De zorgbaan die ook voor jou zorgt (inzending Stichting ActiVite)

Stichting ActiVite is een zorgorganisatie. Met meer dan 2.500 medewerkers zijn ze groot in ouderenzorg, thuiszorg en gespecialiseerde zorgdiensten. Denk aan verpleeghuiszorg, revalidatiezorg, wijkverpleging, hulp bij het huishouden en activiteitenbegeleiding.

Ondanks de grootte is lang niet iedereen bekend met de naam ActiVite.

Ondanks de grootte is lang niet iedereen bekend met de naam ActiVite. Nog minder bekend is dat je hier jouw baan rond jouw leven kan vormen. Waar en wanneer je werkt… je kunt het zelf bepalen. Je kan zelfs voor méér afwisseling meerdere functies vervullen. Maar er zijn meer extra’s. Zo investeert ActiVite vanuit de eigen Academie in jouw talentontwikkeling en feesten en events zorgen voor verbinding. Een mooie propositie die echter nagenoeg onvindbaar is. Tijd voor een opgefrist werkgeversverhaal én campagne. Die compleet wordt opgehangen aan de belofte ‘de zorgbaan die ook voor jou zorgt.’

In de campagne laten we het betekenisvolle werk realistisch zien en kiezen we voor emotie. Met een mooie film raken we het zorghart van de doelgroep, laten we zien welk werk je allemaal kan doen én dat ActiVite serieus werk maakt van werkgeluk. Met een flexibele baan die zich rond jouw wensen vormt. Voor social maken we cut downs van de film met dezelfde wederkerigheid. Die aandacht die jij hebt voor onze cliënten, hebben wij voor jou als medewerker.

Op TikTok haalde de campagne 600.000 weergaven in 3 weken tijd.

Het resultaat is boven verwachting. Allereerst zijn alle ActiVite medewerkers trots op de campagne. Zij herkennen zich in de film en verhalen. Net zo belangrijk: de campagne die januari 2025 van start ging, doet ook zijn wervende werk. De social posts hebben een prachtig bereik op Meta en TikTok, waarbij TikTok ongelooflijk succesvol is met 600.000 weergaven in 3 weken tijd en een bereik van meer dan 136.000. Daarbij ook nog de eerste 8 weken van de campagne een duidelijk stijging in het aantal succesvolle sollicitaties. En zo ontstaat er een campagne die óók voor een stevig werkgeversmerk zorgt.

Wat was de impact van de case?

Het resultaat is boven verwachting. Allereerst zijn alle ActiVite-medewerkers trots op de campagne. Zij herkennen zich in de film en verhalen. Net zo belangrijk: de campagne die januari 2025 van start ging, doet ook zijn wervende werk.

Sollicitanten blijken onder de indruk van de medewerkers en hun rol in de campagne.

De social posts op Meta, SnapChat en TikTok hebben een prachtig bereik, Opvallend is dat we binnen 3 weken tijd 600.000 weergaven hebben behaald op TikTok met een bereik van 136.500, en meer dan 1.100 kliks naar de website. Echt een sterk resultaat in korte tijd. En dit geldt ook zeker voor Meta. In de eerste 8 weken van dit jaar dat de campagne loopt zien we daadwerkelijk een stijging in de sollicitaties. En zo ontstaat er een campagne die óók voor een stevig werkgeversmerk zorgt.

Mooi om te zien is dat we niet alleen een stijging voor de zorgvacatures zien, ook zeker op de ondersteunende diensten. Directe terugkoppeling van sollicitanten is dat ze bij deze zorgorganisatie willen werken en onder de indruk zijn van de medewerkers en hun rol in de campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een geloofwaardig werkgeversmerk verdient een rijk verhaal. Door dit warm, realistisch en met emotie in beeld brengen, raken we vele zorgharten. We investeren daarbij in filmische kwaliteit. Vanuit een idee dat je voelt én het betekenisvolle werk van al onze medewerkers een welverdiend podium geeft. De aandacht die zij geven aan hun cliënten, geven wij aan de campagne. Een campagne die ActiVite bovendien aanmoedigt altijd goed voor haar medewerkers te zorgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Michèle Hartevelt, Manager Marketing & Communicatie
  • Anne Veldhof, voorzitter Raad van Bestuur
  • Melanie Windmeyer, wervingsspecialist
  • Matanja van Meeuwen, wijkverpleegkundige
  • Yolanda Davies, palliatief verpleegkundige
  • Edo Adrovic, verzorgende IG
  • Chantal Elsgeest, verzorgende IG
  • Samir Mastouri, security officer/ICT
  • Manon van Beelen, verzorgende IG
  • Floor de Jong, wijkverpleegkundige

Extern:

  • Martijn de Vreeze/CopyCommando, creative director
  • John Horjus, creative director
  • Naomi Brusselmans, regisseur
  • Roderik Patijn, DOP
  • Joost Bienenmann, editor
  • Timo Pluq, sound
  • Joy van Straalen, voice-over

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Solliciteer met je bestie! (inzending Kruidvat)

Met bijna 1.000 winkels in Nederland is Kruidvat altijd op zoek naar nieuwe collega’s. Onze grootste doelgroep: bijbaners, goed voor 75% van ons personeelsbestand. Maar jongeren aantrekken in een markt vol keuzes en veranderende voorkeuren is een uitdaging. Solliciteren voelt vaak spannend en stressvol, en de concurrentie van supermarkten en horeca is groot. Tijd voor een frisse, vernieuwende aanpak die jongeren écht aanspreekt!

Tijd voor een frisse, vernieuwende aanpak die jongeren écht aanspreekt!

De oplossing? Solliciteren met je Bestie! Samen solliciteren, samen op gesprek én samen aan de slag. Een unieke, sociale manier van werven, die niet alleen sollicitatieangst wegneemt, maar ook perfect aansluit bij de waarden en beleving van Gen Z én Kruidvat als werkgever: vriendschap, fun en een gevoel van verbondenheid.

Om deze campagne tot een succes te maken, zette Kruidvat in op een mix van TikTok, Snapchat en on-the-ground activaties. Catchy video’s met ‘besties’ in de hoofdrol gingen viraal. Jongeren konden in photobooths op scholen en in steden een flashy duoselfie maken. En in de winkels? Posters en flyers hingen strategisch bij de energy drinks – dé plek waar jongeren samenkomen.

Ook de vernieuwde werkenbij-site (join #teamkruidvat) werd een echte social experience.

Maar we gingen verder dan alleen zichtbaarheid. Het hele sollicitatieproces werd getransformeerd: geen cv, geen motivatiebrief, gewoon snel en simpel solliciteren via WhatsApp. Ook de vernieuwde werkenbij-site (join #teamkruidvat) werd een echte social experience, zodat de campagne door de hele candidate journey voelbaar was.

Kruidvat’s #vriendenteam-campagne trok 51% meer sollicitaties via TikTok, WhatsApp-solliciteren en offline activaties. Een gamechanger in recruitment! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Door solliciteren radicaal te versimpelen en aan te sluiten bij de belevingswereld van Gen Z, verstevigde Kruidvat niet alleen zijn employer brand, maar veroverde het ook een toppositie als dé werkgever voor jongeren. Kruidvat bewijst: recruitment kan leuker, socialer en effectiever. Dit is hoe je jong talent bereikt!

Wat was de impact van de case?

