‘Tast af. Ga vooruit. Verleg de grenzen.’ Met die oproep is SWZ Zorg uit het Brabantse Son een campagne gestart om potentiële collega’s kennis te laten maken met deze werkgever in de gehandicaptenzorg, waar meer dan 1.180 medewerkers zich via zelforganiserende teams op 27 locaties inzetten voor bijna 1.400 mensen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) of (ernstig) meervoudige beperking (EMB).
Bijzonder aan de campagne is de ruime inzet van video, en de lage drempel om kennis te maken.
Bijzonder aan de campagne is niet alleen de ruime inzet van video, waarin onder meer enkele medewerkers hun persoonlijke verhaal doen. Ook de mogelijkheid om laagdrempelig kennis te maken valt op. Reageren op vacatures? Het mag natuurlijk. Maar wil je gewoon eens wat meer weten over de mogelijkheden bij SWZ? ‘Dan maken we ook graag kennis’, aldus de zorgorganisatie, die daarvoor een ultrakort formulier op de site aanbiedt.
Kippenvel?
‘Kippenvel bij deze video? Dan is werken bij SWZ misschien wel iets voor jou’, stelt de organisatie, die voor de campagne samenwerkte met onder meer Full Frame (eerder goed voor bijvoorbeeld de recruitmentcampagne van Amarant) en de recruitmentmarketeers van De Selectie. Fotografie werd verzorgd door Bjorn Staps. ‘Samen met mensen van SWZ en Full Frame gaven we vorm aan de strategie en het concept, waarna de campagne vorm kreeg met onder meer een gerichte aanpak, doordacht plan, deze video, diverse andere middelen en nieuwe uitgangspunten voor de recruiters’, aldus Gjerryt Leuverink van De Selectie.
‘In plaats van meteen in de campagnestand te schieten, nam SWZ de tijd voor het goede denkwerk vooraf.’
Hij roemt de durf van SWZ om eerst ‘pas op de plaats’ te maken, toen zij aan de slag gingen met hun werving. ‘In plaats van meteen in de stand van ‘een campagne’ en ‘middelen’ te schieten, nam de organisatie de tijd voor het goede denkwerk vooraf. Samen ontwikkelden we een strategie, op basis van het échte probleem en het doel. Door dilemma’s op tafel te leggen, scenario’s uit te werken en keuzes te maken. De creatieven van Full Frame waren daar vanaf het begin bij en zo ontwikkelden we samen de strategie tot een concept, waarna zij een passende campagne, met onder meer deze prachtige video, maakten.’
Testimonials
De algemene video wordt daarbij dus ondersteund door nog een paar andere video’s, waarin enkele medewerkers hun verhaal doen. Zoals Kubra, die als NAH-begeleider in de gehandicaptenzorg werkt:
Of Bart, die af en toe ook wat geks wil doen, om mensen uit hun comfortzone te halen:
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.