Met haar bedrijf Another Brand Story is de Rotterdamse Liesbeth Gouda al een tijdje actief in (employer) branding. Opvallend in al haar uitingen is de steeds terugkerende flamingo. Geen toevallig gekozen icoon, want juist een flamingo bevat tal van eigenschappen die volgens haar van toepassing kunnen zijn op het werkgebied van werving en arbeidsmarktcommunicatie. Welke dat zijn? Eind augustus vertelt ze er meer over op het festival Recruitment in de Zon. Hier alvast een voorproefje.
> Wat bedoel je met de ‘Flamingo Way’?
‘De flamingo komt uit de quote ‘Be a flamingo in a flock of pigeons’. Dit geeft eigenlijk helemaal weer waar branding volgens mij over gaat. Uit deze quote komt duidelijk naar voren komt dat het belangrijk is om je te onderscheiden, en dat kun je vanuit jouw unieke kracht doen.
Daarnaast heeft de flamingo eigenschappen die perfect toepasbaar zijn om jouw verhaal helder te krijgen. Zo komt het woord flamingo van ‘flamma‘, oftewel vlam. En dat is waarmee het allemaal begint: wat is jouw vlam? Waarom doe je wat je doet? Ik heb dit in een model gegoten, dat ik de ‘Flamingo Way’ heb genoemd. Daarin ga je in zeven stappen naar jouw complete verhaal en ben je klaar om te shinen en te gaan vliegen. Dit is voor alle ondernemers belangrijk, voor corporates, en net zo goed voor recruiters. Uiteindelijk doen we zaken met mensen en hoe sterker jij de unieke kracht van het bedrijf kunt uitstralen en je eigen personal brand kunt laten shinen, hoe groter de kans dat werknemers ook voor jou en voor het bedrijf waar je werkt kiezen!’
> En waar leidt dat dan toe?
‘Om een voorbeeld te geven: een van de stappen in het stappenplan is faithful. Een flamingo is zijn hele leven lang trouw aan één partner. Hoe trouw ben jij aan jouw doelgroep? In die stap kijk je heel goed naar je doelgroep en bepaal je echt wie jij wilt aanspreken. Door dit goed te doen kun je veel gerichter communiceren, ook al in je vacatureteksten. Dit leidt ertoe dat je al een eerdere filter hebt op de kandidaten en de selectie dus beter wordt.’
> Waarom moet je als recruiter ook je personal brand laten shinen?
‘Omdat jij voor de sollicitant het gezicht van het bedrijf bent. Je moet dus niet alleen goed in het verhaal van het bedrijf zitten. Naar mijn mening is het minstens zo belangrijk dat jij daar helemaal achter staat en dat het bij je past. Vanuit daar kun je ook je eigen persoonlijke verhaal vertellen, waarom jij het bedrijf zo interessant vindt. Dan wordt het authentiek en geloofwaardig. Het is in alle posities belangrijk dat het verhaal van het bedrijf bij je past. Maar zeker in een positie als recruiter.
‘Het is altijd belangrijk dat het verhaal van het bedrijf bij je past. Maar zeker voor een recruiter.’
Tip hiervoor is om eens voor jezelf op te schrijven waarom jij werkt waar je werkt, en dat verhaal te gaan delen. Een andere tip is er een uit persoonlijke ervaring. Ik heb ooit een sollicitatie gehad waarbij degene die tegenover me zat heel ongeïnteresseerd was in mij en zichzelf heel interessant vond. Hij ging zelfs zitten bellen midden in het verhaal wat ik aan het vertellen was. Vervolgens zei hij: ‘ja, zo gaat het hier nu eenmaal, we hebben het allemaal heel druk’. Misschien was het een soort test, maar het is natuurlijk een open deur dat zoiets niet werkt. Ik ben dan ook direct afgehaakt. Besteed daarom altijd aandacht aan degene die tegenover je zit en kijk open of zijn of haar verhaal past bij het bedrijf.’
> Hoe belangrijk is storytelling volgens jou?
‘Als je het mij vraagt is storytelling de krachtigste tool voor je branding. Als jouw verhaal klopt, kun je daarmee de flamingo in jouw business zijn. En met ‘klopt’ bedoel ik dan dat het moet voldoen aan 4 waarden: relevant, geloofwaardig, consistent en onderscheidend . Dit is niet alleen belangrijk voor corporate storytelling, maar minstens zo belangrijk voor employer branding.
‘Storytelling moet voldoen aan 4 waarden: relevant, geloofwaardig, consistent en onderscheidend.’
Branding begint bij bedrijven intern. Als het verhaal daar al niet goed staat of niet bekend is, dan wordt het naar buiten toe ook niets. In het recruitmentproces is het daarom des te belangrijker dat dit verhaal goed naar voren komt. Een groot voorbeeld voor mij hierin is Zappos-CEO Tony Hsieh, die de Company Culture het belangrijkste onderdeel maakte, en dat volledig meeneemt in de werving van medewerkers op elk niveau. Zijn boek ‘Delivering happiness’ is echt een aanrader.
Employer branding en corporate branding zouden volgens mij dan ook niet van elkaar moeten verschillen. Het verhaal moet juist overeenkomen; iedereen zou vanuit hetzelfde verhaal naar buiten moeten treden. Of dit nu is om werknemers te werven of om het product of diensten op de markt te zetten. Natuurlijk zitten er nuanceverschillen in. Sommige facetten zijn verschillend, zoals bijvoorbeeld het kanaal dat je gebruikt, of de doelgroep die je wilt aanspreken. Maar de basis, de kern, ofwel: de vlam, zoals deze terugkomt in mijn model ‘de Flamingo Way’, zou hetzelfde moeten zijn.
Meer weten over de Flamingo Way?
Branding expert Liesbeth Gouda (Another Brand Story) is dinsdag 27 augustus een van de sprekers op het festival Recruitment in de Zon op het prachtige landgoed Weelde in Rotterdam. Samen met nog heel veel anderen. Geïnteresseerd? Schrijf je nú in!
credit illustratief beeld. Fotografie Liesbeth: Wendy van Aal