Campagne van de week: Hoe het LUMC oog voor passie laat zien

Op het moment dat hij de Heel Holland Bakt-tent inliep, leerde Nederland hem kennen als Bakker Thijs. Maar eigenlijk is Thijs de Vos geen bakker, maar arts-onderzoeker op de kinderafdeling van het LUMC, waar hij zich richt op zeldzame ziekten tijdens de zwangerschap. En Marente Barentsen? We kunnen haar kennen van haar hockeycarrière, waar ze onlangs bij haar Oranje-debuut meteen tot ‘speelster van de wedstrijd‘ werd uitverkozen. Maar daarnaast werkt ze ook nog 3 dagen per week als anesthesiemedewerker op de Leidse OK.

Anesthesiemedewerker Marente Barentsen werd tijdens haar Oranje-debuut meteen speelster van de wedstrijd.

En zo hebben we bijvoorbeeld ook nog Iris van ’t Wout, niet alleen verzorgster van 20 schapen, maar bovendien ook apothekersassistent in de Klinische Apotheek, en tevens regelmatig voor haar werk op de Spoedeisende Hulp (SEH) te vinden. Zomaar 3 van de medewerkers die centraal staan in de nieuwe campagne van het Leidse ziekenhuis, die vandaag voor alle LUMC-collega’s is gelanceerd.

Oog voor passie

Net als bijvoorbeeld het CBS eerder dit jaar deed, zoomt het LUMC in de campagne in op het leven dat de eigen medewerkers naast het werk voor het ziekenhuis hebben. En dat alles onder het motto: ‘Oog voor passie‘. ‘Werken in de zorg is betekenisvol, bijzonder en uitdagend, maar kan ook intensief en complex zijn’, aldus adviseur employer branding Inge Klein-Van der Weij. ‘Daarom vinden we een goede werk/privébalans extra belangrijk. Oftewel: wij hebben oog voor jouw passie! Een passie die naast je werk ontspanning biedt…’

Daarom vertelt Marente hoe ze 7 keer per week kan trainen, en toch ook op de OK kan werken. Daarom laat Thijs horen hoe hij tijdens de opening van het nieuwe Willem-Alexander Kinder Ziekenhuis samen met de kinderen cupcakes gebakken heeft, terwijl zij konden vertellen over wat ze hebben meegemaakt. En daarom legt Iris uit hoe ze in de lammerperiode altijd 2 tot 3 weken vrij neemt om bij haar schapen te kunnen zijn. En als er onder werktijd wel eens een schaap in de sloot belandt? Dan krijgt ze van het ziekenhuis toestemming om meteen op de fiets te springen en bijstand te verlenen.

Positief geluid

Inge Klein – Van der Weij

Aanleiding van de campagne is – weinig verwonderlijk – het grote personeelstekort in de zorg. ‘Dus zichtbaar aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk. Als ziekenhuis moet je blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding’, aldus Klein-Van der Weij, die overigens per 1 januari als Projectleider Employer Branding bij de Parnassia Groep aan de slag gaat (potentiële opvolgers kunnen zich hier nog melden). ‘Door de coronacrisis neemt daarnaast de werkdruk in de zorg toe; er is meer verzuim en helaas vertrekken er ook veel medewerkers, die kiezen voor een baan buiten de zorg. Een positief geluid in deze tijd is daarom essentieel’, stelt ze.

‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap te kunnen afsluiten.’

Voor haar en haar collega’s bij ‘Team Werkenbij’ is dat aanleiding geweest om een campagne op te zetten met ‘oog voor mensen’. Een campagne die bovendien ‘zowel intern als extern op een laagdrempelige en toegankelijke manier kan worden uitgerold. Niet meteen de directe focus op vacatures, maar op onze mensen…’, aldus Klein-Van der Weij. ‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap af te kunnen sluiten. Je kunt namelijk niet anders dan de passies van de mensen in de campagne op een positieve manier omarmen.’

5 weken filmpjes

De campagne is ontwikkeld door OWN agency (ook uit Leiden). De campagne, inclusief de bijbehorende verhalen en filmpjes, is vanaf vandaag te vinden op oogvoorpassie.nl. Er komen ook verschillende posters op diverse plekken te hangen, naast natuurlijk sociale media (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn) en aandacht op een interne LUMC-site.

‘Je kunt niet anders dan de passies van deze mensen op een positieve manier omarmen.’

De komende 5 weken wordt steeds een nieuw filmpje getoond. Zo maken we naast de al genoemde Thijs, Marente en Iris ook nog kennis met fotografe Maaike en harpistes Wanwan en Sisi, tweelingzussen en beiden werkzaam als verpleegkundigen. Op verschillende LUMC-afdelingen, dat dan weer wel.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe ISS focust op smiles, sparks en happiness

In zijn in totaal 120-jarige geschiedenis is ISS uitgegroeid van een klein beveiligingsbedrijf in Kopenhagen tot een van de grootste facilitaire dienstverleners ter wereld. Momenteel telt de organisatie zo’n 400.000 medewerkers in meer dan 30 landen. Maar er kunnen er nog meer bij, zo blijkt uit een wervingscampagne die deze week van start ging.

‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer.’

