Omschrijving van de case
Ook in 2020 groeit Jumbo hard. Niet alleen in omzet, maar ook in aantal locaties. Dit zorgt voor duizenden nieuwe banen. De behoefte aan voldoende goede werknemers is dus groot. Want alleen hiermee kan Jumbo voortbouwen aan haar missie: iedere dag de leukste boodschap.
Binnen de groep jongeren van 13 tot 25 jaar zijn er grote uitdagingen.
De belangrijkste en grootste groep werknemers voor Jumbo Recruitment zijn jongeren tussen de 13 en 25 jaar die als bijbaner werken in de Jumbo-locaties. Binnen deze groep medewerkers zijn er echter grote uitdagingen. Heel veel bedrijven hebben bijbaners nodig en het onderscheid in werkzaamheden & salaris is nihil. De jongeren hebben dus keuze genoeg. En met die ruime keuze aan werkgevers, is het voor Jumbo zaak te laten zien dat zij de allerleukste werkgever is voor hen. Dat vraagt om een unieke wervingscampagne die laat zien dat Jumbo ook dé plek is waar je plezier hebt met gezellige collega’s.
In een focusgroep geven jongeren een goede suggestie voor de campagne: Bram Krikke als hero in een YouTube- en Instagram-campagne. En hier zijn we volledig in meegegaan. Resulterend in de campagne: Bram vs Stefan. In een 6-delige YouTube-serie gaan Bram Krikke en Stefan de Vries een ouderwets potje teambuilden. Echter, niet met elkaar, maar tegen elkaar. Ieder vergezeld door een team van Jumbo-medewerkers. In verschillende challenges laat Jumbo zien hoe belangrijk, maar ook hoe leuk het is, om samen te werken bij Jumbo, want bij Jumbo ben je niet zomaar collega’s, maar een team. En de beste teams, die zijn op elkaar ingespeeld en leveren de beste prestaties met zoveel mogelijk plezier.
In een 6-delige YouTube-serie gaan Bram Krikke en Stefan de Vries een ouderwets potje teambuilden.
Jumbo kiest voor een doelgerichte contentstrategie waarin het YouTube-kanaal van Bram Krikke de spreekbuis naar de doelgroep is. De YouTube-afleveringen jagen we aan via zijn Instagram in posts en stories, ondersteund op de socialmedia-kanalen van Jumbo. In alle content wordt uiteindelijk op een ludieke manier opgeroepen een kijkje te nemen op jumbowerkt.nl.
Wat was de impact van de case?
#1. Bereik & imago overtreffen alle targets
De unieke en onderscheidende aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. De YouTube-serie wordt gewaardeerd door de doelgroep. Met 1,2 miljoen uitgekeken views (200.000 views boven het gestelde target) en een gemiddelde watch time van 6 minuten kunnen we spreken van een ware YouTube-hit. Daarnaast hebben de social posts met 3,9 miljoen impressies een goed bereik binnen de doelgroep gerealiseerd.
De campagne heeft ervoor gezorgd dat Jumbo wordt gezien als een leukere werkgever.
Nog belangrijker: de campagne heeft ervoor gezorgd dat Jumbo wordt gezien als een leukere werkgever. Jumbo maakt een enorme sprong in Imagotracker van Brandchart van plaats 64 in Q1 naar plaats 16 in Q3. Hiermee overtreffen we het gestelde target van 30 plaatsen ruimschoots.
#2. De campagne zorgt voor veel meer hires
Het allerbelangrijkste: de campagne zorgt voor een grote groei in vacatureviews, sollicitanten en hires. Gedurende de campagneperiode worden de vacatures op jumbowerkt.nl bijna 232.000 bekeken. Ook moeten de winkels behoorlijke aantallen sollicitaties verstouwen. Uiteindelijk solliciteren er zo’n 30.000 jongeren.
Uiteindelijk solliciteren er zo’n 30.000 jongeren.
Waar het uiteindelijk allemaal om te doen is: het aantal hires verhogen. De campagne overtreft alle verwachtingen en de doelstelling van 15% meer hires is verpletterd. Er worden uiteindelijk 34% meer nieuwe collega’s aangenomen ten opzichte van de periode voordat de campagne liep.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
‘Bram vs. Stefan’ is een unieke wervingscampagne waarin we écht hebben geluisterd naar onze doelgroep. Door hun mening serieus te nemen en dit als waarheid te zien, hebben we een creatieve, innovatieve, onderscheidende en bijzonder succesvolle campagne gemaakt. En dat in slechts een aantal weken tijd met continu veranderende coronaregels.
Deze succesvolle campagne laat zien dat Jumbo jongeren écht begrijpt.
We hebben binnen werving echt onze nek durven uitsteken om iets onderscheidends te doen. Deze succesvolle campagne laat zien dat Jumbo jongeren écht begrijpt en creatieve, innovatieve wervingsconcepten aandurft om zo de doelgroep in het hart te raken en hierdoor succesvol meer jongeren weet aan te nemen!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Jumbo
- Lotte Konieczek: Manager Recruitment Employer Branding
- Iris van Riswick: Recruitment Marketeer
- Lobke Buenen: Teamlead Recruitment Marketing
- Wendy van der Kreeft: Recruitment Marketeer
- Sophie Conijn: Recruitment Marketeer
- Yvonne van Rooij: Recruitment Marketeer
- Lisanne van Veen: Stagiaire Recruitment Marketing
In samenwerking met:
- UM Nederland Sander Pluijm (Head UM Studios)
- Yune Lucio Jessurun (Strateeg)
- Content Icons Sara Rottenberg (Manager Bram Krikke)
- Top Notch
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen