Deze dwarse bierbrouwer schoffeerde vele recruiters, maar… heeft hij ook een punt?

‘Beste werkgevers, als je een vacature hebt, wat doe je dan?
A. Je betaalt een recruitment consultant 30.000 pond om 10 minuten voor jou op LinkedIn rond te kijken.
B. Je bespaart jezelf 30.000 pond en zoekt zelf 10 minuten op LinkedIn.’

De post is inmiddels verdwenen. Maar de vraag die de bekende BrewDog-oprichter James Watt vorige week stelde op LinkedIn bracht een behoorlijke schokgolf teweeg die waarschijnlijk nog lang zal natrillen. Talloze recruiters kropen namelijk meteen verontwaardigd in de pen. Je kon toch niet zomaar met één pennenstreek een hele beroepsgroep afdoen? Dat je een keer een vervelende ervaring gehad hebt, tja, dat kan gebeuren. Maar recruitment is heus wel meer dan 10 minuutjes googlen en linkedinnen, hoor, zo benadrukten ze vrij eensgezind.

‘Er is iets dat wij missen…’

Zo was er Ash Knight, die dacht de post meteen te moeten counteren met het argument voortaan ook maar zelf bier te gaan brouwen. Want zo moeilijk kan dat toch niet zijn? ‘James Watt, je hebt duizenden recruiters van je vervreemd met deze respectloze onzin. Ik nodig je uit bij ons op kantoor om te laten zien hoe je in 10 minuten hoge functies vervult. Want er is iets dat wij duidelijk missen…’

Ook anderen, zoals Andrea Ali van Elenrose Recruitment, en Kerri-Ann Hargreaves, kwamen snel met verdedigende – en bovendien veelgelezen – reacties. ‘Ik ben trots dat ik deel uitmaak van de recruitmentindustrie’, antwoordde bijvoorbeeld laatstgenoemde. ‘Het is een branche die meer respect en begrip verdient.’ Anderen riepen meteen op tot een boycot van de bieren van de Schotse brouwer met een ‘punk-mentaliteit’.

Tja, wat dóén recruiters eigenlijk?

Maar er waren er ook die iets meer op de inhoudelijke strekking van het betoog van James Watt ingingen. Zoals senior recruitment consultant Joe Pelter. Hij gaf aan er aanvankelijk ook geïrriteerd door te zijn, maar vroeg zich later toch af hoe het kan dat de bekende bierbrouwer nog nooit een bureau is tegengekomen dat hem toegevoegde waarde heeft kunnen bieden. Zou dat niet ook met de belabberde interne recruitmentpraktijken van de brouwer te maken kunnen hebben?

‘Als je klanten uitlegt wat je doet, zullen ze het waarschijnlijk beter waarderen.’

Of PMA Recruiter Melanie Robinson, die de post van Watt ziet als een uitgelezen kans om zijn ongelijk te bewijzen. En senior consultant Christoper Booth riep meteen maar op tot meer transparantie over tarieven. Zo konden klanten in elk geval zien dat je als recruiter hard werkt voor je geld. Iets wat ook Andy Davies lijkt te doen, in zijn opmerking dat het lang niet altijd duidelijk is wát recruiters doen voordat een cv in een inbox belandt. ‘En als je klanten dat kunt laten begrijpen, zullen ze het waarschijnlijk beter waarderen.’ Al voegt hij ook toe: ‘Soms is het absoluut zinvol als ze gewoon zelf iemand aannemen.’

oprichters van bierbrouwer BrewDog
BrewDog-oprichters Martin Dickie en James Watt. Beeld: BrewDog

Het gaat om waarde toevoegen

Volgens de bekende recruitmentblogger Mitch Sullivan missen ook deze recruiters hiermee zelfs nog het punt van Watt. Het gaat er niet om aan te tonen dat je als recruiter hard werkt, zegt hij, het gaat erom aan te tonen dat je daadwerkelijk waarde toevoegt aan een organisatie. En dat de prijs die je daarvoor vraagt in elk geval niet overgewaardeerd is. Met andere woorden: dat je als recruiter leert om te laten zien dat je je tarief daadwerkelijk waard bent. Hoe lang of kort je er ook over doet om die vacature te vervullen.

‘Slechts weinig recruiters kunnen aantonen wat hun toegevoegde waarde is.’

De blogger provoceerde de branche al vaker (bijvoorbeeld met: ‘Fuck The Recruitment Industry‘), en doet dat nu graag weer. ‘Want slechts weinigen kunnen duidelijk maken wat hun toegevoegde waarde is – althans: niet in termen die de klant begrijpt. En ik kan het weten, want ik heb die vraag zelf ook al heel vaak gesteld.’ En ook op de websites van werving- en selectiebureaus is hier zelden een bevredigend antwoord op te vinden, zegt hij. ‘Ze vertellen in hun marketing eigenlijk alleen dat ze een bepaalde categorie vacatures kunnen vervullen. Maar ze vertellen nooit hoe ze dat doen, of waarom ze dat doen op die manier.’

De truc is: meer marketing

En juist hierin moeten recruiters zich vaker onderscheiden, zegt hij. ‘Want dit is waarschijnlijk ook de reden waarom zoveel bedrijven een oordeel hebben over de hele branche, en niet over de verschillende individuele organisaties erbinnen.’ Volgens Sullivan willen bedrijven van hun (externe) recruiters maar twee dingen zeker weten: dat ze de beste kandidaten zowel weten te werven als te selecteren. En aan de marketeers van die bureaus om dat te bewijzen en duidelijk te maken.

‘Laat openlijk zien dat je goed bent in iets waar de meeste bedrijven niet zo goed in zijn.’

Oftewel: ‘Wees eerlijk over waar je goed in bent, en waar niet in. Ga datgene uitwerken waarvan je denkt dat je klanten het willen weten. En huur vervolgens een creatief in om dat te vertalen in middelen die mensen zich zullen herinneren. Of schrijf zelf vaker vacatureteksten die mensen graag lezen. Dan laat je tenminste openlijk zien dat je goed bent in iets waar de meeste bedrijven niet zo goed in zijn. Alleen zó kun je negatieve percepties (en resultaten) eventueel omdraaien.’ En dan hoeft een oprichter van een dwarse bierbrouwer ook niet meer te denken dat hij het zelf beter, sneller en goedkoper kan.

Lees ook

Corona, wat nu? Twee nieuwe dikke tips voor interim-recruiters

De coronacrisis heeft er bij veel interim recruiters flink ingehakt. Ineens zagen ze een groot deel van hun inkomsten stilvallen. Patsboem, weg vacatures, weg werk. In deze reeks keek ik vorige week met Jurriaan Pennartz hoe hij daarmee omgaat en welke tips hij daarbij heeft. Zijn boodschap was vooral dat deze periode bij uitstek geschikt is om voor jezelf eens te evalueren of je nog wel gelukkig bent met wat je doet.

‘Hoeveel maanden wil ik kunnen overleven zonder opdrachten?’

Deze week is het de beurt aan: Paula Bakker, die vanuit Paula’s People op interim basis recruitmentdiensten levert. Al 10 jaar is ze werkzaam in de sector. Van operationele functies tot managementposities. Al een paar jaar dacht zij zo nu en dan na over het zelfstandig ondernemerschap. En begin 2020 hakte ze dan de knoop door.

De tip van… Paula Bakker

‘Starten met ondernemen zat al een paar jaar in mijn achterhoofd. Ik heb heel bewust gekeken naar de buffer die ik van tevoren wilde hebben. Hoeveel maanden wil ik kunnen overleven zonder opdrachten? Welke buffer heb ik hiervoor nodig? Welke acties ga ik ondernemen als deze buffer opraakt? Een paar jaar voordat ik voor mijzelf startte ben ik dan ook gestart met sparen voor dit doel en zo ben ik in januari/februari gestart zonder leningen.’

‘Door te anticiperen op de toekomst ervaar ik nu geen geldstress.’

‘Door goed te anticiperen op de toekomst ervaar ik nu geen geldstress. Tijdens de coronacrisis verbaasde het me dan ook om te lezen dat veel ondernemers nog geen kwartaal zonder omzet door kunnen. Natuurlijk heb ik wegens teruglopende opdrachten even gedacht ‘wat als’…, maar directe geldstress heb ik vanwege mijn buffer niet ervaren.’

Wat is je belangrijkste advies voor interim vakgenoten?

‘Denk buiten de kaders, wees creatief en kijk ook naar de langere termijn. Omdenken, weet ik, klinkt cliché, maar is in een periode als de coronatijd wel belangrijk. Waar ligt wél de behoefte bij jouw opdrachtgevers of in de markt? Wat zijn werkzaamheden waar je eigenlijk nooit aan toekwam die je nu alvast kunt voorbereiden of uitvoeren? Waar haal je wellicht niet direct omzet uit, maar kan op de langere termijn wel iets opleveren?’

De tips van… Robert Buning

‘Een herkenbaar verhaal. Tot eind februari 2020 kon het geld bij opdrachtgevers niet op. Het gemiddelde tarief voor een interimmer bedroeg ongeveer 75 euro per uur en het management maakte zonder al te veel zorgen genoeg budget vrij om Adje Interim voor zes maanden in te huren. Vaak niet eens voor 24 uur per week, maar soms wel voor 32 of 40 uur per week. Dat is aardig verdienen! Even uitrekenen… zo 12.000 euro per maand! Veel geld dus als je een klus binnenharkt van 40 uur per week.

‘Je hebt ineens vijf petten op als zzp’er.’

Maar je moet wel erg veel geluk hebben om bij aanvang van het zelfstandig ondernemerschap direct zo’n klus te kunnen schrijven. De realiteit ligt vaak anders. Ken je die reclame van Indeed, waar ze het erover hebben dat je als ondernemer verschillende petten op hebt? De pet van accountant, verkoper, recruiter (in jouw geval), marketeer, administratief medewerker. Als je uit loondienst gaat, ga je van één pet naar vijf petten. En vergeet de pet van vriend, vriendin, vader of moeder niet. Het is een druk bestaan als net gestarte ondernemer. De stress kan snel toeslaan en stress is een groot gevaar als het om geld gaat.

‘Laat ik eerlijk zijn: met het aantal beschikbare interimmers is de kans nu groter dat je geen klus hebt dan wel.’

Het klinkt superaantrekkelijk om vanuit loondienst voor jezelf te starten, maar bedenk wel dat het uitzonderlijk is als je ineens meer dan 10.000 euro per maand omzet hebt. Denk dus ruim van tevoren na over alle scenario’s. Oók de meeste negatieve scenario’s, namelijk: dat je géén klussen krijgt. Niemand had natuurlijk in januari 2020 voorzien dat corona eraan kwam, maar je kunt wel nadenken over wat je moet doen als er geen omzet komt. En laat ik eerlijk zijn: met de hoeveelheid beschikbare interimmers is de kans nu groter dat je geen klus hebt dan wel.

De stoute schoenen aan

Als het negatieve scenario realiteit wordt en je daarnaast geen buffer hebt, slaat geldstress heel makkelijk toe. Je gaat dan rare dingen doen. En ik kan het weten, want ik heb dat een jaar of zes geleden ook eens meegemaakt. Je verliest je focus en kan in een negatieve spiraal terechtkomen. Daardoor ga je dingen doen die totaal niet bijdragen aan het genereren van business, waardoor er weer geen geld in het laatje komt.

‘Bij geldstress ga je rare dingen doen. En ik kan het weten, want ik heb dat al eens meegemaakt.’

In het begin is er dan ook maar één ding belangrijk als zzp’er. Zorg dat jouw doelgroep weet wie jíj bent en zorg dat deze doelgroep jóu gaat bellen. Hoe je dat doet? Door de stoute schoenen aan te trekken en de pet van verkoper op te zetten. Natuurlijk moet je ook een authentiek verhaal hebben en uniek zijn ten opzichte van de duizenden interimmers die er in Nederland zijn te vinden. Maar ik ga ervan uit dat je daarover hebt nagedacht toen je jouw businessplan schreef…’

Mijn dikke tip aan jou:

‘Mijn dikke tip aan jou is dus… als je nu nog in loondienst werkt en je denkt erover om te gaan ondernemen, zorg dan dat je voldoende spaargeld op je rekening hebt. Bedenk dat de meeste salestrajecten zo een halfjaar tot een jaar kunnen duren. Heb je een buffertje van zes maanden inkomen, dan is daar niets mis mee. En lukt het je wel om voldoende omzet te genereren? Leef dan van het minimale en zet de rest op een spaarrekening. Koop niet direct die dikke bak, maar zorg voor lage maandlasten in je onderneming. Een website met goede marketing is leuk. Maar die eerste klussen scoren, dat is belangrijk! Mijn ervaring is dat je daar niet eens direct een website voor nodig hebt.

Tot zover de tweede

Dit was de tweede in een reeks van vijf blogs. We geven je steeds twee tips pér blog om het een beetje behapbaar te houden. De volgende komt er snel weer aan!

Zo kan automatisering je candidate experience verpesten

Je recruitmentproces automatiseren kan je helpen tijd te besparen. Automatisering van handmatige processen zorgt ook voor minder fouten. Maar doe je dit te veel, dan kunnen je kansen om toptalent te werven afnemen. Kandidaten willen immers een zinvolle verbinding maken met het team en het bedrijf voordat ze een contract tekenen. En automatisering kan dat soms danig in de weg zitten.

1 op de 3 kandidaten vindt geautomatiseerde berichten niet geloofwaardig.

Uit onderzoek van ManpowerGroup Solution blijkt bijvoorbeeld dat iets meer dan 1 op de 3 kandidaten geautomatiseerde, niet persoonlijk gerichte, berichten zien als ongeloofwaardig. Maar is tientallen of zelfs honderden persoonlijke berichten versturen voor jouw team wel realistisch? Al kun je standaardberichten natuurlijk ook personaliseren door in elk geval de naam van de kandidaat te noemen, de functie waarvoor ze hebben gesolliciteerd en hoe ze in contact kunnen komen met de recruiter.

Overdrijf niet

Hoe verleidelijk het ook lijkt om zoveel mogelijk taken te automatiseren; er bestaat wel degelijk zoiets als te véél automatisering. Chatbots, screening, e-mails en uitnodigingen voor een sollicitatiegesprek kun je volledig automatiseren. Zorg alleen dat je niet uit het oog verliest dat kandidaten een band moeten kunnen opbouwen met jouw organisatie. Hier heb je mensen voor nodig. Niet correct ingestelde automatisering kan je employer branding afstandelijker maken in plaats van persoonlijk en verbindend. Er moet tijd zijn om te reageren en tijd zijn om met elkaar te kunnen spreken.

De kracht van automatisering zit erin dat je relevante content kunt aanbieden bij elke interactie.

Zet wel automatisering in om te achterhalen wat kandidaten interessant vinden om te lezen op je website. De kracht van automatisering zit erin dat je relevante content kunt aanbieden bij elke interactie met kandidaten. Je bouwt hierdoor niet alleen een band op; je laat kandidaten ook je kennis en vaardigheden zien. Dat vergroot de kans aanzienlijk dat toptalent voor jouw organisatie kiest.

Je recruitmentproces automatiseren kan de candidate experience maken of breken. Hoe voorkom je dat zulke automatisering uitmondt in een drama?

Wees transparant

Dat je geautomatiseerde tools in je recruitmentproces gebruikt, hoef je zeker niet te verbergen tegenover je kandidaten. Sterker nog, het is uniek als je nog niets van je recruitmentproces hebt geautomatiseerd. Technologie verandert de recruitmentindustrie, en vooral ten goede. En je bent ook zeker niet de enige die hiervan gebruik maakt. Waarin je wel het verschil kunt maken bij kandidaten is hoe transparant je hierover bent. Zorg dat je voor jezelf in kaart brengt welke fases van het recruitmentproces je kunt automatiseren en welke je nog handmatig moet of wilt doen.

Zorg dat je voor jezelf in kaart brengt welke fases van het recruitmentproces je kunt automatiseren.

Voeg in automatische berichten in elk geval de zin “Dit is een geautomatiseerd bericht” toe. Dan ben je transparant en draag je positief bij aan de candidate experience. Voegt je dit niet toe, dan kunnen kandidaten terugmailen op jouw geautomatiseerde bericht. Je kunt vast wel bedenken wat voor invloed het heeft op de candidate experience als je hier niet op antwoordt.

Opties tijdens het sollicitatieproces

Recruitment automation is een geweldige manier om routinematige processen te vereenvoudigen. Denk: het meten van de competenties van kandidaten. Of het plannen van sollicitatiegesprekken. Zo kun je kandidaten vragen video’s over zichzelf te uploaden voordat je ze uitnodigt voor een persoonlijk gesprek. Al vinden lang niet alle kandidaten het prettig vinden om video’s op te nemen, en is het dus beter voor de candidate experience als je kandidaten de keus geeft voor een videosollicitatie óf een telefonische kennismaking met een recruiter. En zorg er daarbij voor dat je duidelijk maakt dat het niet uitmaakt voor de slagingskans van kandidaten of ze al dan niet gebruik maken van de nieuwste technologieën.

Iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen als mens als hij of zij solliciteert naar een baan.

De conclusie: als geautomatiseerde interacties nep aanvoelen, dan zal het zeker mislukken. Kandidaten willen écht contact hebben en tolereren geen volledig geautomatiseerd recruitmentproces. Iedereen wil zich gezien en gewaardeerd voelen als mens als hij of zij solliciteert naar een baan. Voeg variatie toe aan je recruitmentproces en geef kandidaten de keuze om specifieke technologieën wel of niet te gebruiken. Laat hen weten welke diensten je hebt geautomatiseerd. En voeg een persoonlijk tintje toe als je geautomatiseerde berichten verzendt. Hiermee zet je de candidate experience juist in de lift, in plaats van dat je hem afremt.

Wil jij toptalent voor je winnen?

Communicatie is key voor de optimale candidate experience. Maar wil je het goed doen, dan kost het ook veel tijd. Daarom heeft Laura Beekwilder van SendtoDeliver, de auteur van dit blog, templates gemaakt mét uitleg hoe je het beste e-mails kunt inzetten tijdens het sollicitatieproces. Klik daarvoor hier. Of bekijk hier alles van Laura.

Wim op woensdag: All recruiters matter

Al weken beheerst Black Lives Matter het nieuws. Het drukt corona zelfs naar de achtergrond. De gevolgen van corona zijn wereldwijd voelbaar en raken iedereen. Bij Black Lives Matter is dit helaas niet anders. Ontelbare levens zijn door de eeuwen heen verwoest door racisme. In welke vorm en kleur dan ook.

Iedereen is tegen racisme. Maar racisme uitbannen is een illusie.

Iedereen is tegen racisme. Niemand wil vanwege oneigenlijke redenen behandeld worden zoals men zelf niet behandeld zou willen worden. Maar tegelijk is racisme van alle tijden. Van alle landen. Van alle leeftijden. Van altijd. Racisme uitbannen is een illusie. Moeten we dit daarom maar niet proberen? Het antwoord is net zo eenvoudig als dat iedereen zowel slachtoffer als dader van racisme kan zijn. Het antwoord is: Nee. Volmondig nee. Natuurlijk moeten we het minimaal proberen. We zijn het als mens zijn verplicht een, twee, zelfs tientallen keren te proberen. Elke dag weer.

Recruiters zijn ook racisten

Voor recruiters is dit niet anders. Op de keper beschouwd zijn alle recruiters racisten. We maken immers keuzes tussen mensen. En dus onderscheid. Maar net zoals alle mensen zijn ook recruiters tegen racisme. Als een Petrus aan de poorten van een baan is het de plicht van iedere recruiter om zich hiervan terdege bewust te zijn. Als je echt denkt níet racistisch te zijn, wordt het namelijk pas echt gevaarlijk.

Als je echt denkt níet racistisch te zijn, wordt het pas echt gevaarlijk.

Recruiters kunnen een cruciale factor vormen bij het tegengaan van racisme. Het morele kompas moet gericht zijn op mensen uit alle windrichtingen en de beoordeling moet objectief en inhoudelijk zijn. We staan aan de vooravond van verregaande automatisering en robotisering. Artificial intelligence gaat hoe dan ook de rol van ons recruiters overnemen. De vraag is hoe. Zou het ook ons racisme kunnen tackelen?

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Meer weten?

Op 8 september organiseert Werf& het seminar Diversiteit en Inclusiviteit, waar je in één middag tips, tricks en inspiratie krijgt over hoe je als werkgever of bureau aan de slag kunt gaan met deze thema’s. Niet als doel an sich, maar als middel om betere mensen aan te trekken voor betere teams voor de eigen organisatie of klanten.

Hoe Recruiters | Connected verandering wil omzetten in energie

Op de markt van werving en selectie zijn tegenwoordig een hoop mooie tools beschikbaar. Maar in de praktijk worden die nog lang niet altijd effectief ingezet. Zonde, want door recruitmenttaken uit te besteden houd je tijd over voor overige werkzaamheden, geloven we bij netwerkorganisatie en inkoopcollectief Recruiters | Connected. Vandaar dat we de afgelopen maanden begonnen zijn met organisaties bellen.

Sinds de uitbraak van het coronavirus belden we elke maand ruim 200 werkgevers.

Sinds de uitbraak van het coronavirus belden onze medewerkers zo elke maand ruim 200 werkgevers, zo’n 50 per week. Nadrukkelijk niet om iets te verkopen, maar vooral vanuit de intentie om ‘te verbinden’ en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Vraag en aanbod op het gebied van recruiters zelf, maar ook op het gebied van recruitmenttools. Want zelfs bij vrij grote mkb-bedrijven weten ze vaak weinig van zulke tools, zo valt op. ‘Wat zeg je? Sourcing? Jobmarketing? Nóóit van gehoord!’ krijgen wij geregeld terug.

Pagina’s vol tools en vacatures live

Juist daarom hebben we recent ook de pagina recruitmenttools live gezet. Hier kunnen we alle organisaties helpen met een overzicht van recruitmentkanalen, tools en trainingen. Dit alles met het doel nóg efficiënter een nóg betere match te maken tussen mens en werk, resulterend in nóg meer werkvreugde.

We merkten helaas dat te veel getalenteerde recruiters zonder werk kwamen te zitten.

Daarnaast merkten we helaas dat in de crisis te veel getalenteerde recruiters met te weinig of zelfs helemaal zonder werk kwamen te zitten. Vóór corona was hooguit 1 op de 10 van onze leden op zoek naar een interim opdracht of baan. Tijdens de coronacrisis is dit gegroeid naar minstens 1 op de 4. Daaruit blijkt ook duidelijk de behoefte aan de vacaturepagina, die we ook recent hebben toegevoegd. Wij hebben ervoor gekozen om onze leden relevante werkmogelijkheden (zelfs nu) aan te bieden via de bedrijvendatabases van partners zoals Vakmedianet en Brockmeyer. Hier verdienen we zelf niks aan omdat wij werkgevers – tijdelijk – géén werving- en selectievergoeding vragen en interimmers géén percentage van de omzet. Zo willen we ons steentje bijdragen om de kans op een baan voor onze leden te vergroten.

‘Even geduld, schat’

Hoe ging dat bellen trouwens in zijn werk? Wij hebben gemerkt dat veel werkgevers wel bereid zijn om te praten, maar wat meer uitleg vragen voordat we echt het gesprek met hen kunnen aangaan. Het kost meer dan ooit moeite om de juiste mensen te bereiken. En dat dus ondanks de insteek niet te bellen vanuit de intentie om iets te verkopen. Toch gaat ons werk ook niet alleen maar moeizaam. Zo zijn we ook al meermaals benaderd door werkgevers die hoorden van onze kosteloze bemiddeling.

Wij zijn al meerdere malen benaderd door werkgevers die gehoord hebben van onze kosteloze bemiddeling.

We merken dat thuiswerkende werkgevers minder makkelijk te bereiken zijn dan zij die op kantoor werken. Maar als je ze eenmaal aan de lijn hebt zijn zij gemiddeld wel minder terughoudend in hun antwoorden. We merken dat ze het ook gezelliger vinden om een gesprek met ons aan te gaan. Het is dan ook vaak een wat informeler gesprek. ‘Even geduld schat, mama is aan het bellen’ horen we geregeld.

Aanpassingen op de werkvloer

Bij Kees-Jan Markens, een van onze founders, kwamen de videocalls op een gegeven moment z’n neus uit. Hij merkte dat het team behoefte had aan samenwerken in plaats van thuiswerken. Uiteindelijk leidde dat tot een co-werkplek in Amsterdam waar we wél binnen de RIVM-richtlijnen kunnen samenwerken, sparren, lunchen en inspireren.

En op de foto zijn zelfs Yara en Babs te zien, de twee nieuwe gezichten die er tijdens de crisistijd zijn bijgekomen. Hard nodig, aangezien ons netwerkcollectief nog steeds groeit met een ledenbestand van inmiddels bijna 800 leden. Al met al biedt het virus natuurlijk veel verandering. Bij Recruiters I Connected proberen we deze verandering om te zetten in positieve energie. Helpen jullie mee?

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Nikita van Grieken, Marketing & Communicatie executive bij Recruiters | Connected

Dit zijn de 4 P’s waar kandidaten van nu naar op zoek zijn

Wat is het eerste dat een kandidaat doet die meer wil leren over jouw organisatie? Precies, meestal begint dat met een simpele online zoektocht. En heel vaak start die bij je corporate werkenbij-site. Dat is immers dé plek om jouw verhaal te vertellen, om te laten zien wat jou uniek maakt ten opzichte van anderen.

Je werkenbij-site is dé plek om jouw verhaal te vertellen, om te laten zien wat jou uniek maakt.

Maar waar zoekt de kandidaat van nu dan naar? Dat blijkt dus vooral te gaan om 4 p’s: Personality, People, Places, en Projects, zoals Cardigan ze formuleert.

#1. Persoonlijkheid

Je werkgeversmerk is de visuele representatie van de persoonlijkheid van je organisatie, gecombineerd met een sterke boodschap over waarom jij de employer of choice bent voor een bepaalde doelgroep. Dat betekent dat je cultuur en onderscheidende waarden online tot uiting moeten komen, en je website moet dus meer dan ooit je persoonlijkheid weergeven. Dat gaat van de tone-of-voice, tot aan de kleuren en de fonts die je er gebruikt.

Als deze organisatie een mens was, hoe zou je hem of haar dan omschrijven?

Maar wat is die persoonlijkheid van je organisatie dan? Een makkelijke manier om daar achter te komen is door rond te vragen: als deze organisatie een mens was, hoe zou je hem of haar dan omschrijven? Formeel of informeel? Grappig of niet? Empathisch misschien? Iemand met wie je een borrel wil drinken? Arrogant? Of juist een beetje introvert? En met die omschrijving kun je vervolgens naar je werkenbij-site kijken. Klopt het dan wat je ziet?

#2. People

Je medewerkers, je people dus, zíjn je organisatie, de drijvende kracht van je cultuur. Laat ze dus ook vooral zien op je werkenbij-site, en op alle andere plekken waar je met de arbeidsmarkt communiceert. Je eigen mensen aan het woord laten is de allerbeste manier om kandidaten een inkijkje te geven in de dagelijkse gang van zaken in je organisatie. Niemand wil meer naar stockfoto’s kijken, en dat is gelukkig ook nergens meer nodig.

Gebruik zoveel mogelijk employee testimonials om je huidige medewerkers een gezicht te geven.

Gebruik dus zoveel mogelijk employee testimonials, via video dan wel geschreven tekst, om je huidige medewerkers een gezicht én een verhaal te geven. Dat is overigens niet alleen precies de informatie waar kandidaten naar op zoek zijn, het is ook nog eens heel bindend voor de medewerkers aan wie je het vraagt: ze zijn over het algemeen heel trots dat ze over hun werk mogen vertellen. En het is ook een stuk geloofwaardiger als zij het vertellen dan als jij het als recruiter moet doen.

#3. Places

Nog steeds zie je het niet zo heel vaak terugkomen op werkenbij-sites. Maar toch blijkt er aan de andere kant weinig wat kandidaten zó graag willen zien als de plek waar ze eventueel komen te werken. En dan dus liefst niet alleen het kantoor van de buitenkant, maar juist de daadwerkelijke werkplek. Hoe ziet het bureau eruit? Laat zelfs gerust de stoel zien waar het om gaat – zodat kandidaten zichzelf er alvast kunnen voorstellen.

Je werkplek laten zien maakt een kandidaat vertrouwd en vertelt tegelijk veel over je cultuur.

De werkplek laten zien helpt niet alleen om verwachtingen te managen, het vertelt een kandidaat ook veel over je cultuur. Heb je gesloten kantoren, of juist een kantoortuin? Is het speels ingericht, of meer formeel? Hangt er een dartbord, of zijn er systeemplafonds? Een virtuele toer door het pand of over de afdeling kan het levendig maken voor geïnteresseerde kandidaten, en de eventuele eerste kennismaking meteen minder hoogdrempelig.

#4. Projecten

Als er iets is waar kandidaten tegenwoordig naar op zoek zijn, dan is het wel: werk met betekenis. Ze willen weten of jij bezig bent met dezelfde problemen als waarvoor zij zich willen inzetten. Vooral voor millennials is purpose van je organisatie tegenwoordig een belangrijke overweging. Maar hoe maak je die purpose inzichtelijk en tastbaar? Vooral door projecten te laten zien waaraan je momenteel werkt, of recent gewerkt hebt. Dat geeft kandidaten bovendien meteen een beeld van de schaal en complexiteit van datgene waar jij mee bezig bent. En waar zij zich dus eventueel ook mee bezig kunnen gaan houden…

De beste eerste indruk

Wil je een goede eerste indruk maken op kandidaten, dan moeten alle 4 bovenstaande elementen terug te vinden zijn op je werkenbij-site, stellen ze bij communicatiebureau Cardigan, dat recent via focusgroepen onderzoek deed naar wat millennials aantrekt in een baan. In dat onderzoek vroegen ze kandidaten bijvoorbeeld de zin af te maken: ‘Ik wil werken voor een organisatie die…’. Daarbij waren de 5 meest genoemde antwoorden: ‘Een organisatie die…

  • snel is
  • samenwerking belangrijk vindt
  • innovatief en disruptief is
  • mensen op 1 zet
  • stabiel is’

4 p's

Kandidaten zoeken tegenwoordig trouwens niet alleen op je carrièresite naar clues over hoe het werken bij jou is. Ze onderzoeken ook sociale media, om te kijken wat anderen over je zeggen. En ze noemen ook steeds vaker Glassdoor of reviews op bijvoorbeeld Indeed als bron van informatie. Dat vinden veel organisaties nog steeds eng, maar je kunt sociale media natuurlijk ook gebruiken om de mooie projecten te laten zien waaraan je werkt. En een realistic job preview kan veel mismatches en teleurstelling achteraf voorkomen.

Zelfs nu met corona

Dat zie je in de praktijk overigens ook steeds meer terug. Zelfs met de huidige coronacrisis zie je veel organisaties (virtueel) hun deuren openen. Denk aan de zorg, maar ook aan bijvoorbeeld de energiesector, of andere vitale branches die laten zien hoe ze momenteel bijdragen aan verlichting van de crisis. Het helpt met name millennials om straks een keuze te maken voor iets waar ze zich prettig en trots bij kunnen voelen, iets waarbij hun eigen waarden goed aansluiten. Zeker als je de 4 p’s ook nog eens authentiek weet te brengen.

trein In coronatijden zijn er in veel organisaties minder tot geen vacatures. En dus staat arbeidsmarktcommunicatie al snel onder druk. Maar is dat wel terecht? Employer branding is ook nu van belang. En wel om deze 5 redenen.Meer weten?

Donderdag 6 en vrijdag 7 juli 2020 organiseert de Academie voor Arbeids­markt­communicatie alweer voor de tiende keer de succesvolle Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Deze Bootcamp vindt plaats in 1,5 meter sessies in Het Industriegebouw in Rotterdam. Met onderwerpen als werving, online recruitment, social media recruitment, employer branding, employee relationship management en strategie komt het hele vakgebied in deze bootcamp aan bod.

De perfecte match in 7 delen: waar moet de ideale kandidaat allemaal aan voldoen?

Op zoek naar de perfecte match? De ‘ideale kandidaat’ kent eigenlijk maar één vijand. En dat is niet de overduidelijk niet-passende kandidaat, maar juist: de middelmatige kandidaat. Iemand die van wie je denkt: vooruit dan maar. En die vervolgens aardig functioneert, maar niettemin tegenvalt. Iemand van wie je misschien denkt: ‘Zo slecht is hij/zij nu ook weer niet’, omdat je ertegen opziet de strijd aan te gaan en opnieuw te moeten beginnen met een vacature.

‘Met een ‘gaat wel’-relatie bewijs je uiteindelijk niemand een dienst.’

mensen erbij over fouten in het sollicitatieprocesMaar zo’n arbeidsverhouding die óf de werknemer óf de werkgever als ‘matig’ of ‘gaat wel’ beoordeelt, daarmee bewijs je uiteindelijk niemand een dienst, zegt organisatieadviseur Joost Seijsener. Met zijn zelf ontwikkelde en gepatenteerde JBMW-aanpak, beschreven in het e-book Mensen erbij, werving & selectie 3.0, geeft hij aan hoe je dat kunt voorkomen en wel op zoek kunt naar ‘de perfecte match’. Op 24 juni om 10.00 uur zal hij er ook over vertellen in een speciaal webinar van Werf&.

  • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

7 ingrediënten voor de perfecte match

Volgens Seijsener kent ‘de perfecte match’ 7 ingrediënten. Daarvan zijn er 3 vooral gerelateerd aan het werk, en 4 gerelateerd aan de persoon. Wil je succes hebben in je werving en selectie? Dan is het goed om je in elk geval van al deze 7 ingrediënten een beeld te vormen, zegt hij. ‘Onze ervaring is dat als je van meet af aan inzet op de ambitie van een perfecte match de medewerker het later min of meer logisch vindt dat bij ‘matig’ een vertrek uiteindelijk voor de hand ligt.’

#1. Intrinsieke motivatie (willen)

In hoeverre is te zien dat iemand houdt van zijn werk? Hoe blij zijn klanten met zijn werk? Welke reputatie heeft hij of zij als het gaat om de wil het beste te willen leveren? Op welke manier onderscheidt hij of zij zich van collega’s? De intrinsieke motivatie is lastig te meten, maar zeker vast te stellen. En voor een perfecte match is het zelfs onmisbaar. Als je niet wilt, wordt het nooit wat.

De intrinsieke motivatie is lastig te meten, maar zeker vast te stellen.

Seijsener: ‘Ik werkte ooit voor een bedrijf waar als grap rondging over wat de kernactiviteit van de organisatie was: ‘vrij nemen’. Er was hier onder de medewerkers een voortdurende onderhandeling over diensten, samen met de competitie om zoveel mogelijk toeslagen uit overwerk te incasseren. Een extreem voorbeeld van totale onzichtbaarheid van intrinsieke motivatie, met alle gevolgen van dien. Iets waar trouwens met gerichte investeringen in productiemiddelen en trainingen best iets aan te doen bleek.’

#2. Capaciteiten (kunnen)

Een tweede ingrediënt voor de perfecte match is de vraag naar capaciteiten. Oftewel: hoe goed is iemand nu echt? En, ook belangrijke vraag: wie kan dit binnen je organisatie daadwerkelijk inhoudelijk beoordelen? Een factor die voor verwarring kan zorgen, is dat een kandidaat goed kan vertellen wat er moet gebeuren. ‘Het lijkt dan of de medewerker de competenties heeft om dit uit te voeren’, zegt Seijsener. Maar, voegt hij eraan toe: dat je kunt zien wat er moet gebeuren, betekent nog niet dat je dat ook voor elkaar kunt krijgen.

Dat je kunt zien wat er moet gebeuren, betekent nog niet dat je dat ook voor elkaar kunt krijgen.

Het kan volgens hem behulpzaam zijn om kandidaten op verschillende aspecten in rangorde te zetten. Wie acht je het beste in taak A? Wie in taak B? Verder kun je kijken naar de progressie die een kandidaat de afgelopen tijd heeft gemaakt. In hoeverre heeft iemand zich verbeterd? En daarmee is de brug geslagen naar het volgende ingrediënt:

#3. Ambitie (beter willen worden)

Welke ambitie laat een kandidaat zien om te leren, om beter te worden? In hoeverre is de huidige functie een springplank voor iets anders? Hoe verhoudt zich dit met de ambities van collega’s? In hoeverre draagt het werk bij aan verhoging van de status van een kandidaat binnen en buiten het bedrijf? Allemaal vragen die belangrijk zijn om te beantwoorden, maar die nog te weinig in sollicitatieprocedures eerlijk worden behandeld, aldus Seijsener.

#4. Gezondheid

Je mag er niet naar vragen in werving- en selectieprocedures, maar het is wel iets om af te wegen als je op zoek bent naar de perfecte match. In hoeverre is de kandidaat opgewassen tegen de eisen die de functie stelt? Vertoont de medewerker gedrag dat diens gezondheid bevordert, of juist in gevaar brengt? Een bepaald gezondheidsniveau is tegenwoordig randvoorwaarde om goed werk te kunnen leveren. Mentaal én fysiek. En het is goed om dat dus zeker wel te benoemen.

‘Om lekker te kunnen werken, moet je gezond zijn. Maar werk draagt ook bij aan je gezondheid.’

Het gaat hier ook om een kip-en-ei-kwestie zegt Seijsener. ‘Om lekker te kunnen werken, moet je een bepaalde gezondheid hebben. Andersom draagt werken ook op een bepaalde manier bij aan je gezondheid. Je bent geconcentreerd bezig, je hebt contacten en je hebt helemaal geen tijd om aan ‘kwaaltjes’ te denken.’

#5. Sociale vaardigheden

In hoeverre ligt iemand goed in de groep? Vinden mensen de kandidaat een fijne collega? Wat is het beeld hierover buiten het werk? Heeft de medewerker een sociaal netwerk? Kan de medewerker steun vinden bij het oplossen van problemen? In hoeverre leggen naasten van deze medewerker beslag op hem? Het is een belangrijk ingrediënt als je op zoek bent naar de perfecte match.

#6. Financiële situatie

Toen hij nog personeelsadviseur was, had Seijsener regelmatig ermee te maken: medewerkers die verzochten om een voorschot op hun salaris. Of de belasting zond een bevel tot loonbeslag. ‘Het is in sommige bedrijven ronduit alarmerend hoeveel medewerkers nauwelijks in staat zijn hun financiën te beheren’, zegt hij. Dat is op lange termijn bedreigend voor het welzijn van de medewerker, met alle gevolgen van dien voor het werk. ‘In Nederland moet je van goeden huize komen om je huis-tuin-en-keukenadministratie op orde te houden. Op duizend-en-een manieren worden berichten op mensen afgevuurd die het niet begrijpen of horendol ervan worden.’

‘Het is soms ronduit alarmerend hoeveel medewerkers nauwelijks hun financiën kunnen beheren.’

En dus is het goed om het hier al vroeg over te hebben, adviseert hij. ‘In hoeverre heb je zicht op de financiële situatie van een kandidaat? En als deze zorgelijk is, kun je bijdragen aan verbetering? Ik geloof overigens dat je als werkgever moet wegblijven van voorschotten betalen. Al zie ik wel toegevoegde waarde als werkgevers hun medewerkers attenderen op hulpverlening en hen stimuleren daar op een goede manier gebruik van te maken.’

#7. Gelijkwaardigheid

Als laatste ingrediënt van de perfecte match, noemt hij ‘gelijkwaardigheid’. Oftewel: durven en kunnen kandidaat en werkgever op een gelijkwaardig niveau met elkaar in gesprek? ‘De kern is: spreken partijen zich uit naar elkaar over voor hen wezenlijke zaken zonder voor te sorteren op sociale wenselijkheid?’, aldus Seijsener. ‘Lang niet elk punt kan en hoeft besproken, maar wel de punten waar je spreekwoordelijk of letterlijk van wakker ligt. Zaken die je bezighouden.’

‘De zoektocht naar een perfecte match gaat om uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken.’

Het is een voortdurende oefening in uitspreken, bespreken, afspreken en aanspreken, zegt hij. ‘En dit kan prima met respect voor de verhouding. In sommige organisaties zijn deze te typeren als min of meer democratisch. In anderen zijn deze meer autocratisch. Zelfs een ploert van een werkgever heeft belang bij een goede match. Ook zo’n werkgever is beter af als iemand zich met enig plezier laat afbeulen voor een hongerloontje. Al is het maar omdat de medewerker dan wat minder geneigd zal zijn de kantjes eraf te lopen.’

Meer weten?

Ook benieuwd naar hoe je sollicitatieproces te vernieuwen en zo betere mensen te werven? Schrijf je dan nu in voor het webinar van woensdag 24 juni om 10.00 uur.

De beste kandidaat aannemen? Zo slim is dat helemaal niet

Het gaat er in werving en selectie toch altijd om de beste kandidaat uit te kiezen? Het idee is wijdverbreid, al jaren lang. Als je een team bouwt, zoek dan de meest bekwame mensen uit, dan komt het altijd goed, zo luidt steevast het devies. Maar klopt het ook? Nee hoor, wijst nieuw Stanford-onderzoek uit. Net zoals een team met 11 Messi’s ook niet automatisch het beste voetbalteam ter wereld is, gaat het er ook in de verdere wereld van recruitment om mensen te zoeken die elkaar aanvullen, in plaats van elkaar proberen af te troeven.

Een diversiteit aan vaardigheden is slimmer dan alleen maar zoveel mogelijk talent verzamelen.

Een diversiteit aan vaardigheden is een betere teambuilding-strategie dan alleen maar het verzamelen van puur talent, zo meldt de paper van (onder meer) Stanford-professor Jonathan Bendor en Scott Page van de University of Michigan. ‘Het oude idee werkt misschien in een wereld vol zekerheid. Een wereld waar iedereen het eens is over de doelen. Maar in een wereld vol onzekerheid en mogelijk scherpe meningsverschillen over de doelen, heb je niet zoveel aan die oude overtuigingen.’

‘Te weinig basketballen voor alle ego’s’

Bendor en Page hebben voor hun theorie een model gebouwd, waarin de beste keuze vaak juist de minder voor de hand liggende keuze blijkt te zijn. ‘Zoals elke trainer weet, soms zijn er gewoon te weinig basketballen voor alle ego’s in een team’, aldus Bendor. Individuen willen dat hun team succesvol wordt, maar houden daarbij ook altijd hun eigen ambities in het achterhoofd. ‘Dus wat je het liefst hebt is dat het team succes heeft omdat de leden succesvol zijn.’

Als iedereen met een hamer in de weer is, wordt er geen plank gezaagd, en geen huis gebouwd.

Uit het model van de onderzoekers blijkt dat hoe moeilijker een probleem wordt, hoe minder voor de hand liggend het wordt om de meest uitmuntende kandidaat aan te nemen. Simpel gezegd: een team vol Messi’s zou ook een Messi met keepershandschoenen hebben. En dat werkt niet. Of zoals Bendor het stelt: als iedereen met een hamer in de weer is, wordt er geen plank gezaagd, en geen huis gebouwd.

Diversiteit telt

Neem twee mensen, Jan en Piet. Ieder is expert op een eigen gebied, maar de tool waarin Piet gespecialiseerd is, heeft veel meer kans op succes dan de tool van Jan. En bovendien is Piet ook nog veel bekwamer op zijn gebied dan Jan. Volgens de traditionele theorie zou elke werkgever alleen maar Pieten aannemen, en geen Jan. Maar dit negeert het feit dat al die Pieten dan op dezelfde manier, met dezelfde tool, een probleem te lijf gaan. En de tool van Jan genegeerd wordt. Terwijl die toch ook nodig kán zijn. Dus, zegt Bendor, kan het wel eens interessant zijn om juist ook de míndere kandidaat aan te nemen.

Het kan wel eens interessant zijn om juist ook de míndere kandidaat aan te nemen.

Volgens de onderzoekers moeten managers in hun werving en selectie sowieso meer aandacht besteden aan teamdynamiek. Zelfs als je de goede mix aan talenten en vaardigheden in een team weet te brengen, heb je namelijk nog altijd te maken met interpersoonlijke dynamiek en verschillende individuele doelen, die niet altijd in lijn liggen met de doelen van de organisatie. Bendor: ‘Probeer mensen daarom altijd zoveel mogelijk voor groepssucces te belonen, en probeer bonussen voor het individu daarbij te voorkomen.’

Lees ook

Feel Good Friday: motivatiebrieven kunnen ook best grappig zijn

Motivatiebrieven zijn een klassieker in de traditionele sollicitatieprocedure. Maar wat zet je er eigenlijk in? En vooral ook: wat niet? Deze week was er op diverse sociale media heel wat hilariteit om een man die zijn echtscheiding als leerzame periode op zijn cv had gezet. Want wat had hij een boel geleerd in die tijd: van nieuwe ademhalingstechnieken tot zware juridische onderhandelingsvaardigheden…

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat ‘creatieve’ cv’s en motivatiebrieven opvallen. Een kleine verdere (recente) bloemlezing:

Of deze, voor bij een waterbedrijf:

Je hebt de jackpot gewonnen!

Ook van deze week is een tweet die heel wat losmaakte:

Beroemd is verder de ‘moeder aller motivatiebrieven’ die Roanald Dvorak (in 2011 alweer) naar softwarebedrijf Aviary stuurde. Later bleek dat het eigenlijk om een grap ging van de CEO, die deze brief zelf naar de HR-afdeling van zijn bedrijf had gestuurd. Naar aanleiding van de populariteit van de brief hadden ze Roanald zelfs een plekje gegeven op de werknemerspagina. Toen de grootste storm was gaan liggen heeft het bedrijf het de foto van Roanald echter weer verwijderd van de website. Het Twitter-account van Roanald Dvorak bestaat overigens wel nog steeds.

Er zijn trouwens ook mensen die tegenwoordig hun motivatiebrief liever per video doen. En ook dat levert soms best grappige momenten op. Zoals deze, van Eamon McArdle:

En er straalt soms ook best wat – al dan niet terecht – zelfvertrouwen af van motivatiebrieven:

Of er gaat een (al dan niet) goede woordgrap in verborgen:

En soms blijft het ook bij zoete dromen van een brief die heel leuk had kúnnen zijn:

En dan heb je natuurlijk ook mensen die er maar liever niet eens meer aan beginnen, aan die motivatiebrieven…

Zelf een mooi voorbeeld ergens gevonden, ter inspiratie? Laat het weten! Of meer weten over goede sollicitatiebrieven? Kijk hier.

Lees ook

Elke kandidaat neemt zijn eigen bus naar een baan

Beeldvorming en imago kunnen je als recruiter soms flink in de weg zitten. Ik moet daar aan denken als ik in de bus zit en het wervingsfilmpje voor chauffeurs voorbij zie komen. Het is mooi gemaakt en eerlijk gezegd zie ik mezelf best rijden op die grote bus door de provincie die ik zo goed ken uit een vorig leven als journalist. Als we foto-onderwerpen nodig hadden voor de krant, maakten we vaak een rondje door het verspreidingsgebied om te kijken of er ergens nog een kerk in de steigers stond of iets dergelijks. Die tic is nooit meer overgegaan.

Het fraaie landschap is wel de enige pullfactor in het filmpje.

Of deze interesse ook geldt voor de andere passagiers, vraag ik me af. Het fraaie landschap is wel de enige pullfactor in het filmpje.

Het is té mooi

Als gebruiker van de bus heb ik ook andere ervaringen. Ik woon aan bijna het einde van route en mijn stop wordt nog weleens overgeslagen, omdat de chauffeur op tijd bij zijn laatste halte moet zijn. Daar wordt hij streng op afgerekend. Niks lekker cruisen. Dan is er nog die kwestie uit de actualiteit van een tijdje geleden dat je als bestuurder niet mag plassen als je moet, want ook dat kost tijd. En ik zou zelf ook niet graag de ritten met de stapbussen in het weekend doen.

Hoe leuk het er ook uitziet, het filmpje haalt me niet over om chauffeur te worden.

Hoe leuk het er ook uitziet – op je gemak over provinciale wegen rijden – het haalt me niet over om chauffeur te worden. Het is té mooi en past niet bij mijn beeld van het vak.

Serieus werk

Het filmpje was sterker geworden als beeldvorming en imago erin waren benoemd. Iemand op tijd ergens afleveren is serieus werk. Stel dat het bijvoorbeeld om een bevalling gaat. Moeder blij, de arts die een duim opsteekt en de chauffeur die het zweet van zijn voorhoofd wist en vervolgens een plasje pleegt voor hij verder rijdt. Zo’n vorm van storytelling maakt het al spannender en realistischer.

Met een beetje tweaken maak je de functie interessanter.

Verder denk ik dat meer mogelijke chauffeurs, zoals ik, opzien tegen rijden met uitgaanspubliek. Maar er zullen ongetwijfeld nachtportiers zijn die een carrièreswitch zien zitten en interesse hebben. Met een beetje tweaken maak je de functie interessanter en kun je nieuwe doelgroepen aanboren om onder te werven.

Niet te snel een gelikt filmpje

Kortom: grijp niet te snel naar een middel, zoals een gelikt filmpje, om te gaan werven. Check eerst je huidig imago in de markt en kijk dan of je van daaruit naar het gewenste imago kunt komen. Die volgorde is belangrijk: begin niet aan de verkeerde kant. En beperk je niet in het aantal pullfactoren om mensen over te halen.

Beperk je niet in het aantal pullfactoren om mensen over te halen.

De mededeling waar ik kan solliciteren, krijg ik niet mee. De bus neemt met (te) hoge snelheid een verkeersdrempel.

Over de auteur

Ruud Poels helpt organisaties met krachtige content en arbeidsmarktcommunicatie. Hij schrijft bij voorkeur over de subtiliteiten van het vak.

Beeld boven: Dennis van Zuijlekom

Corona, wat nu? Tips om als zelfstandige recruiter aan de slag te blijven

Weet je nog, begin 2020? Als je zelfstandige of interimmer bent, begon het nog goed. De meesten hadden wel een klus; bedrijven hadden ook nog genoeg budget om interim recruitmentspecialisten in te huren. Maar we weten allemaal hoe het sindsdien is gelopen. Plots was daar het coronavirus dat roet in het eten gooide. Veel vacatures werden ingetrokken, onzekerheid ontstond. Zo kwamen veel zelfstandigen zonder klus te zitten. Patsboem, weg vacatures, weg werk.

Misschien ben je nu je buffer aan het opsnoepen en zakt de moed in je schoenen.

Nu je waarschijnlijk je buffer aan het opsnoepen bent (wat natuurlijk veel pijn doet!), zakt bij velen de moed in de schoenen. Om je te helpen weer energie te krijgen, heb ik vijf blogs geschreven. Elke blog bevat 2 tips van zowel mijzelf als van een andere ondernemer die zich op een creatieve – én lonende – manier door deze crisis heen weet te laveren. Aan het woord komen Stefan Niemer, Tamara Rood, Paula Bakker, Maarten Reeders, Jurriaan Pennartz en natuurlijk ikzelf, Robert Buning. We geven je tips vanuit onze inzichten en keuzes. Hopelijk heb je er wat aan. Veel leesplezier!

Mijn tip: koude acquisitie

Mijn tip: koude acquisitie. Ik ben er zelf in elk geval niet vies van om de telefoon (of andere middelen) te pakken om mijn doelgroep actief te benaderen. Toen ik voor mezelf begon, reageerde ik heel bewust niet op klussen die 40 uur per week in beslag namen. Dat heb ik vastgehouden tot op de dag van vandaag, en daar pluk ik nu de vruchten van.

‘Het creatieve gaat ervan af als je alleen fulltime klussen aanneemt.’

Als je ergens 40 uur per week werkt, betekent dit dat je geen tijd meer over hebt voor andere zaken. Je stapt ‘s ochtends in de auto (of slentert nu naar de zolderkamer), gaat daar 8 uur achter een bureau zitten om vervolgens weer dezelfde rit naar huis te rijden. Dag in, dag uit, week in, week uit. Ik ben zelf van mening dat het creatieve van ondernemerschap dan juist eraf gaat. Je bent eigenlijk gewoon in loondienst, maar krijgt dan drie, vier, soms wel vijf keer zoveel salaris per maand als je normaal zou verdienen. Leuk natuurlijk, maar zaligmakend vind ik het in ieder geval niet.

Houd wel je normale ritme aan

Denk eens erover na om in de toekomst meer kleine klussen aan te nemen en nee te zeggen tegen grotere vraagstukken. Door dit te doen houd je altijd tijd over voor acquisitie en voor personal branding (daar moet je Ellen van Dieren eens voor bellen). Ondernemerschap is juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen wat je allemaal doet. Die vrijheid gaat weer weg als je klussen aanneemt van 40 uur per week voor 1 jaar lang.

Ondernemerschap is juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen wat je allemaal doet.

Maak ook voor jezelf een dagplanning. Ook al heb je nu geen opdracht en ben je thuis. Sta vroeg op, kleed je aan zoals je normaal ook aan het werk zou gaan en pak die telefoon. Natuurlijk zul je honderd keer ‘nee’ horen, maar haal voldoening uit die ene keer ‘ja!’ Door je daaraan vast te houden komt de positieve vibe terug en met positiviteit weet ik zeker dat er binnenkort een leuke klus op je wacht!

De tip van Jurriaan Pennartz

De tip van Jurriaan Pennartz: ga eens (opnieuw) na waarom je ooit voor het zelfstandige ondernemerschap hebt gekozen. ‘Als ik kijk naar de zelfstandige recruiters, zie ik momenteel een tweedeling ontstaan. Aan de ene kant zie ik zzp’ers die nu de relatieve veiligheid van een loondienstverband opzoeken. Het zijn professionals voor wie het ondernemerschap zich beperkt tot het laten inhuren voor een type werk dat, vind ik, nauwelijks verschilt van een loondienstverband. Veelal op locatie bij de opdrachtgever, 24 tot 40 uur en voor periodes van een half jaar tot meerdere jaren aaneengesloten. Ze krijgen zelfs een kerstpakket mee (#gaaaap).’

‘Drogen de klussen op? Ja, en? Dan zijn er nog 1.001 andere plannen die we kunnen uitvoeren.’

‘Nogmaals: niets ten nadele van deze groep, maar ik denk dat hun beweging (terug) richting een loondienstverband, ingegeven door de huidige crisis, duidelijk maakt dat het in de kern geen ondernemers zijn en zichzelf ook niet als zodanig beschouwen. Dat doet die andere groep wel. Dan doel ik op de zelfstandig recruitmentprofessionals die, juist nu, extra in beweging komen. Bij hen proef ik een houding van: ‘drogen de klussen op? Ja, en? Dan zijn er nog 1.001 andere plannen die we kunnen uitvoeren.’

Gestart met een podcast

Een voorbeeld vind ik Stefan Niemer en Diederik van Vugt, de mannen achter WeAchieve, die recent zijn gestart met een recruitmentpodcast. Ik had zelf de eer om als gast in de allereerste uitzending iets te mogen vertellen over het belang van een goede vacature-intake. Wat hebben zij gedaan? Gewoon, goede opname-apparatuur gekocht, een ruimte gehuurd en… gaan! Ik heb genoten van de energie die van beide vakgenoten afspatte!

‘Vraag jezelf af welke bewegingen, behoeftes en gebreken je ziet en hoe jíj daarin een rol kunt spelen.’

Dus wat ik andere zelfstandige recruitmentprofessionals zou adviseren? Ga opnieuw eens na waaróm je (ooit) voor het bestaan als zelfstandige ondernemer hebt gekozen. Ik denk dat het antwoord op díe vraag richting geeft aan hoe om te gaan met de huidige situatie. Liggen je drijfveren op het vlak van afwisseling? Wil je onderdeel zijn van verschillende organisaties? Ga je graag met diverse vraagstukken aan de slag? Dat kun je denk ik ook in loondienst terugvinden.

Ga je graag met diverse vraagstukken aan de slag? Dat kun je denk ik ook in loondienst terugvinden.

Maar lag – en ligt – je drive om eigen baas te zijn meer in de richting van vrijheid ten aanzien van waar, wanneer en hoe je werkt? Dan is het nu, meer dan ooit, de tijd om jezelf als zelfstandige ondernemer uit te dagen en met nieuwe initiatieven te komen. In plaats van dat je je online netwerk tot 5 keer per week laat weten weer beschikbaar te zijn voor een nieuwe opdracht, heb je er dan meer aan om een stapje terug te doen, vanuit jouw recruitmentexpertise naar de huidige markt te kijken en jezelf af te vragen welke bewegingen, behoeftes en gebreken je ziet en hoe jíj daarin een rol kunt spelen. Zo is ook mijn idee voor Mondo-R geboren. Dát zou dus mijn advies zijn.’

Tot zover de aftrap

Dit was de eerste in een reeks van vijf blogs. We geven je steeds twee tips pér blog om het een beetje behapbaar te houden voor je. De volgende komt er snel weer aan!

  • Illustratie boven: door tekenaar en recruiter Robin Overweel (van omtekenen.nl)
  • Lees hier meer van Robert Buning

Wat er mis is met de recruitmentfunnel (en hoe het ‘flywheel’ dat oplost)

Tja, de recruitmentfunnel. Welk recruitmentteam werkt er inmiddels niet mee? Het lijkt ook een mooi en simpel model, om de hele journey te omschrijven, van het allereerste contact tot aan de sollicitatie. Maar die funnel heeft ook één groot nadeel…: er komt een einde aan. En wat gebeurt er dan met kandidaten aan het eind van de trechter die je níet kunt plaatsen? Heb je net al die moeite gedaan om ze in de funnel te krijgen, en raak je zo pardoes weer kwijt. Zonde toch?

In de funnel zijn kandidaten je eindresultaat, in een flywheel zitten ze juist in het hart van het proces.

In plaats van de funnel kun je daarom beter denken in termen van een ‘flywheel’, een term die in het leven is geroepen door CRM-systeem HubSpot. De flywheel-methode zorgt niet alleen ervoor dat je kandidaten aantrekt, maar ook dat je ze betrokken houdt bij je organisatie.

Schermafbeelding 2020-05-27 om 11.47.28

In de funnel zijn kandidaten je eindresultaat, in een flywheel zijn je juist altijd het aandachtspunt. Ook als je kandidaten niet meteen kunt plaatsen. Het gaat erom ze betrokken bij je organisatie te houden, zodat je jouw talentpool versterkt, je employer branding verbetert en een plaatsingskans in de toekomst vergroot.

De 3 fases van het flywheel

Een funnel heeft kandidaten als het eindpunt, bij een flywheel staan kandidaten juist in het hart van het denken. De 3 fases ‘daaromheen’ zijn:

  • Attract. Trek de aandacht van kandidaten met nuttige en relevante content. Denk: blogs, social media of bijvoorbeeld een webinar. Zorg voor een aantrekkelijke employer branding die kandidaten een reden geeft om contact met je te zoeken.
  • Engage. Bouw relaties op met je kandidaten. Hoe ga je om met telefoongesprekken en e-mails? Communiceer op zo’n manier dat iedereen een prettige ervaring heeft met jou en de organisatie.
  • Delight. Hou kandidaten tevreden, ook als ze niet zijn aangenomen. Zo breid je jouw talentpool uit, vergroot je de kans dat ze in de toekomst opnieuw solliciteren en kunnen ze alsnog ambassadeurs van jouw organisatie worden. Vraag om feedback, zet e-mailing in en neem na een bepaalde periode contact op met kandidaten om te vragen hoe het met ze gaat.

Kracht en wrijving

Een vliegwiel wordt aangedreven, maar kun je ook tegenhouden. Dit in tegenstelling tot een funnel, die juist alle energie aan het einde kwijtraakt. Een vliegwiel aandrijven doe je met de energie die je stopt in alle werkzaamheden om van leads klanten of kandidaten te maken. Denk aan de klantenservice, de candidate experience, nieuwsbrieven, webcare of het gebruik van een livechat. Alles wat jouw klant of kandidaat verder helpt versterkt het flywheel. Uiteindelijk verlangt het vliegwiel van jou dat je je niet bezighoudt met klanten of kandidaten die je verliest, maar juist op het warm houden ervan.

Een voorbeeld van wrijving in een recruitmentproces zijn ellenlange formulieren.

Daar tegenover is er ook sprake van wrijving. Wrijving kan vrijwel alles zijn wat de soepele werking van jouw bedrijf of recruitmentproces verstoort. Denk: een trage laadsnelheid van je website, vertragingen in de follow-ups of onbeleefd gedrag vanuit je eigen team. Een voorbeeld van wrijving in een recruitmentproces zijn te lange formulieren. Deze wrijving moet je zoveel mogelijk voorkomen om het flywheel zo soepel en snel mogelijk te laten draaien.

Funnel vs flywheel, een heel andere mindset

Het gaat bij een funnel of een flywheel om een compleet andere mindset. Waar een funnel gericht is op een einddoel, is een flywheel meer een continue inspanning. De funnel mindset besteedt geen aandacht aan de prospects of kandidaten die de funnel vroegtijdig verlaten. Daarnaast maken de kandidaten die je wél een positie hebt kunnen geven ook geen onderdeel meer uit van het proces om weer nieuwe kandidaten te vinden en nieuwe posities in te vullen.

Kandidaten vormen de energie die zorgt dat het wiel kan blijven draaien.

Met de flywheel-mindset draait juist alles om je kandidaten. Ze zijn het belangrijkste en vormen de energie die zorgt dat het wiel kan blijven draaien. Met deze mindset bouw je dus bewust langdurige relaties op met je kandidaten en zorg je dat ze ambassadeurs worden van jouw organisatie. Ze kunnen niet alleen ander talent adviseren om bij jouw organisatie te solliciteren, ze zullen ook positief over je spreken, wat je employer branding verbetert. Dat levert grote voordelen op. Waar je bij een funnel-mindset voor elke vacature weer vanaf 0 moet beginnen, kent het vliegwiel geen ‘einde’.

Awareness of Delight?

Werk je met een funnel, dan is altijd een van de doelen om de funnel te verbreden. Er wordt dan veel geïnvesteerd in awareness, om zoveel mogelijk kandidaten en klanten bewust te maken van de dienst of openstaande vacature. Een flywheel legt daarentegen de nadruk meer op de ‘delight’-fase, oftewel: het warm houden van je contacten. Dit gaat uit van uitzonderlijke klantenservice, kwaliteitsbeleid, leuke en relevante content en alles wat klanten en kandidaten blij maakt. Dit zorgt ervoor dat klanten willen terugkomen om opnieuw samen te werken en dat kandidaten opnieuw willen solliciteren als er weer een vacature openstaat.

3x hoe het flywheel je recruitment versnelt

Door je funnelvisie overboord te zetten en voortaan de flywheel-methode toe te passen kun je jouw recruitmentproces op 3 manieren versnellen:

#1. Employee advocacy

Een flywheel kan van je medewerkers ambassadeurs maken en hen actief betrekken bij de werving van nieuw talent. Door hen te motiveren om content te delen binnen hun eigen sociale netwerken versterkt je je employer branding. Mond-tot-mondreclame is cruciaal om nieuw talent aan te trekken. Maar om medewerkers hierin te ondersteunen moet je ze ook in staat stellen om content te delen. Dat levert niet alleen een hoge kwaliteit van sollicitanten op, maar meestal ook (veel) meer snelheid.

#2. Candidate Relationship Management (CRM)

Er gaan meestal veel kandidaten door een recruitmentproces. En niet alle kandidaten kun je aannemen. Maar de vraag is: wat gebeurt er nu met al die afgewezen kandidaten? Een CRM-systeem kan je helpen hieromheen talentpools op te bouwen. Door de banden warm te houden via relevante content en gerichte campagnes bouw je langdurige relaties op om talent sneller te betrekken en aan te nemen als er een positie vrijkomt.

#3. Interne talentpool

De banenmarkt verandert steeds meer in een candidate-driven markt. Het bedrijf kiest het talent niet uit, het talent kiest het bedrijf uit. De mogelijkheid om van baan te wisselen neemt alleen maar toe. Voor de interne talentpools liggen hier kansen. Verzamel daarom al het talent in een CRM en je creëert je eigen hotlist van kandidaten die bij de vacature van jouw organisatie of klant passen. Veel recruitmentbureaus werken al met talentpools binnen verschillende branches.

Inbound recruitment

De flywheel-methode heeft veel raakvlakken met inbound recruitment. Potentiële werknemers moeten op zoek gaan naar jou, jij niet naar hen. Waardevolle content ondersteunt je hierbij. Belangrijk is dat je het verhaal vertelt van jouw organisatie. En zorg dat de content aansluit op je candidate persona.

Inbound recruitment methode flywheel

Het flywheel wordt al veel gebruikt bij marketingbureaus; het is de hoogste tijd dat ook recruitmentbureaus deze methode gaan omarmen. Met het flywheel trek je niet alleen vandaag toptalent aan, je zorgt ook ervoor dat ze je ambassadeurs worden, dat je talentpools voor morgen kunt opbouwen, dat je de candidate experience optimaliseert én je time-to-hire verkort. Wat wil je nog meer?

Meer weten?

Dit blog is geschreven door Laura Beekwilder van SendtoDeliver. In de War for Talent is het cruciaal om een optimale ervaring te bieden. SendtoDeliver heeft de tactieken hiervoor gebundeld in een whitepaper waarmee recruiters en hiring managers de candidate experience kunnen verbeteren. Klik hier voor een gratis exemplaar. 

whitepaper sendtodeliver

Meer lezen?