Hoe Hogeschool Inholland nieuwe collega’s werft met een open blik

Potentiële collega’s vinden is momenteel ‘uitdagend’, aldus Inholland-bestuurder Mieke van den Berg. ‘Daarom willen we met onze eerste werkgeverscampagne ooit laten zien dat we méér zijn dan een plek waar je onderwijs kunt volgen. Het is een belangrijke stap om ons verhaal actief te delen met de arbeidsmarkt. Bij ons staat ontwikkeling centraal. Dat geldt niet alleen voor de groei van onze studenten, maar ook voor onszelf. Vandaar het campagnethema: ontwikkelen met een open blik.’

‘Bij ons staat ontwikkeling centraal. Dat geldt niet alleen voor de groei van onze studenten, maar ook voor onszelf.’

De campagne is er niet alleen op gericht nieuwe medewerkers te vinden, aldus Van den Berg. Hij is ook duidelijk bedoeld om de trots van huidige collega’s verhogen. ‘Want Inholland biedt veel mogelijkheden en is een prachtige organisatie om bij te werken’, zegt ze. Die huidige medewerkers hebben overigens ook een belangrijke rol in de campagne. Ze worden opgeroepen de verschillende uitingen van de campagne zoveel mogelijk te delen in hun eigen sociale netwerken. Er is zelfs een speciaal het communicatieportaal waar medewerkers de materialen daarvoor kunnen vinden.

Leuk in het hbo

De op 5 april gestarte campagne moet vooral duidelijk maken hoe leuk het is om in het hbo te werken, aldus Van den Berg. De campagne gaat vergezeld van een aantal (geschreven) interviews met verschillende medewerkers, waarvan de eerste 4 al online te vinden zijn. Wiskundedocent Diana Gerritsen (foto onder) beet begin maart de spits af, meerdere interviews zullen de komende tijd nog volgen.

De campagne is tot stand gekomen via klankbordgroepen waarin alle domeinen en stafdiensten van de hogeschool waren vertegenwoordigd, HR-collega’s en externe partner Frisse Blikken. Voor de campagne zijn eerst een aantal van de huidige collega’s bevraagd én potentiële collega’s op de arbeidsmarkt. Als basis hiervoor is een profiel gebruikt van ‘de Inholland-professional’. Op de speciale campagnepagina zijn ook nog een aantal video-interviews te vinden.

Bepaald niet de enige

Hogeschool Inholland heeft locaties in Alkmaar, Diemen, Haarlem, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Delft, en Amsterdam. De hogeschool bestaat dit jaar officieel 20 jaar. Bekende oud-collegevoorzitters zijn Geert Dales en Doekle Terpstra. Er werken ruim 2.000 medewerkers aan de opleiding van ruim 25.000 studenten. In 2020 werd een start gemaakt met gerichte arbeidsmarktcommunicatie en wervingsbeleid. Er zijn in dat jaar ook twee recruiters aangesteld.

Het is daarin bepaald niet de eerste hogeschool. Zo kondigde de Hogeschool Utrecht vorig jaar de zoektocht aan naar ‘honderden nieuwe collega’s’. En startte NHL Stenden Hogeschool in dezelfde tijd een grootschalige wervingscampagne, onder de noemer ‘Ben jij anders één van onze 100 nieuwe docenten?’ En de Hanzehogeschool maakt bekend tussen de 150 en 200 nieuwe docenten extra nodig te hebben, bovenop de 100 vacatures die de instelling jaarlijks heeft te vervullen.

De wervingsacties van de hogescholen zijn onder meer te danken aan het Nationaal Programma Onderwijs.

De vele wervingsacties van de hogescholen zijn onder meer een gevolg van het Nationaal Programma Onderwijs. De overheid maakte in februari 2021 bekend zo’n 8,5 miljard euro uit te trekken om alle achterstanden weg te werken die door corona in het onderwijs zijn ontstaan, naast een extra structurele investering van 645 miljoen euro voor het hoger onderwijs.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Over Tech Tracks, de zelfgebouwde arcadekast die de NS aan 180 IT’ers moet helpen

Bij verschillende bedrijfsonderdelen van de NS worden de komende 3 jaar in totaal 180 IT-vacatures verwacht. Maar hoe vind je die schaarse doelgroep nou nog op een opvallende manier? Bij het spoorbedrijf hebben ze daar iets moois op gevonden: Tech Tracks, een game op een klassieke gamecomputer, die je eigenlijk alleen kunt spelen als je over de juiste codeervaardigheden beschikt. De arcadekast is deze week op het Utrechtse NS-kantoor getest, en reist op 11 april naar Station Eindhoven, om van daaruit het land door te reizen.

‘Veel Nederlanders komen dagelijks ongemerkt met onze code in aanraking.’

De IT-vacatures waar het om gaat zijn beschikbaar op het hoofdkantoor in Utrecht, waar al zo’n 1.100 IT’ers werken. Het betreft verschillende IT-functies: data engineers, developers, en testspecialisten. De arcadekast is gebouwd door 5 IT’ers van NS, onder wie iOS-developer Dennis Vermeulen. ‘Het mooie vind ik dat miljoenen mensen gebruik maken van onze app’, zegt hij over zijn werk bij NS. ‘Veel Nederlanders komen dagelijks ongemerkt met onze code in aanraking.’

Bouwen aan de reisplanner

In een van de beschikbare games is de uitdaging om reizigers te helpen hun reis te plannen. Dagelijks werk voor Colin Groot, android developer bij NS. ‘Op termijn willen we ook deelvervoermiddelen als deelscooters en deelauto’s gaan aanbieden in de NS-app. Ik huur zelf vaak deelscooters en vind het mooi om zo’n dienst digitaal beschikbaar te maken voor onze reizigers.’ Vermeulen vult aan: ‘In de toekomst willen we zorgen dat reizigers hun hele reis van deur tot deur mét vervoer naar keuze kunnen plannen, boeken en betalen in de NS-app.’

‘Met deze aanpak willen we opvallen tussen alle wervingscommunicatie.’

Voor de ontwikkeling van de wervingscampagne, de bijbehorende site én de arcadekast werkte NS samen met bureau code d’azur. Kim Nieuwenhuijs, Creative Director: ‘We spreken IT- en techtalent aan op het moment dat ze bezig zijn met wat ze het liefste doen: gamen. Hierdoor maken we gebruik van de positieve associaties rondom gaming. Met deze aanpak willen we opvallen tussen alle wervingscommunicatie.’ De arcadekast staat de komende tijd op verschillende NS-stations en IT-evenementen. Geïnteresseerden kunnen Tech Tracks ook online of op hun mobiel spelen.

tech tracks ns arcadekast

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Gaan met die baan, de bezorger van De Beren komt eraan

Knaken maken? Maar ook leren over horecazaken? Het kan bij de snelgroeiende restaurantketen De Beren, zo leren we in een onlangs gelanceerde recruitmentvideo. In minder dan een minuut komen alle arbeidsvoorwaarden voorbij die het werk aantrekkelijk moeten maken voor ‘jongens en meiden, die houden van rijden, en van snelle bezorgtijden’.

De video richt zich op ‘jongens en meiden, die houden van rijden, en van snelle bezorgtijden’.

In zo’n typische TikTok-urban-hiphopstijl, waarbij ‘We rijden door de wijken’ klankrijmt op ‘Specialiteiten’ en ‘Vergeet ons niet te liken‘, en ‘Dames en heren, kom dineren, wij serveren bij De Beren’ zich in één keer in je hoofd nestelt, laat de restaurantketen zich van de meest swingende kant zien. Oftewel: ‘Gaan met die baan, de bezorger komt eraan.’

@deberen.officieel

Gaan met die baan! Werken bij De Beren, dat wil je. Van bezorger tot bediening: kom lekker knaken maken! 💸💸💸 #werk #vacature #werken #fypシ #viral

♬ origineel geluid – De Beren 🐻

Eetcafé in Rotterdam

Wat in 1984 begon met één eetcafé in Rotterdam is uitgegroeid tot een professionele formule met zo’n 50 restaurants (waaronder De Beren Boot) en 40 aparte bezorgrestaurants in heel Nederland. In Hendrik-Ido-Ambacht moet volgend voorjaar een megavestiging openen, waar 200 gasten in één keer terecht kunnen. Ondernemer Ad Schaap, over wie Ronald Giphart vorig jaar de biografie Beer schreef, heeft inmiddels ook vergevorderde internationale plannen met de keten.

De Beren in Amersfoort werkt ook met het principe van Open Hiring.

Een snel geschoten recruitmentvideo, gemaakt in samenwerking met Snip Snap on Social en Flowliner Official (‘Pioneers of the Dutch Urban scene’), is overigens niet de enige manier waarop de keten zich probeert te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Zo werkt het restaurant in Amersfoort ook met het principe van Open Hiring, waarbij je als werkzoekende zelf bepaalt of je geschikt bent voor de baan.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu nog snel in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Hoe Ziekenhuis Amstelland mensen werft tot in de bioscopen aan toe

Net als in de film. Zo kun je de wervingscampagne omschrijven die Ziekenhuis Amstelland recent lanceerde. Met een heuse filmtrailer en net echt lijkende filmposter hebben ze ‘de helden van de zorg’ een centrale plek weten te geven. ‘Net als in de film. Maar dan in het echt’, zoals Jaap Langenberg (co-founder van het producerende INTO: brand stories) het zegt. En waar kun je zo’n campagne beter draaien dan in de bioscoop? Dus koop je binnenkort bij Pathé in Haarlem, Amsterdam Zuid-Oost of Amstelveen een filmkaartje, dan kun je de campagne van het ziekenhuis zomaar zien voorbijkomen.

Net als bij bijna elk ander ziekenhuis, gaat ook aan Ziekenhuis Amstelland de krapte op de arbeidsmarkt niet voorbij. De afgelopen maanden hebben vier werkgroepen dan ook hard gewerkt aan de campagne en alles wat daarbij hoort. Zo komen er ook filmpjes en informatie over onboarding, werkplezier en carrièreperspectief, kondigt Sophia de Rooij, voorzitter van de Raad van Bestuur aan.

Join The Team

Maar eerst dus de trailer, waarin vooral het teamwerk centraal staat. ‘Samen is de druk te dragen. En samen sta je nooit alleen. Dat is de gedachte achter de nieuwe wervingscampagne Join The Team‘, aldus Langenberg. ‘Bij Ziekenhuis Amstelland voel je het teamgevoel meteen’, staat te lezen op de bijbehorende campagnesite. ‘We kennen elkaar, en zijn er voor elkaar. In voor en tegenspoed. Want dankzij een sterk team sta je sterker. En met leuke collega’s wordt je werk leuker. Dus ben jij verpleegkundige of gespecialiseerd verpleegkundige en wil je het samen laten lukken? Join the team!’

‘Juist in deze tijd moet je het hebben van je collega’s’, aldus Langenberg. ‘Die voor je door het vuur gaan. Op wie je kunt bouwen en vertrouwen. Zij aan zij. Perfect op elkaar ingespeeld. In Ziekenhuis Amstelland is die teamspirit uniek en spectaculair. Vandaar onder meer een hartslagverhogende filmtrailer en stoere filmposter.’ De campagne is in deze tijd niet alleen te zien in de bioscopen in de regio, maar ook via de sociale kanalen (dankzij SocialMediaMen).

Ruim 200 bedden

Ziekenhuis Amstelland heeft ruim 200 bedden voor klinische capaciteit en dag-/deeltijdbehandeling. Er werken bijna 1.000 mensen, en zo’n 100 medisch specialisten. Het ziekenhuis heeft een belangrijke regiofunctie voor de gemeenten Amstelveen, Ouderamstel, Uithoorn, Aalsmeer, Ronde Venen en ook Amsterdam. Het ziekenhuis heeft bovendien ‘een bijzondere functie voor de Joodse gemeenschap’ in de regio. ‘Het is een bijzonder menselijk regioziekenhuis. Sommige collega’s noemen ons ziekenhuis ook wel een dorp. Omdat we elkaar kennen en altijd naar elkaar omkijken’, aldus de vacaturesite.

Het filmidee is trouwens ook intern verder doorgetrokken. Alle 1.000 medewerkers van het ziekenhuis worden in het kader van de campagne namelijk ook nog eens getrakteerd op een welverdiend bioscoopuitje. Kunnen ze zichzelf ook nog eens op het witte doek tegenkomen…

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Heb je ICT in je vingers? Werving voor een bijzondere organisatie (inzending Kentalis)

Omschrijving van de case

ICT’ers werven is geen eenvoudige zaak. Er zijn veel openstaande vacatures en bedrijven smijten met salarissen, leaseauto’s en flexibele arbeidsvoorwaarden. Dat alles heeft Kentalis vrijwel niet. Wat de organisatie die mensen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn wél heeft is… een unieke werkomgeving. Want of je nou werkzaam bent in het onderwijs, in de zorg of in het onderzoeksveld, iedereen bij Kentalis is bezig om de cliënten maximaal te ondersteunen.

Wat de organisatie die mensen ondersteunt die slechthorend, doof of doofblind zijn wél heeft is… een unieke werkomgeving.

Dat geldt ook voor de ICT’ers bij Kentalis. Zij spannen zich dagelijks in om een waardevolle bijdrage te leveren voor de zorg of het onderwijs van de heel brede cliëntengroep van Kentalis. Van ambulante zorg aan kinderen in het reguliere onderwijs tot en met de fulltime zorg voor ouderen in eigen Kentalis-zorgcentra. Als ICT’ers bij Kentalis kun je werken aan heel mooie projecten, maar je moet het ook interessant vinden om een bijdrage te leveren aan een betere zorg of beter onderwijs. Deze mix van interessante projecten en een bijdrage leveren aan betere zorg en onderwijs is het vertrekpunt geweest van de communicatiestrategie en de campagne voor Kentalis.

Kentalis is voor de ICT-doelgroep een onbekende werkgever. We hebben dan ook heel bewust gekozen voor een aanpak waarbij mensen in gebarentaal onze wervende boodschap ‘vertellen’. Deze campagne grijpt je en dat komt vooral door de passie van de 2 cliënten die de hoofdrol spelen in de campagne.

We hebben bewust gekozen voor een aanpak waarbij mensen in gebarentaal onze wervende boodschap ‘vertellen’.

De vervolgstap is ook heel duidelijk. We nemen de ICT-doelgroep mee naar de wereld van ICT bij Kentalis. We laten ze op de website kennis maken met de ICT’ers die er al werken en met de projecten. En natuurlijk bieden we de relevante ICT-vacatures aan. De ruggengraat van de campagne is een aparte landingspagina. Daar hebben we al het verkeer heen laten gaan. Naast de eigen sociale kanalen hebben we gerichte aandacht gekocht in de consideration & action-fase met de inzet van Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Ads.

Wat was de impact van de case?

ICT binnen de zorg of het onderwijs. Het zijn vaak niet de gebieden waar ICT’ers meteen aan denken als ze op zoek zijn naar een nieuwe werkgever. Er komen dan vragen naar boven als; wat ga ik daar dan doen en wat ga ik verdienen? Daar komt nog bij dat Kentalis vooral bekendheid geniet in de wereld van zorg en onderwijs, maar buiten die gebieden is dat niet zo. Er was geen kwantitatief onderzoek beschikbaar maar het is wel het beeld op basis van 20 interviews met zorgpersoneel en ICT’ers. Gezien de moeilijke startsituatie zijn we dan ook heel tevreden met de volgende resultaten.

In de campagneperiode – 2 augustus t/m 16 september 2021 – hebben we de doelgroep (via LI/FB/IG) bijna 230.000 keer bereikt: 73.000 via LinkedIn en 156.000 via Facebook/Instagram. De CTR ligt 50% hoger dan de benchmark. Via zoekmachinemarketing (Google) en organisch verkeer wisten we nog eens 245.000 views te realiseren. In totaal behaalden we in de campagneperiode 475.000 views en 7.671 clicks.

Uiteindelijk werden 8 mensen aangenomen, voor een CPH van minder dan 2.000 euro.

