de arbeidsvoorwaarden, kwamen we erachter dat die eigenlijk echt heel tof zijn! Je krijgt in 2 jaar tijd je mbo-2 én 3-diploma, baangarantie, salaris én een rijbewijs’, aldus Wouter de Jong.

Als je binnen twee jaar je diploma hebt, volgt de beloning: de overstap van leerling naar monteur.

En als je dan binnen 2 jaar je diploma hebt, volgt helemaal de beloning: de overstap van leerling naar monteur bij Alliander. ‘Dat wilden we met deze campagne écht duidelijk maken. Omdat we dit ook in sfeerbeelden wilden laten zien, hebben we allerlei jongere medewerkers van Alliander opgetrommeld. Dat was nog wel even een klus, maar het is uiteindelijk wel gelukt!’

Iedereen blij

De campagne is georiënteerd op een aantal punten in het studiekeuzeproces, want de jongeren beslissen het niet helemaal zelf. Hun ouders, docenten en vrienden spelen hierbij ook een grote rol. De campagne is dus op 3 verschillende doelgroepen gericht: de scholen, de ouders en de jongeren zelf. ‘Bij elk van deze groepen zijn de belangen weer anders. Daarom was het plan om offline en online te combineren’, vertelt Gino van de Hoven. ‘De brochure is heel belangrijk om de ouders te bereiken, dat was onze basis. Daaromheen hebben we flyers, posters en video’s voor de sociale media gemaakt.’

vmbo campagne alliander

Virtuele Open Dag

Ze gingen er daarbij niet vanuit dat de doelgroep Alliander (als werkgever) al kent. Daarom was aanvankelijk het plan om op (vmbo-)scholen gastlessen aan te bieden, maar dat ging helaas niet door vanwege corona. ‘Daarvoor in de plaats is er half november een livestream geweest’, vertelt Wouter de Jong. ‘Deze is opgenomen vanuit het opleidingscentrum en focust zich op wat de kandidaten kunnen verwachten. Er waren hierbij 25 deelnemers ‘aanwezig’ en het was eigenlijk een soort virtuele open dag.’

‘Het is echt een multi-touchpoint aanpak geworden, elke doelgroep heeft weer andere content.’

De kandidaten die zich hebben aangemeld voor de livestream krijgen na afloop thuis een goodiebag en brochure thuisgestuurd, zodat ze ook weer zichtbaar zijn bij de ouders. ‘Het is dus echt een multi-touchpoint-aanpak geworden. En elke doelgroep heeft weer andere gerichte content.’

Zelf gerealiseerd

Gino van de Hoven is trots dat ze binnen een maand zelf iets hebben opgezet wat voor meerdere doelgroepen relevant is. ‘Dat mag je best uniek noemen. Huisstijlen en communicatiemiddelen kunnen vaak lang duren, maar wij hebben het wel gewoon voor elkaar gekregen’. De Jong vult aan: ‘Dat hebben we bereikt door ons – heel cliché – goed te verdiepen in de kandidaat. Door veel met jongeren en docenten te praten, en veel online te lezen over de doelgroep. We hebben daarnaast gekeken naar de tijdlijn van het keuzeproces en zelfs onze sollicitatiepagina aangepast. Hij is echt gericht op een studiekeuze: niet meer ‘solliciteer hier’, maar ‘meld je hier aan‘ en neem contact op met de studiebegeleider. Zelfs een cv is niet meer verplicht.’

‘Het resultaat is dat we onszelf binnen een maand als opleider op de kaart hebben gezet.’

Het resultaat is dat ze zichzelf binnen een maand als opleider op de kaart hebben gezet, aldus De Jong. ‘Zelfs oudere en meer ervaren monteurs vragen nu of ze zich kunnen aanmelden voor deze opleiding. Dat kan dan weer niet, omdat hij echt voor de jongere doelgroep is die net van het vmbo komt. Maar we verwijzen ze dan wel door naar onze andere klas, die dankzij deze campagne ook al meer inschrijvingen heeft.’

vmbo campagne alliander

Meer lezen?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de Week: waarom werken bij de Belastingdienst allesbehalve saai is

Iedereen heeft wel een bepaald beeld bij de Belastingdienst. Maar om te laten zien waarom ze precies doen wat ze doen, zijn ze recent een nieuwe arbeidsmarktcampagne gestart. Het doel van de campagne is om duidelijk te maken dat ze bij de Belastingdienst iedereen laten bijdragen aan iets voor ons allemaal. ‘Zorgen dat Nederland blijft draaien. Dat doen wij.’

Het doel is om duidelijk te maken dat ze bij de Belastingdienst iedereen laten bijdragen aan iets voor ons allemaal.

Dit werk doen ze zodat er bijvoorbeeld geld is voor de zorg, onderwijs en voor het openbaar vervoer. Een financieel gezond Nederland, dat is waar de Belastingdienst zich 24 uur per dag, 7 dagen per week voor probeert in te zetten, aldus de campagne. ‘Dat doen we door zorgvuldig en eerlijk belastingen te heffen en te innen en toeslagen uit te keren. Onze 30.000 medewerkers met heel verschillende achtergronden werken in kantoren verspreid over het hele land.’

Elke expertise is welkom

Hoe ze dat doen? Bijvoorbeeld door goederenstromen te controleren bij de Douane, en fraude en witwassen tegen te gaan bij de FIOD (Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst). 

De Belastingdienst wil aan potentiële kandidaten laten zien wat ze voor de samenleving doen, en wat ze hun te bieden hebben.

De campagne is gestart in deze krappe arbeidsmarkt om aan potentiële kandidaten te laten zien wat de Belastingdienst voor de samenleving doet, en wat ze hen te bieden hebben. Aanvullend op deze werkgeverscampagne met drie video’s laten ze in specifieke doelgroepcampagnes ook zien wat het werk als bijvoorbeeld fiscalist of ICT’er inhoudt. Maar ook als accountant, inkoper, communicatieadviseur of data scientist kun je een bijdrage leveren vanuit jouw expertise. Of je nu student, starter of professional bent. 

Saai werk?campagne belastingdienst robin

Ondanks dat veel mensen het wel denken, is het werk van de Belastingdienst volgens de campagne nooit saai. Vooral omdat de constant veranderende wetgeving en groeiende hoeveelheid data altijd in beweging zijn. Op de bijbehorende website lees je bijvoorbeeld het verhaal van Robin.

‘Als privacy engineer ga ik awareness creëren over hoe je veilig met data om kunt gaan.’

‘Als data custodian creëer ik de juiste voorwaarden en omgevingen zodat alle mensen die met data moeten werken hun werk kunnen blijven doen. Ons vakgebied is erg actueel en in ontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan de privacyverordening; daar komt veel nieuw werk bij kijken. Momenteel ben ik me aan het ontwikkelen naar privacy engineer. Hiervoor volg ik een aantal opleidingen en cursussen waarvoor ik veel tijd en ruimte krijg. Als privacy engineer ga ik awareness creëren over hoe je veilig met data kunt omgaan. Dat betekent veel overleggen en mijn kennis delen door veel te presenteren.’

Nieuwswaardig

Hoewel de Belastingdienst 24/7 in bedrijf is, krijgen de medewerkers volgens de campagne veel vrijheid en flexibiliteit in het indelen van hun werkweek. Werk je bijvoorbeeld 40 uur per week, dan kun je eens in de 2 weken een extra vrije dag opnemen of die dagen sparen voor bijvoorbeeld een langere vakantie. Ook aan de werkomgeving is aandacht besteed. Denk aan: mooie vergaderruimtes, duurzame bedrijfsrestaurants, en op sommige locaties is er zelfs een fitnessruimte aanwezig.

‘Bij de FIOD draaien we veel grote opsporingsonderzoeken. Je kan ervan op aan dat onze zaken bijna allemaal het nieuws halen.’

Maar die heeft André niet nodig. Hij is projectleider en innovator team opsporingsondersteuning bij de FIOD. ‘Er zijn zoveel redenen te noemen waarom je voor zo’n functie moet kiezen. Bij de FIOD draaien we veel grote opsporingsonderzoeken. Je kunt ervan op aan dat onze zaken bijna allemaal het nieuws halen, de landelijke dagbladen of het NOS-journaal. Natuurlijk kan ook het dienen van het maatschappelijk belang een goede reden zijn om bij de FIOD te komen werken. Je kunt bij ons echt bijdragen aan een betere of op zijn minst meer rechtvaardige samenleving. De FIOD zoekt ook altijd nieuwe middelen en technieken om de georganiseerde criminaliteit te slim af te zijn.’

campagne belastingdienst 2

Mouwen opstropen

campagne belastingdienstOver nieuwswaardig gesproken. Soenita is teamleider bij de Belastingdienst/Toeslagen, een afdeling die de laatste tijd veel in het nieuws is. En zelden positief. Maar zij zegt het vooral belangrijk te vinden ‘om een omgeving te creëren waar mensen zich veilig voelen en elkaar kunnen vertrouwen. De afgelopen tijd is onze organisatie negatief in het nieuws geweest, dat merk je ook terug op de werkvloer. Ik zie het als mijn taak om aandacht te hebben voor de impact die dat op individuele medewerkers heeft.’

‘We willen de menselijke maat volgen. Dus geen afstandelijke brief, maar de burger persoonlijk bellen.’

‘Persoonlijk heb ik soms ook mijn vragen bij bepaalde wetten en regels, maar wij zijn een uitvoeringsinstantie; wij voeren uit. Wel proberen we nog meer dan voorheen de menselijke maat te volgen. Dus geen afstandelijke brief met een besluit, maar de burger persoonlijk bellen om toe te lichten waarom we iets besloten hebben. Ik stroop graag mijn mouwen op en ga aan de slag. Dus zit ik prima op mijn plek hier.’

Meer lezen?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Deloitte steeds meer kiest voor een ‘outside in’-aanpak van recruitment

‘Welke impact ga jij maken?’ Dat is de vraag die centraal staat in de campagne die accountants- en advieskantoor Deloitte vorige maand lanceerde. Daaronder hangen weer vier ‘merkbeloftes’, uitgebeeld door evenzoveel eigen medewerkers: ontdek je purpose (passion for purpose), durf jezelf te zijn (be the true you), blijf groeien (never stop growing) en uitdagend werk (challenging work).

De campagne is gebaseerd op de belangrijkste uitkomsten van internationaal onderzoek, gehouden onder de eigen medewerkers, vertelt recruitmentmanager Eric Houwen. ‘Zo delen we authentieke ervaringen van onze medewerkers. De campagne heeft een aantal internationale uitgangspunten, maar die worden steeds lokaal door vertaald. Uit onderzoek van Universum blijkt bijvoorbeeld dat juist “uitdagend werk” voor onze doelgroep in Nederland een belangrijke factor is. Vandaar dat het ook in de campagne terugkomt. Dit doen we ook omdat we onszelf erin herkennen en het van buiten herkend wordt.’

Uitdagingen genoeg

En uitdagingen, die heeft de organisatie momenteel genoeg, vertelt Houwen. Net als veel andere organisaties natuurlijk. Ook op de recruitmentafdeling. ‘Covid heeft zeker een paar uitdagingen toegevoegd’, zegt hij. ‘Onze manier van werken is er denk ik structureel door veranderd. Al waren wij al wel gewend om veel thuis te werken. En konden we al onze processen gelukkig snel naar online tillen. Bovendien hebben we kantoren die zich prima lenen voor een nieuwe manier van samenwerken.’

‘Onze manier van werken is door corona structureel veranderd.’

Door de internationale corona-paniek ging ook bij Deloitte in het tweede kwartaal ‘de handrem erop’, zoals Houwen het uitdrukt, ‘al hebben we die er nu gelukkig weer af kunnen halen’. Het afgelopen jaar was zijn afdeling nog goed voor de werving van zo’n 1.700 nieuwe krachten in de organisatie. Dat zullen er dit jaar waarschijnlijk zo’n 1.400 tot 1.500 worden ‘Daar is zeker een link met Covid-19 te leggen.’

Een moeilijk campusseizoen

En dan is het dit jaar ook nog eens moeilijker om de voor Deloitte van oudsher zo belangrijke studentendoelgroep te bereiken. ‘We kunnen momenteel natuurlijk geen fysieke evenementen organiseren’, vertelt Houwen. ‘Daardoor moeten we bijvoorbeeld onze manier van samenwerken met studieverenigingen “heruitvinden”. We zijn uiteraard ook hier overgeschakeld naar online. Maar er wordt erg veel online georganiseerd. Ik merk ook dat er een soort online-moeheid ontstaat. De connectie die je met mensen maakt tijdens fysieke evenementen is online nog niet op hetzelfde niveau, dus daar ligt zeker een uitdaging. Het is daarom dit jaar nog belangrijker dan voorheen om met de campagne de juiste snaar op het juiste moment te raken.’

