5 briljante voorbeelden van recruitment marketing – en wat je ervan kunt leren

Recruiters zijn van oudsher vooral bezig met werving en selectie. Maar dat kan tegenwoordig echt niet meer zonder een flinke scheut recruitment marketing. Wil je uiteindelijk eersteklas kandidaten overhouden, dan zul je kennis moeten hebben van funnels, moeten zorgen voor een constante stroom aan sollicitanten en een positief employer brand moeten creëren. Dat gaat dus een stuk verder dan alleen maaar een vacature posten. Maar ja, hoe doe je dat eigenlijk?

Recruiters kunnen tegenwoordig echt niet meer zonder een flinke scheut recruitment marketing.

HRTechnologist dook recent in de wereld van succesvolle recruitment marketing-campagnes en keek wat daarvan te leren. Daarbij vielen 5 campagnes hen het meest in het oog. Welke waren dat? En wat valt ervan te leren?

#1. Ogilvy & Mather: prijsvraag als sociale magneet

Contests, prijsvragen en talentenjachten zijn een populaire tactiek in recruitment marketing, met name in de technologiesector. Denk aan: sollicitanten die moeilijke puzzels moeten oplossen of code moeten schrijven; het werkt zowel als vorm van preselectie als om aandacht te trekken. Bovendien zijn verkiezingen en prijsvragen een makkelijke manier om online op te vallen; ze laten zich goed delen via sociale media, zodat je er vaak relatief eenvoudig een campagne rond omheen kunt opzetten.

Prijsvragen werken zowel als vorm van preselectie als om aandacht te trekken.

Ogilvy & Mather had dat in 2010 al goed begrepen, toen ze via YouTube, Facebook, en Twitter op zoek gingen naar ‘The World’s Greatest Salesperson.’ Het reclamebureau vroeg destijds aan sollicitanten om hen in een video een rode baksteen te verkopen. Als belofte werd aan de beste inzendingen niet alleen een vertoning op het Cannes Lions International Advertising Festival geboden, maar voor de allerbeste ook nog eens een fellowship van 3 maanden. O ja, en natuurlijk ook: onsterfelijkheid…

#2. U.K. Army: ken je doelgroep

Een succesvolle recruitment marketing-campagne begint altijd met een diep begrip van de beoogde doelgroep. Een saaie vacaturetekst is zelden meer genoeg om iemand echt op zijn emotie aan te spreken. Bij het Britse leger hebben ze dat begrepen, toen ze eerder dit jaar een campagne startten die zich met name richtte op millennials.

In de eerste 5 dagen van de campagne kwamen al 2.700 sollicitanten binnen.

Zo werden “selfie-addicts”, “binge-gamers” en “phone zombies” nu eens een op een positieve manier aangesproken, en werd de vertaling van dit soort beschrijvingen gemaakt naar wat nodig is om in het leger te kunnen dienen. Dit min of meer onder het mom van: een beetje gamer heeft heel wat in huis om ook een goede militair te zijn. De campagne leidde tot heel wat commotie in Engeland, maar werkte wel: in de eerste dagen na de lancering kwamen er al 2.700 sollicitanten binnen, en in de eerste maand 4.000 meer dan normaal.

#3. Cisco: altijd eigen mensen centraal

Onthoud altijd dat je eigen cultuur de basis moet zijn van je strategie op het gebied van recruitment marketing. En wat staat er in het centrum van je cultuur? Precies, je eigen medewerkers. En dus is het logisch altijd je eigen medewerkers te betrekken. Want alleen zo wek je de belangstelling van anderen die bij deze cultuur passen.

Alleen via eigen medewerkers wek je de belangstelling van anderen die bij deze cultuur passen.

Dat is bijvoorbeeld goed te zien in de recruitment marketing-video van Cisco, rondom de slogan “Be you, with us.” De video vertelt weinig over wat het werk bij het IT-bedrijf precies inhoudt, maar benadrukt wel overtuigend – en met eigen mensen, geen acteurs – hoeveel ruimte er bij hen is voor unieke persoonlijke perspectieven en kleuren.

#4. Lego: gebruik de kracht van gamification

Bij het eerste voorbeeld zagen we al de waarde van een goede prijsvraag. En die waarde kun je niet alleen gebruiken als je een reclamebureau bent, of als je developers zoekt die kunnen coderen of puzzels kunnen oplossen. Eigenlijk elk bedrijf kan wel iets met de kracht van gamification, als je even wat verder erover nadenkt.

Het speelgoedbedrijf heeft zijn selectieproces tot een stukje recruitment marketing weten om te bouwen.

Zo heeft Lego een heel stuk recruitment marketing opgebouwd rondom zijn wereldwijde zoektocht naar zogeheten Master Model Builders. Van zulke professionele Lego’ers zijn er op dit moment slechts 26 in de hele wereld. En de 27ste wordt gezocht op 11 december in Scheveningen, als daar in de Palace Promenade een speciale en voor iedereen toegankelijke Selectiedag wordt georganiseerd. Op deze dag strijden 20 kandidaten om de titel van de ‘Master Model Builder‘, die vanaf mei 2020 in Scheveningen aan het werk mag gaan in het gloednieuwe LEGOLAND® Discovery Centre aldaar. Eerdere van zulke evenementen op andere plekken in de wereld wisten soms wel honderden mensen te trekken. Het speelgoedbedrijf heeft zo zijn selectieproces tot een stukje recruitment marketing weten om te bouwen, en tegelijk ook nog eens het eigen merk weten te versterken.

#5. Eurowings Airlines: denk aan de kandidaatervaring

Dat de user experience, of UX, belangrijk is, weten we allemaal. En datzelfde geldt natuurlijk in recruitment marketing voor de kandidaatervaring, oftewel: de CX. Door je campagnes zo te ontwerpen dat ze zowel engaging als interactief zijn, verleid je meer mensen om te solliciteren. Je creëert dan eerder het gevoel dat ze erbij willen horen.

Ontwerp je campagnes zo dat ze zowel engaging als interactief zijn, dan verleid je meer mensen om te solliciteren.

En soms volstaat daarvoor een klein idee. Zoals Eurowings vorig jaar liet zien in de campagne ‘It’s A Match‘. De Duitse lowcostcarrier liftte mee op de populariteit van Tinder, door elke vacature te transformeren in een Tinder-profiel, dat werkzoekenden eenvoudig naar links of rechts konden swipen. Een swipe naar rechts gaf toegang tot meer informatie over de baan, en uiteindelijk mogelijk zelfs een ‘perfect match‘. De actie leverde het bedrijf zowel in Duitsland als Oostenrijk diverse recruitmentprijzen op.

recruitment marketing eurowings

Recruitment marketing: wat past bij jou?

Resumerend: wat zegt dit over recruitment marketing in zijn algemeenheid? Allereerst dat het eigenlijk niet gaat om de middelen die je gebruikt, of de budgetten die je tot je beschikking hebt. Waar het om gaat is dat je een unieke, onderscheidende stem vindt die bij je organisatie past. En dat het succes van je campagne wordt bepaald door hoe goed die stem gehoor vindt bij je doelgroep. Dat hebben de bovenstaande 5 voorbeelden in elk geval goed begrepen.

Meer weten?

Donderdag 12 december organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een Masterclass Recruitment Marketing. Hier leer je alles over het effectief vinden en verleiden van (latente) kandidaten met behulp van analyse van doelgroepdata, hoe je de modernste sourcingstechnieken toepast en hoe je kandidaten positief kunt verrassen als je hen benadert of bereikt. Meer weten? Of meteen inschrijven? Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar…

Wil je goede kandidaten? Dit kun je leren van een micro-influencer

“We willen door iedereen gezien en leuk gevonden worden.” Hiermee begint bijna elke werkgever het gesprek als we met hen praten over employer branding. ‘Geliefd worden bij iedereen’ is een leuke wens maar onmogelijk. Een snelle blik in het bevolkingsregister laat zien dat Nederland op dit moment zo’n 17,4 miljoen mensen telt. Zet daar je doelstelling ‘door iedereen gezien en leuk gevonden worden’ naast – et voilà: mission impossible.

Micro-influencers hebben altijd een verhaal waar mensen vanzelf op af komen.’

Wie dat heel goed hebben begrepen, zijn de zogenoemde ‘micro-influencers’, mensen met tussen de 5.000 en 50.000 volgers op sociale media. Ze delen altijd net genoeg om tegenop te kijken en net te weinig om niet meer als ’the girl or guy next door’ ervaren te worden. Een micro-influencer heeft bovendien altijd een verhaal waar mensen vanzelf op af komen. Sterker nog, mensen wíllen naar ze luisteren.

micro-influencer

Hé, dat lijkt op employer branding

Volgens mij vallen daaruit wijze lessen te trekken als het gaat om hoe we met de arbeidsmarkt communiceren. Employer branding en influencer marketing draaien allebei om relevantie, interactie en om het bouwen van een relatie. Maar nog belangrijker, voor beide geldt: authenticiteit gaat boven kwantiteit. Wat cruciaal is als jezelf wil onderscheiden van anderen.

‘Voor elke micro-influencer geldt: authenticiteit gaat boven kwantiteit.’