De campagne richt zich op de grootste wervingsdoelgroep van Kruidvat: bijbaners. De uitdaging? Zichtbaar en onderscheidend blijven in een overvolle arbeidsmarkt waar jongeren hoge eisen stellen.
Door social listening en data-analyse werden de drijfveren van Gen Z geïdentificeerd. Een sterkere verbinding met de doelgroep en een sollicitatieproces dat écht bij jongeren past. De oplossing? Een propositie die draait om vriendschap, fun en eenvoud. De cijfers liegen er niet om:

  • 4.450 duo-sollicitaties in 2023-2024 (ten opzichte van 1.472 in 2022)
  • 83% meer duo-sollicitaties in het eerste jaar, wat het succes van het ‘solliciteer met je bestie’-concept onderstreept
  • 50% meer sollicitaties voor een bijbaan: Gen Z reageerde enthousiast op een recruitmentproces dat socialer en minder intimiderend aanvoelt
  • 8,25% daling in het afhaken tijdens het sollicitatieproces: hogere betrokkenheid en doorzetting van sollicitanten
  • 21% meer bijbaners in dienst en 9% dalende uitstroom van bijbaners (2023-2024 vs 2022)
  • 30% meer doorstroom naar andere functie binnen Kruidvat
  • 34% minder bijbaanvacatures (7.732 in 2022, 5.119 vacatures in 2024) voor werving door meer kwalitatieve instroom en minder uitstroom.
  • Op TikTok groeide onze engagement explosief met 2.832 nieuwe volgers (+774% groei) en een bereik van meer dan 3,3 miljoen mensen, waardoor we onze aanwezigheid op een cruciaal platform voor Gen Z versterkten.
  • Daarnaast leidde de campagne tot (inter)nationale media-aandacht en een maatschappelijk debat over de manier waarop Gen Z naar werk kijkt, wat de zichtbaarheid van Kruidvat als aantrekkelijke werkgever verder vergrootte.
12 touchpoints

Met een sterk omnichannel-aanpak werd de doelgroep op minstens 12 touchpoints bereikt. Van TikTok, Meta en Snapchat tot POS-materiaal, narrowcasting op scholen en een landelijke zomertour met activaties en photobooths. Met een doordachte strategische aanpak keken we verder dan alleen een toffe campagne. We verbeterden ook alle touchpoints in de employee journey: een contract op slechts één A4’tje en een brief aan de ouders om ook hun invloed in het keuzeproces te benutten. Een aanpak die recruitment niet alleen socialer, maar ook slimmer en effectiever maakt.

Deze geïntegreerde aanpak zorgde ervoor dat Kruidvat de top-of-mind-positie als werkgever bij jongeren aanzienlijk verbeterde en recruitment op een compleet nieuwe manier benaderde. Jongeren ervoeren solliciteren niet langer als spannend, maar als een leuke, gezamenlijke ervaring.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De ‘Solliciteren met je Bestie’-campagne verdient erkenning omdat het de manier waarop bedrijven recruitment benaderen opnieuw heeft gedefinieerd. Door aan te sluiten bij de waarden van Gen Z – vriendschap, authenticiteit en sociale ervaringen – hebben we een effectieve, innovatieve en leuke recruitmentaanpak gecreëerd. Deze campagne bewijst dat recruitment niet traditioneel of formeel hoeft te zijn om succesvol te zijn. De campagne brak records met ruim 50% meer sollicitaties.

Kruidvat’s #vriendenteam-campagne trok 51% meer sollicitaties via TikTok, WhatsApp-solliciteren en offline activaties. Een gamechanger in recruitment! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Met een slimme mix van social media, WhatsApp-solliciteren en een vernieuwde werkenbijsite en candidate journey heeft Kruidvat laten zien hoe je écht impact maakt. Deze aanpak verdient erkenning als hét voorbeeld van innovatieve en effectieve recruitment. Recruitment is veranderd. Dit is het bewijs dat een beetje lef, creativiteit en een goed begrip van je doelgroep het verschil maken.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Team Recruitment en Employer Branding (Kruidvat)
  • LiveWall (creatieve en digitale partner) en Somention (social media agency)
  • Winkelteams voor lokale activaties

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Documentaire ‘IT’s hidden footprint’ (inzending Rabobank)

IT-talent is momenteel een van de lastigste doelgroepen om te werven – en al helemaal voor een bank. IT’ers hebben de aanbiedingen voor het oprapen en zijn ongevoelig voor traditionele wervingsreclame. Uit onderzoek blijkt echter dat IT’ers wél openstaan voor inhoudelijke gesprekken over relevante IT-vraagstukken. Een waardevol inzicht voor Rabobank, die door haar transformatie van bank naar innovatieve IT-organisatie, dringend IT-talent nodig heeft.

Door de transformatie van bank naar IT-organisatie heeft Rabobank dringend IT-talent nodig.

Om de doelgroep inhoudelijk te bereiken, maakten we een documentaire. In The hidden footprint of IT volgden we een aantal IT’ers van Rabobank, die binnen het project Wavemakers werken aan het duurzamer maken van IT. Daarmee wordt duidelijk dat IT, ondanks dat het deels het probleem veroorzaakt, gelukkig ook oplossingen kan bieden.

Toren van wasmachines

Om dit onderwerp op een creatieve manier zichtbaar te maken, bouwden we voor de documentaire een grote proefinstallatie. Een toren van wasmachines, magnetrons en andere huishoudelijke apparaten liet zien hoeveel energie het kost om bijvoorbeeld een online filmpje te streamen. Of een hele serie te bingewatchen.

Voor de documentaire bouwden we een grote proefinstallatie.

De verschillende verhaallijnen in de documentaire gebruikten we om paid uitingen te maken waarmee we de doelgroep wisten te bereiken. We waren aanwezig op kanalen waar IT’ers actief zijn, zoals LinkedIn, META, YouTube, Spotify radio, display en SEA. Ook was de documentaire op een speciaal ontwikkelde landingspagina van Rabobank te zien. Hier werden ook verdiepende interviews, techblogs en carrièremogelijkheden geëtaleerd.

Hoe een documentaire over duurzame IT Rabobank helpt IT-talent aan zich te binden. Lees de hele case van Rabobank die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Met deze aanpak benaderden we IT-talent op hun eigen voorwaarden – via inhoudelijke discussie in plaats van via werving. Geen abstracte beloftes, maar echt laten zien dat de IT-professionals bij Rabobank werken aan betekenisvolle, innovatieve projecten die bijdragen aan een duurzame wereld. IT’ers die geïnteresseerd zijn in het onderwerp vinden zo vanzelf hun weg naar verdiepende content en carrièremogelijkheden, zonder dat dit aanvoelt als een wervingscampagne.

Wat was de impact van de case?

De campagne had twee kwantitatieve doelstellingen: het verhogen van de overweging om bij Rabobank te werken en het verbeteren van de merkassociatie ‘modern/vooruitstrevend’. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat IT’ers eerder voor werkgevers kiezen die zij als innovatief beschouwen.

IT’ers kiezen eerder voor werkgevers die zij als innovatief beschouwen.

De campagneresultaten zijn gemeten via Google Analytics dashboards en via een eigen Brand Tracker-onderzoek met DVJ Insights, specifiek gericht op onze doelgroep. Dit geeft nauwkeurigere inzichten dan extern onderzoek dat de gehele beroepsbevolking meet.

Resultaten
  • De campagne verhoogde de overweging bij IT’ers om bij Rabobank te werken succesvol van het doel van >28% naar 39% (index 139), waarbij Rabobank in de meetperiode harder steeg in overweging dan de gemiddelde concurrent (index 139 vs. 114).
  • De perceptie van Rabobank als ‘moderne/vooruitstrevende’ werkgever steeg significant van het doel van >43% naar 62% (index 144). Deze substantiële verbetering in perceptie wijst op een duidelijke verschuiving in het imago van Rabobank onder IT’ers, wat ook de groei in overweging verklaart.

De campagne The hidden footprint of IT presteerde beter dan de IT-campagne uit 2023, ondanks een kleiner mediabudget, bereik en contactfrequentie. De campagne heeft geleid tot meer sollicitaties en aanstellingen binnen de moeilijk te bereiken IT-doelgroep.

  • Het percentage van een vacature bekijken naar sollicitatie ging van 6,7% in 2023 naar 11,4% tijdens deze campagne in 2024.
  • In 2024 realiseerden we 27% meer IT-sollicitaties dan in 2023
  • 2024 resulteerde in 15% meer IT-hires. Dat duidt erop dat we niet alleen meer, maar ook kwalitatieve kandidaten werven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

IT’ers zijn momenteel misschien wel de moeilijkste doelgroep om te werven – en al helemaal door een bank. Maar door IT-talent te benaderen via inhoudelijke discussie in plaats van directe werving, raakt Rabobank de juiste snaar.


