‘De fun spat ervan af’, aldus Ineke Jeuster, Director People bij McDonald’s Nederland, over de nieuwe Crew over de leukste Crew-campagne. ‘Werken bij McDonald’s is leuk voor nu en goed voor later. Ik vind het bijzonder om te zien hoeveel vriendschappen voor het leven er ontstaan in onze restaurants. Met deze campagne willen we laten zien hoe leuk werken bij McDonald’s is, ook aan toekomstige collega’s die zeer welkom zijn om onze gasten good times te serveren als we weer volledig open kunnen.’
‘Ik vind het bijzonder om te zien hoeveel vriendschappen voor het leven er ontstaan in onze restaurants.’
In de campagne die deze week is live gegaan, laat McDonald’s crewleden zelf vertellen over de mooie vriendschappen die ontstaan op de werkvloer en hoe medewerkers in deze tijd extra steun aan elkaar hebben. ‘De Crew is er namelijk niet alleen voor de gasten’, aldus Jeuster. ‘Ze zijn er ook voor elkaar. En in deze lastige tijd, meer dan ooit. De 19.000 medewerkers steunen elkaar, hebben lol met elkaar en stimuleren elkaar.’
3 op 4 zou aanbevelen
Driekwart van de McDonald’s-crewleden zou hun baan aanbevelen aan een ander, blijkt uit onderzoek. Genoeg om een campagne omheen te bouwen, hebben ze bij de restaurantketen gedacht. En dus krijgen in filmpjes de medewerkers van diverse filialen een podium om hun waardering voor elkaar uit te spreken.De crewleden in Doetinchem mochten daarbij de aftrap doen.
Zeker in deze coronatijd vinden onze collega’s het heel fijn om hun vrienden veel te kunnen zien.
‘Bedrijfsdynamiek en -cultuur blijken belangrijke criteria om ergens te gaan werken’, aldus Jeuster. ‘Maar hoe kom je iets te weten over de bedrijfscultuur, als je er nog niet werkt? Precies: door de verhalen van de werknemers. Zeker in deze coronatijd vinden onze collega’s het heel fijn om hun vrienden veel te kunnen zien. De restaurantvloer is niet alleen een plek waar hard gewerkt wordt, maar ook een plek waar collega’s steun bij elkaar vinden. Daarbij hebben onze collega’s ook nog eens veel lol met elkaar. En dat zie je terug in de video’s.’
Nood is hoog
De wervingsbehoefte bij McDonald’s is groot. Er staan momenteel meer dan 570 vacatures open bij de ruim 250 vestigingen in Nederland. Wereldwijd gaat het ook erg goed met de keten. McDonald’s – dat voor 93 procent leunt op franchise-ondernemers – boekte in de eerste drie maanden van 2021 een omzet van 5,1 miljard dollar (ruim 4,2 miljard euro). Dat was flink meer dan in dezelfde periode in 2019 en 2020.
Het bedrijf heeft vooral in de Verenigde Staten grote moeite om voldoende personeel te vinden.
Die omzetstijging is vooral te danken aan thuismarkt Amerika. Wel heeft het bedrijf in de Verenigde Staten grote moeite om voldoende personeel te vinden. Zo haalde een van de filialen recent nog het nieuws door elke sollicitant 50 dollar te betalen, alleen al voor het willen aangaan van een sollicitatiegesprek. En maakte het bedrijf deze week bekend voor de 650 vestigingen die het in eigendom heeft de minimumlonen (licht) te verhogen.
Lees ook
- Feel Good Friday: Deze McDonald’s betaalt 50 dollar voor een sollicitatie (en vindt nog geen kandidaten)
- Hoe McDonald’s met chatbots een veel sneller recruitmentproces kreeg
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.