Uiteindelijk bezochten 1.953 mensen de ICT-vacatures op de landingspagina. Dat bezoek komt deels door de betaalde campagne maar ook omdat de campagne door de medewerkers van Kentalis werd gedeeld op sociale media. Daarna stuurden 41 mensen hun sollicitatie en uiteindelijk werden er 8 nieuwe ICT-collega’s aangenomen. De campagne is succesvol geweest. Met 8 nieuwe medewerkers kan Kentalis haar cliënten weer beter helpen. En dat tegen een cost per hire onder de € 2.000,- Dat is voor een schaarse ICT-doelgroep heel mooi.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De Kentalis-case moet een Werf& award winnen om een aantal redenen. Met de campagne hebben we een vrij complex communicatieprobleem weer simpel gemaakt. Dat klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Een relatief onbekende organisatie wordt snel neergezet als aantrekkelijke ICT-werkgever. De aanpak met de cliënten die in gebarentaal vertellen welke interessante ICT-vraagstukken er beschikbaar zijn, is sympathiek, valt op en zorgt ervoor dat werkinhoud en bedrijfscultuur gelijk duidelijk zijn.

Goede werving selecteert. En dat doet deze campagne ook.

Goede werving selecteert. En dat doet deze campagne ook. De campagne maakt gelijk duidelijk wat je kunt verwachten. De Kentalis-campagne is daarnaast succesvol. Doorklikratio ligt boven benchmark en het aantal definitieve hires maakt het een effectieve campagne in een hele competitieve arbeidsmarkt voor ICT’ers. In totaal ligt de cost per hire rond de € 2.000,-

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Kentalis (opdrachtgever)
  • Miriam en Pieter (Acteurs in gebarentaal)
  • Kimm van Gaal (Coördinator Recruitment)
  • Jorien van den Bogert (Recruiter)
  • Lisanne Eldering (Stagiair HR)
  • Angelique van Geenen (Senior Adviseur Communicatie & Relatiebeheer)
  • Bas Schoones (Manager ICT)
  • Elsbeth Ketting (Manager Communicatie & Relatiebeheer)

Arbeidsmarktcommunicatie

  • The Addstore (arbeidsmarktcommunicatiebureau)
  • Ap Mollinga (concept, videoproductie en fotografie)
  • Guido Blok ( online design, postproductie)
  • Jaap van Haastrecht (copy)
  • Gertjan de Waal (strategie en account)

Marketing

  • Tomorrowmen (online marketingbureau)
  • Ashley Leidelmeyer

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Zo worden de laatste medewerkers voor de Floriade geworven

Floriade Expo 2022 gaat bijna van start. Vanaf 14 april vult Start People als partner van Floriade een groot deel van de vacatures in. Van office functies tot banen op het park zelf. Van de circa 75 vacatures, zijn er nog zo’n 30 te vervullen. Daarom organiseerde Start People – met nog precies een maand te gaan tot de bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling – vandaag een pop-up sollicitatiemoment in een tijdelijke kas in Almere.

Mensen konden in de sollicitatiekas – zonder afspraak – in stijl solliciteren.

Mensen konden hier – zonder afspraak – in stijl solliciteren op één van de laatste vacatures van Start People bij één van de grootste evenementen van ons land. Kandidaten van jong tot oud kwamen langs voor een gesprek in de kas en de kans om een half jaar onderdeel uit te maken van het Floriade-team.

floriade sollicitatiekas
Blik op de Sollicitatiekas

Aftelklok

De sollicitatiekas stond aan de Esplanade in Almere Centrum. Hier staat ook de aftelklok van de Floriade, die vandaag door Start People werd verzet. De aftelklok is hét symbool voor de Floriade en wordt al sinds 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur aangepast.

De aftelklok wordt al 100 dagen voor de Floriade elke dag om 10:00 uur verzet.

Sarah Plaizier, projectleider bij Start People: ‘We zijn trots dat we als partner van de Floriade een grote groep mensen aan het werk kunnen zetten op één van de meest bijzondere en grote evenementen van ons land. We hebben een breed aanbod aan vacatures. Office-functies, zoals supervisors en boekingsagenten, maar ook banen op het terrein zelf, zoals gastheren en ticketmedewerkers. Een van de subthema’s van Floriade is “Healthying the city”. Dit sluit mooi aan bij de missie van Start People, namelijk mensen kansrijk maken en houden. We kijken er naar uit om tijdens de Expo mensen te laten groeien.’

Unieke werkervaring

‘Het team dat gaat werken bij de Floriade vormt een half jaar lang één grote familie’, aldus Plaizier. ‘Samen mogen ze een evenement neerzetten dat maar één keer in de 10 jaar plaatsvindt. Dat is een bijzonder uitgangspunt en dé basis om unieke werkervaring op te doen. In combinatie met het thema van de Floriade is werken op dit grootse evenement een echte toegevoegde waarde op ieder cv en een ervaring om nog lang na de Expo te mogen koesteren.’

‘Het team dat gaat werken bij Floriade vormt een half jaar lang één grote familie.’

Floriade Expo 2022 vindt plaats vanaf 14 april tot 9 oktober dit jaar. Almere is dan een half jaar lang het podium voor deze bijzondere wereldtuinbouwtentoonstelling met als hoofdthema ‘Growing Green Cities’. In het 60 hectare grote Floriade-park kunnen mensen groene oplossingen van innovators uit binnen- en buitenland ontdekken die onze steden mooier en duurzamer maken op het gebied van groen, voeding, gezondheid en energie. Er zijn nog een paar vacatures te vervullen. Deze zijn te vinden op de website van Start People.

Lees ook

Over de SwipeGame voor organisatiecultuur (inzending Happy Horizon)

Omschrijving van de case

Het idee van de SwipeGame (Tinder) is initieel ontstaan vanuit onze bevinding dat de ‘startende professional’ meer moeite lijkt te ervaren met het vinden van een passende (vervolg)stap en eerder een cultural fit zoekt met een organisatie. ‘Wat wil ik’, ‘wat past bij me’ en ‘waar ben ik nou écht goed in’ zijn veelgestelde vragen die niet als vanzelfsprekend worden beantwoord. Mede door een divers opleidingsaanbod en daarmee een uitstroom aan generalisten lijkt de keuzestress toe te zijn geslagen. Daarnaast kunnen wij ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’ met een groot en complex aanbod.