‘Veel organisaties hebben nog steeds een transactionele aanpak van recruitment.’

Maar tegelijk wijst hij ook op een meer fundamentele verschuiving. Want de tijd dat bedrijven zomaar naar buiten konden kijken en de kandidaten als vanzelf binnen kwamen waaien, is ook voor Deloitte allang voorbij. Post & pray is niet meer genoeg. En dat vereist een andere, meer outside-in, aanpak, zegt Houwen. ‘Je ziet toch nog bij best veel organisaties een redelijk transactionele aanpak van recruitment. Natuurlijk is het ook ons doel om alle vacatures in te vullen, maar we zijn juist ook bezig met: wat gebeurt er buiten? Hoe kunnen we dat meenemen naar binnen? En willen daar onze aanpak op baseren.’

Data en recruitmentmarketing

Als voorbeeld daarvan noemt hij de inspanningen die zijn team nu doet op recruitmentmarketing. En ook data nemen een steeds belangrijker plek in, vertelt hij. ‘Bijvoorbeeld via LinkedIn Insights. Ik zie daardoor ook het gesprek veranderen dat recruiters hebben met de business. Minder onderbuik,  meer acteren op basis van data en ons meer afvragen: wat is nu onze arbeidsvraag? En hoe kunnen we daar het beste in voorzien? Data helpen ons in dat gesprek.’

‘Ik zie het gesprek dat recruiters hebben met de business veranderen. Minder onderbuik.’

Deloitte probeert steeds beter de gevraagde skills en capabilities in kaart te brengen, vertelt Houwen, en tegelijk de principes van total workforce management toe te passen. ‘We hebben bijvoorbeeld een delivery center in Thessaloniki, waarvandaan we arbeid kunnen leveren. Hoe vang je dat nou in een totaalaanpak? Vast/flex, uitwisseling tussen landen, een snel veranderende workforce: het zijn allemaal vraagstukken waar wij ons hier bij recruitment steeds meer mee bezighouden en die ons helpen de sleutelpositie tussen organisatie en arbeidsmarkt in te nemen.’

Techlandschap integreren

Een nieuw ATS, dat naar verwachting medio januari volledig operationeel is, gaat daarbij ongetwijfeld van pas komen. ‘We zijn daarvoor de markt op gegaan, en hebben gekeken naar de laatste stand van zaken. We willen daarin zoveel mogelijk van ons huidige technologie landschap integreren, zodat bijvoorbeeld iedereen die bij een vacature betrokken is op elk gewenst moment inzicht kan krijgen in de actuele stand van zaken. De uitgangspunten die we bij de verbetering van ons technologisch landschap hanteren zijn: simpel, geïntegreerd, flexibel en – waar mogelijk en wenselijk – geautomatiseerd’.

‘De toekomst van recruitment is een belangrijk thema. Daar denken we continu over na.’

Houwen is sowieso erg bezig met ‘the future of recruitment’, zegt hij. Vandaar ook dat hij zich met een deel van zijn team inschreef voor de Silicon Valley Tracks van Werf& en ToTalent, om zich te laten inspireren door mensen als Dr. John Sullivan, Kevin Wheeler en Jim d’Amico. ‘De toekomst van werk, en daarbinnen: de toekomst van recruitment, zijn voor ons belangrijke thema’s. Daar denken we continu over na.’

Inclusiviteit en diversiteit

Zeker ook omdat de focus van het recruitment bij Deloitte steeds meer verandert. Waar voorheen zeker 85 of meer procent van de nieuwe instroom bestond uit net afgestudeerden, bestaat inmiddels meer dan een derde van de instroom uit ervaren medewerkers, dat wil zeggen: mensen die een tweede of derde stap in hun carrière willen maken. ‘En dat vraagt een andere aanpak’, aldus Houwen.

‘Het kan toch niet anders dan dat het juiste talent zich hierdoor aangesproken voelt?’

Daar komt bij dat Deloitte ook slagen wil en moet maken op het thema ‘inclusion & diversity‘, zegt hij. ‘Een superbelangrijk thema.’ Waarbij vooral op het gebied van culturele diversiteit nog wel een inhaalslag mag worden gemaakt, geeft hij toe. ‘Daarover hebben we nu intern ook gesprekken. Welke rol hebben wij daar als recruitment in? Welke investering zijn we bereid te doen om dat voor elkaar te krijgen? Willen we bijvoorbeeld een vacature langer open laten staan om tóch die andere kandidaat aan te trekken?’

deloitte campagne

Al helpt de nieuwe campagne hopelijk ook op dat punt de organisatie vooruit, zegt hij. ‘We hebben echt gekozen voor het principe: show, don’t tell. Dus we willen ook op dit gebied laten zien: wat doe je daar nou precies? Met echte mensen, en echte verhalen.’ Dan, lachend: ‘Het kan toch niet anders dan dat het juiste talent zich daardoor aangesproken voelt?’

Lees ook

Campagne van de Week: hoe Thales mensen zoekt vanaf de oceanen tot ver in de ruimte

High-tech bedrijf Thales neemt elk jaar enorm veel nieuwe mensen aan. En ook dit jaar is het doel om 250 toptalenten te werven. Thales Nederland behoort tot een grote multinational die actief is in 65 landen wereldwijd. Naast het hoofdkantoor in Frankrijk, hebben ze verschillende vestigingen in Nederland.

Dit jaar is het doel om 250 toptalenten te werven.

Thales ontwikkelt vooral geavanceerde radarsystemen voor marineschepen van Defensie. Daarnaast houden ze zich onder andere bezig met radiocommunicatiesystemen voor de landmacht en cyber-security. Met de slogan ‘Buiding a future we can all trust’ willen ze duidelijk maken dat ze meewerken aan de veiligheid van vele landen. Van de bodem van de oceanen, tot ver in de ruimte: het doel van Thales is hun klanten te helpen om slimmer te denken en sneller te handelen.

