Hoe de Rijksoverheid zich – in al zijn verscheidenheid – positioneert als één aantrekkelijk werkgever

Geen enkele werkgever in Nederland is zo groot als de Rijksoverheid. Maar het dilemma waarmee de organisatie – in het groot – soms te maken heeft, zal ook veel andere bedrijven en instellingen – in het klein – waarschijnlijk wel bekend voorkomen. Want hoe zorg je enerzijds dat je als totale werkgever een sterk merk opbouwt, terwijl je tegelijkertijd alle doelgroepen en onderdelen voldoende aandacht en onderscheidend vermogen geeft? Hoe bewaak je dan enerzijds de eenheid, maar voorkom je anderzijds ook eenheidsworst, en zorg je dat elk onderdeel zijn eigen verhaal kan vertellen?

Hoe bewaak je enerzijds eenheid, maar zorg je anderzijds dat elk onderdeel ook zijn eigen verhaal kan vertellen?

Het is een vraagstuk waar bij de Rijksoverheid onder meer Jeroen Moerenhout zich mee bezighoudt, als interim Adviseur Arbeidsmarktstrategie bij Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk). Hoe heeft Team Arbeidsmarkt binnen O&P daar de oplossing in gevonden? Daarvoor verwijst hij in eerste instantie naar de nieuwe werkgeversmerk-strategie die de Rijksoverheid vorig jaar heeft uitgerold, in samenwerking met alle rijksorganisaties.

Optelsom

‘Enerzijds moest die nog altijd gericht zijn op een brede positionering als één aantrekkelijk werkgever’, legt hij uit. ‘De Rijksoverheid is namelijk geen organisatie an sich, maar een optelsom van rijksorganisaties, inspecties, uitvoeringsorganisaties en de Hoge Colleges van Staat. Allemaal organisaties die een eigen unieke verantwoordelijkheid en taak hebben binnen de landelijke overheid.’

‘De strategie moest beter aansluiten bij die behoeften van werknemers anno 2023.’

Maar in de nieuwe strategie moest ook erkenning komen voor het feit dat de arbeidsmarkt sterk is veranderd, ‘aangejaagd door de coronacrisis en onzekere economische omstandigheden’, zoals Moerenhout het noemt. ‘Er is meer dan impactvol werk doen. De strategie moest beter aansluiten bij die behoeften van werknemers anno 2023.’ Die nieuwe merkstrategie moest de kandidaat centraal zetten, zegt hij, en ‘antwoord geven op zijn persoonlijke uitdagingen, ambities en behoeften in werken en leven. Of het nu over flexibiliteit, ontwikkeling, financiële zekerheid, een inclusieve cultuur of uitdagend en afwisselend werk gaat.’

De kandidaat centraal

Maar terug naar de vraag: waarom werk je enerzijds met de themaregel ‘Werken voor Nederland’, terwijl tegelijkertijd ook merken als de Belastingdienst, de Politie, Rijkswaterstaat en Defensie zichzelf veelvuldig profileren met succesvolle arbeidsmarktcampagnes? ‘Dit is juist heel gezond in een krappe arbeidsmarkt’, denkt Moerenhout. ‘Het versterkt het algehele beeld van de Rijksoverheid. Elke werkgever wil nu zijn unieke onderscheidende plekje veroveren. Maar de Rijksoverheid wil ook eenduidigheid en saamhorigheid uitstralen. Dit om werkzoekenden het enorme keuzeveld te laten zien waarin je bij de Rijksoverheid kunt rondstruinen.’

‘Die verschillende campagnes van de Rijksonderdelen zijn juist heel gezond in een arbeidsmarkt die krap is.’

Die gidsrol staat centraal in de nieuwe arbeidsmarktstrategie, legt hij uit. Hoe dat lukt, alle afzonderlijke organisaties laten floreren en concurreren, en tegelijk ook eenheid uitstralen? Daarvoor spelen volgens hem 3 cruciale elementen een rol:

#1. Optelsom van unieke organisaties

‘De kandidaat van nu wil keuze. Dat vindt hij op één kanaal waar hij of zij zich breed kan oriënteren op impactvol werk: werkenvoornederland.nl. De nieuwe merkstrategie laat zien dat de Rijksoverheid een uitgestrekte werkweide is, waarin je onbeperkt kunt reizen tussen vakgebieden, werkomgevingen, maatschappelijke thema’s, persoonlijke ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden. Het Rijk neemt hierin de gidsrol op zich, om zo die optelsom van al die unieke organisaties te laten zien.’

#2. Gezamenlijke AMC-expertise

‘Binnen het Rijk werken talloze specialisten die zich namens hun eigen organisatie bezighouden met arbeidsmarktvraagstukken. Team Arbeidsmarkt binnen Organisatie & Personeel Rijk, de interne HR-dienstverlener binnen de Rijksoverheid, faciliteert intensief maandelijkse kennisdeling, samenwerking en incentives. Dit werpt steeds meer zijn vruchten af. Zo kan iedereen binnen het Rijk gezamenlijk gebruik maken van unieke kennis op het gebied van onder meer sourcing, event management, data-analyse, arbeidsmarktcommunicatiestrategie en online marketing.’

#3. Uniforme uitstraling, gepersonaliseerde uitingen

‘De nieuwe werkgeversmerkstrategie van de Rijksoverheid is flexibel ingericht. De themaregel, communicatieboodschap, huisstijl en campagnemiddelen zijn gepersonaliseerd in te zetten, maar uniform in uitstraling. Het uitgangspunt is de herkenbaarheid van één Rijksoverheid als optelsom van alle onderliggende organisaties. Inmiddels heeft het Rijk meer dan 8 miljoen jaarlijkse bezoekers op haar vacatureplatform Werkenvoornederland.nl en bijna 320.000 volgers op LinkedIn. Een groot extra afzetgebied voor de rijksorganisaties dus, om in te zetten, náást hun eigen kanalen en campagnemiddelen.’

Meer keuze voor de kandidaat

Werkzoekenden op de arbeidsmarkt zijn kritischer dan ooit en willen zowel uniciteit als keuze in een werkgever, besluit Moerenhout. ‘Keuze voor nu, maar ook keuze voor als ze 2 of 5 jaar verder zijn en een nieuwe uitdaging wensen. Voor rijksorganisaties is het dan ook van cruciaal belang om zowel individueel actief te zijn als samen op te trekken. Zodat werknemers behouden blijven. Is het niet voor een unieke rijksorganisatie, dan in ieder geval voor het Rijk.’

Gelukkig sluiten steeds meer rijksorganisaties zich aan bij dat motto, ziet hij. ‘Samen blijkt Rijk(er) te zijn’, zegt hij, met een knipoog, verwijzend naar het vierde achtereenvolgende jaar dat de Rijksoverheid inmiddels bovenaan de lijst met meest favoriete werkgevers onder de Nederlandse beroepsbevolking blijkt te staan.

Lees ook

Hoe de 12 Nederlandse provincies voor de arbeidsmarkt de handen ineensloegen

Binnen de hele overheid is de provincie ‘een redelijk onbekende speler’, zegt Joëlle Smout, projectleider van de landelijke arbeidsmarktcampagne. Onderzoeken van Sparkey Motivaction en Intelligence Group maakten duidelijk ‘dat de provincies ten opzichte van de Rijksoverheid en de gemeenten een behoorlijk achterstand hebben als het gaat over naamsbekendheid en inhoudelijke taken.’

‘Binnen de hele overheid is de provincie een redelijk onbekende speler.’

En dat is heel jammer, voegt ze meteen toe. Juist omdat de provincies ‘de komende jaren heel uitdagende vraagstukken op het bord hebben liggen. Zoals: hoe gaan we onze beperkte leefomgeving op een goede manier inrichten? Hoe gaan we de landbouw verduurzamen? En hoe helpen we mee om de energietransitie vorm te geven? Stuk voor stuk thema’s die heel actueel zijn en waarvoor we continu op zoek zijn naar nieuw talent.’

Invloed op je omgeving

Juist omdat álle provincies eigenlijk voor dezelfde uitdagingen staan, is besloten elkaar niet de onderlinge concurrentie met elkaar aan te gaan, maar juist de handen ineen te slaan. ‘We gaan voor het eerst samen met alle provincies een arbeidsmarktcampagne voeren’, vertelt Smout. Maar dat betekent natuurlijk wel: veel aandacht voor het voortraject. ‘Hier lag de focus op het zoeken van de samenbindende factor. Wat verbindt ons nu als 12 organisaties? Dit hebben we met een werkgroep gedaan waarin alle 12 provincies zijn vertegenwoordigd.’

Nadat de gezamenlijke factoren bepaald waren, werd The Addstore, een bureau dat gespecialiseerd is in arbeidsmarktcommunicatie, betrokken om deze te vertalen in een creatief concept en een campagnestrategie. ‘Wat de provincies uniek maakt ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt is het feit dat er heel mooie maatschappelijke vraagstukken liggen waar je zelf als medewerker ook heel direct invloed op kunt uitoefenen. Die gedachte hebben we vertaald naar de campagnethematiek #invloed op je omgeving‘, aldus Gertjan de Waal, managing partner van The Addstore.

Sociale media

De campagne zal vooral via sociale media bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht. Een logische gedachte, aldus De Waal. ‘De inzet van sociale media sluit aan bij de belevingswereld van de wervingsdoelgroepen, laat zien dat de provincies midden in de samenleving staan en we kunnen zo de medewerkers van de provincie ook heel goed betrekken bij de campagne. Iedereen kan meehelpen met vertellen van het werkgeversverhaal van de provincies door te laten zien waar hij of zij invloed op heeft. De hashtag #invloedopjeomgeving in combinatie met de huisstijl van de campagne maken de campagne krachtig en veelzijdig.’

‘De campagne is voor de zomer gestart met een kick-off gericht op alle medewerkers van de provincies’, aldus Joëlle Smout. ‘We hebben een rondje gemaakt langs de 12 provincies en alle 12 landingspagina’s formeel gelanceerd.’ Een bewuste keuze, zegt ze. ‘Het netwerk van een provincie is groot. Door de medewerkers eerst zelf aan te spreken heb je in potentie al een groot bereik. De landingspagina’s vormen samen het platform werkenvoordeprovincie.nu. Op deze pagina’s kunnen de provincies hun eigen werkgeversverhaal vertellen en laten zien hoe je invloed op je omgeving kunt hebben in de desbetreffende provincie.’

Vanaf de grond opgebouwd

Natuurlijk staan op elke pagina ook de vacatures van de provincie. Gertjan de Waal: ‘Het mooie aan deze campagne is dat we deze hele campagne vanaf de grond af aan hebben opgebouwd. Logo, huisstijl, website en campagne; alles is binnen ons bureau ontwikkeld. Dat maakt deze campagne voor ons bureau redelijk uniek. Voor sommige onderdelen van de campagne hebben we de hulp ingeroepen van gespecialiseerde partners. Hotel Rebel was betrokken bij de realisatie van de campagnefilms en YourFellow is verantwoordelijk voor de distributie van de campagne.’

‘Juist in het begin van de campagne willen we veel leren.’

Smout: ‘Vanaf maandag 28 augustus is de externe campagne live gegaan. De films maar ook het andere advertentiemateriaal zullen de komende weken zichtbaar zijn op onder meer LinkedIn, Facebook en via Google. In deze eerste fase van de campagne gaan we vooral inzetten op awareness. Na de eerste flight kijken we hoe we verder gaan met de campagne. Juist in het begin van de campagne willen we veel leren. Want we beseffen heel goed dat we hiermee net de eerste stappen zetten in onze missie om de provincies beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke werkgever.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Da’s pech: lancering nieuw vacatureplatform begint met panne – en gaat viraal

In de arbeidsmarktcommunicatie helpt het vaak als je kunt laten zien waarom je precies nodig bent. Precies dat bedacht SuperRebel Agency ook, toen klanten Bosch Car Service en AutoCrew aanklopten met de vraag hoe zij hun ruim 100 openstaande vacatures konden vervullen. Het creatieve bureau, met hoofdkantoor in Breda, kwam vervolgens op de proppen met een mooie PR-stunt: een rijdend billboard, dat zélf met pech langs de weg staat, ten tijde van één van de drukste vakantiedagen van het jaar.

Hoe bereik je snel een grote groep potentiële automonteurs? Met slimme PR (en een beetje pech) haal je zo miljoenen views binnen, zo ontdekten Bosch Car Service en AutoCrew deze maand. Hoe kregen ze dat voor elkaar?

Zo’n moving billboard, dat trekt op zich natuurlijk niet zoveel bekijks. Maar als er rook uit de motorkap komt? Dan is het ineens een heel ander verhaal. En zeker als dat daarna ook nog eens gefilmd wordt, en opgepikt wordt (via Instagram) door sites als Mannenpage en Dumpert. ‘Met een beetje pech bereik je zo dus meer dan een miljoen mensen’, grapt het creatieve bureau zelf over de stunt, waarbij een simpele rookmachine voor het dramatische effect aan de voorkant van de vrachtauto zorgde.

8.400 vacatures bij garages

Volgens het CBS staan er bij autogarages in Nederland momenteel zo’n 8.400 vacatures open. Bosch Car Service en AutoCrew, samen goed voor meer dan 650 vestigingen, nemen daar dus ook een groot deel van in, en bundelden recent de krachten in het vacatureplatform Garagejobs.nl. De actie en bijbehorende video om dit platform onder de aandacht te brengen, bereikten alleen op de eerste dag al zo’n 200.000 views, later oplopend tot inmiddels ruim een half miljoen. And counting.

‘Met een beetje pech is dit de meest succesvolle lancering van het nieuwe vacatureplatform’, aldus SuperRebel Agency, dat zegt dat de case ook een voorbeeld is van ‘laten zien dat budget, timing of welke uitdaging dan ook geen belemmering hoeft te zijn om PR te genereren.’ Zo blijkt dus ook nu maar weer…

Lees ook

Hoe soepel moet je zijn om een campagne op te zetten voor een bedrijf dat nog niet bestaat?

Een eigen website is er nog niet. Maar een wervingscampagne al wel. Het geeft maar aan waar tegenwoordig de prioriteit ligt als je in de zorg een nieuwe onderneming wilt beginnen: bij zorgen dat je over voldoende personeel beschikt. En precies zo is het dus bij fysiotherapeuten en ondernemers Kevin van Ravenzwaaij en Calvin van Kints, die begin volgend jaar in Schiedam aan de slag willen met hun gezondheidscentrum Soeplr. (met punt dus). En daar dus nu al – heel soepel – een campagne voor zijn gestart.

Het bedrijf (in wording) is op zoek naar verschillende paramedische disciplines: van huisartsen tot een logopedist, psycholoog, osteopaat, diëtist en orthomoleculair therapeut, eigenlijk alles wat je in een gezondheidscentrum vandaag de dag allemaal kunt tegenkomen. Met een osteopaat lopen inmiddels al gesprekken, aldus de ondernemers. Maar voor de andere functies zijn ze dus nog druk op zoek.

Mooie klus

Het opzetten van de nieuwe campagne moet ongetwijfeld een mooie klus zijn geweest voor Pan Branding I Merkbouwers & Ervaringsmakers uit Maurik. De positionering van het bedrijf, maar ook de naamgeving en visuele identiteit; alles mocht het strategisch ontwerpbureau van scratch af aan ontwikkelen. Er kwam zelfs een heus magazine met verschillende verhalen over de visie van beide ondernemers, om de contracten en daaruit voortvloeiende gesprekken te ondersteunen .

‘Toen de positionering en het merkhuis scherp stonden begon de zoektocht naar de nieuwe naam’, blikt Pan-eigenaar Chantal van Haeften terug op de afgelopen tijd. ‘Na een naamgevingssessie met de heren van Soeplr ontwikkelden we een longlist van al snel 40 namen. Soms grappig, confronterend, menselijk, maar vooral luchtig en begrijpelijk. Er kwamen er 5 op de shortlist…. laten bezinken… Soeplr., dat moest hem zijn! De naam gaf direct een mooi haakje voor de wervingscampagne.’

Streven naar soepelheid

De naam zegt veel, aldus Van Haeften. ‘Het staat voor streven naar soepelheid, in fysieke en mentale gezondheid. Maar ook voor een soepel en simpel proces dat ze in de praktijk willen invoeren. Kevin en Calvin willen focussen op keuzevrijheid en een flexibele aanpak. Daarom kiezen ze ervoor om de praktijk niet te laten beperken door contracten van zorgverzekeraars. Ze geloven namelijk dat contracten beperkingen met zich meenemen en dat ten koste gaat van de persoonlijke aanpak, flexibiliteit en kwaliteit van hun behandelingen.’

‘De naam staat voor streven naar soepelheid, in fysieke en mentale gezondheid. Maar ook voor een soepel en simpel proces.’

Payoff van de campagne werd: ‘Bewegen. Bijzonder alledaags’. ‘Daarmee wilden we vooral laten doorklinken dat prettig en soepel functioneren niet als vanzelfsprekend gezien kan worden’, vertelt Van Haeften. ‘Het logo wat we daarna hebben vormgegeven, sluit mooi aan op de naam. Een deel van de letters maken een vloeiende beweging – wat staat voor vooruitgang – en de letter ‘l’ verbeeldt de soepele beweging met een knipoog naar een ‘goedgekeurd’-krul.’