Vooral facilitair managers en finance en HR-professionals zijn zeer gewild. Ook voor handy men, barista’s, schoonmaakmedewerkers, en koks is volop plek. En dan helemaal als ze in staat zijn ‘smiles’, ‘sparks’ en ‘happiness’ van hoge kwaliteit te leveren. ‘In de campagne staan mensen centraal die net dat beetje extra brengen op de werkvloer’, aldus Floor Reurslag, manager Talent Acquisition and Learning & Development bij ISS Nederland.

https://media-exp1.licdn.com/dms/image/C5622AQFDKyIpo46PcA/feedshare-shrink_800/0/1638802427617?e=1642032000&v=beta&t=KHUyVFFmgrSJiD7LT-ORvrGf44zHBHUJ-xJeascmK5c

Hoogste standaarden

ISS zoekt mensen die ‘werken volgens de hoogste standaarden, intelligente oplossingen bedenken en de verwachtingen van onze klanten telkens weer overtreffen’, vult Head of Marketing Marcel Kalmeijer aan. ‘Kortom, mensen die gaan voor de big smiles!‘ De nieuwe ISS-campagne past ook in de overkoepelende ‘People Make Places’-strategie van het bedrijf.

‘We zoeken mensen die gaan voor de big smiles.’

De campagne is ontwikkeld door het Eindhovense bureau Sterk Reclamebureau, dat eerder ook al employer branding-campagnes maakte voor bijvoorbeeld Heineken, Plus Supermarkten en het Catharina Ziekenhuis Eindhoven. De ISS-campagne wordt de komende periode gevoerd via LinkedIn, Google, Facebook en een aantal vaksites. En voor wie helemaal meer wil weten over de organisatie: er is momenteel ook nog een vacature voor een Event Recruiter beschikbaar…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Campagne van de week: Hoe BDO zich wil onderscheiden van de andere accountantsbureaus

Vorig jaar haalde BDO al een keer deze rubriek met een game, waar kandidaten makkelijk doorheen kunnen swipen om te kijken of ze bij de accountants- en adviesorganisatie passen. Nu is BDO terug op deze plaats, met een veel meer omvattende campagne, en een heuse nieuwe EVP: “Opgeteld het beste kantoor voor jou!”

Optellen is een belangrijk thema in de nieuwe campagne van BDO.

Dat optellen is een belangrijk thema in de campagne, waar we steeds een medewerker zien die op een of andere manier zijn werk met zijn vrije tijd weet te combineren. Of dat nou fiscaal assistent Melaica is die op de Paralympics in Rio in 2016 een bronzen medaille won, equity partner Oscar, die ook zenmeditatie geeft, of de jonge moeder Anke, die als een van de jongste deelnemers in het traject zit om partner te worden bij het accountantskantoor.

You want it all

‘Je hebt een gezonde ambitie, maar houdt ook erg van je vrije tijd’, stelt de bijbehorende campagnesite dan ook. En verder over de optelsom: ‘Je wil graag op topniveau opereren, maar wél in een fijne omgeving met leuke collega’s. Je wilt partner worden, maar ook thuis nog veel betekenen. Kortom: you want it all! En dat kan. Want bij BDO hoef je niet te kiezen. Behalve als het gaat om waar je wilt werken. En met wie.’

bdo campagne

Het ampersandje (waar kennen we dat ook alweer van?) maakt het vervolgens helemaal af. De campagne is dinsdag gelanceerd. ‘En de komende periode ga je hier nog veel meer van horen én zien op onze social media kanalen’, aldus Josephien de Heer, verantwoordelijk voor employer branding bij BDO Nederland. De eerste zes verhalen en video’s van Melaica, Maxim, Anke, Sughra, Oscar, Cedric & Fabian zijn alvast te bekijken. Meer zullen volgen.

Voor de totstandkoming van de campagne werkte BDO onder meer samen met bureau Savvy, Café Society, Gardeners, en regisseur Joshua Walter, oprichter van mediaproductiebedrijf Nocturmax. Het zijn drukke wervingstijden voor de accountants, want vorige maand hadden we ook al de nieuwe campagne van PwC in deze rubriek, die het daarbij eveneens over een optelsom hebben (maar dan in het Engels). En ook Deloitte viel al eerder op, met zijn nieuwe recruitmentsite.

Krappe arbeidsmarkt

De accountantswereld kent momenteel dan ook een bijzonder krappe arbeidsmarkt. Uit de meest recente CBS-Conjunctuurenquête blijkt dat bijna 4 op de 10  accountantskantoren met een personeelstekort kampen, een record. Er is vooral een tekort aan accountants met 3 tot 5 jaar ervaring. En de verwachting is dat het tekort de komende jaren alleen nog maar verder zal oplopen, wat onder meer kan zorgen voor problemen met controles van jaarrekeningen. Mogelijk zullen steeds meer bedrijven daarom moeite krijgen om een accountant te vinden, zo blijkt uit een studie van ING Research.

Nooit eerder zeiden zoveel accountants met een personeelstekort te kampen.

De accountantskantoren kampen vooral met drie problemen. Er komen te weinig studenten van de opleidingen af, te veel ervaren accountants stromen uit naar het bedrijfsleven en het aantal werkzaamheden neemt toe, door onder meer covid-19 en een toename van het aantal controleplichtige bedrijven. Zo is in 5 jaar tijd het aantal bedrijven met ten minste 50 mensen in dienst met 9% toegenomen, terwijl het aantal accountantskantoren met een vergunning voor een controle bij zulke bedrijven met 21% is afgenomen.

opgeteld bdo campagne

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Campagne van de week: Hoe de gemeente Enschede ambtenaren in spe verleidt

‘In de gemeente Enschede gebeurt altijd wel wat’. Als ontwerper Franka Werner dat in de video zegt, moet je onbedoeld toch even denken aan die beroemde uitspraak van Herman Finkers over het nabijgelegen Almelo. Al maakt Werner daarna wel meteen duidelijk dat het in haar werk heus niet alleen om van kleur verspringende stoplichten gaat. Integendeel zelfs. ‘De ene dag werk je aan 600 woningen die we helemaal zelf ontwerpen, de volgende dag schuift een grote partij met plannen voor de stad aan.’

De gemeente Enschede zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein.

De video is het eerste zichtbare resultaat van de nieuwe arbeidsmarktcampagne ‘Jij maakt Enschede!’. De gemeente zoekt diverse collega’s, vooral in het fysieke domein. De video moet kandidaten een goed beeld geven van wat daar allemaal bij komt kijken. ‘De stad een stukje mooier maken’, noemt Werner dat in de video. ‘En dat je ook merkt dat de mensen zich daar prettig in voelen.’

One-stop-shop

Bij de nieuwe campagne is ook een speciale landingspagina gemaakt, met mooi beeldmateriaal en meer uitleg over wat je in Enschede allemaal kunt maken. De campagne is het product van onder meer Minutes on Career, Jobsupporters uit Langenboom, maar vooral van de recruitment innovators van Brockmeyer. Met name voor die laatste partij komt de campagne op een goed moment. Het bedrijf ontwikkelt zich namelijk steeds meer van experts op het gebied van jobmarketing tot one-stop-shop voor recruitmentoplossingen. En deze campagne is daarbij natuurlijk een mooi visitekaartje.

Brockmeyer heeft voor de campagne een ‘multichannel recruitment marketing’-strategie ontwikkeld.

Brockmeyer heeft voor de campagne een strategie ontwikkeld waarin ‘multichannel recruitment marketing’ wordt toegepast. Dat betekent dat de campagne via sourcing, programmatic bannering, social recruitment én content marketing via verschillende kanalen voor de gemeente Enschede werft.

enschede

Enschede niet de enige

Enschede is overigens bepaald niet de enige gemeente die op zoek is naar nieuwe ambtenaren. Gemeentes als Zwolle, Vlissingen, Delft, Zuidplas en de Ronde Venen gingen de Twentse stad voor met serieuze arbeidsmarktcampagnes. En daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven, aldus het A&O-fonds, dat de arbeidsmarkt voor gemeenten in de gaten houdt, bijvoorbeeld door middel van de regelmatige A&O-vacaturemonitor. ‘Er zijn geen geluiden dat er op korte termijn een kentering op de gemeentelijke arbeidsmarkt te verwachten is’, stelt het fonds.

Bij gemeentes ligt het aantal vacatures momenteel 61% hoger dan vorig jaar.

In het derde kwartaal van dit jaar daalde het aantal vacatures bij gemeentes namelijk licht (met 9%) ten opzichte van het record-tweede kwartaal van dit jaar. Maar dit aantal is nog altijd 61% hoger dan dezelfde periode een jaar eerder, toen Nederland voorzichtig uit de eerste lockdown kwam. Het aantal gemeentelijke vacatures blijft daarmee nog steeds ‘onverminderd hoog’, aldus het A&O-fonds, dat daarom ook recent – samen met de VNG en vakbonden – een werkboek uitbracht, onder de titel: Succesvol de arbeidsmarkt op! Hoe pak ik dat als gemeente aan?

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

The sky is (not) the limit: over de ruimtereis die je als sollicitant bij New York Pizza kunt winnen

‘Wow!!’ ‘Iconisch’.’Echt typisch New York Pizza!’ En ‘over employer branding gesproken, tof hoor.’ De reacties op de vorige week bekend gemaakte actie liegen er niet om. Het bijna 30-jarige bedrijf is op zoek naar minstens zo’n 500 bezorgers. En om die te vinden hadden ze iedere nieuwe bezorger een bonus van zeker 400 euro kunnen bieden. Maar in plaats daarvan verzonnen ze een wel heel coole actie: de kans om als eerste pizzabezorger ooit de ruimte in te worden ingeschoten. Inclusief pizza. In een doos.

‘Kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

‘Wij sturen onze beste pizzabezorger van 2022 de ruimte in’, aldus Philippe Vorst, CEO en oprichter van het bedrijf. ‘Een plek bij de eerst mogelijk commerciële ruimtevlucht is gereserveerd. Planning en voorbereiding in acht nemend zal in 2023 de allereerste pizza in de ruimte bezorgd worden.’ Over het waarom van de actie is hij ook heel duidelijk. ‘We willen simpelweg het tofste bedrijf voor bezorgers zijn. Zeker nu iedereen de krapte op de arbeidsmarkt voelt, gaan we heel ver om dit voor elkaar te krijgen. Dus kom je bij ons werken, dan is zelfs de sky niet de limit!’

Notoir moeilijk te vinden

Hoewel het wel eens anders lijkt als je op een willekeurig begin van de avond naar buiten kijkt, zijn pizzabezorgers momenteel namelijk bijzonder moeilijk te vinden. ‘De ruimtereis is dan ook een ultieme poging om bezorgers te vinden nu het personeelstekort onder bezorgers ongekende hoogte heeft bereikt’, stelt New York Pizza dan ook. ‘Dat laatste heeft ook alles te maken met de investeringsmiljoenen van flitsbezorgers die de krapte op deze markt verder hebben versterkt.’

Alle pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis.

Potentiële bezorgers kunnen zich overal ter wereld melden door te solliciteren op een van de vacatures op newyorkpizzajobs.com. De ruimtereis bij een commercieel ruimtevaartbedrijf gaat het concern maximaal zo’n 200.000 euro kosten, plus reis- en verblijfskosten naar de locatie van vertrek, wist Metro te melden. Pizzabezorgers die minimaal 4 maanden in dienst zijn, komen in aanmerking voor de ruimtereis. Klanten mogen via reviews uiteindelijk bepalen wie ’de allerbeste pizzabezorger van het jaar’ is en dus mee mag in de raket. Daarna begint voor de gelukkige winnaar de training voor de ruimtereis.

