Hoe de reiswereld meer jong talent wil trekken

Net nu iedereen weer een beetje lijkt te zijn teruggekeerd van vakantie, lanceert Reiswerk een grote online arbeidsmarktcampagne om zo nieuw talent te enthousiasmeren en activeren voor een baan in de reiswereld. Alvast voor de vakantie van volgend jaar, zeg maar.

Reiswerk wil ook mensen aanspreken die de branche in de coronatijd hebben verlaten.

Het arbeidsmarktfonds van de reisbranche heeft daarvoor een interactieve video gemaakt, diverse video-interviews met jonge medewerkers uit diverse reisbedrijven en een speciale website waarop informatie te vinden is over diverse functies. Dit alles om het werken in de reiswereld aantrekkelijker te maken en jong talent aan te sporen om direct een kijkje te nemen op de vacaturebank van Reiswerk.

De campagne richt zich met name op studenten en net afgestudeerden, maar Reiswerk hoopt ook medewerkers aan te spreken die de branche als gevolg van de coronacrisis hebben moeten verlaten en nu best wel weer terug willen. De online campagne is opgezet samen met creatief bureau Postcards to the Moon. De campagne zal gefaseerd worden uitgerold en gepusht op de social media van Reiswerk.

Bijna 500 vacatures

esther gathier reiswerk reiswereld
Esther Gathier

‘Vrijwel alle reisorganisaties hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het toegenomen aantal vacatures op onze website. Inmiddels staan er bijna 500 vacatures op onze vacaturebank’, aldus Reiswerk-manager Esther Gathier. Met de campagne wil ze niet alleen de reisbranche opnieuw op de kaart zetten, ook noemt ze het tijd voor een vlotter, eigentijdser imago. ‘Werken in de reiswereld betekent werken in een jonge, dynamische omgeving met het mooiste product dat er is: reizen!’

‘Werken in de reiswereld betekent werken met het mooiste product dat er is: reizen!’

‘Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of -stromen’, vervolgt ze. ‘Hierdoor nemen ze vaak een carrière in de reissector niet in overweging. Maar niets is minder waar: de branche is juist enorm dynamisch en het werk erg afwisselend. Dat biedt volop kansen tot ontwikkeling. Voor elk talent, op elk niveau en in elk vakgebied, is in de reiswereld een passende, interessante baan te vinden. Deze veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden maakt een baan hier leuk en interessant.’

Lang aangekondigd

Zelfs ANVR-voorzitter Frank Oostdam verzuchtte op LinkedIn: ‘Lang op gewacht, maar dan toch gekomen‘. De campagne was dan ook al langere tijd in de maak. Maar vooral het overleg met de hele branche nam de nodige tijd in beslag, aldus Gathier. ‘Om met de campagne écht impact te maken, is nauw samengewerkt met de sector. Van verschillende reisbedrijven uit zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt hebben we nuttige input gekregen. We zijn blij dat we het nu eindelijk met iedereen kunnen delen.’

‘Om met de campagne écht impact te maken, is nauw samengewerkt met de sector.’

Het is dan ook geen Reiswerk-campagne geworden, benadrukt ze, maar echt ‘een campagne van, voor en door de branche. Ik hoop dat reisondernemingen de campagne omarmen en dat zij de video’s gaan delen op hun eigen kanalen, zodat we meer toekomstig talent bereiken.’ Bij de campagne wordt namelijk ook een toolkit aangeboden, waarmee reisondernemingen en onderwijsinstellingen ook zelf aan marketing kunnen doen.

reiswereld campagne video

Interactieve video

Opvallend onderdeel van de campagne is een interactieve ‘Ben jij een match’-video, waarin Reiswerk-host Lindsey van Loon de kijker meeneemt in verschillende onderdelen en vakgebieden in de reiswereld, en tegelijkertijd informatie verzamelt en vragen stelt aan de kandidaat, zodat die uiteindelijk een betere beslissing zou moeten kunnen nemen.

Gathier heeft er goede hoop op dat de hele campagne gaat helpen om de tekorten in de branche tegen te gaan. ‘We hebben niet de illusie dat het personeelstekort na deze campagne is opgelost’, zei ze er al eerder over. ‘Wel draagt het hopelijk bij aan een beter beeld van de vele mogelijkheden om te werken in deze branche, en aan meer sollicitaties bij reisondernemingen. Want hoe turbulent het werk in deze branche ook af en toe kan zijn, het is wel echt een fantastische, dynamische, avontuurlijke branche met veel mogelijkheden.’

reiswereld reiswerk campagne lancering

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Spie Nederland in een nieuwe campagne vooral zijn veelzijdigheid laat zien

De reden om voor SPIE Nederland te kiezen? Dat is voor elke medewerker een heel persoonlijke, laat een nieuwe wervingscampagne zien. Het is leren en leven. Of het is de ideale start van een carrière. Misschien wel: Nederland slimmer maken. Of: de flexibiliteit die je er kunt krijgen. Of de fijne arbeidsvoorwaarden. ‘Het is voor iedereen anders’, aldus Hans van Mook, eigenaar en creatief bij Wars, het bureau dat tekende voor de totstandkoming van de campagne.


Met een omzet van ruim 1,2 miljard euro is Spie (een acroniem van Société Parisienne pour l’Industrie Electrique) tegenwoordig met afstand de grootste multitechnische dienstverlener in Nederland. Maar als je zo groot bent heb je niet alleen veel medewerkers nodig (getuige de momenteel ruim 350 vacatures). Het is dan natuurlijk ook moeilijk om een gemene deler te vinden. Bureau Wars vroeg daarom aan 10 medewerkers wat voor hen werken bij Spie inhoudt. Daar kwamen zúlke verschillende antwoorden op, dat juist die verscheidenheid als uitgangspunt is gekozen voor de campagne.