In de campagnebeelden is het vooral de glimlach die de aandacht trekt. Van Haeften: ‘De combinatie van beeld en tekst moet de ontvanger laten nadenken of het aan hem gericht is, op een luchtige manier. Je wordt aangekeken alsof de persoon het tegen jou heeft.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

‘Van maandak tot vrijdak’: met deze swingende vacaturevideo mikt Zonnegilde zelfs op de top-40

Er zit muziek in werving en selectie, we schreven er al talloze malen eerder over (zie bijvoorbeeld 1, 2 en 3). Nieuwste loot aan de boom is Zonnegilde uit Kampen, specialist in zakelijke zonne-energie. Voor hun wervingscampagne hebben ze een heuse ‘smartlap’ gecomponeerd, die een swingende ode brengt aan het leven op het dak, met bijbehorende videoclip, compleet met bloemenslingers, bitterballen en opblaasflamingo’s.

Voor elke openstaande vacature is een nieuw lied geschreven, van de servicecoördinator tot de monteur.

Maar dat is niet het enige. Voor elke openstaande vacature is zelfs een nieuw lied geschreven, van de financieel administratief medewerker, tot de servicecoördinator en monteur. De nummers over de vacatures (de ‘dakatures‘, zoals het bedrijf ze zelf noemt) vertellen hoe mooi, veelzijdig en leuk het werk in de snel groeiende zonne-energiesector is. De volledige lijst met nummers, uitgevoerd door ‘The Kings of the Roof is te vinden via Spotify. Wie verder klikt, komt bij...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

‘Lekker futuristisch en krachtig’; wat schuilt er achter de nieuwe Neways-campagne?

‘Drie interactieve DNA-merksessies vol energie.’ Dat is wat het Bredase bureau No Tomato organiseerde bij Neways Electronics International NV,  alvorens aan de slag te gaan met de vormgeving van een heel nieuwe wervingscampagne voor dit snelgroeiende techbedrijf. In naar eigen zeggen zéér korte tijd leverde dat vervolgens een campagne op, ‘waarin niet de technologie, maar juist de mensen centraal staan.’

Dat is best bijzonder, voor een bedrijf dat in dezelfde technische vijver vist als regiogenoten als ASML en VDL. Maar deze ‘springplank voor een futuristische beeldtaal, veelzijdig campagneconcept én effectieve wervingscampagne voor nieuw techtalent’, zoals No Tomato het zelf uitdrukt, levert volgens niet alleen ‘een stevig fundament voor een krachtige identiteit’ op, maar ook ‘een dynamisch succesverhaal.’

Zeldzame vrijheid en afwisseling

Het bureau dat ook bekend is van hun werk voor Perfetti Van Melle, haalde in de DNA-sessies op dat de connectie, afwisseling, vrijheid binnen je...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

De drieluiken waarmee Bergman Clinics zich laat zien in zijn eerste arbeidsmarktcampagne ooit

Met hun planbare zorg is Bergman Clinics een bijzonderheid in het huidige zorglandschap. Een groeiende organisatie bovendien, met inmiddels 75 vestigingen in Nederland, met in totaal zo’n 2.500 personeelsleden. En daar kunnen ze nog veel nieuwe medewerkers bij gebruiken. Maar hoe vertel je dat bijzondere verhaal aan de arbeidsmarkt? Ziedaar de uitdaging waar recruitmentmanager Joost Bakker afgelopen jaar voor stond, en waarvan recent het resultaat naar buiten is gekomen. De allereerste arbeidsmarktcampagne ooit voor het ‘het grootste netwerk van focusklinieken voor planbare medische zorg in Nederland’.

Bergman Clinics telt inmiddels 75 in Nederland vestigingen met in totaal zo’n 2.500 personeelsleden.

‘We stonden eigenlijk voor twee uitdagingen’, vertelt Bakker, die sinds november bij Bergman Clinics aan de slag is. ‘We wilden niet alleen onszelf aan de buitenwereld laten zien, maar ook zorgen voor binding met de interne organisatie. De buitenwereld beseft vaak niet hoe snel deze organisatie gegroeid is. In 5 jaar tijd zijn we verdubbeld, mede door een heel grote overname zijn er nu ruim 3 keer zoveel medewerkers. Wat mensen daarnaast vaak niet beseffen is dat we 8 verschillende disciplines hebben, van een KNO-divisie en gynaecologie tot dermatologie en oogoperaties.’

