Feel Good Friday: Over de afgewezen kandidaat die als tip meekreeg om zijn eigen blog te lezen

‘We hebben besloten verder te gaan met een andere kandidaat. We denken dat je niet genoeg relevante ervaring hebt met Open Source Intelligence. Ik kan je wel enkele bronnen meegeven die je kunnen helpen bij verdere sollicitaties. Check bijvoorbeeld eens deze pagina...’

Candidate experience in optima forma, zal de betreffende recruiter ongetwijfeld gedacht hebben.

Op zich een nette afwijzing, zou je zo op het eerste gezicht zeggen. Sympathiek, niet alleen maar een hard “nee”, maar ook nog een korte uitleg. En een behulpzame tip op de koop toe. Candidate experience in optima forma, zal de betreffende recruiter ongetwijfeld gedacht hebben. Ware het niet dat hij of zij één ding vergeten was… Het blog waarnaar verwezen werd, was in feite geschreven door de afgewezen kandidaat zelf. En een simpele blik op diens cv had deze fout makkelijk kunnen voorkomen.

Volop reacties

Wie de recruiter in kwestie is, of de organisatie waar hij of zij voor werkt, leren we niet uit de Twitterpost die volgde. Wel komen er volop reacties op binnen van mensen met soortgelijke (negatieve) ervaringen met recruiters. En het hele recruitmentproces wordt zelfs al snel door de mangel gehaald. Laten we de stroom samenvatten als: het bevestigt nog maar eens de slechte reputatie van recruiters. Algeheel oordeel: ze zouden gemiddeld genomen te lui zijn en te snel mensen afwijzen, zonder zich werkelijk in de kandidaat te verdiepen.

‘Je kréég in elk geval nog waardevolle feedback. Dat zouden meer recruiters moeten doen.’

Al zijn er ook reacties te vinden die het juist wél voor de betreffende recruiter opnemen: ‘Je kréég in elk geval nog waardevolle feedback. Dat zouden meer recruiters moeten doen. Ik hoor meestal helemaal niets meer van ze…’

Lees ook

5 voorspellingen over hoe Covid-19 het recruitmentvak (voorgoed) zal veranderen

Veranderingen die normaal gesproken járen kosten, zijn dit jaar ‘dankzij’ Corona en de Black Lives Matter-beweging versneld naar enkele maanden. Virtueel werven is het afgelopen half jaar de nieuwe norm voor velen geworden. Op tal van plekken worden interne mobiliteits- en bijscholingsprogramma’s opgebouwd, en vele organisaties behandelen het thema diversiteit met meer urgentie dan ooit tevoren. Veranderen is ineens kinderspel gebleken.

Om vooruit te kijken op wat er komen gaat, doet LinkedIn zes gewaagde voorspellingen over de toekomst van recruiting.

Om vooruit te kijken op wat er komend jaar allemaal gebeuren gaat, deed LinkedIn recent zes min of meer gewaagde voorspellingen over de toekomst van recruiting. De voorspellingen zijn gebaseerd op onderzoek onder 1.500 talent-professionals, exclusieve data van LinkedIn zelf en diepte-interviews met talent-leaders. Wat komt daar zoal uit?

Voorspelling #1. Mensen aannemen wordt meer: opbouwen en interne mobiliteit

Interne mobiliteit wordt steeds meer een must-have. Bedrijven zullen ernaar streven de huidige vaardigheden van de medewerkers (beter) in kaart te brengen. Door interne vacatures duidelijk te koppelen aan relevante leer- en ontwikkelingsprogramma’s kunnen eventuele tekortkomingen in vaardigheden opgelost worden. Volgens Rajesh Ahuja (Global Head of Talent Acquisition bij Infosys) ligt de toekomst in omscholing, in plaats van een betere kandidaat vinden. ‘Als je vandaag moet werven, moest je gisteren omscholen en bijscholen.’

‘Als je vandaag moet werven, moest je gisteren omscholen en bijscholen.’

Ook zullen bedrijven afstappen van vaststaande banen, zo wordt voorspeld. Ze gaan zich meer focussen op multifunctionele projecten waarbij werknemers snel kunnen overschakelen als de bedrijfsbehoeften veranderen. Dit zal ook de manier veranderen waarop recruiters talent beoordelen en aannemen. Ze geven meer prioriteit aan vaardigheden zoals aanpassingsvermogen en probleemoplossing, dan aan de (bewezen) technische capaciteit om taken uit te voeren.

Voorspelling #2. Recruitment gaat diversiteit leiden

Sinds vele bedrijven over de hele wereld hun steun hebben toegezegd aan de ideeën van Black Lives Matter, kijken ze ook vaak naar hoe ze die woorden in daden kunnen omzetten. Diversiteit is zodoende geen ‘feel-good’-initiatief meer, maar een noodzaak. En recruitment zal daar steeds meer een leidende rol in gaan spelen.

Diversiteit is geen ‘feel-good’ initiatief, maar een noodzaak.

‘Recruiters moeten leiders en managers leren om niet te neigen naar wie ze ‘leuk’ vinden, maar naar wie bijdraagt aan de organisatie’, aldus Lauren Gardner (Vice President Global Talent Acquisition bij Microsoft). Thuiswerken zal de talentpools enorm verruimen, zodat veel meer kandidaten toegang krijgen van groepen die nu nog niet zo goed gerepresenteerd zijn. Het excuus dat divers talent moeilijk te vinden is, wordt hierdoor ook weggenomen.

Voorspelling #3. Virtueel recruiten gaat niet meer weg

Bedrijven zijn al een tijdje bezig met video-interviews en assessments op afstand. Maar de lockdown heeft ervoor gezorgd dat ze het sollicitatieproces nu van begin tot eind virtueel hebben gemaakt. Zij hebben nu ook door dat het een enorme kosten- en tijdbesparing met zich meebrengt. Shavonne Gordon (Diversity Recruiter bij Capital One) vraagt zich af hoe “het nieuwe normaal” eruit zal zien, nu we hebben bewezen dat recruiting geheel virtueel kan? ‘We zullen niet teruggaan naar geheel offline, want dat hoeft niet. Waarschijnlijk wordt het een hybride vorm van virtuele en persoonlijke elementen.’

‘Hoe zal het nieuwe normaal eruitzien, nu we hebben bewezen dat recruiting geheel virtueel kan?’

Uitdagingen zijn er ook nog. Ten eerste zullen organisaties hun virtuele processen moeten verbeteren, en moeten kijken hoe ze menselijke invloeden aan de systemen kunnen blijven toevoegen. Ten tweede moeten ze beslissen wat er virtueel gedaan wordt, en wat een meer persoonlijke benadering nodig heeft. Recruiters zijn altijd al sterke adviseurs geweest in de planning van het personeelsbestand. Nu hebben ze de kans om onmisbaar te worden. Recruiters kunnen data-driven inzichten geven over deze transitie. Bijvoorbeeld waar talent te vinden is, en wat dat talent dan wil en nodig heeft.

Voorspelling #4. Empathie wint het in employer branding

Nu kandidaten én klanten steeds meer bedrijven zoeken met een sterke houding tegenover maatschappelijke kwesties, wordt dit steeds belangrijker in employer branding. Voordelen van het bedrijf promoten wordt ingeruild voor aandacht aan wat ze doen om werknemers, klanten en gemeenschappen te steunen in tijden van crisis. De manier waarop bedrijven empathie tonen, gaat hun werkgeversmerk vormgeven. Om vertrouwen te winnen, moeten werkgevers kwetsbaar zijn en verantwoordelijkheid tonen voor de tekortkomingen in het bedrijf.

‘Medewerkers zullen zich op de lange termijn herinneren of het bedrijf wel of niet voor ze klaarstond’

David Hindle (Strategic Recruitment Lead bij Lloyds Banking Group) denkt dat de coronacrisis de manier waarop mensen naar hun werkgever kijken zal veranderen. ‘Ze zullen zich op de lange termijn herinneren of het bedrijf wel of niet voor ze klaarstond’. De eerste indruk van kandidaten wordt daarnaast sterk beïnvloed door de recruiters met wie ze contact hebben. Ook zij zullen dus empathischer en meegaander in hun aanpak worden. 

veranderen

Voorspelling #5. Nieuwe skills voor recruiters die aansluiten bij het bedrijf

Recruitmentteams zijn de afgelopen maanden flink veranderd, en dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Nu de bedrijfsprioriteiten veranderen, zal er van recruiters ook steeds meer gevraagd worden om verder te kijken dan alleen de voordeur, alleen het aannemen van talent.

Recruiters zullen in toenemende mate dienen als brug tussen de behoeften van bedrijven en andere HR-taken

Recruiters zullen steeds vaker als brug tussen de behoeften van bedrijven en andere HR-taken dienen. Ze zullen in een hoog tempo vaardigheden als diversiteit en inclusie, besluitvorming en HR-strategieën aan hun pakket toevoegen. Candice De Clerck, Global Director of Recruiting bij Prosus Group, voegt daaraan toe: ‘Als je kostenefficiënte TA-teams wilt bouwen, moet je zorgen dat mensen flexibeler zijn en zich kunnen aanpassen aan de behoeften van het bedrijf.’

Lees ook

Waarom je als recruiter gebaat bent bij een culturele antenne

Een sollicitatiegesprek in Vancouver. De sollicitant kijkt tijdens het gesprek vooral naar de vloer. Zijn andere gespreksgenoten kijkt hij niet aan. Die nemen we dus niet aan, besluit het bedrijf dat de vacature heeft openstaan.

Die nemen we dus niet aan, besluit het bedrijf dat de vacature heeft openstaan.

De auteurs Thomas en Inkson beginnen hun boek Cultural Intelligence met deze anekdote. Want had de andere kant van de tafel iets meer van cultuur geweten, dan had dit voorval voorkomen kunnen worden. De sollicitant kwam namelijk uit Samoa. En in de cultuur van dat eiland kijk je een meerdere nooit aan. Van zijn kant was zijn gedrag een vorm van beleefdheid. Maar de andere kant moet dat signaal dan natuurlijk wel oppakken en goed weten te interpreteren.

Context en kader

De anekdote heeft nog een andere betekenis. Theoretisch is een sollicitatiegesprek namelijk een gesprek tussen twee gelijkwaardige partijen, één met een vraag en één met een aanbod. Veel sollicitanten ervaren die gelijkwaardigheid echter niet. Het gesprek vindt meestal plaats bij de potentiële werkgever (context) en die heeft ook de voorwaarden gesteld (kader). De potentiële werkgever heeft meer informatie over de baan (asymmetrisch) en kan deelnemen met meer dan één persoon aan het gesprek (dominantie). En dan smaakt de koffie ook nog niet!

Als een sollicitant een aanbod afwijst, volgt vaak verbazing.

Cultuur beïnvloedt de factoren van ongelijkwaardigheid die veel sollicitanten ervaren. Een interessant aspect komt naar voren bij de beslissing iemand aan te nemen. Als de sollicitant dan zegt toch nog van de sollicitatie af te zien, is de potentiële werkgever vaak verbaasd. Maar z/hij voldeed toch aan de voorwaarden, heeft de procedure toch goed doorlopen, we hebben toch een goed aanbod gedaan?

Cultuur is alles, alles is cultuur

De verbazing is op zich al een voorbeeld van ervaren ongelijkwaardigheid, maar dan in omgekeerde zin (superioriteit: wij bepalen het spel. Maar interessanter is nog de vraag waaróm de sollicitant van de sollicitatie afziet. Eén mogelijkheid is dat de sollicitant zich niet voelt passen bij het bedrijf, bij de organisatiecultuur.

Bewust of niet vragen sollicitanten zich altijd af of ze wel passen in die organisatiecultuur.

Tijdens de sollicitatie is de organisatiecultuur op vele manieren naar voren gekomen: in de vorm en inhoud van de vacature, de omschrijving van de organisatie, het logo, inhoud en vorm van de website, het gebouw zelf, de ingang, de receptie, de inrichting van het gebouw, de reactie van werknemers als je langs loopt, de kleding, het gedrag, de communicatiestijl, de informatievoorziening, de aannames, het meubilair, reputatie (internet, gesprekken met werknemers) en meer.


Is bijvoorbeeld de receptionist(e) echt vriendelijk of heeft z/hij een training gehad vriendelijk te zijn? Echte of gespeelde klantvriendelijkheid is vrijwel altijd duidelijk. Bewust of niet vragen sollicitanten zich af of ze wel passen in die organisatiecultuur. Soms nemen ze een baan aan door gebrek aan alternatieven, maar als de aanpassing op termijn toch lastig blijkt, leidt dat op termijn toch tot ontslag.

Waarden die werken

Interessant is dat twintigers en dertigers van nu de organisatiecultuur belangrijk vinden en meenemen in hun overwegingen. De opvatting ‘je mag blij zijn dat je een baan kunt krijgen’ is voor hen niet meer voldoende. Ook omdat meer mensen bereid zijn onder hun niveau te werken of omdat ze heel andere mogelijkheden zien (in bijvoorbeeld de gig economy). Die toegenomen belangstelling voor organisatiecultuur is in het Westen het gevolg een verschuiving van waarden waarbij werk steeds meer een middel is om te leven, in plaats van andersom. Het werk verschuift van brandpunt naar middel.

Het werk verschuift van brandpunt naar middel.

Zo’n verandering van waarden raakt de kern van cultuur en ook de overige genoemde punten houden verband met cultuur. De afgelopen jaren is het begrip van cultuur sterk toegenomen. Cultuur is een manier van denken, doen en voelen van een groep mensen op een bepaalde tijd en plaats. Groepen kunnen iedere omvang hebben, van twee personen tot de hele wereldbevolking. Een praktisch onderscheid bestaat uit kleine groepen, grote groepen en heel grote groepen. Bij kleine groepen kun je denken aan teams of gezinnen, bij grote groepen aan organisaties en bij heel grote groepen aan landen.

Virtuele groepen

Naast fysieke groepen kun je ook denken aan virtuele groepen, zoals de mensen die op een bepaalde dag in de week hun boodschappen doen of de mensen die op zaterdagmorgen het sportteam van zoon of dochter coachen. Dit lijkt misschien onzinnig, maar het is precies zoals marketing werkt bij het denken in doelgroepen. Volvo is een klassiek voorbeeld met zijn jarenlange focus op medische professionals.

Een individu is lid van honderden fysieke en virtuele groepen.

Een individu is op die manier lid van honderden groepen: man/vrouw (of daar tussenin), nationaliteit(en), leeftijd, klassen en scholen, familie en gezin, opleidingen, ervaringen, banen, werkgever(s), vrijetijdsactiviteiten, teams, woonomgeving, transport, consument, enzovoort. Al die groepen hebben in meer of mindere mate hun eigen cultuur en het individu is deel van al die culturen, al die manieren van denken, doen en voelen. In die zin kun je over een individuele cultuur spreken, het individu als een unieke combinatie van alle groepen waar z/hij lid van is of is geweest.

Geen vast gegeven 

Cultuur is geen vast gegeven maar iets dat voortdurend langzaam verandert. Eén van die veranderingen vindt plaats in onze waarden, de fundamentele oriëntaties van ons denken. Een verandering van waarden gaat langzaam, omdat mensen hun waarden niet of nauwelijks veranderen als ze eenmaal volwassen zijn. Tegelijk laat die waardenverandering zien dat we op weg zijn naar een nieuw type samenleving, de samenleving die komt ná de moderne of industriële samenleving. In die nieuwe samenleving past (voor zover we nu weten) de verschuiving in het belang van werk in ons bestaan en het toegenomen belang van organisatiecultuur.

Een helder begrip van cultuur vraagt wel de nodige inspanning.

Deze korte uitleg van het cultuurbegrip maakt duidelijk dat cultuur voortdurend een rol speelt bij alles wat we doen, of we ons daarvan nu bewust zijn of niet. Door ons meer bewust te zijn van de rol van cultuur kunnen we ons werk beter doen en vooral: beter omgaan met anderen. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Een helder begrip van cultuur vraagt wel de nodige inspanning.

De culturele competentie gaat zelfs nog een stapje verder. Dat is de integrale combinatie van kennis, vaardigheden en houdingen om met cultuur om te gaan. Deze competentie moet bovendien worden aangevuld met ervaring. Dat hele pakket kun je van een recruiter niet vragen. Wel is al veel gewonnen als de betrokkene een culturele antenne heeft door zich af te vragen of cultuur misschien een rol speelt in een gegeven situatie.

Over de auteur

Pieter van Nispen is oud-hoofddocent internationalisering en cultuur en redacteur van de website culturalcompetence.eu, waar hij onderwerpen over cultuur verzamelt in een mindmap met korte samenvattingen van de theorie, zelfstudie oefeningen en citaten.

Lees ook

5 onderwerpen om over te posten op sociale media (en nee, dat zijn niet je vacatures)

Als het gaat om recruitment, dan hebben alle sociale media zo hun eigen voor-en nadelen. Maar zodra je weet welk platform je gaat inzetten om te werven, wat voor soort posts ga je dan maken? Alleen maar vacatures rondpompen zorgt meestal voor weinig engagement en interactie. Waar kun je dan wel aan denken? 5 verschillende ideeën om op sociale media te posten…

#1. Deel je kennis

Informatieve berichten zoals tutorials of tips presteren doorgaans goed op sociale media. Berichten die je doelgroep als nuttig zien, worden vaker gedeeld en er wordt vaker over gesproken. Het resultaat? Meer betrokkenheid vanuit je doelgroep en een stijging in je naamsbekendheid.

Informatieve berichten zoals tutorials of tips presteren doorgaans goed op sociale media.

Wat je het best aan kennis kunt delen hangt af van je expertise. Over welke onderwerpen zouden jouw kandidaten willen lezen? Wat zorgt ervoor dat ze je volgen? Ben je bijvoorbeeld een recruiter in de technische branche? Dan is het heel waardevol als je over de techniek informatie deelt. Stap eens in de schoenen van je kandidaat en geef ze bijvoorbeeld tips over hoe ze kunnen ontdekken of een bedrijf juist wel of niet bij ze past, of welke doorgroeimogelijkheden er zijn.

Voorbeeld:

Just In Recruitment deelt blogs met handige tips & tricks voor kandidaten.

#2. Laat je bedrijfscultuur zien

Sociale media zijn erg geschikt om online je bedrijfscultuur te laten zien. Het draagt bij aan de relaties met je volgers, potentiële kandidaten én klanten. Daarnaast heeft het een positieve invloed op je wervingsstrategie.

Al je medewerkers zijn individuen met wie je volgers een connectie kunnen voelen.

De bedrijfscultuur wordt gevormd door de mensen die bij je bedrijf werken. Al deze medewerkers zijn individuen met wie je volgers een connectie kunnen voelen. Door je werknemers, teams of afdelingen te highlighten laat je zien dat je waarde hecht aan wie ze zijn en wat ze betekenen voor het bedrijf. Ook maak je je bedrijf ‘menselijker’ en dit maakt het weer toegankelijker voor nieuwe kandidaten om te solliciteren. Foto’s en video’s zijn de beste manier om je bedrijfscultuur te laten zien. Je kunt kandidaten hiermee meteen een kijkje geven achter de schermen.

Voorbeeld:

De NS heeft een apart Instagram-profiel waar ze de bedrijfscultuur laten zien.

#3. Medewerkers in de spotlight

Je brengt meestal meer tijd door met je collega’s dan met je eigen familie. Medewerkers laten zien heeft een enorme aantrekkingskracht op nieuwe kandidaten. Door individuele medewerkers in de spotlight te zetten kun je laten met wie nieuwe kandidaten komen te werken. Instagram stories en highlights zijn de plek waar je deze spotlights op sociale media kunt posten en opslaan.

Ook prestaties buiten werk om zijn de moeite waard om te delen.

Ook groepsfoto’s en korte filmpjes waarin medewerkers wat vertellen over het bedrijf werken als een magneet voor kandidaten. Collega’s kunnen in de video’s vertellen wat ze waarderen aan hun werk, wat het uitdagend maakt en wat hun toekomstdoelen zijn bij het bedrijf. Het is leuk om prestaties van medewerkers te vieren op kantoor, of zoals nu: vanuit het thuiskantoor. Gebruik dit vooral ook op social media. Het laat zien dat je je medewerkers ondersteunt in hun professionele ontwikkeling. Ook prestaties buiten werk om zijn vaak de moeite waard om te delen.

Voorbeeld:

posten op sociale media
Bij SendtoDeliver zetten wij ook onze collega’s graag in de spotlight.

#4. Waarom jóúw organisatie?

Wat jouw bedrijf onderscheidt van andere is belangrijk voor kandidaten. Uit onderzoek van Glassdoor blijkt dat 60% rekening houdt met de extra’s van een bedrijf voordat ze een aanbod accepteren. Denk aan: zorgverzekering, flexibele uren, vakantiedagen en persoonlijke ontwikkelingsmogelijkheden.

Met welke extra’s en voordelen krijgen medewerkers te maken die voor jouw bedrijf werken?

Met welke extra’s en voordelen krijgen medewerkers te maken die voor jouw bedrijf werken? Hoe ondersteun je ze op zowel professioneel als persoonlijk vlak? Wat doe je om het leven van je medewerkers te verbeteren? Allemaal nuttige informatie die je door middel van afbeeldingen, infographics of video’s kunt posten op sociale media.

Voorbeeld:

PEAK-IT gebruikt medewerkers om meer te vertellen over bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling.

#5. Succesverhalen van klanten

Het is niet alleen de bedrijfscultuur die het voor kandidaten aantrekkelijk maakt om ergens te gaan werken. Ook de klanten en de opdrachten voor deze klanten spelen een belangrijke rol. Het is voor kandidaten waardevol als ze zien hoe een bedrijf met klanten omgaat en wat de klanten van het bedrijf vinden.

Case studies zijn niet alleen handig om op je reguliere bedrijfswebsite te plaatsen.

Case studies zijn dus niet alleen handig om op je reguliere bedrijfswebsite te plaatsen, maar ook zeker om te posten op je sociale media-kanalen. Je kunt je klanten vragen een review te schrijven welke je vervolgens post. Daarnaast helpen zulke succesverhalen met het online bereik en de reputatie van je organisatie.

Voorbeeld:

Homerun zet hier een klant in het zonnetje en viert het succes dat zij hebben.

Plan in, die content

Een contentkalender is een handige tool om je socialmedia-content vooraf te bedenken, uit te werken en in te plannen. Als je een volle agenda hebt is dat essentieel, want je prikt één moment in de maand om alles voor te bereiden en hebt er daarna weinig omkijken meer naar. We hebben een template voor 2021 al klaarstaan, die kun je hier gratis downloaden. Wil je in 2020 al aan de slag? Gebruik dan deze.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats en marketeers

Of kijk het webinar

Benieuwd hoe je als recruiter content voor je laat werken? Sluit dan aan bij het online webinar ‘Content marketing voor slimme recruiters’ met Laura Beekwilder (SendtoDeliver, de auteur van dit stuk) op 20 november om 14:00. Inschrijven is gratis en na afloop ontvang je exclusieve content + een terugkijklink. Schrijf je hier in!

Meer weten over Recruitment Marketing Automation?

Op woensdag 18 november 2020 start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de tweedaagse Recruitment Marketing Automation, waar je de nieuwste e-commerce technologie binnen de recruitmentwereld kunt leren gebruiken. Of het nu gaat om inbound arbeidsmarktcommunicatie/ inbound recruitment marketing, data & analyse, Candidate Relation Mananagement Software (CRM) en sourcing: het komt hier allemaal voorbij. Kijk hier voor meer informatie of om je meteen in te schrijven.

recruitment-marketing automation

Ken je deze 10 inspirerende voorbeelden van employer branding al?

Het succes van elke organisatie hangt sterk af van het talent van haar werknemers. Maar hoe trek je nou het juiste talent aan? Niet gek dus dat employer branding hoog op de prioriteitenlijst staat van veel HR-managers, ook in deze tijd. In een nieuwe whitepaper zet Brockmeyer uiteen waarom employer branding zo belangrijk is, hoe je ermee aan de slag kunt binnen jouw organisatie, wat het je oplevert en een aantal min of meer recente voorbeelden ter inspiratie. Hier alvast een greep uit die voorbeelden:

#1. IKEA: vlogs van medewerkers

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen motivatie om bij een bepaald bedrijf te gaan werken. Zo’n persoonlijke missie noemen ze in Zweden een: ‘Uppdrag’. Dat is ook het thema geworden van de employer branding-campagne van IKEA. De campagne bestaat uit verschillende uitingen, waaronder vlogs van IKEA-medewerkers en posters die medewerkers delen via LinkedIn. De verhalen moeten talenten (over de hele wereld) meer beeld geven hoe het is om bij het Zweedse woonwarenhuis te werken.

  • Lees er hier meer over

#2. Google: mooi inkijkje

Ruim 11 miljoen mensen keken al naar deze video waarin stagiairs de hoofdrol spelen, maar die voor elke potentiële werknemer een mooi inkijkje geeft in de manier waarop bij Google gewerkt wordt (en werd). Jezelf als bedrijf onderscheiden, dat is waar het bij employer branding vooral om gaat. Werken voor Google is leuk, uitdagend en inspirerend, dat is de gedachte die na de video blijft hangen. Het is niet voor niets dat mensen in de rij staan om bij dit bedrijf te mogen werken.

#3. Shopify: strak en overzichtelijk

E-commercebedrijf Shopify laat zien hoe je op een eenvoudige, maar krachtige manier jezelf als werkgever kunt presenteren. De werkenbij-pagina van het bedrijf is strak en overzichtelijk en bevat informatie over de missie, de werknemers, het werk bij het bedrijf en de verschillende kantoren.

#4. Heineken: cultuur in interactieve video

Met Heineken Go Places liet Heineken een paar jaar geleden de bedrijfscultuur zien via een innovatieve recruitmentcampagne. Via een interactieve video konden sollicitanten erachter komen wat ze nodig hebben om succesvol te worden bij het bedrijf. Hierdoor laat Heineken sollicitanten ervaren wat het betekent om te werken voor het merk, om vervolgens het juiste talent binnen te kunnen halen (waarvan het nu overigens weer een deel moet laten afvloeien…).

  • Lees er hier meer over

#5. Dropbox: humoristisch als preselectie

Cloudbedrijf Dropbox kiest voor een humoristische invalshoek. Spreekt zo’n video je niet aan? Dan is de kans groot dat je niet bij het bedrijf past, en dus is zo’n aanpak erg effectief. Ondanks de humoristische uitvoering worden de oprechte ervaringen van werknemers wél gedeeld. Dit maakt de video uitstekend promotiemateriaal om mensen te recruiten voor Dropbox.

#6. KPMG: het zit hem in de mix

De Nederlandse afdeling van consultancy-gigant KPMG kiest in zijn video ook voor een combinatie van humor en eerlijke testimonials van werknemers. Beide zouden afzonderlijk van elkaar waarschijnlijk ook prima functioneren als employer branding-video. Samengevoegd werken ze als ijzersterke promotie voor de bedrijfscultuur en het werken bij KPMG.

#7. Sodastream: opvallen moet

Het bewijs dat employer branding niet altijd serieus van toon hoeft te zijn, is ook te vinden in de zeer succesvolle recruitmentvideo van Sodastream. Met een bekende Game of Thrones-acteur en verder alleen maar eigen medewerkers. De hoofdboodschap: ‘SodaStream draait om mensen. En om opvallend talent aan te trekken, moet je zelf ook opvallen.’ Het bedrijf stond er in één keer volledig mee op de kaart.

  • Lees hier meer over deze campagne

#8. Apple: perfectionisme voorop

Apple gebruikt een andere insteek voor hun employer branding: in een (al wat oudere) video willen ze duidelijk laten zien dat alleen de allerbesten bij hen aan de slag kunnen. De video toont een bedrijfscultuur waarin toewijding en perfectionisme centraal staan. Daarbij laten ze zien wat ze te bieden hebben op zowel persoonlijk als maatschappelijk vlak. De hoofdboodschap: jezelf ontwikkelen en ondertussen producten van topkwaliteit maken.

#9. General Electric: werknemers als ambassadeur

Om nieuwe talenten aan te trekken, moet je goed te vinden zijn via up-to-date mediakanalen. Een goede recruitmentsite alleen is niet voldoende. Goed voorbeeld van een bedrijf dat hier slim mee omgaat, is General Electric. Om de employer branding kracht bij te zetten, heeft het bedrijf op YouTube een speciaal GE Careers-kanaal waar werknemers hun baan in de spotlights zetten. Ook werkt het bedrijf intensief met werknemers als ambassadeur. Zij delen hun ervaringen via social media en via een speciaal story-platform.

  • Lees hier meer over hoe General Electric zijn employer brand opbouwde

#10. VMware: aantrekkelijk jasje

Dat het niet altijd met humor hoeft, of met een bijzonder onderscheidende propositie, bewijst virtualisatiegigant VMware. Hun werkenbij-pagina’s zijn een mooi vormgegeven omgeving, waarin de bedrijfscultuur duidelijk gepresenteerd wordt. Het bedrijf laat weten waar het voor staat, welke rol het speelt op maatschappelijk vlak en welke voordelen je als werknemer kunt verwachten. Alle informatie is aanwezig en in een buitengewoon aantrekkelijk jasje gestoken.

Zelf aan de slag met employer branding?

brockmeyer employer brandingDit artikel is geschreven door de recruitmentmarketing-experts van Brockmeyer. Geïnspireerd geraakt? Zij adviseren je graag vrijblijvend over de mogelijkheden om aan de slag te gaan met employer branding binnen jouw organisatie. Vul het contactformulier in en dan nemen ze snel contact met je op. Liever eerst meer informatie van employer branding? Download dan hier het gratis e-book.

Lees ook

Moeten we ons zorgen maken over computers die slimmer worden dan wij?

Kunstmatige intelligentie is de toekomst, zo horen we al even. Maar aan de andere kant kent ook iedereen wel de filmpjes van de autopilot van Tesla, waarbij de algoritmes een op z’n kant liggende vrachtwagen niet herkennen en er vol op inrijden. Moeten we ons dáárover zorgen maken? Zo slim is die artificial intelligence dus nog niet, hoor je dan wel eens meesmuilend.

Maar hoe zit het nou echt? Waar staan we nu? Wat moet écht nog beter? En waar liggen nog kansen? Over zulke vragen heeft wiskundefilosoof Stefan Buijsman het in zijn recente boek AI: Alsmaar Intelligenter. Buijsman, die ook keynote spreker is tijdens het Recruitment Tech Event op 19 november, gaat daarin terug naar de kern van kunstmatige intelligente.

Hoe zit het nou echt? Waar staan we nu? Wat moet écht beter? En waar liggen nog kansen?

A.I. is mogelijk door neurale netwerken, simpel gezegd: zelflerende algoritmes geïnspireerd op de werking van de hersenen. Maar daar zitten nog veel problemen in, schetst Buijsman: de hierboven genoemde zelfrijdende auto zal een stopbord wel herkennen, maar plakt iemand daar wat stickers op, dan heeft het systeem een probleem, waar onze menselijke hersenen nog steeds het stopbord zullen herkennen. In het boek zijn tientallen QR-codes te vinden die verwijzen naar YouTube-filmpjes om een en ander nog wat te verhelderen.

Recruiters overbodig?

Verliezen we daarom straks massaal onze baan door zulke neurale netwerken? Hiervoor hoeven we volgens Buijsman voorlopig (nog) niet te vrezen. Kunstmatige intelligentie is momenteel vooral goed in helder geformuleerde, begrensde problemen herkennen en oplossen. Denk aan schaken, wat voor een computer eenvoudig is: er is immers een set vaste regels waarbinnen alles moet gebeuren.

Schaken is voor een computer eenvoudig: er is immers een set vaste regels waarbinnen alles moet gebeuren.

Maar geldt dit ook voor recruitment? Daar is die set regels immers veel minder vastomlijnd, en het einddoel ook minder helder geformuleerd. Gaat A.I. het werk van de recruiter dus (deels) overnemen? En zo ja, welk deel dan? En wat blijft er dan nog over? Of gaat A.I. ervoor zorgen dat recruiters zich volledig op het menselijke aspect kunnen storten? Daarover zal Buijsman meer vertellen aan de hand van vele praktische voorbeelden tijdens zijn keynote op het Recruitment Tech Event.

Gevaren

De 25-jarige Buijsman kreeg landelijke (en Zweedse) bekendheid toen hij, na op zijn 18de in Leiden zijn master filosofie te hebben afgerond, naar Zweden vertrok en daar op zijn 20de zijn doctoraal in de ‘filosofie van de wiskunde’ behaalde. Buijsman voltooide binnen anderhalf jaar het vierjarig promotietraject, wat hem de jongste doctor ooit maakt in Zweden.

Ja, er worden nog steeds fouten met A.I. gemaakt. Maar deze fouten zijn menselijk van aard – en dus aan te pakken.

In het in juni verschenen boek ‘AI: Alsmaar Intelligenter‘ staat hij ook stil bij de gevaren die artificial intelligence met zich meebrengt. Zo wordt in China kunstmatige intelligentie stelselmatig gebruikt om mensen op straat te herkennen op (bewakings)camera’s. Toch is Buijsman in grote lijnen vooral optimistisch over de kansen van kunstmatige intelligentie. Ja, er worden nog steeds fouten mee gemaakt. Denk aan discriminerende gezichtsherkenning. Maar deze fouten zijn menselijk van aard – en dus aan te pakken. Tijdens het ‘kijkje achter de A.I.-beeldschermen’ tackelt hij daarom de vele angstverhalen over kunstmatige intelligentie, terwijl hij ook helder omschrijft waar nog wel de huidige pijnpunten zitten.

Meer weten? Kom naar het Recruitment Tech Event

Op donderdagmiddag 19 november sluit Stephan Buijsman de zesde editie van het Recruitment Tech Event af. Dit event vindt dit jaar volledig online plaats. Aan de hand van voorbeelden uit ons dagelijks leven en het recruitmentvak wil Buijsman laten zien waar A.I. vandaag de dag toe in staat is. En beantwoordt hij de vraag: moeten we ons zorgen maken dat AI de rol van de recruiter gaat overnemen? Iedereen die zich uiterlijk 1 november aanmeldt voor het Recruitment Tech Event ontvangt het e-book ‘AI: Alsmaar Intelligenter’.

  • Bekijk hier alvast een voorproefje:

Wim op woensdag: Over de kracht van nieuwsgierigheid

‘Ik heb geen talent, ik ben gewoon nieuwsgierig’, aldus Einstein. Nu kun je best eraan twijfelen of dat gebrek aan talent klopt, maar waar je natuurlijk niet aan kunt twijfelen is zijn nieuwsgierigheid. Elke uitvinder/ontdekker is per definitie zoekende naar het nieuwe, het onbekende.

Elke uitvinder/ontdekker is per definitie zoekende naar het nieuwe, het onbekende.

Nieuwsgierigheid is volgens Wikipedia een ‘natuurlijk onderzoekend gedrag dat voorkomt bij de mens en vele andere diersoorten, en is het emotionele aspect van levende wezens dat leidt tot verkenning, onderzoek, en leren.’

Het leidt tot begrip

Nieuwsgierigheid leidt tot kennis, kennis leidt weer tot begrip. Zo schrijft Sanne Blauw in haar recente artikel op De Correspondent (‘Waarom slimme mensen domme dingen zeggen‘) over een onderzoek van Yale-professor Dan Kahan dat aantoonde dat nieuwsgierige types niet kozen voor een artikel dat in lijn was met hun overtuigingen, maar het artikel dat het meest verrassend was. Hun nieuwsgierigheid won het dus van hun identiteit.

Zonder nieuwsgierigheid geen vuur, geen stoommachine, geen auto.

Zonder nieuwsgierigheid was er geen vuur geweest. Geen stoommachine. En ook geen auto. Geen internet. Iedere uitvinding begint bij nieuwsgierigheid. En als de juiste persoon zich op de ideale plaats bevindt onder perfecte omstandigheden, dan ontstaan de mooiste ontdekkingen. Vaak bewust, soms per toeval. Alleen diegene die nieuwsgierig is en zich kan verwonderen is vatbaar voor een Eureka-moment.

Wijsheid en verwondering

Nieuwsgierigheid is goed, maar door je daarnaast ook te verwonderen ontstaat er pas een synergetisch effect. Verwondering is echt iets anders dan nieuwsgierigheid. Verwondering is te omschrijven als zien, horen, voelen wat er om je heen gebeurt en dat bestormen met je vragen. Socrates stelde dat wijsheid begint met verwondering.

Niemand heeft alle wijsheid in pacht, ook recruiters niet.

Niemand heeft alle wijsheid in pacht, ook recruiters niet. Recruiters hebben wel net als alle mensen vooroordelen en een identiteit. Nieuwsgierigheid, jezelf kunnen verwonderen en door op zoek te gaan naar het verrassende in de kandidaat kun je zomaar tegen jouw eigen Eureka-moment aanlopen.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeerWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Dit zijn de start-ups uit Silicon Valley die recruitment willen disrupten

In Nederland hebben we een behoorlijk levendige start-upscene waar het gaat om recruitmenttechnologie. Maar als je echt wil weten waar de innovaties vandaan gaan komen, dan helpt het natuurlijk al jaren om te kijken naar wat er gebeurt in Silicon Valley, nog steeds het mekka van vernieuwende businessmodellen.

Steeds meer start-ups in Silicon Valley richten hun ogen op recruitment.

En het valt op dat ze daar ook steeds meer hun ogen richten op recruitment, omdat daar technologisch nog veel in valt te verbeteren. En ook al maken ze daar door corona ook zware tijden door, toch zijn er nog steeds veel bedrijven die positief naar de toekomst kijken. Enkele opvallende en min of meer recente voorbeelden:

#1. Interviewing.io: makkelijker slimme mensen spreken

Het recruitmentsysteem is kapot, zegt Aline Lerner, oprichter van interviewing.io. Haar platform, dat deze zomer (eindelijk!) officieel lanceerde, na jarenlange voorbereiding, richt zich vooral op verbetering van sollicitatiegesprekken. Lerner, die zelf een verleden heeft als recruiter, heeft daarbij als uitgangspunt genomen:

It should be easy for smart people to talk to other smart people.

Haar start-up heeft inmiddels ruim drie miljoen dollar opgehaald, bedoeld om (goede) softwareontwikkelaars en hiring managers makkelijker met elkaar in contact te laten komen. Of het haar gaat lukken hiermee recruitment voorgoed te veranderen? ‘We kunnen het natuurlijk helemaal mis hebben’, schreef ze recent. ‘Iets anders willen doen betekent niet dat je altijd gelijk hebt. Misschien is LinkedIn Recruiter wél de beste manier. Maar, echt, ik hoop het van niet.’

#2. Core: matchen in de bouw

Onder het mom ‘Build a career that builds the world‘ ging in september het platform Core live, dat zich richt op het verbinden van werkgevers en werknemers in ‘de grootste industrie’ in de wereld: de bouw. Nu is dat op zich nog niet zo bijzonder, banenbanken zijn er natuurlijk al te over. Maar wat dit nieuwe platform meer eigentijds maakt is dat het niet alleen een jobboard wil zijn, maar zich juist wil richten op het matchen van skills. En dat zelfs via artificial intelligence.

Wat dit platform meer eigentijds maakt is dat het niet alleen een jobboard wil zijn, maar juist skills wil matchen.

De start-up is óók al door een vrouw opgericht, en wel door serial entrepreneur Di-Ann Eisnor (voorheen van Google’s Waze en WeWork). Er is al ruim 4 miljoen dollar voor opgehaald.

De bedoeling is talent beter in kaart te brengen, en ook bijvoorbeeld referrals in de bouwwereld makkelijker te maken. De app is nu verkrijgbaar in de App Store en Google Play.

#3. Startuplifers: talent uit Finland

Niet bepaald nieuw, ook niet uit Silicon Valley en zélfs geen start-up. Waarom dan toch hier opgenomen? Omdat het wel om een cool idee gaat, dat best navolging verdient. Startuplifers is een non-profit uit Finland die probeert het beste Scandinavische talent te matchen met de beste start-ups in Silicon Valley.

Met MySQL, Linux, Nokia en Rovio was Finland een tijdlang zelf een start-up-hotspot.

Met bedrijven als MySQL, Linux, Nokia, Rovio, Supercell en Wolt was Finland begin deze eeuw zelf een soort Europees equivalent van de Amerikaanse start-up-hotspot, maar merkte dat het niet makkelijk was om talent aan te trekken voor die veelal jonge bedrijven. Zo ontstond in 2011 aan de universiteit van Aalto het idee om via een platform daar wat aan te doen. Sindsdien hebben ze al meer dan 250 ‘Startuplifers‘ aan een baan geholpen bij start-ups, met name in Silicon Valley, om daar mee te werken aan de meest disruptieve innovaties.

#4. HiringSolved: A.I. en machine learning voorop

Ook niet bepaald een new kid on the block, wel vorig jaar nog nummer 2 in een lijst met meest innovatieve A.I.-bedrijven. Dit snel groeiende bedrijf, met een wel zéér veelbelovende naam, stelt zijn vertrouwen in A.I. en machine learning om recruitment zowel sneller, beter als menselijker te maken. Een onmogelijke combinatie? Ze werken er hard aan om het toch te bewijzen, en vooral voor volumerecruitment moet het een oplossing zijn. Zo is er bijvoorbeeld een applicatie die automatisch mails schrijft, en is er een datatool voor elke talentpool.

Klanten als Microsoft en Dropbox stellen al minstens 30 procent van hun recruitmenttijd met de tool te besparen.

De start-upfase zijn ze in elk geval al behoorlijk voorbij. Klanten luisteren naar namen als Microsoft en Dropbox, en ze stellen dat ze al minstens 30 procent van hun recruitmenttijd met de tool besparen. HiringSolved, dat zich graag ‘de Google van recruitment’ noemt, werd vorig jaar door Fast Company uitgeroepen tot een van de ‘Most Innovative Companies in Artificial Intelligence‘, en zet zich niet alleen in voor automatische matching, maar claimt ook voor meer diversiteit te kunnen zorgen.

#5. CodeSignal: voorbij het cv

Dat de Heilige Graal van recruitment in betere matching ligt, dat is in Silicon Valley (en daarbuiten) zeker opgevallen. Talloze bedrijven richten zich inmiddels op dit terrein, en hopen hier betere oplossingen te vinden dan traditionele recruiters kunnen doen.  Internationaal timmeren bijvoorbeeld Ideal, Recruiterbox, en het Australische (maar ook in San Francisco gevestigde) Vervoe hard aan de weg, maar in Silicon Valley is CodeSignal een opvallende – en inmiddels behoorlijk gevestigde – naam, met zelfs een eigen Wiki-pagina.

De video-interviewtool zorgde de afgelopen maanden voor een groeiversnelling.

Het bedrijf heeft een skills-based assessment platform gebouwd, dat game mechanics gebruikt om via programmeer-oefeningen het codeertalent van kandidaten in kaart te brengen. Onder de hashtag #GoBeyondResumes weet het platform ook dit jaar zijn groei aardig vast te houden. Sterker nog: de video-interviewtool die het aanbiedt, heeft de afgelopen maanden alleen maar voor een versnelling van de groei gezorgd.

Conclusie

Als je wilt weten hoe de toekomst van recruitment eruit ziet, dan is het een goed idee om in Silicon Valley je licht op te steken. En afgaande op wat er daar speelt, zijn er in elk geval een paar trends waar te nemen. Eén daarvan is: veel machine learning en A.I. Een ander is: voorbij het traditionele sollicitatiegesprek en cv. Een derde is: zoveel mogelijk matching op skills, niet alleen op ervaring en diploma’s. En een vierde is: diversiteit moet ermee geholpen zijn.

Afgaande op wat er in Silicon Valley speelt, zijn er een paar recruitmenttrends waar te nemen.

We zijn er wat al die onderdelen betreft nog lang niet, geven ook alle start-ups zelf meteen toe. Maar ze zijn er allemaal wel van overtuigd dat ze hard nodig zijn om die verandering de goede kant op te krijgen.

Meer weten over recruitment in Silicon Valley?

Meer leren van recruitment in Silicon Valley? Doe dan mee met de 3 exclusieve masterclasses van Werf& en ToTalent met John Sullivan, Kevin Wheeler en Jim D’Amico. Drie woensdagen lang nemen bekende recruitmentgoeroes uit het techwalhalla je mee in hun lessen en ervaringen. En jij kunt hen de brandende vragen stellen die je altijd al wilde stellen. Dr. John Sullivan trapt af op 28 oktober, gevolgd door Kevin Wheeler op 4 november en ATAP-voorzitter Jim D’Amico deelt zijn kennis ten slotte op 11 november. Schrijf je hier meteen in. Of klik hier voor alle informatie.

Meer overzicht?

  • Voor meer overzicht in internationale techstart-ups in recruitment, klik hier
  • Voor een overzicht van het Nederlandse recruitmenttech-landschap, kijk hier.

Deze 3 features op recruitmentsites zijn – volkomen onterecht – nog steeds uniek

Dinsdag 27 oktober wordt online bekend gemaakt wie er dit jaar vandoor gaat met de Digitaal-Werven award, de prijs voor de beste recruitmentsite van het jaar. Er zijn 9 genomineerden. Wie naar die sites kijkt, ziet dat er veel overeenkomsten zijn. Heeft een bepaalde site goede features? Dan zie je die vaak snel ook bij anderen terug. Toch hebben een paar genomineerden ook nog echt unieke onderdelen. De volgende 3 verdienen daarvan zeker navolging:

#1. Achmea: Kandidaat bepaalt communicatiekeuze

Hoe wil je dat Achmea contact met je opneemt? Via e-mail? Met een appje? Of toch liever telefonisch? In 2019 jaar kwam Achmea met iets unieks in Nederland: in het sollicitatieformulier kun je als kandidaat namelijk zelf kiezen hoe je wil dat Achmea contact opneemt. Over de kandidaat centraal zetten gesproken…

Zelf kiezen hoe je contact kan opnemen, dat zouden er meer mogen doen.

Om dit in je vacaturesite te implementeren, is natuurlijk technisch niet zo’n uitdaging. De uitdaging ligt hem veel meer op het organisatorische vlak. En dat is er blijkbaar een die nog geen andere organisatie in 2020 al opgelost heeft. Hopelijk is dit in 2021 bij meer organisaties wel een onderdeel van het sollicitatieproces.

#2. Bol.com: Elke vacature een landingspagina

Bij bol.com hebben alle vacatures echt een eigen landingspagina. Geen site heeft zo’n mooie, goed opgemaakte, unieke vacature, vol met informatie en toch behapbaar. Met tekst en beeld wordt niet alleen de baan, maar ook de organisatie verkocht en je hoeft eigenlijk de pagina niet te verlaten om alles te weten te komen wat je als kandidaat wilt weten. De vacatures op de site van bol.com staan al jaren op eenzame hoogte. En hoewel andere organisaties in die tijd wel steeds betere vacatures zijn gaan maken, is de totaalervaring bij bol.com nog altijd uniek.

bol com banen features

#3. Centric: Banen én freelancers

Op de site van Centric vinden we iets dat ook geen van de andere partijen biedt, namelijk: vaste banen en freelance opdrachten bij elkaar. Het is nog geen mooie of perfecte integratie, er zitten nog twee systemen achter, waardoor het niet perfect combineert, maar het idee en de intentie verdient navolging. Voor steeds meer mensen is de contractuele wens van de organisatie ondergeschikt aan de inhoudelijke opdracht of klus, waardoor het vanuit de kandidaat logischer is om beide op één plek aan te bieden. Ook dit vind ik een van die features die hopelijk in 2021 bij veel meer partijen terug te vinden is.

Over de auteur

Voor zijn initiatief Digitaal-Werven doet Bas van de Haterd al jaren onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste online sollicitatie-ervaring biedt en welke features daarbij het verschil maken. Deze week begint ook het online event hieromtrent. Vanaf 27 oktober zullen per dag 2 of 3 sessies ’s ochtends online komen. ’s Middags is er een panel annex Q&A-sessie met de sprekers. Het digitale event is gratis toegankelijk.

Lees ook

 

Sourcen kun je echt óveral – en dus ook via fietsapp Strava

Hebben wielrennen en recruitment ook al met elkaar te maken? Ja, soms wel. Terwijl de Giro d’Italia de meest bloedstollende momenten in jaren beleeft, zit talent sourcer Thijs-Jan van Dijk namelijk met samengeknepen voor zijn tv. Omdat hij als fan intens meeleeft, maar ook omdat hij recent nog actief was voor een bekend internationaal fietsmerk. Zijn opdracht daarbij: vind een assistent accountant, maar wel iemand met een grote passie voor wielrennen. Maar ja… hoe vind je zo iemand?

Los van de gebaande paden

Van Dijk, die werkt bij het Utrechtse bureau TalentMapper, zegt dat ze daar altijd werken volgens drie principes:

  1. Ken je doelgroep en je potentiële pool,
  2. Weet waar ze zich (online) bevinden, en
  3. Zorg dat je (positief) opvalt.

En dat betekent volgens hem: ‘Los van de gebaande paden zoals LinkedIn’, en aanwezig zijn ‘op de plek waar de doelgroep zich begeeft.’ De naam van het fietsmerk mag hij helaas niet noemen, maar, zo zegt hij wel, ‘niet eerder had ik een opdrachtgever waarbij iemands persoonlijke levensstijl zo nauw verweven is met het werk dat hij of zij doet. Zo is het binnen deze organisatie heel normaal om ex-profs, triatleten en fanatieke fietsers met weekgemiddelden boven de 250 kilometer tegen het lijf te lopen. Kortom, iemands sportieve levensstijl telt hier dus minstens zo zwaar in de beoordeling als zijn- of haar professionele achtergrond.’

Klein wereldje

Een zéér sportieve accountant stond dus op het verlanglijstje. ‘Gelukkig weet ik vanuit mijn ervaring met eerdere opdrachten dat de accountancywereld eigenlijk een klein wereldje is’, aldus Van Dijk. ‘Je hebt namelijk keuze uit grofweg 30 kantoren, en zo’n 70 procent van de accountants werkt uiteindelijk bij de 5 grootste. Het is dus een best duidelijk afgebakend terrein. Accountants zoeken is dus in zichzelf geen moeilijke opgave. De uitdaging zat hem er dan ook vooral in dat het ook een absolute wielerfanaat moest zijn.’

‘De uitdaging zat hem er vooral in dat het ook een absolute wielerfanaat moest zijn.’

En dat staat er zelden bij op LinkedIn, zeker niet bij accountants. Maar Van Dijk bedacht daarop een list. Hij wendde zich tot het bekende Strava, wereldwijd de meest gebruikte hardloop- en wielerapp. ‘Want ook binnen de wielersport geldt: meten is weten. En daarvoor gebruiken bijna alle wielrenners Strava, weet ik. De app geeft je, op basis van trainingsdata, inzicht in je gemiddelde snelheid, afgelegde afstand, hoogtemeters. Kortom, allemaal cijfers, helemaal binnen het straatje van een accountant dus.’

Hoe koppel je strava aan accountants?

Maar daarmee was hij er nog niet. ‘Strava methodisch doorzoeken is namelijk een uitdaging. Mensen vertellen op dit platform immers niet wat voor werk ze doen, dus afgezien van hun sportieve prestaties kun je er op zich niet zoveel uit afleiden.’

‘Strava methodisch doorzoeken is nog best een uitdaging.’

Tenminste… dat zou je misschien denken. Maar Van Dijk lukte het toch. ‘Strava heeft ook een sociale functie’, vertelt hij. ‘Zo kun je mensen volgen, kudo’s geven voor hun prestaties, of jezelf aanmelden bij clubs en groepen. Vooral dit laatste was interessant. Want als mensen zich kunnen verzamelen in groepen? Dan kan het zomaar ook zo zijn dat ze dit ook doen, bijvoorbeeld op basis van hun werkgever. En omdat ik wist hoe klein de accountancybranche eigenlijk is, betekende dat dat ik maar voor 30 kantoren hoefde te checken of ze misschien een bedrijfspagina op Strava hadden.’

Alleen nog even cross-checken

En wat bleek? Van alle bedrijven die officiële pagina’s op Strava hadden, waren met name accountantskantoren en banken sterk vertegenwoordigd, zo ontdekte Van Dijk. ‘Van hieruit was het simpelweg een kwestie van de profielen met de meeste activiteit cross-checken met LinkedIn. Et voilà, ik kwam op een paar veelbelovende Strava-profielen uit.’

Onder de bedrijfspagina’s op Strava bleken vooral accountants en banken ruim aanwezig.

Niet dat hij er toen was. Want toen kwam stap drie: hoe op te vallen bij deze veelbelovende kandidaten? ‘Voor de originele opener putte ik inspiratie uit het Strava-profiel van de kandidaat. Deze geeft namelijk een mooie samenvatting van iemands prestaties gedurende het jaar. Dit gebruikte ik vervolgens om een compliment te geven over zijn of haar indrukwekkende prestaties. Daarna was de reden van mijn benadering natuurlijk goed te onderbouwen. Ik hoefde alleen maar de combinatie van hun professionele achtergrond met de passie voor wielrennen te benadrukken. Tenslotte sloot ik af met een cliffhanger. Daarbij gaf ik aan dat er nog veel meer te vertellen was over de rol, de aantrekkingskracht van de organisatie en de bijbehorende arbeidsvoorwaarden. En dat het wellicht geen kwaad zou kunnen om hierover tijdens een telefoontje eens verder van gedachten te wisselen.’

Hij start volgende maand

De aanpak bleek succesvol. Van Dijk kwam zo in contact met ‘een uitstekende accountant mét passie voor wielrennen’. Hij start volgende maand. Kan hij mooi nog even eerst de Giro én de Vuelta afkijken…

Meer weten?

Volgende week vindt Sourcing Summit Virtual plaats, met 4 dagen vol tips en insights over sourcing van kandidaten (met onder meer de Nederlandse Kim Lokenberg als een van de hosts). Liever zelf aan de slag? Op dinsdag 24 november start de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer met de Tweedaagse Sourcing & Search. Daar leer je bijvoorbeeld dat sourcing om meer gaat dan alleen een Inmail versturen via LinkedIn of een ‘boolean search’ in Google. Tijdens deze twee dagen leer je direct meer juiste kandidaten te vinden en verleiden met een toegankelijke en kandidaatgerichte sourcingsaanpak. Ook ga je direct aan de slag met je eigen vacatures. 

Lees ook

Waarom je ook als recruiter een contentkalender moet gebruiken

Naast jobboards en je eigen netwerk zijn sociale media tegenwoordig dé plek voor professionals om een nieuwe baan te vinden. Maar hoe zorg je als recruiter ervoor dat je sociale media als LinkedIn, maar ook steeds vaker Facebook en Instagram steeds consistent inzet om relevant te blijven bij (potentiële) kandidaten?

‘Steeds meer topkandidaten zoeken een nieuwe baan via sociale media.’

Een contentkalender kan dan helpen, zo hebben veel marketeers inmiddels ontdekt. Consistentie in je sociale media is namelijk key, zeker wat betreft de relatie met jouw topkandidaten. En wel om deze 5 redenen:

  #1. Toon je thought leadership

Sociale media consistent gebruiken helpt om jezelf als expert te positioneren. Als iemand met de kennis, kunde en passie om professionals te helpen aan een nieuwe carrièresprong.

Werken met een contentkalender helpt je om al je content goed in te delen en te organiseren.

Door actuele, interessante, maar vooral ook leuke content te delen laat je niet alleen aan de branche, maar ook aan klanten en potentiële kandidaten zien dat je betrouwbaar bent. Je wilt het soort content delen dat ze ergens anders niet zo makkelijk vinden, zodat ze bij jou terugkomen als ze informatie zoeken. Werken met een contentkalender helpt je om al deze content goed in te delen en te organiseren. Dat vooruitplannen scheelt je enorm veel tijd.

#2. Draag bij aan het employer brand

Als recruiter heb je een unieke positie in het uitdragen en versterken van het employer brand van je organisatie. Niet alleen via je ‘eigen’ platforms, maar vooral via je eigen kanalen. Recruiters hebben vaak namelijk een groot netwerk aan professionals op sociale netwerken (vooral LinkedIn). Dat netwerk is ideaal om jouw organisatie te promoten. Je employer brand wordt steeds sterker als medewerkers zelf ook delen hoe leuk het is om voor hun werkgever te werken.

#3. Onderhoud relatie met je talentpool

Een andere reden om met een contentkalender te werken is om de relatie te onderhouden met de talentpool die je op je sociale media actief opbouwt. Consistent waardevolle content delen waar (potentiële) kandidaten iets aan hebben versterkt de band die zij met jou en jouw organisatie hebben. Zo blijf je top-of-mind en denkt een mogelijke kandidaat eerder aan jou als hij of zij een nieuwe uitdaging zoekt. Als je merkt dat bepaalde content goed aanslaat bij jouw doelgroep, kun je dit meenemen in jouw contentkalender.

Tip: deel niet alleen content over bestaande vacatures.

Tip: deel niet alleen content over bestaande vacatures, daarmee verklein je het deel van je talentpool dat je wilt aanspreken. Het doel is om veelzijdige content te delen die zowel actieve als latente potentiële kandidaten aanspreekt. Denk aan leuke updates over je bedrijf of bureau, over jou persoonlijk en in het algemeen over professionele ontwikkeling en carrièredoelen.

#4. Houd kandidaten geïnteresseerd

Topkandidaten zijn topprioriteit bij elke recruiter en tegelijkertijd de grootste uitdaging. De topkandidaten die je weet te vinden wil je geïnteresseerd houden in jou en je organisatie. Je moet dus actief met ze in contact blijven. Consistent waardevolle content posten op social media is een slimme en efficiënte manier om dat te doen. Topkandidaten voor wie je nu nog geen passende rol hebt, kunnen over een paar maanden wel waardevol zijn voor je organisatie. Schenk ze daarom genoeg aandacht, zodat jij op geen enkel moment uit hun gedachtes verdwijnt.

#5. Trek nieuwe kandidaten aan

Consistent aanwezig zijn op sociale media helpt ook om nieuwe kandidaten aan te trekken. Het gebruik van #hashtags zorgt ervoor dat je content ook buiten je netwerk belandt, wat de kans vergroot dat je mogelijk ook weer nieuwe kandidaten aanspreekt. Naast simpele updates kun je ook ervoor kiezen om artikelen te delen. Dat kun je doen via de website van je organisatie, maar ook via de blogfunctie binnen LinkedIn. Vraag vervolgens aan collega’s en je netwerk om je artikel te delen om je bereik uit te breiden. Hiermee versterk je ook de betrouwbaarheid en expertise van jou als professional.

Een gratis voorbeeld

Met andere woorden: een contentkalender is een handige tool om je socialmedia-content vooraf te bedenken, uit te werken en in te plannen. Als je een volle agenda hebt is dat essentieel, want je prikt één moment in de maand om alles voor te bereiden en hebt er daarna weinig omkijken meer naar. We hebben een template voor 2021 al klaarstaan, die kun je hier gratis downloaden. Wil je in 2020 al aan de slag? Gebruik dan deze.

laura beekwilder over passieve kandidaten en ats en marketeers

Of kijk het webinar

Benieuwd hoe je als recruiter content voor je laat werken? Sluit dan aan bij het online webinar ‘Content marketing voor slimme recruiters’ met Laura Beekwilder (SendtoDeliver, de auteur van dit stuk) op 20 november om 14:00. Inschrijven is gratis en na afloop ontvang je exclusieve content + een terugkijklink. Schrijf je hier in!

Meer weten over Recruitment Marketing Automation?

Op woensdag 18 november 2020 start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie weer de tweedaagse Recruitment Marketing Automation, waar je de nieuwste e-commerce technologie binnen de recruitmentwereld kunt leren gebruiken. Of het nu gaat om inbound arbeidsmarktcommunicatie/ inbound recruitment marketing, data & analyse, Candidate Relation Mananagement Software (CRM) en sourcing: het komt hier allemaal voorbij. Kijk hier voor meer informatie of om je meteen in te schrijven.

recruitment-marketing automation

Wat je kunt doen om de kwaliteit van je recruitment te meten – en erop te sturen

De cost-per-hire? De time-to-fill? Allemaal leuk en aardig. Maar waar het in recruitment uiteindelijk om gaat is natuurlijk: de quality-of-hire. Oftewel: de kwaliteit van de mensen die je aanneemt. Weet je zeker dat je de beste kandidaat voor de functie te pakken hebt? Degene die het meeste waarde weet toe te voegen?

Het meeste impact

Als je in staat bent de aannames met de beste kwaliteit te onderscheiden van de mindere aannames, dan kun je als recruiter het meeste impact hebben, stelt de Amerikaanse recruitmentgoeroe, die op 28 oktober zijn kennis met Nederland deelt. ‘Omdat je dan simpel gezegd de belangrijkste output van je functie kan verbeteren.’

‘Als je de kwaliteit meet van wie je aanneemt, kun je je belangrijkste output als recruiter verbeteren.’

Pas als je snapt wat precies de onderliggende succesfactoren zijn van je best presterende mensen, kun je ook anderen zoeken die passen in dat profiel. Zo leer je wat wel en wat niet werkt als het gaat om kwaliteit, aldus Sullivan. ‘Stel dat je erachter komt dat 80% van je best presterende mensen een bepaald certificaat heeft, maar slechts 10% van je mensen van mindere kwaliteit. Dan leg je in je selectieprocedure daar vervolgens toch meer nadruk op?’

‘Zou je hem weer aannemen?’

Kwaliteit laat zich vaak makkelijk meten met één vraag, aldus Sullivan: ‘Zou je deze persoon weer aannemen als je de kans had?’ Hij vindt het verbazend dat die vraag zo weinig gesteld wordt. Daarom stelt hij allereerst voor de term ‘kwaliteit’ te vervangen door ‘prestatie’. De quality-of-hire heeft nogal eens een negatieve associatie, zegt hij, omdat het denigrerend zou zijn naar mensen die het label ‘mindere kwaliteit’ krijgen opgeplakt. Als je dat vervangt door ‘de prestatie van nieuwe aannames’ heb je die associaties volgens hem veel minder. En het geeft ook beter aan waarop je je zou moeten focussen, zegt hij, namelijk: hoe mensen presteren.

Vraag dat vervolgens aan de hiring managers, stelt hij voor, met de simpele WYRT-methode, oftewel: Would You Rehire Them? Dan heb je de goede presteerders zo te pakken. Al kun je de vraag volgens hem ook nog wel iets aanscherpen, tot: ‘Zou je deze persoon zonder twijfel weer aannemen, dus zonder eerst andere kandidaten te willen beoordelen?’ Krijg je op deze vraag het antwoord ‘ja’, dan weet je namelijk helemaal zeker dat je met kwaliteit van doen hebt.

Een aantal voordelen

Deze simpele methode heeft een aantal voordelen, zegt Sullivan.

  • Er is geen hogere wiskunde voor nodig. Recruiters hebben vaak niet veel met cijfers. Met deze methode hoeft dat ook niet.
  • Er is geen moeilijke definitie voor nodig. Wat precies kwaliteit is? De vraag stellen kan zomaar verzanden in eindeloze discussies. Maar met de simpele WYRT-methode is dat niet nodig.
  • Je hoeft geen output te meten. De vraag rondom kwaliteit wordt meestal beantwoord door output te meten. Maar dit is tegelijkertijd in de praktijk heel lastig, omdat je dan met allerlei verstorende factoren te maken hebt. Maar als je eenvoudigweg na zes maanden de WYRT-vraag stelt, heb je daar niet zoveel last van.
  • Het is goedkoop en snel. De WYRT-methode kost weinig moeite, noch geld. Waarom zou je het dus niet doen?
  • De kwaliteit van de data is geen probleem. Je bent met de WYRT-methode niet afhankelijk van meetmethodes die onvergelijkbare data opleveren. In plaats daarvan beheert HR alle data, en kun je over een bepaalde periode heen gaan meten hoe je presteert.
  • Iedereen snapt het. Het gaat om een meetvariabele die aan iedereen makkelijk is uit te leggen.

Nog een paar tips

Voor wie aan de slag wil met het op deze manier meten van de quality-of-hire, heeft Sullivan trouwens nog wel een paar extra tips:

  • Begin met de cruciale functies. Welke functies zijn in jouw organisaties vitaal? Start daar met de vraag aan hun hiring managers te stellen.
  • Een e-mail-enquête volstaat meestal. In de meeste gevallen zal een rondje mailen voldoende zijn om goed zicht te krijgen. Hiring managers zullen zelf vaak ook goed begrijpen dat ze er in de toekomst voordeel van kunnen hebben.
  • Gebruik de resultaten. Met alleen meten ben je er natuurlijk nog niet. Het belangrijkste is vervolgens: er ook iets mee doen. Volgens Sullivan gaat het erom correlaties te ontdekken. Welke factoren hebben de best presterende mensen gemeen? Welke factoren hadden de minder presterende níet?

Als je op die manier naar recruitment kijkt, kun je ook makkelijker de waarde ervan aan je organisatie laten zien, stelt Dr. Sullivan. Niemand zal dan meer je toegevoegde waarde als recruiter betwisten, denkt hij.

Meer leren van Dr. John Sullivan?

Dr. John Sullivan is een van de topsprekers op het nieuwste event van Werf&: de Silicon Valley Tracks. Drie woensdagen lang nemen bekende recruitmentgoeroes uit het techwalhalla je mee in hun lessen en ervaringen. En jij kunt hen de brandende vragen stellen die je altijd al wilde stellen. Dr. John Sullivan trapt af op 28 oktober, gevolgd door Kevin Wheeler op 4 november en ATAP-voorzitter Jim D’Amico deelt zijn kennis op 11 november. Klik hier voor alle informatie.