Primeur

Een primeur voor het bedrijf, vertelt communicatiemanager Manouk Loonstijn. ‘Eigenlijk hebben we met Spie nooit echt campagne gevoerd. Onze nieuwe merkpositionering is “Spie brengt het in beweging”. Met deze campagne heeft Wars ons op verrassende wijze laten zien wat ‘het’ is voor al onze medewerkers.’ De verschillen daartussen vielen Van Mook vooral op ‘toen we op verschillende projecten met diverse collega’s van Manouk spraken. Dat inzicht hebben we gebruikt om een zo persoonlijk mogelijke campagne vol trotse medewerkers te ontwikkelen.’

De online campagne die daaruit voortvloeide, werd samen opgepakt met KickSo digital agency. Samen tekenden ze voor 2 zogeheten hero video’s, 10 geschreven portretten en nog eens afzonderlijke 5 videoportretten. ‘Daarmee geven we een mooi inkijkje in hoe het is om bij de grootste multitechnische dienstverlener van Nederland te werken’, aldus Van Mook.

‘Met een persoonlijke online vacaturetest helpen wij Spie met het selecteren van kandidaten.’

Johan van Gool, oprichter en strateeg bij KickSo: ‘We hebben bewust gekozen voor Meta, YouTube en TikTok. Hiermee kunnen we de campagne in zijn totaliteit op de meest efficiënte en effectieve manier laden. Daarnaast hebben wij samen met Wars een persoonlijke online vacaturetest ontwikkeld. Hiermee helpen wij Spie met het selecteren van kandidaten. Makkelijk, snel en doeltreffend. Zo komen we er met een paar vragen makkelijk achter wat het voor jou is.’

Multitechnisch marktleider

SPIE Nederland wil de komende jaren een belangrijke rol spelen in de energietransitie. Daartoe nam het in 2017 bijvoorbeeld al het Nederlandse bedrijf Ziut over van Alliander. Dit jaar volgde de overname van Strukton Worksphere, waarmee SPIE in één keer met afstand het grootste installatiebedrijf in Nederland werd. Er werken momenteel bijna 7.000 medewerkers voor meer dan 2.500 klanten in heel Nederland om hun duurzame ambities te realiseren. Wereldwijd telt het van oorsprong Franse bedrijf bijna 50.000 medewerkers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Cordaan met z’n nieuwe campagne méér wil dan alleen mensen aantrekken

‘Wat vind je van mijn kunst?’, vraagt Ruud, een kunstenaar met een verstandelijke beperking. ‘Ik vind er geen reet aan’, is het onomwonden antwoord van zijn woonbegeleider Eric. Het is zomaar een van de scènes uit de nieuwe wervingscampagne van zorginstelling Cordaan, die bestaat uit een serie ‘talks’ over verschillende ‘schurende onderwerpen’ in de zorg.

‘Wat vind je van mijn kunst?’ ‘Ik vind er geen reet aan.’

De serie video’s draait om de vraag hoe aantrekkelijk werken in de zorg is, nu en in de toekomst. Met de campagne wil Cordaan niet alleen nieuwe medewerkers aantrekken, maar daarnaast ook ‘het gesprek aangaan over maatschappelijke thema’s die óók in de zorg spelen’, aldus Bas Velthuis van Café Society, het creatief bureau dat de campagne ontwikkelde, samen met productiemaatschappij Ministry of Frames en mediabureau Savvy.

Van zorgrobots tot gender

De ‘Cordaan Talks’ bestaan steeds uit een gesprek tussen cliënt en zorgmedewerker. Daarbij gaat het bijvoorbeeld over culturele verschillen in het verpleeghuis, de vraag of je zorgrobots moet toelaten in je ouderenflat en over genderidentiteit als zorgmedewerker. Zo is in de eerste aflevering een conversatie te zien tussen de 73-jarige cliënt Gerrit en de jonge Cordaan-medewerker en transgender Louie.

‘In de nieuwe campagne wil Cordaan het gesprek voeren over belangrijke maatschappelijke thema’s die ook in de zorg spelen. En daarmee een oprecht, indringend en hoopvol beeld schetsen van werken in de zorg’, aldus Sjoerd Beumer, marketing- en communicatiemanager bij de zorginstelling. Want werken blijft een belangrijk deel van de gesprekken. Zoals bij dat van woonbegeleider Eric, die in het gesprek vertelt waarom hij zijn loopbaan als tv-journalist inruilde voor een bestaan in de zorg.

Tot januari komt er elke maand een nieuwe aflevering van de Cordaan Talks online.

Cordaan biedt jaarlijks 20.000 mensen voor een langere of kortere periode zorg. Dat gebeurt vanuit 120 locaties en 60 thuiszorgteams in Amsterdam en Diemen, maar ook in Huizen en Nieuw-Vennep. De zorginstelling heeft zo’n 5.400 medewerkers en 2.000 vrijwilligers voor zich werken. Tot januari komt er elke maand een nieuwe aflevering van de Cordaan Talks online, te zien op de speciale campagnesite en de verschillende social media-kanalen van de zorginstelling.

cordaan talks

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Randstad voor het eerst campagne voert voor zijn eigen medewerkers

Voor het eerst. In de geschiedenis. Zo typeert Pomme van Maren, employer branding specialist bij Randstad Groep Nederland, de recente campagne, waarmee ‘s werelds grootste uitzender voor de verandering nu eens zichzelf als werkgever in de spotlights zet. ‘Iedereen kent Randstad natuurlijk als uitzendbureau’, zegt ze. ‘We doen ook veel wervingscampagnes om kandidaten aan te trekken voor onze uitzendvacatures. Maar dat je ook bij Randstad zelf kunt werken, op kantoor, daar zijn mensen veel minder bekend mee.’