Krapte nog nooit zo groot

Een opvallende actie, natuurlijk, maar het zegt ook iets over de krapte op de arbeidsmarkt. Die is volgens het CBS immers nog nooit zo groot geweest: elke 100 werkzoekenden zouden momenteel kunnen kiezen uit 126 vacatures. Werkgevers moeten dus behoorlijk wat uit de kast trekken om sollicitanten te vinden. En zeker werkgevers in de bezorging, waar steeds meer werk is.

New York Pizza heeft de ‘winactie’ open gezet van 17 november dit jaar tot eind volgend jaar. Philippe Vorst: ‘In 2023 bestaan we ook nog eens 30 jaar. Een extra mooi moment om als eerste pizzaketen wereldwijd een pizza in de ruimte proberen te bezorgen. Ik kijk er in ieder geval naar uit om onze beste pizzabezorger te volgen in zijn of haar weg naar ongekende hoogte.’

Astronomische groei

Het bedrijf van Vorst beleeft zelf trouwens ook een astronomische groei. Zo ziet New York Pizza in Duitsland nog wel ruimte voor 1.000 extra filialen, vertelde hij recent in het FD. Het bedrijf nam in september daartoe al 32 vestigingen over van het Duitse Stückwerk. Ook in België zijn er uitbreidingsplannen. Eind vorig jaar werd een eerste filiaal in Leuven geopend. En dit jaar moeten er nog zeker 5 verkooppunten bijgekomen zijn.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, goed voor een omzet van 54,7 miljoen euro.

New York Pizza verkocht vorig jaar zo’n 11,5 miljoen pizza’s, wat goed was voor een omzet van 54,7 miljoen euro, inclusief de inkomsten uit de deegproductie. Sinds 2008 is de omzet van de keten jaar op jaar met 12% gegroeid, mede door het openen van nieuw verkooppunten, maar ook door per filiaal steeds meer pizza’s te verkopen. Het bedrijf is sinds deze zomer voor driekwart in handen van het Noorse levensmiddelenconcern Orkla.

De voorwaarden

De ruimtereis is te winnen voor alle medewerkers van New York Pizza. Je hoeft als bezorger je daarvoor alleen maar aan te melden bij je leidinggevende, in een van de zelfstandige franchisevestigingen van het pizzabedrijf. Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is persoonlijk bestemd voor de winnaar, niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar, benadrukt het bedrijf wel. Ook voegt het toe ‘de beschikbaarheid van de prijs niet te kunnen garanderen en niet risico-aansprakelijk’ te zijn.

Het ruimtevaartticket wordt gekocht op basis van beschikbaarheid, is niet overdraagbaar en niet voor geld inwisselbaar.

Wel verbindt New York Pizza zich maximaal 5 jaren aan de inspanning om de prijs te reserveren en beschikbaar te stellen aan de winnaar. Maar mocht het toch niet lukken binnen die tijd om de vlucht voor maximaal 200.000 euro te boeken, dan krijgt de winnaar de gelegenheid om het resterende bedrag zelf aan te vullen of, naar keuze, als alternatieve ervaring een reis naar de rand van de ruimte met een luchtballon te aanvaarden, waarbij ook de reis- en verblijfkosten in de wereld worden vergoed. ‘Even’ een goede score halen en dan stoppen kan trouwens niet. Wil je meedingen naar de ruimtereis, dan zul je minimaal 50 geregistreerde klantenreviewscores binnen de actieperiode moeten hebben behaald. Uiterlijk 17 februari 2023 wordt de winnaar bekend gemaakt.

Lees ook

Campagne van de week: Voor wie wil groeien en bloeien in de bloemen

Wie zegt dat alleen de grote bedrijven zich een gelikte recruitmentvideo kunnen veroorloven? Bij Holex Flower, bloemenexporteur in De Kwakel, werken momenteel zo’n 160 mensen. Maar er kunnen er nog heel wat bij. En daarom hebben ze een opvallend moderne video opgenomen om dat duidelijk te maken. ‘Wij hebben meer mensen nodig. Mensen die van bloemen houden. Want bloemen zijn kunst, perfectie en schoonheid tegelijk’, zo stelt het bedrijf.

Bloemenbureau Holland is al een tijd campagne aan het voeren met ‘We hebben meer bloemen nodig’ en het begin van onze commercial is hier eigenlijk een kleine knipoog naar’, aldus Holex’ marketingmanager Fleur (what’s in a name?) Cornelissen.’ Ons bedrijf is erg aan het groeien, en dat zorgt er ook voor dat we meer mensen nodig hebben. We hebben ervoor gekozen om een algemene campagne in te zetten voor alle vacatures, zowel digitaal als in print.’ Bloemen zijn emotie, en zorgen voor prachtige herinneringen, zegt ze. ‘Daarom zeggen wij ook: ontdek hoe geweldig het is om met dit fantastisch product te werken.’

Tevreden over het resultaat

Cornelissen zegt zelf ‘heel tevreden’ te zijn over het resultaat, dat tot stand kwam in samenwerking met Zeroseventy, onder leiding van regisseur Arjen Schotel en art director Robin Bruinsma. ‘We hopen hiermee een hoop potentiële nieuwe collega’s te bereiken’, zegt ze. ‘We willen met deze campagne juist ook mensen buiten de bloemensector aanspreken, en laten voelen hoe mooi het is om met bloemen te werken. Iedereen binnen ons bedrijf, op welke afdeling hij of zij ook werkzaam is, is tenslotte ook bezig met die mooie bruiloft, die prachtige hotellobby of dat mooie feest te realiseren. En daarmee mensen blij te maken.’

‘We willen met deze campagne juist ook mensen buiten de bloemensector aanspreken.’

Holex Flower is de Nederlandse marktleider op het gebied van export van bloemen naar verre bestemmingen. ‘Dit gebeurt niet alleen vanuit onze hoofdvestiging in De Kwakel, maar ook vanuit onze vestigingen in China, Noord- en Zuid-Amerika. Onze verse producten gaan de hele wereld over. Zo kun je onze bekende Holex dozen tegenkomen op de bloemenmarkt in Seoul, Zuid Korea, het Flower District in Manhattan New York, maar ook via onze klanten bij high-end shops in Dubai of een vijfsterrenhotel in Singapore of Shanghai.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Opnieuw een (rijdende) escaperoom in recruitment, dit keer van Antea Group

Escaperooms in recruitment zie je tegenwoordig te kust en te keur. Recent was het nog Sanquin die er eentje bouwde, na eerdere voorbeelden van onder meer Enexis en Defensie. Jongste loot aan de boom is de Antea Group, ‘thuis van 1.500 trotse ingenieurs’, die een heel speciale vorm van een escaperoom neerzette. Namelijk: een escapebus, waarmee het bedrijf langs universiteiten, hogescholen en mbo’s kan toeren, om zo studenten en scholieren te interesseren voor het ingenieursvak.

‘Maatschappelijk relevant werk doen, dat kan bij uitstek in de ingenieursbranche.’

De escapebus werd deze week officieel geopend bij de Technische Universiteit in Eindhoven. ‘Ik hoor van veel jongeren dat zij maatschappelijk relevant werk willen doen’, vertelde Carla Moonen, bestuursvoorzitter van branchevereniging Koninklijke NLingenieurs bij die gelegenheid. ‘En dat kan bij uitstek in de ingenieursbranche. Ingenieursbureaus leveren een grote bijdrage aan de transities in ons land en wereldwijd, op het gebied van het klimaat, energie, mobiliteit en de leefomgeving.’

Collega’s van de toekomst

Ook Tanja Lendzion, de CEO van de Nederlandse tak van de Antea Group, benadrukte het belang van de branche. ‘De jongeren van vandaag zijn onze collega’s van de toekomst. En die collega’s hebben wij hard nodig bij de maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.’ Met de Escapebus kunnen scholieren en studenten ervaren hoe betekenisvol, mooi en divers het ingenieursvak is, zegt ze.

escaperoom antea group

Een welkome aanvulling op andere acties, aldus Robert-Jan Smits, voorzitter van het College van Bestuur van de Eindhovense TU. ‘Het hightech bedrijfsleven in deze regio staat te springen om hooggekwalificeerde ingenieurs. Alle acties die daaraan kunnen bijdragen zijn zeer welkom.’

Het atelier van Da Vinci

Het thema van de Escapebus is ‘het atelier van Leonardo da Vinci’. Om zich te bevrijden uit dit atelier van een van de bekendste ingenieurs uit de historie krijgen deelnemers de opdracht om één van Da Vinci’s laatste uitvindingen te redden. Hiervoor spelen ze zes spellen die betrekking hebben op het ingenieursvak; van het bouwen van een brug tot het verzamelen van data. ‘Zo krijgen studenten een beter beeld van het werk dat wij doen’, aldus Lendzion. ‘En daarnaast maken ze ook kennis met onze organisatie.’

antea pop-up store

De Antea Group toonde zich al eerder bijzonder alert op de trends in recruitment. Zo kwam het in 2018 met een speciale pop-up store, op Utrecht CS, waar voorbijgangers een week lang konden kennismaken met het bedrijf zelf én met de ingenieurswereld. In die tijdelijke winkel kon trouwens ook een game gespeeld worden: de ‘Domtoren Challenge’. Hierin stond de restauratie van Utrechts beroemdste monument centraal, niet toevallig een van de projecten waarbij Antea Group op dat moment betrokken is.

Lees ook

Campagne van de week: Hoe Rabobank reisleiders voor geld zoekt

‘Hou geld op het goede pad’. Dat is de inzet van de nieuwe campagne waarmee de Rabobank zijn zoektocht naar onderzoekers, analisten, procesverbeteraars en data-experts in het vakgebied Know Your Customer (KYC) extra kracht bijzet. De campagne laat zien dat geld levens kan verbeteren en dromen kan verwezenlijken. Zolang geld in de juiste handen is en blijft. Want miljoenen geldstromen gaan op elk moment van de dag de wereld over. Dichtbij en ver weg. Soms heel zichtbaar, soms minder. Want geld reist snel. En veel. En van plek naar plek.

‘In deze campagne willen we vooral laten zien dat je als KYC-expert bijdraagt aan een betere wereld.’

‘In de campagne willen we vooral laten zien dat je als KYC-expert bijdraagt aan een betere wereld’, vertelt Kim Opmeer, projectleider employer branding bij de Rabobank. ‘Door klanten beter te leren kennen, zorgen zij ervoor dat waar het geld ook gaat, het een zuivere reis aflegt.’

De hoofdvideo ‘De reis van geld‘ laat zien hoe belangrijk het is om geldstromen te analyseren en zo je klanten beter te leren kennen. In verschillende videoportretten en verdiepende artikelen nemen Rabobank-medewerkers je vervolgens mee in de details van hun werk. Zoals Nina Bussmann, die een model bouwt dat transacties monitort op terrorisme of witwasfinanciering. Of Edwin Wijermars, die ons meer vertelt over wat er allemaal komt kijken bij customer due diligence.

‘We willen de positieve kant van KYC in de campagne belichten.’

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Kaliber Interactive. ‘Berichtgeving over dit vakgebied is vaak negatief’, aldus strategy director Sytse Kooistra. ‘Terwijl er veel positief werk wordt verzet door het KYC-team. De positieve kant willen we in de campagne belichten. Want dat is een belangrijke drijfveer van het team en heeft aantrekkingskracht naar talent toe. Daarnaast past het goed bij de missie van de coöperatieve Rabobank.’

Credits

De Rabobank telt momenteel bijna 100 vacatures voor de 10 zogeheten ‘KYC Expert Centers’ die het in Nederland heeft, ongeveer een zesde van alle vacatures die de bank op dit moment heeft open staan. De komende maanden is de wervingscampagne te zien op verschillende kanalen, waaronder LinkedIn, Instagram en YouTube. Met http://rabobank.jobs/kyc als centrale plek waar alles samenkomt.

Credits:

  • Rabobank: Kim Opmeer, Tessa van Berckelaer, Ilse Vos, Geert Roggen
  • Strategie & Concept: Kaliber Interactive
  • Media: PHD Media & Reprise
  • Videoproductie: Frits Jan Smit, Bas Mooij

rabobank reis van geld

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Hoe PwC een nieuwe optelsom maakt

Accountants- en adviesorganisatie PwC wil de komende 5 jaar zijn personeelsbestand met zo’n 100.000 professionals uitbreiden. De strategie die daarbij hoort is ‘The New Equation’ gedoopt, een concept dat recent ook werd doorvertaald in een Nederlandse arbeidsmarktcampagne, onder de noemer ‘Be a Part of The New Equation.’

Met deze nieuwe mediacampagne wil PwC, een van de bekende Big Four in de accountancywereld, laten zien welke bijdrage het kantoor kan leveren om bedrijven, organisaties en overheden te helpen om antwoorden te vinden op de maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen. En tegelijk mensen oproepen om te solliciteren op de vele vacatures die ook in Nederland te vinden zijn (momenteel bijna 300 op een totaal personeelsbestand van zo’n 5.000).

Duurzaamheid voorop

PwC heeft het in de campagne onder meer over thema’s als de klimaatcrisis, flexibilisering van de arbeidsmarkt en digitalisering. Door ‘unieke, onverwachte combinaties’ te maken van expertises, ervaringen en technologie, wil het kantoor voor nieuwe, onverwachte oplossingen zorgen ‘in de beweging naar een duurzame toekomst voor iedereen’, aldus de campagne, die bijvoorbeeld analisten, economen, techneuten, accountants, juristen, vernieuwers en verhalenvertellers wil aanspreken.

Met de nieuwe wereldwijde strategie van PwC zou in totaal een bedrag van zo’n 12 miljard (!) dollar gemoeid zijn.

De campagne, die ook op de Nederlandse tv is te zien, is een coproductie tussen het Amerikaanse R/GA en het Nederlandse N=5. Employer Branding Specialist Carlijn Stultiens vertelde er vorige week nog over tijdens Digitaal Werven. Wereldwijd wil PwC over 5 jaar zo’n 384.000 medewerkers tellen. Dat past overigens in een trend. De afgelopen 5 jaar nam het aantal werknemers namelijk ook al met een kwart toe. Met de nieuwe wereldwijde strategie van PwC zou in totaal een bedrag van zo’n 12 miljard (!) dollar gemoeid zijn. Naast extra personeel wil het kantoor dit geld onder meer gebruiken voor training, technologie en het opkopen van kleinere concurrenten.

pwc new equation

1 + 1 = 2. Of niet?

‘Samen uitdagingen aangaan, met diverse, ambitieuze mensen, met verschillende passies, ideeën en perspectieven’, zo reageert Karlien Serrarens op de campagne, waar ze als director marketing dichtbij betrokken was. ‘Eén plus één is twee. Maar is de wereld nog wel zo eenvoudig? Om antwoorden te vinden op complexe uitdagingen, brengen wij de verschillende perspectieven, vindingrijkheid en passies van onze mensen samen met de nieuwste technologie. Want echte duurzame vooruitgang ontstaat als mensen en nieuwe ideeën samenkomen. Die optelsom noemen we The New Equation.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: waarom Sanquin sollicitanten opsluit

Om te zeggen dat het bloedstollend is, zou een flauwe woordspeling zijn. Maar spannend is hij zeker, de escape room die marketingbureau 2Basics heeft ontwikkeld en begeleid voor Sanquin. Kandidaten krijgen daar de vraag: ben jij in staat om een leven te redden? In de escape room moeten ze in korte tijd een zak bloed veiligstellen door diverse quests op te lossen en de zak bloed te redden uit de Pater Noster, de machine waarin bloed wordt bewaard. Lukt dat? Dan ben je geschikt om bij Sanquin te werken…

De escape room is momenteel te vinden op het Amsterdamse hoofdkantoor van op het Sanquin, waar sollicitanten hem fysiek kunnen spelen. ‘Via de escape room proberen we kandidaten naar Sanquin te halen die in hun dagelijkse leven echt willen bijdragen aan het verbeteren van de gezondheid van mensen’, vult Frieda Ulsamer de Waard, managing director van 2Basics BV aan. Het is bepaald niet de eerste escape room die voor sollicitanten is ingericht. Enexis en Defensie gingen de non-profitorganisatie bijvoorbeeld al voor.