De groei dankt Bergman Clinics vooral door haar specialisatie op ‘planbare zorg’, denkt Bakker. Dat levert op veel disciplines ‘superspecialisten’ op. ‘En als je iets goeds doet, dan komen mensen naar je toe.’ Vorig jaar zo’n 300.000 cliënten dus. Maar dat biedt op personeelsgebied dus best een opgave. Want ook Bergman Clinics ontkomt niet aan de krapte op de arbeidsmarkt in de zorg. ‘Een gigantische uitdaging’, aldus Bakker, met name op gebieden als anesthesiemedewerker en operatieassistenten, waar ook de instroom vanuit de opleidingen steeds kleiner wordt.

2 extra recruiters

Voordat de campagne van start ging, nam Bergman Clinics voor beide genoemde doelgroepen al twee extra recruiters aan. ‘Dat levert al significant betere resultaten op’, vertelt Bakker. ‘Maar daarmee ben je er nog niet.’ En dus moeten nog meer mensen het Bergman Clinics-verhaal horen. ‘Zodat zorgmedewerkers zelf kunnen beslissen of dat verhaal hen ook aanspreekt. En natuurlijk vinden we het ook belangrijk dat onze mensen met plezier bij ons blijven werken.’

‘We zijn zo proces-minded dat er ook altijd ruimte is om als medewerker dat proces onder de loep te nemen.’

Focus in de campagne is de kwaliteit van de zorg. ‘Bij ons zijn de processen superstrak en hebben we heel goede zorgprofessionals’, aldus Bakker. ‘Daardoor kun je wel 5 à 6 keer per dag dezelfde operatie doen, waardoor je er supergoed in wordt. We bieden bovendien planbare zorg, wat voor deze doelgroep betekent: geen avond- of weekenddiensten, en een bepaalde regelmaat in je rooster. Daarnaast zijn we zo proces-minded dat er ook altijd ruimte is om als medewerker dat proces onder de loep te nemen en te kijken waar het nóg beter kan. Het is in die zin ook een heel erg lerende omgeving die we kunnen bieden.’

‘Daar word je beter van’

In samenwerking met PROOF werd het concept voor de campagne ontwikkeld, dat later samen met The Others en Adwise – Your Digital Brain verder vorm kreeg. ‘Werken bij Bergman Clinics, daar word je beter van’, werd de centrale boodschap. Uitwerking in beeld kwam via drieluikjes, waarbij je een aantal medewerkers in verschillende situaties ziet. Zo is er medisch specialist Alissa die in haar vak wil focussen, maar daarnaast ook wil bijleren, en in haar vrije tijd ook in het museum voor kwaliteit gaat.

In video ziet dat er zo uit:

En hetzelfde concept zien we vertaald bij verpleegkundige Justin, die we niet alleen zien op zijn werk, en in zijn vrije tijd op de sportschool, maar gaat ook elke zaterdag op de koffie bij zijn eigen moeder:

In video:

Carrousel

‘Dit concept sluit goed aan bij de arbeidsmarkt van vandaag en morgen’, denkt Bakker. Het is een campagne die zich volledig online zal afspelen, met visuals, video’s en carrousels op bijvoorbeeld LinkedIn, Instagram en video’s via YouTube. Offline zal de campagne te zien zijn via de wachtkamerschermen in de vestigingen. ‘Daar willen we immers ook laten zien dat we óók werkgever zijn.’

In totaal zijn 7 drieluikjes gemaakt, over de 7 doelgroepen waar Bergman Clinics de grootste vacaturedruk kent, met per doelgroep andere usp’s. De vervolgstap bestaat er onder meer uit dat intern de candidate journey ook nog beter moet worden vormgegeven, aldus Bakker. ‘Dat is de grote uitdaging, die we als recruitment samen met de vacaturehouders willen aangaan.’ Ook wil hij kijken naar de doorvertaling van het campagne-idee naar de onboarding in de organisatie, en hoe het concept ook is te vertalen naar de vestigingen in Duitsland en Scandinavië. ‘Nu is gekozen voor Duitse en Scandinavische ondertitels, maar uiteindelijk is eigen materiaal in die landen natuurlijk beter.’

