6 redenen om juist wél een candidate persona te gebruiken

Een ideaalprofiel van een kandidaat opstellen, is dat nou handig of niet? De meningen erover verschillen, maar wij geloven er wel in. De huidige arbeidsmarkt vraagt nu eenmaal steeds meer om een kandidaatgerichte aanpak. Een aanpak die ‘soft skills’ zoals persoonlijkheid en voorkeuren meeneemt naast ‘hard skills’ als opleiding en werkervaring. Niet gek dus dat steeds meer recruiters candidate persona‘s gebruiken op zoek naar meer gekwalificeerde kandidaten én hires.

Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen.

Candidate persona’s stellen je in staat om je ideale kandidaten beter te begrijpen en in je recruitmentproces beter op hen in te spelen. Belangrijk is daarbij wel dat je niet werkt met één enkele candidate persona, maar juist persona’s opstelt per functie en per profiel. Zo hou je het als ‘referentiekader’ in plaats van als keiharde voorwaarde. Let dus op dat een candidate persona geen ‘tunnelvisie’ creëert; het moet juist méér ruimte bieden voor verschillende (soorten) kandidaten die allen op bepaalde punten overeenkomen met waar jij als recruiter naar op zoek bent.

Het kost tijd

Met een candidate persona creëer je als het goed is een compleet plaatje van iemand die jij voor de functie zou aannemen. Zo’n compleet profiel maken gaat niet over één nacht ijs, het kost tijd om gedegen onderzoek te doen en een beeld te scheppen van je ideale kandidaat. In goede candidate persona’s vind je in elk geval de volgende elementen terug:

  • Werkervaring en opleiding
  • Demografische kenmerken
  • Toekomstige loopbaan
  • Online gedrag en voorkeuren
  • Ambities, carrièrewensen en uitdagingen

Recruiters die ervoor kiezen om hun hiring proces te versterken met candidate persona’s merken daarbij de volgende 6 verbeteringen op:

#1. Je weet waar je kandidaten zich online bevinden

Met een candidate persona kruip je in de huid van je ideale kandidaat. Door goed onderzoek te doen en te luisteren kom je erachter waar ze hun informatie vandaan halen en welke sociale netwerken ze graag gebruiken. Dit kan per vacature enorm verschillen. Zo vind je een ideale zorghulpverlener wellicht eerder op Facebook en zit een consultancymanager vaker op LinkedIn. Het is dus belangrijk om per vacature een ideale kandidaat op te stellen; want elk profiel is anders.

#2. Je weet hoe je kandidaten het beste kunt bereiken

Zodra je weet waar je kandidaten zich online bevinden, moet je weten hoe je hen dan het beste kunt bereiken. In welke vorm kun je het beste contact proberen op te zoeken? Werkt het goed om deze kandidaten persoonlijk een bericht te sturen of is het beter om ze naar je werkenbij-site te trekken? Ook de manier van communicatie kan per vacature en ideale kandidaat verschillen. Welke tone-of-voice gebruik je? Hoe leg je de link tussen jouw organisatie en de kandidaat?

#3. Je ontdekt sneller welke kandidaat een good fit is

Heb je een duidelijk beeld geschetst van je ideale kandidaat? Dan wordt het makkelijker in te schatten of deze potentiële werknemers bij de functie en organisatie passen. Een goede candidate persona geeft je niet alleen inzicht in ervaring en opleiding, maar ook in persoonlijke aspecten als ambities, uitdagingen en drijfveren. Bepaalde karakters passen beter binnen een bepaalde werkcultuur dan andere. Een candidate persona kan dat helder maken.

#4. Je kunt je vacatures beter afstemmen op wie je wilt aantrekken

Hoe duidelijker jouw beeld van de ideale kandidaat, hoe beter je de vacature kunt laten aansluiten op zijn of haar wensen en behoeften. Zo kunnen voor bepaalde profielen bepaalde secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker zijn dan voor andere.

Hoe duidelijker jouw beeld van de ideale kandidaat, hoe beter je de vacature kunt laten aansluiten op zijn of haar wensen.

Het kan ook zijn dat je bepaalde aspecten van werken voor jouw organisatie wilt uitvergroten om je ideale kandidaat daarmee aan te spreken. Denk: ontwikkelingsmogelijkheden voor millennials. Logischerwijs kunnen zulke aspecten per profiel en vakgebied verschillen. Daarom is het cruciaal om per functie een candidate persona op te stellen.

#5. Je versterkt de waarde van recruitmentmarketing

Door te kijken door de ogen van je ideale kandidaat ontdek je hoe je jouw recruitmentmarketingactiviteiten beter afstemt. Je krijgt inzicht in belangrijke uitdagingen en pijnpunten waar je jouw communicatie op kunt focussen. Hierdoor krijgt jouw communicatie meer waarde naar de kandidaten toe. En dat wekt niet alleen meer betrokkenheid op, maar ook een verbeterde employer branding en candidate experience. Je communicatie is namelijk in lijn met je doelgroep en zo kunnen ze zich eerder vinden in wat je communiceert.

#6. Je verbetert je recruitmentstatistieken

Candidate persona’s helpen je door het hele recruitmentproces en hebben invloed op bijna alle recruitmentstatistieken.

  • Denk aan de hoeveelheid mensen die hun sollicitatie voltooien. Als je voor een bepaalde vacature bijvoorbeeld flexwerkers en millennials wil aantrekken, wil je er in elk geval voor zorgen dat je vacaturepagina mobielvriendelijk en kort is.
  • Of kijk naar de time-to-hire. Als je precies weet welk profiel het meest geschikt is voor vacature X, bespaar je enorm veel tijd als je geen energie besteedt aan kandidaten die niet binnen dit plaatje passen.
  • Als laatste heeft een goede candidate persona invloed op de kwaliteit van jouw volgende hire. Maak je de vacature op maat voor je ideale kandidaat, dan herkent hij of zij zich er veel sneller in. De kandidaat kan beter beslissen of hij of zij past en jij kunt ook beter inschatten of een kandidaat binnen het profiel past. Op deze manier trek je dus beter passende kandidaten aan én schat jij beter in welke kandidaat al dan niet goed past.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Heb jij al een Candidate Persona Template?

Meer weten over Candidate Persona’s? De specialisten bij SendtoDeliver hebben een gloednieuw en overzichtelijk template ontwikkeld waarmee je (nog) beter inzicht krijgt in jouw ideale kandidaat. Via deze link download je deze gratis om te gebruiken binnen jouw recruitmentproces. Heb je andere vragen over candidate persona’s of recruitment marketing? Neem dan contact op met Laura Beekwilder en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over candidate persona”. Of bekijk hier alles van Laura.

Volg het webinar over recruitmentmarketing

Na de dip in de eerste helft van 2020 zien we dat het aantal vacatures weer stijgt. Hoe zorg je nou dat juist jij automatisch opkomt in de gedachten van kandidaten in de jungle die de arbeidsmarkt heet? Jan Hein de Wilde en Milou Groenteman van SendtoDeliver vertellen je woensdag 26 augustus in een gratis webinar hoe je recruitmentmarketing juist kunt inzetten en hoe je jouw CRM voor je kunt laten werken om te zorgen dat jij top-of-mind wordt.

 

Employer branding na corona, hoe ziet dat eruit?

Terugkijkend op wat in de afgelopen topjaren dé trend is geweest in employer branding dan waren video’s waarin het echte werk was te zien, de grote favoriet. Gefilmd op de echte werkplek, zoals de medewerker het beleeft. Van Defensie tot het lokale ziekenhuis: we liepen mee, we leefden mee, we bekeken het allemaal op onze mobiel, met of zonder geluid.

Trefwoorden: authenticiteit, persoonlijke drive, het echte werk.

Trefwoorden: authenticiteit, persoonlijke drive, het echte werk. Vaak zagen we een serie van video’s, waardoor het strategisch mechanisme ontstond dat door de optelsom der individuele testimonials het werkgeversmerk vorm en kleur kreeg. Bottom-up. Ik moet zeggen: een heel dankbare vorm die tot veel filmische en creatieve hoogstandjes heeft geleid.

Gaat dit zo blijven?

Ik voeg me af: gaat dit zo blijven? Of is de tijd rijp c.q. aangebroken voor een nieuw soort employer branding? Al was het maar omdat veel kantoren grotendeels gesloten zijn of blijven en de 1,5-meter-regels het actuele filmen niet direct makkelijker maken. Ik heb de indruk dat er in tijden van hoogconjunctuur sowieso een ander soort employer branding wordt gecreëerd dan in gure tijden. Om te beginnen neemt de hoeveelheid af: als KLM 5.000 mensen ontslaat, zal er geen publieke wervingscampagne meer komen. Dat is niet zo lekker voor het imago, en onder de radar werven gaat in zulke tijden natuurlijk ook opeens veel makkelijker.

De sfeer van communicatie neemt een wending als de economische temperatuur daalt.

Tegelijkertijd neemt de sfeer van communicatie een wending als de economische temperatuur daalt. Blije mensen op het werk lijken wellicht opeens niet meer zo geloofwaardig, het wordt allemaal minder losjes. Een baan wordt de komende tijd waarschijnlijk sowieso anders beleefd: niet meer als een tijdelijke overeenkomst met als primair doel de persoonlijke ontwikkeling (zeg: Maslow 4 en 5), maar eerder als eerste levensbehoefte met als primair doel stabiliteit (zeg: Maslow 2 en 3). En hoe wekt de werkgever zo’n stabiele indruk? Met een solide imago en een visie op de toekomst. Want die toekomst, ja, daarin zoekt de kandidaat nu opeens houvast.

Laten we eens om ons heen kijken

Laten we eens om ons heen kijken. De horeca-trendspotters van het onvolprezen e-zine Foodinspiration geven aan dat dé post-covid-klanttrend in horeca wordt: smetvrees. Antwoord: als je als restauranthouder zekerheid biedt in onzekere tijden, kan je ondanks dat overleven. Zo zie ik het ook voor ‘werk-merken’: als in het najaar de grote ontslagrondes in de pers komen, wordt dé trend voor merken die nog wél werven: bied zekerheid, inspiratie, verbinding, bied een toekomst.

Net als ‘tout’ social media, was ik deze week geraakt door de nieuwe commercial van Nike. Een simpel idee, perfect uitgevoerd. En: een visie op verbinding die actueel is. Nike biedt hiermee ook houvast: het merk staat al bekend als een authentieke voorvechter van inclusie. Ze waren niet voor niets hét merk dat ‘kneeling’ Kaepernick een contract bood toen hij ontslagen werd als American football-speler, in 2018. Dit houden ze nu vol, sterker nog: ze vergroten het uit en raken iedereen in het hart. Met hun visie, hun heritage, hun mentaliteit, hun intuïtie voor wat speelt in de maatschappij, outside-in.

Mijn voorspelling

Mijn voorspelling (of wellicht tip) is, dat de komende tijd (jaren?) steeds meer werkgevers hun employer branding-stijl zullen gaan veranderen. Minder werving, meer imago. Minder blije gezichten, meer visie op de toekomst. Strategischer, minder opportunistisch. Minder meedoen, meer heritage. Minder corporate, meer maatschappelijk. Duurzamer en voedzamer, minder het gevoel van snacken.

Ik verwacht minder het gevoel van snacken in employer branding, meer duurzaam en voedzaam.

Want over imago gesproken: employer branding (na corona) blijft natuurlijk belangrijk, ook al is de wervingsbehoefte wellicht kleiner. Zowel aan de in- als de externe arbeidsmarkt wil je onversneden helder maken waar je als organisatie voor staat en daarmee hoe het is om bij jou te werken. Van Maslow 2 tot en met 5. Dan blijft je organisatie boeiend, bindend, gezond en trek je nog steeds het talent dat je altijd nodig hebt. Al is het maar die topstagiair die nu bijna niks kost maar op termijn wel je nieuwe CEO kan worden. Mits overtuigd en geworven met de juiste visie, vanuit een strakke, breed gedragen merkstrategie.

Over de auteur

De auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, een flexibel creatief bureau dat is gespecialiseerd in employer branding die van een organisatie een sterk werk-merk maakt.

Lees ook van Rik:

employer branding na coronaMeer weten?

Meer weten over moderne employer branding (na corona)? Dinsdag 22 september start de 28e editie van de succesvolle Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie: je leert het hier.

Wim op woensdag: Kan nou eindelijk eens het cv met pensioen?

Het fenomeen cv’s is al ruim 500 jaar oud. Leonardo da Vinci zou naar verluidt de eerste zijn geweest die er eentje opstelde. Maar nu we LinkedIn hebben, zou het niet eens tijd worden om het cv met pensioen te sturen? LinkedIn is voor de gemiddelde sollicitant én recruiter niet meer weg te denken. Liefst bijna 8 miljoen Nederlanders zijn op het platform terug te vinden (met dank aan Aaltje Vincent voor dit aantal). Vraag een willekeurige recruiter welke tools hij of zij gebruikt en LinkedIn staat gegarandeerd in de top 5.

De kracht van LinkedIn is tevens haar beperking.

Die kracht van LinkedIn is tevens haar beperking. Alle profielen zien er op het platform nagenoeg hetzelfde uit. Min of meer dan. Nu weet ik uit ervaring dat de meeste recruiters dit prettig vinden. Het zorgt ervoor dat wij in die fameuze ‘6 seconden’ de kandidaat kunnen screenen. Als ik de LinkedIn-profielen van kandidaten naast hun cv leg, zie ik vaak toch wel wat verschillen. Niet alleen qua opmaak, ook inhoudelijk.

Solliciteren via LinkedIn

Op veel sollicitatiepagina’s kun je tegenwoordig ervoor kiezen om te solliciteren met je LinkedIn-profiel. We weten allemaal dat alles wat online gebeurt in een fractie van een seconde moet kunnen. Zoeken, navigeren, downloaden en dus ook solliciteren moet in een split second gebeurd zijn. Je LinkedIn-profiel gebruiken als cv is dan simpel en snel. Zeker als je mobiel solliciteert, waarbij vrijwel niemand zijn of haar cv binnen bereik heeft.

Waarom vervangt LinkedIn het cv nog niet volledig?

Het is dan ook niet zo vreemd dat in de recruitmentwereld al langer rondzingt dat het cv aan het einde van zijn dienstbetrekking is. Maar waarom vervangt LinkedIn het cv nog niet volledig? Willen recruiters nu eenmaal altijd meer informatie – en vragen ze daarom alsnog om een cv? Of kan de sollicitant niet alle informatie kwijt op LinkedIn en gebruikt hij of zij hiervoor dus nog een cv?

Waar zijn de prestaties?

Of is het toch nog anders? Is het misschien juist dat wij als recruiter willen zien dat iemand zelf echt de moeite heeft genomen een cv te maken? Tenslotte geldt dat solliciteren een baan is – dus enige moeite mag een kandidaat hier toch wel in steken? Zo vraag ik mijzelf ook al jaren af waarom zo weinig cv’s (maar dus ook LinkedIn-profielen) behaalde prestaties van kandidaten laten zien. Maar daarover in een volgende blog meer…

Ik vraag mijzelf al jaren af waarom zo weinig cv’s behaalde prestaties laten zien.

In deze blog wil ik het vooral hebben over: wordt het niet eens tijd om het cv met (pre)pensioen te sturen? Klaar ermee! Ik ben benieuwd naar jouw mening. Wat vind jij? Biedt het cv nog voordelen ten opzichte van een LinkedIn-profiel? Of kan het cv wel met pensioen? Laat het mij weten! Schrijf je reactie hieronder of stuur een mailtje.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Dus jij hebt een passie voor het maken van de perfecte match? Nou, succes dan!

‘Passie.’ Vraag recruiters waarom ze recruiter geworden zijn, en je hoort het woord vaak terug. Een passie voor mensen, een passie voor hun talent, een passie voor hun carrières of ‘een passie voor het maken van een perfecte match’. Alles is voor passie. Maar met passie alleen red je het niet in onze branche.

De persoon met wie je zaken doet is meestal geen professional, maar een amateur.

Je vergeet dan namelijk dat er een andere partij is. Een belangrijke, want daar draait de business op. Daar sturen we onze facturen naartoe. We noemen ze ook wel: klanten. Of opdrachtgevers. En het punt is: ondanks dat het vaak professionele organisaties zijn, mkb-bedrijven, soms zelfs beursgenoteerde multinationals, is de persoon met wie je zaken doet meestal geen professional, maar een amateur.

Onthoud: jouw klant is een amateur

Face it: als recruiter werk je voornamelijk met amateurs. En geloof me: niets kan zo moeilijk, vervelend of frustrerend zijn als het opbouwen van een professionele relatie met amateurs. Inkijkje in mijn persoonlijk leven: alsof je een tweeling van 2,5 zindelijk moet maken en tegelijkertijd een kleuter van 5 moet leren schrijven.

Ik speel al jarenlang in de spits omdat ik een goed aanspeelpunt zou zijn… Haha, wat denk je zelf?

Voordat mijn opdrachtgevers dit stuk lezen en zich en masse terugtrekken, zeg ik hen: lieve klanten, opdrachtgevers, lieve amateurs, we houden van jullie. Er is niets mis mee om amateur te zijn. Het maakt je niet tot een minder persoon. Ook ík ben een amateur, elke zondagochtend op het voetbalveld.

Acceptatie is de sleutel. Zo speel ik al jarenlang in de spits omdat ik een goed aanspeelpunt voorin zou zijn… Haha, wat denk je zelf? De keiharde waarheid is natuurlijk dat ik daar sta omdat mijn loopvermogen zelfs voor het niveau van onze kelderklasse-competitie niet toereikend is. Ai! Acceptatie dus. En zo geldt dat ook voor jou, beste klant.

Accepteer het nou

Dus: accepteer het nou gewoon. Ondanks dat je de eigenaar bent, de toko wellicht geheel eigenhandig hebt opgebouwd, accepteer nou dat je geen kaas hebt gegeten van wat modern recruitment inhoudt. Ondanks dat je een ervaren manager of teamleider bent en jij – als het goed is beter dan wij – weet welke kennis, skills en vaardigheden je nodig hebt in jouw team, besef dat wíj degenen zijn die deze mensen weten te vinden en snappen wat nodig is om ze bij jou aan tafel te krijgen.

Beste klant, accepteer eens dat je geen kaas hebt gegeten van wat modern recruitment inhoudt.

Dat ene zinnetje over ‘volop ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden’ gaat daarbij echt niet helpen, geloof me nou maar. Net zo min als jouw geclaimde mensenkennis. Jij hebt niet ‘al na 1 minuut door of de sollicitant geschikt is of niet’. Echt niet. Laat het los. Ja, je bent een professional, maar níet als het gaat om de inhuur van andere professionals.

Een paar pijnlijke voorbeelden

Sorry hiring managers, dit kan een beetje gênant worden. Maar dit is wat ik bedoel. Zomaar een paar voorbeelden:

  • Je vraagt me om een accountmanager aan te trekken die zich aangetrokken voelt tot jullie salesdriven scale-up, maar het salaris bij de functie mag ik van jou niet in de vacaturetekst vermelden. Dat zou je aan tafel wel vertellen. Maar waarom wil die accountmanager dan überhaupt aan jouw tafel willen kómen?
  • Je vertelt me dat de openstaande functie op geen enkele manier parttime ingevuld kan worden. Er ligt gewoonweg te veel werk. Maar wat als ik je vertel dat het twee keer zoveel tijd kost om deze functie te vervullen met een kandidaat die 40 uur per week wil werken dan als je iemand werft die maximaal 32 of 36 uur per week beschikbaar is? Begrijp je niet dat als je volhardt in die eis, je pas eind dit jaar je nieuwe werknemer hebt, terwijl de huidige is gevlogen vanwege toenemende werkdruk? Komt het werk daarmee wel op tijd af…?
  • Tijdens de intake vertelde je me dat er absoluut géén rek zat in de salarisbandbreedte voor deze functie. De jaarlijkse winst van dit specifieke bedrijfsonderdeel zou dan eronder lijden. Oké. Maar is dit een sterk bedrijfseconomisch argument? Heb je dat zorgvuldig berekend? In dát geval: heb je dan ook berekend wat je aan omzet misloopt als je deze rol na 6 maanden nog steeds niet hebt ingevuld? Op welke winst kom je dan uit…?

En nog een paar, omdat het kan

  • Of die ene keer – de voorbeelden blijven komen – dat je mij in diplomatieke bewoordingen duidelijk maakte dat de maximumleeftijd van de nieuwe collega de 50 zeker niet mag passeren. Omdat ‘ze dan geen energie meer hebben’. Nadat ik je vroeg hoe het in dat geval mogelijk is dat jij als 63-jarige jouw bedrijf in goede banen kan blijven leiden, hebben we elkaar 3 weken lang niet gesproken…
  • Oja, en deze! Je vertelde me eens dat minimaal 5 jaar ervaring is een soortgelijke functie een harde eis was. Mínder? Dat was een no-go. Toen ik 2 kandidaten voorstelde – persoon A, die de afgelopen 5 jaar altijd 24 uur per week had gewerkt en persoon B, die de afgelopen 3,5 jaar altijd 40 uur per week had gewerkt – gaf je de voorkeur aan persoon A. Is dat amateurisme? Of gewoon een gevalletje dyscalculie…?
  • De laatste dan, anders begint dit wel erg gênant te worden. Dat ging over die ene keer dat je een senior marketeer uit jouw branche nodig had. Toen ik deze uitstekende marketeer van jullie grootste concurrent aan tafel bracht, vond je het kennelijk een goed idee om haar aan een vragenvuur te onderwerpen over dat ‘gat’ van 6 maanden in haar cv. Well done! Je verloor niet alleen een mogelijke nieuwe topper, je beschadigde ook je eigen employer brand en sloeg als bonus ook nog eens een deuk in míjn reputatie als recruiter. Hoe ga je dat goedmaken…?

Hoe dien je nu écht het belang van jouw klant?

Terug naar jou als recruiter. Ik denk dat ik hier mijn punt heb gemaakt: acceptatie is key. Dat geldt voor onze klanten en opdrachtgevers, maar ook voor jou als recruitment-professional. Accepteer dat het kennisniveau van onze klanten ten aanzien van recruitment succesvol werven eerder in de weg staat dan bespoedigt. En durf daarnaar te handelen: jouw klantbelang dienen betekent niet dat jouw klant koning is.

Wees geen lakei, maar een vertrouweling, een kritische rechterhand.

Wees daarom geen lakei, geen dienaar, maar een vertrouweling, een kritische rechterhand. Het helpt daarbij om jezelf niet zozeer te zien als poortwachter van jouw klant of opdrachtgever, maar als verlengstuk van de arbeidsmarkt, in dienst van jouw klant of opdrachtgever.

Precies andersom dus

Dat lijkt hetzelfde, maar het is een fundamenteel andere stellingname. In het eerste geval heb je namelijk de taak om toe te zien op een kwalitatief goede instroom van nieuwe medewerkers. In het tweede geval positioneer je jezelf als arbeidsmarktspecialist die zijn klant van scherpe adviezen voorziet om zodoende de juiste mensen uit de arbeidsmarkt naar binnen te halen.

Je kijkt dan dus niet vanuit de opdrachtgever naar de arbeidsmarkt, maar kijkt vanuit de arbeidsmarkt naar (het aanbod en employer brand van) jouw opdrachtgever. The other way around dus! En de grap is: men noemt deze zienswijze in ons werkveld ‘candidate first’ (en suggereert dus: client second). Maar in wezen bedien je hier niet alleen de sollicitant, maar ook jouw opdrachtgever het beste mee.

Laat maar zitten, die perfecte match

Daarom dus. Laat die passie voor de perfecte match lekker zitten. Dat gaat je niet verder helpen. Train jezelf liever in het voeren van de scherpe gesprekken met jouw klant of opdrachtgever, bezien vanuit het oogpunt van jouw kandidaat. Echt waar, in díe gesprekken schuilt de crux voor succesvol werven.

jurriaan pennartz recruitment vacature intake

Over de auteur

Jurriaan Pennartz is freelance recruiter en werft hoger opgeleiden voor mkb-bedrijven en non-profitorganisaties. Daarnaast is hij actief blogger. Meer weten? Neem contact op.

Lees ook

Ook bloggen?

Werf& is nog altijd op zoek naar recruiters die een boekje open willen doen over wat ze in de praktijk zoal beleven. Dat mag zelfs anoniem. Dus heb je verhalen over de kandidaten over wie je je verbaast, de hiring manager die van een andere planeet lijkt te komen, of de moeilijke keuzes die nog in je hoofd rondspoken als je naar huis rijdt? Inspireer er ook anderen mee! 

Zonder goede ‘lead nurturing’ loopt je talentpool snel leeg

Voor veel recruiters is een sterke talentpool essentieel om in geval van een vacature snel aan kandidaten te komen. Maar als het je niet goed lukt om vacatures in te vullen met de kandidaten uit jouw talentpool, dan kan dat wel eens een teken zijn dat je talentpool ‘lek’ is.

Steeds meer recruiters zien de noodzaak om lead nurturing in te zetten tijdens het wervingsproces.

Denk dan eens aan ‘Lead generation’ en ‘lead nurturing’, marketingtermen die verwijzen naar het opbouwen en warm houden van een pool met potentiële klanten. Nu een proactieve talentpool steeds populairder wordt, zien steeds meer recruiters de noodzaak om lead nurturing in te zetten tijdens het wervingsproces. Maar hoe doe je dat het beste? Daarover lees je meer in deze blog.

Wat is lead nurturing in recruitment?

Lead nurturing verwijst naar het proces voor het warm houden van de kandidaten in je talentpool. Dit kun je doen door relevante informatie te delen in elke fase van het wervingsproces. Je wil immers kandidaten actief in beweging krijgen en uiteindelijk ervoor zorgen dat ze geplaatst worden bij een tevreden klant. Deze manier van lead nurturing is afgeleid van inbound recruitment: het aantrekken van kandidaten met behulp van blogs, social media en andere vormen van contentmarketing.

Door een inbound marketingaanpak te hanteren bij het werven kun je in contact komen met de meest passieve en actieve werkzoekenden, kandidaten aan je binden en ze gedurende het hele sollicitatieproces ondersteunen. 

Zonder segmentatie geen succes

Om je talentpool effectief te kunnen gebruiken voor lead nurturing moet je deze eerst segmenteren. Wie zijn je kandidaten precies? En wat zijn hun interesses? Door een persoonlijke, op maat gemaakte aanpak te gebruiken kun je de ervaring van de kandidaat aanzienlijk verbeteren. In plaats van campagnes met algemene ‘one-size-fits-all‘-aanbiedingen en berichten, ontvangen je kandidaten dan mails die alleen op hén gericht zijn. Aangepast op hún rol, hún branche, met content die is afgestemd op elke fase in het wervingsproces.

Wie zijn je kandidaten precies? En wat zijn hun interesses?

In een nieuwsbrief kun je prima een algemene boodschap delen. Bij alle andere communicatie heb je segmentatie nodig voor een specifieke targeting. Zo stuur je het juiste bericht naar de juiste persoon op het juiste moment. Waar kun je allemaal aan denken als je wilt segmenteren?

  • Sector
  • Functie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Locatie
  • Vaardigheden
  • Bron
  • Hiring fase
  • Laatste dag van contact

5 manieren om je kandidaten betrokken te houden

Hoe zorg je nou dat je talentpool niet leeg raakt, en kandidaten bij jou betrokken blijven? Daarvoor kun je denken aan 5 manieren:

#1. Op maat gemaakte nurture-campagnes

Lead nurturing wordt vaak gesegmenteerd in verschillende campagnes. Deze bestaan uit een reeks stappen die de kandidaat door bepaalde acties kan activeren. Voert een kandidaat een actie uit, hij of zij bekijkt bijvoorbeeld een vacaturepagina, dan kun je een campagne activeren die ervoor zorgt dat er een herinneringsmail naar de kandidaat wordt gestuurd: ‘Vergeet je niet om te solliciteren?’

Lead nurturing bestaat uit een reeks stappen die de kandidaat door bepaalde acties kan activeren.

Lead nurturing kan op elk moment beginnen. Bijvoorbeeld zodra een geïnteresseerde ervoor kiest bepaalde informatie te ontvangen, zoals een nieuwsbrief of job alert. Met de juiste content kun je vervolgens hun interesse in het bedrijf versterken en deze kandidaten begeleiden bij het solliciteren. Dit kun je als recruiter alleen doen, maar ook in nauwe samenwerking met het marketingteam of een marketingbureau.  

#2. Tegen wie heb je het?

Wie zijn je kandidaten? En wat voor soort content zien ze graag? Om de beste lead nurturing op te zetten is het handig eerst candidate persona’s te creëren: een beschrijving van je ideale kandidaat helpt je om de juiste content te verzinnen voor elke fase van de candidate journey. Denk hierbij aan:

  • Demografie
  • Ervaring
  • Opleiding
  • Vaardigheden
  • Persoonlijkheid

Hoe specifieker je bent, hoe effectiever je lead nurturing zal zijn.

#3. Social voor succes

Dé sleutel om passieve kandidaten warm te houden is om met hen in contact te komen op de plekken waar ze zich het meeste bevinden. Tenzij ze actief op zoek zijn naar een baan, zullen kandidaten geen tot weinig tijd doorbrengen op jobsites. Denk eerder aan: sociale media, nieuwskanalen en andere plekken met community’s. Kijkende naar de populariteit van Instagram, Facebook en LinkedIn, is werving via sociale media eigenlijk een must.

#4. Automatiseer, maar overdrijf niet

Kandidaten aantrekken en warm houden is een uitgebreid en lang proces. Dit handmatig doen tijdens het hele wervingsproces is niet levensvatbaar; bepaalde acties automatiseren is dus van groot belang. Het kan enorm veel tijd besparen en fouten voorkomen. Dit kun je in verschillende fases van het wervingsproces doen: van automatische “bedankt voor je sollicitatie”-mails tot kandidaten netjes afwijzen.

Let er wel op dat je de afwijzingsmail aanpast op de kandidaat.

Let er wel op dat je de afwijzingsmail aanpast op de kandidaat. Niet elke kandidaat ontbeert dezelfde vereisten waarop je hem of haar afwijst. En bij lead nurturing is het juist belangrijk een afwijzing wel persoonlijk te houden. Sommige kandidaten zijn in de toekomst immers wél geschikt voor een functie, en een slechte eerdere ervaring zal hen dan ervan weerhouden weer te solliciteren.

Je kunt automatisering ook toepassen als kandidaten specifieke content hebben gelezen.

Tot slot kun je automatisering ook toepassen als kandidaten specifieke content hebben gelezen, pagina’s hebben bezocht of andere acties hebben uitgevoerd op je website. Met een CRM-systeem, zoals HubSpot, kun je workflows aanmaken en bij elke trigger ervoor zorgen dat een kandidaat door een bepaalde flow gaat waarin hij of zij relevante content aangeboden krijgt.

#5. Talent community als volgende stap

Toe aan de volgende stap van een talentpool? Denk dan aan een talent community, die kan helpen kandidaten aan te trekken die geïnteresseerd zijn in je bedrijf, maar nog niet klaar zijn om te solliciteren. Een talent community is als het ware een manier om 24/7 te kunnen werven.

Een talent community is als het ware een manier om 24/7 te kunnen werven.

Je houdt kandidaten in de community op de hoogte van de nieuwste functies binnen jouw bedrijf en geeft ze zo de mogelijkheid om als eerste te kunnen solliciteren. Met een talent community verzamel je gegevens van kandidaten, waarna je ze met lead nurturing ook enthousiast kunt maken voor toekomstige functies, als er nu geen functie beschikbaar is die bij hen past.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Meer weten?

Meer weten over lead nurturing? Neem dan contact op de auteur van dit blog, Laura Beekwilder van SendtoDeliver en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over lead nurturing”. Of bekijk hier alles van Laura.

Niet weren, maar werven: wanneer stoppen recruiters nou eens met die knock-out-show?

“Welkom bij de knock-out-show! Jij wilt dus bij ons komen werken. Nou, dat zullen we nog wel eens zien. Veel succes bij onze weringscampagne!”

Steeds vaker zie ik knock-out-vragen opduiken in sollicitatieformulieren.

Dit staat er natuurlijk niet letterlijk. Maar sollicitanten krijgen er wel mee te maken, nu het bij veel organisaties alle hens aan dek is om de grote aantallen reacties op vacatures te managen. Helaas worden hierbij ook weer allerlei oude trucs uit de kast gehaald. Naast het eerder intrekken van vacatures, zie ik ook steeds vaker knock-out-vragen opduiken in sollicitatieformulieren. Geen specifieke ervaring in onze branche? Jammer, uw reactie zal de recruiter nooit bereiken.

De lijstjes worden langer en langer

De eisen waaraan kandidaten moeten voldoen worden steeds verder opgeschroefd. Kennis van een softwarepakket, een extra vreemde taal of nóg een certificaat: de lijstjes worden langer en langer. Zelfs de anekdote over kandidaten die altijd pech hebben, komt weer geregeld langs. Je weet wel; die recruiter die sollicitanten in twee groepen verdeelt en dan vervolgens één stapel door de papiervernietiger haalt en uitroept: ‘Mensen zonder geluk? Die kunnen we hier niet gebruiken’.

Het is jammer dat niet meer vanuit kandidaten gedacht wordt.

Het is jammer dat niet meer vanuit kandidaten gedacht wordt. Er wordt van kandidaten verlangd dat ze hun hele hebben en houwen delen in een motivatiebrief en cv. Waarom geven organisaties hen dan ook niet wat meer houvast door bijvoorbeeld meer over het ontstaan van de vacature te delen? Bijvoorbeeld: ‘We zijn jarenlang erg tevreden geweest over Wim. Helaas gaat hij ons verlaten. We mogen wel zeggen dat hij zijn vakgebied binnen onze organisatie op de kaart heeft gezet. Hij was zeer nauwgezet, maar niet de allerbeste teamspeler. Daarom zoeken we geen nieuwe Wim, maar we willen het juist over een andere boeg gooien om te kijken wat dat ons brengt.’

knock-out-show

Even ervoor gaan zitten

Zo’n boodschap is toch in één keer duidelijk? Je zoekt dus naar iemand die het goede werk van zijn voorganger verder wil brengen met oog voor het grotere belang. Daar moet je als kandidaat even voor gaan zitten voordat je een reactie stuurt. Maar in je sollicitatie kun je dan wel veel beter laten zien welke waarde jij kunt toevoegen.

Je kunt als organisatie ook vertellen wanneer de functie succesvol ingevuld is.

Je kunt als organisatie ook vertellen wanneer de functie succesvol ingevuld is. En dan bedoel ik niet: het moment dat het schaap met de vijf poten, de vele softwarekennis en alle benodigde certificaten is gevonden. Schets liever al in de vacature het plaatje wat de nieuwe medewerker de komende jaren moet bereiken. ‘We willen ons ontwikkelen tot een betere werkgever en we geven onze nieuwe collega de ruimte om te werken aan meer medewerkertevredenheid.’ Of maak het zo plat mogelijk: ‘De manager van deze afdeling neemt never nooit iemand aan met meer kennis en ervaring dan hijzelf.’ Ook duidelijk.

Duimen draaien

Verder kun je zaken vertellen over een gemiddelde werkdag. En dan eerlijk. ‘Als content creator zit je soms dagen achter elkaar duimen te draaien, maar gelukkig biedt ons kantoor in een voormalig klooster voldoende stilteplekken om rustig te reflecteren, zodat je met je volgende klus weer kunt shinen.’

Je kunt eerlijke zaken vertellen over een gemiddelde werkdag.

Of nog beter: ‘We doen er alles aan om te zorgen dat jij langer dan gemiddeld bij ons blijft werken. Dus de komende 10 jaar zit je geramd’. Allemaal op zich óók knock-out-criteria voor sollicitanten. Maar je neemt daarmee kandidaten en jezelf als organisatie wel een stuk serieuzer. Dus: stop de knock-out-show. Hou op met weren. Begin met werven. Veel succes met je wervingscampagne!

Over de auteur

Ruud Poels helpt organisaties met krachtige content en arbeidsmarktcommunicatie. Hij schrijft bij voorkeur over de subtiliteiten van het vak.

Lees ook

 

Over het nut van netwerken, en hoe sollicitanten ervan kunnen profiteren

Anno 2020 is ‘de vacaturesite effectiever dan het netwerk in het vinden van een baan’, kopte Intelligence Group vorige week. In onderzoek was aan zo’n 2.000 baanwisselaars van de afgelopen 12 maanden gevraagd aan te geven hoe ze aan die nieuwe baan waren gekomen. En wat bleek? Zo’n 18,1% zei de functie te danken te hebben aan bekenden of het eigen netwerk, terwijl 18,3% zei deze via een vacaturesite te hebben gevonden. Dus hoezo wordt netwerken nog steeds als het belangrijkst gezien als je een nieuwe baan zoekt? Het afnemende belang van netwerken zou zelfs een primeur zijn, aldus onderzoeker Geert-Jan Waasdorp.

‘Netwerk kan helpen sollicitatie te verbeteren of push geven voor een gesprek.’

Maar is dit wel het hele verhaal? Mijn LinkedIn-reactie op dit artikel was voor Geert-Jan de aanleiding om mij uit te nodigen om mijn inzicht en ervaring te delen. Dit was mijn reactie: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het netwerken zeker kan helpen, maar ik zie ook dat steeds meer bedrijven strikter/”objectiever” werven via de vacaturesite. Netwerk kan helpen om een sollicitatie te verbeteren of wellicht een push geven voor een uitnodiging voor een gesprek.’

De parallellen tussen sollicitatie- en verkoopproces

In mijn baan als senior career consultant bij TIAS School for Business and Society begeleid ik Nederlandse en internationale hoogopgeleide MBA-deelnemers en alumni, met gemiddeld tussen de 7 en 15 jaar werkervaring. In het algemeen adviseer ik deze kandidaten om niet alleen hun eigen kwaliteiten, drijfveren, talenten en waarden te ontdekken; ik adviseer ze ook om eerst de arbeidsmarkt te gaan verkennen voordat ze hun plan A opstellen (Waar ga ik écht voor?).

‘Er zijn volgens mij sterke parallellen tussen recruitment en een verkoopproces.’

In die zin zijn er volgens mij sterke parallellen met een verkoopproces. Als je iets wilt verkopen, doe je ook vooraf goed marktonderzoek om uiteindelijk te bepalen met wie jij zaken wilt doen. Wie is je doelgroep? Waarop ga jij je energie richten? Waar ga je proactief je tijd in stoppen? Met die mensen c.q. bedrijven wil je in contact komen!

Van old boys network naar vacaturesite

netwerkenDe tijd van het old boys network en de kruiwagens is voorbij. Vroeger kon je misschien nog bij een grote corporate binnenkomen via het corpsvriendinnetje uit je studententijd of via een alumnus van jouw businessschool. Maar tegenwoordig wordt die route steeds meer afgesloten. Nu wordt iedereen geacht te solliciteren via de vacaturesite. Dat is wel zo gelijk. Procedures zijn hiervoor strakker aangescherpt. Ook in de selectie wordt steeds meer gebruik gemaakt van andere, objectieve selectiemethoden, bijvoorbeeld door de inzet van artificial intelligence.

Betekenen ‘standaard procedures’ dat dat vriendinnetje van het corps niet meer waardevol is? Geenszins…

Maar betekenen deze ‘standaard procedures’ dat dat vriendinnetje van het corps of die alumnus niet meer waardevol is? Nee, geenszins… Hun rol verandert alleen. Anno 2020 worden we overstelpt met informatie; alles is (of: lijkt) terug te vinden op het world wide web. En probeer dan in deze overvloed maar eens tot de kern te komen. Juist daar kunnen netwerken hun nut nog bewijzen.

Het nut van het netwerk

Stel: je wilt als kandidaat meer weten over een specifieke branche – de start-upwereld, fintechbedrijven – of juist een specifiek bedrijf of een vacature die je hebt gevonden op een vacaturesite. Je denkt die rol misschien leuk te vinden. Maar hoe is het daar echt? Daar wil je graag meer van weten, voordat je besluit er klakkeloos te gaan solliciteren. Hoeveel makkelijker en efficiënter is het dan om – door middel van netwerkgesprekken – informatie in de arbeidsmarkt op te halen? En juist jouw oude corpsvriendinnetje en/of die alumnus kunnen dan van pas komen.

Je denkt een rol misschien leuk te vinden. Maar hoe is het daar écht?

Zoek je een baan, zoek dan dus eerst in je (LinkedIn-)netwerk naar de gesprekspartner die jou de juiste informatie kan verschaffen; maak een afspraak en stel vragen (aan je netwerkcontact en later aan jezelf):

  • Wat is de cultuur van dit bedrijf? Sluit het aan bij mijn waarden?
  • Wat houdt deze rol eigenlijk precies in? Nu en in de toekomst?
  • Wat zijn de KPI’s? Waarop ligt de nadruk in deze rol? Met wie werk je samen?
  • Wie zijn mijn stakeholders?
  • Wat maakt een kandidaat geschikt voor deze rol?
  • Sluit het aan bij mijn ambities en drijfveren?
  • Welke tips/adviezen heeft hij/zij om serieus in beeld te komen voor een sollicitatieprocedure?
  • Hoe gaat een sollicitatieprocedure binnen dit bedrijf?

Papier is geduldig

Dit soort informatie haal je nou eenmaal niet zo makkelijk uit een vacaturetekst. Papier is geduldig en zo zijn aannames snel gemaakt. Vergelijk het weer met het verkoopproces. Als je een offerte mag uitbrengen voor een aanbesteding, dan ga je je toch ook eerst verdiepen in de klant en diens specifieke vraag? Vervolgens stel je jezelf de vraag of je überhaupt wel wilt offreren.

Door netwerkgesprekken te voeren, kun jij je als kandidaat onderscheiden.

Door deze netwerkgesprekken te voeren, kun jij je in je sollicitatie onderscheiden. Je hebt je tenslotte vooraf verdiept in de organisatie, in de rol. Je weet wat je wilt en je weet te vertellen waarom jij de geschikte kandidaat bent voor deze vacature. Oftewel: het netwerken maakt je écht een betere sollicitant! Het is niet óf via het netwerk, óf via de vacaturesite: de combinatie geeft kracht.

Het is niet óf via het netwerk, óf via de vacaturesite: de combinatie geeft kracht.

Dus zelfs als je sollicitatie ‘gewoon’ via de vacaturesite loopt, kun je dankzij goed te netwerken nog voorlopen op je concurrenten. Simpelweg, omdat je jezelf door alle extra informatie 100% op maat weet te presenteren aan je – hopelijk – nieuwe werkgever. En wie weet, wil jouw netwerkcontact ook nog wel jouw referent zijn. Mijn advies is om alleen dán te solliciteren, wanneer je er 100% van overtuigd bent dat de rol/organisatie bij je past.

En dan nu… op weg naar een waardevolle candidate experience!

Zo, dat is klaar. Het cv en de brief zijn geüpload via LinkedIn of de bedrijfswebsite. En dan is nu de organisatie aan zet om de kandidaat een waardevolle candidate experience te bezorgen. Zoals in het verkoopproces: de offerte is uitgebracht; nu fingers crossed… Want wat is er mooier dan als de offerte (de cv én brief), na een paar goede gesprekken, uiteindelijk leidt tot de opdracht (een baan!)?

Wat is er mooier dan als de offerte uiteindelijk leidt tot de opdracht?

Helaas merk ik in de praktijk dat mijn kandidaten in deze fase nog wel eens (flink) teleurgesteld worden. Na een pittige investering in netwerkgesprekken voeren, je verder verdiepen in de rol en de organisatie, (uren) hard werken aan een outstanding sollicitatie, hoort de sollicitant soms niets, helemaal niets…. Alsof uren werk zomaar over de balk zijn gegooid.

Afgewezen worden is nooit leuk. Maar zeker niet als je zó je best ervoor gedaan hebt.

Afgewezen worden is nooit leuk. Maar zeker niet als je zó je best ervoor gedaan hebt. Dus kom op bedrijven, denk aan je employer branding en bezorg jouw kandidaten een waardevolle ervaring. Met oog voor de sollicitant in de vorm van empathie, respect en feedback. Het is super om te zien hoe sommige bedrijven dit al heel goed doen en zich daarmee op de arbeidsmarkt weten te onderscheiden. Goed voorbeeld doet hopelijk goed volgen…

Over de auteur

Marleen Croonen is senior career consultant bij TIAS School for Business & Society en zelfstandig career consultant.

Lees ook

Waarom je met een ATS zelden schaarse topkandidaten werft

Veel recruiters zijn behoorlijk afhankelijk van hun Applicant Tracking System of ATS om kandidaatgegevens (geautomatiseerd) aan te maken en te onderhouden. En dat is ook best logisch. Je hoeft met een ATS immers geen uitgebreide spreadsheets meer in te vullen en bij te houden of handmatig te rapporteren. Daarnaast bespaar je met een ATS een boel administratieve rompslomp, wat kan zorgen voor een snellere time-to-hire.  Eigenlijk is je ATS dus best een fijne opslagplaats voor sollicitanten.

Met een CRM kun je je employer branding uitrollen en tegelijk de candidate experience verbeteren.

Maar zo’n tool om het recruitmentproces te beheren kent ook wat nadelen. Want hoe bouw je er langetermijnrelaties met je kandidaten mee op? Als het gaat om contact onderhouden met je kandidaten via bijvoorbeeld e-mails of blogs, dan heb je over het algemeen meer aan een CRM, wat meestal staat voor een systeem voor customer relationship management, maar als het gaat om recruitment ook wel bekend als: een systeem voor candidate relationship management.

Je ATS is best een fijne opslagplaats voor sollicitanten, maar kent ook nadelen.

En zo’n systeem biedt meer voordelen. Met een CRM kun je bijvoorbeeld ook met al je collega’s binnen hetzelfde platform samenwerken. Je kunt precies de activiteiten of traject zien van de contactpersonen in je systeem. Met een CRM kun je dus je employer branding uitrollen en tegelijk de candidate experience verbeteren.

Hoe weet je of je een CRM nodig hebt?

Hoor je recruiters klagen dat ze vaak veel informatie handmatig moeten invoeren? Dat ze hun ATS voornamelijk als administratief zien? Of dat ze geen engagement van hun kandidaten kunnen meten? Dikke kans dat een CRM dan een uitkomst kan zijn. Als dit herkenbaar is, stel jezelf dan de volgende vragen:

* Kan of wil ik actief sourcen?

Een ATS is in essentie vooral reactief. Je kunt hieruit immers pas werken als je sollicitanten toevoegt aan een lijst of een proces waar je mee bezig bent. Als je kandidaten zelf wil activeren, kun je je ATS zelden gebruiken. Met een CRM kun je wel proactief sourcen en prospects targeten via social media, campagnes en e-mailmarketing om verschillende soorten relaties met hen op te bouwen, warm of koud.

* Werk ik met meer recruiters samen?

Data van (voormalige) kandidaten moeten altijd bereikbaar zijn, voor heel het team. Met een CRM ben je in staat om moeiteloos notities te delen, kandidatenlijsten te beheren, inzichten per kandidaat in te zien en crossmediaal te communiceren. Dit is lang niet altijd met elk ATS mogelijk.

* Heb ik moeilijk te vervullen vacatures?

Veel vacatures krijgen bijna als vanzelf veel respons, omdat ze bijvoorbeeld populaire functies betreffen, terwijl andere rollen niet direct veel reacties ontvangen omdat ze specifieker en misschien hoogdrempelig zijn. In zulke vacatures zul je dus meer tijd en energie moeten steken om de best fit te vinden. En dat lukt je vaak het best door proactief te sourcen. Een CRM is daarvoor een handige tool, omdat je met diverse functionaliteiten potentiële kandidaten naar je toe kunt trekken.

* Heb ik veel (oude) kandidaten in mijn ATS opgeslagen?

Hoeveel kandidaten heb je de afgelopen jaren opgeslagen in je ATS? Hoeveel van deze kandidaten heb je na hun sollicitatie en afwijzing benaderd voor een andere rol? Grote kans dat de data van deze oude kandidaten ‘wegrotten’ in je systeem, terwijl je met een CRM de band met oude kandidaten juist makkelijk kunt blijven onderhouden. Wie weet zit er tussen jouw oude kandidaten een topper voor een andere functie. Die kans hou je zonder slim kandidatenbeheer eigenlijk onbenut.

* Staan employer branding en de candidate experience hoog op mijn agenda?

De meeste CRM’s bieden een compleet pakket aan communicatie-, marketing- en salesfunctionaliteiten. Daarmee kunnen ook recruiters (potentiële) kandidaten beheren, optimaliseren en de relatie met hen versterken. Je kunt relevante content delen met specifieke personen en zo de betrokkenheid die ze hebben met jouw organisatie versterken.

Wat levert een integratie tussen ATS en CRM op?

Maar wacht eens even, wat als ik beide systemen nou integreer? Heb ik dan zowel de voordelen van een ATS als van een CRM? Ja, daar lijkt het wel op. Een combinatie van CRM en ATS geeft niet alleen de kans op een gestroomlijnd proces, maar ook op een betere candidate experience. Twee essentiële onderdelen van het hedendaagse recruitmentproces. En daarmee kun je dus:

  • talentpools koppelen aan klanten en hen als tussenpersoon met elkaar in contact brengen.
  • klanten, kandidaten en prospects in beide systemen beheren en met elkaar laten communiceren.
  • bruggen bouwen tussen beide systemen, waardoor je tijd bespaart omdat je informatie niet handmatig in hoeft te voeren.
  • data-driven beslissingen nemen doordat je met een CRM (meestal) diepgaande analyses kunt doen.
  • je communicatie afstemmen op basis van klant- of kandidaatspecifieke informatie zoals industrie, branche, functie, opleidingsniveau of activiteit.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Meer weten?

Meer weten over integraties tussen een ATS en CRM? Neem dan contact op de auteur van dit blog, Laura Beekwilder van SendtoDeliver en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over een ATS en CRM”. Dan laat ze je aan de hand van een recente client case met Carerix en Hubspot precies zien hoe zo’n integratie in z’n werk gaat. Of bekijk hier alles van Laura.

Wim op woensdag: op naar het vrouwenquotum 2.0 

Ik ben geen vrouw. Ik heb 1 broer, 0 zussen. En ik ben recruiter in een vakgebied waarin het verschil tussen mannen en vrouwen zeker bestaat, maar veel minder bepalend is dan in heel veel andere sectoren. Feitelijk weet ik amper iets over discriminatie van vrouwen. Nu wordt er al tijden gesproken over het invoeren van een vrouwenquotum. Er zijn voor- en tegenstanders. Voor- en nadelen.

Feit is dat vrouwen (voorlopig) nog het onderspit delven.

Feit is dat vrouwen (voorlopig) nog het onderspit delven. Niet alleen in derdewereldlanden maar ook in onze westerse ontwikkelde economie. Daar waar mannen het voor het zeggen hebben, en dat is nu eenmaal zo bij de meeste bedrijven/instanties, zijn de kansen voor vrouwen aan de top beperkt. En dat komt niet alleen omdat mannen van Mars komen en vrouwen van Venus.

Echte mannen moet je helpen

Feitelijk bestaat er geen vrouw versus man. Het is zoals Joe Jackson zingt in Real Men: ‘And if there’s war between the sexes then there’ll be no people left’. Overal waar je komt vormen vrouwen en mannen netwerken, teams, gezinnen en relaties. Aangezien mannen en vrouwen niet gelijk zijn, heeft het ook geen zin om ze te vergelijken. Pas als je inziet dat ze verschillend zijn ontstaat er gelijkheid.

Geen twee mensen zijn gelijk, dus zijn mensen ook nooit gelijk in geschiktheid.

Soms moet je iets proberen om erachter te komen of het werkt. Je kunt er nog zo lang over nadenken en dood-analyseren, maar het gewoon doen kan een heel ander licht doen schijnen. Meer vrouwen aan de top kun je bijvoorbeeld afdwingen door een hard quotum. Je kunt ook kiezen om bij gelijke geschiktheid te kiezen voor de vrouw. Helaas blijkt dit vaak een fabeltje, want geen twee mensen zijn gelijk dus zijn twee mensen ook nooit gelijk in geschiktheid. Iedere recruiter kan je dat vertellen. Je zult in dit geval mensen (lees: mannen) moeten helpen bij het maken van keuzes.

Quotum in teamsporten

Waarom gaan we hier niet eens mee pionieren? En waar kan dat beter dan in de sport? Laten we bijvoorbeeld eens een quotum invoeren bij het wielrennen. In de Tour de France van 2020 heeft ieder team 8 renners. Mannelijke renners. Waarom maken we hier niet 4 mannen en 4 vrouwen van? En de winnaar? Het duo dat de minste tijd nodig heeft. Een voetbalelftal heeft 11 spelers. Waarom maken we geen competitie met teams waarvan minimaal 5 spelers van een ander geslacht moeten zijn? Neem alle teamsporten en voer hier een quotum in. Ga voor een percentage wat dicht naar de helft gaat.

‘Ik zou niet weten waarom meisjes minder kansen of opties hebben dan jongens.’

Ik ben vader. Getrouwd. We hebben samen 3 jongens en 1 meisje. Ik zou niet weten waarom het meisje minder kansen, mogelijkheden of opties heeft dan de jongens. Because this has nothing to do with right(s), this is wrong. So let’s turn left.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Hoe haal je zoveel mogelijk administratief werk bij een recruiter vandaan?

Uit het nieuwe Recruitment Kengetallen Onderzoek 2020 van Intelligence Group en Werf& blijkt dat 36% van de werktijd van een recruiter opgaat aan administratief werk. Dat is – uitgaande van een werkweek van 40 uur: ruim 14 uur. Elke week weer. Bij de outperformers is dat íetsjes minder (33%), maar nog steeds onacceptabel veel tijd. Als manager zou ik hier helemaal gek van worden. Want al die tijd die aan administratie wordt besteed, kan een recruiter niet besteden aan kandidaten.

Als ik de 33% tijd voor administratief werk kan verlagen naar 5%, verhoog ik de productiviteit met 42%.

De belangrijkste vraag die ik mezelf zou stellen – zeker als het gaat om mijn goudhaantjes en outperformers – is: hoe kan ik zorgen dat de administratieve last tot het minimum wordt beperkt? Stel namelijk dat ik die 33% naar 5% zou kunnen brengen. Dan kan ik de productiviteit ineens verhogen van 67% naar 95%. Oftewel:  een productiviteitsstijging van 42%.

De meest gekozen oplossing is een verkeerde

Wat doen we meestal als we de hoeveelheid administratief werk bij een recruitmentteam willen verminderen? Dan voegen we in de praktijk vaak weer een éxtra medewerker toe, die dan het werk van de andere recruiters kan verlichten. Maar die extra medewerker kost vaak ook weer tijd, om te managen en om in te werken. En nog een nadeel: ze staan vaak verdere automatisering en een slimmere aanpak in de weg. Ze líjken workload weg te halen. Maar in feite faciliteren ze het weer om minder effectief en efficiënt te werken, omdat ze het bijvoorbeeld makkelijker maken afspraken te verzetten. Precies de verkeerde oplossing dus.

Check voor de aardigheid maar eens hoeveel vacatures verkeerd op je (vacature)site en in je ATS staan.

Check voor de aardigheid maar eens hoeveel vacatures verkeerd op je (vacature)site en/of in je ATS staan. Investeren in medewerkers die je recruitmentteam ondersteunen is meestal zonde van je tijd en geld en reduceert de administratieve last zeker niet tot een minimum.

Wat zijn dan onnodige handelingen?

Om te weten hoe je het administratief werk kunt verminderen, is het allereerst goed te definiëren waar we het dan over hebben. Hieronder een voorzet – zonder volledig te willen zijn. En dan hebben we het dus nog niet eens over alle interne overleggen én andere projecten die niet tot het primaire proces van de recruiter horen, te weten: het werven, selecteren van talent en zorgen dat zij soepel in dienst treden.

Administratieve taken Hoe te automatiseren?
1 Uitnodigen Recruitment Marketing Automation-flow implementeren in ATS/CRM. Implementatie van Calendly (of aanverwante technologie)
2 Afwijzen CRM/ATS – Recruitment Marketing Automation. Wil je het personaliseren, dan kan dat met meerdere varianten van afwijsmailtjes of een spreekuur zoals het Reinier de Graaf-ziekenhuis dat organiseert
3 Afspraken verzetten Calendly of aanverwante technologie
4 Routebeschrijving sturen Recruitment Marketing Automation-flow implementeren in ATS/CRM (mag nooit handwerk zijn)
5 Wervingsadvies maken of onderbouwen Dashboards zoals het DoelgroepenDashboard (NL) of G!ANT (internationaal)
6 Vacatures plaatsen Multiposters zoals InGoedeBanen en partijen als Brockmeyer, VONQ en Brandmannen
7 Vacatureteksten schrijven (of aanpassen) Technologie als Recruitment Accelerator, Textmetrics of VacatureVerbeteraar.
8 Recruitmentsite en techniek controleren Administratieve taak van een recruiter
9 Notities en handelingen in het ATS vastleggen Geautomatiseerde flow, gekoppeld aan whatsapp/e-mail binnen het ATS en CRM
10 Vacature-intake-formulier (VIF) invullen met hiring manager Recruitment Accelerator
11 Referentiecheck Instrumenten zoals Validata en Checkster
12 Bureaus managen Uitbesteden of gebruik maken van spreekuren.
13 Opmaak contract Uitbesteden aan HR. Er valt ook veel te zeggen over het meegeven van het standaardcontract na het eerste gesprek.
14 .. ..

Lean recruitment

Met het lean inrichten van het recruitmentproces kijken we vooral naar hoe recruiters werken en/of het recruitmentproces is ingericht om waarde voor organisatie én kandidaat te creëren, in alle delen van het proces. Hierdoor elimineer je (administratieve) verspillingen en wachttijden voor kandidaten en hiring managers. Het resultaat is een betere quality-of-hire, time-to-fill, candidate experience, fulfillmentratio en minder kosten. Met evident positieve effecten op de bedrijfsresultaten en retentie.

Als de coronatijd ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat veel administratief werk weg te automatiseren is.

Als de coronatijd ons één ding heeft geleerd, dan is het wel dat veel administratief werk weg te automatiseren is. De recruitmenttech-industrie in Nederland is daarvan al jaren het duidelijke bewijs. Maar in de dagelijkse praktijk bleef de recruitmentpraktijk vaak nog achter, met als belangrijkste excuus dat HR, lijnmanagement of opdrachtgevers het niet anders wilde. Maar nu is de ban gebroken. En nu we de positieve resultaten zien, kunnen we deze flow van veranderingen doorzetten om het recruitmentproces veel meer lean aan te pakken.

Zo zorg je voor minder administratief werk

Wil je minder administratief werk? Begin dan eens met gedetailleerd de werkweek (of werkmaand) van een recruiter vast te leggen. Kijk daarin samen wat een recruiter precies doet en vraag je bij elke stap af:

  1. Behoort dit tot de core taken van de recruiter?
  2. Draagt dit bij aan het aantrekken van het juiste talent voor de organisatie?
  3. Indien je vraag 1 en 2 niet met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan is het rijp voor automatisering

Het schema met mogelijke automatiseringsoplossingen hierboven is vanzelfsprekend niet volledig. Maar het geeft meer van voldoende aanknopingspunten voor verbetering. En misschien is het zelfs nog wel meer lean om daarbij alle onnodige stappen eruit te slopen. Door bijvoorbeeld geen eerste selectieronde te houden, maar meteen te beginnen met een assessment. Of door mensen niet meer eerst te laten solliciteren, maar direct een gesprek met een recruiter in te plannen. Of door de arbeidsvoorwaarden in het eerste gesprek mee te geven (scheelt een ronde onderhandelen). Alles om maar meer bezig te kunnen zijn met datgene dat we echt leuk vinden: talent aantrekken en de toekomst van de organisaties waarvoor we werken succesvol maken.

Dit blog verscheen eerder op de site van Recruitment Accelerator.

Lees ook

Hoe voorkom je dat je werving dweilen met de kraan open wordt?

Het tevreden stellen van de aandeelhouders? Dat is niet langer de topprioriteit van de grootste bedrijven ter wereld, bespraken ze tijdens de meest recente Business Roundtable. Voortaan staan werknemers op #1, aldus het nieuwe gezamenlijke mission statement. Logisch, want betrokken medewerkers zijn goud waard voor een organisatie. En omgekeerd: zijn werknemers niet betrokken, dan kan dat leiden tot aanzienlijke kosten. Gallup-onderzoek meldt dat de kosten per disengaged werknemer jaarlijks boven de 15.000 euro liggen.

Verloop niet altijd schadelijk

De directe kosten om een medewerker te vervangen kunnen oplopen tot 60 procent van het jaarsalaris, de totale kosten zelfs tot wel 90 tot 200 procent. Denk daarbij niet alleen aan het recruitment- en onboardingproces, maar ook aan de kosten die je (indirect) maakt, omdat je bijvoorbeeld waardevolle kennis naar een ander (concurrerend) bedrijf ziet vertrekken en dat moet zien op te vangen.

Uit onderzoek blijkt dat met name het disfunctioneel verloop verkleinen positief uitwerkt.

Ondanks deze hoge kosten, is het niet altijd schadelijk als een medewerker vertrekt. Zo is er een cruciaal verschil tussen vrijwillig en niet-vrijwillig verloop. Bij de eerste vorm neemt de werknemer zelf de beslissing te vertrekken, bij de tweede neemt de organisatie de beslissing iemand weg te sturen. Vrijwillig verloop kun je dan weer opdelen in functioneel en disfunctioneel verloop. Bij de laatste vorm vertrekken de medewerkers die je juist níet kwijt wil. En binnen die categorie valt weer wel- en niet-te-voorkomen verloop te onderscheiden. Waarbij uit onderzoek blijkt dat met name het disfunctioneel verloop verkleinen positief uitwerkt op de waarde van het bedrijf.

Bron: SHRM, “Retaining Talent, A guide to analyzing and managing employee turnover”, D. Allen, 2008.

Waarom vertrekken (goede) werknemers?

Naar het verloop van werknemers wordt al bijna een eeuw onderzoek gedaan. En hoewel cultural fit als begrip misschien omstreden is, blijkt uit een meta-analyse wel dat een hoge ‘person-organization fit’ leidt tot een hoge baantevredenheid en minder intentie om van baan te wisselen. Met andere woorden: hoe beter de match, hoe gelukkiger de werknemer en hoe kleiner de kans op een (vroegtijdig en ongewenst) vertrek.

Hoe beter de match, hoe kleiner de kans op een (vroegtijdig en ongewenst) vertrek.

Bron: SHRM, “Retaining Talent”, D. Allen, 2008.

In de bovenstaande afbeelding zie je welke factoren verloop kunnen voorspellen, met de belangrijkste bovenaan. De eerste vier factoren (zoals zoekintenties en zoekgedrag) worden aangewakkerd door onderliggende oorzaken, zoals Role Clarity. Is de rol niet duidelijk voor een werknemer, dan ben je als werkgever tekortgeschoten. Met andere woorden: de kans om een werknemer te behouden, wordt aanzienlijk groter als je vooraf goed inzichtelijk maakt wat de functie precies inhoudt.

Verwachtingenmanagement

Hoe zorg je dat verwachtingen van medewerkers overeenkomen met de werkelijkheid? Uit onderzoek blijkt dat daarbij vooral een Realistic Job Preview belangrijk is en een positief effect kan hebben op het behoud van nieuwe werknemers. Zo’n preview geeft accurate informatie over de positieve, maar ook de mogelijk uitdagende elementen van de baan.

Het gevolg is dat een startende werknemer sneller productief is in de baan, omdat hij of zij minder snel voor verrassingen komt te staan. Zo wordt het voor de kandidaat ook beter mogelijk ‘self-selection‘ toe te passen. Zo’n goede aanname ‘from the start‘ werkt beter dan een eenmalige actie als een bonus of een skivakantie om personeel te behouden, zo blijkt.

Drie soorten connecties

Werknemers die zich verbonden voelen met de organisatie zijn dus geneigd om langer te blijven. Uit onderzoek blijkt dat er drie soorten connecties zijn die deze verbondenheid vergroten:

  1. De ‘link’. Oftewel: heb je een band met mensen in het bedrijf? Hoe meer van zulke banden, hoe beter.
  2. De ‘fit’. Oftewel: hoe is de kwaliteit van de match tussen de medewerker en de baan en de organisatie?
  3. De ‘opoffering’. Hoe meer een eventueel vertrek voor de werknemer voelt als een opoffering, hoe beter.

Wil je verloop tegengaan? Verbeter dan dus de ‘link’ met het bedrijf door bijvoorbeeld mentoren aan te wijzen, werkgroepen te stimuleren en af en toe een borrel te organiseren. Je verbetert de ‘fit’ vooral door realistisch te zijn over de baan vóór je het recruitmentproces start. En ten slotte verbeter je de ‘opoffering’ door zogenoemde ‘gouden handboeien’ te gebruiken. Hoe aantrekkelijker de (financiële) beloning, hoe strakker die handboeien (vrijwillig!) zitten.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Manus Aa (oprichter van Spielwork)

Lees meer

Hoe meer je thuiswerken toestaat, hoe groter je zoekgebied als recruiter

Van oudsher is de Nederlandse arbeidsmarkt sterk regionaal georiënteerd. Als mensen een nieuwe baan zoeken, doen ze dat bij voorkeur in hun directe omgeving. Zo bleek vorig jaar uit onderzoek dat vrouwen het liefst niet meer dan 36 minuten reizen naar hun werk en mannen maximaal 41 minuten willen afleggen. Uit ander onderzoek bleek een maximale afstand van 28 kilometer voor vrouwen, en hooguit 49 kilometer voor mannen.

Hoe verder de reisafstand, hoe minder kans een sollicitant maakt op een baan.

Ook recruiters blijken hier (onbewust) rekening mee te houden. Hoe verder de reisafstand, hoe minder kans een sollicitant maakt op een baan, bleek al eens. Niet zo gek dat de krapte op de arbeidsmarkt nog steeds op hoog niveau ligt, volgens ABN Amro. Er zijn ook in de huidige coronacrisis heus nog wel vacatures, aldus de onderzoekers. ‘Maar die sluiten onvoldoende aan op de beroepsvoorkeur en reisafstand van werkzoekenden.’

Thuiswerken? Afstand geen probleem

Maar die coronacrisis brengt ook een ander aspect met zich mee. En dat is het vele thuiswerken. Onderzoek van Intermediair en Nationale Vacaturebank gaf al aan dat een meerderheid van de werkenden hier niet alleen positief over is, maar dat ongeveer de helft ook na de coronamaatregelen graag (deels) vanuit huis wil blijven werken. En als je hier als werkgever op inspeelt, kun je daar dus je voordeel mee doen.

Door de kans te bieden om thuis te werken, vergroot je zeker je aantrekkelijkheid.

Het is natuurlijk niet voor elke functie mogelijk. Maar door de kans te bieden om thuis te werken, vergroot je wel degelijk je aantrekkelijkheid op de arbeidsmarkt. Uit recent onderzoek van Qompas onder ruim 100 studenten en recent afgestudeerden en starters op de arbeidsmarkt blijkt bijvoorbeeld dat 2 op de 3 starters denkt in zijn of haar baan goed te kunnen thuiswerken. En mogen ze thuiswerken, dan zijn ze in meerderheid ook zeker bereid een baan verder weg te overwegen.

Zo zegt 73% van de studenten en 62% van de werkenden bereid te om voor een baan te kiezen waarbij ze meer moeten reizen, als je ook thuis mag werken. Moeten ze elke dag op kantoor (of het bedrijf) verschijnen, dan zegt van beide groepen zo’n 57% hooguit 40 kilometer te willen reizen. Maar hoeven ze maar één dag in de week naar het werk te reizen, en mogen ze de rest van de week thuiswerken, dan wordt de bereidheid heel anders: van de studenten en net afgestudeerden zegt 74% dat een afstand tussen de 40 en 120 kilometer prima is, van de werken is dat 67%.

Maar één keer per maand naar kantoor? Dan is een reisafstand van 120 kilometer geen probleem.

Wordt het thuiswerken zó ver uitgebreid dat mensen nog maar één keer in de maand naar kantoor hoeven komen, dan worden de potentiële afstanden zelfs nóg groter. Een meerderheid (54% van de werkenden, 55% van de studenten) vindt dan zelfs een reisafstand van 120 kilometer geen probleem. Denk: ongeveer de route Eindhoven-Amsterdam, of Rotterdam-Apeldoorn. Een afstand van minstens 80 kilometer? Voor 80 procent is dat dan geen punt. ‘Thuiswerken vergroot dus de pool van geschikte kandidaten voor vacatures’, concluderen de onderzoekers dan ook.

Advies: zet het in de vacature

Niet dat thuiswerken volgens de ondervraagden alleen maar voordelen heeft. Zo denken veel studenten dat ze door op het werk te zijn vooral een betere balans tussen werk en privé zullen ervaren. En van de werkenden zegt 42% dat het belangrijkste voordeel van fysiek op werk zijn het sparren met collega’s is, wat op afstand weer moeilijker is. ‘Gezelligheid’ en ‘verandering van omgeving’ speelt volgens de respondenten ook vaak een rol.

Een acceptabele reistijd staat in de top 5 overwegingen voor een baan.

Belangrijk, zo adviseren de onderzoekers, is om in elk geval in je vacatures te vermelden of thuiswerken een optie is. ‘Met een duidelijke richtlijn voor de verdeling thuis/op werk kun je een grotere groep kandidaten voor je vacatures aanspreken’, aldus onderzoeker Eva te Riele. Wetende dat een acceptabele reistijd bij zowel mannen als vrouwen in de top 5 staat van belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een baan, lijkt het een no-brainer, maar de praktijk blijkt tot nog toe echt anders. Zou de coronacrisis dat (voorgoed) gaan veranderen?

Een mooi recent voorbeeld:

Lees ook