Op de tram

Na de campagneperiode kunnen sollicitanten de escape room overigens blijven spelen, alleen dan online. Fijn om te weten voor sollicitanten: de escape room is geen assessment. Het is bedoeld als fun element in de sollicitatie en als bijzondere kennismaking met Sanquin. Voor de organisatie geeft het wel inzicht in relevante capaciteiten van een kandidaat, zoals het probleemoplossend vermogen en het presteren onder druk.

‘We zoeken mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis.’

De escape room is onderdeel van de totale ‘Merk&Werk-campagne’ die moet aansluiten bij de ‘innovatieve nieuwe strategie van de organisatie, gericht op het redden van levens en het verbeteren van de gezondheid van donor, patiënt en samenleving’, aldus CEO Tjark Tjin-A-Tsoi. Daarom, zegt hij, is de organisatie ook niet op zoek naar ‘zomaar’ IT-specialisten, laboranten of medewerkers bloedafname. Nee, ‘we zoeken naar mensen die willen meewerken aan iets groters, werk met betekenis. Dat is precies wat Sanquin te bieden heeft. Je wordt onderdeel van een groter geheel; van een team dat levensreddend werk doet.’

De escape room is daarbij trouwens niet het enige opvallende onderdeel van de campagne, die de noemer ‘Werken bij Sanquin…. alsof er leven van afhangt!’ heeft meegekregen. Zo is de boodschap sinds kort niet alleen te zien op grote reclameborden langs de snelweg, maar ook op trams in de hoofdstad.

Levensreddend werk verbeeld

Onderliggend idee van de campagne is: of je nu bij Sanquin Research werkt, op een locatie van de Bloedbank, of op het hoofdkantoor bij de ICT-afdeling: iedere medewerker is een onmisbare schakel in het grotere geheel en doet in die zin levensreddend werk. De campagnebeelden moeten die gedachte illustreren. Op de voorgrond zie je dan ook ‘gewone’ medewerkers in hun alledaagse situatie, bijvoorbeeld achter een computerscherm. Op de achtergrond speelt zich echter steeds een spannende situatie af: Sanquin levert met spoed bloed af bij de spoedeisende hulp of vervoert een lading bloed via een medische drone.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Campagne van de week: Wil je met mij bouwen?

Een nieuw Van der Valk-hotel in Best, het hoofdgebouw van Fontys in Eindhoven, appartementen in een kerk in Valkenswaard, een 76 meter hoge woontoren in hartje Tilburg: VB Groep, een snelgroeiend bouwbedrijf uit de regio Eindhoven, dendert maar door. Vorig jaar doorbrak het bedrijf voor het eerst de omzetgrens van 200 miljoen euro, een verdubbeling in slechts 3 jaar. Daarmee is het al het grootste bouwbedrijf in Brabant geworden. En voor dit jaar worden nieuwe records verwacht.

Maar met die grote groei komen natuurlijk ook weer nieuwe uitdagingen. Zoals: waar haal je de mensen vandaan, zeker in een overspannen arbeidsmarkt als de bouwsector momenteel beleeft? Speciaal daarvoor lanceerde de VB Groep enkele weken geleden een nieuwe wervingscampagne, onder de leuke, woordspelige noemer ‘Wil jij met mij bouwen?‘ ‘Wij zijn namelijk op zoek naar veel enthousiaste bouwplaatsmedewerkers voor uitdagende nieuwbouw- en/of groot-onderhoudsprojecten’, aldus P&O-adviseur Ilse Houben.

Hamertje tik

Lancering van de campagne vond plaats via een live ‘Hamertje Tik’. Daarbij werden passanten uitgedaagd wie het snelst een spijker (recht) in een blok hout wist te krijgen. Lukte dat, dan kon het zomaar gebeuren dat Richard van Huybregts Relou voor jou op de knieën ging, met de vraag: ‘Wil jij met mij bouwen?’

De campagne krijgt niet alleen online een vervolg, maar ook offline. Bijvoorbeeld via een aantal doeken die te zien zijn op de vele bouwplaatsen waar de VB Groep actief is, net als al zijn dochters: Huybregts Relou, Smeets Bouw, Smeets Vastgoedservice, Van Heur Bouw en Onderhoud, Van Miltenburg Bouw en Onderhoud en VB Bouw. Ook de werkbussen van veel medewerkers hebben een make-over ondergaan, speciaal voor de campagne.

En op de bouwplaats ziet dat er zo uit:

Eigen VB Academy

De lancering van de campagne komt min of meer tegelijkertijd met de lancering van de eigen VB Academy, een opleiding die tot doel heeft de ontwikkeling van de eigen medewerkers te stimuleren, een warme introductie te hebben voor nieuwe collega’s, een mentorschap te bieden voor jonge collega’s en zowel in- als extern kennis te delen.

‘We denken dat deze Academy bijdraagt aan het blijvend binden en boeien van onze huidige én toekomstige collega’s.’

Of zoals Huybregts Relou-directeur Sander van Doorn het zegt: ‘Het is mooi om te zien dat we met VB Academy een breed gedragen programma hebben weten te ontwikkelen. Het mooiste is dat deze ontwikkeld is voor en door onze collega’s. We denken dat deze stap een belangrijke bijdrage levert aan enerzijds goed werkgeverschap, en anderzijds het blijvend binden en boeien van onze huidige én toekomstige collega’s.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe je diversiteit ook kunt laten zien: vanuit empowerment

‘Niet één verhaal, maar een rijkdom aan verhalen.’ En ‘Een nieuwe generatie brengt nieuwe ideeën.’ Of: ‘Mijn kracht is dat ik kan manoeuvreren tussen culturen en talen.’ En: ‘Divers talent brengt dynamiek in een organisatie.’ Zomaar een viertal quotes uit een nieuwe campagnefilm van het Agora Network, een stichting die culturele diversiteit in organisaties wil bevorderen en waar talenten met roots uit alle hoeken van de wereld samenkomen.

‘Biculturele mensen worden helaas nog te vaak stereotyperend afgebeeld.’

‘In deze campagne willen we de diverse talenten laten zien en in hun kracht zetten’, vertelt Rik Blokland, producer van de film. En dan dus juist níet in een slachtofferrol of in een bescheiden houding, zegt hij. ‘Zo worden biculturele mensen helaas nog te vaak stereotyperend afgebeeld.’ De nieuwe film en de bijbehorende campagnebeelden moeten daarentegen empowerment uitstralen: in woord en in beeld. ‘Dit laatste doen we door de talenten letterlijk op een voetstuk te plaatsen. Niet nadrukkelijk, want Agora Network heeft absoluut geen activistische inslag, maar het is er wel subtiel in verweven.’

Paars en trots

In de film vertellen een aantal biculturele rolmodellen over wat het thema diversiteit voor hen betekent. Ook het kleurgebruik in de film geeft een belangrijke boodschap af. Door de huisstijlkleur paars te gebruiken in de belichting zijn de verschillen in huidskleur bijna niet te zien. ‘En daar gaat het om: iedereen mag trots zijn op de culturele achtergrond, maar daar hoeft de nadruk niet op te liggen. Gelijkwaardigheid staat centraal’, aldus Selda Akbal, co-voorzitter van Agora Network.

‘Iedereen mag trots zijn op de achtergrond, maar daar hoeft de nadruk niet op te liggen.’

Akbal hoopt vooral dat de film mensen aan het denken zet. ‘Dat het verwondert, mensen toch weer even met de neus op de feiten drukt en wanneer andere kosmopolieten die hiernaar kijken denken: ‘dit zijn mijn rolmodellen, dit kan ik dus ook bereiken’.’ Maar ook is er een boodschap voor werkgevers. Te vaak zien die culturele afkomst namelijk nog als een beperking, in plaats van een verrijking. ‘Terwijl het juist voordelen heeft om bicultureel opgegroeid te zijn. Je leert je manoeuvreren in talen, culturen en dat brengt een enorme flexibiliteit met zich mee.’

Bijzondere vereniging

De eerste ideeën voor de branding movie ontstonden tijdens een kop koffie tussen Blokland en Akbal, die vanuit hun beider vakgebieden in gesprek raakten over diversiteit en inclusie op de werkvloer. ‘We waren in contact gekomen nadat ik in 2019 een blog had geschreven over bewuste en onbewuste discriminatie op de arbeidsmarkt’, aldus Blokland. ‘En zo ontdekte ik wat een bijzondere vereniging dit is.’

De eerste ideeën voor de branding movie ontstonden tijdens een kop koffie.

Met uiteindelijk een heel mooi gevolg, aldus Blokland. ‘Ik vind het eindresultaat echt magisch. Het is nog mooier geworden dan ik dacht, mede ook door de open deelnemers en goede cameramensen en fotografen die hieraan mee hebben gewerkt.’ Akbal: ‘Ik vind het mooi dat de emotie erin terugkomt. Waar worstelen we als diverse talenten dan precies mee? Waar gaat het om? Dat wordt door die persoonlijke verhalen duidelijk.”

Enorm gegroeid

Agora Network is de laatste jaren enorm gegroeid, onder meer door de groeiende bewustwording over het belang van diversiteit binnen organisaties. Maar tegelijkertijd ziet Akbal veel van die organisaties nog wel worstelen met hoe ze een inclusieve beeldtaal op hun werkenbij-sites kunnen neerzetten. ‘Wij hebben hierin het voortouw genomen en willen biculturele medewerkers, vrij van stereotypen, in hun kracht laten zien.’

‘We willen biculturele medewerkers, vrij van stereotypen, in hun kracht laten zien.’

De campagne is tijdens Diversity Day officieel gelanceerd. Alle mensen die in het filmpje zijn te zien, zijn ook echt medewerkers die werkzaam zijn bij de verschillende organisaties die lid zijn van het netwerk van Agora. Zo staat op onderstaande foto Marjan Hammersma, secretaris-generaal van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Kanalenstrategie

Agora Network plaatst op zijn site onder meer vacatures voor aangesloten werkgevers. ‘Die organisaties weten ons dus ook te vinden ter uitbreiding van hun kanalenstrategie als onderdeel van de arbeidsmarktcommunicatie, om zo ook meer divers talent binnen te halen’, aldus Akbal. Daarnaast organiseert het netwerk bijvoorbeeld ook workshops en werkt ze aan ‘bewustwording op C-niveau’.

Bij de helft van de Nederlandse organisaties ligt geen focus op het actief voorkomen van discriminatie.

Iets wat nog steeds nodig blijkt. Zo meldden de onderzoekers van het jaarlijks terugkerend HR-trendonderzoek (Performa Uitgeverij, Berenschot, en AFAS Software) vorige week nog dat steeds meer HR-professionals zich bewust zijn van de positieve gevolgen van een divers medewerkersbestand, maar dat tegelijkertijd de helft van hen aangeeft aan dat er binnen hun organisatie geen focus ligt op het actief voorkomen van discriminatie. Juist dat patroon wil Agora Network met zijn nieuwe campagne doorbreken. Of, zoals Hammersma in de film stelt: ‘Een inclusieve organisatie ontstaat niet vanzelf. Daar moet je echt aan werken.’

Lees ook