De kenmerkende rode klomp die de vorige campagne van het Franciscus Gasthuis & Vlietland zo beheerste (en die hen zelfs een Werf& Award opleverde) is gelukkig voor een deel ook nog terug te vinden in de nieuwe campagne van het Rotterdamse ziekenhuis. Maar er is ook een plek ingeruimd voor een al even kenmerkende rode sneaker. Dat alles onder het motto: ‘Zet de stap naar #hetechtewerk’.
‘De klompencampagne is binnen en buiten Franciscus een vast beeldmerk geworden, maar is toe aan vernieuwing.’
‘In tijden van krapte op de arbeidsmarkt, waarbij de groep patiënten groeit, moeten wij als werkgever aantrekkelijk blijven’, aldus corporate recruiter en recruitmentmarketeer Charlotte van der Burg. ‘De klompencampagne is binnen en buiten Franciscus een vast beeldmerk geworden, maar is toe aan vernieuwing passend bij de huidige tijd. Daarnaast willen we de vacatures meer inhoudelijk laden. De vernieuwde campagne moet ook aantrekkelijk zijn voor collega’s van de ondersteunende afdelingen, die niet op de rode klompen werken.’
Het échte werk
Samen met het al even Rotterdamse marketingcommunicatiebureau 0to9 (ook al verantwoordelijk voor de klompencampagne) is het team van het Franciscus hiermee aan de slag gegaan. Uiteindelijk is daar een campagne uitgekomen waarin dus ‘het echte werk’ als thema centraal staat. ‘Een fulltime carrière bestaat uit zo’n 2.000 werkweken’, legt Van der Burg uit. ‘Wat laat jij in die jaren achter? Voelt het als zinvol? Geeft jouw baan antwoord op jouw ambities en idealen? Niet? Dan is het misschien tijd voor het echte werk. Het echte werk wordt gedaan in de zorg, bij ons. Dat is het uitgangspunt van de campagne geworden.’
Misschien is het wel het mooiste werk dat er is, zegt ze. ‘Het vraagt soms veel. Het gaat gepaard met ups & downs, met doorzetten, doorpakken en ervoor gaan. Maar ook met ontzettend veel plezier, voldoening en de dankbaarheid van patiënten. Daarom doen wij er als Franciscus alles aan om een stevige basis voor onze collega’s te bieden, maar doen we ook een oproep aan jou om de stap te zetten en bij te dragen aan het echte werk.’
5 doelgroepen
De beelden in de nieuwe campagne zijn allemaal gemaakt met eigen medewerkers. De campagne zal binnenkort ook verder intern worden geladen, aldus Van der Burg. Specifiek richt de campagne van het Topklinisch Opleidingsziekenhuis (‘ook wel bekend als de eredivisie binnen de ziekenhuiszorg) zich op 5 doelgroepen: ANIOS (Arts Niet in Opleiding tot Specialist), verpleegkundigen, staf-collega’s, doktersassistenten en ICMT-collega’s. Het ruim 100 jaar bestaande ziekenhuis telt op dit moment zo’n 4.900 medewerkers, zo’n 340 artsen en 120 vrijwilligers.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Collega-grote-gemeenten Utrecht en Amsterdam gingen hen al voor. Net als heel veel andere gemeenten in het land. Maar nu is ook de gemeente Eindhoven gestart met een grootschalige wervingscampagne. Onder de noemer ‘Werk waar je voor staat’ is onder meer een video gelanceerd, en een nieuwe werkenbij-site met opvallende fotografie. Met, zoals dat tegenwoordig blijkbaar standaard erbij hoort, een pagina vol persoonlijke verhalen van betrokken ambtenaren.
Eindhoven de gekste? Daarvan is weinig te merken in deze tamelijk serieus getoonzette campagne. Geen carnaval te zien. Geen feestend Stratumseind. Geen Theo Maassen, worstenbroodjes of Evoluon. Zelfs geen stadion van de ongeslagen koploper in de Eredivisie prominent in beeld (oké, een klein beetje, ver weg, in de schemer). Noch beelden van dé economische motor van Nederland (of is dat omdat die vooral in buurgemeente Veldhoven ligt?). En zelfs geen panorama’s van iconen als de Lichtjesroute, het Klokgebouw, of de Dutch Design Week.
Maakt niet uit wie je bent
De gemeente Eindhoven kiest er in zijn campagne duidelijk voor niet te veel in te zoomen op wat Eindhoven nou precies Eindhoven maakt, maar juist op wat je als ambtenaar hier mee moet brengen. Zoals: ‘bruggen slaan tussen data en organisatie’. Of: ‘werken aan een duurzame stad, met oog voor het verleden, en de blik op de toekomst.’ Ook diversiteit speelt een grote rol in de campagne: de gemeente wil laten zien dat je ‘hier meetelt. Het maakt niet uit wie je bent.’ En ook dat de stad iedereen gelijke kansen wil bieden.
Voor de gemeente Eindhoven werken momenteel zo’n 2.700 ambtenaren. Maar vanwege de vele ontwikkelingen in en om de stad wordt de komende jaren heel wat uitbreiding verwacht. ‘Waar je ook voor staat, bij de gemeente Eindhoven vind je een baan die bij je past’, is dan ook de achterliggende motivatie van de campagne. ‘Of je nu staat voor bijvoorbeeld meer kunst en cultuur, een duurzamere stad of goede sociale ondersteuning voor iedereen; Gemeente Eindhoven biedt een breed scala aan carrièrekansen in verschillende werkgebieden.’
De campagnevideo, waarin het logo van de stad subtiel terugkeert, is gemaakt door Riff Productions. Voor de fotografie tekende Twycer. Twee organisaties die beide – vanzelfsprekend – ook zelf in de gemeente gevestigd zijn, en vlak bij elkaar zitten, in het eerder genoemde Klokgebouw.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
No Limit, van Ray en Anita van 2 Unlimited, wie heeft er in de jaren 90 niet op gedanst? Voor hen, maar ook voor de generatie die toen nog niet geboren was, of in elk geval nog niet dansen kon, heeft VodafoneZiggo de oude hit nu afgestoft, en in een nieuw jasje gestoken, om te laten zien dat er bij het telecombedrijf werkelijk geen onmogelijkheden zijn aan het verwezenlijken van jouw potentie. Opleidingen kiezen, carrièreswitches maken, jezelf blijven ontwikkelen tot je helemaal bent wie je wilt zijn: there’s no, no, no, no, no, no limit.
De 90’s-klassieker van 2 Unlimited moest wel in een eigentijds jasje gegoten worden voor de nieuwe campagne. Hiervoor ging VodafoneZiggo een samenwerking aan met Bas Bron, bekend als de man achter de sound van De Jeugd Van Tegenwoordig. Ook de rap in het nummer kreeg een flinke makeover en is in de nieuwe versie een aanmoediging jezelf te zijn en de spotlight te pakken. Met de track wordt ingespeeld op de 90’s revival trend. De sound van Bas Bron maakt het, met het huidige succes van het laatste album van De Jeugd, ook ‘helemaal van nu’, aldus de campagnemakers.
Let me hear you say Yeah
De regel ‘Let me hear you say Yeah’ heeft een eigen rol binnen de campagne gekregen. Het is de ‘call to action‘ waarmee het bedrijf de doelgroep uitdaagt om ja te zeggen op de kansen die er voor iedereen liggen.
De campagne werd gemaakt door Kaliber, en bevat niet alleen de video, maar zal ook terug te horen zijn op de radio,en te zien zijn in print, en out-of-home, en krijgt daarnaast ook nog testimonials en interne activatie mee. Bijzonder aan de videoclip is dat vrijwel alle acteurs, inclusief de hoofdrolspeler, ook echt werken bij het bedrijf. Een aantal medewerkers die in de clip meespelen vertellen op de careers website van VodafoneZiggo meer over hun persoonlijke drijfveren en ontwikkelingspad.
Om een impressie te geven, meer beeld uit de videoclip, die gemaakt is onder leiding van regisseurs Jonas Beck en Caio Silva, die eerder werkten met succesvolle Nederlandse artiesten als Frenna, Ronnie Flex en Bizzey:
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Wie kent het Scheepvaartmuseum niet? Nou, dat zal je nog verbazen. Want waar bij (potentiële) bezoekers het museum uit Amsterdam een grote naamsbekendheid heeft, was die bekendheid als werkgever een heel stuk lager. Zeker op het gebied van ‘onverwachte’ functies. Conservatoren kennen het museum wel als potentiële werkplek. Maar dat is minder het geval bij chef-koks of eventmanagers.
‘Al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever.’
‘En ook al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever. Of dat enkel je commerciële verhaal genoeg is om kandidaten aan te trekken en te overtuigen. Het Scheepvaartmuseum zag dat goed in en gaf ons al het vertrouwen om hun werkgeversverhaal te ontwikkelen’, aldus Liesbeth Dusseljee, adviseur recruitment marketing en employer branding bij Brandmannen.
‘Onzichtbaar en onherkenbaar’
Hoewel medewerkers al jaren vol enthousiasme met familie en vrienden delen wat voor een unieke werkplek het Scheepvaartmuseum is, was dat verhaal niet consistent of goed afgestemd op de ideale toekomstige collega, vertelt Dusseljee. Bovendien werden voor de werving vaak enkel owned media ingezet, met name LinkedIn. Waarbij dan geen mensen in beeld gebracht werden, maar alleen maar schepen. Hierdoor was het museum voor veel doelgroepen ‘onzichtbaar en onherkenbaar’ als werkgever, vertelt ze. ‘Zonde, want er zijn zoveel verschillende functies en een duurzame werkwijze.’
‘Het is echt een unieke werkplek, waar iedereen met trots werkt’, vult Jessica Augustin, HR-manager van het Scheepvaartmuseum aan. ‘Dit vertellen we thuis dan ook graag aan familie en vrienden, maar die boodschap landt nog onvoldoende bij onze toekomstige collega’s. En dat is superzonde, want we hebben als werkgever echt wel wat te bieden.’
‘Het volledige werkgeversverhaal’
Om een doelgroep die jou nog niet kent of overweegt als werkgever, moet je ‘het volledige werkgeversverhaal’ vertellen, aldus Dusseljee, en ‘laten zien op een manier die inspireert en overtuigt. Exact waar we als Brandmannen het Scheepvaartmuseum mee uit de brand geholpen hebben.’ Dankzij intensief onderzoek via onder meer strategische sessies, diepte-interviews en deskresearch werd de rode draad van het werken bij het Scheepvaartmuseum gevonden, vertelt ze. Die rode draad resulteerde in drie werkgeverspijlers, die natuurlijk veel met water en scheepvaart te maken hebben:
Dit is jouw thuishaven, de plek waar zoveel verschillende mensen en expertises samenkomen, verbonden door het water.
Blijvend in beweging, wat aangeeft dat dit een werkplek is waar flink geïnnoveerd en ontwikkeld wordt.
Met veel plezier, wat vertelt dat hoewel de werkthema’s inhoudelijk complex zijn, iedereen écht met plezier hun werk doet.
Daarbij kwam ook natuurlijk een nieuwe werkgevers-pay-off: Werken bij het Scheepvaartmuseum. Verbind werelden. En een mooi geschoten employer branding-video en authentieke fotografie, gemaakt in samenwerking met Qatcher:
Met deze nieuwe Employer Value Proposition heeft het Scheepvaartmuseum ‘een solide fundament om haar arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentcampagnes de komende jaren op te stoelen’, aldus Dusseljee.