‘Wij kunnen ons voorstellen dat professionals het overzicht kwijt raken in de ‘vacature-jungle’.’

Aangezien professionals worstelen met deze zoektocht én werkgevers grote moeite hebben toekomstig werknemers te ‘verleiden’ tot een kennismakingsgesprek hebben we gekozen voor een andere benadering. Hierbij hebben we ervoor gekozen onze werkomgeving en cultuur te etaleren in plaats van een vacaturetekst. Aan de hand van een ‘SwipeGame’ op de werkenbij-pagina (Tinder-principe) – waarin een aantal stellingen over onze organisatie zijn verwerkt – krijgen potentiële kandidaten feeling bij ons als organisatie.

Is het een match?

Door het spelen van de game blijkt of wij bij Happy Horizon een match zijn en ‘hetzelfde denken over werk’. Is het een match? Dan kun je op een laagdrempelige manier je contactgegevens achterlaten (LinkedIn profiel en evt. telefoonnummer) zodat we in gesprek kunnen over een ‘gedroomde functie’. Hiermee proberen wij in een eerder stadium in contact te komen met professionals en ze niet te verplichten tot solliciteren, maar interesseren in onze organisatie.

Wij geloven dat (young) professionals een omgeving zoeken waarin ze kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.

Wij geloven er als organisatie in dat (young) professionals eerder op zoek zijn naar een omgeving waarmee ze zich kunnen identificeren, mogen werken met gelijkgestemden en kunnen onderzoeken waar hun talenten, kwaliteiten én interesses liggen.

Wat was de impact van de case?

In totaliteit hebben 82 kandidaten de SwipeGame gedaan en hebben wij als organisatie 11 kandidaten aangetrokken voor diverse functies (landelijk). Hetgeen veelal is teruggegeven door de ‘geïnteresseerden’ is dat we op deze manier vanuit de persoon gekeken hebben en niet iemand direct verplichten te solliciteren op een concrete functie. Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’ en niet wat hij/zij kan en/of voor werkervaring heeft.

Het eerste contactmoment is gericht op het onderzoeken waar iemand ‘energie van krijgt’.

De SwipeGame hebben we inhoudelijk vormgegeven door met het Recruitmentteam de organisatie in te trekken en voorbeelden te verzamelen die ons typeren als organisatie maar ook echt onderscheidend zijn. De vervolgstap gaat zijn dat we per vakgebied een variant ontwikkelen die iets zegt over de specifieke teams waarvoor we werven. Onder het mom van ‘collega’s vinden we samen’ proberen we recruitment een gezamenlijk topic te geven binnen onze organisatie. Daarmee creëert elk team eigen content en draagt een wezenlijk steentje bij aan het verleiden van een passende kandidaat.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Interesseren is het nieuwe solliciteren! In deze case is er rekening mee gehouden dat young professionals steeds breder én op basis van competenties worden opgeleid. Vakgebieden groeien naar elkaar toe en studenten weten zich minder concreet richting te geven maar willen wel ergens bij horen. Door af te stappen van vacatureteksten maar meer te kijken naar de cultural fit gecombineerd met talenten/interesses willen wij samen met de professional deze zoektocht concretiseren.

‘Interesseren is het nieuwe solliciteren!’

Wij geloven erin dat je interesse voor een vakgebied kan groeien en loopbaanpaden steeds lastiger te voorspellen zijn én werkervaring/studieachtergrond meer ondergeschikt worden. Daarnaast is deze vorm een knipoog naar de huidige arbeidsmarkt waarin het de kunst is mensen te verleiden (Tinder) te kiezen voor een contactmoment met je organisatie.

swipegame

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Marketing (communicatievorm) /
  • Content & Creatie (copy / visual) /
  • Email-marketing (leadgeneratie) /
  • Recruitment /
  • Diverse specialistische teams voor ophalen input stellingen.

Extern:

  • Young professionals en latent werkzoekenden (oftewel: de doelgroep).

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Eerste arbeidsmarktcampagne met onderscheidende uitstraling in de bouw (inzending Heijmans)

Omschrijving van de case

Hoe kleuren we Nederland een stukje geler? Binnen Heijmans verbindt het gele hart ons; onze verschillende BU’s, verschillende vestigingen en verschillende profielen. Onze collega’s krijgen de ruimte om eigen initiatief te nemen en zich verder te ontwikkelen binnen én buiten eigen vakgebied. Samen zijn we één en maken we de gezonde leefomgeving mogelijk. Word je hier al enthousiast van? Dat is precies waarom jij bij Heijmans moet willen werken én waarom onze collega’s dan ook bij ons werken!

‘Een jaar geleden zijn we gestart met het ontwikkelen van onze Employer Value Proposition.’

Een jaar geleden zijn we gestart met het ontwikkelen van onze Employer Value Proposition en bijbehorend werkgeversmerk. Bovenstaande beloftes leefden binnen Heijmans. Het ophalen en expliciteren hiervan was de start van ons project. Het project bestond uit twee fases: onderzoek & ontwikkeling van onze EVP en bijbehorend werkgeversmerk, en de ontwikkeling van een onderscheidende arbeidsmarktcampagne.

Het gele hart

Tijdens de onderzoeksfase hebben we een uitgebreide analyse uitgevoerd (denk aan een interne én externe analyse, doelgroepanalyse en het verkennen van huidige trends op het gebied van employer branding). De resultaten van het onderzoek vormden de basis voor het ontwikkelen van de EVP, bestaande uit 5 kernwaarden en het werkgevers verhaal.

‘Waar deze case echt interessant wordt is de manier waarop we de EVP vervolgens hebben vertaald in een creatief concept.’

Waar deze case echt interessant wordt is de manier waarop we die EVP vervolgens hebben vertaald in een creatief concept. Als ik het heb over een foto van een uitvoerder voor zijn bouwplaats, zie je dan een plaatje voor je? Juist, die zijn er standaard. Wij hebben daarom gekozen om een concept te ontwikkelen dat wegblijft van de ‘standaard’ aanpak en écht de aandacht trekt. Weet je nog wat ons verbindt? Ons gele hart. En daarom kleuren wij onze campagne Heijmans-geel. En die bouwplaats? Die is er wel, maar getekend. Want onze medewerkers geven zelf vorm aan de projecten die ze samen mogelijk maken.

Het jaar 2021 was voor ons de start van arbeidsmarktcommunicatie. Met een EVP en creatief concept als basis kunnen we de komende periode onszelf verder op de kaart gaan zetten als werkgever.

Wat was de impact van de case?

Het resultaat is een EVP waar collega’s zich in herkennen en waarin duidelijk naar voren komt wat voor werkgever Heijmans is.  Aanvullend hierop een arbeidsmarktcampagne waarin collega’s centraal staan en die zich onderscheidt van andere aannemers in de markt.

De campagne ‘Maak het mee’ nodigt de potentiële kandidaat letterlijk uit om bij Heijmans aan de slag te gaan.

De campagne ‘Maak het mee’ nodigt de potentiële kandidaat letterlijk uit om bij Heijmans aan de slag te gaan. In de campagne vertellen collega’s over hun eigen inbreng en de verschillende mogelijkheden die Heijmans hierin biedt. Iedere medewerker draagt bij aan het realiseren van de verschillende indrukwekkende projecten. De gedeelde gevoelens van samen sterk staan en trots zijn op resultaat en elkaar zijn de uitgangspunten geweest voor de sfeer die de campagne uitstraalt.

Voor de campagne zijn verschillende online middelen zoals key visuals en video’s ontwikkeld. Daarnaast is de campagne ook doorgevoerd naar verschillende offline-middelen zoals posters, (bouw)banners en flyers. Ook is de campagne doorgevoerd in een nieuwe werkenbij-website.  Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat bij het zien én horen van de campagne jij als kijker echt het gevoel hebt dat je het meemaakt. Zo hebben we bijvoorbeeld 3D-podcasts ontwikkeld waarin het lijkt alsof je letterlijk een dag meemaakt.

maak het mee bij heijmans

De campagne focust zich op het trekken van aandacht. We zien na een looptijd van 9 maanden al een toename in bezoekersaantallen op de werkenbij-website. Ook is het aantal referrals gestegen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Als je onze campagne of een deel ervan hebt meegemaakt weet je waarom. Onze campagne is het afgelopen jaar de meest onderscheidende van zijn soort binnen de aannemerij geweest. We hebben in het ontwikkelen bewust ervoor gekozen om op te vallen door illustratie in plaats van fotografie te gebruiken, wat een behoorlijke portie lef heeft gevergd. Daarnaast hebben we geëxperimenteerd met nieuwe vormen van content zoals de 3D podcasts. Zoals onze pay-off al laat weten zijn wij ‘altijd in ontwikkeling’. Zo zullen we onze campagne het komende jaar dan ook verder doorontwikkelen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Communicatie – Marjolein Boer, Marit Overbeek
  • HR – Jet Bolder, Levina Oversier

Extern:

  • Frisse Blikken (Britt Driessen, Femke ten Broeke en Tessa van Dalen)
  • Studio New West
  • Studio Playground

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Waarom Solarclarity zijn nieuwe medewerkers eerst met vakantie stuurt

Dat de belangstelling voor zonnepanelen al een paar jaar flink toeneemt is bekend. Zeker nu de oorlog in Oekraïne voortwoedt, zoeken steeds meer mensen naar manieren om op een meer duurzame manier aan hun stroom te komen, zonder afhankelijk te zijn van iemand als Poetin. Maar wist je dat Nederland inmiddels al op de tweede plaats wereldwijd staat, met het PV-vermogen per inwoner? ‘Het eerste zilver van 2022 is dus al binnen’, schreef Solarclarity-CEO Peter de Smet er recent over.

‘Zo maak je een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat.’

Die sterk groeiende vraag zorgt ook voor drukke tijden bij de groothandel voor complete zonnesystemen die naast Nederland ook in Europa gestaag uitbreidt, en de afgelopen jaren vaak te boek stond als 1 van de 250 snelst groeiende bedrijven in ons land. En dus ook voor volop vacatures. Maar ondanks de drukke tijden heeft Solarclarity voor zijn nieuwe medewerkers toch iets leuks verzonnen. Voordat je er aan de slag gaat, krijg je er namelijk eerst een vakantie aangeboden. ‘Zo maak je als nieuwe werknemer een frisse start bij een bedrijf waar energie centraal staat’, aldus aldus HR-directeur Maura Stalpers

Vakantie als sign-on bonus

Solarclarity denkt met de sign-on bonus van de vakantie voor elke nieuwe medewerker zich te kunnen onderscheiden in de huidige krappe arbeidsmarkt. Die is immers ook voor een van de grondleggers van de Nederlandse solarmarkt ‘een uitdaging’. De organisatie hoopt met de actie een concrete aanleiding te creëren voor talent om te solliciteren, want met de energietransitie in volle gang, is nieuw personeel zeer welkom, aldus Stalpers. ‘Noem het een vakantie van de zaak, door voordat je vol energie met je nieuwe uitdaging start eerst even op te laden in de zon.’

‘Noem het een vakantie van de zaak.’

Het bedrijf start de pilot met 3 vacatures waarbij de gelukkigen eerst mogen genieten van een week vakantie samen met een dierbare. Zo is er een vacature voor een sales representative, en eentje voor een applicatiebeheerder, maar ook eentje voor een recruiter. Zijn of haar taak wordt onder meer om te laten zien dat Solarclarity een toffe plek is om te werken, om samen met Marketing creatieve recruitmentcampagnes te bedenken en uit te rollen, en ten slotte ook om de (HR)-collega’s aan het lachen te maken.

Niet makkelijk

‘Talent vinden is niet makkelijk in deze krappe arbeidsmarkt’, stelt Stalpers. ‘Daarom wilden we het anders doen met deze wervingscampagne. We zorgen ervoor dat de nieuwe werknemers een weekje kunnen ontspannen voordat ze volop meedraaien in het onboardingprogramma. Dat doen we met veel plezier, want wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan én na zo’n lange periode aan lockdowns is een andere omgeving ook wel eens lekker. Deze creatieve actie past bij onze cultuur waarbij vooruitstrevendheid belangrijk is. Ook binnen onze arbeidsvoorwaarden.’

‘Wij weten hoe belangrijk het is om met frisse energie te starten aan een nieuwe baan.’

Solarclarity bestaat sinds 2008 en is vooral bekend als online distributeur in solar hardware, batterijen en laadpalen. Inmiddels is Solarclarity uitgegroeid tot de bekendste internationale online PV-distributeur en actief in vrijwel heel Europa. Het bedrijf uit Weesp heeft inmiddels al zoveel panelen geleverd dat het naar eigen zeggen ‘met dat totale vermogen steden als Arnhem, Luik of Uppsala een jaar lang van stroom kan voorzien.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Waarom Baker Tilly voor elke nieuwe medewerker een boom plant

Of het meteen dé beslissende gadget is die kandidaten over de streep trekt in deze krappe arbeidsmarkt? Dat verwacht corporate recruiter Alexander Osse eerlijk gezegd niet. ‘Maar het is wel fijn om kandidaten te kunnen laten zien dat we dit ook doen’, zegt hij. ‘Het is in deze markt belangrijk om je te onderscheiden. En je merkt dat veel kandidaten bezig zijn met duurzaamheid. De een wat meer dan de ander, maar toch. Dit past goed bij de duurzame ambities die wij als kantoor hebben.’

Met deze actie haalt het kantoor naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer (als alle bomen geplant zijn).

Een boom voor elke nieuwe medewerker dus. Dit jaar zullen naar schatting 100 nieuwe collega’s starten bij Baker Tilly. Daarnaast is er ook voor elke bestaande collega al een boom geplant. Al met al dus een klein bos. Die bomen voor de 100 nieuwe medewerkers zullen naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer halen (als alle bomen geplant zijn). Je kunt het een druppel op een gloeiende plaat noemen (100 bomen halen ongeveer aan CO2 uit de lucht wat het gemiddeld kost om 9 maanden een auto te rijden, of 1 keer enkele reis naar New York te vliegen). Maar aan de andere kant: het is een initiatief wat we nog niet veel eerder gehoord hebben. En lijkt goed te passen bij de tijdgeest.

Van Brabant tot Bolivia

Voor dit initiatief werkt het accountancy- en belastingadvieskantoor samen met Trees for All, een stichting die zich in binnen- en buitenland inzet voor nieuwe bebossing of herstel van aangetast groen. Denk aan de aanleg van bos in Limburg, Brabant en Overijssel, maar net zo makkelijk voor projecten in Bolivia, Ghana en Madagaskar. Vorig jaar wist de stichting maar liefst 1 miljoen bomen te planten.

‘Een erg leuk en origineel initiatief’, zegt bijvoorbeeld Eva Mahu. Zij maakte recent de overstap naar Baker Tilly en hoorde over het initiatief tijdens haar sollicitatiegesprekken. ‘Hierdoor kreeg ik gelijk de indruk dat er bij Baker Tilly niet alleen op winst wordt gestuurd, maar dat er ook geld wordt vrijgemaakt voor maatschappelijke aspecten’, zegt ze hierover op Consultancy.nl. ‘Als nieuwe medewerker vind ik het fijn om voor zo’n organisatie te mogen werken.’

MVO bij Baker Tilly

De samenwerking met Trees for All is een van de vele pijlers binnen de duurzaamheidsagenda van Baker Tilly. Zo ondersteunt het bureau de stichtingen Lucie Burgers, Future for Nature, Goede Mensen, Bio Kinderrevalidatie en Metropool Zwolle. Ook heeft Baker Tilly de ambitie om op termijn de kantoren en het wagenpark te verduurzamen en worden medewerkers bewust gemaakt van het belang van ons klimaat. ‘Dit is echt onderdeel van ons werkgeversverhaal’, aldus Osse. ‘Daarom willen we het ook in elk sollicitatiegesprek aan de orde hebben.’

Baker Tilly is zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet.

Baker Tilly, dat momenteel al ruim 800 medewerkers telt, is overigens zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet, verzekert een woordvoerder van Trees for All. ‘We werken met meer dan 1.000 bedrijven samen. Organisaties geven nu al vaak een boom cadeau voor bijvoorbeeld een jubileum of relatiegeschenk. Of ze laten per product of dienst een boom planten. Maar ook een boom voor elke nieuwe medewerker is al best populair’, legt ze uit.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Lees ook

Hoe Lok Installaties de eigen kinderen laat vertellen over ‘werk met toekomst’

Lok Installaties bestaat al 99 jaar. Het honderdste levensjaar ging recent in voor het installatiebedrijf, dat oorspronkelijk uit Bodegraven komt, maar sinds kort ook in Amersfoort gevestigd is. En hoe laat je dan zien dat je niet alleen heel veel verleden hebt, maar ook – en vooral: nog heel veel toekomst? Simpel, je vraagt gewoon de kinderen van collega’s uit te leggen wat hun ouders doen.

‘De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen overal aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden.’

‘Dit is echt een familiebedrijf’, legt de bij de campagne betrokken medewerker Petra de Wit uit. ‘Dat wilden we graag uitstralen in onze werving. Om iets pakkends te hebben, verzonnen we toen deze aanpak. We hebben te maken met best een moeilijke arbeidsmarkt. De mensen die bij ons op gesprek komen, krijgen ook van allerlei andere kanten aanbiedingen. Dan moet je je dus echt onderscheiden, vandaar.’

Ontwapenend

De kinderen leverden tal van ontwapenende video’s op, die via Facebook inmiddels ook aardig wat bekijks trekken. Zo antwoordt een van de geïnterviewde jongens (in een trui van het bedrijf) op de vraag ‘Wie is de beste klusser van de wereld?’ met een ingetogen ‘Papa’. Waarna de video afsluit met een wervend: ‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

‘Ook indruk maken op je kinderen? Kom werken bij Lok.’

De campagne is uitgevoerd door Doordacht.nu, ‘een bureau uit Bodegraven waar we al langer mee werken’, aldus De Wit. De campagne ‘Werken bij Lok. Welkom bij de familie‘ vindt niet alleen online plaats, maar ook offline. Zo staan er advertenties in regionale kranten, en was er in de binnenstad van Amersfoort recent ook een zogeheten MobiLED te spotten, een soort mega-smartphone met daarop de wervende boodschap voor ‘een baan met toekomst’.

baan met toekomst kinderen

100 medewerkers met toekomst

Lok Installaties bestaat niet alleen bijna 100 jaar, de totaalinstallateur op het gebied van E en W-installaties kent inmiddels ook al meer dan 100 medewerkers. Maar daar kunnen er dus nog heel wat bij, zeker sinds in februari de nieuwe vestiging in Amersfoort openging. Bovendien verwacht het bedrijf de komende tijd veel werk te hebben aan de voortgang van de energietransitie. Echt ‘werk met toekomst’ dus.

Lok Installaties is een Erkend Leerbedrijf en biedt studenten een fijne werkplek met de begeleiding van een leermeester. Op dit moment zijn er zo’n 18 leerling-monteurs in dienst die het vak onder de knie willen krijgen. Het bedrijf is daarnaast eigenlijk continu op zoek naar installateurs, BIM-modelleurs, werkvoorbereiders, loodgieters, monteurs en CAD-tekenaars.

De nadruk op de familiebanden is in de campagne overigens niet toevallig gekozen, aldus directeur Roelof Lok, zelf vierde generatie, en sinds 2014 tot de directie toegetreden. ‘Hier heerst een informele sfeer, de deuren staan voor iedereen open en we helpen elkaar. En dat we een familiebedrijf zijn zie je ook terug bij het personeel. Er zijn nu al verschillende vaders en zonen bij ons werkzaam. Dat is mooi om te zien.’ En afgaande op de campagne wordt het personeel van de toekomst dus ook al klaargestoomd…

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Als zelfs goed kunnen goochelen je nog niet de ideale kandidaat maakt…

Goochelen is nog geen cateren, zullen we maar zeggen. In het kader van opvallende wervingscampagnes stal de Amersfoortse cateraar Van Essen deze week absoluut de show, met de inzet van goochelaar Steven Kazàn, jongste zoon van ‘de man die dit allemaal kan’ Hans Kazàn. Gefilmd door zijn eigen partner Jamie Kames haalt Kazàn jr. in een ruime minuut allerlei hilarische goocheltrucs uit. Van het openen van een hek tot het aanzetten van een kraan: het lukt hem op welhaast magische wijze.

De video werd in een paar dagen enkele duizenden keren bekeken.

In een paar dagen werd de video enkele duizenden keren bekeken, waarmee je niet anders kunt concluderen dan: doel bereikt. In de huidige arbeidsmarkt moet je namelijk heel wat trucs uithalen om aan goede kandidaten te komen. Zeker ook in de catering, waar het vaak behoorlijk goochelen is om de roosters rond te krijgen. Maar gezien de aandacht die Van Essen Catering met zijn campagnefilmpje wist te trekken, kan het niet anders dan dat die zelfstandig werkende koks, keukenhulpen, assistent partymanagers en medewerkers voor in de bediening en schoonmaak zo komen opdagen. Als konijnen uit de hoge hoed.

Niet de eerste keer

Het was overigens niet de eerste keer dat de familie Kazàn van zich liet horen in de recruitmentsector. Vorig jaar, in de laatste week van maart, was het nog vader Hans, die de aandacht trok met een vermeende overstap naar de klantcontactsector, via uitzend- en recruitmentbureau Inspire. Nederlands bekendste goochelaar (voor de tijd van Hans Klok) zou bij opdrachtgever OBI4wan namelijk aan de slag gaan als Client Happiness Manager. Een grap, gekoppeld aan een goed doel dat Hans Kazàn persoonlijk toejuicht (Make-A-Wish Nederland), zo konden we later lezen.

Lees ook