Na de verkoop van JAM aan ons nieuwe moederbedrijf TRIXXO werd het tijd voor een rebranding. JAM is er voor studenten, starters en young professionals en onze tone-of-voice moest daar meer op gericht zijn. De totale rebranding werd afgetopt met een crossmediale campagne onder de titel ‘Dachten wij ook altijd!’ Een campagne die uit het leven gegrepen is van een student waarbij een dagdagelijkse setting omgetoverd wordt in een werkomgeving!
Er werd zelfs een doosje paracetamol uitgedeeld, onder de noemer ‘De ziekste banen’.
Een korte opsomming van uitingen tijdens de intro weken in Eindhoven, Den Bosch en Tilburg;
Abri’s op A-locaties (Werken geen feestje? Dachten wij ook altijd!)
Samenwerking met de grootste studentenvereniging van Eindhoven
Online video campagnes met de doelgroep in de hoofdrol
Guerrilla-actie in de steden, uitdelen van JAM-paracetamol-doosje: ‘De ziekste banen’
Opnemen van straatinterviews tijdens de introweek voor TikTok en Instagram
Dit allemaal in onze eigen gloedjenieuwe stijl.
Wat was de impact van de case?
Supertof allemaal, maar wat leverde de case op? Nou, 280.000 jongeren bereikt op instagram, 235.000 jongeren bereikt op TikTok (inmiddels meer dan 2 miljoen views!), +7.000 bezoekers op onze website. Cijfermatig hebben we een stijging in volgers gezien op onze socials. Meer dan 500.000 jongeren werden bereikt in slechts een week tijd. Intern heeft de rebranding ervoor gezorgd dat we nog dichterbij onze doelgroep zijn komen staan. Maar het belangrijkst: talloze gelukkige starters op de arbeidsmarkt die met een zetje in de rug van JAM bij de gaafste opdrachtgevers terecht kwamen en hun carrière een vliegende start konden geven!
Als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven!
Natuurlijk kunnen we hier een prachtig verhaal opschrijven, maar als we 1 ding geleerd hebben het afgelopen jaar is het dat de doelgroep vooral wil (be)leven! Daarom blijven wij inzetten op content die met de doelgroep gemaakt wordt, die prikkelt en bindt!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Allereerst voor onze doelgroep: studenten, starters en young professionals verdienen een kans op de arbeidsmarkt! Zeker nu! Wij blijven weg van de traditionele werving en stellen de kandidaat écht centraal. Cv’s worden omgedraaid tijdens een kennismaking omdat we verder kijken dan dat papiertje. Daarnaast moeten we natuurlijk winnen omdat het de ultieme bekroning zou zijn op onze rebranding en nieuwe manier van creatief denken. Iets wat ook intern voor best wat uitdagingen heeft gezorgd maar het resultaat zijn we trots op! Met de ambities van JAM om verder het land in te dringen zou dit een mooie steun in de rug zijn.
@jamwerktStudy, party, work, repeat. ??Ben jij op zoek naar een flexibel bijbaantje? Die hebben we voor je. Join the Fresh Force! ⚡
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
Marketing afdeling
Nikki Theuns (allround marketeer, inmiddels aan nieuwe uitdaging begonnen)
Romy Jans (content marketeer)
MT
Erik van de Snepscheut (Marketing & Recruitment Manager)
Tessy van Asperdt (HR & Backoffice)
Joris Raaijmakers (Commercieel Manager)
Steven Spooren (Operationeel Manager)
Extern:
ZUID Creatives (Tilburg)
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
‘Word bagagemedewerker bij KLM. Daar worden onze koffers blij van. En jij ook.’ Met die pay-off is de ‘blauwe zwaan’ recent begonnen met een campagne om nieuwe bagagemedewerkers aan te trekken. De campagne kreeg de titel ‘Meet the Koffers’ mee (vrij naar Meet the Fockers). Ook de verdere humor in de campagne moet helpen een van de moeilijkst te bereiken groepen aan te spreken en te overtuigen.
‘Hoe ís het eigenlijk achter die schermen, wat gebeurt daar allemaal? Om daarachter te komen voerden we persoonlijke gesprekken met echte ervaringsdeskundigen: de koffers’, legt Hugo van de Hoef het idee achter de campagne uit. ‘In een drietal interviews vertellen ze over hun ervaringen, en spreken ze hun waardering uit over alle inzet en aandacht van het personeel. De campagne geeft daarmee een unieke kijk op zowel dit werk achter de schermen, als de gezonde balans tussen inspanning en ontspanning die KLM haar medewerkers biedt.’
Drie video’s
Van de Hoef tekende als creative director van Kaliber Interactive voor de campagne, die ‘de andere kant van het verhaal van het personeelstekort’ wil vertellen. Er zijn in eerste instantie drie video’s gemaakt. Zo ontmoeten we koffer René, die kampt met vliegangst, de koffers Mimoun en Lies die net op honeymoon zijn geweest (en wat daar allemaal van komt…), en koffer Annet, die alleen maar business class vliegt. Dat ze allemaal formaat handbagage zijn en dus waarschijnlijk nooit in de handen van de bagagemedewerkers zullen vallen? Een kniesoor die daarover valt. De humor blijft eenvoudig overeind.
Of het ook genoeg is de doelgroep te overtuigen? Dat moet de komende tijd duidelijk worden. Dat het hard nodig is, weten we immers al wel. Schiphol verwerkt jaarlijks zo’n 53 miljoen stuks bagage. Per dag kan dat variëren van ongeveer 120.000 tot 180.000 stuks. Bijna 40 procent van al die koffers is transferbagage: bagage van passagiers die op Schiphol overstappen. Maar het is zwaar werk, en het lukt al jaren nauwelijks hier voldoende mensen voor te vinden. Daardoor moet Schiphol dit jaar voor het tweede keer op rij afschalen in aantal vluchten – en kunnen dus minder mensen dan gehoopt hier het vliegtuig pakken.
Kleine marges
De bagageafhandeling is een zaak tussen luchtvaartmaatschappijen en uitvoerende afhandelbedrijven, die opereren met kleine marges. Bovendien spelen allerlei arbeidsvoorwaardelijke facetten ook een rol. Zo toonden de onderzoeksredacties van de NOS en Nieuwsuur in september aan dat deze bedrijven hun personeel al jaren fysiek te zwaar werk laten doen, terwijl ze op de hoogte waren van de gezondheidsrisico’s. De FNV heeft daarop een meldpunt geopend, waar inmiddels ruim 400 meldingen zijn binnengekomen. De advocaat van de bond wil vergoedingen eisen van mogelijk honderdduizenden euro’s per persoon.
Daarvoor was er ook al veel ophef over de ZEMBLA-uitzending ‘Ziek van Schiphol’, die op 9 december 2021 werd uitgezonden en aantoonde dat zo’n 20.000 platformmedewerkers van Schiphol dag in dag uit in de uitlaatgassen van vliegtuigen en dieselvoertuigen werken – met alle gezondheidsgevolgen van dien. Iets wat overigens ook al 15 jaar bekend bleek te zijn bij de arbodiensten van Schiphol en de KLM. Deze ZEMBLA-uitzending leidde destijds tot onder meer maar liefst 72 Kamervragen – maar feitelijk nog nauwelijks tot verbetering van de situatie van de platformmedewerkers.
Tekorten op Schiphol
De personeelstekorten op Schiphol beheersen al langere tijd het nieuws. Vorig jaar waren het nog vooral de beveiligingsmedewerkers die zorgden voor problemen in de operatie van de luchthaven, maar het tekort aan hen lijkt nu beheersbaar geworden. Maar nu is het dus vooral het gebrek aan bagageafhandelaars dat roet in het eten gooit. Maar ook de LVNL heeft al langer te kampen met tekorten. En vakbond NVLT trok recent nog aan de bel over het grote tekort aan vliegtuigmonteurs in Nederland. ‘Het is alle hens aan dek. Als de tekorten verder toenemen, zal de vliegproductie niet langer kunnen worden gegarandeerd.’
Credits campagne
Bureau: Kaliber Interactive
Concept: Fabian Schulting, Stan van Zon, Hugo van de Hoef (CD)
Producer: Janine Freriks
Strategie: Sytse Kooistra, Laurens Mooiweer
Account: Gert-Jan Noordanus
Productie: Holy Fools (Regie: Tom Rijpert / producer: Elles Markx)
Lean én green. Analytisch én duurzaam. Georganiseerd én blij. Clever én caring. Bij de Faber Group kun je het allebei tegelijk zijn, zo wil het Eindhovense familiebedrijf duidelijk maken. ‘We carry impact‘, zo is de algemene bedrijfsslogan van de specialist in het verduurzamen van supply chains met circulaire ladingdragers door heel Europa. En via dat motto kwam het bedrijf op het idee om in hun allereerste arbeidsmarktcampagne ooit medewerkers met hun eigen evenbeeld te laten rondlopen.
‘Het employer branding-concept en de campagne borduren voort op de purpose van dit bedrijf’, aldus marketing & communication manager Ronald Panis. ‘We hebben de ambitie om een positieve impact te hebben op het milieu, onze klanten en de wereld van ladingdragers – gedreven door de verantwoordelijkheid ‘to carry with care’. Het is dezelfde verantwoordelijkheid die Faber Group beweegt om goed voor haar medewerkers te zorgen, zodat zij een betekenisvolle impact kunnen hebben in het werk dat ze doen.’
Meer dan één versie van jezelf
Het creatieve concept: werken bij (een van de divisies van) Faber Group betekent dat je meer dan één versie van jezelf kunt zijn en betekenisvolle impact kunt maken. ‘Dat concept hebben we vertaald in een campagne waarin collega’s letterlijk hun impact dragen door een kopie van zichzelf op ware grootte bij zich te dragen.’ En dat dan gecombineerd met ‘bewoordingen met een onverwacht contrast’, aldus Panis. ‘Met daarin meestal een ‘harde’ en ‘zachte’ competentie gecombineerd, zoals ‘hoe slim en zorgzaam kun je zijn’, om de aandacht en nieuwsgierigheid van de ontvanger te trekken.’
De campagne komt met een speciale carrièresite die meer vertelt over de 600 werknemers tellende Faber Group en haar divisies, activiteiten, doelen en kernwaarden. ‘Natuurlijk worden hier alle vacatures en voordelen van werken bij Faber Group gepresenteerd, evenals de mogelijkheid om een open sollicitatie te sturen of te solliciteren naar een stage- of leer & werkplaats’, legt Panis uit. Verder is er een serie ‘ondersteunende content’ ontwikkeld, zoals advertenties en video’s voor sociale media.
Het concept en de campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met het Eindhovense bureau We Are Someone en Tightlight Productions uit het Duitse Aken. ‘Het is een van de coolste campagnes geworden waar ik voor gewerkt heb’, stelt Panis. ‘Gebaseerd op onze purpose, en met onze eigen medewerkers in de hoofdrol. Het was fijn om met iedereen door heel Europa hieraan samen te werken, en ik ben echt trots op het resultaat. En er komt nog meer aan!’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Het moment waarop je weet dat je het verschil hebt gemaakt. Dat bijzondere moment noemen ze bij de accountants van Grant Thornton ook wel het & you-moment. En het is precies dat moment dat het uitgangspunt is geworden van de recent gestarte landelijke arbeidsmarktcampagne, waarin eigen medewerkers het verhaal vertellen over hun bijzondere carrièremoment.
‘We laten zien dat je hier niet alleen helemaal jezelf kunt zijn, maar dat je ook meteen volop meedraait.’
Met de campagne wil Grant Thornton haar positie op de arbeidsmarkt verstevigen. Het bureau bedacht vanuit de internationale bedrijfsstrategie daarvoor in samenwerking met bureau Steam een nieuwe aanpak, die deels voortborduurt op de campagne ‘Grant Thornton, accountancy, tax, advisory & you’ uit 2020. ‘Maar sinds die campagne is er veel veranderd’, aldus Theo Ostermann, bestuurslid voor HR bij het accountantskantoor. ‘Het hybride werken heeft een vlucht genomen, de arbeidsmarkt staat – zeker in de accountancysector – enorm onder druk en ook binnen onze eigen organisatie waren er op strategisch vlak veranderingen.’
Menselijke visie op het vak
Tijd voor een nieuwe campagne dus. En daarbij wilde Grant Thornton ook wegblijven bij ‘de menselijke maat’. ‘Die is sinds corona bij veel bedrijven hoog op de agenda komen te staan en daarmee minder onderscheidend.’ In plaats daarvan zit de aanscherping van de campagne vooral in ‘de werkmentaliteit die we duidelijker laten zien’, aldus Ostermann. ‘We zoeken naar talent dat het leuk vindt om diep te graven, kritische vragen durft te stellen, wil vernieuwen, veranderen en ontwikkelen. We blijven ‘& you’ als verhaal richting de arbeidsmarkt voeren, maar dan wel in een nieuw jasje.’
‘We zoeken talent dat het leuk vindt om diep te graven.’
Bureau Steam kreeg om de opdracht voor de employer branding-campagne door te ontwikkelen rondom het & you-concept. Bart Jonker, bestuurslid clients en markets vertelt: ‘We laten zien dat je bij Grant Thornton niet alleen helemaal jezelf kunt zijn maar dat je vanaf het begin serieus wordt genomen en meteen volop meedraait met de kans te laten zien wat je in huis hebt. We zetten dat verhaal op een authentieke en frisse manier neer met echte verhalen van eigen medewerkers.’
Zichtbaarheid en trots
De campagne kwam tot stand in samenwerking met bureau Steam (concept), Onze Kapel (creatie en productie) en mediabureau Zuiver/Wind mee. Grant Thornton richt zich met de campagne vooral op starters en mediors, maar hoopt ook een bredere doelgroep aan te spreken. Een brede mediainzet moet zorgen voor een grote zichtbaarheid in de markt. En bij eigen medewerkers. ‘Ik ben oprecht trots op deze campagne’, vertelt Ostermann. ‘We gaan naar buiten op een manier waarop we dat nog niet eerder hebben gedaan. Ik merk dat dat ook enorm resoneert binnen onze organisatie. Het geeft collega’s echt een gevoel van trots.’
‘Ik merk dat de campagne ook enorm resoneert binnen onze organisatie.’
Bij Grant Thornton in Nederland werken zo’n 600 professionals vanuit 8 vestigingen. Internationaal zijn er zo’n 62.000 collega’s in ruim 135 landen. De campagne sluit daar goed bij aan, denkt Jonker: ‘De kleurrijke manier waarop invulling is gegeven aan deze campagne is heel eigen en tegelijk onderscheidend. Het is ook een mooie weerspiegeling van de diversiteit die wij zo hoog in het vaandel hebben staan. Ik heb hoge verwachtingen van de campagne en kijk met veel plezier uit naar de resultaten.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
De grootste storm. Ooit. Onder de naam Ruby. En hij komt rechtstreeks op Nederland af. Wat komt er allemaal bij dat scenario kijken? In de podcast ‘De Nieuwe Dijkbewakers‘ zoekt Jim Stolze het allemaal uit. Wat doet een architect bij het KNMI op dat moment? Springt een cyber security specialist van het Nationaal Cyber Security Centrum al in zijn busje? En hoe warm krijgt een developer bij de Maeslantkering het nu?
Hoe warm krijgt een developer bij de Maeslantkering het van Ruby?
Afgelopen december ging de podcast live, en hij blijkt goed in de smaak te vallen, vertelt Mandy Smits trots. ‘Zowel op Spotify als Apple Podcasts krijgt de productie een 5-sterren beoordeling’, aldus de Projectmanager Rijksbrede I-Arbeidsmarktcommunicatie, die nauw betrokken was bij de totstandkoming ervan.
Tijdens een uitje
Het idee ontstond vorig jaar in een spontaan gesprek tijdens een personeelsuitje, vertelt ze verder. Daarna raakte een en ander in… een stroomversnelling. Smits: ‘Begin 2022 gingen we in zee met onze producent Het Podcast Kantoor en presentator Jim Stolze en in april stond het concept. De opnames vonden vooral plaats in de zomer en het editen en bijschaven gebeurde in de herfst van 2022. En in december gingen we dus live.’
‘We laten de impact van het werk voor Nederland zien, want dat geldt ook voor een systeembeheerder.’
Het doel van de podcast is om de Rijksoverheid als aantrekkelijke IT-werkgever te positioneren door verhalen te vertellen die echt een inhoudelijk inkijkje geven in het werk. ‘Daarbij laten we zien wat de impact van het werk voor Nederland is, want dat geldt niet alleen voor een beleidsmaker maar ook voor een systeembeheerder.’
Podcasts zijn hot
Het middel podcast is volgens haar een ideale manier om dit doel te bereiken. Je kunt er namelijk niet alleen veel facetten van het werk mee belichten. ‘Maar podcasts zijn natuurlijk ontzettend hot‘, aldus Smits. ‘En uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat IT’ers regelmatig podcasts luisteren. Dus 1+1 was 2! We vonden het een mooie manier om te testen of dit, voor ons, nieuwe kanaal ook een weg was om hen te bereiken en interesseren, naast onze andere lopende campagnes. Voor ons is dit weer een nieuw middel, dat wellicht ook een nieuw deel van onze doelgroep aanspreekt.’
In een van de podcasts horen we onder meer René Joosten voorbij komen, lead architect bij het KNMI. Weersverwachtingen zal hij nooit maken. Satellietbeelden interpreteren of de komst van een storm in kaart brengen laat hij aan de meteorologen over. Toch zouden zij hun werk niet kunnen doen zonder data en een goede I-strategie. En laat dat nu net Joostens expertise zijn. Waar hij dus honderduit over vertelt in De Nieuwe Dijkbewakers. Waarschijnlijk onbedoeld grappig daarbij: hoe een storm en een cloud first-strategie ineens ook letterlijk bij elkaar kunnen komen.
Verhaal vertellen
Presentator Jim Stolze (bekend als onder meer TEDx-ambassador) bezoekt in de podcastserie (van 6 afleveringen) in totaal 7 rijksorganisaties. Het is een wervingscampagne, maar de recruitmentboodschap is subtiel verwerkt, aldus Smits. Een bewuste keuze, zegt ze. ‘We wilden het niet een recruitmentverhaal laten zijn, het moet vooral een goed verhaal zijn dat lekker wegluistert. Ook als je geen IT’er bent. Maar als je eenmaal luistert, leer je wel op een natuurlijke manier verschillende rijkswerkgevers kennen.’
Door te laten zien welke moderne technieken en innovaties IT’ers bij de Rijksoverheid toepassen en ‘hoe ze dus de voeten van 18 miljoen Nederlanders drooghouden, laten we zien welke toffe banen je hier kunt vinden’, vervolgt ze. ‘In dit rondje Nederland zetten we organisaties en banen in de spotlights waar mensen misschien in eerste instantie helemaal niet aan dachten. We sluiten de afleveringen af met een voice-over: Wil jij je IT-skills inzetten voor Nederland? Ga dan naar werkenvoornederland.nl/ict. Dat is eigenlijk de enige directe wervingsoproep in de podcast.’
Het gaat om branding
Het gaat in De Nieuwe Dijkbewakers dus vooral om ‘branding’, zegt Smits. ‘We willen ervoor zorgen dat iemand die een nieuwe baan zoekt, de Rijksoverheid ook meeneemt in zijn of haar overweging.’ Als luisteraars naar de IT-landingspagina gaan, vinden ze daar verdiepende verhalen over de IT’ers in de podcast. ‘Daar krijgen ze ook de mogelijkheid om zich in te schrijven voor onze IT-updates. Zo houden we op langere termijn contact met deze doelgroep en kunnen we ze af en toe attenderen op ontwikkelingen, events en vacatures die specifiek voor hen interessant zijn. Zo komen ze dus vanzelf in onze opvolging terecht.’
‘We willen dat werkzoekenden de Rijksoverheid ook meenemen in hun overweging.’
Op dit moment komen er vanuit de podcast dus (nog) geen directe leads, vertelt ze. ‘Dat willen we in de toekomst nog wel gaan verkennen als optie. We wilden nu in eerste instantie testen of dit kanaal bij de doelgroep aansloeg, maar bij een eventueel nieuw seizoen nemen we dit zeker mee. Wel hebben we voorafgaand aan de livegang van de podcast een speciale nieuwsbrief gepromoot. Hiermee maakten we de datum van lancering van de podcast bekend, en gaven we abonnees een seintje als er een nieuwe aflevering live kwam. Deze leads wijzen we natuurlijk ook weer door naar onze reguliere IT-nieuwsbrief.’
Net als De Dienst
Het Podcast Kantoor is onder meer bekend van De zwarte dag van Hans, De Deventer moordzaak, Groene Gasten en Het geheim van Mallorca. Ook De Dienst, de podcast waarmee de AIVD vorig jaar nog een Werf& Award won, komt uit hun koker. ‘Wij zijn zelf fans van De Dienst’, aldus Smits. ‘Dus daar hebben we inderdaad collegiaal gespiekt! Maar belangrijker was dat we echt een klik hadden met de producent, die ons ook hielp met het verder uitdenken van het concept en de hele audio-beleving van de luisteraar. Dat was precies waar we naar op zoek waren. En ook een lekker kritisch tegengeluid als we te veel in ons ambtenaren-kokertje vastzaten.’
‘We zochten een lekker kritisch tegengeluid voor als wij weer te veel in ons ambtenaren-kokertje vastzaten.’
Het unieke aan deze campagne is dat het niet één organisatie betreft, maar dat het ‘een rijksbrede samenwerking is die samenhangt met onze andere IT-campagne-uitingen voor de Rijksoverheid, zoals onze e-mailmarketingstrategie en social advertising-strategie’, vertelt Smits. ‘Daarnaast is de campagne verbonden aan de actualiteit vanwege de klimaatverandering, de overstromingen in juli 2021 in Limburg, en de watersnoodramp die op 31 januari precies 70 jaar geleden plaatsvond. Ook in de landelijke media is daar nu veel aandacht voor.’
Nog niet klaar
De campagne smaakt naar meer, vertelt ze. ‘We zijn in elk geval nog niet klaar met het fenomeen podcast, we willen de toepassing voor de rijksbrede IT-campagne verder uitdiepen. Blijven we bij de verhalende vorm met een kop en een staart of werken we toe naar een langere reeks? Blijven we gaan voor een zo breed mogelijke appeal of gaan we juist verder de techniek induiken, zodat ons publiek automatisch meer niche wordt? Dit zijn vragen waar we ons voor de komende podcast over buigen.’ Wordt vervolgd dus, zoals het een goede serie betaamt.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Géén mensen die van een roltrap afkomen. Ook géén mensen aan tafel. Of pratende hoofden. En al helemaal geen stockbeelden. Of pingpongtafels en vrijmibo’s. Toen ze bij HetRecruitingKantoor beseften dat ze vanwege een ‘redelijk stevige wervingsdoelstelling’ behoefte hadden aan een recruitmentcampagne, stond voor hen één ding voorop: wegblijven van de clichés en standaard aanpakken. ‘We wilden ons verhaal echt op een andere manier vertellen’, aldus Koen Roozen.
