Crimineel. Gestoord. Rotjoch. Illegaal. Oordelen zijn er genoeg. Maar er zit meer achter. Hier is het aan jou om te doorzien wat er in iemand omgaat. Zo begint de nieuwe landelijke wervingscampagne van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). De wervingscampagne is nodig om nu en in de toekomst voldoende gekwalificeerd personeel aan de dienst te kunnen binden. Dat gebeurt met een video, een nieuwe website en allerlei uitingen op social media en online tv.
Kern van de campagne is uitleggen dat werken bij DJI bijzonder is. Het werk vraagt soms veel, schept een speciale band en is zeker niet voor iedereen weggelegd. Maar wat de dienst doet is ook vaak wat onzichtbaar voor mensen buiten. Wat speelt er achter die muren? Achter de tralies, achter de deuren? ‘Er zit meer achter iemand insluiten’, stelt DJI. ‘Het is werken mét mensen en ze beter naar buiten laten gaan dan dat ze binnenkwamen. Je leert er je oordeel thuis te laten. Je snapt dat iedere dag maatwerk is. Die uitdaging is niet alleen jouw verantwoordelijkheid, het is je vak.’
Sterrencast: eigen medewerkers
Alle gedetineerden in de campagnebeelden worden door acteurs gespeeld. Maar de werknemers in de video zijn de eigen mensen van de dienst. Zij laten zien dat er wordt gewerkt aan veiligheid ‘door positieve verandering te stimuleren met kleine successen, in een gesloten setting’. Op de bijbehorende site staan tal van ervaringsverhalen van DJI’ers. Ook staan alle organisatieonderdelen hier gepresenteerd. En natuurlijk zijn ook de vacatures hier te vinden.
Bij DJI werken in Nederland zo’n 16.000 mensen, verspreid over 50 locaties.
Bij de Dienst Justitiële Inrichtingen werken in Nederland zo’n 16.000 mensen, verspreid over 50 locaties in het land en bij de landelijke diensten. Zo zijn er 2 detentiecentra, maar ook 4 jeugdinrichtingen, 28 Penitentiaire Inrichtingen (voor volwassenen) en 4 forensische psychiatrische centra. De campagne is een product van Steam/Talmark. Ook bureau Initiative is betrokken, net als nog een hele trits anderen. Bij DJI zijn de komende jaren onder meer veel beveiligers, verpleegkundigen, sociaal werkers en psychologen nodig.
Buurman of buurvrouw
De dienst heeft momenteel te maken met een grote vergrijzing en uitstroom vanwege de pensioengerechtigde leeftijd. Ook de krappe arbeidsmarkt zorgt voor een uitdagende wervingsvraag. Voor DJI is deze wervingsopgave extra urgent, omdat onvoldoende personeel de veiligheid raakt van medewerkers, gedetineerden en de samenleving als geheel. ‘Het gaat over werken aan veiligheid en samenwerken aan de terugkeer in de maatschappij’, aldus Onno Gout, Client Director bij Steam. ‘Dit is belangrijk omdat iedere gedetineerde straks gewoon weer iemands buurman of buurvrouw kan zijn.’
‘Mensen weten vaak niet goed wat werken in de gevangenis inhoudt.’
Vandaar dus ook de campagne, stelt Corin Kuijpers, Senior Employer Branding Specialist bij DJI. ‘We zijn nu nog een relatief onbekende naam op de arbeidsmarkt en als mensen ons wel kennen, merken we dat ze bepaalde vooroordelen hebben, vooral over gedetineerden zelf. Eigenlijk weten ze niet goed wat werken in de gevangenis inhoudt. Er zit zoveel achter ons werk, achter die muren, hekken en deuren. Met de nieuwe campagne kunnen we als werkgever zichtbaar, aantrekkelijk en herkenbaar te worden en niet alleen laten zien wat werken bij DJI echt inhoudt, maar ook wat mensen trots maakt om hier elke dag aan de slag te gaan.’
Lees ook
- Campagne van de week: de NS gaat dit keer voor de volle 100%
- Hoe DJI ook voor verpleegkundigen een boeiende werkgever wil zijn (podcast)
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Beeld boven: ©DJI