24 uur in het museum
Om op te vallen bij de ideale doelgroep voor het Scheepvaartmuseum ontwikkelde Brandmannen een creatief concept ‘24 uur in het Scheepvaartmuseum’. Want wat gebeurt er eigenlijk achter die statige witte muren? En achter alle computerschermen om het museum draaiende te houden, ook als alle bezoekers naar huis zijn? ‘Dat is in beeld gebracht vanuit het perspectief van de beveiliger’, legt Dusseljee uit. ‘Want dat is dé persoon die alles ziet: de verscheidenheid aan mensen, expertises en werkzaamheden. Voor en achter de schermen. Alles op basis van de EVP, natuurlijk.’
Dat viel in goede aarde, aldus HR-manager Augustin. ‘We waren echt verrast door de juiste snaar die Brandmannen wist te raken bij totstandkoming van het werkgeversverhaal. En ook daarna waren we aangenaam verrast bij het zien van de eerste versie van de video. Knap hoe ze ons verhaal zo goed in 1,5 minuut hebben kunnen vangen.’
Meer Beauty Cases?
In de rubriek ‘Beauty Case’ belichten we met regelmaat inspirerende recruitmentcases. Ook een mooie case? Laat het de redactie weten!
De één heeft albinisme, de andere vitiligo; het zijn zeker bijzondere poppen te noemen die vanaf vanochtend (midden in de Diversity Week) te bewonderen zijn in de centrale hal van de Hoftoren, de domicile van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), met 142 meter het op twee na hoogste gebouw van Den Haag. Het opvallende initiatief is onderdeel van de bewustwordingscampagne ‘Iedereen is welkom bij OCW’, dat tot doel heeft te laten zien dat iedereen bij het ministerie ‘zichzelf’ kan zijn.
‘De poppen vertegenwoordigen diversiteit zonder te stereotyperen.’
De speciaal ontworpen poppen symboliseren OCW-medewerkers en nodigen iedereen uit om deel te nemen aan de organisatie. ‘Ze vertegenwoordigen diversiteit zonder te stereotyperen’, aldus Selda Akbal, Strategisch Adviseur Diversiteit en Inclusie vanuit DiversOCW, het netwerk dat zich binnen het ministerie bezighoudt met culturele en etnische diversiteit. ‘Verschillende achtergronden en invalshoeken zijn voor organisaties van cruciaal belang. Het creëren van een inclusieve cultuur begint met bewustwording en een open blik naar elkaar. Zowel voor de werknemers zelf als voor de vraagstukken en contacten met wie we werken.’
Empathie en begrip
In de hal van de Hoftoren zijn niet alleen allerlei poppen opgesteld, gemaakt door de Amsterdamse ‘inclusieve poppenwinkel’ Colourful Goodies, er is ook een miniatuurversie van het gebouw zelf. Het inzetten van diversiteitspoppen werkt ‘laagdrempelig en uitnodigend’, aldus Akbal, die voor het initiatief optrok met onder meer creative director Rik Blokland. Hij was meteen enthousiast over het concept, zegt hij. ‘Dit is een boodschap die empathie en begrip oproept, niet belerend, maar verhalend.’
‘Dit is een boodschap die empathie en begrip oproept, niet belerend, maar verhalend.’
Wat deze campagne onderscheidt, is volgens Akbal ‘de nieuwe en laagdrempelige benadering van bewustwording op een complexe thematiek. De campagne gebruikt verbeeldingskracht, signaalkracht en creativiteitskracht om de boodschap te verspreiden. De aantrekkingskracht van de poppen schuilt in hun aandoenlijke en ontwapenende verschijning. Ze beelden volwassenen uit in een kinderlijke vorm, benadrukkend dat inclusie van jongs af aan van essentieel belang is.’
De campagne met de poppen gaat volgens haar echter verder dan alleen symboliek. ‘Het roept eenieder op om de diversiteit in onze samenleving te omarmen. Het creëren van een inclusieve cultuur begint met bewustwording en een open blik naar elkaar. We willen mensen inspireren om bij OCW te (blijven) werken. Deze campagne is een belangrijke stap in onze voortdurende inzet om een inclusieve en diverse werkomgeving te creëren die een weerspiegeling is van de samenleving.’
Ook een boek
De poppen zijn nog tot en met 1 december 2023 te zien in de Hoftoren, die toegankelijk is voor alle Rijkscollega’s. Als verlengstuk van de campagne verschijnt er ook een boekje met daarin alle foto’s van de poppen die te zien zijn, begeleid door rijmteksten van Spoken Word Artist Atta de Tolk. Dit boek wordt
verspreid onder medewerkers en geïnteresseerden. Ook zijn er ansichtkaarten beschikbaar, vertelt Akbal.
De poppen zijn nog tot en met 1 december 2023 te zien in de Hoftoren.
De tentoonstelling met de poppen is vanochtend officieel geopend door OC&W-secretaris-generaal Marjan Hammersma. Aansluitend was bijvoorbeeld ook nog de ‘Een pop zoals ik‘ te zien, de tv-documentaire die eerder onderdeel was van het Nederlands Film Festival en later deze maand door KRO-NCRV op tv zal worden uitgezonden.
De naam Arkin, die kennen wij vooral van dat ze ooit een Werf& Award wonnen voor hun ‘mensologen‘-campagne, waarin BN’ers als Wim Kieft, Glenn Helder, Özcan Aykol, en Erik-Jan Harmens uit de doeken deden wat ze in hun leven aan de geestelijke gezondheidszorg hebben gehad. Nu zijn we inmiddels alweer een paar campagnes verder, maar is er qua bekendheid voor de organisatie nog steeds werk aan de winkel. En dus is er nu een nieuwe campagne, helemaal gericht op het aantrekken van verpleegkundigen.
Onder de kop ‘De ggz is mooier dan je denkt’ wil de Amsterdamse organisatie (bekend van labels als de Jellinek, PuntP, Novarum, Sinai Centrum, Inforsa, Mentrum, NPI, en Roads) de aandacht vestigen op wat de ggz-sector voor verpleegkundigen ‘uniek en aantrekkelijk’ maakt, aldus Anne Troelstra, die namens JIBSER bij de totstandkoming van de campagne betrokken is. ‘We laten zien dat het werken in de ggz is mooier is dan ze denken. Van het werken met diverse cliëntengroepen tot de mogelijkheid om echt een verschil te maken in iemands leven; de ggz biedt een scala aan uitdagingen en beloningen.’