‘We wilden ons verhaal echt op een andere manier vertellen.’
En zo ontstond eind vorig jaar waarschijnlijk een heuse primeur: een campagne om zo’n 20 ‘vakvolwassen’ recruiters te werven. Door een bureau dat hier zelf in gespecialiseerd is. ‘Het nadeel van ons beroep is dat het qua beeld niet zo spannend is’, aldus Roozen, een van de 2 oprichters van het Utrechtse bureau, bij of via wie dagelijks ruim 40 professionals werken aan recruitmentuitdagingen van opdrachtgevers. ‘Dus als je dan een video wil maken van waar je voor staat, zul je iets anders moeten bedenken.’
100 ms
Via-via kwam Roozen in contact met Remco Hergaarden, producer bij 100ms, die in het verleden zelf ook nog als recruiter heeft gewerkt. ‘Ik zei hem: we hebben behoefte aan beeldmateriaal voor de werving van zo’n 20 mensen. Hij vond dat een toffe uitdaging, en is toen eerst met onze eigen mensen gaan praten.’ Uiteindelijk leidde dit tot wel 14 verschillende concepten, blikt Roozen terug. ‘Er kwamen een aantal rode draden uit de gesprekken die hij had gehad. Authenticiteit, vakmanschap, de reis interessanter dan de bestemming. We hebben een eigen kijk op recruitment en ondernemen. Ik denk niet dat wij binnen recruitment de snelste groeier zijn, maar zie wel dat we veel mensen aantrekken en opleiden die lang in dit vak blijven..’
‘Recruitment is niet simpel. Er is geen quick fix.’
Daarna brak de fase van kill your darlings aan. ‘Bijvoorbeeld een concept rondom “het eerste jaar”. Dat was leuk, maar redelijk uitwisselbaar met andere organisaties. Een ander concept was: “I ♥ my recruiter”. Maar dat vonden we te veel citymarketing. En het was moeilijk om het professioneel te maken. Wat uiteindelijk bleef hangen: recruitment is niet simpel. Er is geen quick fix. Zo kwamen we bij het thema ‘vakmanschap’ uit. Iemand die de alternatieven kent, en op basis van intuïtie de juiste beslissing kan maken. Dat thema ‘vakmensen’, of vakm/v/x, zoals wij het nu noemen, resoneerde het beste.’
Geen Grolsch
Vakmanschap is meesterschap, biermerk Grolsch is er eind vorige eeuw beroemd mee geworden. Maar volgens Roozen klopt de boodschap niet. Uit meesterschap volgt vakmanschap, zegt hij. ‘Ik ben het dus niet eens met de Grolsch-marketeer. Meesterschap is het faciliteren van de infrastructuur waarmee mensen hun vakmanschap kunnen ontdekken en ontplooien. En dat is precies wat wij doen op het gebied van recruitment. Daarom kiezen we voor de payoff meesters in recruitment. We willen laten zien: er zijn wel shortcuts naar goed resultaat. Maar niet naar duurzaam resultaat. Daar is echt vakmanschap voor nodig.’
‘We laten zien: er zijn wel shortcuts naar goed resultaat. Maar niet naar duurzaam resultaat.’
Met ‘een vleugje humor’ werd dat thema vervolgens vertaald in een paar hilarische videoscripts. Waarna het filmen kon beginnen. Nog best een klus trouwens, blikt Roozen terug. ‘Want als je zegt: ik ga voor het thema vakmanschap, dan moet de uitwerking dat natuurlijk ook zijn. Anders klopt de boodschap niet meer.’
De grens verlegd
Opvallende campagnes om recruiters te werven? Wij herinneren ons Randstad dat vorig jaar voor het eerst in zijn geschiedenis een wervingscampagne voor eigen medewerkers startte. En uitzender Actief Werkt! die zich in zijn campagne actief richtte op mensen van buiten de branche. Of RGF Staffing (het voormalige USG People), dat een jaar eerder al (oud-)profvoetbalster Anouk Hoogendijk inzette om voor merken als Unique, Start People, ASA, Medi Interim, Technicum en Secretary Plus nieuwe medewerkers te vinden. Roozen noemt zelf ook nog een campagne van Brunel die hij zich herinnert.
‘Deze campagne geeft woorden aan wat er altijd eigenlijk al was.’
Maar de campagne van HetRecruitingKantoor verlegt de grens duidelijk weer een stukje verder. ‘Ik denk inderdaad dat wij de eersten zijn die het zo aanpakken.’ En het mooie is, zegt hij, zo’n concept kan je ook intern weer helpen. Het zorgt voor trots bij de eigen medewerkers, maar leidt ook tot nieuwe keuzes. ‘Zo gaan we nu ook masterclasses geven. Dat was niet de oorspronkelijke gedachte. Maar nu we dit campagnethema hebben, voelt het wel heel logisch aan. Het is het doorvertalen van waar je al goed in bent. Het geeft woorden aan wat er altijd eigenlijk al was.’
20 mensen nodig
De 20 mensen die zijn bureau zoekt bestaat voor ongeveer de helft uit projectrecruiters (die gedetacheerd worden bij klanten) en voor de andere helft uit young professionals, die de kans krijgen bij HetRecruitingKantoor het recruitmentvak te leren. Schaarse groepen, aldus Roozen. Maar hij denkt hen wel een interessant aanbod te kunnen doen. Variatie, een goede leeromgeving waarin je ‘de beste recruiter kunt worden’, sparren met gedegen collega’s, structuur en interessante opdrachten.
‘Wij zijn geen bureau dat vacatures invult, maar een bureau dat jouw probleem helpt te verkleinen. Dat is echt iets anders.’
‘Wat wij doen is recruiters detacheren die allround recruitmentvragen kunnen oplossen. Ik denk dat dat voor een grote groep recruiters gewoon een goede loopbaankeuze is. Ook omdat ze bij ons in een groot netwerk terecht komen, en we in de organisatie veel kennis hebben waarop je kunt terugvallen.’ En recruitmentvragen oplossen, dat is voor hem dus niet: vacatures vullen. ‘Wij zijn geen bureau dat vacatures invult. Als het goed is zijn wij juist een bureau dat structureel jouw recruitmentprobleem helpt te verkleinen. Dat zorgt dat je minder vacatures hebt. Let op, dat is echt iets anders, hè. Juist dát is voor mij vakmanschap.’
Niet al te lang geleden hadden we het er hier nog over dat we zo weinig opvallende campagnes van gemeenten voorbij zagen komen. Alsof de duvel ermee speelt kwamen vlak daarna de gemeenten Den Bosch en Lingewaard met opvallende campagnes en activiteiten. En de boodschap lijkt op een of andere manier ook wel aangekomen te zijn bij de gemeente Medemblik. Want wat een aandacht wisten zij al te genereren met hun recente campagne.
‘Medemblik gaat onverschrokken de boer op’, kopte Binnenlands Bestuur.
‘Medemblik gaat onverschrokken de boer op’, kopte Binnenlands Bestuur in een uitgebreid artikel over de campagne, die mede in de markt werd gezet door de merkmakers van Brandidos en recruitmentbureau Hero, toevallig gevestigd naast het gemeentehuis en daardoor ook ‘belanghebbende’ erbij dat de gemeente voldoende goede ambtenaren in huis heeft. Het bureau (vorig jaar bekend geworden via solliciteren op Ibiza) verzorgt zelfs de hele werving, van A tot Z, voor de gemeente.
Op zoek naar 50 ambtenaren
De campagne heeft de titel ‘Groei mee’ meegekregen. Met de campagne wil de gemeente Medemblik ruim 50 nieuwe ambtenaren werven. Maar ook die zijn tegenwoordig schaars. En dus trekt de gemeente werkelijk alles uit de kast. Van een bijzondere wervingspagina tot abri’s, billboards, een reclamemast langs de A7 tussen Zaandam en Heerenveen, en diverse social kanalen en vak- en dagbladen.
De gemeente trekt werkelijk alles uit de kast voor de nieuwe ambtenaren.
‘Een vernieuwende arbeidsmarktcampagne die de gemeentelijke arbeidsmarkt (en die van de recruiters) op haar grondvesten laat schudden’, aldus gemeentesecretaris Anky Griekspoor. ‘Zowel binnen als buiten de gemeente gaat men de uitingen de komende maanden tegenkomen’, schrijft Hero er zelf over. ‘Kortom …. het is begonnen! We hopen op veel enthousiaste, nieuwe collega’s voor Gemeente Medemblik.’
Nu 330 medewerkers
De West-Friese gemeente Medemblik, die uit 17 verschillende kernen bestaat, heeft ruim 45.000 inwoners en momenteel 330 medewerkers. Maar de bedoeling is dat er dus heel wat bij komen. De gemeente, die huist in het voormalige DSB-hoofdkantoor in Wognum, is namelijk flink aan het groeien. En bovendien knelt het wegens personeelstekort al een hele tijd in de gemeentelijke organisatie. Zo erg dat het weinig scheelde of de provincie Noord-Holland had de gemeente onder verscherpt toezicht geplaatst.
Wegens personeelstekort knelt het al een hele tijd in de gemeentelijke organisatie.
Op een haar na werd dat voorkomen, schrijft Binnenlands Bestuur, nadat de gemeenteraad de portemonnee trok en structureel ruim 4 miljoen euro beschikbaar stelde om de ambtelijke organisatie – en daarmee de dienstverlening aan burgers en bedrijven – weer op orde te krijgen. Geld dat met name binnenkomt door een forse verhoging van de onroerendezaakbelasting dit jaar met 30 procent.
Tegen de file in
Met de nieuwe campagne start de gemeente de zoektocht vooral in buurgemeenten als Hoorn en Opmeer, maar ook in Purmerend, Alkmaar en Amsterdam. Zelfs tot aan Haarlem aan toe. Deel van de aantrekkingskracht voor kandidaten uit die gemeenten moet eruit komen dat je richting Medemblik ‘tegen de file in’ rijdt. Ook afficheert Medemblik zich als een gemeente met een nuchtere, open en informele werksfeer, waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat.
Voorafgaand aan de campagne werd ook intern medewerkersonderzoek gedaan. Daaruit kwam onder meer dat de huidige ambtenaren het vooral fijn vinden dat er in de gemeente veel flexibiliteit en vrijheid is, dat er volop ruimte is jezelf te ontwikkelen en dat alles binnen een fijne werkomgeving met enthousiaste collega’s. Ook de bijzondere (groei)projecten waar de gemeente mee bezig is, werden opvallend veel genoemd. Wat zich dus vertaalde in de campagneslogan.
‘Veel geld voor vrijgemaakt’
Met een budget van naar verluidt rond de 4 ton is het al met al natuurlijk geen heel goedkope campagne geworden. Maar de gemeenteraad stelde hier zelf geld voor beschikbaar. ‘Uniek’, vertelde waarnemend burgemeester Dennis Straat aan het Noordhollands Dagblad. ‘Dat geeft ook aan dat het serieus is. We hebben echt nieuwe medewerkers nodig, omdat er mooi, belangrijk en ook leuk werk is te doen.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Maar liefst 8 keer de button ‘Ja, ik wil kennismaken’. Op de landingspagina van de nieuwe wervingspagina van Audi Nederland is het doel in elk geval héél duidelijk. En zelfs als je op ‘solliciteren’ klikt, kom je eerst op het invulveld voor de vrijblijvende kennismaking. Alles om de drempel maar zo laag mogelijk te houden, zoveel is helder. Ook als je nog geen enkele ervaring als autotechnicus hebt, ben je welkom voor een kop koffie.
Ook als je nog geen enkele ervaring als autotechnicus hebt, ben je welkom.
De wervingscampagne is een product van onder meer Jobsrepublic, dat moet gaan zorgen voor de leads, en Timetohire, dat de hele applicant journey voor zijn rekening neemt; van impressie tot kennismaking en eerste werkdag. Doel is zoveel mogelijk autotechnici te werven voor diverse locaties van Audi-dealers, iets wat moet gebeuren via advertenties binnen onder meer Meta en Google, en ‘een kick-asscampagnepagina‘, zoals campaign manager Youp Havermans het uitdrukt.
360factory-benadering
Audi wil in 2033 alleen nog maar elektrische auto’s produceren. Vanaf 2026 moeten alle autotypes die het bedrijf introduceert al elektrisch zijn. Bij de grotere Audi-dealers (waarvan Pon sinds 1974 de officiële, landelijke importeur in Nederland is) kun je daarom nu al je volledig richten op het onderhoud van elektrische modellen, zo krijgt de kandidaat voorgespiegeld. Er zijn ook plekken waar je als autotechnicus elektrische Volkswagen, Skoda’s en Seats mag onderhouden.
Audi wil in 2033 alleen nog maar elektrische auto’s produceren.
Het gaat overigens ook al behoorlijk goed met de verkoop van die elektrische auto’s bij het merk. Ruim 40% van de totale Audi-verkopen in Nederland kwam afgelopen jaar bijvoorbeeld voor rekening van de volledig elektrische e-tron-modellen, wat mede zorgde voor het hoogste marktaandeel ooit in het bestaan van het merk. Audi bereidt momenteel alle bestaande fabrieken nu al voor op de productie van EV’s, via de zogenoemde ‘360factory’-benadering. Ook wil het merk in 2025 alle eigen fabrieken CO2-neutraal hebben draaien.
Razendsnelle transitie
De video’s bij de campagne zijn trouwens gemaakt door het Amsterdamse YourFocus Productions (Maurits Heukensfeldt Jansen). ‘Vrijwel alle automerken en universele autobedrijven kampen met tekorten op de arbeidsmarkt voor autotechnici’, aldus Eric van Bourgonje, CEO en founder van Jobsrepublic. ‘Hoewel het vak automonteur regelmatig opduikt in lijstjes van beroepen die in de toekomst gaan verdwijnen, lijkt het tegendeel waar. Het vak maakt de komende jaren zeker een transitie door door de razendsnelle elektrificatie van de industrie.’
Op de Pon Academy in Leusden worden autotechnici omgeschoold tot hoogvolt-monteurs.
Dit heeft een forse impact op het vakgebied en Pon heeft zich voorgenomen het voortouw te nemen in de transitie van het beroep, vertelt Van Bourgonje. ‘Op de Pon Academy in Leusden worden een flink aantal autotechnici van de merken Volkswagen, Seat, Skoda, Audi en Cupra in de komende jaren omgeschoold tot hoogvolt-monteurs. De organisatie is hierin een voorloper en dat biedt kansen op de arbeidsmarkt. In deze campagne positioneert Audi zich dan ook als het luxemerk dat jou een toekomstbestendige carrière kan bieden.’
Vrijwel nooit solliciteren
Dat de campagne zich met name richt op kennismaken in plaats van direct solliciteren is volgens Van Bourgonje ook goed te verklaren. ‘Uit onze ervaringen en die van Pon met deze doelgroep is bekend dat deze groep vrijwel nooit (online) solliciteert. De meest gangbare manier om van baan te veranderen is via-via of door eenvoudigweg bij een dealer binnen te stappen. De nieuwe campagne sluit hier zo goed mogelijk aan door aan te sturen op een vrijblijvende kennismaking bij een dealer bij jou in de buurt.’
‘In deze arbeidsmarkt ben je vrijwel kansloos als je mensen op de klassieke manier wilt laten solliciteren.’
‘In deze arbeidsmarkt ben je vrijwel kansloos als je mensen op de klassieke manier wilt laten solliciteren’, vervolgt hij. ‘Het spel is voor veel beroepen definitief veranderd. En dat betekent dat je de felbegeerde kandidaten niet meer kunt vragen om cv’s of brieven in de eerste stap van het solliciteren. Het is nu echt aan de werkgever om te laten zien wat ze te bieden hebben alvorens je de kandidaat kunt vragen om zich in te spannen.’
Dicht op de bal spelen
Voor de landelijke opvolging voor alle dealers werd partner Timetohire ingeschakeld. Marlou Gaasbeek, employer branding-specialist bij Pon: ‘We hebben besloten om dit centraal te organiseren om maximaal grip te krijgen op het proces en heel dicht op de bal te spelen. Iedere kandidaat die reageert wordt direct persoonlijke gebeld of via whatsapp benaderd door een recruiter. Deze neemt de kandidaat mee in de mogelijkheden in zijn of haar regio en plant een kennismaking in. Het hele proces wordt vervolgens centraal begeleid waarbij de kandidaat centraal staat. Zo krijgt de geïnteresseerde autotechnicus een echt rode-loper-ervaring.’
De geïnteresseerde autotechnicus krijgt een echt rode-loper-ervaring.’
De campagne is in de eerste week van januari van start gegaan, en kent nu al tientallen aanmeldingen. Een mooi begin, vooral omdat deze campagne nog maar een voorproefje is voor het echte werk, vult Gert-Jan Oudshoorn, Director Dealer Network van Pon, aan. ‘In maart starten we met een roadshow langs alle Audi-dealers in Nederland. Met een Top Gear-achtige show nemen we geïnteresseerde autotechnici daarbij mee in de wereld van Audi. Je ontdekt dan hoe wij de toekomst zien en wat dit betekent voor jou vak en loopbaan.’
Een avond vol beleving
De ‘Audi Technicians Experience’, zoals de roadshow gaat heten, biedt een avond vol beleving en luchtig gepresenteerde vakinformatie. ‘We willen op een laagdrempelige manier in contact komen met de doelgroep, zonder de focus op werving te leggen. Wij willen laten zien wat Audi en onze dealers te bieden hebben als werkgever en werkomgeving. We hopen en verwachten natuurlijk dat de vonk overslaat op de doelgroep, maar het blijft nadrukkelijk vrijblijvend voor de autotechnici die kennis komen maken’, aldus Oudshoorn.
‘We willen op een laagdrempelige manier in contact komen met de doelgroep, zonder de focus op werving te leggen.’
Ook voor de landelijke roadshow haalt Jobsrepublic alles uit de kast om de doelgroep te bereiken. Van Bourgonje: ‘We kiezen hier voor een geïntegreerde datagedreven campagne-aanpak waarbij we de doelgroep op meerdere niveaus en met afwisselend aanbod triggeren. Zo zal de ene kandidaat graag op een event langskomen, kiest een ander liever voor een meeloopdag en maakt de derde graag gebruik van een persoonlijk adviesgesprek met de landelijke recruiter.’
De verschillende campagnes worden gevoerd via social media, zoekmachines en geselecteerde online media en worden ondersteund door een recruitment marketing automation-campagne die de doelgroep voor de korte en langere termijn via e-mail en eventueel whatsapp op de hoogte houdt van de loopbaanmogelijkheden bij Audi. Gert-Jan Oudshoorn: ‘We kiezen voor een langetermijnstrategie om een relatie op te bouwen met de doelgroep om zo onze dealers maximaal te ondersteunen bij het werven van de juiste mensen op de arbeidsmarkt.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
‘We brengen de kinderen niet naar de horeca, we brengen de horeca naar de kinderen.’ Onder dat motto schreef Recruiters United-voorzitter Arjan Elbers recent een kinderboek dat een bijdrage wil leveren aan minder personeelstekort in de sector. Het boek, dat de titel Saffraan & Sjalot heeft meegekregen, is vanaf nu te koop bij verschillende horecabedrijven, waarbij steeds een vast deel van de winst van het boek rechtstreeks gaat naar de ondernemer die het kinderboek verkoopt.
‘Dit is de gaafste recruitmentoplossing die ik in 20 jaar heb mogen bedenken en uitwerken.’
‘Dit is de gaafste recruitmentoplossing die ik in 20 jaar heb mogen bedenken en uitwerken’, aldus Arjan Elbers, die niet alleen bekend is als voorzitter van Recruiters United, en van GetNoticed, maar ook zelf ooit een opleiding genoot aan de middelbare hotelschool en voordat hij zijn carrière in recruitment begon jarenlang in de horeca werkte.
Het unieke kinderboek past in de campagne ‘Ga voor Gaaf‘, die de horecasector al sinds 2021 draait. Het was Ricardo Eshuis, directeur van de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) die het initiatief nam. Samen met partners uit het horecaonderwijs en bedrijfsleven ontwikkelt SVH (digitale) leermiddelen en lesmethodes voor het (mbo-)onderwijs, opleiders en ondernemers. Toen hij zijn probleem voorlegde aan Elbers belde die enkele later al terug met een voorstel voor zijn niet alledaagse oplossing.
De gave van smaak
Het vandaag verschenen kinderboek moet bijdragen aan een positief gevoel en perceptie als het gaat om de horeca als sector om te gaan werken, aldus Elbers. Het boek draait om de 11-jarige Saffraan en zijn 8-jarige zus Sjalot, kinderen in de vierde generatie van de markante horecafamilie Roux. Ze werken deze zomer mee in hun bekendste en meest bijzondere restaurant; Het Zwarte Schaap. Een restaurant waar werkelijk alles anders is.
Het boek draait om de 11-jarige Saffraan en zijn 8-jarige zus Sjalot.
Saffraan heeft net als zijn ouders en voorouders ‘de gave van smaak’. Hij ontdekt in het boek de meest geweldige nieuwe gerechten en smaakcombinaties in de keuken. Dat brengt hem zelfs tot een belangrijke kookwedstrijd in Parijs. Sjalot helpt haar tante in de bediening van het Zwarte Schaap. Zij snapt waar de gasten van het restaurant pas echt blij van worden! Loopt alles uit de hand? Juist dan maakt Sjalot er het beste van.
8 tot 12 jaar
De doelgroep van het kinderboek zijn kinderen tussen de 8 en 12 jaar oud. Het boek bevat niet alleen veel verhalen, maar ook echte recepten. Twee Getnoticed-collega’s verzorgden de illustraties en opmaak van het boek: Maaike Waterman-de Graef, en Kathy Janssen-Gubbels. Het kinderboek is exclusief te koop in verschillende Nederlandse horecabedrijven. Zo willen Eshuis en Elbers niet alleen de Nederlandse horeca helpen met hun werkgeversimago bij kinderen, maar ook een extra omzetpost bieden na een hevige coronacrisis.
Elke week op woensdagmiddag verschijnt op deze site de ‘Campagne van de Week‘, een inkijkje in de wervingskeuken van een min of meer willekeurige organisatie. Een jaar lang campagnes verzamelen levert zo een duidelijk overzicht van trends op. Is de krapte en paniek een beetje te merken in de producties? Wat kunnen we verder onder meer concluderen over de oogst van de 50 verschillende wervings- en recruitmentcampagnes die we in het afgelopen jaar eruit pikten?
#1. De groten roeren zich
Vorig jaar merkten we al op dat mooie campagnes zeker niet alleen iets zijn voor de grote bedrijven. En ook dit jaar waren er meer dan genoeg voorbeelden te zien van mkb-organisaties die zich duidelijk wisten te onderscheiden. Zoals Lok Installaties, dat een vertederend concept neerzette met de eigen kinderen. Bouwbedrijf Stebru, dat zich via mooie, eenduidige fotografie presenteerde. Of voertuigmaker Defenture, die in zijn werving juist het avontuur overtuigend wist neer te zetten. Maar net zo goed viel juist dit jaar op hoeveel grote ondernemingen van zich lieten horen met nieuwe campagnes.
Het meest in het oog sprong waarschijnlijk nog wel de ‘Generatie D‘-campagne van Defensie, waarover hoofd Arbeidsmarktcommunicatie Paul Klaessen tijdens de Employer Branding Summit in november nog veel details wist te vertellen. Maar ook andere grote organisaties roerden te trom. Zoals PostNL (met een campagne die ook al werd gemaakt door Steam), de Dienst Justitiële Inrichtingen (opnieuw: een visitekaartje van Steam), TataSteel (dat de toekomst benadrukt), FloraHolland (met een kleurrijke campagne) en Tennet (dat dit jaar met nog veel meer employer branding naar buiten wil komen).
#2.Innovatie alom
Ging het bij de al genoemde campagnes over het algemeen nog om vrij klassieke voorbeelden van aansprekende beelden en teksten, bij de campagnes van de week viel dit jaar ook de innovatie in het vak op. Deloitte was daarvan misschien nog wel de meest vooruitgeschoven post, met hun ‘hacky holidays’, oftewel: een campagne die gamers in de zomervakantie moest bezighouden.
Maar in deze categorie zijn ook nog wel andere campagnes onder te brengen. Van kleiner (ICT-bedrijf Ictivity, dat zijn medewerkers altijd ‘aan’ wil zetten en kandidaten rondleidt met een drone), tot groot (de online vacaturetest van SPIE) en nog groter (de zelfgebouwde Tech Tracks-arcademachine, die de NS aan 180 IT’ers moet helpen).
Maar innovatie zat dit jaar lang niet altijd in techniek alleen. Zorginstelling Cordaan viel bijvoorbeeld op met een serie ‘talks’over ‘schurende onderwerpen’, net zoals APG in zijn campagne ook een aantal prikkelende vragen stelde. En aircospecialist Daikin wist slim mee te liften op de populariteit van de Winterspelen om hun werkgeversmerk onder de aandacht te brengen. De Zorgspecialist wist op zijn beurt weer de aandacht te trekken met hippe functienamen als Influencer, Breinexpert en Geluksbrenger. Een staaltje ‘omdenken’ dat eigenlijk voor elke organisatie haalbaar zou moeten zijn.
#3.Samenwerking loont
Als er íets opvalt aan de campagnes van de week van 2022, dan is het wel de vele samenwerkingen die we tegenkomen. Eindelijk, zou je bijna zeggen, kregen organisaties in de gaten dat het soms beter is om de krachten te bundelen op de arbeidsmarkt dan om in je eentje Don Quichot te blijven spelen. Zo sloegen niet alleen de Nederlandse bloemisten de handen ineen (met een campagne onder de noemer ‘de bloemist kleurt je leven’), datzelfde zag je ook bij de bijna 500 bedrijven in de schoonmaakbranche (met een campagne die vooral op het salaris focuste).
Onder het motto: ‘Alleen ga je sneller, samen kom je verder’, kunnen we onder dezelfde categorie scharen: de reiswereld (met onder meer diverse video-interviews met jonge medewerkers uit diverse reisbedrijven), de veiligheidsbranche (waar de bedrijven samen een campagne rondom de ‘V’ startten), en de in OnderhoudNL verenigde glaszetters, die via de documentaire ‘Jaar van het Glas’ van RTLZ en Videoland zelfs de samenwerking met tv zochten.
#4.Jongeren gezocht
Een campagne die misschien ook wel in de vorige categorie paste, was die van het Sectorinstituut Transport & Logistiek (STL), dat via gamification vooral de jonge generatie wil aanspreken. Maar we halen hem toch hier aan, omdat ook dit jaar weer opviel hoeveel moeite werkgevers zich getroosten om juist die doelgroep te bereiken. Iets wat misschien logisch is bij traditioneel op jongeren gerichte werkgevers als de Burger King (dat in zijn campagne de echte vlammen van 2019 verving door geanimeerde vlammen) en Vermaat (dat de bekende influencer Kallie als ‘Meester Plusser’ inzette).
Maar ook bij anderen viel de bijna wanhopige focus op vooral de jongste doelgroep op. Zoals VDL, dat een éénjarig traineeship inrichtte, speciaal voor mbo’ers, en dat ondersteunde met de campagne ‘Ontdek jouw ding‘. Of VodafoneZiggo, dat de sea of sameness wilde doorbreken met een campagne waarin trainees vragen afvuren op de CEO. En De Mandemakers Groep, die voor zijn campagne onder de noemer ‘Ga ervoor‘ een samenwerking sloot met raptalent Pjotr.
#5.Ter land, ter zee en in de lucht
Als we denken aan de grootste personeelstekorten die in 2022 het nieuws beheersten, dan kunnen we onmogelijk om Schiphol en het OV heen. Bij beide sectoren zijn dan ook heel wat campagnes te zien. Zo probeerde in de luchtvaart niet alleen Schiphol de grootste ellende te voorkomen met een campagne om – samen met 5 beveiligingsbedrijven (CTSN, G4S, I-Sec, Securitas en Trigion) – genoeg beveiligers te vinden (opnieuw: met dank aan SteamTalmark), ook de LVNL deed een duit in het zakje, met een campagne voor extra nieuwe technici en luchtverkeersleiders.
Bij het openbaar vervoer vielen bijvoorbeeld de campagnes van de OV-bedrijven in Rotterdam (RET) en Den Haag (HTM) op, met volop inzet van eigen media. Maar ook ProRail liet van zich horen met een campagne voor misschien wel de ‘meest onbekende functie van Nederland’: treinverkeersleiders. En NS bleek goud in eigen huis te hebben met de 29-jarige zangeres/conducteur Linda van Dijk, die in het nummer ‘Wie had dat ooit gedacht’, het afwisselende werk op de trein bezingt.
#6.Volop retail en horeca
Andere bekende tekortsectoren betroffen de retail en de horeca. Want welke vestiging had er in 2022 eigenlijk géén bordje aan de winkel- of restaurantdeur hangen? Waar sommige zaken noodgedwongen door personeelstekort al dan niet tijdelijk de deuren moesten sluiten, probeerden anderen het tij te keren met een min of meer grote campagne. Zoals De Beren, dat in een TikTok-urban-hiphopstijl in 1 minuut alle perksvan het werk bij de keten weet op te sommen. Of Van der Valk, dat met een aantal creatieven uit de entertainmentbranche een opvallend concept wist neer te zetten.
In de retail vielen bijvoorbeeld Leen Bakker en Kwantum op, met bijvoorbeeld een standaard vierdaagse werkweek. En anders wel de Kwikfit, dat in een nogal gele campagne ‘elke dag een ander’ beloofde. Ook in deze categorie: de swingende campagne van Coop, in de kleine uurtjes gefilmd. En de campagne voor Pearle Studio, het nieuwe en ‘luxere’ zusje van marktleider Pearle. En laten we met enige vrijheid hier ook de campagne van Quooker noemen, de bekendste kokendwaterkraanleverancier van de wereld, die bij zijn beoogde groei nog heel wat extra personeel kan gebruiken.
#7. En nog meer tekortsectoren
Maar waar sommige tekortsectoren dus veel van zich lieten horen, was het opvallend dat andere behoorlijk achterbleven. Want waar het bijvoorbeeld ‘piept en kraakt’ in veel gemeenten, schopte alleen de campagne van de gemeente Den Bosch het tot campagne van de week (oké, vooruit, met eervolle vermelding van bijvoorbeeld Amsterdam, Utrecht en Lingewaard). En waar vrijwel alle accountants met krapte kampen, trok alleen de campagne van Mazars onze volle aandacht (oké, vooruit, naast gezamenlijke NBA Impact Challenge dan).
Onder hogescholen min of meer hetzelfde verhaal. Ook hier: grote krapte. Maar alleen InHolland dat met een ‘campagne van de week’ wist te komen. En in de ICT was het (naast het al genoemde Ictivity) alleen het Rotterdamse JEX dat met iets echt opvallends kwam. Dan was de oogst in de veelgeplaagde zorg net iets ruimer te noemen, met campagnes van Evean (met een bingewaardige dramaserie met Hetty Heiting), Sevagram (hobby en werk gecombineerd op out-of-home media) en het Ziekenhuis Amstelland (werving via de bioscopen).
En dan hadden we natuurlijk ook nog een heel speciaal tekortberoep in 2022: de recruiter zelf. Daaraan was het gebrek zelfs zo groot dat Randstadvoor het eerst in zijn geschiedenis een wervingscampagne voor eigen medewerkers startte. En uitzender Actief Werkt! zich in zijn campagne zelfs actief richtte op mensen van buiten de branche. Ook in deze categorie: zonnepanelenbedrijf Solarclarity uit Weesp, dat dit jaar 3 vacatures online zette, waarbij de kandidaten eerst een week vakantie voor 2 personen kregen. En van deze vacatures was er dan weer eentje voor een recruiter. Het tekent al met al 2022 als het jaar van de grote krapte. En hopelijk biedt het ook weer veel inspiratie voor het komende 2023.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Het is een branche die zelden in de spotlights staat. Toch behoort Nederland tot de 10 grootste wapenexporteurs van de wereld. De zogeheten Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis bestaat zelfs uit bijna 1.000 bedrijven, met een jaaromzet van 4,7 miljard euro, die zich met zo’n 20.000 medewerkers focussen op onder andere radartechnologie, vliegtuigbouw en -onderhoud, sensortechnologie en de bouw van oppervlakteschepen.
Defenture werkt aan ‘het ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen.’
Een van de jonge maar snelgroeiende bedrijven in deze branche is Defenture B.V., dat vanuit Tiel werkt aan ‘het ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen.’ Het bedrijf haalde deze week het nieuws doordat de Luchtmobiele Brigade bij hen 41 Vector-voertuigen aanschaft, een soort jeeps die ook relatief makkelijk via een Chinook-helikopter zijn te vervoeren. ‘Een voorbode voor een veel grotere order?’, vroeg NRCzich meteen af.
250 miljoen aan orders
De bestelling van de 41 voertuigen is ‘een bevestiging van onze marktpositie, die we als jong bedrijf al hebben veroverd’, aldus topman Henk van der Scheer. Defenture werd in 2013 opgericht en beleefde destijds een vliegende start door de levering van 75 terreinvoertuigen aan het Korps Commando Troepen. Sindsdien heeft het bedrijf met 80 werknemers, binnenkort groeiend naar 100, in totaal voor ruim 250 miljoen euro aan orders binnengehaald in onder meer Duitsland en Zwitserland.
En om die orders ook tot een goed einde te brengen zijn veel gespecialiseerde mensen nodig. Vandaar ook de recente wervingscampagne die gestart is, samen met het Ridderkerkse Studio Unknown. ‘Na alle uren die we bij Defenture B.V. hebben gespendeerd tijdens het produceren van content kan ik wel zeggen dat je hier elke dag met een glimlach naar je werk gaat!’, aldus creative director Rico Mols, over de totstandkoming van de campagnevideo.
Het is natuurlijk geen Generatie D-campagne van Defensie, maar het appelleert voor een groot deel wel aan hetzelfde gevoel. Het bedrijf startte 10 jaar geleden met 5 ondernemers, vrienden, en allemaal met ervaring in de motorcross- en rallywereld. Hun missie: het van scratch af aan ontwikkelen en produceren van de meest veilige en mobiele voertuigen voor defensie, veiligheidsdiensten en andere specialisten die veeleisende missies uitvoeren in uitdagende omgevingen over de hele wereld.
‘Dat we zo hard zouden groeien was een droom, die nu in rap tempo werkelijkheid aan het worden is.’
Door de buitenwereld werd het eigenlijk voor onmogelijk gehouden, maar bij Defenture zijn ze in nog geen 10 jaar tijd inmiddels 3 voertuigen verder: een quad, de GRF (Groundforce) en de Mammoth. Van der Scheer: ‘Dat we zo hard zouden groeien was een droom, die nu in rap tempo werkelijkheid aan het worden is. Wij leveren onze 3 voertuigen nu aan zowel nationale als internationale klanten.’ En wie die droom verder mee wil vervullen is dus van harte welkom.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Schiphol heeft het moeilijk om beveiligers en bagageafhandelaars te vinden. Ook extra schoonmakers, grondstewardessen en buschauffeurs zijn hard nodig om de problemen zoals afgelopen voorjaar en zomer in de toekomst te vermijden. Een nieuwe campagne moet in elk geval voorzien in voldoende beveiligers. Maar vergeet ook vooral de LVNL niet. Want ook aan nieuwe technici en luchtverkeersleiders is een flink gebrek.
Aan nieuwe technici en luchtverkeersleiders is een flinke behoefte.
Een kersverse campagne moet meehelpen in die behoefte te voorzien. De Luchtverkeersleiding Nederland wil zich daarin als werkgever zichtbaarder op de kaart zetten, met de slogan ‘De kracht achter luchtvaart’. ‘In de huidige krappe arbeidsmarkt moeten wij extra moeite doen om onze vacatures met goede mensen in te vullen’, aldus HR-Manager Olivia Winkelman. ‘De komende tijd willen we daarom met het delen van onze verhalen het werken bij LVNL extra onder de aandacht brengen.’
‘Elke dag een topprestatie’
De LVNL heeft bijvoorbeeld specialisten nodig voor (technische) ondersteuning van de operatie op de grond, maar ook voldoende luchtverkeersleiders voor de afhandeling van het vele vliegverkeer. ‘Elke dag leveren LVNL’ers een topprestatie’, aldus Winkelman. ‘Ze zorgen 24/7 dat het vliegverkeer in Nederland veilig en efficiënt wordt afgehandeld, spelen in op actuele gebeurtenissen in de lucht en op de grond, werken aan innovaties en houden hun vakkennis op peil. Daarmee biedt LVNL een unieke werkomgeving met volop kansen om te leren en ontwikkelen.’
De LVNL heeft jaarlijks zo’n 100 vacatures.
In de campagne laat LVNL zien dat het niet alleen in de lucht gebeurt, maar ook op de grond. De organisatie heeft jaarlijks zo’n 100 vacatures. De wervingscampagne ‘De kracht achter luchtvaart’ is te vinden op social media en online. Ook zet LVNL eigen kanalen in om de verhalen van medewerkers in verschillende functies te delen. Het creatief concept van de campagne is een product van reclamebureau Media.Monks.
Luchtruimherziening
De LVNL is met zo’n 1.100 medewerkers en een begroting van ruim 250 miljoen euro verantwoordelijk voor een veilige en zo duurzaam mogelijke afwikkeling van het vliegverkeer in Nederland. De komende tijd krijgt de organisatie waarschijnlijk te maken met een nieuwe indeling van het luchtruim boven Nederland. Dat zorgt voor extra druk op de luchtverkeersleiders, die door de chaos op Schiphol dit jaar toch al extra werk op het bordje kregen.
De komende 5 jaar gaat mogelijk een kwart van de huidige verkeersleiders met pensioen.
De komende 5 jaar stroomt volgens de berekeningen een kwart van de huidige verkeersleiders uit wegens pensionering. Hoewel er jaarlijks tussen de 2.000 en 3.000 mensen interesse tonen in de opleiding dan wel zich ervoor inschrijven, blijft het vanwege de hoge eisen een uitdaging om voldoende goede mensen te vinden, aldus LVNL. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de bagagemedewerkers is het salaris daarbij waarschijnlijk niet het probleem: beginnende luchtverkeersleiders in de civiele luchtvaart kunnen al een jaarloon van zo’n 80.000 euro tegemoet zien.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.