Anti-bias-trainingen opnieuw onder vuur: ook in Engeland stoppen ze er nu mee

Wat te doen tegen de discriminatie op de arbeidsmarkt? In elk geval niet: trainingen geven in onbewuste vooroordelen. Althans, dat zegt de Britse overheid nu, in navolging van de Amerikaanse eerder dit jaar. Ministers van de regering voeren als argumentatie hiervoor aan dat ‘de trainingen toch niet werken’. Ook zeggen ze dat er geen bewijs is dat de trainingen leiden tot duurzaam veranderde attitudes.

Er zou geen bewijs zijn dat de trainingen leiden tot duurzaam veranderde attitudes.

Dat mag misschien zo zijn, maar in het Verenigd Koninkrijk leidde het besluit al snel tot boze reacties. Zo stelde gelijkheidsverdediger Halima Begum dat de overheid ‘anti-racismetraining juist nu niet in de steek moet laten.’ En vakbondsvertegenwoordiger Lucille Thirlby vroeg direct: ‘Waar ga je deze trainingen dan mee vervangen? Hoe wil je dan verzekeren dat mensen geen discriminatie meer ondervinden?’

Gemengde resultaten

Het is een vraag die ook in Nederland nadrukkelijk aan de orde is. Ook hier is het onderzoek bekend, waaruit blijkt dat het effect van anti-bias-trainingen nogal gemengde resultaten laat zien. Daarbij blijkt soms zelfs dat zo’n training diversiteit eerder afremt (!) dan bevordert. Al is ook bekend dat het nogal uitmaakt hóé je zo’n training dan precies insteekt, zoals uit onderstaande video blijkt.

De Nederlandse overheid heeft overigens zelf geen officiële lijn geformuleerd voor anti-bias-trainingen. Departementen en lagere overheden mogen hier zelf bepalen of zo’n training hen zinvol lijkt. Wel is er allerlei onderzoek waaruit blijkt dat Nederland op het gebied van discriminatie op de arbeidsmarkt niet bepaald gunstig er vanaf komt. Uit onderzoek uit 2019 kwam bijvoorbeeld naar voren dat je met een Turkse achtergrond in Nederland een grotere kans loopt gediscrimineerd te worden dan in Duitsland.

Moslims uit Noord-Afrika voelen zich nergens zo vaak gediscrimineerd als in Nederland.

Ook in het rapport van de Fundamental Right Agency van Europa valt de negatieve positie van Nederland op. Bijvoorbeeld: moslimrespondenten uit Noord-Afrika voelen zich nergens zo vaak gediscrimineerd als in Nederland (49%). Ons land wordt op flinke afstand gevolgd door landen als Italië (33%), Frankrijk (31%) en – als best scorende dus – Spanje (20%).

Te veel catch-all

Anti-bias-training zou in theorie dus moeten helpen om zulke discriminatie tegen te gaan. Maar in de praktijk blijkt een enkele training daarvoor zelden voldoende. Onderzoeker Patrick Forscher deed een analyse van meer dan 400 studies over zulke anti-bias-trainingen. Hij concludeert daaruit dat ‘bereikte veranderingen hooguit tijdelijk zijn’. De trainingen worden vaak gebruikt als een ‘catch-all‘, en helpen zo niet mee om specifieke barrières voor verschillende doelgroepen te slechten. De eerdergenoemde Halima Begum had het over ‘cursussen die je baas beter doen voelen, maar het systeem niet veranderen.’

‘Halima Begum had het over ‘cursussen die je baas beter doen voelen, maar het systeem niet veranderen’.’

De Britse overheidsbeslissing volgt op onderzoek van het bekende Behavioural Insights Team naar het effect van de anti-bias-trainingen. Maar vrij direct stak ook de roep om alternatieven de kop op. Want de trainingen mogen dan misschien niet het beoogde effect hebben, daarmee is het probleem natuurlijk nog niet opgelost. Een geluid dat ook in de VS te horen viel, toen president Trump daar in oktober een soortgelijke beslissing nam om de trainingen te verbieden.

Nederland kansrijk

In Nederland ontstaan juist in deze tijd steeds meer initiatieven om het probleem wél aan te pakken. Zo is er bijvoorbeeld Nederland kansrijk, een initiatief van 16 partijen dat pleit voor een arbeidsmarkt zonder tweedeling, onderscheid en werkende armen. Ook is er recent onderzoek van het GAK en de Universiteit Utrecht, dat op de zin en onzin van anti-bias-trainingen ingaat.

De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) stelde in januari al dat Nederland, sinds de bezuinigingen van eerdere kabinetten, veel minder geld uitgeeft aan activerend arbeidsmarktbeleid dan andere Europese landen. Minister Ollongren kondigde recent aan een nationaal coördinator discriminatiebestrijding te willen aanstellen, na eerdere aankondiging van haar collega Van Ark van een wetsvoorstel ‘Gelijke kansen bij werving en selectie’.

In Nederland ontstaan juist in deze tijd steeds meer initiatieven om het probleem wél aan te pakken.

Ook het Kenniscentrum Integratie en Samenleving is dit jaar zeer actief op dit gebied, met onder meer een verzameling van (praktijk)kennis wat wel werkt, en webinars en online sessies over het thema, ook met name gericht op reruiters.

Lees ook

Dit mis je als je (nog) niet aan Candidate Journey Mapping doet

Wil je jouw kandidaten candidate experience bieden? Candidate Journey Mapping kan je helpen om de reis die je kandidaten maken in kaart te brengen, om zo te zien waar je nog verbeteren kunt. Het geeft je inzicht in de mogelijke vragen, zorgen en zelfs barrières die kandidaten kunnen hebben tijdens het wervingsproces. Je gebruikt dit inzicht vervolgens om betere content te maken en in te spelen op deze vragen en behoeften.

Voor elke doelgroep ziet de Candidate Journey Map er weer anders uit.

Klinkt logisch, maar hoe begin je aan zo’n Candidate Journey Map? Daarvoor is het goed om allereerst tijd te besteden aan het uitwerken van de zogeheten candidate persona’s. Dit is handig omdat voor elke doelgroep de Candidate Journey Map er weer anders uitziet. Ze hebben andere pijnpunten en wensen.

Waarom starten met Candidate Journey Mapping?

Simpel gezegd gaat de Candidate Journey Map erom dat je jouw proces beziet door de ogen van de kandidaat. Het legt de momenten bloot waarop ze in contact komen met je bedrijf, iets waardevols leren of juist iets zien wat frustrerend is. Wanneer haken ze af? En wat zorgt ervoor dat ze beseffen dat ze zich bij jouw team willen aansluiten? Daarnaast helpt Candidate Journey Mapping ook om te bepalen wat voor content je moet maken om de aandacht te trekken van kandidaten.

Wat kan Candidate Journey Mapping jou en je team opleveren?

  1. Het belang van de candidate experience wordt duidelijk, en je zorgt voor een gedeeld referentiekader.
  2. Je ontdekt wat de behoeften, wensen, zorgen en gedragingen zijn van je kandidaten.
  3. Je stelt probleemgebieden vast die mogelijk negatieve invloed hebben op het wervingsproces.
  4. Kansen om online prestaties te verbeteren worden geïdentificeerd.
  5. Je kunt het wervingsproces herinrichten gebaseerd op de ervaring van de kandidaat.
  6. Je ontdekt tal van nieuwe onderwerpen om content mee te creëren.

candidate journey mapping dus

De aandacht van kandidaten trekken

Wil je de aandacht trekken van kandidaten? Probeer je dan zoveel mogelijk in hen te verplaatsen. Welke vragen kunnen ze hebben in elke fase van de candidate journey? Dit gebruik je vervolgens als onderwerpen voor je content. Daarin ga je in op eventuele zorgen die ze hebben, om die zorgen uiteindelijk weg te nemen. Kandidaten raken immers eerder betrokken bij bedrijven die content delen die inspeelt op wat hen bezighoudt.

Voorbeeld 1:

Vraag: Wat voor soort carrière kan ik doorlopen bij dit bedrijf?

Soort content: Een infographic die uitlegt hoe een loopbaan eruit kan zien voor een van de functies binnen je organisatie. Of een blog die een loopbaan van een medewerker van jouw bedrijf uitlicht.

Voorbeeld 2:

Vraag: Wat voor soort werk ga ik doen en welke technologieën ga ik hierbij gebruiken?

Soort content: Een aantal Instagram-stories van een medewerker die je meeneemt tijdens een werkdag. Hij of zij vertelt hierin wat hij of zij doet op een dag, hoe dit gebeurt en wat de uitdaging is van het werk.

Meer (gekwalificeerde) kandidaten

Tijdens elk touchpoint in de candidate journey heb je een kans om je kandidaten positief te beïnvloeden. Het succesgeheim is weten welke informatie kandidaten nodig hebben om ze van de awareness-fase door te laten stromen naar een sollicitatie. Als je kandidaten voorziet van informatie waarnaar ze op zoek zijn, hebben ze eerder het gevoel dat je hen begrijpt. In hun eigen beslissingsproces, maar ook dat je organisatie om haar medewerkers geeft en dat een baan bij jou een kans is die ze moeten aangrijpen.

Hoe bedenk je hier goede content voor?

Voorbeeld 1:

Het sollicitatieproces: Kandidaten moeten makkelijk kunnen solliciteren en ze willen graag weten wat ervoor zorgt dat hun sollicitatie succesvol is. Hoe vergroten ze de kans dat ze worden uitgenodigd voor een gesprek?

Soort content Schrijf een blog waarin je als recruiter vertelt wat nodig is voor de baan. Hoe kom je in aanmerking voor de baan? Ook kun je hier tips geven over hoe je een sterk cv opbouwt dat voor jullie de aandacht trekt.

Voorbeeld 2:

Verwachtingen: Kandidaten willen voorafgaand aan een sollicitatiegesprek weten wat ze kunnen verwachten, waar het gesprek plaatsvindt en hoe ze het gesprek succesvol kunnen doorlopen.

Soort content: Schrijf een artikel of maak een video die je naar kandidaten stuurt die zijn uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Hierin kun je alle details van het gesprek verwerken. Niet alleen hoe ze zich kunnen voorbereiden, maar ook hoe je het gesprek voert en hoe ze na het gesprek op de hoogte worden gehouden.

candidate journey mapping

Verbeter je employer branding

Candidate Journey Mapping helpt om de sterke en zwakke punten van je recruitmentproces te bepalen, zodat je deze kunt verbeteren vanuit het oogpunt van je kandidaat. Door vanuit dit perspectief veranderingen door te voeren versterkt je ook meteen je employer brand.

Wat voor content past hierbij?

Voorbeeld 1:

Onderzoek werkgevers: Kandidaten doen in de consideration fase onderzoek naar mogelijke werkgevers. Hoe is het gesteld met de informatie op je werkenbij-site?

Zo doe je het: Na het invullen van de Candidate Journey Map heb je ontdekt dat kandidaten altijd je werkenbij-site bezoeken om informatie over je bedrijf te verzamelen. Het is dus belangrijk om dit goed op je website zichtbaar te maken.

Voorbeeld 2:

De start van een nieuwe baan: De eerste werkdag kan per team of functie verschillen. Hoe kun je ervoor zorgen dat iedereen een consistente en positieve onboarding-ervaring heeft?

Zo doe je het: Begin de onboarding al voordat iemand daadwerkelijk begint met werken. Maak bijvoorbeeld een mooi handboek met daarin informatie over het bedrijf, welke teams er zijn, software waarmee gewerkt wordt, handige video’s en leuke vrijmibo’s die je organiseert. Zo zorg je dat elke nieuwe medewerker met dezelfde kennis start met de nieuwe baan.

start candidate journey mapping

Start met mapping!

Er is ontzettend veel te leren over kandidaten en over je bedrijf door te beginnen met Candidate Journey Mapping. Je ontdekt niet alleen hoe kandidaten interactie hebben met jouw bedrijf, het geeft je ook de kans om elke interactie te verbeteren. Meer kandidaten zullen bij je solliciteren. Meer weten, of zelf ermee aan de slag? Download hier de gratis Candidate Journey Map-template.

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation.

Wim op woensdag: Vertel ik dat ik een nieuwe baan zoek, of juist niet?

Eind november ontvingen wij een sollicitatie. Zoals altijd vroeg mijn collega naar de reden van vertrek bij de huidige werkgever. De sollicitant antwoordde dat zijn jaarcontract bijna afliep en hij er niet zeker van was of dit verlengd zou worden, en dat hij daarom een nieuwe baan zocht.

De sollicitant antwoordde dat zijn jaarcontract bijna afliep.

Mijn collega stelde daarna diverse vragen, waaronder de vraag: “Is jouw huidige werkgever op de hoogte dat je aan het rondkijken bent naar een nieuwe baan?” De sollicitant antwoordde: “Nee, want ik denk dat mijn kans op een verlenging daardoor zal afnemen.”

In discussie

Na het gesprek met de sollicitant gingen wij op kantoor met elkaar in discussie. Is het nu wel of niet slim om bij je werkgever aan te geven dat je aan het rondkijken bent naar een nieuwe baan? Vertel je het wel of niet?

Van alle kanten kwamen er plussen en minnen.

Er kwamen tal van punten op tafel. Zou een goed werkgever niet zelf tijdig moeten aangeven of er wel of geen verlenging komt, zodat je (in het laatste geval) alle tijd hebt om rond te kijken naar een andere baan? En als deze aankondiging van de werkgever niet komt, moet je dan zelf actie nemen en vragen wanneer je hierop uitsluitsel krijgt? Of nemen dan je kansen af, omdat ze denken dat je niet loyaal bent? Maar je kansen kunnen ook toenemen, omdat de werkgever dan wellicht beseft dat hij je niet kwijt wil. Van alle kanten kwamen er plussen en minnen.

Verbazingwekkend eensgezind

Hierdoor wilde ik graag vanuit verschillende invalshoeken meer over dit onderwerp weten. Ik deed een oproep aan HR-managers en directeuren, omdat zij dagelijks hiermee te maken hebben. De antwoorden liepen uiteen, maar de conclusie was verbazingwekkend eensgezind. Deze conclusie riep voor mij echter weer nieuwe vragen op. Deze vragen ben ik toen gaan neerleggen bij medewerkers die deze situatie ervaren hebben. Ook hier kwamen verrassende, schrijnende en bijzondere verhalen naar boven.

Moet een werknemer het vertellen als die rondkijkt naar een andere baan?

Mijn onderzoek is echter nog (lang) niet klaar. Ik ben erg benieuwd naar de mening van recruiters. Wat is jouw advies? Zou een werknemer het moeten vertellen als die gaat rondkijken naar een andere baan terwijl die nog een tijdelijk contract heeft?

Mag ik je hierover bellen?

Mag ik je hierover bellen? Het maakt niet uit of je een corporate recruiter bent of als recruiter voor een bureau werkt. Alle reacties worden anoniem meegenomen en alle deelnemers worden in het dankwoord genoemd. De reacties zijn dus niet te herleiden en de privacy is gewaarborgd.

Mag ik je hierover bellen? Alle deelnemers worden in het dankwoord genoemd.

Doe je mee? Bel me dan of stuur een berichtje via Whatsapp (op 0650602624) met #vertelwelofniet. Je kunt ook een comment achterlaten onder de post. Dank voor het delen en liken!

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Wim doet momenteel ook nog onderzoek naar onder welke afdeling recruitment eigenlijk zou moeten vallen:

>> Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek.