Natuurlijk wil je als werkgever een zo groot mogelijk bereik. Hoe meer mensen jou zien, hoe groter de kans dat er sollicitaties binnen komen, toch? Maar een werkgeversverhaal lanceren dat nergens écht landt, is verspilling van je tijd. De manier om wél respons te krijgen? Denk meer als een micro-influencer.

micro-influencer marketing

Creëer volgers met dezelfde interesse als jij

Een micro-influencer richt zich op een onderwerp of product waarover hij of zij gepassioneerd is. Hierdoor krijgen ze volgers hebben met dezelfde specifieke interesses. Voor werkgevers is deze strategie super-interessant omdat je op deze manier al in een vroeg stadium kunt zorgen voor de juiste culture fit. Je werkt hierdoor bij wijze van spreken al meteen aan preselectie. Een ander voordeel van het delen van interesses is een verhoogde geloofwaardigheid en betrokkenheid. De kans is dan groter dat kandidaten jouw verhaal beter oppakken.

‘Door je op een niche te richten, kun je al in een vroeg stadium zorgen voor de juiste culture fit.’

Een voordeel van kiezen voor een kleine doelgroep (in plaats van “iedereen”) is bovendien dat een niche doelgroep nog niet gebombardeerd wordt met gesponsorde vacatures (ze hebben – in jargon: ‘een lage verzadigingsgraad’), er zijn weinig tot geen concurrerende werkgevers op hetzelfde moment als jij actief en je hoeft geen enorme advertentiebedragen neer te leggen.

Maak tijd voor persoonlijke interactie

Natuurlijk blijft bereik belangrijk voor employer branding. Het áántal volgers verhogen is echter net zo belangrijk als het verhogen van hoe actief en betrokken die volgers zijn. Als je doelgroep kleiner is, zorgt dat automatisch ervoor dat je meer tijd hebt voor persoonlijke interactie. Door met je doelgroep in contact te gaan, geef je ze de kans om jouw ‘echtheid’ te ervaren. Daardoor is er sneller een match tussen potentiële kandidaat en werkgever.

‘Focus je bij employer branding op authenticiteit, dan komen kandidaten vanzelf naar jou toe.’

Ga je binnenkort zelf met employer branding aan de slag? Bedenk dan dat (de meeste) influencers ooit zijn gestart puur en alleen om hun passie te kunnen delen. Herkenbare content delen levert hen een podium op waar mensen vanzelf op af komen. Focus je bij employer branding daarom op authenticiteit en onderscheidend vermogen, dan komen kandidaten vanzelf ook naar jou toe.

Over de auteur

Stap in de wondere wereld van recruitment marketing: een gekke, maar altijd interessante kant van marketing. Als Recruitment Marketeer bij EN HR Solutions help ik werkgevers om op meerdere momenten hun doelgroep te verrassen, verblijden en ach waarom ook niet: te ontroeren. Echt, er zijn zo veel verhalen te maken die het waard zijn om te delen. Mijn blogs gaan over employer branding en alles wat erbij hoort.

Lees ook:

5 tips die ook jouw site kunnen helpen een plaats in de ‘online eredivisie’ te veroveren

Veel valt er deze dagen helaas niet te winnen voor PSV, maar recent viel er toch een succesje te noteren. De site van de Eindhovense voetbalclub werd namelijk verkozen tot ‘Website van het Jaar’, een verkiezing waarvoor in totaal meer dan 500.000 stemmen binnenkwamen.

Toch nog een succesje voor PSV: de site van de voetbalclub werd verkozen tot ‘Website van het Jaar’

In de categorie ‘carrière’ waren de prijzen dit jaar voor de Nationale Vacaturebank en Unique. Voor het uitzendconcern was het al de achtste keer dat hen die eer te beurt viel (alleen in 2016 werden ze tweede, achter Albert Heijn). Waar is dat succes aan te danken? En waar moet je op letten als je zelf ook zo goed wilt scoren? Diana Magielsen, operationeel directeur van Unique, deelt graag haar 5 belangrijkste tips:

#1. Zorg voor een goede navigatie

Het lijkt misschien een open deur, maar dat is het zeker niet. Als het gaat om user experience en user interface zorg er dan voor dat je de bezoeker meeneemt en hij of zij eenvoudig, snel en intuïtief zijn weg kan vinden op de website. In de ideale situatie zou een bezoeker binnen drie muiskliks zijn doel bereikt moeten hebben. En – niet minder belangrijk: zorg voor focus. Is een kandidaat op zoek naar vacatures? Zorg dan dat de online omgeving volledig in het teken staat van het zoeken en vinden van vacatures.

#2. Content is king

Op een carrièrewebsite draait het vooral om vacatures. Goede, concrete en bondige vacatureteksten zijn dan ook een belangrijke binnenkomer, anders raak je de bezoeker al snel kwijt.

‘Kortom: een verhaal vertellen is méér dan informatie verstrekken.’

Maar vacatures alleen zijn niet genoeg. Daarom kun je op de website van Unique ook terecht voor allerlei nuttige informatie, van sollicitatietips tot rubrieken waarin werkgevers zichzelf presenteren. Het is hierbij óók belangrijk hoe je de boodschap verpakt. Zo kun je de website verrijken met video’s, tutorials (Hoe presenteer ik mezelf?), testimonials (van flexwerkers en opdrachtgevers) en infographics. Kortom: een verhaal vertellen is méér dan informatie verstrekken, aldus Magielsen. ‘Met goed vertelde verhalen kun je inspireren en het verhaal van je merk tot leven brengen. Zorg wel voor een duidelijke boodschap, waaruit blijkt waarvoor je staat en vooral wat je kandidaten en opdrachtgevers te bieden hebt.’

#3. Zorg dat zoekmachines je vinden

Je content moet niet alleen aantrekkelijk en ‘spot on’ zijn. Je moet ook zorgen dat je de teksten zo schrijft dat je hoog in de zoekresultaten van Google terechtkomt en dat je website SEO-technisch goed vindbaar is. Dit kun je doen door in teksten relevante trefwoorden te gebruiken en je hierbij te laten leiden door de zoektermen of woordcombinaties die een kandidaat of opdrachtgever bij zijn zoektocht naar een carrièrewebsite zou kunnen gebruiken. ‘Niet onbelangrijk, want een hoge positie op Google levert al snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op’, aldus Magielsen. ‘Bij Unique wordt gekeken op welke termen kandidaten in vacatures kandidaten zoeken en hierop worden de vacatureteksten aangepast.’

#4. Techniek als smeerolie

We leven in een wereld die steeds verder digitaliseert en waarin reactiesnelheid erg belangrijk is. Het voortdurend testen, onderzoeken en inspelen op nieuwe ontwikkelingen is hiervan onderdeel. Steeds meer kandidaten solliciteren tegenwoordig bijvoorbeeld via een mobiel device, en dat heeft ook gevolgen voor hoe je de site inricht. ‘Meer dan de helft van het verkeer op unique.nl verloopt al via de mobiel’, legt Magielsen uit. ‘Om te voorkomen dat bezoekers voortijdig afhaken, is het belangrijk dat een webpagina snel geladen wordt en dat de weergave aansluit op het device. We testen onze site daarom voortdurend en verbeteren hem om te zorgen dat bezoekers snel de informatie krijgen die zij zoeken.’

#5. Data, data en nog eens data

Voortdurend bijschaven op basis van data is vereist voor elke goede carrière-website. Om de kandidaat zo goed mogelijk te helpen in zijn zoektocht naar een leuke en betekenisvolle baan, is het belangrijk dat je site hierbij helpt. Het klikgedrag van bezoekers kan hierin waardevolle inzichten geven. Daarom monitort Unique ook continu zijn sitebezoekers: welke content en onderwerpen raadplegen zij? En met welk doel? Dit helpt hen ook om de data nog beter te structureren. ‘Zodat we nieuwe inzichten krijgen en nog beter kunnen inspelen op de behoeften van onze bezoekers’, aldus Magielsen. ‘Bijvoorbeeld door onze content op maat te maken en voor elke gebruiker te personaliseren.’

unique site

Lees ook:

Funny Friday: de bijzondere vacature voor een ‘Director of Royal Travel’ (voor Meghan en Harry)

Wie belangstelling heeft, mag tot 20 december solliciteren op de ‘kritische functie’, die bedoeld is om niet alleen Harry en Meghan, maar alle leden van het Britse koningshuis veilig, efficiënt, kosteneffectief en ‘gepast’ de wereld rond te laten reizen.

Je krijgt verantwoordelijkheid over al het koninklijke luchtverkeer, de koninklijke helikopter én de Royal Train.

Het is geen misselijke baan, met een inkomen van maximaal 85.000 pond (zo’n 100.000 euro). Daarvoor krijg je dan de verantwoordelijkheid over al het luchtverkeer van de ‘royal family’. Ook moet je de vluchttijden van de koninklijke helikopter bewaken, en zelfs het gebruik van de Royal Train in acht houden. Bovendien word je geacht contact te houden met alle relevante autoriteiten, met inachtneming van veiligheids- en milieuoverwegingen.

director of royal travel voor meghan en harry

Pikante timing

De timing van de vacature is op z’n minst pikant te noemen. Prins Harry, kleinzoon van Koningin Elizabeth, reist samen met zijn vrouw Meghan Markle namelijk voortdurend de wereld rond. En dat gebeurt met name in privévliegtuigen. Iets wat veel kritische fans niet ontgaan is. Zo reisden de twee in augustus in 11 dagen tijd maar liefst 4 keer met het privévliegtuig. Ze vierden bijvoorbeeld Meghans 38ste verjaardag op Ibiza. En twee dagen later waren ze alweer in het Franse Nice te vinden. Ook nam Harry in diezelfde maand de private jet naar Sicilië, om aldaar een speech te houden over de vele gevaren van klimaatverandering. Naar verluidt nam het paar sinds hun huwelijk voor 60 procent van hun gevallen een privé jet, terwijl Harry zelf claimt zeker ‘in 99% van de gevallen’ via een commerciële maatschappij te vliegen.

Prins Harry nam in augustus de private jet naar Sicilië, om daar een speech te houden over de gevaren van klimaatverandering.

Hypocrisie ten top‘, was daarna het oordeel van velen. Vandaar dat de koningin nu hoogstpersoonlijk besloten lijkt te hebben zelf in te grijpen. Bovenstaande vacature wordt in de kranten in elk geval vooral uitgelegd als waarborg om ervoor te zorgen dat de reisplannen van het koninklijke stel in het vervolg iets minder omstreden zijn. Eén zwart schaap in de familie, zoals haar zoon Andrew, is voor de koningin immers al zorg genoeg…

Lees ook:

AI in recruitment zwaar onder vuur – maar is dat wel terecht?

De toepassing van AI in recruitment ligt de laatste tijd op verschillende plekken zwaar onder vuur. Vooral de onderstaande slide van Princeton-hoogleraar Arvind Narayanan gaat gretig rond. De meeste Artificial Intelligentie mag niet eens zo heten, zegt hij in een recente MIT-talk How to recognize AI snake oil. En het wordt al helemaal ‘fundamenteel dubieus’ als AI-systemen prestaties gaan voorspellen. Want daar zijn die systemen nog helemaal niet toe in staat.

De kritiek komt bovenop bijvoorbeeld de recente berichtgeving van de Washington Post, die over het AI-algoritme van HireVue liet optekenen dat het ‘diep verontrustend’ was om kandidaten te rangschikken op basis van hun gezichtsbewegingen, woordkeuze en stemgeluid. Een wetenschapper noemde het algoritme zelfs ‘een vergunning om te discrimineren’. Business Insider volgde niet lang daarna, met enkele experts die AI ‘net zo discriminerend vinden als de mensen die de algoritmes voeden.’ HireVue heeft zelfs een officiële aanklacht tegen zich lopen, geïnitieerd vanuit de Electronic Privacy Information Center.

Tengai in Amsterdam

En de bezoekers van het Recruitment Tech Event in Amsterdam vorige week mochten dan het genoegen gehad hebben om kennis te maken met Tengai, ‘s werelds eerste interviewrobot (en Elin Öberg Mårtenzon, die haar presenteerde), dat wil niet zeggen dat iedere kandidaat daar ook enthousiast over is. Sterker nog: uit recent onderzoek van Carmichael Fisher blijkt de kandidaat juist heel sceptisch over dit soort AI-technologieën.

In de studie blijkt dat 86 procent van de kandidaten aangeeft dat ze liever hebben dat een mens naar hun cv kijkt dan een robot. De meeste kandidaten blijken zelfs liever geen zaken te doen met bedrijven die hun selectiebeslissingen alleen op basis van geautomatiseerde cv-selectie doen. En 9 van de 10 respondenten zei liever met een mens een sollicitatiegesprek te voeren dan met een robot. Dan konden ze in elk geval zelf ook nog vragen stellen, zo was hun idee.

Is het alternatief niet erger?

Aanklachten bij instanties, hoogleraren die zich druk maken, privacyzorgen, en kandidaten die liever met mensen zeggen te praten: als je het zo samenvat, ziet het er niet goed uit voor de toepassing van AI in recruitment. Maar de grote vraag is of het klopt. En of het alternatief – alles laten zoals het is – niet erger is dan de kwaal van AI. Niet voor niets geeft in hetzelfde Carmichael Fisher-onderzoek ook 84 procent van de kandidaten aan de traditionele werving- en selectieprocedure ‘ineffectief’ te vinden.

84 procent van de kandidaten vindt de traditionele werving- en selectieprocedure ‘ineffectief’.

En erger nog: dat blijkt ook daadwerkelijk uit de cijfers. In 82 procent van de gevallen gaan bedrijven namelijk de mist in met hun huidige selectieproces, melden onderzoekers van Gallup. Waar bias mogelijk aanwezig is in AI en algoritmes, is het dat zeker in de menselijke selecteur. Sterker: hoe minder vooroordelen je dénkt te bezitten, hoe meer je er last van hebt. En het mag nu (nog) zo zijn dat AI een slechte voorspeller is van werksucces, de mens is er zelf helemaal notoir slecht in.

Hoe dan wel?

Het wordt dan ook geen tijd voor mínder AI in recruitment, maar eerder voor méér. Maar dan wel beter, en ethischer, schrijven bijvoorbeeld hoogleraar Tomas Chamorro-Premuzic, neurowetenschapper (en Pymetrics-oprichter) Frida Polli, en Ben Dattner in Harvard Business Review. Anders dan traditionele methodes als referrals, cv-screening, en sollicitatiegesprekken, kan AI patronen ontdekken die het menselijke oog ontgaan. En dat kan volgens hen zeker waarde hebben in selectie.

Systemen ontwerpen zonder bias is moeilijk. Maar bias uit de mens halen is moeilijker.

Theoretisch gezien kunnen we met AI in recruitment sneller en efficiënter de juiste persoon voor de juiste rol vinden, zeggen ze. Mits de trainingsset van de data natuurlijk goed is – en niet op zichzelf ook weer vol met bias zit. Dat zal niet makkelijk zijn, aldus de auteurs. Maar het is volgens hen wel makkelijker dan het alternatief: proberen de vooroordelen en stereotypen uit de mens te halen. Want dat is bijna onbegonnen werk.

Geluk is nu bepalend

In huidige selectieprocessen besteden recruiters hooguit een paar seconden aan een cv. Hiring managers vertrouwen doorgaans op hun intuïtie (of beter gezegd: hun onderbuik), schuiven harde data aan de kant, en baseren zich te veel op een oneigenlijke cultural fiteen probleem dat nog eens wordt vergroot doordat objectieve prestatienormen ontbreken. Al na een paar seconden in een sollicitatiegesprek kampt de recruiter al met tal van vooroordelen, alleen maar gebaseerd op hoe iemand praat, zo blijkt uit recent onderzoek.

‘De succesvolste mensen hebben niet altijd het meeste talent. Ze hebben het meeste geluk.’

Niet zo gek dat ‘geluk’ een van de belangrijkste bepalende factoren is geworden in de loopbaan van mensen. We mogen misschien denken dat we in een meritocratie leven, waar mensen hun baan ‘verdienen’ op basis van hun talent, in realiteit is dat nauwelijks het geval, blijkt uit ander recent onderzoek. De conclusie? ‘De meest succesvolle mensen in de wereld zijn niet noodzakelijkerwijs degenen met het meeste talent. Het zijn degenen met het meeste geluk.’ En geluk in sollicitatieprocedures? Dat hoort daar dus zeker ook bij…

zelfrijdende ai in recruitment

Zelfde debat als met zelfrijdende auto

Selectie door AI mag dan nog vol fouten zitten, dat zit de menselijke selectie dus ook. En waar AI nog steeds verbetert, geldt dat voor mensen veel minder. Training om van je onbewuste bias af te komen? Het werkt nauwelijks, en maakt dingen zelfs vaak erger, zo blijkt. Diversiteit blijkt er zelden mee gediend. En ja, de AI-algoritmes discrimineren ook (zoals het inmiddels overbekende Amazon-voorbeeld laat zien), maar bij menselijke selectie is het dramatisch veel slechter. Wat dat betreft lijkt het een beetje op het debat rondom de zelfrijdende auto, constateren de auteurs. Als er daar één ongeluk mee gebeurt, is het meteen groot nieuws. Terwijl we veel minder horen over de 1,25 miljoen jaarlijkse dodelijke slachtoffers in het wereldwijde verkeer, waarvan velen veroorzaakt door onoplettende chauffeurs.

Als met een zelfrijdende auto één ongeluk gebeurt, is het groot nieuws.

Het is dan wel heel makkelijk om cynisch of schamper te doen over wat AI op dit moment in selectie (niet) kan. Maar misschien kunnen we beter erop inzetten dat we de huidige algoritmes gaan verbéteren. Zoals in Californië gebeurt, waar zelfs regelgeving hiervoor is aangenomen. Dat verbeteren moet op een ethische manier, dus niet via een black box, stellen de auteurs van het HBR-artikel. En kandidaten moeten ook altijd hun toestemming verlenen. De tools worden het liefst ook open-source aangeboden, zodat iedereen de werking ervan kan beoordelen. Bovendien mogen er geen gegevens gebruikt worden die je ook niet mag gebruiken in een ‘normaal’ sollicitatieproces (zoals medische gegevens).