En de nieuwe campagne moet daar dus verandering in aan gaan brengen. De campagne, gestart in juni, heeft een looptijd van ongeveer een jaar, zo is de bedoeling. Doel ervan is ‘om aandacht te genereren voor het aantrekken van nieuwe collega’s bij Randstad. Deze campagne richt zich dan ook volledig op de personen die bij Randstad zelf werken en hoe het werken bij Randstad eruitziet’, aldus Van Maren.

Het ‘Randstad-gevoel’ 

Het concept is ontstaan ‘door veelvuldig met onze eigen collega’s in gesprek te gaan’, vertelt ze. ‘In totaal hebben 80 verschillende collega’s uit het hele land en uit verschillende onderdelen meegedacht over het concept. Belangrijk was hierbij dat we het echte verhaal vertellen én dat we “het Randstad-gevoel” uitstralen. Een bewezen regel in de arbeidsmarktcommunicatie is: “Je huidige mensen trekken nieuwe mensen aan”. Dus laten we hen het verhaal van Randstad vertellen. In hun eigen woorden.’

In totaal hebben 80 collega’s meegedacht over het concept.

Hoofdboodschap van de campagne is geworden: ‘We werken allemaal anders. Samen zijn we Randstad’. Dit thema is vertaald door ‘contrasten te laten zien’, aldus Van Maren. ‘Juist doordat we verschillende verhalen van mensen hoorden hoe zij zelf zijn en hoe zij hun werk inrichten. Door die contrasten tussen personen te laten zien en vervolgens in beeld te brengen dat we samen Randstad zijn, maakt dat deze campagne écht Randstad is.’

Dynamisch aangeboden

Dit is volgens haar ook doorvertaald in de ‘technische inrichting’ van de campagne. ‘Ook daar doorloopt onze doelgroep de campagne op zijn of haar eigen manier. Je krijgt de juiste content te zien, die voor jou op het juiste moment komt. Door hier dynamisch mee om te gaan, en niet chronologisch, kunnen we onze online campagne beter toespitsen op de doelgroep. Dit betekent dat persoon A misschien al na de eerste interactie content X te zien krijgt, terwijl persoon B dit pas na een aantal weken te zien krijgt, of andersom natuurlijk, afhankelijk van de getoonde interesse.’

‘De campagne was een intensieve samenwerking tussen HR en marketing.’

De campagne is gemaakt samen met het creatieve bureau Greenhouse en mediabureau Wavemaker. Ook is de campagneopzet extern getoetst bij de doelgroep via marktonderzoek (MarketResponse) en bij de interne doelgroep via klankbordgroepen, aldus Van Maren. ‘Het was een intensieve samenwerking tussen onze HR- en marketingafdeling.’ Met name de rol van collega Dennis Kanters wil ze daarbij onderstrepen, de recruitmenttech, tooling & innovation specialist die ‘het technische aspect van de campagne helemaal heeft ingeregeld.’

Vooral video

De campagne bestaat vooral uit video’s. Er zijn korte online video’s, maar ook langere interviewvideo’s van een recruiter, intercedent en accountspecialist. ‘Alle video’s zijn zichtbaar op onze vestigingen’, vertelt Van Maren. Binnen de vestigingen zijn ze te zien op grote schermen, voorbijgangers kunnen ze zien via etalageschermen. ‘Daarvoor zijn ook verticale video’s gemaakt’, legt de employer branding specialist uit.

‘We meten alles door via een speciaal dashboard voor deze campagne.’

Wanneer is het uitzendbureau eigenlijk tevreden met de resultaten? ‘In grote lijnen als we beter kunnen laten zien dat je ook bij Randstad kunt werken, en niet alleen als uitzendkracht. Daarnaast zijn we tevreden als onze doelgroep ons sneller en makkelijker weet te vinden. We meten alles door via een speciaal dashboard voor deze campagne. Als we een significante verbetering zien in de door ons opgestelde kpi’s dan is de campagne geslaagd.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

 

Hoe uitzender Actief Werkt! mensen uit andere branches aanspreekt

Ook in de uitzendbranche slaat de krapte toe. In de strijd om goede intercedenten richt de bekende uitzender Actief Werkt! daarom zijn pijlen op andere branches: horeca, toerisme, retail, of eigenlijk: welke andere branche dan ook waar klantgerichtheid een belangrijk onderdeel van de functie is. Dat gebeurt met een employer-branding-campagne, die is uitgewerkt in de inmiddels bekende 3 fasen binnen de customer journey: SEE, THINK & DO.

Die fasen kregen bij ‘branding film agency’ Fourcorners de volgende uitwerking:

  • SEE: Om awareness te creëren werden drie commercials gemaakt waarin iemand letterlijk de overstap maakt vanuit een andere branche naar het vak ‘intercedent’. Iemand vanuit de horeca, een ander vanuit de supermarktbranche en de derde uit de reis- en hospitalitybranche (zie video hierboven).
  • THINK: Deze commercials worden in de opvolgende THINK-fase opgevolgd door 6 videoportretten van intercedenten die al een carrièreswitch naar Actief Werkt! hebben gemaakt (video hieronder). ‘Hiermee bevestigen deze medewerkers dat een overstap naar Actief Werkt! een goede keuze is’, legt Fourcorners-partner Suzanne Braaksma uit.
  • DO: En dan is er ook nog de de DO-fase, bedoeld om de doelgroep te overtuigen en voor conversie te zorgen. Braaksma: ‘Tijdens de opnamen voor de SEE en THINK-fase maakte onze fotograaf hiervoor hoge kwaliteit fotomateriaal voor gebruik in .gifjes, banners, social posts.’

De campagne wordt erg enthousiast ontvangen, vertelt ze. ‘Al in de eerste week van de campagne kwamen er sollicitaties binnen.’