The Way We Work: 5 inspirerende TED-talks voor een betere werkomgeving

Vaak zijn we zo bezig met onze eigen manier van werken, dat sommige dingen ons helemaal niet meer opvallen. Bijvoorbeeld in de nieuwe thuiswerksituatie, het sollicitatieproces, of de manier van leiderschap. In de videoserie ‘The Way We Work’ van TED en Dropbox bieden een aantal inspirerende personen praktische kennis en inzichten over hoe we ons kunnen aanpassen en bewegen in veranderende werkomgevingen. Een grep uit het aanbod:

#1. Hoe je via het sollicitatieproces het beste in mensen naar boven haalt

Volgens psycholoog en ondernemer Gil Winch zijn traditionele sollicitatiegesprekken stressvolle ondervragingen die vaak verschillende groepen uitsluiten. Bijvoorbeeld mensen met een handicap of angststoornis. Volgens hem moeten we daarom op een andere manier het sollicitatiegesprek voeren. 

‘Help kandidaten om zich zo comfortabel mogelijk te voelen en geef de ‘underdog’ een kans in jouw bedrijf.’

Het feit dat medewerkers worden aangenomen op basis van hoe ze presteren op hun slechtst, sluit iedereen uit die niet op hun best is onder druk. Zijn methode? Help kandidaten om zich zo comfortabel mogelijk te voelen en geef de ‘underdog’ vaker een kans in jouw bedrijf.

 

#2. Drie stappen om eenthuiswerk burn-out’ te voorkomen 

Thuiswerken kan voor veel mensen extra stress opleveren, zeker voor introverte personen. Videocalls zijn volgens podcasthost en schrijver Morra Aarons-Mele het meest stressvol. Ze vergelijkt het zelfs met ‘optredens’.

‘Videocalls zijn het meest stressvol, ik noem het dan ook eerder optredens’

Maar ook de vervagende grenzen tussen werk en de thuissituatie maakt thuiswerken soms lastig. Aarons-Mele deelt daarom tips hoe je je energie behoudt. Een van die tips het creëren van rituelen op vastgezette tijden. Dat kan het luisteren naar muziek zijn, een gesprek met een vriend, of het maken van een wandeling.  

#3. Hoe leid je in een crisis?

Net als we denken alles op orde te hebben, komt er een crisis die zó nieuw en onvoorspelbaar dat het alles wat we wisten op scherp stelt. Leiderschapsexpert Amy C. Edmondson geeftin deze TED-talk advies en voorbeelden om iedere leider in deze situatie te helpen. Bijvoorbeeld door transparant te zijn. Een situatie van onrust betekent dat je veel en transparant moet communiceren. Deel wat je weet, maar ook wat je niet weet. Die eerlijkheid creëert eerder méér veiligheid dan minder. 

 

#4. Hoe omgekeerd mentorschap je een betere leider kan maken

Momenteel groeit de diversiteit op de werkvloer sterk. Maar die ontwikkeling gaat trager in hogere functies. Dat betekent dat er een gat is tussen leiders en hun werknemers. Iets wat daarbij kan helpen is: omgekeerd mentorschap.

‘Als er een gat is tussen leiders en hun werknemers, kan omgekeerd mentorschap daarbij helpen’

Persoonlijke ontwikkelingscoach Patrice Gordon geeft 6 tips om omgekeerd mentorschap te laten werken. De eerste tip is dat je goed moet nadenken over de match. Vind een mentor die het bedrijf en de werknemers goed kent. Het is belangrijk dat de mentor niet in hetzelfde team zit, of iemand is die jij moet beoordelen. Als jij in financiën werkt, vind dan bijvoorbeeld iemand van marketing.

 

#5. Hoe werkende koppels elkaar het beste kunnen ondersteunen

Het is zeker mogelijk om een succesvolle carrière en een succesvolle relatie te hebben. Professor en auteur Jennifer Petriglieri legt in deze TED-talk uit hoe je keuzes kunt maken die werken voor jullie leven samen, zonder je individuele ambities op te offeren. Dat moet eigenlijk al vroeg beginnen. Neem lang van tevoren de tijd voordat er een moeilijke beslissing genomen moet worden. Neem ook ongeveer twee keer per jaar de tijd om je ambities te bespreken, en schrijf ze op.

Lees ook

Hoe deze 4 grote trends in technologie in 2021 recruitment gaan veranderen

Er is de laatste jaren al heel wat technologie bijgekomen als het om recruitment gaat. Maar heeft dat al geleid tot een werkelijke revolutie? Niet echt, zei Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group), vandaag in een webinar met Caroline Pols (Up in Business) over de trends in technologie. ‘Het klassieke werving- en selectieproces is al meer dan 50 jaar oud. Er is nauwelijks echt in geïnnoveerd.’

‘In het klassieke werving- en selectieproces is al meer dan 50 jaar nauwelijks echt geïnnoveerd.’

En dat niet alleen, constateerde hij: het is ook nog steeds een tijdrovend proces. Zo gaat 36 procent van de tijd van recruiters op aan administratief werk, en 70 procent daarvan is niet efficiënt besteed (zoals kandidaten die niet matchen). Dat zou anders moeten kunnen. En niet alleen omdat het een stuk efficiënter kan, zegt Waasdorp. ‘Maar het is ook nog eens zo dat niemand blij wordt van dit proces.’

Adoptie van technologie in een stroomversnelling

Het goede nieuws: als er één goed punt is aan de coronapandemie, dan is het wel dat oude manieren van werken snel ter discussie zijn komen te staan. En de adoptie van technologie is in een stroomversnelling geraakt. ‘Met name ook in recruitment, waar veel organisaties snel moesten op- en afschalen’, aldus Waasdorp.

trends in technologie

Hij verwijst naar de Rectech Hype Cycle van TalentBrew, waarin twee jaar geleden de (technologische) verwachtingen en doorbraken werden geschetst voor het recruitmentvak. En juist dit jaar is er veel van uitgekomen, constateert hij. Maar ook volgend jaar gaat dat gewoon verder. Sterker nog: waarschijnlijk harder dan ooit, schetst hij. ‘Elke grote verandering op de arbeidsmarkt kwam na een crisis. Het internet brak pas echt door na de dotcomcrisis aan het begin van de eeuw. En sociale media braken door na de val van Lehman Brothers. Ik heb geen glazen bol, maar ik ben ervan overtuigd dat we na deze crisis ook zo’n versnelling kunnen zien en dat we in 2022 zullen wakker worden in een nieuwe arbeidsmarkt.’

Alleen op welk gebied? Dat is nog even koffiedik kijken. Maar deze 4 trends in technologie spelen daar volgens hem zeker een rol in:

  • Recruitment Process Automation
  • Marketing Automation
  • Programmatic advertising
  • Conversational A.I.

#1. Recruitment Process Automation

Toen recruitmentgoeroe Kevin Wheeler eens naar het klassieke werving- en selectieproces keek, ontdekte hij dat de helft van alle stappen (vrijwel) volledig is te automatiseren, en de rest grotendeels. Door de snelle adoptie van technologie dit jaar, verwacht Waasdorp volgend jaar hier een grote verandering in. ‘Uit de figuur blijkt dat ongeveer een halve werkweek te automatiseren is! Kun je nagaan. Dat moeten we nu echt oppakken dus.’

rpa-augmentation-possible trends in technologie

‘Uit de figuur blijkt dat ongeveer een halve werkweek te automatiseren is!’

#2. Marketing automation

Een van die processen die grotendeels is te automatiseren, is het contact maken met de kandidaat. En dat kan tegenwoordig ook heel anders dan via het klassieke post & pray. Via recruitment marketing automation kun je een langetermijnrelatie opbouwen met (potentiële) kandidaten en tal van doelgroepen en die op steeds andere momenten andere content aanbieden.

‘In Silicon Valley zijn nu al bedrijven die de scriptschrijvers van West Wing inhuren om hun verhaal te laten vertellen.’

Een interessante ontwikkeling daarin is overigens die van storytelling, constateert Waasdorp. Waar bedrijven eerst heel graag hun why, purpose en missie wilden communiceren, gaan ze nu een stap verder, en gaan ze op zoek naar de story van de organisatie. ‘Denk: de eerste directeur van Randstad die zijn kandidaten op de fiets naar de opdrachtgever bracht. In Silicon Valley zijn nu al bedrijven die de scriptschrijvers van West Wing inhuren om het verhaal te vertellen van de organisatie.’

#3. Programmatic advertising

Vroeger ging het nog om de vraag ‘Op welk medium moet je adverteren?’ Maar die keuze wordt steeds meer automatisch bepaald: op basis van je gewenste doelgroep rolt als vanzelf de optimale besteding van het mediabudget eruit.

De keuze waar te adverteren wordt steeds meer automatisch bepaald.

Waasdorp haalt er nog een trend uit: de ‘Netflixisering van recruitment’. En dan heeft hij het niet alleen over het gepersonaliseerde aanbod dat je in de streaming dienst krijgt. ‘Dat weten we inmiddels wel. Maar wat velen niet weten is dat je op basis van je persoonlijkheidskenmerken ook al andere covers ziet van het aanbod. De film is hetzelfde, maar de verleiding is anders, als je een donkere man of een blanke vrouw bent. Diezelfde technieken zien we gebeuren in recruitment, bijvoorbeeld in TalentBrew 360. Dezelfde vacature, maar de context verandert, de tekst verandert, de plaatjes veranderen, al naar gelang van wie er naar kijkt.’

‘Het wordt steeds meer echt predictive op resultaat.’

Ook mediakanalen worden in dit systeem automatisch aangepast, net als de communicatiemethode, afhankelijk van de voorkeur van wie je wilt bereiken. ‘Het wordt ook steeds meer echt predictive op resultaat. Heb je bijvoorbeeld zoveel lassers in Polen nodig? Het systeem kan het zo regelen dat je er precies genoeg binnenkrijgt. Het werkt, het is er al. En zo zijn er nog veel meer signalen dat het die kant op gaat.’

#4. Conversational A.I. /chatbots

En dan hebben we natuurlijk ook nog een van die andere trends in technologie waarvan de doorbraak al een paar jaar wordt aangekondigd: chatbots. Maar de technologie wordt wel elk jaar beter, constateert Waasdorp, en het gaat al steeds meer in de richting van echte conversational A.I., dus waarbij een echt gesprek wordt nagebootst, en de antwoorden van steeds meer waarde zijn.

Bij een site als Hourly wordt al volledig automatisch de werknemers- en werkgeverskant afgehandeld.

Dat heeft ook grote gevolgen voor de arbeidsmarkt, denkt hij. ‘Denk aan platforms als Temper of Hourly, waar al volledig automatisch de werknemers- en werkgeverskant worden afgehandeld. In Nederland zijn we nog niet zover met chatbots, maar op de site van Hourly zie je wat er allemaal al mogelijk is. En als we dat al doen aan de kant van het uitzendwerk, waarom zou dat dan niet kunnen aan de kant van werving en selectie?’

Schone taak

Er ligt op dit terrein nog wel ‘een schone taak’ op het bordje van de aanbieders van technologie, schets Caroline Pols, in aanvulling hierop. Volgens haar zijn veel systemen nu nog te complex voor grootschalig gebruik, en kunnen leveranciers nog een slag slaan in het toegankelijker maken van de mogelijkheden. ‘Met een focus op functionaliteit worden trends in technologie ook makkelijker omarmd door de markt.’

Meer weten?

Op zoek naar meer trends in technologie voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen Caroline Pols en Geert-Jan Waasdorp ook ingaan op de recente trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!

steven ehrlich op bureaurecruitment 2021

De recruiter als sollicitant: wat doet zo’n ervaring aan ‘de andere kant van tafel’ met je?

Onder de vele mensen die afgelopen jaar hun baan verloren, zaten ook opvallend veel recruiters. Ergens ook wel logisch: als je organisatie niet meer werft, zijn er ook minder recruiters nodig. Maar hoe vergaat het de recruiter die ineens weer zelf sollicitant is geworden? Wat merk je als je ineens zélf aan ‘de andere kant van de tafel’ zit, en je als kandidaat weer je beste beentje voor moet zetten? En, ook belangrijk: wat neem je daarvan mee in je (hopelijke) werk als recruiter?

Hoe werkt dat eigenlijk, een recruiter zélf als sollicitant?

Leuk gedachte-experiment, bedacht ook Frank van Beek, die recent besloot het eens uit te zoeken. Hij stuurde daarvoor niet alleen een enquête naar meer dan 100 HR-professionals en recruiters in zijn netwerk, maar deed met 9 recruiters nog eens een extra diepte-interview van zo’n 3 kwartier. Alles rondom de vraag: hoe werkt dat, een recruiter zélf als sollicitant?

De werving draait door

In het recent verschenen e-boek ‘De Werving Draait Door’ legde hij zijn bevindingen vast. Het is zijn grootste onderzoek tot nu toe, en dus verschijnt het in twee delen. Maar ook het eerste deel laat al heel wat mogelijk verrassende uitkomsten zien. Zoals het grote belang van afwijzingen. Iets dat recruiters vaak natuurlijk al lang wéten, maar wat ze dus pas echt lijken te beseffen als ze zelf weer in het schuitje van de ontvanger zitten. ‘Nu realiseer ik me hoe spannend en kwetsbaar je bent, en daar denk je als recruiter wel eens te makkelijk over na’, zegt bijvoorbeeld een van de geïnterviewden.

De reactiesnelheid van recruiters blijkt nog steeds een groot probleem.

Ook de reactiesnelheid van recruiters blijkt nog steeds een groot probleem. Tenminste: voor de recruiter die zelf weer sollicitant is geworden. ’Ik kreeg bijvoorbeeld de respons dat ik binnen 2 weken terugkoppeling zou krijgen. Na 1,5 week heb ik zelf een reminder gestuurd en ontving ik een afwezigheidsassistent, dat de recruiter nog 3 weken op vakantie is…’

Een gat in je cv? Geen punt

Bij de 9 diepte-interviews viel op dat een aantal vooroordelen werden bijgesteld. Zo vertelt één recruiter/sollicitant: ‘Ik had heel erg de overtuiging: als je wíl werken, dan ís er werk. Daar kom ik nu van terug. Ik weet nu hoe lastig het is. Dat is echt een vooroordeel waar ik nu tegenaan loop.’ Ook anderen komen ook terug op hun eerdere vooroordelen over ‘een gat in je cv’.

‘Ik dacht altijd: als je wíl werken, dan ís er werk. Daar kom ik nu van terug.’

Maar ook het stigma rondom de ‘jobhopper’ passeert de revue. Zoals één geïnterviewde vertelt: ’Ik heb zelf ook een beetje geswitcht, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat iemand niet weet wat hij wil, of ergens niet goed in is. Het maakt hem ook tot de persoon wie hij is.’

Verder kijken dan een cv lang is

Verder kijken dan een cv lang is, dat is een les die velen hebben geleerd. En een tip die ze zichzelf meegeven mochten ze hun positie als sollicitant weer voor die van recruiter verruilen. ‘Ik sta nu in de positie dat ik denk: luister alsjeblieft naar mijn verhaal, in plaats van naar mijn cv’, zegt de ene. En de ander: ‘Het cv is niet alleszeggend en het vraagt echt wel moed van de recruiter om dat te blíjven durven zien.’

‘…Dat je gewoon standaard zegt: op elke 10 sollicitanten, pik ik er 1 uit die buiten het vakje valt.’

Note to self, die een recruiter/sollicitant zichzelf meegeeft: ‘…Dat je gewoon standaard zegt: op elke 10 sollicitanten, pik ik er 1 uit die buiten het vakje valt. Maar echt als werkwijze dus. Gewoon om te zien: wat levert het op? Wat kan ik betekenen als recruiter, voor die persoon? Misschien kun je een test bieden of  sollicitatietips. Ik geloof echt oprecht dat daar business en kandidaten uit komen, die je van tevoren niet had kunnen bedenken…’

‘Waarom zou ik solliciteren?’

De geënquêteerden hebben ook nog wel een andere tip (voor zichzelf): meer duidelijkheid scheppen. ‘Veel bedrijven durven niet echt uitgesproken of specifiek te zijn, en als sollicitant is dat echt heel irritant. Want iedereen zoekt op een gegeven moment dezelfde persoon en dan weet je niet meer: waarom zou ik solliciteren?’

‘Veel bedrijven durven niet echt uitgesproken of specifiek te zijn.’

Wat ze ook zien: in veel procedures worden kandidaten ‘door de plee gespoeld’. Oftewel: ze mogen solliciteren voor de ene vacature, maar worden dan volledig vergeten voor de volgende. Dat zou best anders mogen, beseffen ze nu. ‘We gaan als recruiter vaak te reactief te werk: we willen een sollicitant pas spreken als hij gereageerd heeft op een vacature waarvoor we werven.’

Meer weten?

Lees het hele e-boek door hier contact te maken met de auteur.

Lees ook

Als recruiter een sollicitant helpen?

Als vervolg op de Nationale Sollicitatiedag wil Sollicitatiedokter op 3 februari de Nationale Dag van het cv organiseren. Tijdens dit digitale event worden een aanal webinars gegeven en bestaat de ambitie om 1.000 cv’s gratis na te laten kijken. Hiervoor zijn zoveel mogelijk recruiters nodig die kosteloos ongeveer 10 cv’s willen nakijken op de dag zelf. Wie wil helpen met deelname aan de recruiter-pool? Neem contact op met Shaïsta van Sollicitatiedokter.

Feel Good Friday: copywriter scoort met (tragisch) LinkedIn-jaaroverzicht

‘Je hebt gesolliciteerd voor 547 banen. Je bent bij allemaal afgewezen.’ Sites als Spotify sturen hun gebruikers een ‘wrapped‘ jaaroverzicht, met nummers waar ze het jaar allemaal naar hebben geluisterd. In navolging daarvan besloot junior copywriter Matthew Frederickson ook zo’n jaaroverzicht te posten, maar dan van zijn avonturen op LinkedIn.

Velen zagen er een mooie samenvatting in van het in veel opzichten nogal moeizame 2020.

Een beetje tragische post misschien, maar wel een schot in de roos, want de grap kon al snel op veel instemming rekenen. Met name op Twitter bleek er veel herkenning te zijn, met in totaal meer dan 700.000 likes. Velen zagen er een mooie samenvatting in van het in veel opzichten nogal moeizame jaar, anderen wijzen op de vele tekortkomingen van het sociale medium zelf, en weer anderen delen maar wat graag hun eigen ervaringen met het eindeloze solliciteren en de vele niet-terugbellende recruiters.

Eén idee, vele vaders

Ook anderen bleken eenzelfde idee gehad te hebben, en plaatsten hun eigen variant:

En ook de internationaal redelijk bekende recruiter Adam Karpiak deed een duit in het zakje:

Of deze, ook duidelijk:

Dus, de uitdaging van de week: wie maakt als Nederlandse recruiter ook zijn of haar eigen wrapped-jaaroverzicht op LinkedIn?

Lees ook:

Meer weten over 2021?

trendsWelke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2021 voor jou van belang? Wat zijn de laatste nieuwtjes en waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Op 15 december van 13:30-17:00 gaan Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp er in sneltreinvaart op in tijdens een mindblowing online webinar. Lees hier alle informatie.

Vraag de whitepaper aan

Meer weten over de 10 grootste trends voor 2021? Er is ook een whitepaper van verschenen. Vraag hem hier aan, dan ontvang je hem snel in je mailbox.

Voor op het verlanglijstje van 2021: ‘candidate pipeline’-technologie

Als begin 2021 een coronavaccin beschikbaar is, kunnen we rekenen op een serieuze versoepeling van alle maatregelen. Wat zullen dan de gevolgen zijn? Voor talent acquisition gaat het volgens mij om twee dingen. Doordat er veel kandidaten op de markt komen – en dus ook veel mensen solliciteren op elke functie – ontstaat enerzijds een selectieprobleem, en anderzijds een ‘candidate pipeline’-kans. Voor beide kan technologie een oplossing bieden die enorm rendabel is.

Voor de ‘candidate pipeline’ kan technologie een oplossing bieden die enorm rendabel is.

Vorige week ging ik al kort in op de mogelijke meerwaarde van tools voor preselectie. Nu wil ik het hebben over de andere kans die dit scenario ons als recruiters biedt, namelijk: het bouwen van een kandidatenpool. Al zolang als ik in de recruitmentmarkt actief ben, hoor ik vaak over een ‘community’ van kandidaten, of een kandidatenpool. En ik heb ook veel initiatieven gezien door de jaren heen, maar succesvol waren ze eigenlijk nooit.

Twee hardnekkige fouten

Waarom die oude talentpools nooit een succes werden? Dit had altijd te maken met 1 van de volgende 2 fouten:

  1. Het bedrijf stond centraal, niet de kandidaat
  2. Er was geen goede technologische ondersteuning

Zo herinner ik me een grote voedingsmiddelenproducent die me vertelde een ‘community’ op te zetten. Het werd een besloten geheel voor een heel specifieke doelgroep, met selectie aan de poort. Op mijn vraag waarom die doelgroep lid zou willen worden, was het antwoord ‘omdat ze met ons verbonden willen zijn’. Waarom is me echter nooit duidelijk geworden. En hun doelgroep duidelijk ook niet.

Waarom die oude talentpools nooit een succes werden? Dit had altijd te maken met 2 fouten.

Ook herinner ik me de grote IT-organisatie die in de dotcomcrisis heel slim adverteerde met: ‘We hebben nu geen baan voor je, maar je kunt toch solliciteren’. Tienduizenden IT’ers lieten vervolgens hun gegevens achter. Nooit is er echter één gebeld, want de gegevens verouderden uiteraard snel en het systeem was verschrikkelijk om de gegevens uit naar boven te halen. Zo moet het dus niet, maar hoe dan wel?

Recente voorbeelden: de Green Club

Gelukkig zijn er meer recente voorbeelden die wél laten zien hoe het ook kan. Tijdens TA-Live in 2018 sprak Nick Eaton namens Specsavers bijvoorbeeld over hun Green Club (nu Viewpoint geheten). Alle professionals op het gebied van oogzorg zijn welkom om lid te worden van deze club – of je nu werkt voor Specsavers of niet. Ook professionals op het gebied van hoorzorg worden van harte uitgenodigd om lid te worden.

candidate pipeline specsavers

Kort samengevat heeft Specsavers een behoorlijk deel van het interne opleidingsprogramma extern beschikbaar gemaakt voor iedereen die zich wil bijscholen als opticien, audicien of optometrist. Uiteraard worden de bedrijfsspecifieke trainingen hier niet in aangeboden. Hierdoor weten veel werknemers van de concurrenten hen wel te vinden, hebben ze hun contactgegevens en door de slimme technologie die erachter zit weet men ook waar deze mensen naar kijken. Iemand die een vacature bekijkt is uiteraard een trigger – en als je dan toch iemand zoekt in die specifieke regio wordt deze zoeker gebeld. Het gevolg is dat recruiters van Specsavers 50% meer hires per persoon realiseren dan voorheen, voordat ze deze actieve candidate pipeline hadden.

Ook in de bouw

Een andere case die ik hier wil noemen is die van bouwbedrijf Mott MacDonald. In dit (Engelstalige) webinar legt hoofd Talent Acquisition Europa Daniel Harris uit hoe men informatie deelt over in het oog springende bouwprojecten, zoals die van de bouw van een voetbalstadion. De eerste informatie is openbaar voor iedereen, maar als je de details in wilt, moet je je registeren.

Heel slimme campagnes bepalen welke kandidaten welke informatie krijgt.

Uiteraard zitten er heel slimme campagnes achter, die op basis van het gedrag van de kandidaat de informatie die je per mail of sms krijgt aanpassen. Per regio, en per interessegebied, bepaalt het klikgedrag van de kandidaat de volgende content. En wederom weten ze precies wat de kandidaat leest en bekijkt. Hier hangen ze vervolgens scores aan om te weten hoe ‘warm’ de kandidaat is als ze iemand zoeken. Beide voorbeelden gebruiken overigens dezelfde technologie: Candidate.ID, mocht je je dat afvragen.

Derde voorbeeld

Een derde voorbeeld hoorde ik op de Social Recruiting Days in Berlijn in 2017. Dat was van een IT-bedrijf dat met zelfgebouwde technologie iets vergelijkbaars deed. Zij hadden hier nog een ‘loyalty’-programma achter zitten, waarbij de interacties die de kandidaten hadden leidden tot meer rechten binnen de organisatie. Dus als je ‘gold member’ van een candidate pipeline was, kreeg je uitnodigingen voor interne fysieke trainingen of kennissessies bijvoorbeeld. De ‘silver members’ kregen die niet, maar werden wel voor de vrijdagmiddagborrels uitgenodigd. Ook hier zat uiteraard weer slimme marketing automation-technologie achter.

Conclusie: houd ze warm

Dus: als je in 2021 toch meer kandidaten krijgt dan je aankunt, en veel van hen zijn wel geschikt, maar je hebt nu geen vacature voor ze, zorg dan dat je ze warm houdt. Niet door ze op te slaan in een ATS waar je ze nooit meer uithaalt, maar door ze continu interessante content te geven en hun gedrag te volgen.

Assen – Amsterdam is ver om elke dag te bereizen, maar één dag per week is te overzien.

Ook niet onbelangrijk: als je (zoals ING) mensen meer laat thuiswerken, kan het aantal sollicitanten wel eens nog meer toenemen. Assen – Amsterdam is immers wel ver om elke dag te bereizen, maar één dag per week is te overzien. Ik kan me ook indenken dat deze mensen eerst willen aanzien of dat thuiswerken echt blijft, dus ook daarvoor is een talentpool opbouwen, en met deze groep, geautomatiseerd, over dit onderwerp communiceren wel heel handig.

Dus bewaar ze niet ergens in de krochten van je ATS, maar actief in een community.

Dus mijn tweede advies voor 2021: zorg dat je die vele kandidaten vasthoudt, zeker als je al weet dat ze geschikt zijn (dankzij je preselectietooling). Dus bewaar ze niet ergens in de krochten van je ATS, maar actief in een community waar je regelmatig met ze communiceert en waarvan je weet hoeveel interesse ze in je organisatie hebben. Als je dan weer eens iemand zoekt, weet je precies wie op dat moment ook zoekt, en is een match snel gemaakt.

Meer weten over 2021?

trendsWelke arbeidsmarkttrends en kengetallen zijn in 2021 voor jou van belang? Hoe ga jij om met je candidate pipeline? En waarmee behaal je meteen een aantal quick wins? Op 15 december van 13:30-17:00 gaan Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp er in sneltreinvaart op in tijdens een mindblowing online webinar. Lees hier alle informatie.

Vraag de whitepaper aan

Meer weten over de 10 grootste trends voor 2021? Er verschijnt binnenkort ook een whitepaper van. Vraag hem hier alvast aan, dan ontvang je hem binnenkort in je mailbox.

Lees meer

3 dingen die jou onnodig geld kosten met Google Ads – en hoe je dit voorkomt

Google is niet alleen een krachtig platform, het is ook een werkwoord. Ik google, jij googlet, wij googlen, iedereen googlet. Het zit in ons systeem. En dus maakt Google ook een groot onderdeel uit van recruitment. Als iemand op zoek gaat naar een nieuwe baan is de kans heel groot dat hij of zij daarvoor bij Google begint. Vandaar dat het belangrijk is om je werkenbij-site of vacaturepagina’s te optimaliseren volgens de regels van Google. Maar hoe zit het dan met Google Ads?

Ik google, jij googlet, wij googlen, iedereen googlet. Het zit in ons systeem.

Waar het met SEO (organisch) soms maanden kan duren voordat je in Google een goede positie hebt, kun je met SEA (adverteren) binnen no time zichtbaar zijn. Toch maken nog (te) weinig recruiters gebruik van Google Ads. Misschien omdat het niet makkelijk is om dit goed en strategisch op te zetten? Maar dat is natuurlijk nog geen reden om Google Ads links te laten liggen. Want als jij het niet gebruikt, dan doet je concurrent dat wel! Daarom: drie valkuilen, en hoe je die voorkomt:

#1: Standaard instelling: ook in mobiele games

Google heeft een manier bedacht om meer geld aan je te verdienen als jij een Google search-campagne opzet. Er zijn namelijk twee plekken waar je je advertentie kunt vertonen:

  • Het zoeknetwerk: de zoekresultatenpagina in Google
  • Het displaynetwerk: een aantal ‘derde partij’-websites, apps en YouTube

Het lijkt misschien logisch om altijd beide plekken te kiezen om te adverteren, maar hou er rekening mee dat deze twee zijn totaal verschillend zijn. In het zoeknetwerk zijn mensen actief op zoek naar een antwoord op hun zoekopdracht. In het displaynetwerk zijn mensen iets online aan het doen en worden ze daarbij onderbroken door jouw advertentie.

De meeste recruitment-adverteerders willen hun advertenties tonen in het zoeknetwerk, niet random in games.

De meeste recruitment-adverteerders willen dat hun advertenties getoond worden in het zoeknetwerk, niet random in games. Maar, als je niet goed oplet bij de opzet van je campagne zal je advertentie daar wel getoond worden. Hieronder zie je de checkbox die je daarvoor moet uitzetten. Deze staat standaard aan. Het lijkt misschien een kleine verandering, maar het gaat je veel advertentiebudget schelen.

#2: Jouw zoekwoorden zijn niet jouw échte zoekwoorden

Als recruiter besteed je waarschijnlijk veel aandacht aan de zoekwoorden waarbij Google je advertenties toont. Het komt vaak als een verrassing als je dan ziet dat je advertenties ook worden getoond door heel andere, niet relevante zoekwoorden. Dat betekent dat er ook geld uitgaat naar een doelgroep die niet op zoek is naar bijvoorbeeld die ene vacature waarmee jij adverteert.

Dit is het gevolg van iets dat we keyword match types noemen. Een match type is iets dat wordt toegevoegd aan een zoekwoord en bepaalt hoe dicht Google bij dat zoekwoord blijft. Het grootste probleem is, jawel, alweer: een standaardinstelling van Google. Die heet deze keer: broad match. Google definieert een broad match als: “Advertenties kunnen worden weergegeven op zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde en andere relevante variaties bevatten.” Dus als je zoekwoord “vacature recruiter” is, kan iemand die op zoek is naar “vacature online marketeer” ook jouw advertentie zien.

Een eenvoudige oplossing hiervoor is door gebruik te maken van verschillende keyword match types. Dit zijn exact match, modified broad en phrase. Hoe dit eruit ziet:

  • Exact match: zet [ ] om je zoekterm heen. Hiermee vertel je Google dat alleen exact dat zoekwoord gebruikt mag worden om de advertentie te tonen. [vacature recruiter] wordt dan je zoekterm.
  • Modified broad: zet voor elk woord in je zoekterm een +. Hiermee vertel je Google dat in elk geval die woorden in de zoekopdracht voor moet komen. +vacature +recruiter wordt dan je zoekterm. Beide woorden kunnen kriskras worden gebruikt, dus ook “149 openstaande recruiter vacatures in Amsterdam”
  • Phrase: zet “ “ om je zoekterm heen. Hiermee vertel je Google dat de zoekterm precies in die volgorde in de zoekopdracht mag voorkomen. “vacature recruiter” wordt dan je zoekterm. Deze twee woorden worden dan niet kriskras gebruikt.

Hieronder zie je voorbeelden van exacte zoekwoordtypen en modified broad typen:

#3: Sluit niet relevante zoekwoorden uit

Oké, je hebt je Google Ads-campagne gemaakt, je zoekwoorden gekozen én rekening gehouden met de zoektypen. Nu kan het niet meer misgaan, toch? Nou, toch wel. Als je gebruik maakt van +dit +soort +zoektypen en “dit soort zoektypen” is er altijd een kans aanwezig dat Google je advertentie toch nog toont bij een niet relevante zoekopdracht. Dit kun je voorkomen met zogenoemde ‘uitsluitingszoekwoorden’. Een voorbeeld:

Voor een klant voeren wij bijvoorbeeld campagnes uit gericht op nieuwe klanten werven voor personal training. Zoektermen voor deze campagne zijn onder andere “personal training Amsterdam” en +personal +training +Amsterdam. Zonder uitsluitingszoekwoorden kan de advertentie ook worden getoond onder “personal training cursus Amsterdam” of “opleiding personal trainer in Amsterdam”. Waar kun je dit aanpassen? Klik je in je Google Ads-acount op de campagne, navigeer naar zoekwoorden en klik vervolgens op uitsluitingszoekwoorden. Daar kun je alle woorden toevoegen waarop je niet wilt dat mensen je vinden.

Meer weten?

Meer weten over Googe Ads? SendtoDeliver kan een kosteloze, vrijblijvende Google Ads-audit doen van jouw account. Zo kom je erachter wat je al wel en nog niet goed doet om maximaal resultaat te behalen. Je vraagt hem aan via deze link. Weten hoe je Google Ads kunt inzetten binnen recruitment? Dit komt aan bod in het webinar “Jouw recruitment marketingstrategie voor 2021 in 5 stappen” op 14 december. Je kunt je hier inschrijven.

Lees meer

  • Lees hier alles over recruitment marketing automation.

 

Wim op woensdag. Onderzoek: wie zet recruitment op zijn plek?

In de basis hoort iedereen die leiding geeft recruitment als taak te hebben. Helaas blijkt dat in de meeste gevallen helemaal niet zo te zijn. Managers die dit wel hebben nodig ik van harte uit hun functieprofiel naar mij te sturen, ik ontvang het met groot plezier en zal deze belonen met een Tony’s Chocolonely.

Als er geen recruiters zijn, is recruitment meestal een HR-taak.

Recruiters vallen hiërarchisch dus vaak onder een HR-manager of -directeur. Iets wat an sich niet vreemd is omdat recruitment, als er geen recruiters zijn, in de meeste gevallen een taak is voor HR. Daarmee is niet gezegd dat recruitment daar op zijn plek zit. De evolutie van functieprofielen laat zien dat er wel vaker functies ontstaan vanuit taken die vervolgens weer ergens anders terecht komen. Denk aan IT, salarisadministratie, verzuim, veiligheid et cetera.

Een drieluik

Mijn vraag is feitelijk een drieluik. Eén: is recruitment toe aan zelfstandigheid? Dus rechtstreeks onder de directie/CEO? Twee: is het vakgebied daar aan toe? En drie: is het beter om onder HR te blijven of functioneert en presteert het beter onder bijvoorbeeld sales, marketing of misschien wel finance?

Presteert recruitment beter onder bijvoorbeeld sales, marketing of finance?

Tijd voor wat research! Wat gaan we onderzoeken? Voor de deelnemende recruiters: waar valt het bij jou nu onder? Waar vind je dat het onder moet vallen? Voor niet-recruiters: waar vind je dat het onder moet vallen? Deelname staat open tot 27 december, dan heb ik de 28ste wat te doen en kunnen we hopelijk op woensdag de 30ste alle resultaten laten zien in mijn laatste blog van 2020.

>> Klik hier om deel te nemen aan het onderzoek.

Over de auteur

wim van den nobelen is er maar druk mee eenrichtingsverkeer loont de investering in recruitmentWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

 

Wat recruiters allemaal kunnen meenemen uit 2020

Er zijn in 2020 natuurlijk een heleboel dingen gebeurd die we liever niet meenemen naar 2021. Maar nu de tijd van terugblikken is begonnen,is het ook leuk om te kijken wat wél de moeite van het onthouden waard is. Welke trends zullen volgend jaar het leven van de recruiter bepalen? We steken ons licht op bij een paar recente onderzoeken.

Sourcing here to stay

Zo blijkt uit het Gem-onderzoek2020 2020 recruiting trends sourcing and outreachRecruiting Trends: Sourcing & Outreach‘ dat ongeveer 40% van de recruiters zegt dat ze tegenwoordig toegewijde sourcers in hun teams hebben. Recruiters zien sourcing dus steeds meer als een aparte functie bij het werven van nieuw talent.

Deze rol van sourcer wordt steeds meer gezien als een gespecialiseerde en essentiële functie in organisaties.

Het zoeken van talent is geen makkelijke klus; en sourcers hebben echt andere vaardigheden dan andere, meer allround recruiters, zo blijkt steeds vaker. Denk: onderzoek doen, zoekwoorden gebruiken, informatie ontdekken, en het vermogen om unieke waardeproposities te maken om de interesse van talent te wekken. De rol wordt steeds meer gezien als een gespecialiseerde en essentiële functie in organisaties.

Blijft tóch belangrijk

Voor veel recruitmentteams heeft de pandemie geleid tot een minder groot personeelsbestand, veranderingen in functies en een terugval in prioriteiten en processen. Voor anderen betekende het een verdubbeling van het aantal sollicitaties. Wat de onderzoekers van Gem echter in hun recente onderzoek en in gesprekken met professionals ontdekten, is dat organisaties zich blijven concentreren op sourcing en outreach. Zelfs als er geen openstaande functies zijn, en ze meer sollicitaties dan ooit hebben. Er valt dus zeker iets te zeggen voor het belang van sourcing, ongeacht hoe de economie of je personeelsbestand eruitziet.

Volgens de recruiters is het grootste probleem met kandidaten dat ze lastig te vinden zijn.

Volgens de ondervraagde recruiters is het grootste probleem met kandidaten ook nog steeds dat ze lastig te vinden zijn. Talent vinden is voor hun de grootste uitdaging als het gaat om het behalen van wervingsdoelen. We zien dan ook dat de grootste prioriteit van recruiters voor de rest van 2020 sourcing en een groeiende talentpijplijn is. Ook denken ze dat empathie een belangrijk aspect gaat zijn omdat de markt nu zo onzeker is.

Referrals winnen aan belang

Een van de andere dingen die we kunnen meenemen uit het Gem-onderzoek van 2020, is het belang van referral. Meer dan de helft van de sourcers en recruiters zegt vooral LinkedIn te gebruiken, als hun primaire methode om potentiële kandidaten te bereiken. Een derde zegt dat ze het meest afhankelijk zijn van e-mail. Ondanks alle aandacht die e-mail en InMail krijgen, vertrouwen sourcers en recruiters ook nog steeds op bellen als ‘secundaire methode’ voor contact met potentiële kandidaten.

Referrals van werknemers hebben het hoogste conversiepercentage van sollicitant naar medewerker.

Maar na LinkedIn als middel om de best gekwalificeerde kandidaten te vinden, volgen referrals tegenwoordig op de tweede plaats. Referrals van werknemers hebben het hoogste conversiepercentage van sollicitant naar medewerker. Referrals beginnen bovendien sneller aan hun functie en hebben hogere scores op het gebied van baantevredenheid.

meenemen 2020 nog eens

Waarmee bereik je ze?

2020 recruiter nation surveyEn wat kunnen we uit 2020 meenemen als het gaat om employer branding? Daarvoor is weer een ander recent onderzoek relevant, de ‘2020 Recruiter Nation Survey van Jobvite. Hier zegt 58% van de ondervraagden dat recruitment marketing veel belangrijker is geworden in de huidige digitale wereld.

De tools die ze voor employer branding het meest effectief vinden zijn sociale media, de eigen vacaturesite, en (online) events. En de content die tegenwoordig het meest op vacaturesites van organisaties wordt geplaatst? Dat blijken de (gezondheids)voordelen die het bedrijf aanbiedt, de focus op gelijke behandeling, het salaris, de ontwikkelingsmogelijkheden en flexibiliteit in uren en dagen.

meenemen uit 2020

2021 loading…

In de Jobvite survey zijn daarnaast de prioriteiten van recruiters voor de komende 12 maanden gepeild. Hierbij staan sociale media (opnieuw) op de eerste plek. Gevolgd door LinkedIn en (ook hier) referrals. In dit onderzoek zien we ook dat intern recruitment het middel is dat het best wordt beoordeeld als het gaat om het vinden van de beste kandidaten. Op de tweede plek staan referrals en daarna jobboards.

Ook hier is duidelijk dat vooral sociale media steeds meer gebruikt worden voor werving. Waar Instagram in 2017 nog door 18% werd gebruikt, is dat nu 37%. En ook (relatieve) nieuwkomers TikTok en Snapchat maken een opkomst met betrekking tot recruitmentdoelen. Zo denkt zelfs 11% van de bureaurecruiters dat van TikTok het beste talent komt. WhatsApp wordt ook steeds meer gebruikt. Recruiters vinden het fijn om WhatsApp te gebruiken om kandidaten te vinden, 44% heeft dit wel eens gedaan. En 66% van de recruiters gebruikt WhatsApp bovendien om met kandidaten communiceren.

TikTok, Snapchat, sourcing, referrals, en recruitment marketing dus. Het zijn misschien niet allemaal heel nieuwe dingen, maar ze lijken dit jaar wel écht doorgebroken. En daarom zijn het dingen die we graag meenemen uit 2020 naar een volgend jaar.

Nog meer arbeidsmarkttrends?trends meenemen 2020

Wil je nog meer weten van de huidige en toekomstige ontwikkelingen? Kom dan naar het online Seminar Arbeidsmarkttrends 2021-2025 op dinsdag 15 december 2020 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 

Het Seminar Arbeidsmarkttrends reikt je relevante ontwikkelingen, data, kennis, nieuwe inzichten en praktische vertalingen aan. Je wordt verrast met nieuwe inzichten, de laatste nieuwtjes en geprikkeld om sterk en onderscheidend een arbeidsmarktplan te maken voor 2021 en verder. Schrijf je hier in.

Lees meer

Jos Sanders (HAN): ‘Er schuilen vaak veel meer skills in je organisatie dan je denkt’

Je mag hem gerust de grondlegger noemen van het skillspaspoort. Jos Sanders is er al jaren mee bezig, met dit idee, dat een vervanging voor het traditionele cv kan worden. Onder meer als lector aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen maakt hij zich er al lang hard voor. En langzaam maar zeker krijgt hij daarmee ook steeds vaker de wind in de zeilen, met pilots bij het House of Skills in Amsterdam, bij Schiphol, met eelloo en werkgeversvereniging AWVN, en in het onderwijs bij de Hogeschool van Amsterdam. Ook in de bouw, infra en installatietechniek starten pilots, waaronder bij Bouwend Nederland, Techniek Nederland en Wij Techniek.

Langzaam maar zeker krijgt het idee van het skillspaspoort de wind in de zeilen.

Op 10 december, tijdens het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals, zal hij in een keynote nader ingaan op hoe het nu ermee staat, en wat zo’n skillspaspoort voor de arbeidsmarkt allemaal kan betekenen. Ook het thema ‘Leven Lang Ontwikkelen’ komt daarbij uitgebreid aan bod. Hier alvast een voorproefje.

> Wat is je key takeaway voor het seminar?

‘Dat werken ook leren is. Vergeet dat nooit. Niemand heeft dus 10 of 20 jaar hetzelfde gedaan. Bijhouden van veranderingen in je werk is óók onderdeel van Leven Lang Ontwikkelen. Focus als loopbaanprofessional dus als eerste op wat er al is, dat zou mijn oproep zijn.’

> Hoe past het permanent bijhouden van nieuwe skills daarbij?

‘Het gaat er vooral om de skills die buiten school worden ontwikkeld – en die daardoor nu nog onerkend blijven – te erkennen. Het gebrek aan die erkenning hindert nu het ‘vrij verkeer van arbeid’. We hebben met E-portfolio’s en EVC’s de systemen wel in huis, maar die zijn vaak bewerkelijk, worden rijkelijk laat ingezet en houden niet zozeer iemands ontwikkeling bij, maar laten een stand van zaken zien die een week later alweer anders is.

‘Het gebrek aan erkenning van skills hindert nu het ‘vrij verkeer van arbeid’.’

Er wordt hard gebouwd aan systemen die zichzelf onderhouden en die gevoed worden vanuit bestaande data en registratiesystemen. Noem het Big Data. Denk aan systemen die ook mensen kunnen gebruiken die het niet per se leuk vinden hun portfolio zelf bij te houden. Kijk eens op het digitaal Skills Paspoort – Volandis voor een mooi voorbeeld.’

> In hoeverre zijn werkgevers hierop voorbereid?

‘Ik denk dat werkgevers wel beseffen dat ze een enorme hoeveelheid menselijk kapitaal in huis hebben, maar dat ze niet in beeld hebben wat dat dan allemaal is. Diploma’s weten ze vaak nog wel, maar daarmee houdt het wel zo’n beetje op. Onderzoek van TNO laat echter al jaren zien dat 5% van de werknemers over te weinig kennis en vaardigheden beschikt voor de huidige functie en 35% juist over te veel.

‘Onderzoek van TNO laat al jaren zien dat 35% over te veel kennis en vaardigheden beschikt.

Interessant voor werkgevers denk ik om te achterhalen wat er dan aan kennis en vaardigheden nu níet gebruikt wordt. Het zal niet lukken 100% te benutten, maar wie weet hoe ver je komt… Beter nu verkennen wat er mogelijk is, dan na 40 jaar trouwe dienst bij de afscheidsreceptie van een werknemer erachter komen dat hij of zij al jaren voorzitter of penningmeester is van een grote amateursportclub en spijt ervan hebben dat je die skills niet ook hebt benut voor je organisatie.’

> Wat zie je momenteel op de arbeidsmarkt gebeuren?

‘Er is de laatste maanden en jaren echt véél meer aandacht voor intersectorale mobiliteit. Ook door corona trouwens, want acties als extrahandenvoordezorg zijn natuurlijk fantastische voorbeelden van acties die erop gericht zijn álle skills te benutten die we hebben en te proberen iedereen die iets kan betekenen in de zorg ook te begeleiden en scholen om de handen gericht en verantwoord uit de mouwen te steken.

‘Er is de laatste maanden en jaren echt véél meer aandacht voor intersectorale mobiliteit.’

Ook zie je belangrijke veranderingen als het gaat om ondersteuning vanuit regelingen voor opleiding en scholing. Veel van die regelingen waren vooralsnog vooral gericht op het vergoeden van de kosten van een opleiding die tot een diploma leidde. Prima natuurlijk. Maar nu is er gelukkig ook steeds meer aandacht voor de begeleiding van mensen naar die opleiding toe, zodat mensen ook wat meer ondersteund worden bij toekomstgerichte keuzes met betrekking tot die opleiding.

‘Ik pleit voor een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen. Dat is net even wat anders dan Leven Lang Leren.’

Los van ‘wat wil ik?’ en ‘wat past bij mij?’, wordt ook steeds meer gekeken naar: ‘wat is handig? Waar is nu en morgen vraag naar?’ Ik pleit overigens voor een doorbraak op Leven Lang Ontwikkelen. Dat is net even wat anders dan Leven Lang Leren. Het gaat bij ontwikkelen ook om het benutten van skills en om het veranderen van je werk, opdat je ervan blijft leren. Bijvoorbeeld door leerrijk werk te ‘organiseren’.’

Meer weten?

Op 10 december vindt het Werf& Seminar Loopbaanprofessionals plaats, met als thema ‘skills for the future’. Je kunt je hier inschrijven om meer te weten te komen over de toekomst van de in- en externe arbeidsmarkt.

Seminar Loopbaanprofessionals

Of lees hier of hier eerst meer over het werk van Jos Sanders rondom het skills paspoort.

Lees ook