Potentiële collega’s vinden is momenteel ‘uitdagend’, aldus Inholland-bestuurder Mieke van den Berg. ‘Daarom willen we met onze eerste werkgeverscampagne ooit laten zien dat we méér zijn dan een plek waar je onderwijs kunt volgen. Het is een belangrijke stap om ons verhaal actief te delen met de arbeidsmarkt. Bij ons staat ontwikkeling centraal. Dat geldt niet alleen voor de groei van onze studenten, maar ook voor onszelf. Vandaar het campagnethema: ontwikkelen met een open blik.’
‘Bij ons staat ontwikkeling centraal. Dat geldt niet alleen voor de groei van onze studenten, maar ook voor onszelf.’
De campagne is er niet alleen op gericht nieuwe medewerkers te vinden, aldus Van den Berg. Hij is ook duidelijk bedoeld om de trots van huidige collega’s verhogen. ‘Want Inholland biedt veel mogelijkheden en is een prachtige organisatie om bij te werken’, zegt ze. Die huidige medewerkers hebben overigens ook een belangrijke rol in de campagne. Ze worden opgeroepen de verschillende uitingen van de campagne zoveel mogelijk te delen in hun eigen sociale netwerken. Er is zelfs een speciaal het communicatieportaal waar medewerkers de materialen daarvoor kunnen vinden.
Leuk in het hbo
De op 5 april gestarte campagne moet vooral duidelijk maken hoe leuk het is om in het hbo te werken, aldus Van den Berg. De campagne gaat vergezeld van een aantal (geschreven) interviews met verschillende medewerkers, waarvan de eerste 4 al online te vinden zijn. Wiskundedocent Diana Gerritsen (foto onder) beet begin maart de spits af, meerdere interviews zullen de komende tijd nog volgen.
De campagne is tot stand gekomen via klankbordgroepen waarin alle domeinen en stafdiensten van de hogeschool waren vertegenwoordigd, HR-collega’s en externe partner Frisse Blikken. Voor de campagne zijn eerst een aantal van de huidige collega’s bevraagd én potentiële collega’s op de arbeidsmarkt. Als basis hiervoor is een profiel gebruikt van ‘de Inholland-professional’. Op de speciale campagnepagina zijn ook nog een aantal video-interviews te vinden.
Bepaald niet de enige
Hogeschool Inholland heeft locaties in Alkmaar, Diemen, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Delft, en Amsterdam. De hogeschool bestaat dit jaar officieel 20 jaar. Bekende oud-collegevoorzitters zijn Geert Dales en Doekle Terpstra. Er werken ruim 2.000 medewerkers aan de opleiding van ruim 25.000 studenten. In 2020 werd een start gemaakt met gerichte arbeidsmarktcommunicatie en wervingsbeleid. Er zijn in dat jaar ook twee recruiters aangesteld.
Het is daarin bepaald niet de eerste hogeschool. Zo kondigde de Hogeschool Utrecht vorig jaar de zoektocht aan naar ‘honderden nieuwe collega’s’. En startte NHL Stenden Hogeschool in dezelfde tijd een grootschalige wervingscampagne, onder de noemer ‘Ben jij anders één van onze 100 nieuwe docenten?’ En de Hanzehogeschool maakt bekend tussen de 150 en 200 nieuwe docenten extra nodig te hebben, bovenop de 100 vacatures die de instelling jaarlijks heeft te vervullen.
De wervingsacties van de hogescholen zijn onder meer te danken aan het Nationaal Programma Onderwijs.
De vele wervingsacties van de hogescholen zijn onder meer een gevolg van het Nationaal Programma Onderwijs. De overheid maakte in februari 2021 bekend zo’n 8,5 miljard euro uit te trekken om alle achterstanden weg te werken die door corona in het onderwijs zijn ontstaan, naast een extra structurele investering van 645 miljoen euro voor het hoger onderwijs.
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.