Meer dan 25 jaar ervaring

Actief Werkt! heeft meer dan 25 jaar ervaring in de uitzendbranche en is met een omzet van meer dan 150 miljoen euro een middelgrote uitzendorganisatie. Voorheen was het bureau vooral bekend onder de naam TiP Personeelsdiensten en Ténce! Inzetbureau. Nu maakt het deel uit van Actief Interim, een van de snelst groeiende uitzendbureaus met een uitgebreid vestigingennetwerk in Nederland, België en Duitsland. Actief Werkt! richt zich vooral op vacatures op het gebied van productie, techniek, facilitair, transport, logistiek, commercie en administratie.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe SteamTalmark Schiphol helpt om voldoende extra beveiligers te vinden

Als je het hebt over uitdagende functies om voor te werven, dan is die voor ‘beveiliger op Schiphol’ ongetwijfeld er eentje van de buitencategorie. Al maandenlang neemt de drukte op de luchthaven historische proporties aan, en zorgt het tekort aan beveiligers voor de inmiddels overbekende beelden van ellenlange rijen wachtende passagiers. Waar haal je zo snel de mensen vandaan om die rijen toch te kunnen verkorten?

Het tekort aan beveiligers zorgt voor de inmiddels bekende beelden van lange rijen passagiers.

Naast eerdere acties (zoals een relatief succesvolle banenmarkt in juni) kwam de Schiphol Group recent met een nieuwe extra wervingscampagne onder het motto: ‘We hebben je nodig’. De campagne is gericht op mensen die van actie en aanpakken houden, graag in contact staan met anderen en kalm blijven in alle situaties. Mensen worden expliciet aangesproken op hun instelling en mentaliteit. Ervaring in de beveiligingsbranche is geen voorwaarde.

BasicFit

De campagne wordt ondersteund met de site schiphol.nl/beveiliger en vindt voornamelijk online plaats (Facebook, Instagram en Snapchat), aangevuld met ‘digital outdoor’ in de sportscholen van BasicFit. Ook komen in juli en augustus wervingsspots voorbij op digitale radiozenders, zoals Radio 538, SkyRadio en Radio Veronica. De campagne is gerealiseerd door het bekende creatieve bureau SteamTalmark, dat in aanloop naar de eerder genoemde banenmarkt in juni ook al een korte campagne verzorgde.

‘De urgentie om beveiligers te werven voor Schiphol is ongelofelijk hoog en zichtbaar.’

De nieuwe campagne richt zich op 5 bedrijven die actief zijn in de beveiliging op Schiphol. Dat zijn: CTSN, G4S, I-Sec (eerder al eens goed voor de winst van een Werf& Award), Securitas en Trigion. Een uitdaging, aldus Rick Geven, Client Director bij SteamTalmark. ‘De urgentie om beveiligers te werven voor Schiphol is ongelofelijk hoog en zichtbaar. Daarom kiezen we er in deze tactische campagne voor om het te zeggen zoals het is; Schiphol heeft je hard nodig.’

Forse toename in sollicitaties

We zijn al maanden hard aan het werk de bedrijven die diensten leveren op Schiphol te helpen met het werven van extra personeel’, aldus Esmé Valk, Directeur HR Schiphol Group. ‘Het goede nieuws is dat de beveiligingsbedrijven de laatste weken een forse toename zien in het aantal sollicitaties. We hebben echter nog vele vacatures te vullen. Ik hoop en verwacht dat we met deze campagne veel mensen kunnen verleiden om te solliciteren op een leuke en uitdagende baan als beveiliger op Schiphol en zie ernaar uit de komende tijd veel nieuwe collega’s te mogen verwelkomen.’

Sollicitanten mogen pas na een opleiding van 4 tot 8 weken aan de slag als beveiliger op Schiphol.

Voor de passagiers die deze zomer nog willen vliegen komt de campagne overigens te laat. Sollicitanten mogen namelijk pas na een opleiding van 4 tot 8 weken aan de slag als beveiliger op de luchthaven, bij 1 van de 5 genoemde bedrijven. De drukte op Schiphol zal tijdens de zomermaanden dan ook nog wel aanhouden, verwacht de directie.

Enorme tekorten

Het nieuws van de campagne van Schiphol komt daags na bericht van het UWV dat de beveiligingsbranche in Nederland momenteel zo’n 3.100 vacatures telt. De arbeidsmarkt in de branche is dan ook ‘zeer krap’ te noemen. Dit heeft vooral te maken met de nasleep van de coronacrisis, aldus het UWV. Veel beveiligingsmedewerkers, met name bij evenementen en op Schiphol, raakten toen hun baan kwijt en hebben in de tussentijd nieuw werk gevonden in een andere branche.

Daarnaast is er onder beveiligers ook sprake van vergrijzing. Ruim 3 op de 10 beveiligingsmedewerkers is ouder dan 55 jaar en gaat binnenkort met pensioen. Daarmee is de vervanging van deze groep met jonge beveiligers belangrijk, echter is de instroom vanuit de verschillende beveiligingsopleidingen laag. ‘Ook kan het imago van de beveiliger een rol spelen. Het werk kan zwaar zijn. In veel gevallen is het een continue baan met dag- en nachtdiensten. En beveiligers krijgen steeds meer te maken met agressie’, aldus UWV-arbeidsmarktadviseur Pauline van Zon.