Met de documentaire IT’s hidden footprint behandelt de bank een onderbelicht, maar significant probleem: hoe verminder je de CO₂-voetafdruk van IT? We volgen medewerkers van Rabobank die zich bezighouden met het verminderen van de CO₂-uitstoot van Rabobanks IT-systemen. Tastbaar bewijs dat je als IT’er bij de bank kunt werken aan innovatieve projecten mét maatschappelijke relevantie.

De kracht van deze aanpak ligt in het inzetten op de inhoud.

De kracht van deze aanpak ligt in het inzetten op de inhoud. Laten zien welke betekenisvolle projecten er lopen en welke technologische impact deze hebben. Het resultaat is een campagne die niet aanvoelt als reclame voor werving, maar als relevante bijdrage aan een belangrijk gesprek in de IT-wereld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Rabobank:

  • Sasja van Ravens,
  • Anne van Lopik,
  • Richard Gerestein,
  • Renske Melchers-Vermolen en
  • Tessa Wagensveld

Bureau: Kaliber
Marktonderzoek: DVJ Insights
Media: PHD Media
Productie:

  • Mindshare,
  • Tebbernekkel en
  • the Compound

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Hoe GVB in 2 jaar een winnende wervingsmachine bouwde (inzending GVB)

In 2022 kampte GVB met een groot personeelstekort onder bestuurders van trams, bussen en metro’s, waardoor de dienstregeling werd afgeschaald. Een structurele oplossing was nodig. In 2 jaar tijd bouwde GVB samen met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom. Wat is het geheim achter dit succes?

In 2 jaar tijd bouwde GVB met Bluewave een datagedreven wervingsmachine die zorgde voor voldoende instroom.

In de eerste plaats: werving werd een strategisch speerpunt. Resources werden vrijgespeeld, de voortgang werd tot op directieniveau doorlopend gemonitord, een nieuw recruitmentcentrum werd ingericht en partnerschappen werden aangegaan. Bottom up werd het employer brandVerbind de wereld in Amsterdam‘ ontwikkeld, gericht op de belangrijkste drijfveren (de why) van GVB’ers: bijdrage aan de stad Amsterdam en alle mensen die daar reizen. Een continue contentstroom met verhalen van medewerkers laadden dit employer brand op de eigen kanalen.

Een gelaagde crossmediale campagnestrategie verleidde actief en latent werkzoekenden. De ‘touch-campagnes’ benadrukten de why: de impact op reizigers. Themacampagnes haakten aan op Amsterdamse events, zoals Keti Koti en Pride. ‘Tell-advertenties’ met medewerkersverhalen adresseerden motivatoren en drempels, gevolgd door ‘sell-advertenties’ voor de conversie en activaties voor een gerichte boost waar dat nodig was. Analysetool Billy Grace toonde dat deze gelaagdheid een belangrijke succesfactor is.

Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is.

Bluewave bouwde mee aan deze winnende, datagedreven wervingsmachine, met een effectieve mediastrategie vanuit de gelaagde touch-tell-sell-aanpak. Zij monitorden de campagnes en kanalen continu, stuurden bij en optimaliseerden via analytics, A.I. en marketing automation. Onderscheidend was hoe Bluewave, net als GVB, echt instapte en aan de knoppen bleef draaien om het beste resultaat te krijgen en continue samen te innoveren. Het resultaat? Een wervingsstrategie die effectief, duurzaam en schaalbaar is. GVB realiseerde in 2024 de wervingsdoelstellingen voor vervoermedewerkers– een ongekende prestatie in de sector.

Van stilstand naar werving op volle snelheid. Ontdek hoe GVB in 2 jaar tijd een datagedreven wervingsmachine bouwde, die de wereld in Amsterdam verbindt! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

1. Amsterdam blijft verbonden

Het is GVB gelukt om haar cruciale rol in Amsterdam te blijven vervullen en de stad bereikbaar en verbonden te houden. Dankzij de transformatie en nieuwe wervingsstrategie werden achterstanden – in een krappe arbeidsmarkt – weggewerkt en stroomde voldoende nieuw talent in om de trams, bussen en metro’s te besturen.

2. Recruitment en employer branding impact

GVB is nu continu zichtbaar als werkgever op de arbeidsmarkt, met een strategie die potentiële medewerkers aanspreekt en aantrekt:

  • Enorme groei in bereik: WerkenbijGVB steeg van 1.000 naar 15.000 maandelijkse websitebezoekers, van wie 40% terugkerend is.
  • Sterke social media-aanwezigheid: WerkenbijGVB-kanalen groeiden naar 3.000 volgers met 200+ berichten over carrièremogelijkheden.
  • Succesvolle werving: Meer dan 20.000 sollicitaties in 2 jaar, resulterend in 1.300 hires en voldoende OV-bestuurders.

3. Effectieve ketensamenwerking

De hechte samenwerking tussen GVB en Bluewave versterkte de wervingsmachine:

  • Continu verbeteren: Wekelijkse afstemming tussen de teams van Bluewave en GVB leidde tot beter converterende campagnes.
  • Slimme technologieën: A.I.-gestuurde chatbotflows van Recrubo en data-analyse met Billy Grace verbeterden de doorstroom van kandidaten en maakten het mogelijk om telkens weer te optimaliseren.
  • Kostenoptimalisatie: Optimalisaties leidden tot daling van de kosten per hire en de aanpak draagt bij een duurzamere personeelsopbouw.

4. GVB aan het stuur

GVB zit weer stevig achter het stuur met volledige controle over haar wervingsstrategie:

  • Zelfstandig wervingsteam: GVB kan snel en zelfstandig inspelen op wervingsbehoeften.
  • Datagedreven beslissingen: Strategische inzichten uit data zorgen voor continue verbeteringen.
  • Toekomstbestendige aanpak: Het wervingsmodel is schaalbaar en flexibel voor toekomstige arbeidsmarktontwikkelingen.
5. Interne trots

Met een werkgeversmerk dat echt bij GVB en haar medewerkers past, en de vele collega’s die meewerken aan campagnes en hun verhaal delen, draagt de nieuwe wervingsaanpak bij aan meer interne betrokkenheid en trots. Samen verbinden we de wereld in Amsterdam!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

GVB en Bluewave hebben een succesformule gevonden: lef, partnerschap en een slimme strategie. GVB’s wervingstransformatie bewijst dat een slimme, strategische en datagedreven aanpak niet alleen vacatures vult op de korte termijn, maar ook een stevige basis legt voor succesvolle werving en binding van medewerkers in de toekomst. Dit maakt de case een inspirerend voorbeeld en een waardige kanshebber voor de Werf& Awards.

GVB toonde lef door, als traditioneel OV-bedrijf, all-in te gaan op het terugdringen van personeelstekorten. Op alle niveaus werd het belang onderstreept. Werving stond hoog op de agenda van de directie en werd een strategisch speerpunt. Korte- en langetermijndoelen zijn slim verbonden en in beide is geïnvesteerd. In 2 jaar tijd zette GVB een Recruitmentcentrum op, zijn coalities gesmeed, budgetten gecreëerd en strategie bepaald.

Korte- en langetermijndoelen zijn slim verbonden en in beide is geïnvesteerd.

Een belangrijk aandeel in het succes is toe te schrijven aan de samenwerking met Bluewave. Echt partnerschap vanuit vertrouwen, het samen willen leren en een drive om het steeds beter te doen, bleek een succesformule. Een slimme, strategische en datagedreven aanpak zorgde voor direct resultaat en legde een stevige basis voor succesvolle werving en binding van medewerkers in de toekomst. Kortom: een inspirerend voorbeeld voor wervend Nederland!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Bluewave: Recruitmentmarketingpartner
  • SteamTalmark: Ontwikkeling werkgeversmerk
  • Diverse creatieve partners: Campagne- en contentcreatie

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Referralprogramma The Connection (inzending APG)

Referralprogramma The Connection. Centrale gedachte: intern beginnen is extern winnen. Connect met collega’s, laat je netwerk groeien en ervaar wat je netwerk voor jou kan betekenen en jij voor hen. Terug naar de essentie van referral. Volgens het principe: touch, tell, sell en care.

