Meer dan 40 ‘makers’ en artiesten. In populaire titels als Rookworst de Podcast, FCA Daily of Met de Gurnels. Het Hoofddorpse YoungCapital zet in zijn nieuwe campagne vol in op een brede schare aan influencers om op te vallen bij zijn allerbelangrijkste doelgroep: jongeren. ‘Niemand kent het publiek immers beter dan zij’, zegt Shari Hubeek, Head of Brand Partnerships bij Top Notch en Noah’s Ark, en als zodanig betrokken bij de campagne.
‘Niemand kent het publiek immers beter dan deze influencers.’
De uitgebreide podcast- en influencercampagne is onderdeel van de eerder dit jaar gestarte Whatever Works. Work.-campagne van YoungCapital. De nieuwe campagne kwam tot stand in samenwerking met mediabureau Initiative. De campagne loopt tot halverwege november en beleefde vandaag zijn aftrap bij de Pantelic Podcast (iets met Ajax, dat vanavond tegen Napoli speelt).
Geen concept, maar strategie
Wil je jongeren bereiken, dan moet je daar wezen waar zij zelf ook zijn. Dat lijkt de onderliggende gedachte aan de bonte stoet aan influencers die voor de campagne is ingeschakeld. De makers zijn behoorlijk vrij gelaten in hoe ze hun medewerking aan de campagne invullen, aldus Hubeek. ‘We presenteerden geen concept, maar een strategie. Eén waarbij we deze makers de vrijheid geven om een eigen invulling te geven aan de campagne. We hebben hiervoor een breed netwerk aan creatieve artiesten en influencers gemobiliseerd die de komende weken het thema werk onderdeel maken van hun formats.’
‘Denk aan hilarische verhalen, minder fijne momenten en blunders op de werkvloer…’
Wat kunnen we daarbij verwachten? Hubeek: ‘Denk aan hilarische verhalen, minder fijne momenten en blunders op de werkvloer. Verder spreekt Supergaande z’n kijkers via YouTube aan, verschijnen er de komende tijd 6 interviews met makers en artiesten op de Top Notch- en Noah’s Ark-socials en lanceert YoungCapital met 10 influencers een Whatever Works. Work-TikTok-effect. Om zo op eigen manier invulling te geven aan Work.’
Niet alleen de leuke kant
‘Als YoungCapital richten we ons specifiek op de jonge doelgroep en duiken hiervoor hun leefwereld in. Podcasts en social media maken hiervan een groot deel uit. Vandaar dat we ‘werk’ ook hier op een verrassende en verfrissende manier naar voren brengen’, aldus Moniek van Asten (branding and advertising manager) en marketeer Assira Colmsee. ‘We gebruiken echte verhalen en focussen niet alleen op de leuke kant. Zo schetsen de makers een mooi beeld van de invloed die werk op je leven heeft. Op die manier hopen we jongeren te inspireren, en laten we zien dat het oké is om af en toe verkeerde keuzes te maken. Daar leer je van. Wij vinden het vooral belangrijk dat alle jongeren een baan vinden die voor hun werkt.’
‘We laten zien dat het oké is om af en toe verkeerde keuzes te maken. Daar leer je van.’
Naast de samenwerkingen met populaire podcasts en influencers, wil YoungCapital zich de komende tijd ook op andere manieren in de kijker spelen. Letterlijk, met bijvoorbeeld digitale reclameborden in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Maar de campagne is ook terug te zien op de tram in Amsterdam, social media en verschillende streamingsplatforms. Eigenlijk niet aan te ontkomen dus. Als je tenminste influencers volgt…
De ‘ultieme personeelsadvertentie’. Zo zet technisch bedrijf Special Ops zijn nieuwe campagne in de markt, waarin je kunt zien hoe een van hun zzp’ers een vacature op zijn arm laat tatoeëren. De ‘vacatattoo’, met geïntegreerde AR-filter, is naar eigen zeggen de allereerste vacature-tatoeage die in Nederland is gezet. En wie zijn wij om dat in dit geval niet te geloven?
Het bedrijf liet de AR-vacature afgelopen maand zetten op de arm van Daryn Bruinsma, een van zijn zzp’ers, om op originele wijze nieuwe monteurs te werven. Hij deed er naar verluidt geheel vrijwillig aan mee. ‘Veel technische bedrijven hebben moeite om geschikt personeel te recruiten’, aldus Special Ops-directeur Saskia Daemen. ‘Het is een uitdaging deze groep met specifieke kennis en kunde te vinden. Daarom zochten we een opvallende manier om dichtbij onze doelgroep te komen.’
Vacature popt op
Wie de vacatattoo van Daryn scant met zijn smartphone krijgt Sander Aarts (voormalig Special Forces en bekend van Kamp van Koningsbrugge) te zien, die je vervolgens toespreekt met de wervingsadvertentie. Daryn zegt zelf maar wat trots te zijn op de eeuwige vacature: ‘Het is dat ultieme teamgevoel. Ook al ben ik zzp’er, ik blijf gewoon bij die club horen. Ik vond het mooi om het bedrijf dat mij op een positieve manier het meest raakt in een tatoeage te verwerken. Special Ops heeft veel voor mij betekend. Dat vond ik een plek op mijn arm waard.’
‘Het is dat ultieme teamgevoel. Ook al ben ik zzp’er, ik blijf gewoon bij die club horen.’
Special Ops is een gespecialiseerd team van zzp-monteurs met een voorliefde voor bijzondere uitdagingen. Ze worden hier speciaal op geselecteerd, getraind en ‘uitgezonden’. Alle processen binnen Special Ops zijn afgestemd op een hoog kwaliteitsniveau, maar voegen daar een flinke mate van flexibiliteit, snelheid en korte aansturing aan toe.
Een vierdelige dramaserie, gebaseerd op echte verhalen uit de ouderenzorg. Helemaal kant en klaar voor binge watching. Dat is Hartenveld, de spil van een nieuwe wervingscampagne voor de Noord-Hollandse zorgorganisatie Evean, ontwikkeld door communicatiebureau Johnny Wonder. Compleet met bekende acteurs als Hetty Heiting (De Familie Knots, Zeg ‘ns Aaa), Rian Gerritsen (Het Jaar van Fortuyn, De Luizenmoeder, Celblok H), Farida van den Stoom (Rozengeur & Wodka Lime, Costa!) en Rob van Meeberg (Süskind, Het Geheime Dagboek van Hendrik Groen), maar ook met zeker 25 verschillende medewerkers van Evean zelf.
‘De zorg, en dan met name de ouderenzorg, leent zich natuurlijk ook uitstekend voor drama.’
‘De zorg, en dan met name de ouderenzorg, leent zich natuurlijk ook uitstekend voor drama’, aldus Willem Dudok, creatief directeur van Johnny Wonder. ‘Nergens liggen de grote thema’s van het leven zo aan de oppervlakte – en maak je dagelijks van dichtbij mee hoe mooi, bijzonder en soms ook hard het leven kan zijn. We wilden laten zien welke bijzondere rol je bij Evean kunt spelen in het leven van ouderen. Of je nu verpleegkundige bent, verzorgende of helpende: bij Evean vind je – vrij letterlijk – de rol van je leven.’
Inspireren
De dramaserie werd een kleine 3 weken geleden al gelanceerd. De 4 afleveringen maken dus deel uit van een grote nieuwe wervingscampagne voor Evean, dat nog altijd veel vacatures heeft openstaan. Met de wervingscampagne hoopt Evean meer mensen te inspireren om de stap te zetten richting ouderenzorg. Het script van de serie is gebaseerd op echte verhalen van verpleegkundigen, verzorgenden en thuiszorgmedewerkers van Evean. Zij werden intern opgeroepen om hun meest bijzondere ervaringen te delen met de scriptschrijvers. Dudok: ‘Daar kwam zoveel geweldige verhalen uit, dat we ook wel 10 afleveringen hadden kunnen vullen.’
De serie Hartenveld is de belangrijkste drager van de bredere campagne die als motto ‘De Rol van je Leven‘ heeft meegekregen. In de dramaserie maken we kennis met Mevrouw van Dalen, gespeeld door Hetty Heyting. Ze speelt een dementerende vrouw die terechtkomt in verpleeghuis Hartenveld, alwaar ze verliefd wordt op een dementerende medebewoner. Het stel wordt in korte tijd onafscheidelijk, wat niet bij iedereen in goede aarde valt. Maar dan slaat het noodlot toe…
Veel moeilijk te vullen vacatures
Volgens de zorginstelling zelf gaat het om Nederlands’ eerste online dramaserie over werken in de ouderenzorg. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er zo’n 66.000 openstaande vacatures zijn en dat 2 op de 3 zorginstellingen moeilijk te vervullen vacatures heeft. Vooral in de verpleging, verzorging en thuiszorg is de nood hoog. Het personeelsverloop is dan ook nog eens het hoogst in Noord-Holland. En laat dat nou net het gebied zijn waar Evean werkzaam is.
‘Juist daarom geloven we dat het van belang is te investeren in een stérke campagne met verhalen die je raken, verhalen uit de praktijk’, aldus Marjolein Bloedjes, senior communicatieadviseur bij Evean. ‘Met alleen gewone vacatures komen we er niet. We willen potentiële kandidaten juist een inkijkje geven en laten zien hoe bijzonder het werken in de ouderenzorg is. Onze ervaring is dat video daarvoor een effectief middel is. De videoserie ondersteunt dan ook niet alleen onze reguliere advertenties, maar ook de videotestimonials die we met onze medewerkers hebben gemaakt.’
Sinds corona op pauze
De vierdelige serie was al grotendeels klaar in 2020, maar werd vanwege corona ‘op pauze’ gezet. Begin deze maand zijn de 4 afleveringen online gezet, alsmede de aparte video’s dus waarin medewerkers vertellen over de ‘rol van hun leven’. ‘Deze van Laqeesha is bijvoorbeeld mooi’, aldus Dudok. ‘En zo maken we meteen de vertaalslag van drama naar de alledaagse werkelijkheid bij Evean.’
De campagne loopt 6 weken. Regisseur van de serie is overigens Steve Oen en scenarioschrijver is Arnout Vallenduuk. Zo’n 25 medewerkers van Evean meldden zich aan voor een figurantenrol. Op een speciale castingdag werden zij voorbereid op het spelen op een filmset. Evean vertelt niet wat de serie heeft gekost, maar zegt tegen het Noordhollands Dagblad wel dat het ’zo efficiënt mogelijk’ is gedaan door bijvoorbeeld te filmen op eigen locaties en gebruik te maken van social media. Bloedjes: ‘Natuurlijk zouden we de campagne het liefst op de Nederlandse tv vertonen, maar dat ligt helaas niet binnen onze (budgettaire) mogelijkheden.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Men neme een vleugje Lara Croft. Een snufje Indiana Jones. En een hele scheut Manga. Men gooie dat in de blender et voilà: de nieuwe trailers voor de IT-campagne van KLM zijn geboren. De trailers zijn enerzijds een fraai staaltje van het kunnen van het Utrechtse bureau Kaliber, verantwoordelijk voor de strategie en creatie, en laten anderzijds mooi zien hoe KLM Tech & Data zich wil profileren als het nieuwe sub-brand van de KLM, speciaal uitgerold om IT-talent te laten zien aan welke uitdagingen je bij de luchtvaartmaatschappij kan werken.
‘IT bij KLM is echt een best kept secret’, aldus Hugo van de Hoef, creatieve director bij Kaliber. ‘Maar de impact van IT in de organisatie is groot en het belang dat dit goed en soepel loopt is hoog. Daarom gaat er ook veel aandacht naar maken van solide en vooruitstrevende oplossingen die bestand moeten zijn tegen situaties die je niet allemaal kunt voorspelen. Dit hebben we uitvergroot door te laten zien dat ze zelfs zó goed zijn dat ze zelf de meest ondenkbare scenario’s aan kunnen.’
‘De vorm van trailers en bijbehorende stijl in animaties zorgt ervoor dat we opvallen.’
Met de ‘scenario’s die je normaal alleen in een film ziet’ zegt de campagne natuurlijk iets over de verschillende projecten, ‘maar maken we het ook aantrekkelijk en uitdagend voor talent om hieraan bij te dragen’, vervolgt hij. ‘De projecten zijn UP FOR IT, en de vraag aan talent is: ben jij UP FOR IT om te werken aan oplossingen die bestand moeten zijn tegen scenario’s die je nog niet allemaal kent. De vorm van trailers en bijbehorende stijl in animaties zorgt ervoor dat we opvallen tussen alle andere vormen van (arbeidsmarkt)communicatie en vanuit daar met een logische link het werk van KLM een podium kunnen geven.’
Tech & Data
Met het nieuwe submerk KLM Tech & Data wil de luchtvaartmaatschappij IT-talent laten zien aan welke uitdagingen je hier allemaal kunt werken. De lancering gaat gepaard met een nieuw contentplatform en een grootschalige campagne, legt employer branding-specialist Klaas-Jan Gouka uit. ‘Ook bij KLM merken we de effecten van de krapte op de arbeidsmarkt: voor elke IT-professional op zoek naar een baan zijn er zo’n 20 tot 30 openstaande vacatures. Met als bijkomend nadeel dat KLM niet top-of-mind is bij het meeste IT-talent.’
Gelukkig is dat beeld onterecht, zo oordelen de ruim 500 IT-professionals die al bij KLM werken. En dat ontdekte Kaliber ook tijdens hun analyse. ‘KLM is een speeltuin voor data scientists en biedt software engineers de mogelijkheid om op grote schaal tastbaar werk te doen’, aldus Van de Hoef. De eerste stap in de nieuwe strategie was om alle IT-activiteiten van KLM richting de buitenwereld te bundelen. IT’ers zitten overal in de organisatie, maar worden nu dus gepresenteerd onder het ene submerk KLM Tech & Data.
‘KLM is echt een speeltuin voor data scientists en software engineers.’
‘KLM is een grote organisatie met veel bedrijfsonderdelen die allemaal eigen IT-vraagstukken hebben’, legt Van de Hoef uit. ‘De vragen en oplossingen bij Cargo zijn logischerwijs anders dan bij In flight services. Als IT’er bij KLM is deze verdeling helemaal logisch. Maar als je als IT-talent van buiten kijkt is het minder duidelijk. Als je de organisatie nog niet kent weet je ook niet bij welk onderdeel je precies wil werken. Daarom hebben we naar buiten het nieuwe sub0brand neergezet. Hierin bundelen we alle projecten en uitdagingen om deze op een aantrekkelijke en helder manier een podium te kunnen geven en zo talent aan te kunnen trekken.’
Watertanden
Verder wil KLM met de nieuwe strategie vooral de inhoudelijke uitdagingen van hun IT-teams centraal stellen. Op het contentplatform techdata.klm.com etaleert de vliegmaatschappij alle initiatieven waar IT-professionals ‘van gaan watertanden’, aldus Gouka. Een platform dat dus ondersteund wordt door een grootschalige campagne, onder de noemer: ‘UP FOR IT: Can your skills withstand a world of fiction?’
‘Een overtreffende trap, waarin bestaande KLM-initiatieven als oplossing worden neergezet voor Hollywood-waardige scenario’s’, in woorden van Van de Hoef. ‘Met sci-fi en adventure trailers brengen we de meest ondenkbare situaties in beeld waarbij je de grootsheid en uitdaging zowel ziet als voelt. Juist deze, voor arbeidsmarktcommunicatie atypische, storylines en rijke werelden zorgen ervoor dat we bij deze doelgroep gaan opvallen.’ De campagne en het platform gaan deze week live en worden via verschillende digitale kanalen naar de doelgroep toegebracht.
Credits
Verantwoordelijke bij KLM: Klaas-Jan Gouka, Jasper Landsaat
‘Bij JEX hebben we alles. Allesbehalve genoeg IT’ers.’ Zie daar de korte maar krachtige boodschap van de campagne van het Rotterdamse IT-bedrijf, dat vooral bekend is van software voor de uitzendbranche, en via een wel heel opvallende video aan nieuwe medewerkers probeert te komen.
En dat ‘alles’ mag je breed opvatten: van een eigen reisbureau (‘helemaal zen’) tot een domibo (doe eens iets anders), en van VR FIFA spelen met echte Feyenoorders tot een inhouse cocktailbar en – jawel: woke vegan diversity. You’ll name it, en ze hebben het, legt ‘Golden Boy‘ Tommie uit in de bijbehorende video. Behalve genoeg IT’ers dus om het vele werk aan te kunnen.
Interne kopzorgen
‘Hoe kun je blijven doorontwikkelen zonder afdoende IT’ers?’, aldus Joffrey van der Stap, Teamlead Recruitment marketing. ‘Dit soort interne kopzorgen proberen we daarom altijd zo snel mogelijk de kop in te drukken en de zorgen die dan overblijven een oplossing te bieden. Een brainstormsessie tussen marketing, recruitment en IT leverde een eenduidige conclusie op. Binnen JEX zeggen we vaak gekscherend dat we alles hebben. Alles dus, behalve genoeg IT’ers. En hoe verleid je die? Door campagne te voeren waarin we met de stroom mee zwemmen om er vervolgens volledig tegenin te gaan.’
De afgelopen maanden is hard gewerkt aan de campagne voor de IT’ers ‘die zeldzamer zijn dan edelstenen’, aldus Van der Stap. Vorige week ging de speciale landingspagina live, waarin nog veel meer bewegend beeld is opgenomen, alsmede de ‘echte verhalen’ van een aantal medewerkers. ‘De video’s en de site zijn echt het topje van de ijsberg. Maar aangezien een goochelaar zijn geheimen nooit verklapt, kunnen we over wat volgt nog niet te veel zeggen. Een kijkje in onze kaarten? We don’t like { B>//$h:IT }. JEXpresso’s? Coderen onder het Noorderlicht? Mocht je de trein missen, dan in ieder geval ons niet…’
Beng Beng
De storyline van de campagne kwam uit handen van Rony Nguala en Huey Brown en werd uitgewerkt en vormgegeven met de eveneens Rotterdamse studio Beng Beng. ‘Met het globale idee wat we hadden zijn we op zoek gegaan naar organisaties en/of studio’s die ons konden helpen bij het uitdenken, uitwerken, creëren en implementeren van het idee en de uiteindelijke campagne’, aldus Van der Stap. ‘Een van onze marketeers tipte om hierin ook zeker Studio Beng Beng mee te nemen. Hij kende deze multidisciplinaire en creatieve studio al uit zijn eigen kringen. Na contact en diverse gesprekken met verschillende partijen bleek hun aanbod het beste bij onze vraag aan te sluiten.’
‘Een reis naar de maan, eigen pretpark. En dan ineens: BAM! { B>//$h:IT }.’
Wat hij zelf zo leuk vindt aan het uiteindelijke resultaat? ‘Het is over the top 2.0, maar dan met een gniffel. Het is just like all of the others, maar dan origineel. JEX ten voeten uit dus. Overal zichtbaar, niet bang om op onze bek te gaan en onszelf kwetsbaar op te stellen. We gaan volledig met de billen bloot en geven ‘eigenlijk’ aan dat we niet weten hoe en wat. Laten we eerst meezwemmen met alle andere naarstig naar personeel zoekende organisaties. Een reis naar de maan, eigen pretpark en olifanten in de kantoortuin schijnt nu eenmaal trending te zijn en precies wat mensen drijft om te solliciteren. En dan ineens: BAM! { B>//$h:IT }.’
Iets met een duim en eruit zuigen
Ster van de video is marketingmanager Tommie. Geen echte medewerker, verklapt Van der Stap, maar een acteur. Hoe ze aan hem komen? ‘Iets met een duim en eruit zuigen’, vertelt hij. ‘Tommie is verzonnen door een creatieveling. Het had net zo goed Peter, Job of Bart kunnen wezen. Tommie bekt lekker en lijkt op de echte naam van de acteur, Noël. Helemaal niet dus. Ook de andere gezichten die je voorbij ziet komen verdienen hun brood als acteur.’
De campagne sluit aan bij een ‘ommezwaai van koers’ die het bedrijf binnenkort gaat maken, vertelt hij verder. Wat dat precies inhoudt? ‘Bij JEX houden we van opschudden. Met verbinding, energie en lef verzetten we ons tegen het volgen van de menigten. Een tipje van de sluier? Controversieel. De markt versus JEX. Het geschetste versus de werkelijkheid. Laat je vooral niet foppen door je eigen ogen en vraag je constant goed af wat echt belangrijk is.’
Een wereld van verschil
Van der Stap erkent ‘niet precies te weten hoe we op grote schaal met IT’ers moeten communiceren, hoe we ze triggeren en enthousiasmeren voor JEX. We weten dat we een uniek bedrijf zijn, maar dat suggereren de overige 2 miljoen Nederlandse bedrijven ook. Wat we eigenlijk willen zeggen is dat tussen zeggen en doen een wereld van verschil zit. En dat hoog van de toren blazen met de meest over de top arbeidsvoorwaarden, volgens ons, niet de manier is.’
‘Hoog van de toren blazen met de meest over de top arbeidsvoorwaarden is niet de manier.’
Uit de positieve geluiden die hij ontvangt naar aanleiding van de campagne leidt hij in elk geval af op de goede weg te zitten. ‘Men vindt het risicovol, maar snapt wat we willen zeggen. Dat is echt een mooi compliment. Dat ik dit verhaal kan en mag vertellen hier heb ik dan ook volledig te danken aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen.’
Over het thema ‘Work As One’ heeft JEX ook een podcast gemaakt:
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Wat horen mensen jou vaak zeggen? ‘Ik pak het op’? ‘Ik ga voor het beste resultaat’? Of toch eerder: ‘Wanneer gaan we borrelen?’ Het is zomaar een van de vragen die je kunt tegenkomen tijdens de test die het Amsterdamse recruitmentbureau Babbage Company op zijn nieuwe campagnesite heeft staan. Een test met een knipoog, want goede of foute antwoorden zijn niet echt mogelijk, en een echt selectiemechanisme lijkt het ook niet.
Jarenlang verzorgde het de content voor anderen, nu is het bureau zelf aan de beurt om op te vallen.
Het is natuurlijk wel een leuke binnenkomer. En dat is iets wat je wel kunt overlaten aan het 23-jarige bureau dat gespecialiseerd is in bemiddeling van marketing-, communicatie- en online professionals, en met name vorig jaar een flinke groei doormaakte, onder meer door de overname van De Redactie. Jarenlang verzorgt het bureau nu al de content voor anderen (waaronder veel overheden), nu is het dus zelf aan de beurt om de aandacht op zich te vestigen. En te laten zien waarom je hier aan het goede adres bent als recruiter, of juist als communicatiespecialist.
Babbage ziet je
De campagne die het bureau heeft gelanceerd, is tot stand gekomen in samenwerking met Goals, expert op het gebied van non stop employer branding. De campagne richt zich in de eerste plaats op de werving van allerlei recruitment-experts, van talent sourcer tot corporate recruiter. Maar ook extra communicatieprofessionals en contentspecialisten zijn nog van harte welkom. Die kunnen via het bureau bij verschillende opdrachtgevers aan de slag, zoals de gemeente Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de Rijksoverheid.
‘Gedeelde drijfveren, waarden en werkgeluk zijn doorslaggevend voor een goede en duurzame match.’
Motto van de campagne is geworden ‘Babbage ziet je‘, waarmee het bureau met name de persoonlijke aanpak wil benadrukken. Of zoals Monique van Vliet (Director Business Development) het uitdrukt: ‘Gedeelde drijfveren, waarden en werkgeluk zijn doorslaggevend voor een goede en duurzame match. Bij Babbage Company zien we niet alleen je kennis, kracht en karakter, maar juist ook je onvermoede talenten en dromen.’
Onboarding en opleiding
De campagne, die gepaard gaat met herkenbare fotografie, laadt niet alleen een heel nieuw werkgeversmerk en een nieuwe werkenbij-site. Het bureau heeft tegelijkertijd ook zijn onboarding- en opleidingsprogramma eens goed onder handen genomen. Babbage heeft een eigen Academy, met een divers aanbod van workshops, masterclasses en (in company) trainingen. En via het eigen inhouse projectenbureau kunnen opdrachtgevers full service dienstverlening krijgen in marketing, communicatie en content.
PostNL is een organisatie die ‘stevig in ontwikkeling is, binnen alle vakgebieden’, vertelt Silene Geuze. ‘Dat brengt een stevige uitdaging en verantwoordelijkheid met zich mee om talentvolle medewerkers te kunnen blijven aantrekken en geboeid te houden.’ Vandaar ook een nieuwe campagne, waar de afgelopen maanden hard aan gewerkt is, aldus de Senior Adviseur Employer Branding van PostNL. ‘In deze campagne willen we laten zien wat we als werkgever in huis hebben, verbinden we de mensen die bij en voor ons werken en maken we potentiële nieuwe werknemers nieuwsgierig.’
De campagne dient een heel pakket aan doelen, om maar in PostNL-termen te blijven.
Een heel pakket aan doelen dus, om maar in PostNL-termen te blijven. En dat allemaal onder het mooie woordspelige motto ‘Breng het samen’. ‘Deze campagne is het begin van een hele strategie waar we ook op onze eigen kanalen plannen hebben om het werkgeversmerk te laten zien, maar ook de wervingscampagnes en onze always on-laag zijn helemaal in lijn gebracht met het employer brand. Een mooie optelsom’, aldus Geuze. ‘De naamsbekendheid van PostNL is natuurlijk wel hoog, maar het is niet altijd duidelijk welke mogelijkheden we allemaal bieden als werkgever. De campagne moet hierin verandering brengen.’
Bijzondere momenten
De nieuwe employer branding-campagne is ontwikkeld door arbeidsmarktcommunicatiebureau Steam. De campagne bestaat uit online uitingen op onder andere social media, maar zal ook offline veelvuldig te zien zijn, via bijvoorbeeld posters en billboards. Het motto van de campagne moet uitstralen dat iedereen bij PostNL aan één en hetzelfde doel werkt: het bezorgen van bijzondere momenten.
Of je nu data-specialist bent, bezorger of HR-medewerker. ‘De campagne laat de gedeelde mentaliteit van doeners, samenwerkers en meedenkers zien’, aldus Geuze. ‘Bij PostNL maken collega’s elkaars werk mogelijk, dus ook de IT-, tech- of logistiekspecialisten hebben een rol in de campagne.’ Door van Dinten, Client Director bij Steam, valt haar bij. ‘PostNL bestaat uit één groot team, alle schakels zijn gekoppeld. Een uniek vertrekpunt voor de campagne!’
PostNL kent in Nederland zo’n 37.000 medewerkers. Samen bezorgen zij elke dag zo’n 1,2 miljoen mensen ‘een bijzonder moment’. Het bedrijf kwam in augustus nog in het nieuws toen het bekend maakte enkele duizenden pakketbezorgers extra zelf in dienst te nemen. Het doel is dat op termijn minimaal de helft van alle pakketten in Nederland wordt bezorgd door pakketbezorgers die in dienst zijn bij PostNL. Dat zijn nu 1.900 mensen en dat gaat naar ongeveer 6.000.
Stevige ambitie
‘We zijn als organisatie volop in ontwikkeling’, aldus Geuze, die ook jurylid is van de Werf& Awards. ‘We hebben een stevige ambitie om de meest efficiënte en innovatieve logistieke platform voor e-commerce en post te zijn. In, naar en vanuit de Benelux. Dit betekent dat we ook behoefte hebben aan expertise die onze logistieke keten ondersteunen en onze digitale transformatie versnellen. Talent met een bepaalde mentaliteit, manier van denken en werken. Wendbaarheid.’
Met de employer branding wil PostNL een mentaliteit aanspreken van ‘mogelijk maken’.
Met de employer branding wil ze een mentaliteit aanspreken van ‘mogelijk maken’, vertelt ze. ‘Dit sluit aan op onze HR-visie op talentmanagement: medewerkers die in control zijn om te leren.’ In de ontwikkeling van het EVP is bewust gekozen om de sterke punten die verankerd zijn in de cultuur te combineren met de toekomstgerichte ambities, vervolgt ze. ‘Maar nu wilden we vooral ook de sterke punten naar voren brengen, wat nodig is om het vertrouwen in ons werkgeversmerk te versterken.’
Niet de why, maar de how
Een rondje langs de belangrijkste concurrenten van PostNL leerde haar dat zij zich vrijwel allemaal positioneren op een goede klantbeleving. ‘Samen met Steam zijn wij op zoek gegaan naar een andere aanvliegroute. Waar tegenwoordig vrijwel elke organisatie, in navolging van Simon Sinek, de ‘why’ als vertrekpunt neemt in de externe communicatie, kiezen wij ervoor om de focus te verplaatsen naar de ‘how’. Uiteraard zonder de ‘why’ te vergeten. Zo kan PostNL wel een onderscheidend verhaal vertellen. Want we werken dan misschien allemaal aan een goede klantbeleving, alleen PostNL brengt het samen!’
‘We werken misschien allemaal aan een goede klantbeleving, alleen PostNL brengt het samen!’
Bij de uitwerking van dat idee kwam ze heel wat uitdagingen tegen, vertelt ze. Budgettair, maar bijvoorbeeld ook: ‘intern draagvlak creëren om te investeren in een employer branding strategie voor de lange termijn. Daarin hebben we nu een mooie start gemaakt.’ Ze zegt dan ook ‘weer enorm veel geleerd’ te hebben in de afgelopen periode. ‘Over het bewegen in een grote organisatie, de verschillende belangen die er bij eenieder spelen leren begrijpen, aansluiten op elkaar, maar ook je eigen koers volgen om uiteindelijk tot resultaat te komen.’
Mogelijkmakers
Ze roemt de samenwerking met Steam. ‘We waren al lange tijd op zoek naar het haakje voor creatie. Zelfs al voordat Steam aan boord kwam. Maar zij hebben echt knap werk geleverd door een ijzersterke werkgeversmerkstrategie uit te denken en vervolgens het haakje ‘mogelijkmakers’ te vinden voor creatie. Werken bij PostNL gaat over het mogelijk maken van bijzondere momenten voor onze klanten. En het gaat ook over de uitdagingen die voor ons liggen. Uitdagingen die we als dynamische en innovatieve organisatie maar wat graag aangaan. Om zo de ambitie van favoriete bezorger te kunnen blijven waarmaken.’
‘Op alle depots en kantoorlocaties hangen posters, staan rolbanners en op narrowcasting draait de video.’
Naast een extern gerichte campagne, gebeurt er ook veel aan interne communicatie, vertelt Geuze. ‘Op alle depots en kantoorlocaties hangen posters, staan rolbanners en op narrowcasting draait de video. De boodschap daar is: ‘Dankzij jou brengen we het samen’. Daar willen we laten zien: jij bent onmisbaar. Daarom is onze nieuwe werkgeverscampagne een ode aan jou. Hierin vertellen we hoe we samen binnen PostNL werken om de favoriete bezorger te blijven. En daar ben jij dan dus onderdeel van.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Het ‘paradepaardje voor personeelswerving’ noemde Distrifoodhem al, de splinternieuwe bus waarmee Jumbo sinds begin augustus door het land trekt, en waar mensen direct kunnen solliciteren of informatie over werken bij de geelzwarte supermarktketen kunnen ontvangen. ‘Supertrots’ is Head of Recruitment & Employer Branding Lotte Konieczek-Sommerdijk dan ook op The Buzz, zoals het voertuig inmiddels gedoopt is, met een knipoog naar de aandacht die het ermee hoopt te genereren.
Sollicitatiebussen, ze lijken ineens overal op te duiken.
Het lijkt bijna een trend. We schreven jaren geleden al eens eerder over de Carrièrebus, maar het voorbeeld lijkt ineens op verschillende plekken gevolgd te worden. Detacheerder Kenonz toerde in 2020 al eens rond met een sollicitatiebus, de Rotterdamse politie volgde niet veel later, en in mei dit jaar was het GGZ Rivierduinen die een 43 jaar oude Volkswagenbus onder de noemer ‘sollicitatietaxi‘ inzette om op een ludieke wijze personeel te werven. Recent kwam daarbij Just Eat Takeaway bij, dat de aandacht trok met een eigen rondtrekkende wervings-foodtruck. En nu is het dus Jumbo dat zich met bijna hetzelfde idee laat zien.
Twee bussen
Bij Jumbo hebben ze zelfs twee bussen, vertelt Konieczek-Sommerdijk: eentje voor Nederland, en eentje voor België. Bedoeling is dat de Nederlandse bus tot het eind van het jaar elke week op minimaal drie locaties te zien is. Jumbo wil het solliciteren er ‘lokaal zo leuk, makkelijk en laagdrempelig mogelijk mee maken’, vertelt ze. ‘Groot voordeel is dat de bus zich natuurlijk makkelijk kan verplaatsen naar een locatie waar onze doelgroep zich bevindt, zoals bij scholen, sportclubs, op een festival of op een drukbezochte plek in de regio.’
Jumbo wil met The Buzz het solliciteren lokaal zo leuk, makkelijk en laagdrempelig mogelijk maken.
‘Omdat we met eigen bussen werken, kunnen we deze volledig zelf inrichten en designen in ons employer brand. Echt ál onze winkels, e-fulfilmentcentra, distributiecentra of bezorghubs kunnen The Buzz reserveren als zij lokaal zichtbaar willen zijn dichtbij bij hun doelgroep.’ Het idee van de sollicitatiebus kwam van eigen Jumbo-collega’s, aldus Konieczek-Sommerdijk. Een mooie aanvulling op alle andere wervingsmiddelen, vindt ze het. ‘Met The Buzz kunnen we ook verschillende doelgroepen aanspreken, passend bij de behoefte van onze filialen of sites op dat moment.’
En het werkt, zegt ze ook. ‘We zijn sinds augustus van start met The Buzz en wij zien op dit moment al een stijging in sollicitaties. De eerste aannames van nieuwe collega’s zijn inmiddels ook binnen. Op 1 locatie zijn zelfs 6 nieuwe collega’s in The Buzz aangenomen! We verwachten de komende periode hier zeker nog een verdere toename in. Ook onze locatiemanagers zijn zelf erg enthousiast over de inzet van The Buzz, wat we terugzien in de vele reserveringen die binnenkomen.’
Hallo Jumbo Dag
The Buzz is overigens zeker niet de enige (landelijke) recruitmentactie waarmee de supermarkt van zich laat horen. Want deze week, op 15 september, is het ook nog eens de ‘Hallo Jumbo Dag‘. Op deze dag gaan de deuren van alle ruim 700 Jumbo-locaties open voor iedereen die meer wil weten over werken bij Jumbo. Niet alleen alle supermarkten doen hieraan mee, maar ook de distributiecentra, thuisbezorglocaties en het hoofdkantoor in Veghel.
Natuurlijk, conversie is belangrijk, zegt Marco Dalmeijer. ‘Maar je moet eerst zaaien voor je kunt oogsten. Je probeert talent immers geen tv te verkopen, maar een verandering in het leven die echt impact heeft. Durf dat conversiedenken dus eens wat meer los te laten en denk eens aan bijzondere activaties die uniek zijn voor je merk.’
‘Je probeert talent geen tv te verkopen, maar een verandering in het leven die echt impact heeft.’
En Dalmeijer heeft recht van spreken. Jarenlang was hij betrokken bij de opvallende employer branding van Lidl, maar sinds eind vorig jaar is hij als interimmer in dienst bij Just Eat Takeaway als Global Senior Employer Brand Specialist. En daar vonden recent twee behoorlijk de aandacht trekkende ‘activaties’ plaats. Enerzijds een fietstocht van ruim 3.000 kilometer door heel Europa, door de bekende Eva Frenaij en Mari Bergsma, anderzijds een foodtruck die verschillende universiteitssteden aandeed, met onder meer een photobooth met socialmedia-connectie.
Activatie 1: De fietstocht
Het idee van de fietstocht ontstond in een brainstorm waarbij de wens ontstond ‘iets iconisch’ te doen, vertelt Dalmeijer. ‘Via Raul&Rigel, het bureau waarmee we samenwerken, is dit idee per toeval bij Eva en Mari terechtgekomen, die eerder al eens naar Singapore zijn gefietst. We zijn eens gaan kletsen of ze in waren voor ons gekke idee om heel Europa rond te fietsen. Met elkaar zijn we toen dit ideetje wat relatief klein begon verder gaan uitwerken tot wat het uiteindelijk geworden is.’
‘In totaal deden Eva en Mari 27 bezorgingen in 9 landen, samen met bezorgers van onze organisatie.’
De twee fietsers zijn toevallig gisteravond weer in Nederland aangekomen, na rondzwervingen door Denemarken, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Italie, Spanje, Frankrijk en Belgie. Ook de link met het werk van Just Eat Takeaway werd daarbij veelvuldig gelegd. ‘In totaal deden ze 27 bezorgingen in 9 landen. Dit niet alleen, maar samen met bezorgers van onze organisatie. En bij hun vertrek in Denemarken kregen ze van onze Deense collega’s een typisch Deens gerecht mee. Wel lang houdbaar uiteraard…’
The longest food delivery by bike
Het avontuur, dat vrijwel overal wat lokale pers kreeg, kwam al snel bekend te staan als ‘the longest food delivery by bike’. De twee filmden alles zelf (ze hebben ook een eigen video agency). ‘Van tevoren hebben we een aantal formats bedacht voor social media content. Zo konden ze de afgelopen maanden bijvoorbeeld ook gevolgd worden op onze insta, maar dus ook met elke week een nieuwe vlog, waarin steeds een aantal vaste items terugkwamen. We koppelden dat aan onze eigen cultuur, door hen het bezorgen te laten ervaren, maar ook lokale kantoren te laten bezoeken, en bij onze medewerkers thuis te laten slapen.’
‘Van tevoren hebben we een aantal formats bedacht voor social media content.’
Uiteindelijk ontmoetten de twee fietsers zo meer dan 100 collega’s in heel Europa, legt Dalmeijer uit. Dat resulteerde in allerlei content. Die heeft het bedrijf volgens Dalmeijer enerzijds intern gebruikt. ‘We hadden bijvoorbeeld een link met een global wellbeing challenge voor alle medewerkers, waarbij zij de fietsen kunnen winnen.’ Maar anderzijds is de fietstocht ook extern niet onopgemerkt voorbijgegaan. ‘We hebben de video’s extern getarget op de voor de organisatie relevante doelgroepen. Dat past goed in de awareness-fase van de doelgroep, wat ons betreft.’
Activatie 2: De foodtruck
En dan was er de afgelopen maanden ook nog die andere employer brand-activatie: de foodtruck. Ook zo’n ideetje dat ontstond bij een brainstorm, vertelt Dalmeijer. ‘Met het wereldwijde employer branding-team proberen we regelmatig offsite bij elkaar te komen. Tijdens een van die strategiedagen met het team onder leiding van Marije van der Togt kwam dit idee boven, en hebben we dat vervolgens uitgewerkt, ook weer samen met Raul&Rigel.’
De komende maanden is de truck wat meer in Belgie en Duitsland te vinden.
De uiteindelijke oranje foodtruck zal de komende jaren als het goed is door heel Europa regelmatig te zien zijn, aldus Dalmeijer. ‘We zijn gestart in Nederland. Daar hebben we met de foodtruck onder meer introdagen van universiteiten bezocht. De komende maanden is de truck wat meer in Belgie en Duitsland te vinden. We bezoeken zowel externe events waarbij studenten de belangrijkste doelgroep zijn, als ook interne events. Daarmee werken we dus ook weer aan interne betrokkenheid bij bijvoorbeeld hubs waar onze koeriers hun dienst beginnen.’
Snack in ruil voor connectie
Bezoekers van de foodtruck kunnen een heerlijke snack krijgen in ruil voor hun socialmedia-connectie, legt Dalmeijer uit. ‘Pay per share, zeg maar. Zo’n foodtruck valt enorm op, en studenten houden van eten, dus hiermee kun je echt veel te gekke dingen doen. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld tickets winnen voor events, of ze kunnen rondom de truck even aan tafel zitten om rustig te eten of in gesprek te gaan met een van onze recruiters. En de link met ons corporate brand komt hierin natuurlijk ook sterk naar voren.’
‘De link met ons corporate brand komt hierin natuurlijk sterk naar voren.’
De reacties op de foodtruck noemt Dalmeijer ‘echt megagoed’. ‘Studenten posten er echt ontzettend veel over op hun eigen kanalen. Dus het heeft nu al heel veel exposure. Daarnaast weten onze recruiters ook echt goede connecties te maken met talenten die bij onze cultuur passen door daar met hen in gesprek te gaan. Voor de organisatie is het in ieder geval nu al een groot succes.’
Wat zegt dit?
Wat zegt dit allemaal over de huidige arbeidsmarkt? En hoe leuk dit soort acties ook om op te vallen, levert het ook voldoende kandidaten op? Oftewel: hoe moeilijk is het om van fietstocht en foodtruck tot conversie te komen? Volgens Dalmeijer is het juist essentieel. ‘Dit soort unieke acties maken een employer brand tot een iconisch brand waar mensen graag willen werken’, zegt hij. ‘Wat mij betreft ging employer branding al nooit over het alleen aanbieden van vacatures. Je verkoopt geen vacatures maar een cultuur waar mensen bij passen of niet.’
‘Wat mij betreft ging employer branding al nooit alleen over het aanbieden van vacatures.’
Tegenwoordig zie je maar al te veel bedrijven hetzelfde doen, zegt hij. ‘Zelfde type campagnes, zelfde verhalen, zelfde soort content. Volgens mij zit daar veel meer in. Denk goed na wat je als organisatie uniek maakt en wat goed past om je merk een boost te geven. Beide activaties die wij nu hebben neergezet passen enorm bij onze cultuur en de core business van de organisatie. Daarom valt het ook enorm op. Dat hoeft ook niet altijd veel geld te kosten. Ook heel kleine dingen die echt bij je merk en haar cultuur passen kunnen je merk versterken. Dat voelde je gisteravond ook aan, toen de dames fietsend in Nederland aankwamen. Je voelde echt de energie van alle collega’s die dit meemaakten en supertof vonden. En dat de foodtruck er ook bij was, maakte het helemaal af.’
Hoe kun je in deze tijd een jonge doelgroep enthousiasmeren? Vooral door het te hebben over wat je er kunt verdienen, denkt de schoonmaakbranche. Althans, dat lijkt duidelijk de insteek van de campagne ‘Schoonmaak je Rijk‘, die de bijna 500 schoonmaak- en glazenwassersbedrijven in Nederland deze week gezamenlijk lanceerden.
‘Zo heb je die e-bike of nieuwe laptop binnen de kortste keren bij elkaar geschoonmaakt!’
De branche is goed voor 125.000 medewerkers die schoonmaken ‘op de meest unieke locaties en aan de slag gaan op freaking flexibele tijden’, aldus de bijbehorende campagnesite. Om vervolgens in hetzelfde hippe jeugdig bedoelde jargon te vervolgen: ‘Het allermooiste van alles is… het uurloon is gigantisch goed! #kaching. Zo heb je die e-bike of nieuwe laptop binnen de kortste keren bij elkaar geschoonmaakt!’ Dus: 3… 2… 1… Let’s get rich!
Studenten
De brancheorganisatie van de schoonmaak richt zich met de campagne dus duidelijk op jongeren, en dan met name studenten. De campagne wil het werken in de schoonmaak dan ook neerzetten als de ideale bijbaan. De focus is daarbij vooral op de voordelen die het schoonmaakwerk zou bieden. Dus naast het salaris ook op de werktijden (wanneer het jou uitkomt), en de locatie (dichtbij huis).
‘Om van de campagne een groot succes te maken, hebben we de hulp nodig van alle ondernemers in de branche.’
Deze arbeidsmarktcampagne is een pilot, aldus communicatiemanager Ilse Vanhijfte. ‘Dat betekent dat we kijken of het zin heeft om de krachten te bundelen en het werk en onze mooie branche onder de aandacht te brengen.’ De communicatiemanager zegt ook te hopen dat deze campagne het begin is van meerdere gezamenlijke campagnes. ‘Om van de campagne een groot succes te maken, hebben we de hulp nodig van alle ondernemers in de branche’, zegt ze ook. ‘Samen zijn we namelijk nog beter in staat om te roepen dat we dé bijbaan voor studenten hebben en zetten we een eerste stap in de broodnodige vergroening.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
In tijden van grote schaarste moet je extra je best doen om op te vallen. Zeker als je volop op zoek bent naar de ultraschaarse recruiters. Dus bij het Noord-Hollandse recruitmentbureau Hero bedachten ze een hoe dan ook zéér opvallende actie: sollicitatiegesprekken in de tweede of derde ronde zouden niet plaats vinden in de eigen kantoren in Hoorn, Wognum of Alkmaar, maar… op Ibiza!
‘Waarom op Ibiza? Nou… omdat we het leuk vinden!’
‘Als je dat ziet zitten, regelen wij jouw ticket, maken we jouw kamer in orde, halen we je op van Aeropuerto de Ibiza én laten we je meer van Ibiza zien. En dat alles binnen 24 uur, met overnachting én eten en drinken. Aan niets zal het je ontbreken’, zo beloofde het 15-jarige snelgroeiende bedrijf. Alles erop en eraan dus. Waarom op Ibiza? ‘Nou… omdat we het leuk vinden!’, zo stelde de inmiddels offline gehaalde campagnesite in eerste instantie.
Smeltende gletsjers
Offline inderdaad, want de campagne was een beetje buiten de internetgemeenschap gerekend. In tijden dat Pakistan overstroomt, China, Californië én Europa zuchten onder extreme droogte en verzengende hittegolven, en zowel de gletsjers hier in Europa als het ijs op Groenland flink aan het smelten zijn, had het geen pas voor de leut een dagje naar een tropisch eiland te vliegen, zo vielen de vele reacties samen te vatten die al snel op het plan tevoorschijn kwamen. Was Hero misschien een beetje toondoof geweest voor de klimaatdiscussie?
‘Sollicitatiegesprekken worden nu gewoon weer in Wognum gepland.’
De reactiestroom zwelde al snel zo sterk aan dat het recruitmentbedrijf besloot de actie schielings te staken. Geen Aeropuerto de Ibiza dus, ‘Martin’ had zijn filmpjes voor niets opgenomen, en sollicitatiegesprekken worden gewoon weer in Wognum gepland. ‘We hadden rekening gehouden met kritische mensen’, aldus Jeroen de Vries, CEO van het bedrijf daags na de enorme ophef. ‘Maar dat het zó groot zou zijn? Het was echt heel heftig, echt een georganiseerde actie, denk ik.’
Verbindende partij
Alhoewel hij veel van de ophef zegt te begrijpen, vindt hij het natuurlijk ook wel jammer dat de actie gestopt is. ‘We hebben er veel tijd en moeite in gestoken. We doen dingen graag anders. Als je altijd hetzelfde doet als anderen, krijg je ook hetzelfde als anderen. Maar we kregen zóveel negatieve reacties, dat willen we ook niet. We willen ook een positieve, verbindende partij zijn, vinden duurzaamheid ook echt belangrijk. We hadden met deze campagne graag aandacht getrokken, maar dan van geïnteresseerde kandidaten, niet op zo’n negatieve manier.’
‘De impact van deze campagne hebben wij niet correct ingeschat.’
In een bijdrage op LinkedIn licht hij het besluit ook nog eens toe, met de mededeling niet te willen ‘tweedelen’. ‘De impact van deze campagne hebben wij dan ook niet correct ingeschat. Zodoende hebben we besloten de campagne direct te stoppen. Vandaag nog worden alle uitingen stopgezet of offline gehaald. Dank aan iedereen voor alle reacties! Zowel positief als kritisch, deze reacties helpen ons de juiste keuzes te maken.’
Nieuwe campagne in de maak
Het Noord-Hollandse Hero is overigens een opvallende naam in de Nederlandse recruitmentbedrijf. Maar liefst 7 keer FD Gazelle, 5 keer achter elkaar behorend bij de top 250 groeibedrijven, met een groei van al een aantal jaren meer dan 50%. Een béétje backlash hadden ze overigens al wel verwacht, gezien de disclaimer op de aanvankelijke campagnesite: ‘Dat vliegen ook een negatieve kant heeft, beseffen we maar al te goed. Het is dan ook geen must om je 2e/3e sollicitatiegesprek op Ibiza te voeren (het kan ook bij ons op kantoor natuurlijk), maar voor iedereen die dit wél leuk vindt, compenseren wij de volledige CO2-uitstoot via Trees for All.’
Maar het bleek dus niet genoeg voor het koor van klimaatcritici. ‘Soms neem je een verkeerde afslag’, zegt hij daags na wat aanvankelijk werd neergezet als ‘de grootste wervingscampagne ooit uit de geschiedenis van Hero’. Dat weerhoudt hem er trouwens zeker niet van alweer na te denken over nieuwe manieren om talent aan te trekken. ‘Heeft er iemand een geweldig idee voor een nieuwe campagne? Uiteraard zullen we het leukste idee met een leuke incentive belonen. En nee.. deze incentive zal geen ticket naar een feestelijke bestemming zijn.’
Dat er krapte op de arbeidsmarkt heerst, dat is geen nieuws. Maar muzikaal zagen we dat nog niet zo worden vertaald (of het moet de gezongen vacature zijn). Tot nu toe dan. Want vandaag ging het nummer ‘Krapte snapte’ live, een muzikale beschrijving van wat er momenteel op de arbeidsmarkt eigenlijk allemaal aan de hand is. Want ‘waar is de tijd gebleven’, zo zingt zanger en voorzitter van Omroep Tilburg Pieter Bon ons toe. ‘Er was geen werk voor iedereen. Nu barst het uit de voegen. Al die lege plekken om ons heen.’
‘De arbeidsmarkt is een drama. Maar op zich is dat raar. Want ze zijn er wel. Maar waar?’
Ze zijn niet meer te vinden, vervolgt de tekst. De arbeidsmarkt is een drama. Een crisis, zo je wilt. ‘Maar op zich is dat raar’, aldus Bon. ‘Want ze zijn er wel. Maar waar?’ Waarna een pleidooi klinkt om anders te gaan zoeken, en anders naar de match tussen mens en werk te gaan kijken. Want zo kun je winnen van de krapte. ‘Geef ieder talent een kans. En laat niemand meer staan.’
WonderWerk
Het nummer is een initiatief van Ton Wilthagen. De Tilburgse stadshoogleraar, die hier ook mede de opening van het Academisch Jaar verzorgt, vroeg de gelegenheidsformatie WonderWerk om samen een swingend lied te maken over de huidige situatie op de arbeidsmarkt. Dat nummer is er uiteindelijk gekomen onder de titel Krapte, snapte. Een titel met een licht Brabants accent dus. Wilthagen treedt trouwens zelf ook in de clip op, net als bijvoorbeeld wethouders Esmah Lahlah en Maarten van Asten.
Wilthagen treedt zelf ook in de clip op, net als bijvoorbeeld wethouders Esmah Lahlah en Maarten van Asten.
Het gaat om een productie van Omroep Tilburg. Tegen die omroep spreekt Wilthagen ook zijn zorgen uit over de huidige staat van de arbeidsmarkt. ‘We hebben niet genoeg mensen voor al het werk dat er is. Er zijn te weinig mensen in de zorg en in het onderwijs. We willen laten horen dat ondanks al die krapte, nog heel veel mensen langs de kant staan. Mensen die willen werken maar te oud zijn of een bepaalde beperking hebben.’
Waarom een lied?
Volgens Wilthagen neemt de druk op alle fronten steeds meer toe. ‘De huidige arbeidsmarkt is een opeenstapeling van problemen. Winkels kunnen niet meer de hele tijd open zijn vanwege personeelstekorten. We weten dat wachtlijsten oplopen in de zorg en dat in de kinderopvang mensen bereikbaarheidsdiensten moeten draaien, omdat er niet genoeg mensen zijn.’ Sectoren die dan ook in het lied letterlijk genoemd worden.
‘Laten we samen de krapte doorbreken.’
Waarom eigenlijk een lied hierover? Wilthagen: ‘Omdat ik er ingewikkelde Engelse stukken over kan schrijven en erover kan discussiëren, maar we willen mensen ook op een positieve manier laten beseffen dat er iets moet veranderen en dat we dat samen moeten doen. Laten we de krapte samen doorbreken’, zegt hij tegen de omroep. Of, zoals ze in het nummer eendrachtig zingen: ‘Samen. Samen. Voor elkaar!’