Dit zijn de 20 beste Recruitment Podcasts van Nederland en daarbuiten

Podcasts worden steeds populairder. Ze zijn makkelijk om te luisteren en je hoeft je huis – zelfs je stoel – niet uit om bijgepraat te worden over ongeveer alle onderwerpen die er bestaan. We zetten de 20 meest interessante podcasts die je als recruiter echt niet mag missen uit binnen- en buitenland op een rij.

De Nederlandse podcasts

Wat wordt er zoal in Nederland gemaakt? Een (niet uitputtend) overzicht:

> Hier is AMC

Inmiddels al vrij lang lopende podcast-serie waarin Marcel van der Quast op zoek gaat naar de essentie van arbeidsmarktcommunicatie, aan de hand van interviews met bekende namen uit het beroepsveld. Ook op YouTube te bekijken.

> People Masterminds

Nederlands- en soms Engelstalige podcast die over (véél) meer gaat dan alleen recruitment, maar wel vaak onderwerpen brengt die daar nauw aan raken.

> Pitstop

Podcast van de ‘Jelmers’, Jelmer Zuidema en Jelmer Koppelmans, waarin beide oprichters van Roadtrip op zoek gaan naar ‘succesverhalen uit de recruitmentwereld’. Helaas tot nu toe nog maar twee episodes, maar wie weet wat nog volgt…

> Recruitment Tech Podcasts

In 2020 is ook Recruitmenttech.nl gestart met podcasts, die – zoals verwacht – gaan over alles wat te maken heeft met recruitmenttechnologie. Hieronder vind je de meest actuele podcasts:

> Rec-Talks

Podcast van recruiters, voor recruiters. Van freelance recruiter Robbert Postma, ook bekend van rec-clusive.

> WeAchieve

Podcast met naar eigen zeggen ‘vakidioten’, geïnitieerd door Stefan Niemer (eigenaar van WeAchieve).

> De Jonge Recruiter-podcast

Deze podcast leidt even een slapend bestaan, maar wordt vast ook wel weer eens nieuw leven ingeblazen: de ‘Jonge Recruiterpodcast’ van Werf&. Wanneer? Dat blijft nog even een verrassing…

> Expedition: Company Culture

Ernst Schipper, bekend van onder meer referraltool Collabdo, is recent ook met een podcast begonnen. En wel eentje over bedrijfsculturen, onder de noemer ‘Expedition: Company Culture. In deze serie wil hij samen met gasten diverse kanten van het onderwerp onderzoeken en behandelen. Met in de eerste aflevering Wilco Jung van internationaal contentmarketingbureau We Are The Night BV.

> Werkimago Podcast

“Soms knullig, soms lachwekkend, maar altijd echt.” Zo zet de ‘Werkimago Podcast‘ zichzelf in de markt. In alweer 30 afleveringen belicht Kim Werensteijn hierin onderwerpen als de ups en downs van ondernemen, remote recruiten en de leuke en minder leuke kanten van personal branding. Inclusief versprekingen en onverwachte situaties tijdens de podcasts, zo belooft ze.

Podcasts over de grens

Over de grens zijn er natuurlijk nog véél meer podcasts. We pikken er enkele van de meest interessante uit:

> Brainfood Live On Air

Ook in Nederland veel beluisterde podcast, waarin Hung Lee allerlei gasten ontvangt met een vernieuwende kijk op de wereld van werving en selectie.

> The Chad & Cheese Podcast 

Dit wordt door velen gezien als dé podcast om niet te missen: Chad & Cheese brengen een uniek perspectief op recruitmentnieuws, vol met snauwende commentaren en meningen waarvoor ze niet bang zijn om ze te delen – zozeer zelfs dat ze een ‘Parental Advisory’ hebben gekregen. Ook handig: hun podcasts worden uitgeschreven, zodat je ook snel een passage kunt opzoeken.

> Hiring Success Podcast

Mooie maandelijkse podcast van ATS-leverancier SmartRecruiters, waarin elke maand recruiters van interessante, grote bedrijven aan het woord komen over hoe zij hun processen hebben ingericht.

> The Jim Stroud Podcast

In deze podcast deelt host Jim Stroud, die onder andere ervaring opdeed bij Microsoft, Google en Siemens, zijn gedachten en insights over hoe technologie werk verandert. De podcast telt inmiddels al ruim 130 episodes, met titels als ‘Only Green Eyes Need Apply’ en ‘Resumes are People Too‘. Dan weet je alvast een beetje wat je kunt verwachten…

> Recruiting Future

In deze wekelijkse podcast interviewt Matt Alder vooraanstaande gasten uit de recruitment- en HR-wereld. Hierin staan recruitment- en HR-technologie centraal. Bij elke aflevering is een handige samenvatting van dit gesprek te vinden. Goed voor momenteel bijna 300 (!) afleveringen.

> RecTech

In de RecTech podcast behandelt Chris Russell, de ‘mad scientist’ van recruitment, alle aspecten van recruitmenttechnologie en recruitmentmarketing, inclusief interessante nieuwe tools & leveranciers. Je hoort ook hoe verschillende recruiters technologie gebruiken om talent te vinden. Ook hier al bijna 300 afleveringen.

> Recruitment On The Go

Podcast van het team van Harver, onder de veelbelovende subtitel ‘All You Ever Wanted To Know About Recruitment‘, maar het laatste half jaar geen update meer. Of zouden we inmiddels echt alles al weten wat we willen weten?

> Recruitment Revealed

Gloedjenieuwe podcast van Gary Berney, ‘Head of Engagement’ van het Ierse HireUp.

> TA Innovators Radio

Podcast van Recruitee, waarin in het Frans, Duits én Engels allerlei interviews worden gedaan met ‘Recruitment Innovators’. En dan rechtstreeks vanuit de studio in Amsterdam, dus toch ook nog een beetje Nederlands.

Recruitee Radio · TA Innovators Radio x Glenn Ferguson: Aligning hiring managers and recruiters

> Talk Talent To Me

‘Recruitment is hard. Listening to podcasts is easy’. Onder die noemer is Hired een ‘fast-paced rough-and-tumble’ podcast gestart over de strategie, techniek en trends in de recruitmentwereld. De episodes rijgen zich snel aan elkaar.

Iets gemist?

Genoeg te luisteren dus. Maar hebben we toch nog iets gemist? Laat het weten!

Lees ook

Waarom je de candidate experience moet meten om deze te kunnen verbeteren

Een slechte candidate experience en een slechte reputatie zijn (volgens onderzoek van Glassdoor) twee van de belangrijkste redenen waarom geschikte kandidaten vacatures afwijzen. Inzicht in de candidate experience is dan ook belangrijker dan ooit. Maar hoe kun je dat inzicht verkrijgen? Dat begint met je candidate experience ook te meten. Maar op welke factoren moet je dan letten? We noemen er 4:

#1. Wat gebeurt er in de preboarding?

Het eerste onderdeel om te meten is: hoe reageren kandidaten op je website en andere online informatie over je organisatie? Hoeveel mensen bellen jouw recruiters en wie wordt vervolgens kandidaat of geeft een doorverwijzing naar andere potentiële kandidaten? De pre-experience heeft invloed op wie uiteindelijk kandidaat wordt, en deze ervaring verbeteren zal ook de kwaliteit van jouw kandidaten verbeteren.

Laat nieuwe medewerkers tijdens hun onboardingproces een enquête invullen.

De snelste manier om erachter te komen wat iemand heeft aangetrokken tot jouw bedrijf en door welke content ze betrokken zijn geraakt is met een enquête. Laat nieuwe medewerkers tijdens hun onboardingproces daarom een enquête invullen over hoe zij het proces tot nu toe hebben ervaren. Stel daarbij hooguit 5 tot 10 vragen. Vergeet ook niet te vragen wat er voor hen had kunnen misgaan. Juist van de antwoorden op deze vragen kun je leren.

#2. Waarom haken kandidaten af?

Tijdens het solliciteren haken er altijd kandidaten af. Volgens Glassdoor is dit percentage maar liefst 80%. Cruciaal dus voor jouw organisatie om erachter te komen waaróm kandidaten afhaken. Dat kan met verschillende redenen te maken hebben. Het online sollicitatieproces is dan bijvoorbeeld:

  1. te lang
  2. te verwarrend
  3. niet mobile proof (45% van de kandidaten gebruikt hun mobiele telefoon om minstens één keer per dag naar een baan te zoeken)

Of wat natuurlijk ook kan: het duurt te lang voordat kandidaten antwoord krijgen op een sollicitatie: 47% van de kandidaten haakt af als ze (meer dan) 2 maanden moeten wachten. Kijk dus eens naar de statistieken van je sollicitatiepagina’s. Wat is het bouncepercentage? Hoe hoger, hoe sneller mensen de pagina verlaten. En kijkend naar je ATS, is je sollicitatieformulier eenvoudig genoeg voor sollicitanten? Bijna niemand heeft zin meer dan een half uur hieraan te besteden.

Transparantie is nodig om de kans op afhakers te verkleinen.

Transparantie tijdens het sollicitatieproces is nodig om de kans op afhakers te verkleinen. Wat je daarvoor kunt doen:

  • Zorg voor een voortgangsbalk, zodat kandidaten kunnen zien hoever ze zijn in het proces.
  • Maak een duidelijke tijdlijn zodra een ingevulde sollicitatie is ontvangen.
  • Zorg voor follow-up binnen een bepaald tijdsbestek, bijvoorbeeld een week, zodat de kandidaten weten waar ze aan toe zijn.
  • Als je een aanvraag voor een oude vacature vindt, kijk dan samen met de kandidaat hoe dit is gekomen.

meten 3#3. Hoe lang tot de acceptatie van het aanbod?

Elke recruiter kent de ‘time-to-fill’ als maatstaf. We meten dan meestal hoeveel tijd kost het om een positie te in te vullen, rekening houdend met huidige contracten die kandidaten hebben, of ze moeten verhuizen voor de baan of andere mogelijke vertragingen. Maar vaak is het beter om de ‘days-to-acceptance‘ te meten: de tijd die verstrijkt tussen het moment dat de vacature wordt geplaatst en het aanbod wordt geaccepteerd. Deze manier van meten geeft je een beter beeld van de contactmomenten die de kandidaat heeft gehad en wat zijn of haar ervaringen hierbij waren.

Vraag bij afhakers vervolgens ook nog waarom ze een aanbieding hebben afgewezen.

Het is makkelijk om het percentage van de aanbiedingen die je doet en die worden geaccepteerd bij te houden, en dat percentage zou vrij hoog moeten zijn als je een positieve candidate experience biedt. Vraag bij afhakers vervolgens ook nog waarom ze een aanbieding hebben afgewezen. Recruitment marketing automation kan hierbij helpen. Door bevestigingsmails, follow-ups en zelfs het plannen van herinneringen te automatiseren zorg je dat de kandidaat zich niet buitengesloten voelt. Je zorgt dat je tijdig antwoord krijgt van jouw kandidaten en vice versa door de manier van communiceren te gebruiken die voor jouw kandidaat de voorkeur heeft.

meten 4#4. NPS om de candidate experience te meten

Om echt inzicht te krijgen in de status van je candidate experience en hoe je deze nog verder kunt optimaliseren heb je feedback erop nodig. Véél feedback. Wat hierbij kan helpen is de zogeheten NPS-methode. Daarmee kun je erachter komen hoe kandidaten vinden dat ze tijdens het wervingsproces behandeld zijn, wat ze wel en niet goed vonden en wat ze anderen zullen vertellen over hun ervaring. Met andere woorden: hoe kandidaten de ervaring met jouw bedrijf beoordelen.

Voor de candidate experience NPS vraag je kandidaten hoe groot de kans is dat zij jouw bedrijf zullen aanbevelen.

Via de Net Promotor Score vraag je – op een schaal van 1 tot 10 – hoe groot de kans is dat iemand een product, ervaring of organisatie aanbeveelt aan een vriend of collega. Voor de candidate experience NPS vraag je kandidaten hoe groot de kans is dat zij jouw bedrijf zullen aanbevelen aan een vriend of collega op basis van hun sollicitatie-ervaring met jou.

  • Respondenten die een score van 9 of 10 geven, worden beschouwd als ‘promotors‘ van je merk.
  • Respondenten die een cijfer geven tussen de 1 en de 6 worden beschouwd als ‘tegenstanders‘.
  • Geven respondenten een 7 of een 8, dan worden ze beschouwd als ‘passief’.

De score zelf is een getal van -100 tot 100 en wordt berekend als het aantal promotors minus het aantal tegenstanders. Zijn er alleen tegenstanders, dan wordt de NPS -100. Als er alleen promotors zijn, wordt de NPS 100. Elke positieve score is goed, omdat het betekent dat je meer promotors hebt dan tegenstanders. Een NPS van 50 of meer wordt als uitstekend beschouwd.

Meer weten?

laura beekwilder over passieve kandidaten en atsMeer weten over hoe je je candidate experience kunt meten? Hulp nodig bij je employer branding? Of weten hoe je Recruitment Marketing Automation kunt inrichten? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over candidate experience meten”. Bekijk hier alle artikelen van Laura.

Wim op woensdag: waarom (digitale) objectiviteit onhaalbaar is

De grote softwarepartijen trekken zich terug uit de gezichtsherkenningssoftware of beperken het gebruik ervan. Dit is te lezen in een recent verschenen artikel van 360Magazine (overgenomen door het FD). Het blijkt dat er door het gebruik van deze software niet minder, zoals gehoopt, maar juist méér racisme is . Het streven naar objectiviteit leidt dus tot meer problemen. Een gevaarlijke ontwikkeling, aldus het artikel.

Computers nemen vooroordelen over van mensen. Daar hoef je geen A.I.-expert voor te zijn.

Feit is dat ieder mens vooroordelen heeft. Feit is dat mensen computers programmeren. Gevolg is dat computers vooroordelen van mensen overnemen. Daar hoef je geen A.I.-expert voor te zijn. De grote vraag is: gaat het lukken om computers bias-vrij te laten werken? Er zijn tal van initiatieven en het streven is fantastisch, maar de resultaten zijn helaas nog bedroevend.

Kunnen we A.I. nog remmen?

De vraag of dit op termijn gaat veranderen – lees: verbeteren – is logisch. Maar ik ben bang dat een andere vraag beter is. Namelijk: of we de ontwikkeling van A.I. voldoende kunnen remmen, zodat er voldoende tijd is om A.I. bias-vrij te laten functioneren? Is het belang van A.I. voor de ontwikkelaars (en eigenaren) niet groter dan bias-vrij functioneren? Hoe graag ik het ook anders zou zien, ik schat in dat de doorontwikkeling ervan hogere prioriteit krijgt dan dat A.I. bias-vrij moet zijn.

Digitale objectiviteit is net zo onhaalbaar als menselijke.

De geschiedenis leert ons hier de lessen. Als de belangen groot zijn wint geld het altijd van goed gedrag. Voorbeelden te over. Digitale objectiviteit is net zo onhaalbaar als menselijke objectiviteit. Misschien moeten we ophouden dit te verwachten van softwarebouwers. Het is niet hún probleem of schuld dat mensen niet objectief zijn – en daarmee hun software ook niet.

Misschien een heel enge gedachte…

Zo rekent niemand het wetenschappers aan dat zij alles eraan doen om ons leven te rekken, ongeacht of hiermee jouw levensvreugde of welzijn toeneemt. ‘Beter opgebrand dan uitgedoofd’ (zover ik weet is deze uitspraak van wijlen Jules Deelder) komt daarmee in een heel ander perspectief te staan. En misschien zelfs wel een heel enge gedacht als je de combinatie maakt tussen wetenschappers, langer leven en niet bias-vrije A.I. voor medische toepassingen….

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Beeld via vpnsrus

De 6 grootste blunders op je werkenbij-site (en wat dit doet met je employer brand)

Een sterke werkenbij-site werkt als een magneet voor je organisatie. Het is dé plek om je employer brand uit te dragen en te versterken. Onderzoek van Talent Board laat zien dat kandidaten de werkenbij-site de meest waardevolle bron vinden om werkgevers te onderzoeken. Zonde dus om te bedenken dat veel werkenbij-sites de plank nog steeds flink misslaan.

Waarom is je werkenbij-site zo belangrijk?

Je werkenbij-site of carrièrepagina is onderdeel van je bedrijfswebsite en bevat als het goed is niet alleen je openstaande vacatures, maar ook de visie en waarden van je organisatie en artikelen en video’s over de organisatie en werknemers. Het doel van zo’n website is dan ook altijd: laten zien hoe tof jij als werkgever bent én topkandidaten activeren om op jouw vacatures te solliciteren. Maar een goede carrièresite heeft nog een aantal voordelen:

  • Het is een goudmijn aan organisch verkeer. Werkzoekenden beginnen hun zoektocht naar een nieuwe baan vaak op Google met zoektermen als ‘bedrijf + vacatures’, ‘werken bij + bedrijf’ of ‘branche + vacatures’. Zo kun je veel bezoekers trekken.
  • Het verbetert je recruitment-KPI’s. Een goede werkenbij-site draagt positief bij aan de cost per hire en time to hire. Kandidaten vinden goede websites organisch beter in Google, wat resulteert in een lagere cost per application.
  • Je kunt met een goede werkenbij-site inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers. Met dit inzicht in inzicht in de hoeveelheid verkeer, locaties en gedrag op bepaalde pagina’s kun je jouw website en vacaturepagina’s weer verder optimaliseren. Zo kun je erachter komen waar bijvoorbeeld veel potentiële kandidaten bij het sollicitatieformulier afhaken.

De grootste blunders op je werkenbij-site

De volgende missers kom ik vaak tegen op werkenbij-sites:

#1. Identiteit en cultuur amper aandacht

Zo’n 60% van de recruiters gelooft dat de cultural fit van groot belang is om een kandidaat al dan niet aan te nemen. Als je niet duidelijk communiceert waar je bedrijf voor staat en waarom werken bij jouw organisatie zo tof is, mis je de kans om indruk te maken bij latente kandidaten. Als een kandidaat weet welke cultuur bij een bedrijf heerst, kan hij of zij beter beslissen of het een match is of niet. Je carrièresite dient dus als het ware als een megafoon voor je employer brand.

Je carrièresite dient als het ware als een megafoon voor je employer brand.

#2. Geen of weinig variatie in content

Niet elk verhaal is geschikt om alleen met woorden over te brengen. Mensen consumeren informatie graag op een gevarieerde manier. Een werkenbij-site met slechts een paar afbeeldingen prikkelt de bezoeker niet. Sites waar ook aandacht is voor bijvoorbeeld video en employee testimonials grijpen op verschillende manieren de aandacht van hun bezoekers.

#3. Wel vertellen, niet laten zien

Je kunt nog zo vaak vertellen waarom jouw organisatie vooruitstrevend en leuk is, het is voor kandidaten veel waardevoller als ze daar ook bewijs van zien. Show, don’t tell. Deel dus vooral video’s met verhalen van medewerkers of events die jullie hebben georganiseerd. Laat de waarde zien van het werken bij jouw bedrijf.

#4. Niet geoptimaliseerd voor de doelgroep

Een sterk employer brand sluit naadloos aan op de kandidaten die een bedrijf wil aantrekken. Daarvoor moet je dus weten wat je doelgroep verwacht. Je kunt niet verwachten dat topkandidaten bij jou solliciteren als je ze niet aanspreekt met de juiste tone-of-voice, stijl van de site en inhoud van de vacature(s).

Voor de juiste tone-of-voice moet je weten wat je doelgroep verwacht.

#5. Geen link met social media

Sociale media zijn een belangrijk middel om je employer brand uit te dragen. Als je die niet consistent bijhoudt, verlies je grip op je meest waardevolle kandidaten. Je werkenbij-site en employer brand zijn twee zijden van dezelfde munt: als je de twee niet verbindt, sla je de plank mis. Door je werkenbij-site te linken aan je sociale media vergroot je het bereik van je employer brand op alle platformen.

#6. Geen waterdicht systeem aan de achterkant

Oké, je carrièresite ziet er mooi uit. Er is ook ijzersterke content die potentiële kandidaten activeert om te solliciteren. Super! Maar wat als het systeem aan de achterkant van de site niet goed werkt? Dan is nog steeds alles voor niets. Zo verlies je de kans je kandidaten goed door het selectieproces te leiden.

Niets is zo schadelijk voor je candidate experience als slechte communicatie.

En niets is zo schadelijk voor je candidate experience, en dus je employer brand, als slechte begeleiding en communicatie tijdens het selectieproces. Zorg dus dat je een systeem hebt waar de informatie van kandidaten altijd up-to-date is, je hele team inzicht heeft in notities en datageschiedenis en je nooit een update vergeet te sturen.

De winnende werkenbij-site

Als we het hebben over de grootste blunders op carrièresites, moeten we ook credits geven aan degenen die het verdienen. De werkenbij-site van Bol.com is daarbij een goed voorbeeld qua versterking van het employer brand. De site is transparant over de sollicitatieprocedure, de organisatie deelt zijn visie, waarden en cultuur, laat medewerkers aan het woord en gebruikt zowel video als tekst om het verhaal over te brengen. En dat werkt.

Heb jij je employer branding al helemaal uitgewerkt?

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats

Een goede werkenbij-site versterkt niet alleen je employer brand, maar draagt ook positief bij aan versnelling en verbetering van je recruitmentproces. Hulp nodig bij je employer branding? Neem dan contact op met Laura Beekwilder (SendtoDeliver) en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over employer branding”. Bekijk hier alle artikelen van Laura.

Volg het webinar over recruitmentmarketing

Na de dip in de eerste helft van 2020 zien we dat het aantal vacatures nu weer stijgt. Hoe zorg je nou dat juist jij automatisch opkomt in de gedachten van kandidaten in de jungle die de arbeidsmarkt heet? Jan Hein de Wilde en Milou Groenteman van SendtoDeliver vertellen je woensdag 26 augustus in een gratis webinar hoe je recruitmentmarketing juist kunt inzetten en hoe je jouw CRM voor je kunt laten werken om te zorgen dat jij top-of-mind wordt.

Vacaturetekst geknipt en geplakt? En… alleen verknipte kandidaten gevonden?

Recruiter Dennis,  laten we hem zo noemen, krijgt de vraag van zijn interim-manager Danny om onmiddellijk een vacature uit te zetten. Het gaat om een totaal nieuwe functie. Dennis moet even schakelen. Wat moeten die mensen gaan doen dan? Kent de markt ons wel op die manier? Wat voor mensen zoeken we dan precies? De vragen rollen over zijn tong.

‘Gewoon even Googelen bij onze concurrenten en wat knippen en plakken. Hoe moeilijk kan dat zijn?’

Danny – die Dennis toch al moeilijk verdraagt – zucht eens diep. Hij komt net uit het MT en de vraag naar die nieuwe professionals is enorm. Dat heeft Sales zelf bevestigd. Scoren dus! Nu! ‘Gewoon even Googelen bij onze concurrenten en wat knippen en plakken. Hoe moeilijk kan dat zijn, Dennis?’

Niet de eerste aanvaring

Het is niet de eerste aanvaring tussen de twee. Dennis legt veel eer in zijn werk en staat bekend om zijn persoonlijke benadering van kandidaten. Hij kruipt het liefst in hun huid, maar daar hoeft hij bij Danny niet mee aan te komen, weet hij inmiddels. Danny wil cv’s zien van kandidaten die: enthousiast, flexibel, gepassioneerd, proactief, klantgericht en alsof dit nog niet voldoende is, gedreven zijn.

Kandidaten knippen en plakken hun profiel net zo lang tot ze in die mal passen.

Het probleem is dat de sector zichzelf op deze manier bezighoudt. Kandidaten knippen en plakken hun profiel net zolang tot ze in die mal passen. Dat hebben ze zo geleerd van jobcoaches. Vaak voegen ze nog eraan toe dat ze teamspelers zijn met een creatieve inslag. Dennis kan de cv’s wel dromen. Dat de nieuwe medewerker – als ze die al vinden – het vakgebied op de kaart moet zetten in hun organisatie, wordt maar even vergeten. En dan die vage functietitel. Wat was het ook alweer?

Een hands-on spin in het web

Dennis propt de termen in een tekst en vult ze aan. Voor onze dynamische organisatie, zoeken we een hands-on spin in het web. Geen 9-tot-5-mentaliteit, maar een go-getter die ons motto work hard play hard onderschrijft met kennis van CRM, CRO, CMS, UX, ABM en ABN (Algemeen beschaafd Nederlands). Dat laatste is een grapje van Dennis. Hij kan het niet laten…

‘Voor onze dynamische organisatie, zoeken we geen 9-tot-5-mentaliteit, maar een go-getter die ons motto work hard play hard onderschrijft.’

‘Had ik al gezegd dat ik de kandidaten volgende week wil bespreken in het MT, Dennis?’

‘Dat gaat Dennis nooit lukken, Danny, hadden de teamleden gezegd. Dennis is niet van de vlugge.’

Het was inderdaad een tamme boel bij HR, maar daar zou hij, Danny, wel eens even verandering in gaan brengen.

Maar liefst 10 cv’s

Een week later kijken de MT-leden hem vol verbazing aan als Danny maar liefst 10 cv’s presenteert. Hij vertelt trots: ‘Sinds ik de leiding heb is de afdeling een stuk proactiever, gepassioneerder en klantgerichter. Die 9-tot-5-mentaliteit bestaat niet meer!’

‘Beste Danny, wat zou die persoon aantrekkelijk vinden in de functie en onze organisatie?’

De senior manager – die er vorige week niet bij was in het MT – bekijkt de cv’s die Danny heeft aangeleverd. Ze lijken nogal op elkaar en – belangrijker – er is helemaal geen budget voor deze luchtballon. Hij schraapt zijn keel: ‘Ik denk niet dat de juiste kandidaat erbij zit, Danny. De markt kent ons niet op dit specialisme. Wat zou die persoon aantrekkelijk vinden in de functie en onze organisatie? Zo iemand hebben we nodig.’ (Of niet, denkt hij er achteraan.) ‘Dat zie ik niet terug bij deze – … euh… laat ik het netjes zeggen: verknipte gasten.’

Over de auteur

Ruud Poels helpt organisaties met krachtige content en arbeidsmarktcommunicatie. Hij schrijft bij voorkeur over de subtiliteiten van het vak.

Lees ook van Ruud:

 

 

Wim op woensdag: Een pleidooi voor meer prestaties op het cv

Ben je net 4 geworden, moet je ineens naar school. Voordat je het doorhebt is je wereld van onbekommerd spelen veranderd in een prestatiemaatschappij. Je kunt nog niet eens lezen of schrijven, maar maakt al wel CITO-toetsen. Wen er maar aan. De rest van je leven zal bepaald worden door het neerzetten van prestaties.

We leven in een prestatiemaatschappij. Daar is niets aan te doen.

Zolang je een opleiding volgt zullen prestaties vertegenwoordigd worden door cijfers. Als je eenmaal werkt worden dit: beoordelingen. Geen toetsen meer waarvoor je moet blokken, maar: dagelijks presteren. En in veel gevallen: afgerekend worden op je zwakke plekken, je (teleurstellende) resultaten of je gedrag. We leven in een prestatiemaatschappij. Daar is niets aan te doen.

Waar zijn de resultaten in het cv?

Wat mij als recruiter al een kleine 20 jaar verbaast is het gebrek aan behaalde resultaten in het cv. Diploma’s worden nog net vermeld, soms met cijfers, maar vrijwel alleen als deze vermeldenswaardig zijn. Wat ik begrijp, want vermelden dat je met de hakken over de sloot geslaagd bent, simpelweg omdat het uitgaansleven interessanter was dan de studie, vergroot je kansen op een baan niet. Tenzij je een baan zoekt in de horeca misschien….

Voor elke functie kun je interessante resultaten benoemen.

Daarom mijn pleidooi om wél prestaties op te nemen in het cv. Ben je salesmedewerker? Vermeld je behaalde omzet, marge of key accounts. Ben je financial? Vermeld de besparing die jouw werk opleverde, de verbetering in het debiteurensaldo of de kostenreductie vanwege efficiency. Voor iedere functie kun je resultaten benoemen die een recruiter/hiring manager interessant vindt.

Recruiters, vraag hiernaar

Solliciteren is een baan. Mensen aannemen een beroep. Beide draaien om prestaties. Sollicitanten, vermeld dan ook welke prestaties je gedaan hebt. En recruiters, vraag hier ook naar. Dit zal leiden tot meer succes. Misschien een dooddoener van jewelste, maar wel een win-win. Of laten we er voor deze keer maar een Wim-Wim van maken.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Waarom het juist zo goed is overgekwalificeerde mensen aan te nemen

Overgekwalificeerde kandidaten? In deze coronatijden zullen zich er weer velen aandienen. En de traditionele respons van recruiters is dan: afwijzen. Ze zouden zich immers eerder gaan vervelen, minder tevreden zijn over hun werk en hun beloning, en daardoor ook weer eerder willen vertrekken, zo is de heersende gedachte. Maar in een recent onderzoek uit het wetenschappelijke Human Resource Management Review blijkt dat het toch net even anders in elkaar zit.

Overgekwalificeerde kandidaten verbeteren de leercurve en de prestaties van het hele team.

Uit dit onderzoek blijkt dat overgekwalificeerde mensen niet alleen significant beter presteren dan hun peers, ze houden zich ook méér dan gemiddeld bezig met andere activiteiten buiten hun eigen rol. En, óók belangrijk: ze verbeteren de leercurve en de prestaties van het hele team, aldus de Tilburgse universitair docent Hans van Dijk, een van de drie hoofdonderzoekers van het artikel Welcome to the bright side: Why, how, and when overqualification enhances performance.

Goed voor de eigenwaarde van anderen

Zo zijn er vier terreinen waarop overkwalificatie positief kan uitpakken, stelt hij in een recent gesprek met Oxford Review. ‘Je kunt veel voordeel hebben van overgekwalificeerde mensen. Ze kunnen beter presteren, en anderen kunnen veel van hen leren en graag met hen samenwerken. Dit kan ook het hele team vooruit helpen, zo geloven wij. Een van de redenen dat mensen graag in teams samenwerken, is omdat het goed is voor onze eigenwaarde.’

‘Je wilt deel uitmaken van het winnende team. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost.’

Vergelijk het met het Nederlands elftal, zegt hij. Als dat speelt, kleedt heel het land zich in het oranje, en gedragen wij Nederlanders ons als een (behoorlijk) eensgezinde groep. Totdat Oranje verliest. Dan weten we niet hoe snel we de spullen weer moeten opbergen. ‘Zo gaat het eigenlijk in elke organisatie’, aldus Van Dijk. ‘Je wilt deel uitmaken van het winnende team. Dat geeft je zelfvertrouwen een boost.’

Een paar supersterren in je team

Dus stel: je hebt een paar supersterren in je team. Of in elk geval: je werkt samen met zeer competente mensen. ‘Dan ben je meestal nóg trotser op je team. En dat betekent weer dat je je meer met de teamleden kunt identificeren, en dat je ook meer voor ze wilt doen. In voetbaltermen: ik zou harder trainen als ik met betere spelers in het team zit, omdat ik naast hen niet als een complete idioot wil overkomen. Zo halen overgekwalificeerde mensen het beste in het hele team naar boven.’

Overgekwalificeerde mensen kunnen het beste in het hele team naar boven halen.’

Voor het idee dat overgekwalificeerde mensen eerder verveeld zouden raken, is weinig bewijs, zo blijkt. Volgens Van Dijk is het eerder ‘de perceptie van mensen om de overgekwalificeerde kandidaten heen’ die hierin belangrijk zijn. ‘Zij kunnen ofwel het probleem veroorzaken en verergeren, ofwel juist helpen om de overgekwalificeerde personen die kwalificatie ook daadwerkelijk te laten gebruiken, zelf superster te worden én tegelijk de organisatie te helpen. De overgekwalificeerde kandidaat is dus zelf zelden het probleem, het zijn vaak eerder de percepties van de managers en de collega’s.’

‘Hey, ik zie je’

Voor een deel komt dat door ‘ego defense’, zegt Van Dijk. Sommige leidinggevenden zien overgekwalificeerde kandidaten als een bedreiging. Maar ga liever uit van hun positieve bijdrage, adviseert de onderzoeker. ‘Gelukkig is er in de psychologie sowieso een tendens naar een meer strengths based aanpak.’ Het gaat dus ook niet om die overgekwalificeerde kandidaat alleen, benadrukt hij. ‘Het gaat om de sociale context: de kandidaat als deel van een team in een grotere organisatie.’

Sommige leidinggevenden zien overgekwalificeerde kandidaten nog altijd als een bedreiging.

Als je dat goed aanpakt en de kandidaat blijvend aandacht geeft kun je makkelijk verveling – en als gevolg: vroegtijdig vertrek – voorkomen, aldus de onderzoeker. ‘Omdat je dan eigenlijk zegt: “hey, ik zie je. Ik zie dat je iemand bent die echt een bijdrage kan leveren aan het team.” En mensen rondom deze persoon zien dat dan ook. Zij kunnen dan weer van hem of haar leren. Dat geeft echt een boost aan de identificatie met jouw team en organisatie.’ Het staat of valt dus met de ‘learning orientation’ van het team waar de overgekwalificeerde kandidaat in terecht komt, aldus de onderzoeker. Heb je als team een hoge bereidheid om te leren? Dan kun je makkelijker je voordeel doen met overgekwalificeerde sollicitanten dan als je dat niet hebt.

Lees ook

Meer weten?

Meer weten over hoe je bias kunt tegengaan? Op 8 september organiseert Werf& het seminar Diversiteit en Inclusiviteit. Daar krijg je in één middag nog veel meer tips, tricks en inspiratie over hoe je als werkgever of bureau aan de slag kunt gaan met deze thema’s. Niet als doel an sich, maar als middel om betere mensen aan te trekken voor betere teams voor de eigen organisatie of klanten. Je kunt dit seminar zowel online meemaken als live in Rotterdam. Dit laatste geheel volgens de richtlijnen van het RIVM.

 

Hoe ga je om met selectie van personeel bij reorganisaties?

Leidinggevenden kiezen regelmatig wie ze aannemen of promoveren. De komende tijd gaan ze ook te maken krijgen met reorganisaties en ontslag. Een ingrijpend, intensief proces waarin ze veel moeilijke keuzes moeten maken. Keuzes met mogelijk veel negatieve impact voor de organisatie en de ontslagen medewerkers. En of je nu KLM heet of een klein bedrijf bent: achter elke beslissing schuilt een persoonlijk verhaal.

Of je nu KLM heet of een klein bedrijf bent: achter elke beslissing schuilt een persoonlijk verhaal.

Reorganiseren gaat via een aantal fasen: van een voorlopig reorganisatieplan tot uiteindelijk ontslag en outplacement. Er zijn behoorlijk wat spelregels waaraan je je bij een reorganisatie moet houden. Denk aan: uitwisselbaarheid van functies, afspiegeling, regelingen en vergoedingen. Er zijn tal van experts die je hierin kunnen adviseren. In dit artikel kijken wij naar het selecteren en herplaatsen van medewerkers.

Herplaatsingsverplichting

Als je reorganiseert zijn ontslagen bijna altijd onvermijdelijk. Je krijgt de ontslagvergunning echter pas als je voldoet aan de zogenoemde ‘herplaatsingsverplichting’. Met andere woorden: als werkgever moet je aannemelijk kunnen maken dat je de boventallige werknemer(s) niet binnen een redelijke termijn kunt herplaatsen in een andere passende functie.

Je krijgt pas een ontslagvergunning als je voldoet aan de ‘herplaatsingsverplichting’.

Een functie is passend als die aansluit bij de opleiding, ervaring en capaciteiten van jouw boventallige medewerker of waarvoor hij/zij binnen redelijke termijn (eventueel met scholing) geschikt kan zijn. Om te weten welke passende functies er allemaal beschikbaar zijn voor de boventallige medewerker, kijk je allereerst naar de mogelijke ‘plaatsmakers’, zoals de arbeidskrachten met een minder vast contract (denk: uitzendkrachten en zzp’ers).  Maar je kijkt ook naar de vacatures die binnen redelijke termijn ontstaan. De HR-specialisten zijn hierin meestal leidend. Meestal zijn recruiters daar maar zijdelings betrokken.

Wie mag blijven; wie niet?

Daarna is het aan managers de moeilijke taak om de juiste keuzes te maken. Herplaatsing is namelijk gekoppeld aan medewerkers, en als werkgever mag je selecteren wie jij het meest geschikt vindt en welke boventallige werknemer je een passende functie aanbiedt. Hoewel je als werkgever vrij bent om te kiezen, mag er natuurlijk geen sprake zijn van willekeur en moet je deze beslissing kunnen onderbouwen.

Voor wie is er plek in de nieuwe organisatie? En voor wie niet? Klinkt als recruitment, toch?

Wie mag blijven? En wie niet? Dit is de vraag die iedereen zich ergens in de reorganisatie dus wel stelt. Uiteindelijk komt reorganiseren – na het toepassen van de spelregels – dus ook neer op: selecteren. Voor wie is er plek in de nieuwe organisatie? En van wie nemen we afscheid? En op basis van welke criteria maken we die keuze? Klinkt best sterk als recruitment, nietwaar?

Scherp selectieoog

Met de inrichting van een goed selectieproces en de selectie van de juiste medewerkers, kunnen recruiters een waardevolle bijdrage aan de reorganisatie leveren. Ervaren recruiters zijn getrainde interviewers met een scherp selectieoog. Ze weten hoe ze tot een goed selectiebesluit moeten komen en kunnen heldere feedback geven. En, als het goed is, durven ze, als onafhankelijk denker, ook die ene lastige vraag te stellen. Daarmee hebben recruiters een aantal streepjes voor op de HR-adviseurs en -managers.

Ervaren recruiters weten hoe tot een goede selectie te komen en hoe heldere feedback te geven.

Dit is ook belangrijk voor de medewerkers die mogen blijven. Zij zien collega’s vertrekken en dat doet pijn. Een werkgever die niet over één nacht ijs gaat en zorgvuldig selecteert versterkt daarmee het vertrouwen en de betrokkenheid bij de medewerkers waarmee hij straks verder gaat.

5 criteria

Mocht je betrokken raken bij een reorganisatie, dan zijn dit de vijf criteria waaraan een goed selectieproces moet voldoen:

#1. Uitlegbaar

Uitlegbaarheid vormt de basis voor elk selectieproces. De nieuwe organisatie, de posities die daarbijhoren en de eisen die je stelt moet je kunnen uitleggen. Een goed selectieproces bij reorganisatie begint dus met nauwkeurig bepalen wat je per functie(groep) nodig denkt te hebben en waaraan elke functionaris moet voldoen. De bestaande functieprofielen vormen een vertrekpunt als je ze up-to-date maakt en vertaalt naar leesbare vacatures met duidelijke, concrete en relevante selectiecriteria.

#2. Objectief

Bij een reorganisatie moet je een objectief oordeel geven over medewerkers. Je denkt dan natuurlijk aan het personeelsdossier, maar dat zijn vaak historische gegevens die zelden compleet of accuraat zijn. Bij goede selectie kijk je vooral naar de kwaliteiten van de medewerker afgezet tegen de nieuwe rol. Een objectief selectieproces geeft iedereen dezelfde eerlijke kans en beoordeelt op duidelijke criteria. Kies daarom een gestructureerde aanpak, zoals een competentiegericht interview, waarbij je de STAR(R)-methode en een competentiemodel gebruikt.

#3. Transparant

Zelfs als je de spelregels voor iedereen identiek toepast, kan het gevoel bij medewerkers toch anders zijn. Maak de spelregels voor solliciteren, evalueren en selecteren daarom inzichtelijk voor iedereen. Zorg in elk geval dat iedereen de sluitingsdatum, de toegestane wijze van solliciteren, het sollicitatieproces, de selectiecriteria, reactietijden en de bezwaarmogelijkheden kent (of kan kennen).

#4. Zorgvuldig

Medewerkers voelen zich onzeker; kleine fouten kunnen veel schade veroorzaken. Denk aan: een naam verkeerd spellen, de bevestiging te laat verzenden of onduidelijke feedback na het sollicitatiegesprek. Aandacht en oog voor detail, deskundigheid en voldoende tijd om zaken goed te kunnen doen, voorkomen onnodig leed.

#5. Onafhankelijk

Medewerkers selecteren is mensenwerk. Het is en blijft lastig, zeker als het over mensen gaat die je goed kent. De collega met wie je regelmatig gezellig luncht krijgt ongewild toch een puntje extra in het gesprek. Toch wil je onbevooroordeeld het selectiegesprek aangaan. Ook bij de evaluatie en benoeming bouw je onafhankelijkheid in. Onafhankelijkheid bevordert de constructieve dialoog. Het helpt de kwaliteit van en het draagvlak voor de benoeming van de nieuwe medewerkers vooruit.

Het gaat om jouw expertise

Met aandacht voor deze vijf criteria verklein je als recruiter de onzekerheid en weerstand die medewerkers kunnen hebben bij een reorganisatie. Tegelijkertijd verhoog je de kwaliteit van je herplaatsingen, zodat je ná de reorganisatie met het beste team verder kunt gaan. Met een goede voorbereiding en training van je collega’s maak je veel hiervan meer beheersbaar. Maar, uiteindelijk valt of staat het natuurlijk allemaal met jouw deskundigheid als recruiter.

koen roozen over reorganisatiesDit artikel is geschreven door Koen Roozen, partner van HetRecruitingKantoor en al 20 jaar actief in de wondere wereld die recruitment heet. Hij is bovendien docent Strategisch Recruitment en betrokken bij de experts van HetMobiliteitKantoor die je graag verder helpen met advies, ondersteuning of capaciteit bij de vormgeving en uitvoering van reorganisaties.

Gene Jamieson: ‘Voor inclusiviteit is het niet genoeg om alleen de deur open te zetten’

Diversiteit is ‘uitgenodigd worden voor het feest’, terwijl inclusiviteit is: ook gevraagd worden om te dansen. Het is een bekende vergelijking, maar toch klopt hij niet, zegt Gene Jamieson. Want wat heb je eraan om gevraagd te worden om te dansen, als iedereen een dans doet die jij niet kent? Dus als je mee mag doen, maar niet je eigen dans mag dansen? ‘Wat als jij een heel mooie tango kunt dansen, maar de anderen alleen maar een wals willen doen?’

‘Wat als jij een heel mooie tango kunt dansen, maar de anderen alleen maar een wals willen doen?’

Jamieson is een bekend adviseur op diversiteitsgebied en manager People, Culture & Change bij LaNubia, een bureau in Blaricum dat zich specialiseert in ‘transformaties met behulp van technologische innovatie’. De Canadees van geboorte is afkomstig van de inheemse Mohawk-stam, maar vestigde zich in februari dit jaar in Nederland, na in Rotterdam een MBA te hebben afgerond. De gecertificeerd yogaleraar spreekt op 8 september ook op het Seminar Diversiteit & Inclusiviteit van Werf&, nadat hij dat in april ook al eens deed.

De zeven wijsheden

Als het om het begrip ‘inclusiviteit’ gaat, verwijst Jamieson graag naar de ‘zeven wijsheden’, die zijn voorvaderen hem geleerd hebben. Daarbij is een centrale plek weggelegd voor respect voor de mening van anderen, eerlijkheid en bescheidenheid. Juist op die gebieden ziet hij in de praktijk nog wel eens iets verkeerd gaan. Zoals bedrijven die met de mond belijden vóór diversiteit te zijn, maar in de praktijk juist daar weinig voor open staan. Of: wél zorgen voor een diverse instroom, maar daar vervolgens niets mee doen.

inclusiviteit

‘Als je dan gevraagd wordt om dezelfde dans te doen als alle anderen, heb je het níet over inclusie. Dan heb je het over integratie, of assimilatie. Maar dat is precies het tegenovergestelde. Het maakt je ‘hetzelfde als ons’, in plaats van: ‘we geven je de ruimte om anders te zijn.’ We roepen dan wel dat we inclusief willen zijn, maar dat is het juist niet. Zo ging het ook met de inheemse Canadezen in de 19de eeuw. Ze moesten zich maar aanpassen aan de heersende cultuur. Met alle kwalijke gevolgen van dien.’

Toegevoegde waarde

Organisaties hebben daar ook mee te kampen, zegt Jamieson. Ze zijn namelijk inherent gestructureerd naar integratie, en niet naar inclusiviteit, omdat ze zich groeperen rondom bepaalde normen en waarden, en een gezamenlijke missie en visie. Is werkelijke inclusie dus wel mogelijk in organisaties, vraagt hij zich af. Toch wel, is daarop zijn antwoord. Als we ervan afstappen dat mensen zich ‘moeten aanpassen’, maar als we juist gaan kijken naar welke toegevoegde waarde een bepaalde identiteit kan brengen. ‘Dan wordt inclusiviteit: weten dat jóúw dans ook waarde toevoegt, en dat je die niet hoeft te verstoppen.’

‘Als de top de boodschap niet uitstraalt, komt het ook niet naar beneden.’

Dan gaat het niet meer om cultural fit, benadrukt hij, maar om: cultural added value. En organisaties die dat inzicht omarmen, kunnen daar in deze tijd hun voordeel mee doen, denkt hij. Al is het volgens hem ook lastig. ‘We hebben allemaal moeite om te veranderen. En sommige systemen zijn erg ingesleten.’ De top van de organisatie moet hier dan ook actief mee aan de slag, zegt hij, anders komt het niet van de grond. ‘Als zij de boodschap niet uitstralen, komt het ook niet naar beneden.’

Hoe is het in Nederland?

Cruciaal is volgens Jamieson bijvoorbeeld de term ‘Belonging‘, het creëren van een emotionele verbinding met andere achtergronden. Zo kun je sociale veiligheid creëren, en diversiteit waarde laten toevoegen. ‘Het is niet genoeg om alleen de voordeur open te zetten’, zegt hij. ‘Je moet ook het gesprek hierover gaande houden. Als je op die manier een inclusieve omgeving wordt, dan komt diversiteit vanzelf, is mijn ervaring. Als je een huis bouwt dat inclusiviteit uitstraalt, komen er vanzelf diverse mensen op af die zich daar thuis zullen voelen.’

‘Het is makkelijker divers te zijn als de omgeving ook diverser is.’

En, hoe denkt hij dat dat huis er in Nederland momenteel uitziet? ‘Ik zou hier niet zijn als er niet enige progressie was’, zegt Jamieson, die zelf op verschillende manieren tot een minderheid behoort. ‘Maar tegelijk is er ook hier nog veel te bereiken. Het is makkelijker divers te zijn als de omgeving ook diverser is. Vandaar dat ik ook graag met anderen over dit onderwerp spreek – en blijf spreken.’

Bekijk hier de replay

Bekijk hieronder de replay van het seminar diversiteit van half april. Laat je e-mailgegevens achter en we sturen je eenmalig een uitnodiging voor het Werf& Seminar Diversiteit & Inclusiviteit op dinsdag 8 september. Daarnaast verloten we onder alle kijkers van de replay een tweetal tickets.

Lees ook

Recruiters, stop nou eens met deze 5 slechte gewoontes op sociale media

Om sociale media kun je niet meer heen als recruiter. Maar worden ze ook altijd verstandig benut? Verre van. Daarom: 5 ingeslepen gewoontes op sociale media die recruiters maar beter meteen kunnen afleren.

Gewoonte 1: Op alle kanalen hetzelfde

Wil je iets delen op social media? Een vacature, nieuwe blog of informatie over het bedrijf? Dan plaats je deze content het liefst op zoveel mogelijk plekken. Maar over alle sociale media dezelfde uitstrooien is niet slim. In werkelijkheid hebben alle kanalen een eigen aanpak nodig. Elk kanaal heeft zijn eigen doelgroep en benadering. Kopieer je dezelfde post van LinkedIn naar Facebook en van Twitter naar Instagram? Dan behaal je zelden de beste resultaten.

Kopieer je dezelfde post van LinkedIn naar Facebook? Dan behaal je zelden de beste resultaten.

Dus: Bedenk welke platformen de kandidaten gebruiken die jij wil bereiken. En: welke content willen ze hier zien? Bekijk ook welke content je zelf ziet op elk socialmediakanaal. Zo krijg je een duidelijker beeld van wat wel en niet werkt. Zo leer je zien of jouw specifieke boodschap past bij het kanaal waar je het post.

Gewoonte 2: Inside-the-box denken

Heb je alle sociale media gedekt? Goed nagedacht over waar je de meest relevante kandidaten zult vinden voor de functies die je promoot? LinkedIn is een geweldige bron voor recruiters om in contact te komen met… andere recruiters! Wist je bijvoorbeeld dat maar liefst 96% van de recruiters actief is op LinkedIn, terwijl maar 36% van de kandidaten dat ook is?

Denk goed na over waar je ideale kandidaat zijn of haar tijd waarschijnlijk doorbrengt.

Dus: Denk goed na over waar je ideale kandidaat zijn of haar tijd waarschijnlijk doorbrengt en hoe je hem of haar kunt aantrekken. Om een voorbeeld te noemen: als je personeel zoekt in de bouw zul je waarschijnlijk betere resultaten halen op Facebook dan op LinkedIn. Een candidate persona kan je helpen om dit te bepalen.

Gewoonte 3: Het komt later wel

Veel bedrijven worden ineens even héél actief op social media, maar zakken na een maand of zo alweer weg in totale stilte. Dit duidt er meestal op dat iemand even het belang ervan inzag (een stagiair? tijdelijke medewerker?), maar dat er geen tijd en energie is geïnvesteerd om een langdurige strategie op te zetten. Dat komt vaak ook doordat social media bij recruiters zelden bovenaan de prioriteitenlijst staat. Al is dat natuurlijk nog geen excuus om het maar helemaal te verwaarlozen…

Consistentie is hierin belangrijk: je wil top-of-mind blijven, maar mensen niet de hele dag spammen met berichten.

Dus: Zorg dat je sociale media checken en bijhouden een dagelijkse gewoonte wordt. En verdeel het goed. Als je eens wat meer tijd beschikbaar hebt, gooi dan niet ineens je sociale media vol met berichten om de tijd van inactiviteit goed te maken. Worden kandidaten ineens overspoeld met berichten terwijl ze normaliter nooit iets van je zien, zullen ze je snel ontvolgen. Consistentie is hierin belangrijk: je wil top-of-mind blijven, maar mensen niet de hele dag spammen met berichten. Het is als een evenwichtsoefening, maar met tools als Later of Planoly kun je je sociale media goed beheren, zelfs als je het druk hebt met andere taken.

Gewoonte 4: Interactie geen prioriteit

Sociale interactie is veel meer dan alleen vind-ik-leuks en reacties op je posts genereren. Een succesvolle sociale wervingsstrategie vereist een consistente interactie met je talentpool. Helaas loggen veel recruiters alleen maar in op hun sociale media om hun eigen posts te publiceren. Deze benadering gaat het primaire doel van social recruiting voorbij: het opbouwen van zinvolle relaties met je publiek.

Helaas loggen veel recruiters alleen maar in op hun sociale media om hun eigen posts te publiceren.

Dus: Plaats niet alleen eigen content, naar reageer ook actief op berichten van je doelgroep. Of dit nu publiekelijk is of via een privébericht. Zo begin je met de opbouw van die zo gewilde relatie. En hou er rekening mee dat een consistente betrokkenheid met je volgers tijd kost. Maar ook: hoe meer gesprekken je met je doelgroep voert, hoe groter je netwerk wordt, hoe meer potentiële kandidaten naar je worden doorgestuurd, hoe meer je vacatures worden gedeeld en hoe meer sollicitaties je zult ontvangen.

Gewoonte 5: Je kijkt niet meer achterom

Sociale media moet je ook in recruitment behandelen als een strategie. Dit betekent: je moet doelen stellen om prestaties te kunnen meten en zo betere resultaten te bereiken. Zonder duidelijke doelen en metrics tast je in het duister. Hierdoor loop je de kans om hooggekwalificeerde kandidaten mis te lopen.

Dus: Definieer vooraf duidelijk welke data je wilt volgen om te weten wat wel of niet werkt. De KPI’s die je hiervoor kiest zijn afhankelijk van je specifieke doelen, zoals:

  • Interactie: Meet je volgers of abonnees, vind-ik-leuks, reacties en bereik in een bepaalde tijd. Deze statistieken helpen je te bepalen welke content de meeste resultaten oplevert bij je publiek.
  • Webverkeer: Welke platforms en berichten genereren het meeste verkeer naar je website en vacaturepagina?
  • Source of hire: Van welke sociale media komt je (top)personeel vandaan? Door het volgen van de source of hire kun je bepalen welke sociale media de meest succesvolle kandidaten genereren voor je bedrijf.

Conclusie: dit is pas het begin…

Recruitment wordt de komende jaren alleen maar meer afhankelijk van social media. Zet een goede strategie op en pak je slechte gewoontes aan om concurrenten voor te zijn. Met het verbeteren van je socialmedia-recruitmentstrategieën bouw je niet alleen relaties op met gekwalificeerde kandidaten, je bouwt ook aan je employer branding en je talentpool. Klinkt als hard werken? Jazeker. Maar je zult zien: het is het meer dan waard.

Meer weten?

Meer weten over sociale media in recruitment? Neem dan contact op de auteur van dit blog, Laura Beekwilder van SendtoDeliver en geef in het contactformulier aan dat je “meer wilt weten over sociale media”. Of bekijk hier alles van Laura.

Volg het webinar over recruitmentmarketing

Na de dip in de eerste helft van 2020 zien we dat het aantal vacatures weer stijgt. Hoe zorg je nou dat juist jij automatisch opkomt in de gedachten van kandidaten in de jungle die de arbeidsmarkt heet? Jan Hein de Wilde en Milou Groenteman van SendtoDeliver vertellen je woensdag 26 augustus in een gratis webinar hoe je recruitmentmarketing juist kunt inzetten en hoe je jouw CRM voor je kunt laten werken om te zorgen dat jij top-of-mind wordt.

 

 

Wim op woensdag: Vacaturehouders, ga eens wat vaker op zoek naar de nee

De behoefte om een nieuwe medewerker aan te nemen is vaak groot. De urgentie wint het dan nogal eens van het gezonde verstand. Kandidaten die niet voldoen worden niet afgewezen, maar ‘kansen geboden’. Helaas zijn die kansen vaak onrealistisch en onhaalbaar. Een kansloze missie dus voor zowel de medewerker, collega’s, als het management/de werkgever. Het geeft alleen maar verliezers. Ga dus liever op zoek naar de ‘nee’, hoe lastig dat soms ook is.

Zeker ook sollicitanten doen er goed aan om tijdens het interview op zoek te gaan naar een reden om nee te zeggen.

De mens zegt nu eenmaal liever ‘ja’ dan ‘nee’. Maar recruiters, managers, en zeker ook sollicitanten doen er goed aan om tijdens het interview altijd op zoek te gaan naar een reden om nee te zeggen. Vraag bij alles waar je over twijfelt dus door. En mocht er dan een ‘ja’ volgen, zorg dan ervoor dat die ‘ja’ er eentje is waar je voor de volle 100% achter staat.

Afwijzen geen gevaar

Er is helemaal geen gevaar als je veel kandidaten afwijst. Het zorgt alleen maar steeds beter ervoor dat je goed weet wat je wél wilt en verwacht. Zo kun je steeds beter onderbouwen waarom een ‘nee’ een einde mag maken aan het interview. Stel van te voren killer questions op. Voldoet de kandidaat niet, dan is het een nee. Simple as that. Geen concessies. Daar krijg je alleen maar spijt van.

Een keer te veel ‘nee’ is wellicht beter dan een keer ‘ja’ te weinig.

Deze vragen hoeven heus niet enkel taakgericht te zijn. Het kan betrekking hebben op alles waar jij waarde aan hecht. Doe jezelf een groot plezier om dit door te nemen met een sparringpartner, zodat je zeker weet dat je het objectief houdt. Hoewel emotie niet eenvoudig uit te sluiten is. Misschien is ook daarom een keer ‘nee’ te veel wellicht beter dan een keer ‘ja’ te weinig.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is Recruiter Finance bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Gif via Giphy

Dit zijn de 10 onmisbare elementen van elke recruitmentsite

Er zijn de afgelopen jaren in Nederland vele prachtige recruitmentsites gebouwd. Daarbij is veel geleerd, bijvoorbeeld over wat kandidaten belangrijk vinden, of wat goed werkt om sollicitaties te verkrijgen. Ook het Amsterdamse Floyd & Hamilton bouwde in de 10 jaar van zijn bestaan veel van die kennis op, bij zo’n 100 klanten, van Coolblue tot Eneco. Waarom die kennis niet bij elkaar brengen en er een soort snoepwinkel van maken, waaruit elke organisatie vervolgens zijn eigen mix voor een eigen recruitmentsite kan samenstellen?

Waarom niet al die kennis bij elkaar brengen en er een soort snoepwinkel van maken?

Het idee ontstond eind vorig jaar, en de coronacrisis gaf de tijd het verder uit te werken. En sinds kort is het voor iedereen beschikbaar, onder de welluidende naam: Recruitment-Website.nl. Organisaties kunnen hiermee binnen 6 weken hun eigen kwalitatieve recruitmentplatform neerzetten. Compleet met eigen CMS, een analyse-dashboard, en geïntegreerd in of gekoppeld aan een ATS. En vaak kan het zelfs nog wel sneller. En dat zonder opstartkosten.

Wat zijn die 10 essentiële componenten dan?

Maar wat zijn dan de elementen die terug te vinden zijn in Recruitment-Website.nl en waar je als organisatie mee aan de slag kunt? Oftewel: wat zijn de 10 elementen die in geen enkele goede recruitmentsite zouden mogen ontbreken en waar je altijd over na moet denken? Directeuren Ramses Serno en Karlien Donders zullen er 1 oktober over vertellen op Werf& Live. Hier alvast een voorproefje van wat Floyd & Hamilton hier onder andere in heeft meegenomen. Niet als tips, benadrukt Donders, maar juist als uitgangspunten voor alle snelle technologie die het recruiters makkelijk kan maken. Dus: wat zit er allemaal in het nieuwe product meegeleverd?

#1. Applicant journeys

Verschillende doelgroepen en persona’s kennen een andere manier om je recruitmentsite te gebruiken. Cruciaal is het daarom applicant journeys te bepalen en flexibel in te richten.

#2. De homepage

De homepage is het visitekaartje van elke recruitmentsite. Dit is dé plek waar de bezoeker binnen een paar seconden zijn pad kan vinden. Natuurlijk naar de vacatures, maar ook naar contactgegevens, en informatie over de cultuur.

#3. De zoekbalk

Een slimme zoekbalk om snel vacatures te vinden, die meteen suggesties geeft als de bezoeker begint met typen.

.

#4. De vacatureoverzichtspagina

Een goede vacatureoverzichtspagina geeft een helder overzicht van alle openstaande vacatures, en een makkelijk vacaturefilter, waarbij eventueel al wordt voorgesorteerd op basis van eerdere keuzes van de gebruiker.

#5. De vacaturedetailpagina

Heel veel bezoekers komen meteen op de vacaturedetailpagina terecht. Dus deze pagina verdient alle aandacht. De beste vacaturedetailpagina is verrijkt met inspirerende en beeldende content die dynamisch wordt gegenereerd op basis van de specificaties van de vacature. Daarnaast bevat zo’n pagina altijd duidelijk de locatie/standplaats van de functie, en liefst ook testimonials bij de vacatures.

#6. Effectief sollicitatieproces

Ook heel belangrijk: bied de kandidaat een effectief sollicitatieproces, dat de conversie optimaliseert en in gebruik aansluit bij de persona en het apparaat dat de bezoeker gebruikt. In het nieuwe product zijn elementen opgenomen die de afgelopen jaren hebben aangetoond voor de optimale conversie te zorgen. Zoals: de mogelijkheid om met een cv vanuit Dropbox of Google Drive te solliciteren, of de mogelijkheid om via een LinkedIn- (of zelfs Facebook-)profiel te solliciteren.

#7. Engagement

Een goede recruitmentsite biedt niet alleen vóór de sollicitatie een goede ervaring, maar ook erná. Engagement na de sollicitatie kan de sollicitant verrassen met nieuwe content, waardoor hij of zij extra geïnspireerd wordt door het bedrijf als werkgever.

#8. Totale meetbaarheid

Nog zo’n cruciaal element is totale meetbaarheid van het proces. Dat begint met: hoe is de bezoeker op deze site beland? Maar het brengt ook alle andere touchpoints in kaart, tot zijn of haar eindstatus in het sollicitatieproces, en maakt dit inzichtelijk in een analysedashboard.

floyd hamilton recruitmentsites
Het team van Floyd & Hamilton (bij elkaar, in tijden vóór corona)

#9. SEO

Aan een goed uitziende en goed werkende recruitmentsite heb je nog weinig als hij niet ook goed gevonden wordt. En dan met name door de doelgroep(en) die jij wilt aanspreken. Je recruitmentsite optimaal inrichten voor zoekmachines (SEO), zodat je een maximale organische vindbaarheid creëert is dan ook essentieel.

#10. Integratie met het ATS

En dan last, but not least: een integratie met het ATS. Zo kun je niet alleen makkelijk vacatures en sollicitaties uitwisselen, maar zo’n integratie kan ook weer als basis dienen om dynamisch content te genereren en het gehele proces te meten.

recruitmentsite recruitmentsites werkenbij site floyd hamilton hunkemoller dhl express

Meer weten?

In september verschijnt de nieuwe whitepaper 10 onmisbare elementen van elke recruitmentsite. En schrijf je dan ook meteen in voor Werf& Live op 1 oktober. Daar hoor je niet alleen alle fijne kneepjes van het vak van de recruitmentsites van Ramses Serno en Karlien Donders, maar ook de beste recruitmenttips van onder meer Dr. John Sullivan, Jumbo en Action.

recruitmentsite werf& live floyd & hamilton