Fase 1: Touch

Bewustwording van het nieuwe programma, met ‘verbinding’ als centraal thema. Eind september 2023 zijn we gestart met een 14-daags festival. De kantoren Heerlen en Amsterdam werden omgebouwd tot festivalterrein. Collega’s ontvingen een gepersonaliseerd festivalbandje in APG-stijl met een QR-code van het eigen LinkedIn-profiel. Collega’s die elkaar tegenkwamen bij het koffieapparaat, tijdens een vergadering of lunch, konden een LinkedIn-connectie met elkaar maken door elkaars QR-codes te scannen, om zo de kracht van hun eigen interne netwerk te ervaren. Competitie-element: de Connection challenge: een selfie van jou met je nieuwe connectie maakte kans op een weekend weg.

Fase 2: Tell
  • Alle collega’s kregen de mogelijkheid om in een yurt een workshop bij te wonen en direct in hun eigen netwerk te kijken naar een match. Plus online workshops voor thuiswerkende collega’s.
  • Tijdens de Connection Drinks op 12 oktober 2023 werden de winnaars bekend gemaakt.
  • Een campagnepagina met inspiratie en informatie.

Fase 3: Sell
  • Belonen van inspanning met een lunchbon.
  • Start jouw kandidaat bij APG, €2.000 bruto.
  • Zomeractie: onder alle aandragers verlootten we 25x het gezelschapsspel KUBB.
  • Onboarding: nieuwe collega’s ontvangen een festivalbandje met QR-code naar de campagnepagina. Ook doorlopen ze een e-learning.
Fase 4: Care

Zorgvuldig omgaan met de connecties van onze collega’s is superbelangrijk. Vanaf dag 1 hebben we ingezet op een goede tooling.

  • Aansluiting ATS.
  • Beloningen geautomatiseerd.
  • Geautomatiseerde persoonlijke terugkoppeling bij afwijzing.

Complete campagne met een duurzaam karakter, waar het echt om de connectie gaat. Intern beginnen is extern winnen!

Referral programma The Connection: over het ontsluiten van netwerken, kracht van verbinding. 3.500 APG-collega’s en hun netwerken blijken goud waard! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De landelijke invoering van de nieuwe pensioenwet legt druk op recruitment om voldoende capaciteit binnen te halen voor het overzetten van 4,5 miljoen pensioendeelnemers naar een nieuw systeem. Een mega-operatie. Referral is daarmee van strategisch belang voor APG.

Uitgangspunten referralprogramma The Connection:

  • Kracht van de verbinding
  • Het programma is er voor iedereen
  • Activatie is key
  • Automatiseren waar mogelijk
Referral is bewustwording van je netwerk
  • 130 collega’s volgden de workshops
  • 100 collega’s bezochten The Connection Drinks in Amsterdam en Heerlen
  • We deelden 450 bandjes persoonlijk uit. Dat is circa 15% van de APG-populatie die we persoonlijk hebben bereikt.
  • Het aantal eerstegraads connecties van APG’ers is in de campagnemaand met 10k connecties gestegen (bron: LinkedIn analytics).
  • Referral festival The Connection zorgde voor een aandraagpiek in januari 2024 (100 aangedragen kandidaten) en februari 2024 (113 aangedragen kandidaten) (gemiddelde over 2024 = 50 aangedragen kandidaten per maand).
  • Na de KUBB Zomeractie, zagen we een aandraagpiek in juli van 63 aangedragen kandidaten.
Impact cijfers
  • 95% van de respondenten kent referralprogramma The Connection. Een stijging van 45% ten opzichte van de periode voor de invoering.
  • 60 referral hires in 2024, een referralpercentage van 15,5%. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de periode vóór de invoering (referralpercentage van 8%), en onze vooraf vastgestelde KPI is behaald.
  • Cost Per Hire: 3.400 euro incl. btw in 2024 (ter vergelijking: een wervingsfee van een werving & selectiebureau loopt als snel op tot 10k – 20k euro per hire afhankelijk van het salaris van de betreffende hire)
Impact The Connection Challenge

Een aantal reacties van collega’s:

  • ‘Ik heb de tel niet bijgehouden maar meer dan 10 (nieuwe connecties) is me zeker gelukt (ik geloof zelfs meer dan 25). Tevens heb ik iemand aangedragen via de referralpagina.’
  • Hi team, Added 20 (and counting) APG colleagues to my LinkedIn network since the Connection Festival. Looking forward to begin an ambassador and referring candidates for relevant positions. Better together!’
  • ‘Hi lieve mensen van The Connection Challenge, Hierbij mijn inzending. Ik heb de afgelopen dagen 51 nieuwe APG-collega’s toegevoegd. Op de foto met mijn favo collega!’

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met referralprogramma The Connection hebben we aangetoond hoe groot en belangrijk de kracht van de verbinding is. Waar referral tot 2022 nauwelijks een rol speelde, is referral recruitment anno 2025 een van de belangrijkste wervingsinstrumenten van APG geworden.

Met Referral Festival The Connection hebben we collega’s letterlijk de kracht van hun netwerk laten ervaren.

Met Referral Festival The Connection, de lancering van The Connection, hebben we collega’s letterlijk de kracht van hun netwerk laten ervaren, netwerken ontsloten, en de bekendheid van het APG-referralprogramma een enorme boost gegeven. Het festival heeft in- en extern voor veel onderlinge verbinding gezorgd wat we terugzien in een enorme stijging van het aantal aangedragen kandidaten en een enorme stijging van de bekendheid van het referralprogramma.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern APG

  • Irma Bousardt, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie
  • Fleur Weekers, Corporate Recruiter
  • Marije Renema, Recruitment Change Lead
  • Levien Houweling, Senior Adviseur Merk en Reputatie
  • Collega’s afdeling People & Change en Corporate Communicatie

Extern The Referral Company

  • Heleen Stoevelaar,
  • Xavina Patrikios,
  • Joost van Scherpenzeel

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Koersvast Recruitment: van reactief naar strategisch in 1 jaar (inzending HDSR)

Recruitment anno nu lijkt steeds vaker te draaien om A.I., gamification en Recruitment Marketing Automation. Grote spelers onderscheiden zich met innovatieve tools en hightech processen. Maar wat als je geen massa’s aan één expertise werft, maar juist schaarse specialisten nodig hebt? Wat als je werkt in een traditionele overheidsorganisatie als HDSR waar de HR-adviseur recruitment ‘erbij’ doet en arbeidsmarktcommunicatie eigenlijk een blinde vlek is? En wat als daarnaast de organisatie explosief wil – of beter gezegd: moet – groeien door klimaatverandering en de daarbij behorende opgaven, zoals dijkversterkingen, verduurzamingsprojecten, betere reiniging van rioolwater en ga zo nog maar even door?

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Dat vraagt om een recruitmentaanpak waarbij daadkracht, bezieling en samenwerken centraal staan. In slechts één jaar transformeerde Team Recruitment van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden de hele wervingsaanpak – zonder grote budgetten of fancy technologie. Het geheim? Een messcherpe focus op kandidaatbeleving. Dit leidt tot procesoptimalisatie, betere interne positionering en het tot leven brengen van een uitdagend en creatief werkgeversmerk. Het resultaat: recruitment werd niet alleen effectiever, maar kreeg ook een stevige plek binnen én buiten de organisatie.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Ontdek in deze prijswaardige case hoe een doordachte strategie en slimme keuzes het verschil maakten!

Volwassenheid: In één jaar groeide het recruitmentteam volgens het model van Josh Bersin van ‘tactisch/reactief’ naar niveau 3: strategisch geïntegreerd. Het volgende doel is niveau 4: total talent management. Recruiters schuiven enkele keren per jaar aan bij MT-sessies, waardoor ze vroegtijdig inzicht hebben in vacature-forecasting en strategische wervingsplannen kunnen maken. Dit wordt geëvalueerd via enquêtes onder teammanagers, waar het team een 8,2 op scoort.

Vacatures: In 2024 werden 294 vacatures ingevuld. De doorlooptijd van sollicitatie tot indiensttreding is teruggebracht tot 47 dagen (inclusief weekenden). Dit betreft veel specialistische functies die aansluiten bij de groeiende opgave van ons waterschap en de digitale transformatie. Denk aan het vervangen van 55 km dijk, handhaving van digitale toegankelijkheid of zuivering van medicijnresten uit rioolwater.