Meer initiatieven

Zoals dat gaat met krapte, duiken er ook allerlei ondernemers op die een oplossing zeggen te kunnen bieden. Vermeldenswaard is bijvoorbeeld De Nieuwe Beveiliger, een nieuw informatief redactioneel carrièreplatform dat volledig is gericht op werkzoekende en werkzame beveiligers in Nederland, en de doelgroep naast relevante artikelen ook vele vacatures voor beveiligingswerk biedt. Ander opvallend initiatief komt van bemiddelaar The Flying Dutchman @ Work, die in april startte met een (gratis) Academy voor een kleine 30 aspirant-beveiligers.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Over de ‘Hacky Holidays’ waarmee Deloitte Cyber ook deze zomer gamers bezighoudt

Iedereen is op zoek naar personeel, dat is geen nieuws. Zeker in de ICT-sector. Hoe kun je je dan nog onderscheiden? Bij Deloitte Cyber proberen ze dat ook dit jaar weer op een ludieke manier te doen. En wel: door middel van de campagne ‘Hacky Holidays‘, een Capture-The-Flag-game, waarbij deelnemers online allerlei puzzels op het gebied van cybersecurity moeten oplossen.

Hacky Holidays als wervingscampagne zien vereist een brede interpretatie van dat begrip.

Laten we zeggen: het vereist een vrij ruime interpretatie van het begrip ‘campagne’. Want directe werving lijkt hier hooguit een afgeleide doelstelling. Waar deelnemers aan ‘Hacky Holidays’ vorig jaar nog geacht werden een virtueel dorp in de ruimte te bouwen, is het dit keer de bedoeling een algoritme te ontcijferen en een Smart City te ‘unlocken’. Een klus die zomaar enkele weken in beslag kan nemen.

‘Deze editie staat open voor iedereen die geïnteresseerd is in cybersecurity en die zijn vaardigheden wil verbeteren terwijl hij plezier heeft en wil strijden naar de top van het scorebord’, legt Deloitte-woordvoerder Inger Hund het concept uit.

Eigen platform

Hacky Holidays draait op Hackazon, Deloittes eigen platform voor gamified learning, waarmee zowel studenten als professionals hun technische cybervaardigheden voortdurend kunnen vernieuwen en verbeteren.​ Aan de vorige editie van het spel deden ruim 4.000 mensen mee, met name jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar. ‘Doel is om de awareness van Deloitte Cyber te vergroten en Deloitte als werkgever verder op de kaart te zetten’, stelt de woordvoerder.

Aan de vorige editie van het spel deden ruim 4.000 mensen mee.

‘Het gaat ons erom de spelers met Hacky Holidays een prettige ervaring te geven’, vervolgt ze. ‘Deelnemers geven daarbij zelf aan of ze open staan om benaderd te worden. Als de ervaring bij cyber-specialisten aanspreekt en de juiste snaar raakt, dan volgt de rest vanzelf. Dit is ook de reden waarom we zoveel aandacht geven aan een jaarlijks nieuw thema met bijpassende look-and-feel.’

6.000 Deelnemers

Deelnemers die zeggen best benaderd te willen worden, ontvangen een uitnodiging voor een nader evenement op locatie. Hund: ‘Daar kunnen ze dan ook met de andere deelnemers in contact te komen. Zo heeft vorig jaar Jilles Groenendijk een leuke eendaagse hardware hacking training gegeven aan een select aantal deelnemers.’

‘Deelnemers die benaderd willen worden, worden uitgenodigd voor een nader evenement.’

Ze vertelt te hopen met de Hacky Holidays van dit jaar zo’n 6.000 mensen te bereiken. ‘Dat zou fantastisch zijn. Natuurlijk benaderen we daarvoor de deelnemers van vorig jaar, de cyber-community en onze relaties. Ook promoten we Hacky Holidays op relevante wereldwijde platformen, onze eigen website en op social media. Het spel loopt tot 26 juli. Het blijft natuurlijk de hele zomer leuk om te doen, maar aangezien het ook een wedstrijd is, is het ook leuk om wel overzichtelijk te maken voor de deelnemers wanneer het wedstrijdaspect voorbij is.’

Eigen community

De doelgroep is wereldwijd, vertelt Hund. Deloitte Nederland is weliswaar initiatiefnemer (vandaar ook dat het loopt via deloitte.nl), maar de voertaal van het spel is Engels. ‘Deloitters uit Australië, België, Bulgarije, Finland en Spanje hebben ook bijgedragen aan de bouw van de challenges’, verklaart Hund. ‘De samenwerking hiervoor vindt plaats in een interne Hacky Holidays-community waarin bijna 400 internationale collega’s samenwerken.’

‘Deloitters uit Australië, België, Bulgarije, Finland en Spanje hebben bijgedragen aan de challenges.’

Het spel kent tot wel 30 opdrachten die opgelost moeten worden. ‘Een gemiddelde deelnemer kan er makkelijk de hele periode van 19 dagen mee zoet zijn’, vertelt ze. ‘Een gevorderde speler zal er wat sneller doorheen werken en een beginner kan waarschijnlijk maar een (klein) deel van de opdrachten oplossen. Mensen mogen ook als team meedoen. Tot 4 spelers; want samen weet je weer meer. Leuk is dat na afloop van het event alle mensen ook de kans krijgen om hun oplossing te delen aan de hand van een write-up of een video. Zo kunnen mensen van elkaar leren en kun je technieken uitwisselen.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Burger King mensen zoekt die bij hen willen komen vlammen

Het thema ‘Hottest place to work’ is al sinds 2019 het uitgangspunt voor het recruitment van Burger King. Het is een verwijzing naar ‘Flame-Grilled since 1954’. Bij de Amerikaanse fastfoodketen worden burgers echt op vuur gegrild, een belangrijk verschil met andere ketens. ‘En dat maakt Burger King dus letterlijk the hottest place voor iedereen die het aandurft om te komen vlammen’, aldus bureau Superrebel uit Breda, dat de nieuwe campagne vormgaf. ‘Immers, if you can’t stand the heat stay out of the kitchen.’

In de verschillende video’s die voor de campagne zijn gemaakt, spatten niet alleen de vlammen er vanaf. De video’s moeten vooral ook werkplezier en teamspirit uitstralen. ‘Het is de vertaling van de positionering van Burger King in Nederland: hier is iedere burger King’, aldus SuperRebel. ‘Dat geldt voor het eten, voor gasten en zeker ook voor medewerkers.’

Kom vlammen dan

De nieuwe recruitmentcampagne speelt zich volledig af op social media. Hier wil de fastfoodketen jongeren bereiken om te komen vlammen als King in de keuken, King achter de counter of King van de crew.

In de campagne uit 2019 werden nog échte vlammen gebruikt.

In de campagne uit 2019 werden nog échte vlammen gebruikt, met een speciale soort pyrotechniek. Die vlammen zijn nu vervangen door geanimeerde vlammen, die aansluit bij een nieuwe visual identity van Burger King, ontworpen door animatiestudio Animate the World en fotograaf Stef Nagel, die ook de vorige campagne al vastlegde op beeld. Alleen de vlammen zijn overigens geanimeerd; de rest van de video’s is wel helemaal echt en vindt plaats in de restaurants zelf, een belangrijke voorwaarde voor Burger King.

Whoppers in elkaar vlammen

De campagne is gericht op jongeren van 16 tot 25 jaar. Daarom wordt gebruik gemaakt van Instagram, Facebook, Snapchat en TikTok. Voor Game Kings op gameplatform Twitch is er een speciale uitdaging ontwikkeld: hoe snel vlam jij een Whopper in elkaar? Daarnaast wordt de campagne ondersteund met outdoor en posters in de restaurants.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe Vermaat bijbaners zoekt die flink willen plussen

Plussen. Heel veel plussen. Het concept van de nieuwe bijbanencampagne van horecawerkgever Vermaat laat zich eigenlijk in één woord vangen. Een bijbaan dus. Plus startbonus. Plus gezelligheid. En plus zo nog maar even door. En dat allemaal dankzij een handig stukje doelgroeponderzoek, vertelt recruitment marketeer Carolien Mijs. ‘Plussen is in slang een andere benaming voor geld verdienen. Misschien ken je de term wel uit de bekende hit Meester Plusser van Mula B, een grote rapper in de Nederlandse scene.’

‘Plussen is in slang een andere benaming voor geld verdienen.’

Dat plussen bleek een dankbare ontdekking. Zeker in combinatie met het woord ‘bijbaan’, getuige de spitsvondige slogan: ‘Zoveel plussen, er kan niets meer bij-baan’. De campagne loopt inmiddels 2 maanden, en loopt ook in juli door. Hij is vooral zichtbaar op TikTok, Snapchat, Youtube, Facebook, Instagram en Google. Maar er hangen ook advertenties in scholen, vertelt Mijs. ‘En we zien hier al mooie resultaten van.’

Grote werkgever

Vermaat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een zeer grote werkgever in de horeca, al zitten hun vestigingen wel altijd onder het dak van een ander merk. Zo kom je de inmiddels 5.000 medewerkers van het bedrijf onder meer tegen bij opdrachtgevers als La Place, STACH, Booking.com, Het Rijksmuseum, Schiphol Plaza en KLM. Maar ook bij de Formule 1 op het circuit van Zandvoort, Artis, het VU Medisch Centrum, Mediapark Hilversum, het UMC, Designer Outlet Roosendaal, het Spoorwegmuseum en het Evoluon wordt de horeca verzorgd door de Vermaat Groep. In totaal gaat het wel om zo’n 500 locaties en events.

In totaal verzorgt Vermaat de horeca op zo’n 500 locaties en events.

Maar daarvoor zijn dus wel veel medewerkers nodig. En ook Vermaat merkt de krapte in de horeca – en is dus nog altijd op zoek naar nieuwe mensen. En dan vooral bijbaners. ‘We zoeken er nog steeds zo’n 1.000’, aldus Mijs. En vandaar ook de behoefte om echt op te vallen, vertelt ze. ‘We wilden een creatieve campagne ontwikkelen, passend bij de bijbaners-doelgroep met de juiste middelen. Een creatieve campagne die vooral converteert, maar tegelijkertijd ook bekendheid en lading geeft aan het merk Vermaat.’

Plussen als concept

Met plussen is dat dus gevonden. Van + dikke bonussen tot + werk op toffe locaties + superflexibel en + vette events. En ook voor de rest is de campagne behoorlijk op de doelgroep toegesneden. Zo kunnen bijbaners een ‘vriendenbonus’ verdienen als ze ook bekenden aandragen om mee te komen doen. En gaat solliciteren gewoon via WhatsApp. ‘Dit is nieuw voor ons’, vertelt Mijs. ‘Voor onze huidige vacatures gebruiken we Harver, waarin we al meer een voorselectie doen op basis van competenties. Een cv of motivatiebrief vragen wij niet meer.’

Intern is met zo’n 20 eigen collega’s een matchingdesk opgericht.

‘We zien nu bij de bijbanencampagne dat WhatsApp een stuk laagdrempeliger is’, vervolgt ze. ‘Veel mensen willen niet meteen solliciteren, maar willen eerst meer informatie over het werk bij Vermaat. Vanuit daar gaan we met hen in gesprek om ze meer te vertellen over onze locaties en ze te matchen op een locatie. Het grote verschil is dus ook dat we ze wegwijs kunnen maken in onze 500 locaties.’

Intern is met zo’n 20 eigen collega’s een matchingdesk opgericht, vertelt Mijs. En elk dagdeel heeft iemand een andere dienst. ‘Daar matcht één van de matchmakers de kandidaat via Teams of Facetime op een locatie die past bij zijn of haar beschikbaarheid, voorkeur, en woonplaats. Wil de kandidaat eerst nog op locatie langs om te ervaren of deze past bij hem of haar? Ook geen probleem! Hebben we een match? Dan start deze collega zo snel mogelijk bij de locatie.’

Kallie plust ook mee

Een andere plus aan de campagne is de inzet van influencer Kallie, bekend als acteur en presentator bij ParraTV. In de serie ‘MeesterPlusser’ laat hij in 4 afleveringen verschillende banen van Vermaat zien. Van werken bij La Place met je vrienden tot werken in het sterrenrestaurant van Joris Bijdendijk. In deze serie werkt Kallie steeds een dagje mee, en toont hij alle plussen van de bijbaan. Steeds als hij een ‘plusje’ heeft behaald, is dit in beeld te zien.

‘Kallie is eigenlijk een toevoeging op onze campagne’, legt Mijs uit. ‘Een soort plus dus. Het is aan Kallie om de nieuwe Meester Plusser te worden en zoveel mogelijk plussen te verzamelen in zijn zoektocht naar een bijbaan. De video’s laten dus inhoudelijk meer zien hoe het is om te werken bij Vermaat en welke plussen er zijn. Good to know: Kallie heeft ook echt een groot hart voor de horeca, zowel achter de bar als voor, op en onder de bar.’

Video uit de werving van vorig jaar:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Gaat deze zelfrijdende ambulance het personeelstekort in de zorg oplossen?

Oeps, een duif. Zwaailichten. Getoeter. En daar een plantenbak, ook lastig. Staat-ie weer stil. Maar dan is de zelfrijdende ambulance dan toch echt op de plek van bestemming en lijkt de gevallen skateboarder toch echt te kunnen worden geholpen. ‘Gelieve de brancard uit te nemen…’ klinkt het dan alleen nog. Maar ojee, wie vangt de kleine drone die daar ontsnapt?

Wie de video van de zelfrijdende ambulance bekijkt, heeft snel door: dat gaat hem niet worden.

Wie de video van de zelfrijdende ambulance zo bekijkt, kan niet anders dan concluderen: dat gaat hem niet worden. In levensbedreigende situaties kun je er niet van op aan. Dan blijft mensenwerk hard nodig. Maar dan moeten die mensen er dus wél zijn. En met momenteel ruim 52.800 vacatures in de zorg is dat een steeds groter probleem. Ter vergelijking: het onderwijs, nog zo’n sector waarover je veel hoort als het over krapte gaat, telt ‘slechts’ zo’n 11.500 openstaande vacatures.

Het filmpje van de zelfrijdende ambulance is dan ook geen serieuze innovatie. Anders dan bijvoorbeeld in de horeca, waar de zelfrijdende ober of kelner wel al daadwerkelijk dienst kan doen, is de factor tijd in de ambulancezorg net iets te belangrijk om volledig aan automatisering over te laten. Dan telt dus ook de menselijke vaardigheid om te sturen en vervolgens zorg te verlenen.

‘Met de video willen we laten zien hoe onmisbaar elke zorgverlener is.’

De video is een initiatief van Medi Interim, uitzendbureau voor de zorg in Nederland. Met de actie, gefilmd op het Buikslotermeerplein in Amsterdam, wil het bureau aandacht vragen voor het beroep van zorgprofessionals in Nederland. De video komt tegelijkertijd met de lancering van een nieuwe site: dezorgheeftjenodig.nu. Directeur Jantine Pater: ‘Met de video willen we laten zien hoe bijzonder dit vak en hoe onmisbaar elke zorgverlener is.’

Herintreders

Medi Interim wil met de video van de zelfrijdende ambulance en de bijbehorende site vooral herintreders aansprekers. ‘De coronapandemie zorgde dat veel uitgetreden zorgprofessionals terugkeerden om hun steentje bij te dragen, zoals gepensioneerde artsen of andere zorgverleners’, aldus Pater. ‘Nu de pandemie onder controle is, besluit een deel van deze herintreders om parttime actief te blijven. We horen dat zij het plezier in het vak weer hebben teruggevonden dankzij zo’n deeltijd invulling óf ontdekt hebben dat ze op een andere manier hun expertise zinvol kunnen inzetten.’

‘Door corona keerden veel uitgetreden zorgprofessionals terug om hun steentje bij te dragen.’

Maar ook andere herintreders geven aan dat de bezieling om mensen te helpen blijft en dat dit de grootste reden is om terug te komen in de zorg, aldus Pater. ‘Zij zijn voor ons hét voorbeeld waarom herintreders een belangrijke rol kunnen spelen in het terugdringen van het personeelstekort en de reden waarom we deze ervaringen delen op de site.’

Lees ook

Hoe Stebru mensen zoekt die fluitend naar hun werk gaan

Goed beeld zegt nog altijd meer dan 1.000 woorden. Bij bouwbedrijf Stebru uit Nieuwerkerk aan den IJssel (vlakbij Rotterdam) hebben ze dat begrepen. Het bedrijf van oprichters Joop en Robert Steenbrugge (vandaar de naam) houdt het voor zijn nieuwe wervingscampagne daarom overzichtelijk. Geen groot verhaal, maar duidelijke, eenduidige fotografie. Met eigen mensen, in tal van beroepen. En één centrale boodschap: ‘Welkom’.

‘In de campagne hebben de eigen medewerkers van Stebru een prominente plek.’

‘Om de komende jaren kundig personeel te kunnen blijven aantrekken en de unieke bedrijfscultuur te blijven voortzetten, zijn de beste mensen nodig’, stelt het bedrijf zelf. ‘In de campagne hebben de eigen medewerkers van Stebru een prominente plek. Zij weten immers wat voor mensen passen binnen ons familiebedrijf en dragen uit waar we naar op zoek zijn.’

Welkom

De campagne is gebaseerd op de corporate slogan ‘Welkom in het ritme van Stebru’. Waarbij ‘welkom’ staat voor het familiegevoel en persoonlijke cultuur die het bouwbedrijf kenmerkt. ‘We willen met de campagne toekomstige collega’s laten merken dat ze hier welkom zijn. Natuurlijk moeten ze de juiste expertise meebrengen, maar minstens zo belangrijk vindt Stebru wie jij bent als mens. Dat zit nu eenmaal in het DNA van ons familiebedrijf. Open en betrokken zijn naar elkaar. Echt samenwerken. En fluitend naar je werk gaan om te bouwen aan de mooiste projecten.’

‘Open en betrokken zijn naar elkaar. Echt samenwerken. En fluitend naar je werk gaan.’

Op dit moment staan bij Stebru diverse vacatures open. Het bedrijf telt op dit moment zo’n 120 medewerkers, die vooral werken aan projecten in en rondom Rotterdam en Den Haag. Enkele bekende voorbeelden zijn The Y in Den Haag of De Groene Kaap in Rotterdam. Onlangs werd gevierd dat sinds de oprichting in 2005 maar liefst 5.000 woningen zijn opgeleverd.

Aparte fitnessruimte

Sinds vader Joop Steenbrugge in 2019 met pensioen ging, trekt Robert samen met zijn broer Dennis de kar. ‘Inmiddels zijn we gegroeid naar een ontwikkelende bouwer en voorziet Stebru in een leuke, inspirerende werkomgeving voor haar medewerkers’, aldus Robert Steenbrugge. ‘Ons portfolio telt reeds vele mooie projecten. Maar we zijn net zo trots op meer kleinschalige projecten die we tot een goed einde hebben gebracht.’

Voor de vrijdagmiddag is er zelfs een heuse eigen stamkroeg.

Bijzonder aan de bedrijfscultuur is niet alleen het uitje met overnachting aan het eind van het jaar. Ook is er een fitnessruimte in huis waar je 24/7 kan sporten en op dinsdag op donderdag met personal trainer. Er is daarnaast een groep ‘Jong Stebru’ om het bedrijf ‘van binnenuit scherp te houden en te vernieuwen’. En voor de vrijdagmiddag is er zelfs een heuse eigen stamkroeg.

Nog enkele uitingen in de campagne:

Ritme als centraal element:

Voor goede uitvoerders is eigenlijk altijd plek:

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe HTM de zoektocht naar 145 nieuwe medewerkers op de rails zet

Er zijn van die campagnes die zich richten op een best grote doelgroep, maar waar je landelijk toch weinig van meekrijgt. Van die campagnes die zich nog specifiek richten op de lokale werkzoekende. En die daar ook nog eens de eigen materialen in de openbare ruimte voor kunnen gebruiken. De recente campagne van de HTM onder de noemer ‘Stap in de leukste baan van Den Haag’ is daar zo’n voorbeeld van.

Onlangs sprak HTM met de vakbonden af om volgend jaar 145 nieuwe medewerkers aan te trekken.

Onlangs maakte het Haagse vervoerbedrijf in het cao-onderhandelingsresultaat afspraken met de vakbonden om volgend jaar 145 nieuwe medewerkers aan te trekken. Dit is bedoeld als een van de maatregelen om de werkdruk te verlagen. Om dat doel te halen, rijden vanaf deze week een jaar lang een speciaal bestickerde GTL-tram, een RandstadRailtram en een bus in de Haagse regio. Op de voertuigen zijn 4 trotse medewerkers van HTM te zien, die werkzaam zijn als servicemonteur, OV-steward, en monteur infrastructuur.

D-rijbewijs

Een van de belangrijkste pluspunten die de Haagse vervoerder in de strijd gooit is de eigen vakschool. Hier kun je als medewerker opleidingen volgen als boa-controleur OV, trambestuurder, buschauffeur, OV-steward of leerling monteur mechatronica. HTM is zelf ook bevoegd als rijschool voor het D-rijbewijs, nodig om een bus te mogen rijden. Daarnaast zorgt de Vakschool ervoor dat huidige medewerkers gekwalificeerd blijven om hun functie te mogen blijven uitoefenen.

Een van de belangrijkste pluspunten die de Haagse vervoerder in de strijd gooit is de eigen vakschool.

De HTM-campagne bestaat naast de bestickerde trams en bussen uit 4 nieuwe wervingsfilms waarin HTM’ers figureren in hun eigen functie van monteur en project engineer. Daarnaast zijn er eerder al filmpjes gemaakt voor de functies van trambestuurder, buschauffeur en boa-controleur. De wervingsfilms en alle vacatures zijn te vinden op de werkenbij-site van HTM.

Een van de oudste vervoerbedrijven

HTM bestaat al sinds 1864. Mede door corona was de omzet van het bedrijf de laatste 2 jaar flink lager dan daarvoor. Waar er in 2019 nog 15 miljoen mensen in een van de 123 HTM-bussen stapten, waren dat er in 2021 nog maar iets meer dan 8,5 miljoen. Het aantal lightrail- en tramreizigers daalde van ruim 85 naar 48 miljoen per jaar.

Het aantal lightrail- en tramreizigers daalde in de coronatijd van ruim 85 naar 48 miljoen per jaar.

Uit het jaarverslag van 2021 blijkt wel de personele uitdaging die het bedrijf heeft. Vorig jaar vertrokken 144 medewerkers, terwijl er maar 62 instroomden. Niet zo gek dus dat ‘verder professionaliseren van recruitment’ er als een van de belangrijkste maatregelen wordt genoemd voor de komende tijd. In de strijd om nieuwe medewerkers kan HTM overigens gelukkig wel terugvallen op een medewerkertevredenheidsonderzoek uit 2020. Daarin werd het bedrijf bovengemiddeld beoordeeld op werkgeverschap. Daar heeft HTM het keurmerk World Class Work Place 2020 – ofwel Beste Werkgever van 2020 – voor gekregen.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.