Twee focuspunten
De campagne heeft twee focuspunten, aldus Troelstra. Het eerste deel belicht de inspirerende ervaringen van Arkin-medewerkers. Zoals Jesse Verboog (foto), verpleegkundige bij Mentrum, die in haar verhaal bijvoorbeeld vertelt dat ze de opleiding tot vormgever volgde en stage liep bij een groot reclamebureau, maar via een buurman toch in de psychiatrische zorg terecht kwam. ‘Ik was meteen verliefd op de psychiatrie. Al die mensen die daar helemaal hun eigen authentieke zelf mogen zijn. Dat vond ik zo mooi.’
‘Ik was meteen verliefd op de psychiatrie. Al die mensen die daar helemaal hun eigen authentieke zelf mogen zijn.’
Het tweede deel van de campagne is meer gericht op conversie en belicht 4 specialismen binnen Arkin: Verslavingszorg, Complexe psychiatrie, Forensische psychiatrie en Ouderen met psychiatrie. Dit deel van de campagne richt zich overigens niet alleen op het genereren van sollicitaties. Geïnteresseerden kunnen zich ook aanmelden voor webinars, job alerts en meeloopdagen.
In de schijnwerpers
Met deze campagne wil Arkin niet alleen de ggz-sector, maar ook zichzelf positief in de schijnwerpers zetten, aldus Evelien van der Laan, senior corporate recruiter bij Arkin (foto onder). ‘De ggz heeft een lastig imago, wat vaak niet klopt. Men weet niet precies wat het werk inhoudt’, vertelde ze recent bij Recruiters Connected.
‘De ggz heeft een lastig imago, wat vaak niet klopt.’
Een van de oplossingen daarvoor is de ‘meeloop-knop’ die als extra formulier bij de sollicitatieknop is gevoegd. ‘Wil een kandidaat meer weten over de functie? Laat diegene dan een dagje meelopen. Hij of zij hoeft dan alleen de naam, het telefoonnummer en e-mailadres achter te laten en als recruiter kun je dan meteen het gesprek aangaan. Geheel vrijblijvend natuurlijk. Wij hebben echt al heel veel vacatures kunnen vervullen op deze manier’, vertelt ze.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Soms is een opvallende campagne voeren gewoon dichtbij huis mogelijk. Zoals de Penitentiaire Inrichting (PI) in Vught laat zien, door voor het eerst in de eigen geschiedenis stickers op de poort te plakken, en zo alle voorbijgangers erop opmerkzaam te maken dat je hier ook aan het werk kunt. ‘Eigenlijk iedereen die voorbij komt, kijkt altijd naar de poort’, vertelt communicatieadviseur Jorie Post. ‘Aandacht verzekerd dus!’
‘De blauwe poort is ongetwijfeld het meest zichtbare icoon van de inrichting in Vught.’
De blauwe poort is ongetwijfeld ‘het meest zichtbare icoon’ van de inrichting, zegt ze. ‘Het is niet alleen de plek waar gedetineerden binnenkomen – en na hun detentie weer naar buiten gaan, het is ook de plek waar bezoekers, personeel, ambtelijk bezoek zoals advocaten, ketenpartners en toeleveranciers de inrichting binnentreden. Ook voor de pers is het gebied voor de blauwe poort bekend terrein. Menig nieuwsitem wordt hier gefilmd, met de opvallende blauwe poort als achtergrond.’ En dan helpt het volgens haar als die camera’s meteen filmen dat je hier ook prima kunt werken.
Er zit meer achter
De stickers op de poort sluiten aan bij de ‘Er zit meer achter‘-campagne van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). De aanpak van die campagne is zowel landelijk als lokaal, per PI. ‘We laten de breedte van het werk zien, rekenen af met vooroordelen en kantelen het beeld naar positief. ‘Er zit meer achter’ is een zin met een creatieve knipoog. Opvallend, menselijk en onmiskenbaar verbonden aan DJI en haar inrichtingen. We kunnen de regel op veel verschillende manieren inzetten: verschillende doelgroepen, functies en dus ook bij lokale inrichtingen zoals die in Vught.’
‘We adverteren ook op de LED-boarding tijdens alle thuiswedstrijden van RKC Waalwijk.’
De letters op de poort zijn dus onderdeel van de veel bredere landelijke wervingscampagne. ‘Deze voeren we doorlopend online en op radio voor onze inrichting en vele andere in Nederland’, aldus Post. ‘Daarnaast zoeken we kandidaten via sourcing, en zijn we natuurlijk aanwezig op jobboards, presenteren we PI Vught tijdens wervingsevenementen, openen we onze poort voor wervingsavonden en adverteren we tijdens alle thuiswedstrijden op de LED-boarding van RKC Waalwijk.’
Een echte primeur
DJI wil met de campagne vooral in contact komen met kandidaten die interesse hebben om er te komen werken als bijvoorbeeld complexbeveiliger, forensisch therapeutisch medewerker of penitentiair inrichtingswerker. De recent aangebrachte boodschap op de poort is ‘een echte primeur’, aldus Post. Maar heeft het wel zin, zo’n campagne op je eigen deur? Zeker wel, denkt ze. ‘Er is hier veel aanloop in de straat door bezoekers van de inrichting, bezoekers van onze buren Kamp Vught en ook loopt er een populair fietspad voor de inrichting langs.’
De energietransitie betaalbaar houden? Laadpalen plaatsen voor zo’n 9 miljoen auto’s? Of zorgen dat windmolens hun stroom kwijt kunnen? Het zijn stuk voor stuk complexe opgaven. Maar zonder jou worden ze helemaal onmogelijk, vertelt netwerkbedrijf Alliander is een grootschalige werkgeverscampagne, die deze week live is gegaan via onder meer snelwegborden, NS-stations, technische universiteiten, radio en een paginagrote advertentie in het AD.
Laadpalen plaatsen voor zo’n 9 miljoen auto’s? Zonder jou is het onmogelijk, stelt Alliander.
Er is groots uitgepakt voor de campagne, want er is dan ook veel werk te doen, aldus employer branding-specialist a.i. Roos Lavrijsen en Lisa-Marie van den Brink (product owner arbeidsmarktcommunicatie). Uit onderzoek bleek namelijk dat Alliander als werkgever eigenlijk nauwelijks bekendheid genoot. En met een wervingsbehoefte van alleen al in 2024 meer dan 2.100 nieuwe collega’s moest daar wel wat aan gebeuren. ‘Zonder aanpakkers, innovators en doorzetters is de energietransitie namelijk simpelweg onmogelijk’, aldus Van den Brink.
Grootste verbouwing ooit
Nederland staat voor de grootste verbouwing ooit van het energiesysteem, stelt ze. Nu al werken daar bij Alliander elke dag meer dan 8.000 medewerkers aan. Maar de komende jaren zijn er dus nog veel meer mensen nodig. De nieuwe werkgeverscampagne legt de nadruk dan ook op de grootsheid van deze uitdaging, om zo potentiële kandidaten te triggeren om het netwerkbedrijf te overwegen als werkgever. Daarbij is ook aandacht voor de vele verschillende functies. Dus niet alleen is de energietransitie onmogelijk ‘zonder jou’, maar ook ‘zonder omgevingsmanagers’, ‘zonder teamleiders’, of ‘zonder juristen’.
‘We zagen elk jaar het aantal vacatures met 25% toenemen, en wisten: dit gaat de komende tijd alleen nog maar meer worden.’
‘Het idee om dit groots aan te pakken is zo’n anderhalf jaar geleden ontstaan’, vertelt Van den Brink. ‘We zagen elk jaar het aantal vacatures met 25% toenemen, en wisten: dit gaat de komende tijd alleen nog maar meer worden. Daarom besloten we: hier moeten we iets mee. We zijn er ook direct mee naar de raad van bestuur gegaan. Die vroegen daarop om een businesscase, dus die hebben we gemaakt: dit is het probleem, zo willen we het meetbaar maken, en dit moet het opleveren.’
‘Supertoffe reportage’
Uit onderzoek bleek dat de bekendheid van Alliander als werkgever nog wel redelijk was onder bijvoorbeeld developers en technisch opgeleide mensen. Bij zij-instromers, omscholers, parttimers en vrouwen was die bekendheid echter veel lager. En juist ook op dit soort doelgroepen wil de organisatie zich meer richten, vanwege de steeds kleiner wordende traditionele arbeidsmarkt. Om meer vrouwen aan te spreken is in het kader van de campagne bijvoorbeeld voor het magazine &C (van Chantal Janzen) een ‘supertoffe reportage’ gemaakt. ‘We willen laten zien dat het werk meer is dan mannen in een bus of in een sleuf.’
‘We willen laten zien dat het werk meer is dan mannen in een bus of in een sleuf.’
De campagne is ontwikkeld door Kaliber, het bureau waar Alliander al langer mee werkt, onder meer voor de werkenbij-site. Ook MrWork doet eraan mee, net als het toepasselijk getitelde Mediabureau Stroom. ‘De spontane naamsbekendheid van Alliander was onder de Nederlandse beroepsbevolking niet zo hoog’, vertelt Lavrijsen. ‘Bovendien verwarden veel mensen ons met een bedrijf dat werkt aan de productie van energie. Er was helemaal weinig bekend over: wat voor werkgever is Alliander? Daarmee was de urgentie vrij snel duidelijk.’
De campagne die nu is ontwikkeld wil dan ook heel bewust eerst de aandacht trekken, benadrukt ze. ‘Het is echt een awareness-campagne. Dan kunnen we daarna het verhaal uitleggen, en eventueel vacatures laten zien.’
Wat drijft jou?
De campagne moet volgens Van den Brink overigens niet alleen de ‘echt technische mensen’ aanspreken, maar ook mensen die zich juist aangesproken voelen door de grote maatschappelijke opgave van de energietransitie. ‘We zitten nu veel meer op wat onze collega’s drijft. Als je daarop aangaat, ben je misschien ook wel gemotiveerd om een opleiding te doen. We hebben sowieso allerlei doelgroepen nodig, zoals data-analisten en omgevingsmanagers. Daar liggen kansen. Vandaar deze werkgeverscampagne. Bij ons ben je onderdeel van de oplossing. Dat mag iedereen weten.’
‘Bij ons ben je onderdeel van de oplossing. Dat mag iedereen weten.’
Deze week is de campagne dus live gegaan. Intern gebeurde dat onder meer door alle medewerkers een ‘zonder jou is het onmogelijk’-ansichtkaart te sturen, en letterlijk de groene loper uit te rollen bij de ingang van de vestigingen. ‘Als ze dan binnenliepen, konden ze ook een geel hesje pakken en zichzelf op de foto zetten. Daar hadden we dan weer een winactie aan gekoppeld. Daar werd heel leuk op gereageerd. Ook hebben we grote bouwhekdoeken laten maken, waarvoor we inmiddels veel aanvragen hebben. De animo is er intern dus zeker; iedereen snapt de urgentie.’
1 op de 3 straten open
Voor de energietransitie moeten de komende jaren 1 op de 3 straten open, bestaande energie-infrastructuur onderhouden en uitgebreid worden en worden ook nog eens ruim 25.000 elektriciteitshuisjes erbij gebouwd. Vanwege de grootte van de behoefte is nu al besloten dat deze campagne minimaal 2,5 jaar zal lopen. ‘Het feit dat we nu al zo groots uitpakken, geeft veel collega’s het gevoel: hè, hè, er gebeurt iets. Dat enthousiasme zien we gelukkig nu al terug op bijvoorbeeld sociale media.’
‘De campagne is allereerst bedoeld om ons te laten zien. Zenden dus. Want dat moet ook gewoon.’
Doel is onder meer de spontane naamsbekendheid (oftewel: genoemd worden bij de vraag: “Noem een werkgever in de energiesector”) de komende jaren te verhogen van 1% naar 5%, vertelt Van den Brink. ‘Uiteindelijk wil je ook de slag naar de doelgroepen maken. We proberen als ze eenmaal op de site zijn bezoekers ook wel zo snel mogelijk naar de juiste pagina te krijgen. Maar de campagne is allereerst bedoeld om ons te laten zien. Dat ze ons eerst leren kennen. Dan kunnen we daarna aan de interactie werken. Maar eerst willen we dus vooral zenden. Want dat moet ook gewoon.’
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Hij heeft zijn eigen website, een eigen wikipedia-pagina, speelde al eens in een (hilarische) hardrock-video en werd eerder dit jaar ook al tot de ster gebombardeerd van een heuse nieuwe Chocomel-campagne. De Hongaar András István Arató, beter bekend als ‘Hide the Pain Harold’ is ongetwijfeld de ‘bekendste onbekende’ ter wereld, met een droef en getormenteerd gezicht dat vrijwel iedereen die wel eens op internet geweest is zal herkennen.
En nu is hij zelfs op duizenden fietszadels in Amsterdam beland. De pijnlijke grijns van Arató is hier afkomstig van No Fluff Jobs, vacaturebank gespecialiseerd in IT-vacatures, die hiermee twee weken lang de aandacht op zich wil vestigen, met daarbij de vraag ‘Ben je echt gelukkig met je baan?’ Er worden 4.000 fietshoesjes uitgedeeld, en in de weken daarna rijdt er ook nog een ledbike rond die de activiteiten van de vacaturebank promoot. Ook via LinkedIn en Facebook wordt de Hide the Pain Harold’-campagne nog eens extra onder de aandacht gebracht.
Vakantieblues
‘September is de perfecte maand om werknemers te bereiken die open staan voor een nieuwe baan. Stel je voor, je moet in de regen naar je werk terwijl je nog droomt van de heerlijke vakantie die achter je ligt. Deze vakantieblues-modus zorgt ervoor dat werknemers vaak gaan nadenken over wat ze écht willen’, aldus Ilaria Lambert, senior international marketingspecialist bij No Fluff Jobs. ‘De grijns van Harold op het zadelhoesje is komisch en herkenbaar, en geeft wellicht het duwtje om veranderingen door te zetten. Wij staan vervolgens klaar om deze mensen leuker, beter passend werk te bieden.’
Het is al de zoveelste keer dat de populaire internet meme opduikt, en het zal ook ongetwijfeld niet de laatste keer zijn. Niet in de laatste plaats door hoe de inmiddels 78-jarige Arató zelf met zijn populariteit omgaat. Zijn eigen Instagram-account heeft ruim 400.000 volgers, zijn Facebook-pagina bijna 750.000 en de gepensioneerde elektromonteur lives the life. Zo was hij in 2019 nog het gezicht van een Coca-Cola-campagne, en deed hij in 2020 mee aan de Hongaarse versie van de Masked Singer (Álarcos énekes). Ook genoot hij jarenlange populariteit als DJ (en was hij deze week nog in België in het wild te spotten).
Geaccepteerd
Aanvankelijk scheen hij het helemaal niet zo leuk te vinden hoe zijn foto’s werden opgepikt (in Nederland onder meer door Kakhiel). Zijn vrouw haatte de memes in eerste instantie zelfs, heeft de Hongaar wel eens toegegeven. Maar na een aantal jaar besloot ‘Harold’, op het internet ook nog wel eens ‘Maurice’ genoemd, het te accepteren – en zijn populariteit als meme juist te benutten. Hij wilde, in navolging van zijn bekende gezichtsuitdrukking, niet toegeven aan de pijn, zoals hij het zelf 4 jaar geleden ook in een TED Talk uitlegde.
Tegen The Guardianzei hij een paar jaar geleden dan ook dat zijn vrouw inmiddels goed kan leven met zijn mondiale cultstatus, die immers ook een flinke som geld heeft opgeleverd. En zelf zet hij zijn beroemde gelaatsuitdrukking nu ook in voor serieuzere doelen. Zo is hij het gezicht geweest van een campagne van een aanbieder van geestelijke gezondheidszorg in Hongarije. Dat maakt hem naar eigen zeggen gelukkiger dan zijn verdrietige expressie doet vermoeden. ‘Ik ben niet echt een verdrietige man, ik denk dat ik juist best gelukkig ben.’
Toen de Rechtspraak onderzoek deed naar het eigen imago op de arbeidsmarkt, kwam er een duidelijk lichtpunt uit naar voren. De organisatie had namelijk géén negatief imago. Het punt was alleen meer: veel respondenten hadden helemaal geen mening over de Rechtspraak. De organisatie is als werkgever gewoon in zijn geheel nogal onbekend. En áls werkzoekenden al een beeld van de organisatie hebben, dan is dat nogal eens het beeld van een beetje stoffige, elitaire organisatie. Niet conform de werkelijkheid, aldus Ellen Lette, clustercoördinator en projectleider Arbeidsmarktbeleid- en communicatie.
En dus werd het tijd voor een nieuwe campagne. De eerste campagne in járen, vertelt Lette, die zelf bij de Raad voor de Rechtspraak werkt, ‘géén hoofdkantoor’, benadrukt ze, maar wel een overkoepelende organisatie die werkt met alle gerechtshoven, rechtbanken en dienstverlenende organisaties in het land. De totstandkoming van de campagne begon 2 à 3 jaar geleden, met in- en extern onderzoek, door onder meer Motivaction, Frisse Blikken en Radancy. ‘Daaruit bleek dus dat sommige doelgroepen, die voor ons wel belangrijk zijn, eigenlijk helemaal geen beeld hebben van hoe het is om hier te werken. Rechters weten het wel, maar veel andere groepen veel minder.’
‘Openheid van zaken’
Met de nieuwe campagne wil de Rechtspraak zich in de eerste plaats dan ook vooral aan dat soort doelgroepen laten zien, vertelt ze. Zichtbaarheid opbouwen als werkgever, niet alleen als instituut. ‘Openheid van zaken geven’, zoals Lette het noemt. En ook: ‘meer van tekst naar beeld gaan.’ Een behoorlijke stap, voor een van oudsher nogal sterk tekstgerichte organisatie, zegt ze.
De campagne werd in juni afgetrapt met een nieuwe werkenbij-site, deze week gevolgd door de eerste video. In eerste instantie is die vooral gericht op awareness. In de volgende fases komen daar meer doelgroepgerichte campagnes bij, gericht op bijvoorbeeld IT’ers, en later ook op bodes en beveiligers, administratie, en bedrijfsvoering. ‘Zo laten we zien dat we er niet alleen zijn voor rechters en juristen, maar eigenlijk voor alle doelgroepen.’ En vandaar ook de gekozen campagneslogan, zegt ze: ‘De Rechtspraak werkt voor iedereen, door jou.’
Voor iedereen, door jou
Die slogan is meerzijdig te interpreteren. ‘Hij werkt meerdere kanten op. Hij laat zien: we werken voor grote multinationals, maar ook voor de bakker op de hoek, voor een taxichauffeur exact zo als voor een bankdirecteur. Voor iedereen in de maatschappij dus. Maar als werkgever werkt de Rechtspraak ook voor jou: dankzij de fijne werkomgeving, de kansen die je hier krijgt. In de derde fase gaan we er ook echt personen aan koppelen, waarmee je je als kandidaat kunt associëren. Dus bijvoorbeeld: De Rechtspraak werkt voor iedereen, door Sara, administratief medewerker.‘
De awareness-campagne waar deze week mee is gestart is de basis waarop de rest van de campagne zal worden voortgebouwd, legt Lette uit. De campagne wordt ook intern uitgerold, met een intern activatieplan. ‘Alle beelden die je ziet zijn eigen collega’s. We hebben een aantal fotoshoots in het land gehouden bij verschillende locaties, om zo van onze medewerkers echt ambassadeurs te maken. Momenteel zijn we op tour langs alle Rechtspraak-locaties in het land, om de campagne intern te lanceren.’ Een referralcampagne is er nu nog niet. ‘Maar daar zijn we wel druk mee bezig’, vertelt ze.
Online photobooth
Leuk element in de campagne is een online photobooth waarmee collega’s zich in campagnestijl kunnen laten fotograferen, wat ze dan vervolgens bijvoorbeeld op hun eigen LinkedIn of andere sociale media kunnen zetten. Iets wat in de eerste week gelukkig meteen gebeurde, aldus Lette. ‘We hebben vanaf het moment dat we 2 jaar geleden zijn gestart echt geprobeerd iedereen te betrekken. Met 12.000 medewerkers, verdeeld over ruim 17 locaties, zijn we natuurlijk een heel grote organisatie. Daar willen we in deze campagne ook gebruik van maken.’
‘We maken de Rechtspraak niet zomaar een werkgever, maar dé werkgever voor het juiste type mens’, vertelt ze. ‘Mensen met een gevoel voor rechtvaardigheid. Want zij zorgen ervoor dat het recht voor iedereen hetzelfde werkt. Van multinational tot fietskoerier. Van consultant tot kind. Bij de Rechtspraak zet iedere collega zich in voor rechtvaardigheid. Voor eerlijke kansen. Voor gelijke rechten. En uiteindelijk dus voor een rechtvaardige samenleving. Dat maakt werken bij de Rechtspraak uniek en impactvol, uitdagend en afwisselend.’
Selectie lokaal
Waar de overkoepelende campagne vooral een nieuw en menselijk, persoonlijk beeld van de Rechtspraak wil schetsen, zijn er geen plannen om ook de selectieprocedure voortaan centraal aan te pakken, aldus de projectleider. Wel wordt er gewerkt aan een toolkit, waarmee de gerechtshoven en rechtbanken zelf een persoonlijke touch aan de werving kunnen geven. ‘In landelijke wervingen zoals het dit jaar gelanceerde traineeprogramma voor juristen trekken we al samen op met de landelijke organisaties en gerechten. Waarbij onze toegevoegde waarde vooral is om te denken vanuit de doelgroep’, zoals Lette het samenvat.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Behulpzaamheid, integriteit en waakzaamheid. Dat zijn de drie competenties die centraal staan in de nieuwe wervingscampagnes voor Securitas. Campagnes, inderdaad: in meervoud, want de nieuwe uitingen richten zich op twee doelgroepen. Enerzijds zijn dat de meer ervaren beveiligers die eventueel een overstap overwegen naar het van oorsprong Zweedse beveiligingsbedrijf, anderzijds zijn dat juist ook mensen die nog geen enkele ervaring hebben, maar wel geschikt zouden zijn om een opleiding in die richting te volgen.
Hoe je weet of je daarvoor geschikt bent? Nou, als je bijvoorbeeld omaatjes helpt oversteken. Of als het je opvalt dat iemand een tas met een knuffel erin in een bushokje laat staan. Dat soort situaties zijn dan ook het uitgangspunt geworden van de campagne, die in een aantal video’s tot ons komt. Voor de awareness-fase zijn video’s gemaakt voor social media en online kanalen, zoals YouTube, Facebook en Instagram. Voor de attraction-fase worden testimonials en verhalen ingezet. In de action-fase moeten mensen via nieuwe landingspagina’s op een laagdrempelige manier in contact kunnen komen met de organisatie.
Bioscoopkwaliteit
De campagnes zijn een product van het Hoofddorpse employer branding bureau EN HR solutions. Zij hebben eerst een aantal medewerkers van Securitas bevraagd naar wat voor hen het werk interessant maakt. Vervolgens is daar de competentiegerichte benadering uit voortgekomen, vertelt projectmanager Lucca Wilderom. ‘Wat ik zelf gaaf vind, is hoe dat daarna is vertaald in de filmische benadering. Bijna op bioscoopkwaliteit. Het speelt ook echt in op maatschappelijke sentimenten, denk ik, en zet hopelijk mensen aan het denken die het beveiligersvak nu niet overwegen, maar voor wie het wel geschikt zou zijn.’
Waar het ene concept zich dus vooral richt op het inzicht dat je het onbewust al in je hebt om beveiliger te zijn, richt het andere deel van de campagne – dat de meer ervaren (en gediplomeerde) beveiligers wil bereiken – zich meer op ‘de persoon achter de beveiliger’. Deze campagne wil beveiligers aanspreken die zich verder willen ontwikkelen, en zet het afwisselende en uitdagende karakter van de baan binnen Securitas centraal, door verschillende situaties te tonen.
Beide campagnes zijn in september gestart. Securitas telt in Nederland momenteel al meer dan 5.000 medewerkers. Wereldwijd is het bedrijf actief in 55 landen, waar het in totaal zo’n 345.000 medewerkers heeft.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.
Groen? Da’s helemaal geen kleur. Da’s een mentaliteit. ‘Als er één bedrijf is in Nederland dat de kleur groen mag claimen, dan is dat denk ik wel KPN’, zegt Niels Waanders (Lead Employee Experience, Communicatie & Support). ‘Ons logo is groen, en het past van oudsher bij KPN; onze telefooncellen waren vroeger al groen.’ Maar het gaat dus níét om kleur in de eerste grootschalige arbeidsmarktcampagne in jaren van het bedrijf, benadrukt hij. ‘Het gaat juist om onze groene mentaliteit in deze campagne, iets dat echt leeft in onze organisatie.‘
Er waren hiervoor heus ook wel wervingsacties, zegt hij. ‘Maar daarin stond vooral onze impact op Nederland centraal. En ze waren ook niet zo groot als deze campagne.’ Niet dat het bedrijf hard aan zijn naamsbekendheid hoeft te werken, zegt hij. ‘We hebben natuurlijk een sterk merk. Iedereen kent ons wel.’ Maar als werkgever? ‘Daar willen we nog onderscheidender worden. Er bestonden nog wel wat verouderde beelden rondom werken bij KPN’, aldus Waanders. En dat is niet handig in een tijd dat je volop IT’ers, maar bijvoorbeeld ook monteurs en collega’s voor klantcontact zoekt.
Dwarsdoorsnede
Dus werd het tijd een nieuw verhaal aan de arbeidsmarkt te vertellen, zegt Waanders, die zelf sinds begin 2022 verantwoordelijk is voor arbeidsmarktcommunicatie bij KPN. Na gesprekken met meerdere bureaus werd het Rotterdamse ClubgeistBVH daarvoor als employer brand-bureau gekozen. ‘Op basis van hun expertise, maar ook vanwege hun hands-on mentaliteit.’ Samen deden ze vervolgens in- en extern onderzoek naar: hoe zien mensen KPN? ‘We hebben een dwarsdoorsnede gemaakt van het bedrijf, en zijn open het gesprek aangegaan: wat maakt voor jou KPN KPN? En waarom is het volgens jou een mooi bedrijf om voor te werken?’
Uit al die gesprekken kwam vervolgens al snel een gedeeld, en ‘uniek’ KPN-gevoel, aldus Waanders. Oftewel: ‘de groene mentaliteit’. ‘De trots, de drive, dat zie je door het hele bedrijf. De drive om van Nederland het beste digitale land ter wereld te maken. We zagen een verbinding, iets wat uniek gevonden wordt in Nederland. Een heel sociale club ook.’
‘Lekker vervreemdend’
Die mentaliteit is dus gevonden in de catchphrase ‘Groen is geen kleur’. Een ‘lekker vervreemdende tekst’, aldus Waanders. ‘Van daaruit zijn we verder gaan werken, en hebben we het concept handen en voeten gegeven.’ Dat kreeg vervolgens in de ‘touch’-laag vorm in een zowel Engels- als Nederlandstalige ‘anders-dan-anders’-video, die getarget wordt ingezet, gericht op sociale media in Nederland. ‘We zijn actief in Nederland, maar met name onze techteams worden steeds internationaler. Daarom zetten we de campagne ook getarget in het Engels in.’
In de tell-laag wordt het ‘groene’ verhaal uitgediept via een 13-tal testimonialvideo’s waarin steeds twee collega’s voor een groen scherm vertellen wat KPN voor hen precies betekent. In een losse, ongedwongen setting en zonder script. ‘Wij hopen dat mensen denken: die groene mentaliteit is ook wel wat voor mij.’ Waarna ten slotte ook nog een sell-laag volgt, op een door GetNoticed ontwikkelde, volledig vernieuwde werkenbij-site, waar onder meer de hele sollicitatieprocedure stap voor stap wordt uitgelegd.
‘Waar ik vooral trots op ben is dat we de unieke KPN-mentaliteit hebben weten te vangen.’
‘Waar ik vooral trots op ben is dat we denk ik de unieke mentaliteit hebben weten te vangen, met een oprecht, echt verhaal, in een frisse, vernieuwende vorm’, zegt Waanders, die vertelt ook de candidate experience de komende tijd nog verder onder de loep te willen nemen. ‘Zo kun je binnenkort via WhatsApp solliciteren.’ Maar eerst, zegt hij, wordt het nu ook tijd om ‘de vruchten te plukken’ van alle inspanningen op het gebied van de werkenbij-site en de hele nieuwe employer branding die afgelopen jaar is ontwikkeld.
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.