De tijd van sollicitatie tot indiensttreding is teruggebracht tot minder dan 7 weken.

Bekendheid: Dankzij een nieuw EVP steeg het aantal unieke bezoekers op de werkenbij-site van 2.300 naar 3.300 per maand. De stijl geldt als voorbeeld binnen de waterschappen, wat blijkt uit publicaties in vakbladen en kennisdelingsverzoeken.

Events: Een open dag voor alle inwoners én een vakspecifieke dag voor muskusrattenbeheerders resulteerden in meerdere succesvolle aannames.

Campus recruitment: Van onbestaand naar volwassen strategie: zichtbaarheid op vakbeurzen, samenwerking met Hogeschool Utrecht en een gestroomlijnd sollicitatieproces voor stagiairs. Tijdens de eerste werving startten direct 8 stagiairs, die het proces gemiddeld een 8,0 gaven.

Sourcing: Waar digitalisering de norm wordt, boeken onze sourcers succes met een persoonlijke benadering. Vrijblijvende kennismakingen en direct contact leiden tot meer en betere sollicitanten en verkorten de doorlooptijd van lastige vacatures.

Recruitment office: Pre- en onboarding zijn geprofessionaliseerd op basis van de 5 C’s. Nieuwe collega’s beoordelen dit met een 8,1 gemiddeld.

Training: Op maat gemaakte trainingen voor teamleiders hebben het recruitmentbewustzijn bij HDSR vergroot en doorlooptijden verkort. Diversiteit onder kandidaten is toegenomen en het EVP heeft intern draagvlak. Deze training blijft structureel onderdeel van ons programma.

Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden transformeerde recruitment in 1 jaar. Vanuit de kandidaatbeleving met focus op processen, positionering en een sterk werkgeversmerk. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

HDSR transformeerde zijn recruitment van reactief naar strategisch. Slimme keuzes, zoals een sterke focus op de candidate experience en optimalisatie van recruitmentprocessen, waren cruciaal. Het loskoppelen van recruitment van HR-adviseurs en het herzien van de HR-administratie leidde tot een gestroomlijnde en efficiënte aanpak.

In plaats van mee te gaan met hypes werd gekeken naar wat echt nodig was.

Het begrijpen van de business en organisatie, strategisch denken en het stellen van duidelijke prioriteiten stonden centraal. In plaats van mee te gaan met hypes werd gekeken naar wat echt nodig was. Het resultaat: een recruitmentaanpak die een inspiratiebron is voor de sector, zonder de noodzaak van grote budgetten.

hdsr campagne

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Mind your step! Hoe ‘Welkom in onze Wereld’ echt tot leven kwam (inzending Royal Schiphol Group)

Schiphol is bekend als reisplek en verbindingspunt met de wereld, maar lang niet iedereen is zich ervan bewust dat er ook heel veel mensen werken. En dat er in de krappe Nederlandse arbeidsmarkt ook hier veel vacatures zijn. Vorig jaar waren er ruim 1.300 vacatures, waarvan uiteindelijk 1.037 vervuld. Daarom hebben we onze werving anders ingericht. En met succes. Een van de meest sprekende voorbeelden is dat we potentiële collega’s aan de hand mee op reis nemen. Om ze die bruisende stad Schiphol met een unieke magie te laten ervaren, vanaf ons eigen reisbureau; de Career Travel Agency. Oftewel: op reis over Schiphol naar een nieuwe bestemming; een baan bij Royal Schiphol Group.

Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je hier vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken.

Van 21 januari tot 5 februari 2025 konden geïnteresseerden in een carrière bij Schiphol Group ons retro-reisbureau op Plaza bezoeken, waar wekelijks 800.00 voorbijgangers lopen. Net zoals je vroeger in een reisbureau je droomreis plande, kon je nu vakgebieden binnen Schiphol Group ontdekken. Dé plek om je carrière-avontuur uit te stippelen en te dromen over waar je volgende stap je naartoe kon brengen.

Elk vakgebied een bestemming op zich

Bij onze Career Travel Agency kon talent zich laten meevoeren in een wereld vol ervaringen, waarbij elk vakgebied een bestemming op zich is – van Airport Operations tot IT&Data, van Finance tot Techniek & Bouw. Talent kon via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen paste, zichzelf in de spotlights zetten in de photobooth, met augmented reality meer leren over Schiphol Group, of in gesprek gaan met onze recruiters om carrièremogelijkheden te verkennen.

Talent kon hier via interactieve ervaringen ontdekken welke bestemming bij hen past.

Gedurende de 2 weken werden themadagen georganiseerd voor interne collega’s en voor het externe publiek. Om de prioritaire doelgroepen (inkoop & contractmanagement, IT&Data, Commercial en Infra) te prikkelen werden kleinschalige tours georganiseerd. Waar de deelnemers meegenomen werden naar plekken op Schiphol waar je als medewerker hét verschil maakt. De tours waren al uitverkocht voordat het reisbureau opende.

De unieke magie van Schiphol ervaren werd werkelijkheid met de Schiphol Group Career Travel Agency. Hoe ‘Welkom in onze wereld’ tot leven kwam. Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

De overall doelstelling was: in korte tijd zoveel mogelijk awareness creëren, om de overall 2-jaren-termijndoelstellingen een boost te geven. Dit zijn:

  • 8% stijging op naamsbekendheid.
  • 4% stijging op aantrekkelijkheid als werkgever.
  • 10% stijging op het imago-aspect dynamische werkomgeving. De Career Travel Agency moest een awareness boost geven.
  • Zichtbaarheid creëren voor Schiphol als interessante werkomgeving waar ook onze partners van profiteren.

Ten tijde van het indienen van de case worden door onderzoeksbureau Sparkey bovenstaande eerste 3 doelstellingen gemeten middels een extern imago-onderzoek (1-meting na 0-meting in 2023). Wat we wel al concreet aan resultaten kunnen aangeven:

  • 2,3 miljoen mensen bereikt met de online-campagne voorafgaand aan de activatie (versus target van 1,7 miljoen).
  • Circa 50 social posts van collega’s in hun netwerk.
  • 40 tour-deelnemers, met als resultaat: 3 kwalitatieve goede leads in proces en 2 aannames.
  • Tijdens de reisbureau-activatie is de engagement time per actieve gebruiker op de website met 60% gestegen. Gemiddeld genomen is de engagement time per actieve gebruiker 1 minuut 43 seconden, gedurende de reisbureau-activatie was deze 2 minuut en 27 seconden.
  • Organisch verkeer is tijdens de reisbureau-activatie met meer dan 30% toegenomen (gemiddeld is het organisch verkeer 4.736 users ten opzichte van periode reisbureau-activatie 6.218 users).

Net als alle andere employer branding activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald. Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor oa het WerkOpSchiphol platform) mee en deelden we flyers uit van werkenopschiphol om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Flyers uitgedeeld

Net als alle andere employer branding-activiteiten van Schiphol Group is de basis de werkgeversbelofte, met als hoofdbouwstenen dynamische werkomgeving, trots en diversiteit aan rollen. De dynamische werkomgeving kwam terug in de plek zelf en in de tours, net als de diversiteit aan rollen. Het meest hartverwarmende was de pijler trots: zoveel medewerkers die vol trots langskwamen, die het verhaal deelden op hun socials, die meehielpen tijdens de activatie. Het doel van een boost extern én intern werd hiermee ruim behaald.

‘Meest hartverwarmend was de pijler trots: zóveel medewerkers die langskwamen en het verhaal deelden op hun socials.’

Doel was ook om te bekijken of we dit concept bij succes uit kunnen breiden naar andere werkgevers op de luchthaven. Op de luchthaven zelf is namelijk vooral vraag naar operationele medewerkers in de (vlucht-)afhandeling, logistiek, facilitaire dienstverlening, beveiliging, techniek, schoonmaak, horeca en retail. Om die reden draaiden de collega’s van Luchtvaart Community Schiphol (verantwoordelijk voor onder andere het WerkOpSchiphol-platform) mee en deelden we flyers uit om geïnteresseerden te wijzen op alle banen op onze luchthaven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De agency bracht onze employer branding-campagne ‘Welkom in onze wereld’ tot leven. Steeds meer bezoekers kwamen via socials speciaal naar het reisbureau op Plaza om meer te weten over werken bij Schiphol Group. De crossmediale aanpak was cruciaal:

  • Media/online: Paid: Online campagnes (Meta) | Earned: Interview in Werf&, videoreportage en artikel op NH Nieuws, TikTok & Instagram Reels van 538 DJ Jordi Warners, 50 posts van collega’s | Owned: Posts op Schiphol kanalen (LinkedIn, Instagram), eventpagina, interne campagne.
  • Offline: touchscreens, AR-ansichtkaarten, photobooth-foto’s & digitale schermen op Plaza.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jordi Warners (@jordiwarners)

Samenwerking met leveranciers (co-creatie tussen creatief bureau, standbouwer) en interne teams was essentieel. Enthousiaste collega’s begeleidden tours, bemanden de stand en deelden trots hun verhalen. De EVP-bouwsteen ‘trots’ werd hiermee versterkt.

Credits case

SteamTalmark ontwikkelde het overall concept van de Career Travel Agency. Na het uitzetten van de hoofdlijnen vond het concept verdere uitwerking in een co-creatie van SteamTalmark, standbouwer The Inside en team employer branding bij Schiphol Group. Het mediaplan werd opgesteld en ingekocht door mediabureau Initiative.

Intern vond nauwe samenwerking plaats met de teams interne communicatie, het social team, PR en team Recruitment.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Gamen en cashen? Deze zomer kan het! (inzending JAM)

In een wereld waar de strijd om jong talent steeds heftiger wordt, is het cruciaal om op te vallen. Hoe bereik je Gen Z op een manier die hen echt aanspreekt? Hoe zorg je ervoor dat bedrijven snappen dat de traditionele cv’s en motivatiebrieven niet meer de heilige graal zijn? JAM had hier een antwoord op: de Chief Gaming Officer-campagne. Een recruitmentstunt die niet alleen viral ging, maar ook een nieuwe standaard zette voor gamified recruitment.

De uitdaging: Hoe trek je de aandacht van Gen Z?

Jong talent is moeilijker dan ooit te bereiken. Ze scrollen sneller dan het licht, zijn wars van traditionele vacatureteksten en willen vooral impact maken. Bovendien hebben ze skills die vaak onzichtbaar blijven op een cv, maar die ze wél ontwikkelen in de virtuele werelden van games als Fortnite, FIFA, League of Legends en Call of Duty.

Jonge talenten scrollen sneller dan het licht, en zijn wars van traditionele vacatureteksten.

Dáár lag de kans. Als gaming een miljardenindustrie is waarin strategisch inzicht, samenwerking en probleemoplossend vermogen centraal staan, waarom zou het bedrijfsleven daar dan niet op inspelen?

De oplossing: JAM zoekt Chief Gaming Officer

We lanceerden een baan die niet bestond, maar wél direct tot de verbeelding sprak: Chief Gaming Officer (CGO). Een droombaan waarin je, als fanatieke gamer, jouw skills kon omzetten in een carrière. De rol? Bedrijven helpen om gaming in te zetten als wervingsstrategie én het beste gametalent scouten.


De vacature werd gelanceerd met een krachtige video en social campagne, compleet met gaming visuals en slim doordachte whatsapp-flow om de leads te engagen.

De impact: viral bereik en waardevolle matches:
🔥 Explosieve engagement: De campagne ging viraal. Binnen no-time hadden duizenden jongeren de vacature gezien, gedeeld en erop gereageerd.
🎯 Employer branding boost: Bedrijven zagen in dat gaming veel meer is dan een hobby – het is een bron van waardevolle soft skills.
💡 Nieuwe recruitmentaanpak: De campagne bewees dat het mogelijk is om via gaming non-traditionele talenten te werven.

Wat was de impact van de case?

  • Ruim 1.000.000 jongeren bereikt
  • + 15.000 website bezoekers
  • 3.200 aanmeldingen van CGO kandidaten
  • 10.000 whatsappberichten
  • 2.250 afgeronde sollicitaties
  • De unieke job van Chief Gaming Officer vervuld
  • Need I say more?

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Hoe vaak ben je een campagne tegengekomen waarin de boodschap te mooi leek om waar te zijn?Eigenlijk altijd ís het dan ook te mooi om waar te zijn. Bij deze campagne niet! Wolf, de eerste CGO van Nederland heeft een zomer lang van zijn hobby zijn werk kunnen maken als CGO bij JAM. Voor JAM leverde het mooie samenwerkingen op met bekende CEO’s in Nederland en ruim 3200 aanmeldingen van potentiele kandidaten!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment directeur)
  • Joris Raaijmakers (Algemeen directeur)
  • Romy Jans (Content specialist)

Extern:

  • Jasper Jacobs (Techonomy)
  • Robin Sweegers (Techonomy)
  • Vele andere collega’s van Techonomy

Wolf Lunenburg (Chief Gaming Officer JAM)

En verder:

  • Gemeente Maastricht
  • Jumpsquare
  • XXL Nutrition (René van der Zel)
  • Coronel Kartcentrum (Tim Coronel)
  • Vele anderen die tijdens straat-battles hebben deelgenomen aan een potje gamen tegen onze CGO.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Safari op de OK (Inzending IJsselland Ziekenhuis)

De Rotterdamse Zorg, een samenwerking van 42 zorg- en onderwijsinstellingen, organiseert 2 keer per jaar de werving voor het leer- werktraject tot anesthesiemedewerker en operatieassistent in de 7 ziekenhuizen van de regio Rijnmond (waaronder het IJsselland Ziekenhuis). De leerlingen volgen gezamenlijk een opleiding via de academie van het Erasmus MC, waarbij zij theorie direct in de praktijk toepassen in hun eigen ziekenhuis.

Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Om voldoende anesthesiemedewerkers en operatieassistenten op te leiden en de operatiekamers optimaal te bezetten, hebben de ziekenhuizen hun krachten gebundeld in het wervingsproces. Dit proces omvat brievenselectie, speeddates, een meeloopdag en een sollicitatiegesprek. Kandidaten kunnen hun voorkeur voor een ziekenhuis aangeven, waarbij elk ziekenhuis unieke kenmerken heeft. Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Het IJsselland Ziekenhuis, een regionaal ziekenhuis met ongeveer 2.000 medewerkers, staat bekend om zijn warme en collegiale sfeer. Hier krijgen kandidaten de kans om gedurende hun opleiding intensieve en persoonlijke begeleiding te ontvangen en vanaf het begin actief bij te dragen op de operatiekamer.

Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het jaarlijkse leer-werktraject.

Het ziekenhuis was in eerdere sollicitatierondes echter minder populair. Om dit te verbeteren, organiseerde de recruitmentafdeling op 28 januari 2025 een ‘Safari op de OK‘. Daar kregen ongeveer 30 geïnteresseerde deelnemers de kans om de cultuur en het werk van operatieassistenten en anesthesiemedewerkers binnen het IJsselland te verkennen. Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het leer-werktraject dat jaarlijks in maart en september van start gaat.

Wat was de impact van de case?

Van de kandidaten die hebben deelgenomen aan de Safari op de OK, heeft 60% een sollicitatie ingediend met het IJsselland Ziekenhuis als voorkeur. De sollicitatieprocedure is momenteel nog in volle gang: de speeddates hebben in week 11 plaatsgevonden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Iedere toekomstige anesthesiemedewerker en operatieassistent verdient een geschikte opleidingsplek. Door de Safari op de OK leren kandidaten de voordelen kennen van het leren en werken binnen een kleinschalig ziekenhuis. Zo zullen zij vanaf dag 1 hun kennis in de praktijk mogen brengen. Ook is de begeleiding persoonlijk doordat het team waarmee zij op de OK werken compacter is dan binnen een grootschalig ziekenhuis.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment
  • Communicatie
  • OK
  • Externe videograaf
  • Marketingbureau voor campagne ‘Bij ons kan het’

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Hoe de gemeenten Haarlem en Zandvoort samen één werkgeversmerk neerzetten

Je zou het tussen al het geweld van de inzendingen van de Werf& Awards in deze weken misschien bijna vergeten. Maar ook nu worden natuurlijk nog volop nieuwe campagnes gelanceerd. Waarbij vooral verschillende overheden in de regio rond Haarlem en Zandvoort momenteel de aandacht trekken, en we hier dus even in het zonnetje zetten.

In de campagne van Haarlem en Zandvoort draait het om verhalen.

Zo hebben de buurgemeenten Haarlem en Zandvoort, die ambtelijk al langer als één organisatie actief zijn, samen een arbeidsmarktcampagne laten ontwikkelen (door PROOF), die draait om om de echte verhalen van eigen collega’s. Zij laten zien welke inwoners, ondernemers en bezoekers hen inspireren in hun werk voor de stad en het dorp aan het strand. Niet alleen om toekomstige collega’s te werven overigens, maar ook om huidige medewerkers trots te laten zijn op hun werk.

‘Allemaal ambassadeurs’

Catrien Lenstra, algemeen directeur van de gezamenlijke ambtelijke organisatie van beide gemeenten: ‘In deze campagne inspireren we anderen door wat óns inspireert. Door de verhalen die we vertellen laten we mensen kennis maken met wie we als organisatie zijn, waar we voor staan en waarom ons werk ertoe doet. Daarmee willen we ook onze huidige collega’s raken en trots maken. We zijn tenslotte allemaal ambassadeurs.’

De gemeenten Haarlem en Zandvoort werken al langer ambtelijk intensief samen. Nu hebben ze ook gezamenlijk één werkgeversmerk in de markt gezet. Hoe kwam die campagne zo tot stand?

In de campagne maken we bijvoorbeeld kennis met Assetmanager Vastgoed Ciska, die inspiratie haalt uit de betrokkenheid van inwoner Hans die vrijwillig de heropbouw van een afgebrand posthuis in zijn buurt heeft aangejaagd. En Zakaria, een wijkhandhaver die energie krijgt van de gedrevenheid van ondernemer Max die alles geeft voor zijn horecazaken.

De campagne is nu overal in de regio Haarlem en Zandvoort te zien.

De campagne is nu overal in Haarlem, Zandvoort en de regio te zien – in het straatbeeld, in bioscopen en online. De campagne, ontwikkeld in samenwerking met mediapartner ZIGT en video agency Zcene, is het komende jaar in 4 flights te zien.

Ook Rijnland met campagne gestart

De gemeenten Haarlem en Zandvoort zijn opvallend genoeg momenteel niet de enige overheidsorganisatie die in deze regio met een nieuwe employer branding-campagne actief is. Ook het Hoogheemraadschap van Rijnland, dat zijn werkgebied kort gezegd van Velsen tot Gouda heeft, is hier namelijk recent met een opvallende campagne gestart, en wel onder de noemer ‘Het échte waterwerk’.

Net als bij Zandvoort en Haarlem spelen ook hier de eigen medewerkers de hoofdrol in de campagne, die verder de aandacht trekt door veldfotografie met ‘een vervreemdend effect’. Altijd met een link naar een bepaald aspect van het waterwerk, legt Hoogheemraad Marjon Verkleij uit. ‘Mensen weten vaak niet wat het werken bij een waterschap inhoudt en hebben weinig zicht op de carrièremogelijkheden. Tegelijkertijd zitten we te springen om nieuwe, vakbekwame mensen om er samen met ons voor te zorgen dat we ook in de toekomst veilig met water kunnen blijven wonen, werken en recreëren in ons gebied. Met deze campagne zetten we Rijnland als werkgever op de kaart.’

90% onder zeeniveau

De campagne laat volgens Verkleij zien dat je bij Rijnland een maatschappelijke bijdrage kunt leveren, die niet alleen waardevol, maar ook hoognodig is. ‘In een landschap dat 90% onder zeeniveau ligt, met bijzondere natuurgebieden en cultuurlandschappen, zorgen de medewerkers van Rijnland ervoor dat 1,3 miljoen mensen, meer dan 35.000 bedrijven, Schiphol en belangrijke land- en tuinbouwgebieden droge voeten houden en voldoende schoon water hebben. Nu en in de toekomst. Werk om trots op te zijn.’

En trots zijn ze, de medewerkers van Rijnland, die in de campagne ‘in het veld’ zijn gefotografeerd met een attribuut waarmee een link wordt gelegd met een bepaald aspect van het waterwerk. Verkleij: ‘Van jurist tot ict’er en van handhaver tot onderhoudstechnicus, bij Rijnland doen ze werk wat ertoe doet. Kunnen ze dichtbij zichzelf blijven en zich blijven ontwikkelen. Individueel en samen werken aan de toekomst van het gebied.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Als toezichthouder ben je het allemaal: 579 hires in 3 maanden (inzending Bluewave, Clubgeist en Trigion)

Trigion Safety Group stond voor een enorme uitdaging: in slechts drie maanden tijd 550 nieuwe Toezichthouders BHV werven voor COA Nederland. Een complexe functie in een arbeidsmarkt waar gekwalificeerd personeel schaars is. Om deze ambitieuze doelstelling te realiseren, werd de krachtenbundeling van Bluewave, Trigion Safety Group en Clubgeist ingezet. Samen bouwden zij een krachtige, dat-gedreven recruitmentmachine die creativiteit, campagnes en effectieve opvolging combineerde.

Het creatieve concept ‘Als Toezichthouder ben je het allemaal’ gaf de functie een nieuwe dimensie.

Het creatieve concept ‘Als Toezichthouder ben je het allemaal’ gaf de functie een nieuwe dimensie en liet zien dat je als toezichthouder méér bent dan alleen een handhaver. De veelzijdigheid van de rol – van contactpersoon voor bewoners tot vraagbaak voor ondernemers – werd op pakkende wijze in beeld gebracht. Deze campagne creëerde herkenning en benadrukte de maatschappelijke waarde van het beroep, waardoor kandidaten zich aangesproken voelden.

De campagne werd ondersteund door een krachtige full-funnel-strategie. Via employer branding (Touch), doelgroepgerichte campagnes (Tell) en conversiegerichte advertenties (Sell) werd de doelgroep optimaal benaderd. Platformen als Meta, TikTok, Snapchat, YouTube, Indeed en Google Display/Search speelden hierbij een cruciale rol. Door de inzet van slimme targeting en regionale campagnes werd de wervingsboodschap precies op het juiste moment en bij de juiste doelgroep afgeleverd.

Trigion Safety Group zette een dedicated recruitmentteam in dat elke sollicitatie direct oppakte.

Naast creatieve marketing was ook de recruitmentaanpak van doorslaggevend belang. Trigion Safety Group zette een dedicated recruitmentteam in dat elke sollicitatie direct oppakte. Binnen 24 uur namen zij telefonisch contact op met sollicitanten, waardoor de betrokkenheid hoog bleef en kandidaten niet afhaakten. Kandidaten kregen binnen 2 weken een uitnodiging voor een wervingsdag, waarna de opleidingstrajecten snel konden opstarten. Binnen 4 weken na sollicitatie konden kandidaten hun eerste werkdag starten.

Wat was de impact van de case?

De impact van deze campagne was aanzienlijk, zowel kwanti- als kwalitatief. De campagne genereerde ruim 39 miljoen online impressies, wat zorgde voor 330.971 advertentieklikken en 4.203 sollicitaties. Van deze sollicitanten voltooiden 2.459 kandidaten een assessment en ontvingen 1.147 sollicitanten een uitnodiging voor een gesprek. Dit resulteerde uiteindelijk in 579 succesvolle plaatsingen binnen 3 maanden.

De campagne gaf Trigion Safety Group een aanzienlijke boost in employer branding.

Het resultaat van de campagne ging verder dan alleen werving. De campagne gaf Trigion Safety Group een aanzienlijke boost in employer branding. De veelzijdigheid van de functie werd krachtig gepositioneerd, waardoor het imago van toezichthouder BHV positief werd bijgesteld. Dit leidde niet alleen tot directe aanmeldingen, maar versterkte ook het werkgeversmerk op de lange termijn.

De combinatie van een slimme funnelstrategie, impactvolle creatie en een dedicated recruitmentteam zorgde voor een efficiënte, gestroomlijnde candidate journey. De inzet van diverse mediaplatformen speelde hierin een sleutelrol: Meta, TikTok, Snapchat, YouTube, Indeed en Google Display/Search bereikten gezamenlijk een breed en divers publiek. De snelle opvolging door Trigions recruitmentteam droeg aanzienlijk bij aan het succes: binnen 24 uur na sollicitatie volgde een telefonisch contactmoment. Kandidaten werden vervolgens binnen 2 weken uitgenodigd voor een wervingsdag, startten hun opleiding binnen 3 weken en begonnen in veel gevallen binnen 4 weken aan hun eerste werkdag.

De combinatie van creativiteit, data-analyse en een optimale candidate journey maakt deze case tot een schoolvoorbeeld.

De campagne leidde niet alleen tot 579 succesvolle plaatsingen, maar ook tot verbeterde interne samenwerking, strakkere planningsprocessen en waardevolle inzichten voor toekomstige campagnes. De combinatie van creativiteit, data-analyse en een geoptimaliseerde candidate journey maakt deze case tot een schoolvoorbeeld van een effectieve recruitmentmachine.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case bewijst dat je met een creatieve, doelgroepgerichte campagne verrassend veel vacatures kunt invullen. Zelfs als het gaat om schaarse profielen.
Hoe? Ten eerste: door efficiënt in beeld te brengen hoe veelzijdig, afwisselend en betekenisvol het werk is: ‘Oogje-in-het-zeilhouder, contacthouder, buurt-bij-elkaarhouder, situatie-in-de-handhouder: als toezichthouder ben je het allemaal.’

De enorme instroom van nieuwe toezichthouders draagt bij aan het doel van Trigion Safety Group: veiligheid voor iedereen.

Ten tweede: door een slimme funnelstrategie op te tuigen. Die wierp duidelijk zijn vruchten af: van ruim 39 miljoen online impressies naar 579 nieuwe collega’s. Bovenal is deze campagne geslaagd door de manier waarop Trigion, Clubgeist en Bluewave elkaar hebben aangevuld. Samen hebben we een buitengewoon effectieve wervingscampagne neergezet. De enorme instroom van nieuwe toezichthouders draagt bij aan het doel van Trigion: veiligheid voor iedereen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Campagnes: Bluewave Recruitment Marketing

  • Jeroen Joosten, Client Director
  • Rebecca van Meelis, Campagnemanager
  • Carlijn Lengers, Digital Marketeer

Creatief concept: Clubgeist

  • Danielle Klein Gunnewiek-Rodenburg, accountmanager
  • Maarten Bakker, creative director
  • Jan-Dick Beijersbergen van Henegouwen, art director
  • Jos Rouw, copywriter

Recruitment: Trigion Safety Group

  • Laura Schimmel, Recruitment Coördinator
  • Rob Keijzer, Manager Business Development
  • Recruitment Team TSG

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Werk voor iedereen: hoe een lokale campagne echte kansen bood (inzending WSD)

Er zijn mensen die graag willen werken, maar voor wie die stap niet vanzelfsprekend is. Sommigen weten niet waar ze moeten beginnen, anderen twijfelen of ze wel een kans krijgen. Standaard wervingscampagnes bereiken hen niet, en werk wordt niet altijd als iets positiefs gezien. In 9 Brabantse gemeenten biedt sociaal ontwikkelbedrijf WSD juist deze mensen een kans. WSD helpt mensen om weer mee te doen.

Hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden?

Maar hoe bereik je mensen die standaard wervingscampagnes niet zien of er niet door aangesproken worden? Mensen die drempels voelen om de stap te zetten? De oplossing lag in een persoonlijke en lokale aanpak. Met een campagne die de doelgroep opzocht op plekken waar zij zich wél prettig voelen: onder andere op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken.

Samen met Frisse Blikken ontwikkelde WSD een campagne die echte verhalen centraal stelde. WSD’ers die zelf die stap naar werk hadden gezet, werden de ambassadeurs. Hun ervaringen gaven herkenning en perspectief. Onderdeel van de aanpak was:

  • Verdiepend doelgroep inzicht: in samenwerking met een gedragspsycholoog.
  • Een nieuwe boodschap: met de disrupt-then-reframe-methode: eerst erkenning voor hun situatie, dan een nieuwe kijk op werk.
  • Toegankelijkheid verhogen: door naar de doelgroep toe te stappen. En de ontwikkeling van een WhatsApp-lijn, waarmee mensen zonder drempel vragen konden stellen.
  • Een mix van fysieke en online middelen: zoals een reizende expositie met persoonlijke verhalen, een marktkraam (‘WSDate’), referral-ansichtkaarten en advertenties op Meta en LinkedIn en print media in lokale kranten.
  • Samenwerkingen met lokale kringloopwinkels en voedselbanken.

Dit alles was alleen mogelijk dankzij de kracht van samenwerking, het lef én de inspirerende inzet van onze eigen ambassadeurs.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne had een duidelijke missie: meer instroom, en dus passend werk voor iedereen. Een grotere zichtbaarheid van WSD in de 9 gemeenten en een sterker imago als werkgever voor iedereen. Het resultaat: in 8 maanden vonden 38 mensen passend werk. En daar zijn we trots op! Want dit betekent niet alleen een baan, maar ook structuur, sociale contacten en een nieuw perspectief.

Per actie hebben we de volgende resultaten gemeten:

  • De marktkraam WSDate stond op 13 markten en zorgde voor waardevolle interacties met 455 personen, van wie er minstens 1 direct instroomde.
  • De reizende expositie trok de aandacht in alle gemeenten, met 135 scans van de QR-code voor meer informatie.
  • In samenwerking met de voedselbank werden ruim 450 mensen bereikt.
  • Posters en flyers werden door collega’s zelf opgehangen en waren zichtbaar in de gemeenten. Dit zorgde voor 131 geïnteresseerden via QR-scans.
  • Referral-kaarten via de WSD-postbus zorgden ervoor dat 108 mensen zelf op zoek gingen naar meer informatie.

De campagne was ook aanwezig in 4 kringloopwinkels met een gezamenlijk maandbereik van 12.000 tot 20.000 bezoekers. Advertenties in kranten bereikten 99.100 huishoudens en WSD kreeg aandacht in lokale media. Daarnaast werden al 36+ gesprekken gevoerd via WhatsApp. Ook online maakte de campagne impact: van juni tot september werden 50.000 weergaven gegenereerd binnen de negen gemeenten, met een totaal bereik van 17.000 accounts en 8.288 kliks naar meer informatie.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case verdient een award vanwege de sterke sociale impact. Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan. Een groep van 38 doet weer mee! Daarmee gaat de impact van de case verder dan alleen een sterke campagne. De campagne is alomvattend en goed doordacht met een boodschap die past bij de doelgroep. Maar waar we het meest trots op zijn is dat de eigen medewerkers centraal stonden als ambassadeurs, waardoor hun persoonlijke verhalen echt raakten.

Mensen zijn niet alleen in beweging gekomen voor een nieuwe baan: een groep van 38 doet weer mee!

Bovendien zorgde de lokale aanpak – met een reizende expositie en marktkraam – voor maximale betrokkenheid in de 9 gemeenten. Dit alles maakte de campagne niet alleen effectief, maar ook duurzaam en betekenisvol.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

WSD projectgroep:

  • Kim Hagens,
  • Nathalie den Hartog,
  • Marina Simons &
  • Lindsey Huebers.

Support vanuit de stuurgroep:

  • Claudia de Leeuw,
  • Edith Bakker,
  • Jan Simons
  • Een grote groep WSD-collega’s die heeft ondersteund in het ontwikkelen van onder andere marktkraam en de expositie.

Frisse Blikken:

  • Wieke Jacobs,
  • Milan van den Bos en
  • Britt Driessen

Recubro (WhatsApp-lijn)
Superminds (online advertising): Naomi Gruning & Luuk van Meijel
Behavior Change Group

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets