Er is de laatste jaren al heel wat technologie bijgekomen als het om recruitment gaat. Maar heeft dat al geleid tot een werkelijke revolutie? Niet echt, zei Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group), vandaag in een webinar met Caroline Pols (Up in Business) over de trends in technologie. ‘Het klassieke werving- en selectieproces is al meer dan 50 jaar oud. Er is nauwelijks echt in geïnnoveerd.’
‘In het klassieke werving- en selectieproces is al meer dan 50 jaar nauwelijks echt geïnnoveerd.’
En dat niet alleen, constateerde hij: het is ook nog steeds een tijdrovend proces. Zo gaat 36 procent van de tijd van recruiters op aan administratief werk, en 70 procent daarvan is niet efficiënt besteed (zoals kandidaten die niet matchen). Dat zou anders moeten kunnen. En niet alleen omdat het een stuk efficiënter kan, zegt Waasdorp. ‘Maar het is ook nog eens zo dat niemand blij wordt van dit proces.’
Adoptie van technologie in een stroomversnelling
Het goede nieuws: als er één goed punt is aan de coronapandemie, dan is het wel dat oude manieren van werken snel ter discussie zijn komen te staan. En de adoptie van technologie is in een stroomversnelling geraakt. ‘Met name ook in recruitment, waar veel organisaties snel moesten op- en afschalen’, aldus Waasdorp.
Hij verwijst naar de Rectech Hype Cycle van TalentBrew, waarin twee jaar geleden de (technologische) verwachtingen en doorbraken werden geschetst voor het recruitmentvak. En juist dit jaar is er veel van uitgekomen, constateert hij. Maar ook volgend jaar gaat dat gewoon verder. Sterker nog: waarschijnlijk harder dan ooit, schetst hij. ‘Elke grote verandering op de arbeidsmarkt kwam na een crisis. Het internet brak pas echt door na de dotcomcrisis aan het begin van de eeuw. En sociale media braken door na de val van Lehman Brothers. Ik heb geen glazen bol, maar ik ben ervan overtuigd dat we na deze crisis ook zo’n versnelling kunnen zien en dat we in 2022 zullen wakker worden in een nieuwe arbeidsmarkt.’
Alleen op welk gebied? Dat is nog even koffiedik kijken. Maar deze 4 trends in technologie spelen daar volgens hem zeker een rol in:
- Recruitment Process Automation
- Marketing Automation
- Programmatic advertising
- Conversational A.I.
#1. Recruitment Process Automation
Toen recruitmentgoeroe Kevin Wheeler eens naar het klassieke werving- en selectieproces keek, ontdekte hij dat de helft van alle stappen (vrijwel) volledig is te automatiseren, en de rest grotendeels. Door de snelle adoptie van technologie dit jaar, verwacht Waasdorp volgend jaar hier een grote verandering in. ‘Uit de figuur blijkt dat ongeveer een halve werkweek te automatiseren is! Kun je nagaan. Dat moeten we nu echt oppakken dus.’
‘Uit de figuur blijkt dat ongeveer een halve werkweek te automatiseren is!’
#2. Marketing automation
Een van die processen die grotendeels is te automatiseren, is het contact maken met de kandidaat. En dat kan tegenwoordig ook heel anders dan via het klassieke post & pray. Via recruitment marketing automation kun je een langetermijnrelatie opbouwen met (potentiële) kandidaten en tal van doelgroepen en die op steeds andere momenten andere content aanbieden.
‘In Silicon Valley zijn nu al bedrijven die de scriptschrijvers van West Wing inhuren om hun verhaal te laten vertellen.’
Een interessante ontwikkeling daarin is overigens die van storytelling, constateert Waasdorp. Waar bedrijven eerst heel graag hun why, purpose en missie wilden communiceren, gaan ze nu een stap verder, en gaan ze op zoek naar de story van de organisatie. ‘Denk: de eerste directeur van Randstad die zijn kandidaten op de fiets naar de opdrachtgever bracht. In Silicon Valley zijn nu al bedrijven die de scriptschrijvers van West Wing inhuren om het verhaal te vertellen van de organisatie.’
#3. Programmatic advertising
Vroeger ging het nog om de vraag ‘Op welk medium moet je adverteren?’ Maar die keuze wordt steeds meer automatisch bepaald: op basis van je gewenste doelgroep rolt als vanzelf de optimale besteding van het mediabudget eruit.
De keuze waar te adverteren wordt steeds meer automatisch bepaald.
Waasdorp haalt er nog een trend uit: de ‘Netflixisering van recruitment’. En dan heeft hij het niet alleen over het gepersonaliseerde aanbod dat je in de streaming dienst krijgt. ‘Dat weten we inmiddels wel. Maar wat velen niet weten is dat je op basis van je persoonlijkheidskenmerken ook al andere covers ziet van het aanbod. De film is hetzelfde, maar de verleiding is anders, als je een donkere man of een blanke vrouw bent. Diezelfde technieken zien we gebeuren in recruitment, bijvoorbeeld in TalentBrew 360. Dezelfde vacature, maar de context verandert, de tekst verandert, de plaatjes veranderen, al naar gelang van wie er naar kijkt.’
‘Het wordt steeds meer echt predictive op resultaat.’
Ook mediakanalen worden in dit systeem automatisch aangepast, net als de communicatiemethode, afhankelijk van de voorkeur van wie je wilt bereiken. ‘Het wordt ook steeds meer echt predictive op resultaat. Heb je bijvoorbeeld zoveel lassers in Polen nodig? Het systeem kan het zo regelen dat je er precies genoeg binnenkrijgt. Het werkt, het is er al. En zo zijn er nog veel meer signalen dat het die kant op gaat.’
#4. Conversational A.I. /chatbots
En dan hebben we natuurlijk ook nog een van die andere trends in technologie waarvan de doorbraak al een paar jaar wordt aangekondigd: chatbots. Maar de technologie wordt wel elk jaar beter, constateert Waasdorp, en het gaat al steeds meer in de richting van echte conversational A.I., dus waarbij een echt gesprek wordt nagebootst, en de antwoorden van steeds meer waarde zijn.
Bij een site als Hourly wordt al volledig automatisch de werknemers- en werkgeverskant afgehandeld.
Dat heeft ook grote gevolgen voor de arbeidsmarkt, denkt hij. ‘Denk aan platforms als Temper of Hourly, waar al volledig automatisch de werknemers- en werkgeverskant worden afgehandeld. In Nederland zijn we nog niet zover met chatbots, maar op de site van Hourly zie je wat er allemaal al mogelijk is. En als we dat al doen aan de kant van het uitzendwerk, waarom zou dat dan niet kunnen aan de kant van werving en selectie?’
Schone taak
Er ligt op dit terrein nog wel ‘een schone taak’ op het bordje van de aanbieders van technologie, schets Caroline Pols, in aanvulling hierop. Volgens haar zijn veel systemen nu nog te complex voor grootschalig gebruik, en kunnen leveranciers nog een slag slaan in het toegankelijker maken van de mogelijkheden. ‘Met een focus op functionaliteit worden trends in technologie ook makkelijker omarmd door de markt.’
Meer weten?
Op zoek naar meer trends in technologie voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen Caroline Pols en Geert-Jan Waasdorp ook ingaan op de recente trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!