High-tech professionals

Om de juiste mensen te werven heeft de wervingscampagne van Thales onlangs een update gekregen. Door de campagnes willen ze potentiële kandidaten laten kennismaken met Thales. Hierbij willen ze ook laten zien wat het werken bij Thales inhoudt. Vanwege corona kun je bijvoorbeeld een virtuele tour doen door het hoofdkantoor. Omdat Thales veel high-tech producten maakt, zoeken ze dus ook veel technische mensen. Speciaal voor engineering is dan ook een aparte landingspagina ontwikkeld.

‘De focus ligt op dit moment op mensen met werkervaring voor grote projecten die eraan komen’

Maar er zijn ook genoeg vacatures voor andere afdelingen waar potentieel talent terecht kan, zoals cybersecurity of meer business- of salesgericht. Volgens employer branding woordvoerder Sigrid Reumer is de nieuwe, breed opgezette campagne eigenlijk op alle profielen gericht, maar wat meer ervaren professionals hebben ze nu het hardste nodig. ‘Thales investeert het hele jaar door veel in young professionals, maar de focus ligt op dit moment op mensen met werkervaring voor grote projecten die er aan komen.’

Flexibele werkcultuur

De campagne wil kandidaten ook laten kennismaken met de werkcultuur van Thales. ‘Onze werkcultuur kenmerkt zich als flexibel; je kunt werken wanneer en waar je wilt.’ Bij Thales is er veel eigen verantwoordelijkheid en vrijheid in je baan, ook eigen ideeën en initiatieven worden gewaardeerd. ‘Wij besteden veel aandacht aan het samenstellen en werken in diverse teams. Denk hierbij aan achtergrond, gender, leeftijd, nationaliteit en skills. Bij het werven en aannemen van nieuwe medewerkers houden we hier dus ook rekening mee.’

Thales heeft als doel dit jaar 350 nieuwe toptalenten te werven. Met hun vernieuwde wervingscampagne hopen ze mensen te vinden die willen bijdragen aan de veiligheid van het land - en daarbuiten. Hoe doen ze dat?

Vibrant, crispy en bold

De beelden van de campagne zijn gemaakt door Frans Dekker Photography in Rotterdam, een stad die de uitstraling van de campagne goed ondersteunt. Volgens Frans Dekker Photography is de uitkomst van de visuals vibrant, crispy en bold geworden. De campagnebeelden worden ingezet op sociale media en websites waar de verschillende doelgroepen veel te vinden zijn. Iedere potentiële kandidaat heeft weer een eigen candidate journey.

Tijdens het luisteren naar Spotify hoort hij commercials van Thales, en even later op Snapchat ziet hij het bedrijf weer voorbijkomen.

Zo doet Rick bijvoorbeeld de masteropleiding Embedded Systems aan de Universiteit Twente. Op nieuwswebsites die hij vaak bezoekt ziet hij uitingen van Thales voorbijkomen. Ook tijdens het luisteren naar zijn gratis Spotify-account hoort hij commercials van het bedrijf. En als hij even later Snapchat en Facebook opent, ziet hij ook Thales weer voorbijkomen. Het bedrijf hoopt met deze gerichte targetting vooral veel traffic te genereren naar de vacaturewebsite.

Campus brand ambassadors

‘Wat we naast de campagnes nog doen om mensen te werven, is bijvoorbeeld zorgen dat onze medewerkers het Thales-verhaal kennen en willen delen’, aldus Reumer. Zo heeft het bedrijf verschillende video’s waarin vloggende medewerkers een dag uit hun werkende leven laten zien. Ook stimuleren ze medewerkers om mensen in hun netwerk (online en offline) te vertellen over Thales en de vacatures te delen.

‘Wat we naast de campagnes doen, is zorgen dat onze medewerkers het Thales-verhaal kennen en willen delen’

Op die manier krijgen potentiële kandidaten een impressie van wat werken bij het high-tech bedrijf inhoudt. ‘Daarnaast sponsoren we ook studieverenigingen, met het doel om zichtbaar te zijn op campussen. We hebben ook brand ambassadors op de campus zelf rondlopen (nu vooral online) om medestudenten te enthousiasmeren over Thales.’

Meer lezen

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe ABN Amro gamechangers, frontrunners en tegendraadse denkers zoekt

Hoewel ABN Amro natuurlijk een bekende werkgever is, betekent dat niet automatisch dat ook iedereen er wil werken. De millennials van deze wereld willen juist werken op een plek waar ze impact kunnen maken, een bedrijf wat aansluit op hún normen en waarden, zo heeft ABN Amro gemerkt. Daarom heeft de bank zijn werkgeversmerk recent aangescherpt en zijn ze de employer branding-campagne #BEGINBIJONS begonnen.

Een wereld te winnen

‘Werken bij ABN Amro betekent werken aan projecten die ertoe doen’, zo stelt de bank zelf in de campagne. ‘Werk dat impact heeft op miljoenen klanten. We hebben nog een wereld te winnen. En dat begint bij onszelf. Met mensen die een verschil kunnen maken. Mensen zoals jij.’ De campagne sluit aan op de door de bank zelf geformuleerde purpose ‘banking for better for generations to come’. Het doel van de bank is om daarin echt een verschil te maken. Ze willen zich focussen op duurzaamheid en hun maatschappelijk betrokken rol, en hopen zo een groep medewerkers aan te trekken die betekenisvol werk wil doen.

Met de campagne #BEGINBIJONS kijkt ABN-AMRO ook naar haar eigen rol in de maatschappij.

Met de campagne #BEGINBIJONS kijkt ABN Amro dus ook naar zijn eigen rol in de maatschappij. Vanuit de gedachte ‘een wereld te winnen’ kijken ze naar waar ze al stappen hebben gezet en wat ze nóg verder kunnen verbeteren.

Extra aandacht

Om zichzelf te verbeteren hebben ze diverse initiatieven in het leven geroepen, zoals duurzame investeringen en hun samenwerking met het Jeugdeducatiefonds. Daarnaast heeft de bank actief beleid geformuleerd op het gebied van diversiteit en inclusie. Volgens woordvoerder Jarco de Swart wil de bank omstandigheden scheppen waarin elk talent zich thuis voelt en volledig tot zijn recht komt. ‘Dat doen we voor iedereen, maar we geven extra aandacht aan gelijke kansen voor vrouwen, mensen met een arbeidsbeperking, een niet-westerse culturele achtergrond, een andere geaardheid en de verschillende generaties die bij ons werken.’

Projecten die ertoe doen

Om hun doelen te bereiken zijn ze dus op zoek naar nieuwe collega’s die hen daarbij kunnen helpen. ‘Mensen die het anders doen. Gamechangers. Frontrunners. Tegendraadse denkers’, zoals ABN Amro ze zelf noemt. Met de thema’s diversiteit, financiële criminaliteit en innovatie laat de bank zien waar ze aan werken en wat er nog te winnen is. ‘Als iemand bij ons komt werken, zal diegene veel ruimte en mogelijkheden krijgen om een bijdrage te leveren’, aldus De Swart.

‘Elk jaar krijg je ook vijf ‘banking for better days’, waarbij je vrijwilligerswerk doet voor een door jou gekozen project.’

Volgens hem zijn de projecten waaraan je zult gaan werken, projecten die echt ertoe doen. ‘Denk bijvoorbeeld aan het tegengaan van witwassen of het verduurzamen van hypotheken. Elk jaar krijg je ook vijf ‘banking for better days’. Tijdens deze dagen doe je dan vrijwilligerswerk voor een door jouw gekozen project.’

‘Tikkie blijft niet eeuwig nieuw’

Omdat de campagne voor een specifieke doelgroep is gecreëerd, is hij dan ook zichtbaar op die platformen die de doelgroep het meest bezoekt. En denk je aan millennials, dan denk je natuurlijk meteen aan sociale media en online platformen. Daar zal de zichtbaarheid van de campagne dan ook het grootst zijn. De uitingen zijn ‘fris en uitdagend’ vormgegeven en vooraf getest bij de doelgroep zodat het hen ook echt aanspreekt. Met quotes als: ‘Nog geen 30% van onze top is vrouw’, ‘Tikkie blijft niet eeuwig nieuw’ en ‘Slechts 15% van onze hypotheken is duurzaam’ wil de bank laten zien dat ze weten wat er verbeterd kan worden.

‘Bij ABN Amro kun je echt zorgen dat dingen beter, mooier of leuker worden. Zoals destijds de bedankgifjes in de Tikkie-app.’

abn amro campagne elineDe bestaande medewerkers spelen in de campagne ook een rol. Zo vertelt Eline, development engineer in het Tikkie-team: ‘Bij ABN Amro kun je echt zorgen dat dingen beter, mooier of leuker worden. Zoals destijds de bedankgifjes in de Tikkie-app.’ Ook Medior Detecting Financial Crime Analist Freya vind het fijn dat ze een bijdrage kan leveren. ‘Bij Detecting Financial Crime onderzoeken we complexe zaken met grote bedragen. Ons onderzoek kan de basis zijn voor een strafrechtelijk proces.’

Doelgroepgerichte campagnes

De campagne is ontwikkeld om langere tijd mee te gaan. Volgens Jarco de Swart kunnen er naast het continu bouwen aan hun werkgeversmerk met deze campagne, ook doelgroepspecifieke campagnes aan worden toegevoegd. Denk bijvoorbeeld aan de IT-doelgroep, waar in november op gefocust wordt. ‘Met de eerste specifieke campagne voor IT’ers willen we deze doelgroep inspireren en informeren over de verschillende baanmogelijkheden en wat je kunt verwachten als je bij ons werkt’, vertelt De Swart.

Moment van reflectie

De arbeidsmarkt staat niet stil. Ook nu is er nog steeds talent nodig voor veel organisaties. Zo ook bij ABN Amro, dat er bewust voor heeft gekozen nu zijn employer branding-campagne te starten. Veel mensen hebben immers juist nu even een moment van reflectie op werkgebied. Hiermee wil ABN Amro ervoor zorgen dat zij als werkgever wordt meegenomen in de overweging van mensen.

abn amro campagne

Meer lezen?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Bonarius monteurs werft met ‘knappe spullen’

De 300 medewerkers van techniekbedrijf Bonarius zorgen nu al jaarlijks voor het onderhoud van zo’n 200.000 verwarmings- en warmwaterinstallaties van wooncorporaties en vastgoedbeheerders. Maar het familiebedrijf groeit flink, en daarom zijn ze op zoek naar uitbreiding. Ervaren vakmensen om hun team te komen versterken zijn meer dan welkom, maar ook jonge enthousiaste jongens en meiden die van aanpakken houden en het vak willen leren.

De lat wordt hoog gelegd, ‘want alles draait om kwaliteit’.

Om die mensen te vinden is het bedrijf recent gestart met een grote wervingscampagne. De lat wordt echter wel hoog gelegd, zo meldt de campagnesite, ‘want alles draait om kwaliteit’. Maar ze bieden daarvoor dan wel weer een goed salaris, ‘knappe spullen’ en volop groeimogelijkheden. Daar vragen ze teamspirit, passie voor techniek, hard werken en een dienstverlenende instelling voor terug.

Geen half werk

Bonarius zoekt mensen voor de vestigingen in het Noord-Hollandse Zwanenburg en in Den Haag. Het bedrijf verzorgt overigens niet alleen onderhoud aan cv-installaties, maar daarnaast ontwerpen, installeren en beheren ze ook technische installaties. Doordat het een familiebedrijf is, omschrijven ze zichzelf als hecht bedrijf met veel betrokkenheid, korte lijnen en eenheid in de organisatie en binnen de teams. ‘Samen uit, samen thuis’.

Ze willen kwaliteit bieden aan hun klanten en beseffen zich dat ze dat alleen kunnen bereiken als ze die kwaliteit ook aan hun mensen bieden.

Ze beseffen dat ze hun klanten alleen kwaliteit kunnen bieden als ze die kwaliteit ook aan hun mensen bieden. De monteurs worden niet voor niets ‘het hart en gezicht van Bonarius’ bedrijven’ genoemd. Bij Bonarius houden ze niet van half werk, dus je krijgt naar eigen zeggen het beste gereedschap én een auto van de zaak (indien van toepassing).

Unieke opleidingswoning

Voor iedereen die het vak wil leren – of nog meer van het vak wil leren – is er sinds 2017 de eigen Bonarius Academie. Er wordt lesgegeven in een eigen klaslokaal, waarin ook een Amsterdamse driekamerwoning is nagebootst waarin de monteurs in opleiding kunnen oefenen. Les op de eigen Academy is persoonlijker, aldus Bonarius, en dat scheelt ook weer reistijd voor de monteurs. Bonarius is al jarenlang een erkend leerbedrijf. Daarnaast hebben ze meerdere keren de onderscheiding ‘Excellent Opleidingsbedrijf’ gekregen van de brancheorganisatie Techniek Nederland.

Sinds 2017 wordt er lesgegeven in hun eigen klaslokaal, waarin ook een Amsterdamse driekamerwoning is nagebootst.

In dit artikel werd al even gesproken over de innovatieve manieren om het personeelstekort aan te pakken. Volgens opleidingscoördinator Arjen Binkhorst heeft hun eigen werkleerplekken het bedrijf nog meer op de kaart heeft gezet. ‘We zien een toename van de vraag naar stageplekken en werkleerplekken.’

Bonarius Academy

Handen uit de mouwen

Dat er genoeg groeimogelijkheden zijn, wordt met verschillende verhalen van medewerkers op de werken-bij pagina bevestigd. Een van de medewerkers die zijn verhaal gedeeld heeft is Jos. Hij ging van magazijnmedewerker naar servicemonteur. ‘Ik solliciteerde bij Bonarius en kon meteen aan de slag in het magazijn. Na 1,5 jaar boden ze aan om op kantoor mijn onderhoudspapieren te halen. Maar ik steek liever de handen uit de mouwen, dus na 2 jaar werken in het onderhoud kon ik doorstromen naar de service. Ook daar heb ik inmiddels mijn papieren voor gehaald. En nu werk ik als servicemonteur. Ja, zo kan het gaan in 8 jaar!’

‘Ik werd ‘gespot’ en kreeg ruimte om mijn kwaliteiten te ontplooien en door te groeien’

En Elga vertelt in een ander verhaal dat ze van medewerker Front Office naar teamleider is gegaan. ‘Ik werd ‘gespot’ en kreeg ruimte om mijn kwaliteiten te ontplooien en door te groeien. De hectiek op de afdeling is heerlijk, nooit saai en eigenlijk kun je niet naar huis, want er is altijd iets te doen. Als teamleider vind ik het mijn taak om teamspirit te creëren en het goede voorbeeld te geven. Ik ben er voor de medewerkers, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat.’

One of the guys

En dan zien we ook nog Sanne, die vindt dat meer meiden de stap naar een technisch beroep moeten maken. ‘Ik twijfelde ook, omdat het een mannenwereld is, maar je bent meer dan welkom en wordt met respect behandeld. Gewoon als one of the guys.’ Techniek interesseerde Sanne altijd, maar ze durfde er nooit voor te gaan. Toen ze bij Bonarius terechtkwam had ze nul ervaring. ‘Maar met gewoon proberen en super goede begeleiding kon ik in no time zelf aan de slag. Inmiddels heb ik de opleiding tot onderhoudsmonteur bijna afgerond en ga ik door naar de opleiding voor storingsmonteur. Je komt elke dag op andere plekken, elk huis, elke bewoner heeft een ander verhaal.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de Week: hoe Samen Veilig mensen zoekt die zich sterk willen maken voor anderen

Het werk is soms zwaar. Het vraagt veel van je. ‘Ons werk draait om mensen bij wie het thuis even niet helemaal lekker loopt tot mensen met een onveilige situatie achter de voordeur’, aldus Krijnie Schotel, bestuursvoorzitter van Samen Veilig Midden-Nederland. Geen makkelijk werk dus. En geen werk ook waar je makkelijk de juiste kandidaten voor vindt.

‘Ons werk draait om mensen bij wie het thuis even niet helemaal lekker loopt.’

Een nieuwe campagne, onder de noemer ‘Maak jij je sterk voor mij?’, moet dat veranderen. Doel van de campagne is om duidelijk te maken voor wie je het werk gaat doen én met wie je gaat werken. ‘Voor onze cliënten doen wij iedere dag onze uiterste best en zetten we ons optimaal in. Daar hopen wij nieuwe collega’s voor te vinden’, zegt Schotel.

Je staat er niet alleen voor

Samen Veilig Midden-Nederland bestaat uit het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis Utrecht. De instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering SAVE in de provincies Flevoland en Utrecht horen er ook bij. Het belangrijkste uitgangspunt van de totale organisatie is ‘samen’. Als het aan hen ligt sta je er niet alleen voor. Als het werk zwaar is en soms (te) veel van je vraagt, kun je altijd nog terugvallen op je team of leidinggevende, dat is wat de campagne mede moet uitstralen.

samen veilig midden nederland

Sterk in je schoenen

Het is belangrijk om ook met cliënten samen te werken om onveilige situaties zoveel mogelijk te herstellen, aldus Schotel, die sinds half maart bij de instelling als bestuursvoorzitter actief is. ‘Wij onderzoeken wat er aan de hand is en proberen ervoor te zorgen dat ze zo snel mogelijk weer op eigen kracht verder kunnen. Een goede omgeving en ontwikkeling van de jeugd hoort daar ook bij.’

‘Wij zijn echt op zoek naar collega’s die met beide benen op de grond staan’

Je moet je ook goed realiseren welke invloed je hebt op de privacy van mensen, door te bellen of door zomaar op de stoep te staan, vult ze aan. Dat kan heel heftig zijn voor mensen die jou niet kennen. Dan zit je opeens op de bank bij mensen met een moeilijke boodschap of een heftig gesprek over de huiselijke situatie of opvoedstijl. ‘Wij zijn dan ook op zoek naar collega’s die met beide benen op de grond staan.’

samen veilig midden nederland campagne abri

Echte mensen

De campagne voor Samen Veilig is gemaakt in samenwerking met het Rotterdamse communicatieadviesbureau Het Stormt. De mensen die te zien zijn in de campagne hebben vaak ook echt te maken gehad met jeugdzorg, pleegzorg en/of Veilig Thuis. Doel was om op een hele directe manier te vragen of jij je sterk maakt voor kwetsbare mensen.

De mensen die te zien zijn in de campagne hebben ook echt te maken gehad met jeugdzorg, pleegzorg en/of Veilig Thuis

De foto’s staan op de website en hangen in bushokjes door Utrecht en Flevoland. Er wordt deze maand ook geadverteerd in lokale kranten, Facebook, Instagram en via banensites. Als je op de werkenbij-site op één van de drie beelden klikt, kom je direct op de vacaturepagina terecht. Er is ook een speciaal programma voor young professionals. Daar leer je binnen een jaar onder begeleiding het vak kennen en ontwikkel je je tot een volwaardig medewerker.

samen veilig midden nederland

‘In een arbeidsmarkt, waar de vraag naar zorgpersoneel groter is dan het aanbod, zoeken wij collega’s, die de mens achter probleemsituaties ziet’, vat Schotel het concept van de campagne nog eens samen. ‘Het werken met cliënten en gezinnen kan ook ingrijpend zijn voor onze collega’s. Met de campagne Maak jij je sterk voor mij? willen we duidelijk maken voor wie je het werk straks gaat doen. En vooral ook, mét wie je straks gaat werken.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe de NS developers in spe een ‘kijkje achter de code’ geeft

Volgens de NS zit IT overal in het bedrijf: van de poortjes en informatieborden op het station, tot in de treinen zelf, tot in de NS-app. Daarom zijn slimme developers hard nodig om dit allemaal in goede banen te leiden. Om deze IT-specialisten te vinden, is recent de campagne ‘Maak impact met jouw code’ gelanceerd. Het is de eerste keer dat NS een campagne geheel op deze groep richt. Met beelden en video’s doet het spoorbedrijf een oproep om mee te programmeren aan de vele projecten waarmee de NS bezig is. En dat alles natuurlijk in de bekende kleuren geel en blauw.

Realistischer kan haast niet

Er zijn twee projecten uitgelicht voor de campagne. Naast de al genoemde ‘Graffitipreventie met AI’ is dat: ‘upgrade de NS-app’. ‘We hebben deze projecten gekozen omdat we willen laten zien dat we een van de meest vooruitstrevende IT-bedrijven van Nederland zijn, en dat je echt een impact maakt op de maatschappij als je bij de NS werkt’, vertelt een woordvoerder van de NS.

‘Deze projecten geven een realistisch beeld omdat je hieraan waarschijnlijk ook echt gaat werken.’

Op de bij de campagne horende landingspagina worden de projecten verder toegelicht. Volgens de woordvoerster zijn dit twee van de grootste van het moment. ‘We wilden dat de toekomstige developers ook echt weten wat er speelt bij de NS, en ze een “kijkje achter de code” geven. Deze projecten geven een realistisch beeld, omdat je hieraan waarschijnlijk ook echt gaat werken bij de NS’. Daarnaast kun je op de pagina ook een kijkje nemen in het projectenoverzicht, waar je alle projecten vindt.

Jouw werk op TV

Naast de gave projecten, wil NS met de campagne ook duidelijk maken dat je er veel vrijheid en ruimte krijgt om zelf invulling te geven aan je functie. Samenwerken met leuke collega’s en jezelf verder ontwikkelen wordt ook genoemd. Front-end developer Momen vertelt over zijn ervaringen: ‘Samen met mijn team zorg ik ervoor dat de website goed functioneert en goed eruitziet. Het leukste project dat ik heb gedaan was de landingspagina van NS Flex, bijzonder dat dit terug te zien was in een campagne op TV en social media.’

De NS wil met de campagne ook duidelijk maken dat je er veel vrijheid en ruimte krijgt.

Naast het verhaal van Momen staat er nog meer verhalen en filmpjes van IT-medewerkers op de website. Zoals onderstaande video van Java Developer Brian, die een kijkje in zijn werkdag geeft:

Gerichte targeting

Met de campagne wil NS zo’n 80 tot 90 developers aannemen. De campagne is in de communicatie-uitingen heel doelgroepgericht. De NS heeft diverse manieren bedacht om hun gewenste doelgroep te bereiken. Allereerst werken ze met ‘hyperlokale targeting’, waarbij ze rondom de locatie van grote techbedrijven adverteren. Verder plaatsen ze de openstaande vacatures op Github, dé hotspot voor developers.

Openstaande vacatures worden geplaatst op Github, dé hotspot voor developers.

Daarnaast maakt de NS gebruik van video’s en banners op social media en andere relevante websites. Het treinbedrijf probeert met deze campagne ook juist om talent met een niet-westerse achtergrond aan te spreken. Er wordt dan ook gerichte communicatie ingezet op de verschillende platformen die deze doelgroep bezoekt.

Programmeer mee NS

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: hoe Dichterbij mensen zoekt die samen het verschil willen maken

Een campagne waarbij de ‘ik’ prominent centraal staat, dat zie je niet veel. Maar zorgorganisatie Dichterbij kiest er toch voor. Maar ook weer niet, want de campagne draait juist niet om het individu, maar om ‘samen’. De campagne mag dan de titel ‘…en !K’ hebben bijgekregen, de bijpassende slogan is niet voor niets: ‘verschil maken doe je samen’.

De campagne draait juist om het ‘samen.’

Dat heeft ook direct te maken met het werk dat ze doen. Dichterbij is een organisatie die in de regio’s Limburg, Brabant en Gelderland zorg op maat geeft aan mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie helpt jong en oud met wonen, werken en alles daaromheen. De zorgmedewerkers van Dichterbij gaan uit van de kracht van cliënten, ze zijn er dan ook onvoorwaardelijk voor ze. Vandaar de slogan van de campagne.

Gespot!

De campagne ‘Dichterbij en !K‘ is opgezet samen met het Eindhovense communicatiebureau We Are Someone en mediabureau Nul40. Idee achter de campagne is dat hij uitstraalt: ‘ik mag bij Dichterbij staan voor wie ik ben’. Niet alleen de cliënt, maar ook de medewerker mag helemaal zichzelf zijn.

Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen medewerkers met trots hoe ze in hun werk hun talenten kunnen ontwikkelen.

De medewerkers zijn de belangrijkste schakel, aldus Dichterbij, en daarom zijn zij ook het middelpunt van de campagne geworden. Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen zij met trots hoe ze in hun werk hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Naast video’s en blogs op de website, is er ook ingezet op foto’s van medewerkers met hun cliënten in bushokjes en langs de snelweg. Zo heeft Theo zichzelf al gespot op een bushokje, waar hij op de foto staat met begeleider Jeffrey.

Vertrouwde gezichten

Met de campagne ‘Dichterbij en !k’ hoopt de organisatie een fiks aantal nieuwe collega’s te verwelkomen. ‘Met name vaste mensen zijn belangrijk voor onze cliënten, want vertrouwde gezichten kunnen het beste een relatie opbouwen en doelgericht met de cliënt werken’, aldus een woordvoerder van de organisatie.

‘Vertrouwde gezichten kunnen het beste een relatie opbouwen en doelgericht met de cliënt werken.’

‘Het is daarom belangrijk om zichtbaar te zijn en om vanuit daar laagdrempelig in contact te komen met potentiële kandidaten. Daar zetten we nu groots op in’. Op de vacaturesite kun je je oriënteren op de verschillende locaties en doelgroepen.

Huiselijke gezelligheid

De campagne bestaat uit allerlei middelen. Zo laten de zorgmedewerkers in video’s en blogs op de website zien hoe ze zichzelf zijn in hun werk. Er staan ook diverse verhalen van medewerkers op de website. Zoals bijvoorbeeld Lisanne van der Markt, begeleider bij een woongroep in Horst.

‘Het is heel gevarieerd: het ene moment schrijf ik reportages, het andere moment bedenk ik een nieuwe activiteit’

Wat zij zo leuk vindt aan haar baan? ‘Het is heel gevarieerd: het ene moment schrijf ik reportages, het andere moment bedenk ik een nieuwe activiteit, zoals boodschappen doen of koken. We gaan samen op pad en genieten van de huiselijke gezelligheid.’ Samen met Sophie gaat ze elke dag een-op-een een rondje wandelen. ‘Sophie is namelijk heel zorgzaam, en kan zich nog wel eens druk maken om iets of iemand: het is daarom belangrijk dat ze haar ei kwijt kan’.

Samen sterk

Ook Bernie Toonen heeft plezier in zijn werk, vertelt hij. Hij is begeleider bij een woongroep voor volwassenen met een ernstige meervoudige beperking. Hij vergelijkt zijn werk met het runnen van een gezin. ‘Het gaat er hier niet heel anders aan toe dan in andere gezinnen. Ik geniet daarvan, ben de hele dag lekker bezig.’

‘Het uitgangspunt bij alles wat ik met en voor onze bewoners doe is; samen zijn we honderd’

Hij en Ilse kennen elkaar acht jaar. ‘We kunnen samen heel veel. Ze weet behoorlijk goed wat ze wil en hoe ze dat duidelijk kan maken. Het uitgangspunt bij alles wat ik met en voor onze bewoners doe is; samen zijn we honderd. Kan een cliënt 10 procent voor zijn of haar rekening nemen, dan is mijn bijdrage 90 procent.’

Achterliggend idee van de campagne is dat zorgmedewerkers ‘zichzelf meestal niet op de eerste plaats plaatsen’, aldus We’re Someone. Daarom hebben zij juist de medewerkers van Dichterbij in de brede arbeidsmarktcampagne ‘een podium willen geven’. ‘Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen zij met trots, hoe ze in hun werk bij Dichterbij kunnen zijn wie ze zijn. En hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past, zodat ze écht van betekenis kunnen zijn. Samen met de cliënt, familie en collega’s natuurlijk. Want verschil maken doe je samen.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Daan gaat vliegen: hoe deze Rotterdamse bemiddelaar 1.000 mensen vanuit de lucht bedankte

10 vestigingen, 100 interne collega’s, 1.000 werkende collega’s bij klanten. Al 5 keer FD Gazelle als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. En dat in minder dan 10 jaar bereikt. Ondanks de barre coronatijden, heeft de Rotterdamse personeelsbemiddelaar Daan wel redenen genoeg voor een feestje.

‘Zelfs een cupcake is er al verstuurd geweest tijdens deze periode.’

Maar ja, hoe vier je zo’n feestje, als je door coronamaatregelen nauwelijks bij elkaar mag komen? ‘Een klassiek pakketje voor thuis hadden we eerder al gestuurd, ook een kaartje, zelfs een cupcake is er al verstuurd geweest tijdens deze periode’, vertelt ‘marketingman’ Maikel Louwerse. ‘Tijdens een digitale brainstorm van het marketingteam gingen we dan ook op zoek naar een nóg leukere manier om deze collega’s te bedanken.’

‘Kijk eens even naar buiten…’

Een van de eerste ideeën was een zeppelin de lucht in te sturen. Maar dit idee bleek uiteindelijk toch niet haalbaar, aldus Louwerse. ‘Toen kwamen we al snel uit bij het idee van een vliegtuigje met een banner. Uiteindelijk zijn dat vier vliegtuigen met vier verschillende banners geworden. Het toffe hieraan is dat de vliegtuigjes zo flexibel waren dat we ook echt boven de locaties van de collega’s hebben kunnen vliegen. Hoe tof is het als je jouw naam op een banner ziet als je gevraagd wordt even naar buiten te kijken…?’

De stunt met de vliegtuigen werd bedacht ter gelegenheid van het bereiken van de mijlpaal van 1.000 werkende collega’s. Deze mensen werken vooral in de publieke sector; de zorg, het onderwijs en de overheid. ‘Juist in deze vakgebieden zijn de klappen gevallen de afgelopen tijd en is nog steeds een enorme druk’, zegt Louwerse. ‘Al deze collega’s hebben fantastisch werk geleverd. Op deze manier wilden we hen daarvoor bedanken.’

1.000 actieve projecten

Daan, dat zegt te staan voor ‘een wereld vol leuke banen’, is gestart in 2012. Momenteel zijn er niet alleen 1.000 werkende collega’s, maar ook zo’n 1.000 actieve projecten. ‘We verwachten de stijgende lijn vast te houden’, zegt Louwerse. ‘Vooral in de zorg is de druk nu enorm hoog en zoeken we eigenlijk samen met zorginstellingen elke dag weer naar nieuw personeel.’

‘Vooral in de zorg is de druk nu enorm hoog.’

De actie in de lucht is overigens niet alleen offline opgevallen. ‘Uiteraard hebben we de offline actie ook naar online gehaald en via een mailing en al onze overige kanalen onze collega’s bereikt’, aldus Louwerse. Zo kon je misschien geen groot feest geven, maar is het volgens hem toch gelukt iedereen bij elkaar te krijgen.

Lees ook