Conclusie: dit kan alleen maar beter worden

Maar als dat allemaal lukt, dan is er geen reden om te denken dat AI niet een significante verbetering kan laten zien in onze selectieprocedures. Het zal de link tussen talent, inspanning en succes kunnen vergroten, aldus de HBR-onderzoekers. En dat is waar het recruiters om te doen zou moeten zijn, toch? Het zou bovendien goed zijn voor de wereldwijde economie, zeggen ze. Als we bias kunnen vermijden, worden onze talentpools groter, en krijgen meer mensen kans hun talent te ontplooien.

Als AI onze eigen vooroordelen ter discussie weet te stellen, is er al veel gewonnen.

Dan geeft het geen pas om zomaar af te geven op de rudimentaire stappen die nu gezet zijn op AI-gebied. Dan moeten we niet minder, maar juist méér in AI investeren. En niet alleen in AI trouwens, maar ook in menselijke expertise om die AI te beoordelen. Mensen die snappen dat het uiteindelijk altijd moet gaan om de quality-of-hire. En dat je die nooit kunt vaststellen met nattevingergevoel. AI kan nooit zonder menselijke intelligentie. Net zo goed als het andersom ook heel moeilijk wordt. Als AI een tool wordt om onze eigen vooroordelen ter discussie te stellen, is er al veel gewonnen, aldus de HBR-auteurs.

Lees ook:

Daar gaat-ie weer: wie is dit jaar de meest invloedrijke recruiter?

Het startschot voor de elfde editie van de verkiezing ‘Meest Invloedrijke Recruiter’, ofwel #MIR2019, werd donderdag 21 november gegeven tijdens het Recruitment Tech Event in Amsterdam. Eerst volgt een nominatieronde, vanaf 20 december kunnen we allemaal onze stem op deze genomineerden uitbrengen.

‘De categorie Recruitment Marketing is toegevoegd aan de verkiezing.’

‘De verkiezingen zijn in de basis niet veranderd’, aldus Bas Westland, initiatiefnemer en organisator. ‘Het grote verschil met vorig jaar is dat dit jaar een categorie erbij is gekomen. Naast de categorieën Agency, Corporate, Interim en Talent, hebben we nu ook de categorie Recruitment Marketing toegevoegd aan de verkiezing. Mensen in die categorie kunnen dit jaar dus ook door vakgenoten, collega’s, klanten en kandidaten genomineerd worden.’

De tijdlijn van #MIR2019

  • 21 november 2019 – 19 december 2019 middernacht: Nominatieronde
  • 9 december 2019: Training voor genomineerden door Cammio en Talmark bij WeAreKeen
  • 20 december 2019: Start van de campagne door genomineerden
  • 20 december 2019 – 29 januari 2020: Stemronde voor publieksprijs
  • 16 januari 2020 middernacht: Deadline voor de genomineerden voor het insturen van de antwoorden op de videovragen
  • 17 januari 2020 – 29 januari 2020: Beoordeling videovragen door de jury en juryberaad
  • 31 januari 2020: Award Event met bekendmaking van de winnaars

Je moet jezelf presenteren

‘Om tot de Meest Invloedrijke Recruiter van 2019 verkozen te worden, moet je wel wat in huis hebben’, stelt Westland. ‘Je moet sowieso kennis van recruitmentzaken hebben, maar je moet ook jezelf kunnen presenteren en een campagne kunnen voeren. Daar helpen we de genomineerden dan ook mee.’

‘Je moet kennis van recruitment hebben, maar ook jezelf kunnen presenteren en een campagne kunnen voeren.’

In de middag van 9 december wordt bij WeAreKeen in Amsterdam een trainingsmiddag voor de genomineerden georganiseerd. Die middag biedt videointerviewplatform Cammio onder meer aan alle genomineerden een training, waarin ze tips & tricks krijgen om zich zo goed mogelijk te presenteren bij het beantwoorden van de vragen op hun videoplatform. Talmark, specialist op het gebied van employer branding, wervingscampagnes en werkenbij-sites, verzorgt op dezelfde middag een training ‘Campagne voeren’. Met deze training krijgen de genomineerden handvatten om alles uit hun campagne te halen voor het binnenhalen van de publieksprijs.

Vakjury beoordeelt 5 vragen

De genomineerden geven via een video antwoord op 5 specifieke recruitmentvragen. Op basis van de antwoorden kiest de vakjury dan de winnaar van de juryprijs. De vakjury bestaat dit jaar uit Gusta Timmermans, Ronald van Driel, Marco Hendrikse en Monique de Jong (de Meest Invloedrijke Recruiter van 2018).

‘Elk jaar proberen we bij de verkiezing een schepje erbovenop te doen.’

Dit jaar wordt voor het eerst ook een speciaal Award Event rondom de verkiezing georganiseerd. Dat evenement vindt plaats op vrijdag 31 januari 2020 in het koetshuis van Huize Frankendael. ‘Elk jaar proberen we bij de verkiezing een schepje erbovenop te doen’, aldus Westland. En een goed evenement hoort daar wat hem betreft bij. ‘Maar we houden het wel klein en intiem. Alleen voor genomineerden, winnaars uit voorgaande jaren en onze zes sponsoren. Invite only dus.’

Helemaal tweetalig

Andere noviteit is dat de verkiezing dit jaar helemaal tweetalig is. ‘We hebben in Nederland een grote Engelstalige recruitment community’, verklaart Westland. ‘Door de verkiezing tweetalig in te steken, geven we deze grote groep ook toegang tot de verkiezing.’

‘Door de verkiezing tweetalig in te steken, geven we een grote groep ook toegang tot de verkiezing.’

De verkiezing van Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar wordt dit jaar mogelijk gemaakt door de videorecruitment-experts van Cammio, trainingsbureau WeAreKeen (voor de categorie Talent), Carerix (voor de categorie Agency), Compagnon (categorie Interim Recruiter), bemiddelaar Independent Recruiters en Talmark (categorie Recruitment Marketing). Eerdere winnaars van de titel Meest Invloedrijke Recruiter waren Monique de Jong (juryprijs, 2018), Michelle Thijssen (publieksprijs, 2018), Tamara Rood (juryprijs, 2017), Caspar Kipp (publieksprijs, 2017), Joris van den Beuken (2016), Koos Wurzer (2015), Rob van Elburg (2014), Britt van Capelleveen (2013), Nicole van Thoor (2012), Wesley Hendriks (2011), Kay Goedhardt (2010) en Roos van Vugt (2009).

Lees ook:

De 8 belangrijkste uitdagingen waarmee bureaurecruiters te maken hebben

Kandidaten vinden. De WAB. Een onzekere arbeidsmarkt. Eigen mensen vasthouden. De opkomst van platforms. En margedruk. Vraag directeuren van een bemiddelingsbureau in de arbeidsmarkt wat hun uitdagingen zijn, en ze lepelen zo een heel rijtje op. Dat gebeurde dus ook, op vrijdag 22 november, tijdens de kennissessie met bureaurecruiters en -directeuren die Intelligence Group in Rotterdam had georganiseerd.

Maar wat zijn nou de grootste uitdagingen op dit gebied? Wat zijn de trends en ontwikkelingen die de status quo in dit vakgebied daadwerkelijk challengen? Geert-Jan Waasdorp, de eerste spreker tijdens de bijeenkomst, somde er 8 op:

#1. Het digitale bureau: platforms all over

Misschien is hun rol nu nog ‘marginaal’, aldus Waasdorp. Maar marktplaatsen en platforms zijn volgens hem zeker in opkomst op de arbeidsmarkt. Denk aan ‘uitzender zonder intercedenten’ Inhuren.com of Maqqie. Of de recente winnaar van de EY Ondernemers-prijs, flexwerkplatform Temper, dat recent aankondigde naast in de horeca nu ook in de logistiek actief te willen worden. Waasdorp: ‘Die platforms worden door grote uitzenders als Randstad nogal eens gezien als: mag niet, buiten de regels. Maar ondertussen hebben ze wel boter op het hoofd en experimenteren ze er allemaal ook mee.’

‘Als in jouw niche er nog geen platform zit, be the first.’

Wat hij maar wil zeggen: ‘Traditionele jobboards en bureaus komen hierdoor onder druk te staan. Deze platformen werken sneller en simpeler. Binnen 5 minuten weet ik of ik vanavond een afwasser heb of niet. Daar kan geen uitzendbureau tegenop.’ En dan blijkt uit de cijfers ook nog eens dat 96 procent van de gematchten daadwerkelijk komt opdagen. Waasdorps boodschap daarom: ‘Als in jouw niche er nog geen platform zit, be the first. Al was het alleen maar om maar te zorgen dat een ander het niet doet…’

#2. Snelheid is king: waarom geen appjes?

Nauw samenhangend met het eerste punt, maar snelheid wordt steeds meer de onderscheidende factor op de arbeidsmarkt, in welke hoek je als bureau ook zit. ‘Bureaurecruiters moeten marktkennis hebben, toegang tot kandidaten, maar vooral: snelheid!’, aldus Waasdorp, die erop wees dat er gelukkig ook veel nieuwe technologie op dit gebied is die hiermee kan helpen.

bureaurecruiters event action bijbaan

Denk aan de tool waarmee je automatisch een vacatureintake kunt doen, of de vele chatbots die in recruitment opduiken, of Calendly, waarmee kandidaten zelf hun afspraken kunnen regelen. Hij haalde ook het voorbeeld aan van solliciteren bij Action. Je voert je telefoonnummer in, krijgt vervolgens 4 vragen via WhatsApp, en voilá, je hebt gesolliciteerd. ‘Dat is snel! En dan krijg je ook nog eens een tegoedbon van 10 euro…’ Ander voorbeeld: Speakap, een tool die alle communicatie van een organisatie op een WhatsApp-achtige manier probeert te regelen. Of FastJobs, een vooral in Azië snel groeiend jobboard, waar je met 1 klik kunt solliciteren, en dat gegarandeerd echte vacatures biedt.

‘Als je in Nederland vandaag op een jobboard komt, ben je morgen weer nieuw.’

En dat op een gepersonaliseerde manier. ‘Als je morgen terugkomt, kent hij je nog’, aldus Waasdorp. ‘Dat is interessant. Als je in Nederland vandaag op een jobboard komt, ben je morgen weer nieuw.’ Maar dat zal ook hier wel gaan veranderen, verwacht hij. ‘De afgelopen jaren hebben jobboards 0 innovatie meegemaakt. De ontwikkeling heeft hier stilgestaan. Terwijl snelheid wel is wat de kandidaat van vandaag wil.’

#3. No-waste recruitment: het proces omgedraaid

Het traditionele recruitmentproces: werkgever zoekt kandidaat, bureau helpt de werkgever daarmee. Maar steeds vaker worden de rollen omgedraaid, en staat de kandidaat centraal. Zoals bij het Amsterdamse Vibe, een IT-staffingspecialist dat als stelregel hanteert voor elke goede kandidaat wel een werkgever te kunnen vinden. En dat nu voor inmiddels bijna 1.000 IT-professionals in 5 IT-deelmarkten. ‘Wat zij tegen hun bureaurecruiters zeggen is: hier heb je 6 kandidaten, ga ermee aan de slag, vind een baan voor ze.’

techsharks bureaurecruiters

Ook andere partijen in de markt zijn steeds op deze manier aan het werk, constateert Waasdorp. Denk aan Techsharks of talentplatform Phenom People. Eerder had hij het wat dat betreft al eens over het ‘impresario-model‘. ‘Sommige van die bureaus zeggen: als jij een data scientist bent, vinden we wel iets voor je. Zonder dat ze al een werkgever aan de andere kant hebben zitten. Dan draai je de keten echt om.’

#4. Recruitmentmarketing: elke bezoeker een kandidaat

Al ’10 jaar lang’ wordt er in de wereld van bureaurecruiters gepraat over funnels en conversie. ‘En dan zijn we heel trots als we van 2,8 naar 5,6 procent conversie op onze site zijn gegaan’, zegt Waasdorp. ‘Maar waarom staat er niemand op die vraagt: waar is de andere 95 procent aan kandidaten gebleven?’ Dat zal de komende jaren zeker veranderen, denkt hij. ‘Met recruitment automation kun je een band opbouwen met álle bezoekers op je site, ook zij die niet solliciteren.’

candidate id bureaurecruiters

De tooling is er al voor. Denk aan Candidate.ID, ‘eigenlijk een soort CRM’, aldus Waasdorp. Of – wederom: Phenom People. ‘Ik zeg altijd: je bent welke vacature je hebt bekeken. En als je dan ook nog weet hoe láng iemand een vacature bekijkt, kun je veel beter en gerichter gaan communiceren. Dan bouw je eigen talentpools op.’ En dan heb je geen LinkedIn meer nodig, voegt hij er vilein aan toe. ‘Mijn theorie is dat deze vorm van recruitment automation over 10 jaar groter is dan de huidige methode van sourcing. Dit gaat de wereld van sourcing volledig overnemen.’

#5. Sleepnetstrategie: tijd voor de hyperniche

De meeste bureaus gebruiken maar één ‘sleepnet’ om kandidaten binnen te krijgen, aldus Waasdorp: de eigen werkenbij-pagina. Maar waarom zou je je tot dat ene sleepnet beperken? ‘Iemand van YoungCapital vertelde me laatst dat 52% van alle sollicitanten in Nederland over een van hun platforms heen komt. Of het nu Jobbird is, of YoungOnes. Overdreven? Misschien. Maar laat het een tiende daarvan zijn, en het is nog veel.’

youngones

Wat YoungCapital met al die ‘sleepnetten’ doet is: heel veel data en profielen verzamelen. Het nieuwe goud op de arbeidsmarkt. Volgens Waasdorp is het dan ook voor elk bureau interessant om een ‘hyperniche’ te zoeken en daar kandidaten af te vangen. Denk bijvoorbeeld aan een (tijdelijke) site als werkenaanhetnieuwefeyenoordstadion.nl, voor vacatures voor mensen die willen meehelpen de nieuwe Kuip op te bouwen. Met zo’n ‘sleepnet’ vind je waarschijnlijk sneller mensen dan met de naam van de bouwer die het werk uitvoert.

#6. Pay-per-applicant: zó 100 Javanen inkopen

In de wereld van de jobboards zijn nog wel meer ontwikkelingen te zien. Zoals een flinke verandering van het businessmodel. Waasdorp schetst de ontwikkeling: van ‘duration‘ (betalen voor een vacatureplaatsing, gedurende een aantal dagen) via pay-per-impression en vervolgens pay-per-click tot steeds meer pay-per-applicant. ‘Daar beweegt de markt zich nu meer en meer naartoe. En da’s lekker. Zeker als ik op deze manier 100 Javanen kan inkopen.’

jobboost.io

Tools op dit gebied komen onder meer van partijen als OnRecruit en jobboost.io. ‘Ik zou er echt serieus naar kijken’, raadt Waasdorp zijn publiek van bureaurecruiters aan. ‘In Europa gebeurt op dit gebied nog bijna niets, terwijl er wel echt grote kansen zijn. De arbeidsmarkt in Europa draait technisch gezien nog op heel oude technologie. Voor wie hier het voortouw in neemt, ligt een goede toekomst klaar.’

#7. Google for jobs: waar zijn de bewijzen?

Een andere trend waar Waasdorp niet omheen kan, is Google for Jobs. Althans, de eisen die Google aan bureaurecruiters oplegt als het gaat om hoe ze hun vacatures moeten schrijven. Want voor de rest is hij sceptisch. ‘Al twee jaar zijn we congressen aan het vollullen over Google for Jobs. Maar ondertussen is het er nog steeds niet. En eerlijk gezegd denk ik dat het technisch twee stappen achteruit is ten opzichte van bijvoorbeeld Indeed en Fast Jobs. Welke bewijzen hebben we nou echt gezien dat het werkt? Wie heeft op een evenement verteld dat het écht rendeert? Hoe weten we dat het substantieel bijdraagt aan traffic en conversie?’

bureaudirecteuren event 3

‘Wij worden straks het 71ste land dat op een uniforme manier vacatures neerzet.’

Maar desalniettemin verwacht hij toch een grote invloed, zodra Google for Jobs Nederland aandoet. ‘Je moet straks 6 datapunten verplicht in je vacature zetten, en 5 vrijwillig. Dat gaat grote gevolgen hebben. Wij worden straks het 71ste land dat op een uniforme manier vacatures neerzet. Dat is belangrijk, want dan kunnen we meer met de onderliggende data gaan doen.’ En het betekent ook dat het gemak van je sollicitatieproces (nog) belangrijk(er) wordt, én dat je als bureau niet meer de naam van de opdrachtgever geheim kunt houden. ‘Google for Jobs laat straks dezelfde vacature zien, op meerdere plekken. De kandidaat kiest dan waar hij of zij het makkelijkst kan solliciteren. Zo ontstaat een nieuwe dynamiek in de markt.’

#8. Data-integratie: je eigen intelligence voorhanden

Bij het vorige punt stipte hij het al aan: het toenemende belang van data. Hoe meer gestructureerd data over de arbeidsmarkt voorhanden zijn, hoe meer koppeling onderling te maken zijn, en hoe een grotere rol ze zullen spelen. ‘Je kunt straks ook je eigen intelligence opbouwen’, houdt Waasdorp zijn gehoor voor. ‘Alles wat je wilt weten van je doelgroep is voorhanden. Als er een aanvraag binnenkomt, kun je al meteen een check doen. Is deze vacature voor ons haalbaar? Hoe succesvol waren we hierin de vorige keer?’

doelgroependashboard

Zulke data hebben een groot voordeel, aldus Waasdorp: ze gaan bureaurecruiters effectiever maken. ‘We hoeven niet meer te trekken aan een dood paard. We weten vooraf: is hij er? Of is hij er niet? En wat betekent dat voor onze marge? Die marge kun je straks laten afhangen van de beschikbaarheid van kandidaten in de markt. Dat is nog nooit eerder vertoond. En daarmee kun je veel succes halen in de markt.’

Meer weten?

Op dinsdag 28 januari 2020 spreekt Geert-Jan Waasdorp ook tijdens het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment. Daar zal hij onder meer laten zien hoe bureaurecruiters in de huidige arbeidsmarkt zich nog kunnen onderscheiden. Klik hier voor meer informatie, of schrijf je meteen in.

Diversiteit op de werkvloer begint al bij de vacaturetekst

Terwijl we ze schrijven, sluipen er al ongemerkt vooroordelen in vacatureteksten. Dat komt vooral, omdat we vanuit ons eigen referentiekader schrijven, zegt Annelies Graafland, recruitmentmanager RPO bij EN HR. ‘We zijn vaak op zoek naar het stereotype beeld van de ideale kandidaat. Daardoor worden vacatureteksten in een soort van tunnelvisie geschreven. Het gevolg daarvan is dat je dezelfde soort mensen aantrekt. En dat is funest voor de diversiteit en het functioneren van een organisatie. Er zijn helaas nog voorbeelden genoeg te noemen van organisaties of branches waarin weinig diversiteit zit. HR is typisch zo’n vakgebied. De blonde paardenstaart is bijna een dresscode geworden.’

‘De blonde paardenstaart is bijna een dresscode geworden’

‘We moeten af van clichés in vacatureteksten die de inclusiviteit dwarsbomen’, aldus Graafland. ‘Ik doel op de vrijdagmiddagborrel of de wekelijkse bootcamp met collega’s. Niet iedereen heeft daar behoefte aan. Mensen die, bijvoorbeeld door hun geloofsovertuiging, geen alcohol drinken, associëren ‘borrel’ met alcohol. De morele verplichting om elke vrijdag naast bierdrinkende collega’s te staan, kan een reden zijn om de baan te laten varen. Net als de bootcamp. Leuk voor de teamspirit, maar als iemand met fysieke klachten niet mee kan doen, wordt het al snel een belemmering om te reageren.’

Man of vrouw?

Jantien van Driel (Copyschool) en Esther Mollema (Direction) presenteerden onlangs een tweede versie van de ‘praktische gids voor inclusief werven, selecteren en schrijven’. Het taalgebruik in vacatureteksten is bepalend voor wie zich aangesproken voelt door de tekst. De inclusiviteit in vacatureteksten hangt onder andere af van hoe iets geformuleerd wordt. Laten we eens inzoomen op mannelijke en vrouwelijke teksten. ‘Je bent besluitvaardig’ klinkt heel anders dan ‘je bent in staat om besluiten te nemen.’ Het eerste voorbeeld is een directe vorm, terwijl in het tweede voorbeeld een vorm van gedrag wordt beschreven. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat vrouwen zich meer aangesproken voelen door de laatste variant.

‘Je bent besluitvaardig’ klinkt heel anders dan ‘je bent in staat om besluiten te nemen.’

Met functienamen lijkt de slag om genderneutraliteit overigens al wel te zijn gemaakt. Want hoe vaak komen we nog vacatureteksten tegen die vragen om een verpleegster, politieman of vroedvrouw? Tegenwoordig zijn genderneutrale functienamen als verpleegkundige, agent en verloskundige helemaal ingeburgerd.

Voortdurend bewust maken

‘Diversiteit en inclusiviteit zijn thema’s die steeds belangrijker worden in recruitment en HR’, zegt Nienke van Kortenhof, adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij vacaturetekstbureau Voor Tekst. ‘Vacatureteksten zijn voor veel kandidaten de eerste kennismaking met een nieuwe werkgever, dus is het verstandig om goed na te denken hoe je naar buiten treedt. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kan een verkeerd gekozen woord in een vacaturetekst het verschil zijn tussen wel of niet solliciteren. Het is belangrijk voor je werkgeversimago om tijdens het schrijven na te denken over de tekst en checkt of deze inclusief is of niet.’

‘Eén verkeerd gekozen woord in een vacaturetekst kan het verschil zijn tussen wel of niet solliciteren’

Annelies Graafland sluit zich daarbij aan. ‘We schrijven dingen veel te makkelijk op. Organisaties roepen wel dat ze een afspiegeling van de maatschappij willen zijn, maar doen er heel weinig aan. Het begint bij hoe je de arbeidsmarkt betreedt: dáár wordt de basis voor een diverse organisatie gelegd. Ik word altijd een beetje misselijk als ik vacatureteksten zie waar ze de zoveelste ‘tailor made’ persoon zoeken. Stel je open voor diversiteit en leg elk woord op een weegschaal. Ik zie het als een vorm van emancipatie. Elke vorm daarvan kost tijd. We moeten elkaar voortdurend bewust maken om inclusieve vacatureteksten te schrijven.’

Leg elk woord op een weegschaal en besef dat je geen kopie van de zittende medewerkers hoeft te vinden.

Maak dus bewuste keuzes bij het schrijven van vacatureteksten. Leg elk woord op een weegschaal en houd in je achterhoofd dat je geen exacte kopie van de zittende medewerkers hoeft te vinden. Liever niet zelfs, want hoe diverser, hoe beter. Slaag je daarin? Pas dan kun je spreken van een geslaagde werving.

Over de auteur

Henk van der Draai is copywriter bij Voor Tekst, het arbeidsmarktcommunicatiebureau gespecialiseerd in teksten.

Hoe deze Vlaamse carwash in 1 maand 426 kandidaten wist te werven

Schaarste op de arbeidsmarkt? Bij ANAC, een autowasstraat in het Belgische Wilrijk, hebben ze er al met al weinig van gemerkt. Voor de carwash, die in augustus open ging, moesten 40 medewerkers worden geworven. En dat met een campagne die maar net een maand mocht duren, want dan zou de opening al plaatsvinden. Een lastige opgave? Zeker. Maar toch bleken binnen 4 weken 426 mensen hun interesse kenbaar te hebben gemaakt.

Schaarste op de arbeidsmarkt? Bij deze Belgische autowasstraat merkten ze er weinig van.

Dat is onder meer te danken aan het Nederlandse bureau Sterkwerkgeversmerk. Dit bureau uit Hilversum (partner van het Creatiehuis) zette razendsnel zowel een offline als online campagne op. Online ging het zowel om Facebook, Instagram, Google-zoekadvertenties, displayadvertenties en gesponsorde vacatures op diverse jobboards. Offline werden onder meer flyers bij mensen in de regio thuisbezorgd en neergelegd bij andere ANAC-vestigingen in de buurt.

Korte individuele gesprekken

Omdat er slechts 1 maand de tijd was tussen het moment van aanvang van de campagne tot aan de opening van de vestiging is ervoor gekozen om geen individuele gesprekken in te plannen. In plaats daarvan werden 4 selectiebijeenkomsten georganiseerd. Hiervoor zijn 2 dagen uitgekozen, met op beide data 2 beschikbare tijdstippen.

Aan het eind van de bijeenkomst wist je meteen of je aangenomen was of niet.

De bijeenkomst bestond uit een welkomstwoord door de eigenaar van ANAC, waarin hij eerst kort wat vertelde over de autowasstraat. Daarna vertelde hij over de werkzaamheden in de carwash en het belang dat het bedrijf hecht aan samenwerking en teamspirit. Ook werd er ingegaan op wat werken bij ANAC betekent als het gaat om zaken als type contract, werktijden, salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (zoals: ‘Altijd een schone auto’). Daarna vonden korte individuele gesprekken plaats en aan het eind van de selectiebijeenkomst wist je als kandidaat meteen of je wel of niet aangenomen was. Zo snel kan het dus gaan.

carwash anac website

Alles voor optimale conversie

Om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen solliciteerden vanuit de campagne werd niet alleen een wervende vacaturetekst voor ANAC geschreven, maar werd ook een landingspagina ingericht die geheel geoptimaliseerd was voor conversie. Ook het sollicitatieformulier voor de carwash is zo kort mogelijk gehouden, vertelt Esmee Maton, projectmanager Employer Branding bij het Nederlandse bureau. ‘Als je wilde solliciteren hoefde je alleen maar je naam en e-mailadres achter te laten en te laten weten welke datum je beschikbaar was voor het sollicitatie-event.’

668.952 mensen bereikt

Klinkt allemaal heel eenvoudig? Misschien. Maar soms blijkt eenvoudig uiteindelijk nog het allerbeste te werken. Het resultaat mocht er in elk geval zijn. ‘Na een maand campagne draaien heeft de vacature online in totaal 668.952 personen bereikt’, vertelt Mason trots. ‘De vacature is in die tijd 5.952 keer gelezen. En in totaal hebben maar liefst 426 kandidaten gesolliciteerd.’ En het allerbelangrijkste? De 40 vacatures zijn – op tijd – vervuld. En dat voor een aantal functies die op voorhand misschien niet zo makkelijk te vervullen leken. Een groot succes dus, vat Mason het samen. ‘Missie geslaagd.’

carwash anac helden gezocht

Lees meer:

 

Lerarentekort en stakingen: het kost veel meer dan geld alleen

De afgelopen jaren sprak ik talloze mensen die een overstap wilden maken naar het onderwijs. Zij wilden niets liever dan stoppen met hun eigen baan en overstappen naar een betekenisvolle plek. Veel van hen zijn in deze reis gestrand. Simpelweg omdat het hen zo moeilijk werd gemaakt. Het gevolg: talloze enthousiastelingen met passie die hun droom niet konden waarmaken en talloze vacatures op een groot aantal scholen. Velen zijn moedeloos geworden, na talloze uren en jaren bijscholing, het vinden van een zijinstroomplaats en de weg vinden in de wirwar van wetgeving rondom zijinstromers.

Niet alleen in de grote stad

In de media lijkt het probleem vooral plaats te vinden in de grote steden. In die steden wil geen juf of meester meer voor de klas. Juffen en meesters worden er niet alleen ondergewaardeerd, ze worden ook uitgescholden en soms zelfs ondergespuugd door de leerlingen die zij met alle liefde en geduld nieuwe dingen willen leren. Ondertussen zijn ze meer bezig met socialiseren en opvoeden.

Meesters en juffen worden uitgescholden.

Maar ook de kleine dorpsscholen hebben het inmiddels lastig. Iets wat minder snel de grote media haalt. Mijn dochter (inmiddels 5, ongelooflijk eigenwijs en een echte miniversie van mijzelf) zit op zo’n school. Vorig jaar kreeg ook deze school te maken met verloop, nieuwe vacatures en zieke juffen en meesters. Dit was helemaal niet zo makkelijk op te lossen als het lijkt. Die ene leuke invalmeester had al een contract getekend bij een andere school voor volgend schooljaar. En de invaljuffen en -meesters? Die waren gewoonweg op. Dus ook dat aantrekkelijke dorpsschooltje met kleine klassen en bovengemiddeld goed opgevoede kinderen (ja mama’s en papa’s, jullie lezen het goed, dat vind ik echt!).

Ze staakten niet

Op de dag van de landelijke staking, staakten hier de juffen en meesters niet. Wel maakten ze een stevig statement naar de ouders toe. De kinderen hadden de opdracht gekregen een spelletje mee te nemen. Hiermee gingen ze iets bijzonders doen. De kinderen verdeelden zich over de klassen en gingen op de grond hun spelletjes doen. In de klassenapp ontvingen de ouders foto’s van de kinderen met de tekst: ‘Voor even is het leuk om geen les te krijgen, maar wij maken ons grote zorgen omdat dit het toekomstbeeld van het onderwijs dreigt te worden.’

Op de dag van de landelijke staking, staakten hier de juffen en meesters niet.

Confronterend. Als ouder denk je eerst: ‘Oh kijk ze nou, gezellig, wat een lol hebben ze.’ Dan brandt er een lichtje en verandert de gedachte naar: ‘Dat zou verschrikkelijk zijn.’ Om half één is de school uit. Ik kom vrolijk aanlopen (natuurlijk altijd net op tijd). Ik zie geen ouders met elkaar babbelend bij de picknicktafel.  De deur stond open en ik zie hoe een paar (net zo op tijd zijnde) ouders snel de deur in schieten. Ik loop er vertwijfeld achteraan.

Totale chaos

De juf staat midden in de gang: ‘Ik ben er niet’.  Totale chaos, overal kinderen in de gang. Ik zie ouders vechten met jassen en tassen en ondertussen hun kroost bij elkaar roepen. Natuurlijk kan ik mijn dochter nergens vinden; die maakt flink gebruik van de situatie en is op onderzoek uitgegaan. Ik vond haar uiteindelijk onder de overblijftafel (draak!).

Laten we zorgen dat we het Nederlandse onderwijs ook de komende generaties blijven continueren.

Uiteindelijk lopen we, hand in hand, naar buiten richting huis. Zij rent nog even achter een vriendje aan die ze nog een knuffel wil geven. Ik kijk toe en denk alleen maar: ‘Laten we dit alsjeblieft oplossen. Laten we alsjeblieft zorgen dat we het goede Nederlandse onderwijs ook de komende jaren en generaties kunnen blijven continueren. Voor onze kinderen.

Lees meer:

 

Dit zijn de 12 factoren waarop Generaties Y en Z een werkgever beoordelen

Over de jonge generaties Y en Z is al veel, heel veel gezegd en geschreven. Millennials (grofweg: geboren tussen 1981 en 2000) en Z’ers (geboren tussen 1995 en 2010) worden nogal eens bijzondere eigenschappen toebedeeld. Maar wat vinden ze nou echt de belangrijkste factoren om een werkgever op te beoordelen? De Nationale Beroepengids deed er recent een soort meta-onderzoek naar en kwam op basis van onderzoeken van onder andere van Manpower, YoungCapital , Intelligence Group , Deloitte , StudyTube , NRC en Youngworks tot deze top-12:

#1. Salaris: graag goed geld verdienen

Het salaris blijft ook bij de jonge generaties een voorname reden om voor een werkgever te kiezen. Sterker nog: Voor 47% van generatie Z is goed geld verdienen zelfs de belangrijkste reden waarop ze een werkgever beoordelen. Dit geldt minder voor millennials en hoogopgeleiden, zolang het salaris wel boven de ondergrens zit. Gemiddeld genomen staat het salaris dus op nr 1. Het is alleen niet de grote aantrekkingskracht voor de werving. Daarvoor blijken andere zaken belangrijker.

#2. Baanzekerheid: na de crisis graag wat vastigheid

Verrassend misschien, maar baanzekerheid is de duidelijke nummer twee. Alhoewel daarbij aangetekend mag worden dat het hierbij niet alleen gaat een vast contract, maar dat voor millennials vooral ‘carrièrezekerheid’ telt. Deze generatie wil graag een betere positie krijgen, liefst bij hun huidige werkgever. Daarom beoordelen ze werkgevers vooral op de geboden doorgroei- en opleidingsmogelijkheden. Dit bepaalt namelijk hun groeikansen. Opleiding en kennisoverdracht is dus zeer belangrijk, vooral in de vorm van ‘training on the job‘, coaching en mentoring. En de leermiddelen moeten voor hen digitaal zijn, het gaat hier immers om digital natives.

De leermiddelen moeten voor hen digitaal zijn, want het gaat hier om digital natives.

Voor Generatie Z blijkt het vast contract overigens weer een stuk belangrijker. Vanwege de financiële crisis die ze hebben meegemaakt zijn ze waarschijnlijk meer risicomijdend geworden dan de generatie ervoor.

#3. Werksfeer en collega’s: ook vrienden na vijven

De werksfeer is voor alle generaties een heel belangrijk criterium om voor een werkgever te kiezen. Voor een groot gedeelte van de millennials is dit zelfs nummer 2 of 1. Hun collega’s zijn vaak ook hun vrienden die ze buiten werktijd ook veel zien. Ook generatie Z vindt werkplezier en collega’s een belangrijke factor.

#4. Werkinhoud en purpose: impact maken

Voor generatie Z staat een baan die aansluit op hun passie op de eerste plek. En maar liefst 53% wil een baan waarmee ze ‘iets voor de wereld kunnen betekenen’. Ook bij millennials heeft dit overigens een hoge notering. Werk moet betekenis hebben, ze willen ergens aan bijdragen, of ze willen ‘impact maken’.

Werk moet betekenis hebben, ze willen ergens aan bijdragen, ‘impact maken’.

Wat dat ‘impact maken’ exact betekent? Dat verschilt dan weer enorm. Dit kan maatschappelijk of milieugerelateerd zijn, maar ook ‘de wereld veroveren’ of iets als: ‘epic shit doen’. Zowel millennials als generatie Z zeggen een gedeelte van hun identiteit aan hun werk te ontlenen. De baan en de werkgever moeten daarom goed bij hun persoonlijkheid passen.

#5. Flexibel en remote werken: geen 9-tot-5

Zelf je tijden kunnen indelen, je vakantie op ieder moment van het jaar kunnen plannen, of een langere break kunnen nemen, daar worden alle generatie warm van. Voor millennials staat vrije tijd en vakantie dan ook zelfs op de derde plaats. Flexibele tijden en thuis kunnen werken zijn bij hen een grote stijger. Maar voor millennials mag het dan belangrijk zijn, voor generatie Z is het zelfs een ‘stille vereiste’. Bij hen komt de work-life fluency om de hoek kijken (waarover straks meer).

#6. Persoonlijke ontwikkeling: toekomst voorop

Opleidingsmogelijkheden kwamen al naar voren. Maar het is ook belangrijk dat er in de persoonlijke groei wordt geïnvesteerd, los van de technische inhoud van de huidige functie. Het gaat om de ontwikkeling van de persoon zelf, de eigen ontwikkelpunten en toekomstbestendigheid. Hoe beter dit soort zaken geregeld zijn, hoe langer de millennial blijft. Zij zouden graag 3 tot 5 jaar bij dezelfde werkgever werken, zolang ze zich maar kunnen blijven ontwikkelen.

Generatie Z voelt dat ze moeten bijblijven als het om kwalificaties en soft skills gaat.

Voor generatie Z wordt dit zelfs nog belangrijker. Zij voelen dat ze moeten bijblijven als het om kwalificaties en soft skills gaat, dus zij zullen dit punt zelfs als voorwaarde zien. De digital natives gebruiken ook andere leermethodes en de leerfaciliteiten zullen dat moeten ondersteunen.

beoordelen 12 elementen

#7. Werkplek én locatie: gezellig, bereikbaar én goede wifi

De ruime meerderheid kiest niet voor een baan waarvoor ze langer dan een uur moeten reizen. Dus de locatie speelt ook een grote rol. Al zou (een gedeelte van) generatie Z er minder moeite mee hebben om te verhuizen, als hun droombaan daar tegenover zou staan.

Een pingpong- of voetbaltafel is goed voor de sfeer en de gezondheid.

Maar de (uitstraling van de) werkplek is ook heel belangrijk geworden. Een pingpong- of voetbaltafel is goed voor de sfeer en de gezondheid. Goede wifi, goede ruimtes om even alleen te werken of juist samen te kunnen werken zijn ook heel belangrijk geworden bij het beoordelen van werkgevers. Een aantrekkelijke werkplek én een aantrekkelijke locatie hebben voor beide jonge generaties een zeer grote wervingskracht.

beoordelen

#8. Samenwerken én autonomie: samen voor jezelf

De manier waarop iemand zijn functie kan uitvoeren is voor iedereen een belangrijk criterium, maar vooral de middelbaar en hoger opgeleide medewerker beoordelen hier een eventuele werkgever op. Voor de oudere generatie komt dit in bewoordingen als ‘zelfstandig werken’, of ‘zelfstandigheid in de functie’. Voor de millennial gaat het er vooral om dat hij of zij veel (nieuwe) dingen wil kunnen uitproberen. Denk: eigen projecten initiëren die hij/zij dan ook op een zelf gekozen moment op de eigen laptop in rust kan uitwerken. Ze werken graag aan gezamenlijke projecten, maar hun input willen ze autonoom kunnen uitwerken.

Voor generatie Z is samenwerken nog belangrijker, al willen ze wel kunnen uitblinken.

Ook generatie Z wil graag in multidisciplinaire teams werken. Voor deze generatie is samenwerken nog belangrijker, al willen ze dit het liefst wel in zo’n vorm dat zij zelf kunnen uitblinken in hun eigen expertise.

beoordelen

#9. Cultuur: geen bossy boss

Dit punt sluit aan op eerder genoemde punten, maar hier gaat het specifiek om: normen, waarden en omgangsvormen. De cultural fit mag dan omstreden zijn, maar vormt voor beide jonge generaties tegelijkertijd een essentiële factor die bepalend is voor of het huwelijk tussen werknemer en werkgever gaat slagen. Er moet overeenstemming zijn over wat er gedaan wordt, maar vooral ook over het hoe en waarom.

Aan hiërarchie die niet gebaseerd is op inhoudelijk overwicht, hebben jongere generaties een broertje dood.

De wijze van leidinggeven en de perceptie van hiërarchie is sterk aan het veranderen. Waar de oudere generaties kijken naar hiërarchie vanuit senioriteit, beoordelen millennials en generatie Z het begrip autoriteit vooral vanuit expertise. Dit kan hand in hand gaan, maar aan hiërarchie die niet gebaseerd is op inhoudelijk overwicht, hebben de jongere generaties een broertje dood.

#10. Balans werk/privé: de grens vervaagt

Voor alle generaties is dit een belangrijk criterium waarop ze een eventuele werkgever zullen beoordelen. De interpretatie hiervan verschilt wel enorm tussen de jongere generaties en de generaties ervoor. Bij de digital natives vervaagt de scheiding tussen werk en privé zelfs vrijwel helemaal. Hier hebben we het ook wel over de work-life fluency. Het woord geeft al aan dat het een in het andere overvloeit, dus sommige privézaken worden tijdens werk gedaan en andersom. Digital natives kunnen namelijk snel schakelen van aandacht, daarom is het voor hen geen probleem om in het weekend of ‘s avonds even snel iets voor het werk te doen. Het wordt wel gezegd dat deze generatie dan ook wél kan multitasken.

beoordelen 12 elementen werkgevers

#11. Lunch & koffie (en gratis eten bij overwerk)

Je ziet het ook steeds meer terugkomen in vacatureteksten: goed verzorgde lunch(mogelijkheden) en lekkere koffie doen het goed als pullfactoren voor de jongere generaties. Ze doen het ook goed in de beoordeling van een werkgever. De lunch is immers hét moment voor niet-werkgerelateerd sociaal contact of het meer informele aan het werk. De sociale beleving staat erg onder invloed van de verzorging van de lunch. Betere lunch betekent een betere beleving.

Slechte koffie is een dooddoener en straalt negatief af op de hele organisatie.

Ook de kwaliteit van de koffie kan het werk maken of breken. Slechte koffie is een dooddoener en straalt negatief af op de hele organisatie. De best beoordeelde werkgevers serveren overigens niet alleen koffie, thee en water. Zij hebben ook sappen, frisdrank en de besten onder hen zelfs een eigen bar. En als er overgewerkt moet worden, moet het eten natuurlijk ook door de werkgever verzorgd worden, vinden de jonge generaties.

lunch 12 elementen beoordelen

#12. Overige faciliteiten

Het criterium ‘faciliteiten’ loopt eigenlijk als rode draad door alle andere punten heen. De jonge werknemer wil goed gefaciliteerd worden in de uitvoering van het werk. Dat begint bij goede wifi, informele zitjes en voldoende vergaderruimte of flexplekken. Het gaat niet alleen om uiterlijk zichtbare zaken, maar ook om de digitale communicatiekanalen en dito leeromgeving of kennisbank. Ook daar zal hij of zij de werkgever dus op beoordelen.

Goede faciliteiten? Dat begint bij goede wifi, informele zitjes en voldoende vergaderruimte of flexplekken.

Daarna komen de zaken die echt aan de werkgeversaantrekkelijkheid bijdragen. Fijne banken, een pingpongtafel, glijbaan, muziek, sportmogelijkheden, een bar, vaatwassers, gevulde koelkasten tot aan hospitality-medewerkers en stoelmassages aan toe. Ook dit zijn zaken waarmee de werkgever van vandaag en morgen een enorme aantrekkingskracht krijgt.

Over de auteur

Peter Koelewijn is freelance blogger en contentmarketing specialist. Voor Nationale Beroepengids schrijft hij over de veranderingen op de arbeidsmarkt om de kansen die dit biedt te laten zien. De aanleiding voor dit artikel is de nieuwe sectie “Werken Bij” van de Nationale Beroepengids.

Bronnen en bijdragen aan dit verhaal:

Zo krijg jij ook een GO! Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning

Van het verbeteren van de reputatie als werkgever tot een beter bereik van interne berichtgeving, van een helderder beeld over wat er écht speelt onder medewerkers tot meer aantrekkingskracht op nieuwe talenten: professionals die werken in HR- en/of communicatie kunnen veel betekenen voor organisaties. Maar hoe krijgen ze voet aan de grond bij hun directies?

‘In veel gesprekken met vakgenoten kwam de achterliggende vraag naar voren: ik zou mijn plannen zo graag uitvoeren, want ik zie volop kansen voor de organisatie, maar hoe krijg ik er akkoord op van de directie?’, zegt Inge Beckers, initiatiefnemer van het platform HR & Communicatie, dat dit jaar 10 jaar bestaat.

7 adviezen

Samen met haar collega Marjolijn Vlug schreef Beckers recent een whitepaper, met daarin 7 adviezen om vakgenoten te ondersteunen om ruimte, aandacht, budget en tijd voor hun initiatieven te krijgen. Bovenaan de top-7 staat het advies: ‘Kijk goed naar je doelgroep en zorg dat je ze goed leert kennen.’ Oftewel: welke vraagstukken spelen er bij hen? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Welke taal spreken ze? ‘Zet de vaardigheid doelgroepgericht communiceren vervolgens actief in. Steek daarmee je plan en je verhaal situationeel in.’

Succes volgt succes

De afsluitende tip? Begin gewoon. ‘Ga experimenteren, vraag een paar koplopers in de organisatie om met je mee te doen, of pak een aantal ‘quick wins’ waarmee je kunt laten zien wat dat oplevert. Zo kun je mooi aantonen dat niet alles geld kost. Succes volgt succes.’ Zoals kennispartner Robin van der Meulen van 2DAYSMOOD in de whitepaper zegt: ‘Perfect is goed, maar goed is beter. Probeer altijd een stap vooruit te zetten. Welke actie kun je vandaag al starten? Vind een team in de organisatie dat nieuwsgierig is naar jouw idee en zet een experiment op. Dan verspreidt jouw idee zich als een olievlek.’

‘Perfect is goed, maar goed is beter. Probeer altijd een stap vooruit te zetten.’

Monique Hendriks van Bex*Communicatie daagt vervolgens HR- en communicatieprofessionals uit: ‘Toon leiderschap. Wees geen dienaar, maar geef advies als een koning. Heb lef en ben jezelf. Inspireer, werk samen, ben helder en professioneel. De kans dat je advies doorkomt is vele malen groter als je zelf leiderschap toont.’

Download hier de hele whitepaper