Ballonbogen maken

Zo’n campagne maken levert trouwens ook leuke ontdekkingen op, heeft Bakker geleerd. Zo kwam na een auditieronde met ‘superveel aanmeldingen’ bijvoorbeeld Jamie-Lee bovendrijven, die niet alleen bij Bergman Clinics werkt als klantenservicemedewerker, maar haar vrije tijd daarnaast weet te vullen met het maken van ballonbogen. ‘Hoe uniek’, aldus Bakker. ‘Zowel thuis áls op werk kan ze een feestje maken.’ En dat werd dus meteen in de campagne vastgelegd…

Een primeur, zo valt de arbeidsmarktcampagne van Bergman Clinics te omschrijven. Het zorgbedrijf laat daarin zien dat er vooral meer is dan alleen werk. 'Daar word je beter van, dat bedoelen we ook privé.'

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe PostNL de ‘leukste digitale speeltuin van Nederland’ laat zien

Iedereen weet wel wát PostNL doet, maar hoe de organisatie dat doet? Dat weten er maar weinigen. ‘PostNL is als werkgever vooral bekend van onze post- en pakketbezorgers. Maar dat achter die fysieke wereld een innovatief digitaal bedrijf schuilgaat is veel minder bekend’, zegt senior adviseur employer branding Silene Geuze. Met een nieuwe campagne wil het bedrijf dat ook vooral de innovatieve kant van PostNL laten zien. ‘We kantelen het beeld dat de doelgroep heeft van de organisatie.’

‘We kantelen het beeld dat de doelgroep heeft van de organisatie.’

Hoe die kanteling eruitziet? Van alleen een post- en pakketbezorger naar ‘het meest efficiënte en innovatieve logistieke platform voor e-commerce en post, in, naar en vanuit de Benelux’, zoals Geuze het noemt. ‘Daarmee laten we zien dat PostNL als werkgever meer te bieden heeft dan de meeste mensen denken. Een werkplek vol interessante uitdagingen. En de toegewijde en vindingrijke werkcultuur die daarbij hoort.’

Innovatieve kant

De totale employer brand-campagne bestaat uit verschillende deelcampagnes,...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoe 34 Brabantse wooncorporaties de krachten bundelen om ‘de woco’ op de kaart te zetten

Vorige week zagen we het nog bij de hospitality-sector, en even daarvoor ook al bij de beveiligingsbranche, en de verenigde bloemisten. En binnenkort schijnt ook de installatiebranche met een gezamenlijke campagne te komen. Het laat maar zien: steeds vaker staat niet specifiek één werkgever in de spotlights, maar slaan verschillende werkgevers in één branche de handen ineen om gezamenlijk duidelijk te maken hoe leuk het werk in de sector is.

‘Het is tijd om de woco met trots in de spotlights te zetten.’

Zo hebben recent ook 34 samenwerkende Brabantse woningcorporaties een campagne gelanceerd om nieuwe medewerkers te werven. Onder het motto ‘De woco, daar wil je werken‘ wil woningbouwverenigingen als potentiële werkgever meer in beeld brengen. Zoals Evelijn Wegink, HR-adviseur van woningcorporatie JOOST en projectleider bij Expeditie Loopbaan het uitlegt: ‘Het is tijd om ‘de woco’, zoals we de woningcorporaties zelf vaak noemen, met trots...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

 

Hoe de voltallige hospitality-sector meer kandidaten wil verwelkomen

Zelfs Harm Edens was er voor aangetrokken, als dagvoorzitter. Wat in eerste aanleg ‘een saaie bijeenkomst’ beloofde te worden, werd mede dankzij hem dan ook ‘een leuk event’. schreef de redactie van NRIT, kennispartner in de vrijetijdssector. Maar tegelijk ook een bijeenkomst waarin de grote uitdagingen voor de gastvrijheidssector ‘nog eens pijnlijk duidelijk werden’.

Laten we het dan ook zo zeggen: de lancering van de campagne Be My Guest, klap op de vuurpijl op de recente bijeenkomst, komt geen moment te vroeg. In deze campagne speelt James de hoofdrol. En hij moet jongeren van alle niveaus verleiden in de sector te komen werken, net zoals de sector zelf zijn klanten verleidt tot gezelligheid. In steeds andere rollen moet James laten zien hoe leuk werken in de hospitality-sector is, en daarmee jongeren ‘ inspireren en interesseren’, zoals campagneleider Teun...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Hoe Rabobank (met jou) het script voor de verandering wil schrijven

Geen eindeloze snelwegen vol auto’s en fabrieken vol vervuilende schoorstenen, maar prachtige parken en straten vol fleurige ballonnen. De nieuwe IT-campagne van de Rabobank laat er geen misverstand over bestaan: als IT’er kun je hier dromen waarmaken en werkelijk werken aan een betere wereld. Oftewel: script the change, zoals de campagne treffend genoemd is.

Bezoekers van Werf& Live hadden er op 16 mei al een sneak preview van mogen zien. Een primeur, zeiden Rens Freriks (Area Lead Future Fit Workforce) en Tessa Wagensveld (Product Manager Employer of Choice) destijds. En ‘voor de bank echt een nieuwe benadering’, aldus Freriks. ‘Niet feels like of smells like Rabobank. De geloofwaardigheid van corporates staat onder druk. Ook die van ons. Dus wat je vertelt moet wel gewoon waar zijn. Alleen zo kunnen we van onderaf...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Primeur: Sif start de allereerste wervingscampagne… op zee

Now you see him, now you don’t. De abri waarmee Sif op zoek is naar talent heeft een heel bijzondere eigenschap. Hij is immers slechts zichtbaar op bepaalde momenten van de dag. En dat helemaal door natuurlijke oorzaken. De wervingscampagne speelt zich namelijk af… op zee. En alleen als de zee zich terugtrekt, van vloed naar eb, wordt de boodschap voor iedereen duidelijk.

De locatie van de abri is natuurlijk ook niet helemaal willekeurig gekozen. Sif is vermaard producent van stalen fundamenten voor windmolens op zee. In samenwerking met creatief bureau Fama Volat werd bedacht: zouden we met dat uitgangspunt ook niet iets kunnen voor onze wervingscampagne? En zo kwam van het een het ander. ‘Want waarom zou je 300 abri’s op land plaatsen, als je er ook één in de zee kunt zetten’, lacht Almiqui Deetman, Projectmanager bij het ondersteunende bureau. ‘Zo hopen we een campagne te hebben die niet verzuipt tussen alle andere campagnes.’

Abri onder water is nog best lastig

Niet dat de uitvoering trouwens makkelijk was. Een abri onder water zetten bleek bijvoorbeeld andere uitdagingen te kennen dan het plaatsen van het fundament van een windmolen. Al om 6.00 uur ’s ochtends stond een team klaar om de abri de zee in te rijden. Met een getijdentabel onder de arm lukte het om de constructie te plaatsen op de opvallende locatie, die zo perfect aansluit bij het eindproduct van Sif dat zich ook in zee bevindt.

Het lukte alleen om de constructie te plaatsen met een getijdentabel onder de arm.

De campagne is bedoeld om 175 nieuwe technici aan te trekken voor de nieuwe productielocatie van Sif op de Tweede Maasvlakte. ‘Wij leveren het fundament voor windenergie op zee. Daardoor vormen we een essentiële schakel in de Europese energietransitie. Onze producten zijn indrukwekkend en vereisen technisch vernuft’, aldus CEO Fred van Beers. ‘We hebben een ambitieus doel voor ogen en om dat te bereiken hebben we veel nieuw technisch talent nodig. Deze wervingscampagne is een creatieve manier om aandacht te vestigen op de belangrijke rol die onze medewerkers spelen in het realiseren van duurzame energieoplossingen.’

Dikwandige buikconstructies

Sif mag misschien geen household name zijn, het bedrijf was wel jarenlang maakbedrijf van het jaar bij de Maakindustrie top-100 van MT/Sprout. Het bedrijf is bekend van bijvoorbeeld dikwandige stalen buisconstructies voor windmolens op zee. Die buizen, monopiles genoemd, worden gewalst en gelast tot buizen van wel 120 meter lang en een diameter van zo’n 9 meter. Op dit moment wordt de fabriek op de Maasvlakte uitgebreid tot ‘s werelds grootste fabriek voor windmolen-ondernemingen.

De nieuwe fabriek is als het goed is vanaf 2025 volledig operationeel. Dan kan Sif hier 200 windmolenfunderingen (van elk 2.500 ton) per jaar maken, met een diameter van 11 meter, oftewel: 2 gemiddelde huizen breed. ‘Deze productielocatie biedt ongekende kansen voor technisch personeel’, zegt General Manager Production Martijn Beukema. ‘Bij Sif creëren we niet alleen banen, maar ook een omgeving waarin mensen kunnen groeien en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. We bieden een stimulerende werkomgeving waar teamwork, vakmanschap en innovatie centraal staan. Bij Sif kun je impact maken.’

Fotografie: Marijn de Wijs

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook